Yleistä keskustelua sähköautoista

Turvallisuus, eli ajatus on se ettei auto jää vahingossa lukitsematta.

Tulee mieleen, aina kun olen ostanut uuden Moccamasterin siinä on lyhennetty sitä aikaa kauanko se voi olla päällä. Uudessta taitaa olla vain jotain 20 minsaa.

Olisko noiden autojen lukoissa sitten joku EU määräys myös. Kaveri onnistui jättämään Audissa avaimet sisään kun lukitsi automaattisesti. Soitto huoltoon ja vakuutusyhtiöön. Ratkaisu: takaoven lasi paskaksi (halvin?).
 
Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan? Usean arvostelun perusteella esim. uusi Model 3 on hyvä päivitys vanhaan verrattuna vaikka nuo viikset lähtivätkin. Monesti kuitenkin huomio tuntuu kiinnittyvän vain tuohon viiksien lähtöön ja se kaikki positiivinen muutos unohtuu. En edes Teslaa omista, joten ei ole tarvetta sitä puolustella, mutta välillä kummastuttaa tämä viha merkkiä kohtaan. Toki myös toinen ääripää, joka ei löydä mitään vikoja, ihmetyttää. Vaikuttaa olevan poikkeuksellisen vahvoja tunteita herättävä merkki. Kuitenkin itselleni ainakin muodostunut käsitys, että on hintaisekseen hyvä valinta vaikka tiettyjä puutteita löytyy (kuten kaikista).
Ainakin käytettävyydeltään.
Nyt kun viikset poistuivat niin myös toiminnot muuttuivat.
Viiksestä alaspäin pitämällä sai lukittua nopeuden mitä luki tai näytöstä täppäämällä. Nyt vain rullalla rullaamalla.
Autopilotin sai viiksestä päälle, yksi kerta ACC ja kaksi nopeaa oli AP. Nyt se on rullassa mikä ei oikein toimi kaksoisnäpäytykseen. Tuotu optio missä kerta painallus aktivoi AP mutta ACC poistuu.
Käyttöliittymäpäivityksenä AC osion selkeät napit vaihtuivat teksteihin.
AP osasi ennen nostaa nopeutta, nyt vain laskee.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.
 
Jos auto näkee/lukee avaimen niin ovet aukee. Teslan ratkaisu oli taas tehdä PIN-koodi mikä pitää antaa että autolla voi ajaa.
Kysymyshän lähinnä oli että näkisikö se kuvauksen tapauksessa sen avaimen kokoajan. PIN koodia ei varmaan kysellä että saisi avata kontin ja napata tavarat sieltä?
 
Olisko noiden autojen lukoissa sitten joku EU määräys myös. Kaveri onnistui jättämään Audissa avaimet sisään kun lukitsi automaattisesti. Soitto huoltoon ja vakuutusyhtiöön. Ratkaisu: takaoven lasi paskaksi (halvin?).
Automaatti lukitus on jo polttisaikaan aiheuttannut ammattikuskeillakkin mokia. Sitä automaatti lukitusta on monenmuista vuosien saatossa ollut, tuo aika harmiton että ovat menee takaisin lukkoon jos niitä (mukaanlukien luukut) ei aukaise. Mutta nuo missä ovat napsuu lukkoon itsekseen ja avaimet sisällä, jopa käyviä polttiksia lukinnut ovet.

Modernimissa sentäs auto tsekkaa onko avaimet sisällä vai ulkona.

Automaatti lukituksille erilaisia tarpeita eri markkinoilla, jossain tarve sille että ovat menee lukkoon, kun auto käynnissä pysähdyksissä, ettei ohikulkiat keikkaa. Tärkeää että aukeaa vain se ovi missä avaimen haltia on menossa, eikä missään tapauksessa toisen puolet ovat aukea jne. Suomessa usein halutaa että kaikki ovat aukeaa, ettei tarvi jumpata niitä erikseen auki. samoin takaluukku. eikä oikein pidetä jos ajossa ovat menee lukkoon jne.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.
 
Ainakin Teslassa pitää olla ~2 metrin päässä, että ovien lukitukset aukeavat, kun käyttää UWB:tä.

Eikös ne noita Tesloja varastanut jollain lukulaitteella minkä veivät auton omistajan puhelimen/kortin vierelle ja sitten toistivat signaalin auton luona? Tähän tuli sit fixinä tuo PIN-koodi?
 
UWB on aika tuote vielä ja löytyy Teslassa vain Model 3 ja CT malleissa.
 
Millä tavalla se Tesla vain paskantaa nykyisiä mallejaan?
Mm. tutkien ja UÄ-sensorien poisto, pakollinen yoke-ratti, viiksetön ratti. Onhan noita muitakin eli jo alkukaan huonosti toimiva pyyhinautomatiikka oli pakotettuna päällä vakkaria käytettäessä ja pyyhkimet sitten pyyhki kuivaa lasia hulluna. Nykyään taitaa olla korjattu, mutta pitkään sitäkin odotettiin. Softatalo kun on niin päivitykset ei aina ole parempaan vaan jotkut asiat voivat myös huonontua päivitysten myötä.
 
Niin kuvitelkaapa että auto menee päälle kun painaa nappia ja sammuu kun painaa uudestaan. Voiko yksinkertaisempaa järjestelmää oikeasti olla? Sinä kerrot autolle millon se menee päälle ja miloin pois, ei ole mikään tekoäly tai Muskin "fiksu" algoritmi arvailemassa sinun toiveita.

Itse haluan autooni se käynnistysnapin niin tiedän täsmälleen miloin auto on päällä ja milloin ei.

Tämä koko keskustelu vaikuttaa todella absurdilta, omassa autossa on käynnistysnappi ja voin silti valita automaattiset käynnistykset ja sammutukset jos niin haluan, nappiin ei tarvitse koskea. Toki voin myös valikoiden syövereistä naputella sellaiset asetukset että auto käynnistyy ja sammuu vain napista. Olin siinä uskossa että muissakin sähköautoissa on sama systeemi, mutta eipä näköjään. Ymmärrän kyllä autonvalmistajan halpuuttamisen ehdoilla toteutetun napittomuuden, mutta onhan se surkeaa jos vaihtoehtoja karsitaan.
 
Puhelin ja puhelin.
Mitä jos ei ole puhelinta mukana. ( tai se on pimeänä ) Ainkin omassa kuplassani en raahaa puhelinta joka paikassa mukana ja puhelinkin on aina väliillä pimeänä. Onko teillä kuitenkin joku autonavain aina mukana kuitenkin ?
Ei ole koskaan mitään erillistä avainta mukana minulla. Puhelin on avain ja myös kello toimii avaimena jos vaikka puhelin katoaisi tms. Auton mukana tulee toki muutama avainkortti jos vaikka haluaa lainata autoaan jollekkin tms. niin voi antaa kortin sille joka autoa lainaa. Tai jos jostain syystä haluaa retroilla niin saahan tuohon sellaisen perinteisen vanhanajan avainmokkulankin jossa ilmeisesti jotain nappejakin takaluukun tms. avaamiseen.

Jos sitten puhelin ja avain katoaisi/akku loppuisi tms. niin auton saa kyllä etänäkin toinen käyttäjä avattua niin, että sillä pääsee ajamaan. Tietysti sitten pitäisi jotenkin saada yhteys vaimokkeeseen että laitappa auto päälle joka voi olla hankalaa jos puhelin on kadonnut, mutta helpommin tuo silti onnistuisi kuin jos hukkaa jonkun fyysisen avaimen eikä autoa saa toimimaan kuin sellaisella.
 
Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?

Puhelin sammuksiin nukkuessa tai BT sammuksiin nukkumaan mennessä jos tämä on pulmana.
 
Miten nuo kännykällä toteutetut lukitukset muuten toimii kun auto on todella lähellä parkissa? Jos olkkarin sohvalta on vaikka se 3 metriä tien reunaan, jossa auto seisoo?

Lähinnä mietityttää että jos valitsee väärän auton tämmöiseen paikkaan, niin pystyykö sitä lukitsemaan vai lähteekö auto tai sen sisältö kävelemään joka yö, kun ollaan bluetoothin kantaman sisällä?
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
 
Puhelin sammuksiin nukkuessa tai BT sammuksiin nukkumaan mennessä jos tämä on pulmana.
Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.
 
Ei ole vaihtoehto. BT tarvitaan jatkuvasti käytössä.

Nykyautossa ainakin BT yhteys on kokoajan, vaikka puhelin on sisällä ja itse käy autolla. Mutta siinä onkin perinteinen avain kauko-ohjauksella niin ei ole mitään ongelmaa.
Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.

Ei mutta näin ei pääse vielä ajamaan… Vaatii sovelluksen näppäilyä tai avainkorttia, jolloin avainkortin mukana kantaminen on varmaan se helpoin. :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuhuuma ohi kun hankintatuki loppui ja korot normalisoituivat?

”Vaikka Suomessa sähköautojen osuus rekisteröinneistä on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

OK-taloissa asuvat early adopterit varmaan myös jo ostaneet autonsa. Päivityskierros tulee sitten joskus.
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.
 

Sähkö jatkaa kasvuaan hitaasti, ei se tyrehtynyt ole, vaikka hidastui hetkellisesti.
 
Mite polttomoottoriautojen ensirekisteröinnit ovat kehittyneet samalla aikavälillä? Ilman sitä tietoa on numero aika turha.

Laskeneet kuten muutkin mutta nyt niiden osuus on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun suhteessa sähkäreihin. Lataushybridien osuus ennallaan.

Edit: tuolla käppyrää:

 
Jos puhelinavainta en itse pystyisi jostain syystä käyttämään, niin käskyttäisin silloin varmaan Siriä avaamaan ja lukitsemaan auton. Ei tarvitsisi edelleenkään kantaa avainkorttia mukana, eikä tarvitsisi availla sovellusta.

Ei mutta näin ei pääse vielä ajamaan… Vaatii sovelluksen näppäilyä tai avainkorttia, jolloin avainkortin mukana kantaminen on varmaan se helpoin. :dead:
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
 
Laskeneet kuten muutkin mutta nyt niiden osuus on pitkästä aikaa kääntynyt nousuun suhteessa sähkäreihin. Lataushybridien osuus ennallaan.

Edit: tuolla käppyrää:

Uusissa sähköautojen osuus on edelleen yli 10-kertainen vrt. Niiden osuus autokannasta -> autokanta sähköistyy huimaavaa vauhtia. Ja luvusta puuttuvat käytettynä laivatut.
 
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.
Sovelluksen voi asentaa, mutta jättää puhelinavaimen määrityksen pois. Silloin ei auto reagoi puhelimeen, muuten kuin siis sovellusta käyttämällä.

En jättäisi sovellusta asentamatta, kun sieltä kuitenkin saa auton lämpeämään, pystyy hallinnoimaan latausta yms. tärkeää.
 
Tämä koko keskustelu vaikuttaa todella absurdilta, omassa autossa on käynnistysnappi ja voin silti valita automaattiset käynnistykset ja sammutukset jos niin haluan, nappiin ei tarvitse koskea. Toki voin myös valikoiden syövereistä naputella sellaiset asetukset että auto käynnistyy ja sammuu vain napista. Olin siinä uskossa että muissakin sähköautoissa on sama systeemi, mutta eipä näköjään. Ymmärrän kyllä autonvalmistajan halpuuttamisen ehdoilla toteutetun napittomuuden, mutta onhan se surkeaa jos vaihtoehtoja karsitaan.

Voisiko näissä "mun autossa paremmin" jutuissa myös kertoa mikä auto kyseessä?

Itsellä ihan perus polttis ja lähtee napista käyntiin ja pois. Voisihan senkin jättää pois. Kun kytkee D tai R niin polttiskin voisi lähteä käyntiin. Mutta kuten jo monet maininneet niin varsinkin perheellisenä on helposti tilanteita että et itse ole kuskin penkillä mutta auton pitäisi silti olla päällä. Mieluiten ilman mitään piipityksiä, musiikit päällä (muuttumattomana) ettei nassikoiden unet katkea turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelin sovellus ym. asiat todella paljon muita edellä.

Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
 
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?

Kai se on tärkeetä niille joilla puhelin on muutenkin kädessä 10 tuntia päivässä että pääsee säätämään kaikkea mahdollista sujuvasti.
 
Kai se on tärkeetä niille joilla puhelin on muutenkin kädessä 10 tuntia päivässä että pääsee säätämään kaikkea mahdollista sujuvasti.

Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
 
En muista minäkään, mutta widgettiä tulee käytettyä pikanäppäimineen useasti. :comp: Etu/takakontti ja ilmanvaihto itsellä käytetyimmät.
 
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.

Sama juttu. Taisin viimeksi käyttää (paskaa) appia talvella. Mutta tiedän että tuo on monelle tekkiläiselle tärkeä ominaisuus.
 
Jotkut hankkivat auton ajamista varten, eikä voisi vähempää kiinnostaa joku puhelimella leikkiminen auton kanssa. Ja jos sillä puhelimella nyt joskus täytyy saada esim. auton lämmitys käyntiin, niin mitä väliä sillä on millainen se sovellus on, kunhan siinä on se nappi jolla lämmitin käynnistyy?
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.

On sillä puhelimen autosovelluksella aika paljon väliä ihan vaikka jo tuon simppelin ilmastoinnin/lämmityksen käynnistyksen suhteen tai akun lataustason säätämiseksi tarpeen mukaan. Mm. kuinka luotettavasti ja sulavasti se sovellus toimii sekä kuinka monen valikon takaa pitää eri perusasioita tehdä tai millainen käyttökokemus noin yleisesti ottaen on.

Esimerkiksi Cupran sovellus jo itsessään tuntuu olevan sellainen, että sitä saa välillä käynnistellä pariinkin kertaan uusiksi saadakseen sen edes päälle, jotta voi tehdä vaikka sen ilmastoinnin etäkäynnistyksen. Tuollainen etäaktivointi on kuitenkin aika kiva tehdä puhelimella esimerkiksi kesähelteillä tai talvipakkasilla, jotta saa auton valmiiksi mukavaan lämpötilaan jo ennen sinne menemistä. Jos olen lähdössä vaikka vartin päästä ja haluan siihen mennessä auton ennakkoon säätämääni lämpötilaan niin tuo onnistuu ihan ok, kun ilmastoinnin saa yhdellä napilla käynnistettyä. Sen sijaan käyttökokemus on aika surkea, jos haluan vaikka vaihtaa samassa valikossa olevan penkkilämmitysasetuksen päälle, nostaa aiemmin asetettua lämpötilaa ja sitten aktivoida nämä autoon kun kaikki kolme toimenpidettä lähtevät erikseen sen sijaan, että saisin asetettua halutut valinnat ja sitten vasta lähettää komennon yhtenä kokonaisuutena. Eli käyttökokemuksen näkökulmasta pitää lähettää pyyntö vaihtaa penkkilämmityksen asetus -> odottaa valmistuminen -> lähettää pyyntö vaihtaa lämpötila-asetus -> odottaa valmistuminen -> lähettää pyyntö aktivoida ilmastointi näillä asetuksilla -> odottaa valmistuminen. Toisena ei voi esimerkiksi säätää kauanko se ilmastointi on päällä vaan ainoa vaihtoehto on käynnistää puoleksi tunniksi ja kun käynnistyy niin odottaa loppumista uudelleenkäynnistämiseksi tai lähettää lopetuspyyntö ja uudelleenaktivoida.. Lisäksi esimerkiksi tuossa Cupran sovelluksessa turhauttaa se, että se osaa kyllä ilmoittaa jos ovet ovat jääneet lukitsematta mutta niitä ei pysty sovelluksen kautta lukitsemaan vaan pitää kävellä takaisin auton luokse sulkemaan ne avaimella.
 
Voi Teslan silti lukita, mutta pitänee erikseen painaa sitten lukitusnappia puhelinsovelluksessa. Tai voi tietysti laittaa puhelimesta bt:n pois päältä, mutta se on toki huono jos haluaisi käyttää muita bt laitteitakin. Riippuu sitten varmaan myös seinän paksuudesta/materiaalista kuinka kauas BT kuuluu, mutta jos joku ohkainen seinä ja heti sen takana Tesla niin luulisin että on yhteydessä?
Tesla apistä saa puhelinavaimen napista pois, ei tarvitse sulkea bt puhelimesta.
Joku etäisyys juttu tuossa Teslan bluetoothissa on, itellä Tesla appi näyttää olohuoneen sohvalta yhdistettyä mutta ei ne ovet silti aukea.
Screenshot_20240802_164601_Tesla.jpg
 
Mutta mitä ihmettä pitäisi päästä säätämään? Miksi ylipäänsä auton kanssa pitäisi jotain säätää? Minä hyppään autoon ja ajan sillä, enkä säätele mitään. En edes muista milloin olisin kännykästä viimeksi käynnistänyt auton sovelluksen.
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.
 
Itse laitan kuumalla ilmalla ilmastoinnin päälle muutaman minuutin ennen lähtöä ja talvella lämmityksen. Paljon mukavampi lähteä sopivan lämpöisellä autolla. Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.

Miksi säädät latausnopeutta?? Ja mitä säätämistä lataustasoissa, jos normiajoa niin 80% maksimi ja jos tulossa pidempi siivu niin 100%. Tai jos on LFP niin aina tappiin.
 
Lisäksi säädän latausnopeutta ja sitä mille prosenteille haluan akun latautuvan, ajasta latauksen katson lataustilastoja.

Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
 
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja. Puhumattakaan siitä että en ole edes kotona, mutta tuleekin tilanne että akun on oltava täynnä aamulla, tekemätön paikka jos ei äppi mahdollista tätä.

Latausnopeutta voi joutua säätämään vaikka siksi että liittymä ei kestä muuten kuormaa. Toki automaattinen kuorman tasaus olisi parempi, mutta sellaista ei aina ole.

Kyllä minua kiinnostaa paljonko lataus on maksanut ja paljonko sähköä on mennyt, ihan kiva noita katsella välillä äpistä.
 
Tämä on juuri sitä ihme säätämistä, mitä en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, että joku haluaa käyttää aikaa tuollaiseen. En keksi ainoatakaan järkevää syytä sille, miksi pitäisi kännykän kautta säädellä jotain latausprosentteja. Jos on jokin pakottava tarve muuttaa prosenttia, niin sen kyllä joutaa tekemään sitten kun on seuraavan kerran autossa. Saati sitten että miksi ihmeessä kukaan haluaisi säätää latausnopeutta. Tai miksi niitä lataustilastoja pitäisi selata?

Miksi sillä autolla pitäisi tehdä jotain muuta kuin ajaa?
No itse haluan ainakin säätää latausnopeutta sen mukaan mitä paneeleista tulee, yöllä si halvoilla tunneilla eri. Joskin tämän tekee automatio.. lämmitystä/viilennystä tulee laitettua kännystä päälle hetko ennen lähtöä ko en koskaan tie koska lähen ni eivät voi olla automaattisia..
Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!? Meitä on moneen junaan, ja jotkut tykkää äideistä, toiset tyttäristä..
Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??
 
Tilanteet muuttuu, voi tulla yllättäen tilanne että tarvitsenkin täyden akun. Paljon näppärämpää vaan klikata äpistä että ladataanpa sittenkin täyteen kun lähteä kovassa pakkasessa ulos kaivamaan autoa hangesta että voisi muuttaa prosentteja.

Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.

Ihmetyttää nillitys jos joku haluaa jotain mutta oma ajatusmailma ei sitä halua!?

Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.

Eniten ihmetyttää kyllä se seikka ko monet ois softalla valittavissa miten käyttäjä haluaa minkäkin ominaisuuden toimivan, mikseivät valmistajat voi sitä mahdollistaa??

Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo... Tuossa on kuitenkin mahdollisuus olla asentamatta sovellusta, niin sitten ei reagoi puhelimeen. Vai onko tuo auton käyttö jotenkin tiukkaan naitettu puhelin appiin, että se on pakko asentaa? Tai saako apista säädettyä oven toiminnot pois käytöstä erikseen?

Avainkorttiakaan en viitsisi ruveta kantamaan, kun tarkoitus on pikkuhiljaa lopettaa lompakon kantaminen mukana ja hoitaa toiminnot älykellolla.

Yksi vaihtoehto voi olla Teslassa käyttää puhelinta avainkorttina, siis NFCllä. Avaa oven siis samaan tyyliin kuin avainkorttikin, vilauttamalla sitä ovipilarin lukijaa vasten. Tämä siis vaikka Bluetooth on pois päältä. Tosin voi olla että ei toimi, jos puhelinavain on otettu pois päältä sovelluksesta.

Tuo ominaisuus tuli yllätyksenä itselle hiljattain, kun esim. rannalle mennessä olen vain ottanut BT:n pois päältä jottei kukaan voisi viedä autoa pöllimällä luurin, mutta en tuota NFCtä ollut tajunnut sammuttaa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon näppärämpi on pitää se koko ajan 100 %:ssa. Ei ole koskaan tarvetta muutella sitä.

Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.
 
Itse latailen myös aina 100%:iin. Ei näistä tule ikinä isojen ihmisrymien autoja, jos kaikkia alkeellisimpiakin perusasioita pitää olla kokoajan säätämässä.
 
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.
kyllä se on niin huoleton jos sen haluaa sellaisen olevan. Ei välttämättä ole suositeltavaa mutta uskoisin että suurinta osaa liisareiden tai muiden mitä on tarkoitus pitää muttama vuosi ennen vaihtoa omistajia ei pätkääkään kiinnosta onko se optimaalista akun käyttöiän kannalta.
 
Sähköauto ei valitettavasti ihan noin huoleton ole. Jos ei yhtään kiinnosta säätää eikä siihen ole valmis, niin ehkä se sähköauto ei ole sitten hyvä valinta.

LFP akku voi olla poikkeus tähän, mutta kyllähän jo pelkkä rangen riittävyydestä huolehtiminen on säätämistä ja jossain kohtaa se tulee eteen lähes väistämättä.

Itse olen valmis vähän säätämään, koska saan sen vuoksi kasan minua miellyttäviä asioita, joita ei polttomoottorilla saa.

Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
 
Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.
no onhan jollei pysty ajattelemaan et joku voi haluta ominaisuuden erillälailla ko itse


Näissä voi olla taustalla se, että mitä enemmän tuollaisia kofiguroitavia asioita softaan laitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa todennäköisyys vikaantumiselle ja sitä kalliimmaksi käy laitteen testaus. Olen joskus ollut töissä suunnittelemassa kuluttajalaitteita ja silloin tuli näiden asioiden kanssa painittua.
olen itse kans ohjelmoinut logiikoita ko pitää ottaa huomioon et pystymettästä 5min koulutuksella jonkun pitää osata käyttää... tiedän ongelmat. mutta se et asetus autossa starttaako ko perse penkissä vaiko vasta ko nappia painetaan ei ole sellainen.. monta muutakin ihan simpeliä selkeesti täällä on tullut ilmi kun valmistaja vaan päättänyt et näin.. ja osa käyttäjistä haluis toisen tavan.. toki sillon molemmat pitää koodata sisään, sekä valinta.. mutta koodari voi sen tehdä vaikka päivityksissä, ei vaatis auton mekaniikan muutosta. olisi vaikka si ko androidissa et tietty asetus ja siellä hakkaaminen ruutuun tuo developper tilan.. ni sais ne kaikki tahvot pois sieltä
edit: monen koodarin ongelma on et ottaa sen mikä itseä mielyttää.. ei ajattele muita, tai niiden haluja. ja kun koodari ei itse useinkaan ees käytä sitä mitä koodaa..
suunittelijan ja koodarin pitäisi itse kans monasti olla ihan käyttämässä ja HUOLTAMASSA vempelettänsä!
 
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?
Jos meinaa ajaa pitkään samalla vehkeellä niin ehkä se mielyttävä akun kapasiteetti jää saavuttamatta vanhempana? Vähän kuin joku öljynvaihto, kyllähän meistä moni tykkää vaihtaa useammin mitä valmistajan ohje vaatii. Toiveissa tekniikan parempi kesto.

Tietysti niille kenellä auto ei ole oma (leasing/työsuhde/tms) tai vaihtelee niitä usein niin tuo voi olla vieras konsepti.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Miten ihmeessä tuo vastauksesi liittyi tuohon minun kommenttiin, jonka lainasit? Mikä miellyttävä asia sinulta jää saamatta, jos lataat akkusi aina 100 %:iin?

Parempi elinikä akulle. Aika perusjuttuja kaikkien akullisten laitteiden kanssa. Jos oletus on, että pääsääntöisesti 80% tai jopa vähempi riittää niin minkä ihmeen takia lataisi akun aina täyteen kuormittaen sitä tarpeettomasti? Etenkin jos sen akun saa sovelluksesta latautumaan täyteen silloin poikkeustapauksissa, kun oikeasti tarvitaan se 100%.

Ihan yksinkertaisena reaalimaailman esimerkkinä kesällä usein kulkemani moottoritiereitti vie jonkun ~60% akkua. Huono sää ja rankka vesisade voi kasvattaa tuota kulutusta melko paljonkin. Tavallisesti 80% riittää hyvin mutta jos huomaankin aamulla herätessä kelin olevan huono niin sovelluksesta voin kertaluontoisesti kasvattaa latausrajan 90-100% tasoon saadakseni vähän lisää varmuusmarginaalia matkaan.

Ei se ole nillittämistä. Minua ihan aidosti kiinnostaa miksi jotkut käyttävät aikaansa ilmanaikuiseen säätelyyn.

Tapa ilmaista itseään antaa ymmärtää täysin muuta.
 
Viimeksi muokattu:


Aloitusviestissä ei taidettu kieltää vinoilua.

Avolava-autot eivät kestä äärimmäisen typerää käyttöä.

Muokkaus: video on sitten pelkkää huumoria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 355
Viestejä
4 866 124
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom