vokE
Tukijäsen
- Liittynyt
- 01.06.2017
- Viestejä
- 596
Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:
Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.
- Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
- Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
- Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
- DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
- Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Aika lailla samoja kokemuksia omalla Peugeot e-2008, 50kWh. En ostaessani olettanutkaan, että pääsisin mainostettuihin lukemiin, mutta voin yhtään liioittelematta sanoa että -15c ja siitä eteenpäin en luota sekuntiakaan siihen, että pääsisin yli 150km yhdellä latauksella. Ajattelin kuitenkin, että jos nyt sen 190-200km pääsisi niin olisi kiva, mutta ei sitten.
Huomion arvoista on toki se, että minulla on käytössä vain hidas lataus (8A, eli... 1 kWh?). Eli kun olen laittanut auton lämpiämään niin, että 0730 olisi lähtö, ei akku edes ole täynnä koska akkujen ja kabiinin lämmittäminen vie sen verran virtaa. Hitaan latauksen takia on myös useasti stressannut, että pääseeköhän huomenna töihin ja takaisin. Noh, laturin hankinta on työn alla.
Auto on nyt vasta 2kk ollut ajossa, eli en edes tiedä miten kesällä tuolla pääsee. Mutta täytyy kyllä sanoa, että petyn jos en Tampereelta Helsinkiin pääse lataamatta.
Latausnopeudet ovat olleet omassa käytössä ihan ok, vain kerran olen oikeasti tarvinnut nopeaa latausta. Vaan juurikin silloin se ei ladannut nopeasti. Olin ajamassa Helsingistä kotiin, pakkasta oli -20c, pysähdyin pikalaturille n. 100 kilometrin jälkeen ja 40min latauksella sain vaivaiset 18 kWh. e2008 kuitenkin tukee 100 kW latausta, ja itse laturi taisi olla max. 150 kW. Noh, sen verran laitan omaan piikkiin, että olisin voinut kokeilla hiukan kiihdytellä ja jarrutella, josko akkuja olisi saanut lämpimämmäksi. En siis tiedä auttaako oikeasti, mutta näin mulle työkaveri vinkkasi. Jännä, että 40 minuutissa akut eivät lämmenneet sen enempää. Eipä ihan päästy mainostettuun "puolessa tunnissa 80% akkua", huoh.
Vanhemmat kun asuvat hieman pienemmässä kylässä, jossa on tasan kaksi latauspaikkaa, niin siellä käydessä saa näin pienellä akustolla jo hiukan jännittää, että onkohan ne tällä kertaa käytössä. Viimeksi Tapaninpäivänä molemmat oli käytössä, niin joulupöydässä sai sitten vilkuilla Virran appia ,että millois sieltä vapautuu paikka.
Mukavaa kun pääsee maksamaan isoja rahoja, että pääsee betatestaajaksi. Olispa kesä.