Yleistä keskustelua sähköautoista

Saisi muihinkin autoihin ku volkkariin tulla info näytölle paljonko lämmitystä tarttee ja paljonko lataus tulee olemaan. Kummallista että vw tietääkseni ainoana on saanut softansa sen verran järkeväksi että antaisi asiakkaalle jotain järkevää tietoa. Tottakai joo jos jonnekin pitkälle tuntemattomaan menossa niin auto osaa sen tehdä automaagisesti jos haluaa pysähdellä auton toivomissa paikoissa. Aina ei vaan jaksaisi navigoida jonnekin tuttuihin paikkoihin ja pysähdyksiä voisi tehdä muuallakin ku aina samoilla ja optimaalisimmilla latureilla.
LFP akuista mulla ei ole kokemusta, mutta näillä keleillä ei tarvitse enää minkäänlaisia esilämmityksiä säällisiin (+100 kWh) nopeuksiin pääsemiseksi. Ehkä ne 150-200 maksimit voivat vaatia, mutta jos akkua on alle 30%, niin esilämmitykseksi riittää ajaminen laturille. Mulla on paikalliseen Prismaan matkaa reipas 2km ja hyvin toimii pikalataus silloin harvoin kun sille on tarvetta ja siellä latureilla sattuu olemaan tilaa. En lämmitä koskaan jos ei pakkasta. Auto kyllä lämmittelee ja optimoi innoissaan ties miten kauan kun ollaan Superille menossa, mutta en sitten tiedä kuinka aktiivisesti sitä tekee ja sieltä tulee alkuun myös +200 kWh vauhdilla virtaa, johon ei ABC:llä tms. voisi päästä muutenkaan.
 
Höpöjä. Kelit plussan puolella, niin ei todellakaan tarvii mitään puolen tunnin lämmityksiä. Ajan 3km pihasta laturille ja saan siitä parin minuutin sisään sen 100. Eri asia sitten, jos se laturi on jossain ABC:lla. Silloin sieltä voi ruuhkista ja taivaankappaleiden asennosta riippuen tulla ihan mitä tahansa, yleensä vähemmän kuin muualta.

Tämä on varmasti sitten autokohtaista, mutta kelit on olleet nollan alapuolellakin viime päivinä sijainnista riippuen eikä ainakaan Volvon 40-sarjalaisilla kolmen kilometrin ajon esilämmitys hyödytä yhtään mitään.
 
Joo tarkoituksena mennä huomenna vähän juttelemaan.

Kävin testailemassa autoa tuossa äsken samalla kun piti käydä kaupassa. 35% akkua ja olin ajellut joku 20 minuuttia että akku hieman lämpeäisi ja otin 0-100 ajan motarin rampista, about 7 sekuntia meni. Oli vähän pirteämpi kuin tänään aikaisemmin, johtuen varmaan että akku oli vielä vähän lämmin edellisistä ajoista. Aamulla tosiaan liikkelle lähtö oli ihan matelua ja veikkaisin että 0-100 aika jotain 9 sekuntin luokkaa, nyt sentään vähän painoi selkää penkkiin. Ulkona oli 6 astetta lämmintä.

Lämmitin sitten akkua joku 20 minuuttia kun ajelin pikalaturille (joka antoi jotain 80kw joka tuntuu aika alhaiselta kun tarkoittaa että saa istua tunnin laturilla). Latasin 50% ja sitten autosta löytyi tehoja, kokeilin motarin rampista niin sain jotain 4,5 - 5 sek 0-100 vaikka oli märkä tie ja renkaat hieman suti.

Eli moottorit ja auto kyllä toimii. On kyllä aika ihan hanurista jos kylmässä (eikä edes pakkasella) alle 50% akulla auto on noin hidas.
Itse ajelin talven Polestar 2 autolla. Auto seisoi pakkasessa aina, enkä esilämmitellyt. Välillä kun oli -20'c niin näytti että akku on jäässä mutta kyllä se silti kiihtyi kuin tykin suusta. Eikös tuossa ex30 ole sama voimalinja, vai erehdyinkö?
 

Kukahan viitsii kokeilla kepillä jäätä? :kahvi:
15k voisin maksaa siitä 700km range mallista. Nyt on hieman suolaiset "paniikkihinnat" vielä. EIkös tämän luvattu olevan valmiina joku 30k hintainen? Nyt sitten paniikissa myydään +50% hinnalla.
 
Mutta täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden päästä ne 25k autot ovat sitten pari vuotta vanhoilla ominaisuuksilla. Parin vuoden päästä sen päivän autoilla on taas jo ihan uudet ominaisuudet.

Eli aina jos odotat, niin olet suhteellisesti silti samassa tilanteessa odotuksen jälkeenkin.

Ja halpaa sähköautoa ei kannata nyt ostaa vain sen vuoksi, että se on halpa sähköauto. Jos se halpa ei ole mieluinen, niin ei sitä kannata ostaa vaikka se olisi kuinka halpa. Mieluummin valkkaa sitten sellaisen, josta pitää.

Niinno riippuu sekin autosta. 99% ominaisuuksista on softaa nykyään ja jos jopa volkkari on saanut OTA päivitykset käyttöön niin ei ole syytä miksi pari vuosimallia uudemmassa olisi kauheasti eroa. Jos puhutaan samasta mallista ja varustetasosta.

Akut tietenkin kehittyy ja halpenee. Näkyykö sitä 2 vuoden aikana, ei välttämättä mutta 5v+ niin sitten voi olla jo 10% lisää rangea uudessa.
 
Niinno riippuu sekin autosta. 99% ominaisuuksista on softaa nykyään ja jos jopa volkkari on saanut OTA päivitykset käyttöön niin ei ole syytä miksi pari vuosimallia uudemmassa olisi kauheasti eroa.
Eikös se softa kuitenkin vaan ohjaa hardista. Joten on ne ominaisuudet paljon muutakin kuin pelkkää softaa. Mielestäni tätä softan osuutta korostetaan ehkä liiankin paljon. IMO.
 
Eikös se softa kuitenkin vaan ohjaa hardista. Joten on ne ominaisuudet paljon muutakin kuin pelkkää softaa. Mielestäni tätä softan osuutta korostetaan ehkä liiankin paljon. IMO.

Kaikki tietenkin riippuu mistä roikkuu, mutta esim ID4 ei ole tullut käytännössä mitään muutosta mitä ei softalla voisi tehdä. Tietenkin volkkari on volkkari eikä ole saanut akun esilämmitystä vanhempiin autoihin, mutta mitään syytä ei ole päivittää uuteen, kun on tietoisesti ostanut auton missä ei ole esilämmitystä kun menee laturille. Lämmittää kyllä akkua kun ajastaa kabiinin esilämmityksen joten H/W on siellä.

Sama esim e-tron -> Q8 e-tron. Sisusta ja käyttöliittymä täysin sama. Moottorit kuulemma paremmat mutta käytännön testeissä ei muutosta. Suurin ero on uusi etupuskuri ja isompiakkuinen malli. Taas jos on ostanut vanhemman e-tronin ja range riittää (miksi muuten sitä olisi ostanut) niin ei mitään syytä vaihtaa.

Model 3 on tullut highland jossa enemmänkin muutoksia, mutta 2019 -2023 eli 4-5 vuotta tuli ILP ja nopeampi tietokone. Kumpaakaan en tarvitse joten ei ole ennen highlandia ollut hinkua päivittää.

Akkuihin tulee pieniä päivityksiä mutta vuodesta toiseen ovat pieniä eroja, ellei tule kokonaan uutta akkua kuten Q8. Mutta sekin on tiedossa jo etukäteen mikä range nykyisessä autossa on, ja kehitys kehittyy.

Samalla tavalla polttisten kulutus on pienentynyt aikojen saatossa.

Eli väitän edelleen että noin lyhyellä tarkastelujaksolla ei ole suurta eroa vuosimalleissa. Faceliftit / LCI tulee yleensä ~5-7v välillä
 

Kukahan viitsii kokeilla kepillä jäätä? :kahvi:
Itse olen saanut hupia selaamalla Fiskerin reddit sivuja. Firma on lähellä konkurssia. Tuo autohan on rebadge kiinalaisen Magna valmistajan ArcFox Alpha S mallista. Tuo Fiskerhän on aiemminkin onnistunut polttamaan sijoittajien rahat, muistatte varmaan Fisker Karman. About 25k$ oli myyyntihinta jenkeissä käytetyissä ja monet autoliikkeet eivät edes enää ota noita vaihdossa tai jos ottavat niin reilusti alle 20k$ antavat.

 
Viimeksi muokattu:
Sama esim e-tron -> Q8 e-tron. Sisusta ja käyttöliittymä täysin sama.

No kai se on, kun kyseessä oli pelkkä facelift. Jos vertaat samaa autoa mutta eri vuosimalleja, niin totta, hyvin vähän eroja. Mutta minä ajattelin lähinnä sitä, että jos nyt odottaa esim. sen 2 vuotta, niin 2 vuoden päästä on tarjolla ihan uusia automalleja uusilla systeemeillä. Siinä vaiheessa kun esim. ID.4:stä tulee uusi malli (siis kokonaan uusi malli, koreineen, ei pelkkä vuosimallimuutos), niin kyllä sinne enemmän uudistuksia tulee kuin pelkkiä softamuutoksia.

Tästä syystä en itse koskaan hanki automallia, joka on jo elinkaarensa loppupuoliskolla, koska se käy niin nopeasti vanhaksi ja itse tykkään että autossa on viimeisimmät pelit ja vehkeet. Varsinkin nyt sähköautokaudella, kun homma kehittyy vielä hurjaa tahtia.
 
Sama esim e-tron -> Q8 e-tron. Sisusta ja käyttöliittymä täysin sama. Moottorit kuulemma paremmat mutta käytännön testeissä ei muutosta. Suurin ero on uusi etupuskuri ja isompiakkuinen malli. Taas jos on ostanut vanhemman e-tronin ja range riittää (miksi muuten sitä olisi ostanut) niin ei mitään syytä vaihtaa.

Tuo oli lähinnä nimeämiskäytännön muutos + pieni facelift, ihan sama auto on kyseessä.

Konservatiivisia ovat näissä, ilmeisesti eivät halua ottaa mitään riskejä.
 
No kai se on, kun kyseessä oli pelkkä facelift. Jos vertaat samaa autoa mutta eri vuosimalleja, niin totta, hyvin vähän eroja. Mutta minä ajattelin lähinnä sitä, että jos nyt odottaa esim. sen 2 vuotta, niin 2 vuoden päästä on tarjolla ihan uusia automalleja uusilla systeemeillä. Siinä vaiheessa kun esim. ID.4:stä tulee uusi malli (siis kokonaan uusi malli, koreineen, ei pelkkä vuosimallimuutos), niin kyllä sinne enemmän uudistuksia tulee kuin pelkkiä softamuutoksia.

Toki jos katsoo eri malleja. Mutta riippuen ominaisuudesta siitä saa myös maksaa. 2 vuoden tarkastelulla ei yleensä saa 50% parempaa autoa samalla hinnalla.

Esim taycaniin ja panameraan tulee hieno uusi hydraulinen alustanohjaus. On muuten hieno järjestelmä ja merkittävä parannus mutta samaan hintaan sitä et saa kuin normaalialustaa.

Eli riippuu millä parametreillä katsotaan. Jos haluat parempaa noin lyhyellä aikavälillä niin siitä saa maksaa hunajaa, ennen kuin käytettyjä alkaa olemaan markkinoilla mihin menee sen 3-5 vuotta että niitä saa järkevään hintaan.

Tuo oli lähinnä nimeämiskäytännön muutos + pieni facelift, ihan sama auto on kyseessä.

Konservatiivisia ovat näissä, ilmeisesti eivät halua ottaa mitään riskejä.

Ovat kyllä. Markkinointihypeen perustuen olisin kyllä odottanut enemmänkin eroja. Q6 e-tron varmaan tulee olemaan sitä mitä odotin Q8 olevan. Pienemmällä korilla toki. Ehkä sitten jos Q8 vaihtuu PPE/vastaava täyssähkö alusta
 
Onko kukaan hakenut sähköautoa ulkomailta? Ei sinällään eroa varmaan muiden autojen hakemisesta, mutta jonnin verran pyörinyt mielessä talouden toisen auton sähköistäminen niin periaatteessa voisi vaikka itsekin hakea ulkomailta. Ihan mielenkiinnosta jos jotain kokemuksia aiheeseen löytyy?
 
Tästä syystä en itse koskaan hanki automallia, joka on jo elinkaarensa loppupuoliskolla, koska se käy niin nopeasti vanhaksi ja itse tykkään että autossa on viimeisimmät pelit ja vehkeet. Varsinkin nyt sähköautokaudella, kun homma kehittyy vielä hurjaa tahtia.
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.
 
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.

Omasta mielestä jos ei välitä rangesta tai kaikista nopeimmasta latausnopeudesta, niin eipä noissa autoissa ihan älyttömästi ole eroja mitä tässä on parin vuoden aikana tullut.

Joku uusi Possu tai Audi näyttäisi ottavan sähköä hirveää vauhtia, mutta jos latailee himassa öisin, niin eipä tuolla hirveästi ole mitään väliä. Tai jos ajelee kaupungissa, niin 700km rangella ei ole mitään eroa 300km rangeen.
 
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.

No on se siinä mielessä nopeaa, että esim. 3 vuotta sitten markkinoilla ei ollut ainuttakaan sähköautoa, joka olisi täyttänyt omat vaatimukseni. Tänään niitä on vaikka kuinka paljon.
 
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.

Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.

Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.

20240408_134259.jpg
 
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.

Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.

Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.

20240408_134259.jpg

Mistä liikkeestä tuollainen löytyy?
 
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.

Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.

Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.

20240408_134259.jpg

Joo et ole kyl ainut tuon penkki homman kanssa. Itsekin olen havainnut et e2008 aika mukava vaikka tuskin kukaan sen penkkiä on kehunut kun kävin koeistuu Teslassa.
 
Seinäjoelle oli tullut Tesla Model Y LR koeajoauto. Eli siis virallinen koeajo peli.

Ihan hyvä auto. Tuulilasinpyyhkijän automatiikka ei toiminut kunnolla, kuten kuvasta näkyy. Hyvin märkä tuulilasi, mutta ei oikein pyyhkinyt juuri ollenkaan. Jostain oudosta syystä en saanut penkkiä mieluisaksi. 9000km on tullut ajettua Peugeot e-2008 autolla ja siinä itselle parempi penkki? Vaikka Teslan penkkejä voikin säätää hyvin monipuolisesti.

Tuo e-2008 vaan akun kooltaan/kulutukseltaan selvästi huonompi.

20240408_134259.jpg

Kuvassahan on automatiikka pois päältä? :) Tosin tuollainen lonkeronharmaa taivas juuri myrkkyä teslan kameralla, kun ei erota mitään kontrastia vesipisaroista sitä vasten.

Itsekään en varauksetta tykännyt aluksi teslan istuimista, nyt on jotenkin perse muotoutunut niihin (tai toisinpäin), tuntuvat ihan mukavilta pidemmälläkin matkalla, siinä missä vähän vanhemman mersun nahkapenkki tuntuu aika kirkonpenkiltä noihin verrattuna.
 
Mistä liikkeestä tuollainen löytyy?
Se löytyy suoraan Teslan sivuilta. Tunnin saa ajella. Piti vaan ottaa kuva ajokortista, mutta erittäin näppärästi toimi Teslan koeajo ilman myyjää. Toki Tesla tunnukset mulla oli jo, mutta sovelluksen latasin uudelleen.

Laitoin vielä sen Teslan päivittymään, kun se halusi uutta versiota.
 
Kuvassahan on automatiikka pois päältä? :) Tosin tuollainen lonkeronharmaa taivas juuri myrkkyä teslan kameralla, kun ei erota mitään kontrastia vesipisaroista sitä vasten.

Itsekään en varauksetta tykännyt aluksi teslan istuimista, nyt on jotenkin perse muotoutunut niihin (tai toisinpäin), tuntuvat ihan mukavilta pidemmälläkin matkalla, siinä missä vähän vanhemman mersun nahkapenkki tuntuu aika kirkonpenkiltä noihin verrattuna.
Kuinkas se laitettiinkaan päälle? :)

Kyllä se aluksi pyyhki kuivaakin lasia itsestään, mutta kun alkoi satamaan pikkasen vettä, niin hyvin harvoin itsestään pyyhki. Auto oli 1tkm ajettu.
 
Sen olen kyllä kuullut että moni on ollut todella tyytyväinen pösön tuotteisiin, jos voimalinjaa ei lasketa. Jopa yllättyneitä.

Itselle istuu Teslan penkki hyvin, vielä en ole yhtä kotoisaa istumapaikkaa muista autoista löytänyt, mutta täytynee käydä istumassa pösössä.

Kuinkas se laitettiinkaan päälle? :)

Kyllä se aluksi pyyhki kuivaakin lasia itsestään, mutta kun alkoi satamaan pikkasen vettä, niin hyvin harvoin itsestään pyyhki. Auto oli 1tkm ajettu.

Siihen on monta tapaa, sulla on tossa päävalikko jo auki niin ohjaat sormen näpäyttämään "Auto" moodin päälle. Tällä hetkellä on valittuna "Pois"
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-04-08 143327.png
    Screenshot 2024-04-08 143327.png
    212,2 KB · Luettu: 103
Kuinkas se laitettiinkaan päälle? :)

Kyllä se aluksi pyyhki kuivaakin lasia itsestään, mutta kun alkoi satamaan pikkasen vettä, niin hyvin harvoin itsestään pyyhki. Auto oli 1tkm ajettu.

Kuvan mukaan tai itse napautan yleensä kerran pyyhkäisyä viiksestä, jolloin näytölle tulee vasempaan alakulmaan samat valinnat.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-4-8 kello 14.33.01.png
    Näyttökuva 2024-4-8 kello 14.33.01.png
    50,4 KB · Luettu: 34
No on se siinä mielessä nopeaa, että esim. 3 vuotta sitten markkinoilla ei ollut ainuttakaan sähköautoa, joka olisi täyttänyt omat vaatimukseni. Tänään niitä on vaikka kuinka paljon.
Toki valikoima oli silloin niukempi, mutta esim. joku 5 vuotta vanhan Model 3 LR:n sähkötekniikka on edelleen varsin pätevää.
 
Sinänsä ikä ei välttämättä myöskään paranna kaikkea. Noissa vanhemmissa autoissa vaikka olisi vähemmän akun lämmityksen ja hallintaan käytettävää tekniikkaa, niin jos kobolttia on riittävästi niin sillä ei juurikaan ole edes väliä. Nykyisin noita harvinaisia maametalleja pyritään välttämään varsinkin kustannusten takia ja siksi akustojen lämmönhallinta on myös tärkeämpää.

Toki kehitys kehittyy kuten uusi Porsche osoittaa kun voidaan hinnan takia panostaa.

Uusi taycan tosiaan lätkii aika vakuuttavaa tekkiä kehiin kun latausnopeus on nopeampi, akustossa on 10kWh enemmän energiaa ja se painaa 9 kiloa vähemmän kuin edellinen. Myöskin akun optimilämpötila 15 vs vanhan 35 astetta on aika huikea ero ja tietty onhan tuossa yli 300 heppaa enemmän ja lämmönhallintaankin on tullut 10kW lisätehoa lämmittämiseen joten akusto saadaan paljon nopeammin optimiin.
 
niin jos kobolttia on riittävästi niin sillä ei juurikaan ole edes väliä.

Niin no siis on sillä väliä kun niitä tietämättömiä on niitä kuitenkin ostanut ja on voitu myydäkin että tulee esilämmitys, niin nyt saattaa harmittaa kun toteutuneet lataustehot ovat surkeita johtuen lämmityksen puutteesta.

Akun kestävyyden kannalta ei ole väliä, kun akun lataus ja purkutehoa rajoitetaan.

Tässä siis case MEB alustan autot ennen 2024 vuosimalleja
 
Uusi taycan tosiaan lätkii aika vakuuttavaa tekkiä kehiin kun latausnopeus on nopeampi, akustossa on 10kWh enemmän energiaa ja se painaa 9 kiloa vähemmän kuin edellinen. Myöskin akun optimilämpötila 15 vs vanhan 35 astetta on aika huikea ero ja tietty onhan tuossa yli 300 heppaa enemmän ja lämmönhallintaankin on tullut 10kW lisätehoa lämmittämiseen joten akusto saadaan paljon nopeammin optimiin.

Ehkä kuitenkin hivenen mieto esimerkki kehityksestä...viidessä vuodessa n. 10% parempi auto, paitsi ehkä merkittävä ero muutamiin käyttötapauksiin, joita en pitäisi kauhean merkittävinä.
 
Joo et ole kyl ainut tuon penkki homman kanssa. Itsekin olen havainnut et e2008 aika mukava vaikka tuskin kukaan sen penkkiä on kehunut kun kävin koeistuu Teslassa.
Pösön penkit ovat yleensä ihan mukavia, jos saattuu mittasuhteet osumaan omaan ruhoon kivasti. Suurimmat puutteet niissä on minusta säädöt, sähköoptio 404 ja selkänojaakin säätää vipu, jolla kovin pientä muutosta et tee. Kerran kun saa kohdilleen, niin joutuu vaan toivomaan että eivät huollossa mene muuttamaan. Kerran oli 508:lla murha lähellä huollosta noudettaessa, kun joku kokovartaloihminen oli säätänyt penkin ja peilit täysin uusiksi.
 
Ehkä kuitenkin hivenen mieto esimerkki kehityksestä...viidessä vuodessa n. 10% parempi auto, paitsi ehkä merkittävä ero muutamiin käyttötapauksiin, joita en pitäisi kauhean merkittävinä.

Heh. Voihan sitä noinkin sanoa, mutta 10% huipulla on aika paljon ja en heti keksi kovin montaa urheiluautoa johon tulee jo ihan pelkästään tehoa 50% lisää. Olihan siellä todella hifiä jousitusta ja vaikka mitä, mutta toki jos haluaa vähätellä kehitystä niin toki niinkin voi tehdä.
 
Sain latauspaikan autohallista ja kävin ostamassa Motonetistä laturin.

Aika onnettoman hitaasti lataa ja auto antaa 34h 39-90% lataukselle arvion ajasta.

Osaako joku tulkita tätä laturia ja kuinka paljon sen pitäisi antaa?

1000017441.jpg


Hitto kun on vielä ihan tumpelo näiden kanssa eikä oikein osaa googlatakkaan että toimiiko asiat oikein.
 
Tarkista onko laturissa jokin säätömahdollisuus virralle. Jos se on säädetty 8 amperiin, niin silloin latausteho on maksimissaan noin 1,7 kW, joka matchaa tuohon 34 h arvioon. Jos saat jostain vaihdettua että se ottaa 16 amperia, niin sitten saat tuplattua lataustehon.
 
Tarkista onko laturissa jokin säätömahdollisuus virralle. Jos se on säädetty 8 amperiin, niin silloin latausteho on maksimissaan noin 1,7 kW, joka matchaa tuohon 34 h arvioon. Jos saat jostain vaihdettua että se ottaa 16 amperia, niin sitten saat tuplattua lataustehon.

Itse asiassa tässä on nyt taas EX30:n hieno "ominaisuus" varmaan pelissä. Eli latauksen rajoitus resetoituu aina 6ampeeriin ja se pitää muistaa nostaa.

Pitää käydä testaamassa.
 
On varmasti tekniikaltaan pätevä. Auto taas ei ole kiinnostava muista syistä.
Sama...vertaan tuota silti uudempiin.

Heh. Voihan sitä noinkin sanoa, mutta 10% huipulla on aika paljon ja en heti keksi kovin montaa urheiluautoa johon tulee jo ihan pelkästään tehoa 50% lisää. Olihan siellä todella hifiä jousitusta ja vaikka mitä, mutta toki jos haluaa vähätellä kehitystä niin toki niinkin voi tehdä.

Arvostan tuota sinänsä, mutta en ehkä vetäisi tuosta hirveästi johtopäätöksiä, jos olisin ostamassa jotain 50k€:n perheautoa tai päättelisi tuon perusteella, että parin vuoden päästä saa 25 tonnilla yhtä hyvän auton kuin nyt 50 tonnilla.
 
Itse asiassa tässä on nyt taas EX30:n hieno "ominaisuus" varmaan pelissä. Eli latauksen rajoitus resetoituu aina 6ampeeriin ja se pitää muistaa nostaa.

Pitää käydä testaamassa.

Joo nyt antaa 9 ampeeria mikä riittää kyllä pitämään akun 90% omissa ajoissa.
 
Itse asiassa tässä on nyt taas EX30:n hieno "ominaisuus" varmaan pelissä. Eli latauksen rajoitus resetoituu aina 6ampeeriin ja se pitää muistaa nostaa.

Pitää käydä testaamassa.

Siis auto rajoittaa 6A, jos sitä ei jokaiselle lataustapahtumalle erikseen nosta?
 
Siis auto rajoittaa 6A, jos sitä ei jokaiselle lataustapahtumalle erikseen nosta?

Joo. Yksi näistä auton "ominaisuuksista". Odotan kyllä innolla seuraavaa päivitystä.

Juttelin myös Bilian huollon kanssa huonosta kiihtyvyydestä alle 50% akulla josta kirjoittelin aikaisemmin, ja huoltomies sanoi että heillä yksi työntekijä ajaa vastaavalla autolla ja sanoi että alle 50% akulla alkaa rajoittamaan kiihtyvyyttä.

Jos oikeasti aikovat sanoa että toi on ominaisuus, niin reklamoin. En aio ajaa autolla jossa on kylmällä säällä käytännössä 30% luvatuista tehoista.
 
Tuo ex30 on kyllä selkeästi kiinakehityksen tulos ohi normaalien Volvo -kehityskaarien. Ei oikein voi muu selittää miksi tuo softa on tuossa kunnossa missä on. Tokihan sitä on todella paljon päivitetty ja päivitetään vielä jatkossa että siinä mielessä kehitys on sentään oikean suuntainen. Iotech videolla taisi olla ettei kännyavainkaan ihan vielä toiminut tms., joten onhan tuossa työsarkaa.

Siinä mielessä esim. tuo latauksen rajoitus ja vaikka Kokkosen mainitsema pesumoodin puute (joka oli otsikossa, mutta ko. valinnan tekemällä sellaista ei löytynyt) eivät sinänsä yllätä kun vaikuttaa olevan aika vaiheessa vielä.
 
Tuo ex30 on kyllä selkeästi kiinakehityksen tulos ohi normaalien Volvo -kehityskaarien. Ei oikein voi muu selittää miksi tuo softa on tuossa kunnossa missä on. Tokihan sitä on todella paljon päivitetty ja päivitetään vielä jatkossa että siinä mielessä kehitys on sentään oikean suuntainen. Iotech videolla taisi olla ettei kännyavainkaan ihan vielä toiminut tms., joten onhan tuossa työsarkaa.

Siinä mielessä esim. tuo latauksen rajoitus ja vaikka Kokkosen mainitsema pesumoodin puute (joka oli otsikossa, mutta ko. valinnan tekemällä sellaista ei löytynyt) eivät sinänsä yllätä kun vaikuttaa olevan aika vaiheessa vielä.

Joo odotin hieman enemmän kun ovat kuitenkin noita Polestareja ja muita sähköautoja hetken tehneet. Tosin uskon softapäivityksen korjaavan aika monta asiaa, kuitenkin aika pieniä asioita joista heillä on varmasti iso kasa dataa.

Vähän tässä ärsyttää että jos en nyt saa kelien lämmetessä heille näytettyä tuota ongelmaa kiihtyvyyden kanssa, niin toteavat että ominaisuus ja että ajele nyt vaan autolla, me ei tehdä mitään. Pitää varmaan aamuyöstä aikaisin aamulla ajamaan autoa ja ottaa videolle.
 
Sukosta ei kyllä kannata repiä 16A pitkäkestoisesti ilman kunnollista testaamista. Mutta jos 12A on 50% enemmän kuin 8A.

Jos raja on vakiona 6A, niin nosto 10A tasolle tekee jo ihmeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo odotin hieman enemmän kun ovat kuitenkin noita Polestareja ja muita sähköautoja hetken tehneet. Tosin uskon softapäivityksen korjaavan aika monta asiaa, kuitenkin aika pieniä asioita joista heillä on varmasti iso kasa dataa.

Vähän tässä ärsyttää että jos en nyt saa kelien lämmetessä heille näytettyä tuota ongelmaa kiihtyvyyden kanssa, niin toteavat että ominaisuus ja että ajele nyt vaan autolla, me ei tehdä mitään. Pitää varmaan aamuyöstä aikaisin aamulla ajamaan autoa ja ottaa videolle.

90% varmuudella siellä on joku kartta ylivarovainen sen suhteen paljonko voidaan missäkin tilanteessa kuormittaa, jota sitten on ajan kanssa tarkoitus hienosäätää kun saadaan testejä tehtyä, eli yritetty saada jotain julkaisukelpoista mahdollisimman nopeasti.

Tosin tuo 10% itselläkin aiheuttaisi tässä kohtaa sellaisen harmituksen, että kokeilisin purkaa kaupan (toki meidän normiajot on 100%-75%, niin tuollaista ei varmasti olisi huomattu ennen jotain pitkää reissua — toivottavasti ei ohituksen yhteydessä).
 
90% varmuudella siellä on joku kartta ylivarovainen sen suhteen paljonko voidaan missäkin tilanteessa kuormittaa, jota sitten on ajan kanssa tarkoitus hienosäätää kun saadaan testejä tehtyä, eli yritetty saada jotain julkaisukelpoista mahdollisimman nopeasti.

Tosin tuo 10% itselläkin aiheuttaisi tässä kohtaa sellaisen harmituksen, että kokeilisin purkaa kaupan (toki meidän normiajot on 100%-75%, niin tuollaista ei varmasti olisi huomattu ennen jotain pitkää reissua — toivottavasti ei ohituksen yhteydessä).

Joo tää voi hyvinkin olla, auto kummiskin toimii hyvin jos lataus on yli 70% luokkaa, tai ainakin ollaan lähellä ilmoitettuja tehoja.

Testailin autoa tänään ja otin videollekin niin eivät voi änkyttää Biliassa että se vaan tuntuu hitaalta. Nollasta sataan on noin tuplat ilmoitetusta kun aletaan olemaan 35% tienoilla. Isommissa vauhdeissa vääntö tuntuu vieläkin huonommalta kun painaa kaasua vaikka motarilla.

Juttelin huollon kanssa tänään ja vähän kuulosti siltä että kyseessä on ominaisuus. Noh, aion reklamoida jos auto on yhden kolmasosan ajasta jotain ihan muuta kuin mitä paperilla luvattu.
 
Juttelin huollon kanssa tänään ja vähän kuulosti siltä että kyseessä on ominaisuus. Noh, aion reklamoida jos auto on yhden kolmasosan ajasta jotain ihan muuta kuin mitä paperilla luvattu.
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?
 
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?

Koitin manuaalia lukaista mutten löytänyt sieltä mainintaa että akun pitäisi olla tietyn % yläpuolella jotta saa täydet tehot. Kyseinen maininta löytyy esim ID4/5 ohjeista.




Katsoin myös huvikseni mitä Volvo sanoo auton pesusta, ja onhan siellä samat varoitukset/ohjeet kuin cybertruckissa. Toinen vaan on tesla niin tietenkin siitä tehtiin oikein uutisartikkeleja että varmasti kaikki tietää miten siitä kuuluu pitää huolta. Oikein huomaavaista valtamedialta :lol:

  • Clean your car as soon as it has attracted dust or dirt. This prevents the build-up of ingrained dirt, which often contains larger particles and debris that cause wear and damage, especially during cleaning.
  • Remove bird droppings and tree sap or resin as soon as possible. These contain substances that can quickly damage and discolour the paintwork.
  • Avoid washing your car in direct sunlight. This can cause cleaning agents or wax to dry out and act as abrasives.
  • If the car has been exposed to corrosive substances, such as acid rain, salt, chemicals, iron powder, soot or ash, it needs to be cleaned as soon as possible to prevent damage. In areas with a lot of industrial emissions, more frequent washing is recommended.

Varmasti samat löytyy lähes kaikista ohjeista.
 
Koitin manuaalia lukaista mutten löytänyt sieltä mainintaa että akun pitäisi olla tietyn % yläpuolella jotta saa täydet tehot. Kyseinen maininta löytyy esim ID4/5 ohjeista.


Katsoin myös huvikseni mitä Volvo sanoo auton pesusta, ja onhan siellä samat varoitukset/ohjeet kuin cybertruckissa. Toinen vaan on tesla niin tietenkin siitä tehtiin oikein uutisartikkeleja että varmasti kaikki tietää miten siitä kuuluu pitää huolta. Oikein huomaavaista valtamedialta :lol:

Varmasti samat löytyy lähes kaikista ohjeista.

Joo en löydä oikein mitään mainintaa tehojen vähenemisestä akun latauksen pienentyessä nettisivuilta enkä ohjekirjasta. Redditissä joku kirjoittanu että Volvo sanonut että 3.6sek kiihtyvyys onnistuu vaan nelivedolla yli 80% latauksella joka on ihan ymmärrettävää, mutta että 35% tasolla autosta lähtee jotain 50% tehoja on kyllä mun mielestä ihan liikaa. Lisäksi nollakelillä näiden omien kokemusten mukaan lähtee jo 80% tehoista.

Alan vähän epäilemään että kyseessä on ihan normaali ominaisuus.
 
Jos se on ominaisuus niin onko se dokumentoitu jossain?

Hyvä pointti, ID3:sta kun tuli se tehokkaampi Cupra-variantti, niin oli tarkkaan speksattu että ne tehot on käytössä kun akun varaus on yli 80% ja käytettävissä 30 sek ajan (tms, arvot muistista heitettyjä).
 
Tuo kehitysnopeus on sellainen yleinen hokema, mutta väitteelle on loppupeleissä hieman ohuesti perusteita. Toki monet ensimmäisen sukupolven autot olivat melko onnettomia, mutta tekniikka on kehittynyt loppupeleissä erittäin vähän viimeisen viiden vuoden aikana. Siitä huolimatta itsekin ostaisin paljon mieluummin uuden mallin kuin poistuvan.

Jos katotaan viiden vuoden taakse, niin mitäs silloin olikaan oikeasti kaupasta saatavana? Tavikselle käytännössä Nissan Leaf. Teslat olivat vielä kalliita, mutta toki, jos ominaisuuslistaa katsoo, niin niissä oli jo "kaikki" olemassa silloin.

Sen sijaan valikoima ylipäätään on viidessä vuodessa räjähdysmäisesti laajentunut. Ja sitten monelta valmistajalta on vasta neljän vuoden sisällä tullut se ensimmäisen sukupolven malli, joka nyt on päivittymässä vähitellen oikeasti hyväksi.

Joten kyllä, kehitysnopeus viimeisen viiden vuoden sisällä on ollut huima. Vielä huimempi kehitysnopeus on ollut latausverkoston puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom