Yleistä keskustelua sähköautoista

Juu ja jokaiselle matkustajalle lasketaan painoksi 75 kg riippumatta henkilön todellisesta painosta. Eli 400 kg kantavuus ei riitä kuin kuskille ja viidelle vesselille. Sitä ei siis voi edes teoriassa saada rekisteröityä 7-paikkaiseksi (?) - tai ainakaan käyttää 7-paikkaisena. Ja 6-paikkaisenakin jäisi matkatavaroille vain 25 kg käytettäväksi. Eli 7-paikkaisen auton kantavuuden pitäisi mielestäni olla vähintään 450 kg (kuskin paino sisältyy omapainoon ja 6 matkustajaa x 75 kg).

Olin liikkeeseen yhteydessä tuosta mutta ei tuntunut myyjä oikein ymmärtävän asiaa. Selitti vain että lähinnä lapsille tarkoitettu ne takimmaiset penkit.

Myyjä MetroAutosta kertoi että jos nyt tilaa Ioniq 5:n, on odotusaika ~2 vuotta.

Aika hurjaa. Aika moni muu auto kerkee markkinoille ennen sitä
Merssun puolella EQB 12kk ja EQC 6kk. Ei kovin rivakkaa sielläkään.
 
Eikai näitä nyt kukaan enää osta? Vähän turhan raffiksi menee jo toimitusajat.
Mietin kovasti että jos tarjoaisin pienempää sähköautoani vaihdossa, nytkö sitten lyötäisiin lukkoon paljonko antavat välirahaa nykyisestäni kahden vuoden kuluttua, ja paljonko autollani saa olla kilometrejä mittarissa sitten kahden vuoden kuluttua? Nyt on yhdessä vuodessa kertynyt n. 27.000 km, olisko sitten vaikka 100.000 km? Entä jos Ioniq myöhästyy vielä siitäkin?

Entä jos nykyinen autoni menee rikki (ilman kolaria) tässä välissä eikä jostain syystä mene takuukorjaukseen, onko kauppa edelleen bueno?

On tää hurjaa.
 
Mietin kovasti että jos tarjoaisin pienempää sähköautoani vaihdossa, nytkö sitten lyötäisiin lukkoon paljonko antavat välirahaa nykyisestäni kahden vuoden kuluttua, ja paljonko autollani saa olla kilometrejä mittarissa sitten kahden vuoden kuluttua? Nyt on yhdessä vuodessa kertynyt n. 27.000 km, olisko sitten vaikka 100.000 km? Entä jos Ioniq myöhästyy vielä siitäkin?

Entä jos nykyinen autoni menee rikki (ilman kolaria) tässä välissä eikä jostain syystä mene takuukorjaukseen, onko kauppa edelleen bueno?

On tää hurjaa.
Kuvittelisi, että ovat nyt vaihtohyvityksissä entistä varovaisempia, koska käytettyjen tarjonta ylittää kysynnän.

Voithan tietenkin haarukoida nykyisen kiinnostavuutta pyytämällä vaihtotarjouksen tai sitten laittamalla sen myyntiin hetkeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelisi, että ovat nyt vaihtohyvityksissä entistä varovaisempia, koska käytettyjen tarjonta ylittää kysynnän.
Aika rohkea väite, kun sähköautoista on krooninen pula ja tuossa oli hiljattain se kauppalehden juttu, jossa keskimääräinen myyntiaika käytetyille sähkiksille alta 2 viikkoa usealla merkillä/mallilla.
 
Aika rohkea väite, kun sähköautoista on krooninen pula ja tuossa oli hiljattain se kauppalehden juttu, jossa keskimääräinen myyntiaika käytetyille sähkiksille alta 2 viikkoa usealla merkillä/mallilla.
Kun on seuraillut toukokuusta tähän päivään käytettyjen sähköautojen markkinaa nettiautossa, niin siltä se minusta näyttää että tarjontaa on aivan liikaa verrattuna kysyntään. Onhan siellä jo pyyntihintojakin tiputettu mitä ei tapahtuisi, jos autot vietäisiin käsistä.
 
Nettiauton selaamisesta on alkanut tulla vaikeaa sähköautojen kohdalla. Liikkeet laittaa esittelyautojaan myyntiin, mutta ehdot on että auton saa kun liike saa korvaavan tilalle joskus 6-18kk päästä. :rofl: Joku liike saattaa lyödä monta "uutta" autoa myyntiin, mutta heti ilmoituksessa näkyy, että toimitusaika XX kuukautta eli autoja ei ole edes olemassa. Tässä ei toki mitään väärää ole, mutta vääristää myynnissä olevien heti toimitukseen saatavien autojen todellista määrää nettiauton haussa.

Oikeasti käytettyjä sähköautoja alkaa olla jonkun verran, mutta pyynnit edelleen todella korkeita. Näkyy, että kalastellaan josko joku ostaisi kovalla hinnalla, mutta muuten ei välttämättä todellista tarkoitusta myydä. Oikeastaan lähinnä Teslan M3 malleista on selkeästi ylitarjontaa varsinkin kun kysyntä ei enää vastaa tarjontaa ja pyydettyä ylihintaa.
 
Kun on seuraillut toukokuusta tähän päivään käytettyjen sähköautojen markkinaa nettiautossa, niin siltä se minusta näyttää että tarjontaa on aivan liikaa verrattuna kysyntään. Onhan siellä jo pyyntihintojakin tiputettu mitä ei tapahtuisi, jos autot vietäisiin käsistä.
Ihan oikeastiko sä alat inttämään myyntitilastojen faktalukemia vastaan mutulla? Autoja on tullut joo enemmän esille, mutta isossa osassa on käynyt tuo jarhun mainitsema feikkimyynti-ilmiö. Edes M3:n osalta ei voi kovin pahasta ylitarjonnasta puhua, kun kaikki lähtee kuitenkin hallista edelleen rivakasti - Ja siitähän ne autoliikkeet rahansa saavat, ei siitä onko nettiautossa 100 vai 1000 autoa näkyvissä.
 
Ihan oikeastiko sä alat inttämään myyntitilastojen faktalukemia vastaan mutulla? Autoja on tullut joo enemmän esille, mutta isossa osassa on käynyt tuo jarhun mainitsema feikkimyynti-ilmiö. Edes M3:n osalta ei voi kovin pahasta ylitarjonnasta puhua, kun kaikki lähtee kuitenkin hallista edelleen rivakasti - Ja siitähän ne autoliikkeet rahansa saavat, ei siitä onko nettiautossa 100 vai 1000 autoa näkyvissä.
Onko ”rivakka lähtö” jos puhutaan enemmän kuukausista kuin viikoista? Sen verran tässä itsekin seuraillut nettiautoa, että tosi paljon samat M3 mallit myynnissä edelleen, mitä oli myös tuossa elokuun loppupuolella/ syyskuun alussa. Omasta mielestä rivakka myyntiaika olisi ennemminkin joitain päiviä tai maksimissaan pari viikkoa. Tietysti yksittäiset autot saattavat rivakasti lähteäkin, mutta aika samalta se tarjonta ihan yksilöiden puolestakin edelleen näyttää.

Mutta toivon silti, että olet oikeassa ja minä väärässä. En nimittäin ikinä normaalissa markkinatilanteessa olisi tilannut uutta 50k€ sähköautoa, mutta nyt sellaisen päätin tilata.
 
Myyjä MetroAutosta kertoi että jos nyt tilaa Ioniq 5:n, on odotusaika ~2 vuotta.

Aika hurjaa. Aika moni muu auto kerkee markkinoille ennen sitä

Parin auton tilauskokemuksella kehottaisin jättämään tämän konsernin väliin. Autot sinänsä voivat olla hyviä, mutta auton saaminen on täyttä arpapeliä. Jos ei ole varaa odottaa vuosikausia täydessä epätietoisuudessa, kannattaa katsoa muuta kuin Hyundaita.
 
Ihan oikeastiko sä alat inttämään myyntitilastojen faktalukemia vastaan mutulla? Autoja on tullut joo enemmän esille, mutta isossa osassa on käynyt tuo jarhun mainitsema feikkimyynti-ilmiö. Edes M3:n osalta ei voi kovin pahasta ylitarjonnasta puhua, kun kaikki lähtee kuitenkin hallista edelleen rivakasti - Ja siitähän ne autoliikkeet rahansa saavat, ei siitä onko nettiautossa 100 vai 1000 autoa näkyvissä.

Kyllähän ne kaikki autot Nettiautosta häviää kun hinta on oikea, nyt on Model 3:ssa tullut pyynnit alas selvästi joka osoittaa että ainakin hetkellisesti tarjonta ylittää kysynnän ja uskallan väittää tämän trendin jatkuvan eli alaspäin tullaan.
 
Onko ”rivakka lähtö” jos puhutaan enemmän kuukausista kuin viikoista? Sen verran tässä itsekin seuraillut nettiautoa, että tosi paljon samat M3 mallit myynnissä edelleen, mitä oli myös tuossa elokuun loppupuolella/ syyskuun alussa. Omasta mielestä rivakka myyntiaika olisi ennemminkin joitain päiviä tai maksimissaan pari viikkoa. Tietysti yksittäiset autot saattavat rivakasti lähteäkin, mutta aika samalta se tarjonta ihan yksilöiden puolestakin edelleen näyttää.

Mutta toivon silti, että olet oikeassa ja minä väärässä. En nimittäin ikinä normaalissa markkinatilanteessa olisi tilannut uutta 50k€ sähköautoa, mutta nyt sellaisen päätin tilata.
Jos se keskimääräinen myyntiaika oliko se 3000 M3-autolle on raportoitu siinä kauppalehden jutussa alle kahteen viikkoon, niin mutu-arvailut muutaman listoilla roikkuvan perusteella ovat aika tyhjän kanssa. Ihan hyvin noissa voi olla ongelmana vaikka laatu, johon vain Tesla kykenee. Joku maalivikainen kierosaumainen on varmasti haasteellinen myytävä.
 
Kyllähän ne kaikki autot Nettiautosta häviää kun hinta on oikea, nyt on Model 3:ssa tullut pyynnit alas selvästi joka osoittaa että ainakin hetkellisesti tarjonta ylittää kysynnän ja uskallan väittää tämän trendin jatkuvan eli alaspäin tullaan.
Siis onhan se päivän selvää, että vaihtoautojen hinnat eivät voi pysyä uusien yläpuolella ikuisesti, kun uusien saatavuus jossain kohtaa paranee. Tässä vaiheessa tuollaisen huutelu (yhden mallin ja) mutun perusteella tuntuu vaan kovin ennenaikaiselta, kun autot edelleen liikkuu tilastojen mukaan hullunlailla. Varsinkin, kun kommentti esitettiin kaverille, jolla on joku pienempi/halvempi sähkökärry.
 
Siis onhan se päivän selvää, että vaihtoautojen hinnat eivät voi pysyä uusien yläpuolella ikuisesti, kun uusien saatavuus jossain kohtaa paranee. Tässä vaiheessa tuollaisen huutelu (yhden mallin ja) mutun perusteella tuntuu vaan kovin ennenaikaiselta, kun autot edelleen liikkuu tilastojen mukaan hullunlailla. Varsinkin, kun kommentti esitettiin kaverille, jolla on joku pienempi/halvempi sähkökärry.

Tilastot kertovat aina jälkikäteen tietoa, uskoisin että Nettiautoa tarkasti selaamalla saa kuvan miten hinnat kehittyvät "reaaliajassa". Ja Model 3 lienee se suosituin sähköauto jota on eniten myynnissä joten se on aika luonnollinen valinta.
 
Tilastot kertovat aina jälkikäteen tietoa, uskoisin että Nettiautoa tarkasti selaamalla saa kuvan miten hinnat kehittyvät "reaaliajassa". Ja Model 3 lienee se suosituin sähköauto jota on eniten myynnissä joten se on aika luonnollinen valinta.
Tilasto pitää sisällään syyskuun (Käytettyjen paalupaikalle – Model 3 -epidemia levisi vaihtoautomarkkinaan), joten en nyt puhuisi mistään vanhentuneesta infosta. Model 3 ei ole koko markkinan kannalta mitenkään hyvä mittatikku, koska sen saatavuus poikkeaa hyvin paljon muista tuotteista - Toki siltikin käytettyjen hinnat ihan poskettomia, laskenut vähän tai ei. Tässä ketjussa esiintyy ehkä hieman sellaista "toivotaan toivotaan" henkistä hintojen laskun ennustelua varsinkin tahoilta, joilla ei ole sähköautoa alla ja budjetti ei kohtaa nykyhintataso.

Mielestäni tuossa yllä olevassa jutussa oleellisin asia on:
Käytetyt täyssähköautot liikkuvat vaihtomarkkinassa nyt poikkeuksellisen vikkelästi. Tesla Model Y -katumaasturin, Volkswagen ID.4 -katumaasturin ja Kia e-Niro crossoverin myyntiajat liikkuvat 12–14 päivän välillä.

Se osoittaa, että käytetyille täyssähköautoille on markkinassa massiivisen kokoinen ruutu täytettävänään.
Tällä perusteella toista väitteeni, että hyvinkin rohkeaa uskotella (edes itselle), että tarjonta ylittäisi kysynnän.
 
Osa liikkuu, osa ei. Polestarit ei näemmä ainakaan käy kaupaksi, reilussa kuukaudessa ilmoitusten määrä tuplaantunut ja hinnat käytännössä pysyneet samana. Halvimmat ilmoitukset nyt siellä kolmatta viikkoa esillä, vähän kalliimmista (tehokkaampia malleja) osa jo kolmatta kuukautta.

Toki ilmoitusten kasvanut määrä johtuu myös koko ajan kasvavasta autokannasta. Toisaalta Polestarin sähköautojen mittapuulla "lyhyt" 5-6kk toimitusaika myös selittänee miksei se ole halutuimpien käytettyjen joukossa, kun hinnat nettiautossa parhaillaan 10 000e uutta vastaavaa enemmän.
 
Juu en minä ainakaan ymmärrä miksi Polestarin ostaisi käytettynä joltain jobbarilta. Saat uuden tilattua suoraan valmistajalta suht lyhyellä toimitusajalla, halvemmalla ja paremmalla rahoituksella jos sellaiselle on tarvetta. Esim. Bilarista tuli kysyttyä yhdestä Pollesta ihan huvikseen ja esimerkisi vaihtotarjous nykyisestä oli naurettava noin 8000€ alakanttiin jos vertaa merkkiliikkeen tarjoukseen. Puhumattakaan rahoituksen ehdoista, jotka ko. puljulla ovat aina olleet hieman hämärät.
 
Tällä perusteella toista väitteeni, että hyvinkin rohkeaa uskotella (edes itselle), että tarjonta ylittäisi kysynnän.

En tiedä kenestä puhut, itsellä auto jo tilauksessa joten ei sinänsä liikuta minua yhtään.

Kysyntä-tarjonta tilanne muuttuu jatkuvasti ja jos tarjonta ylittää kysynnän niin hinnat laskevat noin yleisesti, tätä on ollut nyt havaittavissa Model 3:n osalta viime aikoina ja osittain myös Model Y:ssä joskin sen määrät paljon pienempiä. Model 3 toimii esimerkkinä sen takia että siitä saa tilastollisesti luotettavimman, muita on sen verran vähän myynnissä että tilastot saa vituralleen helpommin yhdelläkin ns. outlierilla.

Joku näppärähän koodaisi skriptin joka hakee Nettiautosta vaikka joka päivä klo 12 tilanteen eli montako Model 3:sta myynnissä, mikä on keski-ikä, kilsat ja hintapyyntö. Liekö täällä osaajia tähän, olisi mielenkiintoista seurata.
 
Saa nähdä mikä on Polestarin todellinen toimitusaika. Tilasin elokuussa ja silloin ennuste oli helmikuulle. Nyt näyttää jo huhtikuuta. Siitä kun vielä vähän venyy niin ei vuosi ole kaukana...
 
Näkeekö jostain paljonko eri autotehtaiden sähköautolinjoilta oikeasti tulee autoja ulos, esim. per viikko tai kuukausi? Vai ovatko niin salaista ja businessherkkää dataa?
Ei ihan kauhean tarkkaa dataa ole osunut silmään, mutta Q3/22 Bemarilta tullut 55000 täyssähköä ulos. Noin 18000/kk siis, jos nuo on tehty tasaisesti tuolla ajalla.
1665568569356.png

Lähde: BMW doubles sales of fully-electric vehicles year to date

Samaan aikaan autoja on tehty yhteensä 588000 eli siihen nähden aika pientä tuo sähköautojen valmistus vielä. Bemarillakin taitaa se toimitusaika pahimmillaan olla vuoden nurkilla, vaikka jotkut ovat saaneet karvalakin parissa kuukaudessakin.
 
Tilasin Polestarin (dm+pilot+plus+koukku ) 22 vuosimallin huhtikuusssa ja vaihdoin sen sitten 23 vuosimalliin toukokuun lopussa, kun alkuperäisen toimitus näytti viivästyvän lokakuulle. 26.10 näyttäs olevan kauppasopimuksessa luovutuspäivä, en toki uusista tilauksista osaa sanoa onko toimitusajat viivästyneet

Toki mietityttää että ottaako heti käyttöön vai oottaako varmuuden vuoksi vuoden vaihteeseen
 
Saa nähdä mikä on Polestarin todellinen toimitusaika. Tilasin elokuussa ja silloin ennuste oli helmikuulle. Nyt näyttää jo huhtikuuta. Siitä kun vielä vähän venyy niin ei vuosi ole kaukana...
Piti itsekin tarkastaa, syyskuussa tilattu ja toimitusajankohdaksi ennustettu maaliskuu muuttunut kesäkuuksi.
 
Saa nähdä mikä on Polestarin todellinen toimitusaika. Tilasin elokuussa ja silloin ennuste oli helmikuulle. Nyt näyttää jo huhtikuuta. Siitä kun vielä vähän venyy niin ei vuosi ole kaukana...
Jaa katoppas. Itse tilasin syyskuun eka päivä ja silloin näytti helmikuuta. Nyt onkin vaihtunut toukokuulle toimitus. Saa nähdä perunko tilauksen kokonaan, mutta sitähän ei ole pakko nyt päättää vaan voi odotella helposti kevääseen.
 
En tiedä kenestä puhut, itsellä auto jo tilauksessa joten ei sinänsä liikuta minua yhtään.

Kysyntä-tarjonta tilanne muuttuu jatkuvasti ja jos tarjonta ylittää kysynnän niin hinnat laskevat noin yleisesti, tätä on ollut nyt havaittavissa Model 3:n osalta viime aikoina ja osittain myös Model Y:ssä joskin sen määrät paljon pienempiä. Model 3 toimii esimerkkinä sen takia että siitä saa tilastollisesti luotettavimman, muita on sen verran vähän myynnissä että tilastot saa vituralleen helpommin yhdelläkin ns. outlierilla.

Joku näppärähän koodaisi skriptin joka hakee Nettiautosta vaikka joka päivä klo 12 tilanteen eli montako Model 3:sta myynnissä, mikä on keski-ikä, kilsat ja hintapyyntö. Liekö täällä osaajia tähän, olisi mielenkiintoista seurata.
No varmaan pystyt selvittämään paria viestiä ylempää mistä keskustelu lähti… Myytävien autojen määrä ei kerro paskaakaan, kun esim. Ioniqilla suurin osa on ”myyty” ”koeajettavissa” ”luovutus 9/23” tai muuta silkkaa paskaa.
 
No varmaan pystyt selvittämään paria viestiä ylempää mistä keskustelu lähti… Myytävien autojen määrä ei kerro paskaakaan, kun esim. Ioniqilla suurin osa on ”myyty” ”koeajettavissa” ”luovutus 9/23” tai muuta silkkaa paskaa.

Niin minä puhun nyt Nettiauto.comin Model 3:sta, siellä ei ole yhtään (nopeasti katsottuna) mainitsemiasi statuksia.

Tilastot kertovat aina jotain, jos myytävien autojen määrä kasvaa niin se kertoo lähes aina kasvavasta tarjonnasta.
 
Sähköautokupla on puhjennut, ainakin väliaikaisesti. Sen voi kuka tahansa sähköautoilija huomata laittamalla sen oman autonsa vaikka Autovexiin. Ennen kesää tuli tarjouksia 200+, nyt ei välttämättä tule enää tarjouksia lainkaan. Samoin vaihtotarjouksista on kadonnut useampi tonni auton arvosta.

Sähköautomies Janne Tapio sai omaan Enyaqiinsa, Suomen suosituimpaan sähköautoon, Autovexin kautta kaksi tarjousta. Parempi niistä taisi olla reilut 10k euroa.
 
Siis 10k euron tarjous Enyaqista??
Kyllä. Ensimmäinen tarjous oli 10 000 euroa ja joku oli nokittanut summalla 10 050 euroa. Auto oli myös nettiautossa myynnissä, ei tullut yhtään yhteydenottoa. Siitä sitten Vaihtoautomaahan myyntitilille, jossa se on yhä kaupan:

 
Kyllä. Ensimmäinen tarjous oli 10 000 euroa ja joku oli nokittanut summalla 10 050 euroa. Auto oli myös nettiautossa myynnissä, ei tullut yhtään yhteydenottoa. Siitä sitten Vaihtoautomaahan myyntitilille, jossa se on yhä kaupan:


Sama homma täällä Kia E niron kanssa autovexillä oli 2 kpl tarjouksia 7te ja 9te sitten kolmas oli 37300€. 2021 Niro ajettu 25tkm.
 
Aivan järkijättöistä touhua tilata autoja jälleenmyynnin kiilto silmissä.
No eiköhän aika suuri osa sähköautoja nimenomaan sen takia ostele uutena. Eikai uutta autoa muuten kannata ostaa? Mutta isot riskit siinä tosiaan on ja itsekin mietin nyt, että peruisiko tilauksen.
 
Niin minä puhun nyt Nettiauto.comin Model 3:sta, siellä ei ole yhtään (nopeasti katsottuna) mainitsemiasi statuksia.

Tilastot kertovat aina jotain, jos myytävien autojen määrä kasvaa niin se kertoo lähes aina kasvavasta tarjonnasta.
Ei, sä yrität tehdä yleiskeskustelusta M3 keskustelua. Ja ei kyse ollut tarjonnan määrästä vaan ylittääkö tarjonta kysynnän. Toiveikkaimmat kyllä voivat nähdä "kuplan puhkeamista" sun muuta, mutta jos hintapyynnit ovat edelleen tuhansia euroja ostohintaa enemmän, niin kovin vakavasti kysynnän puuttumiseen liittyviä huuteluja ei voi ottaa.
 
No eiköhän aika suuri osa sähköautoja nimenomaan sen takia ostele uutena. Eikai uutta autoa muuten kannata ostaa? Mutta isot riskit siinä tosiaan on ja itsekin mietin nyt, että peruisiko tilauksen.
Mitä aktuaalista vattua. Uusi auto ostetaan koska se tarvitaan käyttöön ja sattui miellyttämään ominaisuuksiltaan/budjetilta. Jos perusteesi oli tilata pelkän voitollisen myynnin takia, niin onnea vaan valitsemallesi tielle. Nykyisiä autoja ennen vain tonnin pommista olen kerran jäänyt plussalle. Nykyisellä sähköbiilillä jos omistuksen jälkeen on +-0, niin riemusta kiljun. Nykyisellään taitaa hinta olla vielä useampi tonni plussalla.

e: Jos satuit tilaamaan hulluilta päiviltä pösön, niin se kannattanee kyllä pitää myyntiin asti. Tuskin ainakaan miinukselle jää.
 
Ei, sä yrität tehdä yleiskeskustelusta M3 keskustelua. Ja ei kyse ollut tarjonnan määrästä vaan ylittääkö tarjonta kysynnän. Toiveikkaimmat kyllä voivat nähdä "kuplan puhkeamista" sun muuta, mutta jos hintapyynnit ovat edelleen tuhansia euroja ostohintaa enemmän, niin kovin vakavasti kysynnän puuttumiseen liittyviä huuteluja ei voi ottaa.

En yritä tehdä, käytän esimerkkinä Model 3:sta koska siitä on eniten dataa. Tarjonnan määrä on olennaista kun pyritään selvittämään miten se suhtautuu kysyntään. Hintapyyntöjen aleneminen -> tarjontaa enemmän suhteessa kysyntään kuin aikaisemmin. Tarjontaan vaikuttaa käytettyjen määrä ja uusien saatavuus.

Siitä ollaan samaa mieltä että nyt on kupla, eri mieltä näköjään siitä onko kupla alkamassa puhjeta vai ei. Minun nähdäkseni merkkejä tästä on.
 
No eiköhän aika suuri osa sähköautoja nimenomaan sen takia ostele uutena. Eikai uutta autoa muuten kannata ostaa? Mutta isot riskit siinä tosiaan on ja itsekin mietin nyt, että peruisiko tilauksen.
Niinhän ne tuntuvat, ja koska kuulemman sähköautolla ei tarvitse välittää arvonalenemasta kun ei ole. Molemmat ajatusmallit on kyllä sellaista idiotismia ettei mitään järkeä.

Ei, sä yrität tehdä yleiskeskustelusta M3 keskustelua. Ja ei kyse ollut tarjonnan määrästä vaan ylittääkö tarjonta kysynnän. Toiveikkaimmat kyllä voivat nähdä "kuplan puhkeamista" sun muuta, mutta jos hintapyynnit ovat edelleen tuhansia euroja ostohintaa enemmän, niin kovin vakavasti kysynnän puuttumiseen liittyviä huuteluja ei voi ottaa.
Onko tähän joku syykin miksi Model 3:sesta väännetään jatkuvasti M3 mikä tunnetusti tarkoittaa aivan toista autoa vai lyhennättekö kaikki muutkin tuotteiden mallit samalla tavalla? P2, P6, i14P, W8 jne. mistä kukin voi sitten osaltaan lotota mitä milloinkin tarkoitettiin?
 
Jotta nyt ei puhuta ristiin, niin olisiko sinulla esitellä näitä tilastoja? Olen oikein mielelläni väärässä sähköautokuplan puhkeamisesta, koska itsekin sellaisella ajan.
Johan se linkki siihen kauppalehden juttuun tuossa oli. Siellä ne tilastot on avattu, en katsonut oliko linkkiä syvempään analyysiin.
 
Johan se linkki siihen kauppalehden juttuun tuossa oli. Siellä ne tilastot on avattu, en katsonut oliko linkkiä syvempään analyysiin.
Selvä, ajattelin että olisi jotain oikeaa tilastoa tämän hetken myyntiajoista. En kauheasti luota Kauppalehden juttuun samaan konserniin kuuluvan Nettiauton kovasta meingistä.
 
Mitä aktuaalista vattua. Uusi auto ostetaan koska se tarvitaan käyttöön ja sattui miellyttämään ominaisuuksiltaan/budjetilta. Jos perusteesi oli tilata pelkän voitollisen myynnin takia, niin onnea vaan valitsemallesi tielle. Nykyisiä autoja ennen vain tonnin pommista olen kerran jäänyt plussalle. Nykyisellä sähköbiilillä jos omistuksen jälkeen on +-0, niin riemusta kiljun. Nykyisellään taitaa hinta olla vielä useampi tonni plussalla.
Tottakai tarvitsen autoa käyttöön, mutta kyllä nämä ajelut hoituisivat nykyisellä tonnin autollakin tai vaikkapa 10t€ autolla tai millä tahansa muullakin kärryllä mikä eteenpäin liikkuu ja tämähän pätee melkein jokaiseen autoilijaan. Otin vaan kantaa siihen, että tuskin kovin moni nykyisistä uudella sähköautolla ajavista ajaisi uudella autolla jos sen arvo laskisi sitä tahtia, mitä polttiksilla laskee. Eikä siihen nyt varmaan ihan lähivuosina ole muutosta tulossa. Eli voittoa en ole tekemässä, mutta odotan huomattavasti pienempää arvonalenamaa verrattaen dinoautoon.
 
En yritä tehdä, käytän esimerkkinä Model 3:sta koska siitä on eniten dataa. Tarjonnan määrä on olennaista kun pyritään selvittämään miten se suhtautuu kysyntään. Hintapyyntöjen aleneminen -> tarjontaa enemmän suhteessa kysyntään kuin aikaisemmin. Tarjontaan vaikuttaa käytettyjen määrä ja uusien saatavuus.

Siitä ollaan samaa mieltä että nyt on kupla, eri mieltä näköjään siitä onko kupla alkamassa puhjeta vai ei. Minun nähdäkseni merkkejä tästä on.
No kun se M3 ei liity yhtään siihen mistä keskustelu lähti, joku pikkusähkis oli kyseessä. Kerran jo yritin sinulle vinkata, että lue keskustelu alusta, niin ei tarvitse aiheen ohi vetää. Kysynnän takia se kupla muodostuikin ja kun hinnat ovat edelleen esim. Ioniq 5:ssa kasvamaan päin, niin hankala on yleisellä tasolla nähdä, että kupla tai kysyntä olisi mihinkään hiipumassa. M3:n tilanne kertoo M3:n tilanteesta, ei muusta. Yleinen taloudellinen epävarmuus ja sähkön hinta ovat varmasti hidastaneet siirtymää viimeistään kesästä lähtien, mutta silti tilastot kertovat sähköautojen liikkuneen hullun tavalla ja hintapyynnit kautta linjan ovat kovia. Keväällä sähkön hinta tippuu putlerin mukana ikkunasta, niin eiköhän taas mennä hinnoissa ylöspäin. Montako uuden auton ostajaa tiedät, joka harkitsisi bensavehjettä seuraavaksi autoksi? Aika vähissä ovat.

e: Tilanne normalisoituu arvonpudotuksessa vasta siinä vaiheessa, kun sähköauton saa toimitettuna samoissa ajoissa kuin bensa-autot aikaan, pari-kolme kk tilauksesta. Kuukaudessa jos ei ole varustenirso. Ei ole näköpiirissä lähivuosina. Toki suuren buumin myötä käytettyjä 100+ tkm rullattuja alkaa tulemaan toiselle kierrokselle 1-3 vuoden sisään, jolloin väkisinkin km-määrän täytyy alkaa näkyä hinnassa enemmän. Just taisin yhden ID3:n nähdä, jota oli paljon rullattu ja hinta taisi olla silti aika lähellä ostohetken myyntihintaa. Saa olla aika hullu, että tuollaisen ostaa.

Selvä, ajattelin että olisi jotain oikeaa tilastoa tämän hetken myyntiajoista. En kauheasti luota Kauppalehden juttuun samaan konserniin kuuluvan Nettiauton kovasta meingistä.
Ai että kun tilasto ei tule omaa toiveharhaa, niin se on paska tilasto :D
 
Viimeksi muokattu:
Kysynnän takia se kupla muodostuikin ja kun hinnat ovat edelleen esim. Ioniq 5:ssa kasvamaan päin, niin hankala on yleisellä tasolla nähdä, että kupla tai kysyntä olisi mihinkään hiipumassa.

Siis teet johtopäätöksen Ioniq5:n perusteella sen suhteen onko kupla menossa mihin suuntaan?
 
Tottakai tarvitsen autoa käyttöön, mutta kyllä nämä ajelut hoituisivat nykyisellä tonnin autollakin tai vaikkapa 10t€ autolla tai millä tahansa muullakin kärryllä mikä eteenpäin liikkuu ja tämähän pätee melkein jokaiseen autoilijaan. Otin vaan kantaa siihen, että tuskin kovin moni nykyisistä uudella sähköautolla ajavista ajaisi uudella autolla jos sen arvo laskisi sitä tahtia, mitä polttiksilla laskee. Eikä siihen nyt varmaan ihan lähivuosina ole muutosta tulossa. Eli voittoa en ole tekemässä, mutta odotan huomattavasti pienempää arvonalenamaa verrattaen dinoautoon.
Ööö. Uudella autolla ajetaan, koska on varaa ja halutaan ajaa nimenomaan uudella jonkun puhkinussitun sijaan. Se, että nyt sattuu arvonalenema olemaan pienempi, niin on vaan onnellinen sattuma. Vaikuttanee eniten siihen, että herkemmin ostaa uuden nopeammin, kun väliraha on mukavan pieni. Kyllä ihmiset niitä polttisautojakin uutena osti vaikka arvonalenema oli mitä oli.

Siis teet johtopäätöksen Ioniq5:n perusteella sen suhteen onko kupla menossa mihin suuntaan?
No en. Tuo nyt sattui olemaan viime aikojen puheenaihe ja hinnat näytti keulineen taas lisää, kun toimitusongelmat kasvoi. Samalla niiden vaihtoautopajatsosta tais kadota puolet pikkuautoisista tuonneista. On tuossa pösölläkin nähtävissä edelleen ihan posketonta hintaa, esim. hullujen päivien e-2008:ssa 7-8 k€ enemmän käytetyssä tarjoukseen nähden. Fordin käytettyjen hinnat myös "morjens" tasoa. Meganea taitaa olla saatavilla, mutta hinta törkeä... EMT, jos tämä on pihisevä kupla, niin vuoto on aika pieni...
 
No en. Tuo nyt sattui olemaan viime aikojen puheenaihe ja hinnat näytti keulineen taas lisää, kun toimitusongelmat kasvoi. Samalla niiden vaihtoautopajatsosta tais kadota puolet pikkuautoisista tuonneista. On tuossa pösölläkin nähtävissä edelleen ihan posketonta hintaa, esim. hullujen päivien e-2008:ssa 7-8 k€ enemmän käytetyssä tarjoukseen nähden. Fordin käytettyjen hinnat myös "morjens" tasoa. Meganea taitaa olla saatavilla, mutta hinta törkeä... EMT, jos tämä on pihisevä kupla, niin vuoto on aika pieni...

Kaikissa nuossa mainitsimistasi on tällä hetkellä enemmän tai vähemmän iso toimitusongelma uusien suhteen joten käytettyjen hinta on luonnollisesti koholla, Model3 on ainoa sähkis jossa on edes jotakuinkin mahdollista saada 3-4kk toimitusajalla uutta ja käytettyjä on paljon. Siksi se onkin minusta paras mittari tämän kuplatilanteen todentamiseen.
 
Joku sivu taakseppäin tuosta Ioniq 5 oli juttua kun niitä kyttäsin Tanskan markkinoilta. Myynnissä noin 100 kpl (joukossa muutamia leasing tai uusia koska sielläkin tekevät ilmoitukset päin P) joista nopeasti laskettuna 41 kpl pyyntiä on laskettu keskivertona ehkä 2000€. Ainakaan siellä niitä ei ihan käsistä viedä enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom