- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 811
Mitäköhän tuolle edes on tarvetta ekan 3 vuoden aikana tehdä? Vaihdetaan sisäilmansuodatin?Ja ensimmäiset 3vuotta ilmaiset huollot Polestar2:ssa. Tosin tarina ei kerro mitä huollot maksaa seuraavana vuosina.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitäköhän tuolle edes on tarvetta ekan 3 vuoden aikana tehdä? Vaihdetaan sisäilmansuodatin?Ja ensimmäiset 3vuotta ilmaiset huollot Polestar2:ssa. Tosin tarina ei kerro mitä huollot maksaa seuraavana vuosina.
Mitäköhän tuolle edes on tarvetta ekan 3 vuoden aikana tehdä? Vaihdetaan sisäilmansuodatin?
Eipä noihin mainittuihin keskimääräinen huolto ekan 3 vuoden aikana puutu ainakaan omien havaintojen perusteella.Onhan sielläkin jarrut ja polttimot, pyyhkijänsulat. Oven saranoiden rasvaus.
Sisäilmasuodatin on polttiksissakin monella merkillä vaihtoväli 30tkm tai 2vuotta.
Eipä noihin mainittuihin keskimääräinen huolto ekan 3 vuoden aikana puutu ainakaan omien havaintojen perusteella.
Lasinpesunestettä lisätään tietysti.
Sähköautoista ei kerrota juurikaan ulospäin ja se, että saako ketä vaan näitä "huoltaa".
Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.Ei saa kuka tahansa huoltaa. Huoltajalla pitää olla autoalan SFS6002-koulutus käytynä.
No se löytyy. Myös huoltoneuvojalla pitää olla tämä käytynä keneltä varaat huollon.Ei saa kuka tahansa huoltaa. Huoltajalla pitää olla autoalan SFS6002-koulutus käytynä.
Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.
Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.
Eikö muka jarrurummuissa ole sisällä energian keräystä? Integroiduksi systeemiksi myyjä sitä ainakin väitti. Tämä siis siinä keskustelussa, kun kiroilin sille miten vittumaisia nuo rumpujarrut on vanhemmiten huoltaa.Ei taida missään autoissa jarrut kerätä yhtään mitään energiaa minnekään ja on huolloltaan ihan identtiset polttisjarrujen kanssa.
Ei ole, ihan pelkät jarrut siellä vaan on.Eikö muka jarrurummuissa ole sisällä energian keräystä? Integroiduksi systeemiksi myyjä sitä ainakin väitti. Tämä siis siinä keskustelussa, kun kiroilin sille miten vittumaisia nuo rumpujarrut on vanhemmiten huoltaa.
e: Sinällään hyvä jos ei ole
Ei ainakaan Teslalla. Pitää tehdä itse säännöllisen epäsäännöllisesti.Ei ole, ihan pelkät jarrut siellä vaan on.
Sitä en tiedä onko hybrideissä/täyssähköissä ohjelmallisesti tehty jotain temppuja että käyttäisi jarruja välein x ettei jumiutuisi käytön puutteesta.
Siina olisi Teslalle innovoinnin paikka kun tekisivat ruostumattomat jarrut ja jarrunesteen joka ei vety.
Mitä missaan?Eiks Teslat puhdistele jarruja jokaisen sillan kohdalla nykyäänkin jo?
Tuolla siltajutulla varmaankin meinattiin niitä teslan äkkinäisiä haamujarrutuksia mistä täälläkin ollut paljon puhetta.Mitä missaan?
Mutta joo, normi jarruthan ne sähköautossakin on. Ovat vain sitoneet moottorijarrun tiukemmin mekaanisten kanssa yhteen. Mitä noiden aukinaisena pitämiseen tulee niin ihan Teslan myyjästä lähtien sanoivat että isoin ns normi huolto mitä käytännössä kuulema suurimpaan osaan tehdään on laahaavat takajarrut koska takajarruja ei käytetä ollenkaan. Tuota ongelmaa on jo polttis puolella todella paljon, etenkin sen jälkeen kun levyt tulivat myös taakse. Jarrutehoa on niin paljon että takapäätä ei käytetä käytännössä juuri ollenkaan. Sama ohje kaikille autoilijoille. Vähintään kerran kuussa 80kmh+ vauhdeista jarrut pohjaan polkimella seisten siihen ryömintävauhtiin ja vapauttaa ja rullaa pois eikä pysähdy heti. Itse teen tuon vähintään kerran kuussa ja kertaakaan ei ole missään autossa jarrut jumittuneet.
Njaaaaaa. En muuten tiedä onko syynä talvi vai päivitys mutta nuo haamupaskat ovat käytännössä kadonneet. Ei tule enää turhia ja jos tulee auton tekemä jarrutus se tuntuu pehmeämmältä (vaikkei olisi lumella vaan ihan puhtaalla asfaltilla). Itsellä on yksi vakiopaikka missä aiemmin tuli jatkuvasti kun autoja parkkeerataan kaistalle ja nyt ei ole tullut hyvään toviin enää.Tuolla siltajutulla varmaankin meinattiin niitä teslan äkkinäisiä haamujarrutuksia mistä täälläkin ollut paljon puhetta.
Takavetoisessa autossa ei ainakaan pitäisi olla ongelmaa takajarrujen jumiutumisen kanssa, sen verran saavat vähänkin reippaammalla ajolla luistoneston toimesta hommia.
No siis omaan käteen tuntuivat jopa kokoluokassaan helvetin painavilta. Jopa verrattuna perus jälkiasennus 19" vanteet tuntuvat ultra kevyiltä ja onhan noissa uberturbineissa helvetisti matskua joka vaikuttaa että on ns ylimääräistä ja kehtaan väittää että voisivat olla huomattavasti huomattavasti kevyemmät. Voi toki olla etten ole kalibroida aivojani 20" vanteille kun silloin kun tein rengastöitä oli 19" jo jotain ihan kahelia mutta eivät nuo kyllä kevyitä vanteita omaan kätöseeni ole nähnytkään. Pyörivä massa on pyörivää massaa ja se kun sattuu vielä olemaan jousittamatonta massaa vanteessa/renkaassa niin ei kiva.Mikä painaa hlv paljon? Eihän ne nyt paljoa paina. 10kg tjsp.
Haamuja on mutta ne vaihtelee. Sillat ehkä oli aikoinaan suurin ongelma.
Ne aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.No siis omaan käteen tuntuivat jopa kokoluokassaan helvetin painavilta. Jopa verrattuna perus jälkiasennus 19" vanteet tuntuvat ultra kevyiltä ja onhan noissa uberturbineissa helvetisti matskua joka vaikuttaa että on ns ylimääräistä ja kehtaan väittää että voisivat olla huomattavasti huomattavasti kevyemmät. Voi toki olla etten ole kalibroida aivojani 20" vanteille kun silloin kun tein rengastöitä oli 19" jo jotain ihan kahelia mutta eivät nuo kyllä kevyitä vanteita omaan kätöseeni ole nähnytkään. Pyörivä massa on pyörivää massaa ja se kun sattuu vielä olemaan jousittamatonta massaa vanteessa/renkaassa niin ei kiva.
Ah. Tosin, en vieläkään tiedä mikä vika on 19" vanteissa. Mahtuvat pyörimään, ovat mielestäni nätimmät, eivät ota joka kanttariin jne. Jo 90-luvulta lähtien ollut joku vimma laskea rengasprofiilia tarpeettomasti. Tämäkin tuntuu toimivan oikein hyvin 19" rengastuksella ja mielestäni jopa näyttää paremmalta koon puolesta (talvivanteet eivät kauniit ole mutta koko osuu).Ne aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.
Aikaisemmat menivät pienestäkin töyssystä paskaksi/halkesivat.
Siis eivät ottaneet vanteita valmistajalta joka osaa tehdä kunnollisia vanteita vaan pyysivät nykyistä paskavalmistajaa vaan lisäämään ainepaksuutta? Ei vittu sentäänNe aikaisemmat 20" vanteet olivat liian heikot, nyt nämä uudet on vahvempaa ja toki painavat enemmän.
Aikaisemmat menivät pienestäkin töyssystä paskaksi/halkesivat.
Sitä en tiedä, kuvia oli paljon kun porukka ajanut kuoppaan ja vanne halki.Siis eivät ottaneet vanteita valmistajalta joka osaa tehdä kunnollisia vanteita vaan pyysivät nykyistä paskavalmistajaa vaan lisäämään ainepaksuutta? Ei vittu sentään
Mielenkiintoista. Kuitenkin aika möhkö design noissa 2020 Performance vanteissakin. Olisiko rehdisti liian matala profiili vs auton paino=vanteet ovat helvetin kovilla. Mielenkiinnolla pitää seurata omia 19" kiina tms aluja.Sitä en tiedä, kuvia oli paljon kun porukka ajanut kuoppaan ja vanne halki.
Ainoa syy on paskalaatuiset vanteet ja halpuutus. Model 3 ei ole mikään erityisen raskas auto.Mielenkiintoista. Kuitenkin aika möhkö design noissa 2020 Performance vanteissakin. Olisiko rehdisti liian matala profiili vs auton paino=vanteet ovat helvetin kovilla. Mielenkiinnolla pitää seurata omia 19" kiina tms aluja.
Juu en väitä että olisi. Tosin, eipä tule kovin monta autovalmistajaa NYKYÄÄN jotka vaivautuisivat myymään oikeasti keveitä/laadukkaita alumiinivanteita ns "normi" hintaluokassa aka ei oteta näitä tehomallien rajumpaa päätä mihin saa jo hiilikuituvannetta jne mukaan koska budjetti hyppää niin törkeästi. Ja pitää keväällä tutkia jos myisi nuo Uberturbinet jollekin joka haluaa omistaa "Performance" mallin. Ostaisi tilalle "oikeat" vanteet. Design on vielä ihan jees mutta paino ja koko ei miellytä orkkis vanteissa. Hyvällä tuurilla budjetti sallisi teippauksen, vanteet ja muuta pientä kun kevät alkaa sarastaa.Ainoa syy on paskalaatuiset vanteet ja halpuutus. Model 3 ei ole mikään erityisen raskas auto.
Uusi Kona EV ottaa 3x16 A, vanhat 1x32 A.
Vaikkapa tästä Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m | Motonet Oy
Vaihtoehtona hommata suoraan 22kw tehoon kykenevä kaapeli jos auto joskus vaihtuu, on kuitenkin kalliimpi ja huomattavasti paksumpi (=vie tilaa).
EDIT: oletin siis että Konassasi on 11kw 3-vaihe AC laturi, riippunee vuosimallista onko näin.
Tuon vaiheiden määrän voi tarkistaa latausportista. Jos vaiheita on 3, näyttää latausportti tältä:
Jos käytössä on 1 vaihe, nosta kuvan 7 pinnistä kaksi alinta puuttuvat.
Jos autosi AC-laturi on 1-vaiheinen, tarvitset 32 ampeerin kaapelin. Voin suositella tätä: https://www.amazon.de/gp/product/B08CY7KYXL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1. Hyvin toimii, ja tuli kätevän pussin kanssa.
Juu en väitä että olisi. Tosin, eipä tule kovin monta autovalmistajaa NYKYÄÄN jotka vaivautuisivat myymään oikeasti keveitä/laadukkaita alumiinivanteita ns "normi" hintaluokassa aka ei oteta näitä tehomallien rajumpaa päätä mihin saa jo hiilikuituvannetta jne mukaan koska budjetti hyppää niin törkeästi.
Jenkeissähän on kai jonkinlainen track pack. Vanteet, jarrut ja en tiedä mitä muuta. Tuon kun saisi Suomessa.Tämä on kyllä totta. Olisi jees jos edes lisävarusteena olisi ruksattavana oikeasti kunnolliset, kevyet vanteet. vaikuttaa oikeasti niin paljon auton ominaisuuksiin.
Tosin hinta edellä jengi menee ja saman näköinen setti 500e tai 5000e niin kyllähän sen tietää mitä valitaan vaikka auto maksaisi 100k.
Tuolla autolla ei tosiaan ole mitään hyötyä hommata mitään muuta kuin se 3x16A piuha. 22kW 3x32A on kalliimpi, eikä hyödytä mitään. Harva auto tukee 22kW latausta muutenkaan, joten suurehkolla todennäköisyydellä et saa hyötyä edes seuraavan auton kanssa.rautalangasta väännettyä ei ole tämän auton kohdalla mitään lisäarvoa ostaa yli 11 kW tehoon kykeneviä kaapeleita?
Huh? Tässä varmaan täytyisi määritellä mikä on "huolto" ja mikä on "korjaus". Jotenkaan en usko, että joku Miin 150 euron valohuolto 2 v välein vaatisi yhtään mitään pätevyyttä. Samat palikat siellä on ihan omistajankin/käyttäjän tarkkailuvastuulla jatkuvasti. Takajarruissa on mukana energian talteenotto, niiden huolto lienee parempi jättää ammattilaiselle.
No se löytyy. Myös huoltoneuvojalla pitää olla tämä käytynä keneltä varaat huollon.
Onko sulla perstuntumaa mitä käyttöohjekirjasta löytyy? Meinaan jos perinteiset tee-se-itse nesteiden ja jarrupalojen sun muut helpot vaihdot pistetään kielletyksi, niin pelikaani osuu lehdistön tuulettimeen jossain vaiheessa kyllä aika kovaa.Ihan huoltajallakin ja on määritelty jännitetyöt erikseen. Ne korjaukset missä kosketaan korkeajännitejärjestelmään niin niiden suorittajalla tulee olla vielä merkki/mallikohtainen kurssi käytynä. Ainoat huoltotyöt mitä kouluttamaton saa tehdä on ne huoltotyöt mitä käyttöohjekirjasta löytyy.
Onko sulla perstuntumaa mitä käyttöohjekirjasta löytyy? Meinaan jos perinteiset tee-se-itse nesteiden ja jarrupalojen sun muut helpot vaihdot pistetään kielletyksi, niin pelikaani osuu lehdistön tuulettimeen jossain vaiheessa kyllä aika kovaa.
Tuo Kiwan kurssi kuvaa (tai ainakin muutama kuukausi sitten kuvasi) väärin mm. vikavirtasuojan ja sulakkeiden merkityksen. Muutenkin erittäin mieltäylentävä toteutus kun saa kliksutella jatka-painiketta 30 sekunnin välein ja kuunnella takeltelevan äänen lukevan kalvoja. Voin antaa tässä yhtä tehokkaan koulutuksen sähköturvallisuuden osalta: virrat pois ennen säätämistä.Se on 4 tunnin kurssi. Ei se nyt missään yrityksessä siitä kiinni jää.Sähkötyöturvallisuuskortti - SFS 6002 | Verkkokoulus | Kiwa
Sähkötyöturvallisuuskortti SFS 6002 suorittaminen tai uusiminen käy nopeasti netissä verkkokurssina. Aloita heti!www.kiwa.com
Ja tee-se-itse miehet noita mihinkään tarvitse. Ei vaikuta vakuutuksiin tai katsastuksiin.
En tiedä miten tuo oikeasti menee, mutta autoalalle on olemassa Autoalan sähköturvallisuus SF6002? Eikö tuo Kiwan ole talosähkötekniikkaa yms?
Autoalalle tarkoitettu on suunnattu enemmän autoihin liittyviä kysymyksiä myös on "kevennetty" versio tuosta.
Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS 6002 – TAKK
SFS6002 on ihan yleinen sähköturvallisuus koulutus. Sitä voi sitten soveltaa eri aloille tarkemmin ja sisältöä voi muuttaa/päivittää tarpeen mukaan.
"SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus on kaikille Suomessa sähköalan töitä tekeville pakollinen koulutus, joka on uusittava viiden vuoden välein. Koulutus on annettava kaikille sähköalan töitä tekeville henkilöille, mukaan luettuna työjohto-, käyttö- ja asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt"
Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2002)
Joo mutta siis kun kävin 7v sitten Autoalan SFS6002-koulutuksen oli se käytännössä sama kuin normi SFS6002.
Nyt kun kävin toistamiseen niin nyt se oli superhelppo. Kysymykset huomattavasti helpottuneet ja sai käyttää nyt myös muistiinpanoja.
Terveisin, entinen sähköasentaja (sähkö -ja energiatekniikka, 2004.
Autoalan SFS6002 suoritettu 11/2022
Sivutoimen aikakoneella matkustelu?Autoalan SFS6002 suoritettu 11/2022
Kuuluuko tuohon myös jonkinmoinen Jännitetyökoulutus? Vai mitenköhän noissa onnistuu jännitteisten osien eristäminen, varsinkin kun tehdään töitä akuston kanssa..
Tuo Kiwan kurssi kuvaa (tai ainakin muutama kuukausi sitten kuvasi) väärin mm. vikavirtasuojan ja sulakkeiden merkityksen. Muutenkin erittäin mieltäylentävä toteutus kun saa kliksutella jatka-painiketta 30 sekunnin välein ja kuunnella takeltelevan äänen lukevan kalvoja. Voin antaa tässä yhtä tehokkaan koulutuksen sähköturvallisuuden osalta: virrat pois ennen säätämistä.
Tietysti sain sen listan, kaikki laatikot ruksattuna, mutta mitään niistä ei oltu tehty minkä itse pystyi jotenkin toteamaan.. Vain öljyt ja öljyn suodatin vaihdettu.. Öljytkin jätetty alarajaan. Jos tuosta jätetään tuo öljynvaihto pois, eli olisi sähköauto, niin ei sille olisi muuta tehty kuin pesty tuulilasi pissapojalla ja lisätty se pesuneste.Saitko huoltolistauksen mitä autolle on tehty? Kiinnostaa siis sen takia kun itse toimin polttiksien kanssa päivittäin ja näissä on selkeästi tiedossa mitä huolto-ohjelmiin kuuluu. Sähköautoista ei kerrota juurikaan ulospäin ja se, että saako ketä vaan näitä "huoltaa".
On kyllä aika ajanut ohi nettiauton hakukriiteerien kanssa. Ei löydy teknisistä tiedoista akun kapasiteettiä eikä minkäänlaista kuvausta rangesta.
Ainut mahdollisuus noiden tietojen laittoon on, että myyjä kirjoittaa ne tekstinä otsikkokentään.
Suomen halvimmat käytetyt sähköautot: noin 10 tuhannella lähtee 10 vuotta vanha microakulla varustettu Nissan Leaf
Myydään sähköautot - Nettiauto