Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo 400 mailia lienee EPA-lukema, joka on aika realistinen verrattuna meikäläiseen WLTP:hen.

Ei ole aina, EPAa voi huijata yhtälailla. Esim. Model 3:ssa WLTP ja EPA ovat identtiset (tai heittävät muutaman kilometrin). Osassa Teslan malleja EPA on enemmän kuin WLTP, eli WLTP on realistisempi näistä kahdesta. Esim. Model X LR:n lukemissa oli 2020 EPA range 564km ja WLTP 506 km.

Kaikki ne ovat vain teoreettisia lukemia.
 
Realistinen niissä kesäisissä olosuhteissa ehkä. Talviolosuhteisiin voi ihan huoletta lisätä 30% kulutukseen. Ei tuo missään nimessä enää kovin edukasta sähköautoilua ole.
Sekalaisessa ajossa Silverado diesel vie Googlen perusteella 11-12 litraa per 100km. Onhan tuo 30kWh aika paljon pienempi.
 
Aika turha kuvitella, että tuollainen hyvin suuri laatikkomainen lava-auto menisi jotenkin pienellä. Tulee viemään ihan kesäoloissakin jo reippaasti sähköä.

Sama koskee tuota ID Buzzia, aika paljon matalaa sedania enemmän tulee viemään laatikkomainen auto.
 
Vielä on varmaan hyvä kerrata myös se että sähköisen voimalinjan hyötysuhde vs polttis aiheuttaa sen että ulkoiset tekijät vaikuttavat sähkiksessä suhteessa paljon enemmän kulutukseen
 
Tuo 400 mailia lienee EPA-lukema, joka on aika realistinen verrattuna meikäläiseen WLTP:hen.

Ei ole, EPA on pitkälti hatusta vedetty luku joiden valossa ei voi verrata kuin korkeintaan saman merkin autoja ja niitäkin rajoitetusti. Esimerkkejä on paljon, Teslan EPA on lähes aina valehdeltu ylöspäin ja esim. Porschen rajusti alakanttiin.

WLTP antaa paljon paremmat vertailukohdat eri autojen välillä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Aika turha kuvitella, että tuollainen hyvin suuri laatikkomainen lava-auto menisi jotenkin pienellä. Tulee viemään ihan kesäoloissakin jo reippaasti sähköä.
Mielestäni on turha kuvitella, että tuota on edes suunniteltuu miksikään sähköpihiksi. Jenkit ei ole koskaan erityisemmin pistänyt painoarvoa polttistenkaan taloudellisuuteen, joten miksi linja yhtäkkiä muuttuisi sähkölava-autojen kohdalla? Täällä Euroopassa noita lukuja varmaan kauhistellaan, mutta sikäläiseen kulttuuriin ja idealogiaan tuo on erinomainen auto varmasti, ja sinnehän se on suunniteltukin.
 
Ei ole, EPA on pitkälti hatusta vedetty luku joiden valossa ei voi verrata kuin korkeintaan saman merkin autoja ja niitäkin rajoitetusti. Esimerkkejä on paljon, Teslan EPA on lähes aina valehdeltu ylöspäin ja esim. Porschen rajusti alakanttiin.

WLTP antaa paljon paremmat vertailukohdat eri autojen välillä.

Näin se varmaan on. Here Is What A Comparison Of EPA/WLTP Range Ratings Reveal

Itse olen pitänyt EPA:a realistisempana lähinnä siksi kun se on ollut pienempi kuin WLTP niiden autojen kohdalla, joista olen ollut kiinnostunut.
 
Näyttäisi että Toyota bZ4X olisi ennakkovarattavissa. Pikaisesti selattuna hinnat alkaen 46880€ tai yksityisleasing 727€/kk (mikä tuntuu melko tyyriiltä leasing-hinnalta noin ensituntumalta, kolmessa vuodessa yli 26000€?) BZ4X
 
Näyttäisi että Toyota bZ4X olisi ennakkovarattavissa. Pikaisesti selattuna hinnat alkaen 46880€ tai yksityisleasing 727€/kk (mikä tuntuu melko tyyriiltä leasing-hinnalta noin ensituntumalta, kolmessa vuodessa yli 26000€?) BZ4X

Luinko oikein että demariversiossa ei ole edes pysäköintitutkia vakiona? Ei kai näin voi tehdä ton hintaisessa autossa, jopa Mersuissa ne kuuluu vakiona.
 
Huhhuh, 46 880 € hintaisesta autosta tarjotaan liisarisopimusta, jossa maksetaan vain 45 tkm ajosta 26 200 €. Käytännössä on varmaa, että auton arvo on tuon ajon jälkeen huomattavasti yli 20 k€, joten en näe mitään järkeä ulkoistaa arvonalenemisen riskiä maksaen siitä noin kovaa preemiota.

Karvalakissa tosiaan ei pysäköintitutkia ja infonäyttö aika pikkuinen, 8". Peräkoukun liisaaminen, huom. siis liisaaminen, on näköjään aika arvokasta puuhaa: siitä joutuu kolmen vuoden ajalta maksamaan yhteensä 1100 €. Ja vielä etuvetoisen ovat tehneet tuosta vajaavetoversiosta :facepalm:

Tällä konseptilla on hankala uskoa, että Toyota olisi lainkaan kuromassa umpeen järisyttävää takamatkaansa sähköautoilussa. Volkkarin ID-lanseerauksista jollain tavalla välittyi fiilis, että "okei, nyt tapahtuu jotain". Mutta tämä bk4z (sori jos väärin, auton nimi ei oikeasti jää mitenkään mieleen) tuntuu kyllä täysin tuhnulta.
 
Saa olla aika hardcorefani Toyotan leirissä, jos ehdoton hinnat alkaen Demariversio on 46k. Huh huh.
 
Peräkoukun liisaaminen, huom. siis liisaaminen, on näköjään aika arvokasta puuhaa: siitä joutuu kolmen vuoden ajalta maksamaan yhteensä 1100 €.
Tämä nyt on ihan normaalia kaikilla liisariyhtiöillä. Sen koukun hinta on kaiketi tuo 1100e lisävarusteena ja se menee täysimääräisenä kk-maksuun.

Mutta muutenhan tuo liisarihinta on kyllä todella kallis.
Edit: Ja siis koko auto muutenkin kallis varusteluun nähden.
 
Pitää se Toyotan parhaiten varusteltu bz4x käydä koeajamassa kun tulee tarjolle.
Se laajennettu akkutakuu on kyllä erittäin hyvä myyntivaltti ja varmasti vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
 
Saa olla aika hardcorefani Toyotan leirissä, jos ehdoton hinnat alkaen Demariversio on 46k. Huh huh.
Listahinnallahan ei ole oikeastaan mitään väliä - oikea asia mikä ratkaisee on se lopullinen hinta mitä tarjontaan kun vie sen hypridi-yariksen vaihdossa tilalle.

Se laajennettu akkutakuu on kyllä erittäin hyvä myyntivaltti ja varmasti vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
Akkutakuuhan on huonompi kuin esim. Teslalla joka tarjoaa 8v / 192tkm akkutakuun (eikä vaadi huolto-ohjelmaa) siinä missä Toyotaa saa käyttää joka vuosi valohoidossa jotta saa 8v / 180tkm takuun.
 
Listahinnallahan ei ole oikeastaan mitään väliä - oikea asia mikä ratkaisee on se lopullinen hinta mitä tarjontaan kun vie sen hypridi-yariksen vaihdossa tilalle.


Akkutakuuhan on huonompi kuin esim. Teslalla joka tarjoaa 8v / 192tkm akkutakuun (eikä vaadi huolto-ohjelmaa) siinä missä Toyotaa saa käyttää joka vuosi valohoidossa jotta saa 8v / 180tkm takuun.

Juurikin näin. Itselläni ei ole hypriti-jarista, joten katson listahintaa. Ja tuo akkutakuu on varmasti joku ristirunkkauksen aihe tojotisteille, kun ei tiedetä mitä muualla on tarjottu jo vuosikaudet, kun ei sähköautot ole mikään uusi juttu muuta kuin tojotalle.
 
Kellään kokemusta e2008/opelin vastaava? Pösö ensisijaisesti ainakin silmää miellyttävämpi.
 
Kellään kokemusta e2008/opelin vastaava? Pösö ensisijaisesti ainakin silmää miellyttävämpi.

E-2008 oli yksi ilta koeajossa. Ihan positiivinen fiilis jäi loppupeleissä. Sisätilojen laatuvaikutelma parempi kuin esim. Volkkareissa ja hyvä äänieristys kabiinissa. Toimintasäde varmaan näissä on yksi kysymys, kun crossover-runko yhdistetään suht pieneen akkuun. Mutta jos se ei muodostu ongelmaksi, niin mikä jottei.
 
Akkutakuuhan on huonompi kuin esim. Teslalla joka tarjoaa 8v / 192tkm akkutakuun (eikä vaadi huolto-ohjelmaa) siinä missä Toyotaa saa käyttää joka vuosi valohoidossa jotta saa 8v / 180tkm takuun.
Se on käsittääkseni miljoona kilometria kun sitä käyttää vuosittain valohoidossa.

 
.
.
Akkutakuuhan on huonompi kuin esim. Teslalla joka tarjoaa 8v / 192tkm akkutakuun (eikä vaadi huolto-ohjelmaa) siinä missä Toyotaa saa käyttää joka vuosi valohoidossa jotta saa 8v / 180tkm takuun.
Puhuttiin laajennetusta akkutakuusta, eli varmaankin tästä:
"Valmistajan luottamuksesta akkuun kertoo 1 000 000 kilometriin jatkettavissa oleva takuu. Jatkoon riittää auton käyttäminen määräaikaishuolloissa ja tarpeellisissa tarkastuksissa valtuutetuissa pisteissä. Takuun tapauksessa akun uusimisen raja on 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista.".


Selvästikin toimittajille on tässä vaiheessa kerrottu enemmän kuin mitä kotisivulle on ehditty tarinoida. Autoja pitäisi olla kesällä liikenteessä.


@Awelonian Olisiko yhden Gm:n (gigametri) akkutakuu jo sallittu rinkirunkin aihe?
 


Jätän tän vaan tähän.. triggeröitykää jos siltä tuntuu.
Louis heittää aika hyviä argumentteja sähköautojen nykytilasta, ja vaikka katsoo asiaa jenkkilän näkövinkkelistä niin omasta mielestä pätee aika hyvin myös tänne pieneen kylmään pohjolaan.
Sähköautot on äärettömän mielenkiintoisia ja houkuttelevia, mutta järkevät käyttökelpoiset vaihtoehdot on edelleen valitettavan kalliita. Etenkin jos et halua ottaa autohankintaa varten asuntolainaa vastaavaa summaa velkaa, ja haluat oikeasti omistaa autosi ilman mitään leasing-rajoitteita.

Ostakaa siis lisää sähköautoja ja vaihtakaa niitä sitten uudempiin jotta saadaan meille köyhemmille lisää ja halvempia sähköllä kulkevia vaihtoautoja.

Jos nyt pitäisi valita autoa jolla ajetaan noin 10 000 - 15 000km vuodessa, jolla tehdään vuosittain muutama yli 1000km lomareissu perheen kanssa, jossa olisi hyvä hinta/käyttökulu/käytännöllisyyssuhde, niin kyllä vaan joku bensalla/dieselillä käyvä Dacia Jogger olisi vahvemmilla kuin vaikkapa Nissan Leaf, Seat Mii tai Tesla Model 3.
 
E-2008 oli yksi ilta koeajossa. Ihan positiivinen fiilis jäi loppupeleissä. Sisätilojen laatuvaikutelma parempi kuin esim. Volkkareissa ja hyvä äänieristys kabiinissa. Toimintasäde varmaan näissä on yksi kysymys, kun crossover-runko yhdistetään suht pieneen akkuun. Mutta jos se ei muodostu ongelmaksi, niin mikä jottei.
Periaatteessa tuo noin 300km riittäisi ihan ok. Talvella saa varmaankin laskea 200km. Lappiin voi vaikka vuokrata paremman. Mitenkäs näissä lataus, saako tuon nopeaa täyteen kun pienehkö akku?
 


Jätän tän vaan tähän.. triggeröitykää jos siltä tuntuu.
Louis heittää aika hyviä argumentteja sähköautojen nykytilasta, ja vaikka katsoo asiaa jenkkilän näkövinkkelistä niin omasta mielestä pätee aika hyvin myös tänne pieneen kylmään pohjolaan.
Sähköautot on äärettömän mielenkiintoisia ja houkuttelevia, mutta järkevät käyttökelpoiset vaihtoehdot on edelleen valitettavan kalliita. Etenkin jos et halua ottaa autohankintaa varten asuntolainaa vastaavaa summaa velkaa, ja haluat oikeasti omistaa autosi ilman mitään leasing-rajoitteita.

Ostakaa siis lisää sähköautoja ja vaihtakaa niitä sitten uudempiin jotta saadaan meille köyhemmille lisää ja halvempia sähköllä kulkevia vaihtoautoja.

Jos nyt pitäisi valita autoa jolla ajetaan noin 10 000 - 15 000km vuodessa, jolla tehdään vuosittain muutama yli 1000km lomareissu perheen kanssa, jossa olisi hyvä hinta/käyttökulu/käytännöllisyyssuhde, niin kyllä vaan joku bensalla/dieselillä käyvä Dacia Jogger olisi vahvemmilla kuin vaikkapa Nissan Leaf, Seat Mii tai Tesla Model 3.


No jos oma vuosittainen ajosuorite olisi alle 30tkm, niin olisin jättänyt sähköauton kauppaan. 50tkm vuodessa niin sähköauto on jo selvästi halvempi.

Ei sähköauto nyt mitenkään erityisen hyvä ole verrattuna uudehkoon perheautoon.
 


Jätän tän vaan tähän.. triggeröitykää jos siltä tuntuu.
Louis heittää aika hyviä argumentteja sähköautojen nykytilasta, ja vaikka katsoo asiaa jenkkilän näkövinkkelistä niin omasta mielestä pätee aika hyvin myös tänne pieneen kylmään pohjolaan.
Sähköautot on äärettömän mielenkiintoisia ja houkuttelevia, mutta järkevät käyttökelpoiset vaihtoehdot on edelleen valitettavan kalliita. Etenkin jos et halua ottaa autohankintaa varten asuntolainaa vastaavaa summaa velkaa, ja haluat oikeasti omistaa autosi ilman mitään leasing-rajoitteita.

Ostakaa siis lisää sähköautoja ja vaihtakaa niitä sitten uudempiin jotta saadaan meille köyhemmille lisää ja halvempia sähköllä kulkevia vaihtoautoja.

Jos nyt pitäisi valita autoa jolla ajetaan noin 10 000 - 15 000km vuodessa, jolla tehdään vuosittain muutama yli 1000km lomareissu perheen kanssa, jossa olisi hyvä hinta/käyttökulu/käytännöllisyyssuhde, niin kyllä vaan joku bensalla/dieselillä käyvä Dacia Jogger olisi vahvemmilla kuin vaikkapa Nissan Leaf, Seat Mii tai Tesla Model 3.

Tuskin kukaan ostaa Seat Miitä jos autolla tehdään 1000km:n reissuja perheen kanssa?
Samoin kukaan tuskin ostaa mitään Dacian tila-laatikkoa jos ajot ovat kaupunkipyöritystä missä sähköinen pikkuauto on kuin kotonaan?
Autot ja käyttövoimat tarpeen mukaan, yhtä autoa joka sopii kaikille kaikkeen ajoon ei ole olemassakaan.
 
Periaatteessa tuo noin 300km riittäisi ihan ok. Talvella saa varmaankin laskea 200km. Lappiin voi vaikka vuokrata paremman. Mitenkäs näissä lataus, saako tuon nopeaa täyteen kun pienehkö akku?
Viime vuonna TM talvitestissä pakkanen oli valitettavasti vain -9 astetta. Pösö kulki silloin täydestä latingista 0% 185km, eli käytännön km 150-160km. Kovemmilla pakkasilla lähempänä 100km voi olla totuus.
 


Jätän tän vaan tähän.. triggeröitykää jos siltä tuntuu.
Louis heittää aika hyviä argumentteja sähköautojen nykytilasta, ja vaikka katsoo asiaa jenkkilän näkövinkkelistä niin omasta mielestä pätee aika hyvin myös tänne pieneen kylmään pohjolaan.
Sähköautot on äärettömän mielenkiintoisia ja houkuttelevia, mutta järkevät käyttökelpoiset vaihtoehdot on edelleen valitettavan kalliita. Etenkin jos et halua ottaa autohankintaa varten asuntolainaa vastaavaa summaa velkaa, ja haluat oikeasti omistaa autosi ilman mitään leasing-rajoitteita.

Ostakaa siis lisää sähköautoja ja vaihtakaa niitä sitten uudempiin jotta saadaan meille köyhemmille lisää ja halvempia sähköllä kulkevia vaihtoautoja.

Jos nyt pitäisi valita autoa jolla ajetaan noin 10 000 - 15 000km vuodessa, jolla tehdään vuosittain muutama yli 1000km lomareissu perheen kanssa, jossa olisi hyvä hinta/käyttökulu/käytännöllisyyssuhde, niin kyllä vaan joku bensalla/dieselillä käyvä Dacia Jogger olisi vahvemmilla kuin vaikkapa Nissan Leaf, Seat Mii tai Tesla Model 3.


Jaa, no mulla ei tule kauheasti kilsoja, mutta silti sähköauto tilauksessa. Syy ei ole halvat kilsat vaan ihan vaan kuinka mukava se oli koeajossa. En usko, että Dacia olisi ollut yhtä hyvä ajaa kuin Audi?

Varmaan sama hinta/käyttökulu/käytännöllisyys pätee myös polttomoottorillisten autojen kohdalla? Silti suomessa näkee Bentlyjä / Alfa Romeoita / Ferrareita.

Kaikilla lienee omat painotukset.
 
Kaveri osti Mii:n heti kun sen sai työmatkaan, eli päivittäin yli 100km ja muut ajot päälle. Laski silloisilla sähkön hinnoilla, että vaikka myisi sen 3 vuoden kuluttua 0€ pois, olisi ollut kannattavampi kuin bensa.
 
Kaveri osti Mii:n heti kun sen sai työmatkaan, eli päivittäin yli 100km ja muut ajot päälle. Laski silloisilla sähkön hinnoilla, että vaikka myisi sen 3 vuoden kuluttua 0€ pois, olisi ollut kannattavampi kuin bensa.
Eli 10000€/vuosi meni bensa-autoon?
 
Kaveri osti Mii:n heti kun sen sai työmatkaan, eli päivittäin yli 100km ja muut ajot päälle. Laski silloisilla sähkön hinnoilla, että vaikka myisi sen 3 vuoden kuluttua 0€ pois, olisi ollut kannattavampi kuin bensa.

Joko kaveri sai Miin todella halvalla, ajaa todella paljon tai ei osaa edes ala-asteen matikkaa.
 
Joko kaveri sai Miin todella halvalla, ajaa todella paljon tai ei osaa edes ala-asteen matikkaa.

Reilu 16ke ostohinta eli jaettuna 3v sellainen 5500e vuodessa, bensa 1.4e/litra kulutus 6l/100km eli noin 8.5e/100km, 5500/8,5 on noin 650 eli 65k vuodessa pitäisi tulla ajoja ilman että huomioi sähkölaskua.

Yeah, I call bullshit on this one.
 
Laskekaas huviksenne paljonko vaikka 100 tkm kolmessa vuodessa tekee, jos verrokkina on joku 10 litraa satkulla lipittävä vanha paska. Siihen remppaa vielä päälle vaikka 500 €/vuosi. Miillä aikavälillä yksi 150 euron huolto. Ei ole yleistotuus, mutta tietyissä tilanteissa pikku-miissä 2019 hinnoilla oli ihan saatanasti järkeä, jos ja kun siihen omaan nykytilanteeseen vertasi. Hammerin laskelmat on sitten ihan toinen juttu.

e: Tästä ”oma tilanne” vs. ”mikä tahansa vastaväittäjän keksimä tilanne” on tainnut olla ennenkin juttua. Ymmärrän hyvin poppamiehen kaverin kommentin, kun itse laskeskelin myös silloin 2019 käyttökuluja vastaavalla tavalla. Oleellisin viesti tässä ei liene se mitä 3 vuodella tarkoitettiin vaan se, että minkä tahansa vastaavan uuden bensakipon ostaminen olisi ollut triplettiin nähden huono diili. 1000-1500 €/v tulee melkein väkisin hyvää pienehköilläkin ajoilla ja arvonkehityksen erot siihen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo Toyotan akkutakuu ilman vuosirajaa? Jos on, niin sitten se voi olla hyväkin myyntivaltti.
 
Laskekaas huviksenne paljonko vaikka 100 tkm kolmessa vuodessa tekee, jos verrokkina on joku 10 litraa satkulla lipittävä vanha paska.

Eli otetaanko me nyt vertailu jossa uutena pikku-Mii vs. vanhana Cadillac Escalade? Eikö voisi sanoa samaa sitten bensa-autosta? Ostaisin Miin pienimmällä bensa-moottorilla, niin vaikka sen myisi 0€:llä pois, olisi se kannattavampi kuin Model S.
 
Jooh, ottakaa rauhallisesti. Saatoin muistaa tuon jotenkin väärin, mut se oleellinen oli et kannattavaa oli ihan varmasti siirtyä sähköiseen. Pitää joskus kysyä miten se meni.
 
Reilu 16ke ostohinta eli jaettuna 3v sellainen 5500e vuodessa, bensa 1.4e/litra kulutus 6l/100km eli noin 8.5e/100km, 5500/8,5 on noin 650 eli 65k vuodessa pitäisi tulla ajoja ilman että huomioi sähkölaskua.

Yeah, I call bullshit on this one.
Jos kerran oli yli 100 km päivittäin ja muut ajot päälle, niin onhan se helposti 40-60 tkm/a. En laskisi bensan hintaa ainakaan alle 1,5:llä. Kahta autoa seurailen ja ensimmäisen keskimääräinen hinta 03/2016 alkaen on 1,471 €/l ja toisen 08/2017 alkaen 1,522 €/l.

Jos laskee 1,5 ja 6 l/100 km, niin bensaan menisi 10 800 - 16 200 €/3a. Sähkö maksaisi 3 060-4 590 €/3a, jos 0,15 €/kWh siirtoineen veroineen (esim. meillä 0,109 ja naapurissa 0,14). Bensaan menisi siis 7 740- 11 610 €/3a enemmän.

Miin arvonalennukseksi oletettiin ajatusleikkinä 100 %. Eiköhän sen polttiksenkin arvo laske tuntuvasti, kun sillä ajettaisiin kolmessa vuodessa 120-180 tkm lisää mittariin. Jos tämä arvonalennus olisi 4 500-8 500 €, niin sitten oltaisiin tasoissa (jos siis Mii ajettiin 3-vuotiaana mereen ilman vakuutusta). Mielestäni arvonalennus bensalle 120-180 tkm ajon jälkeen on vähintäänkin tuon verran, joten voin hyvin uskoa alkuperäiseen väitteeseen.

Miistä pyydetään edelleen Nettiautossa jotain 19-21 k€ riippuen kilsoista. Meidän 21 kk sitten käyttöönotettu Mii maksoi mukavuus- ja käytettävyyspaketteineen sekä matkalatureineen 16 250 € + erikseen talvipyörät Nokian R3:lla 540 €. Mittarissa on alle 13 tkm, joten arvonalennus lienee nolla euroa.
 

”Mersun ovenkahvat työntyvät siis ulos, kun autoa lähestyy, mutta kertaalleen kuskin kahva jäi jumittamaan oven sisään parkkihallissa. Karmittomat sivulasit ovat myös ohuet ja hohkaavat selvästi kylmää pakkasilla. 1500 euron lisävarusteena saa lämpöeristelasit.


Testiyksilö ei myöskään 12 asteen pakkasella maantieviimassa kyennyt pitämään ohjaamoa reisien kohdalta lämpimänä. Vastaavan ilmiön olen kokenut viimeksi samalla testiajotiellä halvassa sähkö-Renaultissa. Samalla tiellä, samalla viikolla, samoissa sääoloissa puolet halvempi Tesla Y toimi moitteettomasti.”

Eipä se tähtikeulassa tee autuaaksi tai vapauta ongelmista.
 
Kyllähän tuon Miin laskelma voi pitää paikkansa, jos vaihdokkina on mennyt joki 40-50k bensa auto about 8l todellisella kulutuksella.
Jos Mii syö verrokkina 20kWh/100km, niin polttoaineissa säästää 20k km ajoilla karkeasti 1900€ vuodessa. (Sähkö 12c/kWh, bensa 1,5€/l). Auton arvonalenemalle jää noin 3700€/v, niin Miin 17k hankintahinta on kuitattu.
Tässä ei vielä huomioitu veroja tai vakuutuksia. Ja nykyiset sähkön hinnatkin muuttavat laskelmia. Pointtina vain, että ei mahdoton laskelma, mutta todennäköisesti autoluokkakin aivan eri.
 
Testiyksilö ei myöskään 12 asteen pakkasella maantieviimassa kyennyt pitämään ohjaamoa reisien kohdalta lämpimänä. Vastaavan ilmiön olen kokenut viimeksi samalla testiajotiellä halvassa sähkö-Renaultissa. Samalla tiellä, samalla viikolla, samoissa sääoloissa puolet halvempi Tesla Y toimi moitteettomasti.”

Eipä se tähtikeulassa tee autuaaksi tai vapauta ongelmista.

No tuo oli esisarjan auto johon tuohon ongelmaan tehtiin korjaus myöhemmin.

Lähinnä kertoo että markkina on kuuma kun Mersulla ei ole tehty normaalin kaavan mukaista sisäistä testiä ennen kuin on autoja annttu lehdistölle koeajoon.
 
Menikö nyt Maserati ja Alfa Romeo sekaisin?
Ei kyse ollut vaan hinnasta. Veikkaan, ettei Alfan käyttöarvo ole erityisen hyvä kun saa korjata + käytetyn arvo laskee paljon.

Mä ostin nykysen auton nimenomaan järjellä. Tilille oli kertynyt ylimääräistä ja sain hyvän tarjouksen karvalakki Leon ST’stä. Viiden vuoden takuu houkutteli, ja ajattelin että eihän niillä varusteilla mitään tee. Nyt lähes 5v myöhemmin järkevyys kyllä päti, uutena makso vähän yli 20k ja sain vaihdossa 13k (niin että saan myydä muuallekin jos haluan). Halpoja kilsoja, mut onhan toi ihan vitun ankea.

Tulee mieleen nuoruus kun laskettiin missä viinissä on paras ”hinta / laatusude”, ja laatu mitattiin alkoholin määrällä. Libistä juotiin ja ihmeteltiin miksi kukaan kehuu viiniä hyväksi.
 
Eli otetaanko me nyt vertailu jossa uutena pikku-Mii vs. vanhana Cadillac Escalade? Eikö voisi sanoa samaa sitten bensa-autosta? Ostaisin Miin pienimmällä bensa-moottorilla, niin vaikka sen myisi 0€:llä pois, olisi se kannattavampi kuin Model S.
Jokainen tietysti lähtee laskemaan siitä nykyisestä kulkineestaan vs. harkinnassa oleva uusi. Siinä yhteydessä on luontevaa kommentoida esitetyn tyylisesti, että kolmessa vuodessa voitolle. Ei luulisi olevan hankala konsepti ymmärtää. En tiedä miksi cadillacin tähän repisit, mutta jos kulutuksen kautta pohdit, niin hyvin moni 2000-2010 bensakone imaisee lähelle sen 10 litraa sadalla sekalaisessa ajossa. Esim. psan perusmyllyt, 2.0 vie likemmäs 15 litraa kaupungissa.

e: Ja ei mulla siis ole mitään hajua mistä autosta kommentoija lähti päivittämään. Mulla se oli tuollainen C5 mainitsemillani spekseillä. Pari tonnia vähintään säästää kuluissa (nyt toki osin virtuaalisesti, kun C5 koristaa seisonnassa hetken vielä perinnepihaa romutuspalkkion toivossa).
 
Esim. psan perusmyllyt, 2.0 vie likemmäs 15 litraa kaupungissa.

Ihan oikeasti? Kuulostaapa omituiselta, ei mun Auditkaan ikinä syöneet mitään tuon suuntaistakaan. Sen jälkeen olikin dieseleitä niin ei voi verrata, mutta olivatpahan niin paljon suurempia autoja kuin joku Mii myös. Mun mielestä tuntuu vaan erityisen omituiselta lähteä vertaamaan et ensin mentiin rekalla 20 ihmistä kyydissä ja sitten todettiin että skootteri vei vähemmän ja säästi vuodessa rahat kun ei tarvinnut ajaa rekkaa.
 
Ihan oikeasti? Kuulostaapa omituiselta, ei mun Auditkaan ikinä syöneet mitään tuon suuntaistakaan. Sen jälkeen olikin dieseleitä niin ei voi verrata, mutta olivatpahan niin paljon suurempia autoja kuin joku Mii myös. Mun mielestä tuntuu vaan erityisen omituiselta lähteä vertaamaan et ensin mentiin rekalla 20 ihmistä kyydissä ja sitten todettiin että skootteri vei vähemmän ja säästi vuodessa rahat kun ei tarvinnut ajaa rekkaa.
No siis 2.0 vaparista tai 2.0t tehomalleista etenkin isossa kopassa tuon voisi uskoa oikein helposti. Kyllä esim MK3 Mondeo 1.8 vaparilla söi bensaa aivan helvetisti eikä se Octavia RS:kään ihan pienellä kulkenut kaupungilla.
 
Tulee mieleen nuoruus kun laskettiin missä viinissä on paras ”hinta / laatusude”, ja laatu mitattiin alkoholin määrällä. Libistä juotiin ja ihmeteltiin miksi kukaan kehuu viiniä hyväksi.
Tässä on ainakin omalla kohdalla sellainen jännä juttu, että tuo pari vuotta sitten hankittu ensimmäinen oma täyssähkö Mii on hinnaltaan todella alhainen ja sisätilojen laatuvaikutelman osalta myös aika heikko, mutta silti tuo on omasta mielestä yksi parhaimpia omistamiani autoja, vaikka pihassa on ollut 5-6 kertaa kalliimpiakin autoja. Aina siis halpa ei tarkoita huonoa tai kallis hyvää. Omassa käytössä tuo on lähes täydellinen "kakkosauto" perheen ajoihin ja nyt sillä jopa ajetaan enemmän kuin perheen ykkösautolla.
 
Ihan oikeasti? Kuulostaapa omituiselta, ei mun Auditkaan ikinä syöneet mitään tuon suuntaistakaan. Sen jälkeen olikin dieseleitä niin ei voi verrata, mutta olivatpahan niin paljon suurempia autoja kuin joku Mii myös. Mun mielestä tuntuu vaan erityisen omituiselta lähteä vertaamaan et ensin mentiin rekalla 20 ihmistä kyydissä ja sitten todettiin että skootteri vei vähemmän ja säästi vuodessa rahat kun ei tarvinnut ajaa rekkaa.
Juu, näkyy nuo lukemat kivasti myös verotuksessa. Tuollaisesta vaihto tuo pari satkua lisää säästöä, kun sähköiseen vaihtaa. Mikäs siinä nyt niin erikoista, että kakkos tai kolmosautoksi on päätynyt joku epämääräinen möhkäle, joka ei enää sinällään vastaa käyttötarvetta? Tai sitten, kun sähköllä säästö on tarpeeksi iso, niin käyttötavatkin muuttuvat. Kyllähän tuo mii voisi hyvin olla tiloiltaan ja akultaan isompi, mutta ei niistä tiloista ja akusta viitsi(nyt) 10-15 k€ lisää maksaa.
 
Tässä on ainakin omalla kohdalla sellainen jännä juttu, että tuo pari vuotta sitten hankittu ensimmäinen oma täyssähkö Mii on hinnaltaan todella alhainen ja sisätilojen laatuvaikutelman osalta myös aika heikko, mutta silti tuo on omasta mielestä yksi parhaimpia omistamiani autoja, vaikka pihassa on ollut 5-6 kertaa kalliimpiakin autoja. Aina siis halpa ei tarkoita huonoa tai kallis hyvää. Omassa käytössä tuo on lähes täydellinen "kakkosauto" perheen ajoihin ja nyt sillä jopa ajetaan enemmän kuin perheen ykkösautolla.
Onko tuo paremmuus Miin kohdalla sellaista hei tää on sen verran symppis ja omaa persoonaa, sen verran paska että on symppi ja omaa persoonaa vai ihan legit parempi? Näen ehdottomasti Miin käyttötarkoituksen ja sen sopivuuden siihen. Tuki vain kerran ajettua moisella ja uhm... Mielikuva ei kyllä ollut kovin hyvä. Ainoa mikä itsellä jäi mieleen oli se miten paljon se toi mieleen 60-70-luvun kansanautot mm penkkiensä, ns perusvarusteiden puutteen takia joka teki siitä tavallaan symppiksen :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom