Yleistä keskustelua sähköautoista

Itellä takavetoisella kolmosella 65tkm ajoa takana eikä kertaakaan ole perä irronnut regenillä. Auto heikentää regenin tehoa automaattisesti liukkauden mukaan.

Oikein liukailla saa tahallaan yrittämällä vähän perää irtoamaan kaasulla kurvissa, mutta senkin auto oikaisee välittömästi ettei yhtään pääse leikkimään.
 
Itellä takavetoisella kolmosella 65tkm ajoa takana eikä kertaakaan ole perä irronnut regenillä. Auto heikentää regenin tehoa automaattisesti liukkauden mukaan.

Oikein liukailla saa tahallaan yrittämällä vähän perää irtoamaan kaasulla kurvissa, mutta senkin auto oikaisee välittömästi ettei yhtään pääse leikkimään.
Niin - homma toimii ajonvakautuksen avulla. Aivan kuten takavetobemmissäkin kun nostaa liukkaalla kaasua kurvissa pieni vaihde sisällä…

Samat haasteet ja riskit siinä ovat, eivätkä ne juuri muuksi muutu. Toisaalta samalla one-pedal modella etuveto-sähkis uhkaa sitten samassa tilanteessa muuttua pulkaksi joka puskee keula edellä ulos kurvista - ja taas ollaan ajonvakautuksen armoilla.

Jos tietokoneet toimivat kuten pitää, niin kaikki on ok. Ehkä jossain sohjovelli+jäätyneet urat+ jollain puolella vähän pitoakin corner-casessa ne tietokoneen taidot sitten pettävät, mutta voidaan kyllä olla aika varmoja, että noissa corner-caseissa 95% kuskeistakin pettää ja muuttuu matkustajiksi jos ajetaan ilman niitä ajoapuja.

Yksi asia mikä ehkä selkiyttäisi on se, että koko one-pedal driving kiellettäisiin - silloin ei ainakaan tarvitsisi arpoa, että tuleeko nyt jarruvoimaa väärässä paikassa. Jos jarruvoimaa annostellaan aina kuskin toimesta, niin ainakin se on silloin tietoisesti annosteltua ja jää auton aivojen hommaksi sitten päättää, että paljonko jarrutetaan milläkin akselilla ja minkä verran regenillä ja minkä verran jarruilla.

Tuokin vaan on vähän niin ja näin - moni ajaa kuitenkin ACC:llä / Travel Assistilla / Autopilotilla ja sehän kyllä tarpeen mukaan myös jarruttelee jos se arvioi, että omalla kaistalla tulee joku perä edellä vastaan, joten ilman one-pedaliakin auto voi jossain tilanteissa pistää yllättäen hidastuvuutta itse parhaaksi katsomillaan akseleilla / pyörillä.


En jaksa uskoa että tässä löytyisi jotain yhtä tiettyä juttua joka olisi niin paljon parempi ratkaisu kuin muut, että voisi sanoa sen olevan optimaalinen ja että kaikkien autojen pitäisi toteuttaa se.

Ainoa asia mikä oikeasti auttaisi on se, että ajatettaisiin niitä ajokortin kakkosvaiheen liukkaan radan harjotteluita parin vuoden välein ja jokainen mielellään omalla autollaan kävisi vähän kokeilemassa, että miten se auto käyttäytyy ääritilanteessa. Ei ole tapahtumassa…
 
Niin - homma toimii ajonvakautuksen avulla. Aivan kuten takavetobemmissäkin kun nostaa liukkaalla kaasua kurvissa pieni vaihde sisällä…
Tarkennan siis vielä että vähän lähtee irti kun painaa _lisää_ kaasua, ei regenillä.
 
Tarkennan siis vielä että vähän lähtee irti kun painaa _lisää_ kaasua, ei regenillä.
Ilman fiksua ajonvakautusta lähtisi kyllä irti varmaan muutenkin - tai sitten et vaan ole tarpeeksi lähellä pidon rajaa, jotta testi olisi oikeasti relevantti.

Mutta hyvä juttuhan se on, että ajonvakautus toimii.
 
Tarkennan siis vielä että vähän lähtee irti kun painaa _lisää_ kaasua, ei regenillä.

Kyllähän se lähtee helposti regenillä irti, jos nostaa liian nopeasti kurviin mennessä. Sen saa heittämään moottoritielläkin nostamalla äkisti kaasua. Sen jälkeen ESP puree kiinni yrittäen oikaista autoa. Ongelma tuossa käyttäytymisessä on nimenomaan liian nopea regenin mukaan tulo, niin ettei auto itse tajua sen menettävän pitoa.

En ainakaan yhtään Model 3:sta ole ikinä ajanut, joissa noin ei kävisi. Omani sen ainakin tekee liukkaalla, paitsi tietysti jos akku on tarpeeksi kylmä. Muussa tapauksessa jäiselläkin kelillä regeniä kyllä riittää liikaa renkaiden sivuttaispitoon nähden.
 
Täysin vapaan rullauksen saa myös päälle ottamalla sen "ennakoivan ajon" pois asetuksista.
Asetuksen nimestä en mene takuuseen, mutta tuo on se asetus millä auto päättää aina "optimaalisen" regenin karttadataan ja sensoreihin pohjaten.

Jarrupolkimen toimintaan sillä ei tosin ole vaikutusta.

*Edit: Sama asetus löytyy tosiaan kaikista MEB-alustan autoista.

Tuo onse sama hirvitys mikä adaptiivisen vakkarin kans jarruttelee motarilla "kuvitteelisiin" mutkiin.
 
Tuo onse sama hirvitys mikä adaptiivisen vakkarin kans jarruttelee motarilla "kuvitteelisiin" mutkiin.

Tuokin ilmeisesti kai loppuu jos ottaa tuon Fallenin viestissä mainitun ennakoinnin pois päältä. Omassa ei ole adaptiivisuutta ollenkaan niin ei jarruttele turhia vakkarilla. Tosin ihan mystisiä 60km/h rajoituksia tuo Enyaq kyllä löytää sellaisista paikoista jossa ei vielä ainakaan 20 vuoteen ole koskaan moista rajoitusta ollut. Ainoa "haitta" vaan että näyttää mittaristossa huutomerkkiä olemattoman ylinopeuden vuoksi.
 
Tuokin ilmeisesti kai loppuu jos ottaa tuon Fallenin viestissä mainitun ennakoinnin pois päältä. Omassa ei ole adaptiivisuutta ollenkaan niin ei jarruttele turhia vakkarilla. Tosin ihan mystisiä 60km/h rajoituksia tuo Enyaq kyllä löytää sellaisista paikoista jossa ei vielä ainakaan 20 vuoteen ole koskaan moista rajoitusta ollut. Ainoa "haitta" vaan että näyttää mittaristossa huutomerkkiä olemattoman ylinopeuden vuoksi.

Jep tästä syystä pois päältä.
 
Oliko täällä Nissan Ariyan omistajia? Millaisia kokemuksia?
Tämä voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto nyt kun hinnatkin laski.
Olisi hyvällä maavaralla ja saisi nelivetonakin.
 
Bemarissa kyllä ärsyttävää, että regeniä ei saa kokonaan pois ja vapaasti rullaavaksi. adaptiivisella se rullailee kyllä mutta jos joku tulee eteen ni rupeaa jarruttelemaan jos ajaa auton mielestä liian lähellä. Regenin saa kyllä tosi miedoksi mutta ei se silti mikään vapaasti rullaava ole.
Haluaisin, että se käyttäytyy täysin kuten automaattivaihteinen bensa mutta sellaista optiota ei ole, tai ainakaan en ole asetuksista löytänyt.

Sähkötrukki ajotilan kanssa en kyllä ole oikeen päässyt sinuiksi, mielestäni erittäin vastenmielistä ja muutamien kokeiluiden jälkeen ei ole tullut enää käytettyä. Jotkut kehuvat maasta taivaaseen kun ei tarvitse jarrupolkimeen koskea ikinä mutta itse en keksi oikeastaan yhtään hyvää puolta. Mielestäni paljon raskaampaa ajaa siten.
 
Tuo onse sama hirvitys mikä adaptiivisen vakkarin kans jarruttelee motarilla "kuvitteelisiin" mutkiin.
Adaptiivisen vakkarin ennakointi on itseasiassa eri asetus. Googlailin vähän lisää kun en muistanut ulkoa asetuksen nimeä ja se on tosiaan Eco-avustin, mikä tulee disabloida vapaata rullausta varten. Löytyy kuljettajaa avustavien järjestelmien valikosta. Samalla asetuksella mahdollistetaan Enyaqissa esim. regenin säätö läpysköillä ilman, että nollautuu kaasupolkimen painalluksella.

Itse olen pitänyt tuosta ennakoinnista ja olen sen pitänyt päällä kun se on kuitenkin helppo "yliajaa" tehopoljinta painamalla tai säätämällä regeniä. Aika paljon tulee silti itse säädeltyä rattiläpysköillä regenin tasoa.
 
Adaptiivisen vakkarin ennakointi on itseasiassa eri asetus. Googlailin vähän lisää kun en muistanut ulkoa asetuksen nimeä ja se on tosiaan Eco-avustin, mikä tulee disabloida vapaata rullausta varten. Löytyy kuljettajaa avustavien järjestelmien valikosta. Samalla asetuksella mahdollistetaan Enyaqissa esim. regenin säätö läpysköillä ilman, että nollautuu kaasupolkimen painalluksella.

Itse olen pitänyt tuosta ennakoinnista ja olen sen pitänyt päällä kun se on kuitenkin helppo "yliajaa" tehopoljinta painamalla tai säätämällä regeniä. Aika paljon tulee silti itse säädeltyä rattiläpysköillä regenin tasoa.

Ennakointi taitaa olla se mikä jarruttelee ympyröihin ja risteyksiin. Oliko erikseen nopeuden ennakointi tms. Mikä poisti nuo haamujarruttelut. Eco tila rullaa vapaasti aina ja tykännyt ajaa sillä. Tuolla voi motarilta vapaasti rullata ramppiin.
 
Säkhköinen Rellu 5 julkaistu. Saatavina kahdella akulla 40 kWh (300km, max 80kW lataus) ja 52 kWh (400km, max 100kW lataus) ja kolmella eri moottorikoolla, 95 hv (pienemmällä akulla), 123 hv ja 150 hv.

EDIT: Lähtöhinta Ransakassa kun tulee myyntiin noin 25000€ (pikkumoottori ja pikkuakku)

carwow


Autogefühl
 
Viimeksi muokattu:
Parasta tässä Rellussa on lisävarusteet :) Patonkiteline on must !

renault_5_e-tech_electric_17-768x432.jpg
 
Onko tuo liukkaalla regenerointi enemmän takapotkuisten ongelma kun JarmonEV koitti saada jääradalla MY LR:ää irti jäästä regenillä siinä onnistumatta. Keskellä mutkaa nosti jalan kaasulta niin aavistuksen nytkähti mutta siinäpä se.


Eihän jää pakkasella liukasta ole kun on kunnolliset talvirenkaat. Plussakeli ja vähän vesisadetta ehkä tuohon vielä.
 
Tuohan riippuu ihan toteutuksesta eli voi olla nelikonkin ongelma kuten Volvo EX30. Etuvetoisella autolla todennäköisesti vähiten ongelmia.
Itsellä ollut pari läheltäpiti-tilannetta etuvetoisella regenin kanssa, tiukkaan mutkaan tultaessa sohjoisella asfaltilla kun joutunut nostaan jalkaa kaasulta. Vaikka ABS/luistonesto puuttuukin tilanteeseen, sen verran jarruttaa pyörät joka tapauksessa että on puskenut vastaantulevan kaistalle. Oppi kyllä nopeasti että tuollaisilla keleillä regen kokonaan pois päältä.
 
Parasta tässä Rellussa on lisävarusteet :) Patonkiteline on must !

renault_5_e-tech_electric_17-768x432.jpg
Tavan tallaajat voi pitää mukana patonkia ja gangsterit vaikka haulikkoa. Hyvän näköinen auto sisältä ja ulkoa. Kiinnostavaa nähdä, mihin hinnat asettuu noilla kärkimalleilla, jos karvalakki tosiaan pysyy 25 tonnin alle.
 
Säkhköinen Rellu 5 julkaistu. Saatavina kahdella akulla 40 kWh (300km, max 80kW lataus) ja 52 kWh (400km, max 100kW lataus) ja kolmella eri moottorikoolla, 95 hv (pienemmällä akulla), 123 hv ja 150 hv.

EDIT: Lähtöhinta Ransakassa kun tulee myyntiin noin 25000€ (pikkumoottori ja pikkuakku)

carwow


Autogefühl

Renu fi sivuilla mainosta
Ei selvinnyt koska Suomen julkaisu, euroopan isoille markkinoille loppuvuodesta 2024.
Edullisemman pään versiot julkaistaan myöhemmin
Jotain Copy/pastea
Renault 5 E-Tech electric tulee aluksi myyntiin 110 kilowatin tehoisella (vääntömomentti 245 Nm) sähkömoottorilla, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia. Sillä toimintamatka on 400 kilometriä (WLTP). Tällä moottorilla varustettuna 5 E-Tech electric kiihtyy nollasta sataan alle kahdeksassa sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 km/h.

Myöhemmin tehokkaimman rinnalle tulevat 90 ja 70 kilowatin tehoisella sähkömoottorilla (vääntömomentit 225 ja 215 Nm) varustetut versiot, joissa on pienempi 40 kilowattitunnin ajoakku ja sen myötä toimintamatka 300 kilometriä (WLTP).

Uusi 5 E-Tech electric on ensimmäinen Renaultin tulevista sähköautoista, jossa on 11 kilowatin tehoinen kaksisuuntainen vaihtovirralla toimiva laturi. Sillä voidaan antaa virtaa sekä muille autoille ja laitteille (V2L) että takaisin sähköverkkoon (V2G). Autosta sähköverkkoon sähköä siirtävä V2G-järjestelmä tarvitsee sitä varten kehitetyn kotilatauslaitteen sekä Mobilize-sähkösopimuksen, eikä se ole ainakaan toistaiseksi tulossa Suomeen. Uusi kaksisuuntainen laturi on kahden tehokkaamman moottorin kanssa, kun taas 70 kW moottorin kanssa on perinteinen laturi. Vaihtovirralla ladatessa suuremman ajoakun lataaminen täyteen kestää neljä ja puoli tuntia ja pienemmän lataus sujuu tunnin nopeammin.
Liitteenä mainoskuvia ja viimeisenä "alkuperäinen" (wiki)
 

Liitteet

  • kuva_2024-02-27_111644269.png
    kuva_2024-02-27_111644269.png
    709,1 KB · Luettu: 56
  • kuva_2024-02-27_111656751.png
    kuva_2024-02-27_111656751.png
    683,4 KB · Luettu: 64
  • kuva_2024-02-27_111719397.png
    kuva_2024-02-27_111719397.png
    825,7 KB · Luettu: 59
  • kuva_2024-02-27_111905760.png
    kuva_2024-02-27_111905760.png
    4 MB · Luettu: 52
Kestäviä autojahan ne ovat kun ei ota lukuun kuluvia osia. Omakin Laguna 2 hylättiin joka toinen kerta katsastuksessa mutta puslien ja kumisuojien uusimisella noista pääsi eikä auto ruostunut millään. Pehmeään kallellaan jousitus toki oli ja tuo pelkällä etuvedolla meneminen ei iske kaikkiin. Kyllä sellaisella 340k tuli kuitenkin rullattua ja sähköviatkin olivat yhdellä kädellä laskettuja (joka oli mielestäni ihan ok suoritus).

Peugeotilta tuli myös uusi e3008 versio ja tuo vaikutti ihan toimivalta kun siitä saisi sekä pienemmällä akulla ja nelivedolla yhtäaikaa olevan version (vetokyky kait 1300kg ja takapenkki kolmessa osassa). Toki hinta tuossakin on varmaan se vakio 50k mutta pituus ihan jees vähän alle 4,6.

Tuo R5 on siinäkin mielenkiintoinen että suuri osa osista kerätään 300km säteeltä pohjoisranskan tehtaasta ja siinä on sekä v2l että v2g toiminnallisuus (tämä mainittiin jo). Niin ja Jarre on ollut äänimaisemannsuunnittelussa mukana (esim. jalankulkijoille suunnatussa auton varoitusäänessä).
 
Viimeksi muokattu:
"Rellun maine" on suomalainen käsite siinä missä uusi Mercedes-Benz moottori Made by Renault ja Stellantiksen valmistama Toyota on luotettava.
Kyllä se maine on ihan teoilla ansaittu. En tiedä yhtäkään onnetonta omistajaa, jonka yksilö ei olisi ollut ihan armoton vikakimppu. Yhdessä vaiheessa myivät täälläkin mm. Meganea ja Lagunaa hyvillä kaiken kattavilla takuilla ja kokemusta on ystäväpiiristä, että kyllä niitä sitten lavetilla liikuteltiinkin sinne ja tänne milloin minkäkin vian vuoksi tuona takuuaikana. Eivät yllättäen katsoneet kortteja sitten enää sen pidemmälle kun oddsit korjaamorallin päättymiselle vastaisuudessakaan vaikuttivat aika olemattomille. Olisin hyvin skeptinen sen suhteen, että oppivat ikinä. Kiinalainen 100-kertaa 100:sta ennen Rellua.
 
Näköjään ne premium-merkitkin osaa, osui silmään hesarin artikkeli (maksumuurin takana) Porschen Taycanista, ja etenkin sen vinkeästi sijoitetuista tuulettimen ilmanottoaukoista

STRÖM viittilöi autotallissaan kyykistymään. Taycanin eturenkaiden edessä on säleikkö. Sen takana ovat puolestaan flektit eli tuulettimet, jotka vastaavat jäähdytyksestä.

Polttomoottoriautoissa jäähdytin on yleensä moottorin edessä. Porschen tuulettimet on sijoitettu niin, että sinne lentää renkaista soraa ja roskaa. Sitten auto sekoilee laturilla ja ilmastointi ei toimi, Ström sanoo.

”Laitat lokasuojaan reikiä... miten tuo ei ole maalaisjärjelläkään voinut tulla mieleen? Ei saakeli soikoon.”

Ovat suuressa viisaudessaan suunnitelleet ilmaottoaukot lokasuojien sisään, jolloin sieltä kulkeutuu etenkin sorateillä ajaessa kiviä, roskaa ja paskaa tuulettimiin, tuulettimet ei toimi jolloin asiakkaan autossa ei pelaa mm. pikalataus ja ilmastointi sakkaa.

Valmistaja/maahantuoja sanoo ettei tässä mitään ongelmaa ole ja asiakas ajaa "epätyypillisissä olosuhteissa" (hiekkatiellä), mutta siltikin ovat vaihtaneet flektit kertaalleen tuohon autoon ja Porsche on tehnyt muutoksen rakenteeseen uudempiin malleihin ja tarjoaa muutospakettia veloituksetta autoon jos takuu on voimassa... Tällä kaverilla vaan takuu on jo ummessa.

 
Näköjään ne premium-merkitkin osaa, osui silmään hesarin artikkeli (maksumuurin takana) Porschen Taycanista, ja etenkin sen vinkeästi sijoitetuista tuulettimen ilmanottoaukoista



Ovat suuressa viisaudessaan suunnitelleet ilmaottoaukot lokasuojien sisään, jolloin sieltä kulkeutuu etenkin sorateillä ajaessa kiviä, roskaa ja paskaa tuulettimiin, tuulettimet ei toimi jolloin asiakkaan autossa ei pelaa mm. pikalataus ja ilmastointi sakkaa.

Valmistaja/maahantuoja sanoo ettei tässä mitään ongelmaa ole ja asiakas ajaa "epätyypillisissä olosuhteissa" (hiekkatiellä), mutta siltikin ovat vaihtaneet flektit kertaalleen tuohon autoon ja Porsche on tehnyt muutoksen rakenteeseen uudempiin malleihin ja tarjoaa muutospakettia veloituksetta autoon jos takuu on voimassa... Tällä kaverilla vaan takuu on jo ummessa.

Jo on keksintö. Hiekkaa tiellä on myös epätyypillinen olosuhde. Kertoo aika paljon missä se fokus näissä autoissa on eli niillä on tarkoitus ajaa joko Californian auringossa siisteillä teillä tai keskieuroopan sileillä hyvin hoidetuilla asfalteilla.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Tuo Teslan regeni on jotenkin todella häijyn tuntoinen esim. edes hieman kiillottuneella asfaltilla. Perä lähtee irti kaasua höllätessä todella terävästi ja kun sen yhdistää jotenkin muhjuiseen ohjaukseen tuntuu että lähtee totaalisesti kontrolli ihan hetkisen.
En myöskään tykkää teslan regenistä talvella, mutta vaaratilanteita se ei kyllä aiheuta. Teslassa on sen verta holhoavat järjestelmät. Lähinnä pelottaa nastarenkaiden puolesta, koska itse vapaasti rullaavalla autolla osaisin jarruttaa paljon smoothimmin.
 
Kyllä se maine on ihan teoilla ansaittu. En tiedä yhtäkään onnetonta omistajaa, jonka yksilö ei olisi ollut ihan armoton vikakimppu. Yhdessä vaiheessa myivät täälläkin mm. Meganea ja Lagunaa hyvillä kaiken kattavilla takuilla ja kokemusta on ystäväpiiristä, että kyllä niitä sitten lavetilla liikuteltiinkin sinne ja tänne milloin minkäkin vian vuoksi tuona takuuaikana. Eivät yllättäen katsoneet kortteja sitten enää sen pidemmälle kun oddsit korjaamorallin päättymiselle vastaisuudessakaan vaikuttivat aika olemattomille. Olisin hyvin skeptinen sen suhteen, että oppivat ikinä. Kiinalainen 100-kertaa 100:sta ennen Rellua.
Itse ajoin aikoinaan reilu 100tkm kahdella Rellulla (Megane ja Clio) ja en kyllä kertaakaan jäänyt tielle, hyviä autoja olivat molemmat ja hyvin voisin harkita Rellua sähköautona. Mielestäni Rellulla on oikein kiinnostavia sähkömalleja.
 
Kiinalaisessa voi olla yllättäviä ongelmia kuten varaosien saatavuus sotatilanteessa tai renkaiden puhkeaminen öisin.
Nyt ehkä kannattaa vähän taustoittaa väitettä.
Tosin viimevuosina varaosien, komponenttien saatavuudesta kärsineet monet merkit, ja valmistusmaat.
 
Jos et ole huomannut niin hyvät rauhanajat on ohi? Ihmiset elävät tyhjiössä ja kuvittelevat että uutiset eivät kosketa heitä.
 
Jos et ole huomannut niin hyvät rauhanajat on ohi? Ihmiset elävät tyhjiössä ja kuvittelevat että uutiset eivät kosketa heitä.
No avaa nyt kunnolla. Jos nyt lähtee sotaa pelkäämään, niin sähkis varmaan turvallinen valinta, jos omaa sähkötuotantoa ja puolustuvoimat varmaan viimeisenä pakko-ottaa kiinalaiset sähkikset. Jos joku desantti puhkoo renkaita, niin ehkä keskittyy vaikuttavimpiin.
 
Jo on keksintö. Hiekkaa tiellä on myös epätyypillinen olosuhde. Kertoo aika paljon missä se fokus näissä autoissa on eli niillä on tarkoitus ajaa joko Californian auringossa siisteillä teillä tai keskieuroopan sileillä hyvin hoidetuilla asfalteilla.

Kyllä Porscheja on testattu Suomen olosuhteissa laajamittaisesti ainakin 90-luvulta lähtien. Tässä kuva viime viikolta Pohjoisesta Suomesta jos pari testi-Porschea oli pysähynyt laturille ja vartijat olivat vieressä vahtimassa että autoa ei valokuvat tai muuten käydä liian läheltä kurkkimassa.

Taitaa vain se ongelma nyt olla että testit Suomessa suoritetetaan talviolosuhteissa ja Keski-Euroopassa ei normaalisti nopeampaa ajoa sorateillä suoriteta.

20240219_115235.jpg
 
Varmaan ihan vain seisomalla auton ja kuvaajan välissä tai hätistelemällä ihmisiä kauemmas. Itse kuvasin liikkuvasta autosta, niin eivät ehtineet väliin.

Eivät ne julkisella paikalla toki hirveästi voi sinua hätistellä muutenkaan, sehän olisi pahoinpitely tai vapauden rajoittamista jos käyvät kimppuun.
 
Jollei sitten cittarin vartijat ole häätämässä, kai he saavat tuolla parkkipaikalla mellastaa?
 
Autotarpeissa olisi tilava neliveto ja maavaraa, hyvä matkantekokyky myös talvella eli akun esilämmitys, WLTP +500km ja lämpöpumppu, sekä "välttämättöminä" mukavuusvarusteina avaimeton kulku ja adaptiivinen vakkari. Sain listaan Model Y:n, ID.4 4-Motion Elegancen ja Ariya Advantage e-4orcen. Onko muita, jos ei rikota uutena 60k€ rajaa?
 
Autotarpeissa olisi tilava neliveto ja maavaraa, hyvä matkantekokyky myös talvella eli akun esilämmitys, WLTP +500km ja lämpöpumppu, sekä "välttämättöminä" mukavuusvarusteina avaimeton kulku ja adaptiivinen vakkari. Sain listaan Model Y:n, ID.4 4-Motion Elegancen ja Ariya Advantage e-4orcen. Onko muita, jos ei rikota uutena 60k€ rajaa?
Enyaq menee varmaan myös budjettiin.
 
Kiinalaisessa voi olla yllättäviä ongelmia kuten varaosien saatavuus sotatilanteessa tai renkaiden puhkeaminen öisin.

Entä eurooppalaisten merkkien lukuisat kiinalaiset (vara)osat saako niitä? Ja antibiootit?

Puhkotko myös Volvo EX30:n ja Ladojen renkaat?
 
Kannattaa ehdottomasti tsekata 85x Enyaq.
Itsellä oli bemarin sijaisautona enyaq ja oli kyllä mielestäni tosi hyvä ja tilava auto ilman mitään ihmeellisiä kikkailuja. Jos joku negatiivinen asia pitäisi keksiä niin alusta mielestäni liian tiukka sen tyyliseen autoon, jotenkin olettaisi olevan pehmeän mukava eikä sellainen pintakova. Bemari M50 pehmeämpi pintajoustoltaan ja tosi matalilla renkailla, siinä tosin takana ilmajouset.
 
Jos tuo 25k€ hintaan oikeasti tulee, niin onhan siinä aika paljon autoa rahalle.
Riippuu paljonko se isommalla 52kWh akulla varustettu malli maksaa. Sitä voin sitten vertailla siihen että vuonna 2021, 52kWh (55 brutto) akulla varustettu Renault Zoe maksoi Suomessa 29000 euroa.

Jos isompiakkuisella versiolla päästään edelleen alle 30k€ hintoihin Suomessa niin sitten on ihan ok.
 
Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854(?)/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
Yes​
Yes(?)​
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom