- Liittynyt
- 10.11.2018
- Viestejä
- 1 945
jossa DC latausta ei voi lopettaa autosta käsin.
Anteeksi mitä

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jossa DC latausta ei voi lopettaa autosta käsin.
Näissä kannattaa olla tarkkana. Itsellä käynyt niin, että lopettamisesta viesti ei mennytkään laskutukseen asti perille ja lopulta kortilta lähti koko katevaraus todellisen hinnan sijasta.Kävin koeponnistamassa entisellä mäntsälän shellillä, nykyisellä mäntsälän st1:llä tuota korttimaksua ja täytyy kehua sitä. Todella kätevästi toimii. Letku kiinni autoon ja vilautat apple watchista apple paytä maksupäätteelle joka on siinä itse satelliitissa kiinni eikä esim. Nesteen tyyliin yhtä erillistä maksupäätettä kaikille latureille.
Myös latauksen päättäminen onnistui helposti vilauttamalla samaa maksuvälinettä uudestaan. Tämäkin on helppoa kun on autoja (ainakin stellanssin konsernissa) jossa DC latausta ei voi lopettaa autosta käsin.
Tätä en kyllä usko ilman todisteita. Arvaisin että todennäköisemmin käyttäjä ei vain ole hoksannut miten se lopetetaan.Anteeksi mitäOnko oikeasti noin?
Anteeksi mitäOnko oikeasti noin?
Joskus se ohjekirjan avaaminen voi olla ihan ok tehdä.
Anteeksi mitäOnko oikeasti noin?
Tätä en kyllä usko ilman todisteita. Arvaisin että todennäköisemmin käyttäjä ei vain ole hoksannut miten se lopetetaan.
Joskus se ohjekirjan avaaminen voi olla ihan ok tehdä.
Ei näissä alkupään e-208/e-corsissa ainakaan voi autosta käsin lopettaa dc latausta. Aina lopetettava lataus laturiopetaattorin apillä tai tägillä. Ac lataus lopetaan avaamalla kakesta ovet.Ehkä kerran elämässäni edes istunut pösössä niin ei ole tullut kauheasti lueskeltua niiden ohjeita
Ei näissä alkupään e-208/e-corsissa ainakaan voi autosta käsin lopettaa dc latausta. Aina lopetettava lataus laturiopetaattorin apillä tai tägillä. Ac lataus lopetaan avaamalla kakesta ovet.
Jotkut hurjat kertonu että joskus saaneet dc latauksen poikki painamalla latausportin vieressä olevaa ajastus painiketta.
Mobiilisovellus on näissä sysipaska eikä siellä ole mahdollisuutta lopettaa latausta. Ajastuspainikkeella ei facekeskustelujen perusteella onnistu dc latauksen lopetus. Jotkut sanoo että riippuu mikä dc laturi kyseessä tai oltava vähintään yksi ajastus päällä että toimii.Piti ihan plärätä manuaali ja sen mukaan DC-lataus keskeytetään painamalla tuota "ajastuspainiketta" luukun vieressä ja varmaan mobiilisovelluksella samaisen toiminnon tekevästä napista?
Mobiilisovellus on näissä sysipaska eikä siellä ole mahdollisuutta lopettaa latausta. Ajastuspainikkeella ei facekeskustelujen perusteella onnistu dc latauksen lopetus. Jotkut sanoo että riippuu mikä dc laturi kyseessä tai oltava vähintään yksi ajastus päällä että toimii.
Skoda, Seat, Volkswagen, Hyundai, Kia ja Renault ainakin olleet Nissanin lisäksi. Lasketaanko B-Mersua tavisautoksi?Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.
Skoda, Seat, Volkswagen, Hyundai, Kia ja Renault ainakin olleet Nissanin lisäksi. Lasketaanko B-Mersua tavisautoksi?
Muistelin että 2019 tuli Citigo. No oli muitakin kuin pelkkä Leaf.Mitä tarjontaa mahtoi olla skodalla vuonna 2019? Vanhimmat citigo näyttää olevan 2020 rekattuja ja enyaqit 2021
Ei ole kylmän ilman versiota kertoo Moottori
Ei muuta kuin kaupanpurkuun.
Nonii, olen nyt tätä EX30 kiihtyvyyttä tässä tutkinut ja selvitellyt useammalla foorumilla. Volvon mukaan on ihan ominaisuus että kiihtyvyys alkaa pienenemään jossain 60% tienoilla. Kylmällä säällä kanssa kiihtyvyys rajoitettu.
EX30 kohdalla näyttäisi että jo 30% varaustasolla 0-100 aika alkaa olemaan jotain 5-6 sek luokkaa ja 10% kohdalla varmaan jotain 8 sekunnin luokkaa. Kylmällä tämä korostuu vielä enemmän.
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.
EX30 kohdalla näyttäisi että jo 30% varaustasolla 0-100 aika alkaa olemaan jotain 5-6 sek luokkaa ja 10% kohdalla varmaan jotain 8 sekunnin luokkaa. Kylmällä tämä korostuu vielä enemmän.
Ominaisuus ja markkinointi tässä sotii aika pahasti toisiaan vastaan. Jos siis mainostetaan autolle 0-100km/h kiihtyvyyttä alle 4 sekuntiin, mutta ei kerrota, että auto pääsee siihen vain yli 90% akkuvarauksella ja yli +25C lämpötiloissa niin on melko kyseenalaista mainontaa. Eli 95%:a normaalista käyttöajasta auto ei pääse lähellekään luvattuun arvoon niin kyllähän tuossa alkaa olla aineksia kaupan purkuun / reiluun korvaukseen.Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.
Toki kaikilla on omat tarpeet ja odotukset mutta jotenkin hankala nähdä tätä ongelmana. Kun aiemmista viesteistä ymmärsin että auto lähinnä ryömii eteenpäin... Mutta jos ei vastaa odotuksia niin minkäs teet.
Renkaita saat varmaan uusia aika tiheään tahtiin jos alle 5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyydelle on käyttöä kaiken aikaa kaikilla varaustasoilla![]()
Sormille tulee jos kauppaa yrittää purkaa, tuote ei ole rikki, siinä on vaan ominaisuus joka ei miellytä.
Oletko nyt ihan tosissasi? Kyllä asiakkaalla on oikeus vaatia että saa mitä on luvattu. Tai ainakin reunaehdot pitää mainita mainonnassa.
Otetaan esimerkki vaikka tämän foorumin teemoilta: Ostat todella nopean näytönohjaimen, mutta se toimii tuolla nopeudella talvella. Kun kesällä lämpötila nousee 5 astetta sisällä, nopeus laskee puoleen. Toteatko että "no kyllä tuolla vielä doomia pyörittää" vai oletko v1ttuuntunut?
edit: lisätään vielä että toisen brändin näytönohjaimessa ei ole tuota ongelmaa.
Karkeasti ottaen sähköauton "tehokäyrä" on lataus käyrän peilikuva. Lähes täyteen akkuun ladataan hitaasti mutta tehoa moottorille saa täysille. Lähes tyhjään akkuun ladataan täysiä, mutta tehon ulosotto rajoitetaan. Nämä on fysiikan määrittelemiä asioita, jotka pitää kaikissa sähköautoissa paikkaansa.
Vaihtelua automallien kesken tulee sitten esim siitä miten paljon "puskuria" akun tyhjään päähän jätetään, kuinka aggressiivisesti BMS suojelee akkua ja kuinka paljon voimapolkimen painalluksessa kompensoidaan akun pienenevää jännitettä.
Toki, enhän minä kirjoittanutkaan että purkua ei voisi vaatia, en vain henkilökohtaisesti pysty samaistumaan ongelmaan tai edes näkemään sitä ongelmana, kai tästäkin saa keskustella? Bensamoottorista ei kannata ottaa täysiä tehoja irti ennen kuin se on lämmennyt niin samalla tavalla olen valmis hyväksymään että 10-30 % akun varauksella ei ole 400 hevosvoimaa sähkömoottoreista käytettävissä.
Toki kaikilla on omat tarpeet ja odotukset mutta jotenkin hankala nähdä tätä ongelmana. Kun aiemmista viesteistä ymmärsin että auto lähinnä ryömii eteenpäin... Mutta jos ei vastaa odotuksia niin minkäs teet.
Renkaita saat varmaan uusia aika tiheään tahtiin jos alle 5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyydelle on käyttöä kaiken aikaa kaikilla varaustasoilla![]()
Mua vaan ihmetyttää että miten muilla valmistajilla tuo tehon tippuminen voi olla niin paljon pienempää. Tuskin tässä Volvossa on akku joka antaa puolet tehoista kun lataus alle 30%.
Edit: lause kirjoitettu loppuun. Jos tehot olis peilikuva, niin ei siltikään kyllä mun mielestä selitä käyttäytymistä.
No ei se ole ees 85% latauksella 8C lämpötilassa lähellekään sitä ku kävin testaamassa nyt aamulla. Auto ollut laturissa ja lämmitetty aamulla.
Kun jutellut sähköautoilijoiden kanssa ja lukenut paljon kokemuksia, niin en nyt ihan jaksa uskoa että tarvitaan 20C lämpötila että auto pääsisi lähelle luvattuja lukemia.
Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.
Edit: tässäkin keskustelussa muutama sanonut että oma sähköauto kyllä kulkee hyvin vaikka starttaisi aamulla kylmänä.
Eli mikä silloin 0-100 aika? Se on ehkä jo sanottu mutta on mennyt ohi silmien. Tuo ryömiminen tarkoittaa monelle niin montaa eri asiaa.Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.
Ok, sitten kuulostaa huolestuttavalta. Mulla on ensimmäinen talvi takana täyssähköautolla eikä se kovallakaan pakkasella niin paljoa rajoita tehoja että olisin huomannut mitään käytännön ajossa, johtuen ihan siitä että kylmällä säällä on usein myös niin liukasta ettei tulisi mieleenkään painaa poljinta pohjaan. Mutta esim. normaalisti kehätielle rampista kiihdyttäessä en ole huomannut eroa.
Kotona on tosin laturi eli kylmänä pienellä varauksella liikkeellelähdöt ovat olleet aika harvassa mutta on niitäkin ollut.
Eli mikä silloin 0-100 aika? Se on ehkä jo sanottu mutta on mennyt ohi silmien. Tuo ryömiminen tarkoittaa monelle niin montaa eri asiaa.
Suurelle osalle lukijoita 7-9 ei ole ryömimistä. Suurin osa ei ole varmaan edes ajanut autoa joka kiihtyy alle 7 sekunnin 0-100. Eikä asiassa ole muuta ongelmaa kuin se että saa erikoisia vinkkejä kuinka asia korjata.Kylmänä puhutaan varmaan 7-9 sek.
No kun akku lämmin, niin olen päässyt johonkin 5-6sek tienoille. Kylmänä puhutaan varmaan 7-9 sek.
^Kyllähän tuo on merkittävä virhe, kerran sitä ei ole mainittu tilausvaiheessa missään spekseissä. Veikkaan että ne ketkä vähättelevät tätä, eivät ole koskaan ajaneet autolla mikä kiihtyy (tai pitäisi kiihtyä) alle 4 sekkaa sataseen.
Esim kiihtyvyyden tuntuma on järkyttävän suuri jos verrataan vaikka 4 tai 5 sekkaa sataseen. Siihen verrattuna tuo 8 sekkaa on matelua.
Vaikka tuo 8 sekkaa on bensaperheautolle ihan ok tulos, mutta jos tuon suhteuttaa alaspäin, niin mitä mieltä olisi tuollaisen auton omistaja jos se kylmänä kiihtyisikin 20 sekkaa sataseen? Veikkaan että alkaisi se v-käyrä nousemaan.
Tekeekös muuten tuo Volvo samaa kuin Opel, Mokka-e:ssä saa moottorista täydet tehot irti vain sport-modella, jos ajaa normaalilla niin se leikkaa huipputehoista parikymmentä pinnaa pois, ecolla lähtee vielä lisää. Vai onko siellä kaikki tehot käytettävissä joka moodilla?
Tämä ainakin helposti selittäis sitä jos ei meinaa koskaan normaaliajossa saada luvattua kiihtyvyyttä.
Tehoero oman ja tuon vollen välillä toki niin iso ettei juuri voi verrata, mutta ei tuon Mokkan kanssa kyllä huomaa mitään eroa lähtee sillä sitten kylmänä tai lämpimänä liikkeelle. Toki harvoinpa sitä tulee poljettua autoa "täysillä" niin en tiedä huomaisko täyskiihdytyksissä jotain...
Tekeekös muuten tuo Volvo samaa kuin Opel, Mokka-e:ssä saa moottorista täydet tehot irti vain sport-modella, jos ajaa normaalilla niin se leikkaa huipputehoista parikymmentä pinnaa pois, ecolla lähtee vielä lisää. Vai onko siellä kaikki tehot käytettävissä joka moodilla?
Tämä ainakin helposti selittäis sitä jos ei meinaa koskaan normaaliajossa saada luvattua kiihtyvyyttä.
Tehoero oman ja tuon vollen välillä toki niin iso ettei juuri voi verrata, mutta ei tuon Mokkan kanssa kyllä huomaa mitään eroa lähtee sillä sitten kylmänä tai lämpimänä liikkeelle. Toki harvoinpa sitä tulee poljettua autoa "täysillä" niin en tiedä huomaisko täyskiihdytyksissä jotain...
Veikkaan et kun pistät polkimen pohjaan niin kaikissa ajotiloissa sieltä tulee se mitä on autosta saatavilla?
En tiedä onko siellä jotain "ohituskytkintä" joka laittaa kaiken peliin jos lapun laittaa lattiaan, mutta ainakin brittiläisissä jutuissa on useissa mainittu että eri ajotilat vaihtelee käytettävissä olevaa tehoa ja vääntöä, suomalaisissa koeajoissa ja esittelyissä asiaa ei sen enempää näytä mainittavan. Ainakin kaasuvaste on huomattavasti nopeampi sportilla kuin normalilla ja auto lähtee ihan eri tavalla liikkeelle, mutta ei ole tullut testattua käytännössä onko niissä eroa kiihtyvyydessä jos täydellä kaasulla lähtee. Ehkä pitää tehdä käytännön testi kun saa kesärenkaat alle, ei viitsi nastoilla raapia tällaisia testejä...
Suurelle osalle lukijoita 7-9 ei ole ryömimistä. Suurin osa ei ole varmaan edes ajanut autoa joka kiihtyy alle 7 sekunnin 0-100. Eikä asiassa ole muuta ongelmaa kuin se että saa erikoisia vinkkejä kuinka asia korjata.
Niissä nuhapumpuissa on vaihdelaatikko tekemässä sitä vääntöä mikä sautoista puuttuu.