Yleistä keskustelua sähköautoista

Periaatteessahan mitään tekniikkaa ei kannata ostaa koskaan kun ensi vuonna tulee ne uudet mallit :)
Olen silti eri mieltä. Kyllä tämä neliveto-Taycan on niin hieno auto ajaa että ei kannata odottaa. Hyvin todnäk parasta mitä rahalla saa tällaiseen Suomen ajomaailmaan. Näiden autojen hinnat toki laskeneet mutta sehän on vaan meidän kuluttajien etu.
-Jari-
 
Tasan kaksi vuotta takana sähköistä voimalinjaa. Ainut mikä ärsyttää niin olisi pitänyt vaihtaa sähköön vuotta aikaisemmin.

10v päästä voi olla vaikka mitä ja aivan sama itselle tällä hetkellä. Vain tulevaisuudessa 2025 veroedun mahdollinen hukkuminen työsuhdeautoista kiinnostaa.
 
Tässä muutama enyaq vinkki jos käytettyjä katsot:
-kuuntele koeajolla kolinat edestä ja paukkuuko takaa
-jos auto on seissyt pitkään kuuntele paukahtaako käsijarru kovaa kun lähtee liikkeelle
-Koita kaikki toiminnot mitä ikinä löydät, ratin lämmityksen, ajovalojen korkeudensäädöt jne. Korjaus näihin on aina jonkun 400€ moduulin vaihto.
-luettuta vikakoodit valtuutetulla, ettei mitään ylläri 1000€ moduulinvaihtoja heti
-jos travel assist, kokeile pysyykö tyytyväisenä kohtuullisella vaivalla
-jos keyless niin kokeile kaikki kahvat
-jos langaton lataus puhelimelle, kokeile
-en tiedä onko tunkin paikat näissä ongelma mutta ainakin ne on tyyliltään ne huonoimmat mahdolliset
-latausluukkuja on jotkut, minä mukaanlukien, rikkoneet omaa hölmöyttä. Ei kovin kallis osa mutta hyvä katsoa että ehjä
No tuossa on ihan hyviä jo. Kaverilla taisi ratti mennä vaihtoon kerran ja noita 12v akkuja on vilkutellut pakkasilla.

Pitäisi vissiin etsiä langattoman latausalustan sähköpiuhat ja katkoa ne. Vihaan tuota ominaisuutta kun se paahtaa luuria ei ole mahdollista ladata samalla kun luuria käyttää.
 
No tuossa on ihan hyviä jo. Kaverilla taisi ratti mennä vaihtoon kerran ja noita 12v akkuja on vilkutellut pakkasilla.

Pitäisi vissiin etsiä langattoman latausalustan sähköpiuhat ja katkoa ne. Vihaan tuota ominaisuutta kun se paahtaa luuria ei ole mahdollista ladata samalla kun luuria käyttää.
Ratti mullakin meni mutta 12v akun kanssa ei ole ollut ongelmia.

Mun mielestä tuo langaton lataus ja langaton CarPlay on loistavia ominaisuuksia. Kyllä se luuri aika kuumana käy kun kumikotelo vielä päällä mutta ei ole pitkälläkään reissulla valittanut lämmöstä. iPhone 13.
 
Tähän liittyen, sähköautoissa voisi päästä tuosta uuden automallin vuosittaisesta lanseerauksesta vaikkapa tuohon modulaariseen ajatteluun, että uusia malleja julkaistaisiin pidemmän väliajan jälkeen ja sähköauton omistamisen sijaan auto vuokrattaisiin suoraan valmistajalta? Näin ainakin auton teknisen vanhenemisen riski pienenisi? Ainakin Yhdysvalloissa moni autovalmistaja tarjoaa halvempia sopimuksia kuluttajille esim 3-5v ajalle kuin auton suora ostaminen.
 
Tasan kaksi vuotta takana sähköistä voimalinjaa. Ainut mikä ärsyttää niin olisi pitänyt vaihtaa sähköön vuotta aikaisemmin.

10v päästä voi olla vaikka mitä ja aivan sama itselle tällä hetkellä. Vain tulevaisuudessa 2025 veroedun mahdollinen hukkuminen työsuhdeautoista kiinnostaa.
Mua harmittaa ko vasta vajaan vuoden ollu sähköllä ois pitäny jo ennen...
 
Mielestäni sähköautoa ei kannata ostaa nyt, 10v päästä varmasti niin eri maailma ja toivoisin että mentäisiin modulaariseen maailmaan, missä 10v vanha auto pystyttäisiin modernisoimaan nykyaikaisen vastaavaksi hmm
Niin, 10 vuodessa tulee reilu 400 000 km itselleni, toki 10v päästä sähköautot on varmasti parempia kuin nyt, mutta miksi ihmeessä ajaisin 10 vuotta polttomoottoriautolla kun voi ajaa sähköllä? 10v päästä jokatapauksessa pitää sitten ostaa seuraava auto, koska noin paljon ajetussa on varmasti jo jotain ongelmia. Nyt vasta vuosi takana ja olisi kyllä pitänyt ostaa sähköauto aikaisemmin. Tosin kovasti aikaisemmin ei olisi voinut koska latauspaikkoja ei kauheasti ollut esim. 5v sitten. Joten loppujen lopuksi viime vuosi oli todella hyvä hetki sähköauton ostoon.

Ja miksi kukaan modernosoisi 10v vanhaa autoa? Jo ihan ruosteen ym takia ei varmaan mitään järkeä. Eihän nytkään kukaan ole modernisoinut mitään vanhoja autoja(tai toki aina on niitä jotka ajaa 30v vanhoilla autoilla ja korjaa niitä joka ilta itse, mutta ei keskiverto autoilijat niin tee.)
 
Ja miksi kukaan modernosoisi 10v vanhaa autoa? Jo ihan ruosteen ym takia ei varmaan mitään järkeä. Eihän nytkään kukaan ole modernisoinut mitään vanhoja autoja(tai toki aina on niitä jotka ajaa 30v vanhoilla autoilla ja korjaa niitä joka ilta itse, mutta ei keskiverto autoilijat niin tee.)

Sama. Ihan ihme fantasiaa noi modernisoinnit. Autoille on aika muutenkin paljon kaikenlaisia tyyppitestejä että ne ylipäätään saadaan myyntiin. Jos voimalinja vaihtuisi ihan erilaiseen niin kulutus/paino yms ei pitäisi enää paikkaansa. Eipä sitä nykyäänkään voi autoon vaihtaa mitä vaan polttomoottoria vaikka teknisesti mahdollista ehkä olisikin.
 
Kai se silti joku haave on etta autoilla voitaisiin edelleen ajaa sen 20 vuotta ennen romutusta. Olisihan se kiva etta 10 vuoden kohdalla voisi vaihtaa parempaan akkuteknologiaan mutta tuskimpa siita kukaan on erityisen paljon maksamassa lisaa.
 
Kai se silti joku haave on etta autoilla voitaisiin edelleen ajaa sen 20 vuotta ennen romutusta. Olisihan se kiva etta 10 vuoden kohdalla voisi vaihtaa parempaan akkuteknologiaan mutta tuskimpa siita kukaan on erityisen paljon maksamassa lisaa.
Miksiköhän sähköautoilla ei voisi ajaa 15-20 vuotta? Kuluvia osia huomattavasti vähemmän kuin polttiksissa ja jälkimarkkina hoitaa esim. akkujen vaihdon useimpiin malleihin. Alkuperäisen akun tilaakaan (mallista / käyttötavasta riippuen) ei välttämättä 10 vuoden kohdalla tarvitse murehtia ollenkaan.
 
Mielestäni sähköautoa ei kannata ostaa nyt, 10v päästä varmasti niin eri maailma ja toivoisin että mentäisiin modulaariseen maailmaan, missä 10v vanha auto pystyttäisiin modernisoimaan nykyaikaisen vastaavaksi hmm

Mutta jos tuollaiseen modulaariseen maailmaan mentäisiin, niin mitä sieltä autosta sitten edes olisi mahdollista modernisoida? Akku? Moottori? Kuitenkaan sitä auton kortia ja kabiinia tuskin voisi vaihtaa, eli auto säilyisi silti vanhan näköisenä, joten sitä ei voisi modernisoida.

Ja jos tänäpäivänä jo saat sellaisen sähköauton, jossa on tarpeisiisi riittävä range ja latausnopeus, niin mikä tarve sitä olisi myöhemmin edes vaihtaa? Tai modernisoida?

En tiedä muista, mutta en minä ole koskaan vaihtanut autoa siksi, että olisin halunnut uudempaa tekniikkaa, vaan siksi, että olen halunnut uudemman auton, siten että se myös näyttää uudelta ja kabiinissa on uudet pelit ja vehkeet. En siis olisi valmis maksamaan siitä, että auto on ja näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta sisuksissa on jokin uudempi tekninen laite.

Ainakin Yhdysvalloissa moni autovalmistaja tarjoaa halvempia sopimuksia kuluttajille esim 3-5v ajalle kuin auton suora ostaminen.

Eikös tuo ole ihan normaalia, että jos otat auton vain 5 vuodeksi, niin se on halvempi kuin ostaa auto kokonaan omaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä sähköauton ostoa 10 vuotta kannata odottaa. En tosin ehkä ostaisi nyt jotain itselle ylikallista sähköautoa sopparilla kun ensi vuonna tulee MGltä IM L6 auto jossa on solid state akku. Joten varmaan muiltakin valmistajilta tulee malleja jossa tuo teknologia niin se voi sitten vaikuttaa niiden autojen jälleenmyyntiarvoon jossa ei ole solid state akkua. Tuohan voi osoittautua huonoksi teknologiaksi mutta jos tosiaan ranget on jonkin verran kasvaneet ja lataus huomattavasti nopeampaa niin kyllä sillä haluttavuuteen on vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos itsellä olisi kaupassa 2 samanhintaista autoa edessä ostettavana, toisessa kiinteät akut ja +20% rangea ja toinen, jossa akkumoduulit olisi helposti vaihdettavissa ja päivitettävissä uusiin moduuli kerrallaan, niin mukaan lähtisi se päivitettävä vehje.

XBus menee jo siihen suuntaan että koko korin voi vaihtaa vaikka monta kertaa päivässä ja akut samoin.

Toivottavasti joku päivä tulee EU:n standardit moduuleille, jotta voi koota oman auton minkä vaan valmistajan paloista. Muiden ei tarvitse ajatuksesta tykätä, mutta itselle kelpaisi.
 
Mutta jos tuollaiseen modulaariseen maailmaan mentäisiin, niin mitä sieltä autosta sitten edes olisi mahdollista modernisoida? Akku? Moottori? Kuitenkaan sitä auton kortia ja kabiinia tuskin voisi vaihtaa, eli auto säilyisi silti vanhan näköisenä, joten sitä ei voisi modernisoida.

Ja jos tänäpäivänä jo saat sellaisen sähköauton, jossa on tarpeisiisi riittävä range ja latausnopeus, niin mikä tarve sitä olisi myöhemmin edes vaihtaa? Tai modernisoida?

En tiedä muista, mutta en minä ole koskaan vaihtanut autoa siksi, että olisin halunnut uudempaa tekniikkaa, vaan siksi, että olen halunnut uudemman auton, siten että se myös näyttää uudelta ja kabiinissa on uudet pelit ja vehkeet. En siis olisi valmis maksamaan siitä, että auto on ja näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta sisuksissa on jokin uudempi tekninen laite.



Eikös tuo ole ihan normaalia, että jos otat auton vain 5 vuodeksi, niin se on halvempi kuin ostaa auto kokonaan omaksi?
Jos miettii RC-auton kautta, niin olen ajoajan, huippunopeuden, kiihtyvyyden, ajotietojen ja alempien lämpötilojen takia tehnyt seuraavia muutoksia:
-akun nimellisjännitteen tuplaus 11,1 V -> 22,2 V
-akun kapasiteetti 55,5 Wh -> 115,4 Wh (heh, ihan kuin sähköautojen kapa, mutta kilo puuttuu yksiköstä)
-moottorin halkaisijaa +6 mm ja pituutta +14 mm sekä huippukierroslukua 41 % enemmän
-uuden nopeudensäätimen virtarajat 200 A/1060 A (vanha oli 100 A jatkuvaa)
-lisätty 4 kpl 3300 uF kondensaattoreita, joilla sain nopeudensäätimen lämpötilaa 18 C alemmas
-moottorin ja ESC:n jäähdytystä parannettu uusilla nopeammalla ja suuremmilla puhaltimilla
-lisätty Bluetooth-boksi, jotta kännykällä näkee ja saa kuvaajan kierrosluvusta, kaasun asennosta, jännitteestä, virrasta ja moottorin + ESC:n lämpötiloista
-em. boksilla voi myös säätää moottorijarrutusta, käämiennakkoa, kaasuviiveitä jne. kymmeniä muita juttuja
-lisätty gyro, jonka avulla autoon tuli 0-100 % säädettävä ajonvakautus, eli autossa on täysautomaattinen vastaohjaus (jos sylissä kääntelee, niin etupyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan)

Samanlaisella ajolla ajoaika tuplaantui ja lämpötilat laskivat useita kymmeniä asteita. Huippunopeuskin tuplaantui, mutta osa siitä on kapeampien ja pienempien renkaiden ansiota. Kiihtyvyyttä tuli niin paljon lisää, että kesäisessä motarivauhdissa ei vielä voi painaa kaasua pohjaan, tai muuten sutii kaikilla neljällä ulos tieltä.

Nelinkertainen teho kuitenkin vaati lisäksi neljän muovisen rattaan ja vetoakselien vaihtamista teräksisiin. Kaikki muutokset maksoivat 730 €, eli melkein kahden perusauton verran.


Suurien kustannusten takia en uskokaan, että oikeaan sähköautoon noin suuria muutoksia kovin moni tekisi, vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Jos korilla on vielä ikää jäljellä, voisi akun (ehtyneen, ei toimivaa) vaihtaa 10 vuoden päästä edullisesti saman tai vähän pienemmän kapasiteetin akkuun, joka olisi huomattavasti kevyempi ja sitä kautta kulutus pienempi etenkin nurkka-ajossa. Toimivaa moottoria ei varmasti kannata vaihtaa uudempaan, vaan korkeintaan laakerit uusia tarvittaessa.

Sisälle saisi uutta ilmettä, jos laittaisi etu- ja takapenkeille vaikkapa konjakinväriset alcantara-huput. Kojelaudan päällyskin voisi olla tarrakiinnitteisenä vaihdettava ja pestävä. Saisi siihenkin uutta pehmeää sormituntumaa alcantaralla.

Viihdepuolella voisi olla AM5, eli autoa ostaessa Ryzen 7600 ja päivittää myöhemmin Ryzen 11700. Muistia voisi lisätä, jolloin uudemmat käyttikset ja ominaisuudet pyörisivät hyvin. Esim. jos motareille joskus tulee automaattinen aerodynaaminen jonoajo (kuin juna), jossa autot ajavat pienillä väleillä ja keskustelevat toistensa kanssa. Välistä poistuu auto vilkulla liittymään, ja takana oleva jono ajaa automaattisesti ja yhtaikaisesti välin kiinni. Kaikkien jarrut toimivat yhtaikaa, ja turhista (jos riittävän moni saman jonon jäsen antaa palautteen) jarrutuksista lappu kotiin.

Uuden ulkonäön perään oleville pitäisi olla vaihdettava ulkokuori, tai vähintään vaihdettavia korinosia. Uusi keula ja helmat tekisivät paljon ilmeelle. Väriä voi vaihtaa teippaamalla.

No joo, mutta jonkinlainen parempi päivitettävyys alkaisi olla paikallaan, jos akutkin jatkavat halpenemistaan. Sähkömoottorivehkeet on meinaan mahdollista saada kestämään paljon enemmän ajoa kuin polttikset, jos ei tarkoituksella suunnitella lyhytikäistä. Siinä vaiheessa toki voi tulla vastaan korin ja alustan kestävyys, eli alumiinia/parempaa suojausta tarvitaisiin sinne.
 
Näemmä ei onnistu sitten millään ketjun aiheessa pysyminen SÄHKÖAUTOJEN verotusasioihin liitttyen, joten jatkossa verotusjutut sitten omaan ketjuunsa, jos aiheesta on tarve keskustella. Kyseessä on kuitenkin laajempi kokonaisuus, joka koskee herkästi myös monia muita tähän ketjuun kuulumattomia asioita, joten pidetään verotuskeskustelu pois tätä ketjua sotkemasta.

Runsaat 60 viestiä offtopicia auto- ja ajoneuvoverotuksesta yleisesti yms. poistettu ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän sähköautoilla ei voisi ajaa 15-20 vuotta?
Aika yleinen pelkohan se on etta 10 vuotiaaseen sahkikseen ei saa kannattavasti vaihdettua akkua mutta se nyt ei liity enaan mitenkaan siihen mornisointiin johonka vastasin ohi aiheen. Itse pidan LFP akkuja sellaisina jumalakkuina ja kun 10 vuoden paasta kokonaisia akkupaketteja vaihdellaan niin moni saattaa miellellaan ottaa sen LFP akun alkuperaisen sijaan. Olikohan se Nissan Leaffiin johonka vaihtelvat CATL uusia blade akkuja jo jossain pain aasia pikkukaljoissa. On kuulemma akku moduulit noin millilleen saman kokoisia niin helppo vaihtaa.
 
Itse näen kaksi isompaa haastetta sähköautojen useamman kymmenen vuoden käytölle:
- Ohjelmistot ja elektroniikka, joihin kaikki toiminnot on sidottu --> Tuossa vähän esimakua, että mitä tarkoitan Porsche joutuu lopettamaan Euroopan myydyimmän mallinsa – Tietoturva liian heikko
- Akkujen kestävyys ja vaihdettavuus sekä sen kustannukset kun akun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Miksi softa olisi jotenkin suurempi ongelma sähköautossa kuin polttiksessa?
 
En ole varma kuinka paljon uusissa Teslaoissa alusta on alumiinia mutta se ainakin tietaa jollain tapaa hyvaa tulevaisuudelle etta autojen ika lopu siihen etta ne matanevat loppuun. Itsella on ne tonnipommit menneet 90% romuksi siina kohtaa kun ei vaan jaksa enaa alkaa hitsaamaan koko-viikonloppua vaan on ennemmin sen aikaa ylitoissa.
 
Miksi softa olisi jotenkin suurempi ongelma sähköautossa kuin polttiksessa?

Ei se ole suurempi ongelma vaan sama ongelma. Ero on se, että sähköautoissa on enemmän laitettu softan ja elekrtroniikan vastuulle ns. maksimit. Samat toki löytyvät kalliimman luokan uusimmista polttomoottoriaioistakin. Tuo minun Porsche-esimerkki on polttomoottororiauto ja Porsche on päättänyt olla kehittämättä softaa ja elektroniikkaa uudelle tasolle kustannussyistä.

Akkuihin liittyen: Perinteisesti autoja Suomessa käytetty noin 20 vuoden ikään saakka. Autovalmistajien akkutakuut ovat tyypillisesti kilometrirajoitteisia ja 8 vuoden mittaisia. Se takuujakso on siis pituus ja aika, jonka autonvalmistajat ovat arvioineet tai jollakin lailla testanneet luotettavaksi jaksoksi. Sen jälkeen alkaa se epäluotettava ja kapasiteetiltaan voimistuvasti heikkenevä jakso, joka tulee olemaan pidempi kuin 8 vuoden takuujakso.
 
Tuo minun Porsche-esimerkki on polttomoottororiauto ja Porsche on päättänyt olla kehittämättä softaa ja elektroniikkaa uudelle tasolle kustannussyistä.

Eihän tuo liity mitenkään siihen auton käyttöikään. Ei ne jo myydyt Porschet mihinkään vanhene, vaan säilyvät ihan käyttökelpoisina autoina vielä kymmenet vuodet. Eli tuosta ei ole kenellekään Porschen omistajalle mitään haittaa.
 
Eihän tuo liity mitenkään siihen auton käyttöikään. Ei ne jo myydyt Porschet mihinkään vanhene, vaan säilyvät ihan käyttökelpoisina autoina vielä kymmenet vuodet. Eli tuosta ei ole kenellekään Porschen omistajalle mitään haittaa.

Mielestäni liittyy oleellisesti: Autoa ei voi enää ostaa EU-alueella uutenna EU:n asettamien rajoitteiden takia ja toisena asiana voidaan arvioida noiden komponenttien varaosasaatavuutta 20 vuoden periodilla kun auton myynti loppuu EU-alueella. Näihin samoihin kysymyksiin tulee sähköautotkin törmäämään sen pidemmän elinkaaren aikana (8-20 vuoden ikäkausi).
 
Mielestäni liittyy oleellisesti: Autoa ei voi enää ostaa EU-alueella uutenna EU:n asettamien rajoitteiden takia ja toisena asiana voidaan arvioida noiden komponenttien varaosasaatavuutta 20 vuoden periodilla kun auton myynti loppuu EU-alueella. Näihin samoihin kysymyksiin tulee sähköautotkin törmäämään sen pidemmän elinkaaren aikana (8-20 vuoden ikäkausi).
Eihän se, ettei autoa voi ostaa uutena, vaikuta mitenkään niihin autoihin, jotka on jo ostettu. Lisäksi vaikka otetaan mikä tahansa auto, niin ei sitä voi ostaa uutena kuin tietyn muutaman vuoden periodin ajan, sillä valmistajat ihan jatkuvasti korvaavat uutena myytävät autot uudella mallilla, minkä jälkeen sitä edellistä mallia ei voi enää uutena ostaa.
 
Se takuujakso on siis pituus ja aika, jonka autonvalmistajat ovat arvioineet tai jollakin lailla testanneet luotettavaksi jaksoksi.
Näinpä, siksi esimerkiksi Mersuja tai Volkkareita ei kannata ostaa. Valmista luottaa tuotteisiinsa sen kaksi vuotta, miksi kuluttaja luottaisi sekuntiakaan pidempään. Eikä tuo liity akkuun, vaan itse autoon.
 
Näinpä, siksi esimerkiksi Mersuja tai Volkkareita ei kannata ostaa. Valmista luottaa tuotteisiinsa sen kaksi vuotta, miksi kuluttaja luottaisi sekuntiakaan pidempään. Eikä tuo liity akkuun, vaan itse autoon.

Niistä perinteisistä autoista ja niiden tekniinkasta on se 120 vuoden kokemus olemassa. 99,9 % niistä selviää nykyisin elinkaarensa läpi ilman suuremipia komponenttivaihtoja (moottori, voimansiirto). Ruoste ne lopulta ajaa kierrätykseen. Sitä muutaman vuoden takuuta ei pidetä oleellisena tai kovin merkitsevänä asianana elinkaaren pituuteen suhteutettuna.

Siinä suhteessa sähköautojen akut, sähkömoottorit, tehoelektroniikka ja softien täydellinen autojen hallinta eroavat aika ollellisesti tuota 120 vuoden kokemuksesta ja myös tuo mainitsemani akkutakuu on oleellinen tieto tulevaisuuden kustannussuunnittelun kannalta.
 
Niistä perinteisistä autoista ja niiden tekniinkasta on se 120 vuoden kokemus olemassa. 99,9 % niistä selviää nykyisin elinkaarensa läpi ilman suuremipia komponenttivaihtoja (moottori, voimansiirto). Ruoste ne lopulta ajaa kierrätykseen. Sitä muutaman vuoden takuuta ei pidetä oleellisena tai kovin merkitsevänä asianana elinkaaren pituuteen suhteutettuna.

Siinä suhteessa sähköautojen akut, sähkömoottorit, tehoelektroniikka ja softien täydellinen autojen hallinta eroavat aika ollellisesti tuota 120 vuoden kokemuksesta ja myös tuo mainitsemani akkutakuu on oleellinen tieto tulevaisuuden kustannussuunnittelun kannalta.
En tiedä miten paljon autofoorumeja olet seurannut, mutta en viimeistä muutaman vuosikymmenen perusteella lähtisi juhlimaan esimerkiksi mainitsemieni merkkien tasaisella laadulla. Mutta toki monelle se riittää, ihan omia valintoja.
 
Niistä perinteisistä autoista ja niiden tekniinkasta on se 120 vuoden kokemus olemassa. 99,9 % niistä selviää nykyisin elinkaarensa läpi ilman suuremipia komponenttivaihtoja (moottori, voimansiirto). Ruoste ne lopulta ajaa kierrätykseen. Sitä muutaman vuoden takuuta ei pidetä oleellisena tai kovin merkitsevänä asianana elinkaaren pituuteen suhteutettuna.

Siinä suhteessa sähköautojen akut, sähkömoottorit, tehoelektroniikka ja softien täydellinen autojen hallinta eroavat aika ollellisesti tuota 120 vuoden kokemuksesta ja myös tuo mainitsemani akkutakuu on oleellinen tieto tulevaisuuden kustannussuunnittelun kannalta.

Onko DSG-mekatroniikka, turbot, jakopäät, egr, dpf, suuttimet, laturit, startit, vaihdelaatikko tämän ulkopuolella: "99,9 % niistä selviää nykyisin elinkaarensa läpi ilman suuremipia komponenttivaihtoja"? Jotain rajaa näiden juttujen kanssa, uudemmat polttikset kiertäisin kaukaa, liikaa hajoavia osia. Ja itsellä takuuton sähköauto pihassa mitä tarkoitus pitää vielä se 5-8v. Kohtalaisen vähällä mennyt Tessukka jos akku per 500tkm: Tässä on kahden miljoonan ajokilometrin Tesla – omistaja kertoo niksit, joilla auto vie pitkälle
 
14 vaihtomoottoria kyllä kuulostaa paljolta vaikka miten tuota selittelisi käytetyillä varaosilla.

Totta vajaa 150tkm per moottori, mut oliko näissä tessuissa juuri se moottorin tyyppivika, että vedet karkaa väärään paikkaan? Kokkolan autohuolto näytti jollain videolla mistä johtuu nimeomaan taisi olla Tessun S.
 
Tyyppivikahan menee tietty osittain valmistajan piikkiin jos se sellainen kerran on? Uusi moottori 150k välein kuulostaa todella pahalta kun eikös näiden pitänyt olla käytännössä ikuisia? Paskaa tekniikkaa jos ei pärjää mekaaniselle perinnemoottorille.
 
Tyyppivikahan menee tietty osittain valmistajan piikkiin jos se sellainen kerran on? Uusi moottori 150k välein kuulostaa todella pahalta kun eikös näiden pitänyt olla käytännössä ikuisia? Paskaa tekniikkaa jos ei pärjää mekaaniselle perinnemoottorille.
Ei ollut uusi vaan käytetty moottori 150 tkm välein. Sitä ei tiedä montako sataa tonnia noilla käytetyillä oli vaihtohetkellä jo ajettu, ja olivatko kaikki vaihtomoottorit jotain ongelmallista alkupään tuotantoa, joita Hansjörgin käyttämä lähikorjaamo oli haalinut ison läjän, ja laittanut purkkafiksin jälkeen takaisin autoihin.

Kaverin 2015 Model S 85 liikkuu edelleen alkuperäisellä moottorilla 350 tkm mittarissa. Akku siinä vaihdettiin kosteuden takia 250 tkm kohdalla. On juuri tuon 85-mallin ongelma.


Edit. Tässä 500 tkm, jossa toimiva alkuperäinen moottori:

Ja 600 tkm, jossa edelleen toimiva alkuperäinen moottori:

Ari Nyyssösen Tesla-taksin alkuperäinen moottori vaihdettiin takuuseen 700 tkm kohdalla:

Viimeisessä puhuttiin myös riihimäkeläisestä mustasta Tesla-taksista, jossa 600 tkm kohdalla edelleen toimiva alkuperäinen sähkömoottori.

Ehkä Hansjörgkin ajoi alkuperäisellä ~700 tkm, mutta sen jälkeen vaihteli niitä käytettyjä moottoreita tiuhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sanon nyt ennen kuin lähtee mahdollisesti kunnolla ohi aiheen, että pitäkääs taas huoli että se käyttövoimavertailu pysyy siellä omassa ketjussaan. Tämä on väärä paikka vertailla polttomoottoritekniikan paremmuutta.
 
Tulee tuosta jutusta mieleen, kun herrasmies sanoo ajavansa korkeintaan 100 km kerralla kiirehtimättä ja malttia arvostaen akkua ylikuumentamatta, että tarkoittaako se baanan vasenta kaistaa niin paljon kuin autosta lähtee :D Se varmaan voisi selittää moottorien laukeamisia, jos vetää pitkiä pätkiä isoilla kierrosnopeuksilla? Tai sitten lähipaja on joku tee-se-itse miehen verstas, joka ostaa ö-luokan moottoriaihioita ja korjaa ne muodollisesti kuntoon. Joku rahansäästökuvio tuossa on pakko olla, kun itsellä ainakin palais täysin kiinni, jos alle vuoden välein joutuisi moottoria vaihdattamaan.
 
Juu, eipä se sen parempaa ole. Ei se sähkömoottori silti pitäisi 150k ajoon hajota, kun tutkimukset ovat olleet tekniikasta sitä mieltä että sen sähkömoottorin pitäisi ylittää kestokyvyssään akuston kesto.
Onhan tuossa selkeästi jotain ongelmaa jos moottori hajoaa ensimmäisenä.

Sinänsä toki kestokaan ei ole tuossa niin kriittistä jos moottorin hinta on kolminumeroinen nelinumeroisen sijaan. Ilmalämpöpumppujen ongelmat ovat myös ehkä vähän erikoisia, kun käyväthän nuo kiinteistössä olevatkin vuosia ja taas vuosia. Toki niitä myös huolletaan, eikä itselläni ole ihan käsitystä kuinka paljon valmistajien huolto-ohjelmiin autojen kohdalla huoltoja noihin tehdään. Toki ei tuo pitäisi tuossakaan huolloista olla kiinni kun tuntuvat hajoavan myös ihan uusina (jolloin itse toteutuksessa pitää olla jotain ongelmaa ainakin tietyissä olosuhteissa).
 
Viimeksi muokattu:
Tulee tuosta jutusta mieleen, kun herrasmies sanoo ajavansa korkeintaan 100 km kerralla kiirehtimättä ja malttia arvostaen akkua ylikuumentamatta, että tarkoittaako se baanan vasenta kaistaa niin paljon kuin autosta lähtee :D Se varmaan voisi selittää moottorien laukeamisia, jos vetää pitkiä pätkiä isoilla kierrosnopeuksilla? Tai sitten lähipaja on joku tee-se-itse miehen verstas, joka ostaa ö-luokan moottoriaihioita ja korjaa ne muodollisesti kuntoon. Joku rahansäästökuvio tuossa on pakko olla, kun itsellä ainakin palais täysin kiinni, jos alle vuoden välein joutuisi moottoria vaihdattamaan.
Tuli itsellekin tuosta akun ylikuumenemisen varomisesta mieleen, että herra taitaa painaa autobahnia aika haipakkaa. Ehkä saksalainen voi siitäkin sanoa, että "kiirehtimättä" on ajettu.

Kun meinaan akkua on 100 km-tauotuksen lisäksi ladattu järkevästi, niin 500 tkm/akku on oudon vähän verrattuna Nyyssösen taksin 600 tkm kohdalla vaihtuneeseen akkuun tai riihimäkeläisen taksin 600 tkm kohdalla edelleen toimivaan akkuun.

Toisaalta olihan autolla ajettu "pitkiä ja kiireettömiä" lomamatkoja Afrikassakin, jossa akku ikääntyy kuumuuden takia nopeammin.



@weetabix käytetyn moottorin kokonaiskilometrit eivät nollaannu, kun se asennetaan toiseen autoon. Ei siis voi sanoa, että "hajosi 150 tkm ajoon", kun ei tiedetä paljonko sillä käytetyllä moottorilla oli jo sitä ennen ajettu.
 
Totta vajaa 150tkm per moottori, mut oliko näissä tessuissa juuri se moottorin tyyppivika, että vedet karkaa väärään paikkaan? Kokkolan autohuolto näytti jollain videolla mistä johtuu nimeomaan taisi olla Tessun S.
Muistin samat videot.



Ongelma on stefan kuluminen ja siitä aiheutuva vuoto laakerille ja moottoriin. Kokkolan autohuolto nuo korjaa, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa korjaamolla on laitettu aina kunnostettu moottori paikalleen tai sitten jutun kirjoitusvaiheessa on tapahtunut väärinymmärrys. Lopputulos on kuitenkin sama.
 
Tuli itsellekin tuosta akun ylikuumenemisen varomisesta mieleen, että herra taitaa painaa autobahnia aika haipakkaa. Ehkä saksalainen voi siitäkin sanoa, että "kiirehtimättä" on ajettu.

Kun meinaan akkua on 100 km-tauotuksen lisäksi ladattu järkevästi, niin 500 tkm/akku on oudon vähän verrattuna Nyyssösen taksin 600 tkm kohdalla vaihtuneeseen akkuun tai riihimäkeläisen taksin 600 tkm kohdalla edelleen toimivaan akkuun.

Toisaalta olihan autolla ajettu "pitkiä ja kiireettömiä" lomamatkoja Afrikassakin, jossa akku ikääntyy kuumuuden takia nopeammin.



@weetabix käytetyn moottorin kokonaiskilometrit eivät nollaannu, kun se asennetaan toiseen autoon. Ei siis voi sanoa, että "hajosi 150 tkm ajoon", kun ei tiedetä paljonko sillä käytetyllä moottorilla oli jo sitä ennen ajettu.

Suomen kiirehtimättä ajelu onkin lonnimista pikkupakkasella n. 80kmh mitä letkat vetelee. Voi olla aika paljon ystävällisempää akulle.
 
Onko olemassa korjaamoille jotain opasta, jossa käsiteltäisiin kaikkien sähköautojen suurjänniteakun erotus / auton jännitteettömäksi tekeminen? Siis jotain mallikohtaista tietokantaa tms.
 
Onko olemassa korjaamoille jotain opasta, jossa käsiteltäisiin kaikkien sähköautojen suurjänniteakun erotus / auton jännitteettömäksi tekeminen? Siis jotain mallikohtaista tietokantaa tms.

Eikö noi nyt ole kuitenkin täysin valmistaja/mallikohtaisia, joten tuskin sellaista on edes olemassa.
 
Eikö noi nyt ole kuitenkin täysin valmistaja/mallikohtaisia, joten tuskin sellaista on edes olemassa.

On tietysti (pl. ehkä interlock?), mutta esim. pelastuslaitosta ainakin luulisi kiinnostavan. Ja onhan Falckillakin ollut hinaustoimintaan liittyviä oppaita (olikohan ovien auki tiirikointi opas kaikkiin).
Minun mielestä - jos ei tollasta ole niin jonkun Autodatan tms pitäisi ottaa koppia asiasta. Kyllä tommoselle olis kysyntää.
 
Onko olemassa korjaamoille jotain opasta, jossa käsiteltäisiin kaikkien sähköautojen suurjänniteakun erotus / auton jännitteettömäksi tekeminen? Siis jotain mallikohtaista tietokantaa tms.

Yleensähän nuo on merkattu etupellin alle keltaisella tarralla, joiden johdot katkaisemalla suurjänniterele on irti. Johtoa seuraamalla löytyy yleensä kait myös liitin, jolla saa auton huoltotilaan. Ainakin VAG-konsernin tuotteisssa tuo itse liitin on niin jumissa, että helpoin irrroittaa sulaketaulusta vastaavalla keltaisella tarralla oleva sulake
 
Lueskelin jotain facebookissa jaettua uutista tms sähköautoista ja taas sai hämmästyä kommentteja lukiessa. On kyllä todella kummallista kuinka raivoissaan aikuiset ihmiset ovat sähköautoista? Varsinkin kun ei ketään sellaista pakota ostamaan tai sellaisella ajamaan. Vähän sama kun netti olisi täynnä vihakirjoituksia vaikka siitä että joku kalastaa perhoilla kun ainoa oikea tapa olisi käyttää virveliä tms. Ja vielä niin että tuollaisia kirjoittaisivat ne jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet kalastavansa.

On kyllä ihmiset kummallisia.
 
Lueskelin jotain facebookissa jaettua uutista tms sähköautoista ja taas sai hämmästyä kommentteja lukiessa. On kyllä todella kummallista kuinka raivoissaan aikuiset ihmiset ovat sähköautoista? Varsinkin kun ei ketään sellaista pakota ostamaan tai sellaisella ajamaan. Vähän sama kun netti olisi täynnä vihakirjoituksia vaikka siitä että joku kalastaa perhoilla kun ainoa oikea tapa olisi käyttää virveliä tms. Ja vielä niin että tuollaisia kirjoittaisivat ne jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet kalastavansa.

On kyllä ihmiset kummallisia.
En tiedä, haluaisinko oikesti edes mieltäni pahoittaa, mutta voitko kopioida, referoida tai muuten anonymisoidusti kertoa, millaisia kommentteja sieltä löytyy. Facebookissa en ole, enkä aio liittyä, mutta olen kuitenkin sen verran utelias tietämään, millaisia ovat sähköautovastustajien argumentit.
 
Kunpa olis se kristallipallo. Olis tarjolla muutaman tonnin ajettu Hyundai Ioniq 5 AWD Premium(käyttöönotto 2023 alussa), hintaa n.50k ja kohtuu hyvä rahoitustarjous.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Mitä olette mieltä? Tuo hinta kyllä pitäisi olla kohdillaan kun vertaa nettiauton tarjontaan.
 
Kunpa olis se kristallipallo. Olis tarjolla muutaman tonnin ajettu Hyundai Ioniq 5 AWD Premium(käyttöönotto 2023 alussa), hintaa n.50k ja kohtuu hyvä rahoitustarjous.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Mitä olette mieltä? Tuo hinta kyllä pitäisi olla kohdillaan kun vertaa nettiauton tarjontaan.

Jos asiaa pitää miettiä rahan kautta niin se on jo merkki siitä et krapula iskee hankinnan jälkeen. Jätä ostamatta.
 
Kunpa olis se kristallipallo. Olis tarjolla muutaman tonnin ajettu Hyundai Ioniq 5 AWD Premium(käyttöönotto 2023 alussa), hintaa n.50k ja kohtuu hyvä rahoitustarjous.
Tiedä vaan uskaltaako tähän hetkeen ostaa? Minun tuurilla tulee Hyundaillekkin hinnan pudotukset heti oston jälkeen.
Mitä olette mieltä? Tuo hinta kyllä pitäisi olla kohdillaan kun vertaa nettiauton tarjontaan.

Jos tarvitset autoa, mahdollisesti jopa useammaksi vuodeksi, ja tuo sopii tarpeeseen niin osta. Jos haluat huvikseen ostaa ja minimitappioilla myydä vuoden jälkeen pois niin ei välttämättä kannata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom