Olen samaa mieltä että löytyy edelleen syitä valita polttis (ainakin halpa käytetty sellainen vähäiseen ja sattumanvaraiseen ajoon), mutta pari kommenttia:
Minä kyllä keksin montakin syytä itselleni :
Ovatko kaikki voittaneet lotossa tai käteistä ilmaantunut kirstuspohjalta iso tukku? Vai onko sitten marssittu pankkiini nöyrästi ottamaan tolkuttoman isoja autolainoja ? )
Eiiköhän useimmille sitä autolainaa tarjota siellä autokaupassa, missä autoa käy katsomassa.
Minullakin homma eteni niin että kysyin autokaupassa mitä autokaupan käyttämä norjalainen rahoittaja on mieltä jos ottaisin koko 29000€ sähköauton lainalla (ja pidän auton hankkimiseen varaamani n. 8000-10.000€ käsirahan itselläni), laittoi järjestelmään klik klik ja puolen minuutin kuluttua sanoi että rahoittaja näyttää vihreää valoa (0% korolla sain, + pieni "käsittelymaksu" joka kk). Olen kuitenkin vain aika keskituloinen, ja silti homma toimi noin.
Syy miksi suuri autolaina ei niin pelottanut oli että olin omilla melko rapeilla kilometrimäärilläni laskenut säästäväni niin paljon polttoainekuluissa että jää rahaa hyvin lainanlyhennyksiin. Niin ja tietty että kyseessä on kiinteäkorkoinen laina, eli se ei tule nousemaan tuosta 0%:sta vaikka mikä olisi, ei tämä mikään euribor asuntolaina ole.
Nyt ekan vuoden aikana olen pikaisen ja epätarkan laskutoimituksen mukaan säästänyt n. 3200€ polttoainekuluissa. Olisi saattanut olla huomattavasti suurempikin, jos ei olisi tullut koronaa etätyösuosituksineen, joka vähensi välillä roimastikin työmatka-ajoja. Tuolla yli kolmella tonnilla jo ihan kivasti lyhenteli sähköautolainaa, ja tulee myös ymmärtää että olisi minun muutenkin pitänyt jo ostaa uudempaa autoa, eli laskutoimituksessa tulisi huomioida vain uudehkon vastaavanlaisen polttisauton ja ostamani sähköauton hintaero, ei sentään koko sähköauton hintaa.
- sähkö ei ole olleenkaan yhtä houkutteleva vaihtoehto kuin vuosi sitten, sähkön hinta. melko varmaa on että paluuta tässä ei ole vanhan normaaliin.
Tiedä häntää. Juuri oli pörssisähkö ainakin viikon ajan kovin halpaa, öisin lähes ilmaista ja päivisinkin vain jotain 1.5-2c/kWh, syynä OL3:n verkossa kiinni oleminen ja tuuliset säät. Sen jälkeen nousi kun OL3 meni taas seisokkiin.
On otaksuttavaa että ensi talvena tulee monina päivinä olemaan kallista pörssisähköä, varsinkin jos OL3 käyttöönotto viivästyy, mutta veikkaan että ensi keväänä taas helpottaa.
Tuskin polttoaineenkaan hinta tulee romahtamaan, vaikka ei enää 2,5€/l maksakaan. Kun tein päätöksen että sähköauto tulee halvemmaksi, silloin bensa maksoi n. 1,7€/L. Toki sähkönkin hinta on niistä ajoista noussut yleisesti ottaen, mutta aika vähän esim. julkisilla latausasemilla, esim. K-Lataus ja ABC.
- vaatii myös investoinnin kotilataamiseen, jotta se olisi riittävän nopeata ( rahaa sekin )
Jopa minulle riittää yksivaiheinen 8A tai 10A kotilataus, koska koko yön voi kuitenkin rauhassa latailla, jos on tarve. 11kW kotilataus on ihan kiva, mutta aikuisten oikeesti todella monet tulevat hyvin toimeen ilmankin.
8A lataus ei välttämättä maksa mitään investointikuluja jos kotoa löytyy jo ulkopistorasia, ja minun tapauksessani muutostyö taloyhtiön parkkipaikalla lämmitystolpasta -> hidaslataustolppaan (kWh-mittarilla) maksoi töineen muistaakseni 550€ vai mitä se nyt oli.
- tällä hetkellä autojen korjaamoinfra on suppea ? ( en tiedä mikä on tilanne ? )
Ainakin Renault Zoe:lla ei ongelmaa, sain ekaan määräaikaishuoltoon ajan parin päivän päähän, 2km päähän kotoani olevalle Renaultin merkkihuoltamolle.
Aiemmat tarinat korjaamoinfran vajavaisuuksista taitavat liittyä Teslan tilanteeseen joskus alkuvuonna tms., en tiedä mikä on nykytilanne, vieläkö venaillaan viikkoja tai kuukausia?
- reissun päällä lataaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa
Jos on hyvä pikalataus, ei vaadi. Max 20 minuutin pikalatailu useimmiten kai riittää, käy vaikka pissalla ja syömässä sämpylän odotteluaikana.