Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo Fordin versio vaikuttaa jonkun verran kiinnostavalle. Erityisesti kun Ford on yleensä myöntänyt vähintään 3 vuoden tai jopa 5 vuoden takuun autoilleen
" Kaikkien uusien Fordien takuu on pääsääntöisesti ollut 1.10.2016 alkaen 5 vuotta / 100 000 km, tarkasta autosi takuu Ford jälleenmyyjältä "

Lisähintaan saa vielä ostettua Ford Protect lisätakuuta 8v/160tkm asti

Tämä hyvä takuu lisää houkuttelevuutta suhteessa muihin MEB platformin laitteisiin verrattuna.
 
" Kaikkien uusien Fordien takuu on pääsääntöisesti ollut 1.10.2016 alkaen 5 vuotta / 100 000 km, tarkasta autosi takuu Ford jälleenmyyjältä "

Lisähintaan saa vielä ostettua Ford Protect lisätakuuta 8v/160tkm asti

Tämä hyvä takuu lisää houkuttelevuutta suhteessa muihin MEB platformin laitteisiin verrattuna.
Hienoa, tuo Volkkarin tynkätakuu hillitsee aika paljon ostohaluja, jos on omalla rahalla liikkeellä. MEB-vehkeissä on ollut paras ajoakun korjattavuus, eli vaihdettava pohjapanssari ja akusta voi vaihtaa yksittäisiä moduuleita. Onkohan sama periytynyt Fordille?
 
Mikäs on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan järkevin merkki ja malli käytettynä jos ajatellaan Suomen talviolosuhteita ja ajo pääosin työmatkaa seka-ajossa, yleensä tulee max 30-40 kilsaa päivässä?
 
Mikäs on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan järkevin merkki ja malli käytettynä jos ajatellaan Suomen talviolosuhteita ja ajo pääosin työmatkaa seka-ajossa, yleensä tulee max 30-40 kilsaa päivässä?
2019-2021 vm Nissan Leaf, 15-20teur. 5 vuoden ajolle arvonalenemaa noilla määrillä vajaa 15snt/km. Robustia tekniikkaa jne.
 
Mikäs on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan järkevin merkki ja malli käytettynä jos ajatellaan Suomen talviolosuhteita ja ajo pääosin työmatkaa seka-ajossa, yleensä tulee max 30-40 kilsaa päivässä?

Itse en halunnut nissaniin sekaantua, niin laitoin BMW i3s suunnilleen samasta hintaluokasta ku Lefa. Kyllä tuollakin ajelee mukavasti pikku työmatkat ja kauppaan. Joskus ajellut pitemmätkin työmatkat (<150km suuntansa).
 
Mikäs on tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan järkevin merkki ja malli käytettynä jos ajatellaan Suomen talviolosuhteita ja ajo pääosin työmatkaa seka-ajossa, yleensä tulee max 30-40 kilsaa päivässä?
Itse en halunnut nissaniin sekaantua, niin laitoin BMW i3s suunnilleen samasta hintaluokasta ku Lefa. Kyllä tuollakin ajelee mukavasti pikku työmatkat ja kauppaan. Joskus ajellut pitemmätkin työmatkat (<150km suuntansa).
Samoilla ajomäärillä jo 2 vuotta BMW i3 taajama-maaseutu ajossa. Tammikuun -25 pakkasillakin pääsi paikasta toiseen hyvin. On ollu kyllä hyvä auto.
 
Mulla jotenkin hiertää tuon i3:n ulkonäkö :lol: Kovasti sitä on kyllä kehuttu, ja onhan se edullisempi kuin vaikka e+ Lefa.
 
Samoilla ajomäärillä jo 2 vuotta BMW i3 taajama-maaseutu ajossa. Tammikuun -25 pakkasillakin pääsi paikasta toiseen hyvin. On ollu kyllä hyvä auto.

Mä voin kanssa kompata i3:sta. Meillä on ollut se kakkosautona viimeiset 7 vuotta ja 120 000km.

Negatiivisena puolena on kaappariovet takapenkillä, jotka eivät toimi kovin hyvin lastenistuimen ja harrastuskuljetusten kanssa.

Positiivista on näppäryys, komposiittipaneelit (ei ruostetta tai lommoja) ja CCS lataus (Lefassa ChaDeMo)

Vieläkin tulee välillä lähdettyä mieluummin i3:lla reissuun, kun Tesla on niin iso, raskas ja herkkähipiäinen.
 
Telkkarissa tuli mainos uudistetussa bz4x:stä. Mitäköhän tuohon nyt on mahdollisesti uudistettu (jotain nappia siinä mainoksessa painettiin, olisiko ollut sitten esilämmitysnappulaa)?

Ei tullut edelleenkään minkäänlaista esilämmitystä. Latauksenaikaista lämmitystä on parannettu ja isoja prosentuaalisia parannuksiahan ne lupaa latausnopeuteen. Käytännön erot nähdään ehkä sitten ensi talven aikana, tähän asti näkyneet pikatestit eivät ole mitään erityistä eroa vanhempiin näyttäneet.
 
Mulla jotenkin hiertää tuon i3:n ulkonäkö :lol: Kovasti sitä on kyllä kehuttu, ja onhan se edullisempi kuin vaikka e+ Lefa.
Auto on ollut lähes samannäköinen vuodesta 2013 asti. 2018 facelift pienillä muutoksilla. Edelleen nykyaikaisen näköinen, jopa tulevaisuuden. Mielestäni jopa kaunis, kerran näin myynti-ilmoituksen, jossa i3:ssa oli 195 leveät renkaat alla. Oli aika räyhäkkään näkönen takaapäin.
 
Täytyy varmaan käydä vakoilemassa miltä auto näyttää livenä. Kuvista saa sen käsityksen, että se on hyvin noppamainen muodoltaan ja olen sen verran konservatiivinen, että liika futurismi ei oikein miellytä silmää.
 
i3 huonot puolet lienee just siinä ulkonäössä ja takaovissa. Itellä kuitenkin CCS vs. ChaDeMo vaikutti niin paljon, että siedän näitä. Ajatuksena oli kuitenkin satunnaisesti latailla pikalatureillakin ja ChaDeMo (adapterista huolimatta) ei vaan kiinnostanut. Enkä kyllä oikeastaan tykänny Lefan ulkonäöstäkään. i3s-malli on hieman paremman näköinen leveämpine kesäkumeineen yms. ja vähän vakaampi ajettava kuin tuo normimalli. Noh ei se silti ole kaikille, mutta onpahan vaihtoehto Lefalle.

Oon ajellut nyt 4000km bemmillä ja on kyllä hauska kippo. Kannattaa harkita jotain facelift 2018+ mallia, että löytyy 4G modeemi (vanhemmissa ei tuo etähallintasovellus enää toimi käsittääkseni) ja facelifteissä taitaa olla parempi tuo ajonvakautus.
 
Täytyy varmaan käydä vakoilemassa miltä auto näyttää livenä. Kuvista saa sen käsityksen, että se on hyvin noppamainen muodoltaan ja olen sen verran konservatiivinen, että liika futurismi ei oikein miellytä silmää.
Kuvissa näyttää pienemmältä kuin oikeasti on. Moni on ihmetellyt sen sisätiloja, kun on istunut kyytiin. Itse olen 190cm pitkä ja ei mitään ongelmia saada hyvää ajoasentoa. Moni "isompi" auto ollut paljon ahtaampi.
 
facelifteissä taitaa olla parempi tuo ajonvakautus.
On kyllä hyvä, oli poistumisrampin kurvi jäätynyt yön aikana mustaan jäähän ja tulin siihen kitkarenkailla ihan normaalisti ja liukkaus tuli kyllä täysin yllätyksenä vaikka yleensä osaan kelin huomioida, mutta nyt en aamuvarhaisella. Tie oli kyllä suolattu, mutta ramppi jäässä. Auto hoiti tuon tilanteen hienosti. Tekee vakautuksen aika nopeesti.
 
Miten i3:n takavetoisuus vaikuttaa ajettavuuteen? Sähkömoottori kun antaa tehoa aika paljon herkemmin kuin polttis, ainakin hybridin perusteella.
Entäs akku, onko noissa i3:ssa syytä katsoa isompiakkuisia vai joku "vanhempi" Rex-malli pienemmällä akulla?
 
Miten i3:n takavetoisuus vaikuttaa ajettavuuteen? Sähkömoottori kun antaa tehoa aika paljon herkemmin kuin polttis, ainakin hybridin perusteella.
Entäs akku, onko noissa i3:ssa syytä katsoa isompiakkuisia vai joku "vanhempi" Rex-malli pienemmällä akulla?
Itsellä on se 94Ah malli ja pienempää en ottaisi. Paitsi, jos sen range riittää päivän ajoihin, 60Ah REX:llä mieluummin. 94Ah REX olis kova tai sitten se 120Ah. REX mallissa on pienempi vero, kun se on ns hybridi, mutta siinä ei ole ilmalämpöpumppua, joka on kyllä hyvä. Takavetoisuus ei mielestäni haittaa mitenkään, en etuvetoisista ole koskaan oikein tykännyt. Lähes kaikki ollu takavetoisia. Painosuhde tuossa autossa on 50/50 jota jossain pidettiin hyvänä ominaisuutena. Sivutuuliherkkyyttä ilmenee joskus puuskaisilla tuulilla, mutta sitä on muissakin korkeissa autoissa ja merkitsee matka-ajossa enemmän.
 
Takaovista sen verran, että varmasti hieman hankalat parkkipaikoilla ja lasten kanssa, mutta näin maaseudulla jopa hyvät varsinkin, kun vanhempaa väkeä kuormaa takapenkille, helpottaa kulkua, kun etupenkin selkänojan saa lisäksi kallistettua niin on tilaa mennä taakse ja tulla pois.
 
Itsellä on se 94Ah malli ja pienempää en ottaisi. Paitsi, jos sen range riittää päivän ajoihin, 60Ah REX:llä mieluummin. 94Ah REX olis kova tai sitten se 120Ah. REX mallissa on pienempi vero, kun se on ns hybridi, mutta siinä ei ole ilmalämpöpumppua, joka on kyllä hyvä. Takavetoisuus ei mielestäni haittaa mitenkään, en etuvetoisista ole koskaan oikein tykännyt. Lähes kaikki ollu takavetoisia. Painosuhde tuossa autossa on 50/50 jota jossain pidettiin hyvänä ominaisuutena. Sivutuuliherkkyyttä ilmenee joskus puuskaisilla tuulilla, mutta sitä on muissakin korkeissa autoissa ja merkitsee matka-ajossa enemmän.

Mulla on 120Ah ja talvirangekin oli luokkaa 160-180km (80-100 rajoitus ja lähes täysin motaria) ja 94Ah+Rex antais varmaan vielä vähän enemmän rangea. Ainakaan facelifteissä ei takaveto haittaa yhtään, ei edes one pedal drive potkaise liukkaassa mutkassa takapäätä irti. Tätä OPD:n takapyörien luistattelua on kai ollut noissa vanhemmissa ollut, taisi Sampsakin siitä valittaa jossain videorevikassaan. Korjattu tuo ajonvakautus tosiaan uudemmissa.

Ja joo on kyllä pirtee kippo, edellinen auto oli spekseiltään tehokkaampi diesel ja tämä tuntuu kyllä huimasti nopeammalta myös ohituksissa.
 
Oon ajellut nyt 4000km bemmillä ja on kyllä hauska kippo. Kannattaa harkita jotain facelift 2018+ mallia, että löytyy 4G modeemi (vanhemmissa ei tuo etähallintasovellus enää toimi käsittääkseni) ja facelifteissä taitaa olla parempi tuo ajonvakautus.

Mulla on 2016 60Ah REx. Kyllä se etähallintasovellus edelleen 2G:llä toimii, onneksi tiedonsiirtovaatimukset ovat pienehköjä. Luotettavuus voi olla parempi 4G mallilla.

Mutta olen kyllä samaa mieltä että facelift on parempi varsinkin OKT käytössä, koska niistä löytyy (lisävarusteena) kolmivaiheinen type-2 lataus, joka kuormitukseltaan sopii yleensä paremmin sähkönkäyttöprofiiliin.

Nyt kun ei ole enää pikkulapsiakaan niin ainoa "vika" tuossa omaan käyttöön on se että en varmaan koskaan voi vaihtaa sitä yhtään mihinkään, koska juoksevat kustannukset on niin pienet. Ajoneuvoverotkin on tällä hetkellä 91,25€ vuodessa, huoltosopimus 120€ ja vakuutukset 637,39€,
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoittaako bemari akkujen koot ampeeritunteina, ei (kilo)wattitunteina?

Paljonko esim. tuo 60Ah on kWh:na? (Kaava lienee Wh = V * Ah mutta mitä volttimäärää tuossa nyt pitäisi käyttää...)
 
Ilmoittaako bemari akkujen koot ampeeritunteina, ei (kilo)wattitunteina?

Paljonko esim. tuo 60Ah on kWh:na? (Kaava lienee Wh = V * Ah mutta mitä volttimäärää tuossa nyt pitäisi käyttää...)

i3:n tapauksessa kun jakaa 3:lla Ah:t niin saa KWh. Eli isoin akku on pikkasen päälle 40kwh.
 
Vähän päälle, 21Kwh tms
Josta käytettävissä oleva oli uutena n. 18kWh ja kun ovat vuosimallia 2014-2016, nykyinen käytössä oleva varmaan luokkaa 15kWh ja silti noista vain se 12-14k€ pyydetään edelleen. En kyllä ihan täysin ymmärrä tuota hinnoittelua, varsinkin kun tuolla kokoa isommalla akulla olevia tai REX-malleja saa lähes samaan hintaan. mutta kai se kauppa sitten käy tuollakin hinnalla.
 
Jos i3:sta olisin ostamassa, niin ajoprofiili pitäisi olla pääsääntöisesti työmatkat max 80km päivässä, jolloin pärjäisi käytännössä aina akulla ja ihan ehdottomasti REX varalla. Sekään ei kuulemma jaksa maantieajossa kylmällä säällä ladata akkua samaa vauhtia kun sähköä kuluu, joten pitää ottaa ennakoivasti mukaan talvella.

Sinänsä aika vihettävä auto ja pidän tuota REX:iä aivan erinomaisena keksintönä. Harmi, että ei yleistynyt hybridiratkaisuna. Talviautona on renkaiden puolesta kuulemma hieman haastava. Hinnat vaan karkaavat liian helposti 20k€+ ja hyvin pian on jo uusien sähköautojen tai hybridien kategoriassa.
 
Jos i3:sta olisin ostamassa, niin ajoprofiili pitäisi olla pääsääntöisesti työmatkat max 80km päivässä, jolloin pärjäisi käytännössä aina akulla ja ihan ehdottomasti REX varalla. Sekään ei kuulemma jaksa maantieajossa kylmällä säällä ladata akkua samaa vauhtia kun sähköä kuluu, joten pitää ottaa ennakoivasti mukaan talvella.

Sinänsä aika vihettävä auto ja pidän tuota REX:iä aivan erinomaisena keksintönä. Harmi, että ei yleistynyt hybridiratkaisuna. Talviautona on renkaiden puolesta kuulemma hieman haastava. Hinnat vaan karkaavat liian helposti 20k€+ ja hyvin pian on jo uusien sähköautojen tai hybridien kategoriassa.

Pienillä akuilla ei hirveän pitkiä ajomatkoja voi tehdä kyllä. Mutta tuo 120Ah (tai 94 rex)malli sallii tuplasti tuon. Itsekin käynyt töissä talvellakin 150km päässä, lataus työpaikan parkkihallissa päivän aikana (11kW laturi). Eli päivässä pelkällä kotilatauksella varmasti onnistuu tuo 150km.

Kyllä noita i3 120Ah malleja on aika monta myynnissä juuri alle <20ke hintaan.
 
Sekään ei kuulemma jaksa maantieajossa kylmällä säällä ladata akkua samaa vauhtia kun sähköä kuluu, joten pitää ottaa ennakoivasti mukaan talvella.

Eikös tuo REX takaa että ainakin 70kmh vauhtia pääsee kelissä kuin kelissä? Muistelisin jostain näin lukeneeni
 
Eikös tuo REX takaa että ainakin 70kmh vauhtia pääsee kelissä kuin kelissä? Muistelisin jostain näin lukeneeni

Jos en väärin muista niin sen maksimiteho oli 18kW, joten niin pitkään, kun se vauhdin pitämiseen riittää ei tarvita akusta sähköä.

Sanoisin että 70-100kmh jos ei puhuta Alpeista tai sohjosta.

Mutta ajatus siinä kannattaa enemmänkin olla että REx laitetaan päälle jos alkaa näyttää siltä että akku ei riitä suunnitellulle laturille ja käytetään sitä akkua kattamaan lisätehon tarve.
 
Talviautona on renkaiden puolesta kuulemma hieman haastava.
Ei ollenkaan. Kapea rengas menee sohjossa, lumessa ja vedessä hyvin. Herkemmin se leveä nousee sohjon ja veden päälle. Nastarenkaita ei oikein saa, mutta onneksi hyviä kitkoja saa, niillä pärjää mainiosti.
 
Sinänsä aika vihettävä auto ja pidän tuota REX:iä aivan erinomaisena keksintönä. Harmi, että ei yleistynyt hybridiratkaisuna.
REX:llä saa rangeahdistuksen pois ja etukonttiin mahtuu vielä varakanisterit. Saa aika syvällä korvessa akku loppua niin pääsee vielä laturille.
 
Eikö oikeasti vois näille veroille omaa ketjua? Näissä on viellä aina mukana vääntö dinolöpön ja ev:n välillä joka ei tosiaan ole sähkisten yleis asia.
Toki kaikille ois luullu olevan tiedossa et ev:tä aletaan kans verottaa, mutta tää lanka on jo pelkää veroa ja vääntöä, joka ei ole yksinomaan sähkisten asia
 
Tänään "tankkasin" paneeleista 14kWh "verottomasti". Kyllä siitä hyvä fiilis tulee :)
 
Auton vaihdossa kysymys on mielestäni enemmän tarpeista. Jos tarpeet muuttuvat ja/tai kokee että jotain ominaisuutta kaipaisi sittenkin enemmän, niin sitten auton vaihto voi olla ajankohtainen. Itsellä edellinen auton vaihto meni lähinnä siihen, että 330k ajettu rellu alkoi näyttää kulumisen merkkejä niin paljon, että todettiin että on aika vaihtaa ennen kuin sieltä menee joku moottorin ohjausyksikkö tai vastaava (nyt kulumista osoittivat lähinnä puhki kulunut kuskin penkki ja kuskin oven pysäytyssarana joka oli repinyt itsensä jo korista irti).

Sinänsä plugarien ja/tai pienten sähkisten käyttötapa on pitkälle samankaltainen kakkosautona kun lähiajoja pienellä kulutuksella on se tavoite. Sinänsä kustannuksia voi laskea monella eri tavalla (ja myös minimoida), mutta itselle se loogisin on mennä yhdellä autolla. Autoverot, mahdolliset katsastukset, vakuutukset yms. kulut menevät vain kerran. Noin muuten pyritään sitten muihin ratkaisuihin kulkemiseen (esim. tällä hetkellä autoa käytetään työmatkoihin vain silloin tällöin).

Jos kulkineella pääsee riittävän hyvin ne ajot johon se on hankittu, niin aika harvoin vaihtaminen varsinaisesti kannattaa rahallisesti. Tietty jos haluaa pääomaa vapauttaa niin sitten tuollaisen myyminen ja sitten joku sähkökona liisarilla vuodeksi ajoon tms. voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Nykytilanteessa jos tulisi tarvetta toiselle autolle niin tuskin sellaista ostamaan lähtisin vaan juuri jotain liisareita ja/tai muita vastaavia hetken ajaksi käyttöön olisi kustannuksiltaan se järkevin.
 
On ylipäätään melko outoa, että tuon hintaisilla autoilla ajavia kiinostaa joku satasen/parin vuotuinen vero-ero?
Auton arvon alenema, käyttökulut, huollot, vakuutukset ym. kun laskee rehellisesti yhteen, niin eipä tuolla verolla ole juuri mitään merkitystä.
Valtio toki kiittää, mutta sitä varten verot lienee olemassa?
No se satanen/pari on ihan yhtä paljon rahaa oli auton hinta mikä hyvänsä. Ei sen arvo mun tilillä muutu ajanko tonnin pommilla vai upouudella.
 
No se satanen/pari on ihan yhtä paljon rahaa oli auton hinta mikä hyvänsä. Ei sen arvo mun tilillä muutu ajanko tonnin pommilla vai upouudella.
Minäkin välillä ihmettelen niitä kommentteja, että jos jollakin on kalliimpi auto, niin sitten rahalla ei olisi mitään väliä ja sitä voi kylvää huoletta mihin huvittaa.

Ennemmin ymmärtäisin sellaista ajattelua, että jos joku on laittanut paljon rahaa autoon, niin sitä on sitten vähemmän jäljellä muuhun käyttöön.
 
Aikamoiselle tangentille kyllä taas lähdetty.

Jos tässä nyt viimein lähtisi sähköauto-ostoksille seuraavan vuoden aikana, niin onko noissa MEB-pohjaisissa ollut jotain pahoja vikoja joiden takia niitä kannattaisi vältellä tai esim. tähdätä johonkin tiettyihin vuosimalleihin joissa on ongelmia on korjattu jos haluaa ostella autoa pidempään pitoon.

Ilmeisesti noita 12v akun latausongelmia on pakkasilla ilmennyt, mutta itselleni tuo tuskin on ongelma kun auto seisoo maan alla hallissa talvella ja korkeintaan lomareissuilla pihalla pakkasessa.

Nuo '24 vuosimallien akun latauksen esivalmistelut + hieman tehostetut moottorit kiinnostavat, mutta pitää katsella minkä verran hintaeroa kertyy vanhempiin. Onko noissa vanhemmissa enyaqeissa / id4/5:sissa jotain pommeja tuon 12v akun lisäksi jota pitäisi varoa?
 
Aikamoiselle tangentille kyllä taas lähdetty.

Jos tässä nyt viimein lähtisi sähköauto-ostoksille seuraavan vuoden aikana, niin onko noissa MEB-pohjaisissa ollut jotain pahoja vikoja joiden takia niitä kannattaisi vältellä tai esim. tähdätä johonkin tiettyihin vuosimalleihin joissa on ongelmia on korjattu jos haluaa ostella autoa pidempään pitoon.

Ilmeisesti noita 12v akun latausongelmia on pakkasilla ilmennyt, mutta itselleni tuo tuskin on ongelma kun auto seisoo maan alla hallissa talvella ja korkeintaan lomareissuilla pihalla pakkasessa.

Nuo '24 vuosimallien akun latauksen esivalmistelut + hieman tehostetut moottorit kiinnostavat, mutta pitää katsella minkä verran hintaeroa kertyy vanhempiin. Onko noissa vanhemmissa enyaqeissa / id4/5:sissa jotain pommeja tuon 12v akun lisäksi jota pitäisi varoa?
Tätä vuotta vanhemmista VW/Skoda MEB malleista puuttuu ajoakun esilämmitys ja osasta kai vieläkin. Käytännössä se tarkoittaa hankalaa matkantekoa talven lomareissuilla. Myös VW/Skodalla on lyhyempi takuu kuin millään muulla sähköautomerkillä.
 
Ratkaisu siihen taas on iso akku parkkiruudun viereen. Lataa sinne silloin kun aurinko paistaa ja auton voisi ladata milloin haluaa.
Tässä vaiheessa kovin isot investointikustannukset tuollaisella ratkaisulla, maksaa itsensä takaisin ehkä 150 vuodessa säästyneinä sähköveroina. Varsinkin kun se on käyttökelvoton ratkaisu syksyisin ja talvisin, paitsi jos akku on myös verkkoon yhteydessä ja automaattisesti täyttää itsensä tuulisina yms. päivinä (tosin silloin ei säästy sähköverolta).

Tottakai tuollaisen ratkaisun voisi tehdä nyt jo sähkölämmitteisiin taloihin, auringoenergia akkuihin talteen ja illalla perhe lämmittää sillä käyttövetensä, lämmittää saunan ja ajaa ilmalämpöpumppuaan (kesäisin viilennykseen).
 
Tässä vaiheessa kovin isot investointikustannukset tuollaisella ratkaisulla, maksaa itsensä takaisin ehkä 150 vuodessa säästyneinä sähköveroina. Varsinkin kun se on käyttökelvoton ratkaisu syksyisin ja talvisin, paitsi jos akku on myös verkkoon yhteydessä ja automaattisesti täyttää itsensä tuulisina yms. päivinä (tosin silloin ei säästy sähköverolta).

Tottakai tuollaisen ratkaisun voisi tehdä nyt jo sähkölämmitteisiin taloihin, auringoenergia akkuihin talteen ja illalla perhe lämmittää sillä käyttövetensä, lämmittää saunan ja ajaa ilmalämpöpumppuaan (kesäisin viilennykseen).

Miten tuon kannattavuus eroaa nyt vaikka sähköautojen latauskentästä? Kustannus helposti satoja tuhansia, joihin saa valtiolta tukea jopa 35%. Itse sähköauton lataamisella tuota kulua ei kateta koskaan vaan nostetaan sitten muiden palvelujen ja tuotteiden hintoja kattamaan kustannukset.
 
Miten tuon kannattavuus eroaa nyt vaikka sähköautojen latauskentästä? Kustannus helposti satoja tuhansia, joihin saa valtiolta tukea jopa 35%. Itse sähköauton lataamisella tuota kulua ei kateta koskaan vaan nostetaan sitten muiden palvelujen ja tuotteiden hintoja kattamaan kustannukset.
En nyt ihan löydä punaista lankaa, mutta eri latauskentillä on eri tarkoitukset. Joidenkin (pika)latauskenttien on tarkoitus tehdä ihan oikeaa voittoa sähkönmyynnillä jollain aikavälillä, joidenkin tarkoituksena taas on houkutella lataamaan kauppakeskuksen tai ABC-aseman luona ehkä halvempaa energiaa ja käydä kuluttamassa rahaa siinä odotellessaan kyseisessä paikassa. Aivan kuten samainen kauppakeskus saattaa tarjota ilmaisen paikoituksen asiakkailleen, silläkään ei ole tarkoitus tehdä voittoa paitsi jos joku jättää autonsa sinne pidemmäksi ajaksi, esim. työpäivän ajaksi.

En tiedä miten tuo liittyi aurinkoenergiaan ja sen ottamiseen välivarastoon akkuun jotta sähköautoilija voi siirtää vara-akussa olevan sähköenergian sähköauton akkuun.
 
Tässä vaiheessa kovin isot investointikustannukset tuollaisella ratkaisulla, maksaa itsensä takaisin ehkä 150 vuodessa säästyneinä sähköveroina. Varsinkin kun se on käyttökelvoton ratkaisu syksyisin ja talvisin, paitsi jos akku on myös verkkoon yhteydessä ja automaattisesti täyttää itsensä tuulisina yms. päivinä (tosin silloin ei säästy sähköverolta).

Tottakai tuollaisen ratkaisun voisi tehdä nyt jo sähkölämmitteisiin taloihin, auringoenergia akkuihin talteen ja illalla perhe lämmittää sillä käyttövetensä, lämmittää saunan ja ajaa ilmalämpöpumppuaan (kesäisin viilennykseen).
Siihen parin-kolmen kolaroidun Leaffin akusto laatikkoon parilla tonnilla ja latauksen voisikin toteuttaa DC latauksena autolle.
 
En nyt ihan löydä punaista lankaa, mutta eri latauskentillä on eri tarkoitukset. Joidenkin (pika)latauskenttien on tarkoitus tehdä ihan oikeaa voittoa sähkönmyynnillä jollain aikavälillä, joidenkin tarkoituksena taas on houkutella lataamaan kauppakeskuksen tai ABC-aseman luona ehkä halvempaa energiaa ja käydä kuluttamassa rahaa siinä odotellessaan kyseisessä paikassa. Aivan kuten samainen kauppakeskus saattaa tarjota ilmaisen paikoituksen asiakkailleen, silläkään ei ole tarkoitus tehdä voittoa paitsi jos joku jättää autonsa sinne pidemmäksi ajaksi, esim. työpäivän ajaksi.

En tiedä miten tuo liittyi aurinkoenergiaan ja sen ottamiseen välivarastoon akkuun jotta sähköautoilija voi siirtää vara-akussa olevan sähköenergian sähköauton akkuun.

Nostit sieltä yksittäisin hankinnan takaisinmaksun tarkisteluun, kuten minäkin vaikka niiden kustannukset on vain yksi osa kokonaisuutta palvelutarjoajalla. Totesit vielä et se on käyttökelvoton suurimman osan vuotta vaikka akustoja on hyödynnetty maailmalla vuosikymmeniä häiriöreservinä yms. mistä muunmuuassa maksetaan euroja täälläkin kantaverkkoyhtiön toimesta.
 
Jos yrityskäyttöön pitäisi hankkia latauksia varten RFID-tagi joltain toimijalta, niin osaisiko joku sanoa, mistä moinen kannattaisi hankkia?

Ajatuksena on siis, että työajossa olevien autojen kanssa tarvitsisi mahdollisimman vähän näpräillä puhelimen ja appien kanssa.
 
Jos yrityskäyttöön pitäisi hankkia latauksia varten RFID-tagi joltain toimijalta, niin osaisiko joku sanoa, mistä moinen kannattaisi hankkia?

Ajatuksena on siis, että työajossa olevien autojen kanssa tarvitsisi mahdollisimman vähän näpräillä puhelimen ja appien kanssa.
Virta olis kans yksi vaihtoehto.
 
Aikamoiselle tangentille kyllä taas lähdetty.

Jos tässä nyt viimein lähtisi sähköauto-ostoksille seuraavan vuoden aikana, niin onko noissa MEB-pohjaisissa ollut jotain pahoja vikoja joiden takia niitä kannattaisi vältellä tai esim. tähdätä johonkin tiettyihin vuosimalleihin joissa on ongelmia on korjattu jos haluaa ostella autoa pidempään pitoon.

Ilmeisesti noita 12v akun latausongelmia on pakkasilla ilmennyt, mutta itselleni tuo tuskin on ongelma kun auto seisoo maan alla hallissa talvella ja korkeintaan lomareissuilla pihalla pakkasessa.

Nuo '24 vuosimallien akun latauksen esivalmistelut + hieman tehostetut moottorit kiinnostavat, mutta pitää katsella minkä verran hintaeroa kertyy vanhempiin. Onko noissa vanhemmissa enyaqeissa / id4/5:sissa jotain pommeja tuon 12v akun lisäksi jota pitäisi varoa?
Tässä muutama enyaq vinkki jos käytettyjä katsot:
-kuuntele koeajolla kolinat edestä ja paukkuuko takaa
-jos auto on seissyt pitkään kuuntele paukahtaako käsijarru kovaa kun lähtee liikkeelle
-Koita kaikki toiminnot mitä ikinä löydät, ratin lämmityksen, ajovalojen korkeudensäädöt jne. Korjaus näihin on aina jonkun 400€ moduulin vaihto.
-luettuta vikakoodit valtuutetulla, ettei mitään ylläri 1000€ moduulinvaihtoja heti
-jos travel assist, kokeile pysyykö tyytyväisenä kohtuullisella vaivalla
-jos keyless niin kokeile kaikki kahvat
-jos langaton lataus puhelimelle, kokeile
-en tiedä onko tunkin paikat näissä ongelma mutta ainakin ne on tyyliltään ne huonoimmat mahdolliset
-latausluukkuja on jotkut, minä mukaanlukien, rikkoneet omaa hölmöyttä. Ei kovin kallis osa mutta hyvä katsoa että ehjä

Itse voisin tuosta akun esilämmityksestä ennen latausta maksaa 200€ mutta en kyllä enempää. Moottoria en ole kokeillut, vanhakin ihan ok
 
Mielestäni sähköautoa ei kannata ostaa nyt, 10v päästä varmasti niin eri maailma ja toivoisin että mentäisiin modulaariseen maailmaan, missä 10v vanha auto pystyttäisiin modernisoimaan nykyaikaisen vastaavaksi hmm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom