Yleistä keskustelua sähköautoista

Höpöhöpö, ei taycani nyt mikään erikoisauto ole. Nettiautokin täynnä noita ja halvimmillaan pyydetään 65k€.
Taycani ehkä vähän kärsii joistain miinosta sen kanssa että osa vakuutusyhtiöitä on suhtautuneet hyvin nuivasti. Tilanne kai vähän helpottanut, mutta osa edelleen ronklaa, joten voit kuvitella miten kiinnostaa sellaisesta kanavasta tullut käytetty johon vaikeampi saada vakuutuksia.

Voi toki miettiä millainen tesla-corolla se on jos halvin käytetty nettiauto pyynti on 65k€.
Ymmärtääkseni niitä on määrällisesti aika hyvin myyty/tuotu maahan, eikä vähiten sähköautojen verotuskohtelun takia. Eli ei ole mikään harvinaisuus, jos siitä ajattelut syntyvän "erikoisauto" mielikuvaa.
 
Osa tykkää äidistä ja osa tyttärestä. Suosittelen silti jokaista kokeilemaan näitä eri autoja ennenkuin kommentoi vahvoja mielipiteitä :)
-Jari-
PS. Tuo porssen jatkotakuu on nobrainer mihin tahansa possuun
 
Aika kallishan tuo porschen jatkotakuuvakuutus on, 3v jatkotakuuvakuutus taycaniin 4056€, ja jos tehdastakuu on ennättänyt umpeutua 4655€.
 
Aika kallishan tuo porschen jatkotakuuvakuutus on, 3v jatkotakuuvakuutus taycaniin 4056€, ja jos tehdastakuu on ennättänyt umpeutua 4655€.
Teslalla Helvetican jatkotakuu on 2 vuotta 40km vajaa 2k tai 4v ja 80tkm 3600€.
Teslalla ei saa edes takuuta jos se on loppunut ja eivät tarjoa ainakaan täällä Suomessa omaakaan.
 
Aika kallishan tuo porschen jatkotakuuvakuutus on, 3v jatkotakuuvakuutus taycaniin 4056€, ja jos tehdastakuu on ennättänyt umpeutua 4655€.

Se on porsche, ei renaultti. Miten sä jaksat nyt tosta jahkata :D Porsche on niitä automerkkejä, että et saa ostettua jotain mallia jos et oo käyttänyt rahaa kuusnumeroisia summia porschelle eka.
 
Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
 
Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
Huono range mutta nopeahko lataamaan kaikissa tilanteissa. Todella miellyttävä auto ajoltaan.
 
Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.
Muistaakseni takakontti on pieni tai ainakin matala. Olisiko Q4 e-tronissa jopa isompi, tai sitten sekoitan muihin MEB. Audiclubin sivuilta muistelen tarinaa muutamasta yksilöstä jossa oli moottorin tai jonkun ohjauslaitteen kanssa murhetta ja kustannus perinteistä sähköautoluokkaa eli tuhansia. En tiedä kuinka yleistä.
 
Onko kellään kokemuksia Audi E-tronista? Katselin sellaista liikenteessä joku aika sitten ja piti ihan mennä katsomaan Nettiautosta mitä näistä nykyään pyydetään. 2020 vuosimallin autoja saa reilulla 35 000€. Kyseessä on kuitenkin oikeasti iso Audi tilavilla takapenkeillä ja tavaratilalla. Vissiin aika huono range (tästä valitettiin jo uutena) ja korkea kulutus, mutta tohon hintaan voisi saada aika paljon autoa? Monissa malleissa on jopa ilmajuositus.

Mukava auto, mutta ei paras sähköauto, eikä softa luo mitenkään hyvää tunnetta. Saa välillä kirota kun ei käynnisty van pyörittää latausrinkulaa. Matkantekokyky ei ihan parhaasta päästä sillä 50 mallilla mitä varmaan löytyy tuohon hintaluokkaan. Talvella e-tronissa kulutus helposti 30kWh/100km
 
Muistaakseni takakontti on pieni tai ainakin matala. Olisiko Q4 e-tronissa jopa isompi, tai sitten sekoitan muihin MEB. Audiclubin sivuilta muistelen tarinaa muutamasta yksilöstä jossa oli moottorin tai jonkun ohjauslaitteen kanssa murhetta ja kustannus perinteistä sähköautoluokkaa eli tuhansia. En tiedä kuinka yleistä.

En ole E-tronin konttia missään livenä nähnyt, joten en väitä vastaan, mutta mielestäni arvosteluissa tavaratilaa kehuttiin. Virallisesti taitaa olla 660 litraa ja kuvissa ja videoissa se näyttää oikeasti isolta. Tässähän on kyse oikeasti aika valtavasta autosta. Kun E-tron faceliftattiin vasta, tuli nimeksi muuttuikin Q8 E-tron. Se kertonee kuinka isosta autosta on kyse.


Huono range mutta nopeahko lataamaan kaikissa tilanteissa. Todella miellyttävä auto ajoltaan.

Mukava auto, mutta ei paras sähköauto, eikä softa luo mitenkään hyvää tunnetta. Saa välillä kirota kun ei käynnisty van pyörittää latausrinkulaa. Matkantekokyky ei ihan parhaasta päästä sillä 50 mallilla mitä varmaan löytyy tuohon hintaluokkaan. Talvella e-tronissa kulutus helposti 30kWh/100km

Nämä mielikuvat itselläkin oli. Range on ilmeisen huono, varsinkin uutena tuon hintaiseksi autoksi. Mutta latausta on kehuttu, ilmeisesti autossa on joku aika hyvä akun lämmitys/viilennys, joten lataa useissa olosuhteissa hyvin.
 
Todennäköisemmin kobolttia on sen verran runsaasti, että akku kykenee lataamaan laajalla lämpötila-alueella erinomaisesti. En nyt sano etteikö lämmön hallinta olisi kunnossa, mutta onhan tuo tiettyjen metallien vähentäminen myös kaventanut osittain sitä optimaalista aluetta (jolloin lämmön hallinta pitää olla entistä parempaa).

Etron on mielestäni ollut kaiken kaikkiaan tykätty ja laadukas auto kun vaan ymmärtää että se kuluttaa jonkin verran enemmän. Talvikulutus tosin ei ota niin paljon suhteessa takkiin kuin monella muulla kun se kulutus on jo kesällä sen verran korkeaa.
 
En ole E-tronin konttia missään livenä nähnyt, joten en väitä vastaan, mutta mielestäni arvosteluissa tavaratilaa kehuttiin. Virallisesti taitaa olla 660 litraa ja kuvissa ja videoissa se näyttää oikeasti isolta. Tässähän on kyse oikeasti aika valtavasta autosta. Kun E-tron faceliftattiin vasta, tuli nimeksi muuttuikin Q8 E-tron. Se kertonee kuinka isosta autosta on kyse.
Ei se pieni auto ole mutta mielestäni vähän aneeminen tuon kontin suhteen. Aikanaan mittanauhan kanssa kierrettiin myymälöitä ja e-troni karsiutui heti pois tuon kontin vuoksi. Mutta meillä tärkeimpänä oli kontin korkeus ja alarajana pidettiin vanhan A6 farmarin kontin korkeutta joka oli 76 cm. Alla omista muistiinpanoista, mitoissa saattaa olla joku sentti heittoa virallisiin mittoihin jos sellaisia on.

AutoSyvyysLeveysKorkeusIlm. litrat
e-tron10010070615
Q4 e-tron9010075520
Enyaq10010080585
 
Alkaa olee jo huonoa parodiaa tää EX30 :D

Tänään käyttis lakkas toimimasta enkä löydä mitään keinoa saada toimimaan. Aikaisemmin on saanu näytön resetoimalla kuntoon mut nyt ei.

Autolla voi ajaa mutta käytännössä vaan peruutuskamera toimii.

En voi kyllä suositella kenenkään ostavan tätä autoa ennen kuin useampia päivityksiä julkaistu tai sit uudempi versio autosta.

Vien Biliaan aamulla ja sanon että pitäkää tää romu ja antakaa joku toimiva auto siks aikaa että saan sen uuden V60:n 15. pvä.
 
Iso E-troni oli E-Golffin kans ensimmäisiä konsernin sähköautoja kun tää pallo lähti pyörimään, ei silloin ollu esilämmitykset kuin Teslalla vasta. Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.
 
Mitähän hintaa Volkkari meinaa ID.7 GTX versiolle tunkea kesän myynteihin? Kovasti houkuttelisi laittaa tuo tilaukseen, mutta jos GTX:stä saa maksaa pitkälti yli 5000 e lisää Toureriin verrattuna niin taitaa jäädä kauppaan.
 
Valmistaja on kyllä tainnut todeta, että akkukemian takia ei ole tarvetta…

Riippuu toki mistä tykkää. Jos 30kW on valmistajan mukaan sopiva latausnopeus niin sitten voivat sanoa että ei ole tarvetta. Itse olen eri mieltä.


Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.

Q8:ssä tuli käytännössä uusi puskuri ja isompi akku. Moottorit pitäisi olla pihimmät mutta ei paljoa eroa ole vanhaan. Sisäpuolelta vanhaa e-tronia ja Q8 faceliftiä ei pysty erottamaan toisistaan.

Tuli tuosta vanhasta ohjelmistosta mieleen kun audi sovelluksessa luki aluksi että "fuel level" akun varauksen kohdalla. Korjasivat jossain päivityksessä toki mutta aika huvittava kämmi.

Ihan alkupään etronit taisivat muistutella öljynvaihtovälistäkin, nykyään ihan vaan huoltoilmoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu toki mistä tykkää. Jos 30kW on valmistajan mukaan sopiva latausnopeus niin sitten voivat sanoa että ei ole tarvetta. Itse olen eri mieltä.
Hatustako sä 30 kW repäisit? Iltaroskan jutussa (jonka jo hukkasin), totesivat -12 asteen pakkasessa aloituksen olleen 80 kW ja siitä nopeasti ylös. Jos valmistaja ei esilämmitystä faceliftiinkään 2023 pistä, niin olisin kallistumassa sen suuntaan, että tilanne ei kovin paha voi oikeastikaan olla.

Koko esilämmitys on ylipäätäänkin täysin mittasuhteista karannut juttu. Neuroottisella pätkälatailulla ala TB sen huomaa, reaalimaailmassa aika pieni juttu.

Iso E-troni oli E-Golffin kans ensimmäisiä konsernin sähköautoja kun tää pallo lähti pyörimään, ei silloin ollu esilämmitykset kuin Teslalla vasta. Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.
Samaisessa jutussa oli minusta faceliftistä toteamus, että ei ole kun ei tarvitse.
 
Ei edes Q8:ssa eli sen päivitetyssä versiossakaan ole (mielestäni) laturille esilämmitystä, vanhan rakenteen&ohjelmiston auto.

Vahva mielikuva että Q8:ssa se lämmittää akkua kun laittaa auton omasta navista kohteeksi pikalaturin. Vanhassa e-tronissa tätä ei ollut.

Voin olla väärässä.
 
Hatustako sä 30 kW repäisit?

Ihan laturilta kerättyjä kokemuksia. Kuopiossa on aina välillä sellasia kelejä että ei toivoakaan mistään 80kW tehoista kun ekaa kertaa reissulla lataa jos ei saa esilämmitettyä.

E: Ja ei, laturissa ei ollut mitään vikaa.
 
Koko esilämmitys on ylipäätäänkin täysin mittasuhteista karannut juttu. Neuroottisella pätkälatailulla ala TB sen huomaa, reaalimaailmassa aika pieni juttu.
Kahdella kaverilla on auto joka ei esilämmitä ja eivät he ole olleet tyytyväisiä, talvella on aika vaivalloista ilman. (Cupra Born ja Toyota BZ4X)
 
Kahdella kaverilla on auto joka ei esilämmitä ja eivät he ole olleet tyytyväisiä, talvella on aika vaivalloista ilman. (Cupra Born ja Toyota BZ4X)
Esilämmityksen tarve riippuu käyttäjästä. Mikäli päivittäiset ajot pysyvät kohtuudessa ja lataus onnistuu kotona, niin lämmitystä ei kaipaa. Jos taas on pikalatureiden varassa ja/tai ajaa pitkää matkaa, niin sen puuttuminen voi haitata menoa.
 
Koko esilämmitys on ylipäätäänkin täysin mittasuhteista karannut juttu. Neuroottisella pätkälatailulla ala TB sen huomaa, reaalimaailmassa aika pieni juttu.
Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.

Riippuu toki missä ja millaisia matkoja ajaa että tarvitseeko vai eikö. Itselleni täysin ehdoton ominaisuus.
 
Tietysti eroja on matkoissa jne, mutta jos tarvitaan kunnon akuntäyttöä (+50%) kesken matkanteon ennen päätepistettä niin esilämmitys ratkaisee kestääkö lataustauko 20min vai 60min jos hieman mutkissa oikoo. :comp:

BZ4X varmaankin pahimpia matkantekoon talviolosuhteissa tämän takia ellei olla todella rennolla asenteella liikkeellä.
 
Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.

Riippuu toki missä ja millaisia matkoja ajaa että tarvitseeko vai eikö. Itselleni täysin ehdoton ominaisuus.
Lämpeneehän se akku ajaessa myös. Jos ei käytä akun varausta lämmitykseen, niin ei tarvitse ladata yhtä kovalla vauhdilla kun akku on täydempi laturille tullessa.

Tuohon vielä uudet akut, jotka latautuu kylmänä nopeammin kuin lämpimänä, niin akun lämmitys alkaa muuttua pikkuhiljaa aika turhaksi ominaisuudeksi.
 
Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.

Jos tulet pitkän pätkän 80-100kmh vauhtia niin se akku kyllä lämpiää kovallakin pakkasella eli saat virtaa tankkiin hyvää tahtia kun menet pienillä prossilla suoraan laturille.

Jos lähdet kylmällä akulla pienellä varaustasolla niin sitten asia on eri.
 
Mitähän hintaa Volkkari meinaa ID.7 GTX versiolle tunkea kesän myynteihin? Kovasti houkuttelisi laittaa tuo tilaukseen, mutta jos GTX:stä saa maksaa pitkälti yli 5000 e lisää Toureriin verrattuna niin taitaa jäädä kauppaan.
Suomen hinnoittelut poikkeavat vähän muista EU-maista, mutta katso mitä GTX id4/id5 maksavat extraa vs. normimallit ja hautaa ajatus GTX:stä.

Ero on yli kymppitonnin.
 
Ihan laturilta kerättyjä kokemuksia. Kuopiossa on aina välillä sellasia kelejä että ei toivoakaan mistään 80kW tehoista kun ekaa kertaa reissulla lataa jos ei saa esilämmitettyä.

E: Ja ei, laturissa ei ollut mitään vikaa.
Ja auto oli juuri etron? Muihin en ole nähnyt valmistajan sanovan, että akkukemian takia ei tarvitse.


Onhan tuolla nyt ihan ratkaiseva merkitys. Kovalla pakkasella kun koitat ajaa vaikka hki-oulu tms niin onhan se ihan mahdotonta jos ei ole akun lämmitystä.

Riippuu toki missä ja millaisia matkoja ajaa että tarvitseeko vai eikö. Itselleni täysin ehdoton ominaisuus.
Hyvin harva sellaisia ajoja jatkuvasti tekee, että tuolla on kirjoittelun määrään suhteutettuna väliä. Kiva se on, jos tarvitsee, mutta eteneminen ei todellakaan mahdottomaksi muutu. Aikamoista liiottelua - mikä juuri ole se mun pointti.
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Suomen hinnoittelut poikkeavat vähän muista EU-maista, mutta katso mitä GTX id4/id5 maksavat extraa vs. normimallit ja hautaa ajatus GTX:stä.

Ero on yli kymppitonnin.
Voihan se olla kympin luokkaa. K-auton myyjä veikkaili tonnien eroa, mutta eihän hekään vielä tiedä. Ilmeisesti kesäkuussa tulisi hinnat julki ja varmaan samalla myyntiin.
 
Onko välttämätöntä olla GTX, tuleehan siitäkin norminelikko sen kummemmin julistamatta kuten 4/5 tuli. Luultavasti syksyllä.
 
Onko välttämätöntä olla GTX, tuleehan siitäkin norminelikko sen kummemmin julistamatta kuten 4/5 tuli. Luultavasti syksyllä.

Onko tuosta esitetty jossakin viisaampia arvioita kuin historiasta voisi arvella?

Koska nelkun kanssa 4Motion tuli Saksassa valikoimaan 2022 kesällä, jos nettiuutisointiin on luottaminen. Vajaavetoisten First Editionien toimitukset taas alkoivat kai jo 2020 syksyllä. Ja koska seiskan toimitukset alkoivat 2023 syksyllä, niin samaa logiikkaa noudattaen 4Motion voisi tulla 2025 kesällä?
 
Hyvin harva sellaisia ajoja jatkuvasti tekee, että tuolla on kirjoittelun määrään suhteutettuna väliä. Kiva se on, jos tarvitsee, mutta eteneminen ei todellakaan mahdottomaksi muutu. Aikamoista liiottelua - mikä juuri ole se mun pointti.
Minun ajot olisivat aikataulusyistä mahdottomia ja ajan pääsääntöisesti vain tuollaisia ajoja. Toki ongelma on vain vähän aikaa talvella kun on kovimmat pakkaset, mutta kuitenkin. Ymmärrän toki ettei koske kaikkia, mutta minua erityisesti. Esilämmityksellä pääsee aika paljon nopeammin liikkeelle laturilta ja ilman sitä lataus on varsin hidasta kun pakkanen on siellä 30 asteen tuntumassa.

Esilämmityksen avulla ei siis mitään ongelmaa ja sähköauto sopii paremmin kuin hyvin omiin ajoihini.
 
Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
 
Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
Olisko talviaikaan latausaikatarve = laturilla seisominen = latauspaikkojen tarve ~3 kertainen kesään verrattuna? Tupla sähkönkulutus + hitaampi lataus?
 
Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
Juuri näin. Kesällä vähäisellä käytöllä olevat pikalaturit olivat paukkupakkasilla jonoihin asti täynnä. Latausta tarvitaan tiheämmin ja se on hitaampaa. Ei se maantieajo -20C ja kylmemmässä ihmeitä tee latausnopeudelle jos lämmitystä ei ole. Ajoviimakin viilentää akkua voimakkaasti.
 
Olisko talviaikaan latausaikatarve = laturilla seisominen = latauspaikkojen tarve ~3 kertainen kesään verrattuna? Tupla sähkönkulutus + hitaampi lataus?
Voi olla jopa isompikin. Todella radikaali ero kun vertaa tilannetta vaikka nyt toukokuussa vs. joulu-maaliskuu väliin. Ja tämä nyt ihan tässä pääkaupunkiseudulla havainnoitua, mutta uskoisin että pääteiden varsilla sama juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Voi olla jopa isompikin. Todella radikaali ero kun vertaa tilannetta vaikka nyt toukokuussa vs. joulu-maaliskuu väliin. Ja tämä nyt ihan tässä pääkaupunkiseudulla havainnoitua, mutta uskoisin että pääteiden varsilla sama juttu.
Kovemmilla pakkasilla myös moni 8A:n kotilataaja saattaa siirtyä nopeammille latureille että sinne akkuun menee jotain.
 
Kovemmilla pakkasilla myös moni 8A:n kotilataaja saattaa siirtyä nopeammille latureille että sinne akkuun menee jotain.
Miksi? Meinaatko että akkuun ei menisi edes 8A pakkasilla? Enpä ole moisesta kuullut, taitaa olla Esson baarin tarinoita...
 
Miksi? Meinaatko että akkuun ei menisi edes 8A pakkasilla? Enpä ole moisesta kuullut, taitaa olla Esson baarin tarinoita...
Ei välttämättä siitä kyse, mutta kun range tippuu puoleen, tai pätkäajossa mahd. jopa alle puoleen, normaalista, niin se kotilataus/siihen käytettävissä oleva aika, ei välttämättä riitäkään kaikkiin liikkumistarpeisiin ja julkisiakin joutuu käyttämään.
 
Taitaa olla se, että jos auto yrittää lämmittää syväjäässä olevaa akkua, niin latausteho on paljon pienempi kuin se noin 2kW 8:lla ampeerilla.
Itsellä tuli talvella melko vähän kilometrejä, mutta en kyllä kiinnittänyt omalla autollani huomiota siihen että lataus olisi ollut ratkaisevasti hitaampaa pakkasilla 8A:lla kuin muulloin. Kaikki lataukset hoituivat kotona edelleen ihan fine, mutta kuten sanottua, itsellä tulee talvella melko vähän kilometrejä.


Käyttäjä lindhmik kiteyttikin tossa hyvin; ongelmana on ennemminkin suuri kulutus verrattuna latusnopeuteen. Tämän voin allekirjoittaa kyllä, tähän aikaan vuodesta kun ajan lähimmälle Prismalle niin kulutus on jotain 14-15 kWh sataselle, kun talvella kovilla pakkasilla voi tuolla matkalla hyvinkin olla 45 kWh satkulle.
 
Kaikki riippuu toki käytöstä. Suomessa kovassa pakkasessa akun latauslämmitys lohkaisee osan. Jenkeissä 120V järjestelmillä kirjoittelevat ettei lataukseen enää riitä lämmitykseltä kuin pari ampeeria ja latausajat kasvavat kohtuuttomiksi.
 
Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.

Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom