Yleistä keskustelua sähköautoista

Juttelin taannoin yhden taksikuskin kanssa, jonka Y:llä oli ajeltu jo 160 000 kilometriä. Ajotietokone lupasi vielä alkuperäistä yli 500 kilometrin kantamaa, ja oletettavasti autoa on latailtu enimmäkseen DC:llä. Jutussa unohtui mainita myös se, että LR:n ja Performancen akkutakuu yltää 192 000 kilometriin.
Tesla ei anna näitä takuita jos auto ammattikäytössä.
 
On taas vaihteeksi laadukas juttu keltaiselta medialta, ei voi muuta sanoa. :facepalm:

Siis "akustot menettävät kolmessa vuodessa noin 10 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan" ja seuraavassa kappaleessa "akkujen maksimikapasiteetti putoaa kolmessa vuodessa 64 prosenttiin". Siis putoaako se nyt 10 vai 36 prosenttia?

Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että toimittaja ei ole edes ymmärtänyt käyttämäänsä lähdettä. Nopealla silmäilyllä se mikä on kolmen vuoden kuluttua 64 prosenttia, on todellinen kantama EPA-kantamasta - ja tämäkin selittynee suurimmalta osin sillä, että tosielämässä energiankulutus on suurempaa kuin laboratoriotesteissä. Koska eihän missään autossa ole jo 0 päivän iässä akkukapasiteetti enää 72% luvatusta...


Onpa kyllä hämmentävä juttu. Kuvaajista tosiaan näkee, että 0 päivän ikäisessä akussa kapasiteetti on 70-72% luvatusta, ja n. 4 vuoden kuluttua sitä on jäljellä n. 64%. Eli jos ajatellaan 72% on "oikea" 100%, niin pudotusta n. 4 vuodessa (akun ikä 1400-1500 päivää) tulisi n. 11% (8% / 72% * 100%, jos matikkani toimii). Eli oletan, että toimittaja on tarkoittanut tätä tuossa jutussa, mutta ei sitä kovin selkeästi ilmaise.
 
Ma en nyt tarkkaa muista se varausaste oli mutta jotenkin niin etta USA armeijassa litiumi akut ladataan vain 3.9 volttiin. Talla konstilla ei ole kuin joku 60% kapasiteetista kaytettavissa mutta akku kestaa 4000 syklia. Olisko tuo 70% latausaste sitten jotain sellaista etta kestaa 2000 syklia ja silla pitaisi paasta 2000 syklia eli yli 600tkm.
 
Itse koin Cupra Bornin designiltaan ID3a miellyttävämmäksi. Näin muovisuudesta huolimatta ja käytännössähän nuo ovat ymmärtääkseni ihan samat autot. Kakkosautona menisi ihan hyvin (nelipaikkaisuus voi toki jollekin olla ongelma - koski ainakin aiemmin isompaa akkukokoa).
Ei ole yhtään sen kauemmin nelipaikkainen kuin ID3. Just ketjussa tästä oli juttua. Ihan samat uudistukset tulee kuin ID3:een mikä tietysti on luontevaa, koska samoista palikoista tehdään.

Ei koske pelkästään sinua, mutta ihmettelen vähän tuota kommentointia muovisuudesta. Ekat yritykset ID3:sta olivat aikalailla muovisia, mutta nykyiseen uuteen malliin kun menee katsomaan, niin asioita on aika hyvin korjailtu. Born on silti vielä edellä, enemmän sitä tasoa mitä malliston olisi pitänyt alkujaan olla. Ratin napit tietysti edelleen ovat mitä ovat. Sekä ID3 että Born ovat ajossa kuitenkin ihan ok räminöiden yms. suhteen pl. rengasmelu isolla rengastuksella. Tuon kokoluokan vehkeessä läski 18" saisi olla aikalailla maksimi.
 
Ei koske pelkästään sinua, mutta ihmettelen vähän tuota kommentointia muovisuudesta. Ekat yritykset ID3:sta olivat aikalailla muovisia, mutta nykyiseen uuteen malliin kun menee katsomaan, niin asioita on aika hyvin korjailtu. Born on silti vielä edellä, enemmän sitä tasoa mitä malliston olisi pitänyt alkujaan olla. Ratin napit tietysti edelleen ovat mitä ovat. Sekä ID3 että Born ovat ajossa kuitenkin ihan ok räminöiden yms. suhteen pl. rengasmelu isolla rengastuksella. Tuon kokoluokan vehkeessä läski 18" saisi olla aikalailla maksimi.
Mietin vähän samaa, kovia muoveja aika rajatusti kabiinissa ja penkit jotain alcantara-henkistä materiaalia. Edelliseen Seat Leoniin verrattuna aika iso ero, vaikka siinäkään ei hassumpi kabiini ollut. Oikeasti muovinen kabiini ollut itsellä 10 vuotta sitten Nissan Almerassa joka oli kyllä ihan ämpärimuovia katosta lattiaan.
 
Onpa kyllä hämmentävä juttu. Kuvaajista tosiaan näkee, että 0 päivän ikäisessä akussa kapasiteetti on 70-72% luvatusta, ja n. 4 vuoden kuluttua sitä on jäljellä n. 64%. Eli jos ajatellaan 72% on "oikea" 100%, niin pudotusta n. 4 vuodessa (akun ikä 1400-1500 päivää) tulisi n. 11% (8% / 72% * 100%, jos matikkani toimii). Eli oletan, että toimittaja on tarkoittanut tätä tuossa jutussa, mutta ei sitä kovin selkeästi ilmaise.
Se että akun kokonaiskapasiteetista ei ole kuin osa käytössä on ihan suunniteltua, mutta voihan siitä repiä tietysti klikkiotsikkoja.

Tosin käsitykseni mukaan sitä ektrakapasiteettia yleensä otetaan käyttöön akun ikääntymiden kompensoimiseksi.
 
Suomen hinnoittelut poikkeavat vähän muista EU-maista, mutta katso mitä GTX id4/id5 maksavat extraa vs. normimallit ja hautaa ajatus GTX:stä.

Ero on yli kymppitonnin.


Ilmeisesti 6.6 tulee VW ID.7 GTX:t myyntiin, ja pressitiedotteen mukaan melkoisen houkuttelevaan 64 tonnin hintaan ainakin Saksassa. Tuolla hintaero normimalleihin jää yllättävän pieneksi parin tonnin eroksi. Voikohan tuota uskoa Suomen hinnoilla?

EDIT: Suomeen kuulemma kesän aikana, mahdollisesti kesäkuussa. Hinnoista ei vielä tietoa. Nyt Saksassa on myynnissä ID.7 karvalakkiversiot alkaen 54 tonnia, kun suomessa alkaen 59 tonnia. Mutta Saksan versiot ovat todella rajusti karsittuja lisävarusteista verrattuna meidän Pro Elegance versioon, ja jos Saksan varustetason nostaa Suomea vastaavaksi nousee niiden hinta käytännössä identtiseksi.

Oma toive on että GTX nykyistä elegancea vastaavilla varusteilla pysyisi alle 70 tonnissa meilläkin. Saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Fordin Mach-E:sta kokemuksia? Lähinnä kiinnostaa huollot, luotettavuus yms arkipyörittely. Silmäillyt tässä 2021-2022 perusrangen nelivetoja, joissa omiin käyttötarkoituksiin osuu hinta-laatu sopivasti ainakin päällisin puolin.

Trafilta löytyi pari takaisinkutsua lasien liimauksista, mutta suomenkielisestä Internetistä en mutinaa osannut löytää. Muualla maailmalla ollut takaisinkutsuja akkuteho-ongelmista: Fordin maasturissa vakava akkuvika: liki 50 000 autoa voi tarvita päivityksen – korjausta ei vielä ole, mutta meiltäpäin en löytänyt oikein mitään puhetta.
 
Jotain kontaktorivikoja on ollut, niistä on ollut takuukorjauksia ja joskus kestänyt osien saanti kauankin, mutta ei kaiketi kummempaa.
 
Eräs tuttu Mach-e omistaja odotteli viikkokausia korjausta. Oli vaan pimentynyt kesken pätkän. Tänä vuonna, auto varmaan 2021 tai just heti kun tulivat markkinoille.
 
Mach-e mallissa on suunnitteluvika akun kontaktorin kanssa, kovaa rasittamalla varsinkin gt mallissa paukkuu rikki kovilla virroilla.
 
Ford Explorerin tuotanto käynnistyi. Viivästyksen taustalla oli (väitetysti) vaihto LFP-kemiaan MEB-pohjalevyn NMC-kemian sijaan. Akkujen koot ovat 84 ja 55 kwh, ensinmainittu tulee markkinoille ensimmäisenä ja jälkimmäinen joskus myöhemmin.


Mutta mitä tämä tarkoittaa Suomen kannalta? Eikö LFP ole kovin lämpöherkkä, jolloin latausnopeudet ja akusta ulos otettavat tehot kärsivät pakkasessa? Vai onko nämä käytännössä korjattu/korjattavissa akuston lämmittämisellä?
 
Mutta mitä tämä tarkoittaa Suomen kannalta? Eikö LFP ole kovin lämpöherkkä, jolloin latausnopeudet ja akusta ulos otettavat tehot kärsivät pakkasessa? Vai onko nämä käytännössä korjattu/korjattavissa akuston lämmittämisellä?
Riippuu LFP-akusta, niitäkin on erilaisia. Lämpöherkkyys koskee lähinnä latausta, mutta näissäkin on LFP-akuissa eroja.

Oma LFP-akku (Model 3) on sellainen, että se ei lataa jos akun sisäinen lämpötila on alle 0 astetta ja hyvät lataustehot tulee kun akun lämpötilat on reilu 30 astetta. Tällä asialla ei ole juuri mitään vaikutusta kotilatauksessa, vaan vaikuttaa lähinnä talvella tapahtuvaan DC-pikalataukseen. Jos on talvella menossa matkalla pikalataukseen, niin akun lämmitys kannattaa laittaa päälle heti kun mahdollista. Kun akku on tarpeeksi lämmin, niin se lataa myös talvella hyvin. Ulos otettavaan tehoon ei kylmyydellä ole merkitystä, ainakaan sellaista jota normaalissa ajossa mitenkään huomaisi.

Sitten taas esim. Model Y takaveto, jossa on BYD:n LFP-akku, latautuu erinomaisesti jo 15 asteen akun lämpötilassa ja on latauskäyrältään Teslan paras akku. Ja akkuvalmistajat muutenkin esitelleet LFP-akkuja, joissa on hurjat lataustehot ja väittävät että latautuvat myös kylmänä erinomaisesti.

Eli riippuu millainen akku Exploreriin tulee, sen näkee sitten kun testejä alkaa tulemaan.
 
Riippuu LFP-akusta, niitäkin on erilaisia. Lämpöherkkyys koskee lähinnä latausta, mutta näissäkin on LFP-akuissa eroja.

Oma LFP-akku (Model 3) on sellainen, että se ei lataa jos akun sisäinen lämpötila on alle 0 astetta ja hyvät lataustehot tulee kun akun lämpötilat on reilu 30 astetta. Tällä asialla ei ole juuri mitään vaikutusta kotilatauksessa, vaan vaikuttaa lähinnä talvella tapahtuvaan DC-pikalataukseen. Jos on talvella menossa matkalla pikalataukseen, niin akun lämmitys kannattaa laittaa päälle heti kun mahdollista. Kun akku on tarpeeksi lämmin, niin se lataa myös talvella hyvin. Ulos otettavaan tehoon ei kylmyydellä ole merkitystä, ainakaan sellaista jota normaalissa ajossa mitenkään huomaisi.

Osaatteko sanoa, että paljonko tai mikä prosenttiosuus talvisen maantieajon kulutuksesta menee tuohon jatkuvaan akun lämmitystarpeeseen?
 
Eihan sita mikaa estaisi autonvalmistajia lisaamasta 50 kw lammitysvastuksia scandinaavisiin autoihin. olisi 8 minuutissa lammitetty saman verran kuin yleensa autot kykynevat lammittamaan tunnissa.
 
Osaatteko sanoa, että paljonko tai mikä prosenttiosuus talvisen maantieajon kulutuksesta menee tuohon jatkuvaan akun lämmitystarpeeseen?
Ei sita nyt tarvitse kuin kerran lammittaa paivassa ja se on silloin 5 kwh. 10% - 5% akun kapasiteetista. Kun se on aamulla lammitetty pikalatausta varten niin illan pikalataus menee samoilla hehkuilla. Parasta on se jos akku olisi esilammiitetty jo kotona hidaslautauksessa.
 
Ei sita nyt tarvitse kuin kerran lammittaa paivassa ja se on silloin 5 kwh. 10% - 5% akun kapasiteetista. Kun se on aamulla lammitetty pikalatausta varten niin illan pikalataus menee samoilla hehkuilla. Parasta on se jos akku olisi esilammiitetty jo kotona hidaslautauksessa.

Tuosta @Terro kirjoituksesta sai kyllä aivan toisenlaisen käsityksen Tesla 3: akun lämmitystarpeesta talvella: "Jos on talvella menossa matkalla pikalataukseen, niin akun lämmitys kannattaa laittaa päälle heti kun mahdollista. Kun akku on tarpeeksi lämmin, niin se lataa myös talvella hyvin."
 
Ei sita nyt tarvitse kuin kerran lammittaa paivassa ja se on silloin 5 kwh. 10% - 5% akun kapasiteetista. Kun se on aamulla lammitetty pikalatausta varten niin illan pikalataus menee samoilla hehkuilla. Parasta on se jos akku olisi esilammiitetty jo kotona hidaslautauksessa.

Näillä kesähelteillä kun latasin e2008 pikalaturilla ja lähdin ajoon niin akun lämpötila putosi asteen 3-4minuutissa kunnes saavutti ulkolämpötilan. Ihmeellinen akku sinulla jos se puoli päivää pitää lämpöä?
 
Osaatteko sanoa, että paljonko tai mikä prosenttiosuus talvisen maantieajon kulutuksesta menee tuohon jatkuvaan akun lämmitystarpeeseen?
Viime talvena isolla pakkasella (-30 ja ylikin) taisi useimmiten lämmitellä akkua lähes koko 83km työmatkan (kotimatka). 2.5kW teholla LFP M3 takaveto sitä lämmittelee. Pikalaturille navigoidessa lämmitys taitanee pohottaa tuntitolkulla (-30 pakkasessa).

Karkeasti laskettuna tunnin lämmityksellä menee akkua n. 4-5%.

-34 pakkasessa edestakaiseen työmatkaan (166km) meni n. 80% akkua. Kotona auto esilämmitetty, joka varmasti seinästä ottanut aika mojovasti sitä varten lisävirtaa. Auto seisoo tietty 8h työpaikalla ilman laturia päivän aikana. Sisätilojen lämmitys vie aika mojovan osan.

Kesällä +20 kelissä menee edestakaiseen matkaan 38-40%.
 
Näillä kesähelteillä kun latasin e2008 pikalaturilla ja lähdin ajoon niin akun lämpötila putosi asteen 3-4minuutissa kunnes saavutti ulkolämpötilan. Ihmeellinen akku sinulla jos se puoli päivää pitää lämpöä?
Autossasi taitaa olla akulla aktiivinen lämmönhallinta, eli sitä varmaan jäähdytetään latauksen aikana tai sen jälkeen jos lämpö nousee liian ylös.
 
Jos on talvella menossa matkalla pikalataukseen, niin akun lämmitys kannattaa laittaa päälle heti kun mahdollista. Kun akku on tarpeeksi lämmin, niin se lataa myös talvella hyvin.
Tosin Tesla päättää sen itse koska sitä aletaan lämmittämään kun naviin lyödään se laturi hakuun, se on tietty etäisyys/aika päätepisteeseen kun lämmitys käynnistyy. Ei se tunteja pohota, ylläpitolämpö eri juttu.
 
Tosin Tesla päättää sen itse koska sitä aletaan lämmittämään kun naviin lyödään se laturi hakuun, se on tietty etäisyys/aika päätepisteeseen kun lämmitys käynnistyy. Ei se tunteja pohota, ylläpitolämpö eri juttu.
Isommalla pakkasella takavedolla saattanee kyllä pohotella useampia tunteja. Nelivedolla taas eri juttu, kun tuplalämmitysteho.
 
Tuli eilen koeajettua uusimman mallin Leaf pienemmällä akkukoolla ja N-Connecta varustetasolla. Autohan oli kaikin puolin varsin mainio esimerkiksi perheen kakkosajokiksi eikä siitä lyhyehkön tunnin lenkin aikana löytynyt oikein mitään pahaa moitittavaa. Ajettavuus, varusteet, mukavuus ja toimintojen käyttölogiikka oli monilta osin todella hyvällä tolalla.

Ajettavuudeltaan tuo oli motarilla parempi kuin Ioniq 5 eli menee suoraan pienemmällä paimentamisella. Ajomelua on omien korvien mukaan enemmän kuin Ioniq 5:ssä motarilla ja maantiellä, mutta maltillisemman rengastuksen ansiosta pienemmät töyssyt tuo otti paremmin vastaan.

Heti saatavilla olevat käyttöpainikkeet (ei hipaisunäppäimiä) vievät käytettävyydessä Ioniqqia kuin litran mittaa. Malliston ikä toki näkyy selvästi sisällä ja japanilaisuus muutenkin.

Ergonomiassa on ne isoimmat puutteet sisällä eli penkin säädöt ovat onnettomat eikä penkin muotokaan ole paras mahdollinen (vaimo taas kehui penkkiä!). Ratin säätö oli myös todella lyhytliikkeinen. No ei tällä pitkää matkaa ajetakaan eli taajamapyörityksessä nämä ergonomiapuutteet voi antaa anteeksi.

Auto on tilava kokoisekseen ja etenkin takakontti näytti todella kookkaalta auton koko ja malli huomioiden. Pikalataushan tässä on onneton ja AC-latauskin "puutteellinen", mutta itsellä tämä latautuu kotona tai töissä 99,9%:sti AC:lla niin ei ole pikalatauksella oikeastaan mitään väliä.

Uusi auto pakasta irtoaisi 23,5k€ ilman toisia renkaita tai sitten puolitoista vuotta vanha käytetty kaksin renkain 19-20k€ hintaan. Vähän tuo uusikin houkuttaisi, mutta taitaa käytetty olla järkevämpi kakkosautoksi.

Tämän koeajon perusteella voi kyllä hyvin mielin suositella Leaffia, kunhan ymmärtää auton rajoitteet ja suhteuttaa ne omaan käyttöön. Ymmärtää nyt paremmin auton suosion eli ihan soiva peli!
 
Tuli eilen koeajettua uusimman mallin Leaf pienemmällä akkukoolla ja N-Connecta varustetasolla. Autohan oli kaikin puolin varsin mainio esimerkiksi perheen kakkosajokiksi eikä siitä lyhyehkön tunnin lenkin aikana löytynyt oikein mitään pahaa moitittavaa. Ajettavuus, varusteet, mukavuus ja toimintojen käyttölogiikka oli monilta osin todella hyvällä tolalla.

Ajettavuudeltaan tuo oli motarilla parempi kuin Ioniq 5 eli menee suoraan pienemmällä paimentamisella. Ajomelua on omien korvien mukaan enemmän kuin Ioniq 5:ssä motarilla ja maantiellä, mutta maltillisemman rengastuksen ansiosta pienemmät töyssyt tuo otti paremmin vastaan.

Heti saatavilla olevat käyttöpainikkeet (ei hipaisunäppäimiä) vievät käytettävyydessä Ioniqqia kuin litran mittaa. Malliston ikä toki näkyy selvästi sisällä ja japanilaisuus muutenkin.

Ergonomiassa on ne isoimmat puutteet sisällä eli penkin säädöt ovat onnettomat eikä penkin muotokaan ole paras mahdollinen (vaimo taas kehui penkkiä!). Ratin säätö oli myös todella lyhytliikkeinen. No ei tällä pitkää matkaa ajetakaan eli taajamapyörityksessä nämä ergonomiapuutteet voi antaa anteeksi.

Auto on tilava kokoisekseen ja etenkin takakontti näytti todella kookkaalta auton koko ja malli huomioiden. Pikalataushan tässä on onneton ja AC-latauskin "puutteellinen", mutta itsellä tämä latautuu kotona tai töissä 99,9%:sti AC:lla niin ei ole pikalatauksella oikeastaan mitään väliä.

Uusi auto pakasta irtoaisi 23,5k€ ilman toisia renkaita tai sitten puolitoista vuotta vanha käytetty kaksin renkain 19-20k€ hintaan. Vähän tuo uusikin houkuttaisi, mutta taitaa käytetty olla järkevämpi kakkosautoksi.

Tämän koeajon perusteella voi kyllä hyvin mielin suositella Leaffia, kunhan ymmärtää auton rajoitteet ja suhteuttaa ne omaan käyttöön. Ymmärtää nyt paremmin auton suosion eli ihan soiva peli!
23,5k? Aika kohtuulinen tarjous, mistä?
 
Viimeksi muokattu:
34 868 eur on hinnat alkaen suomihinta.

1717948096875.png
 
Eikös ne nyt ole tarjouksessa 25k ja 30k suunnilleen. Pikku ja isompi akkuinen Leaf siis.
 
Noita 39 kWh Leafeja näyttäisi nyt tosiaan olevan kaupan 24 990 euron hinnalla sisältäen toimituskulut. Haittana toki CHAdeMO 50 kW, mutta jos latailu tapahtuu lähinnä vain kotona, niin ihan asiallinen peli.
 
ja ilmesesti se 1000e adapteri jolla saa ccs ladattua chademoa pitaisi olla ihan soiva peli. Joten ei se leaf missaan kohdassa muutu taysin hyodyttomaksi
 
Tuli laitettua tollanen Byd Atto3 parin lataushybridin jälkeen. Saas nähä onko ihan Temu-kamaa, vai pitääkö tuo koeajossa ja käpistellessä koettu laatuvaikutelma. Halpahan tuo on kun vertaa ns. "oikeisiin" merkkeihin. Oikeastaan tuo LFP-akku oli sellainen, minkä vuoksi uskalsi lähteä mukaan sähköautoiluun.

Mites muut on järjestäny noi lataushimmelit? Jokaiselle laturille omat apit tai tägit... mites kun on 2 käyttäjää autolla? Pitääkö rouvanki imutella omat äpit, vai saako viriteltyä jonku latauskapulan esim. vanhasta android-luurista tms?
 
Tuli laitettua tollanen Byd Atto3 parin lataushybridin jälkeen. Saas nähä onko ihan Temu-kamaa, vai pitääkö tuo koeajossa ja käpistellessä koettu laatuvaikutelma. Halpahan tuo on kun vertaa ns. "oikeisiin" merkkeihin. Oikeastaan tuo LFP-akku oli sellainen, minkä vuoksi uskalsi lähteä mukaan sähköautoiluun.

Mites muut on järjestäny noi lataushimmelit? Jokaiselle laturille omat apit tai tägit... mites kun on 2 käyttäjää autolla? Pitääkö rouvanki imutella omat äpit, vai saako viriteltyä jonku latauskapulan esim. vanhasta android-luurista tms?
K-lataus tägi autoon ja abc lataus appi molemmille luuriin. Muita sitten voi asennella jos tuntuu tarpeelliselta. Nesteellä onnistuu jo pankkikortilla.
 
K-lataukseen sai tilata tagin, jota en ole käyttänyt kertaakaan. Apilla joka kerta tähän mennessä.
ABC-mobiilia on tullut käytettyä jonkin verran. Mikäänhän ei välttämättä estä laittamasta molempien appeihin samaa luottokorttia.

Motonet lataus on vähän niin ja näin, tehokkaampia latureita ei ole joka kaupalla. Se oli aikanaan kilpailukykyinen hinnaltaan. Siinä lataus aloitetaan skannaamalla ajokortti.. eli sidottu motonetin kantis-jäsenyyteen.
Lidlistä ei kokemusta, viimeksi kun käytin se oli ilmainen :)
 
Sovellusta hitaampi on vain Motonet ja Lidlin sovellus. Ensimmäisessä etuna tietty, ettei tartte asentaa mitään. Jälkimmäinen ainakin asiointilatauksessa saattaa miettiä sen 30-60 sekuntia pitäisikö tässä nyt oikeasti latailla vaiko ei. Siksi menen tägeillä jos vaan mahdollista (eikä tarvitse kaikille kuskeille kaikkia sovelluksia).

Joissakin tapauksissa se on valtavasti mukavampaa kuin sovellus (nihkeää kaivaa jotain pömpeliä jostain listauksesta kellarissa Helsinki-Vantaalla) ja lopuissakin paljon mukavampaa.

K-lataus on toiminut varmaan parhaiten, mutta varmatoimisia noi ovat muutenkin olleet ja ongelmat ovat pysyneet aika lailla siellä sovellusten puolella (lähinnä päivitykset, kirjautumisen unohtamiset, varmentamiset yms.). Tägeillä ovat toimineet tähän mennessä kaikki ilman ongelmia.

Ihan hyvä tosin, että maksukorttivaatimuksetkin tulevat, kun onhan sekin ihan hyvä vaihtoehto ja kelpaa niillekin kenelle tagit aiheuttavat allergiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä jos parilla apilla onnistuu suurin osa latauksista. Harmi ettei esim ABC:lle oo omaa tägiä ollenkaan, jotenkin olis vaikuttanu sopiavalta ratkasulta tommonen tägivarasto hanskalokerossa, mut ei tollanen parin apin lataaminen oo ylivoimanen rasti.
 
Oletteko kuulleet pankki/luottokortista? Nykyään toimii myös apple pay:n tai google walletin kanssa. Voi jättää tägikasat lasten leluiksi.
 
Ei oo vielä halpista näkynyt.. Lupauksia kyllä.
Jonkinlaisessa myynnissä kai on, ja loppuvuodesta maahantuoja lupailee ensimmäisiä toimituksia (lukiko että syksyllä). Lähtöhinta jossain 25 000€ luokassa.

Mutta jos tuo on ollut jo jokin aikaa hinnoiteltu, ja tilattavissa, niin ilmeisesti tässä nyt haetaan sitä millä nimellä luovutetaan Suomessa ekat.
 
Ei ne ihan vielä huoli, mutta ehkäpä muutaman vuoden kuluttua.

K-lataus ja tägi olis minunkin suositus jos äpp ei napostele.
 
Kaikkien yllätykseksi se olikin Citroen mikä toi halpiksen markkinoille.

Eli kohta ollaan tosiaan tilanteessa että polttiksesta pitää maksaa ekstraa.

Nykyiselläänhän noita penni alle 20k€ autoja halvempia on vain sandero
 
Tuli laitettua tollanen Byd Atto3 parin lataushybridin jälkeen. Saas nähä onko ihan Temu-kamaa, vai pitääkö tuo koeajossa ja käpistellessä koettu laatuvaikutelma. Halpahan tuo on kun vertaa ns. "oikeisiin" merkkeihin. Oikeastaan tuo LFP-akku oli sellainen, minkä vuoksi uskalsi lähteä mukaan sähköautoiluun.

Oliko tuosta jokin kamppis? Jos katsoin oikein että etuveto 60kWh:n akulla maksaa 45k€ niin ei tuo nyt niin kovin halpa ole...
 
Eli kohta ollaan tosiaan tilanteessa että polttiksesta pitää maksaa ekstraa.
Korona/Ukraina vähän sitä lykkäs, mutta muutamanvuoden sisään jotkin tahot arvioi. riippuu kilpailutilanteesta ja marmorilla lisäksi siitä millainen verokohtelu, verotuet voi aikaistaa.

Nykyiselläänhän noita penni alle 20k€ autoja halvempia on vain sandero
Linkin citikan halvin malli Suomessa nykyisellään siellä 25 000€ alkaen. ilman autoveroa.
 
Tuli laitettua tollanen Byd Atto3 parin lataushybridin jälkeen. Saas nähä onko ihan Temu-kamaa, vai pitääkö tuo koeajossa ja käpistellessä koettu laatuvaikutelma. Halpahan tuo on kun vertaa ns. "oikeisiin" merkkeihin. Oikeastaan tuo LFP-akku oli sellainen, minkä vuoksi uskalsi lähteä mukaan sähköautoiluun.

Mites muut on järjestäny noi lataushimmelit? Jokaiselle laturille omat apit tai tägit... mites kun on 2 käyttäjää autolla? Pitääkö rouvanki imutella omat äpit, vai saako viriteltyä jonku latauskapulan esim. vanhasta android-luurista tms?
Pitkään tuota harkitsin, en ajamassa käynyt mutta kylmätyyppien perusteella vaikutti hyvältä. Fiksun näköinen sisältä eikä tunnu miltään oikein köyhdytetyltä mallilla. Tilaakin aika hyvin. Tuo akkukin varmaan kestävä jos ei paljoa keitä pikalatauksilla samalla kun lämmittää autoa.

Pistä kokemuksia kun saat vähän metrejä alle.
 

Saas nähdä kuinka alkaa vetämään, mX hintatasossa mennään kuusnumeroisena.
Voisi olettaa, että ihan hyvin myy. Hintalappu sama ku nykyisellä mallilla. Tosin se varmastikin rajaa pois ostajia kun saa vaan sähköisenä ja tuollainenhan oletettavasti useinkin ostetaan pitkiin ajoihin tai jonkin asian vetämiseen.
 
Pitkään tuota harkitsin, en ajamassa käynyt mutta kylmätyyppien perusteella vaikutti hyvältä. Fiksun näköinen sisältä eikä tunnu miltään oikein köyhdytetyltä mallilla. Tilaakin aika hyvin. Tuo akkukin varmaan kestävä jos ei paljoa keitä pikalatauksilla samalla kun lämmittää autoa.

Pistä kokemuksia kun saat vähän metrejä alle.
Naapuri tuntuu olevan Auriksen jälkeen kovasti tyytyväinen. Itsellä jäi kommenttien perusteella range + latausnopeus vähän kysymysmerkeiksi. Näyttö oli myös vähän oudohko Teslan jälkeen, mutta noihinhan nyt tottuu kaikkiin hetkessä.
 
Naapuri tuntuu olevan Auriksen jälkeen kovasti tyytyväinen. Itsellä jäi kommenttien perusteella range + latausnopeus vähän kysymysmerkeiksi. Näyttö oli myös vähän oudohko Teslan jälkeen, mutta noihinhan nyt tottuu kaikkiin hetkessä.
Onhan tuo 80kW maksimi latausteho aika roskaa kyllä. Oma kun suurimman osan ajasta latautuu jollain reilu 150-170kW vauhdilla (max 205 mutta vaan joku 20% ajan kunnes alkaa tippumaan) niin tuokin tuntuu siltä että aivan täyttä paskaa odottelu jos pitäisi matkaa taittaa. Kun päästään täydemmälle akulle ja tippuu sinne jonnekin satasen tuntumaan niin turhautuminen on aika maksimit.
Seuraava auto ei ainakaan itsellä ole sähköinen mikäli ei kohtuullisempaan hintaluokkaan ala löytymään saksalaisilta oikeasti nopeasti latautuvia Taycanin lisäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 896
Viestejä
4 412 730
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom