Yleistä keskustelua sähköautoista

Huhua että lvl4 FSD Saksassa vuoden loppuun mennessä:

Melkein voi tarkistaa kellon siitä että kun julkisuuteen tulee jotakin ikävää eli että "robotaksissa" on auton liikkumiseen liittyvien Teslan työntekijöitten ja maksavien oikeiden asiakkaiden suhdeluku 3:0 per auto niin seuraavana päivänä pistetään liikkelle joku BS huhu joka normaaliin tapaan saa jokaisella kertomiskerralla lisää "faktoja" ja varmuutta että se on totta. Jos nämä "faktat" tulisi suoraan Elonin tweetistä niin sittenkin niitä sopii epäillä että näinköhän tulee tapahtumaan. Mutta taitaa olla vähän liian paksua jopa Elonille.
 
Viimeksi muokattu:
Noita twiittejä nyt on aika turha postailla, kun niiden totuusarvo on sama kuin kalevilla esson baarissa.. Eli vastuu 100% kuulijalla.
 
Robo-autoille olisi varmaan hyvä luoda oma ketjunsa, kun eivät liity suoranaisesti sähkö-autoihin.
On olemassa jo.
 
Voitko avata tätä jotenkin jonkun esimerkin avulla, kun en oikein pääse kiinni tuohon, että miten se, että asiat ovat näytöllä, pitäisi autoa tuoreena.
Tsekkaa BMW:n 2017 vuoden infoteiment ja mittaristo, sen jälkeen Model 3, sitten menet BMW:hen vuodelta 2025 (neue klasse tulee tänä vuonna) ja vertaat tätä tuohon vanhaan, sekä käyt katselemassa Model 3 highlandia vuodelta 2025. Voit tehdtä tämän myös Passat vr. ID.7.

Huomaat miten auto vanhenee pystyyn softalta, muttei Tesla, johon on kokoajan tuotu uutta raikasta softaa ja ominaisuuksia. Vaikutuksena myös siinä ettei legacy autoja voi päivittää niin halvalla.
 
Tsekkaa BMW:n 2017 vuoden infoteiment ja mittaristo, sen jälkeen Model 3, sitten menet BMW:hen vuodelta 2025 (neue klasse tulee tänä vuonna) ja vertaat tätä tuohon vanhaan, sekä käyt katselemassa Model 3 highlandia vuodelta 2025. Voit tehdtä tämän myös Passat vr. ID.7.

Huomaat miten auto vanhenee pystyyn softalta, muttei Tesla, johon on kokoajan tuotu uutta raikasta softaa ja ominaisuuksia. Vaikutuksena myös siinä ettei legacy autoja voi päivittää niin halvalla.

Et siis edes pyydettäessä pysty kertomaan yhtä ainuttakaan esimerkkiä, vaan vastauksesi on vain tyyliin "mene itse katsomaan"?

Jos Tesla vuonna 2025 näyttää edelleen kojelaudan/ohjaamon osalta ihan samalta kuin vuonna 2017, niin eikö se vain todista juuri päinvastaista, eli sillä näyttöön keskittämällä ei ole pystytty uudistamaan autoa lainkaan?

Eli kerrotko nyt jonkin ihan konkreettisen esimerkin vaikkapa siitä Teslasta, mitä siinä on pystytty "pitämään tuoreena" sen vuoksi, että on keskitetty kaikki näyttöön.
 
Et siis edes pyydettäessä pysty kertomaan yhtä ainuttakaan esimerkkiä, vaan vastauksesi on vain tyyliin "mene itse katsomaan"?

Jos Tesla vuonna 2025 näyttää edelleen kojelaudan/ohjaamon osalta ihan samalta kuin vuonna 2017, niin eikö se vain todista juuri päinvastaista, eli sillä näyttöön keskittämällä ei ole pystytty uudistamaan autoa lainkaan?

Eli kerrotko nyt jonkin ihan konkreettisen esimerkin vaikkapa siitä Teslasta, mitä siinä on pystytty "pitämään tuoreena" sen vuoksi, että on keskitetty kaikki näyttöön.
Kyllä tuosta nyt pitäisi ymmärtää että se vanha malli on päivittynyt ainakin lähes samanlaiseksi kuin uudet käyttöliittymän ja ominaisuuksien osalta, mitä muut merkit taas eivät ole tehneet. Luuletko oikeasti, että 2025 Teslat näyttävät 2017 malleilta käyttiksen osalta vai onko tämä jotain uutta vänkäystekniikkaa?
 
Kyllä tuosta nyt pitäisi ymmärtää että se vanha malli on päivittynyt ainakin lähes samanlaiseksi kuin uudet käyttöliittymän ja ominaisuuksien osalta, mitä muut merkit taas eivät ole tehneet. Luuletko oikeasti, että 2025 Teslat näyttävät 2017 malleilta käyttiksen osalta vai onko tämä jotain uutta vänkäystekniikkaa?

Se ei edelleenkään vastaa kysymykseen. Kerro joku ihan konkreettinen esimerkki. Mikä siinä Teslan näytöllä on muuttunut esim. nyt vuosien 2017 ja 2025 välillä, mikä ei olisi mahdollista ilman että kyseinen ominaisuus on integroitu näytölle? Ja miten se on muuttunut?

Esimerkiksi se, että suunnanvalitsin on näytöllä, mahdollistaa toki sen että sitä suunnan valitsijaa voidaan vaikka softalla muuttaa erinnäköiseksi, mutta millä tavalla tämä parantaa yhtään mitään, verrattuna siihen, että keskikonsolissa olisi ihan fyysinen helppokäyttöinen suunnanvalitsin?
 
Se ei edelleenkään vastaa kysymykseen. Kerro joku ihan konkreettinen esimerkki. Mikä siinä Teslan näytöllä on muuttunut esim. nyt vuosien 2017 ja 2025 välillä, mikä ei olisi mahdollista ilman että kyseinen ominaisuus on integroitu näytölle? Ja miten se on muuttunut?

Esimerkiksi se, että suunnanvalitsin on näytöllä, mahdollistaa toki sen että sitä suunnan valitsijaa voidaan vaikka softalla muuttaa erinnäköiseksi, mutta millä tavalla tämä parantaa yhtään mitään, verrattuna siihen, että keskikonsolissa olisi ihan fyysinen helppokäyttöinen suunnanvalitsin?
Onhan Teslan käyttöliittymä muuttunut moneen otteeseen. Uusia asioita tullut, kuten pysäköintiavustin, matriisivalot jne. Ratti rullien toimintaa muutettu jokusen kerran esim. pyyhkijöiden osalta (nyt todella hyvä verrattuna mitä oli 2v sitten) jne.

Mutta itse ymmärsin viestin niin että ulkonäkö on moderni koska sitä voidaan päivittää. Ja onhan tuo muuttunut paljonkin aikojen saatossa. Ja siis varsinkin käyttöliittymän ulkonäköseikat ovat sellaisia, että ilman päivitystä ne näyttävät vanhalta. Vaikka olisi kuinka modernia tänään niin 10v päästä näyttää antiikkiselta, joten ainoa keino pitää käyttöliittymä modernin näköisenä on päivittää sitä säännöllisesti.
 
Mutta itse ymmärsin viestin niin että ulkonäkö on moderni koska sitä voidaan päivittää. Ja onhan tuo muuttunut paljonkin aikojen saatossa. Ja siis varsinkin käyttöliittymän ulkonäköseikat ovat sellaisia, että ilman päivitystä ne näyttävät vanhalta. Vaikka olisi kuinka modernia tänään niin 10v päästä näyttää antiikkiselta, joten ainoa keino pitää käyttöliittymä modernin näköisenä on päivittää sitä säännöllisesti.

Graafisen käyttöliittymän hyvä puoli on mahdollisuus päivittämiseen ja se voi tietysti olla pelkästään visuaalinen tai sitten myös funktionaalinen. Trendit vaihtelevat ja käyttöliittymästä saa helposti fressin näköisen jos vaan muuttaa värimaailmaa ja objektien rakennetta, vaikkei toisi mitään toiminnallisia muutoksia.
 
Graafisen käyttöliittymän hyvä puoli on mahdollisuus päivittämiseen ja se voi tietysti olla pelkästään visuaalinen tai sitten myös funktionaalinen. Trendit vaihtelevat ja käyttöliittymästä saa helposti fressin näköisen jos vaan muuttaa värimaailmaa ja objektien rakennetta, vaikkei toisi mitään toiminnallisia muutoksia.

Voihan näytön ulkoasua, layoutia muuttaa ja päivittää, vaikka kaikkea ei olisikaan keskitetty näyttöön. Edelleen on tässä ketjussa esittämättä yksikään esimerkki, miten jonkun perinteisesti fyysisen napin tai viiksen takana olleen toiminnon siirtäminen näytölle olisi jollain tavalla mahdollistanut auton "pysymisen tuoreena".
 
Voihan näytön ulkoasua, layoutia muuttaa ja päivittää, vaikka kaikkea ei olisikaan keskitetty näyttöön. Edelleen on tässä ketjussa esittämättä yksikään esimerkki, miten jonkun perinteisesti fyysisen napin tai viiksen takana olleen toiminnon siirtäminen näytölle olisi jollain tavalla mahdollistanut auton "pysymisen tuoreena".
Esim. sillee että ku oot hinkannu sitä fyysistä nappia tarpeeksi niin se on kulunut mutta näytöllä se näyttää edelleen tuoreelta! :D
 
Voihan näytön ulkoasua, layoutia muuttaa ja päivittää, vaikka kaikkea ei olisikaan keskitetty näyttöön. Edelleen on tässä ketjussa esittämättä yksikään esimerkki, miten jonkun perinteisesti fyysisen napin tai viiksen takana olleen toiminnon siirtäminen näytölle olisi jollain tavalla mahdollistanut auton "pysymisen tuoreena".

En tainnut sanoa ettei voisi?

Eri asia on tietysti sitten että päivitetäänkö sitä. Perinteisillä valmistajille kun infotainment on yksittäinen hanke jonkun mallisarjan tuotantoketjussa, jonka päättymisen jälkeen siihen tuodaan enää maksimissaan korjauksia olemassaoleviin toiminnallisuuksiin.
 
Voihan näytön ulkoasua, layoutia muuttaa ja päivittää, vaikka kaikkea ei olisikaan keskitetty näyttöön. Edelleen on tässä ketjussa esittämättä yksikään esimerkki, miten jonkun perinteisesti fyysisen napin tai viiksen takana olleen toiminnon siirtäminen näytölle olisi jollain tavalla mahdollistanut auton "pysymisen tuoreena".
Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.
 
Mutta itse ymmärsin viestin niin että ulkonäkö on moderni koska sitä voidaan päivittää. Ja onhan tuo muuttunut paljonkin aikojen saatossa. Ja siis varsinkin käyttöliittymän ulkonäköseikat ovat sellaisia, että ilman päivitystä ne näyttävät vanhalta. Vaikka olisi kuinka modernia tänään niin 10v päästä näyttää antiikkiselta, joten ainoa keino pitää käyttöliittymä modernin näköisenä on päivittää sitä säännöllisesti.
Onko se tosiaan muuttunut kovin paljon? En ole koskaan itse Teslaa omistanut, mutta firmalla on pari ollut, joista ensimmäinen tuli ennen kun Suomessa oli huoltoakaan. Eli on jokusen tuhatta kilometria ajettu juuri niillä alkupään Tesloilla. Selasin tuossa äsken nopeasti Youtubessa model 3 2025 infotainment esittelyvideon, ja kovin tutulta se näytti. Toki ulkoasu oli jonkun verran muuttunut jo ihan pelkän vaakanäytön johdosta ja esimerkiksi ilmanvaihdon säätönäkymä oli täysin erilainen, mutta ikonit, "napit" ja valikot yleensäkin näyttivät samalta kuin omassa muistissa näiden vanhojenkin. Toki voi hyvin olla, että muisti tekee tepposia.
 
Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.
 
Tsekkaa BMW:n 2017 vuoden infoteiment ja mittaristo, sen jälkeen Model 3, sitten menet BMW:hen vuodelta 2025 (neue klasse tulee tänä vuonna) ja vertaat tätä tuohon vanhaan, sekä käyt katselemassa Model 3 highlandia vuodelta 2025. Voit tehdtä tämän myös Passat vr. ID.7.

Huomaat miten auto vanhenee pystyyn softalta, muttei Tesla, johon on kokoajan tuotu uutta raikasta softaa ja ominaisuuksia. Vaikutuksena myös siinä ettei legacy autoja voi päivittää niin halvalla.
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
 
En tainnut sanoa ettei voisi?

Eri asia on tietysti sitten että päivitetäänkö sitä. Perinteisillä valmistajille kun infotainment on yksittäinen hanke jonkun mallisarjan tuotantoketjussa, jonka päättymisen jälkeen siihen tuodaan enää maksimissaan korjauksia olemassaoleviin toiminnallisuuksiin.

Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

No tästä päästään nyt siihen mitä kyseenalaistin, että ei se näyttöön kaiken keskittäminen ole se juttu, mikä pitää auton tuoreena, vaan ennemminkin se, että haluaako valmistaja päivitellä sitä vai ei. Eli vaikka tietyt perustoiminnallisuudet pidettäisiin fyysisten nappien tai viiksien takana, niin ei se silti estäisi niiden infotainmentilla olevien asioiden päivittämistä. Hyvä kysymys kuitenkin on että miksi niitä pitäisi päivittää? Toki, jos jokin uusi ominaisuus tulee, niin se on plussaa, mutta mikä tarve olisi päivitellä olemassa olevia ominaisuuksia jotenkin eri näköisiksi?

Se on kuitenkin totta, että kun asioita siirretään kosketusnäytön taakse, niin pääsääntöisesti käytettävyys aina kärsii.


Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Meille ostettiin vasta tuollainen muutaman vuoden vanha Audi e-tron GT. Siinä ainakin voi muokata valikoissa näkyviä asioita haluamaansa järjestykseen. Sitten siinä on ns. kotinäkymänä tuollainen ruutu, jossa näytölle saa näkymään 3 asiaa haluamassaan järjestyksessä, mutta nuo 3 asiaa voi valita vain 4:stä vaihtoehdosta: Media, kello, kartta ja puhelin. Tosin kävin Audin liikkeessä testaamassa facelift-mallia, niin siinä pystyi muokkaamaan kotinäkymää paljon monipuolisemmin ja siihen sai yhtäaikaa enemmänkin toimintoja näkyviin.

Tuossa hyvä esimerkki siitä, että tuo voitaisiin softapäivityksellä päivittää myös tähän vanhaan malliin, mutta valmistaja ei sitä halua tehdä. Eli ei tässäkään se näyttöön keskittäminen ole se merkityksellinen asia päivitettävyyden kannalta vaan yksinkertaisesti se, että valmistaja ei sitä halua tehdä.

Ja toistaalta voi miettiä sitäkin näkökulmaa, että kannattaako valmistajan edes päivitellä uusia juttuja vanhoihin autoihin. Jos nuo uudet jutut saisi tähän vanhaan malliinkin, niin se veisi minulta kokonaan motivaation mahdollisesti vaihtaa autoni tuohon facelift-malliin.
 
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
 
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
Osta id3 ni saa napsutella, jostain syystä hän ihan ite näin helteellä kuvittelee et pelkääjän puolelta pyydetään lisää lämpöä, ja nostelee maximiin ja si pitää ite naputtaa takas ales. Tai kesken ajoa alkaa buuttailee infoa ja mykistellä radioo yms, ja taas ko seisoo parkissa ottaa virtoja päälle ja radio pauhaa yksin, ja ärsyttävintä o ko jos satut olee puhelimessa pihalla ni eikö puhelu siirry si autoon.. nämä kyllä satunnaisia, mutta ko alkavat kestää tovin et oireet katoaa...
 
Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
 
Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

Kia CEED my21 on infotainment aivan eri näköinen kuin alkuperäinen. Ehkä kuvakevalikko on about sama, mutta ulkoasu, näytön sammutus, valaistus yms. asetukset peruutuskameralle, navigointi uudistuksia (waypointit, ja tietty muuten kartta päivitykset).

Tuo "käytännössä" ei vaan pidä paikkaansa. Pingpong äänien poisto tuli muistaakseni viiksien nappulaa pitkään painamalla ja muuta vastaavaa. Että ei voi sanoa myöskään, että vain Teslassa muutetaan fyysisten näppäinten toiminnallisuutta.
 
Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
Onko sähköautojen osalta tilanne muka niin huono että joku kahdeksan vuotta vanha Jaguar I-Pace vain toteuttaa pitkälti nämä ominaisuudet?
 
Scenic saanut päivityksiä: yhden polkimen ajo rattiläpyskällisiin (Myös vanhoihin päivityksellä. Eikös tällaiset ole vain Teslan juttuja tällaiset ominaisuuspäivitykset), V2L vakiona, kalliimmissa versioissa penkkiä parannettu ja kuskin tunnistus kameralla.

 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
 
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
Ei kai etron ja Polestar 2 ole missään määrin verrannollisia autoina…
 
Ei kai etron ja Polestar 2 ole missään määrin verrannollisia autoina…

No jos myös Ioniq5 on ollut mietinnässä niin ei kai Polle ole mikään älyttömän erilainen laitos?

Jos ilmaa ja nahkaa haluaa niin varmaan vaihtoehdot fat tronin lisäksi löytyy iX, ModelS/X jne suunnasta.
 
Onko Polestar 2 käyny mielessä? Katselen tässä itse sellasta pari kolme v vanhaa long range single motor versiota.
Ioniq 5ssä tuli seinä vastaan niissä sivupeilikameroissa.
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena. Ioniq 5 suurin osa varustelutasoista on ilman sivupeilikameroita kuitenkin mutta onhan se "karumpi" sitten kun audiin vertaa muuten. Nykyisellä sähkö-nirolla joutuu moottoritiellä työmatkoja ajelemaan vastemelukuulokkeet päässä eikä perheen kanssa voi radiota autossa kuunnella ja paikat tippuu hampaista kun jouset on niin huonot niin aika paljonkin enemmä siltä saralta toivon. Tesla ei oikein ole vaihtoehto, ix xdrive40 taas hyvin harvoin on ilma-alustalla vaikka muuten varmasti ihan ok peli.
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Kalliita tyyppivikoja muutama; semmonen 5-6k kannattaa olla tilillä odottamassa, kun moottori(t) hajoaa. Akussakin oli joku vehje joka välillä routii, se taisi olla halvempi. Muuten on hienoja, kävin ajamassa 55 sportbackia. Joku takuu kannattaa ehkä harkita ottaa, voi maksaa itsensä takaisin.

Itse päädyin Enyaqqiin, iX oli myös vaihtoehto. Sekin oli kiva.
 
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena.
Onko takapenkillä vai kontissa selkeästi vähemmän tilaa? Kävin itse koeistumassa juuri tuota audia ja en pitänyt sen keskikonsolista verrattuna polestariin, mutta pitää tosiaan sovitella vielä turvaistuimia yms. sillä polestarin takapenkillä ei tosiaan 2 metriset istu.
 
Onko takapenkillä vai kontissa selkeästi vähemmän tilaa? Kävin itse koeistumassa juuri tuota audia ja en pitänyt sen keskikonsolista verrattuna polestariin, mutta pitää tosiaan sovitella vielä turvaistuimia yms. sillä polestarin takapenkillä ei tosiaan 2 metriset istu.
Konttihan siinä on tosi pieni ja matala, sillä vie mökille korkeintaa terveiset puhumattakaan sitten kun on rattaita ja matkasänkyjä ja kampetta enemmän mukana.
 
Korkeintaan hyvin ohikiitävän hetken, mutta liian vähän premium ja viimeistään pienet tilat sen poissulkee oman perheen liikuttimena. Ioniq 5 suurin osa varustelutasoista on ilman sivupeilikameroita kuitenkin mutta onhan se "karumpi" sitten kun audiin vertaa muuten. Nykyisellä sähkö-nirolla joutuu moottoritiellä työmatkoja ajelemaan vastemelukuulokkeet päässä eikä perheen kanssa voi radiota autossa kuunnella ja paikat tippuu hampaista kun jouset on niin huonot niin aika paljonkin enemmä siltä saralta toivon. Tesla ei oikein ole vaihtoehto, ix xdrive40 taas hyvin harvoin on ilma-alustalla vaikka muuten varmasti ihan ok peli.
Täällä iX40 ilma-alustalla ja on kyllä hyvää ja hiljaista kyytiä.. näin kesällä ainakin myös kulutus ihan ok. Just ajoin mökille 160km 16.9kWh/100km kulutuksella..
 
Konttihan siinä on tosi pieni ja matala, sillä vie mökille korkeintaa terveiset puhumattakaan sitten kun on rattaita ja matkasänkyjä ja kampetta enemmän mukana.
Hassua, itselle jäi eri mielikuva, sillä se oli normaalia konttia syvempikin. Pitää katsoa vähän tarkemmin vielä tuo.
 
Nyt on eka pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n seuraajalla eli Audi Q8 etron 55 sportback:lla.
595km suuntaansa keskinopeus 86km/h ja kulutus 22kwh/100km, sama reissu mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. Audissa tuntuu range arvio melko tarkalta ja hyvin riitti yksi lataus mennen tullen. Laturilla latasi heti 150kw teholla kun akussa saapuessa 35% mutta eipä se siitä hirveästi noussutkaan vaikka maksimi pitäisi olla 175kw. Liekkö syynä sitten abc:n kempowerin Ampeeri rajoitus? Noh joka tapauksessa yhdellä stopilla niin piti käydä auto kesken aterian siirtämässä pois latauksesta eli ei jäänyt nopeudesta kiinni kuten ei Ioniq:llakaan. Erona että ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.

Kiitämme erityisesti ilma-alustaa ja kyydin hiljaisuutta, vaikka ei se Hyundaikaan mitenkään kova ollut rengasmelultaan. Ilmeisesti android auto taustalla käytössä MMI:ssä vaikkei sitä mainosteta ja responsiivisuus ihan eri tasolla Ioniqin kanssa. Plussaa kartasta hudissa ja mittaristossa mikä ei Ioniqilla taipunut vaan piti katsella keskinäyttöä. Takapenkin ikäjakaumasta johtuen kätevä takailmastoinnin lukitus kun lapsilukko päällä. Ioniqilla sieltä aina löytyi penkinlämmittimet päältä keskellä kesää…

Moitimme: käyttäjäprofiilin vaihto lennosta autolta poistumatta. Ei ladannut toisen kuljettajan asetuksia/penkin ja ratin säätöjä tai sitten emme vain osanneet.

Kääntösäde tuntuu Ioniqia pienemmältä vaikka auto onkin ulkoisesti isompi.
 
Onko joku lukenut tai kuullut jotain Mercedes EQS takavetoisista 350 malleista, eli niistä halvimmista mahdollisista EQS:ssistä mitä tarjolla? Saksassa alkaa olla pyynnit 45k-55k eli hyvin pian ostettavissa, jos ovat luottettavia vaan ja noissa saattaisi olla pitkä rangekin.
Onko jotain tyyppivikoja tms. tai puutteita?
Entäpä EQB, onko niissä tyyppivikoja tai jotain? Ihan ok tilat ilmeisesti.
Tilaa kun pitää nykyään valitettavasti olla, mutta myös kilometrejä tulee niin paljon että sähköauto houkuttaa..
 
Henkilökohtaisesti en ole itse lähtenyt autoa siirtämään kesken ruokailun, tämä siis kaksi kertaa kun olen puolentoista vuoden aikana Heinolan absilla ladannut. Syystä että 3/4 paikkaa tyhjillään niin jaksa pomppia kun kaikki mahtuu.

Toki jollain pienemmällä asemalla siirtäisin.
 
Tiukan linjan keskustelija. Noh, onneksi omalla osalla valtaosa kiinalaisista menee sivu suun, kun vetokykyä on liian vähän. EX30:n 1600 kg tosin voisi juuri ja juuri riittää.

Volvon tapauksessa ja ehkä yleisemmälläkin tasolla tulkintoja jonkin brändin kiinalaisuuden suhteen voi olla useita. Onko Volvo kiinalainen autovalmistaja, koska sillä on kiinalainen omistaja, mutta autot kuitenkin valmistetaan jossain muualla? Onko toisaalta Apple kiinalainen elektroniikkarompevalmistaja, koska vaikka brändi on yhdysvaltalainen, romppeiden valmistus tapahtuu kuitenkin ymmärtääkseni suurelta osin Kiinassa. Vaikka tässä vähän vertaillaankin omenoita ja päärynöitä keskenään, niin kumman valmistajan tuote on tässä vertailussa enemmän kiinalainen, eli kumpaa moraalitietoisen kuluttajan pitäisi enemmän vältellä?
Volvo on julkinen pörssiyhtiö, suuri osa omistuksesta toki on Kiinassa.

EX30 sen sijaan on melkolailla kiinalainen automalli. Se perustuu Geelyn pohjaan ja esim. Zeekr X on käytännössä pitkälti sama kampe teknisesti. Valmistuskin oli alunperin Kiinassa, mutta siirrettiin tänä vuonna pääasiassa Belgiaan.

Aattelin, että tää on ihan yleistä tietoa, mutta veikkaanpa nyt lopulta, ettei suurin osa EX30:n omistajista tiedä, kuinka kiinalaisella autolla ajavat, ja jättäisivät esim. sen Zeekrin kaupan ”hyllylle”.

En ota kantaa, onko se kiinalaisuus hyvä tai huono; iski vain pakollinen pätemisen tarve. :D
 
Henkilökohtaisesti en ole itse lähtenyt autoa siirtämään kesken ruokailun, tämä siis kaksi kertaa kun olen puolentoista vuoden aikana Heinolan absilla ladannut. Syystä että 3/4 paikkaa tyhjillään niin jaksa pomppia kun kaikki mahtuu.

Toki jollain pienemmällä asemalla siirtäisin.
Pitkälahdella alkoi laittaa 20c/min joutomaksua ilmoituksen mukaan
 
Nyt on eka pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n seuraajalla eli Audi Q8 etron 55 sportback:lla.
595km suuntaansa keskinopeus 86km/h ja kulutus 22kwh/100km, sama reissu mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. Audissa tuntuu range arvio melko tarkalta ja hyvin riitti yksi lataus mennen tullen. Laturilla latasi heti 150kw teholla kun akussa saapuessa 35% mutta eipä se siitä hirveästi noussutkaan vaikka maksimi pitäisi olla 175kw. Liekkö syynä sitten abc:n kempowerin Ampeeri rajoitus? Noh joka tapauksessa yhdellä stopilla niin piti käydä auto kesken aterian siirtämässä pois latauksesta eli ei jäänyt nopeudesta kiinni kuten ei Ioniq:llakaan. Erona että ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.

Kiitämme erityisesti ilma-alustaa ja kyydin hiljaisuutta, vaikka ei se Hyundaikaan mitenkään kova ollut rengasmelultaan. Ilmeisesti android auto taustalla käytössä MMI:ssä vaikkei sitä mainosteta ja responsiivisuus ihan eri tasolla Ioniqin kanssa. Plussaa kartasta hudissa ja mittaristossa mikä ei Ioniqilla taipunut vaan piti katsella keskinäyttöä. Takapenkin ikäjakaumasta johtuen kätevä takailmastoinnin lukitus kun lapsilukko päällä. Ioniqilla sieltä aina löytyi penkinlämmittimet päältä keskellä kesää…

Moitimme: käyttäjäprofiilin vaihto lennosta autolta poistumatta. Ei ladannut toisen kuljettajan asetuksia/penkin ja ratin säätöjä tai sitten emme vain osanneet.

Kääntösäde tuntuu Ioniqia pienemmältä vaikka auto onkin ulkoisesti isompi.
Oliko responsiivisuus parempaan vai huonompaan suuntaan eri tasolla Ioniqissa? Oliko muuten Ioniqissa muuten oikein mitään jota jäi kaipaamaan verrattuna etroniin? 800v latausnopeudet ehkä.
 
Oliko responsiivisuus parempaan vai huonompaan suuntaan eri tasolla Ioniqissa? Oliko muuten Ioniqissa muuten oikein mitään jota jäi kaipaamaan verrattuna etroniin? 800v latausnopeudet ehkä.
Parempaa, en saanut käyttöliittymää lagittamaan, ioniqissa välillä hyytyi valikoita vaihdellessa sekunniksi.

Kamera kuvaa kuolleesta kulmasta mittaristoon jäi tavallaan kaipaamaan kun siihe oli tottunut
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?
 
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?

Mukavuus taitaa lähinnä tulla sen myötä tulevista säädettävistä iskareista. Ainakin volkkarilla oli 2000-luvun alussa erillinen tunnistin tukivarsissa mittaamassa jousittamattoman painon värähtelyjä ja sen mukaan säätämässä matkustamoon mukavan matkustusilmapiirrin.
 
Mistä tulee tämä myytti että ilmajousitus jotenkin parantaisi ajomukavuutta? Eikö sen pääasiallinen hyöty ole korkeudensäätö?

Ei todellakaan ole myytti. Itsellä ollut kolme A6sta joista yksi rautajousilla ja ero selkeä. Tällä hetkellä kakkosbiili ilmoilla ja ykkösbiili DCC / rautajousilla. Ei mukavuudessa edes mitään hillitöntä eroa ole vaan tukevuudessa ja heitoissa maantie/motarinopeuksissa. Iso ero myös kun painaa pidemmän lomareissun auto täynnä niin ilmajousilla ajon osalta kuorma tunnu missään. Ei ylimääräisiä linttafiiliksiä tai niiailuita sekä alusta mukautuu nopeuteen ja painoon hyvin. Vaihtaisin koska vain tuon uuden DCCn ilmoihin vaikka siinäkin saa toki vaimennusta säädettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas ajellut rautajousilla tyytyväisenä ilmajousien jälkeen. Joo ne ilmajouset oli mukavammat, mutta entä se vitutuksen määrä, kun olet kovalla pakkasella lähdössä töihin ja auto on perä lintassa pihassa... Silloin totesin että ilmankin (heh) pärjää.
 
DCC on vaikuttanut kyllä aika loogiselta valinnalta. Ei se ehkä ilmalle pärjää (no tästä voi olla eri mielipiteitä), mutta volkkarilla aika ehdoton optio.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 802
Viestejä
4 905 299
Jäsenet
79 075
Uusin jäsen
sanestang1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom