Yleistä keskustelua sähköautoista

Eivät jaa. Senkus et laita sitä päälle jos et halua, ei mitään "mielipiteitä jakavaa" ongelmaa kun kaikki saavat mitä haluavat. Napista ne menee päälle ja pois.
Niiden käyttö siis. Sinulla on oma kantasi, minun vastaväitteeni olisi miksi lisätä osia, lisätä hintaa, lisätä paikkoja mitkä voivat vikaantua, lisätä painoa, viedä tilaa pystysuunnassa tai pienentää lasipinta-alaa kun en niitä kuitenkaan käytä.
 
Suksiboksi kun on katolla niin tuo suoja on hyvä kun eristää paremmin sitä boksin aiheuttamaa huminaa kuin pelkkä lasi. On kyllä IMO aika typerää lasikatto ilman suojaa.
 
Kun vaan olisi prkl avattava :(. Nimimerkillä jos ei satanut tai ollut pakkasta, kattoluukku oli auki ja tai avoissa katto alhaalla. Kyllä jengi katsoi oudosti kun painelin töihin XR3i avo Escortilla +2c keleillä tai ajelin pre fl nykykoppaisella mussella katto alhaalla lumikelillä 0c:ssä :D.
 
Niiden käyttö siis. Sinulla on oma kantasi, minun vastaväitteeni olisi miksi lisätä osia, lisätä hintaa, lisätä paikkoja mitkä voivat vikaantua, lisätä painoa, viedä tilaa pystysuunnassa tai pienentää lasipinta-alaa kun en niitä kuitenkaan käytä.

Eli jakavatko lattiamatotkin siis mielipiteitä jo? Nekin lisäävät hintaa, lisäävät osia, lisäävät painoa, vievät tilaa pystysuunnassa ..
 
Eli jakavatko lattiamatotkin siis mielipiteitä jo? Nekin lisäävät hintaa, lisäävät osia, lisäävät painoa, vievät tilaa pystysuunnassa ..
Pakko oli vain heittää toinen ääripää kun tuli sun suunnalta niin kärkäs ettei kukaan ikinä voisi haluta moista eivätkä jaa mielipiteitä. Ymmärrän siis kyllä mielipiteesi mutta ei kummankaan näkemys ole se "oikea". Sinä kaipaat niitä mutta se ei tarkoita ettei kukaan voisi olla niitä vastaankin. Itse en niitä kaipaa, enkä toki ole vastaakaan kunhan eivät ole kuin joillain merkeillä olevat reilusti lasista alemmas tulevat.
 
Jos saisin päättää niin hyvin mieto tummennus kattoon, samalla tummuudella takapään lasit. Omassa kun ei ole muuta tummennettua kuin katto.
Polestarin tehdastummennokset on sinänsä jänniä eli jos valitsee PLUS-paketin, jossa tulee tuo panoraamalasikatto, niin tällöin tulee myös sävytetty takalasi, muttei sivulaseja :hmm: Eli voi olla että vain sivulasit tarvitse kalvottaa, jos ei ihan "jätesäkki"-lookkia hae.
 
Polestarin tehdastummennokset on sinänsä jänniä eli jos valitsee PLUS-paketin, jossa tulee tuo panoraamalasikatto, niin tällöin tulee myös sävytetty takalasi, muttei sivulaseja :hmm: Eli voi olla että vain sivulasit tarvitse kalvottaa, jos ei ihan "jätesäkki"-lookkia hae.
Itellä on tumma sävytetyt lasit takalasissa ja takasivulaseissa. Mun mielestä myös panodraamakin olisi jos sellainen tuossa olisi. Etusivulaseja ei viitti koska ei sallittua vaikka eihän tämä auto varmaan omassa käytössä tule koskaan katsastukseen asti pääsemäänkään. Näin on ihan hyvä.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä rengaskoko, mikä rengastus jne jne? Itse mennään 19" 235/55? Nokian kitkarengastuksella. Itsellä kun ei tosiaan ole syvästä lumesta tällä kokemusta. Pahin taitaa olla 15cm ja silloin pakkasi kyllä etupäähän lunta mutta ei vielä niin että olisi haitannut. Tiedä toki sitten voisiko tuo paakkuuntuminen sotkea tuota rengaspaineanturia mikä on ollut välillä ok välillä ei. Tuo 2020 malli, siinä on nuo erimalliset rengaspaineanturit, voisiko tuossa olla selitys muutokselle? Vanhanmallinen vs BT?

Perusrenkaat tuossa on, jotka mukana tuli, eli oisko ne perus 19" kitkakaverit näin talvella (orkkisvanteilla) ja kesällä sama homma kesärenkailla. Tuota lumiongelmaa rengaskoteloissa ei ennen ollut, vaikka lunta oli viime vuonnakin, siksi ihmettelen kovin et mitäs nyt on tapahtunut. Sitä paakkuuntuu tosiaan sen verran paljon, että se aktivoi jo ESC itekseen.

Mitä kahvoihin tulee niin -20c on tainnut olla kovin pakkanen itsellä ja koska olin jo pakkasen puolella käyttänyt niin ei ollut ongelmaa kahvojen kanssa. Jos taas olisi ollut plussalla ja siitä samantien rajulle pakkaselle niin olisi ollut kyllä aika hv. Voisiko sitten olla etten ole tainnut paria kertaa lukuunottamatta lähteä liikenteeseen ennen lämmitystä.

Nämä kahvat toimi viime vuonna myös hyvin, mutta tämä vuosi on ollut niille haasteellinen heti alkutekijöistä asti. En tiedä miksi, ehkä ne ei vaan kestä tai joku niissä saa enemmän välystä sinne koneistoon, joka sitten kosteudesta ottaa nokkiinsa?

Ikkunat eivät jaksa aueta joka kerta jos ei ole tarpeeksi pitkään ollut lämmityksessä mutta ovi kyllä aukeaa ja sulkeutuu. Kerran on joutunut hiukan kikkailemaan että auto tajusi sulkea oven lukituksen mutta en sentään joutunut pitämään ovea kädellä kiinni kunnes olisi lämmennyt kuten pari kertaa meinasi MK2 Octavia tehdä :D.

Pisimmät rajun pakkasen reissut olleet noin 50km yhtä soittoa tuossa -19c paikkeilla olevalla mutta lumettomalla kelillä.. Tällöin ei vielä ongelmaa palelemisesta tms. Lasikatto nyt pitää lasikatolle tyypillistä natinaa jos jäässä (kuten joku täällä valittelikin ja ei itsellä ollut vielä selkeästi kerinnyt kerätä jäätä tarpeeksi) mutta ei sen enempää kuin edellinen Fiesta. Isoin ärsytys natinassa on sen sijainti, ei ole edessä vaan kuuluu takaa.

Viimeisin OTA toi paljon hyvää mutta yksi ärsytys nousi tänään perus penkinlämmittimien napin siirron lisäksi, tuo nopea pyyhkäise jotta näet reissun kulutuksen on kadonnut. Monesti seuraillut ajossa miten pienellä tai isolla kulutuksella mennään ja nyt ei onnistu fiksusti lennosta.

Ikkunoista sen verta, et vänkärin ikkune liukuu alaspäin muttei aina nouse täysin ylös kun pistää oven kiinni. Sinne jää sellainen 2-3mm rako, jota ei saa mitenkään suljettua, koska ikkunan laskeminen/nostaminen ei sitä poista. Ikkuna luulee olevansa jo maksimiasennossa ylhäällä, joten se menee vain alaspäin. Ongelma resetoituu sillä et paiskoo ovea auki ja kiinni - tämä ei nyt ole kauhean mukavaa toimintaa ja näyttää aika vammaiselta. Plus tuskin tekee parempaa sille itse mekanismille ja sensoreille. Lasikatto natisee ja nitisee jo pikkupakkasilla ihan järkyttävästi. Ei ollut myöskään viime vuoden pakkasilla tällaista ongelmaa.

En tiedä mikä on, olenko voittanut lotossa vai oletko itse hävinnyt lotossa? Tottunut halvempiin malleihin (tätä ennen kallein auto ollut 45ke Focus ST joka ei mikään sohva ollut joten ei olettanut hiljaisuutta tai eeppistä mukavuutta tms). Voi olla myös koska en lue noita faniklubeja tms niin en tiedä hakea vikoja joten en huomaa niitä tai aktiivisesti metsästä ja jahtaa niitä. Ei tule perinteistä kun kerran näet/huomaat niin et voi olla huomaamatta enää. Huomaa vain ne mitkä normi ajossa tulevat esiin.

Tämäpä se pointti on, omakin M3 oli ekana ja ekan vuoden ajan kasassa pysyvä ja toimiva. Nyt vuoden jälkeen se on kuin bulgarialaisen traktoritehtaan luomus, jossa on huomattavan paljon kaikkea koripaneeliongelmaa, pikkuvikoja, halpojen ratkaisujen näkymistä yms. Sen laatu on ikäänkuin laskenut vuodessa tasosta "hyvä perustauto" tasolle "ei vmp mitä menoa". Tuntuu että koko kori on väsynyt, kaikki kiinnikkeet ovat saaneet itselleen liikkumisvaraa millin tai kaksi joka suunnassa ja jatkuvasti tulee esille eräänlaista "väsymystä" autossa. Eli se on vaan muuttunut päivä päivältä huonommaksi, vaikka siitä on huolta pidetty viimeiseen asti. Siksi tätä ihmettelenkin, että miten Model S voi olla niin eri maata, kuin tämä laitos, kun kuitenkin perusjutut luulisi Teslalla olevan handlattuna.
 
Perusrenkaat tuossa on, jotka mukana tuli, eli oisko ne perus 19" kitkakaverit näin talvella (orkkisvanteilla) ja kesällä sama homma kesärenkailla. Tuota lumiongelmaa rengaskoteloissa ei ennen ollut, vaikka lunta oli viime vuonnakin, siksi ihmettelen kovin et mitäs nyt on tapahtunut. Sitä paakkuuntuu tosiaan sen verran paljon, että se aktivoi jo ESC itekseen.



Nämä kahvat toimi viime vuonna myös hyvin, mutta tämä vuosi on ollut niille haasteellinen heti alkutekijöistä asti. En tiedä miksi, ehkä ne ei vaan kestä tai joku niissä saa enemmän välystä sinne koneistoon, joka sitten kosteudesta ottaa nokkiinsa?



Ikkunoista sen verta, et vänkärin ikkune liukuu alaspäin muttei aina nouse täysin ylös kun pistää oven kiinni. Sinne jää sellainen 2-3mm rako, jota ei saa mitenkään suljettua, koska ikkunan laskeminen/nostaminen ei sitä poista. Ikkuna luulee olevansa jo maksimiasennossa ylhäällä, joten se menee vain alaspäin. Ongelma resetoituu sillä et paiskoo ovea auki ja kiinni - tämä ei nyt ole kauhean mukavaa toimintaa ja näyttää aika vammaiselta. Plus tuskin tekee parempaa sille itse mekanismille ja sensoreille. Lasikatto natisee ja nitisee jo pikkupakkasilla ihan järkyttävästi. Ei ollut myöskään viime vuoden pakkasilla tällaista ongelmaa.



Tämäpä se pointti on, omakin M3 oli ekana ja ekan vuoden ajan kasassa pysyvä ja toimiva. Nyt vuoden jälkeen se on kuin bulgarialaisen traktoritehtaan luomus, jossa on huomattavan paljon kaikkea koripaneeliongelmaa, pikkuvikoja, halpojen ratkaisujen näkymistä yms. Sen laatu on ikäänkuin laskenut vuodessa tasosta "hyvä perustauto" tasolle "ei vmp mitä menoa". Tuntuu että koko kori on väsynyt, kaikki kiinnikkeet ovat saaneet itselleen liikkumisvaraa millin tai kaksi joka suunnassa ja jatkuvasti tulee esille eräänlaista "väsymystä" autossa. Eli se on vaan muuttunut päivä päivältä huonommaksi, vaikka siitä on huolta pidetty viimeiseen asti. Siksi tätä ihmettelenkin, että miten Model S voi olla niin eri maata, kuin tämä laitos, kun kuitenkin perusjutut luulisi Teslalla olevan handlattuna.

ikkunalle voit opeta yläasennon.

Ainakin S mallissa kalibrointi on helppo.

Kolmosen laatua vähä selittää et se on tarkoitettu halvaksi malliston häntäpäähän.

Jenkeissä sen hinta on paremmin linjassa.

Saa nähdä kui hyvin kestää ruostetta täällä Suomessa, 5v iässä ku saanu suolaa tovin.
 
Ymmärrän, että Model S on "premium" ja Model 3 "tavis, mutta se ero noiden kanssa laadullisesti on ihan järkyttävä. En valittaisi yhtään, jos M3 olisi ollut ~25-30 kiloeuron laite.
 
Siksi tätä ihmettelenkin, että miten Model S voi olla niin eri maata, kuin tämä laitos, kun kuitenkin perusjutut luulisi Teslalla olevan handlattuna.

Model S:n volyymit on niin pieniä ja niitä ei tehdä niin liukuhihnalta että laatuun on voitu panostaa enemmän.

Jos Model 3:sta valmistetaan väliaikaisessa teltassa niin sen laadulta ei voi hirveästi odottaa, Made In US versiot siis.
 
Ymmärrän, että Model S on "premium" ja Model 3 "tavis, mutta se ero noiden kanssa laadullisesti on ihan järkyttävä. En valittaisi yhtään, jos M3 olisi ollut ~25-30 kiloeuron laite.
Onneksi Ford on kunnon autonvalmistaja ja pitkä kokemus siltä rintamalta ettei nyt luulisi mitään lapsuksia tulevan siltä suunnalta.
Onhan tämä myös Fordin ns lippulaiva tuote sähköautopuolellaan. Saas nähdä kummalle puolelle enemmän kallistuu, MS vai M3?

Oli se ihan kiva että auton huolto /päivittely tapahtui tossa lähellä eikä missään kehä 3sen alueella. Näin omasta näkökulmastani ajatellen. Oli se kyllä melkonen kippo tuo sijaisautona ollut Ford Fiesta ja pieni kuin MIKÄ!? Onneksi sillä ei tarvinnut montaa kilometriä ajaa eikä siinä muistuttanut juuri mikään Mussea, ehkä pari nappulaa mutta muuten oli hyvinkin etäinen fiilis.
 
Eipä taas tullut mieleen tämänlainenkaan riski, mitta latausasemien QR-koodithan on tosiaan äärettömän helppo väärentää.

Ihan varmaan mahdollista tuollainen mutta nyt oli kyseessä ihan vaan käyttäjän virhe:
Käyttäjällä on ollut asennettuna sovellus, joka skannauksen yhteydessä avaa
huijaussivuston ja vaatii käyttäjää syöttämään luottokortin. Täten QR-koodissa
itsessään ei ollut linkityksiä huijaussivustolle.
 
Eipä taas tullut mieleen tämänlainenkaan riski, mitta latausasemien QR-koodithan on tosiaan äärettömän helppo väärentää.


Ihan varmaan mahdollista tuollainen mutta nyt oli kyseessä ihan vaan käyttäjän virhe:
Käyttäjällä on ollut asennettuna sovellus, joka skannauksen yhteydessä avaa
huijaussivuston ja vaatii käyttäjää syöttämään luottokortin. Täten QR-koodissa
itsessään ei ollut linkityksiä huijaussivustolle.

Aikamoinen uutisankka siis. Parkkisähkö käyttää QR-koodeja latauksen/lämmityksen aloittamiseen, mutta jos siihen latauspisteelle joku feikatun tarran lätkäisee niin tuskinpa siinä tulee muuta kuin erroria, kun se QR-lukija on siinä sovelluksessa itsessään ja tietoturva on hoidettu sitä kautta kuntoon.

Sitten on eri asia jos joku URL tarjotaan QR-koodina, sehän on aina riski. Mutta yleensä latauspisteillä on QR-koodin sijaan vain kehotus mennä Play-kauppaan tai App Storeen.
 
Ihan varmaan mahdollista tuollainen mutta nyt oli kyseessä ihan vaan käyttäjän virhe:
Käyttäjällä on ollut asennettuna sovellus, joka skannauksen yhteydessä avaa
huijaussivuston ja vaatii käyttäjää syöttämään luottokortin. Täten QR-koodissa
itsessään ei ollut linkityksiä huijaussivustolle.

Tuosta voisi linkata ilta-sanomille. Jo nyt uutisen kommentit aiheuttavat syöpää sähköautovastaisuudellaan.
 
Model S:n volyymit on niin pieniä ja niitä ei tehdä niin liukuhihnalta että laatuun on voitu panostaa enemmän.

Eihän ne ekat Plaidit (ne joista ihmiset arvostelivat - en tiedä onko laatu parantunut vai ei) kovinkaan vakuuttavia olleet laadultaan, nehän oli heikommin koottu kuin Model 3:t. Muutenkin veikkaan että Model 3:n liukuhihnarakentelu on se joka pitää laatua edes jotenkin yllä.

Ei ihmistyö ole todellakaan laadun tae jenkeissä.
 
Tuosta voisi linkata ilta-sanomille. Jo nyt uutisen kommentit aiheuttavat syöpää sähköautovastaisuudellaan.

Sama ilmiö on aikanaan liittynyt jokaiseen teknologiamurrokseen, vaan ei se sitä ole ikinä pysäyttänyt. Viimeisimpänä tulee mieleen, kun täällä reppanat toimittajista ihan sinne Esson baariin asti kehuivat kilpaa Nokian symbiania ja resistiivisiä kosketusnäyttöjä. Symbian on ylivertaisen monipuolinen ja resistiivinen näyttö on kuulemma tarkempi sekä helpompi käyttää hanskoilla!

Viidestä kymmeneen vuotta, ja samat toimittajat ovat jo keksineet uuden pelon kohteen. Kommenttikentän ritareistakin suurin osa on vainvihkaa siirtynyt uuden teknologian äärelle. Pieni vähemmistö tarttuu aina vanhaan, koska siitä henkisestä poterosta on ehtinyt muodostua liian syvä.
 
Eihän ne ekat Plaidit (ne joista ihmiset arvostelivat - en tiedä onko laatu parantunut vai ei) kovinkaan vakuuttavia olleet laadultaan, nehän oli heikommin koottu kuin Model 3:t. Muutenkin veikkaan että Model 3:n liukuhihnarakentelu on se joka pitää laatua edes jotenkin yllä.

Ei ihmistyö ole todellakaan laadun tae jenkeissä.
Ilmeisesti myös isoja vaihteluita tehtaiden välillä. Jenkeissä oli vitutus kai Meksikossa kasattuja tms kohtaan ja kommenttia miten kiinalaiset olisivat parempia. Saa nähdä mitä saksa tuo leikkiin.
 
Eihän ne ekat Plaidit (ne joista ihmiset arvostelivat - en tiedä onko laatu parantunut vai ei) kovinkaan vakuuttavia olleet laadultaan, nehän oli heikommin koottu kuin Model 3:t. Muutenkin veikkaan että Model 3:n liukuhihnarakentelu on se joka pitää laatua edes jotenkin yllä.

Ei ihmistyö ole todellakaan laadun tae jenkeissä.

Keskimäärin SuXeissa paljon parempi laatu, niitä tehdään niin pieni määrä vrt Model3 että ilmeisesti enemmän aikaa laadunvalvontaa eli panel gapit yms saadaan kiinni ja korjattua. Model 3 Made In Tent ei tällaista luksusta ole ja siksi sieltä tulee niin paljon kuraa.
 
Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.
Et kuitenkaan viitsi mainita ajoneuvon merkkiä, mallia ja vuosimallia?

Kona Electric 64kWh ehkä näin arvattuna.
 
Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.

Aika hurja kulutus kyllä, tuohan vaatii yli 30kwh/100km. Omalla Konalla ollut nyt -14 - -17c pakkasilla jotain 20-28kwh/100km väliltä.
 
Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.

Pääsen 85D kesällä reipas 400km (huom 80-100km/h rajoitukset täällä ylempänä)
Talvella menee 300+ km vielä -25 asteen pakkasessa.

Tämä siis jos auto ei jäähdy parkissa eli matkaajoa.

Asun Kuusamossa keskustan ulkopuolella 24km itärajalle päin. Iisalmeen anoppilaan ajellaan väh.kerra kuussa.
Joka kerta on kajaaniin päästy hyvällä marginaalilla talvellakin. Ja tiet mäkisiä ja etenkin kuusamo - suommussalmi väli kelien ja tien kunnon puolesta mitä vaan.
 
Omat mittaukset siis ilman esilämmityksiä ja suoraan kylmästä liikenteeseen, kuten yleensä matkan päällä tehdään. Teslassa on ilmeisesti 85.0 kWh akku, josta käytössä ehkä about 80kWh? En usko, että kolmea sataa pääset, jos matkaan on lähdettävä ilman esilämmityksiä parin kympin pakkasesta.

Miksi lähtisin kylmällä autolla matkaan ?

Esilämmitys aina enne pitkää reissua. En lähde ahaa elämyksenä pitkälle reissulle savoon.

Jos auto yön ois jäätyny ja kylmällä liikkeelle ni 250km menis kyllä mut vaatis range modea jotta alkupiikki kulutuksessa jäis pieneksi.


-edit- kotona auto voimavirrassa, miksi ihmeessä en käyttäisi esilämmitystä?
 
Tuo moottoritieajon syöminen akkua erityisesti pakkasessa vähän ihmetyttää. En kyllä miillä tätä ole saanut näkyviin, melkein päinvastoin, koska kabiinin lämmitys alkaa imemään merkittävän osuuden sähköstä, jos liian hiljaa ajaa. +10, 0, -10 astetta ainakin käyttäytyi 1-tiellä rangen osalta ihan loogisesti, kun vauhtia oli aina 105 km/h mittarin mukaan. Kabiinin lämmityksen verran kulutus kasvoi ja range lyheni, ei muuta.
 
Eipä taas tullut mieleen tämänlainenkaan riski, mitta latausasemien QR-koodithan on tosiaan äärettömän helppo väärentää.


Uutinen ei kertonut, tuliko vain huijatuksi, vai saiko edes autoa ladattua? Luultavasti ei.

Mitä lueskellut täältä, niin ei luulisi olevan kovin vaikea laittaa konetta mihin pankkikortti - valitse summa millä lataat/tankkaat. Kuten vaikka ST1:lla. Vaikka vaihtoehtoa noille tageille ja apeille mitä löytynee jokalähtöön.
 
Jos sillä qr koodilla ei ollut mitään tekemistä sen latausaseman kanssa, niin miten se olisi sen auton saanut sillä ladattua?
Tuo moottoritieajon syöminen akkua erityisesti pakkasessa vähän ihmetyttää. En kyllä miillä tätä ole saanut näkyviin, melkein päinvastoin, koska kabiinin lämmitys alkaa imemään merkittävän osuuden sähköstä, jos liian hiljaa ajaa. +10, 0, -10 astetta ainakin käyttäytyi 1-tiellä rangen osalta ihan loogisesti, kun vauhtia oli aina 105 km/h mittarin mukaan. Kabiinin lämmityksen verran kulutus kasvoi ja range lyheni, ei muuta.
Pakkasessa ilma on paljon paksumpaa, eli sitä kautta ainakin ajovastus kasvaa motarilla huomattavasti, mutta kyllähän se viima myös jäähdyttää auton pintoja tehokkaammin joka lisää lämmöntarvetta.
 
Pakkasessa ilma on paljon paksumpaa, eli sitä kautta ainakin ajovastus kasvaa motarilla huomattavasti, mutta kyllähän se viima myös jäähdyttää auton pintoja tehokkaammin joka lisää lämmöntarvetta.
No kuten kirjoitin, niin ei tuo nopeus ainakaan minulla mitenkään näkynyt pakkasen mukaan muuttuvan. Pikaisella googletuksella 20->0 astetta näytti tuottavan vain 8% lisäyksen ilman tiheyteen (ja siitä1/2 kertoimella ilmanvastukseen), oletettavasti suhde on suht sama myös 0 - -20 välillä. Kabiinin lämmöntarve kasvaa kymmeniä prosentteja. Ts. mahdollinen ajonopeuden vaikutus hukkuu täysin muuhun ”kohinaan”.

e: Jos se ajonopeus vaikuttaa, niin varmaan liittyy jotenkin kylmän akun liikarasitukseen tai akun agressiiviseen lämmittämiseen. Itsellä tuo tilanne on vakioitu siten, että molemmista suunnista lähdetään tolpan päästä, harvemmin erityisesti etukäteen lämmittäen. Oletettavasti akku kuitenkin latauksen jäljiltä on jossain määrin lämmin.
 
Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.
Tuohon kun laittaa Webaston ennen akun PTC-lämmitintä (A) tai ennen hukkalämmön talteenoton lämmönvaihdinta (B), niin parantanee talvikantamaa kummasti + pikalatauskin onnistuu paremmin lämpimillä akuilla. Normi 5 kW webasto vie sen puolisen litraa tunnissa, niin muutaman litran löpöpurkin kun saa johonkin sovitettua, sillä pärjäilee kovan pakkasen mökkireissut. Webaston maks. lämpötila syytä sitten säätää johonkin alemmas kun 80 asteeseen.
Hyundai_Heat_pump_Infographic-10_800x600.png
 
Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue.

Kirjainyhdistelmät ABRP ja EVDB olisivat säästäneet tältäkin harmitukselta. Latausnopeus voi toki yllättää negatiivisesti, mutta rangen eri olosuhteissa voi tsekata helposti näistä.
 
Kirjainyhdistelmät ABRP ja EVDB olisivat säästäneet tältäkin harmitukselta. Latausnopeus voi toki yllättää negatiivisesti, mutta rangen eri olosuhteissa voi tsekata helposti näistä.
Älä nyt helkkarissa kerro, mitä nuo kirjainyhdistelmät tarkoittaa. Vaikka tuo lyhenne-porno on aika suosittua diginatiiveille, niin ihan noin yleisen keskustelun myötä voisit avata tietämättömille, kun itse kerta toit moiset lyhenteet esille.
 
Kun ollaan tien päällä (lue matkalla kodin ulottumattomissa) niin se esilämmittäminen on harvemmin vaihtoehto. Sen mukaan on elettävä, ettei sitä todennäköisesti ole saatavilla ja laskemat on tehtävä se huomioon ottaen. Irrelevanttia latoa kulutuslukemia lämpimästä tallista tai johdon päästä, kun aiheeni oli nimenomaan kokemukset sähköauton käytettävyydestä pidemmillä matkoilla kodin ulkopuolella kylmissä olosuhteissa.
Jo polttomoottoriajoilta kyllä jääny itelle se toimintatapa, että suomen talvessa esilämmitysmahdollisuus on oltava tai sitten hyväksyttävä mahdollisuus että venataan lauhempia kelejä kunnes auto käynnistyy. Siihen verrattuna tuollainen ekstra 30min 300km reissulla on itelle aika pieni murhe kun sitä sähköroikkaa ei tarvitse reissuilla löytyä määränpäästä, kunhan vain range riittää jollekkin julkiselle. Harmittavaa tottakai eihän siitä mihinkään pääse jos jotain muuta on ajatellut.

Lataaminen ja range sinänsä toki ovat ongelma talvella ja tässä korostuu todella paljon miten auton lämmitys ja lämpötilojen hallinta kokonaisuudessaan on toteutettu.
 
Jo polttomoottoriajoilta kyllä jääny itelle se toimintatapa, että suomen talvessa esilämmitysmahdollisuus on oltava tai sitten hyväksyttävä mahdollisuus että venataan lauhempia kelejä kunnes auto käynnistyy. Siihen verrattuna tuollainen ekstra 30min 300km reissulla on itelle aika pieni murhe kun sitä sähköroikkaa ei tarvitse reissuilla löytyä määränpäästä, kunhan vain range riittää jollekkin julkiselle. Harmittavaa tottakai eihän siitä mihinkään pääse jos jotain muuta on ajatellut.

Lataaminen ja range sinänsä toki ovat ongelma talvella ja tässä korostuu todella paljon miten auton lämmitys ja lämpötilojen hallinta kokonaisuudessaan on toteutettu.
Miten rikkinäisillä autoilla jengi keskimäärin ajelee jos auton käynnistyminen talvella on ongelma?
 
Kun ollaan tien päällä (lue matkalla kodin ulottumattomissa) niin se esilämmittäminen on harvemmin vaihtoehto. Sen mukaan on elettävä, ettei sitä todennäköisesti ole saatavilla ja laskemat on tehtävä se huomioon ottaen. Irrelevanttia latoa kulutuslukemia lämpimästä tallista tai johdon päästä, kun aiheeni oli nimenomaan kokemukset sähköauton käytettävyydestä pidemmillä matkoilla kodin ulkopuolella kylmissä olosuhteissa.

No ei mulla esilämmitystä tuolla savossa ole tai esim kemijärvellä tai kaamasessa. Mut miten vaan.
Onnea huihain kans
 
Mietin mitenköhän olen selvinnyt viimeisillä neljällä autollani, yhdessäkään kun ei ole ollut edes lohkolämmitintä kun en ole katsonut tarpeelliseksi sellaisesta maksaa, sillä auto on milloin Helsingin kadunvarsipysäköinnissä ja milloin keskellä metsää sähköjen tavoittamattomissa? Nykyauto kyllä käynnistyy ongelmitta kelissä kuin kelissä, todistettavasti kovin keli mikä tuli vastaan oli -37'C..
Pelkästään omista kokemuksista on vähän huono yleistää, mutta ihan fakta on että vuosittain jää aika monta polttisautoa käynnistymättä pakkasesta johtuen. Toki usein vanha akku ym, mutta kerta se on ensimmäinenkin kun perheen kanssa Lapin mökillä paukkupakkasilla hyväkin käynnistysakku antautuu aikaisemmin kuin ajattelisi. Pätee toki sähköautoihinkin, ja riippunee miten talviolosuhteet on otettu huomioon suunnittelussa.

Miten rikkinäisillä autoilla jengi keskimäärin ajelee jos auton käynnistyminen talvella on ongelma?
Oletko katsonut millainen autokanta suomessa on?
 
Sähköautossa on muuten sellainen ihan samanlainen 12V kovalla pakkasella hyytymiseen taipuvainen pikkuakku.

Oletettavasti tässä ketjussa sähköautojen kanssa hörhöilevät, jotka on valmiita sijoittamaan (sähkö)ajoneuvoonsa keskimäärin 25-80k€ ne autot pääsääntöisesti olleet ennen sähköautoakin sitä hintaluokkaa, että ne käynnistyy kovemmallakin pakkasella.

Olen antanut itseni ymmärtää että sähkisten 12v akku saa virtaa ajoakulta eli se ei hyydy kovin helposti, näin ainakin minulle kerrottiin plugari hybridien osalta.
 
Sähköautossa on muuten sellainen ihan samanlainen 12V kovalla pakkasella hyytymiseen taipuvainen pikkuakku.

Oletettavasti tässä ketjussa sähköautojen kanssa hörhöilevät, jotka on valmiita sijoittamaan (sähkö)ajoneuvoonsa keskimäärin 25-80k€ ne autot pääsääntöisesti olleet ennen sähköautoakin sitä hintaluokkaa, että ne käynnistyy kovemmallakin pakkasella.
On tuo virran tarve ihan pikkasen erilainen noilla 12v akuilla kun autoa käynnistetään kovilla pakkasilla. Eikä se 12v ole mikään taikasana tässä, samalla tavalla se ajoakkukin "hyytyy". Tai teslan tapauksessa 12v akkuja on mennyt yllättäen ja pyytämättä kesäkelissäkin. Viime talvena kokeilin kylmästartin -35c ja akusta sai 35kw tehoa, lämpimänä lähes 10x enemmän.
 
Oletettavasti tässä ketjussa sähköautojen kanssa hörhöilevät, jotka on valmiita sijoittamaan (sähkö)ajoneuvoonsa keskimäärin 25-80k€ ne autot pääsääntöisesti olleet ennen sähköautoakin sitä hintaluokkaa, että ne käynnistyy kovemmallakin pakkasella.
Itseasiassa ei mitenkään välttämättä - moni autoista täysin kiinnostumaton halvalla polttiksella ajanut on vaihtanut 4-5x kalliimpaan sähköautoon ihan vain koska nimenomaan sähköautot kiinnostavat, mutta polttomoottoriautot eivät sitten niin pätkän vertaa.
 
Pikaisella googletuksella 20->0 astetta näytti tuottavan vain 8% lisäyksen ilman tiheyteen (ja siitä1/2 kertoimella ilmanvastukseen), oletettavasti suhde on suht sama myös 0 - -20 välillä.

Kosteus muuttuu reippaasti tuossa pakkaspuolella, mutta en nyt osaa sanoa onko se oikeasti vaikuttava. Mutta tuo 8% on merkittävä lopulliseen ilmanvastukseen kun se nousee nopeuden neliössä. Anekdootti, mutta jos kokeilet golffia niin siinä on valtava ero onko ulkona +20C vai +30C. Jälkimmäisessä lämpötilassa pallo lentää huomattavasti pidemmälle (niin että sen huomaa kuka tahansa, ei tarvita edes mittoja siihen) ja joutuu yleensä ottamaan yhden mailan pienemmän lyödessä. Jos tuossa 10C erossa muutos on noin merkittävä, niin varmasti se on myös parinkymmenen asteen muutoksessa. Vaikkakin lähtönopeudet ovatkin golf-mailassa usein korkeammat kuin autolla ajaessa - tosin tasoittuvat toki sitten lentoradan jossain vaiheessa.
 
Sitä ladataan joo, mutta ei jatkuvasti. Näitä autoja ei ole tehty meikäläisiä markkinoita ajatellen ja jostain syystä nuo pikkuakut kuolevat täällä ennenaikaisesti ainakin Hyundai ja Kia. On epäilty ylilataamista ja akun keittämistä kylmän ilmaston takia jne.
Alkuperäisakut halvinta mahdollista paskaa ja tulos tämä? Sähköautoissa tosin voi tulla sekin ongelma vastaan, että 12 V akku on onnettoman pieni ja siten heikko talvella. Aikanaan Honda Jazzissa oli moposta lainattu 28 Ah akku vakiona ja monet oli sen kanssa kusessa. Tilalle sai mahtumaan maks. 40 Ah akun. En ole katsonut mikä akku Miissä on, mutta hemmetin pienikokoinen on, joten voi olla just joku 30 Ah. Niitä on tainnut lauetakin useampia, jos facebookin keskustelut muistan oikein.
 
Kosteus muuttuu reippaasti tuossa pakkaspuolella, mutta en nyt osaa sanoa onko se oikeasti vaikuttava. Mutta tuo 8% on merkittävä lopulliseen ilmanvastukseen kun se nousee nopeuden neliössä. Anekdootti, mutta jos kokeilet golffia niin siinä on valtava ero onko ulkona +20C vai +30C. Jälkimmäisessä lämpötilassa pallo lentää huomattavasti pidemmälle (niin että sen huomaa kuka tahansa, ei tarvita edes mittoja siihen) ja joutuu yleensä ottamaan yhden mailan pienemmän lyödessä. Jos tuossa 10C erossa muutos on noin merkittävä, niin varmasti se on myös parinkymmenen asteen muutoksessa. Vaikkakin lähtönopeudet ovatkin golf-mailassa usein korkeammat kuin autolla ajaessa - tosin tasoittuvat toki sitten lentoradan jossain vaiheessa.
Millä kaavalla sä sen vaikutuksen nopeuden neliöön sait? Tiheyden muutos vaikuttaa lineaarisesti, ei potenssiin.

e: Vakionopeudella vastusvoimien suhde on suoraan tiheyksien suhde, jos muuta muuttujaa ei ole.
 
Alkuperäisakut halvinta mahdollista paskaa ja tulos tämä? Sähköautoissa tosin voi tulla sekin ongelma vastaan, että 12 V akku on onnettoman pieni ja siten heikko talvella. Aikanaan Honda Jazzissa oli moposta lainattu 28 Ah akku vakiona ja monet oli sen kanssa kusessa. Tilalle sai mahtumaan maks. 40 Ah akun. En ole katsonut mikä akku Miissä on, mutta hemmetin pienikokoinen on, joten voi olla just joku 30 Ah. Niitä on tainnut lauetakin useampia, jos facebookin keskustelut muistan oikein.
Tuo oli mm yksi Alfojen ja Fiattien huollon osista ennen luovutusta. Mopon akku vaihdettiin laadukkaaseen isoon koska tiedettiin että auto tulisi lavetilla takaisin ja asiakasta vituttaisi kummasti.
 
Älä nyt helkkarissa kerro, mitä nuo kirjainyhdistelmät tarkoittaa. Vaikka tuo lyhenne-porno on aika suosittua diginatiiveille, niin ihan noin yleisen keskustelun myötä voisit avata tietämättömille, kun itse kerta toit moiset lyhenteet esille.
My bad.


 
Alkuperäisakut halvinta mahdollista paskaa ja tulos tämä? Sähköautoissa tosin voi tulla sekin ongelma vastaan, että 12 V akku on onnettoman pieni ja siten heikko talvella. Aikanaan Honda Jazzissa oli moposta lainattu 28 Ah akku vakiona ja monet oli sen kanssa kusessa. Tilalle sai mahtumaan maks. 40 Ah akun. En ole katsonut mikä akku Miissä on, mutta hemmetin pienikokoinen on, joten voi olla just joku 30 Ah. Niitä on tainnut lauetakin useampia, jos facebookin keskustelut muistan oikein.
Bilteman 45ah huoltovapaa akku sinne menee suoraan. Siis Jazziin.
 
Mitä mieltä Hyuandai Ioniq Electric?
Jos nyt ostaa 2018 vm 50k rullatun niin mikä on arvo 5 vuoden päästä ja kun mittarissa 120k?
 
Bilteman 45ah huoltovapaa akku sinne menee suoraan. Siis Jazziin.
Riippuu varmaan minkä ikäpolven autosta oli kyse, ekaan en löytönyt kuin Vartan 40 Ah:n. 2008 faceliftissä kasvattivat akulle tarjolla ollutta tilaa samalla kun korjasivat lamppujen vaihtoon liittyvät ongelmat.

Vastaavalla tavalla varmaan korjaavat sähköautojen ekan sukupolven hups-mokia. Luulis ainakin latausluukkujen suunnittelun paranevan merkittävästi jossain kohtaa, nykyiset ovat melkoista paskaa ainakin talvikäytön osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 470
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom