• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautojen 12V akkuongelmien osalta kyseessä ei ole paska erä tai paskat akut, vaan ajatusvirhe. Virhe tulee siinä, että sähköauton kylmään etuboksiin laitetaan moottoripyörän akku ja sitä lataa DC/DC konvertteri, jonka on ohjelmoinut AI tai insinööri, jolla ei ole mitään kosketuspintaa Suomen ja Skandinavian talvisiin olosuhteisiin.

Ero sähköauton kylmän etuboksin ja polttomoottoriauton latausolosuhteiden välillä on raju. Polttomoottoriautossa moottori lämmittää yleensä tilaa jossa akku sijaitsee. Lisäksi perinteinen pyörivä laturi on kehittynyt säädön osalta 120 vuoden aikana semmoiseksi, että se osaa boostata latausta kylmien olosuhteiden vaatimalla tavalla hyvinkin lyhyiden ajojen vaatimalla tavalla. Sähköautossa lataus- ja latausolosuhteet eivät toteudu samalla tavalla ja siitä aiheutuu se ongelma että se 12V akku on yleensä vaajaalla latauksella koko talven. Ennemmin tai myöhemmin se hyytyy. Takuuseen kun laitetaan uusi 12V akku, niin sillä taas pärjää 1-2 vuotta.
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
 
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Siis lyijyakun tapauksessa tarvitaan korkeampi latausjännite jotta se latautuu kylmässä. Akku kyllä latautuu ihan normaalisti niin pitkään kun ei ei jäässä.

Töpseliin laitettavissa paremmissä alylatureissa on jossain siellä kaapelikengän luona lämpötila anturi tuota varten, ja vissiin iso osa nykyautoistakin tekee tuon lämpötilakompensaation.
 
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
 
Ehkä tuo on enemmän perässäpysyjän toivekuvitelmaa kuin aitoa kanssaliikkujien hämästelyä.
Tai sitten ei kun virobemukka ajaa valoihin vasemmalle kaistalle ja kovin hätäisesti on lähdössä valoista, selvänä tarkoituksena kurvata edelleni.

Mutta se oli niitä alkuaikoja milloin saatoin vastata ilmiselviin haasteisiin, nykyisin annan virobemarien mennä ohi jos on niin kovin kiire.
 
Miten Polestar 2 sopii perheautoksi? Onko takana jalkatila hyvä - mahtuuko selkä menosuuntaan -turvaistuin? Näissä ei näytä takuuta olevan sen koommin jäljellä, mutta olis mielenkiintoinen peli.
Ei nyt täysin oikea vastaus, mutta ihan ok tilat tuolla takana on ainakin naama menosuuntaan istuinkorokkeilla. Etupenkit säädetty niin, että reilu 180cm istuu mukavasti. Edellinen Model Y oli jalkatiloiltaa noin 5cm tilavampi takaa, mutta kyllä tuokin passaa.

1000030574.jpg
 
Ei voi korealaisia haukkua latauksen osalta, kun imee laturin lupaamat maksimit eli 200kW heti alusta lähtien aina latauksen loppuun asti koko 7 minuutin ajan. Tuossa ajassa ei olisi ehditty edes sisällä kusella käymään ja lapsetkin sai käydä puskapissalla. No eipä tosin olisi sisävessaa ollutkaan kun liike oli jo kiinni.

Screenshot 2025-06-05 144718.png


K-lataus on toiminut Ioniq 5:llä omien kokemuksien perusteella paljon paremmin ja luotettavammin kuin esim. ABC:n pöntöt, joilla latausteho on aina mysteeri, vaikka yksin olisi lataamassa.
 
Halpa hinta ei poista sitä huolta rangesta ja latauspaikoista. Turha tästä venkoilla pois.
Kerran on ollut polttisasema kiinni kun pumput ei toiminu, meinas tulla haastava tilanne mutta selvittiin. Tästä huolimatta en kehittänyt itselle mitään bensa-ahdistusta vaikka ois varmaan pitäny.
 
K-lataus on toiminut Ioniq 5:llä omien kokemuksien perusteella paljon paremmin ja luotettavammin kuin esim. ABC:n pöntöt, joilla latausteho on aina mysteeri, vaikka yksin olisi lataamassa.
Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjsp
 
Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjsp
Puhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…
 
Puhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…
No lukemalla viestin lainauksineen tämäkin olisi selvinnyt. Ioniq5 puhuttiin
 
Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
Teknologia korvaamaan lyijyakut olisi taysin valmis mutta jostain syysta autoteollisuudella on kovin valtaa

Sahkoautoissa se pikkuakku voisi olla ihan yhtahyvin Lifepo4 akku mutta polttiksissa taytyisi saada ainakin 5C 30 asteen pakkasessa ulos.
 
Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti perinnevalmistajat lopettavat autojen päivittämisen ja ilmeneekö tällöin enää bugeja.

Perinteinen sähköarkkitehtuuri kun on todella vaikea päivittää, koska eri ecuja on kymmeniä ja monet eri toimittajilta. Autovalmistajalla ei ole omaa koodauskykyä muuttaa asioita autossa tai korjata etänä.

Tesloihin, jotka 10 v. vanhoja ei taida tulla enää kuin yksittäisiä bugipäivityksiä.

Ottaisin huomioon pitkäaikaista autoa valittaessa sähkö- ja softa-arkkitehtuuri, että valmistaja itse valmistaa ja koodaa systeemin alhaalta ylös, näin varmistuu laajat ja nopeat OTA-päivitykset ja softan pysyminen tuoreena vuosi vuodelta. Esim. BMW idrive muutokset ovat hyvin näkyviä, 2019 auto vanhentunut huomattavasti 2025 vr. Tesla.

BMW saa uuden arkkitehtuurin neue klassessa. Volkswagen osti Rivianilta. Teslaa käytän esimerkkinä, koska se nyt vaan on ensimmäinen modernin sähköarkkitehtuurin ja softan omaava automerkki.
 
Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti perinnevalmistajat lopettavat autojen päivittämisen ja ilmeneekö tällöin enää bugeja.

Perinteinen sähköarkkitehtuuri kun on todella vaikea päivittää, koska eri ecuja on kymmeniä ja monet eri toimittajilta. Autovalmistajalla ei ole omaa koodauskykyä muuttaa asioita autossa tai korjata etänä.

Tesloihin, jotka 10 v. vanhoja ei taida tulla enää kuin yksittäisiä bugipäivityksiä.

Ottaisin huomioon pitkäaikaista autoa valittaessa sähkö- ja softa-arkkitehtuuri, että valmistaja itse valmistaa ja koodaa systeemin alhaalta ylös, näin varmistuu laajat ja nopeat OTA-päivitykset ja softan pysyminen tuoreena vuosi vuodelta. Esim. BMW idrive muutokset ovat hyvin näkyviä, 2019 auto vanhentunut huomattavasti 2025 vr. Tesla.

BMW saa uuden arkkitehtuurin neue klassessa. Volkswagen osti Rivianilta. Teslaa käytän esimerkkinä, koska se nyt vaan on ensimmäinen modernin sähköarkkitehtuurin ja softan omaava automerkki.

Näen taas ihan hyvänä asiana, että kymmeniin eri ecuihin / ohjaimiin ei tarvitse edes päivityksiä työntää, kun tekevät sen mitä pitää kunnolla koko elinkaarensa ajan. Esim sadetunnistin tai ACC mitkä ei välttämättä tänäkään päivänä jollain toisella merkillä toimi, kun on pitänyt virkata alusta lähtien itse.
 
Ainakin latauskartan mukaan noita on kyllä ihan riittävästi:
1748707773104.png


Niin ja jos Leafin hankintaa miettii Chademon latausverkon kautta, oletan siis että autoa tarvitsisi sitten vähintään useita kertoja viikossa pitkän matkan takia, niin silloin Leaf voi olla väärä vaihtoehto autoksi. Mutta suurin osa Leafin omistajista ajaa kotona ladatulla sähköllä 90% kaikista ajoista. Ja ne pidemmät reissut hoidetaan sitten ihan normaalisti chademolla. Jos päivittäin pitää ajaa +250 km, niin sitten kannattaa ostaa joku isompi akkuinen auto. Meillä edelleen vuoden 2012 Leaf käytössä alkuperäisellä akulla, eikä ole mitään ongelmia. Töihin pääsee ja takaisin yms kauppareissut hoitaen. Seuraavana aamuna auto on jälleen kerran valmis päivän koitoksen toisin kuin sen kuljettaja :lol:
 
Valmistajan omissa viritelmisså on aina omat riskinsä. Ihan kiva tietty, että valmistajalla on kaikki osaaminen kunnes se menee Fiskerin tapaan konkkaan.

Mikään yksittäinen asia siis ei ole suoraan joko positiivinen tai negatiivinen vaan näissä on aina puolensa.
 
Valmistajan omissa viritelmisså on aina omat riskinsä. Ihan kiva tietty, että valmistajalla on kaikki osaaminen kunnes se menee Fiskerin tapaan konkkaan.

Mikään yksittäinen asia siis ei ole suoraan joko positiivinen tai negatiivinen vaan näissä on aina puolensa.
Niin no, menihän General Motors ja Chryslerkin konkkaan tässä muutama vuosi sitten. En ole erityisesti kuullut että siitä olisi tullut autonomistajille ylivoimaisia ongelmia. Toki eihän se ideaalitilanne ole. Tesla on muuten Yhdysvaltain toiseksi vanhin autonvalmistaja nykyään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 161
Viestejä
4 799 835
Jäsenet
77 896
Uusin jäsen
heedlessant

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom