On taas vaihteeksi laadukas juttu keltaiselta medialta, ei voi muuta sanoa.
Siis "akustot menettävät kolmessa vuodessa noin 10 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan" ja seuraavassa kappaleessa "akkujen maksimikapasiteetti putoaa kolmessa vuodessa 64 prosenttiin". Siis putoaako se nyt 10 vai 36 prosenttia?
Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että toimittaja ei ole edes ymmärtänyt käyttämäänsä lähdettä. Nopealla silmäilyllä se mikä on kolmen vuoden kuluttua 64 prosenttia, on todellinen kantama EPA-kantamasta - ja tämäkin selittynee suurimmalta osin sillä, että tosielämässä energiankulutus on suurempaa kuin laboratoriotesteissä. Koska eihän missään autossa ole jo 0 päivän iässä akkukapasiteetti enää 72% luvatusta...
![]()
Tällaisessa kunnossa sähköauton akku on vuoden ajon jälkeen
Amerikkalaisen Recurrentin mukaan sähköautojen ajoakkuja on edelleen vaihdettu suhteellisen vähän.www.is.fi
Onpa kyllä hämmentävä juttu. Kuvaajista tosiaan näkee, että 0 päivän ikäisessä akussa kapasiteetti on 70-72% luvatusta, ja n. 4 vuoden kuluttua sitä on jäljellä n. 64%. Eli jos ajatellaan 72% on "oikea" 100%, niin pudotusta n. 4 vuodessa (akun ikä 1400-1500 päivää) tulisi n. 11% (8% / 72% * 100%, jos matikkani toimii). Eli oletan, että toimittaja on tarkoittanut tätä tuossa jutussa, mutta ei sitä kovin selkeästi ilmaise.