Vähän erikoinen ylipäätään miten päällekkäinen tämä on Aryan kanssa, miten noi edes eroaa kokonsa puolesta?
Oliskohan tuo vähän niinkuin Arya 2.0 ja se on sitten päätetty tappaa Leaf tuotelinja kokonaan ja nimetä Arya 2.0 uusiksi Leaf brändin alle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vähän erikoinen ylipäätään miten päällekkäinen tämä on Aryan kanssa, miten noi edes eroaa kokonsa puolesta?
Se ettei oma surkea lempparifirma pärjää markkinataloudessa paremmille kiinalaisille, ei ole sen kuluttajan vika joka sitä parempaa hinta/laatu suhdetta ostaa vaan sen surkean firman, joka pysty tarjoamaan parempaa saati edes yhtä hyvää samalla rahalla.
Puhuinkin tuosta linkkaamastasi uutisesta, luitko sen? Syy löytyy ihan otsikosta:Jos ei ole varaa ostaa muuta kuin Kiinan auto, niin silloin pätevä vaihtoehto on olla ostamatta. Pitäisi ymmärtää mitä vahinkoa tuo Kiinan touhu tekee länsimaiden taloudelle, eikä vain mennä oma napa edellä ostelemaan kiinalaista kamaa vain siksi että on halpaa.
Pitäiskö mun jättää Volvo EX30 hankkimatta ainoastaan siksi, että sillä on kiinalainen omistaja?Jos ei ole varaa ostaa muuta kuin Kiinan auto, niin silloin pätevä vaihtoehto on olla ostamatta. Pitäisi ymmärtää mitä vahinkoa tuo Kiinan touhu tekee länsimaiden taloudelle, eikä vain mennä oma napa edellä ostelemaan kiinalaista kamaa vain siksi että on halpaa.
Pitäiskö mun jättää Volvo EX30 hankkimatta ainoastaan siksi, että sillä on kiinalainen omistaja?Ehkä mä olen sitten moraaliton ihminen, kun kykenen ihan vakavasti (tai ainakin puolivakavasti) pohtimaan noita kiinalaisia seuraavaksi kulkineeksi...
Mikähän auto sitten olisi puhtoinen? Joku VAG-konserni? Päästöhuijauspuljaus on ilmeisesti unohtunut tyystin? Lisäksi niillä on Kiinassa toimintaaEi sinun pidä tehdä mitään mitä et halua. Minä jättäisin hankkimatta.
Tiukan linjan keskustelija. Noh, onneksi omalla osalla valtaosa kiinalaisista menee sivu suun, kun vetokykyä on liian vähän. EX30:n 1600 kg tosin voisi juuri ja juuri riittää.Ei sinun pidä tehdä mitään mitä et halua. Minä jättäisin hankkimatta.
Olisi varmaan pitanyt sanoa se kun ei se muilla ole yhta kirkaana mielessa. Kiinalaiten ei anneta myyda kilpailulliseen hintaan autojaan Eurooppaan koska pelataan kauppasotaa.Ja ID3 maksaa siellä 16t. Pointti oli?
Helposti se käsi siihen osuu, kun yrittää neliötä painaa. Ajaessa käsi heiluu yllättävän paljon, jos ei tue kättä. Ioniq 5:ssa on siinä alapuolella lintulauta, josta ottaa tukea. ID.4:ssa olen ottanut yläreunasta kiinni, mutta se ei tietysti auta neliönappiin. Pikkuhiljaa vahinkovolumet vähentyneet. Ratin vakkarisäädin edelleen ihan 1x2 tuleeko 1 vai 10 km/h muutos, prkl.
e: Uudessa mallissa Id.4:ssa on otettu ne lisänapit näytön alta pois. Enyaqin kaltainen tuki auttaisi vähän, mutta hipaisukytkinten ulkoneva muoto aiheuttaa silti skodassakin ongelmaa, jos ei omaa pirun pitkiä sormia. (Elroqilla ajoin.)
Se on kuluttajan syy, jos antaa rahansa kiinalaisille. Ja se nyt on ihan jokaisen mielentilasta kiinni, pitääkö kiinalaisia tuotteita parempina. Kauniisti kuorrutettu paska on edelleen paskaa.
Se ettei oma surkea lempparifirma pärjää markkinataloudessa paremmille kiinalaisille, ei ole sen kuluttajan vika joka sitä parempaa hinta/laatu suhdetta ostaa vaan sen surkean firman, joka pysty tarjoamaan parempaa saati edes yhtä hyvää samalla rahalla.
Toki se on myös kyseisen talousalueen ja maan ongelma, ettei ole panostettu tuotekehitykseen vaikka sähköautojen tulo oli itsestäänselvyys jo silloin kun Tesla sai Model 3 pihalle järkevään hintaan. Kiinassahan valtio on tukenut paikallisten yritysten tuotekehitystä halvalla rahalla, ja pistänyt firmat kilpailemaan ihan tosissaan. Nyt ne kiinalaisen totaalisen markkinatalouden voittajat voittaa seuraavaksi paskat länsifirmat ja niiden typerät kotimaat.
Länsimaissa sitten taas tuotekehitystä pelätään ja varmistetaan paskojen firmojen paskiintuminen suojatulleilla. No sitä saa mitä tilaa ja kiinalaiset kehittää meidän autot ja länsifirmat saa murusia mitä kiinalaisilta irtoaa.
Akuissahan Kiina on niin edellä, että siellä valtio todennäköisesti alkaa suojelemaan parempia tekniikoita eli kiinalaiset saa kyllä myydä tulevaisuudessa akkujaan pää märkänä länsimaisille, mutta eivät saa viedä valmistekniikkaa ulkomaille eli meillä länsimaissa tullaan jatkossakin tekemään akkuja vanhanaikaisilla kemioilla ja paremmat akut tullaan ostamaan Kiinasta.
Miksi tataan ei kukaan kysy kannykoista? 20 vuotta Kiinassa on revitty duunareiden salkanahasta lanteen halpaa kamaa mutta vasta autojen kohdalla siita kiinnostutaan.Onko näiden autotehtaiden vastuullisuusraportteja joku viisas evaluoinnut kriittisesti ?
Olisi varmaan pitanyt sanoa se kun ei se muilla ole yhta kirkaana mielessa. Kiinalaiten ei anneta myyda kilpailulliseen hintaan autojaan Eurooppaan koska pelataan kauppasotaa.
Oma mutu sanoo etta Kiinassa on kova poliittinen ohjaus etta EUhun saa myyda vain tietyn maaran sahkiksia jottei EU suutu. Kiinassa on paraikaa kova ylituotanto autoista ja dumppaavat niita vain tietyille markkinoille. Erityisemmin sellaisille markkinoille joilla ei ole merkittavaa omaa valmistusta.Tässä dongfengin mallissa rangaistustullin vaikutus on n. 2-3t€. Kehtaisin väittää ettei ole edes niin merkittävä että tekisi tästä hyvän ostoksen.
Kitisty on ja isosti kun tuotanto siirtyi puhelimissa aikoinaan kiinaan. Ihan sama poru oli silloin. Autonakkujen valmistuksen ympäristövaikutukset nykypäivänä ovat tosin muutamaa kertaluokka isompia puhelinakkujen. Siksi sama poru nykyään.Sama asia luontoarvojen kanssa. Ketaan ei ole 100 vuoteen kiinnostanut ekologisuus mutta vasta sahkoautojen kohdalla siita kitistaan koko ajan.
Niin siis Kiinahan otti valtaa valtion tuen lisäksi akuissa kiriä myös oman kaivosteollisuutensa ansiosta. Lyhyet toimitusketjut takaa kilpailuedun pidemmäksikin aikaa. Mutta osaltaan tämän mahdollistaa löysemmät ympäristö- ja työturvallisuusvaatimukset kaivoksilla. Nämä on ihan perustavanlaatuisia rajoitteita Euroopassa.
Autoteollisuudessa sitten onkin vähän epäselvempää, että mikä tulee olemaan lopputulema. Kaikenkarvaisia kiinalaisia sähköautopuljuja puskee autoja ulos, mutta vaikuttaisi että BYD on ainoa joka tekee niillä rahaa... ja kotimarkkinassa kilpailu on niin kovaa, että monet valmistajat ovat ihan julkisestikin kipuilleet. Ja BYD sitten kuristaa toimitusketjujaan ja jälleenmyyjiään, joista useat on menneet konkurssiin kun BYD sanelee ehtoja... ja tämä kuitenkin tilanteessa jossa paikallinen autoteollisuus merkittävässä nosteessa.
Tämä jatkuvasti toisteltu väite, että kiinalaiset autot olisivat jotenkin tuotekehityksellisesti edellä tuntuu olevan aika propagandaa suoraan Kiinan mediasta. Akuissa kyllä, mutta nekin vain harvoissa ja valituissa malleissa. Keskimäärin eurooppaankin rantautuneet edullisemmat mallit on akuiltaan sitten eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna keskinkertaisia, jollei jopa huonoja. Voimalinjoissa energiatehokkuus on edelleen eurooppalaisia jäljessä... ja softat useilla kiinalaisilla puolivalmiita vielä myynnin alkaessakin.
Kyllä se BYD:n Blade akku on ihan yhtä hyvä siinä halvassa kiinalaisessa BYD Dolphinissa kuin jossain kalliissa länsiautossakin (jopa Model Y:tä on saanut Bydin Blade akulla, ja ovat ilmeisen haluttuja Model y yksilöitä).
Elroqissa nimenomaan. Kun demosin näytön käyttöä mm. broidille, esitin miten luontevasti käsi tukeutuu joka kerta sille lisukalle sen kankaan sijaan. Sehän on vain oppimiskysymys miten sitä kättä lepuuttaa. Toisaalta, voihan sitä arvalla tökätä lepuuttamattakin mutta...Skodassako nimenomaan näin kävi? Mun mielestä Enyaqissa se toimii erinomaisesti, sen äänenvoimakkuushipsuttimen edessä on kangaspäällysteistä osaa johon on tosi hyvä tukea kättään kun näpyttelee näyttöä. Volkkarista kuvien perusteella puuttuu vastaava mikä vaikuttaa varsin ankealta suunnittelulta.
![]()
![]()
Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.Samaan kiinalaiseen tapaan kuuluu myös se, ettei välttämättä suojata omia tekniikoita patentein (toki akkukemiat varmaan eri tilanne) vaan luotetaan siihen, että jos kilpailija kopioi olemassa olevaa tekniikkaa ei se ole ongelma koska silloinhan se ei selvästikään osaa tehdä vielä sitä uutta mitä itse osataan kun vanhaa pitää kopioida.
On toki mutta toisaalta niillä on 18 kuukauden julkaisemattomuussuoja automaattisesti ja lisäksi joillain toimialueilla, kuten USA:ssa voi estää julkaisun vielä pidemmäksi aikaa. Siten, mikäli patentilla on muutakin arvoa kuin oman selustan turvaaminen, on patenttihakemuksen jättämisessä aina järkeä.Patenteissa on se ongelma etta se paljastaa kilpailijoille liikaa. Paljon asioita pidetaan vain salaisuutena.
Käsittääkseni Kiina sai LFP:ssä varaslähdön koska muunmaalaisia autonvalmistajia sitoivat patentit, mutta kiinalaisille annettiin niistä poikkeuksia, ehkä sen takia koska heidän uskottiin kuitenkin rikkovan niitä eikä saataisi siitä vastuuseen. Ainoa rajoitus taisi olla ettei Kiina voinut myydä LFP-akullisia autojaan ulkomaille, mutta se jo riitti pääsemään vauhtiin kyseisen teknologian kanssa, kauan ennen muita sähköautonvalmistajia.Lucidin CEO mielestä Kiina on kärkimaa LFP-teknologiassa, joka muuta väittää, ei tunne alaa. Muut akkukemiat omansa. Kiina on myös Risto Siilasmaan mielestä ottanut teknologian vauhdikkaiten käyttöön, se näkyy niiden sähköautoissa, siellä on tulevaisuuden sähköautosofta ja -teknologia suuntaukset. Yhdysvallat hyvänä, siellä todella kovaa osaamista. Eurooppalaiset ostaa softan Yhdysvalloista, kuten BMW Googlelta.
Käsittääkseni Kiina sai LFP:ssä varaslähdön koska muunmaalaisia autonvalmistajia sitoivat patentit, mutta kiinalaisille annettiin niistä poikkeuksia, ehkä sen takia koska heidän uskottiin kuitenkin rikkovan niitä eikä saataisi siitä vastuuseen
Ohessa Out Of Specsin testit, jossa ladataan 10 % alkaen 15 min, eli ”kahvipaussi/vessapaussi” ja matkalle tarvitsema pieni lisäys sähköautoon perille pääsemiseksi, ja ajetaan maantienopeutta niin kauan kuin saavutetaan taas 10%.
Sama se korealaisissa. Vähän virtaviivaisempi EV6 on hyvässä iskussa, mutta tiiliskiven muotoinen Ioniq 5 on myös kärkikahinoissa. Ei tuo selity millään muulla kuin latausnopeudella, 10% akulla 230 kW ei ole mikään mahdottomuus. ID.4 joka jää taakse on kuitenkin aavistuksen vähemmän kuluttava kuin Ioniq 5 omien 1-tiehen perustuvien kokemusten mukaan.Tuo testi kertoo mielestäni aika selvästi kuinka valtavan paljon parempi uuden Porschen virran vastaanottokyky on verrattuna noihin legacy autoihin. Toki se tuli selväksi saman julkaisijan New Yorkista Kaliforniaan testissäkin. Teslat saavat tuolla aika kovaa etua omien supereiden takia ja Tesla menee kovalla vauhdilla suht vähällä. Mutta kyllähän se paikallaan sähköteknisesti on polkenut jo pitkään autona.
ev-database.org löytyy myös sieltä auton speksi-sivun alareunasta Long Distance Suitability jossa ajetaan akku 100->10%, ladataan vartti ja katsotaan miten pitkälle päästään kun on akku jälleen 10%. Eli miten pitkälle pääsee kotipihasta yhdellä latauksella.Uskotteko, että alkaisimme akkukoon ja lataustehon sijaan puhumaan matkantekokyvystä, joka tarkoittaa sen katsomista paljon ajomatkaa laturilla saa ja paljon ajomatkaa akullisella saa, pelkkien ”tankin koon” katsomisen sijaan? Minä toivon, koska maailman resurssit rajallisia, matkantekokyky kertoo teknologisesta edistyksestä, toki muotoilu on valinta, ei teknologinen heikkous.
Normisettiä tuo latausnopeus. Nyt kun on tullut Kiallakin pidempiä reissuja tehtyä, niin sanoisin, että Model 3 jyrää sinne 450-500km:n asti 100-0, koska vie vähemmän, eikä sitä tarvitse kesällä ladata tuollaisella matkalla kertaakaan.Sama se korealaisissa. Vähän virtaviivaisempi EV6 on hyvässä iskussa, mutta tiiliskiven muotoinen Ioniq 5 on myös kärkikahinoissa. Ei tuo selity millään muulla kuin latausnopeudella, 10% akulla 230 kW ei ole mikään mahdottomuus.
Ei sun luvut ihan päde, kun ajan 120 km/h Ioniq 5:lla 350 km kesäkeleissä (100-liki 0%, kun kotipihassa). Kyllä EV6:n pitäisi päästä heittämällä 4:lla alkaviin lukemiin satasen vauhdeissa.Normisettiä tuo latausnopeus. Nyt kun on tullut Kiallakin pidempiä reissuja tehtyä, niin sanoisin, että Model 3 jyrää sinne 450-500km:n asti 100-0, koska vie vähemmän, eikä sitä tarvitse kesällä ladata tuollaisella matkalla kertaakaan.
Samankokoisella akulla varustetulla Kialla keskikulutus tuollaisessa motari / 100km rajoituslueella sen 3-5kWh/100km suurempi ja joku kusistoppi tarvitaan 450-500km matkalla, jos ei aja akkua säästellen.
Sitten taas kun mennään siitä pidempiin matkoihin, joilla välilataus pakko tehdä, niin homma alkaa jossain kohdassa kallistumaan toiseen suuntaan. KIA ottaa sen vartin ajan koko ajan päälle 200 tai ihan sen tuntumaan vaikkei akku olisi ihan kuivakaan laturille mennessä ja sillä vartin latauksella ajellaan pidempään kun Teslan vartilla. Ero korostuu, jos ei Supereita tarjolla, koska en ainakaan itse saanut miltään muulta laturilta Teslalle noita 230-240kW lukemia vaikka olisi ollut tyhjäkin akku.
1000km voisi mennä Model 3 vs EV6 optimimioloissa ja yhtään himmailematta (motari & maantie, nopeusrajoitus + 10km/h) suunnilleen noin:
Model 3: 450km -> 15min -> 225km -> 15min -> 225km -> 15min -> 100km
EV6: 350km -> 15min -> 280 km -> 15min -> 280km -> 15min -> 90km
Kolme varttia latailua / auto. KIA:ssa perillä vähän enemmän mehua kun Teslassa. Toki Teslalla vastaavasti halvempi reissu.
No mulla on tässä vertailupohjana omat ajot, joka on aika pitkälti vitostietä Helsingistä Kuhmoon. Tossa on kuitenkin jo Kuopioon mennessä 200km motaria. Edellinen reissu sieltä tännepäin 599km, keskinopeus 96km/h ja kulutus 19,5 (kevyttä sadetta alkumatkasta, tosi hyvä keli viimeiset 300km). Menomatka (yli puolet matkasta satoi) 610km keskinopeus 95km/h ja kulutus 22. En mä päässyt Teslallakaan tota hirveästi alle 17-18:sta, jos pääsi ajelemaan ruuhkitta ja parhaimmillaankin vei sen ~16, joten lähempänä tuo 450km sillä on epärealismia kun EV6:n 350km. Toki huomioin tuossa vähän myös sitä, että Teslalla kannattaa ajaa akku tyhjäksi kun taas EV6:n kanssa on aivan sama latauksen kannalta jääkö sinne vähän marginaalia.Ei sun luvut ihan päde, kun ajan 120 km/h Ioniq 5:lla 350 km kesäkeleissä (100-liki 0%, kun kotipihassa). Kyllä EV6:n pitäisi päästä heittämällä 4:lla alkaviin lukemiin satasen vauhdeissa.
Siis jos se lapsi tai koira lähtee ajamaan sillä?Nyt kun juuri varauksin kehuin Mach E:tä niin myynti on pysäytetty..
Olkoonkin että aika rajatapaus, eli ongelma siis se että jos ajon aikana 12V akku kuolee niin pahasti ettei dc dc saa pidettyä sähköjä yllä ja poistut autosta.![]()
Ford is halting Mustang Mach-E sales due to a recall impacting over 300,000 vehicles
Ford is recalling over 300,000 Mustang Mach-E models globally due to a glitch that could leave you locked out or...electrek.co
Pääset kyllä ulos autosta koska sisällä on mekaaniset kahvat, mutta koska ovet menee sähköisesti lukkoon kun lähdet ajamaan lukot ei aukea vaikka kahvasta avaat.
Tällöin voi autoon jäädä lapsi tai koira etkä saa enää ovea auki ulkopuolelta.
Ja se BYD blade on keskinkertainen jollei jopa huono tuossa dolphinissa:
Ei, vaan jos menet mekaanisella kahvalla kuskin ovesta ulos ja paiskaat oven kiinni perässäsi et pääse takaovesta poimimaan lasta kun ovet ovat edelleen lukossa.Siis jos se lapsi tai koira lähtee ajamaan sillä?
Juurikin näin, ilmaisin asian ehkä vähä huonosti mut tosiaan ovi aukeaa mekaanisesta kahvasta jollaiset on sisällä, mutta ovia ei saa auki ulkopuolelta muuta kuin sähköisestä napistaEi, vaan jos menet mekaanisella kahvalla kuskin ovesta ulos ja paiskaat oven kiinni perässäsi et pääse takaovesta poimimaan lasta kun ovet ovat edelleen lukossa.
Tarvitseeko ovien edes olla lukossa, jos ulkopuolella ei ole mekaanista kahvaa, vaan sähköinen oven avaus? Eli silloinhan niitä ei saa ulkoa auki vaikka eivät olisi lukossakaan?Juurikin näin, ilmaisin asian ehkä vähä huonosti mut tosiaan ovi aukeaa mekaanisesta kahvasta jollaiset on sisällä, mutta ovia ei saa auki ulkopuolelta muuta kuin sähköisestä napista
Pelkkä sade tuo useamman kWh lisää kulutusta sataselle oman kokemuksen mukaan. Keskisuomessa kesäkelissä ajelin Ioniqilla viime vuonna ja meni satkun alueilla ihan pyhällä hengellä.No mulla on tässä vertailupohjana omat ajot, joka on aika pitkälti vitostietä Helsingistä Kuhmoon. Tossa on kuitenkin jo Kuopioon mennessä 200km motaria. Edellinen reissu sieltä tännepäin 599km, keskinopeus 96km/h ja kulutus 19,5 (kevyttä sadetta alkumatkasta, tosi hyvä keli viimeiset 300km). Menomatka (yli puolet matkasta satoi) 610km keskinopeus 95km/h ja kulutus 22. En mä päässyt Teslallakaan tota hirveästi alle 17-18:sta, jos pääsi ajelemaan ruuhkitta ja parhaimmillaankin vei sen ~16, joten lähempänä tuo 450km sillä on epärealismia kun EV6:n 350km. Toki huomioin tuossa vähän myös sitä, että Teslalla kannattaa ajaa akku tyhjäksi kun taas EV6:n kanssa on aivan sama latauksen kannalta jääkö sinne vähän marginaalia.
Lisähuomiona toki vielä sekin, että alkukesän ilmat ovat olleet melko paskat ja noita omia EV6 retkiä ei ole missään nimessä optimiolosuhteissa ajettu. Uskoisin tuolla reitillä kulutuksen olevan kuitenkin optiminakin vähintään siellä 18 -tuntumassa, joka toki riittäisi 400km, mutta eipä siihen mitään kummempia puskureita jäisi. Tässä nurkkapyörityksessa taitaa esim. tällä hetkellä näyttää viimeisestä latauksesta 15,8, mutta nurkat ja kehät on yksi juttu ja motarit toinen..
Missä missään? Kyllä noita mekaanisia avaimia ja lukkopesiä löytyy ihan uusistakin autoista, ne vaan on piilotettu (ja hankalempia käyttää), koska ei niitä varmaan 99% ihmisistä käytä ikinä.Ei taida olla enää missään, koska ei ole mekaanisia (vara)avaimia tai lukkopesiä.
Tuli ajettua Turku - Seinäjoki kuivassa ja sen perään Ähtäri - Turku pääosin sateessa. Aika samoja teitä siis, mennessä kulutus alle 18 ja paluu yli 20. EV6, 255 / 20" kumeilla. Kyllä se märkä ja ehkä viilempi keli aika paljon vaikuttaa.Pelkkä sade tuo useamman kWh lisää kulutusta sataselle oman kokemuksen mukaan. Keskisuomessa kesäkelissä ajelin Ioniqilla viime vuonna ja meni satkun alueilla ihan pyhällä hengellä.
Tuo ovenkahvasekoilu on kyllä yksi niistä asioista jota ei vaan voi ymmärtää näissä sähköpöristimissä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.