En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
Faktat kun puhuvat sen puolesta, että ainakaan Suomi, tämä sarvikuonojen ja tuulipukujen kansa joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ei tule seuaavan 30v aikana siirtymään mitenkään kokonaan sähköautoiluun koska siihen ei kansalla ole varaa. Tästäkin keskustelusta huomaa että joillakin on 90-luvun ja 00-luvun autoja edelleen käytössä ja itsekin tunnen ihmisä jotka ajavat samalla pirssillä 20-30 vuotta. 30k-60k autoja ostaa niin pieni marginaali, että se ei koskaan kata koko väestöä.
Ja alla hieman statistiikkaa nykyisestä autokannasta:
- Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
- Diesel 751 779 kpl (27 %)
- Sähkö 22 921 kpl (1 %)
- Kaasu 14 381 kpl (1 %)
- Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
- Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
- Vety 2 kpl (0 %)
- Muu 90 kpl (0 %)
Eli tarvitaan aikas paljon uusia sähköautoja lisää (noin 2,5 milj) jotta kaikille saadaan sähköauto, ja jos jonotus on 6-12kk tälläkin hetkellä 10 000 autolle niin tiukkaa tekee. Suomessakin autojen keski-ikä on sen 12,6 vuotta eli kauan vielä menee että ihmiset alkavat vaihtamaan pirssiä.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).
Kun tähän otetaan mukaan eurooppa jossa kokonaisuudessaan autojen keski-ikä on noin 12,4 vuotta ja bensa ja diesel autoja on tällä hetkellä sen 55% jostain 290 miljoonan auton joukosta (eli karkeesti 160 miljoonaa) niin aikas monta akkutehdasta saadaan ylös pykätä. Nyt myynti on sen 2 miljoonaa per vuosi joten hetki tosiaan menee. Tähän päälle lisätään kiina, etelä-amerikka ja pohjois-amerikka niin en tiedä onko tämä sähköautoilu sittenkään se viisasten kivi pudottaa päästöjä.
Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta:
https://www.virta.global/blog/electric-cars-pollution-facts) Eli näkisin kyllä itse, että sähköautot ja plugarit ovat vähän niinkuin yksi autoluokka lisää autokantaan, mutta ne eivät koskaan tule olemaan ainoa autoluokka, kuten ei ole bensa-autokaan. Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?
Itsellä siis plugari eikä ole tullut kertaakaan mieleen vaihtaa täyssähköön x+1 syyn takia, joista isoimpana matkan suunnittelun helppous ja eräänlainen vapaus. Arkiajot töihin sähköllä ja pitemmät matkat bensalla
Mutta ei mulla muuta, seuraan mielenkiinnolla mihin tekniikka etenee ja odottelen sitä lentävää pirssiä mikä toimii banaaninkuorilla...