Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuossa kun juuri vertailin renkaita, niin useimmiten rengastyöt oli luokkaa 12e rengas.. Toki jos tuo tarkoittaa vain yhteen suuntaan, niin 100e tulee tuplatöistä, mutta jossain 3v vaihtovälissä tuo on silti edullisempi kuin hankkia se 2. vannesetti, ellei sitten jostain torista haali valmiiksi ruosteisia.
Itse vertailin myös( ja eilen asennettiin) niin tuo 12,5 euroa per rengas on vanhan poisotosta ja uuden tilallelaitosta sekä tasapainoituksesta. Auton alta otettaessa ja alle laitettaessa tulee 50 euroa lisämaksua, eli kokonaissumma oli 100 euroa lähes poikkeuksetta joka paikassa. Yhdessä paikassa olisi saanut halvemmalla jos olisi ollut nakit valmiina( olimme ostamassa uusia, joita ei edes aa-luokassa tahtonut olla muilla kuin yhdellä liikkeellä sadan kilometrin säteellä tarjolla).
 
Koeajoin muutama päivä sitten Toyota Priuksen vm. 2024. Oikein hyvä auto, todella miellyttävä ajaa- kaikki toimi kuin ihmisen ajatus.
Hinta oli vain sen verran kova, en saanut sovittua sopivaa välirahaa ja parin päivän kuluttua sekin oli mennyt. Jäi kaduttamaan kun en ostanut sitä. Muiden hinnat ovat paljon korkeampia. Harvoin olen nauttinut ajamisesta niin kuin tuolla Priuksella. Harmi että tuonti suomeen on lopetettu. Kyttään sopivaa yksilöä, jos löytyisi. Auto on tajuttoman kauniskin-tosin kaikki eivät pidä sen ulkonäöstä.
 
Koeajoin muutama päivä sitten Toyota Priuksen vm. 2024. Oikein hyvä auto, todella miellyttävä ajaa- kaikki toimi kuin ihmisen ajatus.
Hinta oli vain sen verran kova, en saanut sovittua sopivaa välirahaa ja parin päivän kuluttua sekin oli mennyt. Jäi kaduttamaan kun en ostanut sitä. Muiden hinnat ovat paljon korkeampia. Harvoin olen nauttinut ajamisesta niin kuin tuolla Priuksella. Harmi että tuonti suomeen on lopetettu. Kyttään sopivaa yksilöä, jos löytyisi. Auto on tajuttoman kauniskin-tosin kaikki eivät pidä sen ulkonäöstä.

Priukset on hybridejä, koeajamasi ilmeisesti lataus hybridi.

Ulkonäkö kommenttisi sai tarkistaa että minkänäköisiä ne viimeiset oikein olikaan, moottori.fi testi artikkelli vuodelta 2023, kertoo tosiaan ihan toisenlaista tarinaa kuin mielikuvat niistä alkupään malleista

kuva_2025-06-10_182341222.png
Kuvan lähde Toytota.fi vaihtoauto mainos.

Llinkki keskustelua-hybridiautoista.4286 ketjuun , johon varmaan jatkot.

Joo ei tämän ketjun aloituksessa olet hybridejä rajattu pois, mutta noille erikseen oma ketju.
 
Priukset on hybridejä, koeajamasi ilmeisesti lataus hybridi.

Ulkonäkö kommenttisi sai tarkistaa että minkänäköisiä ne viimeiset oikein olikaan, moottori.fi testi artikkelli vuodelta 2023, kertoo tosiaan ihan toisenlaista tarinaa kuin mielikuvat niistä alkupään malleista

kuva_2025-06-10_182341222.png
Kuvan lähde Toytota.fi vaihtoauto mainos.

Llinkki keskustelua-hybridiautoista.4286 ketjuun , johon varmaan jatkot.

Joo ei tämän ketjun aloituksessa olet hybridejä rajattu pois, mutta noille erikseen oma ketju.
OK. En minäkään pitänyt niistä aiemmista malleista, olivat vielä nuhapumppuja. Tämä -23 julkaistu malli on aivan toista maata.
Tämä on urheilullinen malliltaan.
 
Rinta-juippi esim, mutta hintapuoli... No sen näkee ja eihän pakko ole tehdä mitään?

 
"halpis"-kiinalainen laittoi teslan, porschen ja rimac:in sähkövermeet kuriin nurburging:lla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


 
Mikä tuon Xiaomin toimintamatka on, ja ehtiikö pikalatauksen aikana käydä kusella vai joutuuko jatkamaan matkaa rakko täynnä?
 
Onkos tuossakin nopeus rajoitettu Rimacin tapaan? Pelkkä nyrrekierros kun ei suoraan kerro autosta ihan hirveästi. Melkein minuutin (no en tosiassa muista kuinka kauan, mutta yli 40 sekuntia ainakin) kun mennään rajoitinta vasten niin syö vähän sitä ideaa.
 
Onkos tuossakin nopeus rajoitettu Rimacin tapaan? Pelkkä nyrrekierros kun ei suoraan kerro autosta ihan hirveästi. Melkein minuutin (no en tosiassa muista kuinka kauan, mutta yli 40 sekuntia ainakin) kun mennään rajoitinta vasten niin syö vähän sitä ideaa.
Ei tuossa videossa mitään rajoitinta näyttänyt vastaan tulevan. Toki joku rajoitus on aina, mutta tuossa ilmeisesti 350 km/h.
 
joo, ei päässyt ihan rajoittimeen asti xiaomi nyrrellä. Kovempaa pääsis, jos säätelis auton ratakuntoon unohtaen lailliset ajot tiellä
This isn’t the first time Xiaomi has taken the SU7 Ultra to the Nurburgring to break the EV lap record. However, the car used in the previous record attempt, which resulted in an impressive lap time of 6:46.874, was not the road-legal version, featuring a stripped-out interior and racing slicks, among other modifications.
 
Eli noin 10min jaksais täydellä teholla…
Varmaan sen 2 kierrosta nyrreä ympäri kovaa ja siinä on. Tosin en mä ratahommiin ostaisi sähköautoa(tai no ehkä mikroauto sähköllä + vaihdettava akku). Mielenkiintoista lähinnä tuo miten sähköautovalmistajat nokittelevat toisiansa nyrrea ympäri ajaessaan.
 
Videossa auto kyllä kuulosti siltä että sisusta oli riisuttu, aika metallinen kolina oli.
Niin kauan ok. kun sama kärry radalla kuin mikä tulee tuotantolinjalta asiakkaille. 70ke/kiinaihmeen sisustasta missä tuo suorituskyky ei voine mitään kovin luxusta odottaa. Jossain on kompromissia tehtävä että saa noin halvalla myytyä.
 
Mikä tuon Xiaomin toimintamatka on, ja ehtiikö pikalatauksen aikana käydä kusella vai joutuuko jatkamaan matkaa rakko täynnä?
Kyllä tuo suht nopeasti lataa:

"In terms of battery, Xiaomi SU7 Ultra features the same track-optimized, high-power battery pack as the prototype car, debuting CATL Qilin 2.0 battery. As one of the most powerful mass-produced battery packs available, it delivers a maximum discharge rate of 16C and a maximum discharge power of 1330kW. When the power is only 20% left, the discharge power can still reach 800kW. The highest charging rate is 5.2C, enabling 10% to 80% charging in just 11 minutes. The CLTC range reaches 630km"
 
"halpis"-kiinalainen laittoi teslan, porschen ja rimac:in sähkövermeet kuriin nurburging:lla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Vanhan Neveran ennätys on liki pari vuotta vanha. Sellainen kutina, että Rimac käy lähiviikkoina ajamassa Nevera R:llä uudet pohjat. Se on taatusti nopeampi kuin tuo pieniakkuisempi ja kevyempi kiinalainen. Joskus laskeskelin, että noin 6:55 kuluisi täyteen 20 832 metriin.
 
"halpis"-kiinalainen laittoi teslan, porschen ja rimac:in sähkövermeet kuriin nurburging:lla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Sama automalli ei niin positiivisessa uutisessa. Kertoo myös karua kieltä siitä mikä valta valmistajalla on autoon edelleen vaikka se on sun kotipihassa ja olet auton ostanut.

Xiaomi SU7 lost 600hp in software update.
 
Jaetaan nyt omatkin kokemukset kun on noin viikko oman Elroqin luovutuksesta.

Aloitetaan nyt hyvistä, joita ne itselle tärkeimmät onneksi nyt toistaiseksi on ollutkin:
  • Auto on hiljainen 20" kesänakeilla. Koeajolla alle osui 19" nastarenkailla varustettu yksilö ja kun hyppäsi edellisestä maltillisen rengastuksen misukan kitkoilla olleesta niin eroa ei juuri tuntunut olevan, mutta nyt kesänakkien välillä ero sai hymyn huulille; liekö osansa myös yksilöön tehtaalta päätyneillä Pirelleillä, jotka oli ainakin auton speksitulosteessa ohiajomelultaan hieman hankookkeja paremmat. Hiljaisuutta ei pilaa myöskään mitkään sivuäänet vaan laatuvaikutelma on kaikin puolin hyvä.
  • Kulutus on ollut matalaa; tuli sovittua luovutus omaa lomaa vasten ja loma-ajelu on ollut kiireetöntä ja maisemareittejä painottaen, mutta pääsääntöisesti nopeusrajoituksien mukaan; tehtaalta lähtien (~500km) kulutus on ollut ~14kWh/100km. Vaikuttaisi että omalla ajoprofiililla kesäkeleillä on edelleen mahdollista alittaa WLTP luvut kuten edellisessä polttiksessakin.
  • Ohjauksesta ei progressiivilla ohjaustehostimella pahaa sanottavaa ja kääntösäde on auton kokoon nähden loistava; alusta mukavampi kuin edellisessä ja pienet epätasaisuudet (tiemaalaukset, epätasainen pinta) ei tunnu samaan tapaan läpi takapuoleen, mutta mitään ylenmääräistä niiailua ei kurveissa, kiihdyttäessä tai jarruttaessa kuitenkaan ole.
  • Rattiläpyskät on automaatilla moottorijarrutusta hyödyntäneenä tuttu tapa hidastaa vauhtia hallitusti ja jarrupolkimeen tarvitsee pääosin koskea vain yllättävämmissä tilanteissa ja pysähtyessä.
  • Modattavat pikavalinnat asetuksille: esim. nopeusvaroituksen disabloinnille. Näiden varoituksien plimputukset on kyllä yllättävän hiljaisia eikä niitä musiikkia kuunnellessa kunnolla edes erota.
Ja sitten niitä hieman huonompia:
  • Softakokemuksen ensiaskeleet ei nyt ihan parasta kuvaa antanut: Myskoda kirjautumista harjoiteltiin pariin kertaan liikkeessä ja android auto vaikuttaisi jäävän välillä (tähän mennessä tapahtunut 2 kertaa) "tiloihin" jos autosta hyppii ulos ja takaisin muutamia kertoja nopeammalla aikataululla; tätä hyppimistä on toki tässä alun ihmettelyvaiheessa tapahtunut tavanomaista enemmän, ja keskinäytön buutilla tuosta selviää. Näiden jälkeen softa on kyllä toiminut odotetusti.
  • Automaattisen nopeudenhallinnan karttadata on hieman yllättävästi edellistä autoa paljon parempaa, mutta ei edelleenkään täydellistä ja olisi mukava jos sen asettamaan nopeuteen saisi asettaa pienen offsetin niin että edes mittarivirheen voisi kompensoida.
  • Manuaalisen takakontin sulkuvedin on aika rimpulan oloinen eikä siitä tahdo uskaltaa vetää suht painavaa luukkua huoletta kiinni.
  • Auto on turhan iso, ja parkkiruutujen valinnassa saa taas suorittaa tarkempaa seulaa.
Ja epämääräisempiä huomioita:
  • Travel assist tulee vaatimaan totuttelua; ACC:llä ajelu tuntuu ainakin toistaiseksi "helpommalta"
  • phantom drainia ei ole niin että sitä huomaisi; paneelit kun löytyy niin auto on latauksessa vain kun aurinko paistaa ja pilvisiä/sateisia päiviä on nyt osunut sen verran että auto on parikin päivää seisonut ilman latausta, eikä akun varaus ole tippunut niin paljoa että se varaustasossa näkyisi.
Mutta ainakaan vielä ei ole ostoskrapula iskenyt ja se on jo pieni saavutus tämän hintaisessa hankinnassa.
 
En kyllä edelleenkään mitenkään pysty allekirjoittamaan tuota Elroqin hiljaisuutta, varsinkaan 20" nakeilla. Isommissa nopeuksissa loppuu äänieristys kesken, hitaammin ajaen kaikki sähköautot ovat enemmän tai vähemmän ok.
 
Travel assist tulee vaatimaan totuttelua; ACC:llä ajelu tuntuu ainakin toistaiseksi "helpommalta"
Itse olen jopa ajellut Tesla Model S:n autopilotilla ja se toimii hyvin.

Koeajoin Skodan tuon vastaavan jutun ja siinähän voi myös itsekin käännellä rattia ja ratti on "löysä".

Teslassa tuo autopilotti taas pistää voimakkaasti vastaan ja jos vaan kääntää itse, niin koko autoipilotti menee pois päältä. Mutta silti kyllä adaptiivinen vakionopeudensäädin jää päälle.

Erilainen siis tuo toimintaperiaate tavallaan. Eikä tuossa koeajon aikana vielä ehtinyt tottua Skodan toimintaan.
 
En kyllä edelleenkään mitenkään pysty allekirjoittamaan tuota Elroqin hiljaisuutta, varsinkaan 20" nakeilla. Isommissa nopeuksissa loppuu äänieristys kesken, hitaammin ajaen kaikki sähköautot ovat enemmän tai vähemmän ok.
Tuosta keskikulutuksestaa ja kilsoista näkee että motaria ei ole juuri ajettu.
 
En kyllä edelleenkään mitenkään pysty allekirjoittamaan tuota Elroqin hiljaisuutta, varsinkaan 20" nakeilla. Isommissa nopeuksissa loppuu äänieristys kesken, hitaammin ajaen kaikki sähköautot ovat enemmän tai vähemmän ok.
Tuosta kulutuksesta voinee ajoprofiilia vähän päätelläkin ja siihen ei siis motaria kuulu, joten yli 100 nopeuksista en sano mitään. Siihen asti ei mitään valittamista.
 
Itse olen jopa ajellut Tesla Model S:n autopilotilla ja se toimii hyvin.

Koeajoin Skodan tuon vastaavan jutun ja siinähän voi myös itsekin käännellä rattia ja ratti on "löysä".

Teslassa tuo autopilotti taas pistää voimakkaasti vastaan ja jos vaan kääntää itse, niin koko autoipilotti menee pois päältä. Mutta silti kyllä adaptiivinen vakionopeudensäädin jää päälle.

Erilainen siis tuo toimintaperiaate tavallaan. Eikä tuossa koeajon aikana vielä ehtinyt tottua Skodan toimintaan.

Joo, en nyt vielä tosiaan tuomitse sitä kun ihan hyvin se sinällään vaikuttaisi toimivan, mutta kun se on päällä niin tuntuu olevan tarkempaa miten käsi/kädet rattia pitelee.
 
Jaetaan nyt omatkin kokemukset kun on noin viikko oman Elroqin luovutuksesta.


  • Automaattisen nopeudenhallinnan karttadata on hieman yllättävästi edellistä autoa paljon parempaa, mutta ei edelleenkään täydellistä ja olisi mukava jos sen asettamaan nopeuteen saisi asettaa pienen offsetin niin että edes mittarivirheen voisi kompensoida.
  • Manuaalisen takakontin sulkuvedin on aika rimpulan oloinen eikä siitä tahdo uskaltaa vetää suht painavaa luukkua huoletta kiinni.
  • phantom drainia ei ole niin että sitä huomaisi; paneelit kun löytyy niin auto on latauksessa vain kun aurinko paistaa ja pilvisiä/sateisia päiviä on nyt osunut sen verran että auto on parikin päivää seisonut ilman latausta, eikä akun varaus ole tippunut niin paljoa että se varaustasossa näkyisi.
Mutta ainakaan vielä ei ole ostoskrapula iskenyt ja se on jo pieni saavutus tämän hintaisessa hankinnassa.
Asetuksissahan saa asetettua sen offsetin vaikka kymmeneen kilometriin tunnissa. Koeajoilla( ajoin muutaman kerran viikonlopun yli varmistaakseni haluanko edes harkita niin lyhytpenkkisen auton kanssa ajoa vähintään kolme seuraavaa vuotta).

Manuaalinen takakontin sulkuvedin? Eikö kaikissa Elroqeissa ole sähköinen takaluukku?

Phantom drainia ei pitäisi esiintyä missään muussa autossa kuin Teslassa( ellei sitten joku muukin pidä autoa käynnissä sammutettuna), eikä sekään ole phantom drainia vaan tiedostettua energiankulutusta. Phantom drainin esiintyessä täyssähköautossa, tai miksei sähköautoissa yleisesti, tulee auto käyttää merkkikorjaamon kautta sillä kyseessä on jonkinlainen asiaankuulumaton 'vuoto'( jos polttomoottorivertausta käytetään). Nyrkkisääntönä voitaneen pitää hyväksyttävänä prosentin varaustasolaskua kuukaudessa kun auto käyttää itseään aina tasaisin välein varatakseen 12 voltin akkua.
Varaustasonäyttämä toki voi vaihdella johtuen esim. BMS:n kalibroitua oman tietonsa. Toinen milloin varaustasolaskua tapahtuu on kovilla pakkasilla mikäli auto on todennut tarpeelliseksi lämmittää ajoakkua valmistajan lämpötilatoimintaväliin.
 
Asetuksissahan saa asetettua sen offsetin vaikka kymmeneen kilometriin tunnissa. Koeajoilla( ajoin muutaman kerran viikonlopun yli varmistaakseni haluanko edes harkita niin lyhytpenkkisen auton kanssa ajoa vähintään kolme seuraavaa vuotta).

Manuaalinen takakontin sulkuvedin? Eikö kaikissa Elroqeissa ole sähköinen takaluukku?

Phantom drainia ei pitäisi esiintyä missään muussa autossa kuin Teslassa( ellei sitten joku muukin pidä autoa käynnissä sammutettuna), eikä sekään ole phantom drainia vaan tiedostettua energiankulutusta. Phantom drainin esiintyessä täyssähköautossa, tai miksei sähköautoissa yleisesti, tulee auto käyttää merkkikorjaamon kautta sillä kyseessä on jonkinlainen asiaankuulumaton 'vuoto'( jos polttomoottorivertausta käytetään). Nyrkkisääntönä voitaneen pitää hyväksyttävänä prosentin varaustasolaskua kuukaudessa kun auto käyttää itseään aina tasaisin välein varatakseen 12 voltin akkua.
Varaustasonäyttämä toki voi vaihdella johtuen esim. BMS:n kalibroitua oman tietonsa. Toinen milloin varaustasolaskua tapahtuu on kovilla pakkasilla mikäli auto on todennut tarpeelliseksi lämmittää ajoakkua valmistajan lämpötilatoimintaväliin.

Siis sen mistä ylinopeudesta hälyttää saa säädettyä vaikka siihen +10km/h, mutta se että tuo nopeusrajoituksiin reagoiva vakkari pistäisi siihen nopeusrajoituksen päälle esim. sen +5km/h en onnistunut löytämään...

Ja kyllä, sähkötoiminen kontti tulee jossain paketissa mukana; itsellä parissa autossa tuo nyt ollut ja en ole kokenut niin hyödylliseksi että olisin sitä ruksinut.

Tuon energian kulutuksen suhteen oletinkin että mitään merkittävää kulutusta ei tapahtuisi, mutta kun ei kokemusta ole ja en tästä muualta ollut lukenut niin olihan mukavahan se oli saada tälle myös ihan omakohtainen varmistus. Onhan näitä esimerkkejä, kuten tuo EX90:n, jossa on tällä hetkellä bugi niin että imee ilmeisesti yli 3kwh vuorokaudessa.
 
Siis sen mistä ylinopeudesta hälyttää saa säädettyä vaikka siihen +10km/h, mutta se että tuo nopeusrajoituksiin reagoiva vakkari pistäisi siihen nopeusrajoituksen päälle esim. sen +5km/h en onnistunut löytämään...

Ja kyllä, sähkötoiminen kontti tulee jossain paketissa mukana; itsellä parissa autossa tuo nyt ollut ja en ole kokenut niin hyödylliseksi että olisin sitä ruksinut.

Tuon energian kulutuksen suhteen oletinkin että mitään merkittävää kulutusta ei tapahtuisi, mutta kun ei kokemusta ole ja en tästä muualta ollut lukenut niin olihan mukavahan se oli saada tälle myös ihan omakohtainen varmistus. Onhan näitä esimerkkejä, kuten tuo EX90:n, jossa on tällä hetkellä bugi niin että imee ilmeisesti yli 3kwh vuorokaudessa.
Ok, en käytä adaptiivista vakkariankuin harvoin, ja nykyisessä autossa se automaattinen nopeudentiputus oli sen suhteen hirveä kun karttadata on mitä on. Ja nyt kun muistelen niin käytin koeajolla tuota nopeudenseurantaa nopeudenrajoittimen kanssa ja kirosin samaa. Eli opettelin lisämään sen kympin ja vähentämään kaksi, ei kätevää.

Puhuit progressiivisesta ohjauksesta( driver pack) niin pidin itsestäänselvänä, että sinulla on 85 ja siinä advanced. Se on itselle tulossa ja siinä on sähköluukku mitä ilman en autoa enää valkkaa( ensimmäisellä kaatosadeajolla osoittaa hyötynsä. Sitten taas winterin jätin pois mitä ilman harvempi suostuu sitä ottamaan mutta olen kuuden vuoden aikana kun tuulilasilämmitys on ollut käyttänyt sitä kerran.

Volvo on bugi itsessään, ja erillistä syytä ei tarvita miksi se jäi viimeiseksi Volvoksi meidän perheessä( ja miksi tilalle tule mopotehoinen Elroq 😁). Volvo lämmitti ajoakkua jopa keskikesällä( tosin xc40:een se vika korjattiin pari vuotta sitten). Se ei ole phantom drainia sekään sillä se vain on tyhmä suunnittelupäätös. Sen se toki teki vain jos on kaapeli kiinnitettynä( ei tarvitse olla latausmahdollisuutta).
 
Phantom drainia ei pitäisi esiintyä missään muussa autossa kuin Teslassa( ellei sitten joku muukin pidä autoa käynnissä sammutettuna), eikä sekään ole phantom drainia vaan tiedostettua energiankulutusta. Phantom drainin esiintyessä täyssähköautossa, tai miksei sähköautoissa yleisesti, tulee auto käyttää merkkikorjaamon kautta sillä kyseessä on jonkinlainen asiaankuulumaton 'vuoto'( jos polttomoottorivertausta käytetään). Nyrkkisääntönä voitaneen pitää hyväksyttävänä prosentin varaustasolaskua kuukaudessa kun auto käyttää itseään aina tasaisin välein varatakseen 12 voltin akkua.
Varaustasonäyttämä toki voi vaihdella johtuen esim. BMS:n kalibroitua oman tietonsa. Toinen milloin varaustasolaskua tapahtuu on kovilla pakkasilla mikäli auto on todennut tarpeelliseksi lämmittää ajoakkua valmistajan lämpötilatoimintaväliin.
Ehkä tosiaan 2016 vuoden Teslakin syö vähän akkua parkissa ollessan, mutta hyvin vähän?

Talvella esim kun ajaa lämpimällä akulla auton kotiin parkkiin ja akku jäähtyy, niin prosentti tai pari voi laskea jo ihan akun kylmememisen takia?

En ole itse siis huomannut mitään merkittävää varaustason laskua parkissa ollessa, kun auton käyttö on normaalia.
 
Varmaan sen 2 kierrosta nyrreä ympäri kovaa ja siinä on. Tosin en mä ratahommiin ostaisi sähköautoa(tai no ehkä mikroauto sähköllä + vaihdettava akku). Mielenkiintoista lähinnä tuo miten sähköautovalmistajat nokittelevat toisiansa nyrrea ympäri ajaessaan.
Pari kierrosta täysiä Nyrreä ja väitän että aika moni haluaisi sen jälkeen pitävän pienen breikin ajamisesta. Vaikka semmonen 20 minuutin lataustauon verran ja sitten uudestaan...tai sitten vaan kotia kohti :)
 
Phantom drainia ei pitäisi esiintyä missään muussa autossa kuin Teslassa( ellei sitten joku muukin pidä autoa käynnissä sammutettuna), eikä sekään ole phantom drainia vaan tiedostettua energiankulutusta. Phantom drainin esiintyessä täyssähköautossa, tai miksei sähköautoissa yleisesti, tulee auto käyttää merkkikorjaamon kautta sillä kyseessä on jonkinlainen asiaankuulumaton 'vuoto'( jos polttomoottorivertausta käytetään). Nyrkkisääntönä voitaneen pitää hyväksyttävänä prosentin varaustasolaskua kuukaudessa kun auto käyttää itseään aina tasaisin välein varatakseen 12 voltin akkua.
Varaustasonäyttämä toki voi vaihdella johtuen esim. BMS:n kalibroitua oman tietonsa. Toinen milloin varaustasolaskua tapahtuu on kovilla pakkasilla mikäli auto on todennut tarpeelliseksi lämmittää ajoakkua valmistajan lämpötilatoimintaväliin.

Noissa akku-drain -jutuissa (kuten muutenkin) olisi järkevää, että vakioidusti autot ilmoittaisivat vähintään long term -kulutuksessa jossain näkymässä kaiken auton syömän kulutuksen km/kWh -keskikulutuksessa mukana eikä vain kapeakatseisesti juuri tasan sitä osuutta kun satutaan ajamaan. Sitten normina hehkutellaan kaikenlaisia kulutuslukemia, jotka varsinkin talvella eivät anna edes realistista kuvaa mikä oikeasti on kokonaisuus.

Pari talvea sitten jo vaihtoon lähtenyt mebbiläinen seisoi helmikuun keleissä päälle kolme viikkoa välillä pakkasen ollessa aika paljonkin ja akusta lähti ulkomuistista pari prosenttia tuossa ajassa. Ja tietty legendaarisesti 12v -akku piippaili tuon seisomisen jälkeen :D
 
Pari kierrosta täysiä Nyrreä ja väitän että aika moni haluaisi sen jälkeen pitävän pienen breikin ajamisesta. Vaikka semmonen 20 minuutin lataustauon verran ja sitten uudestaan...tai sitten vaan kotia kohti :)
Mulle riittää puol tuntia kartingia. En jaksa uskoa, että tavis edes ajelis nyrreä kovin lujaa versus mitä videolla mentiin. Ihan järkyttävällä nopeudella xiaomi kelas 200km/h-300km/h välinkin.
 
Puhuit progressiivisesta ohjauksesta( driver pack) niin pidin itsestäänselvänä, että sinulla on 85 ja siinä advanced. Se on itselle tulossa ja siinä on sähköluukku mitä ilman en autoa enää valkkaa( ensimmäisellä kaatosadeajolla osoittaa hyötynsä. Sitten taas winterin jätin pois mitä ilman harvempi suostuu sitä ottamaan mutta olen kuuden vuoden aikana kun tuulilasilämmitys on ollut käyttänyt sitä kerran.

85 sportlinessa tuo progressiivinen ohjaus tuli vakiona. Tämä manuaalisen kontin vedin vaikuttaa kyllä sellaiselta after thoughtilta, että ilmeisesti skodakin olettaa että kaikki sen sähköisen kontin ruksii. 😅 Itselle sähköisen kontin kanssa meni vähän niin että yhtä usein sitä odotteli kontin avautumista (kun ei raaskinut sitä kuitenkaan käsin avittaa) kuin siitä sitten hyötyi... toki aika harvoin joutuu itse sitä taivasalla availemaan.

Noissa akku-drain -jutuissa (kuten muutenkin) olisi järkevää, että vakioidusti autot ilmoittaisivat vähintään long term -kulutuksessa jossain näkymässä kaiken auton syömän kulutuksen km/kWh -keskikulutuksessa mukana eikä vain kapeakatseisesti juuri tasan sitä osuutta kun satutaan ajamaan. Sitten normina hehkutellaan kaikenlaisia kulutuslukemia, jotka varsinkin talvella eivät anna edes realistista kuvaa mikä oikeasti on kokonaisuus.

Niin olisi. Osittain tämän takia tuli hankittua sen verran fiksu latausasema, että osaa pitää kirjaa lataussessioista niin voi seurata sitä todellista, lataushäviötkin sisältävää, kulutusta.
 
Latausnopuksia on taas testailu....

"joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille?"

Riippuu siitä onko niitä 300kW latauspaikkoja tarpeeksi kaikille halukkaille kaikkialla, ja paljonko sellaisen käyttö maksaa. Jos ovat yhtä harvassa kuin vety- tai jopa kaasulatausasemat, sitten ehkä ei.

Käydessäni viime viikolla ostosten aikana S-Marketin pihan ABC-latauksessa, panin sielläkin merkille maininnan että DC-pikalatauspaikkojen yhteinen jaettu maksimiteho oli, muistaakseni, 100kW? Eli kaksi latailijaa saisi 50kW, neljä latailijaa 25kW per auto, jne.?

Sinänsä ei minua harmittanut, laitoin autoni AC-lataukseen (22kW) siksi ajaksi kun kävin kaupassa. Oli paljon halvempaa per kWh ja kyllä sieltä tuo abouttiarallaa 20kW tuli, ja sain tarpeeksi lisäenergiaa kotiin asti, tosin oikeasti ei välttämättä olisi edes tarvinnut ladata mutta halusin testata että ABC-äppi edelleen toimii.

Nyt tosin jäi mietityttämään, olikohan AC-paikat saman rajoituksen piirissä? Eli jos siinä olisi samalla ollut joku DC-latailija, hän ei olisi minun takiani saanut kuin 78-80kW lataustehon? Sori siitä jos noin oli, minulle kuitenkin jäi kuva että tuo yhteisrajoitus oli DC-latauspaikoille ja ne pari AC-latauspaikkaa olivat siitä himmelistä erillään, mutta varmaksi en voin tietää koska en ole kyseistä latauskenttää suunnitellut ja rakentanut joten olen toisen käden tietojen ja omien arvailujeni varassa.
 
Kuten tuostakin näkyy, niin keskilatausteho on se kiinnostavin. Max arvot ovat niitä (teinien) 0-100 juttuja. Keskilatausteho jaettuna sillä oikean elämän wltp luvulla olisi se sähköautojen oikea vertailulerroin tässä leikissä. Ja tietty kesä ja talvilukema.
 
Kuten tuostakin näkyy, niin keskilatausteho on se kiinnostavin. Max arvot ovat niitä (teinien) 0-100 juttuja. Keskilatausteho jaettuna sillä oikean elämän wltp luvulla olisi se sähköautojen oikea vertailulerroin tässä leikissä. Ja tietty kesä ja talvilukema.
Kyllähän se maksimiteho on merkityksellinen tapauksessa että energiaa käydään hakemassa vain sellainen 5min "tankkaus" tyhjään akkuun.
 
Kyllähän se maksimiteho on merkityksellinen tapauksessa että energiaa käydään hakemassa vain sellainen 5min "tankkaus" tyhjään akkuun.
Jep, ei tämä ole mikään harvinainen tilanne. Suosin kotona lataamista mikäli mahdollista, ja ei ole kovin harvinaista että tarvitsee ottaa joku 10-20% lisää että pääsee kotiin asti. Roadtripit sitten erikseen, mutta ainakin itsellä ne ovat harvinaisia.
 
Itse kävin tänään toista kertaa vuodelle pikalaturissa kun Tampereelta lähdin kotiin, TRE 16%, Ylöjärven jp 11%, roikka kiinni ja kävin ostamassa vesipullon, tulin takaisin autolle; 33%, roikka irti ja suunta kotiin.

Aika nopeaa ja vaivatonta 400V järjestelmilläkin kun on oppinut tuon matkantekotavan.
 
kiinalainen autovalmistaja Build Your Dreams (BYD) on haastanut 37 sisällöntekijää oikeuteen Kiinassa. Syynä on autojättiin kohdistunut sisältö, jota valmistaja kutsuu herjaavaksi.
Yhtiö on närkästynyt epäsuotuisten sisältöjen aiheuttamasta mainehaitasta.

Yhtiö asetti 126 muuta henkilöä yhtiön omalle valvontalistalle. Yhtiön mukaan kyseisten sisällöntekijöiden tekemä sisältö on harhaanjohtavaa ja aiheuttaa mainehaittaa.

– Suhtaudumme mediakritiikkiin myönteisesti, mutta emme suvaitse herjaavaa käytöstä tai vääriä väittämiä, BYD:n brändijohtaja Li Yunfei kertoi.

Yhtiö avasi myös uudelleen uutisten ilmianto-ohjelmansa. Ihmiset voivat tätä kautta ilmiantaa valmistajalle mainehaittaa aiheuttavaa sisältöä ja saada siitä jopa 5 miljoonan yuanin (609 000 euroa) palkkion.

Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn mukaan BYD:n ihmisoikeuskäytännöt ovat ala-arvoisella tasolla.
Reuters kertoi
yhtiön käyttävän orjatyövoimaa.

Normi päivä kiinassa?
 
Myös Australiassa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Onko yhtä herccä runopoica johdossa kuin jenkkien vastaavassa vai muuta (kin) peiteltävää? :hmm:
 
Kyllähän se maksimiteho on merkityksellinen tapauksessa että energiaa käydään hakemassa vain sellainen 5min "tankkaus" tyhjään akkuun.
Muutaman auton latauskäyrät katsoin tuolta Norjan sivulta, vaihtalua oli, monella näytti isolla teholla sujuvan 10%-50% , mutta oli siellä malleja joissa kyykkäs jo ennen sitä. En lukenut sikäläistä artikkellia tarkkaan, niin ei nyt selvinnyt kyykkääkö varaustilan takia, vai ajantakia (lämmönhallinta jne) (*
Tosin jos nyt paremmuutta arjessa, niin parempi (** toki se mikä kyykkää, mutta senkin jälkeen imee energiaa ripeämmin kuin sellainen alusta loppuun hidas.



(*
Jos tässä mietitään sitä arjen tarvetta että matkalla tiedetään että pitää hakea "nopeasti" vähän lisäkantamaa, niin se lataus hetken ajoittaa nopeus edelle, ajoissa ennen akun hiipumista. Vapaa PIKAlaturi, reitin kyljessä ehkä joku haluttu palvelukin samassa yhteydessä.

(**
Jos oletetaan että akun hallinta muuten priimaa.
 
Kyllähän se maksimiteho on merkityksellinen tapauksessa että energiaa käydään hakemassa vain sellainen 5min "tankkaus" tyhjään akkuun.
Sama, itse monesti optimoin aikaa ja rahaa sillä että pyrin saapumaan kotiin pienillä prosenteilla, joka sitten tarkoittaa usein jotain parin minuutin pysähdystä esim 100km kotoa. Pari minuuttia kun saa sen 250kW niin riittää hyvin.
 

Xpeng julkaissut päivitetyt versiot G6:sta ja G9:stä myös Euroopassa/Suomessa. Mielenkiintoisimpana uudistuksena (kenties) nuo lupaillut maksililataustehot (G6 450 kW ja G9 525 kW) sekä latausaika 10-80 % SOC välillä vain 12 min. Hintatietoja vielä odotellaan suurella mielenkiinnolla, sikäli kun Kiinassa hinnat tippuivat faceliftin myötä kymmenisen prosenttia molemmissa malleissa.
 
Kaipais vähän nelipyöräohjausta nuo Pengit, varsinkin G9 mitä olen aiheeseen koittanut tutustua netin välityksellä. Nää möhkäleet alkaa olemaan haastavia kurvailla pihoilla ja parkkipaikoilla ilman ylimääräistä notkeutta takaa.
 

Lupauksia ainakin on uudelle alustalle.
Jopa 400kW lataus 800v ja myös 400v tuettuna mutta eivät kerro kuinka kovaa lataa.
Uudistettu akkupaketti, jossa jopa 20% parempi energiatiheys.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


20-80% 20 minuuttia (varmaankin 800V laturilla). 400V ei itseäni hirveästi kiinnosta, kun sellaisen pystyy noilla kantama-lukemilla (ja lyhemmälläkin) välttämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 051
Viestejä
4 912 229
Jäsenet
79 103
Uusin jäsen
Loot Rat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom