Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.
Sen sijaan valikoima ylipäätään on viidessä vuodessa räjähdysmäisesti laajentunut. Ja sitten monelta valmistajalta on vasta neljän vuoden sisällä tullut se ensimmäisen sukupolven malli, joka nyt on päivittymässä vähitellen oikeasti hyväksi.
Joten kyllä, kehitysnopeus viimeisen viiden vuoden sisällä on ollut huima. Vielä huimempi kehitysnopeus on ollut latausverkoston puolella.
Tuo kertoo mielestäni lähinnä siitä, että muut ovat tehneet paljon kehitystyötä päästäkseen Teslan tasolle tai ainakin melko lähelle ja toki joltain osin hieman ohikin. Alkuperäinen pointtini oli se, että jos nyt on harkinnassa vaikka se 50 tonnin Enyaq nelivedolla niin ihan parissa vuodessa ei vaikuta olevan tulossa mitään olennaisesti parempaa halvemmalla. Markkinatilanne toki on epävakaa ja vaikea sanoa, milloin kannattaisi tehdä se hankinta.
Latausverkoston osalta olet tietenkin oikeassa eli sähköautoilu on nyt todella helppoa verrattuna viiden vuoden takaiseen. Toisaalta nuo verkoston mahdollistavat laitteet, kuten Supercharger v3 ja Kempowerin S-sarja julkaistiin noin 5 vuotta sitten eli niitä nyt on lähinnä valmistettu ja asennettu viime vuosien aikana ja se on ehkä filosofinen kysymys, onko tuo varsinaista kehitystä. Uskon kyllä että molemmissa firmoissa on tehty paljon kehitystyötä tuonkin jälkeen, mutta tietyssä mielessä homma oli aika valmis viitisen vuotta sitten.