Yleistä keskustelua sähköautoista

Akkumineraaleja on käsittääkseni sinänsä tarpeeksi olemassa mutta vain tietty määrä nykyisellä hintatasolla kannattavasti kaivettavissa, ts. sitä mukaan kun mineraalien hinnat nousee niin sitä enemmän tulee uusia varantoja tarjolle.
 
Varsinaisesti ei ruostumisesta ole kysymys mutta periaatteessa sama ilmiö kuin sun Toyotallakin. Jarruja kun ei nykyautoissa paineta voimalla vaan enemmänkin kaupunkiliikenteessä laahataan niin se levyjarrun mäntä ajan myötä jumiutuu ja palat jäävät joko nalkkiin levyä vasten, tai eivät liikahda levyä vasten laisinkaan. Sähkövehkeissä tämä sitten korostuu kun sitä kitkajarrua ei välttämättä poljeta koskaan vaan moottorin regen hoitaa kaiken hidastuksen.
Eli lukkojarrutus kerran viikossa (tai päivässä) pitää jarrulääkärin loitolla?
 
Minusta on aika loogista verrata uutta sähköautoa ja käytettyä polttista. Sehän on se lähtötilanne, jossa useimmat meistä vielä ovat. "Onko kannattavaa vaihtaa ylipäätään?" (Yleensä ei ole, jos pelkkiä euroja katsoo.) Toki tämän lisäksi täytyy sitten arvioida uusien autojen vaihtoehtoja keskenään.
Eri tapauksia on niin paljon (esim. minä olin joka tapauksessa aikeissa vaihtaa parin tonnin arvoisen bensa-Toyotani uudempaan, varsinkin kun siinä alkoi olla kallista korjausvelkaa).

Minä lähtisin vertailussa siitä että jollain ei ole autoa ollenkaan, ja sitten pitäisi miettiä millainen auto ostaa ja paljonko sen hankinta ja käyttö tulee kustantamaan. Se on ainakin selkeä yleisluontoinen vertailu ilman miljoonaa liikkuvaa osaa.

Toki tuossakin vertailussa vaakakuppiin voi tulla se että jos budjetti on vaikka max 5000€ ja ajokilometrejä ei kerry kovin kummoisesti, silloin käytetyn polttisauton ostaminen on luultavasti ainoa vaihtoehto koska muutaman tonnin käyttökelpoisia sähköautoja ei ole markkinoilla, ainakaan vielä. Monella kuitenkin tuntuu unohtuvan laskuissaan ettei sitä usean kymppitonnin autoa tarvitse sentään käteisellä ostaa, ei minullakaan todellakaan ollut tilillä irtonaista rahaa 30000€ ostaessani uudempaa autoa.
 
Eli lukkojarrutus kerran viikossa (tai päivässä) pitää jarrulääkärin loitolla?
No pilkkua viilaten lukkojarrutusta ei nykyautoilla enää edes saa mutta pari poljin pohjaan 80km/h -> liki seis pitävällä pinnalla(!) peräkkäin per viikko on hyvä ohje mikä yleensä autokoulussakin kerrotaan. Vasta sitten tulee takajarrutkin mukaan. Ja MUISTAA KATSOA ettei ole ketään perässä!

Yksi poikkeus tähän on, takavetoiset autot joissa on vetoluistonesto jarruilla, se kyllä talvella jarruttelee takaa tuon tuosta.
 
Ei ihme että tommosilla neuvoilla ihmetellään ku renkaat ei kestä normaalia määriä ajoa. Nastat on ainakin entiset muutaman kuukauden ajon jälkeen etelässä näillä neuvoilla.
 
Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
Muistan jostain lukeneeni autoakun kapasiteetin vähenemisen profiilin olevan kuin kyljellään oleva loiva S, eli aivan alussa ja lopussa kapasiteetti vähenee nopeammin, ja siinä välissä hitaammin.

Toki tulee tässä yhteydessä huomioida eri akkukemiat, eli vähenemisnopeus ja muukin käyttäytyminen voi olla aika erilaista LFP, NCA ja NMC akuissa. Jos auton ajoakun elinikä kovasti mietityttää, kannattanee ehkä ostaa LFP-akullinen auto, tai Nion sähköauto missä akku vuokrataan, ei omisteta (tosin veikkaan niiden olevan LFP-akkuja, kiinalaisvalmistaja kun on...). Voi sitten stressata vähemmän.
 
Ei ihme että tommosilla neuvoilla ihmetellään ku renkaat ei kestä normaalia määriä ajoa. Nastat on ainakin entiset muutaman kuukauden ajon jälkeen etelässä näillä neuvoilla.
Jos tarkoitit jarrutusta niin kuivalla pitävällä pinnalla ei ne nastat siitä ole moksiskaan, kumi jarruttaa.
Sutiminen onkin sitten ihan eri juttu.

Ja. Jos katsastuksessa takapalat ja levyt on kuluneet epätasaisesti niin että yli kolmasosa levyn pinnasta on ruosteessa siitä tulee hylsy.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko siis nuo keksinnöt jatkuvan nettiyhteyden?? Mitenköhän jossain Saksassa missä on edelleen paljon ja suuriakin alueita missä edes kännykälle ei ole kenttää? Suomessa taitaa lapissakin olla paremmin. Varsinkin etelässä missä on myös vuoristoa.
Siis se äppsi taitaa yleensä toimia netin yli. Jos auto on katveessa, sitten joutuu kai käppäilemään autolle tekemään sen mitä halusi tehdä äppsillä kauempaa. Sitä en tiedä onko joissakin sähköautoissa mahdollisuus käyttää appia myös vaikka bluetoothilla että on auton lähellä, mutta en tiedä mitä hyötyä siitä olisi jos kuitenkin joutuu menemään lähelle autoa. Niin ja jos käyttää puhelintaan avaimena tms., oletan ettei siihen välttämättä tarvitse internettiä, vaan käytetään jotain puhelimen NFC:tä tms., joku Teslan-omistaja voinee tarkentaa.

Kun hain autoni huollosta toissailtana (Renault suostui korjaamaan maalivaurion johon oli tullut ruostetta), laitoin autoni esilämmityksen äpillä päälle 10 min ennen paikalle saapumistani, tietämättä edes mihin autoni oli parkkeerattu. Tai Jarmon EV-tubekanavalla oli hyvä esimerkki missä Jarmo jätti Tesla Model Y:nsä Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintiin lataukseen kun lähti perheineen lomamatkalle, ja matkan ajaksi jätti auton latausrajan 70%:iin.

Ollessaan ulkomailla lentoasemalla palaamassa Suomeen, juuri ennen lentoa muutti latausrajan äpillä 90%:iin jotta voi Suomeen palattuaan lähteä kotimatkalle kohtuu täydellä akulla. Ihan kätevää kun voi tehdä tuollaisia asioita vaikka toisesta maasta käsin.

Tietty Teslassa voi varmaan tehdä muutakin äpillä kuten katsoa netin yli millaista laitanpuolen porukkaa Teslan ympärillä pyörii jne., minulle se rajoittuu lähinnä esilämmityksen aloittamiseen tai ajastamiseen, akun lataustason tarkistamiseen ja latauksien ajastukseen. Voi nuo tehdä ilmankin appia autossa istuessaan.
 
Miten hinnat tulevat riittävän alas, vai loppuuko köyhiltä autoilu kokonaan?
Sinänsähän itse en ainakaan haluaisi omistaa autoa ollenkaan. Mieluummin maksaisin nykyisiä autoilukustannuksia pienemmän summan siitä, että robotaksi kuljettaisi tarvittaessa paikasta A paikkaan B. Säästöä tulisi myös pysäköintikuluissa eikä pysäköintipaikkaa tarvitsisi edes etsiä. Ei tarvitsisi käyttää aikaa renkaanvaihtoon, auton viemiseen huoltoon ja katsastukseen, pesuun, tankata/ladata jne.

Ymmärrän kyllä että tuollaiset MaaS -palvelut on vielä aika kaukana tulevaisuudessa, mutta eiköhän niitä tällä hetkellä vielä melko uusiakin polttisautoja riitä liikenteeseen sähköautojen kaveriksi vielä ainakin 20 vuotta, vaikka valmistus lopetettaisiin tänään.
 
Jos tarkoitit jarrutusta niin kuivalla pitävällä pinnalla ei ne nastat siitä ole moksiskaan, kumi jarruttaa.
Sutiminen onkin sitten ihan eri juttu.

Ja. Jos katsastuksessa takapalat ja levyt on kuluneet epätasaisesti niin että yli kolmasosa levyn pinnasta on ruosteessa siitä tulee hylsy.
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
 
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
 

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
 

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.

Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä mutta jokin tuossa särähtää silmään, ihan kuin renkaat on luokkaa 15" ja siten liian pienet suhteessa muuhun autoon. Noh, luonnossa voi olla erinäköinen.
 
Akkumineraaleja on käsittääkseni sinänsä tarpeeksi olemassa mutta vain tietty määrä nykyisellä hintatasolla kannattavasti kaivettavissa, ts. sitä mukaan kun mineraalien hinnat nousee niin sitä enemmän tulee uusia varantoja tarjolle.
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.

Litiumillekin tutkitaan korvaajia mutta luulisin että juuri tällä hetkellä sen etsinnälle ei ole niin suurta painoarvoa. Joskus tulevaisuudessa voi olla. Uusia asioita tunnutaan pystyvän keksimään nopeammin ja tehokkaammin silloin kun on vähän pakko.
 
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
Ei tuo paljoa auta, jos sitä kuormitusta niille jarruille ei saa aikaiseksi. Levyt siis pääsee ihan ruostumaankin vaikka aina ja iänkaikkisesti käsijarrua käyttäisi. Jazzin kanssa ei auttanut tehostettu tahallinen käyttökään, aina oli takapään jarruissa ongelmia. Sähköautoissa ongelma saattaisi olla pienempi, kun massaa on niin paljon enemmän. Vanha C5 bensa painaa about saman kuin Mii, autoilla pituuseroa 1-2 m.

Tuo Astra on kyllä hyvän hintainen ja lupaa siedettävää hintaa pösöllekin. Ainakin pienemmissä noi ovat olleet suht lähellä toisiaan, Opel toki aavistuksen halvempi, koska monesti niillä on enemmän varusteita lisävarusteiden puolella.
 

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Ihan siistin näköinen farkku, jotenkin tossa maskissa on vanhaa ja uutta. Ja hyvä että farkkuja alkaa tulla sähkömarkkinoille edes muutamia. Porschen Cross Turismo kun ei ole ihan jokaisen saavutettavissa. Luulisi että niissä on nimenomaan järkeä kulutuksen ja tilankäytön optimoinnin kannalta.
 
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.

Koskee about jokaista mineraalia. Litiumiakin saa vaikka merivedestä mutta on aivan liian kallista toistaiseksi.
 
Sinänsähän itse en ainakaan haluaisi omistaa autoa ollenkaan. Mieluummin maksaisin nykyisiä autoilukustannuksia pienemmän summan siitä, että robotaksi kuljettaisi tarvittaessa paikasta A paikkaan B.
Jostain syystä en usko että tuollainen palvelu hinnoiteltaisiin kovinkaan halvaksi, eli halvemmaksi se tulisi kai silloin jos auton tarve on kovin sattumanvaraista ja vähäistä; toki silloin halvemmaksi voisi tulla jo nykyiset uber-taksitkin yms., tai miksei auton lyhytaikainen vuokraus tarvittaessa. En minäkään omista pakettiautoa, vaan käyn varaamassa sellaisen kympinpaku tms. palvelusta silloin kun tarvitsen.

Voi siinä tulla muitakin pointteja miksi oman auton omistaminen tuntuu mukavammalta ajatukselta kuin robotaksin käyttö, kuten edellisen käyttäjän penkille jättämät hampurilaisaterian roskat tai siihen vääntämä haiseva torttu, tai se että kaikki robotaksit ovat just silloin varattuja kun itse haluaisi sellaista käyttää esim. ruuhka-aikoina työmatka-ajoihin, tai juhannuksen mökkimatkalle. Tai jos jotain robotakseja olisi silloin vapaana, ne olisi hinnoiteltu 10x normihintoja kalliimmiksi suuremman kysynnän takia (tämä sama ilmiö on jo jossain määrin näkyvissä vuokra-autoissa, silloin kun on enemmän kysyntää, hinnat nousevat selvästi, esim. viime kesänä).
 
Koskee about jokaista mineraalia. Litiumiakin saa vaikka merivedestä mutta on aivan liian kallista toistaiseksi.
No, toivottavasti sentään LFP-akuissa käytettävää rautaa riittää, eikä sitä jouduta uuttamaan merivedestä tai kaivamaan aktiivisten tulivuorien syvyyksistä kalliiseen hintaan.
 
Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.
Korimalli on toki meillä haluttu, mutta suhteessa pellin alla olevaan sähkötekniikkaan hinta on minusta aika kohdillaan tai jopa hieman korkea.
 
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
Joo. Ainakaan Mondeossa jonka ostin uutena -97 ja jossa oli rumpujarrut takana koko aikana kun se palveli meillä yhtenä autona 24 vuotta ja 330k ajettuna koskaan takajarrut eivät jäätyneet tai mitään ongelmia ollut. Palat vaihtui huollossa joskus mutta rummut eivät muistaakseni koskaan.
Nykyisillä autoilla tuppaa talvella takajarrut väkisinkin jäätymään koska tienhoito on täällä 2- ja 3-luokkaa niin pitkin talvea tulee tilanteita että pusketaan umpilumessa. Josta johtuu että vanteet on täynnä lunta jota jarrut sulattaa kunnes jäätyvät. Etuvetoisessa erityisesti ongelma kun takapyörissä ei ole edes vetoa jolla saisi "pamautettua" jarrut irti.

Rumpujarrut on hyvät kun ne on hyvät (ja käyttää käsijarrua säännöllisesti). Saa ajaa täällä rapateillä eikä ne ole moksiskaan kesällä eikä talvella.
 
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
Se ei estä levyjen ruostumista ja palojen siitä johtuvaa epätasaista kulumista. Siitä katsastusmies ei tykkää.
 

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.

PSA:han tuo nykyään onkin (tai Stellantis). Ensimmäinen omaa silmää tyydyttävä sähköauto oikeasti. Vielä kun tekisivät pitkäperäisen liftbackin. Mutta nätti ja järjellisen kokoisilla renkailla näyttäisi olevan.
 

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Niin, siis tuo 5-ovinen hatchback (kokoa ~id3) on reilut 40 k€, kun taas farkkumalli Astra Electric Sports Tourer maksaa sitten x-xx k€ enemmän. Voit jo tänään tilata id3 fastlane-yksilön suunnilleen samaan rahaan.

Eipä tässäkään siis hinnoittelun suhteen mitään ihmeellistä. Ei kukaan valmistaja tuo markkinoille pakettia, joka olisi jotenkin huomattavasti kaikin puolin kilpailijoita parempi diili. Valmistuskapasiteetti on rajoite, eikä sitä kannata ehdoin tahdoin korostaa myymällä autoja markkinoihin nähden alihintaan.
 
Edit: Aivopieru poistettu ettei turhaan tule lisää komentteja
 
Viimeksi muokattu:
Kun auto pydäköidään, niin siinä vaiheessa kun "käsijarru" menee päälle on auto jo pysähdyksissä. Ei se jarru hioudu jos se on vaan paikallaan.
Ei kait sen tartte hioutua, kunhan vaan tulee käyttöä ja liikettä jarruille ettei jumita paikalleen. Eikö nuo herkistelyt monesti ole tyyliin liukutappien irroittelua ja perään sitte joko uudet tilalle tai vanhojen putsaamista/rasvaamista jne.
 
Sori joo aivopieru. Mietiskelin näitä autoja jotka kevyesti jarruttelee sadesäällä silloin tällöin että jarrulevyt pysyy kuivina, vaikka se ei liittynyt asiaan mitenkään o_O
 
Ei kait sen tartte hioutua, kunhan vaan tulee käyttöä ja liikettä jarruille ettei jumita paikalleen. Eikö nuo herkistelyt monesti ole tyyliin liukutappien irroittelua ja perään sitte joko uudet tilalle tai vanhojen putsaamista/rasvaamista jne.
Ei se poista sitä alkavaa ruostetta levyn pinnasta. Tuo tulee jo parissa päivässä ja jos ei saa ruosteista pois niin aika nopeasti entiset levyt. Siksi tarvitaan tuo rajumpi jarrutus.
 
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.

Litiumillekin tutkitaan korvaajia mutta luulisin että juuri tällä hetkellä sen etsinnälle ei ole niin suurta painoarvoa. Joskus tulevaisuudessa voi olla. Uusia asioita tunnutaan pystyvän keksimään nopeammin ja tehokkaammin silloin kun on vähän pakko.
Ei välttämättä edes vaadi pakkoa. Kun joku resurssi vaikuttaa loppuvan se on kai historiallisesti aina lisännyt tutkimusta sekä sen korvaamiseen, että tehokkaampaan hankkimiseen.
 
"Vähän pakko" tarkoittaa juurikin esim. tilannetta jossa resurssi vaikuttaa loppuvan. Se ei siis ole sinänsä pakko mutta sinne päin.
 
En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
Faktat kun puhuvat sen puolesta, että ainakaan Suomi, tämä sarvikuonojen ja tuulipukujen kansa joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ei tule seuaavan 30v aikana siirtymään mitenkään kokonaan sähköautoiluun koska siihen ei kansalla ole varaa. Tästäkin keskustelusta huomaa että joillakin on 90-luvun ja 00-luvun autoja edelleen käytössä ja itsekin tunnen ihmisä jotka ajavat samalla pirssillä 20-30 vuotta. 30k-60k autoja ostaa niin pieni marginaali, että se ei koskaan kata koko väestöä.

Ja alla hieman statistiikkaa nykyisestä autokannasta:

  • Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
  • Diesel 751 779 kpl (27 %)
  • Sähkö 22 921 kpl (1 %)
  • Kaasu 14 381 kpl (1 %)
  • Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
  • Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
  • Vety 2 kpl (0 %)
  • Muu 90 kpl (0 %)
Eli tarvitaan aikas paljon uusia sähköautoja lisää (noin 2,5 milj) jotta kaikille saadaan sähköauto, ja jos jonotus on 6-12kk tälläkin hetkellä 10 000 autolle niin tiukkaa tekee. Suomessakin autojen keski-ikä on sen 12,6 vuotta eli kauan vielä menee että ihmiset alkavat vaihtamaan pirssiä.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).

Kun tähän otetaan mukaan eurooppa jossa kokonaisuudessaan autojen keski-ikä on noin 12,4 vuotta ja bensa ja diesel autoja on tällä hetkellä sen 55% jostain 290 miljoonan auton joukosta (eli karkeesti 160 miljoonaa) niin aikas monta akkutehdasta saadaan ylös pykätä. Nyt myynti on sen 2 miljoonaa per vuosi joten hetki tosiaan menee. Tähän päälle lisätään kiina, etelä-amerikka ja pohjois-amerikka niin en tiedä onko tämä sähköautoilu sittenkään se viisasten kivi pudottaa päästöjä.

Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta: https://www.virta.global/blog/electric-cars-pollution-facts) Eli näkisin kyllä itse, että sähköautot ja plugarit ovat vähän niinkuin yksi autoluokka lisää autokantaan, mutta ne eivät koskaan tule olemaan ainoa autoluokka, kuten ei ole bensa-autokaan. Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?

Itsellä siis plugari eikä ole tullut kertaakaan mieleen vaihtaa täyssähköön x+1 syyn takia, joista isoimpana matkan suunnittelun helppous ja eräänlainen vapaus. Arkiajot töihin sähköllä ja pitemmät matkat bensalla :)

Mutta ei mulla muuta, seuraan mielenkiinnolla mihin tekniikka etenee ja odottelen sitä lentävää pirssiä mikä toimii banaaninkuorilla...
 
Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta)
(Vaihdoin linkin toimivaksi)

En ole yleisesti ottaen eri mieltä, mutta missä tuolla sanottiin, että psähköautojen elinkaari on pienempi kuin polttisten? Löydän kohdan, jossa sanottiin että sähköautojen elinkaaren haittavaikutus per ajettu kilometri on 58% vähäisempi kuin polttisautojen, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut.
 
En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
Faktat kun puhuvat sen puolesta, että ainakaan Suomi, tämä sarvikuonojen ja tuulipukujen kansa joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ei tule seuaavan 30v aikana siirtymään mitenkään kokonaan sähköautoiluun koska siihen ei kansalla ole varaa. Tästäkin keskustelusta huomaa että joillakin on 90-luvun ja 00-luvun autoja edelleen käytössä ja itsekin tunnen ihmisä jotka ajavat samalla pirssillä 20-30 vuotta. 30k-60k autoja ostaa niin pieni marginaali, että se ei koskaan kata koko väestöä.

Ja alla hieman statistiikkaa nykyisestä autokannasta:

  • Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
  • Diesel 751 779 kpl (27 %)
  • Sähkö 22 921 kpl (1 %)
  • Kaasu 14 381 kpl (1 %)
  • Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
  • Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
  • Vety 2 kpl (0 %)
  • Muu 90 kpl (0 %)
Eli tarvitaan aikas paljon uusia sähköautoja lisää (noin 2,5 milj) jotta kaikille saadaan sähköauto, ja jos jonotus on 6-12kk tälläkin hetkellä 10 000 autolle niin tiukkaa tekee. Suomessakin autojen keski-ikä on sen 12,6 vuotta eli kauan vielä menee että ihmiset alkavat vaihtamaan pirssiä.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).

Kun tähän otetaan mukaan eurooppa jossa kokonaisuudessaan autojen keski-ikä on noin 12,4 vuotta ja bensa ja diesel autoja on tällä hetkellä sen 55% jostain 290 miljoonan auton joukosta (eli karkeesti 160 miljoonaa) niin aikas monta akkutehdasta saadaan ylös pykätä. Nyt myynti on sen 2 miljoonaa per vuosi joten hetki tosiaan menee. Tähän päälle lisätään kiina, etelä-amerikka ja pohjois-amerikka niin en tiedä onko tämä sähköautoilu sittenkään se viisasten kivi pudottaa päästöjä.

Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta: https://www.virta.global/blog/electric-cars-pollution-facts) Eli näkisin kyllä itse, että sähköautot ja plugarit ovat vähän niinkuin yksi autoluokka lisää autokantaan, mutta ne eivät koskaan tule olemaan ainoa autoluokka, kuten ei ole bensa-autokaan. Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?

Itsellä siis plugari eikä ole tullut kertaakaan mieleen vaihtaa täyssähköön x+1 syyn takia, joista isoimpana matkan suunnittelun helppous ja eräänlainen vapaus. Arkiajot töihin sähköllä ja pitemmät matkat bensalla :)

Mutta ei mulla muuta, seuraan mielenkiinnolla mihin tekniikka etenee ja odottelen sitä lentävää pirssiä mikä toimii banaaninkuorilla...
"Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?"

Näinhän juuri tehdään. Tosin bensana/etanolina.

Patis muuten on ollut jo kauan irrallaan Teboilista, siellä on vain kylmäasemat pihassa.
Ja näköjään neljä sähkölatauspaikkaa.
50 kW CCS
CCS

2
50 kW CHAdeMO
CHAdeMO

2
 
Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?
Biodiesel tai kaasu ei skaalaudu riittävästi ja niiden tuotanto on monissa tapauksissa pois ruuan tuotannosta. Jos aletaan kaikki kasvissyöjiksi niin sitten toki vapautuisi tuotantokapasiteettia tähän käyttöön.
Sarjahybridillä ei myöskään saada käytännössä päästöjä pienennettyä eli sen hyvät puolet ovat lähinnä käyttöominaisuudet ja yksinkertaisuus.

Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).
Keskimääräiset matkat ovat sen verran lyhyitä että menevät ilman välilatausta jo monella nykyautolla. Pidempää matkaa ajavat ja sähköttömien mökkien omistajat toki tarvitsevat välilatauksia, mutta noita latauspisteitä tulee olemaan kymmeniä kun puhutaan yhtään järkevästä lokaatiosta. Toki siitä huolimatta on ihan oikea haaste saada latausinfra vastaamaan kysyntäpiikkeihin.
 
Taannoin oli Hesarissa artikkeli, ettei maailman autoilua pysty korvaamaan täysin sähköautoilla.

Jos kyse on siitä GTK:n proffan tekemästä "tutkimuksesta" niin se on todettu täysin hevonpaskaksi aivan överien alkuoletuksien takia.

Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.

Tuo olettamus x tosin on n. 100 kertaa pielessä kaikkiin muihin alan tutkimusten olettamuksiin verrattuna.

Sama asia kun väittäisin, että maailmassa ei riitä kahvi kaikille(ja olisin tehnyt olettamuksen, että kaikki maailmassa juo yhtä paljon kahvia kuin suomalaiset)
 
Tesloissahan on nykyään palamattomaan uretaaniin valettu kennosto josta ei taatusti vaihdeta yhtään mitään. Ja koko akuston irrottaminen ja kinnittäminenkään on tuskin päivän juttu missään autossa.
Noin huomiona vain, ei mitenkään dissaten.
Noin huomiona vain, kannattaa vähän tutustua tähän aiheeseen, ennenkuin jatkat siitä sen enempää.
 
Jos kyse on siitä GTK:n proffan tekemästä "tutkimuksesta" niin se on todettu täysin hevonpaskaksi aivan överien alkuoletuksien takia.

Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.

Tuo olettamus x tosin on n. 100 kertaa pielessä kaikkiin muihin alan tutkimusten olettamuksiin verrattuna.

Sama asia kun väittäisin, että maailmassa ei riitä kahvi kaikille(ja olisin tehnyt olettamuksen, että kaikki maailmassa juo yhtä paljon kahvia kuin suomalaiset)

20221130_164026.jpg


Kuvakin löytyi. Kuten voi huomata, GTK:n yhden henkilön tutkimus on aivan eri tuhatluvuilla tuon osalta.
 
Siinä tehdään olettamus, että uusiutuva energiatuotanto vaatii varastointikapasiteettia x määrän -> y määrä akkuja.
Niin, siinähän ei käsitelty vain autokannan sähköistämistä, vaan kaikkien fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien energiantuotantojen muuttamisesta uusiutuviin.

Tässä Twitter-ketjussa hyvin tiivistettynä:

 
Rumpujarrut on hyvät kun ne on hyvät (ja käyttää käsijarrua säännöllisesti). Saa ajaa täällä rapateillä eikä ne ole moksiskaan kesällä eikä talvella.
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
 
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
Niin perus :D. Kehut miten hyvin jotain niin auta armias mitä käy seuraavana päivänä. Tämän takia ei tuota nykykippoa uskalla kehua luotettavaksi tai muutenkaan toimivaksi :D. Tosin manataan nyt sen verran etteivät jarrut ainakaan ole vielä jumittuneet... Vielä.
 
Hieman naurattaa, mutta äsken kun lähdin pihasta, niin Miin kuskin puolen takajarru jäässä :D Syy-yhteys auton pesuun pari päivää aiemmin ei ole ilmeinen kun autolla sen jälkeen useamman kerran jo ajoin, mutta... ABS yms. faulttia se vilkutteli, kun rengas ei mihinkään pyörinyt. Pakittamalla aukesi ja faultit katosi, kun käytti virrattomana.
Sen siitä saa kun käy julkisesti puhumassa hyvää yhtään mistään. :btooth:

Eikös jonkun ID.3:n rumpujarruille naureskeltu, vaikka ne tosiaan on ihan järkevä ja se parempi jarruvaihtoehto (tuon tyyppisiin) sähkiksiin.
 
Avaisitko vähän linkin sisältöä. Videoiden linkkaaminen ei ole keskustelua ja niiden sisältö kuuluu avata tekstimuodossa. Ne tukevat viestiä, eivät ole itse viestin sisältö
Niin, videolla Munro (joka on kuuluisa amerikkalainen autotoimittaja/bloggaaja) avaa tiimeineen uuden Tesla Y:n akkupaketin. Muutamien tuntien painin jälkeen saadaan akkupaketti avattua, joka siis tarkoittaa sen hajottamista koska se ei ole purettavissa ehjänä. Videolla esitetään tyytymättömyys siihen että paketti on täysin kertakäyttöinen ja ei mitään ole korjattavissa. "repairability of this is essentially zero".
 
Viimeksi muokattu:
Piti taas vilkaista, eikä kumpikaan näistä alle 40k Tesla Model 3:sta ole käynyt kaupaksi tässä kolmessa viikossa. Nyt toisen pyynti jo valahtanut tonnin alaspäin 38 990 euroon.
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
 
Niin, videolla Munro (joka on kuuluisa amerikkalainen autotoimittaja/bloggaaja) avaa tiimeineen uuden Tesla Y:n akkupaketin. Muutamien tuntien painin jälkeen saadaan akkupaketti avattua, joka siis tarkoittaa sen hajottamista koska se ei ole purettavissa ehjänä. Videolla esitetään tyytymättömyys siihen että paketti on täysin kertakäyttöinen ja ei mitään ole korjattavissa. "repairability of this is essentially zero".
Muut valmistajat käyttävät onneksi modulaarisia akkuja jotka ovat purettavissa ja korjattavissa. Ilmeisesti usein myös aika helposti irrotettavissa auton pohjasta pois. Toivottavasti painon yms optimoinnin nimessä muut eivät siirry tässä Teslan suuntaan.
 
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
Satkun alle ja 86 tkm :D Ja toinen uusi on melkein 200 tkm rullattu. Tässä yksilössä ei varmaan varsinaisesti herätä luottamusta, kun vuoden ikäiseen on jo vaihdeltu etu(ala?)tukivarret. On tuossa karvan 40 k€ päälle sellainen määrä noita, että varmaan kohta voit raportoida, että on useampia vielä.
 
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.

Tämä nyt ei sitten taaskaan liity sähköautoiluun tai Teslaan millään tavalla, mutta mahtaskohan toi linkin auto olla kenties kolariauto? Tosin osa "värivirheistä" tulee varmasti varjostuksista ja huonosta kuvausympäristöstä, mutta onhan noi kaikki sovitukset esim. ajovalot, ihan päin persettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 328
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom