Yleistä keskustelua sähköautoista

ALVin nostaminen on nostettu myös pöydälle. Sähköautossa ei ole kunnon verotusta, niin se tullaan siiheen lisäämään. Nyt nautitaan, kohta ei.
Toistaiseksi tosiaan kohtuu edullista jatkossa sitten ei, mutta toki se on samalla sitten suoraan pois muusta kulutuksesta/veronmaksusta.
 
Toistaiseksi tosiaan kohtuu edullista jatkossa sitten ei, mutta toki se on samalla sitten suoraan pois muusta kulutuksesta/veronmaksusta.
Vaikka sähköautoilu nousee, niin seuraava buumi tulee ja sen myötä kuluttajat vaihtavat siihen.
 
Miksi sähköautoilu ei saisi olla halpaa? Ihan yhtä hyvin voidaan olla sitä mieltä että tomaatit ovat liian halpoja, niissähän voisi olla vaikka tomaattivero 1000€/vuosi tomaatin syönnistä. Nythän tomaatinsyöjät ovat ihan vapaamatkustajia kun eivät maksa 1000€/v tomaattiveroa.

Se että autoilusta on kerätty ennen paljon veroja ei ole mikään syy tehdä niin jatkossakin ihan yhtä hyvin voidaan samat vero eurot kerätä jostain muualtakin. Autoilusta kerätyistä veroista vain pieni osa menee teiden ylläpitoon, eli sekään ei ole mikään syy kerätä autoilusta niin paljoa veroa.

Alvia ja kiinteistöveroakin voisi nostaa, niitä ei pääse pakoon kukaan joten verokertymä olisi taattu.
Niinpä. Moottoripyöräilyä ja veneilyä voisi myös verottaa vaikka huviverolla. Muutkin päristimet mitkä päästää päästöjä ilmaan niin verolle vaan.
 
Toistaiseksi tosiaan kohtuu edullista jatkossa sitten ei, mutta toki se on samalla sitten suoraan pois muusta kulutuksesta/veronmaksusta.
Tämä ei tietenkään koske hyvätuloisia, mutta periaatteessa poissa muusta kulutuksesta, siksi onkin kiva katsoa miten paljon ruokakauppojen tulos tippuu, kun hallitus leikka paljon pienituloisilta, joilta lähes kaikki tulot menee peruskulutukseen.
 
Niinpä. Moottoripyöräilyä ja veneilyä voisi myös verottaa vaikka huviverolla. Muutkin päristimet mitkä päästää päästöjä ilmaan niin verolle vaan.
Ööö, eikös ne ota jo osaa talkoisiin käyttämällä jo muikeasti verotettua polttiainetta ? Miksi vielä lisää pitäsi ?

Paljonko muuten verokertymä on esim 30tkm vuodessa ajavilla autoilla ( sähkö vs bansa ). Ero on kyllä aikamoinen ja jotenkin ei tunnu siltä , se on kohtuuttoman iso lasku saasteista.
 
Ööö, eikös ne ota jo osaa talkoisiin käyttämällä jo muikeasti verotettua polttiainetta ? Miksi vielä lisää pitäsi ?

Paljonko muuten verokertymä on esim 30tkm vuodessa ajavilla autoilla ( sähkö vs bansa ). Ero on kyllä aikamoinen ja jotenkin ei tunnu siltä , se on kohtuuttoman iso lasku saasteista.

Ei se kotisähkökään ole kevysti verotettua. Pitää muistaa että kun sähkö tulee siitä kotipistorasiasta pihalle, on sen hinnassa 30% veroja.


s%C3%A4hk%C3%B6n-hinta-graafi.png
 
Kiitos vaan matkaan toivotuksesta.
Kai nyt sähköauton verotus liittyy sähköautoihin? Hyvin merkittävä osa sähköautoilua on alhaiset verot eri muodoissa. Yleistä keskustelua sähköautoista kun otsikko on, niin mielestäni ollaan aiheessa sanoi modet mitä tahansa. Penaltia varmaann tästä heilahtaa silti.
 
Kiitos vaan matkaan toivotuksesta.
Kai nyt sähköauton verotus liittyy sähköautoihin? Hyvin merkittävä osa sähköautoilua on alhaiset verot eri muodoissa. Yleistä keskustelua sähköautoista kun otsikko on, niin mielestäni ollaan aiheessa sanoi modet mitä tahansa. Penaltia varmaann tästä heilahtaa silti.
Veroille on oma paikkansa, ja tää vääntö on koko ajan fossiliset vs ev verot.. sähköautokeksustelu pitäis olla keskustelua niistä, ei ainaista vääntöä eri fossilisten vs ev välillä.. jota koko ajan on.
Itse esim haluisn tietää mikä päivitys id3:lla saanut auton d vaihteella nyt alkamaan regeneen ja hidastaa mutkiin enempi yms, ajanut tähän saakka enempi b vaihteella. Ennakoivakin adaptiivisella on musta alkanu varoo enempi ja enempi mutkia yms.. johon kaipaisin tason säätöä, nyt se on aika mummo modessa
 
3 ABC
4 recharge nesteellä
2 k-lataus
6 ionity
15 yhteensä
Ok, minulla ei jostakin syystä näy ionityn laturit latauskartassa.
Jokatapauksessa omasta mielestäni latausinfra pohjois-suomessa on edelleen heikko. Toki tämä on suhteellinen käsite ja jonkun toisen mielestä latausverkosto voi olla jo hyvällä mallilla.
 
Kiitos vaan matkaan toivotuksesta.
Kai nyt sähköauton verotus liittyy sähköautoihin? Hyvin merkittävä osa sähköautoilua on alhaiset verot eri muodoissa. Yleistä keskustelua sähköautoista kun otsikko on, niin mielestäni ollaan aiheessa sanoi modet mitä tahansa. Penaltia varmaann tästä heilahtaa silti.
Samaa mieltä. Myös latauslaitteiden tai latausinfrasta keskustelu ei siten kuuluisi tämän otsakkeen alle vaan omaansa. Huomannu tässä, kun käy kirjoittelemassa eri foorumeilla niin täällä ollaan kovin tarkkoja kaikesta ja siten myös vänkäämistä ja riitoja saadaan aikaan herkemmin.
Ketjun nimen voisi vaihtaa "Keskustelua vain sähköautoista".
 
Ok, minulla ei jostakin syystä näy ionityn laturit latauskartassa.
Jokatapauksessa omasta mielestäni latausinfra pohjois-suomessa on edelleen heikko. Toki tämä on suhteellinen käsite ja jonkun toisen mielestä latausverkosto voi olla jo hyvällä mallilla.
Kukinhan lähestyy toki asiaa omien kokemustensa perusteella. Itse kun aloitin sähköautoilun ~2020 niin jo Jyväskylä-Oulu välikin oli haasteellinen, Jyväskylästäpäin ensimmäinen (yksinäinen 50kW) tuli vasta niemenharjun kohdalla vastaan. Siihen nähden 15kpl pudasjärvellä on puhdasta luksusta. Vaatimukset tietty kasvaa mitä paremmin asiat on, ja näin asioiden kuuluukin olla :thumbsup: Sopivaa mitoitusta voi ehkä pohtia käyttöasteen kautta. Veikkaan. että Pudiksen kohdalla tilanne, jossa kaikki 15 on varattuna, on noin 10-20 tuntia vuodessa. Mikä lienee ihan kohtuullinen tilanne. Jos käyttää vain ABC:ltä, niin kokemus on varmasti erilainen - tilanne jossa kaikki pistokkeet on varattuna on varmaan luokkaa 1000h/vuosi. Sitä voi jo pitää ruuhkaisena, jos matkustaa aina itsekkin ruuhka-aikoina...
 
Listasin tämän sivun puheenvuorot. Näyttäisi että keskustelua varsinaisista sähköautoista ja niiden ominaisuuksista ei muodostu kovinkaan paljon.
  • Sähköautojen verotus vs polttomoottoriautojen verotus
  • Sähköautoili vs polttomoottoriautoilu + lataus ja range pohdintaa
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköautojen verotus
  • Kysymys akun koosta aiemmalle sivulle
  • Sähköautojen verotus
  • Polttomoottoriautojen verotus
  • Valtion verotulot
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköautojen verotus
  • Autoilun verotus
  • Autoilun verotus
  • Auton hinnan vaikutus kuluttajan päätökseen
  • Autoilusta kerättävät verot
  • Autoilusta kerättävien verojen kohdistus
  • Autoilusta kerättävät verot + Närpiöläinen tomaatin kasvattaja
  • Sähköautojen verotus
  • Autoilun verotus
  • Sähköauton lataus Pudasjärvellä
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköautojen verotus vs mamujen ylläpito
  • Sähköautojen verotus vs polttomoottoriautojen verotus
  • Moderaattorin ohjauskommentti
  • Sähköauton leasingsopimus
  • Akkukoko kommentti
  • Sähköauton lataus Pudasjärvellä
  • Autoilusta kerättävät verot + Närpiöläinen tomaatin kasvattaja
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköauto ja seuraava buumi
  • Moottoripyörän ja veneilyn verotus
  • Hyvätuloiset ja pienituloiset, rahankäyttö ruokakaupassa
  • Polttoaineen verotus
  • Sähkön hinnan sisällään pitämä verotus
  • Metakeskustelu ketjun otsikosta
  • Metakeskustelu ketjun otsikosta
  • Sähköautojen verotus
  • Sähköauton lataus Pudasjärvellä
  • Metakeskustelu ketjun otsikosta
 
Tämä ketju on yleisketju sähköautoihin ja -autoiluun liittyen, eli kaikkea siihen liittyvää voi keskustella tässä ketjussa. Myös sähköautojen verotus liittyy vallan mainiosti aiheen piiriin. Ei ole tarkoitus, että tässä ketjussa keskusteltaisiin pelkästään sähköautoista ja niiden ominaisuuksista.

Eikö jo modekin kommentoinut ettei vero jutut ole tätä aihetta? Silti vaan jatkuu!! Menkää ny jo v****n veroineittes kanssa
Ei ole tällaista linjausta tehty missään vaiheessa. Ylläpito kommentoi, että käyttövoimavertailu ja muista käyttövoimista keskustelu ei kuulu tähän ketjuun.
 
Huomautus - jätetääs tälläset vahingonteoilla uhkailut tällä foorumilla kirjoittamatta, oli sitten mukahauska vitsi tai provo
Jos sähkövero nousee sähköautojen takia niin lupaan puhkoo renkaat jokasesta sähköautosta parkkiksella mitkä vastaan tulee.
 
Jos sähkövero nousee sähköautojen takia niin lupaan puhkoo renkaat jokasesta sähköautosta parkkiksella mitkä vastaan tulee.

Ja sen seurauksena nousee vaan kaikkien vakuutusmaksut kun vakuutuksesta aletaan korvaamaan noita :whistling:

Joo, eihän tässä sinänsä pitäis kenellekään olla epäselvää että jotain tässä aletaan tekemään lisärahan keräämiseksi sitä myötä kun polttomoottoriautojen määrä vähenee. Jostain se raha valtion pohjattomaan säkkiin pitää lapata ja autoilija on hyvä lypsylehmä harvaan asutussa maassa. Aiemmin oli helppoa verottaa liikennepolttoaineita mutta nyt kun autot ladataan samalla sähköllä jolla tehdään ruoka ja lämmitetään kodit niin eipäs olekaan niin helppoa enää. Toki verojen osuus sähkön hinnasta on vasta n. 30% niin vielähän siinä on nostovaraa, saadaan sitä kuuluisaa maksupohjaakin laajennettua kun kaikki maksaa eikä pelkästään autoilijat.
 
Jos sähkövero nousee sähköautojen takia niin lupaan puhkoo renkaat jokasesta sähköautosta parkkiksella mitkä vastaan tulee.
Nyt on taas syy-seuraussuhteet hukassa. Jos sähkövero nousee niin ei se nouse sähköautojen takia, vaan niiden päättäjien takia. Ei ne sähköautot siihen ole syyllisiä.
 
Nyt on taas syy-seuraussuhteet hukassa. Jos sähkövero nousee niin ei se nouse sähköautojen takia, vaan niiden päättäjien takia. Ei ne sähköautot siihen ole syyllisiä.
Ajattelin että syyllisen valinta oli yhtä leikkimielinen kuin uhkauskin. En mä usko että seuraavan veronkorotuksen tullen @Wanzel oikeasti menee padelhallin pihaan keräämään tesloista venttiilinsisuksia.
 
Ja sen seurauksena nousee vaan kaikkien vakuutusmaksut kun vakuutuksesta aletaan korvaamaan noita :whistling:

Joo, eihän tässä sinänsä pitäis kenellekään olla epäselvää että jotain tässä aletaan tekemään lisärahan keräämiseksi sitä myötä kun polttomoottoriautojen määrä vähenee. Jostain se raha valtion pohjattomaan säkkiin pitää lapata ja autoilija on hyvä lypsylehmä harvaan asutussa maassa. Aiemmin oli helppoa verottaa liikennepolttoaineita mutta nyt kun autot ladataan samalla sähköllä jolla tehdään ruoka ja lämmitetään kodit niin eipäs olekaan niin helppoa enää. Toki verojen osuus sähkön hinnasta on vasta n. 30% niin vielähän siinä on nostovaraa, saadaan sitä kuuluisaa maksupohjaakin laajennettua kun kaikki maksaa eikä pelkästään autoilijat.
Itseasiassa helpoin ratkaisu on käyttövoimavero sähköautoille painon mukaan niinkuin on mm. dieseleissä(vanhemmissa, uudemmissa päästö). Ei se vero estänyt ennenkään dieselien erittäin suurta suosiota, kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta, 2010-luvulla.
Vaikka sähköautolle lätkäistäisiin jokunen satanen vuodessa käyttövoimaveroa, niinkuin käytännössä muissa kuin bensoissa, se ei juuri muuta miksikään sähkiksen huomattavasti edullisempaa ajelua kulkuvoiman osalta.
 
Itseasiassa helpoin ratkaisu on käyttövoimavero sähköautoille painon mukaan niinkuin on mm. dieseleissä(vanhemmissa, uudemmissa päästö). Ei se vero estänyt ennenkään dieselien erittäin suurta suosiota, kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta, 2010-luvulla.
Vaikka sähköautolle lätkäistäisiin jokunen satanen vuodessa käyttövoimaveroa, niinkuin käytännössä muissa kuin bensoissa, se ei juuri muuta miksikään sähkiksen huomattavasti edullisempaa ajelua kulkuvoiman osalta.

Sähköautoillahan on jo käyttövoimavero, 1,5 snt/pv/alkava 100 kg, mutta oletan sen nousevan vielä nykyisestä. Dieselillähän vastaava vero on 5,5 snt.

Tuossa omassa Mokka-e:ssä veroa käyttövoimaveroa tulee 0,315 eur/pv, eli melkein saman verran kuin perusveroa jota kertyy 0,324 eur/pv. Käyttövoimavero siten omassa tapauksessani lähes tuplaa ajoneuvoveron määrän.
 
Itseasiassa helpoin ratkaisu on käyttövoimavero sähköautoille painon mukaan niinkuin on mm. dieseleissä(vanhemmissa, uudemmissa päästö). Ei se vero estänyt ennenkään dieselien erittäin suurta suosiota, kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta, 2010-luvulla.
Vaikka sähköautolle lätkäistäisiin jokunen satanen vuodessa käyttövoimaveroa, niinkuin käytännössä muissa kuin bensoissa, se ei juuri muuta miksikään sähkiksen huomattavasti edullisempaa ajelua kulkuvoiman osalta.
Mikään satasen maksu ei vain riitä kompensoimaan eroa, maksun pitäisi olla enemmänkin jokunen tuhat enemmän vuodessa ja tuo taas lopettaisi sähköautojen myynnin välittömästi. Oikeastaan jo tuollainen muutaman satasen maksukin tekee saman, hölmömpikin näkee mikä tuon suuruisen maksun kehitys on tulevaisuudessa ja miksi sitoa rahat kalliiseen sähköautoon, jos kalliin hankintahinnan lisäksi käyttökin on jo samanhintaista ja lisäksi saat vielä latausmurheet kaupanpäälle.

Helpoin ratkaisu on todeta tapahtunut ja korottaa muita veroja sitä mukaa kun auto- ja polttoaineverot laskevat. Veronkannon kannalta ei ole mitenkään optimaalista, että miljardien verorasitusta pyritään orjallisesti kohdistamaan kapeaan joukkoon veronmaksajia. Sähköveron korotus olisi esimerkiksi hyvä keino jakaa rasitusta, mutta tämä on poliittisesti mahdotonta toteuttaa.
 
Polttoainedeiden tuonti heikentää kauppatasetta, sähköautoilu on siinäkin mielessä valtiolle parempaa. Lisäksi tulee muistaa se, ettei polttoaineen ostotarpeen vähentyminen jätä rahoja yleensä tilille pölyttymään, vaan ne kuluu johokin muuhun.
 
Lisäksi tulee muistaa se, ettei polttoaineen ostotarpeen vähentyminen jätä rahoja yleensä tilille pölyttymään, vaan ne kuluu johokin muuhun.
Sähköautoilu on siis hyväksi verokertymälle, jos edullisen sähkökulun ansiosta muodostuva ylijäämä käytetään esimerkiksi kaljaan. Luulen että todennäköisimmin kuitenkin ostetaan aasialaista elektroniikkaa ja kotitalousvähennyksen alaisia palveluita. Siispä sähköautoilun veronkorotusten tarve, tai ehkä oikeammin houkutus tai motiivi, on ja pysyy.
 
Toisaalta ei ole myöskään oikein että minä joutuisin maksamaan autoilustani nykyistä enemmän koska tarvitsen autoani esim. päästäkseni töihin ja takaisin kotiin. Miksi olisi oikein että työmatka-autoiluni (ja muunkin autoiluni) hinta kohoaisi hillittömästi vain jotta närpiöläiset tomaatinkasvattajat voivat edelleen kasvattaa tomaatteja keskitalvella Suomessa joka ei sovellu tomaattien kasvatukseen ainakaan keskitalvella?
Niillä autoiluun kohdistuvilla veroilla ylläpidetään m. tieverkostoa. Olisi aika perseestä, että Närpiöläinen tomaatinkasvattaja joutuisi maksamaan sähköistään enemmän sen takia, että autoilijat pääsevät ajamaan työmatkojaan sähköllä ja osaltaan kuluttamaan niitä teitä.
 
Närpiöläinen tomaatinkasvattaja
En vieläkään saa kiinni siitä, miten ammattimainen kasvihuoneviljely liittyy sähköautoiluun, mutta voin perustella miten se ei ainakaan liity sähköauton lataamiseen tai sähköautoilun verotukseen.

Tomaattiparoni hakeutuu veroluokkaan II joka on ihan eri kuin veroluokka I, jota maksan kotona käyttämästäni sähköstä, jolla lataan (tulevaisuudessa kun saavat minutkin painostettua) patteriautoja.

Jos siis sähköautoilun edullista verotusta halutaan jyrkentää korkeammalla luokan I sähköverolla, se kyllä nostaa auton latauksen lisäksi pyykinpesun ja ilpin käyttökuluja yksityishenkilöltä. Sen sijaan kasvihuoneviljely tai palvelinsalit eivät ole kärsijöinä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
En vieläkään saa kiinni siitä, miten ammattimainen kasvihuoneviljely liittyy sähköautoiluun, mutta voin perustella miten se ei ainakaan liity sähköauton lataamiseen tai sähköautoilun verotukseen.

Tomaattiparoni hakeutuu veroluokkaan II joka on ihan eri kuin veroluokka I, jota maksan kotona käyttämästäni sähköstä, jolla lataan (tulevaisuudessa kun saavat minutkin painostettua) patteriautoja.

Jos siis sähköautoilun edullista verotusta halutaan jyrkentää korkeammalla luokan I sähköverolla, se kyllä nostaa auton latauksen lisäksi pyykinpesun ja ilpin käyttökuluja yksityishenkilöltä. Sen sijaan kasvihuoneviljely tai palvelinsalit eivät ole kärsijöinä.
Ja kaikenlisäksi autoilusta kerätään jo paljon enemmän kun teiden ylläpitoon käytetään, mutta sama toki koskee kaikkea muutakin. Maksan valtavasti tuloveroakin, että jotkut voivat maata kotona kun ei työnteko kiinnosta jne. Verojen kerääminen harvoin on kovin reilua meininkiä missään suhteessa.
 
En vieläkään saa kiinni siitä, miten ammattimainen kasvihuoneviljely liittyy sähköautoiluun, mutta voin perustella miten se ei ainakaan liity sähköauton lataamiseen tai sähköautoilun verotukseen.

Tomaattiparoni hakeutuu veroluokkaan II joka on ihan eri kuin veroluokka I, jota maksan kotona käyttämästäni sähköstä, jolla lataan (tulevaisuudessa kun saavat minutkin painostettua) patteriautoja.

Jos siis sähköautoilun edullista verotusta halutaan jyrkentää korkeammalla luokan I sähköverolla, se kyllä nostaa auton latauksen lisäksi pyykinpesun ja ilpin käyttökuluja yksityishenkilöltä. Sen sijaan kasvihuoneviljely tai palvelinsalit eivät ole kärsijöinä.
No tarkoitus oli lähinnä sanoa, että autoilun verot tulee kohdistaa autoiluun. Sähköä ei pidä verottaa nykyistä runsaammin, vaan nostaa sitä kertymää nykyistä korkeammilla autoveroilla, tietulleilla yms.
 
No tarkoitus oli lähinnä sanoa, että autoilun verot tulee kohdistaa autoiluun. Sähköä ei pidä verottaa nykyistä runsaammin, vaan nostaa sitä kertymää nykyistä korkeammilla autoveroilla, tietulleilla yms.

Miksi juuri autoilijoiden tarvitsee maksaa aivan älyttömiä summia veroja eikä kaikkien tasapuolisesti? Se toki sallittakoon, että autoilijoilta kerätään se mitä tiestön ylläpitämiseen vaaditaan. Ongelma vaan on se, että niitä ei autoilijoiden veroja ei todellakaan kohdisteta autoiluun ja määrällisesti niitä kerätään moninkertaisesti. Nykytilanteessa se autoilija on se joka repii perseensä ruvelle verojen muodossa ja muut tulevat siivellä.
 
Miksi juuri autoilijoiden tarvitsee maksaa aivan älyttömiä summia veroja eikä kaikkien tasapuolisesti? Se toki sallittakoon, että autoilijoilta kerätään se mitä tiestön ylläpitämiseen vaaditaan. Ongelma vaan on se, että niitä ei autoilijoiden veroja ei todellakaan kohdisteta autoiluun ja määrällisesti niitä kerätään moninkertaisesti. Nykytilanteessa se autoilija on se joka repii perseensä ruvelle verojen muodossa ja muut tulevat siivellä.
Autoilu ja sen käyttökulut on asia, josta suurin osa ihmisistä voi tiukan paikan tullen karsia jos fyrkka on tiukassa. Jos pistetään se vero sähköön, niin verotetaan välttämättömyyttä josta persaukinenkaan ei oikein voi tinkiä.
 
Polttoainedeiden tuonti heikentää kauppatasetta, sähköautoilu on siinäkin mielessä valtiolle parempaa. Lisäksi tulee muistaa se, ettei polttoaineen ostotarpeen vähentyminen jätä rahoja yleensä tilille pölyttymään, vaan ne kuluu johokin muuhun.
Itseasiassa raakaöljyn tuonti on päinvastoin parantanut kauppatasetta koska Neste on myynyt jakotisleitä ulkomaille suuremmalla summalla kuin raakaöljy on maksanut ja kaupanpäälle Suomen liikennepolttoaineet. Mutta se menee taas ohi langan aiheen. Öljyä saa kyllä ympäri maailmaa eikä sitä ole pakko Venäjältä tuoda. Aivan muut seikat tässä vaikuttaa.
 
Pitänee paikkansa ainoastaan hyvän joukkoliikenteen kaupunkimaisilla alueilla, joita Suomessa on noin 5% maan kokonaispinta-alasta.

Ja näillä alueilla asuu n. 90% ihmisistä? Esim. tietullitkin koskettaisivat epäilemättä nimenomaan pääkaupunkiseutua ja muita isoimpia kaupunkeja. En ihan vakavissani lähtisi vertaamaan autoa ja sähköä välttämättömyyshyödykkeenä.
 
Kohta öljylämmityskin taloissa kielletään, joten jos aiomme vielä asua täällä talvisessa pohjolassa, niin sähkön verotuksen on syytä olla todella minimaalista, eikä lähdetä vertaamaan sellaisiin maihin joihin ei talvi tule.

Kunnolla vaan autoveroa sähköautoille. Sähköllä lataamisella tulee niin halpoja kilometerejä, että ei pitäisi harmittaa.
 
Sähkövero on kaikkein epäreiluin vero tässä maassa. Sähköä tarvitsee jokainen tässä yhteiskunnassa jos haluat olla osa sitä, olit sitten rikas, köyhä, työtön tai vammainen. Siihen ei saa koskea sillä verukkeella että joku ajaa sähköautolla ja sitä nyt pitää jotenkin verottaa. Tuo on ihan oikeasti viimeinen asia mitä saa sähköauton verottamisessa tehdä.
 
Jos asutaan ns. joukkoliikenteen ulottumattomissa auto on vähintään yhtä tärkeä tai tärkeämpi hyödyke, kuin sähköenergia. Sähköä ei voi syödä, mutta auto tarjoaa mahdollisuuden elintarvikkeiden hankkimiseen ja laajentaa elinpiiriä. Tätä auton välttämättömyytenä pidettävää etäisyyttä voidaan pitää teknisesti noin kymmenen kilometriä lähimpään joukkoliikennepisteeseen tai elintarvikemyymälään.

Mökilläkin pärjää mainiosti ilman sähköä, mutta ilman autoa en voisi kuvitella siellä olevani. Tai korjataan nyt senverran, että kun sähköauto on niin toki mökillä oleva sähkö on mukava lisä :)

Jep. Voisi olla se oleminen aika tukalaa ilman niitä sähköjäkin vakituisessa asumisessa. Toisaalta se, että sulla tai mulla on ollut mahdollisuutta ylipäänsä hankkia sähköauto, kertoo siitä että mikään noista verotustavoista ei olisi meille kohtuuton ja voimme tarvittaessa vaihtaa auton tonnin bensa-autoon tai maksaa extraa sähköstä. Persaukiselle sähkölämmittäisessä kodissa asuvalle autottomalle se kallis sähkön hinta voi olla käytännössä valinta ruuan tai lämmön välillä.
 
ALVin nostaminen on nostettu myös pöydälle. Sähköautossa ei ole kunnon verotusta, niin se tullaan siiheen lisäämään. Nyt nautitaan, kohta ei.
Mitä tarkoittaa "kunnon verotus"? Nykyinen sähköautojen käyttövoimavero (jota bensiiniautoissa ei ole ollenkaan) ja 30% veroja sähköstä ei ilmeisesti ole tarpeeksi?

Perusteluksi ei edelleenkään riitä "mutku polttoaineita on verotettu vieläkin kovemmin". Otan esimerkiksi sen että esim. koiraverosta osattiin luopua aikoinaan, ilman että kellään välähti että toki siihen on pakko keksiä tilalle esim. samansuuruinen koirankakkavero koska muutenhan koiranomistajat ovat ns. vapaamatkustajia koska eivät maksa korkeaa veroa koiranpidostaan.
 
Itseasiassa helpoin ratkaisu on käyttövoimavero sähköautoille painon mukaan niinkuin on mm. dieseleissä(vanhemmissa, uudemmissa päästö). Ei se vero estänyt ennenkään dieselien erittäin suurta suosiota, kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta, 2010-luvulla.
Vaikka sähköautolle lätkäistäisiin jokunen satanen vuodessa käyttövoimaveroa, niinkuin käytännössä muissa kuin bensoissa, se ei juuri muuta miksikään sähkiksen huomattavasti edullisempaa ajelua kulkuvoiman osalta.
Tuota... sähköautoissa on jo nyt painon mukaan määräytyvä käyttövoimavero. Bensiiniautot ovat ainoa jolla sellaista ei ole (myös kaasuautoilla ja bensahybrideillä on).
 
Jos sähkövero nousee sähköautojen takia niin lupaan puhkoo renkaat jokasesta sähköautosta parkkiksella mitkä vastaan tulee.
Ja jos ei nouse, joku sähköautoilija käy kivittämässä kaikkien sähkölämmittäjien ja muiden sähköä tuhlaavien vapaamatkustajien ikkunat?

Noin se kai sitten menee. Verot pitäisi aina olla jonkun toisen maksettavina.
 
Mitä tarkoittaa "kunnon verotus"? Nykyinen sähköautojen käyttövoimavero (jota bensiiniautoissa ei ole ollenkaan) ja 30% veroja sähköstä ei ilmeisesti ole tarpeeksi?

Verotettiinhan diesel-autojakin, koska diesel niin paljon halvempaa kuin bensa eikä sellainen käy laatuun että jollain on halvempaa. No enää se ei ole halpaakaan, mutta verot pysyvät. Virallinen syy verottamiseen ei ollut varmaan tuo mainitsemani, mutta todellinen se ihan varmasti oli, koska olemmehan suomessa.
 
Niillä autoiluun kohdistuvilla veroilla ylläpidetään m. tieverkostoa.
Ei pidetä, korjausvelka senkus kasvaa. Autoilun veroeurot eivät koskaan ole olleet korvamerkittyjä ja käytetty edes ensisijaisesti tieverkoston ylläpitoon.

Autoilun hillittömillä veroilla ylläpidetään ylikalliita sote-himmeleitä 25k€/kk keikkalääkäreineen ja haetaan ulkomailta Suomeen lisää kotoutettavia. Kreikka ja Italiakin tarvinnee verorahaa Suomesta edelleen etteivät heidän pankkinsa vaan missään nimessä kaadu, olemme kaikki yhdessä veneessä missä Suomi maksaa muidenkin viulut.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
No tarkoitus oli lähinnä sanoa, että autoilun verot tulee kohdistaa autoiluun.
Tuosta olen täysin samaa mieltä! Autoilun verot tulee tosiaan kohdistaa vain autoiluun, aivan kuten veneilyverot tulee kohdistaa vain veneilyyn, tupakkavero tulee kohdistaa vain tupakkatuotteisiin, tulovero tulee kohdistaa vain tuloihin (ei esim. menoihin) ja sitä rataa. Tuo kuulosta erittäin loogiselta kun sen ääneen sanoo ja sitä hieman mutustelee mielessään.

Eri kysymys sitten on se, millä tasolla nuo eri verot tulisi olla. Siitä ehkä on erimielisyyttä.
 
Autoilu ja sen käyttökulut on asia, josta suurin osa ihmisistä voi tiukan paikan tullen karsia jos fyrkka on tiukassa. Jos pistetään se vero sähköön, niin verotetaan välttämättömyyttä josta persaukinenkaan ei oikein voi tinkiä.
Sehän on päinvastoin huono asia että verotus kohdistetaan kohteisiin joita on mahdollista vältellä koska silloin verotulon saaminen muuttuu epävarmemmaksi. Tuollainen kohdistaminen on järkevää vain silloin jos sillä pyritään jonkun ilmiön vähentämiseen (tekemällä siitä kallista), esim. tupakkavero. Ei tupakkaveroa perustella sillä että saadaan valtion kassaan rahaa budjettia paikkaamaan, perustelu on lähinnä jotta ihmiset tupakoitsisivat vähemmän, ja tahtotila olisi ettei tupakkaveroa tarvitsisi kerätä ollenkaan.

Lisäksi, kyllä ihmiset ovat osanneet säännöstellä sähkönkäyttöään silloin jos esim. pörssisähkön hinta pomppaa pilviin. Lisäksi jos puhutaan yleisestä sähköveron korotuksesta, ei sitä montaa senttiä tarvitsisi nostaa kun jo saataisiin mittavat lisätulot valtiolle... kunhan maksajina eivät ole pelkästään sähköautokuskit, vaan kaikki yksityiset sähkönkuluttajat, mukaanlukien sähköautoilijat.

Kyllä yksityisetkin "tuhlaavat" sähköä sähköautoja paljon turhempiinkin kohteisiin, kuten kinkunpaistoon, saunanlämmitykseen, pihalla olevan kylpypaljun veden lämmittämiseen, pakastemarjojen ja sienien pakastamiseen (ne heitetään kuitenkin roskiin 5 v kuluttua kun ne löytyvät arkkupakastimen pohjalta unohtuneina), jykevän peli-PC:n pyörittämiseen jne. Minä sentään käyn töissä 60km päässä sähköautolla, pidän sitä paljon järkevämpänä sähkön käyttökohteena kuin mikään yllämainituista.
 
Viimeksi muokattu:
Ja näillä alueilla asuu n. 90% ihmisistä? Esim. tietullitkin koskettaisivat epäilemättä nimenomaan pääkaupunkiseutua ja muita isoimpia kaupunkeja. En ihan vakavissani lähtisi vertaamaan autoa ja sähköä välttämättömyyshyödykkeenä.
Taajamissa asuvilla 90% suomalaisista 99%:lla on kaukolämpö käytössä, joten heidän lämpimänä pysymisensä ei ole kiinni siitä miten suuri sähkölasku heille tulee.

Sähkölämmittäjät taitavat pääasiassa olla isojen taajamien ulkopuolella, eli just siellä missä niitä (sähkö)autojakin tarvitaan.
 
Taajamissa asuvilla 90% suomalaisista 99%:lla on kaukolämpö käytössä, joten heidän lämpimänä pysymisensä ei ole kiinni siitä miten suuri sähkölasku heille tulee.

Sähkölämmittäjät taitavat pääasiassa olla isojen taajamien ulkopuolella, eli just siellä missä niitä (sähkö)autojakin tarvitaan.
Ne tietullit olisivat hyvä vaihtoehto kaupungeissa. Kaupungit haluavat ihmisten käyttävän joukkoliikennettä ja maksut on hyvä kohdistaa siihen autonkäyttöön. Tässä pätee tuo esittelemäsi röökivertaus. Tehdään muusta kuin ammattiautoilusta niin kallista, että se a.) vähenee ja b.) ne jotka ajavat, maksavat siitä kovaa hintaa.
 
Mitä tarkoittaa "kunnon verotus"? Nykyinen sähköautojen käyttövoimavero (jota bensiiniautoissa ei ole ollenkaan) ja 30% veroja sähköstä ei ilmeisesti ole tarpeeksi?

Perusteluksi ei edelleenkään riitä "mutku polttoaineita on verotettu vieläkin kovemmin". Otan esimerkiksi sen että esim. koiraverosta osattiin luopua aikoinaan, ilman että kellään välähti että toki siihen on pakko keksiä tilalle esim. samansuuruinen koirankakkavero koska muutenhan koiranomistajat ovat ns. vapaamatkustajia koska eivät maksa korkeaa veroa koiranpidostaan.
Sähkövero koskee kaikkia mutta sähköautoille tuodaan joku oma mikä koskee vain heitä. Tämä voi olla esim. käyttövoimaveron kasvattaminen tai sitominen se esim. auton painoon tai vastaavaan.
2025 taitaa loppua viimeinen tuki mitä leasingista saa, niin eiköhän sen jälkeen ala paukkua.
 
Ne tietullit olisivat hyvä vaihtoehto kaupungeissa. Kaupungit haluavat ihmisten käyttävän joukkoliikennettä ja maksut on hyvä kohdistaa siihen autonkäyttöön. Tässä pätee tuo esittelemäsi röökivertaus. Tehdään muusta kuin ammattiautoilusta niin kallista, että se a.) vähenee ja b.) ne jotka ajavat, maksavat siitä kovaa hintaa.
Myös suoranaiset autonkäyttökiellot, kaistojen poistot, parkkipaikkojen vähentäminen ja kallistaminen jne. toimivat. Tätä on tehty paljon esim. Helsingin kantakaupungin alueella, viimeksi esim. Hämeentie suljettiin yksityisautoilta, Pohjois-Esplanadilta suljettiin yksi autokaista, parkkimaksuja korotettiin roimasti vuosi pari takaperin, katupysäköintipaikkoja on poistettu ja muutettu kaljaterasseiksi jne.

Kai se sitten on toiminut, ja nyt valitellaan että Helsingin keskusta näivettyy kun maksavat asiakkaat menevät autoillaan isoihin lämpimiin kauppakeskuksiin. Mielestäni ihan hyvä kehityssuunta, puolestani Helsingin keskusta voitaisiin muuttaa ulkoilmamuseoksi.
 
MEB alustaan pohjautuva SUV Ford Explorer EV on tullut markkinoille. Hinta ja ominaisuudet näyttävät aika kilpailukykyisiltä. Range on parhaimillaan yli 600 km, hinta alkaen 47590 €. Ford ottaa MEB alustan akusta pari kWh enemmän ja siinä on pidempi range kuin vastaavissa VW/Skoda malleissa. Tavaratila on aika pieni.



Lisäilin Fordin nelivetomallin mielenkiinnosta taulukkoon, jonka kasasin aiemmin alle 60k€ autoista. Fordin tiedot on Suomen ja UK:n sivuilta. Muiden mallien mahdollisia hintamuutoksia ei ole tarkastettu.
AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Ford Explorer EV AWD EXT RANGE (+heat pump)​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine + Winter​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
51390 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
79 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
566 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
185 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
26 min (127 kW?)​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Led, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
445/1417 L​
854(?)/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
No?​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Yes​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Yes?​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
980€ 1200/750 kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
20,2cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
5y/100k, 8y/160k​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
No​
Yes​
No​
No​
Yes​
Yes(?)​
 
Viimeksi muokattu:
MEB alustaan pohjautuva SUV Ford Explorer EV on tullut markkinoille. Hinta ja ominaisuudet näyttävät aika kilpailukykyisiltä. Range on parhaimillaan yli 600 km, hinta alkaen 47590 €. Ford ottaa MEB alustan akusta pari kWh enemmän ja siinä on pidempi range kuin vastaavissa VW/Skoda malleissa. Tavaratila on aika pieni.



Lisäilin Fordin nelivetomallin mielenkiinnosta taulukkoon, jonka kasasin aiemmin alle 60k€ autoista. Fordin tiedot on Suomen ja UK:n sivuilta. Muiden mallien mahdollisia hintamuutoksia ei ole tarkastettu.
AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump.

Tuo Fordin versio vaikuttaa jonkun verran kiinnostavalle. Erityisesti kun Ford on yleensä myöntänyt vähintään 3 vuoden tai jopa 5 vuoden takuun autoilleen.
Volkkari ja Skoda kun ei luota tuotteisiinsa kuin 2 vuoden ajan.
VW:n MEB alusta on ainakin Enyaq kokemuksen perusteella tuntunut ihan hyvälle, mutta pieniä laatuongelmia on ollut sen verran paljon että takuulle on ollut tarvetta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom