Ehkä realistisempi range olisi 559km vs. 615km. Vaikea uskoa saman konsernin sisällä samalla akkukoolla pääsisi melkein +30% rangeen ihan sama millainen sukkula sieltä toisena mallina tulisi
Ja tietty ID.3 tulee olemaan nykyistä Ocua edukkaampi selkeästi mallina. Tänne melkein parin vuoden kokemuksilla on yksi hailee alle 100km rangen erot paperilla. Sitten kun ero alkaa olemaan päälle 100km niin matkanteko muuttuu oleellisesti. Toisena sähkiksenä kun ollut HP-klassikko e2008 niin siinä oikeasti Kuusamon takaa pk-seudulle oli jo aikamoista suorittamista talvella. Kuusi latauskertaa ja ihan hetki meni. Taas Q4:lla tuolla välillä ei ole mitään draamaa kelissä kuin kelissä nyt kun latausliittimen lukituskin jopa toimii.
Tarkoitus oli, että töppö isoakkuinen ja matala pikkuakkuinen menisivät molemmat täsmälleen saman 559 km, mikä näytti olevan EVDatabasen WLTP isoakkuiselle ID.3:lle.
Heitin siis tulevaisuuden Octavian arvon täysin hatusta, mutta niin, että se olisi mahdollinen.
Tarkistetaan onko Octavia Liftback 58 kWh 559 km WLTP mahdollinen:
Akkukoko ja korimalli vastaavat suunnilleen Tesla Model 3:a. Uusimman takavetoisen Model 3 57,5 kWh:n WLTP vehicle (TEL) on 10,4 kWh/100 km.
Octavian 58 kWh-akulla WLTP olisi 58 kWh / 10,4 kWh * 100 km = 558 km
Aijai, 58 kWh-Ocu jäi 1 km vajaaksi 77 kWh-ID.3:n 559 km WLTP-rangesta. Eiköhän se kuitenkin ole ihan mahdollista kehittyneemmällä voimalinjalla saavuttaa 1 km lisää. Leveä ja raskas ID.7 näytti jo, että hyötysuhde oli selvästi korkeampi kuin ID.3:lla. Oletetaan 58 kWh-Ocun kulutukseksi 10,375 kWh/100 km, jolloin 559 km täyttyy.
Entäpä 77 kWh-Ocu? Akun tuoma lisämassa vaikuttaa kulutukseen. Uusimpien ID.3 58 kWh ja 77 kWh massaero on 118 kg. WLTP-vehicle -kulutukset ovat vastaavasti 13,5 vs. 13,8, eli lisäystä 0,3 kWh/100 km. Se vaikuttaa ihan järkevältä lukemalta, sillä silloin hyötysuhde (64,3 %) olisi hyvinkin lähellä aikoinaan laskemiani, jos laskee akkukokojen 118 kg erolla ja Cr 0,006.
Range, 77 kWh-Ocu:
10,375 kWh/100 km + 0,3 kWh/100 km = 10,675 kWh/100 km
77 kWh / 10,675 kWh * 100 km = 721 km (olin heittänyt hatusta varoiksi alakanttiin sen 715 km)
No niin, 58 kWh-Ocu vaatii Model 3:n leveyden, korkeuden, muodon ja massan, mikä on mahdollista, kun akkukin on vain 0,5 kWh suurempi kuin Teslan 57,5 kWh. Tämän lisäksi voimalinjan on toimittava 0,24 % pienemmällä kulutuksella (10,375 vs. 10,4 kWh/100 km), jotta WLTP voisi olla 559 km. Ihan mahdollista ID.7:n perusteella.
Ocu 77 kWh kulkisi massaeron huomioiden 721 km WLTP.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin rangeista laskien tilanne on tosiaan sellainen, että vanha töppöperä voi viedä 29 % enemmän energiaa kuin matala ja linjakas uudemmalla voimalinjalla.
Kilometreinä ero samoilla 77 kWh-akuilla on 721 km - 559 km = 162 km. Sanoit yli 100 km olevan sellainen, että matkanteko muuttuu olennaisesti, eli tuo 162 km on jo sellainen ero.
Muistaakseni Golf oli aina vähän Octaviaa kalliimpi, vaikka se oli koriltaan lyhyempi. Konsernin yhtä pykälää kalliimpi merkki. ID.3 olisi kuitenkin sen verran vanhempi malli kuin mahdollinen Ocu-e, että se olisi luultavasti hieman halvempi kuin tuliterä malli. Tarkka hinta ei ollut pointti, vaan kulutuseron vaikutus.