Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko jotain tiettyä syytä miksi Teslat ja Volkkarit pitäisi jättää pois laskuista?
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
 
Johan penkit on säätyneet profiilin mukaan kymmeniä(?) vuosia jos sellaisella varustetun auton on ostanut. Ei tuota varten tarvitse autoa käynnistää, ja mitä se "käynnistäminen" nyt sähköautossa edes tarkoittaa?
 
Yksi juttu mikä tuossa käynnistysnapittomuudessa häiritsee, on Android auton sammuminen siksi aikaa kun siellä auton ulkopuolella tekee jotain. Mitenkäs se toimii Teslassa, kun kovasti kehutaan?

Kyllähän esimerkiksi MEBitkin käynnistyy nopeasti istuessa, mutta silti kaikki sammuu siksi aikaa. Jos aamulla istuu autoon kerran ja töiden jälkeen heti toisen kerran, ei tämä varmasti ketään häiritse. Kun taas tarvitsee tallin, postilaatikon, muksun, harrastusten tai minkä vaan takia hyppätä hetkeksi ulos jatkuvasti, on auton sammuminen pidemmän päälle todella ärsyttävää.

Tämäkin olisi helposti ratkaista vaikkapa niin, että jos olet itse painanut P-tilan päälle, ei auto sammu (kuin joskus 15-30min päästä varmuussamutuksena, pl. camppiminen).
 
Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis.
Joku universaali profiili vaatisi että sitä valmistajat myös tukisi. merkkikohtaiset taasen rajaa tiettyyn merkkiin.

Eli jos puhelimessa se profiili, ja puhelin mukana, niin ei tässä kai sitä olla kieltämässä etteikö auto saisi säätyä potenttiaalisen kuskin mukaan automaattisesti. Tai sitä että jos on se henkilökohtainen fyysinen "avain" mukana, niin siihen liitetyn profiilin mukaan. jos niin käyttäjä halunnut.

Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.
En tiedä halusiko tuota erityisesti monikaan, jos kukaan. Pidemmille kuskeille on ihan tunnettu ongelma että jos auto on jonkun lyhyen kuskin säädöillä, niin sinne autoon istumaan pääseminen voi olla vaikeaa. Manuaali penkit säätyy ilman virtoja, sähköpenkit ei välttämättä. Penkeissä/ratissa myös sitä (harvinaista?) toteutusta joskus ollut että ne poistumista/sisääntulemista varten ovat säädetty kulkemista varten. Pitkät varmaan arvostaisi sitä että lyhyen kuskin jälkeen olisi automaattisesti väljässä asennossa.

Itsekseen liikkumisessa on se ongelma että vaatii liikeradalle tyhjän tilan, ettei esim sinne kuskin selkänöjän taakse lattialle ole laitettu jotain herkkää.

Näissä pitäisi vähän erottaa se sinkkukuskin oma henkilökohtainen auto, vs auto joka isomman perheen + satunnaisten käytössä. Helppokäyttöisuuden lisäksi myös se turvallisuus.
Jos tottuu siihen ettei tarvi tehdä mitään, kunhan istuu penkillä ja turvavyö kiinni, vs ei edes tarvi turvavyötä, vs pitää vääntää "pääkytkin" ennen ajoa. (ja päätkytkin vaatii sen "avaimen")


Yksi käyttäjä ryhmä on se sinkku joka menee kuskin ovesta autoon, ajaa kohteeseen, poistuu auton luota, ei muutu, ei lainaa.
Toinen käyttä sitten tekee tuota, mutta myös sitä että touhuaa auton luona ja haluaa että ne mukavuus/oheisjutut toimii siihen asti kun haluaa ne pois päältä, osa touhuaa porukalla, autoa lainaillaan jne. ovia suljetaan ja auvotaa, istutaan missä istutaan. kuka ajaa, kuka ei. Lapsia tai ei.
 
Teslassa se profiili tulee vaan automaattisesti puhelimen ollessa taskussa. Ei tartte sekoilla avaimilla. Eritoten pidemmillä reissuilla ainakin meillä oli aina vain yksi avain mukana. Nyt ei tieten mitään avaimia. Ainakin meidän perheessä aivan yliveto ominaisuus; Edellisessä autossa väärillä avaimilla piti jättää jalat ulos, että ylti näyttöön vaimon asetuksilla, kerrassaan karu kokemus.

Teslassa käynnistysnappi olisi kyllä selkeä heikennys nykyratkaisuun. Erona varmaan se, että Teslassa on näytössä ne nappulat millä auton saa jäähtymään/lämpeämään ja oven aukaisussa/auki jätössä se toimii aina samalla tavalla. Erittäin hyvä ominaisuus.
 
Mites Teslassa, jos kyydissä on kaksi henkilöä, joiden kummankin puhelin toimii avaimena? Entäpä jos kyytiläinen saapuukin autolle ensin. Pitääkö profiili valita tällöin käsin näytöstä, että kuskin asetukset menevät jiiriin?
 
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminen :lol: Ja tuohon retkeilyynkin Tesla on torso, kun siinä ei edelleenkään ole virran ulosottoa.

Muut merkit parantavat jatkuvasti mallejaan samaan aikaan, kun Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan uudistuksilla, joita kukaan ei haluaisi.
 
Ei tarvitse koskea mihinkään, senkun kävelee autolle puhelin taskussa.
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
 
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.

Mitkä on ne suurimmat erot Teslan sovelluksessa jos vertaa volkkarin ja hyundain sovelluksiin? Käytetyimmät ominaisuudet tulee ensin olemaan varmaan se että laittaa auton lämpiämään puhelimesta talvella ennenkuin lähtee mihinkään ja tulevaisuudessa sitten jos saadaan joskus lataus oman mittarin kautta niin latauksen ajastaminen yön halvoille tunneille. Tai näin ainakin kuvittelisin, että nuo on ne käytetyimmät toiminnot puhelinsovelluksella. Toimiiko ne esim. huonommin muilla kuin Teslalla, vai onko jokin toinen sovelluksen käyttökohde jota en nyt tiedä kun ei sähköautoa vielä ole?

Campmode toki olisi kiinnostava, mutta taitaa Model 3 olla niin matala sisätiloiltaan ettei siellä tule yövyttyä.

Tesla kyllä kiinnostaa vaikka se hiukan kömpelön kokoinen onkin ja M3 on yksi TOP3 vaihtoehdoista vaikka ne keskimäärin kalliimpia ovatkin kuin kaksi muuta kiinnostavinta automallia, mutta valitettavasti siksi niitä Tesloja on todella vähän tarjolla meidän hintaluokassa. Mutulla väittäisi jopa, että Teslan Model3:n hinnat on käytetyissäkin nousseet tai ainakin pitäneet hintansa paremmin kuin vaikkapa ID3
 
Itseä vituttaa nykyautoissa se kun avaat lukot kaukosäätimellä niin ei ne kauan pysy auki jos et heti mene sisään. En ymmärrä mikä logiikka tuossakin on. Jos vaikka säädät latausjohtoja tai matkatavaroiden kanssa ennen sisäänmenoa niin naps uudestaan lukkoon.
 
Itseä vituttaa nykyautoissa se kun avaat lukot kaukosäätimellä niin ei ne kauan pysy auki jos et heti mene sisään.
Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta. Esim avataa kaukosääitmellä lukituksen, mutta et menekkään autoon, jostain yllättävästä syystä, ja unohda lukita. Tai jos se kaukosäädin on sellainen että sillä vahingossa aukaisee, jolloin ei edes tiedosta tarvetta lukita.

Toki noissa voisi olla optimointia, jos pystytään mittaan avaimen käyttäjän etäisyys, läsnäolo, niin pitää auki vaikka hänen puoleisia ovia, tai no onhan se ns avaimeton aukaisu. Mutta jos toteutus simppelli, halpa, niin tuo viive lukitus isossa kuvassa hyvä pahassa ympäristössä.
 
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminen :lol: Ja tuohon retkeilyynkin Tesla on torso, kun siinä ei edelleenkään ole virran ulosottoa.

Muut merkit parantavat jatkuvasti mallejaan samaan aikaan, kun Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan uudistuksilla, joita kukaan ei haluaisi.

Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan? Usean arvostelun perusteella esim. uusi Model 3 on hyvä päivitys vanhaan verrattuna vaikka nuo viikset lähtivätkin. Monesti kuitenkin huomio tuntuu kiinnittyvän vain tuohon viiksien lähtöön ja se kaikki positiivinen muutos unohtuu. En edes Teslaa omista, joten ei ole tarvetta sitä puolustella, mutta välillä kummastuttaa tämä viha merkkiä kohtaan. Toki myös toinen ääripää, joka ei löydä mitään vikoja, ihmetyttää. Vaikuttaa olevan poikkeuksellisen vahvoja tunteita herättävä merkki. Kuitenkin itselleni ainakin muodostunut käsitys, että on hintaisekseen hyvä valinta vaikka tiettyjä puutteita löytyy (kuten kaikista).

Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?

Nykyään tuo puhelin tuppaa olemaan tarpeellinen monessa muussakin asiassa kuin soittelussa niin ei tulisi mieleenkään jättää kotiin. Omasta näkökulmasta lompakot, avaimet yms. ovat kaikki periaatteessa ylimääräisiä mukana kannettavia kun ne voisi korvata älypuhelimella. Eikä sitä koskaan tiedä milloin tulee tarve soittaa, esimerkiksi aika ikävää yllättävän hätätilanteen sattuessa jos puhelin ei olekaan mukana. Miksi ei hyödyntäisi laitetta, joka kulkee helposti mukana ja kykenee niin moneen? Itse ainakin ottaisin paljon ennemmin sen auton avaimenkin puhelimeen kuin nykyisen erillisen avaimen. Ei siinä tietysti mitään väärää ole jos puhelin ei kulje mukana ja sen käyttö on vaikkapa lähinnä satunnaista soittelua mutta tällainen taitaa olla nykyään melko harvinaista.
 
Viimeksi muokattu:
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
 
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?

Kylläpäs sitä joka asiasta saa jonkun ihmeellisen ongelman. Teslassa avainratkaisu on toteutettu legacy-merkkeihin nähden aivan loistava: konservatiivinen ratkaisu on lompakossa kulkeva avainkortti, puhelin toimii avaimena (jolloin korttia ei tarvitse, etänä vaikka puoliso voi käynnistää auton ja avata ovet ja Teslalta saa myös monipuolisesesti toimivan key fob -avaimen.

Eli kyllä sinullekin löytyisi ratkaisu. Tässä suhteessa Tesla tarjoaakin erinomaisesti valinnanvaraa, jos lompakkoa ei vaikka halua pitää mukana.

Ja kyllä, Teslassa on myös moni asia ärsyttävää ja itsekin riitelen car computerin korvattavuudesta kuluttajariitalautakunnassa. Kokonaisuudessaan kuitenkin Tesla on hyvin suunniteltu erilaisiin tarpeisiin.
 
Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta.

Tulee mieleen, aina kun olen ostanut uuden Moccamasterin siinä on lyhennetty sitä aikaa kauanko se voi olla päällä. Uudessta taitaa olla vain jotain 20 minsaa.

Olisko noiden autojen lukoissa sitten joku EU määräys myös. Kaveri onnistui jättämään Audissa avaimet sisään kun lukitsi automaattisesti. Soitto huoltoon ja vakuutusyhtiöön. Ratkaisu: takaoven lasi paskaksi (halvin?).
 
Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan? Usean arvostelun perusteella esim. uusi Model 3 on hyvä päivitys vanhaan verrattuna vaikka nuo viikset lähtivätkin. Monesti kuitenkin huomio tuntuu kiinnittyvän vain tuohon viiksien lähtöön ja se kaikki positiivinen muutos unohtuu. En edes Teslaa omista, joten ei ole tarvetta sitä puolustella, mutta välillä kummastuttaa tämä viha merkkiä kohtaan. Toki myös toinen ääripää, joka ei löydä mitään vikoja, ihmetyttää. Vaikuttaa olevan poikkeuksellisen vahvoja tunteita herättävä merkki. Kuitenkin itselleni ainakin muodostunut käsitys, että on hintaisekseen hyvä valinta vaikka tiettyjä puutteita löytyy (kuten kaikista).
Ainakin käytettävyydeltään.
Nyt kun viikset poistuivat niin myös toiminnot muuttuivat.
Viiksestä alaspäin pitämällä sai lukittua nopeuden mitä luki tai näytöstä täppäämällä. Nyt vain rullalla rullaamalla.
Autopilotin sai viiksestä päälle, yksi kerta ACC ja kaksi nopeaa oli AP. Nyt se on rullassa mikä ei oikein toimi kaksoisnäpäytykseen. Tuotu optio missä kerta painallus aktivoi AP mutta ACC poistuu.
Käyttöliittymäpäivityksenä AC osion selkeät napit vaihtuivat teksteihin.
AP osasi ennen nostaa nopeutta, nyt vain laskee.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.
 
Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.
Kysymyshän lähinnä oli että näkisikö se kuvauksen tapauksessa sen avaimen kokoajan. PIN koodia ei varmaan kysellä että saisi avata kontin ja napata tavarat sieltä?
 
Olisko noiden autojen lukoissa sitten joku EU määräys myös. Kaveri onnistui jättämään Audissa avaimet sisään kun lukitsi automaattisesti. Soitto huoltoon ja vakuutusyhtiöön. Ratkaisu: takaoven lasi paskaksi (halvin?).
Automaatti lukitus on jo polttisaikaan aiheuttannut ammattikuskeillakkin mokia. Sitä automaatti lukitusta on monenmuista vuosien saatossa ollut, tuo aika harmiton että ovat menee takaisin lukkoon jos niitä (mukaanlukien luukut) ei aukaise. Mutta nuo missä ovat napsuu lukkoon itsekseen ja avaimet sisällä, jopa käyviä polttiksia lukinnut ovet.

Modernimissa sentäs auto tsekkaa onko avaimet sisällä vai ulkona.

Automaatti lukituksille erilaisia tarpeita eri markkinoilla, jossain tarve sille että ovat menee lukkoon, kun auto käynnissä pysähdyksissä, ettei ohikulkiat keikkaa. Tärkeää että aukeaa vain se ovi missä avaimen haltia on menossa, eikä missään tapauksessa toisen puolet ovat aukea jne. Suomessa usein halutaa että kaikki ovat aukeaa, ettei tarvi jumpata niitä erikseen auki. samoin takaluukku. eikä oikein pidetä jos ajossa ovat menee lukkoon jne.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.
 
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.

Eikös ne noita Tesloja varastanut jollain lukulaitteella minkä veivät auton omistajan puhelimen/kortin vierelle ja sitten toistivat signaalin auton luona? Tähän tuli sit fixinä tuo PIN-koodi?
 
UWB on aika tuote vielä ja löytyy Teslassa vain Model 3 ja CT malleissa.
 
Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan?
Mm. tutkien ja UÄ-sensorien poisto, pakollinen yoke-ratti, viiksetön ratti. Onhan noita muitakin eli jo alkukaan huonosti toimiva pyyhinautomatiikka oli pakotettuna päällä vakkaria käytettäessä ja pyyhkimet sitten pyyhki kuivaa lasia hulluna. Nykyään taitaa olla korjattu, mutta pitkään sitäkin odotettiin. Softatalo kun on niin päivitykset ei aina ole parempaan vaan jotkut asiat voivat myös huonontua päivitysten myötä.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.

Tämä koko keskustelu vaikuttaa todella absurdilta, omassa autossa on käynnistysnappi ja voin silti valita automaattiset käynnistykset ja sammutukset jos niin haluan, nappiin ei tarvitse koskea. Toki voin myös valikoiden syövereistä naputella sellaiset asetukset että auto käynnistyy ja sammuu vain napista. Olin siinä uskossa että muissakin sähköautoissa on sama systeemi, mutta eipä näköjään. Ymmärrän kyllä autonvalmistajan halpuuttamisen ehdoilla toteutetun napittomuuden, mutta onhan se surkeaa jos vaihtoehtoja karsitaan.
 
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
Ei ole koskaan mitään erillistä avainta mukana minulla. Puhelin on avain ja myös kello toimii avaimena jos vaikka puhelin katoaisi tms. Auton mukana tulee toki muutama avainkortti jos vaikka haluaa lainata autoaan jollekkin tms. niin voi antaa kortin sille joka autoa lainaa. Tai jos jostain syystä haluaa retroilla niin saahan tuohon sellaisen perinteisen vanhanajan avainmokkulankin jossa ilmeisesti jotain nappejakin takaluukun tms. avaamiseen.

Jos sitten puhelin ja avain katoaisi/akku loppuisi tms. niin auton saa kyllä etänäkin toinen käyttäjä avattua niin, että sillä pääsee ajamaan. Tietysti sitten pitäisi jotenkin saada yhteys vaimokkeeseen että laitappa auto päälle joka voi olla hankalaa jos puhelin on kadonnut, mutta helpommin tuo silti onnistuisi kuin jos hukkaa jonkun fyysisen avaimen eikä autoa saa toimimaan kuin sellaisella.
 
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?

Puhelin sammuksiin nukkuessa tai BT sammuksiin nukkumaan mennessä jos tämä on pulmana.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
 
Puhelin sammuksiin nukkuessa tai BT sammuksiin nukkumaan mennessä jos tämä on pulmana.
Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.
 
Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.

Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.
Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.

Ei mutta näin ei pääse vielä ajamaan… Vaatii sovelluksen näppäilyä tai avainkorttia, jolloin avainkortin mukana kantaminen on varmaan se helpoin. :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?

”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.
 

Sähkö jatkaa kasvuaan hitaasti, ei se tyrehtynyt ole, vaikka hidastui hetkellisesti.
 
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.

Laskeneet kuten muutkin mutta nyt niiden osuus on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun suhteessa sähkäreihin. Lataushybridien osuus ennallaan.

Edit: tuolla käppyrää:

 
Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.

Ei mutta näin ei pääse vielä ajamaan… Vaatii sovelluksen näppäilyä tai avainkorttia, jolloin avainkortin mukana kantaminen on varmaan se helpoin. :dead:
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
 
Laskeneet kuten muutkin mutta nyt niiden osuus on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun suhteessa sähkäreihin. Lataushybridien osuus ennallaan.

Edit: tuolla käppyrää:

Uusissa sähköautojen osuus on edelleen yli 10-kertainen vrt. Niiden osuus autokannasta -> autokanta sähköistyy huimaavaa vauhtia. Ja luvusta puuttuvat käytettynä laivatut.
 
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
Sovelluksen voi asentaa, mutta jättää puhelinavaimen määrityksen pois. Silloin ei auto reagoi puhelimeen, muuten kuin siis sovellusta käyttämällä.

En jättäisi sovellusta asentamatta, kun sieltä kuitenkin saa auton lämpeämään, pystyy hallinnoimaan latausta yms. tärkeää.
 
Tämä koko keskustelu vaikuttaa todella absurdilta, omassa autossa on käynnistysnappi ja voin silti valita automaattiset käynnistykset ja sammutukset jos niin haluan, nappiin ei tarvitse koskea. Toki voin myös valikoiden syövereistä naputella sellaiset asetukset että auto käynnistyy ja sammuu vain napista. Olin siinä uskossa että muissakin sähköautoissa on sama systeemi, mutta eipä näköjään. Ymmärrän kyllä autonvalmistajan halpuuttamisen ehdoilla toteutetun napittomuuden, mutta onhan se surkeaa jos vaihtoehtoja karsitaan.

Voisiko näissä "mun autossa paremmin" jutuissa myös kertoa mikä auto kyseessä?

Itsellä ihan perus polttis ja lähtee napista käyntiin ja pois. Voisihan senkin jättää pois. Kun kytkee D tai R niin polttiskin voisi lähteä käyntiin. Mutta kuten jo monet maininneet niin varsinkin perheellisenä on helposti tilanteita että et itse ole kuskin penkillä mutta auton pitäisi silti olla päällä. Mieluiten ilman mitään piipityksiä, musiikit päällä (muuttumattomana) ettei nassikoiden unet katkea turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä.

Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
 
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?

Kai se on tärkeetä niille joilla puhelin on muutenkin kädessä 10 tuntia päivässä että pääsee säätämään kaikkea mahdollista sujuvasti.
 
Kai se on tärkeetä niille joilla puhelin on muutenkin kädessä 10 tuntia päivässä että pääsee säätämään kaikkea mahdollista sujuvasti.

Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
 
En muista minäkään, mutta widgettiä tulee käytettyä pikanäppäimineen useasti. :comp: Etu/takakontti ja ilmanvaihto itsellä käytetyimmät.
 
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.

Sama juttu. Taisin viimeksi käyttää (paskaa) appia talvella. Mutta tiedän että tuo on monelle tekkiläiselle tärkeä ominaisuus.
 
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.

On sillä puhelimen autosovelluksella aika paljon väliä ihan vaikka jo tuon simppelin ilmastoinnin/lämmityksen käynnistyksen suhteen tai akun lataustason säätämiseksi tarpeen mukaan. Mm. kuinka luotettavasti ja sulavasti se sovellus toimii sekä kuinka monen valikon takaa pitää eri perusasioita tehdä tai millainen käyttökokemus noin yleisesti ottaen on.

Esimerkiksi Cupran sovellus jo itsessään tuntuu olevan sellainen, että sitä saa välillä käynnistellä pariinkin kertaan uusiksi saadakseen sen edes päälle, jotta voi tehdä vaikka sen ilmastoinnin etäkäynnistyksen. Tuollainen etäaktivointi on kuitenkin aika kiva tehdä puhelimella esimerkiksi kesähelteillä tai talvipakkasilla, jotta saa auton valmiiksi mukavaan lämpötilaan jo ennen sinne menemistä. Jos olen lähdössä vaikka vartin päästä ja haluan siihen mennessä auton ennakkoon säätämääni lämpötilaan niin tuo onnistuu ihan ok, kun ilmastoinnin saa yhdellä napilla käynnistettyä. Sen sijaan käyttökokemus on aika surkea, jos haluan vaikka vaihtaa samassa valikossa olevan penkkilämmitysasetuksen päälle, nostaa aiemmin asetettua lämpötilaa ja sitten aktivoida nämä autoon kun kaikki kolme toimenpidettä lähtevät erikseen sen sijaan, että saisin asetettua halutut valinnat ja sitten vasta lähettää komennon yhtenä kokonaisuutena. Eli käyttökokemuksen näkökulmasta pitää lähettää pyyntö vaihtaa penkkilämmityksen asetus -> odottaa valmistuminen -> lähettää pyyntö vaihtaa lämpötila-asetus -> odottaa valmistuminen -> lähettää pyyntö aktivoida ilmastointi näillä asetuksilla -> odottaa valmistuminen. Toisena ei voi esimerkiksi säätää kauanko se ilmastointi on päällä vaan ainoa vaihtoehto on käynnistää puoleksi tunniksi ja kun käynnistyy niin odottaa loppumista uudelleenkäynnistämiseksi tai lähettää lopetuspyyntö ja uudelleenaktivoida.. Lisäksi esimerkiksi tuossa Cupran sovelluksessa turhauttaa se, että se osaa kyllä ilmoittaa jos ovet ovat jääneet lukitsematta mutta niitä ei pysty sovelluksen kautta lukitsemaan vaan pitää kävellä takaisin auton luokse sulkemaan ne avaimella.
 
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Tesla apistä saa puhelinavaimen napista pois, ei tarvitse sulkea bt puhelimesta.
Joku etäisyys juttu tuossa Teslan bluetoothissa on, itellä Tesla appi näyttää olohuoneen sohvalta yhdistettyä mutta ei ne ovet silti aukea.
Screenshot_20240802_164601_Tesla.jpg
 
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 738
Viestejä
4 429 412
Jäsenet
73 414
Uusin jäsen
Käpykukkaro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom