Sähköautot on hyviä pelejä. Mutta se vähän hiertää näin lataava hybridin näkökulmasta, että se nähdään jotenkin huonona vaihtoehtona. Varsinkin sähköautoja testailevat näkevät autot jotenkin surkeina välimalleina, vaikka 60km kantama riittäisi suurimmalle osalle "tavallisista" autoilijoista suurimmaksi osaksi.
En ole lataushybridiä ajanut (eikä se oikein sopisi omaan profiiliini koska niiden sähkökantama ei taitaisi ihan riittää työmatkoilleni), mutta myönnän tunteneeni jonkin verran vastahankaisuutta niitä kohden:
1. Kaksi eri voimalinjaa = enemmän rikkoutuvaa tekniikkaa autossa? Näin ainakin loogisesti olen päätellyt, hybiridi on luullakseni rakenteeltaan kaikkein monimutkaisin. Sähköauto taas kai on periaatteessa yksinkertaisin rakenteeltaan, ei edes vaihteistoa jne.
2. Kattavaa vertailua en ole tehnyt, mutta joskus tuntui että lataushybridit ovat samalla tavoin kovin kalliita autoja, kuin täyssähköautot. Eli en voisi perustella itselleni lataushybridin hankkimista sillä että se olisi paljon halvempi hankkia kuin täyssähköauto, kuten voisin tehdä esim. täyden bensa- tai dieselauton kohdalla.
3. Periaatteessa ajatus siitä että arkiajot halvalla sähköllä ja pitkät lomamatkat bensalla ilman toimintamatka-ahdistusta kuulostaa järkevältä... mutta minua alkaisi ehkä eniten ahdistaa juuri pitkien "Hangosta Nuorgamiin ja takaisin"-ajojen teko bensiinillä (tai dieselillä), koska siinä menisi kerralla niin paljon rahaa jo pelkkään matkantekoon. Pakostakin tulisi miettineeksi miten kiva olisi taittaa sekin matka paljon halvemmin sähköllä, vaikka sitten joutuisi välillä pitämään esim. puolen tunnin (tai pidempiäkin) lataustaukoja.
Eli jos sähköauto muka aiheuttaa ajajalleen toimintamatka-ahdistusta, polttisauto tai hybridi aiheuttaisi samalla taipaleella euroahdistusta. Alkaisi miettiä että jos jätetäänkin tuo ja tuo kiertoajelu tekemättä jotta menisi vähemmän rahaa polttoaineisiin.
Kuten joku täällä joskus sanoikin, sähköautolla ei samalla tavalla mieti viitsiikö lähteä käymään vaikka ystävien luona toisessa kaupungissa parin sadan km päässä tai vaikka tutustumassa jostain lehdestä lukemaansa tapahtumaan tai toriin jossain maakunnassa, kun jo pelkkä matka maksaisi aika paljon.
Tulee esim. mieleen kun vaimoni pääsi ystävän kyydissä (diesel) Turkuun ja takaisin, ystävä kyllä halusi että kaikki kuskaamansa ystävät osallistuvat polttoainekuluihin sillä matkalla. Jos pari kaveria olisi kyydissäni pidemmällä matkalla sähköautossa, en samalla tavalla miettisi paljonko heidän tulisi osallistua latauskuluihin. Ellei sitten joudu turvautumaan joihinkin kovin kalliisiin minuuttihintaisiin latausasemiin.