Ei taida softan äly paljoa vaikuttaa akun kestävyyteen jos se jokatapauksessa ladataan täyteen....
Äly, tai parametrit on se juttu, jos kaikki muu on priimaa.
Valmistaja on miettinyt jonkin "täydentason", ja miettinyt jonkin "tyhjäntason", jos käyttäjä ei voi niitä ylittää/alittaa, niin jäljelle jää sitten se mihin voi vaikuttaa. Jostain syystä kovasti meuhkataan että jokin prosentti jostain on se kova juttu, tärkeä juttu. Jos se nyt prosentti ei ole samaa asia eri käyttöliittymissä, niin no. Ja pitäisi myös tietää että mikä merkitys sillä on omassa autossa, omalla lataustavalla. Jos jollain 80% jumpalla saavuttaa 200 000km jumpan jälkeen enintään muutaman prosentti yksikön verran lisää latausykleihin, niin onko sen arvoista, varsinkin jos senkin hyödyn on syönyt satunnaisilla alle 0% tyhjennyksillä + pikalatauksilla . Ja tuskin käyttäjää kiinostaa se ihan kaikken optimein käyttö, sen verran voi jumpata että jos valmistaja on vetänyt yläpään liian kireäksi, ja pienellä marginaalilla voi saada hyötyä, niin ehkä se kannattaa enemmän kuin joku 80% jumppa. (*
Se mikä ymmärtääkseni akkuja paskoo, on se akku suunnittelu, algoritmit, jos se auto on surkea akkujenhoivaamisessa, niin se on surkea , sen minimoiseen pitäisi tietää mikä on pielessä ja toimia sen mukaan. Jumpata muutamavuosi jotain 40%-80% väliä sitten todeta että jälleenmyyntiarvo parisatkua isompi, tai oikeastaan pienempi, jos paskoin sen akun muulla tavalla.
Toki vanhoilla sähkiksillä se akku jossain vaiheessa saavuttaa kriittisen pisteen, minkä jälkeen se akku on kierrätyskamaa, ja auton hinta ero sellaiseen missä on vielä sata sykliä jäljellä on jotain. Tässäkin jos mietitään nyky autoja mitä liikenteessä niin isompi juttu on se millainen yksilö, se parhaansa yrittäneen akku voi olla finaalissa, ehkä kesti pidempää kuin olisi hälläväliä asenteella, tiedä sitten. Sekin sitten oma lukunsa millä rahallisella panoksella siihen akkuun saa lisäkilometrejä. Jos kova peli muuten, niin kyse lähinnä ajoituksesta. missä vaiheessa akku remppan tehdään. ja silloin hintaa vaikuttaa onko se tehty vai. Jos taasen auto suunniteltu "optimististi" niin kokonaisuus kestää koko elinkaaren.
Muistettava se että sähköauton hankintaa ei aleta verottaa, niin tämänpäivän mallit ei nyt ole mikään himoittu juttu >10v jälkeen. jos nykyrahassa marmorilta saa uutta polo sähkistä isommalla kantamalla selkestä alle kahdenkympin, Tesla Y kokoinen yli . jos vielä jatkuu se että automaat päivittää autonsa tiheämmin, eli käytettyjenkin suunta tänne, eikä pois.
Edit;
Ja se että lataa kun järkevä tilausuus, tietenkin sen takia että olisi aina "tankkia" täynnä, ja se että sivussa välttää niitä tyhjäksiajoja. joista yleensä harmia ihan käyttäjälle. Tietenkin jos joutuu vartavasta menemään lataamaan ja siellä aikaa kututtaa, niin ehkä ne venyttelee sitten sinne akkun loppuan kohti ja latauasemalla maltti voi loppua ennenkuin akku täynnä, varsinkin jos se tahti hiipuu sitä kohti.