Audi A4 2.0TDI (140kW/190hv) oli edellinen kulkine. Oli tuossa nyt pientä kärjistämistä, mutta onhan tuo ero nyt aivan valtava kun vertailukohtana Model 3 LR. Ero vaan korostuu kun kummankin perään pistetään peräkärry. Ja valtaosa näistä eroista (Dieseliin verrattuna) olisi läsnä vaikka vertailukohtana olisi Seat Mii.En tiedä millä olet aikaisemmin ajellut, mutta tuossa lienee aika paljon värikynää mukana. Mutta sitä en kiellä, etteikö tämä olisi askel parempaan.
Väitän valtaosassa tapauksista kyse olevan ennakkoluuloista, vanhentuneista tiedoista ja väärinkäsityksistä. Lataukseen (varsinkin pikalataukseen) liittyy toki vielä monenlaisia jippoja, jotka pitää olla valmis opettelemaan. Jos muutosvastarinnassaan ei suostu hyväksymään että lataaminen eroaa monelta osin tankkaamisesta, niin sitten sähköautot kannattaa varmaan jättää kauppaan (enkä nyt osoittanut tätä sinulle).Tämänhän on se ikuisuusvääntö josta on turha väntää uudelleen. Tämän pointti on kuitenkin hyvin vahvasti riippuvainen omasta ajoprofiilista ja käyttötavoista. Ei voi yleistää ja pitkäpinnaisuuskin on hyvin henkilökohtainen suure. Joillekkin ei mikään ongelma ja joilekkin jonkinmoinen haitta.
Ainakin minua matkalatausten sujuvuus hieman arvellutti aluksi, mutta vajaa vuosi sähköautolla on osoittanut lähes kaikki huolet turhiksi. Olen pikaladannut arviolta noin 30 kertaa ja näistä mieleen on jäänyt 3 kertaa jolloin lataaminen on jollain tavalla ärsyttänyt. Kaikissa kyse on ollut siitä, että olen joutunut odottamaan autoa 10-30 minuuttia tilanteessa, jossa haluaisi vain päästä mahdollisimman pian kotiin..
Suurin työ latauksen kanssa ovat olleet tilanteet, jossa ajaa itselle uuteen kohteeseen ja tietää tarvitsevansa matkalla latausta. Yleensä ratkaisen tämän laittamalla reitin ABRP-sovellukseen ja katsomalla siitä sopivan pikalatauskohteen/-kohteet reitin varrella. Sen jälkeen olen vielä tarvittaessa auton navigaattorilla varmistanut, että akku senkin mielestä riittää latauskohteeseen asti. Täysin sokkona en siis voisi lähteä nyt pk-seudulta Joensuuhun, vaan mahdolliset latauspysähdykset on käytännössä pakko katsoa etukäteen. Ei tuo homma nyt kuitenkaan varttia enempää vie em. sovelluksella.