Sähköauton kotilataus

Ei kai siinä mitään semanttista ole. Kiinteän asentaan sähkömies osaksi kodin sähköjärjestelmää eikä sitä irroiteta ilman sähkömiestä. Esim hiustenkuivaaja ei ole kiinteä vaikka sen laittaisi gorillateipillä niin lujaa seinään kiinni että sitä ei niin vain siitä oteta irti.

Tietysti kun sitoo osaksi konteksia, eli asia jota korvataan kotivakuutuksen rikosturvasta niin muuttuisiko asia merkittävästi jos ehdoissa lukisi kiinteästi asennettu tai lukittu? Tämä on siis esim. perämoottoreissa usein käytetty vakuutusehto.

Asiakaspalvelustahan tämäkin ihmettely tietysti selviää
 
Tuli hankittua Wallen tolppamallinen laturi kun alesta sai. Oletteko mistä ostelleet nuo tolpat. Sähkäriltä tietysti saisi laturin asennuksen kylkiäisenä ostettua nuo 200-300€ -hintaan, mutta arvailisin tuon putkenpätkän + betoniporsaan ja oheiskilkkeiden maksavan max. 100€ oikeassa elämässä.
 
Tuli hankittua Wallen tolppamallinen laturi kun alesta sai. Oletteko mistä ostelleet nuo tolpat. Sähkäriltä tietysti saisi laturin asennuksen kylkiäisenä ostettua nuo 200-300€ -hintaan, mutta arvailisin tuon putkenpätkän + betoniporsaan ja oheiskilkkeiden maksavan max. 100€ oikeassa elämässä.


Jos ei ole mitään asennustarvikkeita valmiina niin äkkiä se satku menee kaikkeen sälään mitä tarvitsee. Jos on muutenkin DIY henkinen niin sitten eri juttu
 
Tuli hankittua Wallen tolppamallinen laturi kun alesta sai. Oletteko mistä ostelleet nuo tolpat. Sähkäriltä tietysti saisi laturin asennuksen kylkiäisenä ostettua nuo 200-300€ -hintaan, mutta arvailisin tuon putkenpätkän + betoniporsaan ja oheiskilkkeiden maksavan max. 100€ oikeassa elämässä.

Jos se raha on mikä ratkaisee niin eiköhän nuo tarvikkeet ja putki torista löydy?
 
Jos ei ole mitään asennustarvikkeita valmiina niin äkkiä se satku menee kaikkeen sälään mitä tarvitsee. Jos on muutenkin DIY henkinen niin sitten eri juttu
En ole ostelemassa piuhoja yms. mitään itse kytkentään liittyvää, mutta saamissani asennustarjouksissa betoniporsaallle ja putkelle lyöty 200-300€ hintalappu vaikuttaa ensikuulemalta aika rapsakalta. Olen joskus lämpötolpan + porsaan ostanut ja hinta oli muistaakseni ennemminkin about 30-40€. Yhdessä tarjouksessa jopa mainittiin, että laturin + putken saa halvemmalla muualta kuin heiltä, kuten ainakin laturin osalta saikin.

Kaivuutyöt eivät myöskään kauheasti asentajia kiinnostele. Ei sen puoleen. Ei muakaan kiinnostelisi. N. 10m josta puolet hiekkatietä ja toinen puoli nurmea, hinnat 500€-1000€. Kyllä heilun tuohon rahaan jonkun tunnin pistolapion kanssa itse ja haen sen porsaan ja tolpankin asentajalle valmiiksi, tai teetän teineillä parilla sataa. Itse sähkötöiden osuus + tarvittavat kaapelit ja pientarvikkeet näyttävät olevan sitten 500-800€ haarukassa firmasta riippuen, joka alkaa olemaan jo ihan semijärkevä uhraus, vaikkakaan en ole ihan satavarma kuinka pitkään näitä vatkaimia jaksan.
 
En ole ostelemassa piuhoja yms. mitään itse kytkentään liittyvää, mutta saamissani asennustarjouksissa betoniporsaallle ja putkelle lyöty 200-300€ hintalappu vaikuttaa ensikuulemalta aika rapsakalta. Olen joskus lämpötolpan + porsaan ostanut ja hinta oli muistaakseni ennemminkin about 30-40€. Yhdessä tarjouksessa jopa mainittiin, että laturin + putken saa halvemmalla muualta kuin heiltä, kuten ainakin laturin osalta saikin.

Kaivuutyöt eivät myöskään kauheasti asentajia kiinnostele. Ei sen puoleen. Ei muakaan kiinnostelisi. N. 10m josta puolet hiekkatietä ja toinen puoli nurmea, hinnat 500€-1000€. Kyllä heilun tuohon rahaan jonkun tunnin pistolapion kanssa itse ja haen sen porsaan ja tolpankin asentajalle valmiiksi, tai teetän teineillä parilla sataa. Itse sähkötöiden osuus + tarvittavat kaapelit ja pientarvikkeet näyttävät olevan sitten 500-800€ haarukassa firmasta riippuen, joka alkaa olemaan jo ihan semijärkevä uhraus, vaikkakaan en ole ihan satavarma kuinka pitkään näitä vatkaimia jaksan.

 

Ehdit ensin :thumbsup: Minulla nämä ja tarvittaessa voi ostaa myös laipan:
 


No perkeles. Siinähän niitä näyttäisi olevan. Mä haeskelin K-Rautaa, netrautaa yms. mutta en vain osannut nimetä riittävän hyvin hakukoneelle mitä olen etsimässä. Kiitokset!

Puuiloinenkin sopivasti tossa kilsan päässä, niin ei tarvii pitkältä hakea :)
 
En ole ostelemassa piuhoja yms. mitään itse kytkentään liittyvää, mutta saamissani asennustarjouksissa betoniporsaallle ja putkelle lyöty 200-300€ hintalappu vaikuttaa ensikuulemalta aika rapsakalta. Olen joskus lämpötolpan + porsaan ostanut ja hinta oli muistaakseni ennemminkin about 30-40€. Yhdessä tarjouksessa jopa mainittiin, että laturin + putken saa halvemmalla muualta kuin heiltä, kuten ainakin laturin osalta saikin.

Kaivuutyöt eivät myöskään kauheasti asentajia kiinnostele. Ei sen puoleen. Ei muakaan kiinnostelisi. N. 10m josta puolet hiekkatietä ja toinen puoli nurmea, hinnat 500€-1000€. Kyllä heilun tuohon rahaan jonkun tunnin pistolapion kanssa itse ja haen sen porsaan ja tolpankin asentajalle valmiiksi, tai teetän teineillä parilla sataa. Itse sähkötöiden osuus + tarvittavat kaapelit ja pientarvikkeet näyttävät olevan sitten 500-800€ haarukassa firmasta riippuen, joka alkaa olemaan jo ihan semijärkevä uhraus, vaikkakaan en ole ihan satavarma kuinka pitkään näitä vatkaimia jaksan.
Kyllä sitä aika pitkän pennin säästää muutaman tunnin työllä, vaikka en henkilökohtaisesti voi suositella :D kyllä sitä multaa tai hiekkaa lapioisi, mutta ainakin meidän piha on TÄYNNÄ kiviä.
1713804967669.png
 
Kyllä sitä aika pitkän pennin säästää muutaman tunnin työllä, vaikka en henkilökohtaisesti voi suositella :D kyllä sitä multaa tai hiekkaa lapioisi, mutta ainakin meidän piha on TÄYNNÄ kiviä.
1713804967669.png
Jeps. Tuttua puuhaa on. Toissa kesänä kaivoin mökille sellaisen 30m vesiletkuille. Kaljaa meni, mutta valmista tuli
 
Meillä on systeeminä 15 €/kk ennakkomaksu ja mittarinluku+tasaus kerran vuodessa. En ole ensimmäistä tasauslaskua vielä ehtinyt saada, joten siinä onkin jännäämistä. Vuosi on aika pitkä aika. Käytän itse latauksen ajoittamiseen grid.io:ta ja tämän vuoden spot-keskiarvo on omalla kulutuksella jossain 4 c/kWh . Tähän päälle noin 5 c/kWh marginaaleista, siirrosta yms.
Pystyykö teillä taloyhtiö siis laskuttamaan tarkasti pörssisähköhintaa, eli säästät öisin ja tuulisina päivinä lataamalla?

Meillä tuo ei tietty onnistu koska ainoa tieto mitä isännöitsijä saa on kuinka monta kWh olen kuluttanut puolen vuoden laskutuskaudella, kokonaisuudessaan. Siihen sitten riipaistaan joku uskottava hinta per kWh, joka ennen oli 19c/kWh ja nyt siis sain neuvoteltua sen 15c/kWh.

Olen itsekin ollut ko. taloyhtiön hallituksessa ja silloin omalta osaltani pyrinkin edistämään että tuo latausmahdollisuus tulee taloyhtiöön, alkuperäisesti esitys tuli hallituksen puheenjohtajalta mikä on ihan kiitettävää.

Positiivista oli että homma pyrittiin tekemään taloyhtiössä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja vähän lisäkuluja lataajille (tai muillekaan osakkaille) aiheuttamalla. Ainakin toistaiseksi se on toiminut että lataaja(t) (eli minä) toimittaa itse sen kWh-lukeman isännöitsijälle, ja hänelle jää tehtäväksi enää lähettää siitä lasku lataajalle. Saa nähdä muuttuuko vaikeaksi jos lataajia tulee enemmän ja jotkut alkavat luistaa ilmoittamisestaan tai maksamisestaan, mutta takaovena siinä on että isännöitsijä voi silloin käydä itsekin tarkistamassa lukeman tolpasta, ja veloittaa tarkistuskäynninkin ko. lataajalta.

Muutkaan osakkaat eivät valita koska he eivät joudu asiassa mitenkään maksajan rooliin, kaikki lisäkulut menevät toistaiseksi vain lataajille, alkaen lämmitystolpan vaihdosta lataustolpaksi.

Tärkeintä minulle oli ettei siihen häthätää oteta jotain kaupallista toimijaa häsläämään väliin joka asettaa jotain 500€ vuosimaksuja per lataaja (vaikka ei lataisi mitään) ja rouheita 25c/kWh latausmaksuja, halvankin sähkön aikana. Ihan vain hatusta heitin nuo hinnat, muistan vaan että jollain tuollaisilla joku toinen sähköautoilija minulle valitteli kun hänen taloyhtiössään oltiin otettu kaupallinen toimija hallitsemaan sähköautojen latausta, koki sen aivan liian kalliiksi eli firma teki toiminnallaan kunnon voittoa.
 
Aika harvassa on taloyhtiöt, jotka pystyisi kannattavasti laskuttamaan tuntihinnalla... Kaikki on mahdollista.
 
Aika harvassa on taloyhtiöt, jotka pystyisi kannattavasti laskuttamaan tuntihinnalla... Kaikki on mahdollista.
Mielestäni se riittää että kWh hinnaksi asetetaan joko sama kWh hinta mitä taloyhtiö on muutenkin maksanut, tai vaihtoehtoisesti laskennallinen koko laskutuskauden keskimääräinen kWh hinta (löytyy helposti netistä).
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo iso juttu ole jos ATK on hanskassa mutta taloyhtiöt ostavat sen yleensä palveluna, jolloin jonkun pitää tarjota avaimet käteen paketti mutta nämä ottavat oman siivun.
 
Pystyykö teillä taloyhtiö siis laskuttamaan tarkasti pörssisähköhintaa, eli säästät öisin ja tuulisina päivinä lataamalla?

Meillä tuo ei tietty onnistu koska ainoa tieto mitä isännöitsijä saa on kuinka monta kWh olen kuluttanut puolen vuoden laskutuskaudella, kokonaisuudessaan. Siihen sitten riipaistaan joku uskottava hinta per kWh, joka ennen oli 19c/kWh ja nyt siis sain neuvoteltua sen 15c/kWh.

Olen itsekin ollut ko. taloyhtiön hallituksessa ja silloin omalta osaltani pyrinkin edistämään että tuo latausmahdollisuus tulee taloyhtiöön, alkuperäisesti esitys tuli hallituksen puheenjohtajalta mikä on ihan kiitettävää.

Positiivista oli että homma pyrittiin tekemään taloyhtiössä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja vähän lisäkuluja lataajille (tai muillekaan osakkaille) aiheuttamalla. Ainakin toistaiseksi se on toiminut että lataaja(t) (eli minä) toimittaa itse sen kWh-lukeman isännöitsijälle, ja hänelle jää tehtäväksi enää lähettää siitä lasku lataajalle. Saa nähdä muuttuuko vaikeaksi jos lataajia tulee enemmän ja jotkut alkavat luistaa ilmoittamisestaan tai maksamisestaan, mutta takaovena siinä on että isännöitsijä voi silloin käydä itsekin tarkistamassa lukeman tolpasta, ja veloittaa tarkistuskäynninkin ko. lataajalta.

Muutkaan osakkaat eivät valita koska he eivät joudu asiassa mitenkään maksajan rooliin, kaikki lisäkulut menevät toistaiseksi vain lataajille, alkaen lämmitystolpan vaihdosta lataustolpaksi.

Tärkeintä minulle oli ettei siihen häthätää oteta jotain kaupallista toimijaa häsläämään väliin joka asettaa jotain 500€ vuosimaksuja per lataaja (vaikka ei lataisi mitään) ja rouheita 25c/kWh latausmaksuja, halvankin sähkön aikana. Ihan vain hatusta heitin nuo hinnat, muistan vaan että jollain tuollaisilla joku toinen sähköautoilija minulle valitteli kun hänen taloyhtiössään oltiin otettu kaupallinen toimija hallitsemaan sähköautojen latausta, koki sen aivan liian kalliiksi eli firma teki toiminnallaan kunnon voittoa.

Ei pysty tarkkaa hintaa. Olemme sopineet, että lopulliseksi hinnaksi, jolla tasaus tehdään, määräytyy taloyhtiön sähkölaskun keskihinnalla (kustannukset / kulutus). Taloyhtiön liittymällä on joitakin pihavaloja ja varaston ilmanvaihtoa, joten taloyhtiön kulutus on hyvin maltillista. Minun lisäksi latausmahdollisuus on yhdellä autopaikalla, jolla on nyt plugari käytössä. Oletan siis että minä olen liittymän suurin kuluttaja, ja pystyn omalla ajoituksella vaikuttamaan keskihintaan merkittävästi.
 
Ei pysty tarkkaa hintaa. Olemme sopineet, että lopulliseksi hinnaksi, jolla tasaus tehdään, määräytyy taloyhtiön sähkölaskun keskihinnalla (kustannukset / kulutus). Taloyhtiön liittymällä on joitakin pihavaloja ja varaston ilmanvaihtoa, joten taloyhtiön kulutus on hyvin maltillista. Minun lisäksi latausmahdollisuus on yhdellä autopaikalla, jolla on nyt plugari käytössä. Oletan siis että minä olen liittymän suurin kuluttaja, ja pystyn omalla ajoituksella vaikuttamaan keskihintaan merkittävästi.
Tilinpäätöksestä luulisi näkevän mitä sähköön on mennyt. Kyllä sitä äkkiä muutama tonni menee vuodessa vaikkapa saunaan, lämmitystolppiin ilmanvaihtoon ja pariin (lattia)lämmitettyyn huoneeseen. Valaistus vie yllättävän paljon rahaa, jos käytössä ei ole ledit.
 
Itse laittaisin 2x22kW:n laturit, joista toista ajaisin yhdellä vaiheella ja toista kahdella. Näin saat tuon 7kW /90kWh autoon myös riittävästi sähköä. Osa haluamistasi ominaisuuksista on vasta tulossa, joten en maksaisi niistä yhtä "irtotonnia" tässä kohtaa. Riittää että saa säädettyä lataustehoa ja ajastettua laturin kännystä. Mutta jotkut tämmöset siis (jos kaapelin pituus natsaa): Motorwerk Type2 22kW 3x32A 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
Tämä toista kahdella ja toista yhdellä oli hyvä idea, mutta nyt se on ruksattu yli: MG4 lataa vain yksi tai kolmivaiheisesti. Tiputin L3 pois niin laturi kyllä kertoi L1 ja L2 jännitteet.
Ei se auta kuin laittaa kättä syvemmälle ja tilata se aura, niin on kerralla asia hallussa.
 
Minkälaisia latausvirtoja olette saaneet käyttöön taloyhtiöissä? Meillä on seitsemän huoneiston rivitalo, jossa talonkäyttösulake 35A. Halukkaita latausaseman laittajia on mahdollisesti kaksi, jotka jakavat saman tolpan (16A per tolpan puoli, keskuksessa 25A sulake per vaihe/tolppa). Itse tuosta aprikoin äkkiseltään, että talonkäyttösulakkeen kokoa ei tarvitsisi muuttaa jos nämä kaks lataajaa sitoutuvat lataamaan maksimissaan 8A-10A virralla (tällöinhän se vastaa about säteilylämmitintä + sisätilanlämmitintä). Nyt molemmilla käyttäjillä on säteilylämmitin + sisätilanlämmitin käytössä.

Tänään olisi taloyhtiön kokous ja tuosta pitäisi jotain osata keskustella.

Onko muuten kokemusta sellaisesta tilanteesta, jossa yhden tolpan jakavista käyttäjistä toinen ei halua laittaa tuota latauksen mahdollistavaa tolppaa mutta toinen haluaa ja samassa taloyhtiössä on kaksi asukasta jotka myös jakavat tolpan ja he molemmat haluavat laittaa latauksen mahdollistavan tolpan. Jos taloyhtiö päättää, että asukkaat saavat omalla kustannuksella vaihdattaa tolppansa latauksen mahdollistavaksi tolpaksi, niin onko se tälle ensimmäisenä kuvatulle sellainen tilanne, että tämä joutuu maksamaan tolpan kokonaisuudessaan itse jos sen haluaa laittaa ja jälkimmäisessä tapauksessa käyttäjät jakavat kulun?
 
Minkälaisia latausvirtoja olette saaneet käyttöön taloyhtiöissä? Meillä on seitsemän huoneiston rivitalo, jossa talonkäyttösulake 35A. Halukkaita latausaseman laittajia on mahdollisesti kaksi, jotka jakavat saman tolpan (16A per tolpan puoli, keskuksessa 25A sulake per vaihe/tolppa). Itse tuosta aprikoin äkkiseltään, että talonkäyttösulakkeen kokoa ei tarvitsisi muuttaa jos nämä kaks lataajaa sitoutuvat lataamaan maksimissaan 8A-10A virralla (tällöinhän se vastaa about säteilylämmitintä + sisätilanlämmitintä). Nyt molemmilla käyttäjillä on säteilylämmitin + sisätilanlämmitin käytössä.

Tänään olisi taloyhtiön kokous ja tuosta pitäisi jotain osata keskustella.

Onko muuten kokemusta sellaisesta tilanteesta, jossa yhden tolpan jakavista käyttäjistä toinen ei halua laittaa tuota latauksen mahdollistavaa tolppaa mutta toinen haluaa ja samassa taloyhtiössä on kaksi asukasta jotka myös jakavat tolpan ja he molemmat haluavat laittaa latauksen mahdollistavan tolpan. Jos taloyhtiö päättää, että asukkaat saavat omalla kustannuksella vaihdattaa tolppansa latauksen mahdollistavaksi tolpaksi, niin onko se tälle ensimmäisenä kuvatulle sellainen tilanne, että tämä joutuu maksamaan tolpan kokonaisuudessaan itse jos sen haluaa laittaa ja jälkimmäisessä tapauksessa käyttäjät jakavat kulun?

Yksi helppo ratkaisu on vaihdattaa kaikki tolpat noihin heat and charge tyyppisiin, joissa on eri pistokkeet autolämmityssähkölle ja lataukselle.

Lämmitykselle mittaamaton 2h kellolla oleva pistorasia.

Lataukselle energiamittarilla varustettu supersuko, joka toimii jatkuvana.
 
Yksi helppo ratkaisu on vaihdattaa kaikki tolpat noihin heat and charge tyyppisiin, joissa on eri pistokkeet autolämmityssähkölle ja lataukselle.

Lämmitykselle mittaamaton 2h kellolla oleva pistorasia.

Lataukselle energiamittarilla varustettu supersuko, joka toimii jatkuvana.
Jos menee siihen osakkaan piikkiin yksitellen vaihtamiseen niin itselle ei ainakaan ollut vaikeaa perustella autokatosnaapurille sitä parin sadan euron kustannusta tommosen päivittämisessä.

Voi olla että näissä ei-osakemuotoisissa ruuduissa tuo ei ole niin suoraviivaista. Omassa yhtiössä on ainoastaan katokset omia osakkeitaan.
 
Yksi helppo ratkaisu on vaihdattaa kaikki tolpat noihin heat and charge tyyppisiin, joissa on eri pistokkeet autolämmityssähkölle ja lataukselle.

Lämmitykselle mittaamaton 2h kellolla oleva pistorasia.

Lataukselle energiamittarilla varustettu supersuko, joka toimii jatkuvana.
Tuommoinen on meillä 35 asunnon uudehkossa yhtiössä.
 
Jos menee siihen osakkaan piikkiin yksitellen vaihtamiseen niin itselle ei ainakaan ollut vaikeaa perustella autokatosnaapurille sitä parin sadan euron kustannusta tommosen päivittämisessä.

Voi olla että näissä ei-osakemuotoisissa ruuduissa tuo ei ole niin suoraviivaista. Omassa yhtiössä on ainoastaan katokset omia osakkeitaan.

Riippuu nykyisten tolppien iästä myös.

Jos ne on kymmeniä vuosia vanhoja niin on ihan perusteltua uusia ne muutenkin.

Niiden tekninen käyttöikä ei kuitenkaan ole loputon.
 
Taloyhtiö on rakennettu 2010, joten ei nyt ihan mahdottoman vanhoja ole vielä nämä tolpat. Arvelen, että tässä on vain tosiaan muutama innokas lähdössä päivittämään tuohon lataukseen ja loput eivät halua siitä kustannuksia. Kartoituksen tekijä suositteli esim. Fiboxin Heat'n'charge smart boxeja tai Harju Elektrikin M2713-44-002 boxeja. Alussa emme lähtisi siis vielä laittamaan tuota eparkki operattoria käyttöön vaan jokainen joka tuollaisen tolpan haluaa, ilmoittaisi itse mittarilukeman isännöitsijälle esim. kuukausittain.

En nyt ole varma, että onko autopaikat taloyhtiön vai osakkaiden hallinnassa, mutta nykyinen käyttösähkö tolpista menee taloyhtiön sähkösopparin kautta ja on sisällytetty hoitovastikkeeseen. Jatkossa lataajat maksaisivat käytön mukaan kwh mittarin perusteella.
 
Taloyhtiö on rakennettu 2010, joten ei nyt ihan mahdottoman vanhoja ole vielä nämä tolpat. Arvelen, että tässä on vain tosiaan muutama innokas lähdössä päivittämään tuohon lataukseen ja loput eivät halua siitä kustannuksia. Kartoituksen tekijä suositteli esim. Fiboxin Heat'n'charge smart boxeja tai Harju Elektrikin M2713-44-002 boxeja. Alussa emme lähtisi siis vielä laittamaan tuota eparkki operattoria käyttöön vaan jokainen joka tuollaisen tolpan haluaa, ilmoittaisi itse mittarilukeman isännöitsijälle esim. kuukausittain.

En nyt ole varma, että onko autopaikat taloyhtiön vai osakkaiden hallinnassa, mutta nykyinen käyttösähkö tolpista menee taloyhtiön sähkösopparin kautta ja on sisällytetty hoitovastikkeeseen. Jatkossa lataajat maksaisivat käytön mukaan kwh mittarin perusteella.
Meillä maksetaan kulutuksen mukaan samalla hinnalla mitä yhtiö maksaa sähköstä. Ilmoitellaan isännöitsijälle uusi lukema pari kolme kertaa vuoteen.
 

Onkohan tämä mistään kotoisin? Täyttäis omat tarpeet ja ei ole hinnalla pilattu, deltaco nyt ei merkkinä mitään intohimoja herätä mutta tuskin tää nyt on sen paskempi kuin joku puuilon matkalaturikaan? Tuonne sähköautokeskusteluun jo postailinkin kun tätä ketjua huomannut mutta pitäis siis joku laturi nyt keksiä, katoksesta löytyy 1x16A caravan pistoke ja aika nihkeesti on suoraan tuohon sopivia latureita tarjolla, just puuilosta löytyis joku carmax. Saa heittää suosituksia tuohon caravan pistokkeeseen sopivasta laturista jos joltain löytyy parempaa inffoa
 

Onkohan tämä mistään kotoisin? Täyttäis omat tarpeet ja ei ole hinnalla pilattu, deltaco nyt ei merkkinä mitään intohimoja herätä mutta tuskin tää nyt on sen paskempi kuin joku puuilon matkalaturikaan? Tuonne sähköautokeskusteluun jo postailinkin kun tätä ketjua huomannut mutta pitäis siis joku laturi nyt keksiä, katoksesta löytyy 1x16A caravan pistoke ja aika nihkeesti on suoraan tuohon sopivia latureita tarjolla, just puuilosta löytyis joku carmax. Saa heittää suosituksia tuohon caravan pistokkeeseen sopivasta laturista jos joltain löytyy parempaa inffoa
Mikä auto? Jos sulla on esim. Model 3 tai Y niin niissä tulee mukana latauskaapeli johon voit vaihtaa Caravan pään, jolloin myös antaa täydet 16A.
 
Minkälaisia latausvirtoja olette saaneet käyttöön taloyhtiöissä? Meillä on seitsemän huoneiston rivitalo, jossa talonkäyttösulake 35A. Halukkaita latausaseman laittajia on mahdollisesti kaksi, jotka jakavat saman tolpan (16A per tolpan puoli, keskuksessa 25A sulake per vaihe/tolppa). Itse tuosta aprikoin äkkiseltään, että talonkäyttösulakkeen kokoa ei tarvitsisi muuttaa jos nämä kaks lataajaa sitoutuvat lataamaan maksimissaan 8A-10A virralla (tällöinhän se vastaa about säteilylämmitintä + sisätilanlämmitintä). Nyt molemmilla käyttäjillä on säteilylämmitin + sisätilanlämmitin käytössä.

Tänään olisi taloyhtiön kokous ja tuosta pitäisi jotain osata keskustella.

Onko muuten kokemusta sellaisesta tilanteesta, jossa yhden tolpan jakavista käyttäjistä toinen ei halua laittaa tuota latauksen mahdollistavaa tolppaa mutta toinen haluaa ja samassa taloyhtiössä on kaksi asukasta jotka myös jakavat tolpan ja he molemmat haluavat laittaa latauksen mahdollistavan tolpan. Jos taloyhtiö päättää, että asukkaat saavat omalla kustannuksella vaihdattaa tolppansa latauksen mahdollistavaksi tolpaksi, niin onko se tälle ensimmäisenä kuvatulle sellainen tilanne, että tämä joutuu maksamaan tolpan kokonaisuudessaan itse jos sen haluaa laittaa ja jälkimmäisessä tapauksessa käyttäjät jakavat kulun?
Taloyhtiön latausinfralle on oma keskustelu, kun poikkeavat OKT-lataamisesta aika paljon: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Vastailen sinne jotain.
 
Defa ainakin toimii, ei ollut pakkasessa kuten defan johdot yleensä, suoraa kankea
:lol:
ostin kyllä 7,5m
 
Onko kokemuksia tästä kaapelista: Carmax latauskaapeli type 2 11kW | Puuilo
Taitas olla halvimmasta päästä 11kw kaapeleita ja sais tuosta paikallisesta liikkeestä.

Edit. tai tästä Defa eConnect sähköauton latauskaapeli 13,8 kW 5 m | Motonet Oy
Tuon luulis olevan kunnollinen ku Defa?
Itsellä tuo Defa ja on ainakin helvetisti kevyempi ja notkeampi ku bemarin mukana tullut oma. En sitten tiedä kun bemmin kaapeli on 22kW niin aiheuttaako se sen tönkköyden. (aivan turhaa kun auto ei siihen kykene vaan type2 on 11kW).
 
Defan ostin ja ihan hyvältä piuhalta vaikuttaa. Pystyy tuohon hintaan suosittelemaan
 

Onkohan tämä mistään kotoisin? Täyttäis omat tarpeet ja ei ole hinnalla pilattu, deltaco nyt ei merkkinä mitään intohimoja herätä mutta tuskin tää nyt on sen paskempi kuin joku puuilon matkalaturikaan? Tuonne sähköautokeskusteluun jo postailinkin kun tätä ketjua huomannut mutta pitäis siis joku laturi nyt keksiä, katoksesta löytyy 1x16A caravan pistoke ja aika nihkeesti on suoraan tuohon sopivia latureita tarjolla, just puuilosta löytyis joku carmax. Saa heittää suosituksia tuohon caravan pistokkeeseen sopivasta laturista jos joltain löytyy parempaa inffoa

Vastaan itselleni, tuli tämä nyt siis tilattua. Ulkoisesti nyt ainakin ihan laadukkaan oloinen laite. Ensin luulin että tuo asennetaan suoraan ns. vanhan pistokkeen päälle ja että sähköt kytketään laitteen sisään (toki tuotetiedoissakin tuo luki jos puusilmä ois tarpeeksi tarkkaan lukenut) mutta tuosta lähteekin tollanen 1.5m pitkä piuha jonka voi sitten kytkeä johonkin. Vein omani paikalliseen sähköliikkeeseen että sähkäri kytkee siihen caravan pistotulpan ja homma ratkaistu. Kai ton tulpan ois voinut periaatteessa itsekin kytkeä kun on 1-vaiheinen mutta taloyhtiössä kun asutaan niin ehkä parempi että sen tekee joku muu ja saapahan tarvittaessa irti.
 
Olisi 1-vaiheinen Innohome Charlie tolpassa. Tuossa voi dippikytkimellä kannen alta säätää virtaa ja mietin saisiko sitä jotenkin tehtyä ohjelmallisesti että pystyisi paremmin optimoimaan aurinkopaneelien tuoton mukaan. Home Assistant ja Shelly jo ohjaamassa kontaktoria millä säädetään meneekö laturille virtaa ollenkaan, mutta tuo ei luonnollisestikaan rajoita mitenkään virran määrää.

Tähän mennessä tullut mieleen joko hommata joku säädin sähkötauluun millä tuota virran määrää pystyisi ohjaamaan (onko tällaisia olemassa?) tai sitten astetta innovatiisempi olisi ESP32 ohjaamaan jotain vipstaakia mikä siirtelee noita kytkimiä kannan alla. Onko mitään järkevämpiä tapoja?
 
Olisi 1-vaiheinen Innohome Charlie tolpassa. Tuossa voi dippikytkimellä kannen alta säätää virtaa ja mietin saisiko sitä jotenkin tehtyä ohjelmallisesti että pystyisi paremmin optimoimaan aurinkopaneelien tuoton mukaan. Home Assistant ja Shelly jo ohjaamassa kontaktoria millä säädetään meneekö laturille virtaa ollenkaan, mutta tuo ei luonnollisestikaan rajoita mitenkään virran määrää.

Tähän mennessä tullut mieleen joko hommata joku säädin sähkötauluun millä tuota virran määrää pystyisi ohjaamaan (onko tällaisia olemassa?) tai sitten astetta innovatiisempi olisi ESP32 ohjaamaan jotain vipstaakia mikä siirtelee noita kytkimiä kannan alla. Onko mitään järkevämpiä tapoja?
Juottaa dipit irti ja johdot tilalle. Sitten joku arduino tms ohjaamaan suoraan dippien linjoja tai releitä niille.
 
Onko kukaan bongannut mitään ajantasaista ja puolueetonta latausasemavertailua omakotitalokäyttöön Pohjoismassa? Tuntuu, että vastaan tulee vain jenkkitestejä (missä hieman oma valikoimansakin) ja sitten laturikauppiaiden sivuille ohjaavia missä ykköspaikan saa yhteistyökumppani tms. Esimerkiksi Nordic Plugin vertailussa voittaja on Defa, joka sattuu myös olemaan heidän 'virallinen yhteistyökumppani' ja täten tuollaista vertailua on vaikea ottaa tosissaan. Asennuksia tekevien tahojen vertailuissa on hieman samoja piirteitä, eli korostetaan sitä mikä tuo eniten katetta tai kenen kanssa on sovittu sponsoroinnista.
 
Onko kukaan bongannut mitään ajantasaista ja puolueetonta latausasemavertailua omakotitalokäyttöön Pohjoismassa? Tuntuu, että vastaan tulee vain jenkkitestejä (missä hieman oma valikoimansakin) ja sitten laturikauppiaiden sivuille ohjaavia missä ykköspaikan saa yhteistyökumppani tms. Esimerkiksi Nordic Plugin vertailussa voittaja on Defa, joka sattuu myös olemaan heidän 'virallinen yhteistyökumppani' ja täten tuollaista vertailua on vaikea ottaa tosissaan. Asennuksia tekevien tahojen vertailuissa on hieman samoja piirteitä, eli korostetaan sitä mikä tuo eniten katetta tai kenen kanssa on sovittu sponsoroinnista.

Samanlaista vertailua hintaluokittain kaipaisin itsekin.

Nopealla selailulla:
- ID Chargeria saisi halvalla (<200€), mutta eräs paikallinen sähkäri kommentoi ettei suostu asentamaan kun on vaihtanut näitä useita takuuseen. Dynaamisen kuormanhallinnan saa.
- Teslan n. 500€ laturi ilmeisesti toimiva mutta ei dynaamista kuormanhallintaa eikä pörssisähköä. Manuaaliajastuksella ja talvisin tehoa pudottamalla tällä voisi pärjätä.
- Noin 1000 € Go-e geminiin saisi dyn. kuormanhallinnan ja pörssisähköohjauksen, samat onnistuu Garo Entity Compactilla ja Defalla. Go-e:ssä olisi myös aurinkopaneelien tuotannon mukaan säätyvä latausvirta jolle ei tosin itsellä vielä tarvetta.

Sovelluksista ei ole tullut vastaan kattavaa vertailua tai kovin paljoa kokemuksia. Asetukset kohdilleen ja toimitavarma ratkaisu parempi kuin sata omaisuutta tarjoava silloin tällöin pätkivä. Garo olisi ruotsalainen ilmeisesti laadukas tuote mutta sovellus vähän epäilyttää.
 
Ompahan Go-e:n hinnat nousseet, tainnut tietoisuus ja kysyntä kasvaa niin voinut viilata hintoja. Ostin syksyllä 800e laturi+kuormanhallinta, nyt noin 150e tullut lisää
 
Ompahan Go-e:n hinnat nousseet, tainnut tietoisuus ja kysyntä kasvaa niin voinut viilata hintoja. Ostin syksyllä 800e laturi+kuormanhallinta, nyt noin 150e tullut lisää
Näyttäisi tulleen myös ominaisuuksia eli mobiiliyhteys ja HAN-porttia lukevan tietyn energiamittarin tuki.

Minusta kannattaa ostaa:
1) ID Charger, jos ei tarvitse säätää
2) Edullinen voimavirtalaturi, jos tarvitsee laturia esim. mökillä
3) Defa Power tai Go-e Charger, jos tarvitsee pörssisähköohjausta tai pitää latausta monipuolisesti ohjata. En tiedä Defan aurinkopaneelioptimoinnista, mutta Go-e:ssa se on kunnossa. Tosin Go-e:n huono puoli on pilvipalvelun tarve, että kuormanhallinta onnistuu (jos ei sitten HA:lla virittele itse).
 
Edelliseen ehkä lisänä, ja nyt kun on ollu käytössä kuukauden niin goe-chargerin pörssisähköohjaus on ihan hiton hyvä. Toimii (tm) ja siellä oli aika jees valikko erilaisia suomalaisia sähköpörssin tarjoajia, joista en tosin ymmärtäny miks ne oli siellä edes erikseen kun kaikki vetää ampeerinsa nordpoolista. Ja muuten @markusha meille tilattiin taloyhtiöön 4X EVstore.fi | sähköauton latausasemat Ja -Tarvikkeet charger + controller paketit, eikä se sentään 1kE ole. Niiden appsit on ihan jees, mutta kuten tässä ketjussa on ehkä aikasemmin mainittu, niin aika tekninen. Mielestäni kyllä hyvällä tavalla no bullshit.

Ja sit kun on aika kytkeä wifiin, niin 2.4 Ghz standardilla. Nuo ei ymmärrä uudempia. Tämä tuskin on rajoite about kenellekkään tällä foorumilla, mutta kunhan mainitsen, että ne ei löydä modernimpia, eikä tarvii sit ihmetellä. Meidän järjestelyssä controller oli lopulta ihan overkill, mutta sillä saa lisäksi täyden kotiautomaatio tuen vaikka sitten home assistantilla tai sillä appsilla, joten vaikka kuormanhallintaa ei edes tarvitse, se controller toimii koko talon sähkömittarina vähintään. Jonka voi sitten viritellä kotiautomaatioon miten ikinä huvittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi tulleen myös ominaisuuksia eli mobiiliyhteys ja HAN-porttia lukevan tietyn energiamittarin tuki.

Minusta kannattaa ostaa:
1) ID Charger, jos ei tarvitse säätää
2) Edullinen voimavirtalaturi, jos tarvitsee laturia esim. mökillä
3) Defa Power tai Go-e Charger, jos tarvitsee pörssisähköohjausta tai pitää latausta monipuolisesti ohjata. En tiedä Defan aurinkopaneelioptimoinnista, mutta Go-e:ssa se on kunnossa. Tosin Go-e:n huono puoli on pilvipalvelun tarve, että kuormanhallinta onnistuu (jos ei sitten HA:lla virittele itse).
ID Charger Pro käy myös kolmoskohtaan jos löytyy halua ja osaamista virittelyyn.
 
Täysin aloittelija-tason kysymys ennen kuin tulee hölmöiltyä mitään eli pahoittelut jo ennakkoon. Talouteen tuli Cupra Born ja yhdessä useammin käymässäni sijainnissa on sen verran vanhat sähköpistokkeet, ettei välttämättä uskaltaisi sukon tilapäislaturilla latailla autoa (etenkään niin kauaa kuin tarvitsisi). Kyseisessä paikassa on kuitenkin muutaman vuotta sitten asennettu voimavirta, jota voisi ehkä turvallisemmin käyttää. Mietin voikohan auton mukana tullutta 8A suko tilapäislaturia hyödyntää jotenkin tuon voimavirran kautta, jos ostaa esimerkiksi tällaisen adapterin Adapteri 16A-schuko? Eli osaavatko nuo jotenkin kommunikoida siten, että laturi ottaa tuosta sen 8A vai työntääkö tuo voimavirta latauslaitteelle kuitenkin sen 16A rikkoen sen ja mahdollisesti jotain muutakin? Ei siis haittaa vaikka latautuisi hitaasti vaan ajatus oli, että tuo voimavirta hitaalla latauksella kenties kestäisi turvallisemmin sen pitkäaikaisen rasituksen kuin suko. Voimavirtaan tarkoitettu kunnollinen laturi olisi varmaan paras ratkaisu mutta tässä kohtaa ajatuksena oli päästä hieman halvemmalla kuin ~300€ laturilla kun kyseinen talo ei ole oma ja muualla en hyötyisi tuosta.
 
Latauslaitteesi ottaa sen mitä se pyytää.
Ehkä johdollinen adapteri? Niin ei rasitu tuo liitäntä jos latauslaite painaa liitäntää alaspäin.
 
Latauslaitteesi ottaa sen mitä se pyytää.
Ehkä johdollinen adapteri? Niin ei rasitu tuo liitäntä jos latauslaite painaa liitäntää alaspäin.

Näin ajattelinkin mutta iski huoli, kun rupesin lukemaan latauslaitteen varoituksia. ”Never exceed the maximum permissible charging current.” Jos laturi ottaa käytännössä aina maksiminsa niin missä kohtaa tuo varoitus on validi? (Ja joo, kaikenlaisia varoituksia nyt viljellään varmuuden vuoksi vastuunvapautuksena.) Miltä tuollainen voimavirta->suko-adapteri->tilapäislaturi setup noin muuten kuulostaa, voiko mieltää turvalliseksi vaikka latailisi pitkiä aikoja ja onko kuitenkin parempi kuin suoraan sukolla latailu? Tarkoituksena on siis kuitenkin latailla täyteen tuolla eli kun menee viikonlopuksi niin käytännössä on pe-illasta su-aamuun laturinpäässä (tai no ehkä voi pitää myös vain hereilläollessa).

Hyvä pointti tuo johdollisuus ja rasitus. Tuon voimavirran alla on onneksi kuitenkin koukku, johon voi ripustaa sen laturin painavamman osion jolloin rasitus ei kohdistu pistokkeeseen.
 
Näemmä Teslan Wall Connectorin Wifi- ja tehoasetuksia joutuu nykyään käpistelemään Tesla One-sovelluksen kautta. Kirjautumisen menee samoilla Tesla-tunnuksilla, mutta vähän joutui päätä rapsuttelemaan käytön kanssa, kun tuo yrittää tehdä muutoksista asennuskeikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom