Ei herneitä, suosittelen samoin.Haha joo just näin. Suosittelen oikeasti käymään testaamassa molemmat niin ei tartte tällaista paskaa jaaritella. Saattaa mielipide hieman muuttua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei herneitä, suosittelen samoin.Haha joo just näin. Suosittelen oikeasti käymään testaamassa molemmat niin ei tartte tällaista paskaa jaaritella. Saattaa mielipide hieman muuttua.
Teslalla Helvetican jatkotakuu on 2 vuotta 40km vajaa 2k tai 4v ja 80tkm 3600€.Aika kallishan tuo porschen jatkotakuuvakuutus on, 3v jatkotakuuvakuutus taycaniin 4056€, ja jos tehdastakuu on ennättänyt umpeutua 4655€.
Aika kallishan tuo porschen jatkotakuuvakuutus on, 3v jatkotakuuvakuutus taycaniin 4056€, ja jos tehdastakuu on ennättänyt umpeutua 4655€.
Tuo Markkasen Teslan vertailu Porscheen on sama kuin Teslan vertailu Daciaan ja sitten ihmettelee miksi toinen on niin kallis.Se on porsche, ei renaultti. Miten sä jaksat nyt tosta jahkataPorsche on niitä automerkkejä, että et saa ostettua jotain mallia jos et oo käyttänyt rahaa kuusnumeroisia summia porschelle eka.
Huono range mutta nopeahko lataamaan kaikissa tilanteissa. Todella miellyttävä auto ajoltaan.Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
Muistaakseni takakontti on pieni tai ainakin matala. Olisiko Q4 e-tronissa jopa isompi, tai sitten sekoitan muihin MEB. Audiclubin sivuilta muistelen tarinaa muutamasta yksilöstä jossa oli moottorin tai jonkun ohjauslaitteen kanssa murhetta ja kustannus perinteistä sähköautoluokkaa eli tuhansia. En tiedä kuinka yleistä.Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
Muistaakseni takakontti on pieni tai ainakin matala. Olisiko Q4 e-tronissa jopa isompi, tai sitten sekoitan muihin MEB. Audiclubin sivuilta muistelen tarinaa muutamasta yksilöstä jossa oli moottorin tai jonkun ohjauslaitteen kanssa murhetta ja kustannus perinteistä sähköautoluokkaa eli tuhansia. En tiedä kuinka yleistä.
Huono range mutta nopeahko lataamaan kaikissa tilanteissa. Todella miellyttävä auto ajoltaan.
Mukava auto, mutta ei paras sähköauto, eikä softa luo mitenkään hyvää tunnetta. Saa välillä kirota kun ei käynnisty van pyörittää latausrinkulaa. Matkantekokyky ei ihan parhaasta päästä sillä 50 mallilla mitä varmaan löytyy tuohon hintaluokkaan. Talvella e-tronissa kulutus helposti 30kWh/100km
Ei se pieni auto ole mutta mielestäni vähän aneeminen tuon kontin suhteen. Aikanaan mittanauhan kanssa kierrettiin myymälöitä ja e-troni karsiutui heti pois tuon kontin vuoksi. Mutta meillä tärkeimpänä oli kontin korkeus ja alarajana pidettiin vanhan A6 farmarin kontin korkeutta joka oli 76 cm. Alla omista muistiinpanoista, mitoissa saattaa olla joku sentti heittoa virallisiin mittoihin jos sellaisia on.En ole E-tronin konttia missään livenä nähnyt, joten en väitä vastaan, mutta mielestäni arvosteluissa tavaratilaa kehuttiin. Virallisesti taitaa olla 660 litraa ja kuvissa ja videoissa se näyttää oikeasti isolta. Tässähän on kyse oikeasti aika valtavasta autosta. Kun E-tron faceliftattiin vasta, tuli nimeksi muuttuikin Q8 E-tron. Se kertonee kuinka isosta autosta on kyse.
Auto | Syvyys | Leveys | Korkeus | Ilm. litrat |
e-tron | 100 | 100 | 70 | 615 |
Q4 e-tron | 90 | 100 | 75 | 520 |
Enyaq | 100 | 100 | 80 | 585 |
ilmeisesti autossa on joku aika hyvä akun lämmitys/viilennys, joten lataa useissa olosuhteissa hyvin.
Valmistaja on kyllä tainnut todeta, että akkukemian takia ei ole tarvetta…Se ei osaa esilämmittää akkua laturille joten ei ihan noinkaan. Talvella reissun eka pikalataus on hidas
Valmistaja on kyllä tainnut todeta, että akkukemian takia ei ole tarvetta…
Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.
Hatustako sä 30 kW repäisit? Iltaroskan jutussa (jonka jo hukkasin), totesivat -12 asteen pakkasessa aloituksen olleen 80 kW ja siitä nopeasti ylös. Jos valmistaja ei esilämmitystä faceliftiinkään 2023 pistä, niin olisin kallistumassa sen suuntaan, että tilanne ei kovin paha voi oikeastikaan olla.Riippuu toki mistä tykkää. Jos 30kW on valmistajan mukaan sopiva latausnopeus niin sitten voivat sanoa että ei ole tarvetta. Itse olen eri mieltä.
Samaisessa jutussa oli minusta faceliftistä toteamus, että ei ole kun ei tarvitse.Iso E-troni oli E-Golffin kans ensimmäisiä konsernin sähköautoja kun tää pallo lähti pyörimään, ei silloin ollu esilämmitykset kuin Teslalla vasta. Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.
Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.
Hatustako sä 30 kW repäisit?
Kahdella kaverilla on auto joka ei esilämmitä ja eivät he ole olleet tyytyväisiä, talvella on aika vaivalloista ilman. (Cupra Born ja Toyota BZ4X)Koko esilämmitys on ylipäätäänkin täysin mittasuhteista karannut juttu. Neuroottisella pätkälatailulla ala TB sen huomaa, reaalimaailmassa aika pieni juttu.
Esilämmityksen tarve riippuu käyttäjästä. Mikäli päivittäiset ajot pysyvät kohtuudessa ja lataus onnistuu kotona, niin lämmitystä ei kaipaa. Jos taas on pikalatureiden varassa ja/tai ajaa pitkää matkaa, niin sen puuttuminen voi haitata menoa.Kahdella kaverilla on auto joka ei esilämmitä ja eivät he ole olleet tyytyväisiä, talvella on aika vaivalloista ilman. (Cupra Born ja Toyota BZ4X)
Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.Koko esilämmitys on ylipäätäänkin täysin mittasuhteista karannut juttu. Neuroottisella pätkälatailulla ala TB sen huomaa, reaalimaailmassa aika pieni juttu.
Lämpeneehän se akku ajaessa myös. Jos ei käytä akun varausta lämmitykseen, niin ei tarvitse ladata yhtä kovalla vauhdilla kun akku on täydempi laturille tullessa.Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.
Riippuu toki missä ja millaisia matkoja ajaa että tarvitseeko vai eikö. Itselleni täysin ehdoton ominaisuus.
Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.
Suomen hinnoittelut poikkeavat vähän muista EU-maista, mutta katso mitä GTX id4/id5 maksavat extraa vs. normimallit ja hautaa ajatus GTX:stä.Mitähän hintaa Volkkari meinaa ID.7 GTX versiolle tunkea kesän myynteihin? Kovasti houkuttelisi laittaa tuo tilaukseen, mutta jos GTX:stä saa maksaa pitkälti yli 5000 e lisää Toureriin verrattuna niin taitaa jäädä kauppaan.
Ja auto oli juuri etron? Muihin en ole nähnyt valmistajan sanovan, että akkukemian takia ei tarvitse.Ihan laturilta kerättyjä kokemuksia. Kuopiossa on aina välillä sellasia kelejä että ei toivoakaan mistään 80kW tehoista kun ekaa kertaa reissulla lataa jos ei saa esilämmitettyä.
E: Ja ei, laturissa ei ollut mitään vikaa.
Hyvin harva sellaisia ajoja jatkuvasti tekee, että tuolla on kirjoittelun määrään suhteutettuna väliä. Kiva se on, jos tarvitsee, mutta eteneminen ei todellakaan mahdottomaksi muutu. Aikamoista liiottelua - mikä juuri ole se mun pointti.Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.
Riippuu toki missä ja millaisia matkoja ajaa että tarvitseeko vai eikö. Itselleni täysin ehdoton ominaisuus.
Voihan se olla kympin luokkaa. K-auton myyjä veikkaili tonnien eroa, mutta eihän hekään vielä tiedä. Ilmeisesti kesäkuussa tulisi hinnat julki ja varmaan samalla myyntiin.Suomen hinnoittelut poikkeavat vähän muista EU-maista, mutta katso mitä GTX id4/id5 maksavat extraa vs. normimallit ja hautaa ajatus GTX:stä.
Ero on yli kymppitonnin.
Onko välttämätöntä olla GTX, tuleehan siitäkin norminelikko sen kummemmin julistamatta kuten 4/5 tuli. Luultavasti syksyllä.
Minun ajot olisivat aikataulusyistä mahdottomia ja ajan pääsääntöisesti vain tuollaisia ajoja. Toki ongelma on vain vähän aikaa talvella kun on kovimmat pakkaset, mutta kuitenkin. Ymmärrän toki ettei koske kaikkia, mutta minua erityisesti. Esilämmityksellä pääsee aika paljon nopeammin liikkeelle laturilta ja ilman sitä lataus on varsin hidasta kun pakkanen on siellä 30 asteen tuntumassa.Hyvin harva sellaisia ajoja jatkuvasti tekee, että tuolla on kirjoittelun määrään suhteutettuna väliä. Kiva se on, jos tarvitsee, mutta eteneminen ei todellakaan mahdottomaksi muutu. Aikamoista liiottelua - mikä juuri ole se mun pointti.
Olisko talviaikaan latausaikatarve = laturilla seisominen = latauspaikkojen tarve ~3 kertainen kesään verrattuna? Tupla sähkönkulutus + hitaampi lataus?Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
Juuri näin. Kesällä vähäisellä käytöllä olevat pikalaturit olivat paukkupakkasilla jonoihin asti täynnä. Latausta tarvitaan tiheämmin ja se on hitaampaa. Ei se maantieajo -20C ja kylmemmässä ihmeitä tee latausnopeudelle jos lämmitystä ei ole. Ajoviimakin viilentää akkua voimakkaasti.Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
Voi olla jopa isompikin. Todella radikaali ero kun vertaa tilannetta vaikka nyt toukokuussa vs. joulu-maaliskuu väliin. Ja tämä nyt ihan tässä pääkaupunkiseudulla havainnoitua, mutta uskoisin että pääteiden varsilla sama juttu.Olisko talviaikaan latausaikatarve = laturilla seisominen = latauspaikkojen tarve ~3 kertainen kesään verrattuna? Tupla sähkönkulutus + hitaampi lataus?
Kovemmilla pakkasilla myös moni 8A:n kotilataaja saattaa siirtyä nopeammille latureille että sinne akkuun menee jotain.Voi olla jopa isompikin. Todella radikaali ero kun vertaa tilannetta vaikka nyt toukokuussa vs. joulu-maaliskuu väliin. Ja tämä nyt ihan tässä pääkaupunkiseudulla havainnoitua, mutta uskoisin että pääteiden varsilla sama juttu.
Miksi? Meinaatko että akkuun ei menisi edes 8A pakkasilla? Enpä ole moisesta kuullut, taitaa olla Esson baarin tarinoita...Kovemmilla pakkasilla myös moni 8A:n kotilataaja saattaa siirtyä nopeammille latureille että sinne akkuun menee jotain.
Ei välttämättä siitä kyse, mutta kun range tippuu puoleen, tai pätkäajossa mahd. jopa alle puoleen, normaalista, niin se kotilataus/siihen käytettävissä oleva aika, ei välttämättä riitäkään kaikkiin liikkumistarpeisiin ja julkisiakin joutuu käyttämään.Miksi? Meinaatko että akkuun ei menisi edes 8A pakkasilla? Enpä ole moisesta kuullut, taitaa olla Esson baarin tarinoita...
Miksi? Meinaatko että akkuun ei menisi edes 8A pakkasilla? Enpä ole moisesta kuullut, taitaa olla Esson baarin tarinoita...
Itsellä tuli talvella melko vähän kilometrejä, mutta en kyllä kiinnittänyt omalla autollani huomiota siihen että lataus olisi ollut ratkaisevasti hitaampaa pakkasilla 8A:lla kuin muulloin. Kaikki lataukset hoituivat kotona edelleen ihan fine, mutta kuten sanottua, itsellä tulee talvella melko vähän kilometrejä.Taitaa olla se, että jos auto yrittää lämmittää syväjäässä olevaa akkua, niin latausteho on paljon pienempi kuin se noin 2kW 8:lla ampeerilla.
Jenkkien 120V yksivaihesähköt on ihan oma lukunsa![]()
Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.