Yleistä keskustelua sähköautoista

Olen samaa mieltä, että 300km toimintamatka riittää, jos on koti- tai työlataus monelle. Keskimääräinen matkan pituus on 40 km Suomessakin.

Mitä enemmän ajaa sähköautolla, sitä vähemmän miettii isoa akkua, vaan yhä enempi latausnopeutta, sekä myös kotilatausta.

Harmikseen monet taloyhtiöt ovat hemmetin jähmeitä yhtään mihinkään mikä koskettaa s-autoilua.

JUTUN YDIN SUOMEKSI:
"Sitten voimme valmistaa akkupaketin noin 2 500 dollarilla, ehkä jopa 2 000 dollarilla – sen sijaan, että se maksaisi nykyään 20 000 tai 25 000 dollaria," Rawlinson kertoi yleisölle BloombergNEF Summit -tapahtumassa San Franciscossa, jossa InsideEVs tapasi hänet. "Ja juuri tämä mahdollistaa sähköautojen massamarkkinoille tulon ja auttaa pelastamaan ihmiskunnan tulevaisuudessa."

Tämä lyhyemmän toimintasäteen tulevaisuus vaatii lisää investointeja paitsi DC-pikalatausasemiin myös hitaampiin tasavirtaa käyttäviin Level 2 -latauspisteisiin, joita Rawlinsonin mukaan on laiminlyöty. Level 2 -laturit eivät ole yhtä näyttäviä kuin tehokkaat pikalaturit, jotka voivat täyttää akun 20–30 minuutissa. Ne ovat kuitenkin halvempia asentaa ja sopivat erinomaisesti asuinkerrostaloihin, jalkakäytäville ja toimistoihin – paikkoihin, joissa ihmiset jättävät autonsa pidemmäksi aikaa.

"Minun mielestäni DC-pikalataukseen on suhtauduttu liian yksipuolisesti ja lyhytnäköisesti," Rawlinson sanoi. "Keskustelun tulisi keskittyä AC-lataukseen ja yön yli tapahtuvaan lataamiseen."

Älä kuitenkaan odota, että Lucid luopuu pitkän matkan autoistaan, joista se tunnetaan. Rawlinsonin mukaan tulee aina olemaan ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan mukavuudesta, jotta latauspysähdyksiä tarvitaan mahdollisimman harvoin.

"Se on elämäntapakysymys," hän sanoi. "Kyse on siitä, että ostetaan kokemus, jossa lataamisesta ei tarvitse huolehtia ollenkaan."


 
Olivat kuulemma kovasti yrittäneet mutta , eivät sitten lopulta päässeetkään vikakoodeihin käsiksi. Aikaa kuulema kului tuohonkin yrittämiseen. No, ei tarvii heidän enään edes yrittää mun kanssa.
jes. Mersujen kanssa tätä tapahtui vähän joka pajalla. Aika nopeasti tuli opittua, että sen kanssa on ihan turha vaivautua mihinkään muualle kuin Veholle, tai merkkivihkiytyneelle korjaamolle, jolla on STAR-lukija. Tietenkin alustajutut yms. sellaisia, joita voivat tehdä missä vaan, mutta peruskorjaamoilla ei onnistunut esim. ilmastointivian (kompura) paikannus, paskana olevan imusarjan huomaaminen, ABS-anturivikojen selvitys, hajonnut vaihdelaatikko, jumiutuneet imusarjan läpät yms. Eli ts. ei mikään, jossa vikaa piti selvittää kytkemällä auton johdon päähän. Veholle usein pitkät jonot, joten onnea tuli kokeiltua useamman kerran, jos oli kiire, mutta aina turhaan. Luulisi, että kun noitakin myydään kuitenkin aika paljon, että tommosia isompia ketjuja kiinnostelisi ainakin hankkia vehkeet, jotta pääsisivät osille niiden korjaamisesta - varsinkin kun sitä korjattavaa tunnetusti aina riittää.
 
Harmikseen monet taloyhtiöt ovat hemmetin jähmeitä yhtään mihinkään mikä koskettaa s-autoilua.
Ei kai tuossa mikään ihme ole. Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.

Toki Suomessa asia on kuitenkin huomattavasti helpompaa toteuttaa taloyhtiöissä, kuin jenkeissä, jossa sähköverkko on mikä on. Tuon Rawlison puhuu tietysti jenkkilän tilanteesta.
 
Samaa mieltä arkirangesta, toki se 300km pitäis päästä talvellakin, vaikka osa matkasta on motaria. Käytännössä siis käytettävän kapan täytyy olla joissain 80 kWh:n hujakoilla kutenkin, lumesta ja lämmityksestä johtuen.
 
Ei kai tuossa mikään ihme ole. Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.

Toki Suomessa asia on kuitenkin huomattavasti helpompaa toteuttaa taloyhtiöissä, kuin jenkeissä, jossa sähköverkko on mikä on. Tuon Rawlison puhuu tietysti jenkkilän tilanteesta.
Ei tuo sähköautoilu nyt varsinaisesti pienenpiirin näpertelyä ole, mutta se siinä tietysti on että se alkaa vasta vähitellen tulla persaukistenkin saataville, kun käytettyjä sähkäreitä alkaa tulla markkinoille. Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.
 
Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu

No ei se nyt näin ole, herranjestas sentään. Taloyhtiöitä on laidasta laitaan ja esim. pk-seudulla ylivoimaisesti suurin osa asunnoista on osa taloyhtiöitä riippumatta asunnon hinnasta.

Vai tarkoititko tällä nyt kerrostaloja ja valitsit väärän termin?
 
Koko pk-seutu taitaa olla jonkun sortin arvoaluetta. Toki osa ongelmaa, että niissä asuu persaukisia kulutason äärirajoilla, jolloin kiva laturiremppa voi tuntua mahdottomalta ajatukselta. Tai ollaan julkisten varassa jolloin autoa ei tarvita.
 
Ei tuo sähköautoilu nyt varsinaisesti pienenpiirin näpertelyä ole, mutta se siinä tietysti on että se alkaa vasta vähitellen tulla persaukistenkin saataville, kun käytettyjä sähkäreitä alkaa tulla markkinoille. Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.
Puhutaan kuitenkin reilun 4 prosentin osuudesta, joten en nyt erityisen suurena tuota pitäisi.
 
Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.

Koominen heitto. Onkohan tämä jonkun omakotiasujan copiumia kun ei ole ollut rahaa kunnon kämppään ja on joutunut jostain kaukaa palveluiden ulkopuolelta jonkun hometorpan ostamaan :D

Omakotitalo on keskimäärin se neliöiltään halvin vaihtoehto joka ostetaan silloin kun ollaan nuoria mutta silti jo perheellisiä ja ei yksinkertaisesti ole varaa/mahdollisuutta ostaa vastaavankokoista asuntoa palveluiden läheltä kunnollisesta taloyhtiöstä. Poislukien arvoalueet joissa omakotitalotkin on hinnoissaan (eli yleensä jotain pienempiä omakotialueita huippusijainnilla).

Mitä lähemmäs hyviä sijainteja mennään niin sitä kalliimpaa se asuminen pääosin on ja kyllä ne yleensä on niitä taloyhtiömuotoisia kerrostaloja, rivitaloja ja erillistalo kokonaisuuksia. Omakotitalot (uudetkin) on sitten taas halpoja juuri sen takia, että ne on siellä korvessa.
 
Puhutaan kuitenkin reilun 4 prosentin osuudesta, joten en nyt erityisen suurena tuota pitäisi.
Vuoden vaihtuessa Suomen koko henkilöautokannassa oli noin 285 000 ladattavaa henkilöautoa, eli noin 10,3 % henkilöautokannasta. Ihmeesti on kanta kasvanut. Muistan Auriksen tullessa 2016 kannan olleen noin 0,1 % ja Miin tullessa 2020 noin 1 %.

"Yhteensä noin 10,3 % henkilöautokannasta oli ladattavia autoja."

Syy huimaan kasvuun löytyy ensirekisteröidyistä, joista yli 50 % on ladattavia, jos katsotaan 1.1.2023 - nykyhetken keskiarvoa. Voi siis sanoa, että noin joka toisella uuden auton ostaneella alkaa olla tarvetta kotilataukselle. Mutulla yllättävän usein muuton yhteydessä vaihtuu myös auto, ja ainakin Espoon taloyhtiössä usein uuteen autoon. Meilläkin toiseksi uusin muuttaja pari vuotta sitten vaihtoi heti muutettuaan uuteen ladattavaan autoon. Hänen naapuri vaihtoi pian tuon jälkeen uuteen ladattavaan. Kolmantena vaihtui puheenjohtajan auto käytettyyn ladattavaan. Nyt kaikkein uusin muuttaja muutti tuon toiseksi uusimman tilalle. Hänellä oli ladattava auto jo valmiiksi.

 
Vuoden vaihtuessa Suomen koko henkilöautokannassa oli noin 285 000 ladattavaa henkilöautoa, eli noin 10,3 % henkilöautokannasta. Ihmeesti on kanta kasvanut. Muistan Auriksen tullessa 2016 kannan olleen noin 0,1 % ja Miin tullessa 2020 noin 1 %.

"Yhteensä noin 10,3 % henkilöautokannasta oli ladattavia autoja."

Syy huimaan kasvuun löytyy ensirekisteröidyistä, joista yli 50 % on ladattavia, jos katsotaan 1.1.2023 - nykyhetken keskiarvoa. Voi siis sanoa, että noin joka toisella uuden auton ostaneella alkaa olla tarvetta kotilataukselle. Mutulla yllättävän usein muuton yhteydessä vaihtuu myös auto, ja ainakin Espoon taloyhtiössä usein uuteen autoon. Meilläkin toiseksi uusin muuttaja pari vuotta sitten vaihtoi heti muutettuaan uuteen ladattavaan autoon. Hänen naapuri vaihtoi pian tuon jälkeen uuteen ladattavaan. Kolmantena vaihtui puheenjohtajan auto käytettyyn ladattavaan. Nyt kaikkein uusin muuttaja muutti tuon toiseksi uusimman tilalle. Hänellä oli ladattava auto jo valmiiksi.

Joo jos laajennetaan keskustelu plugareihin niin sitten 10 pinnaa. Puhtaasi sähköautoja on se reilu 4 prosenttia. Tässä triidissä puhuttiinkin kai sähköautoista ja kuten siinä viestissäkin, mihin vastasin.
 
No ei se nyt näin ole, herranjestas sentään. Taloyhtiöitä on laidasta laitaan ja esim. pk-seudulla ylivoimaisesti suurin osa asunnoista on osa taloyhtiöitä riippumatta asunnon hinnasta.

Vai tarkoititko tällä nyt kerrostaloja ja valitsit väärän termin?

Heh, arvasin että sohaisen älähdyksen aiheuttavaan kohtaan (vaikka olenkin sitä mieltä että taloyhtiöön muutetaan vain rahan puutteen takia, kuten minäkin).

Ne latausasemaongelmat koskevat kuitenkin näitä persaukisten taloyhtiöitä. Arvotaloyhtiöissä sen arvon säilytys tai mielellään kasvattaminen on ihan wri tavalla omistajien huomion kohteena kuin perus nukkumalähiössä kärvistelevillä.

Ne perhanan Ullanlinnan persaukiset kerrostaloasujat. Ilmankos siellä ei näy latausasemia.
Ullanlinnassa ei taida kovin montaa parkkipaikkaosaketta olla jossa ei olisi jo latausta, tai sitten sen saa ihan kädenkäänteessa.
 
Joo jos laajennetaan keskustelu plugareihin niin sitten 10 pinnaa. Puhtaasi sähköautoja on se reilu 4 prosenttia. Tässä triidissä puhuttiinkin kai sähköautoista ja kuten siinä viestissäkin, mihin vastasin.
Olit itse käytännössä laajentanut keskustelun plugareihin jo ennen tuota Pakanalle vastaamista.

Kirjoitit:
"Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.".

Täyssähköosakkaiden lisäksi myös plugariosakkaat haluavat ladata autoaan, eli ovat taloyhtiöissä innokkaita äänestämään latausinfran pystyttämisen puolesta. Siksi heidät kannattaa laskea mukaan, jolloin "pipertelyn" osuus henkilöautokannasta on 10,3 %. Nämä "pienen piirin pipertelijät" ostavat noin 50 % kaikista uusista henkilöautoista.

Eipä tästä enempää kannata tässä ketjussa jatkaa, mutta tulipahan päivitettyä omatkin tiedot ladattavien määrästä. Yllätyin suuresta määrästä. Miitä tilatessa jotain 20k, sivusilmällä hiljattain 100k ja nyt yhtäkkiä 285k.
 
Ladattavien määrän kasvu on myös älyttömän nopeata. Kun uusista täyssähköjä ja plugareita on paljon suurempi prosentti autokannasta, niin korvaustahti on todella nopea. Lisäksi Suomeen uitetaan ulkomailta vähän käytettyjä reipasta tahtia.

Tätä menoa ei mene montaa vuotta kun on miljoona töpseliautoa liikenteessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 855
Viestejä
4 630 002
Jäsenet
76 118
Uusin jäsen
SeOHenri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom