Yleistä keskustelua sähköautoista

Vähän erikoinen ylipäätään miten päällekkäinen tämä on Aryan kanssa, miten noi edes eroaa kokonsa puolesta?

Oliskohan tuo vähän niinkuin Arya 2.0 ja se on sitten päätetty tappaa Leaf tuotelinja kokonaan ja nimetä Arya 2.0 uusiksi Leaf brändin alle.
 
Se ettei oma surkea lempparifirma pärjää markkinataloudessa paremmille kiinalaisille, ei ole sen kuluttajan vika joka sitä parempaa hinta/laatu suhdetta ostaa vaan sen surkean firman, joka pysty tarjoamaan parempaa saati edes yhtä hyvää samalla rahalla.

Se on kuluttajan syy, jos antaa rahansa kiinalaisille. Ja se nyt on ihan jokaisen mielentilasta kiinni, pitääkö kiinalaisia tuotteita parempina. Kauniisti kuorrutettu paska on edelleen paskaa.
 
Jos ei ole varaa ostaa muuta kuin Kiinan auto, niin silloin pätevä vaihtoehto on olla ostamatta. Pitäisi ymmärtää mitä vahinkoa tuo Kiinan touhu tekee länsimaiden taloudelle, eikä vain mennä oma napa edellä ostelemaan kiinalaista kamaa vain siksi että on halpaa.
Puhuinkin tuosta linkkaamastasi uutisesta, luitko sen? Syy löytyy ihan otsikosta:

"Kiinalaiset sähköautot valtaavat nopeasti markkinaosuutta Isossa-Britanniassa, jossa tuontitulleja ei ole rajoittamassa kilpailua."

Tämähän olisi kohtuullisen helposti ratkaistavissa valtiotasolla laittamalla tullit. Onko se sitten kansalaisten vika jos ostavat? Ilmeisesti.
Muualla Euroopassa on valtiotasolla sitten päätetty kaventaa edes hieman kilpailuetua noilla tulleilla. Eikä se aina ole varoista kiinni, vaan periaatteesta olla maksamatta liikaa
 
Jos ei ole varaa ostaa muuta kuin Kiinan auto, niin silloin pätevä vaihtoehto on olla ostamatta. Pitäisi ymmärtää mitä vahinkoa tuo Kiinan touhu tekee länsimaiden taloudelle, eikä vain mennä oma napa edellä ostelemaan kiinalaista kamaa vain siksi että on halpaa.
Pitäiskö mun jättää Volvo EX30 hankkimatta ainoastaan siksi, että sillä on kiinalainen omistaja? :cool: Ehkä mä olen sitten moraaliton ihminen, kun kykenen ihan vakavasti (tai ainakin puolivakavasti) pohtimaan noita kiinalaisia seuraavaksi kulkineeksi...
 
Pitäiskö mun jättää Volvo EX30 hankkimatta ainoastaan siksi, että sillä on kiinalainen omistaja? :cool: Ehkä mä olen sitten moraaliton ihminen, kun kykenen ihan vakavasti (tai ainakin puolivakavasti) pohtimaan noita kiinalaisia seuraavaksi kulkineeksi...

Ei sinun pidä tehdä mitään mitä et halua. Minä jättäisin hankkimatta.
 
Ei sinun pidä tehdä mitään mitä et halua. Minä jättäisin hankkimatta.
Mikähän auto sitten olisi puhtoinen? Joku VAG-konserni? Päästöhuijauspuljaus on ilmeisesti unohtunut tyystin? Lisäksi niillä on Kiinassa toimintaa
Shanghai-Volkswagen Automotive Company Ltd.Shanghain. 13 400 henkeä
FAW-Volkswagen Automotive Company Ltd.Changchunn. 8 300 henkeä
Volkswagen Transmission Company Ltd.Shanghain. 300 henkeä
Tekisivät parempia autoja huokeammalla, niin ei olisi mitään ongelmaa
 
Ei sinun pidä tehdä mitään mitä et halua. Minä jättäisin hankkimatta.
Tiukan linjan keskustelija. Noh, onneksi omalla osalla valtaosa kiinalaisista menee sivu suun, kun vetokykyä on liian vähän. EX30:n 1600 kg tosin voisi juuri ja juuri riittää.

Volvon tapauksessa ja ehkä yleisemmälläkin tasolla tulkintoja jonkin brändin kiinalaisuuden suhteen voi olla useita. Onko Volvo kiinalainen autovalmistaja, koska sillä on kiinalainen omistaja, mutta autot kuitenkin valmistetaan jossain muualla? Onko toisaalta Apple kiinalainen elektroniikkarompevalmistaja, koska vaikka brändi on yhdysvaltalainen, romppeiden valmistus tapahtuu kuitenkin ymmärtääkseni suurelta osin Kiinassa. Vaikka tässä vähän vertaillaankin omenoita ja päärynöitä keskenään, niin kumman valmistajan tuote on tässä vertailussa enemmän kiinalainen, eli kumpaa moraalitietoisen kuluttajan pitäisi enemmän vältellä?
 
Helposti se käsi siihen osuu, kun yrittää neliötä painaa. Ajaessa käsi heiluu yllättävän paljon, jos ei tue kättä. Ioniq 5:ssa on siinä alapuolella lintulauta, josta ottaa tukea. ID.4:ssa olen ottanut yläreunasta kiinni, mutta se ei tietysti auta neliönappiin. Pikkuhiljaa vahinkovolumet vähentyneet. Ratin vakkarisäädin edelleen ihan 1x2 tuleeko 1 vai 10 km/h muutos, prkl.

e: Uudessa mallissa Id.4:ssa on otettu ne lisänapit näytön alta pois. Enyaqin kaltainen tuki auttaisi vähän, mutta hipaisukytkinten ulkoneva muoto aiheuttaa silti skodassakin ongelmaa, jos ei omaa pirun pitkiä sormia. (Elroqilla ajoin.)

Kaksi vuotta ollut Enyaq ja kertaakaan ei ole kämmen säätänyt sliderillä äänenvoimakkuutta kun olen näyttöä hipelöinyt. Sormet ihan norminakit. Ja käytän näyttöä nimenomaan niin että ranne lepää tuossa lintulaudalla.
 
Se on kuluttajan syy, jos antaa rahansa kiinalaisille. Ja se nyt on ihan jokaisen mielentilasta kiinni, pitääkö kiinalaisia tuotteita parempina. Kauniisti kuorrutettu paska on edelleen paskaa.

Nimenomaan, se kauniisti tunnetuilla brändeillä kuorrutettu länsimaalainen paska on edelleen paskaa, vaikka siihen brändiin olisikin rakastunut. Ja lasken korealaiset ja japaniaalaiset länsimaalaisiksi myös.

Toki sielläkin (siinä länsimaisessa paskassa) on hyvin todennäköisesti kiinalaiset teollisuuden ja insinöörien taidonnäytteitä sisällä. Vähintäänkin akuista iso osa varsinkin tulevaisuudessa on kiinalaisia, ja sähköatuojen tekniikasta yleensäkin. Voi hyvinkin olla, että länsimaalaisilla autovalmistajilla on tulevaisuudessa halpoja pieniakkuisia autoja joissa on esim. euroopassa kiinalaisten tekniikalla valmistettu toisen sukupolven akku ja sitten autosta on kalliimpi versio jossa on kiinassa tehty kolmannen sukupolven akku.

Vähän sama kuin älypuhelimissa, sillä erolla että länsimaissa osataan sentään vielä suunnitella niitä vaikkei osata valmistaa vaan iPhonet tehdään kiinalaisten osaamisella. Autoissa myös se suunnitteluosaaminen tulee olemaan kiinalaisten heiniä, koska ne on niin paljon edellä teknisesti.

ja niinhän se meni Teslallakin, joka sentään on pääosin länsimaalainen firma. Kun Model 3 ja Model Y (eli niiden ainoat oikeasti massamarkkina-autot) piti päivittää oli se Teslan kiinalaisten vastuulla ja sitten kun Kiinalaiset sai autot ja niiden valmistukseen tarvittavat linjastot suunniteltua ja toimintaan niin sitten ne kopioitiin Teslan länsitehtaisiin kun länkkäri ei vaan pysty siihen mihin kiinalainen ilmeisesti. Ja kun lehdistölle esiteltiin uudistuneet mallit niin oli kannattavampaa lennättää median edustajat kiinaan ihastelemaan uutta Model Y:tä, kuin odottaa että sellaisia tulisi euroopan tai jenkkien tehtaalta ulos.
 
Onko näiden autotehtaiden vastuullisuusraportteja joku viisas evaluoinnut kriittisesti ? Missä jamassa nuo kiinalaiset valmistajat ovat sen suhteen ? Urbani legendahan kertoo esson baarissa edelleen, että siellä päin maailmaa on isoja epäkohtia näissä asioissa. Ja näiden pitäisi vaikuttaa ostopäätöksiiin vastuunsa tuntevilla kuluttajilla.

Toki turha tässä mun jeesustella tälläkään asialla, sillä talo täynnä "länsitekniikkaa", joka on kuitenkin made in China tai jokin muu hämäräperäinen valmistusmaa :)
 
Se ettei oma surkea lempparifirma pärjää markkinataloudessa paremmille kiinalaisille, ei ole sen kuluttajan vika joka sitä parempaa hinta/laatu suhdetta ostaa vaan sen surkean firman, joka pysty tarjoamaan parempaa saati edes yhtä hyvää samalla rahalla.

Toki se on myös kyseisen talousalueen ja maan ongelma, ettei ole panostettu tuotekehitykseen vaikka sähköautojen tulo oli itsestäänselvyys jo silloin kun Tesla sai Model 3 pihalle järkevään hintaan. Kiinassahan valtio on tukenut paikallisten yritysten tuotekehitystä halvalla rahalla, ja pistänyt firmat kilpailemaan ihan tosissaan. Nyt ne kiinalaisen totaalisen markkinatalouden voittajat voittaa seuraavaksi paskat länsifirmat ja niiden typerät kotimaat.

Länsimaissa sitten taas tuotekehitystä pelätään ja varmistetaan paskojen firmojen paskiintuminen suojatulleilla. No sitä saa mitä tilaa ja kiinalaiset kehittää meidän autot ja länsifirmat saa murusia mitä kiinalaisilta irtoaa.

Akuissahan Kiina on niin edellä, että siellä valtio todennäköisesti alkaa suojelemaan parempia tekniikoita eli kiinalaiset saa kyllä myydä tulevaisuudessa akkujaan pää märkänä länsimaisille, mutta eivät saa viedä valmistekniikkaa ulkomaille eli meillä länsimaissa tullaan jatkossakin tekemään akkuja vanhanaikaisilla kemioilla ja paremmat akut tullaan ostamaan Kiinasta.

Niin siis Kiinahan otti valtaa valtion tuen lisäksi akuissa kiriä myös oman kaivosteollisuutensa ansiosta. Lyhyet toimitusketjut takaa kilpailuedun pidemmäksikin aikaa. Mutta osaltaan tämän mahdollistaa löysemmät ympäristö- ja työturvallisuusvaatimukset kaivoksilla. Nämä on ihan perustavanlaatuisia rajoitteita Euroopassa.

Autoteollisuudessa sitten onkin vähän epäselvempää, että mikä tulee olemaan lopputulema. Kaikenkarvaisia kiinalaisia sähköautopuljuja puskee autoja ulos, mutta vaikuttaisi että BYD on ainoa joka tekee niillä rahaa... ja kotimarkkinassa kilpailu on niin kovaa, että monet valmistajat ovat ihan julkisestikin kipuilleet. Ja BYD sitten kuristaa toimitusketjujaan ja jälleenmyyjiään, joista useat on menneet konkurssiin kun BYD sanelee ehtoja... ja tämä kuitenkin tilanteessa jossa paikallinen autoteollisuus merkittävässä nosteessa.

Tämä jatkuvasti toisteltu väite, että kiinalaiset autot olisivat jotenkin tuotekehityksellisesti edellä tuntuu olevan aika propagandaa suoraan Kiinan mediasta. Akuissa kyllä, mutta nekin vain harvoissa ja valituissa malleissa. Keskimäärin eurooppaankin rantautuneet edullisemmat mallit on akuiltaan sitten eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna keskinkertaisia, jollei jopa huonoja. Voimalinjoissa energiatehokkuus on edelleen eurooppalaisia jäljessä... ja softat useilla kiinalaisilla puolivalmiita vielä myynnin alkaessakin.
 
Onko näiden autotehtaiden vastuullisuusraportteja joku viisas evaluoinnut kriittisesti ?
Miksi tataan ei kukaan kysy kannykoista? 20 vuotta Kiinassa on revitty duunareiden salkanahasta lanteen halpaa kamaa mutta vasta autojen kohdalla siita kiinnostutaan.

Sama asia luontoarvojen kanssa. Ketaan ei ole 100 vuoteen kiinnostanut ekologisuus mutta vasta sahkoautojen kohdalla siita kitistaan koko ajan.
 
Olisi varmaan pitanyt sanoa se kun ei se muilla ole yhta kirkaana mielessa. Kiinalaiten ei anneta myyda kilpailulliseen hintaan autojaan Eurooppaan koska pelataan kauppasotaa.

Tässä dongfengin mallissa rangaistustullin vaikutus on n. 2-3t€. Kehtaisin väittää ettei ole edes niin merkittävä että tekisi tästä hyvän ostoksen.
 
Tässä dongfengin mallissa rangaistustullin vaikutus on n. 2-3t€. Kehtaisin väittää ettei ole edes niin merkittävä että tekisi tästä hyvän ostoksen.
Oma mutu sanoo etta Kiinassa on kova poliittinen ohjaus etta EUhun saa myyda vain tietyn maaran sahkiksia jottei EU suutu. Kiinassa on paraikaa kova ylituotanto autoista ja dumppaavat niita vain tietyille markkinoille. Erityisemmin sellaisille markkinoille joilla ei ole merkittavaa omaa valmistusta.
 
Sama asia luontoarvojen kanssa. Ketaan ei ole 100 vuoteen kiinnostanut ekologisuus mutta vasta sahkoautojen kohdalla siita kitistaan koko ajan.
Kitisty on ja isosti kun tuotanto siirtyi puhelimissa aikoinaan kiinaan. Ihan sama poru oli silloin. Autonakkujen valmistuksen ympäristövaikutukset nykypäivänä ovat tosin muutamaa kertaluokka isompia puhelinakkujen. Siksi sama poru nykyään.
 
Niin siis Kiinahan otti valtaa valtion tuen lisäksi akuissa kiriä myös oman kaivosteollisuutensa ansiosta. Lyhyet toimitusketjut takaa kilpailuedun pidemmäksikin aikaa. Mutta osaltaan tämän mahdollistaa löysemmät ympäristö- ja työturvallisuusvaatimukset kaivoksilla. Nämä on ihan perustavanlaatuisia rajoitteita Euroopassa.

Kyllä se isoin rajoite akuissa täällä euroopassa on osaamisen puute. Vaikka joku NorthVolt tms. saisi akkumateriaalit takapihaltaan ei se silti osaisi valmistaa akkuja edes sillä kiinasta ostetulla linjastolla ja tekniikalla.

Ja tämä tosiaan nykyisissa akuissa. Sitten kun päästään karmeista NMC akuista eroon, niin onko euroopassa kuinka paljon osaamista uudemmista paremmista akkukemioista?

Autoteollisuudessa sitten onkin vähän epäselvempää, että mikä tulee olemaan lopputulema. Kaikenkarvaisia kiinalaisia sähköautopuljuja puskee autoja ulos, mutta vaikuttaisi että BYD on ainoa joka tekee niillä rahaa... ja kotimarkkinassa kilpailu on niin kovaa, että monet valmistajat ovat ihan julkisestikin kipuilleet. Ja BYD sitten kuristaa toimitusketjujaan ja jälleenmyyjiään, joista useat on menneet konkurssiin kun BYD sanelee ehtoja... ja tämä kuitenkin tilanteessa jossa paikallinen autoteollisuus merkittävässä nosteessa.

Se on se kiinalainen äärikapitalistinen tapa. Ensin valtio rahoittaa kaikkien tuotekehitystä ja sen jälkeen katselee kun parhaat firmat syö kaikki huonommat kökköfirmat. Aurinkopaneeleissa siellä on paljon sähköautoja pahempi kilpailutilanne ja jäljellä jää vain 2-4 huippuunsa viritettyä firmaa jotka voittaa pudotustaistelun.

Samaan kiinalaiseen tapaan kuuluu myös se, ettei välttämättä suojata omia tekniikoita patentein (toki akkukemiat varmaan eri tilanne) vaan luotetaan siihen, että jos kilpailija kopioi olemassa olevaa tekniikkaa ei se ole ongelma koska silloinhan se ei selvästikään osaa tehdä vielä sitä uutta mitä itse osataan kun vanhaa pitää kopioida.

Tämä jatkuvasti toisteltu väite, että kiinalaiset autot olisivat jotenkin tuotekehityksellisesti edellä tuntuu olevan aika propagandaa suoraan Kiinan mediasta. Akuissa kyllä, mutta nekin vain harvoissa ja valituissa malleissa. Keskimäärin eurooppaankin rantautuneet edullisemmat mallit on akuiltaan sitten eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna keskinkertaisia, jollei jopa huonoja. Voimalinjoissa energiatehokkuus on edelleen eurooppalaisia jäljessä... ja softat useilla kiinalaisilla puolivalmiita vielä myynnin alkaessakin.

Kyllä se BYD:n Blade akku on ihan yhtä hyvä siinä halvassa kiinalaisessa BYD Dolphinissa kuin jossain kalliissa länsiautossakin (jopa Model Y:tä on saanut Bydin Blade akulla, ja ovat ilmeisen haluttuja Model y yksilöitä).

Ja siis mielellään olen väärässä kiinlaisten suhteen ja tulevaisuudessa myös länkkärit pärjää kilpailussa teknisten laitteiden osalta ja voidaan paskaa jo valmiiksi epäonnistunutta teollisuutta lopettaa suojelemasta tullein, mutta ilmeisesti ainakin vielä esim. EU:ssa uskotaan ettei eurooppalaiset vaan osaa.
 
Kyllä se BYD:n Blade akku on ihan yhtä hyvä siinä halvassa kiinalaisessa BYD Dolphinissa kuin jossain kalliissa länsiautossakin (jopa Model Y:tä on saanut Bydin Blade akulla, ja ovat ilmeisen haluttuja Model y yksilöitä).

Ja se BYD blade on keskinkertainen jollei jopa huono tuossa dolphinissa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Skodassako nimenomaan näin kävi? Mun mielestä Enyaqissa se toimii erinomaisesti, sen äänenvoimakkuushipsuttimen edessä on kangaspäällysteistä osaa johon on tosi hyvä tukea kättään kun näpyttelee näyttöä. Volkkarista kuvien perusteella puuttuu vastaava mikä vaikuttaa varsin ankealta suunnittelulta.

1750243676102.png


1750243688368.png
Elroqissa nimenomaan. Kun demosin näytön käyttöä mm. broidille, esitin miten luontevasti käsi tukeutuu joka kerta sille lisukalle sen kankaan sijaan. Sehän on vain oppimiskysymys miten sitä kättä lepuuttaa. Toisaalta, voihan sitä arvalla tökätä lepuuttamattakin mutta...
 
Samaan kiinalaiseen tapaan kuuluu myös se, ettei välttämättä suojata omia tekniikoita patentein (toki akkukemiat varmaan eri tilanne) vaan luotetaan siihen, että jos kilpailija kopioi olemassa olevaa tekniikkaa ei se ole ongelma koska silloinhan se ei selvästikään osaa tehdä vielä sitä uutta mitä itse osataan kun vanhaa pitää kopioida.
Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.
 
Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.
On toki mutta toisaalta niillä on 18 kuukauden julkaisemattomuussuoja automaattisesti ja lisäksi joillain toimialueilla, kuten USA:ssa voi estää julkaisun vielä pidemmäksi aikaa. Siten, mikäli patentilla on muutakin arvoa kuin oman selustan turvaaminen, on patenttihakemuksen jättämisessä aina järkeä.
Mutta on totta, että jokaisessa projektissa mietitään mitä suojata tuotesuojan alla, patentilla, NDA:lla ja mitä ei kirjata minnekään. Se, ettei tehdä minkäänlaista suojaa saattaa johtaa ongelmiin patenttiloukkaustilanteissa kun itsellä ei ole esittää mitään vastapatenttia toista kohtaan.
 
BMW näyttää siirtyvän nykyaikaan ja pärjää tuolla Neue Klasselle teknologisesti edistyneessä Kiinassa.

Neue Klasse kopioi sisustalayotin Teslalta ja sähköarkkitehtuurin Teslalta, hyvä juttu.

Nyt ”uudet” BMWt vanhentuvat nopeasti, kun ei softaa voi noihin päivittää jatkossa samannäköiseksi. Hyvä kuluttajalle, halvempia sähköautoja alempiin hintaryhmiin.
 
Lucidin CEO mielestä Kiina on kärkimaa LFP-teknologiassa, joka muuta väittää, ei tunne alaa. Muut akkukemiat omansa. Kiina on myös Risto Siilasmaan mielestä ottanut teknologian vauhdikkaiten käyttöön, se näkyy niiden sähköautoissa, siellä on tulevaisuuden sähköautosofta ja -teknologia suuntaukset. Yhdysvallat hyvänä, siellä todella kovaa osaamista. Eurooppalaiset ostaa softan Yhdysvalloista, kuten BMW Googlelta.
 
Lucidin CEO mielestä Kiina on kärkimaa LFP-teknologiassa, joka muuta väittää, ei tunne alaa. Muut akkukemiat omansa. Kiina on myös Risto Siilasmaan mielestä ottanut teknologian vauhdikkaiten käyttöön, se näkyy niiden sähköautoissa, siellä on tulevaisuuden sähköautosofta ja -teknologia suuntaukset. Yhdysvallat hyvänä, siellä todella kovaa osaamista. Eurooppalaiset ostaa softan Yhdysvalloista, kuten BMW Googlelta.
Käsittääkseni Kiina sai LFP:ssä varaslähdön koska muunmaalaisia autonvalmistajia sitoivat patentit, mutta kiinalaisille annettiin niistä poikkeuksia, ehkä sen takia koska heidän uskottiin kuitenkin rikkovan niitä eikä saataisi siitä vastuuseen. Ainoa rajoitus taisi olla ettei Kiina voinut myydä LFP-akullisia autojaan ulkomaille, mutta se jo riitti pääsemään vauhtiin kyseisen teknologian kanssa, kauan ennen muita sähköautonvalmistajia.
 
Käsittääkseni Kiina sai LFP:ssä varaslähdön koska muunmaalaisia autonvalmistajia sitoivat patentit, mutta kiinalaisille annettiin niistä poikkeuksia, ehkä sen takia koska heidän uskottiin kuitenkin rikkovan niitä eikä saataisi siitä vastuuseen

jotakuinkin juuri näin, LFP:ssä oli muistaakseni vuoteen 2022 asti patentit ja kaikki LFP:tä halunneet joutuivat hankkimaan lisenssin joka maksoi, kiinalaiset eivät tietenkään paskaakaan välittäneet patenteista eikä siten maksaneet mitään mutta eivät myöskään voineet myydä omia LFP akkujaan muualla kuin Kiinassa.

Eli kiinalaisille ei annettu mitään poikkeuksia vaan he eivät vain välittäneet patenteista ja patentin omistajat eivät jaksaneet lähteä riitelemään kiinalaisten oikeusistuimien kanssa koska lopputulema oli selvä.

Samaan aikaan Kiinan valtio sponssasi näitä omia akkufirmojaan huimilla summilla joten he saivat etulyöntiaseman.

Yksi syy miksi en kiinalaista autoa tule ostamaan koskaan, eivät pelaa samoilla säännöillä.
 
Kiitos LFP-valistuksesta.

Uskotteko, että alkaisimme akkukoon ja lataustehon sijaan puhumaan matkantekokyvystä, joka tarkoittaa sen katsomista paljon ajomatkaa laturilla saa ja paljon ajomatkaa akullisella saa, pelkkien ”tankin koon” katsomisen sijaan? Minä toivon, koska maailman resurssit rajallisia, matkantekokyky kertoo teknologisesta edistyksestä, toki muotoilu on valinta, ei teknologinen heikkous.

Ohessa Out Of Specsin testit, jossa ladataan 10 % alkaen 15 min, eli ”kahvipaussi/vessapaussi” ja matkalle tarvitsema pieni lisäys sähköautoon perille pääsemiseksi, ja ajetaan maantienopeutta niin kauan kuin saavutetaan taas 10%.

Lopputuloksena matkantekokyvystä kertova tulos. Ymmärrän et kaikki testit pelkistettyjä juuri sinun juhannusmatkaa silmällä pitäen, mutta kuitenkin.

Kiinnostavaa et tässä testissä 45k€ LR takavetoinen Model 3 näyttää olevan parhaimpien joukossa. Toki 80kwh akku+kohtuullinen lataus+energiatehokkuus. Mutta myös 40k€ LFP-takaveto.

Crossovereissa muotoilun takia takamatka sedaneihin.

Lukemat maileja.

IMG_9911.png


IMG_9910.png
 
Viimeksi muokattu:
Ohessa Out Of Specsin testit, jossa ladataan 10 % alkaen 15 min, eli ”kahvipaussi/vessapaussi” ja matkalle tarvitsema pieni lisäys sähköautoon perille pääsemiseksi, ja ajetaan maantienopeutta niin kauan kuin saavutetaan taas 10%.

Testissä ajetaan n. 130kmh vauhtia eli ei mitään maantienopeutta vaan kunnon motarinopeutta, tämä suosii tietysti virtaviivaisia ja pienen otsapinta-alan omaavia autoja.

Mutta ihan mielenkiintoinen testi sinänsä, olisipa tuo sama testi myös 60mph nopeudella eli vajaa 100km/h joka on lähempänä suomalaista matkantekonopeutta.
 
Pelkällä akun koolla ei ole tosiaan niin kauheasti väliä eikä siten myöskään latausteholla. Vaan lähinnä sillä että paljonko auto kuluttaa sähköä ja kuinka nopeasti saa sen verran ladattua että riittää. Mutta tämä pätee vain optimiolosuhteissa, sitten kun on kovat pakkaset tai talvikelit niin energiaa kuluukin paljon vaikka ei juuri ajaisikaan kun pitää lämmittää jne. Joten aika hankalaa saada mitään yleispätevää "matkantekokyky" asteikkoa joka olisi oikeasti hyödyllinen kaikille.

Itseäni ei haittaa kun osaan kyllä autoja vertailla, mutta toki monet eivät ymmärrä sähköautoista mitään niin joku wltp:kin on aika harhaanjohtava jne.
 
Tuo testi kertoo mielestäni aika selvästi kuinka valtavan paljon parempi uuden Porschen virran vastaanottokyky on verrattuna noihin legacy autoihin. Toki se tuli selväksi saman julkaisijan New Yorkista Kaliforniaan testissäkin. Teslat saavat tuolla aika kovaa etua omien supereiden takia ja Tesla menee kovalla vauhdilla suht vähällä. Mutta kyllähän se paikallaan sähköteknisesti on polkenut jo pitkään autona.

Mitä noihin kiina-autoihin tulee, niin eivät ne täällä samalla varustetasolla ole kuin Kiinassa, joten hintojen vertailu on siinä mielessä vähän tympeää. Toisekseen aika hirveitä virityksiä auton osalla siellä osa on (varsinkin ajoavustimet) ja niissä missä tuokin puoli on kunnossa hintakaan ei ole enää erityisen edullinen.

Lfp vs nmc vertailu on lähinnä siinä että minkälaisia ominaisuuksia akustolta halutaan. NMCn virran vastaanottokyky on selkeästi parempaa viileässä (ja tietyn kokoisella akulla) mutta toki sillä on sitten muita rajoitteita. Mutta aika pitkälle nämä ovat kiinni siitä millainen ratkaisu mihinkin autoon parhaiten sopii.

Näin tänään ekan kerran uuden Yn sivulta liikenteessä. Hämmentävästi tuo uudempi keula on tehnyt autosta profiililtaan ruman. Vanhassa oli omat heikkoutensa, mutta sivuprofiili oli reilusti paremman näköinen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ehkä vähän poikkeava tässä sähköautomaailmassa, kun itselle ei autoa valitessa juurikaan ollut merkitystä akun koolla ja latausnopeuksilla, lähinnä kriteerinä oli että kunhan wltp arvo on yli 400 km ja latausnopeus vähintään 100 kW. Muuten auto valittiin sitten ihan sillä perusteella, että sillä on mukava ajaa ja miellyttää silmää. Vähän sillä ajatuksella, että kovaa ajoa ja ladataan aina kun tarvitsee. Latauskarttaa kun katsoo, niin latureita on sen verran tiheään ainakin siellä päin Suomea missä itse mahdollisesti matkustelen, joten kyllä sitä sähköä aina saa kun tarvitsee.
 
Tuo testi kertoo mielestäni aika selvästi kuinka valtavan paljon parempi uuden Porschen virran vastaanottokyky on verrattuna noihin legacy autoihin. Toki se tuli selväksi saman julkaisijan New Yorkista Kaliforniaan testissäkin. Teslat saavat tuolla aika kovaa etua omien supereiden takia ja Tesla menee kovalla vauhdilla suht vähällä. Mutta kyllähän se paikallaan sähköteknisesti on polkenut jo pitkään autona.
Sama se korealaisissa. Vähän virtaviivaisempi EV6 on hyvässä iskussa, mutta tiiliskiven muotoinen Ioniq 5 on myös kärkikahinoissa. Ei tuo selity millään muulla kuin latausnopeudella, 10% akulla 230 kW ei ole mikään mahdottomuus. ID.4 joka jää taakse on kuitenkin aavistuksen vähemmän kuluttava kuin Ioniq 5 omien 1-tiehen perustuvien kokemusten mukaan.
 
Uskotteko, että alkaisimme akkukoon ja lataustehon sijaan puhumaan matkantekokyvystä, joka tarkoittaa sen katsomista paljon ajomatkaa laturilla saa ja paljon ajomatkaa akullisella saa, pelkkien ”tankin koon” katsomisen sijaan? Minä toivon, koska maailman resurssit rajallisia, matkantekokyky kertoo teknologisesta edistyksestä, toki muotoilu on valinta, ei teknologinen heikkous.
ev-database.org löytyy myös sieltä auton speksi-sivun alareunasta Long Distance Suitability jossa ajetaan akku 100->10%, ladataan vartti ja katsotaan miten pitkälle päästään kun on akku jälleen 10%. Eli miten pitkälle pääsee kotipihasta yhdellä latauksella.
 
Sama se korealaisissa. Vähän virtaviivaisempi EV6 on hyvässä iskussa, mutta tiiliskiven muotoinen Ioniq 5 on myös kärkikahinoissa. Ei tuo selity millään muulla kuin latausnopeudella, 10% akulla 230 kW ei ole mikään mahdottomuus.
Normisettiä tuo latausnopeus. Nyt kun on tullut Kiallakin pidempiä reissuja tehtyä, niin sanoisin, että Model 3 jyrää sinne 450-500km:n asti 100-0, koska vie vähemmän, eikä sitä tarvitse kesällä ladata tuollaisella matkalla kertaakaan.
Samankokoisella akulla varustetulla Kialla keskikulutus tuollaisessa motari / 100km rajoituslueella sen 3-5kWh/100km suurempi ja joku kusistoppi tarvitaan 450-500km matkalla, jos ei aja akkua säästellen.
Sitten taas kun mennään siitä pidempiin matkoihin, joilla välilataus pakko tehdä, niin homma alkaa jossain kohdassa kallistumaan toiseen suuntaan. KIA ottaa sen vartin ajan koko ajan päälle 200 tai ihan sen tuntumaan vaikkei akku olisi ihan kuivakaan laturille mennessä ja sillä vartin latauksella ajellaan pidempään kun Teslan vartilla. Ero korostuu, jos ei Supereita tarjolla, koska en ainakaan itse saanut miltään muulta laturilta Teslalle noita 230-240kW lukemia vaikka olisi ollut tyhjäkin akku.

1000km voisi mennä Model 3 vs EV6 optimimioloissa ja yhtään himmailematta (motari & maantie, nopeusrajoitus + 10km/h) suunnilleen noin:
Model 3: 450km -> 15min -> 225km -> 15min -> 225km -> 15min -> 100km
EV6: 350km -> 15min -> 280 km -> 15min -> 280km -> 15min -> 90km

Kolme varttia latailua / auto. KIA:ssa perillä vähän enemmän mehua kun Teslassa. Toki Teslalla vastaavasti halvempi reissu.
 
Toi sähköauton matkantekokyky on ihan relevantti näkökulma kokonaisuuteen mutta sekään ei ole mitenkään universaali mittari - eikä sellaista löydykään.

Esimerkiksi meillä tulee sen verran harvoin pidempää reissua että sen vaikutukset hukkuvat kohinaan.

Merkittävämmäksi asiaksi nousee sitten mahdollisuus ladata edullisena ajankohtana kotona pörssisähkösopparin ja aurinkopaneelien puitteissa ja tämän osalta latausnopeus ei merkitse mitään vaan akun kapasiteetti vaikuttaakin eniten siihen että kuinka paljon joustavuutta löytyy.

Tietysti tuon puitteissa voi sanoa että puhutaan aika pienistä summista ja ei sitä akun kokoa tuolta pohjalta kannata valita mutta kannattaa kuitenkin mahdollisuus hyödyntää.
 
Normisettiä tuo latausnopeus. Nyt kun on tullut Kiallakin pidempiä reissuja tehtyä, niin sanoisin, että Model 3 jyrää sinne 450-500km:n asti 100-0, koska vie vähemmän, eikä sitä tarvitse kesällä ladata tuollaisella matkalla kertaakaan.
Samankokoisella akulla varustetulla Kialla keskikulutus tuollaisessa motari / 100km rajoituslueella sen 3-5kWh/100km suurempi ja joku kusistoppi tarvitaan 450-500km matkalla, jos ei aja akkua säästellen.
Sitten taas kun mennään siitä pidempiin matkoihin, joilla välilataus pakko tehdä, niin homma alkaa jossain kohdassa kallistumaan toiseen suuntaan. KIA ottaa sen vartin ajan koko ajan päälle 200 tai ihan sen tuntumaan vaikkei akku olisi ihan kuivakaan laturille mennessä ja sillä vartin latauksella ajellaan pidempään kun Teslan vartilla. Ero korostuu, jos ei Supereita tarjolla, koska en ainakaan itse saanut miltään muulta laturilta Teslalle noita 230-240kW lukemia vaikka olisi ollut tyhjäkin akku.

1000km voisi mennä Model 3 vs EV6 optimimioloissa ja yhtään himmailematta (motari & maantie, nopeusrajoitus + 10km/h) suunnilleen noin:
Model 3: 450km -> 15min -> 225km -> 15min -> 225km -> 15min -> 100km
EV6: 350km -> 15min -> 280 km -> 15min -> 280km -> 15min -> 90km

Kolme varttia latailua / auto. KIA:ssa perillä vähän enemmän mehua kun Teslassa. Toki Teslalla vastaavasti halvempi reissu.
Ei sun luvut ihan päde, kun ajan 120 km/h Ioniq 5:lla 350 km kesäkeleissä (100-liki 0%, kun kotipihassa). Kyllä EV6:n pitäisi päästä heittämällä 4:lla alkaviin lukemiin satasen vauhdeissa.
 
Ei sun luvut ihan päde, kun ajan 120 km/h Ioniq 5:lla 350 km kesäkeleissä (100-liki 0%, kun kotipihassa). Kyllä EV6:n pitäisi päästä heittämällä 4:lla alkaviin lukemiin satasen vauhdeissa.
No mulla on tässä vertailupohjana omat ajot, joka on aika pitkälti vitostietä Helsingistä Kuhmoon. Tossa on kuitenkin jo Kuopioon mennessä 200km motaria. Edellinen reissu sieltä tännepäin 599km, keskinopeus 96km/h ja kulutus 19,5 (kevyttä sadetta alkumatkasta, tosi hyvä keli viimeiset 300km). Menomatka (yli puolet matkasta satoi) 610km keskinopeus 95km/h ja kulutus 22. En mä päässyt Teslallakaan tota hirveästi alle 17-18:sta, jos pääsi ajelemaan ruuhkitta ja parhaimmillaankin vei sen ~16, joten lähempänä tuo 450km sillä on epärealismia kun EV6:n 350km. Toki huomioin tuossa vähän myös sitä, että Teslalla kannattaa ajaa akku tyhjäksi kun taas EV6:n kanssa on aivan sama latauksen kannalta jääkö sinne vähän marginaalia.
Lisähuomiona toki vielä sekin, että alkukesän ilmat ovat olleet melko paskat ja noita omia EV6 retkiä ei ole missään nimessä optimiolosuhteissa ajettu. Uskoisin tuolla reitillä kulutuksen olevan kuitenkin optiminakin vähintään siellä 18 -tuntumassa, joka toki riittäisi 400km, mutta eipä siihen mitään kummempia puskureita jäisi. Tässä nurkkapyörityksessa taitaa esim. tällä hetkellä näyttää viimeisestä latauksesta 15,8, mutta nurkat ja kehät on yksi juttu ja motarit toinen..
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun juuri varauksin kehuin Mach E:tä niin myynti on pysäytetty..
Olkoonkin että aika rajatapaus, eli ongelma siis se että jos ajon aikana 12V akku kuolee niin pahasti ettei dc dc saa pidettyä sähköjä yllä ja poistut autosta.
Pääset kyllä ulos autosta koska sisällä on mekaaniset kahvat, mutta koska ovet menee sähköisesti lukkoon kun lähdet ajamaan lukot ei aukea vaikka kahvasta avaat.
Tällöin voi autoon jäädä lapsi tai koira etkä saa enää ovea auki ulkopuolelta.
 
Nyt kun juuri varauksin kehuin Mach E:tä niin myynti on pysäytetty..
Olkoonkin että aika rajatapaus, eli ongelma siis se että jos ajon aikana 12V akku kuolee niin pahasti ettei dc dc saa pidettyä sähköjä yllä ja poistut autosta.
Pääset kyllä ulos autosta koska sisällä on mekaaniset kahvat, mutta koska ovet menee sähköisesti lukkoon kun lähdet ajamaan lukot ei aukea vaikka kahvasta avaat.
Tällöin voi autoon jäädä lapsi tai koira etkä saa enää ovea auki ulkopuolelta.
Siis jos se lapsi tai koira lähtee ajamaan sillä?
 
Ja se BYD blade on keskinkertainen jollei jopa huono tuossa dolphinissa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Oho. Ilmeisesti sitten Dolphinissa huonosti toteutettu se jäähdytys. Tuo oli itselle uutta tietoa, vaikka tosiaan oli Dolphin yhtenä vaihtoehtona aikoinaan ja auto vaikutti selvästi modernimmalta ja paremmalta kuin se mihin lopulta päädyttiin (toki hintaluokkakin laski).
 
Ei, vaan jos menet mekaanisella kahvalla kuskin ovesta ulos ja paiskaat oven kiinni perässäsi et pääse takaovesta poimimaan lasta kun ovet ovat edelleen lukossa.
Juurikin näin, ilmaisin asian ehkä vähä huonosti mut tosiaan ovi aukeaa mekaanisesta kahvasta jollaiset on sisällä, mutta ovia ei saa auki ulkopuolelta muuta kuin sähköisestä napista
 
Juurikin näin, ilmaisin asian ehkä vähä huonosti mut tosiaan ovi aukeaa mekaanisesta kahvasta jollaiset on sisällä, mutta ovia ei saa auki ulkopuolelta muuta kuin sähköisestä napista
Tarvitseeko ovien edes olla lukossa, jos ulkopuolella ei ole mekaanista kahvaa, vaan sähköinen oven avaus? Eli silloinhan niitä ei saa ulkoa auki vaikka eivät olisi lukossakaan?

Eikö tuossa ole edes kuskin ovessa mitään mekaanista tapaa, jolla esim. avaimella saisi oven väännettyä auki?
 
Ei, ei Teslassakaan ole. Ei taida olla enää missään, koska ei ole mekaanisia (vara)avaimia tai lukkopesiä.
 
No mulla on tässä vertailupohjana omat ajot, joka on aika pitkälti vitostietä Helsingistä Kuhmoon. Tossa on kuitenkin jo Kuopioon mennessä 200km motaria. Edellinen reissu sieltä tännepäin 599km, keskinopeus 96km/h ja kulutus 19,5 (kevyttä sadetta alkumatkasta, tosi hyvä keli viimeiset 300km). Menomatka (yli puolet matkasta satoi) 610km keskinopeus 95km/h ja kulutus 22. En mä päässyt Teslallakaan tota hirveästi alle 17-18:sta, jos pääsi ajelemaan ruuhkitta ja parhaimmillaankin vei sen ~16, joten lähempänä tuo 450km sillä on epärealismia kun EV6:n 350km. Toki huomioin tuossa vähän myös sitä, että Teslalla kannattaa ajaa akku tyhjäksi kun taas EV6:n kanssa on aivan sama latauksen kannalta jääkö sinne vähän marginaalia.
Lisähuomiona toki vielä sekin, että alkukesän ilmat ovat olleet melko paskat ja noita omia EV6 retkiä ei ole missään nimessä optimiolosuhteissa ajettu. Uskoisin tuolla reitillä kulutuksen olevan kuitenkin optiminakin vähintään siellä 18 -tuntumassa, joka toki riittäisi 400km, mutta eipä siihen mitään kummempia puskureita jäisi. Tässä nurkkapyörityksessa taitaa esim. tällä hetkellä näyttää viimeisestä latauksesta 15,8, mutta nurkat ja kehät on yksi juttu ja motarit toinen..
Pelkkä sade tuo useamman kWh lisää kulutusta sataselle oman kokemuksen mukaan. Keskisuomessa kesäkelissä ajelin Ioniqilla viime vuonna ja meni satkun alueilla ihan pyhällä hengellä.
 
Ei taida olla enää missään, koska ei ole mekaanisia (vara)avaimia tai lukkopesiä.
Missä missään? Kyllä noita mekaanisia avaimia ja lukkopesiä löytyy ihan uusistakin autoista, ne vaan on piilotettu (ja hankalempia käyttää), koska ei niitä varmaan 99% ihmisistä käytä ikinä.
 
Pelkkä sade tuo useamman kWh lisää kulutusta sataselle oman kokemuksen mukaan. Keskisuomessa kesäkelissä ajelin Ioniqilla viime vuonna ja meni satkun alueilla ihan pyhällä hengellä.
Tuli ajettua Turku - Seinäjoki kuivassa ja sen perään Ähtäri - Turku pääosin sateessa. Aika samoja teitä siis, mennessä kulutus alle 18 ja paluu yli 20. EV6, 255 / 20" kumeilla. Kyllä se märkä ja ehkä viilempi keli aika paljon vaikuttaa.

Tuohon lataukseen vielä että nopea lataus voi olla myös hiukan rasittava. Viimeisin lataus Huittisten Nesteellä, ei lapset ehtinyt edes valkkaamaan mitä syövät kun jo piti lähteä auto siirtämään pois kun virtaa oli riittävästi 18% - > 70%. Ei ruuhkaa ollut mutta tuntuu se silti pahalta jättää siihen laturiin jos ei lataa. Sama Prismassa ehtinyt käymään kun piti lataus keskeyttää, siellä kyllä jätin kylmästi tolpalle kun ketää muuta ei näkynyt missään.
 
Tuo ovenkahvasekoilu on kyllä yksi niistä asioista jota ei vaan voi ymmärtää näissä sähköpöristimissä.

Keksittiin uusi ratkaisu ongelmaan jota ei ole ja saatiin toimintamatkaa ehkä 1km(?) lisää kun piilokahvat parantaa aerodynamiikkaa.

Seurauksena on sitten se, että hätätilanteessa tai vikatilanteessa ulospäästäkseen pitää irroittaa kaiutinritilä(Tesla) tai kuolla palavaan autoon sisälle kun ovia ei saa auki lainkaan.

Puhumattakaan siitä, että ihan perus talvilolosuhteissa on ongelmia.

Ei sillä, etteikö bensa-autoissa olisi ongemia, volkkarihan ei taida vieläkään osata tehdä ovenkahvoja autoon vaikka kohta on sata vuotta harjoiteltu.
 
Tuo ovenkahvasekoilu on kyllä yksi niistä asioista jota ei vaan voi ymmärtää näissä sähköpöristimissä.

Ei tuo sinänsä liity sähköautoihin. Polttiksissakin alkaa olla nuo sähköllä avautuvat ovet. Ainakin Audin uusissa A5 ja A6 polttiksissa oli tuollaiset, kun kävin katsomassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 064
Viestejä
4 912 433
Jäsenet
79 104
Uusin jäsen
tuukkat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom