Yleistä keskustelua sähköautoista

Pienin uuden auton akku taitaa olla uuden Fiat 500en akku joka on pienemmässä jossain vajaa 24kWh, mutta toki ihan kaupunkiautoksi tarkoitettu tuo.
 
BMW i5 xDrive40, tuohan on se halvempi nelivetomalli vai tuostakin vielä halvempaa?

Katohan, minulla oli vanha hinnasto, jossa oli vain eDrive40 ja M60 xDrive. Tämähän muuttaakin pelin täysin :) Pitää nyt vielä odotella millainen siitä A6 e-tronista tulee ja tehdä päätös sitten sen jälkeen.

Saisi maahatuoja tehdä tähän i5:een tuollaisia samanlaisia varusteluversioita kuin esim. i4:ssä (fully charged, super charged, jne.) Nyt joutuu rastittelemaan päälle kymppitonnilla lisävarusteita ja se ei ole hyvä homma kun auto tulossa liisariksi :(
 
Viimeksi muokattu:
Tiesin kyllä että sähköauto, varsinkin vajaavetoinen syö renkaita mutta silti onnistuin yllättymään kun kahden kesän jälkeen kesänakit on sakoilla. Parasta on kun rengashotellifirma ilmoittaa tästä 2h ennen renkaidenvaihtoaikaa. No se aika meni sivusuun kun tällaisissa asioissa pitää vähintään viikko lukea arvosteluja nestistä. Suosituksia/ehdotuksia etuvetoiselle 225/55 R17 Nirolle että mitä kesärenkaita tuohon ostaisi alle että kestoa jatkossa olisi mielellään enemmän kuin 2 kesää? Continental Premiumcontact 7 on kiikarissa joka on 850€ alle laitettuna, mietin että jos toisaalta nämä nyt on kulutustavaraa niin lähdenkö pihistelemään ja ottaa jotkut 500€ renkaat kun vaihtaa pitää kuitenkin kokoajan, luulisi että uutena nuo hieman halvemmatkin välttää.
 
Tiesin kyllä että sähköauto, varsinkin vajaavetoinen syö renkaita mutta silti onnistuin yllättymään kun kahden kesän jälkeen kesänakit on sakoilla. Parasta on kun rengashotellifirma ilmoittaa tästä 2h ennen renkaidenvaihtoaikaa. No se aika meni sivusuun kun tällaisissa asioissa pitää vähintään viikko lukea arvosteluja nestistä. Suosituksia/ehdotuksia etuvetoiselle 225/55 R17 Nirolle että mitä kesärenkaita tuohon ostaisi alle että kestoa jatkossa olisi mielellään enemmän kuin 2 kesää? Continental Premiumcontact 7 on kiikarissa joka on 850€ alle laitettuna, mietin että jos toisaalta nämä nyt on kulutustavaraa niin lähdenkö pihistelemään ja ottaa jotkut 500€ renkaat kun vaihtaa pitää kuitenkin kokoajan, luulisi että uutena nuo hieman halvemmatkin välttää.

Justiin tänään mittailin Enyaqin kesärenkaita tallissa. Reilut 35tkm ja 2 kesää takana ja 5-6mm pintaa jäljellä aika tasaisesti kaikissa.
Mutta silti joutuu ainakin takarenkaat uusimaan kun toisessa on runkovaurio, parin reunalamelin kohdalla lontto ja tuntuu painellessa pehmeämmälle kuin muu rengas. Pirellit. Ihanan kalliita nämä isot suv renkaat näin perus corollaan aiemmin tottuneelle.
 
Mutta silti joutuu ainakin takarenkaat uusimaan kun toisessa on runkovaurio, parin reunalamelin kohdalla lontto ja tuntuu painellessa pehmeämmälle kuin muu rengas

Ensiasennusrenkaat vai mitkä?

Reklamoisin kyllä tuosta sopivalle taholle, selkeät runkoviat menee kyllä takuuseen usein.
 
Tiesin kyllä että sähköauto, varsinkin vajaavetoinen syö renkaita mutta silti onnistuin yllättymään kun kahden kesän jälkeen kesänakit on sakoilla. Parasta on kun rengashotellifirma ilmoittaa tästä 2h ennen renkaidenvaihtoaikaa. No se aika meni sivusuun kun tällaisissa asioissa pitää vähintään viikko lukea arvosteluja nestistä. Suosituksia/ehdotuksia etuvetoiselle 225/55 R17 Nirolle että mitä kesärenkaita tuohon ostaisi alle että kestoa jatkossa olisi mielellään enemmän kuin 2 kesää? Continental Premiumcontact 7 on kiikarissa joka on 850€ alle laitettuna, mietin että jos toisaalta nämä nyt on kulutustavaraa niin lähdenkö pihistelemään ja ottaa jotkut 500€ renkaat kun vaihtaa pitää kuitenkin kokoajan, luulisi että uutena nuo hieman halvemmatkin välttää.

Näissä voi olla aikamoisia eroja jo ihan siinä et paljonko sitä kulutuspintaa ensiasennusrenkaissa on. Huomasin tuon kun vaihtelin kesärenkaat alle niin aika nihkeästi oli e2008 mukana tulleissa kulutuspintaa vaikka vähän ajettu.
 
Ensiasennusrenkaat vai mitkä?

Reklamoisin kyllä tuosta sopivalle taholle, selkeät runkoviat menee kyllä takuuseen usein.

En tiedä onko ensiasennusrenkaat. Auto ostettu vähän ajettuna käytettynä ja kun nuilla on jo rullattu pari kesää niin takuuhommat voi olla tämän osalta vähän ongelmalliset. Tarkoitus kysäistä autoliikkeeltä tai rengasliikkeeltä kuitenkin. Jos johonkin takuuseen saa niin veikkaan että Pirellin jos niillä on joku takuu tällaiselle ja katsovat valmistusviaksi. Arvelen ettei mene mihinkään takuuseen.

Hiljalleen asennoitua taas rengasvaihtohommaan. Enyaqin tunkkauspaikat on kyllä ihan onnettomat, varmasti on ihan rutussa viimeistään sen kymmenennen rengasvaihtokierroksen jälkeen. Rengasliikkeen kausityöläisten turattavaksi tuota ei kyllä uskalla antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia/ehdotuksia etuvetoiselle 225/55 R17 Nirolle että mitä kesärenkaita tuohon ostaisi alle että kestoa jatkossa olisi mielellään enemmän kuin 2 kesää? Continental Premiumcontact 7 on kiikarissa joka on 850€ alle laitettuna, mietin että jos toisaalta nämä nyt on kulutustavaraa niin lähdenkö pihistelemään ja ottaa jotkut 500€ renkaat kun vaihtaa pitää kuitenkin kokoajan, luulisi että uutena nuo hieman halvemmatkin välttää.
Ainakin soomipoik osaa rahastaa gummeist jos 850€ maksaa, tosta 615€ (500€+65€ rehvi täisvahetus 17”) alle asennettua etelä-hesasta. Itse muutamat renkaat just tuolta hakenut (ja lauantaisin) eikä ole valittamista ollut. En mä ainakaan 100€ erolla suomesta mitään kiinalaisia ottaisi.

Siinä saa erotuksella matkat, ja melkein viikonlopuks hotlan ja kaupantekijäisiksi auton kantavuuden verran mietoja alkohol joogidseja.
 
Kyllä sillä vauhtiin pääsee. Väännön ja tehon tiputus kyllä näkyy vielä selkeämmin kun ajaa yli kahdeksaakymppiä.
Ihmettelen suuresti, että ihminen joka tykkää kiihtyvästä autosta ja tykkää muutenkin dynaamisesti ajotyylistä, päätyy ostamaan Teslan sijaan Volvon sähköauton.

Paperilla varmasti esitetään noita hienoja kiihtyvyyslukuja, mutta sen tietää jo ajamattakin, että tosielämässä (arkielämässä) tilanne on ihan toinen. Pitää olla tarpeeksi lämmin, mutta ei liian kuuma ja pitää olla akkua tarpeeksi jnejne.

Itseäni ei välttämättä noi Volvon ominaisuudet haittaisi, mutta jos tosiaan haluaa, että auton voimalinja toimii säällä, kuin säällä niin siihen ei ole montaa vaihtoehtoa. Ja tietysti jos ei halua sitä volvon/polestarin hidasta softaa, mutta se on taas eri keskustelu muutenkin.
 
Itseäni ei välttämättä noi Volvon ominaisuudet haittaisi, mutta jos tosiaan haluaa, että auton voimalinja toimii säällä, kuin säällä niin siihen ei ole montaa vaihtoehtoa.
Eikö tämä nimenomainen keissi ole pikemminkin poikkeus kuin normi? En ainakaan itse asiaan sen kummemmin perehtymättä ole törmännyt siihen että tehojen merkittävä vaihtelu sääolojen ja varaustilan perusteella olisi jotenkin super yleistä sähköautoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Eikö tämä nimenomainen keissi ole pikemminkin poikkeus kuin normi? En ainakaan itse asiaan sen kummemmin perehtymättä ole törmännyt siihen että tehojen merkittävä vaihtelu sääolojen ja varaustilan perusteella olisi jotenkin super yleistä sähköautoissa.
Sama täällä, tosin en nyt ole itse ajanut kuin Teslalla, mutta en kyllä muista lukeneeni mitään valituksia tähän liittyen koskien mitään merkkiä (paitsi tuota Volvoa).

Varmaan kaikkia sähköautoja koskee se fakta, että kun akkua on enää vähän jäljellä niin kiihtyvyys on rajoitettu, mutta tämä vasta jossain 5% tietämillä.
 
Itse hiukan päälle 190, ja rehellisesti kuskin penkkikin alkoi ahdistamaan. Ajelin vajaan 100km koeajon, eikä ollut mitään herkkua. Hylkäsin auton jo yksin tämän perusteella, koska takapenkit eivät ole itselleni kovin oleellisia. Mutta itse itseni taakse en olisi tosiaankaan mahtunut, muuta kuin jalat vinoittain.

Model 3 oli puolestaan hyvin avara ja mukava, tosin penkit itsessään eivät hurraahuutoja aiheuttaneet. Ennemmin kuitenkin niinpäin, jos näistä kahdesta pitäisi valita.

En vaan pysty ymmärtämään miten yli 190cm pitkä pystyy istumaan model 3:sen penkeillä kahta minuuttia kauempaa. Minä en ole kuin 182cm ja penkin istuinosa on aivan liian lyhyt itselleni.

Löytyykö mitään ei katumaasturi-tyylistä sähköautoja sanotaan alle 70000€ hintaluokassa jossa ei joutuisi istumaan takana "polvet suussa" ja takaistuimessa olisi reisitukeakin?
 
Ihmettelen suuresti, että ihminen joka tykkää kiihtyvästä autosta ja tykkää muutenkin dynaamisesti ajotyylistä, päätyy ostamaan Teslan sijaan Volvon sähköauton.

Paperilla varmasti esitetään noita hienoja kiihtyvyyslukuja, mutta sen tietää jo ajamattakin, että tosielämässä (arkielämässä) tilanne on ihan toinen. Pitää olla tarpeeksi lämmin, mutta ei liian kuuma ja pitää olla akkua tarpeeksi jnejne.

Itseäni ei välttämättä noi Volvon ominaisuudet haittaisi, mutta jos tosiaan haluaa, että auton voimalinja toimii säällä, kuin säällä niin siihen ei ole montaa vaihtoehtoa. Ja tietysti jos ei halua sitä volvon/polestarin hidasta softaa, mutta se on taas eri keskustelu muutenkin.

En tykkää Teslan muotoilusta ja lisäksi kavereilla ollut niin paljon ongelmia Teslojen kanssa että en oikein ole vakuuttunut laadusta (tiedän että kaikilla ei ole ollut ja laatu parantunut ym. Siltikään en ole vakuuttunut). Noh, eipä ole Volvonkaan laatu näköjään mistään kotoisin.

Sitten muitakin syitä, käyttis omasta mielestä parempi, alusta mukavampi ja auto useamman tonnin halvempi. Vakuutustarjous ja huoltotarjous näytti myös olevan paljon halvempia.
 
En vaan pysty ymmärtämään miten yli 190cm pitkä pystyy istumaan model 3:sen penkeillä kahta minuuttia kauempaa. Minä en ole kuin 182cm ja penkin istuinosa on aivan liian lyhyt itselleni.

Löytyykö mitään ei katumaasturi-tyylistä sähköautoja sanotaan alle 70000€ hintaluokassa jossa ei joutuisi istumaan takana "polvet suussa" ja takaistuimessa olisi reisitukeakin?

Kävisikö ID.7 (Tourer)?
 
En vaan pysty ymmärtämään miten yli 190cm pitkä pystyy istumaan model 3:sen penkeillä kahta minuuttia kauempaa. Minä en ole kuin 182cm ja penkin istuinosa on aivan liian lyhyt itselleni.

Löytyykö mitään ei katumaasturi-tyylistä sähköautoja sanotaan alle 70000€ hintaluokassa jossa ei joutuisi istumaan takana "polvet suussa" ja takaistuimessa olisi reisitukeakin?

Audi A6 etroni pitäis tulla vielä tänä vuonna myyntiin.
 
Audi A6 etroni pitäis tulla vielä tänä vuonna myyntiin.

Alle 70k€ epäilen hieman. Ainakaan sellaisilla varusteilla millä autoa nykyään viitsii ostaa. Audilla on ollut paha tapa pistää aika perus juttuja lisävarusteeksi mm. adaptiivinen vakkari on monessa lisävaruste.
 
Alle 70k€ epäilen hieman. Ainakaan sellaisilla varusteilla millä autoa nykyään viitsii ostaa. Audilla on ollut paha tapa pistää aika perus juttuja lisävarusteeksi mm. adaptiivinen vakkari on monessa lisävaruste.
Taitaa Audi, mersu ja bemari olla tässä asiassa ihan kärkeä. Bmw:llä ei taida edes sähkösäätöiset istuimet olla vakiovarusteena näissä alkaen +70k€ autoissa.
 
Bmw sentään ainoa Saksalaisista mihin ainakin sai 5v takuun. yleensä tinkaamalla tai muutenkin hankinta hintaan verraten todella edukkaasti. Muut saksalaiset ei käsittääkseni samaa tarjoa edes rahalla.
 
Bmw sentään ainoa Saksalaisista mihin ainakin sai 5v takuun. yleensä tinkaamalla tai muutenkin hankinta hintaan verraten todella edukkaasti. Muut saksalaiset ei käsittääkseni samaa tarjoa edes rahalla.

Olin muistavinani että mersuun olisi saanut mutta totta turiset, en ainakaan nopealla haulla löytänyt mahdollisuutta jatkotakuun ostamiselle, kaksi vuotta on se mitä saa perus/koritakuun puolesta.
 
Saksalaisten tavaramerkkejä on lyhyet takuut ja kevyet vakiovarusteet.
Kaikkia kunnia näille merkeille, mutta ehkä nykyaikana voisi jo jotain näitä varusteita laittaa vakiovarusteeksi, mitkä ovat olleet iät ja ajat jo ihan pakollisia ja itsestäänselvyyksiä. Bemareissakin on sähkösäätöiset istuimet muistitoiminnolla olleet mahdollista saada jo tyyliin 30-vuotta, mutta vieläkin niitä valmistajan mielestä pidetään lisävarusteena.

Olisi aika ikävä tilanne jos tilaisi 100k€ uuden bemarin ja vahingossa jäisi joku tuollainen ruksimatta. Olisi mukava yllätys kun tulee uusi premium auto pihaan ja siinä olisikin mekaaniset penkit tai veivattavat ikkunat.
 
Kaikkia kunnia näille merkeille, mutta ehkä nykyaikana voisi jo jotain näitä varusteita laittaa vakiovarusteeksi, mitkä ovat olleet iät ja ajat jo ihan pakollisia ja itsestäänselvyyksiä. Bemareissakin on sähkösäätöiset istuimet muistitoiminnolla olleet mahdollista saada jo tyyliin 30-vuotta, mutta vieläkin niitä valmistajan mielestä pidetään lisävarusteena.

Olisi aika ikävä tilanne jos tilaisi 100k€ uuden bemarin ja vahingossa jäisi joku tuollainen ruksimatta. Olisi mukava yllätys kun tulee uusi premium auto pihaan ja siinä olisikin mekaaniset penkit tai veivattavat ikkunat.
Jep. Varsin perusvarusteista joutuu maksamaan lisähintaa. Joku ristiseläntukikin maksaa lisää minkä nyt luulisi olevan vakiona ihan kaikista halvimmissa romuissakin.
Toki saksalaisissa alkaa olla tottunut siihen, että kyllä se 5-10k saa aina laittaa lisää alkaen hintaan että saa hyvän.

Tosin en tiedä kuinka moni pitää vaikka juuri sähköpenkkejä oleellisena, kun käytettyjä katsellessa oikeastaan merkistä riippumatta niin jos ne ei ole vakiona niin yleensä niitä ei ole ruksattu mukaan.
Ihan kivathan ne on mutta jos ei olisi tullut itselle parempien penkkien mukana niin en välttämättä olisi maksanut lisää että olisin saanut ne.
 
Jep. Varsin perusvarusteista joutuu maksamaan lisähintaa. Joku ristiseläntukikin maksaa lisää minkä nyt luulisi olevan vakiona ihan kaikista halvimmissa romuissakin.
Toki saksalaisissa alkaa olla tottunut siihen, että kyllä se 5-10k saa aina laittaa lisää alkaen hintaan että saa hyvän.

Tosin en tiedä kuinka moni pitää vaikka juuri sähköpenkkejä oleellisena, kun käytettyjä katsellessa oikeastaan merkistä riippumatta niin jos ne ei ole vakiona niin yleensä niitä ei ole ruksattu mukaan.
Ihan kivathan ne on mutta jos ei olisi tullut itselle parempien penkkien mukana niin en välttämättä olisi maksanut lisää että olisin saanut ne.

Eikö polttiksissa ne varusteet lisänneet verotusarvoa. Eli jos veroprosentti on 20% niin tonnin varuste maksaa täällä 1200€? Sama auto isompipäästöisellä koneella = sama varuste on kalliimpi verojen takia.

Sähköautoissa on ehkä hitusen pienempi kynnys ruksailla kun ei mene veroa sen lisäksi. ALV toki mutta siitä ei pääse eroon
 
Tosin en tiedä kuinka moni pitää vaikka juuri sähköpenkkejä oleellisena, kun käytettyjä katsellessa oikeastaan merkistä riippumatta niin jos ne ei ole vakiona niin yleensä niitä ei ole ruksattu mukaan.
Ihan kivathan ne on mutta jos ei olisi tullut itselle parempien penkkien mukana niin en välttämättä olisi maksanut lisää että olisin saanut ne.
Okei. Itselläni taas auto ilman sähkösäätöisiä ja ajoprofiilin mukaan säätyviä istuimia on nykypäivänä jotenkin kummastusta herättävä asia. Tämä siis Uusissa (sähkö)autoissa.

Miettii, että nämä samat autot saattavat olla kuitenkin muuten kehityksen aallonharjalla ja täynnä erilaista tekniikkaa ja ovat kuin tietokoneita pyörillä varustettuna. Sitten jotain penkkejä pitää siirtää vetämällä isosta kahvasta penkin alta. Ei vaan mene jakeluun.
 
On ilmeisesti otettu kahteen eri sähköautoon tarjolle, aika pieni on kyllä tarjonta toki voisi olettaa nyt laajenevan kaikkiin. 1.5v sitten ei ollut mitään tehtävissä vaan 2v oli ainoa tarjolla ollut takuu Audilla, hyvä toki suuntana että otettu tälläinen myös sinne, vielä kun muutkin merkit heräisivät samaan. Toivotaan että tulee koko valikoimaan tarjolle tuo samainen.

 
Okei. Itselläni taas auto ilman sähkösäätöisiä ja ajoprofiilin mukaan säätyviä istuimia on nykypäivänä jotenkin kummastusta herättävä asia. Tämä siis Uusissa (sähkö)autoissa.

Miettii, että nämä samat autot saattavat olla kuitenkin muuten kehityksen aallonharjalla ja täynnä erilaista tekniikkaa ja ovat kuin tietokoneita pyörillä varustettuna. Sitten jotain penkkejä pitää siirtää vetämällä isosta kahvasta penkin alta. Ei vaan mene jakeluun.
Se riippuu täysin siitä, että ajaako autolla useampi kuljettaja (usein). Jos on yksi pääasiallinen käyttäjä, niin säätöihin ei juuri tarvitse koskea.
 
On ilmeisesti otettu kahteen eri sähköautoon tarjolle, aika pieni on kyllä tarjonta toki voisi olettaa nyt laajenevan kaikkiin. 1.5v sitten ei ollut mitään tehtävissä vaan 2v oli ainoa tarjolla ollut takuu Audilla, hyvä toki suuntana että otettu tälläinen myös sinne, vielä kun muutkin merkit heräisivät samaan. Toivotaan että tulee koko valikoimaan tarjolle tuo samainen.

Q6 e-tron varmaan tulee myös listalle. Eivät vaan ole listaa päivittäneet.
 
En vaan pysty ymmärtämään miten yli 190cm pitkä pystyy istumaan model 3:sen penkeillä kahta minuuttia kauempaa. Minä en ole kuin 182cm ja penkin istuinosa on aivan liian lyhyt itselleni.

Löytyykö mitään ei katumaasturi-tyylistä sähköautoja sanotaan alle 70000€ hintaluokassa jossa ei joutuisi istumaan takana "polvet suussa" ja takaistuimessa olisi reisitukeakin?
Porsche Taycanissa pitäisi olla ”foot garaget” jotka antavat enemmän korkeutta takapenkkiläisille. Tosin 70k voi olla hintarajana tiukka ja takapenkillä ei vissiin normimallissa oikein riitä päätila pitkille.
 
Porsche Taycanissa pitäisi olla ”foot garaget” jotka antavat enemmän korkeutta takapenkkiläisille. Tosin 70k voi olla hintarajana tiukka ja takapenkillä ei vissiin normimallissa oikein riitä päätila pitkille.

Ei riitä varallisuus Porscheen taikka premium merkkeihin, pitää pidättäytyä näissä kansanautoissa. Aiemmin mainittu ID7 tourer pääsi unohtumaan, se täytyy käydä katsastamassa kunhan saapuu liikkeisiin. Tai sitten vaan unohtaa sähköauto"unelmat" ja hankkia taas lataushybridi joka kyllä sopii omaan ajoprofiiliin ihan hyvin. No ei ole kiirettä, katsellaan rauhassa.
 
Bmw:llä ei taida edes sähkösäätöiset istuimet olla vakiovarusteena näissä alkaen +70k€ autoissa.

Ei ole Audilla ja Mersullakaan sähköpenkkejä vakiona. Tarkistelin huvikseni nämä uusimmat Audi Q6 ja Mersu EQE, joiden alkaen-hinnat on jo lähempänä 80 k€ kuin 70 k€. Ja itseasiassa Mersus EQE 500 -mallissakaan, jonka alkaen hinta on yli 90k€, ei ole sähköpenkkejä :)
 
Eikö polttiksissa ne varusteet lisänneet verotusarvoa. Eli jos veroprosentti on 20% niin tonnin varuste maksaa täällä 1200€? Sama auto isompipäästöisellä koneella = sama varuste on kalliimpi verojen takia.

Sähköautoissa on ehkä hitusen pienempi kynnys ruksailla kun ei mene veroa sen lisäksi. ALV toki mutta siitä ei pääse eroon

Niin, tai siis oikeammin sanottuna tehdastilatuista lisävarusteista peritään myös autovero.

Sitten taas sähköautojenkin kohdalla, jos auto tulee leasingautoksi, niin lisävarusteiden ruksaaminen on helvetin kallista, koska leasingyhtiö laskuttaa ne asiakkaalta täysimääräisenä, etkä saa siis niistä mitään takaisin kun palautat auton leasingsopparin jälkeen. Omaksi ostamalla sentään niistä saa auton myydessä jotain takaisinkin (ei välttämättä paljoa, mutta jotain kuitenkin).
 
Saa nähdä miten alkaa muovautumaan.

Sähköautojen ja lataushybridien veroa korotetaan. Jatketaan täyssähköisten työsuhdeautojen verotukea. Kaivosveron lisäkorotus hallitusohjelman päälle. Nyt malli ei ole Purran mukaan optimaalinen. Tätä on tarkoitus järkeistää ja vähän korottaa.

 
Tulee polttoaineverotuksen kautta kuitenkin monin verroin takaisin. En näkisi hirveän isona ongelmana. Hybridiin verrattuna kuluttaa toki vain sen 0,2-0,5l/100km enemmän että tuo alkaa olla siinä rajoilla tuleeko se takaisin (vähän riippuen ajosta) verrattuna pelkkään hybridiin.
 
Karkeasti voisi arvioida Suomessa olevan 220k ladattavaa autoa, jos tuon 46 miljoonan veronkorotuksen jakaa tasan kaikille, korotus on n. 200e/vuosi jokaiselle. Lataushybrideissä vero on nyt tosi matala, joten nähtäväksi jää meneekö korotus tasan kaikille vai painottuuko se jotenkin eri tavalla sähköautojen ja hybridien kesken, vielä ei ainakaan osunut silmiin mitään tarkempaa tietoa tuosta.
 
"HS:N TIETOJEN mukaan täyssähköautojen ajoneuvovero tulee nousemaan vuodessa 60 eurolla ja lataushybridien ajoneuvovero 90 eurolla vuodessa"

ALV korotus taitaa osua kukkaroon kovemmin..
 
Onko siis niin, että nuo 2025 lopussa päättymässä olleet täyssähköisten työsuhdeautojen veroedut jatkavatkin 2029 loppuun asti nykyisessä muodossaan? Eli se 170€ vähennys säilyy ja tuo on varma asia? Jos näin niin hyvä juttu. Ei tarvitse enää arpoa maksaako puolet ajasta huomattavasti korkeampaa verotusarvoa mikäli nyt ottaisi 3v sopparilla tuollaisen.
 
Tässä EX30 0-100 tuloksia Bjorn Nylandilta. Ei ole vielä videota, mutta tulokset näkyy tässä taulukossa: Public – Google Drive Tuon taulukon toisiksi huonoimmat tulokset. Alkaa 50% kohdilla hyytymään aika reilusti kilpailijoihin nähden. 20% kohdilla hädin tuskin puolet jäljellä. Näkisin että omat kokemukset siitä että auto on TODELLA nuhainen jos on seissyt yön 0-10 asteessa ja lähtee jollain 50% akulla ajelemaan, on ihan oikeita.

Voisi kuvitella että ei tommonen 12-15% tehonpudotus nyt paljoa tunnu, mutta voin sanoa että kyllä se tuntuu. Erityisesti yli 60km/h vauhdeissa väännön puuttuminen on erityisen huomattavaa.

Uskoisin että tämän kaverin testit on suht valideja koska näyttää videoillaan hyvin tarkasti akkujen varaukset, tehot, lämmöt sekä muut tekijät. Verrattuna muiden autojen testeihin ja missä kaveri asustaa, niin lämpötila ulkona todennäköisesti aika lailla sama kuin muissa.
 
"HS:N TIETOJEN mukaan täyssähköautojen ajoneuvovero tulee nousemaan vuodessa 60 eurolla ja lataushybridien ajoneuvovero 90 eurolla vuodessa"

ALV korotus taitaa osua kukkaroon kovemmin..
Esityksen mukaan vuodessa kerättäisiin 20 Me lisää ajoneuvoveroa ladattavilta pirsseiltä. Niitä on nyt n. 235 000 kpl, joten tasaisesti jaettuna se tekisi 85 e/v. Varmaan painotetaan enemmän hybridejä, joten HS:n tiedot vaikuttavat realistisilta.
 
Tänään sain kuulla että työpaikan latausasemat poistetaan vuodenvaihteessa, ilmeisesti verotukseen liittyvien seikkojen johdosta. Tähän asti en ole juurikaan ladannut muualla kuin töissä niin tuo on kyllä paha kolaus ja poistaa ainakin osan sähköautoilun kannattavuudesta.
Onko kellään käynyt/käymässä samoin ja onko mitään lisäinfoa mikä (jos mikään) on muuttumassa verotuksen suhteen, tai sen suhteen miten verottaja näkee tuon työpaikkalatauksen etuutena?
 
Montako parkkipaikkaa teillä ylipäätään on, siinähän on (rajauksin) pakko yrityksien laittaa niitä viimeistään tänä vuonna?



EX-30 kiihtyvyydestä ~3.45 paikkeilta; laskee kuin lehmän häntä vajaalla akulla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom