Mutta jos tuollaiseen modulaariseen maailmaan mentäisiin, niin mitä sieltä autosta sitten edes olisi mahdollista modernisoida? Akku? Moottori? Kuitenkaan sitä auton kortia ja kabiinia tuskin voisi vaihtaa, eli auto säilyisi silti vanhan näköisenä, joten sitä ei voisi modernisoida.
Ja jos tänäpäivänä jo saat sellaisen sähköauton, jossa on tarpeisiisi riittävä range ja latausnopeus, niin mikä tarve sitä olisi myöhemmin edes vaihtaa? Tai modernisoida?
En tiedä muista, mutta en minä ole koskaan vaihtanut autoa siksi, että olisin halunnut uudempaa tekniikkaa, vaan siksi, että olen halunnut uudemman auton, siten että se myös näyttää uudelta ja kabiinissa on uudet pelit ja vehkeet. En siis olisi valmis maksamaan siitä, että auto on ja näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta sisuksissa on jokin uudempi tekninen laite.
Eikös tuo ole ihan normaalia, että jos otat auton vain 5 vuodeksi, niin se on halvempi kuin ostaa auto kokonaan omaksi?
Jos miettii RC-auton kautta, niin olen ajoajan, huippunopeuden, kiihtyvyyden, ajotietojen ja alempien lämpötilojen takia tehnyt seuraavia muutoksia:
-akun nimellisjännitteen tuplaus 11,1 V -> 22,2 V
-akun kapasiteetti 55,5 Wh -> 115,4 Wh (heh, ihan kuin sähköautojen kapa, mutta kilo puuttuu yksiköstä)
-moottorin halkaisijaa +6 mm ja pituutta +14 mm sekä huippukierroslukua 41 % enemmän
-uuden nopeudensäätimen virtarajat 200 A/1060 A (vanha oli 100 A jatkuvaa)
-lisätty 4 kpl 3300 uF kondensaattoreita, joilla sain nopeudensäätimen lämpötilaa 18 C alemmas
-moottorin ja ESC:n jäähdytystä parannettu uusilla nopeammalla ja suuremmilla puhaltimilla
-lisätty Bluetooth-boksi, jotta kännykällä näkee ja saa kuvaajan kierrosluvusta, kaasun asennosta, jännitteestä, virrasta ja moottorin + ESC:n lämpötiloista
-em. boksilla voi myös säätää moottorijarrutusta, käämiennakkoa, kaasuviiveitä jne. kymmeniä muita juttuja
-lisätty gyro, jonka avulla autoon tuli 0-100 % säädettävä ajonvakautus, eli autossa on täysautomaattinen vastaohjaus (jos sylissä kääntelee, niin etupyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan)
Samanlaisella ajolla ajoaika tuplaantui ja lämpötilat laskivat useita kymmeniä asteita. Huippunopeuskin tuplaantui, mutta osa siitä on kapeampien ja pienempien renkaiden ansiota. Kiihtyvyyttä tuli niin paljon lisää, että kesäisessä motarivauhdissa ei vielä voi painaa kaasua pohjaan, tai muuten sutii kaikilla neljällä ulos tieltä.
Nelinkertainen teho kuitenkin vaati lisäksi neljän muovisen rattaan ja vetoakselien vaihtamista teräksisiin. Kaikki muutokset maksoivat 730 €, eli melkein kahden perusauton verran.
Suurien kustannusten takia en uskokaan, että oikeaan sähköautoon noin suuria muutoksia kovin moni tekisi, vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Jos korilla on vielä ikää jäljellä, voisi akun (ehtyneen, ei toimivaa) vaihtaa 10 vuoden päästä edullisesti saman tai vähän pienemmän kapasiteetin akkuun, joka olisi huomattavasti kevyempi ja sitä kautta kulutus pienempi etenkin nurkka-ajossa. Toimivaa moottoria ei varmasti kannata vaihtaa uudempaan, vaan korkeintaan laakerit uusia tarvittaessa.
Sisälle saisi uutta ilmettä, jos laittaisi etu- ja takapenkeille vaikkapa konjakinväriset alcantara-huput. Kojelaudan päällyskin voisi olla tarrakiinnitteisenä vaihdettava ja pestävä. Saisi siihenkin uutta pehmeää sormituntumaa alcantaralla.
Viihdepuolella voisi olla AM5, eli autoa ostaessa Ryzen 7600 ja päivittää myöhemmin Ryzen 11700. Muistia voisi lisätä, jolloin uudemmat käyttikset ja ominaisuudet pyörisivät hyvin. Esim. jos motareille joskus tulee automaattinen aerodynaaminen jonoajo (kuin juna), jossa autot ajavat pienillä väleillä ja keskustelevat toistensa kanssa. Välistä poistuu auto vilkulla liittymään, ja takana oleva jono ajaa automaattisesti ja yhtaikaisesti välin kiinni. Kaikkien jarrut toimivat yhtaikaa, ja turhista (jos riittävän moni saman jonon jäsen antaa palautteen) jarrutuksista lappu kotiin.
Uuden ulkonäön perään oleville pitäisi olla vaihdettava ulkokuori, tai vähintään vaihdettavia korinosia. Uusi keula ja helmat tekisivät paljon ilmeelle. Väriä voi vaihtaa teippaamalla.
No joo, mutta jonkinlainen parempi päivitettävyys alkaisi olla paikallaan, jos akutkin jatkavat halpenemistaan. Sähkömoottorivehkeet on meinaan mahdollista saada kestämään paljon enemmän ajoa kuin polttikset, jos ei tarkoituksella suunnitella lyhytikäistä. Siinä vaiheessa toki voi tulla vastaan korin ja alustan kestävyys, eli alumiinia/parempaa suojausta tarvitaisiin sinne.