Yleistä keskustelua sähköautoista

Onhan tuo 80kW maksimi latausteho aika roskaa kyllä. Oma kun suurimman osan ajasta latautuu jollain reilu 150-170kW vauhdilla (max 205 mutta vaan joku 20% ajan kunnes alkaa tippumaan) niin tuokin tuntuu siltä että aivan täyttä paskaa odottelu jos pitäisi matkaa taittaa. Kun päästään täydemmälle akulle ja tippuu sinne jonnekin satasen tuntumaan niin turhautuminen on aika maksimit.
Seuraava auto ei ainakaan itsellä ole sähköinen mikäli ei kohtuullisempaan hintaluokkaan ala löytymään saksalaisilta oikeasti nopeasti latautuvia Taycanin lisäksi.
Eikö tuossa kuitenkin ihan kohtuulliseen keskitehoon pääse kun aika taisaisella käyrällä lataa?

Tietty sähkö ei mikään kiireisen valinta ole jos monta akullista pitää usein ajaa.
 
Tää ny ton taas niin paksua valhetta että pakko puuttua. Näytä yksikin legacy joka valmistaa edes nollakatteella sähköautomallistoaan? Taitaa olla kymmenien tuhansien tappiot per tuotettu auto joka valmistajalla paitsi teslalla. Ja kuten joku tossa välillä jo linkkas niin y 3 ovat edelleen listojen kärjessä vaikka mukaan luettaisiin hybridit, että tosi surkeasti. Maailmassa on myös paljon ihmisiä jotka ei mielellään kiinalaista ota vaikka maksaisi mitä. Kertoo kyllä kaiken maailmankatsomuksesta jos teslan tilanteessa ei näe kuin doom ja gloom. Markkina on haastava kyllä mutta ei mitään katastrofista todellakaan.
@Ashrakki Tesla-ketjusta siirto. Jos viesti tuntuu valheelta, niin ehkä et lukenut kunnolla? Ei viestini koskenut mitenkään sähköautojen katteita vaan legacy-merkkien yleisiä katteita sisältäen kaikki autot. Ja samaten Teslat ovat kadonneet kaikkien myydyimpien autojen listoilta kuin pieru saharaan. Ilmeisesti oli sopivaa verrata kaikkien autojen katteisiin/listoihin vain silloin, kun Tesla keikkui sielläkin kärjesssä? Sähköautomarkkina voi hyvin ja kasvaa, Tesla on ihan itse aiheuttamassaan kuopassa lillumassa liemessä. Eikä keskustelussa mitenkään edes sivuttu doom & gloom aihetta Teslaan realistisesti suhtautuvien toimesta. Kyllä Tesla on konkkaan mahdollista ajaa, jos oikein yrittää (vaikka taksilla), mutta epätodennäköistä se on kunhan eräs pilvipää saadaan ruorista pois. Maailmanvalloituksen saavat kyllä unohtaa, juna meni jo.
 
Sähköautojen kysyntä/myynti kokonaisuutena sakannut. Maailmantalous on heikoissa kantimissa ja korot tapissa. Inflaatiokin heikentänyt kuluttajien ostovoimaa. Ei ole ainoastaan teslan ongelma miten myydä sähköautoja.

Fordin ceo:n kommentteja
Electric vehicle growth is waning, leaving the wider industry wondering if it’s spending billions of dollars wisely. Politics, vehicle affordability, and charging infrastructure have all been blamed


BYD:sta
BYD, China's biggest electric vehicle (EV) maker, reported first quarter 2024 sales fell 43% compared to the fourth quarter of 2023, handing back the title of world's biggest EV seller to Tesla after winning it last year.

Kiinalaisista yleisemmin
Amid an intense price war and lost market share to BYD and Tesla, China’s state-owned automaker SAIC Motor is reportedly making drastic job cuts this year at its joint ventures with General Motors and Volkswagen and at its EV unit – with mass layoffs a rare move for a China-owned company.


Volvo irrottautui polestarista ja lopetti huonon bisneksen rahoittamisen
Polestar was once touted as an up-and-coming electric vehicle company, but has since struggled to find success. Earlier this year, the company said it was planning to cut around 15% of its workforce, as it faced “challenging market conditions.”
 
Ja sitten se todellisuus: https://insideevs.com/news/721388/ev-slowdown-critical-materials/

Osalla menee perkeleen lujaa ja Teslan rämpiminen hämää markkinanäkymiä.
1718051691966.png
 
Tietty sähkö ei mikään kiireisen valinta ole jos monta akullista pitää usein ajaa.

Epäilen kyllä aika vahvasti tuota että kovin moni ajaisi sillä polttiksellakaan niin nopeasti että hyvät sähköautot eivät siihen pystyisi. Kansänsähkiksetkin jäävät käytännössä vain tunnin polttikselle 1000km:n matkalla, jos on valmis menemään auton ehdoilla. Toki tuota voi silti pitää heikkoutena.
 
Tuli eilen koeajettua uusimman mallin Leaf pienemmällä akkukoolla ja N-Connecta varustetasolla. Autohan oli kaikin puolin varsin mainio esimerkiksi perheen kakkosajokiksi eikä siitä lyhyehkön tunnin lenkin aikana löytynyt oikein mitään pahaa moitittavaa. Ajettavuus, varusteet, mukavuus ja toimintojen käyttölogiikka oli monilta osin todella hyvällä tolalla.

Ajettavuudeltaan tuo oli motarilla parempi kuin Ioniq 5 eli menee suoraan pienemmällä paimentamisella. Ajomelua on omien korvien mukaan enemmän kuin Ioniq 5:ssä motarilla ja maantiellä, mutta maltillisemman rengastuksen ansiosta pienemmät töyssyt tuo otti paremmin vastaan.

Heti saatavilla olevat käyttöpainikkeet (ei hipaisunäppäimiä) vievät käytettävyydessä Ioniqqia kuin litran mittaa. Malliston ikä toki näkyy selvästi sisällä ja japanilaisuus muutenkin.

Ergonomiassa on ne isoimmat puutteet sisällä eli penkin säädöt ovat onnettomat eikä penkin muotokaan ole paras mahdollinen (vaimo taas kehui penkkiä!). Ratin säätö oli myös todella lyhytliikkeinen. No ei tällä pitkää matkaa ajetakaan eli taajamapyörityksessä nämä ergonomiapuutteet voi antaa anteeksi.

Auto on tilava kokoisekseen ja etenkin takakontti näytti todella kookkaalta auton koko ja malli huomioiden. Pikalataushan tässä on onneton ja AC-latauskin "puutteellinen", mutta itsellä tämä latautuu kotona tai töissä 99,9%:sti AC:lla niin ei ole pikalatauksella oikeastaan mitään väliä.

Uusi auto pakasta irtoaisi 23,5k€ ilman toisia renkaita tai sitten puolitoista vuotta vanha käytetty kaksin renkain 19-20k€ hintaan. Vähän tuo uusikin houkuttaisi, mutta taitaa käytetty olla järkevämpi kakkosautoksi.

Tämän koeajon perusteella voi kyllä hyvin mielin suositella Leaffia, kunhan ymmärtää auton rajoitteet ja suhteuttaa ne omaan käyttöön. Ymmärtää nyt paremmin auton suosion eli ihan soiva peli!
Niinhän siinä kävi, että Leaf lähti alustavasti tilaukseen ja kauppa varmistuu koeajon ja auton tarkastuksen jälkeen. Päädyin lopulta siis reilun puolitoista vuotta vanhaan käytettyyn (uusin facelift malli) pienemmällä akulla ja N-Connecta varustetasolla, kun sellainen irtosi hyvään hintaan. Uusi täysin vastaava auto metallivärillä ja toisilla Nissanin alkuperäisillä alumiinivanteilla sekä merkkirenkailla olisi kuitenkin ollut yli 8500 euroa kalliimpi.

Toki tuossa menettää sen reilun vuoden uuden auton takuusta, mutta hintaero on niin selkeä, että käytetty oli melko no-brainer. Nissanilta toki voi vielä jälkikäteen ostaa vuoden lisätakuuta noin 500 euron lisähinnalla, jos siis haluaa lisää mielenrauhaa. Hyvä myös huomata, että sähkökomponenteilla on autossa 5 vuoden takuu ja akulla se 8 vuotta. Uuden auton täystakuu on vain sen 3 vuotta.

Noin 10kk sitten myin 2020 ostamani Seat Mii electricin, josta sain tonnin vähemmän kuin mitä tämä Leaf maksoi nyt. Eli tonnin lisäpanostuksella ja vajaan vuoden odotuksella sai 2,5 vuotta uudemman auton, jossa on selkeästi enemmän tilaa ja rutkasti enemmän varusteita. Takuutakin Leafissa on vähän enemmän jäljellä.

Edit: olinkin lukenut jatkotakuun hinnastoa väärin. Vuosi lisää takuuta maksaakin noin 500€ ja kaksi vuotta lisätakuuta oli sen noin tuhat euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten se todellisuus: https://insideevs.com/news/721388/ev-slowdown-critical-materials/

Osalla menee perkeleen lujaa ja Teslan rämpiminen hämää markkinanäkymiä.
1718051691966.png

Teslan volyymi on aika eri kuin noiden muiden. Saa mennäkki noilla muilla lujaa ja vielä piiiiitkään, toivottavasti meneekin. Tässä vertailussa prosenttitaulukot huijaa ja siitä on helppo rakentaa tuollaista valheellista narratiivia, että Teslalla olisi huonosti asiat suhteessa muihin. Vaihdappas tuohon prosenttitaulukkoosi valmistusmäärät, niin huomaat, että noiden muiden merkkien automäärissä nuo "kasvu"prosentit on ihan kärpäsen kakkaa Teslan määriin verrattuna. Itseasiassa muiden merkkien kohdalla voit varmaan vaan ottaa sen prosenttimerkin perästä pois niin on about oikein... :D Tässä tähänkin ketjuun havainnollistava kuva.

Ainoastaan ID3 ja ID4 on muilta länsimerkeiltä läsnä ja niitä myydään yhteensä yhtä paljon mitä pelkästään Model 3.
 

Liitteet

  • IMG_1210.jpeg
    IMG_1210.jpeg
    71,2 KB · Luettu: 182
Viimeksi muokattu:
Niin Teslan volyymi on aika eri kuin noiden muiden. Tässä vertailussa prosenttitaulukot huijaa ja siitä on helppo rakentaa tuollaista valheellista narratiivia, että olisi hätä. Vaihdappas tuohon prosenttitaulukkoosi valmistusmäärät, niin huomaat, että noiden muiden merkkien automäärissä nuo kasvuprosentit on ihan kärpäsen kakkaa Teslan määriin verrattuna.
Laskepas nuo kasvajien voluumit yhteen, niin huomaat sun väitteesi Teslan tilanteesta olevan ihan puppua. Myynnit kasvaa kaikissa hintaluokissa ja Tesla häviää aiempaa myyntiään edestä ja takaa. Kiinassa paikalliset vetää Teslan kölin ali. Elonin ja Elopin palavilla lautoilla on itse asiassa aika paljon samaa. Menestystuotteet takana, uusi tuotanto joko täyttä paskaa (Cybertruck) tai 404, ostavaa porukkaa ei kuunnella toiveissa. Mut eipä mitään, katsotaan rauhassa Q2 luvut ja palataan asiaan, jos olet edelleen sitä mieltä, että Teslalla ei ole hätä kädessä.
 
Laskepas nuo kasvajien voluumit yhteen, niin huomaat sun väitteesi Teslan tilanteesta olevan ihan puppua. Myynnit kasvaa kaikissa hintaluokissa ja Tesla häviää aiempaa myyntiään edestä ja takaa. Kiinassa paikalliset vetää Teslan kölin ali. Elonin ja Elopin palavilla lautoilla on itse asiassa aika paljon samaa. Menestystuotteet takana, uusi tuotanto joko täyttä paskaa (Cybertruck) tai 404, ostavaa porukkaa ei kuunnella toiveissa. Mut eipä mitään, katsotaan rauhassa Q2 luvut ja palataan asiaan, jos olet edelleen sitä mieltä, että Teslalla ei ole hätä kädessä.
Laskin jo tuossa ylhäällä, ainoastaan Volkswagen on TOP20 ladattavat autot myyntilistalla kahdella mallilla tuosta sinun listasta. Ei noita muita ole siellä ollenkaan vaikka kuinka kasvavat kovasti. Ja Volkkari on näköjään listasi mukaan saman verran miinuksella mitä Tesla.

He ovat tainneet tehdä täysin samat kauheat virheet sitten kuin Tesla, tai sitten tässä näkyy vaan markkinoiden tilanne samalla tavalla kummankin firman prosenteissa.
 
Laskin jo tuossa ylhäällä, ainoastaan Volkswagen on TOP20 ladattavat autot myyntilistalla kahdella mallilla tuosta sinun listasta. Ei noita muita ole siellä ollenkaan vaikka kuinka kasvavat kovasti. Ja Volkkari on näköjään listasi mukaan saman verran miinuksella mitä Tesla.

He ovat tainneet tehdä täysin samat kauheat virheet sitten kuin Tesla, tai sitten tässä näkyy vaan markkinoiden tilanne samalla tavalla kummankin firman prosenteissa.
2023 myyntimäärät merkeittäin on ihan saatavilla, mihin sinä sitä top20 listaa tarvitsit? Helposti nähtävissä, että kasvaneilla oli pitkälti yli 10% markkinaosuus, jota ei voi sivuuttaa, kun markkinajohtajallakaan ei ole kuin 20% pintaan. Ja olet aivan oikeassa, että VW:lla on sama ongelma kuin Teslalla. Vanhat mallit, mutta toisin kuin Teslalla, VW pukkaa kovasti uutta mallistoa 2024 ulos. Loppuvuosi tulee olemaan mielenkiintoinen.

e: Ja huomaat varmaan trendin ongelmayrityksissä, kun GM:kin vetäisi Boltista töpselin irti. Siinä heidän miinusten syy.
 
2023 myyntimäärät merkeittäin on ihan saatavilla, mihin sinä sitä top20 listaa tarvitsit? Helposti nähtävissä, että kasvaneilla oli pitkälti yli 10% markkinaosuus, jota ei voi sivuuttaa, kun markkinajohtajallakaan ei ole kuin 20% pintaan. Ja olet aivan oikeassa, että VW:lla on sama ongelma kuin Teslalla. Vanhat mallit, mutta toisin kuin Teslalla, VW pukkaa kovasti uutta mallistoa 2024 ulos. Loppuvuosi tulee olemaan mielenkiintoinen.

Minä ainakin puhun nykyhetkestä enkä menneisyydestä, sen takia viittaan tuohon maailmanmyyntitaulukkoon. Se on se "the" taulukko. Teslan Model Y on tullut eurooppaan loppuvuonna 2021 ja Model 3 juuri uusittiin isolla prosentilla osista. Miten nuo on vanhat mallit? On täysin normaalia, että automalli on vaikka kahdeksankin vuotta markkinoilla ja puolessa välissä on facelift.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin puhun nykyhetkestä enkä menneisyydestä, sen takia viittaan tuohon maailmanmyyntitaulukkoon. Se on se "the" taulukko. Teslan Model on tullut eurooppaan loppuvuonna 2021 ja Model 3 juuri uusittiin isolla prosentilla osista. Miten nuo on vanhat mallit? On täysin normaalia, että automalli on vaikka kahdeksankin vuotta markkinoilla ja puolessa välissä on facelift.
On kyllä tosi "the" taulukko, kun on plugarit sun muut mukana. Teslan kuplat ovat näyttäneet käytännössä samoilta 2012 alkaen, muotokieli olisi kaivannut reippaampaa uudistamista jo vuosia sitten. 3/6 on hyvin tavanomainen sykli, 8 vuotta näkyy jo auttamatta myynnissä. Mutta kuten sanoin, katsellaan ne tämän vuoden osarit. Elon helvettiin ja autoihin järkevät pikkupäivitykset (kuten vilkkuviikset), niin loppuvuosi voi näyttää ihan erilaiselta.
 
Epäilen kyllä aika vahvasti tuota että kovin moni ajaisi sillä polttiksellakaan niin nopeasti että hyvät sähköautot eivät siihen pystyisi. Kansänsähkiksetkin jäävät käytännössä vain tunnin polttikselle 1000km:n matkalla, jos on valmis menemään auton ehdoilla. Toki tuota voi silti pitää heikkoutena.
Totta mutta pitää muistaa että suristimella jää sen tunnin(?) jos kaikki menee putkeen ja jos muuten pystyy ajamaan optimoidusti. Jopa Björn vähentää ajoista laturimurheet ja jonotukset.
 
Totta mutta pitää muistaa että suristimella jää sen tunnin(?) jos kaikki menee putkeen ja jos muuten pystyy ajamaan optimoidusti. Jopa Björn vähentää ajoista laturimurheet ja jonotukset.

Tämä lähti siitä että sähkis ei ehkä sellaisen kiireellisen valinta jonka pitää ajaa monta-akullista usein. Ehdottomasti voi kehitellä skenaarion missä aika on rahaa ja ollaan hyvin valmistauduttu ajoo hyvällä levolla ja nuoruuden virkeydellä.

Jos tuo tarve tiedossa, niin tuskin siinä mietitty jotain hidasladattavaa sähkistä, vaan se sähkisvaihtoehtokin olisi vikkelästi ladattava.

Sitten jos palataan tavaomaisempaan, ja vähän pidempään ajokokemukseen (ikää), niin kyse lähinnä siitä onko ne usean akkullisen reitit sellaisia että taukopaikoilla on hyvä latausinfra, jos on ja niissä taukoilee, niin alkaa homma kääntyy takaisinsähkiksen puolelle.

Jos syystä tai toisesta tauot muualla kuin lataus, niin ei vielä tee sähkiksestä käyttökelvotonta, mutta voi tosiaan osalle olla toistaiseksi liiansio juttu. (tähän keksin kyllä esimerkkejä)
 
Tämä lähti siitä että sähkis ei ehkä sellaisen kiireellisen valinta jonka pitää ajaa monta-akullista usein. Ehdottomasti voi kehitellä skenaarion missä aika on rahaa ja ollaan hyvin valmistauduttu ajoo hyvällä levolla ja nuoruuden virkeydellä.

Jos tuo tarve tiedossa, niin tuskin siinä mietitty jotain hidasladattavaa sähkistä, vaan se sähkisvaihtoehtokin olisi vikkelästi ladattava.

Sitten jos palataan tavaomaisempaan, ja vähän pidempään ajokokemukseen (ikää), niin kyse lähinnä siitä onko ne usean akkullisen reitit sellaisia että taukopaikoilla on hyvä latausinfra, jos on ja niissä taukoilee, niin alkaa homma kääntyy takaisinsähkiksen puolelle.

Jos syystä tai toisesta tauot muualla kuin lataus, niin ei vielä tee sähkiksestä käyttökelvotonta, mutta voi tosiaan osalle olla toistaiseksi liiansio juttu. (tähän keksin kyllä esimerkkejä)

Muutaman kerran sähköauton omistamisen aikana oon tullut yksin pohjoisesta etelään hieman huonoihin aikoihin niin onhan se aivan uskomattoman tympeätä istuskella vesisateessa jossain kärsämäen juustoportilla, mikä on kiinni latailemassa. Mieluummin ottaisi siinä vaiheessa sen 2min bensaa ja jatkaisi matkaa.
Sitten kodin lähestyessä auto vaatii taas virtaa nesteellä heinolan lähellä missä onneksi nopea ionity mutta tietysti se neste on myös kiinni niin taas istutaan yksin kököttämässä vesisateessa.
 
Ei yhtään helppaa olo että rahaa meni vain 10€ eikä 100€?
Pätee vain sillä ehdolla että kumpikin auto on saman about ikäisiä ja hintaisia. On aika paljon niitä jotka ajelee jollain alle 4 tonnin autolla jossa ei käytännössä ole arvonalenemaa eikä rahoituskuluja kunhan se vain on kunnossa.
 
Meidän talouden ajoilla väittäisin latailun jo melkein säästävän ajassa vs. tankkaaminen, koska ei oikein tarvetta ladata muualla kuin kotona. Viimeiset ~2300 km maksaneet huimat 21,45 € (sähkö + siirto), eli ~0,93 €/ 100 km (kesäkulutus + halpa pörssisähkö). Arvonalenemat ei pahemmin jaksa kiinnosta, kun autoa ei ole kuitenkaan tarkoitus ihan hetkeen vaihtaa + auton hankintahinta olisi ollut samaa tasoa käyttövoimasta riippumatta, mutta tehoja olisi tullut vähemmän ja käyttökustannuksia enemmän.
 
On aika paljon niitä jotka ajelee jollain alle 4 tonnin autolla jossa ei käytännössä ole arvonalenemaa eikä rahoituskuluja kunhan se vain on kunnossa.
Sama kaverit ajelee 10 vuoden päästä 4 tonnin sähkiksillä ja vaihtelee pikkukaljoissa akkukennoja autotallissa. Alipaystä tilaillaan Leaffiin uusia kennoja ja juutuubista katsellaan vinkit kuika vaihdetaan.
 
Sama kaverit ajelee 10 vuoden päästä 4 tonnin sähkiksillä ja vaihtelee pikkukaljoissa akkukennoja autotallissa. Alipaystä tilaillaan Leaffiin uusia kennoja ja juutuubista katsellaan vinkit kuika vaihdetaan.
Semmosta voisin kuvitella tekeväni itsekin. Ei ne akut mitään pelottavia otuksia ole.
 
Ilmeisesti olet paljonkin touhunnut isojen akustojen/akkujen kanssa?
Ainakin youtuubista olen katsellut kun niitä pikkukaljoissa autotallissa tehdään. Isolla huomio tekstillä "Vittu tämä ei ole sitten mikään koulutusvideo, tee itse omalla vastuullasi"
 
Ei yhtään helppaa olo että rahaa meni vain 10€ eikä 100€?
Kun olisikin ero tuo. Pikalatureiden hinnat vaan alkaa olee sellaiset että kohtuu pienikulutuksiseen bensa tai dieselautoon verrattuna säästö on joko pieni tai olematon.
Laskin niin viime reissulla sähköllä ajo maksoi 9,53€/100km ja 7litraa kuluttavalla bensalla olisi ollut 12,6€.
Heittämällä olisin maksanut tuon erotuksen jos olisin selvinnyt 2minuutin odottelulla puolentunnin sijaan.
 
Itsellä on myös iso henkinen kynnys siihen, että autoilu pitäisi alkaa tehdä auton ehdoilla, eikä omillani. Kyllähän siihen varmasti tottuu varsinkin kun saa sitten muuta etua, mutta periaatteellisella tasolla vituttaa ihan suunnattomasti ajatus just vaikkapa tuosta, että on vaan pakko pysähtyä latailemaan vaikkapa 50-100 km ennen määränpäätä, vaikka oikeasti vaan haluaisi painella perille. Viimeisessä kolmessa autossa on ollut täydellä tankilla (ja akulla nyt uusimmassa) tuhannen kilsan range, joten voin laskea yhden käden sormilla viimeisen kymmenen vuoden ajalta kerrat kun on ollut pakko pysähtyä tankkaamaan tien päällä.

Siitäkin huolimatta sähköauto tulee kyllä sitten aikanaan, mutta just nyt ei ole kyllä vielä mitään kiirettä (täys)sähköön siirtyä.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Muutaman kerran sähköauton omistamisen aikana oon tullut yksin pohjoisesta etelään hieman huonoihin aikoihin niin onhan se aivan uskomattoman tympeätä istuskella vesisateessa jossain kärsämäen juustoportilla, mikä on kiinni latailemassa. Mieluummin ottaisi siinä vaiheessa sen 2min bensaa ja jatkaisi matkaa.
Sitten kodin lähestyessä auto vaatii taas virtaa nesteellä heinolan lähellä missä onneksi nopea ionity mutta tietysti se neste on myös kiinni niin taas istutaan yksin kököttämässä vesisateessa.
Ilmanmuuta negatiivinen kokemus jos latauspaikka ja haluttu taukopaikka ei osu yksiin.

Vesisade, siinä varmaan ärsytti se että ulkona venytellessä kastu, mutta se ei kai voimalinjavika, tai ehkä jopa plussaa. Vai tarkoititko että pauke ja ropiva sellaista että jos olisi halunnut torkut ottaa, no sekaan ei kai voimalinjan vika.
Edit, tai no joo sen takia että polttiksella olisi pitänyt tauon liikeneasemalla tai ihan muualla.

Kun olisikin ero tuo. Pikalatureiden hinnat vaan alkaa olee sellaiset että kohtuu pienikulutuksiseen bensa tai dieselautoon verrattuna säästö on joko pieni tai olematon.
Laskin niin viime reissulla sähköllä ajo maksoi 9,53€/100km ja 7litraa kuluttavalla bensalla olisi ollut 12,6€.
Heittämällä olisin maksanut tuon erotuksen jos olisin selvinnyt 2minuutin odottelulla puolentunnin sijaan.
Mitäs reissun sähkö maksanut, jos pelkkää energialatausta/tankkausta laskit, niin ilmeisesti jossain 40 sentin pintaan kWh.
Diesel 1,8€/l. Vai oliko nuo laskettu pidemmällä kaavalla.
Sähkiksen kanssa kustannuksia arvioidessa se energian , latauksen kustannus voi vaihdella todella rajusti ja osa valmis maksamaan satunnaisista pikalatauksista mitä pyydetään, mutta jos niiden osuus pysyy pienenä, niin kesimääräistä km kustannusta ei pompauta.
Toinen ääripää jolle ei kustannukset meinaa, vaan aikasäästö asemilla käynneissä, niin kokonaisuutta ei heilauta jos satunanisilla pitkillä matkoilla joutuu vähän taukopaikkaa valkkaan, se isoin juttu on se että aamulla kun lähtee töihin niin "tankki" on täynnä. Otantani on pieni, mutta tämä on aika monelle se juttu. Ajaa ohi edullisuuden, voimalinjan jutut, päästö jutut jne. vaikka alkumotivii hankkia sähkö olisikin joku muista.
 
Viimeksi muokattu:
Juu olen. Semmoisten kanssa missä oikosulkuvirrat on tuhansissa ampeereissa.
sitten ne on siulle tuttuja. mutta eikös noissa omat riskinsä kuitenkin ole jos aletaan autotallissa vaihdella ja vähemmällä kokemuksella?
Meinaan itse en menis ihan helpolla akkupaketteja laittelemaan, vaikka muuten on harraste- ja käyttöautoja tulluki ropailtua.
 
sitten ne on siulle tuttuja. mutta eikös noissa omat riskinsä kuitenkin ole jos aletaan autotallissa vaihdella ja vähemmällä kokemuksella?
Meinaan itse en menis ihan helpolla akkupaketteja laittelemaan, vaikka muuten on harraste- ja käyttöautoja tulluki ropailtua.
Olettaisin että autot modulaarisilla akuilla alkaa yleistyä. Tilausta tälle on.
 
Olettaisin että autot modulaarisilla akuilla alkaa yleistyä. Tilausta tälle on.

On ja ei. Kuluttajilla varmasti kyllä, valmistajilla ei niinkään. Kuten muissakin "right to repair" - jutuissa, moni korpo haluaa kaikista mieluiten myydä sinulle vain uuden tuotteen, jolloin mahdollisuus vanhan korjaamiseen on suoraan heidän omia (rahallisia) intressejään vastaan.
 
On ja ei. Kuluttajilla varmasti kyllä, valmistajilla ei niinkään. Kuten muissakin "right to repair" - jutuissa, moni korpo haluaa kaikista mieluiten myydä sinulle vain uuden tuotteen, jolloin mahdollisuus vanhan korjaamiseen on suoraan heidän omia (rahallisia) intressejään vastaan.
Jos autot liisattaisiin 10 tai 15v ajaksi myymisen sijaan ja omistajuus + ylläpitovastuu säilyisi autotehtaalla, niin insentiivi korjattavuuden ja huoltokulujen minimointiin olisi _hieman_ parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos autot liisattaisiin 10 tai 15v ajaksi myymisen sijaan ja omistajuus + ylläpitovastuu säilyisi autotehtaalla, niin insentiivi korjattavuuden ja huoltokulujen minimointiin olisi _hieman_ parempi.

Kuka olisi niin hullu että haluaisi sitoutua noin pitkään aikaan? Tuossa ajassahan ehtii perustamaan suurperheen tai saamaan aivohalvauksen ja menettämään korttinsa.
 
Kuka olisi niin hullu että haluaisi sitoutua noin pitkään aikaan? Tuossa ajassahan ehtii perustamaan suurperheen tai saamaan aivohalvauksen ja menettämään korttinsa.
Senkun vaan sallitaan lisarisopimusten jälkikauppa ja ihmiset voivat tarpeen yllättessä vaihtaa autoa aivan kuten nykyäänkin.
 
Senkun vaan sallitaan lisarisopimusten jälkikauppa ja ihmiset voivat tarpeen yllättessä vaihtaa autoa aivan kuten nykyäänkin.

Tuo tietysti auttaisi. Ja ihan ylipäätään se periaate, että autotehdas ottaisi enemmän taakkaa kantaakseen.

Nythän leasingit ovat tyypillisesti sen hintaisia, että siinä maksaa melkein auton myyntihinnan verran leasing-kauden aikana. Esim. Tesla Model 3 perusmallisena Nordealta maksaisi 4v/80tkm sopparilla 743€/kk. 743€ x 48 = 35 664 €. Ja tuossa leasing-hinnassa on vain auto, huollot ja renkaiden uusimiset... Ihan tolkutonta suhteessa myyntihintaan, kun Teslan verkkokaupasta saisi uuden 42 590€.

Voisi ottaa sen ajatusmallin, että liisaisi vaikkapa 450 eurolla kuussa nelivuotiskauden ja sitten köyhemmälle asiakkaalle toisen nelivuotiskauden 350€ kuussa ja vielä köyhemmälle kolmannen kauden vaikkapa 250€ kuussa. Tuossa kertyisi 12 vuoden aikana jo yli 50 kiloeuroa leasing-maksuja. Toki auton pitäisi kestää se 12 vuotta ja 240 tkm ilman kohtuutonta korjaustarvetta...
 
Jos autot liisattaisiin 10 tai 15v ajaksi myymisen sijaan ja omistajuus + ylläpitovastuu säilyisi autotehtaalla, niin insentiivi korjattavuuden ja huoltokulujen minimointiin olisi _hieman_ parempi.
Optimointia tapahtuisi, ehkä erilaisia versioita. Mutta jos optimi menee jossain 150-200 tuhannen kilometrinpaikkeilla /10v, niin vuokramalleissa ehkä haettaisiin sitä ettei niitä tarvi korjata, komponenttien testaukseen ehkä vähän enemmän tai mentäisiin vanhoilla komponenteilla pidempään. Olisko iso ero, joku riskinottomalli ehkä jäänyt julkaisematta.
 
EU lätkäisi kiinalaisille sähköautoille tulleja

EU asetti kiinalaisille sähköautoille kovat rangaistustullit.

Niiden laajuus liikkuu valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin välillä. Tällä hetkellä tuontiautoista pitää maksaa kymmenen prosentin tariffi, eli noin 2  100 euroa autolta.

VALMISTAJAT saavat keskimäärin 21 prosentin tullin, jos ne ovat olleet yhteistyökykyisiä EU:n kanssa. Niskoittelevia yrityksiä odottaa jopa 38,1 prosentin tulli.
Komissio nostaa esiin kolme valmistajaa, jolle se on määritellyt tarkat tulliprosentit.

Kiinalaisjätti Byd pääsee vähimmällä ja saa 17,4 prosentin tullin. Geelyä odottaa 20 prosentin tasatulli, ja SAIC:a rangaistaan kovimmasta päästä 38,1 prosentilla.

 
Tais Maxxuksen ja MG:n myynti sakata, mielenkiintoista miten käy Polestarien.
 
Jos tässä olisi kyse epäreilusta kilpailusta, samat tullit tai vastaavat rangaistukset tulisi kaikkiin maihin ja merkkeihin.
 
EU lätkäisi kiinalaisille sähköautoille tulleja





Voisivat myös Teslalle lätkiä vähän tuontitulleja niin jopas alkaisi saksalaiset "laatuautot" taas eurooppalaisille maistumaan. Vai ostaisivatko sitten vaan korealaisia sähkövatkaimia?
 
Muutaman kerran sähköauton omistamisen aikana oon tullut yksin pohjoisesta etelään hieman huonoihin aikoihin niin onhan se aivan uskomattoman tympeätä istuskella vesisateessa jossain kärsämäen juustoportilla, mikä on kiinni latailemassa. Mieluummin ottaisi siinä vaiheessa sen 2min bensaa ja jatkaisi matkaa.
Sitten kodin lähestyessä auto vaatii taas virtaa nesteellä heinolan lähellä missä onneksi nopea ionity mutta tietysti se neste on myös kiinni niin taas istutaan yksin kököttämässä vesisateessa.
Toisaalta sähköauton kanssa ei tarvi normaalipäivinä käydä bensa-asemilla kun auto lataantuu kotona/töissä ollessa. Vuositasolla sähköauto säästää aikaa versus bensiksen tankkaaminen? Jos on pitkä autoilupätkän niin ajoittaa syömisen/kahvitauon samaan kohtaan missä lataa autoa niin ei mene odotteluhommiksi eikä tarvi kotona eka hommana alkaa laittamaan ruokaa.
 
Voisivat myös Teslalle lätkiä vähän tuontitulleja niin jopas alkaisi saksalaiset "laatuautot" taas eurooppalaisille maistumaan. Vai ostaisivatko sitten vaan korealaisia sähkövatkaimia?
Eikös Teslalla ole Saksassa tehdas mistä tulee Model Y:t euroopan markkinoille? Teslahan voisi Model 3:stakin alkaa valmistamaan Saksassa.
 
Tuskin ihan sormia napsauttamalla onnistuu uuden mallin lisääminen tuotantoon Y:lle kehitetyssä tehtaassa, riippuu siitä kuinka isoksi rasitteeksi alkavat katsoa tullit, että kannattaako alkaa. :hmm:
 
Eikös Teslalla ole Saksassa tehdas mistä tulee Model Y:t euroopan markkinoille? Teslahan voisi Model 3:stakin alkaa valmistamaan Saksassa.
On varmaan, kuten korealaisiakin jo valmistetaan Tsekeissä. Eikös se Orban jo kiinalaisten kanssa veljeile ja kohta tehdään BYD yms valmistetaan Unkarissa. Suomessa taas tod.näk. uudenkaupungin tehtaalla ei kohta valmisteta enään yhtään mitään. Toivottavasti olen väärässä.
 
EU:n tullit ovat huono juttu. Kiina vastaa niin kaikkien autojen akkujen ym. hinnat nousee. Kauppasota. Tämä ei tee hyvää liikenteen sähköistämiselle.

Saksahan vastusti tullia kun VW:llä isot sijoitukset Kiinassa.

Nyt kannattaa myyjien painaa päälle vielä kun saa ”halvalla”!
 
Toisaalta sähköauton kanssa ei tarvi normaalipäivinä käydä bensa-asemilla kun auto lataantuu kotona/töissä ollessa. Vuositasolla sähköauto säästää aikaa versus bensiksen tankkaaminen? Jos on pitkä autoilupätkän niin ajoittaa syömisen/kahvitauon samaan kohtaan missä lataa autoa niin ei mene odotteluhommiksi eikä tarvi kotona eka hommana alkaa laittamaan ruokaa.
No tätä kans aina mietin. Ja siis, onhan niitä kaupparatsuja ja muita jotka vetävät joka viikko sen kerran-pari Nuorgamiin, mutta jotenki veikkaisin että on paljon sähköautoilijoita joille se netto on kuitenkin reilusti positiivinen. Vähän kuin kiukuttais että se ympäri vuoden käyttämä kestokassi ei nyt käykään roskapussina kun tän yhden kerran sellainen kotoa puuttuu. Ja joo, ajoprofiilistahan se kaikki riippuu. Joku vetelee sen 400km päivässä sähkärillä talvellakin, ni varmasti sitten ottaa kupoliin odottelut pimeällä liikenneasemalla lumisateessa. Itelle jopa plugarin 50km kesärange riittää 90% ajoista, ja 2min kävelymatkan päässä 22kW tolppa josta saan about 7kW teholla omaan kiesiini jos nopeinta mahdollista latausta tarvin päivän aikana. Tänhetkinen 16A omalla pihalla riittää vallan mainiosti.
 
EU:n tullit ovat huono juttu. Kiina vastaa niin kaikkien autojen akkujen ym. hinnat nousee. Kauppasota. Tämä ei tee hyvää liikenteen sähköistämiselle.

Saksahan vastusti tullia kun VW:llä isot sijoitukset Kiinassa.

Nyt kannattaa myyjien painaa päälle vielä kun saa ”halvalla”!

Lyhyellä tähtäimellä ehkä joo, mutta jos ajattelee asiaa yhtään pidemmälle niin kiinalle on pakko laittaa vastaan nyt.

Valtio subventoi teollisuutta isolla kädellä ja tavoitteenahan on tietysti monipolin kaltainen tila.

En epäile hetkeäkään etteikö olisi suunnitelma siitä miten euroopan teollisuus köyhdytetään polkemalla hintoja valtion piikkiin ja haetaan sitä kautta myöhemmin valtaa/rahaa.
 
Lyhyellä tähtäimellä ehkä joo, mutta jos ajattelee asiaa yhtään pidemmälle niin kiinalle on pakko laittaa vastaan nyt.

Paradoksi on siinä että vihreä siirtymä (liikenteessä) ei onnistu ilman Kiinaa. Toinen vaihtoehto on pysyä fossiilisissa ja se hyödyttää sitten Putinia ja Shelliä.

Suosittelisin kompensaatioksi sähköautoille hankintatukea ja ilmaista (tai edullista) pysäköintiä kaupungeissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 283
Viestejä
4 502 748
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom