Yleistä keskustelua sähköautoista

Mitäköhän tuolle edes on tarvetta ekan 3 vuoden aikana tehdä? Vaihdetaan sisäilmansuodatin?

Onhan sielläkin jarrut ja polttimot, pyyhkijänsulat. Oven saranoiden rasvaus. :D

Sisäilmasuodatin on polttiksissakin monella merkillä vaihtoväli 30tkm tai 2vuotta.
 
Onhan sielläkin jarrut ja polttimot, pyyhkijänsulat. Oven saranoiden rasvaus. :D

Sisäilmasuodatin on polttiksissakin monella merkillä vaihtoväli 30tkm tai 2vuotta.
Eipä noihin mainittuihin keskimääräinen huolto ekan 3 vuoden aikana puutu ainakaan omien havaintojen perusteella.

Lasinpesunestettä lisätään tietysti.
 
Eipä noihin mainittuihin keskimääräinen huolto ekan 3 vuoden aikana puutu ainakaan omien havaintojen perusteella.

Lasinpesunestettä lisätään tietysti.


Saitko huoltolistauksen mitä autolle on tehty? Kiinnostaa siis sen takia kun itse toimin polttiksien kanssa päivittäin ja näissä on selkeästi tiedossa mitä huolto-ohjelmiin kuuluu. Sähköautoista ei kerrota juurikaan ulospäin ja se, että saako ketä vaan näitä "huoltaa".
 
Ei saa kuka tahansa huoltaa. Huoltajalla pitää olla autoalan SFS6002-koulutus käytynä.
Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.
 
Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.
Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.
 
Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.

Näin, eihän ne jarrut kerää mitään energiaa vaan jarrupoljinta painaessa/kaasua nostaessa liike-energiaa hyödynnetään genun pyörittämiseen joka lataa akkua ja samalla auton vauhti hidastuu, varsinaiset jarruthan ovat ihan samanlaisia kuin polttiksissa.
 
Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.
Eikö muka jarrurummuissa ole sisällä energian keräystä? Integroiduksi systeemiksi myyjä sitä ainakin väitti. Tämä siis siinä keskustelussa, kun kiroilin sille miten vittumaisia nuo rumpujarrut on vanhemmiten huoltaa.

e: Sinällään hyvä jos ei ole :tup:
 
Eikö muka jarrurummuissa ole sisällä energian keräystä? Integroiduksi systeemiksi myyjä sitä ainakin väitti. Tämä siis siinä keskustelussa, kun kiroilin sille miten vittumaisia nuo rumpujarrut on vanhemmiten huoltaa.

e: Sinällään hyvä jos ei ole :tup:
Ei ole, ihan pelkät jarrut siellä vaan on.
Sitä en tiedä onko hybrideissä/täyssähköissä ohjelmallisesti tehty jotain temppuja että käyttäisi jarruja välein x ettei jumiutuisi käytön puutteesta.
 
Ei ole, ihan pelkät jarrut siellä vaan on.
Sitä en tiedä onko hybrideissä/täyssähköissä ohjelmallisesti tehty jotain temppuja että käyttäisi jarruja välein x ettei jumiutuisi käytön puutteesta.
Ei ainakaan Teslalla. Pitää tehdä itse säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Siina olisi Teslalle innovoinnin paikka kun tekisivat ruostumattomat jarrut ja jarrunesteen joka ei vety.
 
Eiks Teslat puhdistele jarruja jokaisen sillan kohdalla nykyäänkin jo?
Mitä missaan?

Mutta joo, normi jarruthan ne sähköautossakin on. Ovat vain sitoneet moottorijarrun tiukemmin mekaanisten kanssa yhteen. Mitä noiden aukinaisena pitämiseen tulee niin ihan Teslan myyjästä lähtien sanoivat että isoin ns normi huolto mitä käytännössä kuulema suurimpaan osaan tehdään on laahaavat takajarrut koska takajarruja ei käytetä ollenkaan. Tuota ongelmaa on jo polttis puolella todella paljon, etenkin sen jälkeen kun levyt tulivat myös taakse. Jarrutehoa on niin paljon että takapäätä ei käytetä käytännössä juuri ollenkaan. Sama ohje kaikille autoilijoille. Vähintään kerran kuussa 80kmh+ vauhdeista jarrut pohjaan polkimella seisten siihen ryömintävauhtiin ja vapauttaa ja rullaa pois eikä pysähdy heti. Itse teen tuon vähintään kerran kuussa ja kertaakaan ei ole missään autossa jarrut jumittuneet.
 
Mitä missaan?

Mutta joo, normi jarruthan ne sähköautossakin on. Ovat vain sitoneet moottorijarrun tiukemmin mekaanisten kanssa yhteen. Mitä noiden aukinaisena pitämiseen tulee niin ihan Teslan myyjästä lähtien sanoivat että isoin ns normi huolto mitä käytännössä kuulema suurimpaan osaan tehdään on laahaavat takajarrut koska takajarruja ei käytetä ollenkaan. Tuota ongelmaa on jo polttis puolella todella paljon, etenkin sen jälkeen kun levyt tulivat myös taakse. Jarrutehoa on niin paljon että takapäätä ei käytetä käytännössä juuri ollenkaan. Sama ohje kaikille autoilijoille. Vähintään kerran kuussa 80kmh+ vauhdeista jarrut pohjaan polkimella seisten siihen ryömintävauhtiin ja vapauttaa ja rullaa pois eikä pysähdy heti. Itse teen tuon vähintään kerran kuussa ja kertaakaan ei ole missään autossa jarrut jumittuneet.
Tuolla siltajutulla varmaankin meinattiin niitä teslan äkkinäisiä haamujarrutuksia mistä täälläkin ollut paljon puhetta. ;)

Takavetoisessa autossa ei ainakaan pitäisi olla ongelmaa takajarrujen jumiutumisen kanssa, sen verran saavat vähänkin reippaammalla ajolla luistoneston toimesta hommia.
 
Tuolla siltajutulla varmaankin meinattiin niitä teslan äkkinäisiä haamujarrutuksia mistä täälläkin ollut paljon puhetta. ;)

Takavetoisessa autossa ei ainakaan pitäisi olla ongelmaa takajarrujen jumiutumisen kanssa, sen verran saavat vähänkin reippaammalla ajolla luistoneston toimesta hommia.
Njaaaaaa. En muuten tiedä onko syynä talvi vai päivitys mutta nuo haamupaskat ovat käytännössä kadonneet. Ei tule enää turhia ja jos tulee auton tekemä jarrutus se tuntuu pehmeämmältä (vaikkei olisi lumella vaan ihan puhtaalla asfaltilla). Itsellä on yksi vakiopaikka missä aiemmin tuli jatkuvasti kun autoja parkkeerataan kaistalle ja nyt ei ole tullut hyvään toviin enää.

Ja mitenköhän sähköllä, ESP tietty takuulla aktivoi joka rengasta mutta mitenköhän paljon sähkömoottorin tarkempi kontrolli pienentää jarrujen tarvetta puuttua peliin? Painavien vanteiden kanssa toki jonkin verran koska pyörivää massaa tulee aika rajusti (esim M3 Performancen 20" vanteet ovat naurettavan painavat) mutta miten pitkälle moottorijarru riittää nappaamaan tuon lämpimillä akuilla.

EDIT: Ja ymmärsinkö oikein, siltojen kohdalla ovat Teslat jarrutelleet? Jos kyllä niin hyi helvetti. Onneksi ostin ns näin "myöhään" omani niin ovat saaneet pahimmat bugit pois tuosta.
 
Mikä painaa hlv paljon? Eihän ne nyt paljoa paina. 10kg tjsp.

Haamuja on mutta ne vaihtelee. Sillat ehkä oli aikoinaan suurin ongelma.
 
Mikä painaa hlv paljon? Eihän ne nyt paljoa paina. 10kg tjsp.

Haamuja on mutta ne vaihtelee. Sillat ehkä oli aikoinaan suurin ongelma.
No siis omaan käteen tuntuivat jopa kokoluokassaan helvetin painavilta. Jopa verrattuna perus jälkiasennus 19" vanteet tuntuvat ultra kevyiltä ja onhan noissa uberturbineissa helvetisti matskua joka vaikuttaa että on ns ylimääräistä ja kehtaan väittää että voisivat olla huomattavasti huomattavasti kevyemmät. Voi toki olla etten ole kalibroida aivojani 20" vanteille kun silloin kun tein rengastöitä oli 19" jo jotain ihan kahelia mutta eivät nuo kyllä kevyitä vanteita omaan kätöseeni ole nähnytkään. Pyörivä massa on pyörivää massaa ja se kun sattuu vielä olemaan jousittamatonta massaa vanteessa/renkaassa niin ei kiva.
 
No siis omaan käteen tuntuivat jopa kokoluokassaan helvetin painavilta. Jopa verrattuna perus jälkiasennus 19" vanteet tuntuvat ultra kevyiltä ja onhan noissa uberturbineissa helvetisti matskua joka vaikuttaa että on ns ylimääräistä ja kehtaan väittää että voisivat olla huomattavasti huomattavasti kevyemmät. Voi toki olla etten ole kalibroida aivojani 20" vanteille kun silloin kun tein rengastöitä oli 19" jo jotain ihan kahelia mutta eivät nuo kyllä kevyitä vanteita omaan kätöseeni ole nähnytkään. Pyörivä massa on pyörivää massaa ja se kun sattuu vielä olemaan jousittamatonta massaa vanteessa/renkaassa niin ei kiva.
Ne aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.
Aikaisemmat menivät pienestäkin töyssystä paskaksi/halkesivat.
 
Ne aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.
Aikaisemmat menivät pienestäkin töyssystä paskaksi/halkesivat.
Ah. Tosin, en vieläkään tiedä mikä vika on 19" vanteissa. Mahtuvat pyörimään, ovat mielestäni nätimmät, eivät ota joka kanttariin jne. Jo 90-luvulta lähtien ollut joku vimma laskea rengasprofiilia tarpeettomasti. Tämäkin tuntuu toimivan oikein hyvin 19" rengastuksella ja mielestäni jopa näyttää paremmalta koon puolesta (talvivanteet eivät kauniit ole mutta koko osuu).
 
Ne aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.
Aikaisemmat menivät pienestäkin töyssystä paskaksi/halkesivat.
Siis eivät ottaneet vanteita valmistajalta joka osaa tehdä kunnollisia vanteita vaan pyysivät nykyistä paskavalmistajaa vaan lisäämään ainepaksuutta? Ei vittu sentään :rofl:
 
Siis eivät ottaneet vanteita valmistajalta joka osaa tehdä kunnollisia vanteita vaan pyysivät nykyistä paskavalmistajaa vaan lisäämään ainepaksuutta? Ei vittu sentään :rofl:
Sitä en tiedä, kuvia oli paljon kun porukka ajanut kuoppaan ja vanne halki.
 
Sitä en tiedä, kuvia oli paljon kun porukka ajanut kuoppaan ja vanne halki.
Mielenkiintoista. Kuitenkin aika möhkö design noissa 2020 Performance vanteissakin. Olisiko rehdisti liian matala profiili vs auton paino=vanteet ovat helvetin kovilla. Mielenkiinnolla pitää seurata omia 19" kiina tms aluja.
 
Mielenkiintoista. Kuitenkin aika möhkö design noissa 2020 Performance vanteissakin. Olisiko rehdisti liian matala profiili vs auton paino=vanteet ovat helvetin kovilla. Mielenkiinnolla pitää seurata omia 19" kiina tms aluja.
Ainoa syy on paskalaatuiset vanteet ja halpuutus. Model 3 ei ole mikään erityisen raskas auto.
 
Ainoa syy on paskalaatuiset vanteet ja halpuutus. Model 3 ei ole mikään erityisen raskas auto.
Juu en väitä että olisi. Tosin, eipä tule kovin monta autovalmistajaa NYKYÄÄN jotka vaivautuisivat myymään oikeasti keveitä/laadukkaita alumiinivanteita ns "normi" hintaluokassa aka ei oteta näitä tehomallien rajumpaa päätä mihin saa jo hiilikuituvannetta jne mukaan koska budjetti hyppää niin törkeästi. Ja pitää keväällä tutkia jos myisi nuo Uberturbinet jollekin joka haluaa omistaa "Performance" mallin. Ostaisi tilalle "oikeat" vanteet. Design on vielä ihan jees mutta paino ja koko ei miellytä orkkis vanteissa. Hyvällä tuurilla budjetti sallisi teippauksen, vanteet ja muuta pientä kun kevät alkaa sarastaa.

Onko kenelläkään muuten mitään erityistä väriä mielessä mikä sopisi valkoiseen Model 3:een? Monenlaista kuvaa löytyy netistä mutta mitä on tullut vastaan? Itsellä pyörii mielessä olikohan VAG:n joku erikoisväri vuosikymmenten takaa, helmiäis violetti joka taittaa melkein pinkistä violetin kautta mustaan. Voisi toimia hyvin noiden pyöreiden muotojen kanssa yhteen.
 
Uusi Kona EV ottaa 3x16 A, vanhat 1x32 A.
Vaikkapa tästä Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m | Motonet Oy

Vaihtoehtona hommata suoraan 22kw tehoon kykenevä kaapeli jos auto joskus vaihtuu, on kuitenkin kalliimpi ja huomattavasti paksumpi (=vie tilaa).

EDIT: oletin siis että Konassasi on 11kw 3-vaihe AC laturi, riippunee vuosimallista onko näin.
Tuon vaiheiden määrän voi tarkistaa latausportista. Jos vaiheita on 3, näyttää latausportti tältä: 160214763_10224474689799344_508068046164201325_n.jpg

Jos käytössä on 1 vaihe, nosta kuvan 7 pinnistä kaksi alinta puuttuvat.

Jos autosi AC-laturi on 1-vaiheinen, tarvitset 32 ampeerin kaapelin. Voin suositella tätä: https://www.amazon.de/gp/product/B08CY7KYXL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1. Hyvin toimii, ja tuli kätevän pussin kanssa.

Kiitoksia tarkennuksista, tosiaan uudempi Kona kyseessä ja juuri kuvanmukainen portti sieltä löytyy.

Käyttöohjekirjaa selailemalla tosiaan sanoo 10,5 kW (3-vaihe) eli siis tuo 3 x 16. Melko kädettömänä sähkö-hefenä, eli siis rautalangasta väännettyä ei ole tämän auton kohdalla mitään lisäarvoa ostaa yli 11 kW tehoon kykeneviä kaapeleita?
 
Juu en väitä että olisi. Tosin, eipä tule kovin monta autovalmistajaa NYKYÄÄN jotka vaivautuisivat myymään oikeasti keveitä/laadukkaita alumiinivanteita ns "normi" hintaluokassa aka ei oteta näitä tehomallien rajumpaa päätä mihin saa jo hiilikuituvannetta jne mukaan koska budjetti hyppää niin törkeästi.

Tämä on kyllä totta. Olisi jees jos edes lisävarusteena olisi ruksattavana oikeasti kunnolliset, kevyet vanteet. vaikuttaa oikeasti niin paljon auton ominaisuuksiin.
Tosin hinta edellä jengi menee ja saman näköinen setti 500e tai 5000e niin kyllähän sen tietää mitä valitaan vaikka auto maksaisi 100k.
 
Tämä on kyllä totta. Olisi jees jos edes lisävarusteena olisi ruksattavana oikeasti kunnolliset, kevyet vanteet. vaikuttaa oikeasti niin paljon auton ominaisuuksiin.
Tosin hinta edellä jengi menee ja saman näköinen setti 500e tai 5000e niin kyllähän sen tietää mitä valitaan vaikka auto maksaisi 100k.
Jenkeissähän on kai jonkinlainen track pack. Vanteet, jarrut ja en tiedä mitä muuta. Tuon kun saisi Suomessa.
 
rautalangasta väännettyä ei ole tämän auton kohdalla mitään lisäarvoa ostaa yli 11 kW tehoon kykeneviä kaapeleita?
Tuolla autolla ei tosiaan ole mitään hyötyä hommata mitään muuta kuin se 3x16A piuha. 22kW 3x32A on kalliimpi, eikä hyödytä mitään. Harva auto tukee 22kW latausta muutenkaan, joten suurehkolla todennäköisyydellä et saa hyötyä edes seuraavan auton kanssa.
 
Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.

Ihan huoltajallakin ja on määritelty jännitetyöt erikseen. Ne korjaukset missä kosketaan korkeajännitejärjestelmään niin niiden suorittajalla tulee olla vielä merkki/mallikohtainen kurssi käytynä. Ainoat huoltotyöt mitä kouluttamaton saa tehdä on ne huoltotyöt mitä käyttöohjekirjasta löytyy.

No se löytyy. Myös huoltoneuvojalla pitää olla tämä käytynä keneltä varaat huollon.

Ei suoranaisesti määräykset tätä vaadi, mutta työnjohtajalla kuka vastaa kyseisen mekaanikon työnjohtamisesta tarvitsee olla suorittanut 6002:sen.
 
Ihan huoltajallakin ja on määritelty jännitetyöt erikseen. Ne korjaukset missä kosketaan korkeajännitejärjestelmään niin niiden suorittajalla tulee olla vielä merkki/mallikohtainen kurssi käytynä. Ainoat huoltotyöt mitä kouluttamaton saa tehdä on ne huoltotyöt mitä käyttöohjekirjasta löytyy.
Onko sulla perstuntumaa mitä käyttöohjekirjasta löytyy? Meinaan jos perinteiset tee-se-itse nesteiden ja jarrupalojen sun muut helpot vaihdot pistetään kielletyksi, niin pelikaani osuu lehdistön tuulettimeen jossain vaiheessa kyllä aika kovaa.
 
Onko sulla perstuntumaa mitä käyttöohjekirjasta löytyy? Meinaan jos perinteiset tee-se-itse nesteiden ja jarrupalojen sun muut helpot vaihdot pistetään kielletyksi, niin pelikaani osuu lehdistön tuulettimeen jossain vaiheessa kyllä aika kovaa.
Se on 4 tunnin kurssi. Ei se nyt missään yrityksessä siitä kiinni jää.
Ja tee-se-itse miehet noita mihinkään tarvitse. Ei vaikuta vakuutuksiin tai katsastuksiin.
 
Se on 4 tunnin kurssi. Ei se nyt missään yrityksessä siitä kiinni jää.
Ja tee-se-itse miehet noita mihinkään tarvitse. Ei vaikuta vakuutuksiin tai katsastuksiin.
Tuo Kiwan kurssi kuvaa (tai ainakin muutama kuukausi sitten kuvasi) väärin mm. vikavirtasuojan ja sulakkeiden merkityksen. Muutenkin erittäin mieltäylentävä toteutus kun saa kliksutella jatka-painiketta 30 sekunnin välein ja kuunnella takeltelevan äänen lukevan kalvoja. Voin antaa tässä yhtä tehokkaan koulutuksen sähköturvallisuuden osalta: virrat pois ennen säätämistä.
 
En tiedä miten tuo oikeasti menee, mutta autoalalle on olemassa Autoalan sähköturvallisuus SF6002? Eikö tuo Kiwan ole talosähkötekniikkaa yms?

Autoalalle tarkoitettu on suunnattu enemmän autoihin liittyviä kysymyksiä myös on "kevennetty" versio tuosta.

Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS 6002 – TAKK

SFS6002 on ihan yleinen sähköturvallisuus koulutus. Sitä voi sitten soveltaa eri aloille tarkemmin ja sisältöä voi muuttaa/päivittää tarpeen mukaan.

"SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus on kaikille Suomessa sähköalan töitä tekeville pakollinen koulutus, joka on uusittava viiden vuoden välein. Koulutus on annettava kaikille sähköalan töitä tekeville henkilöille, mukaan luettuna työjohto-, käyttö- ja asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt"

Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2002)
 
SFS6002 on ihan yleinen sähköturvallisuus koulutus. Sitä voi sitten soveltaa eri aloille tarkemmin ja sisältöä voi muuttaa/päivittää tarpeen mukaan.

"SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus on kaikille Suomessa sähköalan töitä tekeville pakollinen koulutus, joka on uusittava viiden vuoden välein. Koulutus on annettava kaikille sähköalan töitä tekeville henkilöille, mukaan luettuna työjohto-, käyttö- ja asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt"

Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2002)

Joo mutta siis kun kävin 7v sitten Autoalan SFS6002-koulutuksen oli se käytännössä sama kuin normi SFS6002.

Nyt kun kävin toistamiseen niin nyt se oli superhelppo. Kysymykset huomattavasti helpottuneet ja sai käyttää nyt myös muistiinpanoja.


Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2004.
Autoalan SFS6002 suoritettu 11/2021

Edit: muokattu vuosiluku koska sattui hirveä erehdyso
 
Viimeksi muokattu:
Joo mutta siis kun kävin 7v sitten Autoalan SFS6002-koulutuksen oli se käytännössä sama kuin normi SFS6002.

Nyt kun kävin toistamiseen niin nyt se oli superhelppo. Kysymykset huomattavasti helpottuneet ja sai käyttää nyt myös muistiinpanoja.


Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2004.
Autoalan SFS6002 suoritettu 11/2022

Juu, niinhän minä tuossa sanoin että "Sitä voi sitten soveltaa eri aloille tarkemmin ja sisältöä voi muuttaa/päivittää tarpeen mukaan.".

Eli sitä on siinä kohtaa muutettu syystä tai toisesta..

Mutta, offtopiccia heikun keikun. Siirrytään pikkuhiljaa uudenvuoden viettoon! :cool:

Terveisin, sähköautoileva tietokonenörtti. :geek:
 
Kuuluuko tuohon myös jonkinmoinen Jännitetyökoulutus? Vai mitenköhän noissa onnistuu jännitteisten osien eristäminen, varsinkin kun tehdään töitä akuston kanssa..
 
Kuuluuko tuohon myös jonkinmoinen Jännitetyökoulutus? Vai mitenköhän noissa onnistuu jännitteisten osien eristäminen, varsinkin kun tehdään töitä akuston kanssa..

Pystyt tekemään jänniteettömäksi auton ja päinvastoin.
Jos akun sisälle haluat mennä tarvitaan tähän erillinen todistus/koulutus.

Nämä on autoalalla ihan villiä. Merkkiliikkeillä nämä tietysti eri tavalla kuin vapailla korjaamoilla.


Opettaja kertoi kivan tarinan kotimekaanikoosta kun autoon ei saanut eturoiskeläppiä joten päätti itse asentaa ne.

Yleismallin läpät Motonetistä ja itsariruuvit. Toinen Ruuvi puhkaisi +12v jännitteen ohjauskaapelin, yksi ruuvi sivalsi korkeajännitekaapelia. Toiselta puolelta meni ilmastoinnin putki.

Tarkkana siellä kotona sitten ;)
 
Tuo Kiwan kurssi kuvaa (tai ainakin muutama kuukausi sitten kuvasi) väärin mm. vikavirtasuojan ja sulakkeiden merkityksen. Muutenkin erittäin mieltäylentävä toteutus kun saa kliksutella jatka-painiketta 30 sekunnin välein ja kuunnella takeltelevan äänen lukevan kalvoja. Voin antaa tässä yhtä tehokkaan koulutuksen sähköturvallisuuden osalta: virrat pois ennen säätämistä.

Siellä on virheitä sekä tuossa että muissakin kursseissa. Annoin Kiwalle palautetta mutta eivät reagoineet mitenkään. Taitaa niitä kiinnostaa vaan firmoilta rahastus. Eihän toi vaadi kuin kurssi webaan, tilaa jostain kortit ja profit.
 
Saitko huoltolistauksen mitä autolle on tehty? Kiinnostaa siis sen takia kun itse toimin polttiksien kanssa päivittäin ja näissä on selkeästi tiedossa mitä huolto-ohjelmiin kuuluu. Sähköautoista ei kerrota juurikaan ulospäin ja se, että saako ketä vaan näitä "huoltaa".
Tietysti sain sen listan, kaikki laatikot ruksattuna, mutta mitään niistä ei oltu tehty minkä itse pystyi jotenkin toteamaan.. Vain öljyt ja öljyn suodatin vaihdettu.. Öljytkin jätetty alarajaan. Jos tuosta jätetään tuo öljynvaihto pois, eli olisi sähköauto, niin ei sille olisi muuta tehty kuin pesty tuulilasi pissapojalla ja lisätty se pesuneste.

Koko homman itseasiassa huomasin kun siinä huoltolistauksessa luki että olivat säätäneet rengaspaineet siihen tyhjän auton vakioon, olin ne juuri hieman ennen huoltoa laittanut täyden kuorman painesiiin, joten menin huoltikselle täyttämään niitä ja huomasin että kaikissa renkaissa oli se maksimi paine.

Muut itse havaittavissa olevat kohteet ovat lähinnä saranoiden ja lukkojen rasvaukset, jotka olivat kaikki tasaisessa ohuessa pölyssä. Takuuvikana valittamani vuotava kuskin oven tiiviste joka oli sen tiskijukan mukaan korjattu oli myös tasasiessa pölyssä, ja vuoti edelleen ihan samaan tapaan. Siinä listassahan on hirveä määrä erilaisia tarkistuksia joiden tekemättömyyttä ei voi mitenkään päätellä... Softapäivityksen naviin ne oli kyllä todennäköisesti tehneet, tai ainakaan se ei ole kaatunut kuin ehkä kerran tai kaksi sen jälkeen.

Jos tuo olisi sähköauto, niin olisivat pelkälllä tuulilasin pesulla päässet tuon huollon laskuttamaan. Mulla ei ainakaan luotto noihin merkkihuoltoihin kasva sen myötä että auto liikkuu sähköllä.
 
Mitkä muut sähköautot kuin Teslat osaa lämmittää omaa akkuaan latausta varten?

Onko kenelläkään mallilla manuaalista akun lämmitystä latausta varten vai joutuuko aina huijaamaan GPS-sijainnin kautta?
 
On kyllä aika ajanut ohi nettiauton hakukriiteerien kanssa. Ei löydy teknisistä tiedoista akun kapasiteettiä eikä minkäänlaista kuvausta rangesta.

Ainut mahdollisuus noiden tietojen laittoon on, että myyjä kirjoittaa ne tekstinä otsikkokentään.

Suomen halvimmat käytetyt sähköautot: noin 10 tuhannella lähtee 10 vuotta vanha microakulla varustettu Nissan Leaf

Myydään sähköautot - Nettiauto
 
On kyllä aika ajanut ohi nettiauton hakukriiteerien kanssa. Ei löydy teknisistä tiedoista akun kapasiteettiä eikä minkäänlaista kuvausta rangesta.

Ainut mahdollisuus noiden tietojen laittoon on, että myyjä kirjoittaa ne tekstinä otsikkokentään.

Suomen halvimmat käytetyt sähköautot: noin 10 tuhannella lähtee 10 vuotta vanha microakulla varustettu Nissan Leaf

Myydään sähköautot - Nettiauto

Sama on mobile.de:ssä, rasittavaa etsiä tietynkokoista akkua esim. ID4:sta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 722
Viestejä
4 496 755
Jäsenet
74 274
Uusin jäsen
Antenni ja sähkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom