Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikissa nuossa mainitsimistasi on tällä hetkellä enemmän tai vähemmän iso toimitusongelma uusien suhteen joten käytettyjen hinta on luonnollisesti koholla, Model3 on ainoa sähkis jossa on edes jotakuinkin mahdollista saada 3-4kk toimitusajalla uutta ja käytettyjä on paljon. Siksi se onkin minusta paras mittari tämän kuplatilanteen todentamiseen.

Toisaalta, onko model3 käytettyjen hinnoissa juurikaan edes kuplaa? Käytettyjen hinta kuitenkin aina vertautuu uuden hintaan, uusi SR Model3 kaksilla renkailla on sen 56k ja 20k ajettuja vuoden vanhoja saa 47k hinnalla, ihan linjassa vanhaan normaaliin tuo näyttäisi olevan? Vertaa vaikka tuohon tällä sivulla näytillä olevaan Enyaqiin, jossa hintaa vuoden vanhana enemmän kuin uudessa, siellä se kupla edelleen on.

Toki toisaalta sitten kun taas aletaan menemään vanhempiin Tesloihin, hinnat alkavat olla älyttömiä. Esim. Suomen halvin Model3 on vm. 2019 165k ajettu, josta pyydetään 42 900. Tuosta on käytännössä ihan juuri kaikki takuut loppu ja hintaa pari tonnia vähemmän kuin juuri pakasta vedetyllä, ei varmasti tule menemään kaupaksi tuolla hinnalla.
 
Tilasto pitää sisällään syyskuun (Käytettyjen paalupaikalle – Model 3 -epidemia levisi vaihtoautomarkkinaan), joten en nyt puhuisi mistään vanhentuneesta infosta. Model 3 ei ole koko markkinan kannalta mitenkään hyvä mittatikku, koska sen saatavuus poikkeaa hyvin paljon muista tuotteista - Toki siltikin käytettyjen hinnat ihan poskettomia, laskenut vähän tai ei. Tässä ketjussa esiintyy ehkä hieman sellaista "toivotaan toivotaan" henkistä hintojen laskun ennustelua varsinkin tahoilta, joilla ei ole sähköautoa alla ja budjetti ei kohtaa nykyhintataso.

Mielestäni tuossa yllä olevassa jutussa oleellisin asia on:
Tällä perusteella toista väitteeni, että hyvinkin rohkeaa uskotella (edes itselle), että tarjonta ylittäisi kysynnän.
Ymmärränkö oikein, että 3000 M3 myyty 2022 aikana? Ei se nyt mitenkään merkittävän suurelta määrältä kuulosta kun jossain vaiheessa taisi olla lähemmäs 1000 kappaletta käytettynä myynnissä.
 
Oleellisimmat Polestar 3:sta:
1665595123552.png

1665595142301.png


111kWh akku ja range tuo niin teoreettinen kulutus 18,2 kWh/100km.

Edit. Koon puolesta vertailukohta on Model X ja muut vastaavat maantielaivat.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno mutta kallis auto. Performance vaikuttaa aika turhalta paketilta? Tosiaan mökille ei päästä tollakaan…
 
En tiedä kenelle tuo Polestar 3 on suunnattu. Näin Volvo XC90 omistajana kyseinen malli ei kiinnosta lainkaan. Kolmas penkkirivi puuttuu ja ajomelu sekä jousituksen toiminta ovat varmasti sietämättömiä noin matalan profiilin renkailla. Toivottovasti Volvon ensi kuussa esiteltävä EX90 on mukavuuspainotteisempi, muuten ainoa kiinnostava automalli markkinoilla on edelleen EQS SUV :beye:
 
Mä voisin harkita jos budjetti olisi noin korkea, onneksi auto on jo tilauksessa.

En tiedä milloin valmistus alkaa, mutta nyt jo puhuttiin Q4 2023 toimituksesta?
 
En tiedä kenelle tuo Polestar 3 on suunnattu.

Kyllähän tuolla yritetään selvästi Premium puolelle ja isojen suvien suuntaan mennä. Kilpailijoita Model X, EQS, Bmw iX jne.

Äkkiseltään miettisi, että jossain 60-70t€ hintaluokassa tuota kyllä myytäisiin, mutta melkein sata tonnia??!

Jos vertaa esim. siihen Model Y:hyn joka on tuossa hintaluokassa niin kyseessä on eri kokoluokan auto. Mutta sinänsä samaa mieltä, aika rapean hintainen.

Tietysti turha haaveilla, mutta saisivat tehdä Polestar 2:sta farmarin. Ostaisin heti.
 
Polestar 3 oli vahvasti ehdolla seuraavaksi autoksi, mutta jäänee valitettavasti kauppaan. Aiemmin sanottiin hintahaitariksi se 75 000 - 110 000 euroa, mutta karattiin kyllä aika kovasti tuolta alapäästä. Ja kun toimitusaika jos menee aikaisintaan tuonne Q4 2023 ensimmäisillekin autoille, niin turhan kauas menee, varsinkin kun myöhästymiset on aina mahdollisia.
 
Ymmärränkö oikein, että 3000 M3 myyty 2022 aikana? Ei se nyt mitenkään merkittävän suurelta määrältä kuulosta kun jossain vaiheessa taisi olla lähemmäs 1000 kappaletta käytettynä myynnissä.
3000 käytettyä M3:sta on vaihtanut tammi-syyskuu välillä omistajaa.
 
Eikös sen verrokkivolvon pitäisi olla Embla? Saa nähdä minkä nimen ne sille antavat.
 
Onkohan eilisen Polestar 3 julkistuksen vaikutusta, että kakkosen toimitusajat lykkääntyivät 3kk kerralla?

Erikoista, että sivuillaan tarjoavat Polestar 2 toimitusajankohdaksi vielä huhtikuuta, mutta syyskuussa tilatulle lupaillaan kesäkuuta. Joku tietty komponentti päässyt loppumaan? Jossain välissä muistaakseni 19" vanteilla varustetuille luvattiin pidempiä toimitusaikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Polestarin tarjoaman rahoituksen nimelliskorko noussut, nyt 3,49 %. Aika korkea, jos vertaa vaikka Teslan 1,9 %.
 
Ensirekisteröintien perusteella toimitusvaikeudet on pahentuneet syksyä kohden. Kautta linjan ensirekisteröinnit näyttää matalilta, mutta Hyundai ja Kia osalta tulee todella vähän autoja, joten ei ihme jos Ioniq5 tilaajille on kerrottu +12kk viivästyksistä. Konaa ja Niroa tulee enää joitain yksilöitä. Kialta ei ole vielä informoinut mitenkään toimituksista esimerkiksi EV6 osalta, mutta ei näytä hyvältä niidenkään osalta.
 
Osa liikkuu, osa ei. Polestarit ei näemmä ainakaan käy kaupaksi, reilussa kuukaudessa ilmoitusten määrä tuplaantunut ja hinnat käytännössä pysyneet samana. Halvimmat ilmoitukset nyt siellä kolmatta viikkoa esillä, vähän kalliimmista (tehokkaampia malleja) osa jo kolmatta kuukautta.

Toki ilmoitusten kasvanut määrä johtuu myös koko ajan kasvavasta autokannasta. Toisaalta Polestarin sähköautojen mittapuulla "lyhyt" 5-6kk toimitusaika myös selittänee miksei se ole halutuimpien käytettyjen joukossa, kun hinnat nettiautossa parhaillaan 10 000e uutta vastaavaa enemmän.

Itse kysyin neljää eri polestaria elo- ja syyskuun aikana. Kaikissa oli hinta + - 1000e mitä meidän uusi maksaa. Yhdessäkään tapauksessa ei hintaa laskettu ja yhden kanssa oman autoni hyvityshinta putosi kun tarkensin sen tietoja. No vanhan möin sitten autovexin kautta +5000e paremmalla hinnalla kuin mitä nämä polestarkauppiaat tarjosivat. En ihmettele ettei kauppa käy kovasti. Oman pollen pitäisi saapua joulukuun lopussa tai tammikuun alussa.
 
Onkohan eilisen Polestar 3 julkistuksen vaikutusta, että kakkosen toimitusajat lykkääntyivät 3kk kerralla?

Erikoista, että sivuillaan tarjoavat Polestar 2 toimitusajankohdaksi vielä huhtikuuta, mutta syyskuussa tilatulle lupaillaan kesäkuuta. Joku tietty komponentti päässyt loppumaan? Jossain välissä muistaakseni 19" vanteilla varustetuille luvattiin pidempiä toimitusaikoja.
Itselleni vastattiin eilen chatissa, että todennäköisesti vaan tuo tilauksen laskuri mennyt sekaisin ja arvioitu toimituskuukausi on edelleen tuo helmikuu itselläni, eikä toukokuu. Lupasi kuitenkin varmistaa asian ja palata asiaan myöhemmin.
 
Oleellisimmat Polestar 3:sta:
Juu, eli:
Tosi kallis jopa sähköautoksi, mutta siihen hintaan on sentään sisällytetty ehkä markkinoiden isoin akku, mikä on tietysti positiivista.

Toisipa joku markkinoille vaikka 80kWh akulla varustetun, kooltaan farmaritasoa, olevan sähköauton, missä ei ole panostettu "premiumiin" vaan karsittu mahdolisimman paljon turhaa kivaa pois. Ehkä joku kiinalainen valmistaja tuo, mutta toistaiseksi näkemäni mainokset ja esittelyt ovat olleet kiinalaisista "premium-autoista" joissa on myös kovasti panostettu noihin turhiin kivoihin, jotka nostavat hintaa.

On tietty Dacia, mutta ilmeisesti se keskittyy tuottamaan 20kWh akulla varustettuja halpasähkiksiä tms.
 
Auton kokoon nähden tuossa kolmosessa on kyllä onneton takakontti, käytännössä 40 litraa lisää kakkoseen verrattuna. Eli ei ole ratkaisu niille, jotka ovat odottaneet tätä koska Polestar 2 on liian pieni.
 
Eilen illalla muuten näin Helsingin Pitäjänmäessä viereisellä kaistalla sen Citroen Ami sähköminiauton.

Yllätyin kyllä se pienuudesta, jopa Zoeni sisältä. Ensin katsoin että tuossa on joku hassun näköinen mopoauto, ja jäin miettimään että onpas kumman pieni jopa mopoautoksi. Sitten hokasin sen Amiksi.

Eli ainakin yksi sellainen tuntuisi todistetusti kulkevan Suomen liikenteessä.

 
Juu, eli:
Tosi kallis jopa sähköautoksi, mutta siihen hintaan on sentään sisällytetty ehkä markkinoiden isoin akku, mikä on tietysti positiivista.

Toisipa joku markkinoille vaikka 80kWh akulla varustetun, kooltaan farmaritasoa, olevan sähköauton, missä ei ole panostettu "premiumiin" vaan karsittu mahdolisimman paljon turhaa kivaa pois. Ehkä joku kiinalainen valmistaja tuo, mutta toistaiseksi näkemäni mainokset ja esittelyt ovat olleet kiinalaisista "premium-autoista" joissa on myös kovasti panostettu noihin turhiin kivoihin, jotka nostavat hintaa.

On tietty Dacia, mutta ilmeisesti se keskittyy tuottamaan 20kWh akulla varustettuja halpasähkiksiä tms.
Luulisi jonkun Toyota bZ3 :n myyvän suomessa hyvin, ei mikään klohmo SUV tai crossover-viritelmä. Valitettavasti tulossa eurooppaan vasta n. 2024:
 
Auton kokoon nähden tuossa kolmosessa on kyllä onneton takakontti, käytännössä 40 litraa lisää kakkoseen verrattuna. Eli ei ole ratkaisu niille, jotka ovat odottaneet tätä koska Polestar 2 on liian pieni.
Vissiin jonkinlainen "lifestyle" auto eikä lapsiperheauto. Mittaa on kuitenkin kookkaan farmarin verran 4,9 metriä.
 
Luulisi jonkun Toyota bZ3 :n myyvän suomessa hyvin, ei mikään klohmo SUV tai crossover-viritelmä. Valitettavasti tulossa eurooppaan vasta n. 2024:
Toyota ilmoitti että solid state-akut tulis markkinoille 2025. Siihen voi luottaa varmaan enemmän kuin T Roadsterin aikatauluun.
 
Eikös sen verrokkivolvon pitäisi olla Embla? Saa nähdä minkä nimen ne sille antavat.

Uusi toimari on kuulemma torpannut nämä uudet nimet, mikä on vain hyvä asia. Tuleva verrokki on EX90 ja se on sitten Polestar 3:een verrattuna enemmän perheauto, mutta taatusti ei ainakaan halvempi kuin Polestar 3.
 
Toisipa joku markkinoille vaikka 80kWh akulla varustetun, kooltaan farmaritasoa, olevan sähköauton, missä ei ole panostettu "premiumiin" vaan karsittu mahdolisimman paljon turhaa kivaa pois.
Valmistajien ei kannata, koska niistä saatavilla katteilla ei kuittaa valtavia sähköautojen vaatimia investointeja tuotekehitykseen ja tuotantoon. Enkä nyt tiedä kuinka paljon todellista premiumia vaikka VW id4:ssä on, joten eikö se nyt jo aikalailla täytä tuon toiveesi. Vai kuvitteletko saavasi kuvailemasi auton 30 000 eurolla? Farkkuja taas ei kannata ihan heti suunnitella, sillä niiden markkinaosuus on globaalisti hyvin pieni.
 
Jos nyt käytettyä sähköautoa etsii, niin kannattaa rohkeasti etsiä ulkomaiden tarjonnasta.
Itse hakemalla säästää useamman tonnin.
 
Joo toki mutta melkein kaikki mitä oli Euroopasta uitettu ja mistä oon tiedustellut/käynyt katsomassa on puuttunut se.
Tunnut tietävän missä lämpöpumppu ylipäätään on valinnainen optio (tai keski-Euroopan yksilöistä systemaattisesti puuttuva), joten kerro toki missä sähköautoissa ilmiö on tullut sinulla vastaan.
 
Lainataan omaa:

En tiedä onko tästä täällä jo keskusteltu, mutta infona käytetyn Polestarin ostajille.
Oma olisi jo pihassa, ellen olisi nähnyt TM- artikkelia 2021.

Paperit oli jo allekirjoitettu 2021 kesäkuussa rekisteröidystä Saksan tuonnista. Autossa Pilot-/pluspaketti, mikä nykyään tilatuissa sisältää Pluspaketissa lämpöpumpun.
Näissä suomessa myytävissä Saksan tuonti Polestareissa ei ole erikseen mainintaa lämpöpumpusta, vaan olettavat, kuten omankin auton myyjä, että se sisältyy Pluspakettiin.
Mutta, ennen lokakuuta 2021 suurin osa Saksan tuonneista ei sisällä lämpöpumppua ja ovat Launch Edition- mallimerkinnöillä myyty, mistä ei ole missään mainintaa.
Olkaa tarkkoina ja pyytäkää autosta digitaalinen listaus, mistä ainoastaan näkyy tuo ero.

On myös Suomessa myyty Launch edition- malilla.

Nyt pihassa itse Saksasta ostettu Pole
 
Kupla muodostui juurikin sen takia, että uusista ajoneuvoista oli pulaa tai niiden toimitusajat ovat/olivat luokkaa yli vuosi ja tiettyjä malleja ei ollenkaan myynnissä. Jos tarjonta ei kohtaa kysyntää niin aina syntyy hintojen nousua, en tiedä miten nämä eivät kulkisi käsi kädessä.
Kyllä. Mutta enää ei ole sitä kysyntää samalla tapaa, koska sähkönhinta/inflaatio/korkokulut, joten kuplasta on ilmat pihalla. Pitkät toimitusajat jatkuu pitkälle tulevaisuuteen vaikka kysyntä pysyisikin kohtuullisena, koska se kuplan aikana syntynyt puskuri ei pariin vuoteen katoa mihinkään.
 
Ihmettelen, ettei Suomesta ole löytänyt vieläkään MG:lle maahantuojaa. Kai me todella ollaan niin köyhä epä(pohjois)maa ettei kannata tänne laittaa paukkuja.

 
Ihmettelen, ettei Suomesta ole löytänyt vieläkään MG:lle maahantuojaa. Kai me todella ollaan niin köyhä epä(pohjois)maa ettei kannata tänne laittaa paukkuja.


Epäilen että homma on ennemmin se ettei riitä myytävää. Tuskin kannattaa virittää maahantuontiorganisaatiota jos kaikki tuotanto on jo myyty muilla markkinoilla.
 
Katsoin tuon Ellin ja sillä kalleimmalla highway paketilla tosiaan saa tiputettua DC latauksen hintaa aika hyvin:

Ruotsi: 0,29€/kWh
Tanska: 0,35€/kWh
Saksa: 0,35€/kWh

Tiedä sitten kuinka kauan nuo on voimassa.

Oman latauksen hinta Ellin kautta pyörii jossain 0,15-0,2€/kWh, jos lataan 20-80% Rechargella ja vähintään 150kW laturilla. Autona M3 LR.
 
Y-akselin asteikon sopivasti valitsemalla pystyy kyllä todistamaan kuplan tai minkä tahansa muun ilmiön koska tahansa.

Laitappa tuo 0-100% asteikolle, niin johan näyttää vähemmän dramaattiselta.
Kyllähän tuo käyrä kertoo silti merkittävästä kasvusta, vuodessa sähköautojen määrä tuplaantunut.
 
Kyllä. Mutta enää ei ole sitä kysyntää samalla tapaa, koska sähkönhinta/inflaatio/korkokulut, joten kuplasta on ilmat pihalla. Pitkät toimitusajat jatkuu pitkälle tulevaisuuteen vaikka kysyntä pysyisikin kohtuullisena, koska se kuplan aikana syntynyt puskuri ei pariin vuoteen katoa mihinkään.
Kyllähän keväällä 2022 oli hyvät ajurit sähköauton kysyntään. Erittäin korkea polttoaineen hinta, kohtuu hintainen sähkö, edullinen rahoitus.

Eiköhän kysyntä taas korjaannu kun keksivät vaatia jakeluvelvoitetta ja sähkön hinta hieman tasaantuu. En jaksa uskoa että tuotanto mitenkään merkittävästi parantuisi lähivuosina.
 
Eiköhän kysyntä taas korjaannu kun keksivät vaatia jakeluvelvoitetta ja sähkön hinta hieman tasaantuu. En jaksa uskoa että tuotanto mitenkään merkittävästi parantuisi lähivuosina.
Samalla linjalla olen minä. Keväällä voi tilanne olla ihan muuta taas. Nyt lyhyellä tähtäimellä sähköautojen kysyntä on hiipunut merkittävästi, pitkällä tähtäimellä autoilun tulevaisuus on sähköinen.
 
Jos olettaa ettei sähköautojen myynti enää jatka nykyistä kasvuaan, olettaa siis välttämättä, että ihmiset ostaisivat uusia (ja käytettyjä) polttomoottoriautoja mieluummin kuin sähköllä toimivaa. Koska jotain aina kuitenkin myydään.

Aika vahva oletus vuoden -23 kynnyksellä tulevasta. :smoke:
 
Jos olettaa ettei sähköautojen myynti enää jatka nykyistä kasvuaan, olettaa siis välttämättä, että ihmiset ostaisivat uusia (ja käytettyjä) polttomoottoriautoja mieluummin kuin sähköllä toimivaa. Koska jotain aina kuitenkin myydään.

Aika vahva oletus vuoden -23 kynnyksellä tulevasta. :smoke:
Tämä. En keksi syytä ainakaan miksi nykyihminen ostaisi enää polttomoottorilla toimivaa autoa uutena itselleen. Eikä sellaista merkittävässä määrin varmaan tapahdu, eli kyllä tuo yllä oleva käyrä varmasti kuvaa aika hyvin sitä, missä tilanteessa ollaan tai ainakin sitä, että mihin ollaan ihan lähiaikoina menossa.
 
Tuotanto ja saatavuus rajoittaa, toki lama supistaa kokonaiskysyntää kautta linjan. Mut saatavuus kasvaa, tavalla tai toisella: Tekniikan Maailma
 
Tämä. En keksi syytä ainakaan miksi nykyihminen ostaisi enää polttomoottorilla toimivaa autoa uutena itselleen. Eikä sellaista merkittävässä määrin varmaan tapahdu, eli kyllä tuo yllä oleva käyrä varmasti kuvaa aika hyvin sitä, missä tilanteessa ollaan tai ainakin sitä, että mihin ollaan ihan lähiaikoina menossa.
Toistaiseksi polttis on osassa tapauksissa ainoa vaihtoehto. Esimerkiksi edullinen neliveto, jossa maavaraa ja kuljetustilaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom