Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harvemmin kai niitä iskemiä on uuden auton takapuskurissaMuovipuskureja saa uusia ja onpahan sitten ainakin pränikkä ilman kiven iskemiä eikä autokaupan tarvinnut edes tehdä asian eteen mitään.
Ei tier jos o kova poika pakitteleenHarvemmin kai niitä iskemiä on uuden auton takapuskurissaJos joutuvat maalaamaan puskurin, niin se on tietysti riskin paikka.
Onneksi ei pahempaa, kummallekaan osapuolelle, nopeutta kuitenkin oli. Onkohan hätäjarrutus-avustin keventämyt osumaa.Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.
Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.
Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.
Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Tärkeintä lienee, että korjautat auton maahantuojan/myyntiliikkeen kolarikorjaamolla, etkä vakuutusyhtiön ehdottamassa (mahdollisesti heille halvemmassa) paikassa. Toki teoriassa myyjäliike ei välttämättä saa tietää edes korjauksesta jossain muussa liikkeessä (kun ei kerta lunasteta), mutta riski vaurion näkymisestä on olemassa. Ja kun uusi sähköauto kyseessä, niin en veisi mihinkään nyrkkipajaan.Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.
Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.
Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.
Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Tärkeintä lienee, että korjautat auton maahantuojan/myyntiliikkeen kolarikorjaamolla, etkä vakuutusyhtiön ehdottamassa (mahdollisesti heille halvemmassa) paikassa. Toki teoriassa myyjäliike ei välttämättä saa tietää edes korjauksesta jossain muussa liikkeessä (kun ei kerta lunasteta), mutta riski vaurion näkymisestä on olemassa. Ja kun uusi sähköauto kyseessä, niin en veisi mihinkään nyrkkipajaan.
En usko, että tuolla on arvoon vaikutusta, jos vahinko on vähäinen. Joutuuhan ne joskus uusia autojakin parsimaan kuljetusvaurioidenkin takia.
Mutta herättää itselleni huomiota tuo tilanne. Tämä on ehkä malliesimerkkejä siitä, että ei se 300-400hp sähköauto, joka kiihtyy kuin pieni sika, sovellu tai ole tarpeellinen kaikille. Siis onhan se hienoa, että suorituskykyä on, mutta sen hyödyntäminen jossain liikenteen seassa lyhyillä turvaväleillä on ihan pöhlöä. Kumpikaan osapuoli ei kerkeä reagoimaan äkkillisiin nopeudenmuutoksiin.
Tänä vuonna olen nähnyt kaksi pyörähtänyttä Teslaa. Toinen veti nurin tolpan ja sähkökaapin risteyksessä ja toinen tais rutata vain itseään rotvalliin ja lumipenkkaan. Ei ihme jos vakuutukset maksaa.
Pk-seudun Ruuhkissa on paljon täysin kärsimättömiä kuskeja ja kun heille annetaan auto jonka saa kiihtymään iha hetkessä, niin kyllähän sitä vaaratilanteita saa aikaan.
....
Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.
Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
....Siis perässä tullut auto ajoi perään, kun olit vaihtamassa kaistaa oikealle.Virolaisille rakennusmiehille nopeat sähkärit alle Kehä 1:n aamuruuhkaan, niin siitä tulee katuratakilpailu, jossa perusautolijat ovat liikkuvia shikaaneita.
Siis aika sankariteko, vaikka vaihto olisi sössitty, tässä voidaan varmaan olettaa ettet ainakaan suuresti hiljentänyt ja vilkkuakin vilautit ennen operaation alkamista.
No takantulevan osalta esimerkki useita peräkkäisiä virheitä, jo se turvavälin pitäminen olisi varmaan riittänyt.
Selitys on melko yksinkertainen. Stellantis on tilannut tietyn määrän akkuja Kiinasta, jotta EU:n asettama "co2 fleet average" eli myytyjen autojen keskimääräinen co2/km luku saavutetaan. Sitten asetetaan sähköautojen hinta juuri niin korkeaksi, että kaikki tilatut akut saadaan myytyä, ja EU:n tavoite saavutetua. Jos sitten tavoitteesta jäädään jälkeen, loppuvuodesta tulee sitten hinnanalennus tai hullupösön kaltaisia erikoistarjouksia.Mut nyt jos aiheeseen: kävin koeajamassa tuollaista Fiat 600e mallia kun se on aika nätti ja söpö, mutta en kyllä ymmärrä tuota hintaa millään tasolla. Siinä on heittämällä sellainen 10-15k liikaa hintaa suhteessa siihen mitä se tarjoaa. La Prima versiosta oli ilmeisesti kyse, eli pitäis olla kaikki mahdollinen ja muu siihen päälle. Takapenkit nyt on lapsia varten pitkältikin, joten siinä mielessä se oli just sitä mitä odotti. Kiihtyy kuski, ei auto. Helppo hahmottaa ja kaunis kuin karkki tuona oranssina. En vaan millään tuota hintatasoa ymmärrä. Veikkaan et jos tuo olisi ollut se Alfa Romeo Junior joka jakaa tämän Stellantiksen konseptin, niin tuo 40k hinta vielä menisi kun se on nyt kuitenkin Alfa. Mut jos Fiat on joku 40k, niin sama auto eri muoviosilla ja Alfan logolla on varmaan lähempänä 50k... se on kova hinta max. 30k autosta.
Virolaisille rakennusmiehille nopeat sähkärit alle Kehä 1:n aamuruuhkaan, niin siitä tulee katuratakilpailu, jossa perusautolijat ovat liikkuvia shikaaneita.
En tiedä mitä aiemmin tapahtunut. Mutta tuosta lopusta tuli mieleen että onko sinulla menossa joku kaupanpurku prosessi, + tai viallisen vaihto toiseen.Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.
Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.
Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.
Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Juurikin näin perinteiset autonvalmistajat säätävät päästörajan alitusta käsittääkseni. 2025-2029 olis sitten seuraava taas kiristetty porras. " To help achieve the EU’s climate targets, from 2025 onwards, stricter EU-wide fleet targets (WLTP) will apply: 93.6g/km until 2029 (15% reduction compared to the 2021 baseline)".Selitys on melko yksinkertainen. Stellantis on tilannut tietyn määrän akkuja Kiinasta, jotta EU:n asettama "co2 fleet average" eli myytyjen autojen keskimääräinen co2/km luku saavutetaan. Sitten asetetaan sähköautojen hinta juuri niin korkeaksi, että kaikki tilatut akut saadaan myytyä, ja EU:n tavoite saavutetua. Jos sitten tavoitteesta jäädään jälkeen, loppuvuodesta tulee sitten hinnanalennus tai hullupösön kaltaisia erikoistarjouksia.
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.
Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.
Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.
Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.
Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
Osaisko joku valaista tätä kotilataus asiaa. Kävin vaihdattelemassa volvo ex30:stä ja kotona multa löytyy tällänen pistoke katoksesta:
![]()
23297 Famatel - Connector: AC supply 3-phase | socket; female; 16A; 380/415VAC; FAM-23297 | TME - Electronic components Hong Kong, China
Famatel 23297 | Connector: AC supply 3-phase; socket; female; 16A; 380/415VAC - This product is available in Transfer Multisort Elektronik. Check out our wide range of products.www.tme.eu
Eli jos nyt oikein tulkitsen niin tästä irtoaa se 16A yhdestä vaiheesta eli se 3.7kw? Toihan tolle pieniakkuselle riittää ihan ok hyvin kun perusajossa harvemmin ihan nolliin menee ja jos menee senkin saa yön aikana ladattua täyteen tarvittaessa. Auton mukana tulis type2/type2 kaapeli niin millanen pulikka tohon pitäis väliin hommata? Mitään varsinaista latausasemaa ei varmaan kannata hankkia ja rivitalossa kun asun niin menee säätämiseksi, mutta joku piuhan nokassa oleva latauslaite varmaan? Kannattaako ostaa sellanen mikä istuu tohon 3 napaseen ihan suoraan (onko tälläsiä edes olemassa?) vai adaptoroida se ensin perus schukoksi?
Kyseessä on niinsanottu karavaanaripistorasia, joka on suunniteltu siihen että sitä voidaan kuormittaa 16A virralla jatkuvasti. Ja ehdottomasti tuo mieluummin kuin schuko, koska sukon kautta maksimit on 1,8kW normaalitapauksissa.
Jotta sen 3,7kW lataustehon saa autoon asti, niin pitää olla laturi jossa on sopiva liitin toisessa päässä. Auton päähän tulee aina kiinni Type2 tyypin pistoke, mutta toisessa päässä sitten voi olla muutakin.
Esim. polestarin kanssa voi ostaa jo tilausvaiheessa tämän:
![]()
Polestarin versio on varsin hinnakas, mutta vastaavia on markkinoilla enemmänkin.
Kauppa tuskin myyjän puolelta jää siitä kiinni etteikö laittaisi sopivaa latauspiuhaa kaupanpäälle.Noniin tää selvensikin jo paljon. Oisko suositella jotain tiettyä merkkiä ja/tai mallia, mielellään klassinen halpa ja hyvä. Toi volvo ois wetterillä heti toimitukseen niin ei pääse lisävarusteita valkkailemaan, toki sieltäkin varmaan sais jonkun kikkareen tilattua mutta hinnat varmaan taattua premium marmoritiski luokkaa
Kauppa tuskin myyjän puolelta jää siitä kiinni etteikö laittaisi sopivaa latauspiuhaa kaupanpäälle.
Uusi tuo farkku?EX30 vaihtuu T8 farmari V60. Maksan pari tonnia väliä eivätkä alkaneet kitisemään kolaroidusta autosta.
Tietenkin vähän vituttaa kun menee taas fyrkkaa mutta eipä se talous tähän kaadu ja toi EX30 oli niin surkea suoritus Volvolta että pieni raha siitä että enemmän ois vituttanut ajaa tolla seuraavat 3 vuotta.
Lämpimästi voi suositella Biliaa. Antoivat heti järkevän tarjouksen eikä mitään haistapaska maksa 6 kiloa väliä tms.
Tällaista ei kuitenkaan ole tapahtunut aikaisemmin, kun tavallisten autojen tehot ovat kasvaneet merkittävästi edellisistä, vaan kyse on nimenomaan sähköautoista? Vai eikö Jonnet muista, ettei tavalliset autot vaikkapa tuossa ysärin alussa alittaneet kymmentä sekuntia, vasta ns. sporttimallit, kuten Golf GTI. Vaikkapa tavallinen 1.6 Corolla ei edes vuonna 2002 alittanut 10 sekuntia TM:n mittaamana (Lähde)Sähköautoiluun ja niiden tarjoamaan eleettömään suorituskykyyn olennaisesti liittyvä huomio:
Kyllä se on nämä about keski-ikäiset liisarikeijot, jotka ekaa kertaa elämässään saavat joskus neljän-viiden kympin korvilla alleen auton, joka kiihtyy 0-100 ... 4-5-6 sekunnissa. Ajotyyli on ainakin täällä pk-seudulla sen jälkeen juuri sen tyylinen, joka paikkaan ja koko ajan "dynaamisesti". Kaikkien eteen, minäminä kaasu pohjassa muiden eteen.
...
Kyseessä on niinsanottu karavaanaripistorasia, joka on suunniteltu siihen että sitä voidaan kuormittaa 16A virralla jatkuvasti. Ja ehdottomasti tuo mieluummin kuin schuko, koska sukon kautta maksimit on 1,8kW normaalitapauksissa.
Jotta sen 3,7kW lataustehon saa autoon asti, niin pitää olla laturi jossa on sopiva liitin toisessa päässä. Auton päähän tulee aina kiinni Type2 tyypin pistoke, mutta toisessa päässä sitten voi olla muutakin.
Esim. polestarin kanssa voi ostaa jo tilausvaiheessa tämän:
![]()
Polestarin versio on varsin hinnakas, mutta vastaavia on markkinoilla enemmänkin.
Se johtui siitä että tehot ja kiihtyvyydet kasvoivat pikkuhiljaa. Nyt hypätään suoraan jostain 10sek autosta 4sek autoon niin onhan siinä melko jäätävä ero kulussa.Tällaista ei kuitenkaan ole tapahtunut aikaisemmin, kun tavallisten autojen tehot ovat kasvaneet merkittävästi edellisistä, vaan kyse on nimenomaan sähköautoista? Vai eikö Jonnet muista, ettei tavalliset autot vaikkapa tuossa ysärin alussa alittaneet kymmentä sekuntia, vasta ns. sporttimallit, kuten Golf GTI. Vaikkapa tavallinen 1.6 Corolla ei edes vuonna 2002 alittanut 10 sekuntia TM:n mittaamana (Lähde)
Näin äkkiseltään kuvittelisin jonkun Octavia RS:n olleen massoille ensimmäinen "tehoauto".
Se johtui siitä että tehot ja kiihtyvyydet kasvoivat pikkuhiljaa. Nyt hypätään suoraan jostain 10sek autosta 4sek autoon niin onhan siinä melko jäätävä ero kulussa.
Uskon että vastaavaa olisi tapahtunut jos porukka olisi kaikki sen 520d bemarin vaihtanut M5:een. Eli ei suoranaisesti johdu siitä että on sähköauto vaan siitä että sähköiset nyt vaan tuppaavat kulkemaan aika liukkaasti.
Kyseessä on niinsanottu karavaanaripistorasia, joka on suunniteltu siihen että sitä voidaan kuormittaa 16A virralla jatkuvasti. Ja ehdottomasti tuo mieluummin kuin schuko, koska sukon kautta maksimit on 1,8kW normaalitapauksissa.
Suositus on ottaa pitkäkestoisesti 8A sukorasiasta. 8A x 230V = 1,84kW.Mistä tää 1,8kw tulee? Mulle asennettiin ihan normi tolppa ja suko, erikseen vielä kysyin että tuostako saa täydet 16A (3,7kw) lutkuttaa? Kyllä saa.
Samaa kysyin myös s2-pätevyyden omaavalta sähkömieheltä. Kyllä saa.
Niin ois kiva jos voisit valaista miksi 1,8kw? Jos piuhana on 2,5neliön piuha niinku säädökset taitaa sanoo niin miksi vain 1,8kw?
Missä tuo suositus sanotaan?
Kyllä tuolla facebookissa on jaettu kuvia kärähtänestä suko-rasioista. Jos on vaikka puuverhoilussa talossa kiinni, niin onhan siinä jo melkoinen riski.Onko tämä oikea ongelma että onko näissä sattunut jotain oikeasti vaikka huudattaisi sitä schukoa aamusta iltaan vai onko tää joku teoreettinen mahdollisuus että käy huonosti?
Ei sellasia laitteita ole ollut, jotka ottais sitä 16A kymmeniä tunteja yhtä soittoa ennen sähköautoja ja niiden 'hätä'latureita. Sen takia tämä asia on noussut esiin, hetkellinen täyskuorma ei ole haitannut huonossakaan rasiassa koska se on vaan vähän aikaa rasittamassa.
no höpö höpö. Ihan vaikka lämmitin 3,7kw. Raksalla ihan arkipäivää huutaa täysillä 24/7. Jos liittimet kunnossa, no problem.
En jaksa nyt vastata standardi viittausten kanssa kun mobilisti naputtelen, mutta kysykää huviksenne abb:ltä tai vastaavalta, että millä virralla perus 1-osaista pistorasiaa voi kuormittaa 24/7.
Vastaus ei tule olemaan 16A.
Tukesilta on aikanaan tullut tuo suositus, perusteluina se, että sukopistorasioita ei ole suunniteltu niin, että ne kestäisivät jatkuvaa yhtäjaksoista 16 A kuormitusta.
Mutta luulisin että tänäpäivänä nuo rasiat osattaisiin asentaa niin, että kestävät. Eli oisko tuo Tukesin suositus vain siltä varalta, että monilla ihmisillä ne pistorasiat kotona on asennettu kymmeniä vuosia sitten, jolloin ei ole otettu huomioon tällaista asiaa.
Onko tämä oikea ongelma että onko näissä sattunut jotain oikeasti vaikka huudattaisi sitä schukoa aamusta iltaan vai onko tää joku teoreettinen mahdollisuus että käy huonosti?