Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
15k voisin maksaa siitä 700km range mallista. Nyt on hieman suolaiset "paniikkihinnat" vielä. EIkös tämän luvattu olevan valmiina joku 30k hintainen? Nyt sitten paniikissa myydään +50% hinnalla.![]()
Paniikkimyynti käynnistyi tukholmalaisessa merkkiliikkeessä – kaikki autot nettimyyntiin rajulla, jopa yli 19 000 euron alennuksella
Konkurssiuhan alla kamppaileva Fisker on käynnistänyt niin sanotut paniikkimyynnit myös Suomea lähinnä olevassa myymälässään. Kampanjan kohteena olevat autot ovat kaupan myös Suomeen vietäviksi.www.is.fi
Kukahan viitsii kokeilla kepillä jäätä?![]()
Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.
Eli aina jos odotat, niin olet suhteellisesti silti samassa tilanteessa odotuksen jälkeenkin.
Ja halpaa sähköautoa ei kannata nyt ostaa vain sen vuoksi, että se on halpa sähköauto. Jos se halpa ei ole mieluinen, niin ei sitä kannata ostaa vaikka se olisi kuinka halpa. Mieluummin valkkaa sitten sellaisen, josta pitää.
Eikös se softa kuitenkin vaan ohjaa hardista. Joten on ne ominaisuudet paljon muutakin kuin pelkkää softaa. Mielestäni tätä softan osuutta korostetaan ehkä liiankin paljon. IMO.Niinno riippuu sekin autosta. 99% ominaisuuksista on softaa nykyään ja jos jopa volkkari on saanut OTA päivitykset käyttöön niin ei ole syytä miksi pari vuosimallia uudemmassa olisi kauheasti eroa.
Eikös se softa kuitenkin vaan ohjaa hardista. Joten on ne ominaisuudet paljon muutakin kuin pelkkää softaa. Mielestäni tätä softan osuutta korostetaan ehkä liiankin paljon. IMO.
Itse olen saanut hupia selaamalla Fiskerin reddit sivuja. Firma on lähellä konkurssia. Tuo autohan on rebadge kiinalaisen Magna valmistajan ArcFox Alpha S mallista. Tuo Fiskerhän on aiemminkin onnistunut polttamaan sijoittajien rahat, muistatte varmaan Fisker Karman. About 25k$ oli myyyntihinta jenkeissä käytetyissä ja monet autoliikkeet eivät edes enää ota noita vaihdossa tai jos ottavat niin reilusti alle 20k$ antavat.![]()
Paniikkimyynti käynnistyi tukholmalaisessa merkkiliikkeessä – kaikki autot nettimyyntiin rajulla, jopa yli 19 000 euron alennuksella
Konkurssiuhan alla kamppaileva Fisker on käynnistänyt niin sanotut paniikkimyynnit myös Suomea lähinnä olevassa myymälässään. Kampanjan kohteena olevat autot ovat kaupan myös Suomeen vietäviksi.www.is.fi
Kukahan viitsii kokeilla kepillä jäätä?![]()
Sama esim e-tron -> Q8 e-tron. Sisusta ja käyttöliittymä täysin sama.
Sama esim e-tron -> Q8 e-tron. Sisusta ja käyttöliittymä täysin sama. Moottorit kuulemma paremmat mutta käytännön testeissä ei muutosta. Suurin ero on uusi etupuskuri ja isompiakkuinen malli. Taas jos on ostanut vanhemman e-tronin ja range riittää (miksi muuten sitä olisi ostanut) niin ei mitään syytä vaihtaa.
No kai se on, kun kyseessä oli pelkkä facelift. Jos vertaat samaa autoa mutta eri vuosimalleja, niin totta, hyvin vähän eroja. Mutta minä ajattelin lähinnä sitä, että jos nyt odottaa esim. sen 2 vuotta, niin 2 vuoden päästä on tarjolla ihan uusia automalleja uusilla systeemeillä. Siinä vaiheessa kun esim. ID.4:stä tulee uusi malli (siis kokonaan uusi malli, koreineen, ei pelkkä vuosimallimuutos), niin kyllä sinne enemmän uudistuksia tulee kuin pelkkiä softamuutoksia.
Tuo oli lähinnä nimeämiskäytännön muutos + pieni facelift, ihan sama auto on kyseessä.
Konservatiivisia ovat näissä, ilmeisesti eivät halua ottaa mitään riskejä.
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.Tästä syystä en itse koskaan hanki automallia, joka on jo elinkaarensa loppupuoliskolla, koska se käy niin nopeasti vanhaksi ja itse tykkään että autossa on viimeisimmät pelit ja vehkeet. Varsinkin nyt sähköautokaudella, kun homma kehittyy vielä hurjaa tahtia.
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.
Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.
Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.
![]()
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.
Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.
Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.
![]()
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.
Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.
Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.
![]()
Se löytyy suoraan Teslan sivuilta. Tunnin saa ajella. Piti vaan ottaa kuva ajokortista, mutta erittäin näppärästi toimi Teslan koeajo ilman myyjää. Toki Tesla tunnukset mulla oli jo, mutta sovelluksen latasin uudelleen.Mistä liikkeestä tuollainen löytyy?
Kuinkas se laitettiinkaan päälle?Kuvassahan on automatiikka pois päältä?Tosin tuollainen lonkeronharmaa taivas juuri myrkkyä teslan kameralla, kun ei erota mitään kontrastia vesipisaroista sitä vasten.
Itsekään en varauksetta tykännyt aluksi teslan istuimista, nyt on jotenkin perse muotoutunut niihin (tai toisinpäin), tuntuvat ihan mukavilta pidemmälläkin matkalla, siinä missä vähän vanhemman mersun nahkapenkki tuntuu aika kirkonpenkiltä noihin verrattuna.
Kuinkas se laitettiinkaan päälle?
Kyllä se aluksi pyyhki kuivaakin lasia itsestään, mutta kun alkoi satamaan pikkasen vettä, niin hyvin harvoin itsestään pyyhki. Auto oli 1tkm ajettu.
Kuinkas se laitettiinkaan päälle?
Kyllä se aluksi pyyhki kuivaakin lasia itsestään, mutta kun alkoi satamaan pikkasen vettä, niin hyvin harvoin itsestään pyyhki. Auto oli 1tkm ajettu.
Toki valikoima oli silloin niukempi, mutta esim. joku 5 vuotta vanhan Model 3 LR:n sähkötekniikka on edelleen varsin pätevää.No on se siinä mielessä nopeaa, että esim. 3 vuotta sitten markkinoilla ei ollut ainuttakaan sähköautoa, joka olisi täyttänyt omat vaatimukseni. Tänään niitä on vaikka kuinka paljon.
niin jos kobolttia on riittävästi niin sillä ei juurikaan ole edes väliä.
Uusi taycan tosiaan lätkii aika vakuuttavaa tekkiä kehiin kun latausnopeus on nopeampi, akustossa on 10kWh enemmän energiaa ja se painaa 9 kiloa vähemmän kuin edellinen. Myöskin akun optimilämpötila 15 vs vanhan 35 astetta on aika huikea ero ja tietty onhan tuossa yli 300 heppaa enemmän ja lämmönhallintaankin on tullut 10kW lisätehoa lämmittämiseen joten akusto saadaan paljon nopeammin optimiin.
Pösön penkit ovat yleensä ihan mukavia, jos saattuu mittasuhteet osumaan omaan ruhoon kivasti. Suurimmat puutteet niissä on minusta säädöt, sähköoptio 404 ja selkänojaakin säätää vipu, jolla kovin pientä muutosta et tee. Kerran kun saa kohdilleen, niin joutuu vaan toivomaan että eivät huollossa mene muuttamaan. Kerran oli 508:lla murha lähellä huollosta noudettaessa, kun joku kokovartaloihminen oli säätänyt penkin ja peilit täysin uusiksi.Joo et ole kyl ainut tuon penkki homman kanssa. Itsekin olen havainnut et e2008 aika mukava vaikka tuskin kukaan sen penkkiä on kehunut kun kävin koeistuu Teslassa.
On varmasti tekniikaltaan pätevä. Auto taas ei ole kiinnostava muista syistä.Toki valikoima oli silloin niukempi, mutta esim. joku 5 vuotta vanhan Model 3 LR:n sähkötekniikka on edelleen varsin pätevää.
Ehkä kuitenkin hivenen mieto esimerkki kehityksestä...viidessä vuodessa n. 10% parempi auto, paitsi ehkä merkittävä ero muutamiin käyttötapauksiin, joita en pitäisi kauhean merkittävinä.
Tarkista onko laturissa jokin säätömahdollisuus virralle. Jos se on säädetty 8 amperiin, niin silloin latausteho on maksimissaan noin 1,7 kW, joka matchaa tuohon 34 h arvioon. Jos saat jostain vaihdettua että se ottaa 16 amperia, niin sitten saat tuplattua lataustehon.
Sama...vertaan tuota silti uudempiin.On varmasti tekniikaltaan pätevä. Auto taas ei ole kiinnostava muista syistä.
Heh. Voihan sitä noinkin sanoa, mutta 10% huipulla on aika paljon ja en heti keksi kovin montaa urheiluautoa johon tulee jo ihan pelkästään tehoa 50% lisää. Olihan siellä todella hifiä jousitusta ja vaikka mitä, mutta toki jos haluaa vähätellä kehitystä niin toki niinkin voi tehdä.
Itse asiassa tässä on nyt taas EX30:n hieno "ominaisuus" varmaan pelissä. Eli latauksen rajoitus resetoituu aina 6ampeeriin ja se pitää muistaa nostaa.
Pitää käydä testaamassa.
Itse asiassa tässä on nyt taas EX30:n hieno "ominaisuus" varmaan pelissä. Eli latauksen rajoitus resetoituu aina 6ampeeriin ja se pitää muistaa nostaa.
Pitää käydä testaamassa.
Siis auto rajoittaa 6A, jos sitä ei jokaiselle lataustapahtumalle erikseen nosta?
Tuo ex30 on kyllä selkeästi kiinakehityksen tulos ohi normaalien Volvo -kehityskaarien. Ei oikein voi muu selittää miksi tuo softa on tuossa kunnossa missä on. Tokihan sitä on todella paljon päivitetty ja päivitetään vielä jatkossa että siinä mielessä kehitys on sentään oikean suuntainen. Iotech videolla taisi olla ettei kännyavainkaan ihan vielä toiminut tms., joten onhan tuossa työsarkaa.
Siinä mielessä esim. tuo latauksen rajoitus ja vaikka Kokkosen mainitsema pesumoodin puute (joka oli otsikossa, mutta ko. valinnan tekemällä sellaista ei löytynyt) eivät sinänsä yllätä kun vaikuttaa olevan aika vaiheessa vielä.
Joo odotin hieman enemmän kun ovat kuitenkin noita Polestareja ja muita sähköautoja hetken tehneet. Tosin uskon softapäivityksen korjaavan aika monta asiaa, kuitenkin aika pieniä asioita joista heillä on varmasti iso kasa dataa.
Vähän tässä ärsyttää että jos en nyt saa kelien lämmetessä heille näytettyä tuota ongelmaa kiihtyvyyden kanssa, niin toteavat että ominaisuus ja että ajele nyt vaan autolla, me ei tehdä mitään. Pitää varmaan aamuyöstä aikaisin aamulla ajamaan autoa ja ottaa videolle.
90% varmuudella siellä on joku kartta ylivarovainen sen suhteen paljonko voidaan missäkin tilanteessa kuormittaa, jota sitten on ajan kanssa tarkoitus hienosäätää kun saadaan testejä tehtyä, eli yritetty saada jotain julkaisukelpoista mahdollisimman nopeasti.
Tosin tuo 10% itselläkin aiheuttaisi tässä kohtaa sellaisen harmituksen, että kokeilisin purkaa kaupan (toki meidän normiajot on 100%-75%, niin tuollaista ei varmasti olisi huomattu ennen jotain pitkää reissua — toivottavasti ei ohituksen yhteydessä).
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?Juttelin huollon kanssa tänään ja vähän kuulosti siltä että kyseessä on ominaisuus. Noh, aion reklamoida jos auto on yhden kolmasosan ajasta jotain ihan muuta kuin mitä paperilla luvattu.
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?
- Clean your car as soon as it has attracted dust or dirt. This prevents the build-up of ingrained dirt, which often contains larger particles and debris that cause wear and damage, especially during cleaning.
- Remove bird droppings and tree sap or resin as soon as possible. These contain substances that can quickly damage and discolour the paintwork.
- Avoid washing your car in direct sunlight. This can cause cleaning agents or wax to dry out and act as abrasives.
- If the car has been exposed to corrosive substances, such as acid rain, salt, chemicals, iron powder, soot or ash, it needs to be cleaned as soon as possible to prevent damage. In areas with a lot of industrial emissions, more frequent washing is recommended.
Koitin manuaalia lukaista mutten löytänyt sieltä mainintaa että akun pitäisi olla tietyn % yläpuolella jotta saa täydet tehot. Kyseinen maininta löytyy esim ID4/5 ohjeista.
Katsoin myös huvikseni mitä Volvo sanoo auton pesusta, ja onhan siellä samat varoitukset/ohjeet kuin cybertruckissa. Toinen vaan on tesla niin tietenkin siitä tehtiin oikein uutisartikkeleja että varmasti kaikki tietää miten siitä kuuluu pitää huolta. Oikein huomaavaista valtamedialta
Varmasti samat löytyy lähes kaikista ohjeista.
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.
Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.
Sen sijaan valikoima ylipäätään on viidessä vuodessa räjähdysmäisesti laajentunut. Ja sitten monelta valmistajalta on vasta neljän vuoden sisällä tullut se ensimmäisen sukupolven malli, joka nyt on päivittymässä vähitellen oikeasti hyväksi.
Joten kyllä, kehitysnopeus viimeisen viiden vuoden sisällä on ollut huima. Vielä huimempi kehitysnopeus on ollut latausverkoston puolella.
Kävin koeponnistamassa entisellä mäntsälän shellillä, nykyisellä mäntsälän st1:llä tuota korttimaksua ja täytyy kehua sitä. Todella kätevästi toimii. Letku kiinni autoon ja vilautat apple watchista apple paytä maksupäätteelle joka on siinä itse satelliitissa kiinni eikä esim. Nesteen tyyliin yhtä erillistä maksupäätettä kaikille latureille.Laturitkin ovat aika hyvin kehittyneet, tuskin tulee mitään suurta mullistusta ihan lähiaikoina, ehkä se plug and charge olisi kiva, mutta tuntuu varsin hankalalta senkin kehitys kun kaikkien valmistajien autoissa on omat juttunsa. Tosin tuokaan ei ehkä ole niin tärkeä kun nyt tulee se korttimaksu pakolliseksi, käytännössä kaikessa muussakin ostamisessa pitää vilauttaa lähimaksu korttia joten miksei sitten tässäkin. Varmaan riittävän näppärää että mielenkiinto muiden systeemien kehittämiseen isolla rahalla ja vaivalla hiipuu ainakin toitaiseksi?