Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos olettaa ettei sähköautojen myynti enää jatka nykyistä kasvuaan, olettaa siis välttämättä, että ihmiset ostaisivat uusia (ja käytettyjä) polttomoottoriautoja mieluummin kuin sähköllä toimivaa. Koska jotain aina kuitenkin myydään.

Tässä loistava esimerkki siitä kuplasta joka tällä palstalla on, sama ilmiö nähty niin monessa ketjussa oli sitten kyse puhelimista tai näytönohjaimista. Siellä on todellinen maailma tämän palstan ulkopuolella.

Katsokaa sähköautojen hintoja, saatavuutta, toimintamatkaa yms. Tottakai tälläkin hetkellä vielä suuri osa ostaa mielummin halvan polttiksen kun kalliin sähkiksen jos ajoja vuodessa tulee vähän eikä sähkiksen halvemmat kustannukset koskaan tule kuittaamaan hankintahinnan eroja.
 
En keksi syytä ainakaan miksi nykyihminen ostaisi enää polttomoottorilla toimivaa autoa uutena itselleen.

Minä kyllä keksin montakin syytä itselleni :
- huomattavasti halvempi hankintahinta. ( olen kyllä ihmetellyt tätä sähkisten ostoa omassa ympäristössäni, ihmiset ajelivat ennen ihan tavallisilla kärryillä, mutta nyt autoihin on investoitu 10 -20kEUR enemmän rahaa kuin ennen. Ovatko kaikki voittaneet lotossa tai käteistä ilmaantunut kirstuspohjalta iso tukku? Vai onko sitten marssittu pankkiini nöyrästi ottamaan tolkuttoman isoja autolainoja ? )
- polttiksissa huomattavasti laajempi valikoima ( moni sähkis saa no goun ihan jo ulkonäköön tai sisustaan liittyvien asioiden perusteella )
- sähkö ei ole olleenkaan yhtä houkutteleva vaihtoehto kuin vuosi sitten, sähkön hinta. melko varmaa on että paluuta tässä ei ole vanhan normaaliin.
- vaatii myös investoinnin kotilataamiseen, jotta se olisi riittävän nopeata ( rahaa sekin )
- pelkkä voimalinjan muutos ei ole mielestäni riittävä peruste sähkiksen hankinalle, kyllä se aiuto on kokonaispaketti ( ainakin omalta osaltani )
- vakuutukset, kyllähän ne vielä kallimmat ovat kuin polttisten
- tällä hetkellä autojen korjaamoinfra on suppea ? ( en tiedä mikä on tilanne ? )
- reissun päällä lataaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa

Jos nyt pitäisi ostaa uusi auto ( onneksi tai epäonneksi edessä vasta vuoden päästä ) , niin hyvin suurella todennäköisyydellä päätyisin edelleen polttomootoriautoon. Enkä oikeammin sanottuna joutuisin päätymään. Kyllä se hankintahinta on ison ongelma tällä hetkellä itselleni , jotta saisi sellaisen kuin haluaa. En ole valmis tinkimään pelkän voimalinjan takia auton muista ominaisuuksista. Monihan perustelee hankintaanssa käyttökustannuksilla, mutta takaisinmaksuajat itselleni ovat aivan liian pitkät tällä hetkellä jotta se olisi järkevää.

Aika ei ole siis vielä kypsä omaan sähkösiirtymään. Ajelen siis ylpeesti polttomoottoriautolla joka murisee ja perässä on pakoputkia :). Kenties en ole sitten nykyihminen vaan relikti.
 
Minä kyllä keksin montakin syytä itselleni :
- huomattavasti halvempi hankintahinta. ( olen kyllä ihmetellyt tätä sähkisten ostoa omassa ympäristössäni, ihmiset ajelivat ennen ihan tavallisilla kärryillä, mutta nyt autoihin on investoitu 10 -20kEUR enemmän rahaa kuin ennen. Ovatko kaikki voittaneet lotossa tai käteistä ilmaantunut kirstuspohjalta iso tukku? Vai onko sitten marssittu pankkiini nöyrästi ottamaan tolkuttoman isoja autolainoja ? )
Vaikka mainitsitkin "itselleni", niin tässä vähän reflektointia sähköautoon vaihtaneen näkökulmasta.
Vaihdoin 20 k€ arvoisen dieselin 55 k€ sähköautoon. Ennen dieselin hinnan raketoimista laskin sähkiksen tulevan 3 vuoden sisällä alle 200 euroa kuukaudessa kalliimmaksi. Vastaavan hintainen polttis olisi tullut varmaan 400 euroa kalliimmaksi. Ennustin kustannushyödyn vain kasvavan ajan myötä (dieselin hinnan raketointia en sentään ennustanut), joten arvelin tilanteen pitkällä aikavälillä olevan suunnilleen plusmiinus nolla. Nyky-ympäristössä tilanne näin onkin. Ajan siis uudemmalla ja kaikin puolin paremmalla autolla suunnilleen samoilla kk-kustannuksilla. 10-20 k€ kalliimpi sähköauto voi siis oikeasti olla halvempi omistaa, vaikka autolle olettaisi saman arvonaleneman kuin polttikselle.

- polttiksissa huomattavasti laajempi valikoima ( moni sähkis saa no goun ihan jo ulkonäköön tai sisustaan liittyvien asioiden perusteella )
Tämä oli itselleni isoin kompromissi. Olisin halunnut farkun, mutta niitä ei yksinkertaisesti ollut 9kk sitten, ja ei nytkään omassa hintakategoriassani. Välillä Tesla Model 3:n peräkontti on aiheuttanut pientä harmitusta, kun on pitänyt kuljettaa jotain isompaa. Toisaalta muut plussat paikkaavat tämän puutteen kirkkaasti.

- sähkö ei ole olleenkaan yhtä houkutteleva vaihtoehto kuin vuosi sitten, sähkön hinta. melko varmaa on että paluuta tässä ei ole vanhan normaaliin.
Omien sähkösopimuksieni vuoksi tällä ei ole ollut vaikutusta. Joissain tapauksissa varmasti isokin vaikutus, jos joutuu maksamaan sähköstä pörssisähkön keskihintaa eikä voi esim. maksaa pörssisähkön yöhintaa lataamalla öisin.

- vaatii myös investoinnin kotilataamiseen, jotta se olisi riittävän nopeata ( rahaa sekin )
En sanoisi, että "vaatii". Suotavaa se on, mutta jopa schuko-lataamisella valtaosa pärjää kohtuullisesti. Latauslaiteinvestointia voi mielestäni tänä päivänä ajatella omistusasunnon arvoa ylläpitävänä tekijänä. Suurin todellinen este/hidaste varmasti on henkilöillä, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Vaatii vähän pioneerihenkeä elää täysin julkisten pisteiden varassa.

- pelkkä voimalinjan muutos ei ole mielestäni riittävä peruste sähkiksen hankinalle, kyllä se aiuto on kokonaispaketti ( ainakin omalta osaltani )
Kertakokeilu sähköautolla riitti itselläni huomaamaan kuinka surkea voimalinja polttis on lukuisista näkökulmista. Tärinä, melu, epätasainen veto (vaihteet), heikko ja epätasainen vääntö, huono teho, ja niin edelleen. Vaikka auto on kokonaisuus, oli näillä havainnoilla iso merkitys itselleni ja johtivat polttiksen pisteiden romahtamiseen.


- vakuutukset, kyllähän ne vielä kallimmat ovat kuin polttisten
Juu, omassa tapauksessani noin 300 euroa vuodessa lisää. Ajoneuvo- ja käyttövoimaverossa säästää samalla 450 euroa ja huolloissa satasia vuodessa.


- tällä hetkellä autojen korjaamoinfra on suppea ? ( en tiedä mikä on tilanne ? )
Huollot eivät ole ongelma, mutta mahdolliset takuukorjaukset voivat olla. Se onkin varmaan yksi isoimmista sähkiksiin liittyvistä riskeistä tällä hetkellä, kun varaosien saatavuus voi olla heikkoa ja osaajien määrä vähäinen. Ei ole vielä realisoitunut omalla kohdallani.

- reissun päällä lataaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa
Ja tähän onkin hyvä lopettaa. Ei vaadi, jos alla on nykyaikainen >60kWh akulla varustettu auto. Selvität reitiltäsi sopivan latauspaikan, ajat laturille ja lataat riittävästi sähköä päästäksesi seuraavalle. Tauon pituus 10-40 minuuttia ja näitä matkan pituudesta riippuen nollasta muutamaan.
 
Kertakokeilu sähköautolla riitti itselläni huomaamaan kuinka surkea voimalinja polttis on lukuisista näkökulmista. Tärinä, melu, epätasainen veto (vaihteet), heikko ja epätasainen vääntö, huono teho, ja niin edelleen. Vaikka auto on kokonaisuus, oli näillä havainnoilla iso merkitys itselleni ja johtivat polttiksen pisteiden romahtamiseen.

Et varmaankaan aja paljon sorateitä? Kenelläkään kokemusta sähkiksestä jossa EI ole kova alusta vaan pitkähköt joustot mutta hyvin kantava?
 
Sähköauton isoin huoltoriski ovat tosiaan noi latausvermeet. Näin ladattavan hybridin kanssa on aika epätodennäköistä että molemmat energiamuodot lakkaavat toimimasta, mutta sähkön kanssa on oma riskinsä. Toki noissa on vähän että se joko pienentää riskiä tai kasvattaa riskiä, riippuen vähän keneltä kysyy. Kotilataus kun voi muuttua mahdottomaksi laturin hajottua ja tietty pikalatauksessa samaa. Toisaalta yleensä toinen sitten kuitenkin toimii kun harvemmin molemmat hajoavat kerralla. Sähkiksien omistajia en montaa tiedä, mutta AC laturit niissä tuntuvat olevan aika kovilla kun muutamakin hajonnut.

Omakin ladattava hybridi on napakka alustaltaan (verrattuna edelliseen), mutta kyllä sillä aika huoletta voi vetää routateitäkin (tai niitä hiekkapätkiä joita tulee ajettua). Sähkiksiä en ole päässyt noilla teillä kokeilemaan, miltä se ajajalle tuntuu. Varsinkin kun noissa tuntuu olevan isoja ohuita renkaita jotka vielä pahentavat tilannetta möykkyjen osalta (itsellä perinteiset 16 tuumaiset ihan tarkoituksella)
.

Mutta luulisi sähkiksissäkin olevan eroja. Ei sitä Teslaa ole pakko ostaa ja luulisi juuri jossain Volvo, Audi tasolla olevan kyyti aika tasaista.

Nelikkoa olen itsekin katsellut, mutta noissa kustannukset karkaavat kohtuuttomuuksiin kun on päätetty että neliveto tarkoittaa sitä että haetaan tehoa 0-100 kiihdytykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kertakokeilu sähköautolla riitti itselläni huomaamaan kuinka surkea voimalinja polttis on lukuisista näkökulmista. Tärinä, melu, epätasainen veto (vaihteet), heikko ja epätasainen vääntö, huono teho, ja niin edelleen. Vaikka auto on kokonaisuus, oli näillä havainnoilla iso merkitys itselleni ja johtivat polttiksen pisteiden romahtamiseen.

En tiedä millä olet aikaisemmin ajellut, mutta tuossa lienee aika paljon värikynää mukana. Mutta sitä en kiellä, etteikö tämä olisi askel parempaan.

Ja tähän onkin hyvä lopettaa. Ei vaadi, jos alla on nykyaikainen >60kWh akulla varustettu auto. Selvität reitiltäsi sopivan latauspaikan, ajat laturille ja lataat riittävästi sähköä päästäksesi seuraavalle. Tauon pituus 10-40 minuuttia ja näitä matkan pituudesta riippuen nollasta muutamaan.

Tämänhän on se ikuisuusvääntö josta on turha väntää uudelleen. Tämän pointti on kuitenkin hyvin vahvasti riippuvainen omasta ajoprofiilista ja käyttötavoista. Ei voi yleistää ja pitkäpinnaisuuskin on hyvin henkilökohtainen suure. Joillekkin ei mikään ongelma ja joilekkin jonkinmoinen haitta.
 
Pari vuotta ladattavan hybridin kanssa sai kyllä kaiken rangeahdistuksen katoamaan ainakin minulta. Kyllä sitä itsekin tuli ennen ajateltua, että jopa 400km range kuulostaa vähältä ja joutuu latailemaan koko ajan, mutta kun parhaimmillaankin 40km rangella pärjäsi 90% ajoista ja jokapäiväisen latauksen ohella enemmän otti päähän käydä 1-2kk välein tankkaamassa, niin muuttui kyllä suhtautuminen noihin sähköautojen kantamiin. Ei ahdista edes ajatus, ettei omassa pihassa voi tällä hetkellä ladata, kun 500m päässä on hypermarketti latureineen.

Ja sitten kun vielä alkoi laskeskelemaan, että kuinka usein sitä parin vuoden aikana tuli ajettua yli 300km pätkiä tauotta (ei kertaakaan) tai ylipäänsä ajettua noin pitkiä matkoja, ja kuinka harvoin oli tilanne, ettei taukopaikalla ollut latausmahdollisuutta, niin karisi viimeisetkin epäilyksen rippeet.
 
Pari vuotta ladattavan hybridin kanssa sai kyllä kaiken rangeahdistuksen katoamaan ainakin minulta. Kyllä sitä itsekin tuli ennen ajateltua, että jopa 400km range kuulostaa vähältä ja joutuu latailemaan koko ajan, mutta kun parhaimmillaankin 40km rangella pärjäsi 90% ajoista ja jokapäiväisen latauksen ohella enemmän otti päähän käydä 1-2kk välein tankkaamassa, niin muuttui kyllä suhtautuminen noihin sähköautojen kantamiin. Ei ahdista edes ajatus, ettei omassa pihassa voi tällä hetkellä ladata, kun 500m päässä on hypermarketti latureineen.

Ja sitten kun vielä alkoi laskeskelemaan, että kuinka usein sitä parin vuoden aikana tuli ajettua yli 300km pätkiä tauotta (ei kertaakaan) tai ylipäänsä ajettua noin pitkiä matkoja, ja kuinka harvoin oli tilanne, ettei taukopaikalla ollut latausmahdollisuutta, niin karisi viimeisetkin epäilyksen rippeet.
Tämä rangeahdistus on ainoastaan ihmisillä jotka eivät omista sähköautoa. En ole koskaan kuullut (tai lukenut), että isoakkuisen sähköauton omistaja vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon sen takia, että range ei olisi riittävä. Nyt joku tulee kertomaan, että olen väärässä, niin sanottakoon että näitäkin varmasti on mutta puhutaan promilleista.
 
Tässä loistava esimerkki siitä kuplasta joka tällä palstalla on, sama ilmiö nähty niin monessa ketjussa oli sitten kyse puhelimista tai näytönohjaimista. Siellä on todellinen maailma tämän palstan ulkopuolella.

Katsokaa sähköautojen hintoja, saatavuutta, toimintamatkaa yms. Tottakai tälläkin hetkellä vielä suuri osa ostaa mielummin halvan polttiksen kun kalliin sähkiksen jos ajoja vuodessa tulee vähän eikä sähkiksen halvemmat kustannukset koskaan tule kuittaamaan hankintahinnan eroja.
Kyse olikin kai siitä ostaako juuri kukaan uutta polttista. Toisaalta ei kai tartte arvailla, luulisi tuostakin löytyvän jotain tilastodataa, jos siitä vielä saisi karsittua yritykset pois eli kuinka moni yksityishenkilö ostaa edelleen ei-ladattavia autoja.

Käytettynä polttikset varmaan edelleen liikkuvat, just niille joille sähköauto ei ole miellyttävä vaihtoehto hinnan tai erikoistarpeiden takia. Voisin itsekin hyvin kuvitella ostavani käytetyn polttiksen jos ajotarpeeni olisivat kilometreissä nykyistä paljon pienemmät mutta silloin tällöin kuitenkin autoa tarvitsisin, ja/tai jos on just jokin vaatimus että pitää mahtua kolme koiraa takapaksiin ja vetää hevoskärryä.

Tietty jos olisi niin rikas ettei polttoaineen hinnalla ole mitään merkitystä... mutta ehkä juuri silloin ostaisinkin jonku Tesla Model S Plaidin jotta saisin naapurit kateellisiksi.

Kai se jotain kertoo että taloyhtiömme pihalla n. 80 auton seasta minulla taitaa olla ainoa täyssähköauto, eikä kukaan muu tietääkseni ainakaan lataile parkkipaikalla, jos siellä jollain nyt ladattava hybridi olisikin. Useimmat autoista tuntuvat jatkuvasti seisovan parkkipaikalla mutta saattavat kadota viikonlopuiksi, eli työmatkoihin niitä ilmeisesti käytetään vähemmän (tai jos käytetään niin aika lyhyisiin matkoihin), ja viikonloppuisin varmaan sitten mökille.

Niinkuin vieressä oleva naapurin auto, hänen työpaikkansa on kadun toisella puolella oleva päiväkoti, mutta tuntuvat melkein joka vkl häipyvän mökille. Heille polttisauto varmaan sopii erinomaisesti, edelleen.
 
En tiedä millä olet aikaisemmin ajellut, mutta tuossa lienee aika paljon värikynää mukana. Mutta sitä en kiellä, etteikö tämä olisi askel parempaan.
Audi A4 2.0TDI (140kW/190hv) oli edellinen kulkine. Oli tuossa nyt pientä kärjistämistä, mutta onhan tuo ero nyt aivan valtava kun vertailukohtana Model 3 LR. Ero vaan korostuu kun kummankin perään pistetään peräkärry. Ja valtaosa näistä eroista (Dieseliin verrattuna) olisi läsnä vaikka vertailukohtana olisi Seat Mii.

Tämänhän on se ikuisuusvääntö josta on turha väntää uudelleen. Tämän pointti on kuitenkin hyvin vahvasti riippuvainen omasta ajoprofiilista ja käyttötavoista. Ei voi yleistää ja pitkäpinnaisuuskin on hyvin henkilökohtainen suure. Joillekkin ei mikään ongelma ja joilekkin jonkinmoinen haitta.
Väitän valtaosassa tapauksista kyse olevan ennakkoluuloista, vanhentuneista tiedoista ja väärinkäsityksistä. Lataukseen (varsinkin pikalataukseen) liittyy toki vielä monenlaisia jippoja, jotka pitää olla valmis opettelemaan. Jos muutosvastarinnassaan ei suostu hyväksymään että lataaminen eroaa monelta osin tankkaamisesta, niin sitten sähköautot kannattaa varmaan jättää kauppaan (enkä nyt osoittanut tätä sinulle).

Ainakin minua matkalatausten sujuvuus hieman arvellutti aluksi, mutta vajaa vuosi sähköautolla on osoittanut lähes kaikki huolet turhiksi. Olen pikaladannut arviolta noin 30 kertaa ja näistä mieleen on jäänyt 3 kertaa jolloin lataaminen on jollain tavalla ärsyttänyt. Kaikissa kyse on ollut siitä, että olen joutunut odottamaan autoa 10-30 minuuttia tilanteessa, jossa haluaisi vain päästä mahdollisimman pian kotiin..

Suurin työ latauksen kanssa ovat olleet tilanteet, jossa ajaa itselle uuteen kohteeseen ja tietää tarvitsevansa matkalla latausta. Yleensä ratkaisen tämän laittamalla reitin ABRP-sovellukseen ja katsomalla siitä sopivan pikalatauskohteen/-kohteet reitin varrella. Sen jälkeen olen vielä tarvittaessa auton navigaattorilla varmistanut, että akku senkin mielestä riittää latauskohteeseen asti. Täysin sokkona en siis voisi lähteä nyt pk-seudulta Joensuuhun, vaan mahdolliset latauspysähdykset on käytännössä pakko katsoa etukäteen. Ei tuo homma nyt kuitenkaan varttia enempää vie em. sovelluksella.
 
Olen samaa mieltä että löytyy edelleen syitä valita polttis (ainakin halpa käytetty sellainen vähäiseen ja sattumanvaraiseen ajoon), mutta pari kommenttia:

Minä kyllä keksin montakin syytä itselleni :
Ovatko kaikki voittaneet lotossa tai käteistä ilmaantunut kirstuspohjalta iso tukku? Vai onko sitten marssittu pankkiini nöyrästi ottamaan tolkuttoman isoja autolainoja ? )
Eiiköhän useimmille sitä autolainaa tarjota siellä autokaupassa, missä autoa käy katsomassa.

Minullakin homma eteni niin että kysyin autokaupassa mitä autokaupan käyttämä norjalainen rahoittaja on mieltä jos ottaisin koko 29000€ sähköauton lainalla (ja pidän auton hankkimiseen varaamani n. 8000-10.000€ käsirahan itselläni), laittoi järjestelmään klik klik ja puolen minuutin kuluttua sanoi että rahoittaja näyttää vihreää valoa (0% korolla sain, + pieni "käsittelymaksu" joka kk). Olen kuitenkin vain aika keskituloinen, ja silti homma toimi noin.

Syy miksi suuri autolaina ei niin pelottanut oli että olin omilla melko rapeilla kilometrimäärilläni laskenut säästäväni niin paljon polttoainekuluissa että jää rahaa hyvin lainanlyhennyksiin. Niin ja tietty että kyseessä on kiinteäkorkoinen laina, eli se ei tule nousemaan tuosta 0%:sta vaikka mikä olisi, ei tämä mikään euribor asuntolaina ole.

Nyt ekan vuoden aikana olen pikaisen ja epätarkan laskutoimituksen mukaan säästänyt n. 3200€ polttoainekuluissa. Olisi saattanut olla huomattavasti suurempikin, jos ei olisi tullut koronaa etätyösuosituksineen, joka vähensi välillä roimastikin työmatka-ajoja. Tuolla yli kolmella tonnilla jo ihan kivasti lyhenteli sähköautolainaa, ja tulee myös ymmärtää että olisi minun muutenkin pitänyt jo ostaa uudempaa autoa, eli laskutoimituksessa tulisi huomioida vain uudehkon vastaavanlaisen polttisauton ja ostamani sähköauton hintaero, ei sentään koko sähköauton hintaa.

- sähkö ei ole olleenkaan yhtä houkutteleva vaihtoehto kuin vuosi sitten, sähkön hinta. melko varmaa on että paluuta tässä ei ole vanhan normaaliin.
Tiedä häntää. Juuri oli pörssisähkö ainakin viikon ajan kovin halpaa, öisin lähes ilmaista ja päivisinkin vain jotain 1.5-2c/kWh, syynä OL3:n verkossa kiinni oleminen ja tuuliset säät. Sen jälkeen nousi kun OL3 meni taas seisokkiin.

On otaksuttavaa että ensi talvena tulee monina päivinä olemaan kallista pörssisähköä, varsinkin jos OL3 käyttöönotto viivästyy, mutta veikkaan että ensi keväänä taas helpottaa.

Tuskin polttoaineenkaan hinta tulee romahtamaan, vaikka ei enää 2,5€/l maksakaan. Kun tein päätöksen että sähköauto tulee halvemmaksi, silloin bensa maksoi n. 1,7€/L. Toki sähkönkin hinta on niistä ajoista noussut yleisesti ottaen, mutta aika vähän esim. julkisilla latausasemilla, esim. K-Lataus ja ABC.

- vaatii myös investoinnin kotilataamiseen, jotta se olisi riittävän nopeata ( rahaa sekin )
Jopa minulle riittää yksivaiheinen 8A tai 10A kotilataus, koska koko yön voi kuitenkin rauhassa latailla, jos on tarve. 11kW kotilataus on ihan kiva, mutta aikuisten oikeesti todella monet tulevat hyvin toimeen ilmankin.

8A lataus ei välttämättä maksa mitään investointikuluja jos kotoa löytyy jo ulkopistorasia, ja minun tapauksessani muutostyö taloyhtiön parkkipaikalla lämmitystolpasta -> hidaslataustolppaan (kWh-mittarilla) maksoi töineen muistaakseni 550€ vai mitä se nyt oli.

- tällä hetkellä autojen korjaamoinfra on suppea ? ( en tiedä mikä on tilanne ? )
Ainakin Renault Zoe:lla ei ongelmaa, sain ekaan määräaikaishuoltoon ajan parin päivän päähän, 2km päähän kotoani olevalle Renaultin merkkihuoltamolle.

Aiemmat tarinat korjaamoinfran vajavaisuuksista taitavat liittyä Teslan tilanteeseen joskus alkuvuonna tms., en tiedä mikä on nykytilanne, vieläkö venaillaan viikkoja tai kuukausia?

- reissun päällä lataaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa
Jos on hyvä pikalataus, ei vaadi. Max 20 minuutin pikalatailu useimmiten kai riittää, käy vaikka pissalla ja syömässä sämpylän odotteluaikana.
 
Audi A4 2.0TDI (140kW/190hv) oli edellinen kulkine.

Niinpä tietysti. Tuossahan on polttomottooriauton kaikki huonot puolet samassa paketissa :) Haisee, savuttaa, tärisee ( jurruttaa liian matalilla kierroksilla ) ja rouhea äänimaailma kaupunkiajossa. Muutoin mitä pätevin peli. (Näköjään värikynää osataan täälläkin käyttää )

(...... ja näin sanottuani hiippailen pommisuojaan piiloon dieselmiesten kostolta )

Väitän valtaosassa tapauksista kyse olevan ennakkoluuloista, vanhentuneista tiedoista ja väärinkäsityksistä.
En nyt sanoisi noinkaan. Sähköautoilu vaatii vain hieman enemmän ennakkosuunnittelua ollakseen mahdollisimman sujuvaa reissun päällä. "Kotitankkaus" on taas hieno juttu, kukapa ei haluaisi vaikka omaa polttoainepumppua pihaansa.

Ei kuitenkan pidä vähätellä sitä polttiksen 2 min pitstoppia, aina ei tee mieli mennä ABC:lle ryystämäään kahvia, vaan matkan toivotaan jatkuvan mahdollisimman nopeasti. Pakollisia pahojahan nuo pysähdykset ovat, olivat sitten minkä pituisia tahansa. Saati sitten yöaikaan.
 
Pensa maksaa jotain 2,2€/litra, jos ajelee vaikka 600km, niin pensaan menee omalla vanhalla krematoriolla >100€ ja sähköön 25cnt hinnalla ja 20kwh kulutuksella joku 30€…

Molemmissa tapauksissa pidän 1-2 taukoa, eli kyllähän sähköllä tässä tilanteessa kannattaa ajella.
 
Pensa maksaa jotain 2,2€/litra, jos ajelee vaikka 600km, niin pensaan menee omalla vanhalla krematoriolla >100€ ja sähköön 25cnt hinnalla ja 20kwh kulutuksella joku 30€…

Molemmissa tapauksissa pidän 1-2 taukoa, eli kyllähän sähköllä tässä tilanteessa kannattaa ajella.
Jos ajaa vuosittain paljon, niin hintaero huolloissakin tulee merkittäväksi. Jos siis verrataan sellaisia pelejä, jotka käytetään edelleen (merkki)huollossa.
 
Turhakejulkimot laittaneet latukoitaan myyntiin ja sillä koitetaan hyvesignaloida.

Suomalaisjulkkisten mitta tuli täyteen – myyvät Teslansa pois


Jari Sarasvuo twiittasi tiistaina lyhyesti ja ytimekkäästi ”I’ll sell my Tesla” eli ”myyn Teslani”.

Oman twiittinsä yhteydessä Sarasvuo jakoi julkisoikeuden yliopistonlehtori Matti Muukkosen twiitin, jossa Muukkonen kertoi lopettaneensa Muskin seuraamisen Twitterissä Muskin ja Venäjän presidentti Vladimir Putinin välisen keskustelun takia.

--
Myös Marimekon hallituksen puheenjohtaja ja entinen toimitusjohtaja Mika Ihamuotila ilmoitti myyvänsä oman Teslansa jo viime viikon tiistaina
 
On tämä vaikeata. Enyaq sopisi tilojen puolesta (ja miksei kohta käytettynä hintansakin) perheen kuljettimeksi, mutta seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kantavuus. Enyaqissa on kantavuutta max 580kg varustetasosta riippuen perusmallille. Nykyisessä perheautossa on kantavuutta 725kg.

Mitä muita isomman kantavuuden sähköautoja markkinoilla olisi? Perheessä siis 2 aikuista ja 3 lasta (15, 13 ja 9 vuotias).

Lopputulema näillä hetkillä on että, ajetaan Rellu Espacella vielä ainakin vuosi ja katsellaan tilannetta uusin silmin. Tai sitten luovutaan joko yhdestä lapsesta tai laskettelusta talvisin. Jokaisena talvena käydään lapissa laskemassa ja mukana on tuolloin boksi katolla, 5 paria suksia+monot+kypärät jne.
 
On tämä vaikeata. Enyaq sopisi tilojen puolesta (ja miksei kohta käytettynä hintansakin) perheen kuljettimeksi, mutta seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kantavuus. Enyaqissa on kantavuutta max 580kg varustetasosta riippuen perusmallille. Nykyisessä perheautossa on kantavuutta 725kg.
Kuinka isokokoista porukkaa teillä perheessä oikein on, jos tuolla Enyaqin kantavuudella tulee ongelmia?
 
Ei kuitenkan pidä vähätellä sitä polttiksen 2 min pitstoppia, aina ei tee mieli mennä ABC:lle ryystämäään kahvia, vaan matkan toivotaan jatkuvan mahdollisimman nopeasti. Pakollisia pahojahan nuo pysähdykset ovat, olivat sitten minkä pituisia tahansa. Saati sitten yöaikaan.
Omien havaintojeni perusteella auton latauksen ja tankkauksen välillä tuntuu olevan mielenkiintoinen psykologinen ero. Tankkaus on parista minuutista muutamaan minuutiin kestävää aktiivista tekemistä (pistoolin pitelyä), kun taas latauksessa auton ympärillä häärätään (laturin kytkeminen) muutaman sekunnin ajan. Tankkauksesta haluaa vain äkkiä eroon, kun matkalla ladatessani ajattelen lähinnä, että nyt tulee pakollinen x minuuttia kestävä lepotauko.

Tankkauksessahan itse tankkaaja ei odota/lepää hetkeäkään, kun taas latauksessa valtaosan ajasta voi käyttää haluamallaan tavalla. Väitän, että 5 minuuttia kestävä lataustauko palauttaa kuskia enemmän kuin 5 minuuttia kestävä tankkaus. Tokikaan 5 minuutin lataustauko ei ole kovin realistinen, mutta itselläni lyhyimmät lataustapahtumat ovat olleet noin 8-10 minuuttia, jossa ehtii parhaimmillaan saamaan 100 km sähköt akkuun.
 
On tämä vaikeata. Enyaq sopisi tilojen puolesta (ja miksei kohta käytettynä hintansakin) perheen kuljettimeksi, mutta seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kantavuus. Enyaqissa on kantavuutta max 580kg varustetasosta riippuen perusmallille. Nykyisessä perheautossa on kantavuutta 725kg.

Mitä muita isomman kantavuuden sähköautoja markkinoilla olisi? Perheessä siis 2 aikuista ja 3 lasta (15, 13 ja 9 vuotias).

Lopputulema näillä hetkillä on että, ajetaan Rellu Espacella vielä ainakin vuosi ja katsellaan tilannetta uusin silmin. Tai sitten luovutaan joko yhdestä lapsesta tai laskettelusta talvisin. Jokaisena talvena käydään lapissa laskemassa ja mukana on tuolloin boksi katolla, 5 paria suksia+monot+kypärät jne.
Kantavuus lasketaan kuski (80kg) + 580kg. Lapset on aika nuoria, niin tuskin niistä kertyy enemmän kuin 150kg. Puoliso ~80kg samalla laskukaavalla. Tämän jälkeen jää siis 580kg + 80kg - 150kg - 80kg = 350kg. Mitä te kuljetatte niin paljon, että tarvitsee suuremman kantavuuden?

Tuolla kantavuudellahan mahtuu jo 5 kappaletta 100kg henkilöitä + 80kg matkatavaroita.
 
On tämä vaikeata. Enyaq sopisi tilojen puolesta (ja miksei kohta käytettynä hintansakin) perheen kuljettimeksi, mutta seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kantavuus. Enyaqissa on kantavuutta max 580kg varustetasosta riippuen perusmallille. Nykyisessä perheautossa on kantavuutta 725kg.

Mitä muita isomman kantavuuden sähköautoja markkinoilla olisi? Perheessä siis 2 aikuista ja 3 lasta (15, 13 ja 9 vuotias).

Lopputulema näillä hetkillä on että, ajetaan Rellu Espacella vielä ainakin vuosi ja katsellaan tilannetta uusin silmin. Tai sitten luovutaan joko yhdestä lapsesta tai laskettelusta talvisin. Jokaisena talvena käydään lapissa laskemassa ja mukana on tuolloin boksi katolla, 5 paria suksia+monot+kypärät jne.
Miten nuo nuo stellantikset 9-paikkaset? Itseä vähän kutkuttaisi mutta jopa tuo 75kWh on aika pieni jos moottoritietä tuollaisella laatikolla päästelee. Näyttäisi kantavuus olevan jotain 900kg tienoilla.

Onkos kellään kokemusta Teslojen DIY huoltamisesta? Saako noihin perus alustan tai jarrujen osia jostain hankittua?
 
On se kuuma puheenaihe tuo sähkö- vai polttisauto. Siitä saa aina keskustelun aikaiseksi. Ihmiset tekee erilaisia valintoja, toinen lämmittää sähköllä, toinen öljyllä ja kolmas vaikka pelletillä, niistä ei hirveästi kinastella. Toinen tykkää tummasta naisesta ja toinen vaaleasta, tukevasta, laihasta jne. Eikä niistäkään väitellä, mutta se sähköauto!!
Jotenkin ihmiset mieltää nyt, että kaikkien olisi pakko siirtyä sähköiseen liikkumiseen, vapaa valinta se on jokaiselta millä liikkuu. Kärpäsestä on tehty härkänen.
 
Jotenkin ihmiset mieltää nyt, että kaikkien olisi pakko siirtyä sähköiseen liikkumiseen, vapaa valinta se on jokaiselta millä liikkuu. Kärpäsestä on tehty härkänen.
Ei varmaan heti nyt, mutta kyllähän autovalmistajat kovasti ovat pelkkien sähköautojen tuotantoon siirtymässä.
 
Kantavuus lasketaan kuski (80kg) + 580kg. Lapset on aika nuoria, niin tuskin niistä kertyy enemmän kuin 150kg. Puoliso ~80kg samalla laskukaavalla. Tämän jälkeen jää siis 580kg + 80kg - 150kg - 80kg = 350kg. Mitä te kuljetatte niin paljon, että tarvitsee suuremman kantavuuden?

Tuolla kantavuudellahan mahtuu jo 5 kappaletta 100kg henkilöitä + 80kg matkatavaroita.
Tuossapa yllä kirjoitin. Laskettelukamoista, vaatteista jne. sitä painoa kertyy huomattava määrä kun oikein reissuun lähdetään. Boksi katolla suksineen ja muut rojut kontissa + autossa sisällä. Eikä sitä kantavuutta olisi kait ihan hyvä vetää nollille vaan jättää vähän reserviin turvallisuusnäkökulmasta katsoen.

Nopeasti katsottuna Enyaq lienee sitten ainoa (pl. stellantiksen pikkubussit) jossa kantavuus (ja tavaratila) riittää perheelle harrastusvälineet mukaanlukien.

Mutta se siitä, jatketaan etsimistä rauhassa. On se sitten Skoda tai Pösön/Citroenin/Toyotan pikkubussi tai joku muu.
 
On se kuuma puheenaihe tuo sähkö- vai polttisauto. Siitä saa aina keskustelun aikaiseksi. Ihmiset tekee erilaisia valintoja, toinen lämmittää sähköllä, toinen öljyllä ja kolmas vaikka pelletillä, niistä ei hirveästi kinastella. Toinen tykkää tummasta naisesta ja toinen vaaleasta, tukevasta, laihasta jne. Eikä niistäkään väitellä, mutta se sähköauto!!
Jotenkin ihmiset mieltää nyt, että kaikkien olisi pakko siirtyä sähköiseen liikkumiseen, vapaa valinta se on jokaiselta millä liikkuu. Kärpäsestä on tehty härkänen.
Sama ilmiö näkyy aina uusissa asioissa. Ensin early adopterit kehuu uudet asiat maasta taivaisiin, vaikka tekniikka ei vielä olisikaan ihan niin kehittynyttä. Tämä vaihe oli joskus 5-10 vuotta sitten, kun Model S oli uusi ja muita sähköautomalleja oli Nissan Leaf ja Renault Zoe. Sen aikaiset sähköautot ei oikeastaan olleet kovin hyviä, latausmahdollisuuksia ei juuri ollut ja niin edelleen. Silti kehuja riitti ja se aiheutti monelle negatiiviset mielikuvat. Sen jälkeen on pikku hiljaa siirrytty siihen että sähköauto on täysin toimiva menopeli, mutta monien mielikuvat vaihtuu hitaasti.

Sama ilmiö näkyi selvästi vaikka LED-lampuissa tai 3d-tulostuksessa.
 
Youtubessa Bjorn Nylandilla näköjään ID Buzz nyt testissä. Varmaan kaikennäköistä testiä tulossa lähiaikoina.
 
Tämä. En keksi syytä ainakaan miksi nykyihminen ostaisi enää polttomoottorilla toimivaa autoa uutena itselleen. Eikä sellaista merkittävässä määrin varmaan tapahdu, eli kyllä tuo yllä oleva käyrä varmasti kuvaa aika hyvin sitä, missä tilanteessa ollaan tai ainakin sitä, että mihin ollaan ihan lähiaikoina menossa.
Yli 80% maailman uusista henkilöautoista on polttomoottoriautoja. Kyllä niitä vielä moni ostaa - ihan siitä syystä että sähköautoa ei yksinkertaisesti saa vaikka haluaisi.
 
Kuinka isokokoista porukkaa teillä perheessä oikein on, jos tuolla Enyaqin kantavuudella tulee ongelmia?
Aika harva auto taitaa olla ajoltaan parhaimmillaan kun vedetään kantavuuden ylärajoille. Varsinkaan huonoilla pikkuteillä. Tietty JOS sellainen ajo on hyvin vähäistä niin ei haittaa. Jotenkin jää semmoinen maku noista kantavuuksista sähkiksissä ettei olla reilusti jykevöitetty alustaa kun painoa on enemmmän vaan on vain tiputettu kantavuutta. Hinta? se on tietysti kalliimpaa. Ongelmahan se ei ole toteuttaa kun pikkuluokan pakuissa olisi jo valmiina ripustukset.
 
Viimeksi muokattu:
On se kuuma puheenaihe tuo sähkö- vai polttisauto. Siitä saa aina keskustelun aikaiseksi. Ihmiset tekee erilaisia valintoja, toinen lämmittää sähköllä, toinen öljyllä ja kolmas vaikka pelletillä, niistä ei hirveästi kinastella. Toinen tykkää tummasta naisesta ja toinen vaaleasta, tukevasta, laihasta jne. Eikä niistäkään väitellä, mutta se sähköauto!!
Jotenkin ihmiset mieltää nyt, että kaikkien olisi pakko siirtyä sähköiseen liikkumiseen, vapaa valinta se on jokaiselta millä liikkuu. Kärpäsestä on tehty härkänen.

Noista muista asioista vasta väännetäänkin :)

Vähän tuntuu siltä että sähkömiehet ovat tehneet tästä ennenminkin härkäsen kun ei tunnu millään riittävän ymmärrystä polttismiehiä kohtaan. Hieman jopa toopeiksi sanotaan heitä. Kaikki negatiiviset ominaisuudet käännetään eduiksi. Mikään perustelu ei tunnu riittävän sähkömiehelle, että polttiksella ajelu voi olla aivan yhtä järkevää kuin sähköautollakin. Kritiikistä puhumattakaan. Yleistämällä sähkiksen järkevyyden mennään pahasti metsään.

Moni vaan ajaa edellen poltiikselle kun niitä ei saa tai maksavat pirusti. Kyllä ne kelpaisi toki suurimmalle osalle, mutta tarjonta ja hinta ei ole vielä ihan samalla tasolla kuin polttisten.
 
Sama ilmiö näkyy aina uusissa asioissa. Ensin early adopterit kehuu uudet asiat maasta taivaisiin, vaikka tekniikka ei vielä olisikaan ihan niin kehittynyttä. Tämä vaihe oli joskus 5-10 vuotta sitten, kun Model S oli uusi ja muita sähköautomalleja oli Nissan Leaf ja Renault Zoe. Sen aikaiset sähköautot ei oikeastaan olleet kovin hyviä, latausmahdollisuuksia ei juuri ollut ja niin edelleen. Silti kehuja riitti ja se aiheutti monelle negatiiviset mielikuvat. Sen jälkeen on pikku hiljaa siirrytty siihen että sähköauto on täysin toimiva menopeli, mutta monien mielikuvat vaihtuu hitaasti.

Sama ilmiö näkyi selvästi vaikka LED-lampuissa tai 3d-tulostuksessa.
Toki ihan yleinen ilmiö, että ”puolustetaan” sitä omaa hankintaa. Vähän niinkuin valehdellaan itselle jotta saadaan perustelluksi kallis hinta. Itse olen ajellut eri Tesloilla enkä mitään erityisempää vau-elämystä siitä saanut verrattuna omaan polttikseen. Samat tärinät, melut ym. Ja sellainen disclaimer vielä, että jossain vaiheessa tulen sähköauton hommaamaan.
 
Vähän tuntuu siltä että sähkömiehet ovat tehneet tästä ennenminkin härkäsen kun ei tunnu millään riittävän ymmärrystä polttismiehiä kohtaan. Hieman jopa toopeiksi sanotaan heitä. Kaikki negatiiviset ominaisuudet käännetään eduiksi. Mikään perustelu ei tunnu riittävän sähkömiehelle, että polttiksella ajelu voi olla aivan yhtä järkevää kuin sähköautollakin. Kritiikistä puhumattakaan. Yleistämällä sähkiksen järkevyyden mennään pahasti metsään.
Itselläni löytyy täysi ymmärrys heille, jotka ajavat tällä hetkellä polttiksella. Se ei kuitenkaan estä minua kehumasta sähköautoilua jos asia tulee puheeksi (ja sähköautoilijathan ottavat asian kyllä puheeksi...)
Jos vastaan sen sijaan tulee hyvin toimeentuleva henkilö, joka tänä päivänä ostaa yli 30 000 euron arvoisen polttisauton ilman jotain monista "hyvistä syistä" tehdä niin, niin sitten sitä ymmärrystä ei oikeasti heru. Kyseessä on tällöin talouden ja ympäristön näkökulmasta yleensä huono päätös, jollaista saakin mielestäni rakentavasti kritisoida. Jokaisella on toki oikeus omiin valintoihinsa, myös niihin huonoihin, mutta se ei estä miistä käytävää faktapohjaista keskustelua.

Niitä ihan valideja syitä sähköautoilun välttämiselle toki edelleen on, mutta nämä koskettavat melko harvaa uuden/uuhdehkon auton ostajaa.
 
Sähköauton latausasema tuo myös huomattavaa lisäarvoa alueen yrittäjille, sillä aikaa kuluttaakseen ihmisillä on tapana käyttää rahaa tekemällä ostoksia ja ruokailemalla.
Kun sähköautot yleistyy niin suomalaiset saiturit pitää termoksen ja voilevät mukana ja katselee YLE Areenaa autossa. (ei Netflixiä kun se maksaa). No varmaan käy sisällä vessassa.
 
Sähköauton latausasema tuo myös huomattavaa lisäarvoa alueen yrittäjille, sillä aikaa kuluttaakseen ihmisillä on tapana käyttää rahaa tekemällä ostoksia ja ruokailemalla.

Tätä just tarkoitan, Jokainen negatiivinen asia saadaan käännetyä positiiviseksi. Kuten tämä tankkaus.

Poltiksen omistaja työllistää huomattavsti enemmän korjaamotoimintaa kuin sähkiksen. Saati sitten polttoainelogistiikan työntekijäitä. Saati sitten öljynjalostusteollisuuden. Tämä pitää talouden rattaat pyörimässä paljon paremmin :). Asiat sa käännetty ihan miten päin vaan jos näin halua tehdä.

Jos vastaan sen sijaan tulee hyvin toimeentuleva henkilö, joka tänä päivänä ostaa yli 30 000 euron arvoisen polttisauton ilman jotain monista "hyvistä syistä" tehdä niin, niin sitten sitä ymmärrystä ei oikeasti heru.


Ajat sen 15 tkm / vuosi ja auto vaihtuu 3-4 vuoden välein. Miksi ei polttis ? Aika normaali kuvio mielestäni.

 
Jos puhutaan tavallisista tuulipuvuista, samat saiturit kuitenkin tuntuu käyttävän liikenneasemien palveluita kohtuullisen paljon? Itse menen aina lataamisen ajaksi reissussa syömään ja ostoksille. Erittäin harvinaista, että joku istuisi maksullisella laturilla koko lataamisen ajan ainakaan omia eväitä syöden.
No ei ne tuulipuvut aja vielä vuosiin sähköautoilla. Ehkä sitten kun niitä on käytettynä pilvin pimein viiden tonnin hintaluokassa. Toisaalta en itsekään laske mitään lisäarvoa sähköautolle jos käytetty polttis tulee halvemmaksi. Sen voi sentään laittaa kesäksi seisontaan eikä kulu latin latia. Ja ajaa tietenkin PRÄTKÄLLÄ :D
 
Vannoutuneena diesel henkilönä varovaisen innostuneena huomenna pitää lähteä sähköautokaupoille. ID4, Enyaq ja Y pitäisi katsoa läpi ja ehkä vielä E zafira. Hiukan pitää itseä hillitä ettei budjetti karkaa, onneksi vaimo mukana joka ei sähköautoa haluaisi ollenkaan.
 
Kertakokeilu sähköautolla riitti itselläni huomaamaan kuinka surkea voimalinja polttis on lukuisista näkökulmista. Tärinä, melu, epätasainen veto (vaihteet), heikko ja epätasainen vääntö, huono teho, ja niin edelleen. Vaikka auto on kokonaisuus, oli näillä havainnoilla iso merkitys itselleni ja johtivat polttiksen pisteiden romahtamiseen.
Tärinä, melu, heikko vääntö ym .... mitähän romua olet oikein käynyt ajamassa?
:srofl:

Hyviä polttomoottoriautoja on edelleen saatavilla.
 
Mikäs se Y:n kantavuus nykyään on?

Vm 2022:
1665758365499.png
 
Tärinä, melu, heikko vääntö ym .... mitähän romua olet oikein käynyt ajamassa?
:srofl:

Hyviä polttomoottoriautoja on edelleen saatavilla.
Kaikki on niin suhteellista. Varsinkin kaupunkivauhdeissa sähköinen alusta tuo kyllä sellaisen mukavuuslisän meluun ja ajettavuuteen, että hankala on polttomoottoriauton pärjätä yksinkertaisesti sen takia, että siinä on se moottori vaihdelaatikkoineen pärisemässä. Hyvin varusteltu V90 on ihan mukava auto ajaa, mutta kyllä se jonotusmukavuus siinäkin selvästi paranee, kun start-stop vetää koneen seis. Näin vuokra-autojen verran sekakäyttäjän eniten on polttomoottorivehkeissä alkanut ärsyttää se viive polkimen painalluksesta reaktioon. Ennen ko. viivesäätö tuli selkärangasta, mutta nykyään meinaa jäädä tiukassa paikassa liian viime tippaan esim. risteykseen ajo.
 
LR, ei tässä ole kuin yhden kokoista akkua
Edit: 2022 akun koko suureni hieman vs 2021

Taisi taas muuttua uusissa.
 
Tätä just tarkoitan, Jokainen negatiivinen asia saadaan käännetyä positiiviseksi. Kuten tämä tankkaus.
Huoltamot sikseen, mutta tankkaus kotona on kyllä merkittävä aito mukavuustekijä paskaisen diesel-kahvan lääppimisen sijaan. Toki sitten taas jatkuvasti pitkää pätkää taittava pikalataaja kärsii latauksen hitaudesta. Ei nämä mitenkään mustavalkoisia asioita ole.
 
Sähköautot on hyviä pelejä. Mutta se vähän hiertää näin lataava hybridin näkökulmasta, että se nähdään jotenkin huonona vaihtoehtona. Varsinkin sähköautoja testailevat näkevät autot jotenkin surkeina välimalleina, vaikka 60km kantama riittäisi suurimmalle osalle "tavallisista" autoilijoista suurimmaksi osaksi.

Latausinfran kohdalla tietty ongelma on, että lataus on hidasta (reissussa). Mutta toisaalta se infran rakentaminenkin on kertaluokkaa halvempaa ja lataamista voi tehdä silloin kun on pidemmän aikaa jossain paikallaan.

Molempi, parempi mielestäni ja autoistakin löytyy muodoiltaan parempia vaihtoehtoja kuin nämä perus SUV:t. Toivottavasti tähän tulisi vaihtoehtoja vähitellen lisää sähköautopuolellakin (taisi peugeotilta ainakin olla tulossa joku malli). Ja onhan niitä varmasti tulossa kun mallistot laajenevat.

Voimalinjaltaan pääsee nauttimaan sähkön hyödyistä ihan näppärästi näinkin.
 
Mitä muuta se hybridi on kuin välimalli, jossa on molempien huonot puolet ja hintaa lähes täyssähkön verran? Vaimon Miin kanssa sähköautoilua harjoitellessa pohdin myös dieselin vaihtoa hybridiin, mutta lopulta kaikki syyt paitsi vähän kalliimpi hinta puolsi täyssähköä. Voisin kuvitella, että hybridiin varmaan olisi tullut sorruttua helpommin, jos ei olisi jo ollut aiempaa kokemusta täyssähköautoiluista ja siitä mikä siinä toimii ja mikä ei.

Tuohon latauskommenttiin peilaten kerran viikkoon lataus kotona on ihan ok, mutta jos pitäis joka päivä kytkeä vähäisen säästön takia... Jäis tekemättä. Mersulla olis tietty ollut isoakkuisia hybridejä, mutta kun hybrideissä on polttomoottorikone, niin huollot olis ollut sitten riesana. En ole myöskään ihan varma miten joku lähes 100% sähköajo vaikuttaa hybridin koneen kestävyyteen. Eipä nuo vanhemmat autot ainakaan ole tykänneet "seisoskella", vikaa aina pukkaa. Se hybridi, mitä autoilu oikeasti kaipaisi olisi täyssähkö feat polttoainekäyttöinen lämmitin. Bensalla toimiva olisi täytön kannalta näppärämpi, mutta toisaalta pari alkoholipulloa nyt kulkis näppärästi mukana kuitenkin.
 
Niin, tai käytössä molempien puolien hyvät ominaisuudet, hintaa vähemmän ja valikoimaa enemmän. Nykytilanteessa lisäksi saatavuus ilmeisesti hivenen parempaa.

Käyttöpauksista tämä myös on tietty kiinni paljon, mutta noin yleisesti tosiaan en osaa suhtautua siihen välimallina kun saa molempien osapuolten hyvät ominaisuudet samassa paketissa.

Tokihan polttomoottorilla ajelu jossain vaiheessa loppuu kokonaan, mutta toisaalta ympäristö ja käyttökulunäkökulmasta saa ne hyödyt välittömästi.

Päivittäinen latausnäkökulma on vähän hankala itsellä käsittää kun latausportti on kuskin etuoven edessä kyljessä. Valehtelematta yhden askeleen päässä siitä mihin muutenkin askeltaa jos meinaa kuskiksi mennä.

Sinänsä ymmärrän hankaluuden jos portti on keulassa tai vaikka perässä kun piuha on jatkuvasti edessä jos auton ympärillä kuljeskelee.

Mutta hyvä että kaikille löytyy mieluisa kulkupeli järkihintaan. Sitten lähinnä menee metsään kun oma valinta on se ainoa oikea tai vähintään muiden valinnat tyhmiä.

Sinänsä tämän hetken järkihinta ja varsinkin järkinopeudella auton saaminen ovat sitten aika pahasti pielessä. Mutta eiköhän sekin korjaudu kun aikaa kuluu.
 
Tärinä, melu, heikko vääntö ym .... mitähän romua olet oikein käynyt ajamassa?
:srofl:

Hyviä polttomoottoriautoja on edelleen saatavilla.
Itselläni kokemusta lähiaikoina ainakin tämän vuoden hybridi BMW X5 autosta ja siinä ainakin aina ottaa päähän kun polttomoottori pärähtää käymään ja mukaan ajoihin. Tuntuu kuin hyppäisi kehityksessä 2000-luvun alkuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom