Tuon WLTP "Vehicle Consumption" on 122 Wh/km, eli siis tämä on ilmeisesti paljonko tuossa WLTP testissä pelkkä moottori kuluttaa tms.
WLTP "Rated Comsumption" on 149 Wh / km joka vastaa jotakuinkin "yhdistettyä" kulutusta leudossa kelissä (ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää)
Sinänsä ihmettelen miksi joku Tekniikan maailma edes ilmoittaa tuollaista "normikulutusta" jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Tietty jos lehden taso on se, että kopioidaan suoraan valmistajan lehdistötiedote, niin ei kai parempaakaan voi vaatia.
Tokihan tuon avulla voi vertailla muihin autoiihin, esim. Tesla Model 3:ssa vastaava WLTP "Vehicle Consumption" on 116 Wh/km.
WLTP vehicle consumption henkilöautolle on moottorin ja koko muun auton akusta nappaama energia/100 km WLTP class 3 -syklissä (kestää 30 min.). Sen avulla voi laskea nettokapan, jos tietää rangen. Esim. meidän Miissä vehicle on 12,5 kWh/100 km ja range 259 km -> 12,5 * 259 / 100 = 32,38 kWh. Virallinen netto on 32,3 kWh. Ero tulee pyöristyksistä. Vehiclen siis pitäisi kiinnostaa kuluttajaa toimintamatkamielessä. Miin toteutunut ympärivuotinen kulutus akusta@32 kk/30 tkm on 5 % alle tuon ilmoitetun 12,5:n.
WLTP rated cons. on muuten sama, mutta sisältää AC-lataushäviöt. Siitä ovat kiinnostuneet latausenergian hintaa laskevat kuluttajat. Ennen energiakriisiä latausenergian hinnalla ei juuri ollut merkitystä, mutta pikkuhiljaa sekin alkaa kiinnostamaan. Rated consumptionilla on vaikutusta myös päästömielessä ja sähkön tuotannon ja siirtoverkon kannalta. Miin rated cons. on 14,4 kWh.
Ohessa WLTP class 3:n profiili. Vehicle on se mitä akusta kuluu tuossa ja rated se, paljonko otetaan verkosta.
Tekniikan Maailma poimi Astran kulutustiedot lehdistötiedotteesta, koska on lehdistöä, eikä autoa vielä ole koeajettavana. Myöhemmin TM todennäköisesti ottaa Astran koeajoon kulutusmittauksineen eri tasanopeuksilla sekä kaupunki- ja maantielenkeillä.
Sitä Stellantiksen 12,7 kWh/100 km minäkin vähän ihmettelen, kun ei sanottu sen olevan WLTP, ja se on ristiriidassa EV-Databasen 12,2:n kanssa. EVDB ilmoittaa akun netoksi 50,8 kWh (
@timppeli tiedoksi). Tällöin 416 km rangella vehicle cons. olisi 50,8 / 4,16 = 12,21 kWh/100 km. EVDB ei sano nettokapan olevan arvio, vaan tieto.
Tesla Model 3 LFP:
Vehicle 11,6 kWh/100 km, range 495 km -> nettokapan pitäisi olla 11,6 * 4,95 = 57,42 kWh. EVDB sanoo neton olevan 57,5 kWh, eli pyöristysvirhe selittää.