Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niissä nuhapumpuissa on vaihdelaatikko tekemässä sitä vääntöä mikä sautoista puuttuu.
Ei tuossa mitään 0-100 testejä tarvii tehdä? Pösön osalta vaikuttaisi kyl aika vastaava kiihtyvyys olevan tarjolla ohitukseen kun polkimen painaa pohjaan. Mutta onhan tuo niin onnettoman tehoinen auto et mitä tuosta nyt pystyisi persdynolla aistimaan. Tämä siis täysin omaa havainnointia eikä välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Joo tämä on se suurin ongelma. Alhaisella varauksella lämpimänäkin selkeästi rajoittaa tehoja, mutta kun siihen päälle lyödään vähän kylmempi sää, niin kiihtyvyys on sitä luokkaa että se yllättää.
Olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin uudella hienolla sähköautolla karauttaa hieman edessä oleva auton edelle että on helpompi liittyä. No tämä yritys päättyi siihen että jarrutin aika reilusti kun auto ei kiihtynytkään yhtään mihinkään ja jouduin liittymään ko. auton taakse.
Mun edellinen 2l Audi ois painanut 35 asteen pakkasessa kylmänä siitä autosta ohi ihan helposti.
Teslan ja muiden valmistajien sähkömoottorit keskimäärin huitelee 93-94% luokassa ja piikkitehot toki isommat. Jos haluaa 96% vaatisi se 4 sähkömoottoria joka akselille omansa ja se on kallista lystiä.
Meinaako tuo ettei sillä silloin pääse esim. motarilla satasta, vai ainoastaan että kiihtyvyys on paljon huonompi kuin lämpimänä ja täydellä akulla?Kun mennään n. alle 40% latauksen ja akku on kylmä esim yön jäljiltä niin silloin auto kirjaimellisesti ryömii eteenpäin.
Meinaako tuo ettei sillä silloin pääse esim. motarilla satasta, vai ainoastaan että kiihtyvyys on paljon huonompi kuin lämpimänä ja täydellä akulla?
Kokeilin ihan mielenkiinnosta viime yönä niin i4 oli yön 5% varauksella ja lämpötila oli asteen pari plussalla. Tehot käytössä heti lähdöstä poislukien boost mikä antaa joitain kymmeniä lisäheppoja hetkeksi, boosti taitaa tippua pois käytöstä vajaassa 10%. Talvella ihan yksittäisiä kertoja jos oli viikon ollut kovassa pakkasessa niin muutaman kilsan joutui ajamaan 75% tehoilla ennenku tokeni ja antoi kaiken.Tässä hyvin kiteytetty. Ei sitä tarvitse tosiaan edes kellottaa kun pystyy sanomaan että auto ei anna läheskään kaikkia tehoja irti. Sen tuntee ihan helposti.
Ymmärtäisin jos laskisi merkittävästi 20% tai jos on pakkasta. Mutta se että auto ei anna kunnolla tehoja lähes 90% latauksella 8C lämpötilassa ei kuulosta semmoisella mitä muissa merkeissä tapahtuisi.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta miksi tämä on olennaisesti pahempia asia kuin rangen markkinointi.Jos autoa markkinoidaan alle 4s kiihtyvyydellä niin pitää sen siihen pystyä muutoinkin kun täysin optimioloissa.
Kokeilin ihan mielenkiinnosta viime yönä niin i4 oli yön 5% varauksella ja lämpötila oli asteen pari plussalla. Tehot käytössä heti lähdöstä poislukien boost mikä antaa joitain kymmeniä lisäheppoja hetkeksi, boosti taitaa tippua pois käytöstä vajaassa 10%. Talvella ihan yksittäisiä kertoja jos oli viikon ollut kovassa pakkasessa niin muutaman kilsan joutui ajamaan 75% tehoilla ennenku tokeni ja antoi kaiken.
Ei tuo volvon toiminta ihan sellaiselta kuulosta mitä pitäisi. Jos bemari olisi käyttäytynyt noin viileässä tai vajaalla akulla niin mielestäni olisi virheellinen tuote. Jos autoa markkinoidaan alle 4s kiihtyvyydellä niin pitää sen siihen pystyä muutoinkin kun täysin optimioloissa.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta miksi tämä on olennaisesti pahempia asia kuin rangen markkinointi.
Ei sähkömoottorien lukumäärä se oleellisin juttu ole hyötysuhteissa. Esim teslalla 3/y longrangeissa edessä induktio ja permamagnet takana ja harvoin se etummainen induktio käytössä. PMS moottorien keskimääräinen hyötysuhde jää 95% alle. Enemmänkin voimansiirron hyötysuhteesta renkaalle asti pitäisikin puhua kun hieman harhaanjohtavasti voidaan mainostaa pelkän sähkömoottorin hyötysuhdetta hetkellisesti yli 98%. Isoin ongelma on siinä että osa sähkömoottoreista toimii paremmalla hyötysuhteella moottoritienopeudella, taajamassa, paikallaan tyhjäkäynnillä jne.Lainaan tänne toiseen ketjuun kun ei varsinaisesti kuulu tesla-ketjuun.
Haluatko avata tätä tarkemmin, että miksi yksi moottori olisi jotenkin vähemmän energiatehokkaampi kuin neljä erillistä?
Eipä tuo Teslan kolmonen varsinkaan perffi-mallina ole ongelmasi suhteen kummempi. Huomaa ihan selvästi, kun tehot laskee akun varauksen myötä. Jossain 10 % varauksessa tuntuu ihan perus 2 litraiselta turbo-kiisseliltä. Ja tuskin 30 prosentinkaan varauksella menee alle 5 sekan. Nyrkkisääntönä on, että alle 50 % varauksella ei kannata alkaa revittelemään. Tulee vain paha mieli.Joo laitoin jo reklamaatiota. Tiedän että eivät suostu hinnanalennukseen joka mulle teoriassa kelpaisi koska auto on muuten hyvä ja on pientä toivoa että päivityksillä tuosta tulee huomattavasti parempi. Lisäksi en jaksaisi nyt alkaa säätämään itselleni jostain autoa siksi aikaa että hankin jostain uuden.
Taidan katsella Tesla kolmosta. Aika rumia autoja mun mielestä, mutta melkeinpä ainoita jotka täyttää omat toiveet auton suhteen. Eikä ne nyt NIIN rumia ole.
Eipä tuo Teslan kolmonen varsinkaan perffi-mallina ole ongelmasi suhteen kummempi. Huomaa ihan selvästi, kun tehot laskee akun varauksen myötä. Jossain 10 % varauksessa tuntuu ihan perus 2 litraiselta turbo-kiisseliltä. Ja tuskin 30 prosentinkaan varauksella menee alle 5 sekan. Nyrkkisääntönä on, että alle 50 % varauksella ei kannata alkaa revittelemään. Tulee vain paha mieli.
Aika monessa kiinalaisessa autossa on samat ongelmat. Tuohan ei Volvo ole, vaan badgetrttu kiinalainen halppis. Jos haluat oikeasti tehokkaan auton, suosittelisin oikeita sähköautovalmistajia. Sampsan testissä näkyi myös hyvin, kuinka 3.6 sekunnin EX30 just ja just kiihtyi alta seiskan.Volvo EX30 alkanut kiihtymään todella hitaasti jos akku ei ole täynnä.
Onko tosiaan normaalia sähköautoissa että kylmällä säällä kiihtyvyys on todella alhainen?
Siis nyt puhutaan että 430hp auto kiihtyy about yhtä nopeasti ku vanha 1,5l bensavehje. Käytännössä ryömii eteenpäin.
Mulla 2019 performance. Aika hurjaa, että 1,5 sec eroa refreshin hyväksi.Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %
esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %
esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
Tuosta testistä tietysti puuttui akun lämpö, varmaan nuo revitykset on tehty yhteen soittoon, jolloin akkukin on lämmin 10% kohdalla. Varmaan 0°C akkulämmöllä 10%-30% välillä tulisi huomattavasti enempi hajontaa tuloksiin.
Nämä vastaavat omaa mutuani LR:stäkin. Eli käytännössä eroa ei normiajajossa edes huomaa. Lätkä lattiaan kiihdytyksessä varmaan huomaisi alle 10% varaustilassa, mutta en ole tainnut ikinä kokeilla ja alle 10% varaustilassakaan auto ei ole ollut kuin kerran tai pari.Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %
esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
Makuasioita taas siis sano musti.
Alkaako tuo näkyä mitenkään merkittävästi (isoakkuisempien) autojen hintojen putoamisena, vai onko akun hinnan osuudesta sähköautojen hinnanmuodostukseen valehdeltu meille?Kiinassa on viela sen 40 akkuvalmistajaa mutta tallahetkella 3 isointa yrittaa tappaa niita polkumyymalla. Lithiumi on niin halpaa markkinoilla etta monet kaivokset kiinassa eivat saa edes omia kuluja peittoon.
Se on selvä että syväjäädytetty akku ei anna tai ota virtaa kovin paljoa. Tai jos akku on lähes tyhjä <10%
Konteksti tässä kuitenkin oli se, että joku on ostanut tehokkaimman version autosta sillä olettamuksella että siinä olisi oikeasti enemmän tehoa. Mutta se nyt ei toteudu jos kuitenkin plussakeleillä ja 30%+ varaustasolla tehot on jotain ihan muuta kuin pitäisi.
Ei kai se nyt mikään suuri salaisuus koskaan ole ollut paljonko keskimäärin yhden auton akusto maksaa? Esim. googlella about eka osuma Lithium-Ion Battery Pack Prices Hit Record Low of $139/kWh | BloombergNEFAlkaako tuo näkyä mitenkään merkittävästi (isoakkuisempien) autojen hintojen putoamisena, vai onko akun hinnan osuudesta sähköautojen hinnanmuodostukseen valehdeltu meille?
Ainahan ne on olleet alimitoitettuja, varsinkin huonommilla teillä ajeleville. Oli merkki sitten Audi, Dacia tai Volvo ym. niin etupään alustan osia syöneet ihan liian nopeasti. Saisivat ottaa Hiluxista mallia. Ärsyttäväähän se on mutta ei vaan tunnu olevan autonvalmistajien intresseissä.Luulin, että alustan osien kuluminen on erityisesti Teslan ongelma ja kokeneemmat autonvalmistajat osaavat rakentaa autoja joissa ei tarvitse pelätä katsatuksen hylkyä muutaman vuoden ajon jälkeen, mutta näemmä VW:kin on omat ongelmansa:
Se on ihan raakile tuo mukavolvo.
Mukavolvo se on, mutta en minä koeajon perusteella isoja ongelmia kokenut. Teknisiä ratkaisuja toki olisin tehnyt toisin. Esim. pohjaan jäämätön vilkkuviiksi oli outo.Oletko ajanut? En siis kyseenalaista vaan ihan vilpittömästi kiinnostaa että muodostetaanko mielipiteet muiden ihmisten kommenttien perusteella vai onko itsekin testattu ja todettu toimimattomaksi. Kaiken tämän napinan määrän jälkeen on alkanut kiinnostaa käydä itse koeajamassa vaikka ei olisi nyt ajankohtaista vaihtaa autoa.
Taitaa olla sama ilmiö kuin täyssähköautojen kanssa yleisesti että kovaäänisimmät kritisoijat ovat niitä jotka eivät sellaista hankkisi muutenkaan vaikka olisi kuinka hyvä auto luokassaan. Mitähän @Tatuks on pitänyt muuten kuin tehojen puuttumisen osalta
Ihan kiva se on jos tykkää jätemuovista kaikkialla. Soundbar on toteutukseltaan kyllä melko kehno ja auto läpikauttaaltaan halpuutettu viimeiseen asti. MG5 tarjosi mielestäni parempaa kyytiä. Takapenkki on vain lapsille tai todella pienille aikuisille. Kulutus on kohtalaisen suurta siihen nähden kuinka pieni auto on. Perus kiinakuraa Volvon logolla siis. Polestar on tuohon verrattaessa kuin Mersulla ajaisi.Taitaa olla sama ilmiö kuin täyssähköautojen kanssa yleisesti että kovaäänisimmät kritisoijat ovat niitä jotka eivät sellaista hankkisi muutenkaan vaikka olisi kuinka hyvä auto luokassaan. Mitähän @Tatuks on pitänyt muuten kuin tehojen puuttumisen osalta
Ihan kiva se on jos tykkää jätemuovista kaikkialla. Soundbar on toteutukseltaan kyllä melko kehno ja auto läpikauttaaltaan halpuutettu viimeiseen asti. MG5 tarjosi mielestäni parempaa kyytiä. Takapenkki on vain lapsille tai todella pienille aikuisille. Kulutus on kohtalaisen suurta siihen nähden kuinka pieni auto on. Perus kiinakuraa Volvon logolla siis. Polestar on tuohon verrattaessa kuin Mersulla ajaisi.
Kuinka monella täällä on BMW i4? Oletteko kokeneet takapenkkejä jotenkin liian ahtaaksi? Käytiin tuollaista nyt kokeilemassa ja 175 cm pitkältä takapenkkiläiseltä tuli kommenttia, että joutuu polvet sylissä istumaan, kun lattia on niin korkealla suhteessa istuimen korkeuteen. Ei kuulemma varttia pidempää matkaa viitsisi takapenkillä istua, joten ainakin toistaiseksi meni hylkyyn.
Tuota vasten onkin kummallista että sähköautojen akkujen koossa sniiduillaan edelleen, esim. tuodaan "halpoja" 20k€ Dacia-sähköautoja joissa on 20kWh akku tms. naurettavaa potaskaa. Miksei tuoda 25k€ sähköautoa 65kWh akulla, jos akun hinta ei olekaan niin merkittävä tekijä ja akkujen hinnat ovat romahtaneet per kWh?Ei kai se nyt mikään suuri salaisuus koskaan ole ollut paljonko keskimäärin yhden auton akusto maksaa? Esim. googlella about eka osuma Lithium-Ion Battery Pack Prices Hit Record Low of $139/kWh | BloombergNEF
Paljon täällä(kin) on kyllä varmaan huudeltu, että hinnat tippuu kun akut halpenee, mutta ei se nyt varsinaisesti kai koskaan faktaa ole ollut. Vaikka akkujen hinnat puolittuis, niin puhuttais edelleen ykköstonneista normaaleissa autoissa. Uuden alustarakenteen kehityskuluja tässä ollaan varmaan aika monelle valmistajalle makseltu. Investoinnit kun on kuoletettu ja valmistusmäärät kasvaa, niin ei tarvitse autostakaan ottaa niin kovaa hintaa, että pääsevät voitolle.
I4:ssa on varmaan hihasta heitettynä joku 25cm pidempi keula kuin Model 3:ssa. Kun auto on 10cm pidempi, niin lopputuloksenahan sisätilat on 15cm lyhyemmät kuin kolmosessa. Takaovet on myös tosi pienet ja vaikea mennä aikuisen sisään pienestä aukosta.
Eihän se takaa mikään tilaihme tosiaan ole. Vajaa 190 pitkänä kummiskin ihan kivuttomasti matkustin levi-helsinki välin siellä. 2 samanpituista ei kyllä tosiaan menisi peräkkäin siellä. Jos koeajoautossa lisävarusteiset m-sport penkit niin leikkaa takatiloja entisestään.Kuinka monella täällä on BMW i4? Oletteko kokeneet takapenkkejä jotenkin liian ahtaaksi? Käytiin tuollaista nyt kokeilemassa ja 175 cm pitkältä takapenkkiläiseltä tuli kommenttia, että joutuu polvet sylissä istumaan, kun lattia on niin korkealla suhteessa istuimen korkeuteen. Ei kuulemma varttia pidempää matkaa viitsisi takapenkillä istua, joten ainakin toistaiseksi meni hylkyyn.
Joo, vähän harmittaa kun tämä ois ulkonäön puolesta se itseäni eniten miellyttävä sähköauto.
Ensi vuonnahan sieltä on tulossa uusi i3, joka perustuu ihan uuteen tekniikkaan. Lieköhän tuossa sen isommat tilat? Jos ei, niin täytyy sitten pysytellä isommassa kokoluokassa ja miettiä seuraavaa autoa esim Audi A6 e-tronin ja Mersun EQE:n väliltä. Bemarin i5 on nelivetona liian kallis, ellei siitä sitten olisi tulossa jotain nelivetomallia tuon kalliin M60-version alapuolelle.
Itse hiukan päälle 190, ja rehellisesti kuskin penkkikin alkoi ahdistamaan. Ajelin vajaan 100km koeajon, eikä ollut mitään herkkua. Hylkäsin auton jo yksin tämän perusteella, koska takapenkit eivät ole itselleni kovin oleellisia. Mutta itse itseni taakse en olisi tosiaankaan mahtunut, muuta kuin jalat vinoittain.Eihän se takaa mikään tilaihme tosiaan ole. Vajaa 190 pitkänä kummiskin ihan kivuttomasti matkustin levi-helsinki välin siellä. 2 samanpituista ei kyllä tosiaan menisi peräkkäin siellä. Jos koeajoautossa lisävarusteiset m-sport penkit niin leikkaa takatiloja entisestään.
Edessä sitten erinomaiset tilat ja miellyttävän tyköistyvä tunnelma eikä sellainen akvaario minkä takia monet uudet viimevuosina mennyt hylkyyn.
Akut painaa ja vie tilaa. Painon takia auton rakenteen täytyy olla tukevampi ja se maksaa... Sitä en sitten tiedä mitä sieniä 20 kWh akun valinnut kaveri on nauttinut, kun kuvittelee sen olevan ok. 30-40 kWh alkaa olla uusisssa minimi "ale"ratkaisu.Tuota vasten onkin kummallista että sähköautojen akkujen koossa sniiduillaan edelleen, esim. tuodaan "halpoja" 20k€ Dacia-sähköautoja joissa on 20kWh akku tms. naurettavaa potaskaa. Miksei tuoda 25k€ sähköautoa 65kWh akulla, jos akun hinta ei olekaan niin merkittävä tekijä ja akkujen hinnat ovat romahtaneet per kWh?
Tuon artikkelin perusteella (n. 130€/kWh) 65 kWh akun valmistus maksaisi siis 8450€, joten tuolla perusteella ei pitäisi olla vaikeaa tehdä halpoja autoja (siis oikeasti halpoja, ei jotain "45k€ on halpa sähköautoksi"-halpoja) asiallisen kokoisilla akuilla.
Joku vetää välistä ja kovaa, ja se joku en ole minä!
Akut painaa ja vie tilaa. Painon takia auton rakenteen täytyy olla tukevampi ja se maksaa... Sitä en sitten tiedä mitä sieniä 20 kWh akun valinnut kaveri on nauttinut, kun kuvittelee sen olevan ok. 30-40 kWh alkaa olla uusisssa minimi "ale"ratkaisu.