Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joku universaali profiili vaatisi että sitä valmistajat myös tukisi. merkkikohtaiset taasen rajaa tiettyyn merkkiin.Ei tarvitse mitään skannausta tai tekoälyä kun oikea profiili asetuksineen ladataan oikean puhelinavaimen avulla, Teslassa siis.
En tiedä halusiko tuota erityisesti monikaan, jos kukaan. Pidemmille kuskeille on ihan tunnettu ongelma että jos auto on jonkun lyhyen kuskin säädöillä, niin sinne autoon istumaan pääseminen voi olla vaikeaa. Manuaali penkit säätyy ilman virtoja, sähköpenkit ei välttämättä. Penkeissä/ratissa myös sitä (harvinaista?) toteutusta joskus ollut että ne poistumista/sisääntulemista varten ovat säädetty kulkemista varten. Pitkät varmaan arvostaisi sitä että lyhyen kuskin jälkeen olisi automaattisesti väljässä asennossa.Lähinnä siis tässä sitä hain kun jotkut haluavat on/off napin autoonsa niin aika hankalaa jos tosiaan pitää ensin päästä sinne autoon sisään painelemaan jotain nappuloita että penkki vaikka säätyy oikein.
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminenItse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
Puhelin ja puhelin.Ei tarvitse koskea mihinkään, senkun kävelee autolle puhelin taskussa.
Itse kyllä katsoisin lähinnä pelkästään Teslaa. Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä. Lisäki tulee käytettyä autoa myös lapsen kanssa retkeilyyn ja muissa autoissa ei taida olla mitään järkevästi toimivaa camp modea esim. ollenkaan.
Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta. Esim avataa kaukosääitmellä lukituksen, mutta et menekkään autoon, jostain yllättävästä syystä, ja unohda lukita. Tai jos se kaukosäädin on sellainen että sillä vahingossa aukaisee, jolloin ei edes tiedosta tarvetta lukita.Itseä vituttaa nykyautoissa se kun avaat lukot kaukosäätimellä niin ei ne kauan pysy auki jos et heti mene sisään.
Tässä onkin mainittu ne auton tärkeimmät ominaisuudet eli puhelinsovellus ja autossa nukkuminenJa tuohon retkeilyynkin Tesla on torso, kun siinä ei edelleenkään ole virran ulosottoa.
Muut merkit parantavat jatkuvasti mallejaan samaan aikaan, kun Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan uudistuksilla, joita kukaan ei haluaisi.
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta.
Ainakin käytettävyydeltään.Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan? Usean arvostelun perusteella esim. uusi Model 3 on hyvä päivitys vanhaan verrattuna vaikka nuo viikset lähtivätkin. Monesti kuitenkin huomio tuntuu kiinnittyvän vain tuohon viiksien lähtöön ja se kaikki positiivinen muutos unohtuu. En edes Teslaa omista, joten ei ole tarvetta sitä puolustella, mutta välillä kummastuttaa tämä viha merkkiä kohtaan. Toki myös toinen ääripää, joka ei löydä mitään vikoja, ihmetyttää. Vaikuttaa olevan poikkeuksellisen vahvoja tunteita herättävä merkki. Kuitenkin itselleni ainakin muodostunut käsitys, että on hintaisekseen hyvä valinta vaikka tiettyjä puutteita löytyy (kuten kaikista).
Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Kysymyshän lähinnä oli että näkisikö se kuvauksen tapauksessa sen avaimen kokoajan. PIN koodia ei varmaan kysellä että saisi avata kontin ja napata tavarat sieltä?Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.
Automaatti lukitus on jo polttisaikaan aiheuttannut ammattikuskeillakkin mokia. Sitä automaatti lukitusta on monenmuista vuosien saatossa ollut, tuo aika harmiton että ovat menee takaisin lukkoon jos niitä (mukaanlukien luukut) ei aukaise. Mutta nuo missä ovat napsuu lukkoon itsekseen ja avaimet sisällä, jopa käyviä polttiksia lukinnut ovet.Olisko noiden autojen lukoissa sitten joku EU määräys myös. Kaveri onnistui jättämään Audissa avaimet sisään kun lukitsi automaattisesti. Soitto huoltoon ja vakuutusyhtiöön. Ratkaisu: takaoven lasi paskaksi (halvin?).
Estää vain ajon. Ei muuta.Kysymyshän lähinnä oli että näkisikö se kuvauksen tapauksessa sen avaimen kokoajan. PIN koodia ei varmaan kysellä että saisi avata kontin ja napata tavarat sieltä?
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.
UWB mahdollistaa etäisyyden arvioimisen suht tarkkaan, BTllä vaikeampaa, UWB ei ole mikään ns vakio ominaisuus puhelimissa.Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.
Ei toki, eikä löydy edes monesta autosta. Hyvää tekniikkaa, ja sillä on saatu toteutettua mm. Teslan handsfree takakonttiUWB mahdollistaa etäisyyden arvioimisen suht tarkkaan, BTllä vaikeampaa, UWB ei ole mikään ns vakio ominaisuus puhelimissa.
Minun mielestäni myös uudemmat S ja X.UWB on aika tuote vielä ja löytyy Teslassa vain Model 3 ja CT malleissa.
Toki on suht tuoretta tekniikkaa, en uskalla väittää kuinka monessa automallissa on UWBta hyödynnetty.Ei toki, eikä löydy edes monesta autosta. Hyvää tekniikkaa, ja sillä on saatu toteutettua mm.
Mm. tutkien ja UÄ-sensorien poisto, pakollinen yoke-ratti, viiksetön ratti. Onhan noita muitakin eli jo alkukaan huonosti toimiva pyyhinautomatiikka oli pakotettuna päällä vakkaria käytettäessä ja pyyhkimet sitten pyyhki kuivaa lasia hulluna. Nykyään taitaa olla korjattu, mutta pitkään sitäkin odotettiin. Softatalo kun on niin päivitykset ei aina ole parempaan vaan jotkut asiat voivat myös huonontua päivitysten myötä.Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan?
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.
Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.
Ei ole koskaan mitään erillistä avainta mukana minulla. Puhelin on avain ja myös kello toimii avaimena jos vaikka puhelin katoaisi tms. Auton mukana tulee toki muutama avainkortti jos vaikka haluaa lainata autoaan jollekkin tms. niin voi antaa kortin sille joka autoa lainaa. Tai jos jostain syystä haluaa retroilla niin saahan tuohon sellaisen perinteisen vanhanajan avainmokkulankin jossa ilmeisesti jotain nappejakin takaluukun tms. avaamiseen.Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.Puhelin sammuksiin nukkuessa tai BT sammuksiin nukkumaan mennessä jos tämä on pulmana.
Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.
Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?
”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.
Ei mutta näin ei pääse vielä ajamaan… Vaatii sovelluksen näppäilyä tai avainkorttia, jolloin avainkortin mukana kantaminen on varmaan se helpoin.![]()
Uusissa sähköautojen osuus on edelleen yli 10-kertainen vrt. Niiden osuus autokannasta -> autokanta sähköistyy huimaavaa vauhtia. Ja luvusta puuttuvat käytettynä laivatut.Laskeneet kuten muutkin mutta nyt niiden osuus on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun suhteessa sähkäreihin. Lataushybridien osuus ennallaan.
Edit: tuolla käppyrää:
![]()
Polttomoottorin paluu: uusien autojen kaupassa sähköautot jarruttavat, bensa-autot kiihdyttävät
Suomalaisen autokannan sähköistyminen hidastuu. Heinäkuu oli autokaupan tahmeimpia kuukausia kymmeneen vuoteen.yle.fi
Sovelluksen voi asentaa, mutta jättää puhelinavaimen määrityksen pois. Silloin ei auto reagoi puhelimeen, muuten kuin siis sovellusta käyttämällä.Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?
Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
Tämä koko keskustelu vaikuttaa todella absurdilta, omassa autossa on käynnistysnappi ja voin silti valita automaattiset käynnistykset ja sammutukset jos niin haluan, nappiin ei tarvitse koskea. Toki voin myös valikoiden syövereistä naputella sellaiset asetukset että auto käynnistyy ja sammuu vain napista. Olin siinä uskossa että muissakin sähköautoissa on sama systeemi, mutta eipä näköjään. Ymmärrän kyllä autonvalmistajan halpuuttamisen ehdoilla toteutetun napittomuuden, mutta onhan se surkeaa jos vaihtoehtoja karsitaan.
Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä.
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
Kai se on tärkeetä niille joilla puhelin on muutenkin kädessä 10 tuntia päivässä että pääsee säätämään kaikkea mahdollista sujuvasti.
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
Tesla apistä saa puhelinavaimen napista pois, ei tarvitse sulkea bt puhelimesta.Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Näköjään on ja tuli softapäivityksellä.Minun mielestäni myös uudemmat S ja X.
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.