Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.
Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.
Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata
En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.
Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.
Bmw osalta katso, että on kaiutinpaketti (HarmanKardon) ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.
Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.
Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit