Ne ajokerrat on melko marginaalisia missä 100% akku riittää perille lataamatta, mutta 80% ei. Toki akulle voi olla melkolailla yhtä huono tilanne ajatko matkan 100 - 25% varaustasolla, vai 80 - 5%, sillä oman käsityksen mukaan varaustason ääripäät kuluttava akkua enemmän, verrattuna varaustason keskivaiheen ympäristön käyttöön.
Onhan siinä täyteen lataamisessa oma helppoutensa, kun käytössä on aina senhetkinen maksimirange. Se maksimirange vain alkaa todennäköisesti tippumaan nopeammin kikkailijoihin verrattuna.
Sori että vielä jatkan. Me jotka ei ihan suorilta nieli tuota hyötyä kaivataan jotain vähän tukevampaa lähdettä.
Ketjuun on postattu linkki PDFään josta maalikolle jäi mielikuva että akku voi kestää ison määrän latausyklejä jos sitä ladataan ajoissa, muistaaksenin käppyrää 40% varaustasolla lataamisesta.
Yleisesti "tiedetään" että täyteen lataamista parempi jättää vähän vajaaksi, jostain syytä jokapaikassa toistetaan 80%, ok, alan uskomaan että se on optimit. vai onko sittenkään?
Vaikka olisi, niin miten paljon enemmän niitä syklejä tulee 80 prossalla, vs 95%, tai 90%, jos uskotaan siihen että alle 40% purkamine vähentää syklejä, ja alle 20% vielä enemmän, niin miksi meidän kannattaa ladata nimenomaan 80% ?
Edelleenkään en ole tuomitsemasta tiukkaa optimointia, ja jos se auto liikkuu jotain säännöllistä vuorua jossa laturinkin rikkoontuminen, sähkönjakelu häiriö ei johda edes riskiin tyhjentää akkua epämuvalle alueelle.(*
Vaan nyt ihan sellaisia käyttäjiä jotka hyödyntää sähkiksen yhtä parastapuolta, tankkia aina lähtiessä täynnä. sillä 300km(450km) akulla nyt voi sinne Turkuun/Tampereelle kehältä ajaa ilman etukäteis suunnittelua.
Jos taas on ostanut sen sähkiksen satoja tuhansia kilometrejä varten, niin sitten asia voi kiinnostaa eri tavalla.
Tässä kaksi tekiää.
1. Yrittää arpoa sellainen automalli, jossa laadukas akku (sis lataus, huolenpito, laadukas tasalaatuinen kennosto jne)
Ylläoleva on osittain tuuria, jossa onnea voi auttaa valitsemalla uskottava, hyvä mainene valmistaja/myyjä joka tarjoaa hyvän akkutakuun.
2. Ostopäätöstä tehdessä, valitsee isonakun, energiatehokkaan auton, se vähentää lataussyklien määrää per tavoite kilometrit. Lisäksi sillä voi helpommin pitää sitä alarajaa korkealla, ja tai ylirajaa laskea. (*
(*
Tässä voi sitten miettiä paljonko se ylimioitettu akku maksaa, vs se että akkumitoitettu 20%-95% välile, jossa 95% netto täyteen lataus. Iso akku lisää vähän kulutusta, sille joku korko, Ajaako satkun vuodessa , 25 000km vuodessa (30-40km arki päivässä ja 300km viikonloppuna), 10v päästä 250 000km, 500km netto akulla, tuo on alle 500 sykliä. 250km netto akullakin alle tuhannen.
Jos se akku on kunnossa, niin siellä on ihan samat syklit mittarissa, riippumatta miten jumpannut. kapasiteettia mennyt.