Yleistä keskustelua sähköautoista

Myyntipalveluissa ongelman on lisäksi se, että varusteet eivät muutoinkaan ole rastittu useissa tapauksissa oikein. Esim. adaptiivinen vakkari on harvoin täpätty oikein ja siten puolet tuloksista uupuu, jos vaikka sen laittaa ehdoksi. Muistipenkit on toinen.

Tämän vuoksi joutuu pääosin haut tekemään käsin joka tapauksessa.
 
Myyntipalveluissa ongelman on lisäksi se, että varusteet eivät muutoinkaan ole rastittu useissa tapauksissa oikein. Esim. adaptiivinen vakkari on harvoin täpätty oikein ja siten puolet tuloksista uupuu, jos vaikka sen laittaa ehdoksi. Muistipenkit on toinen.

Tämän vuoksi joutuu pääosin haut tekemään käsin joka tapauksessa.
Ei se palvelu sille paljon voi jos myyjä ei ymmärrä/tiedä mitä varusteita autossa on. Kertoo myyjästä kyllä aika paljon.
 
Ei se palvelu sille paljon voi jos myyjä ei ymmärrä/tiedä mitä varusteita autossa on. Kertoo myyjästä kyllä aika paljon.
Toisaalta nykyisellään säntillisinkään myyjä ei voi sähköautonsa tietoja täyttää mitenkään järkevästi.
 
Volkswagen ID.4 hirvenväistökoe.





Tuosta löytyy linkistä muut sähköautot, jotka linkkasin jo aiemmin johonkin ketjuun.


Tuo ei sitten ole se ”normaali” ruotsalaisten hirvenväistökoe, vaan eri menetelmällä tehty espanjalainen testi, jossa myös jarrutetaan.

Originaalissa hirvenväistökokeessa ei paineta jarrua. En osaa sanoa, että mikä on relevantimpi testi.
 
Nissan Leaf mietinnässä. Onko huti ostos noin 20ke hintaluokassa?
Uusi vai käytetty? (Oletan että käytetty koska uusien Leafien lähtöhinta taitaa olla yli 30000€...)
Paljonko pitää pystyä ajamaan ilman välilatauksia?
Jos tarkoitus oli ostaa käytetty ja hintakin suunnilleen jo tiedossa, oliko joku tietty Leaf juuri kiikarissa?
Ei mulla kokemusta ole Leafista, mutta jotain peruskysymyksiä jotta osaisi edes jotain suositella, vaikka Leafin puolesta...

Itse kyllä päädyin ostamaan uuden sähköauton 28000€ hintaan koska niin nopeasti ovat tuntuneet sähköautot kehittyneen vuosien varrella, varsinkin akkukapasiteetin osalta. Teslan olisin voinut ostaa useita vuosiakin vanhana käytettynä, mutta niin ilmeisen monet muutkin kun ovat niin hinnoissaan.
 
Jos tuo olisi sähköauto, niin olisivat pelkälllä tuulilasin pesulla päässet tuon huollon laskuttamaan. Mulla ei ainakaan luotto noihin merkkihuoltoihin kasva sen myötä että auto liikkuu sähköllä.

Kyseessä ei tainnut kuitenkaan olla mikään merkkiliike? Jos oli niin mikä? Ei tarvi ujostella.

Pieneltä vaivalta noi oven rasvauksetkin tuntuvat. Oli auto joulukuussa huollossa ja ilmeisesti oli ovetkin rasvattu kun autoon mennessäni ovi aukesikin niin keveästi että melkein löin sen viereiseen autoon.

Eiköhän sähköautojen huollossa suurin osa ajasta mene tarkistuksiin ja mahdollisiin firmware/softa päivityksiin.
 
Onko tähän sivustoon ketään törmännyt?

Autoliike Ampeeri siis Suomessa, jonka nettisivuilla erittäin kattava listausta sähköautoista, niiden rangeista, lataamisesta sekä teknisistä tiedoista.

Ketä omistanee jonkun listauksista olevan auton niin voisi kommentoida kuinka paikkansa pitää?

Autotalo Ampeeri - Sähköautojen tekniset tiedot
 
Onko tähän sivustoon ketään törmännyt?

Autoliike Ampeeri siis Suomessa, jonka nettisivuilla erittäin kattava listausta sähköautoista, niiden rangeista, lataamisesta sekä teknisistä tiedoista.

Ketä omistanee jonkun listauksista olevan auton niin voisi kommentoida kuinka paikkansa pitää?

Autotalo Ampeeri - Sähköautojen tekniset tiedot
Vaikuttaa erittäin hyviltä sivuilta. Eipä taida olla paljon lisättävää.

Leafin kohdalla 2020 lähtien tuli ratin etäisyyden säätö. Ja 2021 lähtien poistui ILP Acenta mallista, mutta N-Connecta mallista se löytyy vielä.

Nissan Leaf 40kWh 2018:
 
Onko tähän sivustoon ketään törmännyt?

Autoliike Ampeeri siis Suomessa, jonka nettisivuilla erittäin kattava listausta sähköautoista, niiden rangeista, lataamisesta sekä teknisistä tiedoista.

Ketä omistanee jonkun listauksista olevan auton niin voisi kommentoida kuinka paikkansa pitää?

Autotalo Ampeeri - Sähköautojen tekniset tiedot
Seat Mii:

Vw id.3 150kW 58/62kWh:

Useampi sähköauto siis ollut. Vähän harmittaa tuo id.3:n myyminen, kun sen sai reilu vuosi sitten niin sopivaan hintaan. Tiedot on tuolla ampeerilla kyllä hyvin päivitetyt ja paikkansapitävät.


Seat Mii:n miinuksiksi itse laskisin tehottoman sähkömoottorin. Eli kiihtyvyys yli 100km/h nopeuksissa on aika heikko. Kaupungissa toki erittäin pirteä. Esim Leafissa (40kWh) on huomattavasti tehokkaampi moottori.

Edit: Nuo siis talvivarusteltuja suomi autoja.
 
Kaikissa noissa Leafin, ID.3:n ja Miin tiedoissa tuolla lukee, että olisi etutavaratila, mutta missään niistä ei sitä taida olla?
 
Ketä omistanee jonkun listauksista olevan auton niin voisi kommentoida kuinka paikkansa pitää?

Tsekkasin Niron kohdalta ja vähän sinne päin nuo tiedot, kuten yleensäkin tämmöisissä. Vaatisi niin paljon työtä pitää listat ajan tasalla jokaisen varusteversion ja vuosimallin osalta, ettei käytännössä yleensä onnistu.

Tuolla siis kerrotaan Niron tiedoissa esimerkiksi että etäkäyttösovellusta ei ole. Sellainen kyllä on, mallivuodesta 2021 alkaen ja se on jopa erittäin toimiva (toisin kuin joillakin kilpailijoilla).

Siellä on myös latauskaapelisuosituksena 1x32A. Öh, joo, yksivaihelaturilla varustettu malli varmaan ottaisi mielellään tuollaisen, mutta suurin osa täällä myydyistä ja myytävistä Niroista on varustettu 3x16A kolmevaihelatauksella joihin tuo on aivan väärä kaapeli.

EDIT: Myös lataustehot on ilmoitettu hiukan harhaanjohtavasti. 1-vaihelataus 7,2 kW ja 3-vaihelataus 11 kW. Juu, numerot ovat sinänsä oikein, mutta tuostahan voisi äkkinäinen ymmärtää että nuo molemmat toteutuisivat. Eivät toteudu, vaan autossa on joko 1-vaiheinen laturi jonka teho on tuo 7,2 kW TAI 3-vaiheinen laturi jolla teho on 11 kW.

3-vaihelaturilla varustetun auton maksimi latausteho yhdestä vaiheesta ladattaessa on vain 3,6 kW.
 
Nissan Leaf mietinnässä. Onko huti ostos noin 20ke hintaluokassa?
Eikö Ioniq olisi parempi tuossa hintaluokassa?
Omasta mielestä Leaf on yllättävän hyvä. Mutta käytettyjä en ole ajanut.

Ioniq ehkä vähän eri tyyliä. Vanhan 28kWh ioniqin plussana nopea lataus. En ole myöskään tuota vanhaa ioniqiä ajanut, vaan sitä vähän isompi akkuista, missä on hitaampi pikalataus.
Ioniq 28:

Kaikissa noissa Leafin, ID.3:n ja Miin tiedoissa tuolla lukee, että olisi etutavaratila, mutta missään niistä ei sitä taida olla?
Ei ole etutavaratilaa. Tesla taitaa olla ainut, mistä etutavaratila löytyy.
 
Onko tähän sivustoon ketään törmännyt?

Autoliike Ampeeri siis Suomessa, jonka nettisivuilla erittäin kattava listausta sähköautoista, niiden rangeista, lataamisesta sekä teknisistä tiedoista.

Ketä omistanee jonkun listauksista olevan auton niin voisi kommentoida kuinka paikkansa pitää?

Autotalo Ampeeri - Sähköautojen tekniset tiedot

Pienistä puutteista huolimatta aika hyvä lähde. Täyssähköille ev-database on ehkä parempi, mutta esim. plugareiden eri vuosimallien tiedot saa tuolta aika hyvin. Sähköautomiesten haastattelussa tosin taisivat sanoa, että eivät jatka tuon ylläpitoa plugareiden osalta.
 
Kyseessä ei tainnut kuitenkaan olla mikään merkkiliike? Jos oli niin mikä? Ei tarvi ujostella.

Pieneltä vaivalta noi oven rasvauksetkin tuntuvat. Oli auto joulukuussa huollossa ja ilmeisesti oli ovetkin rasvattu kun autoon mennessäni ovi aukesikin niin keveästi että melkein löin sen viereiseen autoon.

Eiköhän sähköautojen huollossa suurin osa ajasta mene tarkistuksiin ja mahdollisiin firmware/softa päivityksiin.
Toyotan merkkihuolto, joka lehtien testien mukaan pitäisi olla ihan huippua..

Olen mä jo ennenkin täällä itkenyt että Toyotan "huikea" laatu on ensisijaisesti sitä että auton ongelmia ei katsota viaksi niin pitkään kun saa leiman ja auto liikkuu. Tuolla mittarilla tuo on kieltämättä olkut täysin vikavapaa auto, ikinä ei ole mitään korjattu, mutta aikaisempiin uutena ostettuihin autoihin (pari opelia ja fiat) verrattuna, tuo on kyllä ihan paska, vaikka ooppeleita ja fiatia kaikkia on takuuna jollain tavalla fiksattu, vain toyotassa ilmenneet asiat ovat ominaisuuksia joista omistajan on vaan oltava kiitollinen.
 
On kyllä aika ajanut ohi nettiauton hakukriiteerien kanssa. Ei löydy teknisistä tiedoista akun kapasiteettiä eikä minkäänlaista kuvausta rangesta.

Ainut mahdollisuus noiden tietojen laittoon on, että myyjä kirjoittaa ne tekstinä otsikkokentään.

Suomen halvimmat käytetyt sähköautot: noin 10 tuhannella lähtee 10 vuotta vanha microakulla varustettu Nissan Leaf

Myydään sähköautot - Nettiauto
Kokeilkaas laittaa ensin "tarkka haku" ja sitten käyttövoimaksi sähkö. Silloin tulee esiin säätimet akkukoon sekä rangen ala- ja ylärajoille. Kokeilin laittaa 85 kWh-maks, niin tuli isoja Tesloja. Mukana oli tosin virheellisesti yksi Model 3.


Edit. Seuraavat käyttövoimavalinnat (yksinään tai yhdessä) tarkassa haussa tuovat kWh- ja range-hakuvalitsimet esille:

-sähkö
-hybridi
-hybridi (bensiini/sähkö)
-hybridi (diesel/sähkö)


@zepi @smicke @Lamanka @SheikYerbouti @Hammer Schultz @Proscribo
 

Liitteet

  • Screenshot_20220103-141557.png
    Screenshot_20220103-141557.png
    176,1 KB · Luettu: 53
Viimeksi muokattu:
Kokeilkaas laittaa ensin "tarkka haku" ja sitten käyttövoimaksi sähkö. Silloin tulee esiin säätimet akkukoon sekä rangen ala- ja ylärajoille. Kokeilin laittaa 85 kWh-maks, niin tuli isoja Tesloja. Mukana oli tosin virheellisesti yksi Model 3.


Edit. Seuraavat käyttövoimavalinnat (yksinään tai yhdessä) tarkassa haussa tuovat kWh- ja range-hakuvalitsimet esille:

-sähkö
-hybridi
-hybridi (bensiini/sähkö)
-hybridi (diesel/sähkö)


@zepi @smicke @Lamanka @SheikYerbouti @Hammer Schultz @Proscribo
On siellä tosiaan akun koko ja ajomatka. Mutta koska noita tietoja ei ole pakko lisätä ilmoitukseen, niin tietoja puuttuu aika paljon. Toivottavasti olisi edes muutamia oikein täytettyjä, niin löytyisi joku tietty malli joka kiinnostaa.
 
Mitkä muut sähköautot kuin Teslat osaa lämmittää omaa akkuaan latausta varten?

Onko kenelläkään mallilla manuaalista akun lämmitystä latausta varten vai joutuuko aina huijaamaan GPS-sijainnin kautta?

MB.

Missään autossa ei taida olla itse valittavissa lämmitystä, aina navigoinnin kautta.
 
Kuka täällä valittelikaan ettei Model 3 kestä kerääntynyttä sohjoa. Oliko tilanne pahempi kuin kuvassa? Itsellä auto meno oikein nätisti sama määrä edessä ja takana vaikka kuuli kun kääntyessä raapi hyvin.

20220103_165222.jpg

Edit: Jos enemmän niin tietää varautua.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuosta kun pikkuisen jäätyy, niin uutta osaa etukulmaan ensimmäisestä töyssystä :D Onhan tuo aikamoinen köntsä, en muista että yhdessäkään omassa olis päässyt lähellekään tuollaista määrää. Pyörän kaaren muotoilu just sopivan väärä vai mikä tuon kerääntymisen saa aikaiseksi?
 
EDIT: Myös lataustehot on ilmoitettu hiukan harhaanjohtavasti. 1-vaihelataus 7,2 kW ja 3-vaihelataus 11 kW. Juu, numerot ovat sinänsä oikein, mutta tuostahan voisi äkkinäinen ymmärtää että nuo molemmat toteutuisivat. Eivät toteudu, vaan autossa on joko 1-vaiheinen laturi jonka teho on tuo 7,2 kW TAI 3-vaiheinen laturi jolla teho on 11 kW.

Ja sitten on ne Niro ja Tesla, millä nuo molemmat toteutuvat. Sillä samalla autolla.
 
Onhan tuo aikamoinen köntsä, en muista että yhdessäkään omassa olis päässyt lähellekään tuollaista määrää. Pyörän kaaren muotoilu just sopivan väärä vai mikä tuon kerääntymisen saa aikaiseksi?
Kuvassa Audi A4 B8.5 neliveto. Kyllä tuota roinaa vaan kertyy kun keli on sopiva. Etupääkin oli yhtä tukossa, ja maantieajon jälkeen ratti hädintuskin aluksi kääntyi kun kaaret olivat sataprosenttisen täynnä lunta.
 

Liitteet

  • 20190203_160103.jpg
    20190203_160103.jpg
    1,2 MB · Luettu: 250
Ja tuosta kun pikkuisen jäätyy, niin uutta osaa etukulmaan ensimmäisestä töyssystä :D Onhan tuo aikamoinen köntsä, en muista että yhdessäkään omassa olis päässyt lähellekään tuollaista määrää. Pyörän kaaren muotoilu just sopivan väärä vai mikä tuon kerääntymisen saa aikaiseksi?
Ihan nätisti meni toisen puolen möhkön yli kun irtosi :D. Vielä on helmat jäljellä.
 
Kovaa varoitteluja sähkötarkastajalta liittyen taloyhtiössä sähköauton lataamiseen normaalipistokkeesta 8 A virralla. Kyseessä muutaman vuoden vanha talo. Pitäisi kait tuon kestää sähköauton lataaminen esim. 12 tuntia jos se kestää vaikka normaalin polttomoottori autonkin lämmityksen?
 
Kovaa varoitteluja sähkötarkastajalta liittyen taloyhtiössä sähköauton lataamiseen normaalipistokkeesta 8 A virralla. Kyseessä muutaman vuoden vanha talo. Pitäisi kait tuon kestää sähköauton lataaminen esim. 12 tuntia jos se kestää vaikka normaalin polttomoottori autonkin lämmityksen?
Luulisi kestävän, mutta aikaa myöden ehkä ongelmia jos monta kertaa päivässä irroittelee ja kiinnittää pistoketta niin se varmaan kuluu ja löystyy? Jos aikoo oikeasti latailla tommosessa paljon niin ehkä vaihtaisin super suchon.
 
ei ne tipahda. 8 vuotiaan tessun akun kapasta alle 10% kadonnut keskimäärin. Ja aika sama tuntuu olevan muissakin.

Tesla, missä markkinoiden isoimpia akkuja, sitten kun taas tuollaisesta pikkuisesta akusta millä uutena päässyt sen 300km otetaan +10% pois niin kummasti alkaa laturilla vietetty aika lisääntymään
 
Kovaa varoitteluja sähkötarkastajalta liittyen taloyhtiössä sähköauton lataamiseen normaalipistokkeesta 8 A virralla. Kyseessä muutaman vuoden vanha talo. Pitäisi kait tuon kestää sähköauton lataaminen esim. 12 tuntia jos se kestää vaikka normaalin polttomoottori autonkin lämmityksen?

Mikä oli syy varoitukselle? Schuko pistorasia? Muuten paskat sähköt? Ts. Jos se pistorasia on se ongelma (ei niitä ole tuollaiseen käyttöön suunniteltu), niin ei pitkään nokka tuhise sähkäriltä vaihtaa se super schukoon?

Edit: Jaa niin taloyhtiö, eli varmaan lämmitystolpat. Saattaa tuhistakin pidempään, riippuen millainen tolppa.
 
Tesla, missä markkinoiden isoimpia akkuja, sitten kun taas tuollaisesta pikkuisesta akusta millä uutena päässyt sen 300km otetaan +10% pois niin kummasti alkaa laturilla vietetty aika lisääntymään
No ei se nyt ihan noinkaan mene. 10% tippumisella ei ole minkäänmoista merkitystä, kun ne pikkuakkuiset ovat kuitenkin pääasiassa kaupunkikäytössä. Talvella 10% hukkuu ihan kabiinin lämmityksen "kohinaan" ja kesällä ajelet liki pari viikkoa työmatkoja, siinäkään ei päivää aiemmin tapahtuva lataus missään tunnu. Pitkän akullisen-pari ajossa joutuu kuitenkin lataamaan, niin siihenkään tuolla ei ole vaikutusta. Ainoa missä se näkyisi olisi useiden akullisten ajaminen peräkanaa, mutta silloin on lähtöjäänkin jo väärä auto alla ja ajaminen tuskaa oli siinä sitä 10% enemmän tai ei.
 
No ei se nyt ihan noinkaan mene. 10% tippumisella ei ole minkäänmoista merkitystä, kun ne pikkuakkuiset ovat kuitenkin pääasiassa kaupunkikäytössä. Talvella 10% hukkuu ihan kabiinin lämmityksen "kohinaan" ja kesällä ajelet liki pari viikkoa työmatkoja, siinäkään ei päivää aiemmin tapahtuva lataus missään tunnu. Pitkän akullisen-pari ajossa joutuu kuitenkin lataamaan, niin siihenkään tuolla ei ole vaikutusta. Ainoa missä se näkyisi olisi useiden akullisten ajaminen peräkanaa, mutta silloin on lähtöjäänkin jo väärä auto alla ja ajaminen tuskaa oli siinä sitä 10% enemmän tai ei.
10% heilahtaa pakkasella jo kaupassa käyntiin 2km päässä jos ajastaa lähdön. Muutenkin suurimmalla osalla, laturilla vietetty aika on yöaikaa :tup:
 
Ihan hassu huolenaihe. Sitten kun se 300 km range on tippunut 10%, niin sen auton voi myydä sellaiselle jolle 270 km range on riittävä. Kyllä kaupungistuneessa maailmassa pieniakkuisille ottajia riittää, kun suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on edelleenkin se 50 km päivässä. Itse voi sitten ostaa tilalle auton, joka vastaa omiin tarpeisiin. Jokainen siis ajakoon sellaisella sähköautolla, joka itselle riittää, autoja voi myydä ja vaihtaa. Tuskin jatkossakaan kukaan pakottaa pitämään samaa autoa kymmentä vuotta?
 
Mikä oli syy varoitukselle? Schuko pistorasia? Muuten paskat sähköt? Ts. Jos se pistorasia on se ongelma (ei niitä ole tuollaiseen käyttöön suunniteltu), niin ei pitkään nokka tuhise sähkäriltä vaihtaa se super schukoon?

Edit: Jaa niin taloyhtiö, eli varmaan lämmitystolpat. Saattaa tuhistakin pidempään, riippuen millainen tolppa.

Ei kun nimenomaan kuten sanoit. Se pistorasia ei kestä yli 8A jatkuvaa ja pitkäkestoista kuormaa.
 
Ei kun nimenomaan kuten sanoit. Se pistorasia ei kestä yli 8A jatkuvaa ja pitkäkestoista kuormaa.
Ei tuo pistorasian puolesta mikään ongelma pitäisi olla jos se kuormitus on sen 8A.

Tietysti jos on todettu että ne pistorasiat on ihan loppu ja väljiä, niin tuo 8A voi olla jo ongelma, mutta silloin siinä alkaa olla ongelma jo mikä tahansa käyttö, ja se pistorasia pitäisi vaihtaa uuteen.
 
Ei tuo pistorasian puolesta mikään ongelma pitäisi olla jos se kuormitus on sen 8A.

Tietysti jos on todettu että ne pistorasiat on ihan loppu ja väljiä, niin tuo 8A voi olla jo ongelma, mutta silloin siinä alkaa olla ongelma jo mikä tahansa käyttö, ja se pistorasia pitäisi vaihtaa uuteen.

Näin 6002 kohdalla opettaja kertoi asiasta kun aihetta käsitteli. Vaikka olisi uudiskohde kyseessä.

Ihan sama oliko 2.5mm2 syöttö ja 16A sulakkeet.

Myös pitkäaikaissa latauksissa nimellisteho pudotetaan puoleen 16A -> 8A. 10A sulake -> 5-6A, jotta johdot ei lämpene liikaa.
 
Kovaa varoitteluja sähkötarkastajalta liittyen taloyhtiössä sähköauton lataamiseen normaalipistokkeesta 8 A virralla. Kyseessä muutaman vuoden vanha talo. Pitäisi kait tuon kestää sähköauton lataaminen esim. 12 tuntia jos se kestää vaikka normaalin polttomoottori autonkin lämmityksen?


Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata kotitalouspistorasiasta edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin

Siltä tarkastajalta voi ehkä kysyä, millä perusteella sähköteknisen alan kansallisen standardointijärjestön suositus on virheellinen.
 
Chevrolet esitteli sähköisen Silveradon. Alkaen 40 000 taalaa, yli 600 km toimintasädettä, nollasta sataan 4,5 sekuntia ja saa hinata 4,5 tonnin perävaunua.
"We also don't know the range of the $39,900 WT, but we expect it to be like the lower trim levels of the Hummer EV, which GMC currently estimates will span from 250 to 300 miles."

"Tow ratings are 10,000 pounds for the RST and 8000 pounds for the WT."


Tuossa yhteenveto :tup:
 
Näin 6002 kohdalla opettaja kertoi asiasta kun aihetta käsitteli. Vaikka olisi uudiskohde kyseessä.

Ihan sama oliko 2.5mm2 syöttö ja 16A sulakkeet.

Myös pitkäaikaissa latauksissa nimellisteho pudotetaan puoleen 16A -> 8A. 10A sulake -> 5-6A, jotta johdot ei lämpene liikaa.
Sähköauton latauksessa sitä tehoa rajoitetaan sen suko pistorasian takia ei johtojen takia, tai sulakkeen lämpenemisen takia.

Jos talossa on sähkölämmitys siellä on ihan normaali käyttötilanne kovalla pakkasella se että sähköä menee tunteja jopa vuorokausia koko sen johtimen ja sulakkeen suurimman mitoitusvirran mukaan.

Yliaallot voi tietysti aiheuttaa ongelmia, ja se pitää huomioida jos jonkun kokonaisen parkkipaikkakentän ottaa sähköauton lataustarkoitukseen sukopistokkeilla, koska ei voida olettaa että kaikissa autoissa olisi laadukas laturi. IMO tuokin kannattaisi suojata johdonsuojalla ennemmin kuin alkaa rajoittaa latausvirtoja siltä varalta että niissä joskus mahdollisesti voi tulla ongelma kenties 10 vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Päivämäärä on sitten 9.3 vai 3.9? Tänä vuonna kuitenkin. Toivottavasti hinta ja ominaisuudet osuu sopivaan kohtaan.



Näkyykö tuo ylläoleva twiitti muilla? I.D BUZZ julkaisu VW johtajan twitteristä.
 
Silverado EV:n numerot kuulostavat aika synkiltä jo laskennallisesti. 200kWh akusto ja 400 mailin tai 644 kilometrin range tarkoittaa optimiolosuhteissa 31kWh/100km kulutusta. Lisätään yhtälöön oikea maailma ja talvi, niin lieneekö 50kWh/100km riittävä?
 
Silverado EV:n numerot kuulostavat aika synkiltä jo laskennallisesti. 200kWh akusto ja 400 mailin tai 644 kilometrin range tarkoittaa optimiolosuhteissa 31kWh/100km kulutusta. Lisätään yhtälöön oikea maailma ja talvi, niin lieneekö 50kWh/100km riittävä?
Ei tuo kovin paha ole, jos auto on reilun kolmen tonnin painoinen 6x2x2 metrin laatikko.
 
Silverado EV:n numerot kuulostavat aika synkiltä jo laskennallisesti. 200kWh akusto ja 400 mailin tai 644 kilometrin range tarkoittaa optimiolosuhteissa 31kWh/100km kulutusta. Lisätään yhtälöön oikea maailma ja talvi, niin lieneekö 50kWh/100km riittävä?
Tuo 400 mailia lienee EPA-lukema, joka on aika realistinen verrattuna meikäläiseen WLTP:hen.
 
Tuo 400 mailia lienee EPA-lukema, joka on aika realistinen verrattuna meikäläiseen WLTP:hen.
Realistinen niissä kesäisissä olosuhteissa ehkä. Talviolosuhteisiin voi ihan huoletta lisätä 30% kulutukseen. Ei tuo missään nimessä enää kovin edukasta sähköautoilua ole.
 
Mitä tuollainen lava-auto dieselillä vie? Meneekö Alle 9L/100km? Jos laskee 9L niin energiaa menee autossa 1/3 ja energia kulut 1/5.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom