Yleistä keskustelua sähköautoista

Niissä nuhapumpuissa on vaihdelaatikko tekemässä sitä vääntöä mikä sautoista puuttuu.
 
Koeajoin EX30:n nelivetomallia tammikuussa, eikä ainakaan silloin tuntunut olevan ongelmia kun kiihdytti nollasta valtatielle liikenteen sekaan. Tosin oma referenssi on vanha bensavolvo, jonka kiihtyvyys nollasta sataan on noin 11s, joten siihen verrattuna rampautettu kiihtyvyyskin voi tuntua huimalta. Enkä lähtenyt talvikeleillä lusikka lattiassa kiihdyttämään.

Oma EX30 Single Core pitäisi saapua tässä viikon sisään, mutta autoliikkeestä ei ole kuulunut mitään. Tosin kaikista ongelmista lukeneena odotukset alkavat itselläkin laantua. Softapäivityksiä Volvolta taitaa tulla kerran kuukaudessa, joten sen puoleen suurimmat viat saataneen korjattua alkukuukausina.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuossa mitään 0-100 testejä tarvii tehdä? Pösön osalta vaikuttaisi kyl aika vastaava kiihtyvyys olevan tarjolla ohitukseen kun polkimen painaa pohjaan. Mutta onhan tuo niin onnettoman tehoinen auto et mitä tuosta nyt pystyisi persdynolla aistimaan. Tämä siis täysin omaa havainnointia eikä välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Se 0-100 testi olis just sitä varten että vois ihan kellottaa onko siinä eroa eikä tarvi luottaa persdynoon. Kaasupolkimen vastetta voidaan muuttaa hyvinkin helposti jolloin persdyno sanoo yhtä helposti että Sportilla pääsee lujempaa koska se reagoi kaasupolkimeen äkäisemmin kuin normaalitila. Jos taas kellottais molemmat moodit 0-100 täyskaasukiihdytyksellä niin siinä ajassa todennäköisesti jo selviäis jättääkö auto osan tehosta toisella ajotilalla käyttämättä vai ei. Jos sieltä tosiaan leikataan sellainen 20 kW tehoa pois verrattuna sport-modeen mitä noissa brittijulkaisuissa sanotaan, niin se varmaan näkyy jos kellossakin pidempänä kiihdytysaikana.

Itse tosiaan ajelen tuolla yleensä normaalitilalla ja hyvin riittää omiin kiireisiin suorituskyky. Aika samalla viivalla tuo on tehojen puolesta verrattuna perheen toiseen autoon eli 115 kW bensa-Astraan automaattilaatikolla, mutta Mokkassa vaan ei tarvitse odotella vaihdelaatikon tekemisiä niin se tuntuu nopeammalta ja näppärämmältä ajaa.

Ihan yleisellä tasolla nyt käytävään keskusteluun liittyen, paljonhan se on kiinni siitä mihin on tottunut tuntuuko auto onnettoman tehottomalta vaiko ei, itse kun on suurimman osan autoiluistaan ajanut 1.4-1.6 litraisilla ahtamattomilla peruskipoilla joissa on ollut tehoa jotain 75 ja 100 hp välimaastossa, niin nämä nykyiset ooppelit tuntuu suorastaan kiireisiltä peleiltä.
 
Joo tämä on se suurin ongelma. Alhaisella varauksella lämpimänäkin selkeästi rajoittaa tehoja, mutta kun siihen päälle lyödään vähän kylmempi sää, niin kiihtyvyys on sitä luokkaa että se yllättää.

Olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin uudella hienolla sähköautolla karauttaa hieman edessä oleva auton edelle että on helpompi liittyä. No tämä yritys päättyi siihen että jarrutin aika reilusti kun auto ei kiihtynytkään yhtään mihinkään ja jouduin liittymään ko. auton taakse.

Mun edellinen 2l Audi ois painanut 35 asteen pakkasessa kylmänä siitä autosta ohi ihan helposti.

Jos hommaa jonkun OBD-mokkulan niin siitä varmaan näkee suoraan mikä on missäkin ajotilanteessa / vallitsevassa lämpötilassa moottorille menevä teho, jos tuota siis kiinnostaa haarukoida ja raportoida enemmän volvolle tai internet-yleisölle...
 
Teslan ja muiden valmistajien sähkömoottorit keskimäärin huitelee 93-94% luokassa ja piikkitehot toki isommat. Jos haluaa 96% vaatisi se 4 sähkömoottoria joka akselille omansa ja se on kallista lystiä.

Lainaan tänne toiseen ketjuun kun ei varsinaisesti kuulu tesla-ketjuun.

Haluatko avata tätä tarkemmin, että miksi yksi moottori olisi jotenkin vähemmän energiatehokkaampi kuin neljä erillistä?
 
Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.
Meinaako tuo ettei sillä silloin pääse esim. motarilla satasta, vai ainoastaan että kiihtyvyys on paljon huonompi kuin lämpimänä ja täydellä akulla?
 
Meinaako tuo ettei sillä silloin pääse esim. motarilla satasta, vai ainoastaan että kiihtyvyys on paljon huonompi kuin lämpimänä ja täydellä akulla?

Kyllä sillä vauhtiin pääsee. Väännön ja tehon tiputus kyllä näkyy vielä selkeämmin kun ajaa yli kahdeksaakymppiä.
 


Kiinassa on viela sen 40 akkuvalmistajaa mutta tallahetkella 3 isointa yrittaa tappaa niita polkumyymalla. Lithiumi on niin halpaa markkinoilla etta monet kaivokset kiinassa eivat saa edes omia kuluja peittoon.
 
Tässä hyvin kiteytetty. Ei sitä tarvitse tosiaan edes kellottaa kun pystyy sanomaan että auto ei anna läheskään kaikkia tehoja irti. Sen tuntee ihan helposti.

Ymmärtäisin jos laskisi merkittävästi 20% tai jos on pakkasta. Mutta se että auto ei anna kunnolla tehoja lähes 90% latauksella 8C lämpötilassa ei kuulosta semmoisella mitä muissa merkeissä tapahtuisi.
Kokeilin ihan mielenkiinnosta viime yönä niin i4 oli yön 5% varauksella ja lämpötila oli asteen pari plussalla. Tehot käytössä heti lähdöstä poislukien boost mikä antaa joitain kymmeniä lisäheppoja hetkeksi, boosti taitaa tippua pois käytöstä vajaassa 10%. Talvella ihan yksittäisiä kertoja jos oli viikon ollut kovassa pakkasessa niin muutaman kilsan joutui ajamaan 75% tehoilla ennenku tokeni ja antoi kaiken.

Ei tuo volvon toiminta ihan sellaiselta kuulosta mitä pitäisi. Jos bemari olisi käyttäytynyt noin viileässä tai vajaalla akulla niin mielestäni olisi virheellinen tuote. Jos autoa markkinoidaan alle 4s kiihtyvyydellä niin pitää sen siihen pystyä muutoinkin kun täysin optimioloissa.
 
Kokeilin ihan mielenkiinnosta viime yönä niin i4 oli yön 5% varauksella ja lämpötila oli asteen pari plussalla. Tehot käytössä heti lähdöstä poislukien boost mikä antaa joitain kymmeniä lisäheppoja hetkeksi, boosti taitaa tippua pois käytöstä vajaassa 10%. Talvella ihan yksittäisiä kertoja jos oli viikon ollut kovassa pakkasessa niin muutaman kilsan joutui ajamaan 75% tehoilla ennenku tokeni ja antoi kaiken.

Ei tuo volvon toiminta ihan sellaiselta kuulosta mitä pitäisi. Jos bemari olisi käyttäytynyt noin viileässä tai vajaalla akulla niin mielestäni olisi virheellinen tuote. Jos autoa markkinoidaan alle 4s kiihtyvyydellä niin pitää sen siihen pystyä muutoinkin kun täysin optimioloissa.

Samaa mieltä. Kuitenkin lukenut sähköautoista ja kuullut kavereilta juttuja, niin ei kyllä käynyt mielessäkään että Volvo ei pystyisi samaan.

Facebookissa ja Redditissä muutamilla omistajilla ihan samat kokemukset.

Lisäksi Sampsan ja Juhon testissä heillä oli ihan samat tulokset kuin mulla ja jopa ihmettelivät että mikäs nyt on kun auto ei liiku. Olivat puoli tuntia ajelleet autolla ja varmaan jollain 40% latauksella lievään alamäkeen meni melkein 6,5sek 0-100, ulkolämpötila about 0C. Sitten latasivat 50% ja pääsivät 4,9sek.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta miksi tämä on olennaisesti pahempia asia kuin rangen markkinointi.

Mun mielestä tässä se olennainen ero on että range ilmoitetaan aina wltp mukaan ja jokainen voi helposti katsoa mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tosin huomasin että Volvo ilmoittaa lukujen olevan alustavia nettisivuilla. Joka on ihan ymmärrettävää ja ihan oletettavaa että mitään todella tarkkaa lukua ei voi antaa koska olosuhteet vaikuttaa asiaan. Olennaisinta tässä kuitenkin omasta mielestä on se että jos luvut merkittävästi poikkeavat ilmoitetusta, niin siitä pitäisi olla erikseen maininta. On aika selvää että en olis ostanut tuotetta jos olisi mainittu että alle 50% varauksella ja viileissä (ei edes kylmissä) olosuhteissa auton tehot tippuvat merkittävästi.

Kuulostaisi ainakin omaan korvaan aika oudolta että voidaan mainostaan tuotteen omaavan tietyn suorituskyvyn, mutta käytännössä siihen päästään ainoastaan ihanneolosuhteissa joka todellisessa käytössä on n. 20% ajasta.

Veikkaan että Volvo menee tuon nettisivuilla olevan tekstin taakse tai muuten toteaa että "Olosuhteet vaikuttaa auton toimintaan, mene muualle valittamaan".
 
Lainaan tänne toiseen ketjuun kun ei varsinaisesti kuulu tesla-ketjuun.

Haluatko avata tätä tarkemmin, että miksi yksi moottori olisi jotenkin vähemmän energiatehokkaampi kuin neljä erillistä?
Ei sähkömoottorien lukumäärä se oleellisin juttu ole hyötysuhteissa. Esim teslalla 3/y longrangeissa edessä induktio ja permamagnet takana ja harvoin se etummainen induktio käytössä. PMS moottorien keskimääräinen hyötysuhde jää 95% alle. Enemmänkin voimansiirron hyötysuhteesta renkaalle asti pitäisikin puhua kun hieman harhaanjohtavasti voidaan mainostaa pelkän sähkömoottorin hyötysuhdetta hetkellisesti yli 98%. Isoin ongelma on siinä että osa sähkömoottoreista toimii paremmalla hyötysuhteella moottoritienopeudella, taajamassa, paikallaan tyhjäkäynnillä jne.


Noissa hyvä potentiaali parempaan hyötysuhteeseen. Voi siis olla vähemmän moottoreitakin, mutta jos aikoo jonnekin liikahtaa niin se 4kpl hyvä lähtökohta.
 
Joo laitoin jo reklamaatiota. Tiedän että eivät suostu hinnanalennukseen joka mulle teoriassa kelpaisi koska auto on muuten hyvä ja on pientä toivoa että päivityksillä tuosta tulee huomattavasti parempi. Lisäksi en jaksaisi nyt alkaa säätämään itselleni jostain autoa siksi aikaa että hankin jostain uuden.

Taidan katsella Tesla kolmosta. Aika rumia autoja mun mielestä, mutta melkeinpä ainoita jotka täyttää omat toiveet auton suhteen. Eikä ne nyt NIIN rumia ole.
Eipä tuo Teslan kolmonen varsinkaan perffi-mallina ole ongelmasi suhteen kummempi. Huomaa ihan selvästi, kun tehot laskee akun varauksen myötä. Jossain 10 % varauksessa tuntuu ihan perus 2 litraiselta turbo-kiisseliltä. Ja tuskin 30 prosentinkaan varauksella menee alle 5 sekan. Nyrkkisääntönä on, että alle 50 % varauksella ei kannata alkaa revittelemään. Tulee vain paha mieli.
 
Eipä tuo Teslan kolmonen varsinkaan perffi-mallina ole ongelmasi suhteen kummempi. Huomaa ihan selvästi, kun tehot laskee akun varauksen myötä. Jossain 10 % varauksessa tuntuu ihan perus 2 litraiselta turbo-kiisseliltä. Ja tuskin 30 prosentinkaan varauksella menee alle 5 sekan. Nyrkkisääntönä on, että alle 50 % varauksella ei kannata alkaa revittelemään. Tulee vain paha mieli.

Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %

esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
 
Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.

Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?

Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Aika monessa kiinalaisessa autossa on samat ongelmat. Tuohan ei Volvo ole, vaan badgetrttu kiinalainen halppis. Jos haluat oikeasti tehokkaan auton, suosittelisin oikeita sähköautovalmistajia. Sampsan testissä näkyi myös hyvin, kuinka 3.6 sekunnin EX30 just ja just kiihtyi alta seiskan.
 
Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %

esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%

Tuosta testistä tietysti puuttui akun lämpö, varmaan nuo revitykset on tehty yhteen soittoon, jolloin akkukin on lämmin 10% kohdalla. Varmaan 0°C akkulämmöllä 10%-30% välillä tulisi huomattavasti enempi hajontaa tuloksiin.
 
Tuosta testistä tietysti puuttui akun lämpö, varmaan nuo revitykset on tehty yhteen soittoon, jolloin akkukin on lämmin 10% kohdalla. Varmaan 0°C akkulämmöllä 10%-30% välillä tulisi huomattavasti enempi hajontaa tuloksiin.

Toki, mutta antaahan se suuntaa että ei se ihan normaalia ole että volvosta tippuu paljon enemmän tehoa kun akun varausta on enemmän ja laturilla on käyty lämmittämässä akkua.

Volvon tulos on lähempänä tuota MG:n tulosta
 
Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %

esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
Nämä vastaavat omaa mutuani LR:stäkin. Eli käytännössä eroa ei normiajajossa edes huomaa. Lätkä lattiaan kiihdytyksessä varmaan huomaisi alle 10% varaustilassa, mutta en ole tainnut ikinä kokeilla ja alle 10% varaustilassakaan auto ei ole ollut kuin kerran tai pari.
 
Omassa 80iv Enyaqissa huomasin että auton seistyä muutama vuorokausi ulkona kun lämpötila kävi öisin -20 asteen kylmemmällä puolella, että ei heti lähdöstä ole täysiä tehoja käytössä.
Mittaristossa on vihreä ja sininen palkki jotka näyttää paljonko tehoa on saatavilla ulos ja regeniin.
Vihreä ulos otettavaa tehoa infoava palkki oli vain 75-80% täynnä, ja regeniä reilusti alle puolet, virtaa akussa oli joku vähän yli 40%

Vaan vaikka Enyaq ei mikään raketti ole 200hp tehoillaan, niin omaan mummoajeluun riittää tuo rajoitettukin teho. Makuasioita taas siis sano musti.
 


Pidempi video akuista jos tykkää inssinörttikielestä.
 
Makuasioita taas siis sano musti.

Se on selvä että syväjäädytetty akku ei anna tai ota virtaa kovin paljoa. Tai jos akku on lähes tyhjä <10%

Konteksti tässä kuitenkin oli se, että joku on ostanut tehokkaimman version autosta sillä olettamuksella että siinä olisi oikeasti enemmän tehoa. Mutta se nyt ei toteudu jos kuitenkin plussakeleillä ja 30%+ varaustasolla tehot on jotain ihan muuta kuin pitäisi.
 
Kiinassa on viela sen 40 akkuvalmistajaa mutta tallahetkella 3 isointa yrittaa tappaa niita polkumyymalla. Lithiumi on niin halpaa markkinoilla etta monet kaivokset kiinassa eivat saa edes omia kuluja peittoon.
Alkaako tuo näkyä mitenkään merkittävästi (isoakkuisempien) autojen hintojen putoamisena, vai onko akun hinnan osuudesta sähköautojen hinnanmuodostukseen valehdeltu meille?
 
Se on selvä että syväjäädytetty akku ei anna tai ota virtaa kovin paljoa. Tai jos akku on lähes tyhjä <10%

Konteksti tässä kuitenkin oli se, että joku on ostanut tehokkaimman version autosta sillä olettamuksella että siinä olisi oikeasti enemmän tehoa. Mutta se nyt ei toteudu jos kuitenkin plussakeleillä ja 30%+ varaustasolla tehot on jotain ihan muuta kuin pitäisi.

Joo tää on se mun pointti. Kaikki testit mitä oon lukenut, näyttää että esim Teslat menettää maksimissaan joku 20% tehoja jos on kylmä keli ja akku alle 50%.

Tosta Sampsan testistä tosiaan näkee hyvin että vaikka autolla olisi ajeltu jo puoli tuntia, niin nollakeleillä ~40% varauksella tehoista on käytettävissä noin puolet. 50% latauksella pikalaturin ja tunnin ajelun jälkeen tehoista pois siltikin varmaan 30-40%. Omat testit 8-10C lämpötiloissa antaa about samoja lukuja.

En ole kuullut että missään muussa mallissa olisi näin isoja tehojen rajoituksia.
 
Alkaako tuo näkyä mitenkään merkittävästi (isoakkuisempien) autojen hintojen putoamisena, vai onko akun hinnan osuudesta sähköautojen hinnanmuodostukseen valehdeltu meille?
Ei kai se nyt mikään suuri salaisuus koskaan ole ollut paljonko keskimäärin yhden auton akusto maksaa? Esim. googlella about eka osuma Lithium-Ion Battery Pack Prices Hit Record Low of $139/kWh | BloombergNEF

Paljon täällä(kin) on kyllä varmaan huudeltu, että hinnat tippuu kun akut halpenee, mutta ei se nyt varsinaisesti kai koskaan faktaa ole ollut. Vaikka akkujen hinnat puolittuis, niin puhuttais edelleen ykköstonneista normaaleissa autoissa. Uuden alustarakenteen kehityskuluja tässä ollaan varmaan aika monelle valmistajalle makseltu. Investoinnit kun on kuoletettu ja valmistusmäärät kasvaa, niin ei tarvitse autostakaan ottaa niin kovaa hintaa, että pääsevät voitolle.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Näin livenä tommosen ex30 viikko pari sitten. En muista koska oisin viimeks niin ruman auton nähny. Ei ollut mairitteleva mistään kulmasta katsottuna.
 
Luulin, että alustan osien kuluminen on erityisesti Teslan ongelma ja kokeneemmat autonvalmistajat osaavat rakentaa autoja joissa ei tarvitse pelätä katsatuksen hylkyä muutaman vuoden ajon jälkeen, mutta näemmä VW:kin on omat ongelmansa:

Ainahan ne on olleet alimitoitettuja, varsinkin huonommilla teillä ajeleville. Oli merkki sitten Audi, Dacia tai Volvo ym. niin etupään alustan osia syöneet ihan liian nopeasti. Saisivat ottaa Hiluxista mallia. Ärsyttäväähän se on mutta ei vaan tunnu olevan autonvalmistajien intresseissä.
 
Joo, toisaalta alustan osien vaihto tai vaihdattaminen on varmaan sitä helpointa ja halvinta autonkorjausta heti perus vuosihuoltojen jälkeen. Viat löytyvät helposti, osat suht halpoja (koska paljon tarvikevalmistajia) ja vaihto ei tarvitse erikoisosaamista.
 
Se on ihan raakile tuo mukavolvo.

Oletko ajanut? En siis kyseenalaista vaan ihan vilpittömästi kiinnostaa että muodostetaanko mielipiteet muiden ihmisten kommenttien perusteella vai onko itsekin testattu ja todettu toimimattomaksi. Kaiken tämän napinan määrän jälkeen on alkanut kiinnostaa käydä itse koeajamassa vaikka ei olisi nyt ajankohtaista vaihtaa autoa.
 
En tarvitse pikkuautoa elämääni ja kyllä; ammattijournalistin mielipiteen perusteella. Hypellä meni alku, mutta nyt on alkanut krapula, sitä kovempaa särkee mitä enemmän aikaa korjaavissa päivityksessä menee.
 
Taitaa olla sama ilmiö kuin täyssähköautojen kanssa yleisesti että kovaäänisimmät kritisoijat ovat niitä jotka eivät sellaista hankkisi muutenkaan vaikka olisi kuinka hyvä auto luokassaan. Mitähän @Tatuks on pitänyt muuten kuin tehojen puuttumisen osalta :hmm:
 
Oletko ajanut? En siis kyseenalaista vaan ihan vilpittömästi kiinnostaa että muodostetaanko mielipiteet muiden ihmisten kommenttien perusteella vai onko itsekin testattu ja todettu toimimattomaksi. Kaiken tämän napinan määrän jälkeen on alkanut kiinnostaa käydä itse koeajamassa vaikka ei olisi nyt ajankohtaista vaihtaa autoa.
Mukavolvo se on, mutta en minä koeajon perusteella isoja ongelmia kokenut. Teknisiä ratkaisuja toki olisin tehnyt toisin. Esim. pohjaan jäämätön vilkkuviiksi oli outo.
 
Taitaa olla sama ilmiö kuin täyssähköautojen kanssa yleisesti että kovaäänisimmät kritisoijat ovat niitä jotka eivät sellaista hankkisi muutenkaan vaikka olisi kuinka hyvä auto luokassaan. Mitähän @Tatuks on pitänyt muuten kuin tehojen puuttumisen osalta :hmm:

Hyvä auto. Mukava ajaa ja erityisesti käyttis on hyvin suunniteltu.

Autossa ei siis mitään vikaa sinänsä, tehojen osalta jää vaan valovuoden päähän i4:stä ja Tesla Model 3:sta. Noilla vehkeillä saa vielä tosi pienellä latauksella melkein täydet tehot, EX30 alkaa hyytymään jo 50% tienoilla.
 
Taitaa olla sama ilmiö kuin täyssähköautojen kanssa yleisesti että kovaäänisimmät kritisoijat ovat niitä jotka eivät sellaista hankkisi muutenkaan vaikka olisi kuinka hyvä auto luokassaan. Mitähän @Tatuks on pitänyt muuten kuin tehojen puuttumisen osalta :hmm:
Ihan kiva se on jos tykkää jätemuovista kaikkialla. Soundbar on toteutukseltaan kyllä melko kehno ja auto läpikauttaaltaan halpuutettu viimeiseen asti. MG5 tarjosi mielestäni parempaa kyytiä. Takapenkki on vain lapsille tai todella pienille aikuisille. Kulutus on kohtalaisen suurta siihen nähden kuinka pieni auto on. Perus kiinakuraa Volvon logolla siis. Polestar on tuohon verrattaessa kuin Mersulla ajaisi.
 
Ihan kiva se on jos tykkää jätemuovista kaikkialla. Soundbar on toteutukseltaan kyllä melko kehno ja auto läpikauttaaltaan halpuutettu viimeiseen asti. MG5 tarjosi mielestäni parempaa kyytiä. Takapenkki on vain lapsille tai todella pienille aikuisille. Kulutus on kohtalaisen suurta siihen nähden kuinka pieni auto on. Perus kiinakuraa Volvon logolla siis. Polestar on tuohon verrattaessa kuin Mersulla ajaisi.

Se on ihan hyvä auto ja käytännössä kerännyt vaan kehuja myös ihmisiltä jotka tottuneet premium autoihin. Soundbar on hyvä mutta vaatii parin asetuksen muuttamisen, perusasetuksilla ei kuulosta läheskään niin hyvältä.

Softapuoli onkin sitten jäänyt ihan puolitiehen, mutta veikkaan että parin päivityksen jälkeen toimii ongelmitta. Ehkä jopa parantavat suorituskykyä.

Ei tietenkään ole kaikkien mieleen mutta on vähän liioiteltua kutsua autoa kiinaroskaksi. Ihan perus kulkupeli.
 
Kuinka monella täällä on BMW i4? Oletteko kokeneet takapenkkejä jotenkin liian ahtaaksi? Käytiin tuollaista nyt kokeilemassa ja 175 cm pitkältä takapenkkiläiseltä tuli kommenttia, että joutuu polvet sylissä istumaan, kun lattia on niin korkealla suhteessa istuimen korkeuteen. Ei kuulemma varttia pidempää matkaa viitsisi takapenkillä istua, joten ainakin toistaiseksi meni hylkyyn.
 
Kuinka monella täällä on BMW i4? Oletteko kokeneet takapenkkejä jotenkin liian ahtaaksi? Käytiin tuollaista nyt kokeilemassa ja 175 cm pitkältä takapenkkiläiseltä tuli kommenttia, että joutuu polvet sylissä istumaan, kun lattia on niin korkealla suhteessa istuimen korkeuteen. Ei kuulemma varttia pidempää matkaa viitsisi takapenkillä istua, joten ainakin toistaiseksi meni hylkyyn.

Käynyt myös testaamassa ja toteamassa että tuntuu tosi ahtaalta myös edessä. Varmaan hyvä jos ajelee radalla mutta kolmoseen tottuneena se tilan puute tuntui hieman klaustrofobiselta.
 
I4:ssa on varmaan hihasta heitettynä joku 25cm pidempi keula kuin Model 3:ssa. Kun auto on 10cm pidempi, niin lopputuloksenahan sisätilat on 15cm lyhyemmät kuin kolmosessa. Takaovet on myös tosi pienet ja vaikea mennä aikuisen sisään pienestä aukosta.
 
Käy ihan järkeen kun miettii että se on käytännössä 4 sarjan GC joka ei mikään tilaihme ole.
 
Ei kai se nyt mikään suuri salaisuus koskaan ole ollut paljonko keskimäärin yhden auton akusto maksaa? Esim. googlella about eka osuma Lithium-Ion Battery Pack Prices Hit Record Low of $139/kWh | BloombergNEF

Paljon täällä(kin) on kyllä varmaan huudeltu, että hinnat tippuu kun akut halpenee, mutta ei se nyt varsinaisesti kai koskaan faktaa ole ollut. Vaikka akkujen hinnat puolittuis, niin puhuttais edelleen ykköstonneista normaaleissa autoissa. Uuden alustarakenteen kehityskuluja tässä ollaan varmaan aika monelle valmistajalle makseltu. Investoinnit kun on kuoletettu ja valmistusmäärät kasvaa, niin ei tarvitse autostakaan ottaa niin kovaa hintaa, että pääsevät voitolle.
Tuota vasten onkin kummallista että sähköautojen akkujen koossa sniiduillaan edelleen, esim. tuodaan "halpoja" 20k€ Dacia-sähköautoja joissa on 20kWh akku tms. naurettavaa potaskaa. Miksei tuoda 25k€ sähköautoa 65kWh akulla, jos akun hinta ei olekaan niin merkittävä tekijä ja akkujen hinnat ovat romahtaneet per kWh?

Tuon artikkelin perusteella (n. 130€/kWh) 65 kWh akun valmistus maksaisi siis 8450€, joten tuolla perusteella ei pitäisi olla vaikeaa tehdä halpoja autoja (siis oikeasti halpoja, ei jotain "45k€ on halpa sähköautoksi"-halpoja) asiallisen kokoisilla akuilla.

Joku vetää välistä ja kovaa, ja se joku en ole minä!
 
Viimeksi muokattu:
I4:ssa on varmaan hihasta heitettynä joku 25cm pidempi keula kuin Model 3:ssa. Kun auto on 10cm pidempi, niin lopputuloksenahan sisätilat on 15cm lyhyemmät kuin kolmosessa. Takaovet on myös tosi pienet ja vaikea mennä aikuisen sisään pienestä aukosta.

Joo, vähän harmittaa kun tämä ois ulkonäön puolesta se itseäni eniten miellyttävä sähköauto.

Ensi vuonnahan sieltä on tulossa uusi i3, joka perustuu ihan uuteen tekniikkaan. Lieköhän tuossa sen isommat tilat? Jos ei, niin täytyy sitten pysytellä isommassa kokoluokassa ja miettiä seuraavaa autoa esim Audi A6 e-tronin ja Mersun EQE:n väliltä. Bemarin i5 on nelivetona liian kallis, ellei siitä sitten olisi tulossa jotain nelivetomallia tuon kalliin M60-version alapuolelle.
 
Kuinka monella täällä on BMW i4? Oletteko kokeneet takapenkkejä jotenkin liian ahtaaksi? Käytiin tuollaista nyt kokeilemassa ja 175 cm pitkältä takapenkkiläiseltä tuli kommenttia, että joutuu polvet sylissä istumaan, kun lattia on niin korkealla suhteessa istuimen korkeuteen. Ei kuulemma varttia pidempää matkaa viitsisi takapenkillä istua, joten ainakin toistaiseksi meni hylkyyn.
Eihän se takaa mikään tilaihme tosiaan ole. Vajaa 190 pitkänä kummiskin ihan kivuttomasti matkustin levi-helsinki välin siellä. 2 samanpituista ei kyllä tosiaan menisi peräkkäin siellä. Jos koeajoautossa lisävarusteiset m-sport penkit niin leikkaa takatiloja entisestään.
Edessä sitten erinomaiset tilat ja miellyttävän tyköistyvä tunnelma eikä sellainen akvaario minkä takia monet uudet viimevuosina mennyt hylkyyn.
 
Joo, vähän harmittaa kun tämä ois ulkonäön puolesta se itseäni eniten miellyttävä sähköauto.

Ensi vuonnahan sieltä on tulossa uusi i3, joka perustuu ihan uuteen tekniikkaan. Lieköhän tuossa sen isommat tilat? Jos ei, niin täytyy sitten pysytellä isommassa kokoluokassa ja miettiä seuraavaa autoa esim Audi A6 e-tronin ja Mersun EQE:n väliltä. Bemarin i5 on nelivetona liian kallis, ellei siitä sitten olisi tulossa jotain nelivetomallia tuon kalliin M60-version alapuolelle.

BMW i5 xDrive40, tuohan on se halvempi nelivetomalli vai tuostakin vielä halvempaa?
 
Eihän se takaa mikään tilaihme tosiaan ole. Vajaa 190 pitkänä kummiskin ihan kivuttomasti matkustin levi-helsinki välin siellä. 2 samanpituista ei kyllä tosiaan menisi peräkkäin siellä. Jos koeajoautossa lisävarusteiset m-sport penkit niin leikkaa takatiloja entisestään.
Edessä sitten erinomaiset tilat ja miellyttävän tyköistyvä tunnelma eikä sellainen akvaario minkä takia monet uudet viimevuosina mennyt hylkyyn.
Itse hiukan päälle 190, ja rehellisesti kuskin penkkikin alkoi ahdistamaan. Ajelin vajaan 100km koeajon, eikä ollut mitään herkkua. Hylkäsin auton jo yksin tämän perusteella, koska takapenkit eivät ole itselleni kovin oleellisia. Mutta itse itseni taakse en olisi tosiaankaan mahtunut, muuta kuin jalat vinoittain.

Model 3 oli puolestaan hyvin avara ja mukava, tosin penkit itsessään eivät hurraahuutoja aiheuttaneet. Ennemmin kuitenkin niinpäin, jos näistä kahdesta pitäisi valita.
 
Tuota vasten onkin kummallista että sähköautojen akkujen koossa sniiduillaan edelleen, esim. tuodaan "halpoja" 20k€ Dacia-sähköautoja joissa on 20kWh akku tms. naurettavaa potaskaa. Miksei tuoda 25k€ sähköautoa 65kWh akulla, jos akun hinta ei olekaan niin merkittävä tekijä ja akkujen hinnat ovat romahtaneet per kWh?

Tuon artikkelin perusteella (n. 130€/kWh) 65 kWh akun valmistus maksaisi siis 8450€, joten tuolla perusteella ei pitäisi olla vaikeaa tehdä halpoja autoja (siis oikeasti halpoja, ei jotain "45k€ on halpa sähköautoksi"-halpoja) asiallisen kokoisilla akuilla.

Joku vetää välistä ja kovaa, ja se joku en ole minä!
Akut painaa ja vie tilaa. Painon takia auton rakenteen täytyy olla tukevampi ja se maksaa... Sitä en sitten tiedä mitä sieniä 20 kWh akun valinnut kaveri on nauttinut, kun kuvittelee sen olevan ok. 30-40 kWh alkaa olla uusisssa minimi "ale"ratkaisu.
 
Akut painaa ja vie tilaa. Painon takia auton rakenteen täytyy olla tukevampi ja se maksaa... Sitä en sitten tiedä mitä sieniä 20 kWh akun valinnut kaveri on nauttinut, kun kuvittelee sen olevan ok. 30-40 kWh alkaa olla uusisssa minimi "ale"ratkaisu.

Veikkaan että on kiinni just tästä että maksaa enemmän mitä enemmän autolle tulee painoa. EU:ssa varmaan kanssa 10^n sääntöä mitä pitää ottaa huomioon turvallisuudessa riippuen auton massasta jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom