Yleistä keskustelua sähköautoista

En jaksa nyt vastata standardi viittausten kanssa kun mobilisti naputtelen, mutta kysykää huviksenne abb:ltä tai vastaavalta, että millä virralla perus 1-osaista pistorasiaa voi kuormittaa 24/7.

Vastaus ei tule olemaan 16A.

Ok. No laita ku kerkiät. Kiinnostas. Koitin wikiäkin kahlata huonoin tuloksin.
 
Tukesilta on aikanaan tullut tuo suositus, perusteluina se, että sukopistorasioita ei ole suunniteltu niin, että ne kestäisivät jatkuvaa yhtäjaksoista 16 A kuormitusta.

Mutta luulisin että tänäpäivänä nuo rasiat osattaisiin asentaa niin, että kestävät. Eli oisko tuo Tukesin suositus vain siltä varalta, että monilla ihmisillä ne pistorasiat kotona on asennettu kymmeniä vuosia sitten, jolloin ei ole otettu huomioon tällaista asiaa.
Onko tämä oikea ongelma että onko näissä sattunut jotain oikeasti vaikka huudattaisi sitä schukoa aamusta iltaan vai onko tää joku teoreettinen mahdollisuus että käy huonosti?

Kyse ei ole pelkästään liitoksen löystymisestä. Suko-pistoketta usein kiskotaan irti virrallisena, jolloin irti vedettäessä syntyy kärkiin hetkeksi pieni valokaari. Tämä nokeaa liittimiä ja se ei ole hyvä juttu ajan myötä.

En sukon kanssa kikkailisi yli 8A virroilla. Rasia ei ole ainoa riskipaikka, vaan johdotus ja liitokset keskukselle asti voivat lämmetä. Sellainen 10 tunnin jatkuva kuormitus säännöllisesti löytää heikon liitoksen tai vekin ajan myötä.

Kannattaa vaikka vilkaista voimavirtapistokkeita liittimineen, niin saa käsitystä 16A kuormalle mitoitetusta rakenteesta.
 
Uudessa G-mersun sähköversiossa kahlaussyvyys peräti 85 cm. Akun suojana myös 2,6 cm paksu 58 kiloinen hiilikuitupaneeli. Listahinta Suomessa 152500 eur.

G-mersuja rekisteröitiin viime vuonna yksi Suomessa, veikkaan että tämä vuonna 10x-20x määrä.

Näin nämä pitää tehdä!
 
Mutta, eihän sähköautoista makseta autoveroa. Käsittääkseni.

Mutta tuossa siis viitattiin siihen, että nykyisellään täällä on vähän G-mersuja (ovat siis polttiksia), koska autovero nostaa sen hinnan niin korkeaksi. Tähän siis voisi olla nyt muutosta tulossa, kun sähköisessä versiossa ei autoveroa ole.
 
Mutta tuossa siis viitattiin siihen, että nykyisellään täällä on vähän G-mersuja (ovat siis polttiksia), koska autovero nostaa sen hinnan niin korkeaksi. Tähän siis voisi olla nyt muutosta tulossa, kun sähköisessä versiossa ei autoveroa ole.

Jep, vähän sama juttu kun ennen ei paljon ässämersuja näkynyt, mutta nyt EQS on lähes arkinen näky vaikka siitäkin 4m-malli maksaa vajaa 150k.
 
Mutta tuossa siis viitattiin siihen, että nykyisellään täällä on vähän G-mersuja (ovat siis polttiksia), koska autovero nostaa sen hinnan niin korkeaksi. Tähän siis voisi olla nyt muutosta tulossa, kun sähköisessä versiossa ei autoveroa ole.
Pitäisi ostaa pari g-sähköä varastoon, siltä varalta että seuraava veronkorotus osuu sähköautoihin ja hinnat pomppaa tuplaksi...
 
Mutta, eihän sähköautoista makseta autoveroa. Käsittääkseni.

Niin, pelkän bensamallin autoveron hinnalla saa sähkö-g:n ja jää vielä rahaa taskuun.

Tosin täytyy ekan vuoden tuotanto taisi olla pakotettu tuolla +50000e lisävarustepaketilla, joten tuota talousmallia joutuu vähän odottamaan.
 
Jep, vähän sama juttu kun ennen ei paljon ässämersuja näkynyt, mutta nyt EQS on lähes arkinen näky vaikka siitäkin 4m-malli maksaa vajaa 150k.
Tai Porsche, ei kauheasti näkynyt ennen, ainakaan uusia, mutta nyt on joka kadun kulmassa Taycan ja ihmekkös tuo kun autovero oli niin järjetön ennen. Valtio tienannee noista kalliista sähköautoista varmasti paljon enemmän kun vastaavista polttomoottoriversioista kun myyntimäärät ovat paljon suurempia ja niistä kuitenkin maksetaan alv. Ei paljoa lämmitä 200 000€ autovero jos autoja ostetaan 1 kpl viidessä vuodessa.
 
Tämähän se olis, muttaku toisaalta sosialismi ja kateellisuus ja toisella puolella kolikkoa ympäristöarvot, ei suomalaiset saa kuluttaa, se on kerskakulutusta heti.
 
Sähkö G-mese kyllä niin edullinen, että siitä tulee varmaan suomalaisten uus kansanauto. Kohta joka jampalla on moinen. Ei siksi kehtaa laittaa, haluan olla erilainen ja laitan harmaan tojotan.
 
Sähkö G-mese kyllä niin edullinen, että siitä tulee varmaan suomalaisten uus kansanauto. Kohta joka jampalla on moinen. Ei siksi kehtaa laittaa, haluan olla erilainen ja laitan harmaan tojotan.
Sähkö-G:hen ei vaan saa koukkua, taitaa jäädä aika monella siitä kiinni ja harmaat Tojotat saavat pitää kärkipaikan vielä hetken.
 
Sähkö G-mese kyllä niin edullinen, että siitä tulee varmaan suomalaisten uus kansanauto. Kohta joka jampalla on moinen. Ei siksi kehtaa laittaa, haluan olla erilainen ja laitan harmaan tojotan.
Näkyyhän aikaisemmin jo mainittua taycania joka nurkalla ja samoin tesla s on hyvin yleinen näky, ainaki Helsingissä. Ylipäätään 100k+ autot toden totta hyvinkin yleisiä, joten ihan takuulla autoverotonta sähkö-Gtä tulee olemaan hyvin liikenteessä.

Monessa eurooppalaisessakin maassa, jossa ei ole veroilla kurjistettu autoilijoita, nykyinenkin G on yleinen näky.
 
Suhteessa mihin? Tietty jos ihminen ostaa auton sijasta ruokaa tai vaikka lääkkeitä niin noin voi ehkä sanoa, mutta kaikissa muissa tapauksissa se Alvi tulee kyllä maksettua tavalla tai toisella ihan siinä samassa prosenttiosuudessa kaikesta kulutuksesta.
 
Taycan on joo ”halpa” mutta aika vikaherkkä mitä Porsche cubin kanavilla lukenut. Eli kannattaa valita takuullinen / jatkotakuullinen yksilö ja pitää se takuu voimassa. Ensi vuonna alkupään (karvalakki)malleja saanee jo 60-70 tonnilla.

Laatu varmaan paranee lastentautien korjaamisen myötä.

Se on kyllä totta että noita on näkynyt perheenäideillä ym. Itsellä suurin showstopper (rahan jälkeen) on pitkä akseliväli yhdistettynä pieneen maavaraan talvella.

Kesäautona maantiellä Taycan on varmasti loistava!
 
Suhteessa mihin? Tietty jos ihminen ostaa auton sijasta ruokaa tai vaikka lääkkeitä niin noin voi ehkä sanoa, mutta kaikissa muissa tapauksissa se Alvi tulee kyllä maksettua tavalla tai toisella ihan siinä samassa prosenttiosuudessa kaikesta kulutuksesta.
Jos autoveroa ei ole, autoja myydään uutena enemmän ja alvin tuotto nousee. Jopa isommaksi kuin mitä autovero olisi tuottanut.
 
Taycanin arvonalennus on kyllä kova, vanhakoppaisia saa monen kymmenen tuhannen alennuksella vaikka mittarissa on alle 10 tkm.
 
Suhteessa mihin? Tietty jos ihminen ostaa auton sijasta ruokaa tai vaikka lääkkeitä niin noin voi ehkä sanoa, mutta kaikissa muissa tapauksissa se Alvi tulee kyllä maksettua tavalla tai toisella ihan siinä samassa prosenttiosuudessa kaikesta kulutuksesta.
Vaikea tietysti sanoa mihin kukakin rahansa käyttää, joku saattaa katsoa että jaaha 200 000€ autoveroa menisi. Käytänkin nämä 400 000€ siihen, että ostan asunnon ulkomailta ja muutan sinne kuluttamaan rahani. Tai joku saattaa ostaa halvemman auton ja laittaa loput sijoituksiin(no näidenkin voitoista valtio saa aikanaan verotuloja).

Mutta aika huonosti tuottaa joka tapauksessa liian kallis vero, kuten nähty niin harvassa on kalliit polttomoottoriautot, mutta kalliita sähköautoja on paljon enemmän.
 
Taycan on joo ”halpa” mutta aika vikaherkkä mitä Porsche cubin kanavilla lukenut. Eli kannattaa valita takuullinen / jatkotakuullinen yksilö ja pitää se takuu voimassa. Ensi vuonna alkupään (karvalakki)malleja saanee jo 60-70 tonnilla.
En suoralta kädeltä löytänyt moisia keskusteluja, viitsitkö vinkata tarkemmin missä aiheesta on keskusteltu. En ole aiemmin Taycanin suuntaan vilkuillut, mutta hintataso pääsi yllättämään.
 
Suhteessa mihin? Tietty jos ihminen ostaa auton sijasta ruokaa tai vaikka lääkkeitä niin noin voi ehkä sanoa, mutta kaikissa muissa tapauksissa se Alvi tulee kyllä maksettua tavalla tai toisella ihan siinä samassa prosenttiosuudessa kaikesta kulutuksesta.
Mites se menee EU-sisämarkkinoilla? Ei kai valtio koko vähittäishinnasta alvia saa vaan vain Suomessa muodostuneesta arvonlisästä ja jos auto on valmistettu Saksassa niin Saksan valtio ottaa oman osansa.
 
Jos autoveroa ei ole, autoja myydään uutena enemmän ja alvin tuotto nousee. Jopa isommaksi kuin mitä autovero olisi tuottanut.
Jos ajatellaan siten etta kaikki kulutus pysyy suomen sisalla niin autot ovat valtiolle yksi huonoin kauppa. Koska se sama alvi olisi tullut sitten muusta kulutuksesta jossa kotimaisuusaste on aivan varmasti parempi.
 
En suoralta kädeltä löytänyt moisia keskusteluja, viitsitkö vinkata tarkemmin missä aiheesta on keskusteltu. En ole aiemmin Taycanin suuntaan vilkuillut, mutta hintataso pääsi yllättämään.

Ei ole linkkiä kun keskustelut irkissä, wa:ssa ja discordissa ym.. Yleensä nopeaan hinnanlaskuun on syynsä mutta en silti sanoisi että kyseessä on missään tapauksessa huono auto. Voimansiirtoon liittyviin ongelmiin en ole törmännyt mutta kaikkea pientä löytyy. Panameran kanssa taisi olla uutena sama juttu, tosin siitä on uudemmissakin hybridiin liittyviä osia hajonnut ja korjauskulut tietenkin kovia.
 
Ei ole linkkiä kun keskustelut irkissä, wa:ssa ja discordissa ym.. Yleensä nopeaan hinnanlaskuun on syynsä mutta en silti sanoisi että kyseessä on missään tapauksessa huono auto. Voimansiirtoon liittyviin ongelmiin en ole törmännyt mutta kaikkea pientä löytyy. Panameran kanssa taisi olla uutena sama juttu, tosin siitä on uudemmissakin hybridiin liittyviä osia hajonnut ja korjauskulut tietenkin kovia.
Onko ne varusteet mitkä laukeaa vai perustekniikka? Sinällään jos tuohon jonkunmoisen jatkotakuun pystyy ostamaan, niin korjaukset muodostuvat lähinnä ajalliseksi rasitteeksi.
 
Mites se menee EU-sisämarkkinoilla? Ei kai valtio koko vähittäishinnasta alvia saa vaan vain Suomessa muodostuneesta arvonlisästä ja jos auto on valmistettu Saksassa niin Saksan valtio ottaa oman osansa.
Jos matkustat saksaan ja ostat kaupasta läppärin, niin maksat sen ALVin Saksaan.
Jos kävelet Giganttiin ja ostat saman läppärin, niin maksat sen ALVin Suomeen.
Jos ostat EU veroalueelta Saksasta verkkokaupasta niin pääsääntöisesti maksat sen ALVin Suomeen (tässä on poikkeuksia, mutta yleistetään Suomeen merkittävästi myyviin ja ostat suoraan tänne)
Jos ostat etä EU verorajan ulkopuolelta niin maksat ALVin SUomeenjos ALV raja ylittyy, joka omatoimisesti, tai myyjä/huolitisia.

Käytetyn kaupassa jos ostat yksityiseltä niin hinnassa se ALV jämä mitä edellinen maksanut, minne onkaan maksanut.
Liikkeestä jos ostat ALV vähennyskelvottoman, niin marginaaliverotus. ja jos kyse asiasta/tuotteesta jossa ei ole ALVia, niin siinä voi olla jotain jämiä aiemmasta ketjusta.

Autoverotustusta muutettiin aikoinaan ALVin osalta, eli kun käytettyjen tuonti EU veroalueelta kasvoi, niin autoveroa muutettiin niin että sitä tavallaan korotettiin ALVin verran, ja autoverosta ei peritä ALVia, kuluttajalle sinänsä sama, mutta ALV velvollisille ei . (Taustalla EU tulkinnat).
 
Viimeksi muokattu:
Onko ne varusteet mitkä laukeaa vai perustekniikka? Sinällään jos tuohon jonkunmoisen jatkotakuun pystyy ostamaan, niin korjaukset muodostuvat lähinnä ajalliseksi rasitteeksi.
Onhan noissa taycaneissa jonkun verran ollut akku ja laturi vikaa. Perustakuukin taitaa olla vain 60tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noissa taycaneissa jonkun verran ollut akku ja laturi vikaa. Perustakuukin taitaa olla vain 60tkm.
Onko samaa tietoa "hieman" luotettavimmista lähteistä?
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Onko samaa tietoa "hieman" luotettavimmista lähteistä?

Meinaatko että Teslan fanisivusto ei ole oikea saitti kertomaan asioita muista sähköautoista? Markkanen ja faktat harvoin kulkee käsi kädessä.
 
Jos kävelet Giganttiin ja ostat saman läppärin, niin maksat sen ALVin Suomeen.
Itse kuvittelin aikaan, että jos läppäri on valmistettu Saksassa ja Gigantti in ostanut sen saksalaiselta tukkurilta, niin Gigantti maksaa käsittääkseni silloin ALV20% Saksaan (koska tuotekaupassa kauppa tapahtuu myyjävaltiossa ja ALV maksetaan siellä - palvelumyynti on ALV-vapaata) ja gigantti saa vähentää tämän summan siitä ALV-tilityksestä joka menee Suomen valtiolle -> ts. jos läppäri on ollut 1000e+20% alv saksan tukkurilla, niin gigantti on maksanut siitä 1000e + 200e alvia.

Sen jälkeen se myydään suomessa 1100e + 24% = 1100e + 264e, -> 200e saksassa maksettua ALV:tä vähennetään -> tilitetään suomeen 64e ja tukkuportaassa maksettu 200e jää Saksalle.

Mutta ilmeisesti ALV autojen tapauksessa menee jotenkin toisin ja/tai en ymmärtänyt EU:n sisäisiä ALV-juttuja oikein. En kyllä suoraan sanottuna ole jaksanut kauheasti perehtyä. Sen verran aikoinaan selvitin että IT-palvelua sai myydä ALV0:na ja sitä tein.
 
Jos ajatellaan siten etta kaikki kulutus pysyy suomen sisalla niin autot ovat valtiolle yksi huonoin kauppa. Koska se sama alvi olisi tullut sitten muusta kulutuksesta jossa kotimaisuusaste on aivan varmasti parempi.
Moni jättää kuluttamatta jos ei saa ostettua parempaa kotia / autoa. Esim. itselleni vaihtoehto auton oston sijaan on lähinnä osakkeiden osto joka on ALV-vapaata.
 
Ei ole linkkiä kun keskustelut irkissä, wa:ssa ja discordissa ym.. Yleensä nopeaan hinnanlaskuun on syynsä mutta en silti sanoisi että kyseessä on missään tapauksessa huono auto. Voimansiirtoon liittyviin ongelmiin en ole törmännyt mutta kaikkea pientä löytyy. Panameran kanssa taisi olla uutena sama juttu, tosin siitä on uudemmissakin hybridiin liittyviä osia hajonnut ja korjauskulut tietenkin kovia.
Mitä nyt lehdistä seuraillut, niin tainnut lämppäreitä/ilppejä/millä tekniikalla tuossa nyt tuo onkaan toetutettu, mennä rikki pohjolan sorateillä/lumisateissa. Ilmanottoaukot ovat kaiketi suunnitellut vähän ikävästi joitain olosuhteita ajatellen. Sitten tietysti näitä skandaaliotsikoita IF:n vakuutuksetta jättämisistä, mutta noiden todenperäisyydestä / saatika niiden akkujen hajoamisherkkyydessä nyt tuskin kukaan tietää mitään.
Itselleni tuo Taycan on sähköautojen ylivoimainen kuningas ja jos mulla olisi fyrkkaa niin paljon ettei se millään lailla rajoittaisi autovalintojani, niin tuo olisi ainoa sähköauto, jonka oikeasti haluaisin, vaikka vaihtoehtona olisi saman hintaluokan polttikset. Harmi ettei ole. Käytettynä en tuollaista ostaisi samoista fyrkkasyistä kun en ostaisi käytettynä "halpaa" 10v S-mersua. Jokainen huoltoreissu maksaa sen tonnista viiteen tonniin, niin ei vaan normituloisella perse kestä noin hienoja vehkeitä.
 
Käytettynä en tuollaista ostaisi samoista fyrkkasyistä kun en ostaisi käytettynä "halpaa" 10v S-mersua. Jokainen huoltoreissu maksaa sen tonnista viiteen tonniin, niin ei vaan normituloisella perse kestä noin hienoja vehkeitä.
Jäin tuosta takuukuviosta siihen käsitykseen, että rahalla selviää takuusta 200 tkm asti. Joku voi korjata, jos ymmärsin väärin. -50% uuden hinnasta, max. muutama kymppi ajettuna ja tonni-pari vuodessa takuuseen ei kuulosta kauhean pahalta uuden hintaan nähden.
 
Taycanin refreshistähön sanoivat, että vaikka toki tekniikkakin on parantunut akuston osalta paljon niin uskaltavat uudessa mallissa ladata vanhaakin agressiivisemmin kun niissä ei ole akuston kulumisen kanssa ollut mitään ongelmaa ja on etukäteisarviointeihin nähden suoriutunut paremmin.

Tokihan jos sen fyysisesti mällää niin tilanne on tietty vähän toinen. Yleisesti hajoamisesta on haastavaa antaa kovin tarkkaa arviota kun niitä voi lähinnä spekuloida.
 
Itse kuvittelin aikaan, että jos läppäri on valmistettu Saksassa ja Gigantti in ostanut sen saksalaiselta tukkurilta, niin Gigantti maksaa käsittääkseni silloin ALV20% Saksaan (koska tuotekaupassa kauppa tapahtuu myyjävaltiossa ja ALV maksetaan siellä - palvelumyynti on ALV-vapaata) ja gigantti saa vähentää tämän summan siitä ALV-tilityksestä joka menee Suomen valtiolle -> ts. jos läppäri on ollut 1000e+20% alv saksan tukkurilla, niin gigantti on maksanut siitä 1000e + 200e alvia.

Sen jälkeen se myydään suomessa 1100e + 24% = 1100e + 264e, -> 200e saksassa maksettua ALV:tä vähennetään -> tilitetään suomeen 64e ja tukkuportaassa maksettu 200e jää Saksalle.

Mutta ilmeisesti ALV autojen tapauksessa menee jotenkin toisin ja/tai en ymmärtänyt EU:n sisäisiä ALV-juttuja oikein. En kyllä suoraan sanottuna ole jaksanut kauheasti perehtyä. Sen verran aikoinaan selvitin että IT-palvelua sai myydä ALV0:na ja sitä tein.
ALV on vero joko peritään kulutuksesta, eri se peritään siltä kuluttajalta joka sen sieltä Gigantista ostaa. Gigantti hoitaa tilityksen ja veron keräämisen.

Jos Suomen Gigantti ostaa saksasta ALV velvolliselta, niin saksalainen yritys eiperi sikäläistä ALV. Jos ostetaan EU verorajan ulkopuolelta niin pääpiirteittään ei myyjä peri ALViavastaavaa, ja yksityinenkin turisti voi saada suuren osan paikallisesti "ALVista" takaisin (TaxFree), kun tavara viedään rajanyli. (vaihtelee miten teknisesti toteutettu).

Jos saksalainen yritys kuitenkin perinyt saksalaisenveron, niin sitten yritys ostajaa hakee palautusta sikäläiselta verottajalta (tätä kuviota on nyt tarkistanut, eli mutuna)

Jos Gigantti ostaa Suomelaiset alv velvolliselta Y-tunnukselta, niin sitten se myyjä perii ALVin, jonka sitten Gigantti saa takaisin/vähenetään. Osassa toimintaa on käänteinen ALV verotus syteemi, jolla pyritään vähentää hämärää taloutta, veropetoksia. (esim romurauta)

(Tässä ei oteta kantaa miten kirjanpidossa viedään, ja teksti ei ole faktaa)


Mutta ilmeisesti ALV autojen tapauksessa menee jotenkin toisin...
Suurin juttu on se ettei ymmärtääkseni autoverosta peritä ALV, johtu EU tulkinnoista, eli teknisesti autoverotusta sitten kiristettiin vastaavasti (en nyt tarkistanut miten oikeasti)

Käytettyjen kauppa sitten omalukunsa, josta seuraa se että ilmoituiksessa voi olla mainita että vähennyskelpoinen ALV , jos sellainen on (vähennys kelpoisuus riippuu ostajasta ja mihin käyttöön)


Edit:
ALV on kansallinen vero, jolla verotetaan kuluttajia, kuluttajien kulutusta, samantyylinen vero on ympärimailmaa käytössä.

Jos yritys on maksanut enemmän ALVi kuin perinnyt, niin se sitten saa ALV palautuksia. Tyypillista aloilla joissa käänteinen ALV, tai jos myynti vaihtelee, kausiluenteista, tai on verotonta..
 
Viimeksi muokattu:
Itse kuvittelin aikaan, että jos läppäri on valmistettu Saksassa ja Gigantti in ostanut sen saksalaiselta tukkurilta, niin Gigantti maksaa käsittääkseni silloin ALV20% Saksaan (koska tuotekaupassa kauppa tapahtuu myyjävaltiossa ja ALV maksetaan siellä - palvelumyynti on ALV-vapaata) ja gigantti saa vähentää tämän summan siitä ALV-tilityksestä joka menee Suomen valtiolle -> ts. jos läppäri on ollut 1000e+20% alv saksan tukkurilla, niin gigantti on maksanut siitä 1000e + 200e alvia.

Sen jälkeen se myydään suomessa 1100e + 24% = 1100e + 264e, -> 200e saksassa maksettua ALV:tä vähennetään -> tilitetään suomeen 64e ja tukkuportaassa maksettu 200e jää Saksalle.

Ei varmaan alvihöpinät tänne kuulu, mutta oikaistaan nyt kuitenkin niin ei jää väärää kuvaa:


Jos yritys esimerkiksi myy tuotteen toiseen EU-maahan sijoittautuneelle alv-velvolliseksi rekisteröityneelle yritykselle, se ei laskuta myynnistä arvonlisäveroa.

Jos yritys myy saman tuotteen EU:ssa asuvalle kuluttajalle, se voi joutua laskuttamaan arvonlisäveron kyseisen maan alv-kannan mukaisesti.

Ja kuluttajalle myynti riipuu käsittääkseni siitä paljonko ko. kauppiaan myynnit Suomeen ovat vuodessa. Eli kaikki isommat toimijat maksaa alvin Suomeen kulutajamyynnistä vaikka olisivat saksalaisia.

Esimerkissäsi Gigantti ei maksa alvia Saksaan, eikä saksalainen sitä Gigantilta laskuta. Kuluttaja maksaa Suomen 24% alvin kun ostaa tuotteen Gigantilta.
 
Taycan on nelivetofarmarina aivan loistava auto sekä talvella että kesällä. Sanoisin että ajo-ominaisuuksiltaan yksi parhaista on sitten vertailukohteina polttomoottori- tai sähköautot. Kannattaa ilman muuta koeajaa.

Takuussa ei ole 60tkm rajaa. Ihme höpötystä :)

Kyllä Suomessa ja kaikkialla maailmassa autojen hinnat laskee. Mitä kalliimpi auto ja enemmän lisävarusteita niin lasku sitä isompi.

Niin ja on nämä myös mukavan häijynnäköisiä näin sateenkin jälkeen
20240414_135703446_iOS.jpeg


-Jari-
 

Takuu on 8 vuotta tai 160 000 km akulle jne. Ensimmäiset 24kk ilman km rajaa. Auton normi takuu 24kk ilman km rajaa.

Lisäksi myös maalille 3v takuu.
 

Takuu on 8 vuotta tai 160 000 km akulle jne. Ensimmäiset 24kk ilman km rajaa. Auton normi takuu 24kk ilman km rajaa.

Lisäksi myös maalille 3v takuu.
Jatkotakuu on ehkä se kiinnostavampi, jos ajattelee vähän käytetyn hintaa ja halua silti takuun:
Jatkotakuuvakuutus on mahdollista hankkia Porschelle, joka on korkeintaan 14 vuoden ikäinen, sekä alle 200 000 km ajettu
 
Jatkotakuu on ehkä se kiinnostavampi, jos ajattelee vähän käytetyn hintaa ja halua silti takuun:
Yllättävän edullinen on kyllä. 3-vuodeksi 911 malleihinkin 4k. Voisi kuvitella, että jos jostain vaikka 911 Turbo ässästä hajoaa yhtään mitään tekniikasta niin maksaa heti moninverroin tuon 3-vuoden jakson hinnan.
 

Takuu on 8 vuotta tai 160 000 km akulle jne. Ensimmäiset 24kk ilman km rajaa. Auton normi takuu 24kk ilman km rajaa.

Lisäksi myös maalille 3v takuu.
Eipä nuo Porschenkaan takuut kummosia ole. Tesloissa on 4v/80tkm normi takuu. S/X Akku&voimansiirto 8v/240tkm.
 
Eipä nuo Porschenkaan takuut kummosia ole. Tesloissa on 4v/80tkm normi takuu. S/X Akku&voimansiirto 8v/240tkm.
Niin no en tiiä, jos 14v/200tkm asti saa kohtuu pienellä rahalla ostettua tehdastakuun niin mielestäni ihan hyvä. Joo maksaahan se mutta Porsche nyt ei muutenkaan ole mikään persaukisten menopeli.
Teslan takuusta tuossa toisessa ketjussa lukeneena niin ei se tehdastakuu olekaan ihan niin tehdastakuu ku annetaan ymmärtää.

Muutenkin kohtuullisen absurdia verrata erittäin peruskotteroa Porscheen.
 
Niin no en tiiä, jos 14v/200tkm asti saa kohtuu pienellä rahalla ostettua tehdastakuun niin mielestäni ihan hyvä. Joo maksaahan se mutta Porsche nyt ei muutenkaan ole mikään persaukisten menopeli.
Teslan takuusta tuossa toisessa ketjussa lukeneena niin ei se tehdastakuu olekaan ihan niin tehdastakuu ku annetaan ymmärtää.

Muutenkin kohtuullisen absurdia verrata erittäin peruskotteroa Porscheen.
S ja X peruskottero..?
 
Höpöhöpö, ei taycani nyt mikään erikoisauto ole. Nettiautokin täynnä noita ja halvimmillaan pyydetään 65k€.
En missään vaiheessa niin sanonutkaan. Se vaan on jotain ihan muuta verrattuna vaikka just model S. Jos et usko niin käy kokeilemassa, about 1sek siellä ohjaamosa riittää kertomaan että ollaan ihan aavistuksen eri luokan menopelissä.
 
En missään vaiheessa niin sanonutkaan. Se vaan on jotain ihan muuta verrattuna vaikka just model S. Jos et usko niin käy kokeilemassa, about 1sek siellä ohjaamosa riittää kertomaan että ollaan ihan aavistuksen eri luokan menopelissä.
Ei Taycan huono ole mutta taitaa tässä nyt hiukan mielikuvat ja merkin historia tuoda sen että Taycan olisi ”aavistuksen eri luokan menopeli”



Onko tuo Taycanin nopeusmittarin päivitysnopeus jäänyt ysärille vai miksi se noin pomppii?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom