Yleistä keskustelua sähköautoista

Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.
Tuolloin akku kuluu nopeammin pilalle. Mielestäni paljon parempi vaan tarvittaessa klikata sovelluksesta sopiva prosentti kun pilata akkua.

Lisäksi saan ladata ilmaiseksi töissä, tuota tulee hyödynnettyä niin paljon kuin mahdollista. Joskus tulen about 1% akulla kotiin ja täytyy saada muutama prosentti lisää että pääsen aamulla sitten töihin lataamaan akun. Parempi kuin voi äpistä katsoa ja säätää tulta tarpeen mukaan, etten lataa turhaan liikaa jne.

Mutta ei siinä mitään jos sinä et tarvitse, itselleni toimiva mobiiliäppi on täysin deal breaker enkä osta autoa jossa sitä ei ole.
 
Itse latailen myös aina 100%:iin. Ei näistä tule ikinä isojen ihmisrymien autoja, jos kaikkia alkeellisimpiakin perusasioita pitää olla kokoajan säätämässä.

Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.
 
Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.

Näille hypoteettisille laskelmille lienee toinen ketju.

 
Ruotsissa myytävissä käytetyissä sähköautoissa on jo näkynyt todistuksia akun kunnosta. Sama tulee Suomeenkin. Onnea vaan sitten vaihtoarvon/myynnin kanssa kun akun kunto on muita vaihdokkeja esim. 5% huonompi. Esimerkkinä: akkua tulisi sahata päivittäin 40-60% välissä mieluummin kuin 20-80% joka toinen päivä. Ero akun ikääntymiseen on merkittävä. Tämä tietysti sillä oletuksella että ko. latausväli sopii ajoprofiiliin. Tuolla 20% nyt ajelee kesäkeleillä sen 100km.

Kyllä Tesla suosittaa osalle akuista latauksen aina 100%. Riippuu akun tyypistä, ei ole ihan niin suoraviivainen tämä.
 
Vaikka tässä nyt Enyaqia ja MEB-autoja on tullut vähän kritisoitua omaan makuun huonoista ratkaisuista, niin avainten ja mobiiliappsin suhteen on homma pelannut omasta mielestä hyvin. Mitä nyt appsissa on ajoittain serveriongelmia.

Avaimet on perinteiset, eikä kännykkä-avainta ole enkä kaipaa. Ovet aukeaa vain kun avain on riittävän lähellä, ja siis ainakin tuntuma on että pitää olla kirjaimellisesti auton vieressä. Esim. Jos menen avaimet taskussa lukitun auton kuskin oven luo seisomaan, niin vänkärinpuoleisen oven kahvaa repimällä auto pysyy lukossa. Aukeaa vasta kun tartun itse kuskinoven kahvaan jonka luona avaimet on. Toki voi avaimen napista avata lukituksen ennakkoon kauempaa. Aukeaa kahvasta nykäisemällä siis vain sen oven kahvalla jonka tykönä avain on.

Kännykkä-appsissa on sen verran toimintoja mitä kaipaan. Voi vilkaista mikä on auton lukituksen ja akun tila. Muuttaa latausprosenttirajaa tarvittaessa. Käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen, mitä olen 2v aikana tainnut käyttää tasan kerran kun kokeilin että miten tuo toimii.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton.
Tossa mun syy jäähdyttää etukäteen. 5 min myöhemmin 21 astetta, kun menen autoon.
Screenshot_20240803_084210_Gallery.jpg
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.
Itse mieluummin sulatan lumet auton päältä kuin harjaan ja raappaan ikkunoita. Paljon helpompaa vaan apista painaa nappia 10-15min ennen kuin lähden niin auto on lumeton ja lämmin eikä tarvitse talvitakkia ja hanskoja pitää päällä. Ei mitenkään erityisesti lempipuuhaani hinkata paksussa jäässä olevaa lasia tai harjailla lumia kovassa pakkasessa.

Ja sama kesällä kun autossa on helposti lähemmäs 60 astetta kun se on auringossa. 5min riittää siihen että autossa on 19 astetta.
 
Edellä mainitut ja mukavampi lähteä talvella yöllä töihin kun auto on seisonut parikin tuntia pihalla kylmässä, nappaa ilmanvaihdon päälle, venyttelee minuutin pari tai käy kusella ja kävelee lämpimään työkaluun. :comp:
 
Eiköhän ne akkujen hinnat tule alas, että valmistajat voivat laittaa kunnon puskurit, niin voi aina lataa 100%.
 
Eiköhän ne akkujen hinnat tule alas, että valmistajat voivat laittaa kunnon puskurit, niin voi aina lataa 100%.
Puskureiden kokoa tuskin halutaan yhtään isommaksi kuin tarve on. Valmistajat kuitenkin haluavat markkinoida mahdollisimman suurta toimintamatkaa ja puskurin kasvatus vain heikentää sitä.
 
Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?

”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.

Ja hinta, 50k€ on keskituloiselle autosta paljon, vuoden liksa, helposti ylikin.

Käytettyjen Sähköautojen markkina sen sijaan on mielenkiintoisempi, hinnat tippuu vauhdilla, ja alkaa olemaan hyvää kulkinetta jo huomattavasti edullisemmin. Ja tilanne paranee koko ajan
 
Ja hinta, 50k€ on keskituloiselle autosta paljon, vuoden liksa, helposti ylikin.

Käytettyjen Sähköautojen markkina sen sijaan on mielenkiintoisempi, hinnat tippuu vauhdilla, ja alkaa olemaan hyvää kulkinetta jo huomattavasti edullisemmin. Ja tilanne paranee koko ajan
Ehdottomasti tämä on yllättänyt itseni. Käytettyjen tesla M3 tarjontaa katsellut aina jokusen kuukauden välein ja "yhtäkkiä" noitahan alkaa saamaan jo reilusti alle 30k€ hintaan.
 
Ja hinta, 50k€ on keskituloiselle autosta paljon, vuoden liksa, helposti ylikin.

Käytettyjen Sähköautojen markkina sen sijaan on mielenkiintoisempi, hinnat tippuu vauhdilla, ja alkaa olemaan hyvää kulkinetta jo huomattavasti edullisemmin. Ja tilanne paranee koko ajan
Moni ei vain vieläkään sisäistä sitä, että sähköautossa maksat enemmän "pääomasta" ja vähemmän juoksevista kuluista, mikä tasoittaa tilannetta merkittävästi suhteellisen paljon ajavilla. Itsekin ajelen sen ~50 tkm vuodessa, mikä tarkoittaa polttoainekuluissa jo n. 5000 - 6000 € haitaria, mikä taas 5 vuodelle jaettuna on n. 30 000€ rahaa polttoaineisiin. Sähköllä tuohon ennakoin n. 1000€ / vuosi kuluja. 60 000€ sähkis voi vastata tekniikaltaan jotain 40 000€ hintaluokan polttista ominaisuuksiltaan ja muulta laadulta, joten ainakin omassa käyttötapauksessa se ylimääräinen 20 000€ kannattaa sijoittaa sähköauton korkeampaan hintaan. Vielä halvemmalla tottakai olisi päässyt käytetyn Model 3:n kanssa, mutta ne ei oikein itseä sytytä tunkkaisen laatuvaikutelman osalta, ja samalla karsastan pelkkää isoa keskinäyttöä kaiken tiedon välittämiselle kuskille. Uuden sähkiksen kanssa pääsee myös kontrolloimaan sen akun kulutuskäyrää täysin itse, nyt kun on tullut parempaa tietoa akkujen kestävyydestä suhteessa niiden lataus/kulutusprofiiliin.

Hyvä että uusia kalliimpiakin autoja ostetaan, jotta ne sitten muutaman vuoden viiveellä tulevat hyvään hintaan käytettyjen markkinoille.
 
Moni ei vain vieläkään sisäistä sitä, että sähköautossa maksat enemmän "pääomasta" ja vähemmän juoksevista kuluista, mikä tasoittaa tilannetta merkittävästi suhteellisen paljon ajavilla. Itsekin ajelen sen ~50 tkm vuodessa, mikä tarkoittaa polttoainekuluissa jo n. 5000 - 6000 € haitaria, mikä taas 5 vuodelle jaettuna on n. 30 000€ rahaa polttoaineisiin. Sähköllä tuohon ennakoin n. 1000€ / vuosi kuluja. 60 000€ sähkis voi vastata tekniikaltaan jotain 40 000€ hintaluokan polttista ominaisuuksiltaan ja muulta laadulta, joten ainakin omassa käyttötapauksessa se ylimääräinen 20 000€ kannattaa sijoittaa sähköauton korkeampaan hintaan. Vielä halvemmalla tottakai olisi päässyt käytetyn Model 3:n kanssa, mutta ne ei oikein itseä sytytä tunkkaisen laatuvaikutelman osalta, ja samalla karsastan pelkkää isoa keskinäyttöä kaiken tiedon välittämiselle kuskille. Uuden sähkiksen kanssa pääsee myös kontrolloimaan sen akun kulutuskäyrää täysin itse, nyt kun on tullut parempaa tietoa akkujen kestävyydestä suhteessa niiden lataus/kulutusprofiiliin.

Hyvä että uusia kalliimpiakin autoja ostetaan, jotta ne sitten muutaman vuoden viiveellä tulevat hyvään hintaan käytettyjen markkinoille.
Juurikin tämä. Itsellä meni se 6000€/vuosi dieseliin ja siihen huollot ja dieselvero päälle. Teslalla mennyt vuodessa muutama satanen sähköön kun saan ilmaiseksi ladata töissä. Muutamassa vuodessa säästää erotuksen polttomoottoriautoon ja koko elinkaarikustannus on todella paljon halvempi.

Toki jos ajaa vain vaikka 10tkm/vuosi niin sitten ei tietenkään kannata aähköauto, ainakaam uutena ostettu.
 
Toki jos ajaa vain vaikka 10tkm/vuosi niin sitten ei tietenkään kannata aähköauto, ainakaam uutena ostettu.
Sama polttoainesäästö toteutuu vaan pidemmällä ajalla.

Sinulle iso osa säästöstä johtuu siitä, työnantaja alkoi lahjoittaa bensat. Eikö siitä ladatusta sähköstä tarvitse kuitenkin maksaa verot?
 
Sama polttoainesäästö toteutuu vaan pidemmällä ajalla.

Sinulle iso osa säästöstä johtuu siitä, työnantaja alkoi lahjoittaa bensat. Eikö siitä ladatusta sähköstä tarvitse kuitenkin maksaa verot?

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos auton arvo laskee ihan kalenterin vuoksi 5000€ vuodessa ja säästät bensoissa 1000€, niin melko huono sijoitus se silloin on. Etkä saa myöskään sitä laadukkaan auton käyttöhyötyä samalla tavalla ulosmitattua. Sama kuin ottaisit kahta osaketta, joista toinen nousee 15% vuodessa ja toinen 2%, sanoisitko tuossa että "ihan hyvä tuo 2% vuodessa nouseva osakekin on, kestää vain pidemmän aikaa saada se tuotto"?

Työnantajan maksama sähkö on ihan ok bonus, mutta ei mielestäni mitenkään merkittävä. Jos saisin työpaikalla ladattua sähköä omakustannehintaan esim. pörssisähkön kautta, niin tekisin sen oikein mielelläni. Sähköä menee kuitenkin se ~20kwh/100km = ~2e/100km, mikä nyt ei kovin merkittävä rahallinen etu ole.
 
Sama polttoainesäästö toteutuu vaan pidemmällä ajalla.

Sinulle iso osa säästöstä johtuu siitä, työnantaja alkoi lahjoittaa bensat. Eikö siitä ladatusta sähköstä tarvitse kuitenkin maksaa verot?
Kotilatauskin on keskimäärin alle 10c/kWh ollut. Joten silti olisi säästö iso. Toki nyt vielä isompi kun sähkön saa ilmaiseksi. Veroja tms ei joudu vielä ensivuonnakaan maksamaan töissä ladatusta sähköstä. Tiedä sitten paljonko 2026 vuonna joutuu maksamaan töissä lataamisesta veroa vai jatkuuko veroetu, ilmeisesti sähköautoja ei mene kaupaksi niin paljon kun valtio toivoo joten hyvin voivat jatkaa tuota porkkanaa vielä vuosia.
 
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos auton arvo laskee ihan kalenterin vuoksi 5000€ vuodessa ja säästät bensoissa 1000€, niin melko huono sijoitus se silloin on. Etkä saa myöskään sitä laadukkaan auton käyttöhyötyä samalla tavalla ulosmitattua. Sama kuin ottaisit kahta osaketta, joista toinen nousee 15% vuodessa ja toinen 2%, sanoisitko tuossa että "ihan hyvä tuo 2% vuodessa nouseva osakekin on, kestää vain pidemmän aikaa saada se tuotto"?

Työnantajan maksama sähkö on ihan ok bonus, mutta ei mielestäni mitenkään merkittävä. Jos saisin työpaikalla ladattua sähköä omakustannehintaan esim. pörssisähkön kautta, niin tekisin sen oikein mielelläni. Sähköä menee kuitenkin se ~20kwh/100km = ~2e/100km, mikä nyt ei kovin merkittävä rahallinen etu ole.
Kyllä se polttiksenkin arvo laskee tonnikaupalla vuodessa.

Jos nyt vertaat vaikka 30k polttista ja 50k sähköautoa ja 200 000km kokonaisajoilla, niin säästöä polttoaineissa tulee aivan samalla tavalla oli pitoaika 10v vai 4v.

Jälleenmyyntiarvo myös todennäköisesti sähkiksellä parempi.

Käytettyä tonnin pommia ja uutta sähkistä nyt ei lähtökohtaisesti oikein kannata vertailla muutenkaan.
 
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.

Itse tulee varsinkin talvisin kännykästä käytettyä auton sovellusta useamman kerran päivässä. Ilman sovelluksen käyttöä ei voisi vain hypätä autoon ja ajaa, kun pitäisi ensin käyttää aikaa lumen ja jään puhdistamiseen. Eli muutaman sekunnin käyttää puhelimen kanssa, niin on lämmin auto ja ikkunat sulana kun hyppää autoon. Ja kun puhelin on myös auton avain, niin ei tarvitse erikseen avaimia kuskata mukana, eikä puhelin avaimen käyttäminen edellytä mitään sovelluksen naputtelua, kuin käyttöön oton yhteydessä. Kesällä sitten jos auto auringossa, niin jäähdytys päälle ennen autolle menoa, niin ei tarvitse sinne saunaan istua vaan lämpötila on heti sopiva.
 
Kotilatauskin on keskimäärin alle 10c/kWh ollut. Joten silti olisi säästö iso. Toki nyt vielä isompi kun sähkön saa ilmaiseksi. Veroja tms ei joudu vielä ensivuonnakaan maksamaan töissä ladatusta sähköstä. Tiedä sitten paljonko 2026 vuonna joutuu maksamaan töissä lataamisesta veroa vai jatkuuko veroetu, ilmeisesti sähköautoja ei mene kaupaksi niin paljon kun valtio toivoo joten hyvin voivat jatkaa tuota porkkanaa vielä vuosia.

Ja vaikka veroetu loppuisikin, niin verotusarvo latausedulle on 30 €/kk, joten siitä joutuu maksamaan noin 15 €/kk ja siihen rahaan saa ladata niin paljon kuin sielu sietää. Joten vaikka veroetu poistuisikin, niin työntantajan tarjoamilla sähköillä pääsee plussalle jo sillä kun latailee kuukaudessa 800 km ajojen edestä sähköä.
 
Puskureiden kokoa tuskin halutaan yhtään isommaksi kuin tarve on. Valmistajat kuitenkin haluavat markkinoida mahdollisimman suurta toimintamatkaa ja puskurin kasvatus vain heikentää sitä.
Kasvattaa akun kokoa samalla, niin säilyy pitkä range myös.
 
Uusissa sähköautojen osuus on edelleen yli 10-kertainen vrt. Niiden osuus autokannasta -> autokanta sähköistyy huimaavaa vauhtia. Ja luvusta puuttuvat käytettynä laivatut.

Linkin mukaan uusiahenkilöautoja rekisteröitiin vain n 5200kpl

2024 keskäkuussa yksittäisiäkäytettyjä tuotiin 3270, pikkusen vähemmän kuin vuosi sitten, sähköautoja noin 850, vajaa sata enemmän kuin vuosi sitten, lataus hybrideja vajaa 1600 kpl (n 400 enemmän). bensa reilu 500, diesel niukka 300kpl.

sähkö 850+1900
ladattavahyb 1600+1070
bensa 500+3300
käytetty+ensirek

Käytetyt toki happanee nopeammin kuin uudet, vähän oikaisee se että todennäköisesti käytettynä tuodut sähkikset ovat kohtuu tuoretta vs polttikse.


Mutta uusien osalta toki vain yksi kuukausi ja hyvin vähän rekisteröity, jos ei kiirettä tehtä päätöksiä niin varmasti lykätään, markkinat paranee (rahoitus,halppikset lykkääntyneet jne), jos ei tulli taisto ylly, valtion toimet pitkittäneet polttiskysyntää, jossain vaiheessa ehkä valtion pakko reagoida, esim hankinta tuet jossain muodossa. Jälkimmäisen ajoitus kannattaa optimoidaan aikaan milloin tarjontaa ja hyvä saatavuus. Mutta onko tällä kaudella edes 50% todennäköisyyttä hankintatuille, ehkä ei.
(edit, lukuja yritin kaivaa Traficommin tilasto häkkyrästä, voi olla pielessä)
Ja vaikka veroetu loppuisikin, niin verotusarvo latausedulle on 30 €/kk, joten siitä joutuu maksamaan noin 15 €/kk ja siihen rahaan saa ladata niin paljon kuin sielu sietää. Joten vaikka veroetu poistuisikin, niin työntantajan tarjoamilla sähköillä pääsee plussalle jo sillä kun latailee kuukaudessa 800 km ajojen edestä sähköä.
Edit: puhe taisi olla pelkästä sähköedusta, ei autoedusta.
Verottajan viimeinen luoantaisetu arvo annettu oliko se vuodelta 2020, jos 2021 alkaen ollut verotonta. Sähköketjussa ollut juttua että tolppasähkön hinta on sen jälkeen pomsahdellut.

En nyt kaivainnut mikä nyky oletuksella latausedun arvo tuon tuen päättymisen jälkeen.
Vapaanauton verotusarvo ilmeisesti kasvaa jos kilometrejä kiertyy oikein kovasti., jos siis lataa niin paljon kuin sielu sietää tarkoittaa enemmän kilometrejä.

Olisi hallituskelta toki huono päätös jos sähkisten edun verotusta kiristäisivät, mutta ei totaali yllättävää, ehkä vähemmän yllättävää jos jatkaisivat nykyistä "tukea".
 
Viimeksi muokattu:
En nyt kaivainnut mikä nyky oletuksella latausedun arvo tuon tuen päättymisen jälkeen.
Vapaanauton verotusarvo ilmeisesti kasvaa jos kilometrejä kiertyy oikein kovasti., jos siis lataa niin paljon kuin sielu sietää tarkoittaa enemmän kilometrejä.
Mistä sinä nyt keksit tähän jonkun auton verotusarvon kun sellaisesta ei ollut mitään puhetta? Tuo työnantajan tarjoaman latauksen verotusarvo ei liity mitenkään siihen onko kyseessä autoetu vai ihan oma auto.
 
Nämä EUn ja hallituksien antamat tuet ovat pilanneet markkinat ja voitot käärii vain valmistajat.
Markkinatalouessa, jos halutaan hyödyntää markkinataloutta tavoitteiden saavuttamiseksi, niin siihen kuuluu oleellisesti se että joku käärii voittoja. Mahdollistaa sen että markkina hakee , keksii niitä tehokkaita konsteja. yleensä samalla joku myös kärsii tappioita, jos ei pärjää kilpailussa.

Suunnitelmatalous, sosialismi voi tuntua tehokkaammalta, ei ole kilpailu, tai niukemmin, jotain valittu ja mennään suunnitelman mukaan.

Demokraattisessa markkinataloudessa voidaan toki sössiä sen markkinameganismin täysimääräinen hyödyntäminen, ennustettavus tärkeää, se että pompoilee johtaa isompaan riskiin, mistä sitten seuraa että voi tulla takkiin rajummin, mistä seuraa se että tuottotavoite isompi.

Toteutuneessa menneessä toki isosti muita tekijöitä, korona, putin jne. mitkä sotki markkinaa.
 
Kyllä se polttiksenkin arvo laskee tonnikaupalla vuodessa.

Jos nyt vertaat vaikka 30k polttista ja 50k sähköautoa ja 200 000km kokonaisajoilla, niin säästöä polttoaineissa tulee aivan samalla tavalla oli pitoaika 10v vai 4v.

Jälleenmyyntiarvo myös todennäköisesti sähkiksellä parempi.

Käytettyä tonnin pommia ja uutta sähkistä nyt ei lähtökohtaisesti oikein kannata vertailla muutenkaan.

Jos autojen hankintahinnassa on eroa 20 kiloeuroa sähköauton haitaksi, niin se näkyy rahoituskustannuksissa aika rajusti... Tai vaihtoehtoisesti olet sitonut autoon omaa rahaasi 20 kiloa enemmän kuin olisi ollut tarve, vaikka raha voisi olla indekseissä kasvamassa.

Muutenkin jos sähköautoilua perustellaan nimenomaan halpuudella, niin silloin sitä pitää kyllä verrata just tonnin pommiin. Toki vertailu pitää tehdä oikeassa ryhmässä - M3:sta ei kannata verrata Nettiauton kuppaisimpaan ex-pizzataxi-Yarikseen, vaan isompaan premiumiin automaattilaatikolla ja hyvillä varusteilla. Tosin paljon ajavalle se uusi Tesla tulee luultavasti edelleen halvemmaksi kuin 20 vuotiaan kolmossarjalaisen Bemmin elvyttäminen ja juottaminen...
 
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?

Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.
Onhan autoissa näitä varoituksia, että suositellaan 80% päivittäiseen. Sama kuten puhelimessa. Ne lataa alkuun nopeaan 80% ja loput 20% ladataan myöhemmin hitaammin.
Samaa tekniikkaa voisi käyttää autoissakin, että jos lataa 100% niin äly saa hoitaa sen työn ja pitää akun kunnossa.
 
Onhan autoissa näitä varoituksia, että suositellaan 80% päivittäiseen. Sama kuten puhelimessa. Ne lataa alkuun nopeaan 80% ja loput 20% ladataan myöhemmin hitaammin.
Samaa tekniikkaa voisi käyttää autoissakin, että jos lataa 100% niin äly saa hoitaa sen työn ja pitää akun kunnossa.
Ei taida softan äly paljoa vaikuttaa akun kestävyyteen jos se jokatapauksessa ladataan täyteen. Äly on sitä, että asettaa auton latautumaan arkiajossa jollekin järkevälle välille ja käyttää niitä 100% latauksia vain tarvittaessa. Jos taas matkat on sellaisia että joutuu joka päivä käyttämään 100-5% varausvälin, niin sitten kannattaa harkita isompiakkuista autoa tai vain hyväksyä se, että akku saattaa kulua yllättävän nopeastikin. Ja jos sitä täyttä latausta tarvitsee jatkuvasti, tarkoittaa se myös niiden akun lataussyklien täyttymistä nopeasti ja sen auton fiksu käyttöikä saattaa jäädä 3 vuoteen. Älykkäämmällä latauksella voi tuplata tai moninkertaistaa vielä enemmän akusta saatavat kilometrit. Akkutakuu suojaa pahimmilta riskeiltä 100%:iin lataajilta, mutta takuun jälkeen akku voi olla yllättävän huonossa kunnossa jos ei sitä ennen ehtinyt mennä vaihtoon.

Toki edelleen jotkin yksilöt voivat kestää sitä 100% latausta enemmän kuin toiset, ja joku akku voi porsia hellemmälläkin käytöllä. Mutta keskiarvoisesti akut pitävät huomattavasti enemmän varaustason keskivälin ajamisesta ääripäihin verrattuna.
 
Onhan autoissa näitä varoituksia, että suositellaan 80% päivittäiseen. Sama kuten puhelimessa. Ne lataa alkuun nopeaan 80% ja loput 20% ladataan myöhemmin hitaammin.
Samaa tekniikkaa voisi käyttää autoissakin, että jos lataa 100% niin äly saa hoitaa sen työn ja pitää akun kunnossa.

Käytännössä kaikissa akkukemioissa sykleillä on merkittävästi väliä jolloin vaikka se marginaalisesti auttaakin ladata se loppu 20% sitten myöhemminon puhelimissakin merkittävästi parempi ettei koskaan päästäisi 100% tai 0%. Se onkin sitten on oma valinta vetääkö akkua 0%-->100% vaiko 40%-->60% tai jotain siltä väliltä. Puhelimissahan ihmiset keskimäärin tuhoaakin akkunsa parissa vuodessa tarkoituksella juuri sillä että päästetään se 100%, mutta ottavat sen ikäänkuin helppuden hintana. ja sähköautoissa sitten on monesti hiukan extraa akuissa jolloin käyttäjää voidaan huijata olemaan tuhoamatta akkuaan niin nopeasti. Mutta silti sillä on merkittävän ero lataako sähkäautonsa akun 80% vaiko 100% (vaikka ne oikeasti olisikin esim. 70% ja 90%). Jos meinaa auton omistaa koko sen eliniän niin sittenhän ei kannattaisi edes 80% ladata vaan vielä alemmas.

Sitten asiaa vielä sotkee joidenkin akkukemioiden (esim. LFP) BMS: jännite haasteet jolloin akkukennoja kannattaa/pitää välillä rankaista eli syödä niiden elinikää lataamalla ne 100% koska muuten BMS ei pysy perillä kennojen kunnosta. Se taas johtuu LFP kennojen jännitteistä. Oikeastihan LFP akullekin syklien määrät merkkaa, mutta BMS:n takia pitää joskus vetää 100%
 
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.
Pitää ladata 100%:iin kun saattaa ihan yhtäkkiä yllättäen tulla yllättävä ja pakottava tarve ajaa kusematta lappiin :P
Empä ole itse kummoisena vaivana ollut pitää/muokata tuota latausrajaa 80% - 100% välillä. Normiarjessa aina 80%, pitemmälle matkalle lähtiessä vaihtanut 100%.
 
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.

Itselleni tulee mieleen pari syytä pitää akku täynnä:

1. Halvan sähkön hyödyntäminen, ettei tarvitse ladata kalliina tunteina lainkaan. Itse yleensä tankkaan polttomoottoriautonkin aina alkuviikosta, koska tällöin bensiini on halvempaa, vaikka tankissa olisi vielä useampi kymmenen litraa.

2. Sähkökatkot/Saatavuus/Huoltovarmuus. Onhan siinä oma mielenrauhansa, ettei tarvitse miettiä maksuvälineet lamauttavia kyberhyökkäyksiä eikä venäläismielisiä kaatamassa radiomastoja ja sähköpylväitä, kun pitää akun täynnä ja rangea on hyvin käytettävissä.
 
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Tuo 100% lataaminenhan on se normaali tapa plugareissa. Niissä suurimmassa osassa ei edes ole mitään tapaa rajoittaa latausta alle 100% kuin manuaalisesti itse lopettamalla latauksen.

Tokihan jos valmistaja suosittelee jotain käyttötapaa, niin sitä voi olla hyvä noudattaa. Mutta tosiaan plugareissa tuollainen rajoittaminen pitää valmistajan tehdä koska käyttäjä voi vain rajoitetusti vaikuttaa tilanteeseen (lähinnä mielellään ladata täyteen ajastetusti mahdollisimman lähellä lähtöaikaa). Isomman akun omaavissa näitä säätöjä jo on, joka kertoo ehkä siitä että suhteellisesta marginaalista tingitään noissa enemmän (koska ei haluta kasvattaa akun kokoa siltä osin mitä käyttäjä ei voi käyttää).
 
Tätä itsekin kaipaan. Tässä nyt reilun kuukauden ollut ID4, ja pari kertaa tullut tilanne jossa auto olisi saanut olla päällä kun itse poistun autosta. Kävin viemässä pahveja yleisiin pahviroskiksiin, jotka olivat vähän huonossa paikassa ja piti jättää auto tien sivuun, vilkku päällä. No eihän se saatanan vilkku pysynyt päällä vaan auto sammui. Toisella kertaa kesähelteillä pysähdytään bussipysäkille ja puoliso syöttää lasta takapenkillä, kun itse nousen ja kaivelen jotain takakontista. Auto sammuu ja ilmastointi siinä samalla. 0/5.

Ei minusta ihan mahdoton ajatus, että annettaisiin helposti valittava asetus sille, miten auto käyttäytyy kun nostat perseesi.

Jarru ja nappi pohjaan peppu ylös penkistä jää käyntiin.
 
Ei taida softan äly paljoa vaikuttaa akun kestävyyteen jos se jokatapauksessa ladataan täyteen....
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.

Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*

Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.

Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.

Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.



Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.
 
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.

Ei tuo ole vielä paskaksi mennyt, ihan hyvin toimii. Sitä paitsi akussa on sen verran bufferia, että kun lataan sen täyteen, niin todellisuudessa se on jotain 90-95 % väliltä.

Ja toisaalta jos akku tuosta paskontuu, niin sehän on vain hyvä asia nopeuttaa sitä. Tällöin akun saa todennäköisemmin paskottua akkutakuun aikana rajan alle, jolloin saa akun uusittua valmistajan piikkiin.

Ihan samalla tavalla minä ihmettelen niitä sankareita, jotka kännykkäänsä latailevat vajaisiin prosentteihin.
 
Vaikka tässä nyt Enyaqia ja MEB-autoja on tullut vähän kritisoitua omaan makuun huonoista ratkaisuista, niin avainten ja mobiiliappsin suhteen on homma pelannut omasta mielestä hyvin. Mitä nyt appsissa on ajoittain serveriongelmia.

Avaimet on perinteiset, eikä kännykkä-avainta ole enkä kaipaa. Ovet aukeaa vain kun avain on riittävän lähellä, ja siis ainakin tuntuma on että pitää olla kirjaimellisesti auton vieressä. Esim. Jos menen avaimet taskussa lukitun auton kuskin oven luo seisomaan, niin vänkärinpuoleisen oven kahvaa repimällä auto pysyy lukossa. Aukeaa vasta kun tartun itse kuskinoven kahvaan jonka luona avaimet on. Toki voi avaimen napista avata lukituksen ennakkoon kauempaa. Aukeaa kahvasta nykäisemällä siis vain sen oven kahvalla jonka tykönä avain on.

Kännykkä-appsissa on sen verran toimintoja mitä kaipaan. Voi vilkaista mikä on auton lukituksen ja akun tila. Muuttaa latausprosenttirajaa tarvittaessa. Käynnistää lämmityksen/jäähdytyksen, mitä olen 2v aikana tainnut käyttää tasan kerran kun kokeilin että miten tuo toimii.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi auto pitäisi lämmittää/jäähdyttää etukäteen. Siinähän se lämpenee/jäähtyy ajaessakin, varsinkin sähköauto jotka hakkaa molemmissa melkein minkä tahansa polttomoottoriauton. Eikä ole omissa ajoissa rangea liikaa syönyt. Ei ole aiemmissa polttiksissakaan koskaan kaivannut sisätilalämppäriä vaikka on ulkoa lähtenyt myös niissä -30 asteen pakkasissa.
Mutta tuossakin kukin tyylillään, ja onhan se etenkin pikkulasten/vauvojen kanssa tosi kätevää että saa auton sopivaan lämpöön valmiiksi.

Eikä meb ole kertaakaan jättänyt lämmittämättä, kun on pyytänyt auto vain toimii omat puutteet toki, mutta en ymmärrä miksi nuo on about haukutuin sähköauto vaikka hinta-laatu parhaimistoa käytetyissä. Latausnopeudetkin parempia kesää talvea ja varsinkin, kun vertaa jotain Leafia on tuo selvä perheen ykkösauto. Monta tuttua Leaf kuskia ja se jos joku on eräänlainen harrastus pikalatausverkkoineen..
 
Eikös tuo nyt ole aika idioottimaista, ihan ehdoin tahdoin paskoa autonsa akkua. Toki jos autoa vaihtaa parin vuoden välein, ja pistää vahingon kiertämään varsinkin kun ei vielä mitään luotettavia akkutestereitä ole vaan ne autokauppojen testit on ihan pelleilyä.

Toki sitä en ymmärrä miksi kukaan pitäisi akkua 100% kun ei sitä 100% rangea tarvitse kuin kerran pari vuodessa. Mutta kai siitä jotain kiksejä joku saa että voi "tuhlata" akun elinikää.

Toki onhan niitä ihmisiä, jotka ei ICE autoon koskaan öljyjäkään vaihda tai muitakaan huoltoja tee vaan laittaa auton kiertoon ennen kuin mätänee käsiin.

Nämä prosentuaaliset heitot on kyllä todella huonoja jos samalla jätät kertomatta mikä auto on kyseessä. Mutulla voisin heittää et jos lataat auton "100%" niin se ei kuitenkaan ole se akkukennon datasheetin max voltage kyseessä.
 
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.

Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*

Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.

Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.

Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.



Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.

Miten ne ois haluttomattomampia kuin jotkut bensakoneelliset 10v päästä kun päästään nauttimaan jakeluvelvoitteen 2.5-3e litrahinnoista..
 
Hinta tuskin tulee 10 vuodessa nousemaan ollenkaan, ehkä jopa laskee, kun polttoaineen kulutus vähenee.
Ei kuulu enää sähköautoiluun, mutta miksi se laskisi jos menekki pienenee? Pumppuja, säiliöitä yms pitää pitää kunnossa, kate pienenee menekin laskiessa joten mistä niihin raha? Halvemmasta bensasta vai?
 
Miten ne ois haluttomattomampia kuin jotkut bensakoneelliset 10v päästä kun päästään nauttimaan jakeluvelvoitteen 2.5-3e litrahinnoista..
Sori, huono ilmaisu, en verrannut polttiksiin, niiden haluttavuus voi olla vielä huonmpi, mahdollista 10v jälkeen polttiksetkin saavuttaa romutusarvon, jos EU alueelta vientiä rajoitetaan. Rommutusarvo voi olla alempi kuin sähkiksillä.

Mutta jos polttiksiä saa viedä esim venäjälle, niin niiden toimivien arvo voi olla isompi kuin melkein paljon ajettujen sähkisten.

En silti isosti venäjän varaan laskisi, lada paluuvienti aikaan Suomi ole merkittävä myynti markkina, mutta 10v päästä etu lähinnä rajanläheisyys.

Hinta tuskin tulee 10 vuodessa nousemaan ollenkaan, ehkä jopa laskee, kun polttoaineen kulutus vähenee.
Vaikea uskoa että fosiilikulutus laskee niin alas. 10v päästä meillä on niin paljon fosiilikulutusta että pumppuhinnoissa on edelleen painetta. Jos oikeasti kulutus on romahtanut, niin ne polttomoottori autot ovat jo vuosia aiemmin viety/romutettu. ja puhtaalle liikkumiselle on tullut jotain todella kilpailukykyistä. no ehkä vähän lennokasta.

Tai

Nykyrahassa sellainen n 2€/l hinta vaatisi isoja yllättäviä muutoksia, hiilitavoitteet käytänössä haudattaisiin (ei päästökauppaa, ei päästötavoitteita jne). Senkään varaan en laskisi, toki sekin skenaario kannattaa huomioida. Mutta 2€ pumppu hintaan se ei vielä riittäisi. Sillä tässä skenaariossa kulutuksen romahtaminen tai edes väheneminen tavoitteiden mukaan olisi erikoista. ja vielä se että verottaja pitäisi näppinsä irti mahdollisissa mailmanmarkkina hinta romahduksessa.

Fosiilisten polttoaineiden mailmanmarkkina hinta ilman päästö lupia/nieluja voi 10v päästä kyykätä, en yllätty jos jostain tuotteista jopa maksettaisiin. Mutta silloin se pumppuhinta muodostuu päästöoikeuksista, perinteisten valmisteverojen lisäksi.
Edit;
Jos tulee tilanne että jostain tuotteista jopa maksettaisiin (päästöoikeuden erikseen) niin olisiko tehokkain käyttökohde henkilöauto liikenne.
 
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.

Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*

Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.

Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.

Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.



Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.

Erikoista väittää että akkuja paskoo suunnittelu ja algoritmit. Ennemmin sanoisin että se kuluminen on ihan niiden aito ominaisuus jota voi järkevällä käytöllä hieman hillitä. Suurta eroa ei ole tekeekö kuluttaja sen latauksen rajaamisen esim. 80%:iin, vai tekeekö valmistaja sen sinun puolestasi lisäämällä brutto/nettokapasiteetin erotusta. Uudet akkukemiat voi olla nykyisiä parempia syklien määrässä, mutta sekään ei ole minkään algoritmin aikaansaannos. Ne erot 100-0, 60-40 tai 80-20 purkutasojen välillä ei myöskään olleet mitään prosentteja tai kymmeniä prosentteja akun käyttösykleissä. Vaan jopa hyppy 300 syklistä 2000 sykliin. Toki nuo oli tutkimuksen ääripäitä ja mediaanitulos on pakosti paljon maltillisempi muutos kestossa.

Toki itse peilaan omaan käyttötapaan, jossa ajattelin ajella useamman vuoden itse ja kilsoja kertyy mahdollisesti sen 300 tkm tai enemmän. Tällöin minua kiinnostaa sen akun kapasiteetti vielä kolmantenakin vuonna 150 tkm jälkeen. Eli onko se tuolloin alkuperäinen 600km, 500km vai 300km. Viimeisin vaihtoehto on itselleni sietämätön, joten jos pystyn sen estämään vain asettamalla latausrajan arkikäytössä 80%:iin, niin miksi en niin tekisi?

En myöskään sanonut etteikö sitä 100%:n latausta tai tyhjäksi ajoa saisi tehdä tarpeen tullen, mutta siinä arkikäytössä se latausraja on suhteellisen helppoa asettaa vaikkapa sinne 80%:iin. Jos käytettyjen autojen markkinoilla liikkeessä on tuntematon akku jollakin satunnaisella kuntoraportilla ja yksityisellä esimerkiksi softasta näyttää lataushistoria, missä autoa on ladattu kotona 80%:iin, niin mieluummin ottaisin tuolta yksityiseltä todennäköisesti hyvässä kunnossa olevan auton.

Se, että tulevaisuudessa vaihtoakun voi saada vaikkapa 5000 eurolla nykyisen 10-15 000€ sijaan on validi pointti ja voi tehdä akkujen kestävyyden optimoinnista hieman merkityksettömämpää.
 
Tuo 100% lataaminenhan on se normaali tapa plugareissa. Niissä suurimmassa osassa ei edes ole mitään tapaa rajoittaa latausta alle 100% kuin manuaalisesti itse lopettamalla latauksen.
Plugareissa on isommat marginaalit. Esim. Mersussa akku 13kWh josta käytössä vain 9kWh, eli alle 70% täydestä kapasiteetista. Eli kun se on 100% näytössä niin akkukemiallisesti se ei ole lähelläkään 100%. Näissä tulee täysiä syklejä niin paljon, parhaimmillaan useampi 100% -> 0% -> 100% päivässä ja akku ajetaan tosiaan 0%:iin toisin kuin sähköautoissa, että marginaalia on oltava että akku kestää.
 
Eikä meb ole kertaakaan jättänyt lämmittämättä, kun on pyytänyt auto vain toimii omat puutteet toki, mutta en ymmärrä miksi nuo on about haukutuin sähköauto vaikka hinta-laatu parhaimistoa käytetyissä. Latausnopeudetkin parempia kesää talvea ja varsinkin, kun vertaa jotain Leafia on tuo selvä perheen ykkösauto. Monta tuttua Leaf kuskia ja se jos joku on eräänlainen harrastus pikalatausverkkoineen..
3 vuotta ajelin meb:lla ja nyt Leafilla mennyt jo pari kuukautta, niin kyllä tuo Leaf on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa ja samaa ei voinut sanoa meb:stä. Siinä kun oli vähän väliä joku bitti vinossa tai joku muu tyyppivika päällä. Samalla tavoin siitä meb:stä voisi todeta, että melkoinen harrastus oli senkin pikalataaminen verrattuna nykyiseen korealaiseen. Talvella meb pahimmillaan sai sen 30kW pikalaturista enkä ikinä päässyt lähellekään luvattuun arvoon eli latureilla sai viettää rauhassa aikaa.
 
Erikoista väittää että akkuja paskoo suunnittelu ja algoritmit. Ennemmin sanoisin että se kuluminen on ihan niiden aito ominaisuus jota voi järkevällä käytöllä hieman hillitä.
Perustuu siihen että akkuissa isoja laatueroja, eri mallien välillä. ja isoja laatueroja ihan mallin sisäisesti.
Vaikka puhuttaisiin ns samasta akkukemiasta.
Algoritmit parametreineen voi sitten sitten pitää autoissakin siitä akusta huolta paremmin tai sitten syödä sitä.

Suurta eroa ei ole tekeekö kuluttaja sen latauksen rajaamisen esim. 80%:iin, vai tekeekö valmistaja sen sinun puolestasi lisäämällä brutto/nettokapasiteetin erotusta. Uudet akkukemiat voi olla nykyisiä parempia syklien määrässä, mutta sekään ei ole minkään algoritmin aikaansaannos. Ne erot 100-0, 60-40 tai 80-20 purkutasojen välillä ei myöskään olleet mitään prosentteja tai kymmeniä prosentteja akun käyttösykleissä. Vaan jopa hyppy 300 syklistä 2000 sykliin. Toki nuo oli tutkimuksen ääripäitä ja mediaanitulos on pakosti paljon maltillisempi muutos kestossa.
Nyt en ihan tiedä mihin tutkimukseen viittaat, maininnoista tulee joku artikkelli mitä vilassut missä moiset ääripäät ei nyt kuvaa sitä mitä tässä haetaan.

Markkinoilla on kuitenkin auton akkuja joita ihan valmistajan parametrejä vasten ajettu paljon aidasta laitaan (siis ylärajalta alarajalle), jos ne mietitty, akku suunnittelu ja valmistus priimaa ja latauksen algoritmit kohdillaan, niin en nyt uskalla hatusta väittää millaisia syklimääriä kestää. mutta pesseet surkeat tuotteet.

300 sykliä se viittaa nyt kyllä pahaan suunnitteluvirheeseen, tai sitten ihan suunniteltu kesto, jos sen keston saa jollain prosentti kikkailulla kahteentuhanteen, niin selviä. niin se on lähinnä esimerkki siitä että pitää tuntea toteutuksen ongelma ja sen mukaan toimia.

Jos nyt lähdetään että prosenteilla ei puhuta valmistajan prosenteista, sillä jokin 100-0 tuo mieleen lähinnä "keittämisen ja sen jälkeen syväpurkauksen , mitä ei nyt mikään autonlataus-akku-käyttö yhdistelmä jos nyt pompotellaa sillä minne sitä algoritmiä/parametrejä tuupattu. Jos se akkukemia ei oikeasti tuollaista kestä.

Eli jos puhutaan siitä haarukasta mihin käyttäjä voi puuttua, niin käyttäjää ehkä menee niin mallikohtaiseen ja siinä kiinnostaa se että millä on oleellista merkitystä vs haitta. Jos se kipupiste on seillä tyhjässä päässä, nii välttää sitä, jos kipupiste on myös yläpäässä niin vaikeampi, mutta varsinkin silloin miettiä millainen vaikutuskäyrä.

Se nyt ohitettu kokonaan että lataussyklejä voi vähentää hankkimalla isompiakkuisen version, jos jämäarvo kiinnostaa, niin tarjolla vähemmän latausyklejä, tarjolla enemmän jämä kapasiteettia. jos siis suunnittelu, algoritmit kunnossa. sillä voi lisäksi harrastaa helpommin sitä prosentti jumppaa.
 
3 vuotta ajelin meb:lla ja nyt Leafilla mennyt jo pari kuukautta, niin kyllä tuo Leaf on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa ja samaa ei voinut sanoa meb:stä. Siinä kun oli vähän väliä joku bitti vinossa tai joku muu tyyppivika päällä. Samalla tavoin siitä meb:stä voisi todeta, että melkoinen harrastus oli senkin pikalataaminen verrattuna nykyiseen korealaiseen. Talvella meb pahimmillaan sai sen 30kW pikalaturista enkä ikinä päässyt lähellekään luvattuun arvoon eli latureilla sai viettää rauhassa aikaa.

Leaf toimii kakkos-autona varmasti muttei sinne kolmea turvaistuinta ahdeta taakse mikä nyt on mebissä. Meb paukuttaa pakkasellakin sen mitä nuo Abc:n mopolaturit antaa, kun ei mene millään 30% socilla asumaan laturiin. Alle 10% pikalataukset ei hidasta yhtään matkantekoa +100kw talvellakin. Ja pointti oli pikalatausverkon puute esim. Pohjoisessa kaveri ajoi isoakkuisella leafilla Norjan puolelle ja koukut laturille sellaista 60km reitiltä, koska latausverkko on mitä on. Ei ole about millekkään CCS autolle temppu tai mikään kesällä. En tiedä onko nuo 3.2 softaan korjattu, koska en itse vuoden ja 36tkm aikana niitä ole havainnut. Kylmin keli työmatkalla viime talvena -37C eikä ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sama kesällä kun autossa on helposti lähemmäs 60 astetta kun se on auringossa. 5min riittää siihen että autossa on 19 astetta.
Tämä. Lämmityksen kanssa pärjää ilmankin kun kuitenkin yleensä pitää putsata lumia ja skrapatakin ehkä, se lämpiää siinä ajassa. Mutta kun auto seisoo auringossa vaikka työpäivän, niin siellä on kuin saunassa ja penkitkin tulikuumat. Riittää kun vaatteita vaihtaessa laittaa etäjäähdytyksen päälle niin auto on viilennyt sillä aikaa. Erittäin kätevä. Polttiksella piti ennen laittaa auto käyntiin ja odotella auton vieressä että nahkapenkki jäähtyy niin että siihen voi t-paidassa istua ilman palovammoja. Nyt ei tarvitse odotella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 675
Viestejä
4 875 538
Jäsenet
78 685
Uusin jäsen
Niksujee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom