Yleistä keskustelua sähköautoista

Itselläni kokemusta lähiaikoina ainakin tämän vuoden hybridi BMW X5 autosta ja siinä ainakin aina ottaa päähän kun polttomoottori pärähtää käymään ja mukaan ajoihin. Tuntuu kuin hyppäisi kehityksessä 2000-luvun alkuun.
Sitten kun sulla on siitä kokemusta, niin kerro myös tärisikö se pahemmin? ;)
 
Mitä muita isomman kantavuuden sähköautoja markkinoilla olisi? Perheessä siis 2 aikuista ja 3 lasta (15, 13 ja 9 vuotias).

Lopputulema näillä hetkillä on että, ajetaan Rellu Espacella vielä ainakin vuosi ja katsellaan tilannetta uusin silmin. Tai sitten luovutaan joko yhdestä lapsesta tai laskettelusta talvisin. Jokaisena talvena käydään lapissa laskemassa ja mukana on tuolloin boksi katolla, 5 paria suksia+monot+kypärät jne.
ID.Buzz, ja voitte vaimon kanssa tehdä tai adoptoida vielä pari (aikuista) lasta lisääkin.
 
Sähköautot on hyviä pelejä. Mutta se vähän hiertää näin lataava hybridin näkökulmasta, että se nähdään jotenkin huonona vaihtoehtona. Varsinkin sähköautoja testailevat näkevät autot jotenkin surkeina välimalleina, vaikka 60km kantama riittäisi suurimmalle osalle "tavallisista" autoilijoista suurimmaksi osaksi.
En ole lataushybridiä ajanut (eikä se oikein sopisi omaan profiiliini koska niiden sähkökantama ei taitaisi ihan riittää työmatkoilleni), mutta myönnän tunteneeni jonkin verran vastahankaisuutta niitä kohden:

1. Kaksi eri voimalinjaa = enemmän rikkoutuvaa tekniikkaa autossa? Näin ainakin loogisesti olen päätellyt, hybiridi on luullakseni rakenteeltaan kaikkein monimutkaisin. Sähköauto taas kai on periaatteessa yksinkertaisin rakenteeltaan, ei edes vaihteistoa jne.

2. Kattavaa vertailua en ole tehnyt, mutta joskus tuntui että lataushybridit ovat samalla tavoin kovin kalliita autoja, kuin täyssähköautot. Eli en voisi perustella itselleni lataushybridin hankkimista sillä että se olisi paljon halvempi hankkia kuin täyssähköauto, kuten voisin tehdä esim. täyden bensa- tai dieselauton kohdalla.

3. Periaatteessa ajatus siitä että arkiajot halvalla sähköllä ja pitkät lomamatkat bensalla ilman toimintamatka-ahdistusta kuulostaa järkevältä... mutta minua alkaisi ehkä eniten ahdistaa juuri pitkien "Hangosta Nuorgamiin ja takaisin"-ajojen teko bensiinillä (tai dieselillä), koska siinä menisi kerralla niin paljon rahaa jo pelkkään matkantekoon. Pakostakin tulisi miettineeksi miten kiva olisi taittaa sekin matka paljon halvemmin sähköllä, vaikka sitten joutuisi välillä pitämään esim. puolen tunnin (tai pidempiäkin) lataustaukoja.

Eli jos sähköauto muka aiheuttaa ajajalleen toimintamatka-ahdistusta, polttisauto tai hybridi aiheuttaisi samalla taipaleella euroahdistusta. Alkaisi miettiä että jos jätetäänkin tuo ja tuo kiertoajelu tekemättä jotta menisi vähemmän rahaa polttoaineisiin.

Kuten joku täällä joskus sanoikin, sähköautolla ei samalla tavalla mieti viitsiikö lähteä käymään vaikka ystävien luona toisessa kaupungissa parin sadan km päässä tai vaikka tutustumassa jostain lehdestä lukemaansa tapahtumaan tai toriin jossain maakunnassa, kun jo pelkkä matka maksaisi aika paljon.

Tulee esim. mieleen kun vaimoni pääsi ystävän kyydissä (diesel) Turkuun ja takaisin, ystävä kyllä halusi että kaikki kuskaamansa ystävät osallistuvat polttoainekuluihin sillä matkalla. Jos pari kaveria olisi kyydissäni pidemmällä matkalla sähköautossa, en samalla tavalla miettisi paljonko heidän tulisi osallistua latauskuluihin. Ellei sitten joudu turvautumaan joihinkin kovin kalliisiin minuuttihintaisiin latausasemiin.
 
Päivittäinen latausnäkökulma on vähän hankala itsellä käsittää kun latausportti on kuskin etuoven edessä kyljessä. Valehtelematta yhden askeleen päässä siitä mihin muutenkin askeltaa jos meinaa kuskiksi mennä.
No en minä ainakaan tykkää hivellä ja rullata telineestä/telineeseen sitä vaihtelevissa määrin paskaista/märkää/lumista latausjohtoa yhtään enempää kuin pakko. Vaiva on pieni, mutta täysin turha.
 
Tässä varmaan on saman verran mielipiteitä kuin kuskejakin. Mutta siis tuo, että mietitään lähdetäänkö on pelkästään positiivista. Arkiajot kun menee pelkällä sähköllä, niin en koe millään tavalla negatiiviseksi että menen peräkärryn kanssa mökille. Tai vaikka sinne parinsadan kilsan päähän kaverille. Joo, maksaahan se, mutta jos se kulu on vaikka 20e suuntaan (tuo 200km), niin en koe sitä kohtuuttomaksi kuluksi (n. 4l/100km) jos sinne kaverille pitää mennä/päästä.

Toisaalta voin mennä fiiliksen mukaan Itä-Suomeen reittiä kuin reittiä tai pysähtyä syömään paikalliselle grillille ilman että tarvitsee etsiä sitä laturia. Tai voi poiketa matkalla kauppaan ja jos laturi on vapaana niin ladata ostosten ajan. Jos ei ole, niin sitten ei ole ja lähdetään liikkeelle ostosten jälkeen normaalisti.

Koko konsepti kauas lähdöstä ja sen oleminen jotenkin nihkeää kuulostaa aika jännältä. Bensaa se vaan on. Kuitenkin arkiajot menevät sillä sähköllä niin ei se itseäni varsinaisesti häiritse. Omalla ajomäärällä tähän mennessä (n 20000km 1,5 vuotta) 2,8 kulutuksella tekee sen 1120e (2e hinnalla).

Tottakai siitä tulee lisää kustannuksia, mutta ei mitään kohtuuttomia kuitenkaan.

Mitä paskaiseen pistoolin tulee niin ihan sähköisesti avautuvaan talliin sen auton ajan. Miksi sen johonkin tuiskuun ulos jättäisin?

Sinänsä jos auto pitää joka kerta sieltä hangesta arkena kaivaa, niin sitten ymmärrän kyllä tuon nihkeilyn, ei sillä.
 
Tämä. En keksi syytä ainakaan miksi nykyihminen ostaisi enää polttomoottorilla toimivaa autoa uutena itselleen. Eikä sellaista merkittävässä määrin varmaan tapahdu, eli kyllä tuo yllä oleva käyrä varmasti kuvaa aika hyvin sitä, missä tilanteessa ollaan tai ainakin sitä, että mihin ollaan ihan lähiaikoina menossa.
Sopivasti Iltalehti olikin uutisoinut yksityisten ostajien preferenssejä. Jonkin verran niitä polttomoottorilla varustettuja vielä menee, kun ei tuossakaan listauksessa ole ensimmäistäkään täyssähköä (Näitä autoja Suomessa hankitaan eniten omalla rahalla):

1.ToyotaCorolla1 986
2.ToyotaYaris1 240
3.ToyotaRav41 213
4.NissanQashqai1 161
5.ToyotaYaris Cross1 050
6.KiaCeed1 008
7.ToyotaC-HR936
8.VolvoXC60876
9.VolvoXC40730
10.ŠkodaOctavia616
 
Sopivasti Iltalehti olikin uutisoinut yksityisten ostajien preferenssejä. Jonkin verran niitä polttomoottorilla varustettuja vielä menee, kun ei tuossakaan listauksessa ole ensimmäistäkään täyssähköä (Näitä autoja Suomessa hankitaan eniten omalla rahalla):

1.ToyotaCorolla1 986
2.ToyotaYaris1 240
3.ToyotaRav41 213
4.NissanQashqai1 161
5.ToyotaYaris Cross1 050
6.KiaCeed1 008
7.ToyotaC-HR936
8.VolvoXC60876
9.VolvoXC40730
10.ŠkodaOctavia616
Noh, toki jos vielä olisin sellaisessa elämäntilanteessa että kilometrejä tulisi se entiset 30K nykyisen alle viidentuhannen sijaan kai sitä sähköautoon kallistuisi. Ei se käyttövoima mikään issue olisi käyttöautossa, harrasteautot erikseen. Mutta, vaikka koko työurani tein IT:n parissa mua ei ole koskaan kiinnostanut räpeltää kaikenmaailman älylaitteiden kanssa. En esimerkiksi ostanut ikinä navigaattoria. Yhtään appia en halua asentaa älypuhelimeen jos ei ole pakko ja vihaan kosketusnäyttöjä/näppäimistöjä kun ne ei jostain syystä tahdo mun sormiin reagoida. Esimerkiksi induktioliesi himassa. Toinen juttu on se että harmaakaihin kanssa en suin surminkaan ajaisi pimessä jos joku ruutu killottaisi keskellä kojelautaa. Toki jos sen saa pimeäksi ja perusjutut toimii nappuloilla niin sit ookoo. Nopeusmittari nyt on ainoa. Niinkuin Saabin Night Vision aikoinaan oli.Voin kuvitella kuinka nopeasti multa palaisi päreet jonkun valikonpyörittelyn kanssa SAATI että tulisi joku päivitys joka muuttaa systeemit erilaisiksi. Niinkuin aikoinaan mm. taloushallinnon ohjelmistot sun muut :D
 
Viimeksi muokattu:
Noh, toki jos vielä olisin sellaisessa elämäntilanteessa että kilometrejä tulisi se entiset 30K nykyisen alle viidentuhannen sijaan kai sitä sähköautoon kallistuisi. Ei se käyttövoima mikään issue olisi käyttöautossa, harrasteautot erikseen. Mutta, vaikka koko työurani tein IT:n parissa mua ei ole koskaan kiinnostanut räpeltää kaikenmaailman älylaitteiden kanssa. En esimerkiksi ostanut ikinä navigaattoria. Yhtään appia en halua asentaa älypuhelimeen jos ei ole pakko ja vihaan kosketusnäyttöjä/näppäimistöjä kun ne ei jostain syystä tahdo mun sormiin reagoida. Esimerkiksi induktioliesi himassa. Toinen juttu on se että harmaakaihin kanssa en suin surminkaan ajaisi pimessä jos joku ruutu killottaisi keskellä kojelautaa. Toki jos sen saa pimeäksi ja perusjutut toimii nappuloilla niin sit ookoo. Nopeusmittari nyt on ainoa. Niinkuin Saabin Night Vision aikoinaan oli.Voin kuvitella kuinka nopeasti multa palaisi päreet jonkun valikonpyörittelyn kanssa SAATI että tulisi joku päivitys joka muuttaa systeemit erilaisiksi. Niinkuin aikoinaan mm. taloushallinnon ohjelmistot sun muut :D
Yhtään muihin syihin puuttumatta mutta tuo Saabin Night vision saisi todella palata. Monesti Fiesta ST:ssä ja Focus ST:ssä löi näytöt pois päältä pimeällä tiellä mutta silti valoa riitti. Jotenkin tuo Saabin Night vision oli nerokas, simppeli ja toimiva ratkaisu pohjoisen oloihin. Juu ei Tesla M3:ssa liikaa heijastumia ollut tms mutta ilman tuota ylimääräistä kontrastia olisi kyllä pärjännyt. Tuntuu välillä todella todella virkistävältä kimmota 90-luvun alun kippoon jossa mittarivalot ovat about se ainoa mikä loistaa sen omalta osalta jälkiasennus mankan lisäksi. Jännästi tuntuu että ne halogeenit riittävät vs full on ledit.
 
Ei taida sähköautosta olla korvaamaan perinteistä, jos saatavuudet ei monikymmenkertaistu melko nopeasti ja hinnat romahda alle 20k€ asti. Vetyä huutaisi rinnalle ja vetyhybridejä, jos meinaa päästötavoitteisiin päästä.
 
Ymmärrättekö te Vetyä Pian™ haaveilijat kuinka moninkymmenkertaisesti maailman energiantuotannon tulisi kasvaa, että nykymenetelmillä pystyttäisiin tuottamaan sitä energiamäärää vedyksi, mitä liikenne ylipäätään vaatii?

Henkilöauto/jakeluliikenteen/joukkoliikenteen sähköistäminen on lasten leikkiä siihen verrattuna, ja hyvässä vauhdissa. Eikä tarvi edes uutta jalostamo- ja jakeluinfraa rakentaa, sähkölinjat kun on jo joka paikassa ja niitä pystyy verrattain halvalla kokonaisuuksiin nähden vahvistamaan, jos esim huoltamo haluaa rakentaa pikalatausaseman.
 
Mjoo. Tällä hetkellä vanhat bensikset ja kylmäasemat on liipasimella kun ympäristömääräykset on tiukentuneet ja jotta jakelu voisi jatkua niin tarvitsisi jonkin verran tehdä isompaa remppaa. Muutamissa paikoissa on todettu että ei kannata ja vanha asema paaliin. Sähkön kanssa ei tätä ongelmaa ei ole, mutta jos paikkakunnalla ei ole tarvittavaa asiakaskuntaa latauspisteelle, niin eipä niitäkään välttämättä kukaan hyvä hyvyyttään sinne laita. Asiointi latauksia ehkä, mutta pikalatausasemat voinevat odottaa itseään.

Vedyn kanssa ollaan sitten ihan eri tilanteessa kun ei ole infraa eikä sitä tarvitsevaa asiakaskuntaa.
 
Kun kotona on Type 2 -latausasema parkkipaikan yhteydessä ja vielä Teslalla kun latausluukkukin aukeaa laturikahvan napista ja sulkeutuu automaattisesti, niin "tankkaaminen" on älyttömän paljon mukavampaa kun aiempi jokaviikkoinen tankilla käynti. Joka päivä tankki on aamulla täynnä jos haluaa ja auto lähtiessä lämmin. Todella mukavaa, helppoa ja vaivatonta.

Viimeksi käynyt pikalatausasemalla joskus pari kuukautta sitten, vain 350+ km ajoreissuilla tarvii, eli itsellä harvoin. Kilometreja tulee noin 4tkm kuukauteen ja kotona vain 1-vaihelataus, mutta kertaakaan ei ole tullut kiire saada riittävästi latausta seuraavalle päivälle, pelkät yölataukset riittäneet kevyesti.
 
Ei taida sähköautosta olla korvaamaan perinteistä, jos saatavuudet ei monikymmenkertaistu melko nopeasti ja hinnat romahda alle 20k€ asti. Vetyä huutaisi rinnalle ja vetyhybridejä, jos meinaa päästötavoitteisiin päästä.
Hindenburg oli hyvä esimerkki vedyllä liikkumisesta.
 
Joka päivä tankki on aamulla täynnä jos haluaa ja auto lähtiessä lämmin. Todella mukavaa, helppoa ja vaivatonta.
Ja kun auto vielä päättää itse pitääkö se lämmittää vai jäähdyttää ennen lähtöä, aina sopiva lämpötila :cool:
 
Lainaus: Vedyn valmistukseen kuluvat suuret energiamäärät tulisi ensin tuottaa esimerkiksi sähkönä. Sähköntuotanto puolestaan on toistaiseksi suurelta osin sidottu fossiilisten polttoaineidenkäyttöön, joten ennen vetytalouteen siirtymistä tarvitaan halpa ja globaalisti käyttökelpoinen energianlähde. Tällaiseksi on toivottu fuusiovoimaa, mutta aurinko- ja tuulisähköntuotannon varastointi vedyksi voi olla yksi sovellus.

Siinä päivä närreen kiertää ennenkuin sähköautoista maksetaan romutuspalkkioita vetyauton ostossa.
 
Onko mielipiteitä tai kokemuksia hyundai konasta tai kia e-nirosta? Itsellä on id 4 fl tilattu, mutta mietin sen perumista kun se ei saavu koskaan ja on muutenkin karsittu malli. Olen jotenkin nuo aikaisemman generaation mallit sivuuttanut vaikka ne voisikin rangen puolesta eli 170km motaria päivässä riittää.

Vaihtamalla korealaiseen 1-2v vanhaan säästäisi 10-15ke ja voisi saada paremmat varusteetkin ja mietin että piruako sitä tuhlata noin paljon extraa karsitusta mallista, noissa on yleensä takuutkin käytettynä pidmepään voimassa kuin uudessa volkswagenissa. Adaptiiviset ajovalot motarilla voisi olla kiva lisä mutta niitä ei taida saada edes ruksattua, kaikki muut motarilla ajoa ja lapsiperhearkea helpottavat ominaisuudet plussaa.
 
Ymmärrättekö te Vetyä Pian™ haaveilijat kuinka moninkymmenkertaisesti maailman energiantuotannon tulisi kasvaa, että nykymenetelmillä pystyttäisiin tuottamaan sitä energiamäärää vedyksi, mitä liikenne ylipäätään vaatii?

Henkilöauto/jakeluliikenteen/joukkoliikenteen sähköistäminen on lasten leikkiä siihen verrattuna, ja hyvässä vauhdissa. Eikä tarvi edes uutta jalostamo- ja jakeluinfraa rakentaa, sähkölinjat kun on jo joka paikassa ja niitä pystyy verrattain halvalla kokonaisuuksiin nähden vahvistamaan, jos esim huoltamo haluaa rakentaa pikalatausaseman.
Ei se ole mitään lastenleikkiä, kun autoja ei saada ulos. Minulle on ihan sama mitä rinnalle, mutta tälle viherpesulle stoppi. Ei vaikuta kärpäsen paskan vertaa jollei ne saatavuudet raketoi ja pian. Taitaa joku miljardi akkupakettia pelkkiin henkilöautoihin olla melkoista toiveajattelua seuraavan 10-15v aikana. Ja kai niitä pitää uusiakin. Ns. sähköbensa toki sekin veihtoehto, mutta realistisempi kuin sähköautot yksin. 90% sähköbensalla ja 10% sähköautoja nykytahdilla ehkä saavutettavissakin, jos halutaan muunkin kuin yläluokan liikkuvan autoilla.
 
Onko mielipiteitä tai kokemuksia hyundai konasta tai kia e-nirosta? Itsellä on id 4 fl tilattu, mutta mietin sen perumista kun se ei saavu koskaan ja on muutenkin karsittu malli. Olen jotenkin nuo aikaisemman generaation mallit sivuuttanut vaikka ne voisikin rangen puolesta eli 170km motaria päivässä riittää.

Vaihtamalla korealaiseen 1-2v vanhaan säästäisi 10-15ke ja voisi saada paremmat varusteetkin ja mietin että piruako sitä tuhlata noin paljon extraa karsitusta mallista, noissa on yleensä takuutkin käytettynä pidmepään voimassa kuin uudessa volkswagenissa. Adaptiiviset ajovalot motarilla voisi olla kiva lisä mutta niitä ei taida saada edes ruksattua, kaikki muut motarilla ajoa ja lapsiperhearkea helpottavat ominaisuudet plussaa.

Nirosta kokemuksia. Ja siinä kyllä ajovalot vaihtuu automaattisesti.
Toki tuo auto parhaimmilla varusteilla mitä mahdollista.
Korealaisten voimalinja kuluttaa vähän sähköä moneen muuhun verrattuna.
Ja Teslan kaltaista vampire sähkön syöntiä ei viikon seisonnassa huomaa yhtään.
Vaikuttaa siihen kokonaiskulutukseen.
 
Mulla on vähän sellanen fiilis että kun siirrymme sähköautokantaan, se osaltaan nostaa sähkön kysyntää ja sähkön hinta vaaan nousee nousemistaan.

Kuinkahan monta kWh sähköautot syövät nyt jo vuosittan ja paljonko esim muutaman vuoden kuluttua? Mistä tuo sähkö oiken tempaistaan ? Nytkin jo sähkö kortilla ensi talvena......

Ja melko varmasti kun valtion tulot fossilisita polttoaineista hupenevat keksitään sähköautoille jokin uusi vero. Aivan varmasti näin käy. Ei vielä, mutta sitten kun sähkikset alkavat olemaan oikeasti enemmistöä.
 
Mulla on vähän sellanen fiilis että kun siirrymme sähköautokantaan, se osaltaan nostaa sähkön kysyntää ja sähkön hinta vaaan nousee nousemistaan.

Kuinkahan monta kWh sähköautot syövät nyt jo vuosittan ja paljonko esim muutaman vuoden kuluttua? Mistä tuo sähkö oiken tempaistaan ? Nytkin jo sähkö kortilla ensi talvena......

Ja melko varmasti kun valtion tulot fossilisita polttoaineista hupenevat keksitään sähköautoille jokin uusi vero. Aivan varmasti näin käy. Ei vielä, mutta sitten kun sähkikset alkavat olemaan oikeasti enemmistöä.
Tottakai verot nousee, kun sähköautot lisääntyy ja polttikset vähenee, jos näin käy? Aikaisemmin jo vähäpäästöisten autojen ajoneuvoveroa nostettiin 42% ja saastuttavampien nostettiin vain 20%, koska näin verokertymä oli isompi, kun vähäpäästöisiä autoja oli enemmän.

Mistä sähkö tehdään sähköautoille? Suurimman osan vuodesta tietysti omalta katolta :cool:
Lisäksi nytkin tuulisina päivinä sähkö oli tosi halpaa ja öisin lähes ilmaista, kun oli ylitarjontaa.
 
Mulla on vähän sellanen fiilis että kun siirrymme sähköautokantaan, se osaltaan nostaa sähkön kysyntää ja sähkön hinta vaaan nousee nousemistaan.

Kuinkahan monta kWh sähköautot syövät nyt jo vuosittan ja paljonko esim muutaman vuoden kuluttua? Mistä tuo sähkö oiken tempaistaan ? Nytkin jo sähkö kortilla ensi talvena......

Ja melko varmasti kun valtion tulot fossilisita polttoaineista hupenevat keksitään sähköautoille jokin uusi vero. Aivan varmasti näin käy. Ei vielä, mutta sitten kun sähkikset alkavat olemaan oikeasti enemmistöä.


Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.
 
Täälläkin varmasti monesti tullut esille, mutta kysytään uudestaan .Minkä hintaisia nuo sähkisten huollot on ja kuinka usein ne ovat ? Työkaveri puhui joskus aikoja sitten teslastaan , että on jotain vapaaehtoisia huoltoja joita ei oo pakko tehdä ja sit joku oikea huolto. Tiedä siitä sitten mitä puheli...

Miten tämä on ? Onko huoltovälit vakiintuneet eri merkkien välillä saman tyyliin kuin peristeisten autojenkin ? Ja mitä maksaa ?
 
Ei se ole mitään lastenleikkiä, kun autoja ei saada ulos. Minulle on ihan sama mitä rinnalle, mutta tälle viherpesulle stoppi.
Ei sähköautoja ostella minkään viherpesun takia. Itse ainakin ostaisin vaikka päästöt olisi isommat kuin vanhassa V8 polttomoottoriautossa. Käy koeajamassa ja totea itse. Varoitus: Saattaa tulla kalliiksi.
 
Ihan rehellisesti ihmettelen näitä tälläisia komnettaja että sähkis olisi jotenkin täysin ylivertainen perinteisiin autoihin nähden ja siihen jäisi koukuun vain kokeilemalla sellaista. Olen ajellut selaisilla ja ollut kyydissä erinlaisissa sähköautoissa, mutta ei ne nyt oikeasti niin ylivoimaisia ole, että se olisi ehdoton hankinta ja mitään muuta ei vois enään harkita. Kenties tehokkammissa malleissa se huima tehontunne vain sumentaa objektiivistä arvostelukykyä ?

Ehkä näen itse vaan asiat vaan hieman objektiivisemmin, kun en sellaista vielä omista, mutta kuitenkin haluisin sellaisen jossain vaiheessa.
 
No höpö höpö. Itse ainakin ajaisin (ja ajankin kesäisin) V8:lla hyvin mielelläni.
Kilsoja vaan tulee sen verran paljon että käyttikseksi tuli sähköauto tilattua. Paljon ajavalle voi olla jopa realistista ostaa sähkönä joku +500hv auto kun bensavehkeenä ei.

Kukin ostaa auton omista syistään ja kaikilla on omat mieltymykset. Turha sitä omaa mielipidettä on täällä kaikille väkisin tyrkyttää. Hallitus ohjailee kyllä laumaa "oikeaan" suuntaan. Mielestäni hyvä että on monenlaista kalustoa tarjolla, löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
 
Onko mielipiteitä tai kokemuksia hyundai konasta tai kia e-nirosta? Itsellä on id 4 fl tilattu, mutta mietin sen perumista kun se ei saavu koskaan ja on muutenkin karsittu malli. Olen jotenkin nuo aikaisemman generaation mallit sivuuttanut vaikka ne voisikin rangen puolesta eli 170km motaria päivässä riittää.

Vaihtamalla korealaiseen 1-2v vanhaan säästäisi 10-15ke ja voisi saada paremmat varusteetkin ja mietin että piruako sitä tuhlata noin paljon extraa karsitusta mallista, noissa on yleensä takuutkin käytettynä pidmepään voimassa kuin uudessa volkswagenissa. Adaptiiviset ajovalot motarilla voisi olla kiva lisä mutta niitä ei taida saada edes ruksattua, kaikki muut motarilla ajoa ja lapsiperhearkea helpottavat ominaisuudet plussaa.

e-Niro isompi kuin Kona, sopii paremmin lapsiperheelle, ja oli oman näkemyksen mukaan mukavampi maantiellä. Ilmeisesti pidemmän akselivälin ansiosta.

Pitkät menee päälle ja pois automaattisesti mutta ei ole saatavilla matriiiseja.

Löytyy parempiakin autoja pitkien vetojen ajamiseen mutta itselleni riittänyt mainiosti.

Muutama tieteellisen tarkka havainto kaverin id4 (fastlane 77) vs Niro (premium 64) eroista:
Nirossa parempi talvirange. id4 lämmittää akkua huomattavasti enemmän. Kesäsäällä range-ero vähäinen. Nirossa parempi ohituskiihtyvyys. Kuolleenkulman varoitin nirossa ja pidempi takuu.
Id4 parempi äänieristys. Id4 paremmat valot. Id4 pidempi huoltoväli. Nopeampi pikalataus.

Nirossa pitää rukata takakonttia saadakseen koko tilavuuden käyttöön (eli alentaa pohjalevyä). Lapsiperheessä se kannattaa tehdä suosiolla, jotta mahtuu isommat rattaat tai lasten pyörät konttiin (tms.). Id4:ssä ei tarvitse nähdä vaivaa.
 
No höpö höpö. Itse ainakin ajaisin (ja ajankin kesäisin) V8:lla hyvin mielelläni.
Kilsoja vaan tulee sen verran paljon että käyttikseksi tuli sähköauto tilattua. Paljon ajavalle voi olla jopa realistista ostaa sähkönä joku +500hv auto kun bensavehkeenä ei.

Kukin ostaa auton omista syistään ja kaikilla on omat mieltymykset. Turha sitä omaa mielipidettä on täällä kaikille väkisin tyrkyttää. Hallitus ohjailee kyllä laumaa "oikeaan" suuntaan. Mielestäni hyvä että on monenlaista kalustoa tarjolla, löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
Itsekin kyllä ajelisin V8:lla enemmän kuin mielelläni. Sitä nautintoa sähköauto ei korvaa, eikä toisaalta ole tarkoituskaan. Eri asia sitten, jos pitää valita jostain Passatista ja sähköautosta, jolloin valinta on helppo.
 
Sähköauton isoin huoltoriski ovat tosiaan noi latausvermeet. Näin ladattavan hybridin kanssa on aika epätodennäköistä että molemmat energiamuodot lakkaavat toimimasta, mutta sähkön kanssa on oma riskinsä.

Eiköhän suurin osa lataushybrideistä jätä tielle jos tulee akkuun liittyvä vika. Polttomoottorin hajotessa ajot ainakin jäävät paljon lyhyemmäksi, jos edes onnistuvat?
 
No höpö höpö. Itse ainakin ajaisin (ja ajankin kesäisin) V8:lla hyvin mielelläni.
Kilsoja vaan tulee sen verran paljon että käyttikseksi tuli sähköauto tilattua. Paljon ajavalle voi olla jopa realistista ostaa sähkönä joku +500hv auto kun bensavehkeenä ei.

Kukin ostaa auton omista syistään ja kaikilla on omat mieltymykset. Turha sitä omaa mielipidettä on täällä kaikille väkisin tyrkyttää. Hallitus ohjailee kyllä laumaa "oikeaan" suuntaan. Mielestäni hyvä että on monenlaista kalustoa tarjolla, löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
Mä puhuin päästöistä nyt enkä V8 ajokokemuksesta. Tarkoitin, että harvalla sähköautoilijalla se päästöttömyys tai vihreät arvot ohjaavat siihen sähköiseen kulkineeseen.
 
Mä puhuin päästöistä nyt enkä V8 ajokokemuksesta. Tarkoitin, että harvalla sähköautoilijalla se päästöttömyys tai vihreät arvot ohjaavat siihen sähköiseen kulkineeseen.
Sillä ajetaan mikä antaa halvimman käyttökulun.
 
Mä puhuin päästöistä nyt enkä V8 ajokokemuksesta. Tarkoitin, että harvalla sähköautoilijalla se päästöttömyys tai vihreät arvot ohjaavat siihen sähköiseen kulkineeseen.

Sillä ajetaan mikä antaa halvimman käyttökulun.


Ajaanko täälä sitten sähköauton omistajat paljonkin vuodessa ? Käsittääkseni ihan pienillä kilometreillä ei saa korkeampaa hankintahintaa kompensoitua ?
 
Mulla on vähän sellanen fiilis että kun siirrymme sähköautokantaan, se osaltaan nostaa sähkön kysyntää ja sähkön hinta vaaan nousee nousemistaan.
Onneksi ei tarvitse mennä fiiliksen mukaan. 250k sähköautoa vastaa noin 1%:n osuutta koko Suomen sähkönkulutuksesta eli ei juuri mitään. Sähköautot muutenkin ovat vain hyvä juttu tasaamaan kulutuspiikkejä, koska niitä pääsääntöisesti ladataan yöllä, jolloin sähkö on halpaa ja siitä on ylitarjontaa.

 
Ajaanko täälä sitten sähköauton omistajat paljonkin vuodessa ? Käsittääkseni ihan pienillä kilometreillä ei saa korkeampaa hankintahintaa kompensoitua ?
Mä ajan tosi vähän ja pihassa 2 sähköautoa. Ihan siitä syystä, että sähköauto on vain niin paljon mukavampi ja parempi, että voin siitä vaikka vähän enemmän maksaakin. Tähän mennessä kulut ovat tosin olleet tosi pienet, vaikka uutena molemmat hommattu ja kolmas jo tilauksessa.
 
Eiköhän suurin osa lataushybrideistä jätä tielle jos tulee akkuun liittyvä vika. Polttomoottorin hajotessa ajot ainakin jäävät paljon lyhyemmäksi, jos edes onnistuvat?

Mahdoton sanoa. Itse olen kerran jäänyt tielle kun polttomoottoripuoli ei osannut polttaa vettä. Ainakin omassa pitäisi olla polttismoodi pakotettavissa päälle painamalla startatessa jarru täysin pohjaan, jolloin suurtehopuolta ei käynnistetä. Mutta en minä tuota ole oikeasti kokeillut koskaan.
Pelkällä suurjänniteakulla ajaminen onnistuu moottoria käynnistämättä ainakin silloin jos on lämpöisempää kuin -12, kytkee manuaalisesti ilmastoinnin pois päältä ja pysyttelee kiihdytyksissä ja ajamisessa vihreän viivan puolella tehojen kohdalla.

Jos tarkoitat "akkuun liittyvällä vialla" normiakkua niin oletettavasti auto käyttäytyy suht samalla tavalla kuin normiautokin ilman akkua. Valikoista on moodi päällä eli akkua ladataan suurjänniteakusta (joka on järkevää kun lähiajossa moottoria ei juurikaan käynnistellä), mutta sitä en osaa sanoa miten tuo vaikuttaa jos joku osa on rikki (akku, suurjönniteakku ...). Ilman moottoria näillä kokemuksilla pitäisi kyllä onnistua ellei ole kova pakkanen jolloin homma ei onnistu. Ja tietty suurjännitepuolella pitää olla virtaa, koska jos ei ole niin yrittää käyttää polttomoottoria ja jos se ei toimi (kuten edellä bensan sijaan vettä) niin auto tietty hyytyy valittaen suurjänniteakkuvikaa. Ellei autossa sitten ole jotain softaestettä joka estää sopivilla vikakoodeilla ajamisen pelkällä suurjänniteakulla.

Mitä tulee kuluihin, niin itse olen todennut kulujen minimoinnin onnistuvan parhaiten niin että hankitaan yksi auto jolla voi hoitaa perheen kaikki autoilut ja panostetaan kaikkien muiden kuin auton käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan muuttamassa omakotitaloon, jossa on voimavirtapistoke autotallissa. Varmaan fiksuin ratkaisu on siis ostaa voimavirtapistorasiaan liitettävä latauskaapeli, mutta ennen kaapelin tilaamista kiinnostaisi tietää onko jollain käytössä sellaista laturia joka mittaisi sähkönkulutuksen? Haluaisin pysyä perillä että kuinka paljon sähköstä on kulunut auton lataukseen ja kuinka paljon kaikkeen muuhun. Vaihtoehtoisesti tuollaiseen voimavirtapistorasiaan ilmeisesti saa jonkun mittarin väliin, mutta niiden hinnat näyttivät nopeasti katsottuna olevan parin sadan luokkaa.
 
Onko mielipiteitä tai kokemuksia hyundai konasta tai kia e-nirosta? Itsellä on id 4 fl tilattu, mutta mietin sen perumista kun se ei saavu koskaan ja on muutenkin karsittu malli. Olen jotenkin nuo aikaisemman generaation mallit sivuuttanut vaikka ne voisikin rangen puolesta eli 170km motaria päivässä riittää.

Vaihtamalla korealaiseen 1-2v vanhaan säästäisi 10-15ke ja voisi saada paremmat varusteetkin ja mietin että piruako sitä tuhlata noin paljon extraa karsitusta mallista, noissa on yleensä takuutkin käytettynä pidmepään voimassa kuin uudessa volkswagenissa. Adaptiiviset ajovalot motarilla voisi olla kiva lisä mutta niitä ei taida saada edes ruksattua, kaikki muut motarilla ajoa ja lapsiperhearkea helpottavat ominaisuudet plussaa.
Muutama Niro vastasikin, itselläni Kona -21 (22) style varustetasolla. Löytyy siis varusteina jotakuinkin kaikki, pl. vielä erikseen ruksittavat nahkapenkit jne.

- Kevät/kesäkulutus kaupungissa 10 kwh luokkaa normaalilla ajotyylillä. Kuumalla kelillä tietysti rupeaa ilmastointi ottamaan jonkun verran, mutta silti pysytään 11-12 pinnalla enimmilläänkin. Paras range ollut 550km luokkaa (kaupunki + 80kmh pätkiä).
-Motarilla 120-130 vauhdissa hörppää kesälläkin jo sen 16-18kwh, 80 kmh vauhdissa ei mitään merkittävää eroa kaupunkiin.
-Talvella -5 - +2 asteella motarilla ja 100kmh rajoituksilla kulutus vastasi kesämotaria, 16-17kwh.
-Talvella sekalaisessa ja pätkäajossa kulutus 20-24 kwh.
Kokonaisuutena sanoisin, että 250-300km taittuu kelissä kuin kelissä. Koko omistusajan keskikulutus auton mukaan 16,1kwh (joulukuussa ostettu) ja 10tkm ajettu nyt.

Varusteet ihan kelvolliset, adapt vakkari oikein toimiva. Valoautomatiikka ihan hyvä. Rengasmelu melko kova kesät talvet. Tilaa ei tosiaankaan ole paljoa, mutta riittää hyvin meidän 2 ihmisen perheessä tavaroineen. Auto ollut minulla nyt hieman vajaan vuoden ja 10tkm uudesta asti, joten mitään vikoja ei ole esiintynyt ja kaikki on toiminut kuten pitää.
 
Mä ajan tosi vähän ja pihassa 2 sähköautoa. Ihan siitä syystä, että sähköauto on vain niin paljon mukavampi ja parempi, että voin siitä vaikka vähän enemmän maksaakin.

Vähän on tietysti suhteellinen käsite. Mulle tuo vähän on valitettavasti paljon.
 
Ollaan muuttamassa omakotitaloon, jossa on voimavirtapistoke autotallissa. Varmaan fiksuin ratkaisu on siis ostaa voimavirtapistorasiaan liitettävä latauskaapeli, mutta ennen kaapelin tilaamista kiinnostaisi tietää onko jollain käytössä sellaista laturia joka mittaisi sähkönkulutuksen? Haluaisin pysyä perillä että kuinka paljon sähköstä on kulunut auton lataukseen ja kuinka paljon kaikkeen muuhun. Vaihtoehtoisesti tuollaiseen voimavirtapistorasiaan ilmeisesti saa jonkun mittarin väliin, mutta niiden hinnat näyttivät nopeasti katsottuna olevan parin sadan luokkaa.
Myynnissä on sellaisia latausasemia joissa kulutusmittari sisäänrakennettuna ja voi itse asentaa voimavirtapistokkeeseen. Esim CTEK Njordistä saa applikaatioon tiedon latausajasta ja kwh määrästä.
 
Liikaa tulee itsekin välillä tuijotettua auton hankintahintaa vaikka järki sanoo että tulee ajatella kokonaiskustannuksia auton pitoajalta. Meillä kävi niin että vakuutusyhtiö ratkoi nykyisen auton kohtalon lunastamalla sen vahingon jälkeen pois, joten uutta autoa tulee tutkailtua varsin uusin silmin kun voi unohtaa sen vaihtohyvityksen laskukaavasta.
Räknäsin yksi ilta varsin tarkkaan tuon ilmastopaneelin autokalkulaattorin kanssa syöttäen sinne kaiken mahdollisen arvon ja vertasin uutta autoa bensiinin ja täyssähkön välillä. Lopputulema oli se että viiden vuoden pitoajalla, hankintahinnaltaan 30000€ bensavehkeen ja 50000€ sähkövehkeen kokonaiskustannukset olivat 1:1. En tiedä onko määreitä järkevää avata tässä sen tarkemmin kun jokainen ne arvot sinne syöttää omista lähtökohdistaan ja visioistaan mitä esimerkiksi sähkö, bensiini, huollot, vakuutukset yms. seuraavina vuosina maksaa. En myöskään tiedä vaikuttaako tuo laskelman lopputulema lopulliseen päätökseen millään lailla. Yhtälailla se seuraava auto voi olla 4x4 skoda octavia tai tesla 3 tai ihan joku muu. Turskaa sillä auton hankinnalla aina tekee eikä se ”mitä kaikki maksaa” saa aina päätöksen tekoa ohjata. Toistaiseksi painelen 60km työmatkaa fillarilla ja bussilla.
 
Myynnissä on sellaisia latausasemia joissa kulutusmittari sisäänrakennettuna ja voi itse asentaa voimavirtapistokkeeseen. Esim CTEK Njordistä saa applikaatioon tiedon latausajasta ja kwh määrästä.

No mutta, tuo CTEK Njord GO näyttää juurikin passelilta. Tutustunpas siihen tarkemmin, kiitos.
 
Liikaa tulee itsekin välillä tuijotettua auton hankintahintaa vaikka järki sanoo että tulee ajatella kokonaiskustannuksia auton pitoajalta. Meillä kävi niin että vakuutusyhtiö ratkoi nykyisen auton kohtalon lunastamalla sen vahingon jälkeen pois, joten uutta autoa tulee tutkailtua varsin uusin silmin kun voi unohtaa sen vaihtohyvityksen laskukaavasta.
Räknäsin yksi ilta varsin tarkkaan tuon ilmastopaneelin autokalkulaattorin kanssa syöttäen sinne kaiken mahdollisen arvon ja vertasin uutta autoa bensiinin ja täyssähkön välillä. Lopputulema oli se että viiden vuoden pitoajalla, hankintahinnaltaan 30000€ bensavehkeen ja 50000€ sähkövehkeen kokonaiskustannukset olivat 1:1. En tiedä onko määreitä järkevää avata tässä sen tarkemmin kun jokainen ne arvot sinne syöttää omista lähtökohdistaan ja visioistaan mitä esimerkiksi sähkö, bensiini, huollot, vakuutukset yms. seuraavina vuosina maksaa. En myöskään tiedä vaikuttaako tuo laskelman lopputulema lopulliseen päätökseen millään lailla. Yhtälailla se seuraava auto voi olla 4x4 skoda octavia tai tesla 3 tai ihan joku muu. Turskaa sillä auton hankinnalla aina tekee eikä se ”mitä kaikki maksaa” saa aina päätöksen tekoa ohjata. Toistaiseksi painelen 60km työmatkaa fillarilla ja bussilla.
Itse tein exceliin vielä laajemman laskelman ja lopputulema oli sama. Eli 30000€ bensa-autoa ei omilla kilsoilla (15-20tkm/vuosi) olisi enää järkeä ostaa. Toki en ole ikinä edes niin kallista bensakulkinetta ostanutkaan. Eli sähkö ei omassa tapauksessa halvemmaksi tule, mutta jos olisi normaalisti tapana ostaa vaikkapa 35t€ maksava Skoda Octavia uutena, niin järkevämpää olisi ostaa 50t€ maksava VW Id4. Näin esimerkkinä.
 
Miltäs Excel näyttää jos siihen laittaa PHEV Octavian? ~3 k€ näyttäisi olevan plugarin lisähinta tollasessa 35 k€ Octaviasss.
 
Miltäs Excel näyttää jos siihen laittaa PHEV Octavian? ~3 k€ näyttäisi olevan plugarin lisähinta tollasessa 35 k€ Octaviasss.
Käytännössähän tuo menisi laskelmassa niin, että polttiksen kohtaan kulutusta pitäisi laskea muutamalla litralla. En kerkeä katsoa, mutta eiköhän se plugari inasen halvemmaksi tulisi. Omilla tiedoilla excel näyttää punaista vaikka miten pyörittelee, eli omassa tapauksessa sähköauto ml. arvonalenemat tulee maksamaan kuukausitasolla n. 600€ enemmän verrattuna nykyiseen bensaan. Tilasin silti.
 
Ajaanko täälä sitten sähköauton omistajat paljonkin vuodessa ? Käsittääkseni ihan pienillä kilometreillä ei saa korkeampaa hankintahintaa kompensoitua ?
Korkeampaa hankintahintaa ei saa mitenkään kompensoitua vaikka miten Exceliä vääntöä. Km kulut on halvemmat vs diesel/bensa. Samalla kk pätkällä.
 
No mutta, tuo CTEK Njord GO näyttää juurikin passelilta. Tutustunpas siihen tarkemmin, kiitos.
Emme suosittele. Päällisin puolin tuo näytti hyvältä ja ostin sellaisen, mutta palautin takaisin kauppaan. Laturin ja mobiilisoftan paritus ei jostain syystä meinannut onnistua ollenkaan. Kokeilin kymmeniä kertoja ennen kuin tapahtui muuta kuin että softa sanoi vain "Yhdistää" ja jäi siihen. Sitten kun lopulta sai yhdistettyä, ei näkynyt lupailtua teholukemaa vaan vain "Lataa". Tämä johtui siitä, että jostain syystä latausteho liikkui vain bluetoothin yli, ei wifin. Bluetooth ei autotallista kuulu ja toisaalta vain wifin kautta sai vaihdettua asetuksia. Aivan järjetöntä sontaa.
 
PHEV osoitti kyllä itselleni sen että sähköautoa pohdittaessa nimenomaan sen oman henkilökohtaisen ajoprofiilin tarkka määrittäminen on ehdottoman tärkeää. Päivittäinen työmatka ajo tosiaan 60km jonka voisi taittaa kokonaan sähköllä ja sitten ne pidemmät reissut polttomoottoriautolla. Tämähän on myös se yleinen argumentti jolla sitä PHEViä usein perustellaan. Omat pidemmät matkat työajon lisäksi on sukulaisiin 170km päähän, mökille 70km päähän ja siinä ne. Kärry on taloudessa mutta sitä ei tarvitse lappiin vedellä, vaan sekin kulkee toisinaan vain mökille ja kierrätysasemall ja jos joskus tarvitsee niin ei yhdeltä istumalta. Miksi siis harkitsisin PHEViä? Työmatkat sähköllä ok, mutta heti kun pitäisi ajaa sukulaisiin niin kuskataankin perheen lisäksi 300kg akkupakettia polttomoottorilla 100km. Samalla se koko matka voisi mennä kokonaan täydellä sähköllä, ja takaisinkin. Ilman latauksia. Tai sitten modernilla bensaturbolla a 5l/100km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom