Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lueskelin jotain facebookissa jaettua uutista tms sähköautoista ja taas sai hämmästyä kommentteja lukiessa. On kyllä todella kummallista kuinka raivoissaan aikuiset ihmiset ovat sähköautoista? Varsinkin kun ei ketään sellaista pakota ostamaan tai sellaisella ajamaan. Vähän sama kun netti olisi täynnä vihakirjoituksia vaikka siitä että joku kalastaa perhoilla kun ainoa oikea tapa olisi käyttää virveliä tms. Ja vielä niin että tuollaisia kirjoittaisivat ne jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet kalastavansa.
On kyllä ihmiset kummallisia.
Ei ole normaalia. Todella kylmällä eli joku -20 tai enemmän ja on pidempään ollut käyttämättä voi alkuun olla hieman pienemmät tehot, esim tänä talvena huomasin että bemmi antoi luvatun 544hv sijaan vaan nelisensataa ennenku hieman lämpeni.Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.
Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?
Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Ei ole normaalia. 430hp:ssa on niin paljon reserviä että käytännön ajossa ei pitäisi mitään huomata.Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.
Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?
Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Jos ne nyt yhtakkia putoaa 5t niin se on kompensoitu ajamalla 2 vuotta kauemminTiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Ei nyt ihan näinkään, vaan akun varauksella on merkitystä tehoihin, mutta ei niin paljon, että käytös olisi tuollaista ja toki vaikutus vaihtelee eri valmistajien välillä. Esimerkiksi Björnin testeissä VW ID4 GTX täydellä akulla 0-100 6.2s ja 10% akulla 7.5s. Mikäli akku on ollut suht tyhjä ja vielä kylmä, tehot leikkaantuvat joissakin autoissa tosi paljon, Volvosta ei omaa kokemusta niin en siitä osaa sanoa tarkemmin.Ei ole normaalia. Todella kylmällä eli joku -20 tai enemmän ja on pidempään ollut käyttämättä voi alkuun olla hieman pienemmät tehot, esim tänä talvena huomasin että bemmi antoi luvatun 544hv sijaan vaan nelisensataa ennenku hieman lämpeni.
Normitilanteissa akun varauksella ei ole merkitystä tehoihin, antaa maksimit ihan 0% asti.
Tuon arvo tulee seuraavan parin vuoden aikana laskemaan keskimäärin noin 750€-1000€ kuussa.Kunpa olis se kristallipallo. Olis tarjolla muutaman tonnin ajettu Hyundai Ioniq 5 AWD Premium(käyttöönotto 2023 alussa), hintaa n.50k ja kohtuu hyvä rahoitustarjous.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Mitä olette mieltä? Tuo hinta kyllä pitäisi olla kohdillaan kun vertaa nettiauton tarjontaan.
Ja tämä pätee ~kaikkiin tuon hintaluokan autoihin, käyttövoimasta riippumatta - pl. Jotkut keräilyharvinaisuudet joita harvempi nyt arkiautona käyttää muutenkaan.Tuon arvo tulee seuraavan parin vuoden aikana laskemaan keskimäärin noin 750€-1000€ kuussa.
Jep. Voisi olla viisaampi vaihtoehto ostaa nyt jotain mihin on varaa ilman lainaa ja parin vuoden ajan latailla vähän useammin pitkillä matkoilla. Kahden vuoden päästä taskusta löytyy sen verran paljon enemmän että sillä saa tuota Inoniccia vastaavan vehkeen ostettua myös ilman lainaa. Tämä ero sillä että halvempi vehje ei pudota arvoaan läheskään samaan tahtiin ja korkomenot jää pois.Ja tämä pätee ~kaikkiin tuon hintaluokan autoihin, käyttövoimasta riippumatta - pl. Jotkut keräilyharvinaisuudet joita harvempi nyt arkiautona käyttää muutenkaan.
Ja silloin saa taas odottamalla lisää 2 vuotta ni paremman jne jne. Mitään ei oikeastaan ikinä kannata ostaa, koska muutaman vuoden päästä saa samalla rahalla paremman.Jep. Voisi olla viisaampi vaihtoehto ostaa nyt jotain mihin on varaa ilman lainaa ja parin vuoden ajan latailla vähän useammin pitkillä matkoilla. Kahden vuoden päästä taskusta löytyy sen verran paljon enemmän että sillä saa tuota Inoniccia vastaavan vehkeen ostettua myös ilman lainaa. Tämä ero sillä että halvempi vehje ei pudota arvoaan läheskään samaan tahtiin ja korkomenot jää pois.
Io-techin videolta voi kyllä katsoa että eipä se ex30 kiihdy juurikaan mihinkään kun akku on viileä. Kannattaa nyt siihen ainakin verrata, että vastaako oma kiihtyvyys ko. Sampsan ja Kokkosen kokemuksia. Voi olla siis ihan ko. auton ominaisuus.
Mitään pakkoa ei ole autoa vaihtaa, kiinnostelis vaan siirtyä sähköautoon. Talouteen jää vielä kyllä polttomoottori vehjekkin.Jos tarvitset autoa, mahdollisesti jopa useammaksi vuodeksi, ja tuo sopii tarpeeseen niin osta. Jos haluat huvikseen ostaa ja minimitappioilla myydä vuoden jälkeen pois niin ei välttämättä kannata.
Ei ole normaalia yleensä sähköautoille, mutta kuuntelin sähköautomiehet 201 jakson jossa olivat tuota ex30 mallia koeajaneet ja tuo EX30 vain ilmeisesti on tuollainen, kun akku ei ole täynnä niin auto on täysi luuska. Eli siis kyseisen mallin ominaisuus.Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.
Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?
Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Ei ole normaalia yleensä sähköautoille, mutta kuuntelin sähköautomiehet 201 jakson jossa olivat tuota ex30 mallia koeajaneet ja tuo EX30 vain ilmeisesti on tuollainen, kun akku ei ole täynnä niin auto on täysi luuska. Eli siis kyseisen mallin ominaisuus.
Sehän tässä hauskaa onkin kun ei edes ole mitään argumentteja. Keskustelun anti on tasoa "sähkövatkaimet ovat naurettavia" jne. Kommentoijat eivät ole itse koskaan sähköautoa edes kokeilleet ja moni vielä kirjoittaa ettei koskaan tule kokeilemaankaan jne. Mutta silti ollaan 100% varmoja että kaikki sähköautot ovat huonoja.En tiedä, haluaisinko oikesti edes mieltäni pahoittaa, mutta voitko kopioida, referoida tai muuten anonymisoidusti kertoa, millaisia kommentteja sieltä löytyy. Facebookissa en ole, enkä aio liittyä, mutta olen kuitenkin sen verran utelias tietämään, millaisia ovat sähköautovastustajien argumentit.
Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.
Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.
Okei, eli näyttäisi että on siis ominaisuus. Lähden purkamaan kauppaa huomenna. Jos eivät pura niin sitten vaan vaihdan Tesla kolmoseen. En tykkää Teslan muotoilusta hirveästi, mutta melkeinpä ainoa malli tän lisäksi joka täyttää omat vaatimukset.
Paitsi jos on joku 2 viikon palautusaika? En tiedä miten volvoja ostetaan? Mutta jos nettikaupasta niin voi palauttaa 2 viikon sisällä.En tiedä asiasta tai ko. viasta mitään mutta ei ehkä kannata noin kovasti kiirehtiä. Kyseinen automalli on ollut ylipäätään kellään asiakkaalla vasta muutamia viikkoja ja käsittääkseni ehtinyt saada parikin ohjelmistopäivitystä, tuo sinunkin ongelmasi varmasti korjaantuu. Enkä mitenkään usko noin radikaalin tehonpudotuksen olevan mikään ominaisuus.
Paitsi jos on joku 2 viikon palautusaika? En tiedä miten volvoja ostetaan? Mutta jos nettikaupasta niin voi palauttaa 2 viikon sisällä.
Voi toki olla että asia korjataan softapäivityksellä, tai sitten ei. Ja jos ei niin sitten myöhemmin onkin mahdotonta palauttaa.
Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.
En tiedä asiasta tai ko. viasta mitään mutta ei ehkä kannata noin kovasti kiirehtiä. Kyseinen automalli on ollut ylipäätään kellään asiakkaalla vasta muutamia viikkoja ja käsittääkseni ehtinyt saada parikin ohjelmistopäivitystä, tuo sinunkin ongelmasi varmasti korjaantuu. Enkä mitenkään usko noin radikaalin tehonpudotuksen olevan mikään ominaisuus.
Kyllä merkkiliike tuollaisen ongelman ottaa hoitoon ja olisi siitä kuulunut jo muualtakin jos tehot oikeasti tippuisivat kaikissa autoissa akku kylmänä luokkaan alle 100 hp.
Jos helppoa ja vaivatonta autoilua kaipaa, niin en ehkä lähtisi uutta kiinalaista testaamaan Suomessa. Kyseinen malli ei pärjännyt hyvin esim. TM Talviautotestissä, joskin BYD vielä huonommin.En tietty tiedä mitä ominaisuuksia vaadit, mutta jos tehoja haluaa niin MG4 Xpower on myös ihan jees:
Autohaku | MG MG4 -autot | Hedin Automotive
Hedin Automotive on osa yhtä Euroopan suurimmista autoilun palveluja tarjoavaa yritystä Hedin Mobility Groupia. Edustamme Suomessa 19 automerkkiä ja palvelemme kaikissa autoiluun liittyvissä asioissa 22 paikkakunnalla.www.hedinautomotive.fi
Teslassakin on kovalla pakkasella joissain alle 5% varauksella kyllä huomattavissa tehon puutetta. En tiedä saisiko tehoja jos oikeasti pedaalia painaisi pohjaan, mutta normaaliajossa siis huomaa. Tosin luulen, että tämä on ihan akkujen yleinen ominaisuus/tuolla varmaan myös vähän suojellaan akkua. Mutta tosiaan vasta kun akku alkaa olemaan ihan tyhjänä. Tämä siis MYLR mallista huomiona, en tiedä muista malleista. Tosin harvoin nyt tulee ajettua akkua aivan tyhjäksi niin eipä tuolla ole isoa merkitystä.
Niin uusi malli että varmastikin on päivitystä tulossa mikäli koskee kaikkia tuota mallia olevia, luulisi ulinan olevan melkoista jos tosiaan auton toiminta olevan tuollaista.Omalla kohdalla on kyseessä siis ihan älytön tehon pudotus vaikka akku olisi puoliksi täynnä. En yhtään liioittele jos sanon että vanha 1,6l 90hp Corolla kiihtyy yhtä nopeasti. Ja jos tuo on oikeasti tuommoinen, niin käytännössä se tarkoittaa että ajan puolet vuodesta alle sata heppaisella autolla, joka ei nyt ole ihan sitä mitä odotin. Ymmärrän kyllä jos auto ei 40% latauksella nollassa asteessa kiihdy 3,6 sekunnissa sataan, Tesloilla näyttäisi foorumien mukaan olevan ihan sama ongelma, mutta jos en pysty liittymään motarille turvallisesti aamuisin työmatkalla, niin alkaa olemaan vähän liikaa.
Joo käyn huomenna Bilialla vähän kyselemässä että mikä on homman nimi.
No tämä on kyllä totta. Saavat huollossa katsoa tuota. Bilia on kyllä ollut tosi hyvä autokauppa, saanut aina valita itse minkä auton ottaa huollon ajaksi, ja ovat nopeasti ottaneet auton huoltoon.
Niin uusi malli että varmastikin on päivitystä tulossa mikäli koskee kaikkia tuota mallia olevia, luulisi ulinan olevan melkoista jos tosiaan auton toiminta olevan tuollaista.
Oot ihan oikeassa. Varmaan vaan peruna toi oma auto, ehkä saavat huollossa jotain aikaa siihen.
Kyllä se ihan hyvä on tarkastaa jos alkaa jo olee 90hp corollan tasoa kiihtyvyys. Taannoin törmäsin videoon missä etsivät vikaa bemarista kun tehot hävis kun antoi kenkää niin siellä kyykkäsi yhen akkukennon jännite isommalla kuormalla. Ei tuosta mitään vikaa auto ollut kuitenkaan ilmoittanut.
Tässä on se vähän ärsyttävä juttu että kun pidin autoa tänään hetken pikalaturissa, niin sen jälkeen siihen tuli kunnolla voimaa. Sen takia vähän pelkään että kyseessä on ominaisuus. Tosin voisin kuvitella että olisin jostain lukenut asiasta jos muillakin olisi kylminä aamuina auto noin hidas.
Mikä tässä tapauksessa on kylmä aamu?
Itse miellän akun kannalta kylmäksi n. -10 — -15 lämpötilat, joiden alapuolella saattaa alkaa akkukemiasta riippuvat menohalut vähenemään, tosin noin radikaalista muutoksesta en ole kuullut.
Onko se odottamista jos ostaa heti, mutta alkuun halvemman ja kerää siitä hyödyt? Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.Ja silloin saa taas odottamalla lisää 2 vuotta ni paremman jne jne. Mitään ei oikeastaan ikinä kannata ostaa, koska muutaman vuoden päästä saa samalla rahalla paremman.
Pidän tuota melkoisena liioitteluna, jos puhut uusista autoista. Nykyisin kuitenkin saa 50k€:llä aika monelta merkiltä sen 300-heppaisen nelivedon. Parin vuoden päästä tuossa 25 kilon hintaluokassa on saatavilla ehkä Renault 5 ja ID.2...kiinalaisilta varmaan toki saa hieman isompia ja tehokkaampia autoja tuohon rahaan.Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.
Otin tuon ex30:n kylmästä pihasta kylmänä koeajoon ja kyllä se neliveto ainakin ihan hyvin lähti 500 metrin jälkeen. Luulis, että olis huomannut jotain mätää (jos olisi ollut) kun ”verrokkina” neliveto Ioniq 5. Sitä en osaa sanoa antoiko kaiken mitä lähti, mutta millään tasolla tuhnuksi ei voinut sanoa.
e: Koeajoauton akkua en muista tarkkaan, mutta ei se täysi ollut. 50-80 % välillä varmaan.
Kiitos tiedosta. Kai tuossa omassa koslassa on jotain mätää. Huomenna valittamaan Biliaan!
Etsi mikä tahansa sähköautojuttu Iltalehdestä/sanomista ja ala lukea kommenttiosiota. Noi on sentään kait jotenkin moderoitu vrt. Facebook, niin facessa sitten saa päästellä sellaisia aivopieruja kun vajaammalle väestönosalle vaan mieleen juolahtaa.En tiedä, haluaisinko oikesti edes mieltäni pahoittaa, mutta voitko kopioida, referoida tai muuten anonymisoidusti kertoa, millaisia kommentteja sieltä löytyy. Facebookissa en ole, enkä aio liittyä, mutta olen kuitenkin sen verran utelias tietämään, millaisia ovat sähköautovastustajien argumentit.
Kirjoitustesi perusteella olen 100% varma että autossa on vikaa, tuo ei voi olla ominaisuus koska se oltaisiin kyllä nostettu isolla kirjoimilla otsikoihin muuallakin.
Eli mene suosiolla Biliaan ja käske lukemaan koodit ja vie se vielä sillä 30-40% varaustasolla ja käske käymään koeajolla.
Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.Onko se odottamista jos ostaa heti, mutta alkuun halvemman ja kerää siitä hyödyt? Parin vuoden päästä markkinat on täynnä 25k kärryjä tämän päivän 50k kärryjen ominaisuuksilla, eikä arvonalenemat ole enää yhtä jyrkkiä.
Lämmitin sitten akkua joku 20 minuuttia kun ajelin pikalaturille (joka antoi jotain 80kw joka tuntuu aika alhaiselta kun tarkoittaa että saa istua tunnin laturilla). Latasin 50% ja sitten autosta löytyi tehoja, kokeilin motarin rampista niin sain jotain 4,5 - 5 sek 0-100 vaikka oli märkä tie ja renkaat hieman suti.
Onhan sinulla tiedossa akun esilämmityksen tarve (laturille navigointi)? On vielä sellaiset kelit että ilman esilämmitystä ei kovin hyviä lataustehoja saa vaikka SoC olisi matala. Ja esilämmitys vaatii jonkin matkaa ajamista eli jos pikalaturille on matkaa kymmenen minuuttia ja lähdet täysin kylmällä akulla niin ei ehdi esilämmittää.
Joo esilämmitin sitä jotain 20 minuuttia navin avulla.
Voi tietenkin olla että vaatii vielä pidemmän lämmityksen että päästään yli 100kw tehoihin.
Höpöjä. Kelit plussan puolella, niin ei todellakaan tarvii mitään puolen tunnin lämmityksiä. Ajan 3km pihasta laturille ja saan siitä parin minuutin sisään sen 100. Eri asia sitten, jos se laturi on jossain ABC:lla. Silloin sieltä voi ruuhkista ja taivaankappaleiden asennosta riippuen tulla ihan mitä tahansa, yleensä vähemmän kuin muualta.Vaatii yli puoli tuntia tai enemmänkin, ei riitä 20 min.
Itse ajattelin tuon niin että ne pääominaisuudet, kuten nyt vaikka 500km range tulisi uusissa parin vuoden päästä hintaan 25k ja nyt 50k. En siis meinannut että samaa autoa käytettynä ostaisi sitten kun se on vanhentunut, vaan uuden. Kun nuo 2 vaihtoehtoa laskee niin toisessa ajetaan tosiaan hetken aikaa vähän huonommalla, mutta raha joka säästyy seuraavaan autoon on aikamoinen. Pääsee irti siitä pyörästä jossa aina ostetaan lainalla ja kokoajan maksetaan peruskulujen päälle vielä korkoja.Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.
Eli aina jos odotat, niin olet suhteellisesti silti samassa tilanteessa odotuksen jälkeenkin.
Ja halpaa sähköautoa ei kannata nyt ostaa vain sen vuoksi, että se on halpa sähköauto. Jos se halpa ei ole mieluinen, niin ei sitä kannata ostaa vaikka se olisi kuinka halpa. Mieluummin valkkaa sitten sellaisen, josta pitää.
Itse ajattelin tuon niin että ne pääominaisuudet, kuten nyt vaikka 500km range tulisi uusissa parin vuoden päästä hintaan 25k ja nyt 50k. En siis meinannut että samaa autoa käytettynä ostaisi sitten kun se on vanhentunut, vaan uuden. Kun nuo 2 vaihtoehtoa laskee niin toisessa ajetaan tosiaan hetken aikaa vähän huonommalla, mutta raha joka säästyy seuraavaan autoon on aikamoinen. Pääsee irti siitä pyörästä jossa aina ostetaan lainalla ja kokoajan maksetaan peruskulujen päälle vielä korkoja.
Toki jos markkinat ei tuotakkaan parin vuoden päästä niitä 25k autoja 500km rangella ja hitaalla arvonalenemalla niin laskelmat menee uusiksi.
Saisi muihinkin autoihin ku volkkariin tulla info näytölle paljonko lämmitystä tarttee ja paljonko lataus tulee olemaan. Kummallista että vw tietääkseni ainoana on saanut softansa sen verran järkeväksi että antaisi asiakkaalle jotain järkevää tietoa. Tottakai joo jos jonnekin pitkälle tuntemattomaan menossa niin auto osaa sen tehdä automaagisesti jos haluaa pysähdellä auton toivomissa paikoissa. Aina ei vaan jaksaisi navigoida jonnekin tuttuihin paikkoihin ja pysähdyksiä voisi tehdä muuallakin ku aina samoilla ja optimaalisimmilla latureilla.Vaatii yli puoli tuntia tai enemmänkin, ei riitä 20 min.