Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuli ajettua Turku - Seinäjoki kuivassa ja sen perään Ähtäri - Turku pääosin sateessa. Aika samoja teitä siis, mennessä kulutus alle 18 ja paluu yli 20. EV6, 255 / 20" kumeilla. Kyllä se märkä ja ehkä viilempi keli aika paljon vaikuttaa.
Vaikuttaa useamman kWh / 100 km ihan kuten sanoittekin. Mä ton mainitsemani menomatkan (jolla vei sitten 22kWh) koitin ajaa iisisti jonossa maantieosuudet, mutta kun alkoi satamaan, niin ei se keskikulutus niistä motarin 22 lukemista oikein sitten yhtään alemmaksi muuttunut koko matkan aikana. Samalla reissulla 19,5 takaisin ja päästelin silloin kyllä ajoittain vähän reippaammin tulemaan Leppävirralle asti, jonka jälkeen oli sitten sen verran paljon liikennettä että meni jonohommiksi taas. Toi ~18 tai vähän alle kuulostaa aika realistiselle kulutukselle pidemmälle stintille, jossa keskinopeus n. 100km/h.. Satkua tai vähän yli ajaen menee varmaan aika helpostikin, mutta motareilla nousee 20kWh/100km tai ylikin, joka sitten nostaa ka:ta taas ylöspäin. Ihan tyytyväinen ollut itse noihin lukemiin. Odotin, että vie huomattavasti enemmän kuin Tesla, mutta ei noilla nurkkapyörityksessä ole juuri mitään eroa ja toi latausnopeus kompensoi esim. tolla 600km matkalla sen, että vaikka aiemmin joutuu laturille, niin yhdellä stopilla pärjäilee ja se isompi virtamäärä tulee sieltä suht.samassa ajassa kun käyrä pysyy flattina pitkään.

Tietty enemmän rangea on silti aina enemmän rangea ja siinä missä Teslalla pystyi esim. ajamaan noita reipas 200km suuntaansa pituisia juttuja aika huoleti meno-paluu, niin tällä joutuu katselemaan laturimestoja valmiiksi, jollei halua ajella tientukkona ja toivoa ettei ala satamaan.
 
Tai olet Nevadan autiomaassa +55 astetta Celsiusta ja koira itkee ja lapsi haukkuu kun läkähtyvät sisälle.
Tuohon riittää ihan suomalainen kesäkeli aurinkoisena päivänä.

Hätätapauksessa tietenkin rikotaan ikkuna, mutta ei kukaan mielellään niin tee kun voisi olla ihan normaali ovenkahva, jolla oven saa aina auki.
 
Tuohon riittää ihan suomalainen kesäkeli aurinkoisena päivänä.
Hätätapauksessa tietenkin rikotaan ikkuna, mutta ei kukaan mielellään niin tee kun voisi olla ihan normaali ovenkahva, jolla oven saa aina auki.
Juu yksi suomalaislapsi taisi muutama vuosi sitten kuolla autoon kun oli päässyt sisään mutta ei keksinyt miten sähköisistä ikkunoista ja ovista pääsee ulos.

Minun sähköautossani on onneksi mekaaniset kahvat (en muista saiko keskuslukituksen sisältä helposti auki ilman avainta), ja takaovissa on jopa ihan käsin rullattavat ikkunat. (Renault Zoe) Jos eivät mun kersat keksi miten saada takaikkunat auki, ehkä Darwinin tuomio lieneekin ihan paikallaan?
 
--
Vielä kun saisivat nuo ID.4 ja ID.x sarjan rattinapit fyysiseksi, niin avot.
--

En muista oliko jo aikaisemmin ketjusssa, mutta ID-sarjaan saa retrofitattua suoraan Golf/Atlaksen fyysiset napit -> VW ID Talk

Menee näemmä ilman mitään isompia virityksiä ja jos tuo on isompi show-stopper, eipä paljon tarvitse pistää, että noista pääsee eroon. Itsellä pari viikkoa mennyt nyt kun siirryin kosketus/fyysinen nappi -kombosta ID-nappeihin ja aika nopeasti noihin on tottunut niin vaikka olin jo heti noita vaihtamassa niin eipä enää ahdistele tai kiinnosta säätää. Paljon enemmän itseä ärsyttää kun vakkarin oma viiksi hävisi ja nyt vakkari on ratin napeissa.
 
En muista oliko jo aikaisemmin ketjusssa, mutta ID-sarjaan saa retrofitattua suoraan Golf/Atlaksen fyysiset napit -> VW ID Talk

Menee näemmä ilman mitään isompia virityksiä ja jos tuo on isompi show-stopper, eipä paljon tarvitse pistää, että noista pääsee eroon. Itsellä pari viikkoa mennyt nyt kun siirryin kosketus/fyysinen nappi -kombosta ID-nappeihin ja aika nopeasti noihin on tottunut niin vaikka olin jo heti noita vaihtamassa niin eipä enää ahdistele tai kiinnosta säätää. Paljon enemmän itseä ärsyttää kun vakkarin oma viiksi hävisi ja nyt vakkari on ratin napeissa.
Olen aika paljonkin miettinyt voiko haptisiin nappuloihin tottua riittävästi. Ilmeisesti sitten voi ja jos ei totu, voi korjata.

ID.7 olisi noin muuten kaikkein kiinnostavin sähköauto GTX Tourerina mutta tuo hipaisunappityperyys on ärsyttänyt ajatuksena suuresti. Itselleni taas vakkarin käyttöliittymä missä tahansa muualla kuin ratissa olisi absoluuttinen este autohankinnalle, joten se sentään on Volsuissa kunnossa. :)

No omat mahdolliset auto-ostokseni varmaan ovat jotain mikä tapahtuu aikaisintaan muutaman vuoden päästä niin ehtii siihen mennessä mallistot uusiutua joka tapauksessa.
 
Tietty enemmän rangea on silti aina enemmän rangea ja siinä missä Teslalla pystyi esim. ajamaan noita reipas 200km suuntaansa pituisia juttuja aika huoleti meno-paluu, niin tällä joutuu katselemaan laturimestoja valmiiksi, jollei halua ajella tientukkona ja toivoa ettei ala satamaan.
Sulla on kyllä autossa joku vika, jos 2xx km lukemat alkaa ahdistaa. Auto toki varmaan tuttuun koreatyyliin pimputtelee heti varoitusta, jos ennustaa akun menevän alle 10 % lopussa. Ajan Ioniqilla jatkuvasti päälle 300 km 1-tien motaria, yleensä tyhjällä tiellä reippaasti. Hyvällä kelillä rajoitusten mukaan ajaen menis koko 340 km lataamatta välissä, tällöin loppu on siten jo aidosti liki 0 %.

e: Vai meinaat, että Teslalla 400 km pätkä huoletta?
 
Ei, ei Teslassakaan ole. Ei taida olla enää missään, koska ei ole mekaanisia (vara)avaimia tai lukkopesiä.
Kattelin netistä, et taitaapi kaikista BYDin malleista ainakin löytyä mekaaninen avain älyavaimen sisältä. "Jos älykäs pääsyjärjestelmä ei toimi kunnolla eikä autoon pääse, mekaanisella avaimella voidaan lukita tai avata kuljettajan oven lukitus."
 
Kattelin netistä, et taitaapi kaikista BYDin malleista ainakin löytyä mekaaninen avain älyavaimen sisältä. "Jos älykäs pääsyjärjestelmä ei toimi kunnolla eikä autoon pääse, mekaanisella avaimella voidaan lukita tai avata kuljettajan oven lukitus."
Jeps, kyllä se on näin et on poikkeus jos sitä mekaanista avainta ei löydy.
 
Tuo ovenkahvasekoilu on kyllä yksi niistä asioista jota ei vaan voi ymmärtää näissä sähköpöristimissä.
Ei tuo sinänsä liity sähköautoihin. Polttiksissakin alkaa olla nuo sähköllä avautuvat ovet. Ainakin Audin uusissa A5 ja A6 polttiksissa oli tuollaiset, kun kävin katsomassa.
Ei liity suoraan sähköautoihin, mutta kyllä sekoilu autojen suunnittelussa lähti ihan next levelille sähköautojen myötä :)
 
Ei liity suoraan sähköautoihin, mutta kyllä sekoilu autojen suunnittelussa lähti ihan next levelille sähköautojen myötä :)
No tavallaan, koska Tesla ampui tuon liikkeelle, mutta ei nuo sinänsä ole mitenkään sidoksissa voimalinjaan.

Tosin onhan noita erinäköisiä sähköisiä ovenavaus systeemejä esitelty erikoisuuden tarvoittelun nimissä jo ennenkin, ja erilaisia automaattisesti toimivia takakontinavaus-systeemejä, ja sitä myöten sähköisesti toimivia "ovenkahvoja" jo ainakin varttivuosisadan ajan, mutta Teslahan nuo sähköisesti avautuvat käyntiovet toi ensimmäisenä "tavallisiin" henkilöautoihin.
 
No omat mahdolliset auto-ostokseni varmaan ovat jotain mikä tapahtuu aikaisintaan muutaman vuoden päästä niin ehtii siihen mennessä mallistot uusiutua joka tapauksessa.
Tämä raja elämää ihan helvetisti! Olen koittanut suv tyyppistä perheenliikuttajaa katsella sähköisenä, ja ainut kriteeri on että olisi vakkarin napit ratissa omina fyysisinä nappeinaan ettei ole hipaisunäppäimiä tai sellaista yhtä levyä nappien tilalla joka keikkuu. On muuten muuten aika vähissä vaihtoehdot.

Nykyisessä kia nirossa ratin oikealla puolella vakkarin napit ja vivut on äärimmäisen hyvät, ja ajaessa ei jalkoja tarvitse liikuttaa eikä paljoa sormeakaan kun tuolla voi kaasujalan korvata hyvin, liikkeet ja vaiva minimissään.
 
Tämä raja elämää ihan helvetisti! Olen koittanut suv tyyppistä perheenliikuttajaa katsella sähköisenä, ja ainut kriteeri on että olisi vakkarin napit ratissa omina fyysisinä nappeinaan ettei ole hipaisunäppäimiä tai sellaista yhtä levyä nappien tilalla joka keikkuu. On muuten muuten aika vähissä vaihtoehdot.

Nykyisessä kia nirossa ratin oikealla puolella vakkarin napit ja vivut on äärimmäisen hyvät, ja ajaessa ei jalkoja tarvitse liikuttaa eikä paljoa sormeakaan kun tuolla voi kaasujalan korvata hyvin, liikkeet ja vaiva minimissään.
BMW iX1/2 ja toki iX40/45/50/60/70.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Eikö tuossa selkeästi sanottu, että on huollossa pyydetty softan päivitys mikä jätetty tekemättä? Ja rivien välistä voisi päätellä, että myös edellisellä huoltokerralla on pyynnöstä huolimatta jätetty päivitys tekemättä.
Kai ne siellä sille syyn on antaneet miksi näin?
 
Kai ne siellä sille syyn on antaneet miksi näin?
Vanhempi hybrid auto, joten noihin tuskin mitään päivitellään herkästi ellei jotain ole oikeasti rikki tai valmistajalta kampanjoita tai suosituksia mitä tehdä määräaikaishuollossa. Ja etenkin jos takuuhuoltoon yritetty saada siihen kuulumatonta ylimääräistä työtä mukaan, noissa vanhemmissa järjestelmissä saattaa hyvinkin viedä lähemmäs tunnin työaikaa (tai työtilaa) päivityksen ajo.

Paska linja kuitenkin tuo, ettei päivitetä edes rahaa vasten mitään.

Eikö tuossa selkeästi sanottu, että on huollossa pyydetty softan päivitys mikä jätetty tekemättä? Ja rivien välistä voisi päätellä, että myös edellisellä huoltokerralla on pyynnöstä huolimatta jätetty päivitys tekemättä.
Kyllä, ihmettelin vain liittyikö tuossa Volkkari esimerkissä softa päivityksen pyyntö nyt näihin takuuasioiden hoitoon viallisen ratin osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä raja elämää ihan helvetisti! Olen koittanut suv tyyppistä perheenliikuttajaa katsella sähköisenä, ja ainut kriteeri on että olisi vakkarin napit ratissa omina fyysisinä nappeinaan ettei ole hipaisunäppäimiä tai sellaista yhtä levyä nappien tilalla joka keikkuu. On muuten muuten aika vähissä vaihtoehdot.

Nykyisessä kia nirossa ratin oikealla puolella vakkarin napit ja vivut on äärimmäisen hyvät, ja ajaessa ei jalkoja tarvitse liikuttaa eikä paljoa sormeakaan kun tuolla voi kaasujalan korvata hyvin, liikkeet ja vaiva minimissään.
Sanoisin että omaan makuun Enyaqin standardi VAG vakkariviiksi paljon parempi kuin KIA nappi+vipu. Molempia pystyy käyttämään iroottamatta otetta ratista.

Lisäksi yksi napautus 10 olisi kätevämpi kuin 1 kerrallaan / pitkä painallus 10.
 
Vanhempi hybrid auto, joten noihin tuskin mitään päivitellään herkästi ellei jotain ole oikeasti rikki tai valmistajalta kampanjoita tai suosituksia mitä tehdä määräaikaishuollossa. Ja etenkin jos takuuhuoltoon yritetty saada siihen kuulumatonta ylimääräistä työtä mukaan, noissa vanhemmissa järjestelmissä saattaa hyvinkin viedä lähemmäs tunnin työaikaa (tai työtilaa) päivityksen ajo.

Paska linja kuitenkin tuo, ettei päivitetä edes rahaa vasten mitään.


Kyllä, ihmettelin vain liittyikö tuossa Volkkari esimerkissä softa päivityksen pyyntö nyt näihin takuuasioiden hoitoon viallisen ratin osalta.
Tarina ei kerro oliko rahaa tarkoitus vaihtaa vai ei.
 
Sanoisin että omaan makuun Enyaqin standardi VAG vakkariviiksi paljon parempi kuin KIA nappi+vipu. Molempia pystyy käyttämään iroottamatta otetta ratista.

Lisäksi yksi napautus 10 olisi kätevämpi kuin 1 kerrallaan / pitkä painallus 10.
Tottumuskysymys tai ei, niin minä oon tykännyt just tuosta et pitkä painallus 10 ja ykkösen hienosäätöä sit painamalla nappia ylös tai alas
 
Vanhempi hybrid auto, joten noihin tuskin mitään päivitellään herkästi ellei jotain ole oikeasti rikki tai valmistajalta kampanjoita tai suosituksia mitä tehdä määräaikaishuollossa. Ja etenkin jos takuuhuoltoon yritetty saada siihen kuulumatonta ylimääräistä työtä mukaan, noissa vanhemmissa järjestelmissä saattaa hyvinkin viedä lähemmäs tunnin työaikaa (tai työtilaa) päivityksen ajo.

Paska linja kuitenkin tuo, ettei päivitetä edes rahaa vasten mitään.


Kyllä, ihmettelin vain liittyikö tuossa Volkkari esimerkissä softa päivityksen pyyntö nyt näihin takuuasioiden hoitoon viallisen ratin osalta.
Alkaa noissa nykyautoissa, etenkin hybrideissä olla kymmeniä ellei satoja ohjainlaitteita joiden kaikkien päivittely on äkkiä päivän tai kahden keikka, joten ihan ymmärrettävää että ei päivitetä muuta kuin pakolliset jos jotain on rikki ja voisi päivityksellä korjautua. Tai kai ne sitten päivittelisi kaikki jos suostuisi sen puolitoista tonnia maksamaan mitä pari korjaamopäivää nykyhinnoilla taitaa maksaa.

Ei taida kovin monella valmistajalla vielä olla ns. Teslan mallia että kaikki menee jonkun yhden autossa olevan keskustietokoneen kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Sulla on kyllä autossa joku vika, jos 2xx km lukemat alkaa ahdistaa. Auto toki varmaan tuttuun koreatyyliin pimputtelee heti varoitusta, jos ennustaa akun menevän alle 10 % lopussa. Ajan Ioniqilla jatkuvasti päälle 300 km 1-tien motaria, yleensä tyhjällä tiellä reippaasti. Hyvällä kelillä rajoitusten mukaan ajaen menis koko 340 km lataamatta välissä, tällöin loppu on siten jo aidosti liki 0 %.

e: Vai meinaat, että Teslalla 400 km pätkä huoletta?
Ei mulla pimputa toi auto mistään asiasta mitään varoituksia, mutta tarkoitin tosiaan nimenomaan meno-paluu settejä, joissa kokonaispituus siellä 400-500km välissä.
 
Alkaa noissa nykyautoissa, etenkin hybrideissä olla kymmeniä ellei satoja ohjainlaitteita joiden kaikkien päivittely on äkkiä päivän tai kahden keikka, joten ihan ymmärrettävää että ei päivitetä muuta kuin pakolliset jos jotain on rikki ja voisi päivityksellä korjautua. Tai kai ne sitten päivittelisi kaikki jos suostuisi sen puolitoista tonnia maksamaan mitä pari korjaamopäivää nykyhinnoilla taitaa maksaa.

Ei taida kovin monella valmistajalla vielä olla ns. Teslan mallia että kaikki menee jonkun yhden autossa olevan keskustietokoneen kautta.
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Jossain määrin päivitysten saaminen verkon kautta on hyvä asia, mutta autojen riippuvuus verkosta taas ei lainkaan.
Pahimmillaan moderni auto ei enää toimi kun jokin serveri on alhaalla tai sammutettu vanhentuneena. Viiksihirviöt ovat myös siinä mielessä käteviä, että toimintoja voi käyttää samaan aikaan kun seuraa liikennettä.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Eikä vanhemmille autoilijoille ikänäöllä pitäisi pikemminkin olla isompia näyttöjä?

Minäkin vaadin työnantajalta että läppärini näyttö tulee olla 15,6 tai 16 tuumaa jotta näen tihrustaakin siltä jotain, ei mitään 13-14" mininäyttöä. Eniten tykkään katsella 17,2" läppäreiden isoja näyttöjä mutta sellaisia ei enää juurikaan myydä.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.

Tämä - laiskalla designillä lätkäisty iso näyttö, fyysisten nappien, mittariston/näytön ja viiksien poisto ei ole mitään muuta kuin halpuutusta. Modernismin yms kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Navin kartatkin pitäisi saada kunnolla ja muokattavaksi HUDiin niin ei tarvitsisi näyttöjä katsella. Nuo isot näytöt keskikonsolissa on aivan hirveän näköisiä omaan silmään
 
Navin kartatkin pitäisi saada kunnolla ja muokattavaksi HUDiin niin ei tarvitsisi näyttöjä katsella. Nuo isot näytöt keskikonsolissa on aivan hirveän näköisiä omaan silmään
No kyllä ainakin bemarissa HUDin kartalla pärjää. En juuri navigoidessa eses pidä keskinäytöllä karttaa. Ja kun vielä kartta näkyy tarvittaessa tossa nopeusnäytöllä suoraan edessä, niin hyvä.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
Katso Kiinan markkinaa, siellä asia nähdään hyvin toisin. Tämä kumoaa ajatuksen objektiivisuudesta. Euroopassa otetaan teknologia hieman hitaammin käyttöön, esimerkkinä kosketusnäyttöpuhelimet. BMW neue klasse on juuri tällainen isonäyttöinen auto, hyvä BMW.
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.
Näytölle keskittäminen pitää auton tuoreena koko elinkaaren👍🏻 Tämä on syy miksi valmistajat keskittää asioita näyttöön. Parilla monitoiminapilla ratissa saa hoidettua loput mm lämmönsäätö etc. BMW neue klasse siirtymässä mukana.

Myöhemmin arkiajot ajaa auto itse muutoinkin, mutta eri kuluttajaryhmille eri tuotteet, ei teknologiaa kaipaaville perinteisempää. Toivon et euroopassa otettaisiin teknologia innolla vastaan, se on pelastus ilmastonmuutokseenkin.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta.
Taisit mainita tämän ennenkin täällä. Tämä kuulostaa vähän hassulta kun VW:n omistama CARIAD tekee molemmille softaa ja VW omistaa Riviania. Lisäksi yrityksillä on erillinen yhteinen teknologiayritys. Enemmänkin puhuisin konserniyhteistyöstä. Mut joo sori pilkun nussimisesta halusin vaan täsmentää.
 
En muista oliko jo aikaisemmin ketjusssa, mutta ID-sarjaan saa retrofitattua suoraan Golf/Atlaksen fyysiset napit -> VW ID Talk

Menee näemmä ilman mitään isompia virityksiä ja jos tuo on isompi show-stopper, eipä paljon tarvitse pistää, että noista pääsee eroon. Itsellä pari viikkoa mennyt nyt kun siirryin kosketus/fyysinen nappi -kombosta ID-nappeihin ja aika nopeasti noihin on tottunut niin vaikka olin jo heti noita vaihtamassa niin eipä enää ahdistele tai kiinnosta säätää. Paljon enemmän itseä ärsyttää kun vakkarin oma viiksi hävisi ja nyt vakkari on ratin napeissa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.
 
Moderni sähköarkkitehtuuri joka kykenee ketteriin OTA päivityksiin on Rivianilla ja Teslalla. Volkswagenilla tulossa, koska osti sen Rivianilta. BMW neue klasse eka eurooppalainen.

Mutta tällainen modernismi ei saata kiinnostaa Eurooppalaista kuluttajaa. Uuden auton ostaja täällä ka. 55 vuotta, siinä ei samoin tekniikka kiinnosta (keskimäärin), siksi uusi Audin Q3 tai Rellujen 5 etc. ovat viiksihirviöitä, sekä Tesla voi olla suuri outous kosketusnäytöillä. Moni eurooppalainen auto suunniteltu 55 vuotiaalle, joka harmi. Näytöt yhä monessa autossa todella pieniä ja softa mallia doro.
Eipä nuo ole toisensa poissulkevia asioita ollenkaan. Olisi varmaan valmistajallekin halvempaa päivitellä etänä kuin että maahantuoja tai tehdas maksaa marmorille noista tunneista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.


Olin ihan samaa mieltä noista napeista kun sain volkkarin alle, mutta kymppitonni ja vuosi on tullut nyt ajeltua ja ei sitä kyllä enää edes ajattele, menee ihan katsomatta ja noi sormella tehtävät eleet toimii just eikä melkein. Ajan kuitenkin noin neljä kertaa enemmän kilometrejä talon toisella autolla missä on tavalliset napit vakkarille, ja silti ei aiheuta mitään hämminkiä enää. Ekat pari kuukautta oli vähän semmoista että mitäs nyt pitää oikein painaa tai liu'uttaa.
 
No kyllä ainakin bemarissa HUDin kartalla pärjää. En juuri navigoidessa eses pidä keskinäytöllä karttaa. Ja kun vielä kartta näkyy tarvittaessa tossa nopeusnäytöllä suoraan edessä, niin hyvä.
Polestarissa kanssa navigaattori integroituu nopeusnäyttöön.
 
Katso Kiinan markkinaa, siellä asia nähdään hyvin toisin. Tämä kumoaa ajatuksen objektiivisuudesta. Euroopassa otetaan teknologia hieman hitaammin käyttöön, esimerkkinä kosketusnäyttöpuhelimet. BMW neue klasse on juuri tällainen isonäyttöinen auto, hyvä BMW.
Eli mikä sen ison näytön hyöty on? Ohjelmiston päivitys tai teknologian taso ei liity mitenkään näytön kokoon. Lisäksi ei ole mikään mielipideasia, onko ratin napit tai viikset parempia, kuin näytön naputtelu. Kosketusnäyttöpuhelimetkin (esim applen eka) levisi lännessä eka.
 
Täy
No kyllä ainakin bemarissa HUDin kartalla pärjää. En juuri navigoidessa eses pidä keskinäytöllä karttaa. Ja kun vielä kartta näkyy tarvittaessa tossa nopeusnäytöllä suoraan edessä, niin hyvä.
Täytyy tutustua miten sen saisi Audissa isommaksi siihen hudiin. Mittaristossa toki saa isoksi ettei tarvi keskinäyttöä katsella…
 
Minkähän hintaisesta operaatiosta kyse, jos itse yrittäisi nappiratit saada? Vapauttaisi käytettyjen valikoimaa. Tietääkö joku suomesta jonkun, joka oisi tehnyt ja toteuttunut.


Itse ajan nykyistä autoani puhtaasti ratista napeilla, niin ei kyllä kykene ostamaan esim. id 7 tms. niin kauan kun nappituntuma on huono. Hyvä auto pilattu huonoilla napeilla.
Vakkari ja kaistankeskittäjät toimii kyllä kaikista kätevimmin ratista, varsinkin jos toteutus on hyvä. Näinkin sanottuna myös viiksitoteutus kelpaisi.

Totota muuten julkaissut jonku olikohan 55kwh akullisen bz4x mallin (faceliftistä), joku 40k suunnilleen tasan.

Hihasta heittäisin, että osat 150e ja tunnin laskutus työstä. Pariin autoon jumppaillut rattia ja youtube-pohjalta onnistui hoitaa itsekin ihan ok. Atlas/Golf osanumeron metsästys ehkä hankalin, jotta löytää ratinlämmityksellä tai ilman olevan setin.

Videon kommenteissahan oli, että joku oli tilannut sarjoja 15 kappaletta ja oli laittamassa bägin irroitustyökalulla yms olevia kittejä myyntiin.
 
Tämä - laiskalla designillä lätkäisty iso näyttö, fyysisten nappien, mittariston/näytön ja viiksien poisto ei ole mitään muuta kuin halpuutusta. Modernismin yms kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Se on just näin. Kyllä sen kanssa oppii elämään, jos nappeja ei ole tarjolla, mutta käytettävyys on paljon paskempi ja lisäksi kojelaudat ovat 100% rumia autoissa, joissa tuollainen on.
 
Näytölle keskittäminen pitää auton tuoreena koko elinkaaren👍🏻 Tämä on syy miksi valmistajat keskittää asioita näyttöön. Parilla monitoiminapilla ratissa saa hoidettua loput mm lämmönsäätö etc. BMW neue klasse siirtymässä mukana.

Myöhemmin arkiajot ajaa auto itse muutoinkin, mutta eri kuluttajaryhmille eri tuotteet, ei teknologiaa kaipaaville perinteisempää. Toivon et euroopassa otettaisiin teknologia innolla vastaan, se on pelastus ilmastonmuutokseenkin.
Autoissa on tietty määrä perustoimintoja, jotka tarvitaan. Niiden pitää toimia heti eikä sit kun joku intialainen vahingossa saa toimivan koodinpätkän ulos. Niitä ei saa myöskään rikkoa Tesla tyyliin myöhemmissä päivityksissä. Ihan höpöhöpö juttuja, että joku tablettiin keskittäminen pitää auton tuoreena, puhdas rasite. Vagin tripletin tyylinen ratkaisu, jossa perusasiat toimii integroidusti ja infotainment pyörii kännyllä on paljon varmemmin ylläpidettävä kuin integroitu lätty.
 
Siinä mielessä, että pystytään luomaan & tuomaan uusia ominaisuuksia joita vielä tuotteen tullessa markkinoille ei ole ollut kehitetty. Kiinteiden mittarien ja painikkeiden aikakaudella oleviin ei pysty "kehittämään uutta" samaan rautaan kun et pysty tuomaan sitä uutta infoa esille mitenkään.
 
Kerro jokin konkreettinen esimerkki. Kysehän tässä oli perustoimintoimintojen siirtämisestä näytölle. Eli jokin esimerkki siitä, mitä perustoiminnallisuutta pitäisi pystyä muuttamaan siten, että se ei onnistu muuten kuin että toiminto on siirretty näytölle.

Ja jatkokysymyksenä, miksi jotain perustoiminnallisuutta edes pitäisi muuttaa auton elinkaaren aikana sillä tavalla, että muuttaminen ei ole mahdollista ilman, että toiminto on näytöllä?

Itse voin hyvinkin kertoa vastakkaisen esimerkin, esim. ajosuunnan valitsin. Se, että Teslassa se on viety näytölle, on vain ja ainoastaan huono asia. Näytöltä suunnan valinta ei tule koskaan olemaan niin helppoa ja kätevää kuin esim. keskikonsolissa olevan vivun kanssa.
 
Kerro jokin konkreettinen esimerkki. Kysehän tässä oli perustoimintoimintojen siirtämisestä näytölle. Eli jokin esimerkki siitä, mitä perustoiminnallisuutta pitäisi pystyä muuttamaan siten, että se ei onnistu muuten kuin että toiminto on siirretty näytölle.

Ja jatkokysymyksenä, miksi jotain perustoiminnallisuutta edes pitäisi muuttaa auton elinkaaren aikana sillä tavalla, että muuttaminen ei ole mahdollista ilman, että toiminto on näytöllä?

Itse voin hyvinkin kertoa vastakkaisen esimerkin, esim. ajosuunnan valitsin. Se, että Teslassa se on viety näytölle, on vain ja ainoastaan huono asia. Näytöltä suunnan valinta ei tule koskaan olemaan niin helppoa ja kätevää kuin esim. keskikonsolissa olevan vivun kanssa.
Tai ilmastoinnin / penkinlämmityksen tai ratinlämmityksen säätö..
 
Näytöltä suunnan valinta ei tule koskaan olemaan niin helppoa ja kätevää kuin esim. keskikonsolissa olevan vivun kanssa.
Tai ilmastoinnin / penkinlämmityksen tai ratinlämmityksen säätö..
Jos kummankin viestin toiminnallisuuksien osalta automatiikka olisi vimpan päälle kunnossa, olisi aivan sama vaikka napit olisivat takakontissa.

Minun mielestäni iso näyttö on ihan jees. Se mahdollistaa monta sellaista asiaa, mitä pikkunäyttö ei tee. Mutta... pääosin hyödyt liittyvät pysähdyksissä oloon: esim. valikkojen helpompi selaaminen, pelit, kartan selaaminen jne.

Ajaessa oleellisimmat asiat tulee olla ratin napeissa ja viiksissä. Lisäksi nopeus, vilkut, äänilähde ja navi hudissa. Jos ajaessa on tarve vilkuilla näyttöä, mieluummin vilkuilen isoa ja hyvällä leiskalla olevaa kuin pientä (ja vieläpä napeilla ohjattavaksi tarkoitettua) näyttöä.
 
Jos kummankin viestin toiminnallisuuksien osalta automatiikka olisi vimpan päälle kunnossa, olisi aivan sama vaikka napit olisivat takakontissa.

Ajosuunnan valitsinta ei voi automatisoida niin, että se voisi automaattisesti 100 % varmuudella mennä oiken.
 
Ei kai se Teslan tms näytön selailu ajaessa ole sen turvallisempaa kuin kännykän plärääminen.
 
Ajosuunnan valitsinta ei voi automatisoida niin, että se voisi automaattisesti 100 % varmuudella mennä oiken.
Olen samaa mieltä.

Ei kai se Teslan tms näytön selailu ajaessa ole sen turvallisempaa kuin kännykän plärääminen.
Ei ole, koska Teslan leiska on huono. Jos se olisi hyvä, uskaltaisin aika ponnekkaaksi väittää isomman näytön käyttöä turvallisemmaksi.
 
Siinä mielessä, että pystytään luomaan & tuomaan uusia ominaisuuksia joita vielä tuotteen tullessa markkinoille ei ole ollut kehitetty. Kiinteiden mittarien ja painikkeiden aikakaudella oleviin ei pysty "kehittämään uutta" samaan rautaan kun et pysty tuomaan sitä uutta infoa esille mitenkään.
Eihän sen kiinteän napin tarvitse tehdä vain yhtä asiaa. Lisäksi siihen nappiin voi tehdä vaikka painallusten lisäksi eleen tunnistuksen tai vaikka pienen näytön, jos sen kokeen tarpeelliseksi.
Isoon näyttöön keskittäminen ei myöskään takaa tuoreutta millään tasolla.

Sitä paitsi kirjoittelen tätäkin näyttöön koskematta laitteella, johon on merkillisesti vuosikymmenien ajan saatu keksittyä uusia ominaisuuksia, ihan ilman isoa kosketusnäyttöä. Näppäimet ja näyttö kun eivät ole vastakkaisia asioita.
 
Huhua että lvl4 FSD Saksassa vuoden loppuun mennessä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Huhua että lvl4 FSD Saksassa vuoden loppuun mennessä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tais vaan mennä firma väärin :D

 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 014
Viestejä
4 911 200
Jäsenet
79 099
Uusin jäsen
JJUUSO

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom