Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.

Sen sijaan valikoima ylipäätään on viidessä vuodessa räjähdysmäisesti laajentunut. Ja sitten monelta valmistajalta on vasta neljän vuoden sisällä tullut se ensimmäisen sukupolven malli, joka nyt on päivittymässä vähitellen oikeasti hyväksi.

Joten kyllä, kehitysnopeus viimeisen viiden vuoden sisällä on ollut huima. Vielä huimempi kehitysnopeus on ollut latausverkoston puolella.

Tuo kertoo mielestäni lähinnä siitä, että muut ovat tehneet paljon kehitystyötä päästäkseen Teslan tasolle tai ainakin melko lähelle ja toki joltain osin hieman ohikin. Alkuperäinen pointtini oli se, että jos nyt on harkinnassa vaikka se 50 tonnin Enyaq nelivedolla niin ihan parissa vuodessa ei vaikuta olevan tulossa mitään olennaisesti parempaa halvemmalla. Markkinatilanne toki on epävakaa ja vaikea sanoa, milloin kannattaisi tehdä se hankinta.

Latausverkoston osalta olet tietenkin oikeassa eli sähköautoilu on nyt todella helppoa verrattuna viiden vuoden takaiseen. Toisaalta nuo verkoston mahdollistavat laitteet, kuten Supercharger v3 ja Kempowerin S-sarja julkaistiin noin 5 vuotta sitten eli niitä nyt on lähinnä valmistettu ja asennettu viime vuosien aikana ja se on ehkä filosofinen kysymys, onko tuo varsinaista kehitystä. Uskon kyllä että molemmissa firmoissa on tehty paljon kehitystyötä tuonkin jälkeen, mutta tietyssä mielessä homma oli aika valmis viitisen vuotta sitten.
 
Tekninen kehitys ei varmaan enää ole niin kauhean nopeaa. Aina tulee parempaa jne. mutta jo nyt on markkinoilla aika hyvin sähköautoja joilla hoituu yleisimmät autotarpeet varsin mallikkaasti. Toki aina voi kasvattaa rangea jne. mutta monessa tapauksessa sama onko se range 500 km vai 1500 km noin loppujen lopuksi, jos siis ajaa vaikka 300km päivässä ja lataa autonsa yöllä. Ehkä enemmänkin tekniikan halpeneminen on seuraava vaihe ja pikkuhiljaa paremmat ja halvemmat akut jne. Varmaan menee samaan kun joku kännyköiden kehitys, aina tulee uutta, mutta ei mitään niin valtavan mullistavaa, etteikö nytkin pärjäisi oikein mainiosti 5v vanhalla mallilla.

Laturitkin ovat aika hyvin kehittyneet, tuskin tulee mitään suurta mullistusta ihan lähiaikoina, ehkä se plug and charge olisi kiva, mutta tuntuu varsin hankalalta senkin kehitys kun kaikkien valmistajien autoissa on omat juttunsa. Tosin tuokaan ei ehkä ole niin tärkeä kun nyt tulee se korttimaksu pakolliseksi, käytännössä kaikessa muussakin ostamisessa pitää vilauttaa lähimaksu korttia joten miksei sitten tässäkin. Varmaan riittävän näppärää että mielenkiinto muiden systeemien kehittämiseen isolla rahalla ja vaivalla hiipuu ainakin toitaiseksi?

Joskus sitten varmaan tulee jotain langattomia latureita jne. mutta arvioisin niiden olevan vielä kohtuu kaukana ainakin siinä mittakaavassa että ne olisivat jotain valtavirtaa lataamisessa.
 
Laturitkin ovat aika hyvin kehittyneet, tuskin tulee mitään suurta mullistusta ihan lähiaikoina, ehkä se plug and charge olisi kiva, mutta tuntuu varsin hankalalta senkin kehitys kun kaikkien valmistajien autoissa on omat juttunsa. Tosin tuokaan ei ehkä ole niin tärkeä kun nyt tulee se korttimaksu pakolliseksi, käytännössä kaikessa muussakin ostamisessa pitää vilauttaa lähimaksu korttia joten miksei sitten tässäkin. Varmaan riittävän näppärää että mielenkiinto muiden systeemien kehittämiseen isolla rahalla ja vaivalla hiipuu ainakin toitaiseksi?
Kävin koeponnistamassa entisellä mäntsälän shellillä, nykyisellä mäntsälän st1:llä tuota korttimaksua ja täytyy kehua sitä. Todella kätevästi toimii. Letku kiinni autoon ja vilautat apple watchista apple paytä maksupäätteelle joka on siinä itse satelliitissa kiinni eikä esim. Nesteen tyyliin yhtä erillistä maksupäätettä kaikille latureille.

Myös latauksen päättäminen onnistui helposti vilauttamalla samaa maksuvälinettä uudestaan. Tämäkin on helppoa kun on autoja (ainakin stellanssin konsernissa) jossa DC latausta ei voi lopettaa autosta käsin.
 
Kävin koeponnistamassa entisellä mäntsälän shellillä, nykyisellä mäntsälän st1:llä tuota korttimaksua ja täytyy kehua sitä. Todella kätevästi toimii. Letku kiinni autoon ja vilautat apple watchista apple paytä maksupäätteelle joka on siinä itse satelliitissa kiinni eikä esim. Nesteen tyyliin yhtä erillistä maksupäätettä kaikille latureille.

Myös latauksen päättäminen onnistui helposti vilauttamalla samaa maksuvälinettä uudestaan. Tämäkin on helppoa kun on autoja (ainakin stellanssin konsernissa) jossa DC latausta ei voi lopettaa autosta käsin.
Näissä kannattaa olla tarkkana. Itsellä käynyt niin, että lopettamisesta viesti ei mennytkään laskutukseen asti perille ja lopulta kortilta lähti koko katevaraus todellisen hinnan sijasta.
 
Anteeksi mitä :D Onko oikeasti noin?
Tätä en kyllä usko ilman todisteita. Arvaisin että todennäköisemmin käyttäjä ei vain ole hoksannut miten se lopetetaan.
Joskus se ohjekirjan avaaminen voi olla ihan ok tehdä.
Ehkä kerran elämässäni edes istunut pösössä niin ei ole tullut kauheasti lueskeltua niiden ohjeita
Ei näissä alkupään e-208/e-corsissa ainakaan voi autosta käsin lopettaa dc latausta. Aina lopetettava lataus laturiopetaattorin apillä tai tägillä. Ac lataus lopetaan avaamalla kakesta ovet.
Jotkut hurjat kertonu että joskus saaneet dc latauksen poikki painamalla latausportin vieressä olevaa ajastus painiketta.
 
Onko siinä edes mitään puhelinapplikaatiota, jolla voi keskeyttää lataamisen? Tai onko se nappi latausportin vieressä nimenomaan tarkoitettu siihen, että sitä painamalla voi meneillään olevan latauksen keskeyttää?
 
Ei näissä alkupään e-208/e-corsissa ainakaan voi autosta käsin lopettaa dc latausta. Aina lopetettava lataus laturiopetaattorin apillä tai tägillä. Ac lataus lopetaan avaamalla kakesta ovet.
Jotkut hurjat kertonu että joskus saaneet dc latauksen poikki painamalla latausportin vieressä olevaa ajastus painiketta.

Piti ihan plärätä manuaali ja sen mukaan DC-lataus keskeytetään painamalla tuota "ajastuspainiketta" luukun vieressä ja varmaan mobiilisovelluksella samaisen toiminnon tekevästä napista?
 
Piti ihan plärätä manuaali ja sen mukaan DC-lataus keskeytetään painamalla tuota "ajastuspainiketta" luukun vieressä ja varmaan mobiilisovelluksella samaisen toiminnon tekevästä napista?
Mobiilisovellus on näissä sysipaska eikä siellä ole mahdollisuutta lopettaa latausta. Ajastuspainikkeella ei facekeskustelujen perusteella onnistu dc latauksen lopetus. Jotkut sanoo että riippuu mikä dc laturi kyseessä tai oltava vähintään yksi ajastus päällä että toimii.
 
Mobiilisovellus on näissä sysipaska eikä siellä ole mahdollisuutta lopettaa latausta. Ajastuspainikkeella ei facekeskustelujen perusteella onnistu dc latauksen lopetus. Jotkut sanoo että riippuu mikä dc laturi kyseessä tai oltava vähintään yksi ajastus päällä että toimii.

Jätin ihan piruuttaan DC-laturiin kauppamatkalla ja lataus loppui kun painoi sitä latausluukussa olevaa painiketta, kuten ohjekirjassa ohjeistettu? Se virhe kyl alkuun kävi kun sormella sohasin vain sitä kokonaisuutta missä lukko&ajastus kuvakkeet on niin eihän se ole nappi ens alkuunkaan vaan pitää painaa sitä pientä ajastimen kuvaketta.
 
Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.
Skoda, Seat, Volkswagen, Hyundai, Kia ja Renault ainakin olleet Nissanin lisäksi. Lasketaanko B-Mersua tavisautoksi?
 
Vagin triplettin isompiakkuiset versiot tuli 2019 loppupuolella myyntiin, toimituksiin pääsivät varmaan vasta 2020 puolella. Pikkuakkuinen e-Up oli ollut markkinoilla jo vuosia. Samaten e-Golf.
 
Nonii, olen nyt tätä EX30 kiihtyvyyttä tässä tutkinut ja selvitellyt useammalla foorumilla. Volvon mukaan on ihan ominaisuus että kiihtyvyys alkaa pienenemään jossain 60% tienoilla. Kylmällä säällä kanssa kiihtyvyys rajoitettu.

Tämä on tietenkin ihan selkeä juttu kaikissa sähköautoissa. Kuitenkin näyttäisi nyt että EX30 kohdalla tehojen rajoitus on aika rajua. Tesloissa ja muissa tehokkaissa sähköautoissa ero 10% ja 100% akkutason välillä 0-100 ajalla on jotain 0,5sek. Lisäksi useampien testien mukaan varsinkaan Teslat ei hirveästi välitä kylmästä säästä, vaan antaa tehoa niin paljon ettei pientä rajoitusta juurikaan huomaa. i4 omistajat kanssa sanoneet että auton voi ottaa aamulla kylmänä ajoon eikä siinä huomaa juurikaan mitään eroa normaaliin.

EX30 kohdalla näyttäisi että jo 30% varaustasolla 0-100 aika alkaa olemaan jotain 5-6 sek luokkaa ja 10% kohdalla varmaan jotain 8 sekunnin luokkaa. Kylmällä tämä korostuu vielä enemmän.

Moni ajaa sen 10-20% päivässä ja lataa yön yli kotona joten eipä tämmöistä kovin moni huomaa tai jaksa kiinnittää huomiota. Itse tykkään ajella huvikseen pidempiä matkoja ja painaa kaasua joten tulee ajeltua alemmilla akkuprosenteilla joten aika helposti huomaa jos auto alkaa menettämään tehoja.

Toki mulla voi olla viallinen malli, mutta nyt useammalta kuullut käytännössä samat kokemukset ja Bilia vielä vahvistanut että näin asia on, joten EX30 näyttää vaan olevan aika surkea tekele verrattuna kilpailijoihin.
 
Ei muuta kuin kaupanpurkuun.

Joo laitoin jo reklamaatiota. Tiedän että eivät suostu hinnanalennukseen joka mulle teoriassa kelpaisi koska auto on muuten hyvä ja on pientä toivoa että päivityksillä tuosta tulee huomattavasti parempi. Lisäksi en jaksaisi nyt alkaa säätämään itselleni jostain autoa siksi aikaa että hankin jostain uuden.

Taidan katsella Tesla kolmosta. Aika rumia autoja mun mielestä, mutta melkeinpä ainoita jotka täyttää omat toiveet auton suhteen. Eikä ne nyt NIIN rumia ole.
 
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.
 
Päivittäkääs mut sähköautotarjonnassa ajantasalle kun en ole hetkeen tutkinut. Mitä tällä hetkellä saa n. 60k€:lla missä range ja tehot kohdillaan, niin ja rahalle muutenkin vastinetta. Alla P2 ja seuraavan tilaus täytyy tehdä varmaankin jo tämän vuoden aikana. Onko tulossa jotain uutta akkutekniikka joka ei näy hinnoissa valtavasti?
 
Turha hötkyillä vielä alkuvuodesta, hinnanalennuksiakin vielä varmasti tulee.

ID7 ja muut iideet, Tesla 3/Y, BYD Seal.... Tekniikassa nyt ei vuodessa mullistuksia tule.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Sehän riippuu ihan mitä hakee (kokoluokka ja tilat) ja mitä tarkoittaa tehot kohdallaan. Eipä missään sähkiksessä ole tehot tulleet ongelmaksi, mutta en toisaalta suorita liikennepujottelua joten en ehkä ole oikea henkilö tuota arvioimaan.

About 50 tonnia riittää nelivetoon ja 60 tonnilla lähinnä bemarit jäävät vielä ostamatta (BMW i4 saa muutaman tonnin päälle). BMW Neue klasse autoja tulee ensi vuonna. Akkutekniikassa ei sinänsä ole mullistuksia tapahtunut, mutta saa enemmän akkua pienemmällä painolla (esim. Porsche 10kWh enemmän käyttöakkua 10 kiloa pienemmällä painolla). Renault Scenic sai 86kWh akustoon, joten kasvavat aika kivasti käyttöautossakin ja jos vajaaveto riittää niin aika paljon edullisemmin niitä löytää kuin nelivetoja. Ionic 5 N olisi hieno, mutta hintakin on se 80 tonnia.
 
Nonii, olen nyt tätä EX30 kiihtyvyyttä tässä tutkinut ja selvitellyt useammalla foorumilla. Volvon mukaan on ihan ominaisuus että kiihtyvyys alkaa pienenemään jossain 60% tienoilla. Kylmällä säällä kanssa kiihtyvyys rajoitettu.

EX30 kohdalla näyttäisi että jo 30% varaustasolla 0-100 aika alkaa olemaan jotain 5-6 sek luokkaa ja 10% kohdalla varmaan jotain 8 sekunnin luokkaa. Kylmällä tämä korostuu vielä enemmän.

Karkeasti ottaen sähköauton "tehokäyrä" on lataus käyrän peilikuva. Lähes täyteen akkuun ladataan hitaasti mutta tehoa moottorille saa täysille. Lähes tyhjään akkuun ladataan täysiä, mutta tehon ulosotto rajoitetaan. Nämä on fysiikan määrittelemiä asioita, jotka pitää kaikissa sähköautoissa paikkaansa.

Vaihtelua automallien kesken tulee sitten esim siitä miten paljon "puskuria" akun tyhjään päähän jätetään, kuinka aggressiivisesti BMS suojelee akkua ja kuinka paljon voimapolkimen painalluksessa kompensoidaan akun pienenevää jännitettä.
 
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.

Ei välttämättä, jos tuotteen kysyntä on sellainen että myyjäliike saa sen vähän ajetun eteenpäin melkein samaan rahaan..
 
EX30 kohdalla näyttäisi että jo 30% varaustasolla 0-100 aika alkaa olemaan jotain 5-6 sek luokkaa ja 10% kohdalla varmaan jotain 8 sekunnin luokkaa. Kylmällä tämä korostuu vielä enemmän.

Toki kaikilla on omat tarpeet ja odotukset mutta jotenkin hankala nähdä tätä ongelmana. Kun aiemmista viesteistä ymmärsin että auto lähinnä ryömii eteenpäin... Mutta jos ei vastaa odotuksia niin minkäs teet.

Renkaita saat varmaan uusia aika tiheään tahtiin jos alle 5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyydelle on käyttöä kaiken aikaa kaikilla varaustasoilla :)
 
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.
Ominaisuus ja markkinointi tässä sotii aika pahasti toisiaan vastaan. Jos siis mainostetaan autolle 0-100km/h kiihtyvyyttä alle 4 sekuntiin, mutta ei kerrota, että auto pääsee siihen vain yli 90% akkuvarauksella ja yli +25C lämpötiloissa niin on melko kyseenalaista mainontaa. Eli 95%:a normaalista käyttöajasta auto ei pääse lähellekään luvattuun arvoon niin kyllähän tuossa alkaa olla aineksia kaupan purkuun / reiluun korvaukseen.
 
Toki kaikilla on omat tarpeet ja odotukset mutta jotenkin hankala nähdä tätä ongelmana. Kun aiemmista viesteistä ymmärsin että auto lähinnä ryömii eteenpäin... Mutta jos ei vastaa odotuksia niin minkäs teet.

Renkaita saat varmaan uusia aika tiheään tahtiin jos alle 5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyydelle on käyttöä kaiken aikaa kaikilla varaustasoilla :)

Oletko nyt ihan tosissasi? Kyllä asiakkaalla on oikeus vaatia että saa mitä on luvattu. Tai ainakin reunaehdot pitää mainita mainonnassa.

Otetaan esimerkki vaikka tämän foorumin teemoilta: Ostat todella nopean näytönohjaimen, mutta se toimii tuolla nopeudella talvella. Kun kesällä lämpötila nousee 5 astetta sisällä, nopeus laskee puoleen. Toteatko että "no kyllä tuolla vielä doomia pyörittää" vai oletko v1ttuuntunut?

edit: lisätään vielä että toisen brändin näytönohjaimessa ei ole tuota ongelmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.

Kyllä valittaminen aina kannattaa. Ensimmäisenä tulee mieleen takavuosilta bemarin neliveto, joka ei toiminut kuten voisi olettaa ja tuosta saikin sitten pykälän tai pari paremman bemarin reklamaation tuloksena.
 
Oletko nyt ihan tosissasi? Kyllä asiakkaalla on oikeus vaatia että saa mitä on luvattu. Tai ainakin reunaehdot pitää mainita mainonnassa.

Otetaan esimerkki vaikka tämän foorumin teemoilta: Ostat todella nopean näytönohjaimen, mutta se toimii tuolla nopeudella talvella. Kun kesällä lämpötila nousee 5 astetta sisällä, nopeus laskee puoleen. Toteatko että "no kyllä tuolla vielä doomia pyörittää" vai oletko v1ttuuntunut?

edit: lisätään vielä että toisen brändin näytönohjaimessa ei ole tuota ongelmaa.

Toki, enhän minä kirjoittanutkaan että purkua ei voisi vaatia, en vain henkilökohtaisesti pysty samaistumaan ongelmaan tai edes näkemään sitä ongelmana, kai tästäkin saa keskustella? Bensamoottorista ei kannata ottaa täysiä tehoja irti ennen kuin se on lämmennyt niin samalla tavalla olen valmis hyväksymään että 10-30 % akun varauksella ei ole 400 hevosvoimaa sähkömoottoreista käytettävissä.
 
Karkeasti ottaen sähköauton "tehokäyrä" on lataus käyrän peilikuva. Lähes täyteen akkuun ladataan hitaasti mutta tehoa moottorille saa täysille. Lähes tyhjään akkuun ladataan täysiä, mutta tehon ulosotto rajoitetaan. Nämä on fysiikan määrittelemiä asioita, jotka pitää kaikissa sähköautoissa paikkaansa.

Vaihtelua automallien kesken tulee sitten esim siitä miten paljon "puskuria" akun tyhjään päähän jätetään, kuinka aggressiivisesti BMS suojelee akkua ja kuinka paljon voimapolkimen painalluksessa kompensoidaan akun pienenevää jännitettä.

Mua vaan ihmetyttää että miten muilla valmistajilla tuo tehon tippuminen voi olla niin paljon pienempää. Tuskin tässä Volvossa on akku joka antaa puolet tehoista kun lataus alle 30%.

Edit: lause kirjoitettu loppuun. Jos tehot olis peilikuva, niin ei siltikään kyllä mun mielestä selitä käyttäytymistä.

Toki, enhän minä kirjoittanutkaan että purkua ei voisi vaatia, en vain henkilökohtaisesti pysty samaistumaan ongelmaan tai edes näkemään sitä ongelmana, kai tästäkin saa keskustella? Bensamoottorista ei kannata ottaa täysiä tehoja irti ennen kuin se on lämmennyt niin samalla tavalla olen valmis hyväksymään että 10-30 % akun varauksella ei ole 400 hevosvoimaa sähkömoottoreista käytettävissä.

No ei se ole ees 85% latauksella 8C lämpötilassa lähellekään sitä ku kävin testaamassa nyt aamulla. Auto ollut laturissa ja lämmitetty aamulla.

Kun jutellut sähköautoilijoiden kanssa ja lukenut paljon kokemuksia, niin en nyt ihan jaksa uskoa että tarvitaan 20C lämpötila että auto pääsisi lähelle luvattuja lukemia.
 
Toki kaikilla on omat tarpeet ja odotukset mutta jotenkin hankala nähdä tätä ongelmana. Kun aiemmista viesteistä ymmärsin että auto lähinnä ryömii eteenpäin... Mutta jos ei vastaa odotuksia niin minkäs teet.

Renkaita saat varmaan uusia aika tiheään tahtiin jos alle 5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyydelle on käyttöä kaiken aikaa kaikilla varaustasoilla :)

Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.

Edit: tässäkin keskustelussa muutama sanonut että oma sähköauto kyllä kulkee hyvin vaikka starttaisi aamulla kylmänä.
 
Mua vaan ihmetyttää että miten muilla valmistajilla tuo tehon tippuminen voi olla niin paljon pienempää. Tuskin tässä Volvossa on akku joka antaa puolet tehoista kun lataus alle 30%.

Edit: lause kirjoitettu loppuun. Jos tehot olis peilikuva, niin ei siltikään kyllä mun mielestä selitä käyttäytymistä.



No ei se ole ees 85% latauksella 8C lämpötilassa lähellekään sitä ku kävin testaamassa nyt aamulla. Auto ollut laturissa ja lämmitetty aamulla.

Kun jutellut sähköautoilijoiden kanssa ja lukenut paljon kokemuksia, niin en nyt ihan jaksa uskoa että tarvitaan 20C lämpötila että auto pääsisi lähelle luvattuja lukemia.

Vaikuttaa et Volvo on mennyt monessa asiassa sieltä mistä aita on matalin ja lopputuote ontuu pahasti. Tuotteelle on pitänyt saada kova noste ja sepäs olisi ollut huvittavaa jos huikean kiihtyvyyden perässä olisi ollut sulkeissa erilaiset reunaehdot missä tilanteissa tuo on saavutettavissa. Mutta VAG taisikin näin olla tehty.
 
Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.

Edit: tässäkin keskustelussa muutama sanonut että oma sähköauto kyllä kulkee hyvin vaikka starttaisi aamulla kylmänä.

Ok, sitten kuulostaa huolestuttavalta. Mulla on ensimmäinen talvi takana täyssähköautolla eikä se kovallakaan pakkasella niin paljoa rajoita tehoja että olisin huomannut mitään käytännön ajossa, johtuen ihan siitä että kylmällä säällä on usein myös niin liukasta ettei tulisi mieleenkään painaa poljinta pohjaan. Mutta esim. normaalisti kehätielle rampista kiihdyttäessä en ole huomannut eroa.

Kotona on tosin laturi eli kylmänä pienellä varauksella liikkeellelähdöt ovat olleet aika harvassa mutta on niitäkin ollut.
 
Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.
Eli mikä silloin 0-100 aika? Se on ehkä jo sanottu mutta on mennyt ohi silmien. Tuo ryömiminen tarkoittaa monelle niin montaa eri asiaa.
 
Ok, sitten kuulostaa huolestuttavalta. Mulla on ensimmäinen talvi takana täyssähköautolla eikä se kovallakaan pakkasella niin paljoa rajoita tehoja että olisin huomannut mitään käytännön ajossa, johtuen ihan siitä että kylmällä säällä on usein myös niin liukasta ettei tulisi mieleenkään painaa poljinta pohjaan. Mutta esim. normaalisti kehätielle rampista kiihdyttäessä en ole huomannut eroa.

Kotona on tosin laturi eli kylmänä pienellä varauksella liikkeellelähdöt ovat olleet aika harvassa mutta on niitäkin ollut.

Joo tämä on se suurin ongelma. Alhaisella varauksella lämpimänäkin selkeästi rajoittaa tehoja, mutta kun siihen päälle lyödään vähän kylmempi sää, niin kiihtyvyys on sitä luokkaa että se yllättää.

Olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin uudella hienolla sähköautolla karauttaa hieman edessä oleva auton edelle että on helpompi liittyä. No tämä yritys päättyi siihen että jarrutin aika reilusti kun auto ei kiihtynytkään yhtään mihinkään ja jouduin liittymään ko. auton taakse.

Mun edellinen 2l Audi ois painanut 35 asteen pakkasessa kylmänä siitä autosta ohi ihan helposti.
 
Eli mikä silloin 0-100 aika? Se on ehkä jo sanottu mutta on mennyt ohi silmien. Tuo ryömiminen tarkoittaa monelle niin montaa eri asiaa.

No kun akku lämmin, niin olen päässyt johonkin 5-6sek tienoille. Kylmänä puhutaan varmaan 7-9 sek.

Edit: ja iso puute on tällöin myös väännön puute jonka huomaa +80km/h nopeuksissa. En lähtisi missään nimessä ohittamaan mitään autoa tuolla varaustasolla.
 
^Kyllähän tuo on merkittävä virhe, kerran sitä ei ole mainittu tilausvaiheessa missään spekseissä. Veikkaan että ne ketkä vähättelevät tätä, eivät ole koskaan ajaneet autolla mikä kiihtyy (tai pitäisi kiihtyä) alle 4 sekkaa sataseen.
Esim kiihtyvyyden tuntuma on järkyttävän suuri jos verrataan vaikka 4 tai 5 sekkaa sataseen. Siihen verrattuna tuo 8 sekkaa on matelua.
Vaikka tuo 8 sekkaa on bensaperheautolle ihan ok tulos, mutta jos tuon suhteuttaa alaspäin, niin mitä mieltä olisi tuollaisen auton omistaja jos se kylmänä kiihtyisikin 20 sekkaa sataseen? Veikkaan että alkaisi se v-käyrä nousemaan.
 
No kun akku lämmin, niin olen päässyt johonkin 5-6sek tienoille. Kylmänä puhutaan varmaan 7-9 sek.
^Kyllähän tuo on merkittävä virhe, kerran sitä ei ole mainittu tilausvaiheessa missään spekseissä. Veikkaan että ne ketkä vähättelevät tätä, eivät ole koskaan ajaneet autolla mikä kiihtyy (tai pitäisi kiihtyä) alle 4 sekkaa sataseen.
Esim kiihtyvyyden tuntuma on järkyttävän suuri jos verrataan vaikka 4 tai 5 sekkaa sataseen. Siihen verrattuna tuo 8 sekkaa on matelua.
Vaikka tuo 8 sekkaa on bensaperheautolle ihan ok tulos, mutta jos tuon suhteuttaa alaspäin, niin mitä mieltä olisi tuollaisen auton omistaja jos se kylmänä kiihtyisikin 20 sekkaa sataseen? Veikkaan että alkaisi se v-käyrä nousemaan.

Tässä hyvin kiteytetty. Ei sitä tarvitse tosiaan edes kellottaa kun pystyy sanomaan että auto ei anna läheskään kaikkia tehoja irti. Sen tuntee ihan helposti.

Ymmärtäisin jos laskisi merkittävästi 20% tai jos on pakkasta. Mutta se että auto ei anna kunnolla tehoja lähes 90% latauksella 8C lämpötilassa ei kuulosta semmoisella mitä muissa merkeissä tapahtuisi.
 
Tekeekös muuten tuo Volvo samaa kuin Opel, Mokka-e:ssä saa moottorista täydet tehot irti vain sport-modella, jos ajaa normaalilla niin se leikkaa huipputehoista parikymmentä pinnaa pois, ecolla lähtee vielä lisää. Vai onko siellä kaikki tehot käytettävissä joka moodilla?

Tämä ainakin helposti selittäis sitä jos ei meinaa koskaan normaaliajossa saada luvattua kiihtyvyyttä.

Tehoero oman ja tuon vollen välillä toki niin iso ettei juuri voi verrata, mutta ei tuon Mokkan kanssa kyllä huomaa mitään eroa lähtee sillä sitten kylmänä tai lämpimänä liikkeelle. Toki harvoinpa sitä tulee poljettua autoa "täysillä" niin en tiedä huomaisko täyskiihdytyksissä jotain...
 
Tekeekös muuten tuo Volvo samaa kuin Opel, Mokka-e:ssä saa moottorista täydet tehot irti vain sport-modella, jos ajaa normaalilla niin se leikkaa huipputehoista parikymmentä pinnaa pois, ecolla lähtee vielä lisää. Vai onko siellä kaikki tehot käytettävissä joka moodilla?

Tämä ainakin helposti selittäis sitä jos ei meinaa koskaan normaaliajossa saada luvattua kiihtyvyyttä.

Tehoero oman ja tuon vollen välillä toki niin iso ettei juuri voi verrata, mutta ei tuon Mokkan kanssa kyllä huomaa mitään eroa lähtee sillä sitten kylmänä tai lämpimänä liikkeelle. Toki harvoinpa sitä tulee poljettua autoa "täysillä" niin en tiedä huomaisko täyskiihdytyksissä jotain...

Oon kokeillut performance moodilla. Se auttaa vähän mutta ei mitenkään älyttömän paljoa.
 
Tekeekös muuten tuo Volvo samaa kuin Opel, Mokka-e:ssä saa moottorista täydet tehot irti vain sport-modella, jos ajaa normaalilla niin se leikkaa huipputehoista parikymmentä pinnaa pois, ecolla lähtee vielä lisää. Vai onko siellä kaikki tehot käytettävissä joka moodilla?

Tämä ainakin helposti selittäis sitä jos ei meinaa koskaan normaaliajossa saada luvattua kiihtyvyyttä.

Tehoero oman ja tuon vollen välillä toki niin iso ettei juuri voi verrata, mutta ei tuon Mokkan kanssa kyllä huomaa mitään eroa lähtee sillä sitten kylmänä tai lämpimänä liikkeelle. Toki harvoinpa sitä tulee poljettua autoa "täysillä" niin en tiedä huomaisko täyskiihdytyksissä jotain...

Veikkaan et kun pistät polkimen pohjaan niin kaikissa ajotiloissa sieltä tulee se mitä on autosta saatavilla?
 
Veikkaan et kun pistät polkimen pohjaan niin kaikissa ajotiloissa sieltä tulee se mitä on autosta saatavilla?

En tiedä onko siellä jotain "ohituskytkintä" joka laittaa kaiken peliin jos lapun laittaa lattiaan, mutta ainakin brittiläisissä jutuissa on useissa mainittu että eri ajotilat vaihtelee käytettävissä olevaa tehoa ja vääntöä, suomalaisissa koeajoissa ja esittelyissä asiaa ei sen enempää näytä mainittavan. Ainakin kaasuvaste on huomattavasti nopeampi sportilla kuin normalilla ja auto lähtee ihan eri tavalla liikkeelle, mutta ei ole tullut testattua käytännössä onko niissä eroa kiihtyvyydessä jos täydellä kaasulla lähtee. Ehkä pitää tehdä käytännön testi kun saa kesärenkaat alle, ei viitsi nastoilla raapia tällaisia testejä...
 
En tiedä onko siellä jotain "ohituskytkintä" joka laittaa kaiken peliin jos lapun laittaa lattiaan, mutta ainakin brittiläisissä jutuissa on useissa mainittu että eri ajotilat vaihtelee käytettävissä olevaa tehoa ja vääntöä, suomalaisissa koeajoissa ja esittelyissä asiaa ei sen enempää näytä mainittavan. Ainakin kaasuvaste on huomattavasti nopeampi sportilla kuin normalilla ja auto lähtee ihan eri tavalla liikkeelle, mutta ei ole tullut testattua käytännössä onko niissä eroa kiihtyvyydessä jos täydellä kaasulla lähtee. Ehkä pitää tehdä käytännön testi kun saa kesärenkaat alle, ei viitsi nastoilla raapia tällaisia testejä...

Ei tuossa mitään 0-100 testejä tarvii tehdä? Pösön osalta vaikuttaisi kyl aika vastaava kiihtyvyys olevan tarjolla ohitukseen kun polkimen painaa pohjaan. Mutta onhan tuo niin onnettoman tehoinen auto et mitä tuosta nyt pystyisi persdynolla aistimaan. Tämä siis täysin omaa havainnointia eikä välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
 
Suurelle osalle lukijoita 7-9 ei ole ryömimistä. Suurin osa ei ole varmaan edes ajanut autoa joka kiihtyy alle 7 sekunnin 0-100. Eikä asiassa ole muuta ongelmaa kuin se että saa erikoisia vinkkejä kuinka asia korjata.

Lisään tähän vielä että kiihtyvyys on siinä mielessä erikoinen että auto kiihtyy aika pitkälti tasaista vauhtia heti nollasta lähtien. Pahimmatkin nuhapumput yleensä antaa liikkeellelähdössä selkeää vääntöä, EX30 lähtee tasaisesti kiihdyttämään aivan kuin autossa ei olisi mitään vääntöä.

Sen takia kiihtyvyys tuntuu ryömimiseltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom