Yleistä keskustelua sähköautoista

Lueskelin jotain facebookissa jaettua uutista tms sähköautoista ja taas sai hämmästyä kommentteja lukiessa. On kyllä todella kummallista kuinka raivoissaan aikuiset ihmiset ovat sähköautoista? Varsinkin kun ei ketään sellaista pakota ostamaan tai sellaisella ajamaan. Vähän sama kun netti olisi täynnä vihakirjoituksia vaikka siitä että joku kalastaa perhoilla kun ainoa oikea tapa olisi käyttää virveliä tms. Ja vielä niin että tuollaisia kirjoittaisivat ne jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet kalastavansa.

On kyllä ihmiset kummallisia.

Noh, ihmiset vittuuntuvat jos niille yritetään syöttää joko pakottamalla(esim. taloyhtiöiden latauspistokkeet tai polttoaineiden hinnankorotukset sekoitevelvollisuuden takia) tai epäsuorasti jollain "keppihevosella" jonkinlaista narratiivia oli se sitten veganismi, sähköautoilu, woke eli postmoderni identiteettimarxismi tai jokin muu.
Jo pelkästään se, että ympäröivässä mediatulvassa joku -ismi ylikorostuu/"pakotetaan", aiheuttaa ärsytystä.
Neutraalimpi asenne mediassa ei ainakaan olisi pahaksi.

Ja se että ne ihmiset leimataan jonkinlaiseksi "edistyksen" jarruksi ei myöskään edistä asiaa. Varsinkin kun tavallisten tallaajien arki muodostuu kaikenlaisistra jokapäiväisistä taloudellisista perushaasteista ja ihan muista asioista.

Mun puolesta ihmiset syököön mitä haluavat ja liikenteen murroksen saa hoitaa normaali markkinatalous demokratiassa.
Itse syön hyvin vähän esim. lihatuotteita pl. jalostetut maitotuotteet ja ajelen minimit. Mutta se on ihan mun oma asiani.

(taas tartuin offtopikkiin mutta lopetan tällä kertaa tähän)
 
Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.

Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?

Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
 
Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.

Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?

Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Ei ole normaalia. Todella kylmällä eli joku -20 tai enemmän ja on pidempään ollut käyttämättä voi alkuun olla hieman pienemmät tehot, esim tänä talvena huomasin että bemmi antoi luvatun 544hv sijaan vaan nelisensataa ennenku hieman lämpeni.
Normitilanteissa akun varauksella ei ole merkitystä tehoihin, antaa maksimit ihan 0% asti.
 
Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.

Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?

Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Ei ole normaalia. 430hp:ssa on niin paljon reserviä että käytännön ajossa ei pitäisi mitään huomata.
 
Kiitos paljon vastauksista. Eli kyllä tossa jotain on vialla.

Vien huoltoon heti alkuviikosta.
 
Io-techin videolta voi kyllä katsoa että eipä se ex30 kiihdy juurikaan mihinkään kun akku on viileä. Kannattaa nyt siihen ainakin verrata, että vastaako oma kiihtyvyys ko. Sampsan ja Kokkosen kokemuksia. Voi olla siis ihan ko. auton ominaisuus.
 
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.

Vastahan ne viisi tonnia hinnoista pudottivat. Se vaan tehtiin niin, että tuotiin "tavallisten" mallien rinnalle business-mallit, joissa ainoa ero on alempi hinta. Mutta toki se seuraavakin pudotuskierros tulee enemmin tai myöhemmin. Vaan loputtomiinhan sitä saa odottaa, jos odottamaan jää, koska aina tulee seuraavakin.
 
Ei ole normaalia. Todella kylmällä eli joku -20 tai enemmän ja on pidempään ollut käyttämättä voi alkuun olla hieman pienemmät tehot, esim tänä talvena huomasin että bemmi antoi luvatun 544hv sijaan vaan nelisensataa ennenku hieman lämpeni.
Normitilanteissa akun varauksella ei ole merkitystä tehoihin, antaa maksimit ihan 0% asti.
Ei nyt ihan näinkään, vaan akun varauksella on merkitystä tehoihin, mutta ei niin paljon, että käytös olisi tuollaista ja toki vaikutus vaihtelee eri valmistajien välillä. Esimerkiksi Björnin testeissä VW ID4 GTX täydellä akulla 0-100 6.2s ja 10% akulla 7.5s. Mikäli akku on ollut suht tyhjä ja vielä kylmä, tehot leikkaantuvat joissakin autoissa tosi paljon, Volvosta ei omaa kokemusta niin en siitä osaa sanoa tarkemmin.
 
Kunpa olis se kristallipallo. Olis tarjolla muutaman tonnin ajettu Hyundai Ioniq 5 AWD Premium(käyttöönotto 2023 alussa), hintaa n.50k ja kohtuu hyvä rahoitustarjous.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Mitä olette mieltä? Tuo hinta kyllä pitäisi olla kohdillaan kun vertaa nettiauton tarjontaan.
Tuon arvo tulee seuraavan parin vuoden aikana laskemaan keskimäärin noin 750€-1000€ kuussa.
 
Ja tämä pätee ~kaikkiin tuon hintaluokan autoihin, käyttövoimasta riippumatta - pl. Jotkut keräilyharvinaisuudet joita harvempi nyt arkiautona käyttää muutenkaan.
Jep. Voisi olla viisaampi vaihtoehto ostaa nyt jotain mihin on varaa ilman lainaa ja parin vuoden ajan latailla vähän useammin pitkillä matkoilla. Kahden vuoden päästä taskusta löytyy sen verran paljon enemmän että sillä saa tuota Inoniccia vastaavan vehkeen ostettua myös ilman lainaa. Tämä ero sillä että halvempi vehje ei pudota arvoaan läheskään samaan tahtiin ja korkomenot jää pois.
 
Tuo 50 tonnia on nelivetoisissa aika vedenjakaja, ettei sellaista oikein tuota halvemmalla saa. Varsinkin tietyillä varusteilla (esim. vetokoukku) niin menee yksittäisiä poikkeusyksilöitä lukuunottamatta siihen 50k päälle.

Sinänsä mukava että valikoimaa alkaa olla tuossa 50k paikkeilla nelivetoisissa eri valmistajilta niin voi preferoida niitä ominaisuuksia (ja mahdollisesti vaihtoautohyvitystä) mitä haluaa/tarvitsee. Aika monessa mallissa vaan nelivedosta saa edelleen maksaa aika reilua lisähintaan, joten kaksivetoinen houkuttelee tuon takia monesti.
 
Jep. Voisi olla viisaampi vaihtoehto ostaa nyt jotain mihin on varaa ilman lainaa ja parin vuoden ajan latailla vähän useammin pitkillä matkoilla. Kahden vuoden päästä taskusta löytyy sen verran paljon enemmän että sillä saa tuota Inoniccia vastaavan vehkeen ostettua myös ilman lainaa. Tämä ero sillä että halvempi vehje ei pudota arvoaan läheskään samaan tahtiin ja korkomenot jää pois.
Ja silloin saa taas odottamalla lisää 2 vuotta ni paremman jne jne. Mitään ei oikeastaan ikinä kannata ostaa, koska muutaman vuoden päästä saa samalla rahalla paremman.
 
Io-techin videolta voi kyllä katsoa että eipä se ex30 kiihdy juurikaan mihinkään kun akku on viileä. Kannattaa nyt siihen ainakin verrata, että vastaako oma kiihtyvyys ko. Sampsan ja Kokkosen kokemuksia. Voi olla siis ihan ko. auton ominaisuus.

Oma kiihtyy ehkä vielä hitaammin mutta en nyt ole testannut ihan tuota samaa skenaariota, itse testaillut käytännössä n. 10 min ajon jälkeen.

Täytyy sanoa että jos tuo on ominaisuus ja joutuu ajamaan 80hp autolla autolla 6kk vuodesta, niin lähen kyllä hakemaan kaupan purkua huomenna ja vaihdan johonkin toimivaan vehkeeseen. Tietenkin myyjällä on oikeus pyrkiä korjaamaan ongelmat mutta jos menee helvetin vaikeaksi niin sitten vaan otan kuokkaa vaihdossa johonkin mikä toimii.

Tänään ajelin varmaan sen 20min ja autossa ei ollut vieläkään mitään tehoja. Esilämmitin akkua ja kävin pikalaturilla, niin sen jälkeen alkoi olla tehoja. Tosin 400kw laturilla ois menny 2,5h ladata 90% asti joten en ihan hirveän kauaa siinä jaksanut venailla.
 
Jos tarvitset autoa, mahdollisesti jopa useammaksi vuodeksi, ja tuo sopii tarpeeseen niin osta. Jos haluat huvikseen ostaa ja minimitappioilla myydä vuoden jälkeen pois niin ei välttämättä kannata.
Mitään pakkoa ei ole autoa vaihtaa, kiinnostelis vaan siirtyä sähköautoon. Talouteen jää vielä kyllä polttomoottori vehjekkin.
Nykyisellä bensa autolla kyllä hyvin vielä ajelee, joskin liian pieni meidän nyky tarpeisiin. Takuuta jäljellä vielä n.3,5 vuotta.
Tuo Ioniq olis kaikinpuolin sopiva vehje kyllä ja jos kerralla kunnollisen ostaa niin sitä voisi pitää vähintään 4-5 vuotta.
 
Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.

Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?

Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Ei ole normaalia yleensä sähköautoille, mutta kuuntelin sähköautomiehet 201 jakson jossa olivat tuota ex30 mallia koeajaneet ja tuo EX30 vain ilmeisesti on tuollainen, kun akku ei ole täynnä niin auto on täysi luuska. Eli siis kyseisen mallin ominaisuus.
 
Ei ole normaalia yleensä sähköautoille, mutta kuuntelin sähköautomiehet 201 jakson jossa olivat tuota ex30 mallia koeajaneet ja tuo EX30 vain ilmeisesti on tuollainen, kun akku ei ole täynnä niin auto on täysi luuska. Eli siis kyseisen mallin ominaisuus.

Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.
 
En tiedä, haluaisinko oikesti edes mieltäni pahoittaa, mutta voitko kopioida, referoida tai muuten anonymisoidusti kertoa, millaisia kommentteja sieltä löytyy. Facebookissa en ole, enkä aio liittyä, mutta olen kuitenkin sen verran utelias tietämään, millaisia ovat sähköautovastustajien argumentit.
Sehän tässä hauskaa onkin kun ei edes ole mitään argumentteja. Keskustelun anti on tasoa "sähkövatkaimet ovat naurettavia" jne. Kommentoijat eivät ole itse koskaan sähköautoa edes kokeilleet ja moni vielä kirjoittaa ettei koskaan tule kokeilemaankaan jne. Mutta silti ollaan 100% varmoja että kaikki sähköautot ovat huonoja.

Lähinnä ihmetyttää että miten asia voi aiheuttaa niin monissa niin suuria tunteita? Itselläni ei ole tullut edes mieleen mitään tuollaista koskaan, en tosin ole ikinä ollut mikään intohimoinen autoilija tai nauttinut erityisesti mistään moottoreista tms. ikinä, joten sähköauton hankintaankaan ei liittynyt mitään suuria tunteita.
 
Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.

En tietty tiedä mitä ominaisuuksia vaadit, mutta jos tehoja haluaa niin MG4 Xpower on myös ihan jees:
 
Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.
Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.
 
Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.

En tiedä asiasta tai ko. viasta mitään mutta ei ehkä kannata noin kovasti kiirehtiä. Kyseinen automalli on ollut ylipäätään kellään asiakkaalla vasta muutamia viikkoja ja käsittääkseni ehtinyt saada parikin ohjelmistopäivitystä, tuo sinunkin ongelmasi varmasti korjaantuu. Enkä mitenkään usko noin radikaalin tehonpudotuksen olevan mikään ominaisuus.
 
En tiedä asiasta tai ko. viasta mitään mutta ei ehkä kannata noin kovasti kiirehtiä. Kyseinen automalli on ollut ylipäätään kellään asiakkaalla vasta muutamia viikkoja ja käsittääkseni ehtinyt saada parikin ohjelmistopäivitystä, tuo sinunkin ongelmasi varmasti korjaantuu. Enkä mitenkään usko noin radikaalin tehonpudotuksen olevan mikään ominaisuus.
Paitsi jos on joku 2 viikon palautusaika? En tiedä miten volvoja ostetaan? Mutta jos nettikaupasta niin voi palauttaa 2 viikon sisällä.

Voi toki olla että asia korjataan softapäivityksellä, tai sitten ei. Ja jos ei niin sitten myöhemmin onkin mahdotonta palauttaa.
 
Paitsi jos on joku 2 viikon palautusaika? En tiedä miten volvoja ostetaan? Mutta jos nettikaupasta niin voi palauttaa 2 viikon sisällä.

Voi toki olla että asia korjataan softapäivityksellä, tai sitten ei. Ja jos ei niin sitten myöhemmin onkin mahdotonta palauttaa.

Varmastikin on ihan perinteiset autokaupat tehty, Teslan lisäksi "aitoja" autojen nettitilauksia on tainnut saada Suomessa Polestareista. Kyllä merkkiliike tuollaisen ongelman ottaa hoitoon ja olisi siitä kuulunut jo muualtakin jos tehot oikeasti tippuisivat kaikissa autoissa akku kylmänä luokkaan alle 100 hp.
 
Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.

Omalla kohdalla on kyseessä siis ihan älytön tehon pudotus vaikka akku olisi puoliksi täynnä. En yhtään liioittele jos sanon että vanha 1,6l 90hp Corolla kiihtyy yhtä nopeasti. Ja jos tuo on oikeasti tuommoinen, niin käytännössä se tarkoittaa että ajan puolet vuodesta alle sata heppaisella autolla, joka ei nyt ole ihan sitä mitä odotin. Ymmärrän kyllä jos auto ei 40% latauksella nollassa asteessa kiihdy 3,6 sekunnissa sataan, Tesloilla näyttäisi foorumien mukaan olevan ihan sama ongelma, mutta jos en pysty liittymään motarille turvallisesti aamuisin työmatkalla, niin alkaa olemaan vähän liikaa.

En tiedä asiasta tai ko. viasta mitään mutta ei ehkä kannata noin kovasti kiirehtiä. Kyseinen automalli on ollut ylipäätään kellään asiakkaalla vasta muutamia viikkoja ja käsittääkseni ehtinyt saada parikin ohjelmistopäivitystä, tuo sinunkin ongelmasi varmasti korjaantuu. Enkä mitenkään usko noin radikaalin tehonpudotuksen olevan mikään ominaisuus.

Joo käyn huomenna Bilialla vähän kyselemässä että mikä on homman nimi.

Kyllä merkkiliike tuollaisen ongelman ottaa hoitoon ja olisi siitä kuulunut jo muualtakin jos tehot oikeasti tippuisivat kaikissa autoissa akku kylmänä luokkaan alle 100 hp.

No tämä on kyllä totta. Saavat huollossa katsoa tuota. Bilia on kyllä ollut tosi hyvä autokauppa, saanut aina valita itse minkä auton ottaa huollon ajaksi, ja ovat nopeasti ottaneet auton huoltoon.
 
En tietty tiedä mitä ominaisuuksia vaadit, mutta jos tehoja haluaa niin MG4 Xpower on myös ihan jees:
Jos helppoa ja vaivatonta autoilua kaipaa, niin en ehkä lähtisi uutta kiinalaista testaamaan Suomessa. Kyseinen malli ei pärjännyt hyvin esim. TM Talviautotestissä, joskin BYD vielä huonommin.

Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.

Omassa Model 3 perffissä huomasin eilen ensimmäistä kertaa laiskuutta, kun akkua oli jäljellä <5%. Ei välttämättä siis kovaa pakkasta tarvitse, mutta hyvin alhaisen varauksen. Ja edelleen lähti kyllä paikaltaan hyvin ripeästi, motarinopeudessa sitten ohituskiihtyvyydessä huomasi. Käytännössä tuota tehon rajoittamisen ongelmaa ei mielestäni Teslassa kuitenkaan ole.

Myöskin vasemmalla ylhäällä näkyvästä voimapalkista sen huomaa, alkoi olemaan reilu puolet palkista katkoviivaa eli aluetta jonne poljinta runttaamalla ei enää päässyt. (Kuvassa vihreän regenin oikealla puolella oleva positiivisen tehon alue).
Voimapalkki.jpg
 
Omalla kohdalla on kyseessä siis ihan älytön tehon pudotus vaikka akku olisi puoliksi täynnä. En yhtään liioittele jos sanon että vanha 1,6l 90hp Corolla kiihtyy yhtä nopeasti. Ja jos tuo on oikeasti tuommoinen, niin käytännössä se tarkoittaa että ajan puolet vuodesta alle sata heppaisella autolla, joka ei nyt ole ihan sitä mitä odotin. Ymmärrän kyllä jos auto ei 40% latauksella nollassa asteessa kiihdy 3,6 sekunnissa sataan, Tesloilla näyttäisi foorumien mukaan olevan ihan sama ongelma, mutta jos en pysty liittymään motarille turvallisesti aamuisin työmatkalla, niin alkaa olemaan vähän liikaa.



Joo käyn huomenna Bilialla vähän kyselemässä että mikä on homman nimi.



No tämä on kyllä totta. Saavat huollossa katsoa tuota. Bilia on kyllä ollut tosi hyvä autokauppa, saanut aina valita itse minkä auton ottaa huollon ajaksi, ja ovat nopeasti ottaneet auton huoltoon.
Niin uusi malli että varmastikin on päivitystä tulossa mikäli koskee kaikkia tuota mallia olevia, luulisi ulinan olevan melkoista jos tosiaan auton toiminta olevan tuollaista.
 
Niin uusi malli että varmastikin on päivitystä tulossa mikäli koskee kaikkia tuota mallia olevia, luulisi ulinan olevan melkoista jos tosiaan auton toiminta olevan tuollaista.

Oot ihan oikeassa. Varmaan vaan peruna toi oma auto, ehkä saavat huollossa jotain aikaa siihen.
 
Oot ihan oikeassa. Varmaan vaan peruna toi oma auto, ehkä saavat huollossa jotain aikaa siihen.

Kyllä se ihan hyvä on tarkastaa jos alkaa jo olee 90hp corollan tasoa kiihtyvyys. Taannoin törmäsin videoon missä etsivät vikaa bemarista kun tehot hävis kun antoi kenkää niin siellä kyykkäsi yhen akkukennon jännite isommalla kuormalla. Ei tuosta mitään vikaa auto ollut kuitenkaan ilmoittanut.
 
Kyllä se ihan hyvä on tarkastaa jos alkaa jo olee 90hp corollan tasoa kiihtyvyys. Taannoin törmäsin videoon missä etsivät vikaa bemarista kun tehot hävis kun antoi kenkää niin siellä kyykkäsi yhen akkukennon jännite isommalla kuormalla. Ei tuosta mitään vikaa auto ollut kuitenkaan ilmoittanut.

Tässä on se vähän ärsyttävä juttu että kun pidin autoa tänään hetken pikalaturissa, niin sen jälkeen siihen tuli kunnolla voimaa. Sen takia vähän pelkään että kyseessä on ominaisuus. Tosin voisin kuvitella että olisin jostain lukenut asiasta jos muillakin olisi kylminä aamuina auto noin hidas.
 
Tässä on se vähän ärsyttävä juttu että kun pidin autoa tänään hetken pikalaturissa, niin sen jälkeen siihen tuli kunnolla voimaa. Sen takia vähän pelkään että kyseessä on ominaisuus. Tosin voisin kuvitella että olisin jostain lukenut asiasta jos muillakin olisi kylminä aamuina auto noin hidas.

Mikä tässä tapauksessa on kylmä aamu?

Itse miellän akun kannalta kylmäksi n. -10 — -15 lämpötilat, joiden alapuolella saattaa alkaa akkukemiasta riippuvat menohalut vähenemään, tosin noin radikaalista muutoksesta en ole kuullut.
 
Mikä tässä tapauksessa on kylmä aamu?

Itse miellän akun kannalta kylmäksi n. -10 — -15 lämpötilat, joiden alapuolella saattaa alkaa akkukemiasta riippuvat menohalut vähenemään, tosin noin radikaalista muutoksesta en ole kuullut.

Mitä tässä nyt on ollut n. 0 astetta muutamia viikkoja siitä kun sai auton.
 
Otin tuon ex30:n kylmästä pihasta kylmänä koeajoon ja kyllä se neliveto ainakin ihan hyvin lähti 500 metrin jälkeen. Luulis, että olis huomannut jotain mätää (jos olisi ollut) kun ”verrokkina” neliveto Ioniq 5. Sitä en osaa sanoa antoiko kaiken mitä lähti, mutta millään tasolla tuhnuksi ei voinut sanoa.

e: Koeajoauton akkua en muista tarkkaan, mutta ei se täysi ollut. 50-80 % välillä varmaan.
 
Ja silloin saa taas odottamalla lisää 2 vuotta ni paremman jne jne. Mitään ei oikeastaan ikinä kannata ostaa, koska muutaman vuoden päästä saa samalla rahalla paremman.
Onko se odottamista jos ostaa heti, mutta alkuun halvemman ja kerää siitä hyödyt? Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.
 
Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.
Pidän tuota melkoisena liioitteluna, jos puhut uusista autoista. Nykyisin kuitenkin saa 50k€:llä aika monelta merkiltä sen 300-heppaisen nelivedon. Parin vuoden päästä tuossa 25 kilon hintaluokassa on saatavilla ehkä Renault 5 ja ID.2...kiinalaisilta varmaan toki saa hieman isompia ja tehokkaampia autoja tuohon rahaan.
 
Otin tuon ex30:n kylmästä pihasta kylmänä koeajoon ja kyllä se neliveto ainakin ihan hyvin lähti 500 metrin jälkeen. Luulis, että olis huomannut jotain mätää (jos olisi ollut) kun ”verrokkina” neliveto Ioniq 5. Sitä en osaa sanoa antoiko kaiken mitä lähti, mutta millään tasolla tuhnuksi ei voinut sanoa.

e: Koeajoauton akkua en muista tarkkaan, mutta ei se täysi ollut. 50-80 % välillä varmaan.

Kiitos tiedosta. Kai tuossa omassa koslassa on jotain mätää. Huomenna valittamaan Biliaan!
 
Autojen hinnat ovat nousseet merkittävästi 10 vuodessa. Euroopassa uusien autojen keskihinta on noussut alle 30 000 eurosta yli 40 0000 euroon. Hinnannousu koskee myös polttomoottoriautoja ja hybridejä, vaikka sähköautot ovat toki keskihinnaltaan vielä selvästi kalliimpia kuin polttikset. Mutta joka tapauksessa en usko, että keskihinta ihan helposti painuisi alle 30ke.
 
Kiitos tiedosta. Kai tuossa omassa koslassa on jotain mätää. Huomenna valittamaan Biliaan!

Kirjoitustesi perusteella olen 100% varma että autossa on vikaa, tuo ei voi olla ominaisuus koska se oltaisiin kyllä nostettu isolla kirjoimilla otsikoihin muuallakin.

Eli mene suosiolla Biliaan ja käske lukemaan koodit ja vie se vielä sillä 30-40% varaustasolla ja käske käymään koeajolla.
 
En tiedä, haluaisinko oikesti edes mieltäni pahoittaa, mutta voitko kopioida, referoida tai muuten anonymisoidusti kertoa, millaisia kommentteja sieltä löytyy. Facebookissa en ole, enkä aio liittyä, mutta olen kuitenkin sen verran utelias tietämään, millaisia ovat sähköautovastustajien argumentit.
Etsi mikä tahansa sähköautojuttu Iltalehdestä/sanomista ja ala lukea kommenttiosiota. Noi on sentään kait jotenkin moderoitu vrt. Facebook, niin facessa sitten saa päästellä sellaisia aivopieruja kun vajaammalle väestönosalle vaan mieleen juolahtaa.
 
Kirjoitustesi perusteella olen 100% varma että autossa on vikaa, tuo ei voi olla ominaisuus koska se oltaisiin kyllä nostettu isolla kirjoimilla otsikoihin muuallakin.

Eli mene suosiolla Biliaan ja käske lukemaan koodit ja vie se vielä sillä 30-40% varaustasolla ja käske käymään koeajolla.

Joo tarkoituksena mennä huomenna vähän juttelemaan.

Kävin testailemassa autoa tuossa äsken samalla kun piti käydä kaupassa. 35% akkua ja olin ajellut joku 20 minuuttia että akku hieman lämpeäisi ja otin 0-100 ajan motarin rampista, about 7 sekuntia meni. Oli vähän pirteämpi kuin tänään aikaisemmin, johtuen varmaan että akku oli vielä vähän lämmin edellisistä ajoista. Aamulla tosiaan liikkelle lähtö oli ihan matelua ja veikkaisin että 0-100 aika jotain 9 sekuntin luokkaa, nyt sentään vähän painoi selkää penkkiin. Ulkona oli 6 astetta lämmintä.

Lämmitin sitten akkua joku 20 minuuttia kun ajelin pikalaturille (joka antoi jotain 80kw joka tuntuu aika alhaiselta kun tarkoittaa että saa istua tunnin laturilla). Latasin 50% ja sitten autosta löytyi tehoja, kokeilin motarin rampista niin sain jotain 4,5 - 5 sek 0-100 vaikka oli märkä tie ja renkaat hieman suti.

Eli moottorit ja auto kyllä toimii. On kyllä aika ihan hanurista jos kylmässä (eikä edes pakkasella) alle 50% akulla auto on noin hidas.
 
Onko se odottamista jos ostaa heti, mutta alkuun halvemman ja kerää siitä hyödyt? Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.
Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.

Eli aina jos odotat, niin olet suhteellisesti silti samassa tilanteessa odotuksen jälkeenkin.

Ja halpaa sähköautoa ei kannata nyt ostaa vain sen vuoksi, että se on halpa sähköauto. Jos se halpa ei ole mieluinen, niin ei sitä kannata ostaa vaikka se olisi kuinka halpa. Mieluummin valkkaa sitten sellaisen, josta pitää.
 
Lämmitin sitten akkua joku 20 minuuttia kun ajelin pikalaturille (joka antoi jotain 80kw joka tuntuu aika alhaiselta kun tarkoittaa että saa istua tunnin laturilla). Latasin 50% ja sitten autosta löytyi tehoja, kokeilin motarin rampista niin sain jotain 4,5 - 5 sek 0-100 vaikka oli märkä tie ja renkaat hieman suti.

Onhan sinulla tiedossa akun esilämmityksen tarve (laturille navigointi)? On vielä sellaiset kelit että ilman esilämmitystä ei kovin hyviä lataustehoja saa vaikka SoC olisi matala. Ja esilämmitys vaatii jonkin matkaa ajamista eli jos pikalaturille on matkaa kymmenen minuuttia ja lähdet täysin kylmällä akulla niin ei ehdi esilämmittää.
 
Onhan sinulla tiedossa akun esilämmityksen tarve (laturille navigointi)? On vielä sellaiset kelit että ilman esilämmitystä ei kovin hyviä lataustehoja saa vaikka SoC olisi matala. Ja esilämmitys vaatii jonkin matkaa ajamista eli jos pikalaturille on matkaa kymmenen minuuttia ja lähdet täysin kylmällä akulla niin ei ehdi esilämmittää.

Joo esilämmitin sitä jotain 20 minuuttia navin avulla.

Voi tietenkin olla että vaatii vielä pidemmän lämmityksen että päästään yli 100kw tehoihin.
 
Vaatii yli puoli tuntia tai enemmänkin, ei riitä 20 min.
Höpöjä. Kelit plussan puolella, niin ei todellakaan tarvii mitään puolen tunnin lämmityksiä. Ajan 3km pihasta laturille ja saan siitä parin minuutin sisään sen 100. Eri asia sitten, jos se laturi on jossain ABC:lla. Silloin sieltä voi ruuhkista ja taivaankappaleiden asennosta riippuen tulla ihan mitä tahansa, yleensä vähemmän kuin muualta.
 
Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.

Eli aina jos odotat, niin olet suhteellisesti silti samassa tilanteessa odotuksen jälkeenkin.

Ja halpaa sähköautoa ei kannata nyt ostaa vain sen vuoksi, että se on halpa sähköauto. Jos se halpa ei ole mieluinen, niin ei sitä kannata ostaa vaikka se olisi kuinka halpa. Mieluummin valkkaa sitten sellaisen, josta pitää.
Itse ajattelin tuon niin että ne pääominaisuudet, kuten nyt vaikka 500km range tulisi uusissa parin vuoden päästä hintaan 25k ja nyt 50k. En siis meinannut että samaa autoa käytettynä ostaisi sitten kun se on vanhentunut, vaan uuden. Kun nuo 2 vaihtoehtoa laskee niin toisessa ajetaan tosiaan hetken aikaa vähän huonommalla, mutta raha joka säästyy seuraavaan autoon on aikamoinen. Pääsee irti siitä pyörästä jossa aina ostetaan lainalla ja kokoajan maksetaan peruskulujen päälle vielä korkoja.

Toki jos markkinat ei tuotakkaan parin vuoden päästä niitä 25k autoja 500km rangella ja hitaalla arvonalenemalla niin laskelmat menee uusiksi.
 
Ex30:ssä on käsittääkseni se sama ominaisuus kuin joissakin muissa autoissa, että akun esilämmitys sammuu kun akun varaustaso alittaa 20%. Sinänsä ko. malli on aika hätäisesti markkinoille tulleen tuntuinen ja softapuutteiden lisäksi siitä puuttuu aika paljon volvomaisuuksia (kuten Kokkonen osuvasti kommentoikin).
 
Itse ajattelin tuon niin että ne pääominaisuudet, kuten nyt vaikka 500km range tulisi uusissa parin vuoden päästä hintaan 25k ja nyt 50k. En siis meinannut että samaa autoa käytettynä ostaisi sitten kun se on vanhentunut, vaan uuden. Kun nuo 2 vaihtoehtoa laskee niin toisessa ajetaan tosiaan hetken aikaa vähän huonommalla, mutta raha joka säästyy seuraavaan autoon on aikamoinen. Pääsee irti siitä pyörästä jossa aina ostetaan lainalla ja kokoajan maksetaan peruskulujen päälle vielä korkoja.

Toki jos markkinat ei tuotakkaan parin vuoden päästä niitä 25k autoja 500km rangella ja hitaalla arvonalenemalla niin laskelmat menee uusiksi.

Kyllähän jo nytkin saa MG4:n 450km WLTP-rangella aika lähelle tuota rahaa. Nykyisten hyvin hinnoiteltujen 50k€ autojen (Model Y, ID.4) ominaisuuksia on ihan turha odottaa parin vuoden päästä puoleen hintaan. Saattaa jopa olla että hinnat hieman nousevat, jos kiinalaisille autoille tulee uusia tulleja.
 
Vaatii yli puoli tuntia tai enemmänkin, ei riitä 20 min.
Saisi muihinkin autoihin ku volkkariin tulla info näytölle paljonko lämmitystä tarttee ja paljonko lataus tulee olemaan. Kummallista että vw tietääkseni ainoana on saanut softansa sen verran järkeväksi että antaisi asiakkaalle jotain järkevää tietoa. Tottakai joo jos jonnekin pitkälle tuntemattomaan menossa niin auto osaa sen tehdä automaagisesti jos haluaa pysähdellä auton toivomissa paikoissa. Aina ei vaan jaksaisi navigoida jonnekin tuttuihin paikkoihin ja pysähdyksiä voisi tehdä muuallakin ku aina samoilla ja optimaalisimmilla latureilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 403
Viestejä
4 506 817
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom