Yleistä keskustelua sähköautoista

Tarkoitin sitä että ostamalla vaikka 60k sähköauton tai 60k bensa-auton niin sähkiksessä oletettava arvonalenema on niin paljon isompi ku sillä bensavehkeellä mikä tekee siitä ajamisesta pirusti kalliimpaa lopulta.
Jos vertaa kuplahintaa, niin siinä on kuplaa.
Jos kuplassa joku ostannut ja sitä parinvuoden sisään vaihtamassa polttikseen, niin en laskisi sen varaan että polttis säilyttää arvonsa, kuka haluaa vuosien päästä käytettyä polttista ja siitä vielä maksaa sähkistä enemmän. Joo varmasti on joitain, mutta niin on käytettyjä polttiksiakin.
 
Juuri facessa polttis/sähkö ryhmässä joku kehui hyvää käytettyä Diesel autoa joka pitää hintansa ja joku siihen laittoi että senkin vakaan ja hintansa pitävän auton arvonalenema oli reilussa parissa vuodessa noin 800€/kk
 
Juuri facessa polttis/sähkö ryhmässä joku kehui hyvää käytettyä Diesel autoa joka pitää hintansa ja joku siihen laittoi että senkin vakaan ja hintansa pitävän auton arvonalenema oli reilussa parissa vuodessa noin 800€/kk
Tuo 800e/kk onko paljon vai vähän riippuu aika merkittävästi ostohinnasta. Jos on joku mersun G 400 d niin arvonalenema olisi aika olematon. Jos taas joku perus 40k dieselvehje ni sitten tietysti aika hurja.
 
Tarkoitin sitä että ostamalla vaikka 60k sähköauton tai 60k bensa-auton niin sähkiksessä oletettava arvonalenema on niin paljon isompi ku sillä bensavehkeellä mikä tekee siitä ajamisesta pirusti kalliimpaa lopulta.

Tämä on puhdasta spekulaatiota. Markkina on nyt todella voimakkaassa murroksessa ja en lähtisi kyllä itse betsaamaan kovin isoilla panoksilla fossiilimehukäyttöisten puolesta. Pumppuhinta on tullut taas hieman alemmas koska kuun ja tähtien asento on ollut sopiva, mutta eiköhän ne 2e+/litra hinnat palaa jossain kohtaa.

Sähköauto on paljon ajavalle kotona lataajalle edelleen edullisin.
 
Jos vertaa kuplahintaa, niin siinä on kuplaa.
Jos kuplassa joku ostannut ja sitä parinvuoden sisään vaihtamassa polttikseen, niin en laskisi sen varaan että polttis säilyttää arvonsa, kuka haluaa vuosien päästä käytettyä polttista ja siitä vielä maksaa sähkistä enemmän. Joo varmasti on joitain, mutta niin on käytettyjä polttiksiakin.
Hieman on vieläkin käytettyjen sähkisten hinta korkealla. Ei ehkä näy vielä uusien reilut alet?

Laitoin tuohon nelivetoiset ja alle 40tkm ajetut.

Halvin 32 900€ (2019). Uusi vastaava 52 000€. Toki uusi mallikin on tullut Tesla Model 3:sta. Arvonalenema olisi kai vaan 318€ kuukaudessa. Eli varmaan liikaa hintaa noinkin vanhassa 5 vuotiaassa autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä välissä on yleinen kustannustaso noussut merkittävästi(joka, jälleen kerran on eri keskustelun ja ketjun aihe), joten ei tuota nyt tuhnuksi voi sanoa.
Akut taas halventuneet, että miten sen nyt ottaa. En ole ehtinyt vilkaista, mutta uudelleen tuunatut varustepaketitkin varmaan auttavt hinnoissa. Hankala mieltää minkäänmoiseksi aleksi, kun ostamalla pari vuotta sitten hintalappu oli sama ja olisi tämän ajan autolla voinut jo ajella. Ihan riippumatta miten kustannustasolle on käynyt.
 
Mielenkiinnolla odotan uskaltavatko ns. "premium" merkit lähteä kisaamaan hinnoilla vai odottavatko vaan että laitetaan sitten uusi malli hieman kilpailukykyisemmäksi. Voisi kuvitella että eivät uskalla kusta nykyisten asiakkaiden muroihin koska muuten vaihtuu merkki ja merkkiuskollisuus taitaa olla aika tärkeää niille.
 
Hieman on vieläkin käytettyjen sähkisten hinta korkealla. Ei ehkä näy vielä uusien reilut alet?

Laitoin tuohon nelivetoiset ja alle 40tkm ajetut.

Halvin 32 900€ (2019). Uusi vastaava 52 000€. Toki uusi mallikin on tullut Tesla Model 3:sta. Arvonalenema olisi kai vaan 318€ vuodessa. Eli varmaan liikaa hintaa noinkin vanhassa 5 vuotiaassa autossa.

Millä laskutoimituksella tuo 318€ vuodessa on saatu ja tuskin on 5 vuotta vanhempi kun tätä vuotta on menty muutama kuukausi ja auto oli ensirekisteröity 8/2019.
Hintaero tuossa on 19 100€ ja sen kun jakaa esim. 4,5 vuodella mikä on ehkä paljon lähempänä totuutta, niin arvo laskee vuodessa 4244€.
 
Tuo 800e/kk onko paljon vai vähän riippuu aika merkittävästi ostohinnasta. Jos on joku mersun G 400 d niin arvonalenema olisi aika olematon. Jos taas joku perus 40k dieselvehje ni sitten tietysti aika hurja.
Toyotan proace 1+8 josta oli sulanu jostain 60-70k lähtöhinnasta noin 30k
 
Suomessa pikalatureita on pääasiassa kai huoltoasemien pihassa. Ruotsissa/Norjassa on tullut vastaa näitä hotellin pihalla, kaupungin keskustassa ym sijainneita pikalatureita
Kyllä niitä on yhä enemmän kauppakeskuksissakin, ja varsin usein K-kauppojen luona on K-Latauspikalatureita ja Prismojen tai monien S-Markettien yhteydessä ABC-pikalatureita.
 
Hieman on vieläkin käytettyjen sähkisten hinta korkealla. Ei ehkä näy vielä uusien reilut alet?

Laitoin tuohon nelivetoiset ja alle 40tkm ajetut.

Halvin 32 900€ (2019). Uusi vastaava 52 000€. Toki uusi mallikin on tullut Tesla Model 3:sta. Arvonalenema olisi kai vaan 318€ vuodessa. Eli varmaan liikaa hintaa noinkin vanhassa 5 vuotiaassa autossa.
Otetaan tähän vielä rinnalle vaikka diesel-BMW, ihan perus 320xd ja nelivedolla ilman yhtään lisävarustetta on hinnat alkaen sattumalta tuon saman 52 000 euroa. Nettiautosta halvin n. keskimääräiset kilometrit omaava vastaava 2019-mallinen maksaa 22 400, eli yli 10ke vähemmän kuin tuo Tesla. Ja sähköautoissa on siis valtava arvonlasku ja Teslan hinnanlaskut ovat ongelma?

Ja muokataan nyt vielä sen verran, että alle 40k ajettua 2019 dieseliä ei jostain kumman syystä löydy, mutta 59tkm ajettu on myynnissä 25900 hintaan.
 
Otetaan tähän vielä rinnalle vaikka diesel-BMW, ihan perus 320xd ja nelivedolla ilman yhtään lisävarustetta on hinnat alkaen sattumalta tuon saman 52 000 euroa. Nettiautosta halvin n. keskimääräiset kilometrit omaava vastaava 2019-mallinen maksaa 22 400, eli yli 10ke vähemmän kuin tuo Tesla. Ja sähköautoissa on siis valtava arvonlasku ja Teslan hinnanlaskut ovat ongelma?

Ja muokataan nyt vielä sen verran, että alle 40k ajettua 2019 dieseliä ei jostain kumman syystä löydy, mutta 59tkm ajettu on myynnissä 25900 hintaan.
Halvin uusikorinen eli 2019 eteenpäin oleva 300 bemari nelivedolla alle 50k ajettuna on nettiautossa reilusti yli 30k.
 
Ei se asiaa silti miksikään muuta, jos olet tuon vanhemman mallisen Bemarin vuonna 2019 ostanut. Varmaan kaupanpäällisenä on tullut reilusti varusteita, mutta hinta tuskin on ollut yhtään sen halvempi. Tuossa esimerkiksi poimimassani tapauksessa mukana on mm. Webastoa ja nahkaverhoilua, jos näistä on jotain joutunut maksamaan, on arvonalenama vielä huimempi.

Ja samalla tavalla myös tuon Model3 osalta malli on päivittynyt, eikö tuon pitäisi sitten samalla tavalla näkyä käytettyjen hinnassa?
 

Saa nähdä kuinka näkyy Suomessa, aika paljon kuitenkin autoja tuodaan Ruotsista.

Edit. Jäi ketjun aiheeseen liittyvä lainaus pois.
"Käytettyjen sähköautojen hinnat ovat puolestaan TT:n mukaan laskeneet Ruotsissa samaan aikaan kun dieselautojen hinnat ovat nousseet."
 
Ei se asiaa silti miksikään muuta, jos olet tuon vanhemman mallisen Bemarin vuonna 2019 ostanut. Varmaan kaupanpäällisenä on tullut reilusti varusteita, mutta hinta tuskin on ollut yhtään sen halvempi. Tuossa esimerkiksi poimimassani tapauksessa mukana on mm. Webastoa ja nahkaverhoilua, jos näistä on jotain joutunut maksamaan, on arvonalenama vielä huimempi.

Ja samalla tavalla myös tuon Model3 osalta malli on päivittynyt, eikö tuon pitäisi sitten samalla tavalla näkyä käytettyjen hinnassa?
Joo ei ne ihan listahinnalla mene juuri ennen uutta mallia myydyt vaan tosi isoilla alennuksilla. Model 3 kyllä on päivittynyt ja sen todellakin pitäisi näkyä hinnassa. Käsittääkseni tää uusi kolmonen on aivan helvetin hyvä verrattuna vanhaan ja pitäisi näkyä rajuna laskuna hinnoissa.
 
joten en minä povaa mitään erityisen rajuja laskuja sillä siellä alapäässä kuitenkaan ole kovin kummoisia vaihtoehtoja samassa hintaluokassa.
ID3 ehkä lähin kilpailija, joiltain osin parempi auto (melutaso, kori, jousitus). Voimalinja kuitenkin heikompi ja on jonkun mielestä "vanhanaikainen" kun kaikkea ei ole yritetty keksiä uudestaan hallintalaitteita myöten...
Halvimpia malleja (150kW 58kWh akulla) saa näköjään jo hieman yli 20k€ hintaan. Eli hinta putoaa noissakin kuin lehmän häntä...
edit. typoja.
 
ID3 ehkä lähin kilpailija, joiltain osin parempi auto (melutaso, kori, jousitus). Voimalinja kuitenkin heikompi ja on jonkun mielestä "vanhanaikainen" kun kaikkea ei ole yritetty keksiä uudestaan hallintalaitteita myöten...
Halvimpia malleja (150kW 58kWh akulla) saa näköjään jo hieman yli 20k€ hintaan. Eli hinta putoaa noissakin kuin lehmän häntä...
edit. typoja.
Vanhanaikainen on ihan myyntivalttikin. Sääli vaan, että id.3 ei ole tarpeeksi vanhanaikainen ollakseen hyvä, vrt. e-golf, e-up/Mii/Citigo ja muut suoraan vanhalle alustalle pistetyt autot. Ei käytetä juurikaan hyödyksi uusia mahdollisuuksia, mutta eipä ole typeriä ovenkahvoja, kosketusnäyttöjä jne... Uskoisin, että ns. perinteiselle autolle olisi edelleen tilausta.

e: Lehmän häntää huudellessa kannattaa muistaa ne kilometritkin katsoa. Jossain välissä porukalla taisi vähän unohtua, että niillä on hyvin suuri merkitys auton arvonmuodostukseen.
 
Vanhanaikainen on ihan myyntivalttikin. Sääli vaan, että id.3 ei ole tarpeeksi vanhanaikainen ollakseen hyvä, vrt. e-golf, e-up/Mii/Citigo ja muut suoraan vanhalle alustalle pistetyt autot. Ei käytetä juurikaan hyödyksi uusia mahdollisuuksia, mutta eipä ole typeriä ovenkahvoja, kosketusnäyttöjä jne... Uskoisin, että ns. perinteiselle autolle olisi edelleen tilausta.
Joo, totta.
Tuon tripletin sekä Golfin isomman MQB alustan käänsivät yllättävän hyvin myös sähköllä toimivaksi.
Yksi kyseisen alustan auto edelleen taloudessa ja on monelta osilta mukavampi käyttää kuin uudempi vastine...
 
Mielenkiinnolla odotan uskaltavatko ns. "premium" merkit lähteä kisaamaan hinnoilla vai odottavatko vaan että laitetaan sitten uusi malli hieman kilpailukykyisemmäksi. Voisi kuvitella että eivät uskalla kusta nykyisten asiakkaiden muroihin koska muuten vaihtuu merkki ja merkkiuskollisuus taitaa olla aika tärkeää niille.

Ei premium merkkien tarvii eikä pidäkkään miettiä tuommosia. Jos oot Audilla ajellut niin ihan niinku vaihtaisit johonki daewoohon seuraavaks.
 
Mielenkiinnolla odotan uskaltavatko ns. "premium" merkit lähteä kisaamaan hinnoilla vai odottavatko vaan että laitetaan sitten uusi malli hieman kilpailukykyisemmäksi. Voisi kuvitella että eivät uskalla kusta nykyisten asiakkaiden muroihin koska muuten vaihtuu merkki ja merkkiuskollisuus taitaa olla aika tärkeää niille.
"Premium" merkkien on kisattava laadulla ja jos haluavat myydä, niin hintakin oltava kohdallaan. Sähkömurroksessa brändiä lähdetään muodostaan uudestaan.

Saksalaisista, VAG/Porsche ei ehkä ole onnistunut rakentaa sitä sähkis brändia toivotusti (siis toisaalta juu, mutta ei), Tesla onnistunut, ja mielikuva että Mersu myös. Volvo pystynyt kantamaan brändi arvoa sähkiksiin ja Polester serkkuun, miten onnistuu seuraavat parivuotta.

"premium" merkeillä oli aiemmin erilaisia hinnoittelumalleja , mm sellaisia missä hinnastohinnat oli mitä olivat, ja kauppaa käytiin myyjän kanssa, sitä ylimääräistä voitiin käyttää vaihtoauton hyvitykseen. Mutta jos "premium" markkinoilla kilpailee uudet sähkismerkit joilla ns nettohinnat/nettihinnat, niin siinä saattaa mennä työikäistä asiakasta ohi sivun. Toki ne muutosvastaiset osa-aikaeläkelläiset ja vanhemmat renkaanpotkijat ovat virkistävä haaste marmorin sähkismyyjälle.
 
TM:n talviautotestin toinen osa ilmestyi ja voitto meni jakoon Bemarin i5:n ja Mersun hybridin välillä.

Kolmas id.7 ja Tesla jätettiin tylysti neljänneksi.

Huomioita peräpäästä on, että Bydin suoritus oli paikoin surkea tai jopa vaarallinen, joten tuota ei talvikäyttöön voi suositella. MG:ssä oli myös "tempoilevuutta" mutta autona muuten parempi.

Mutta koska täälläkin tiedetään paremmin niin eiköhän tuo ole väärin testattu, toimittajat lahjottu ja Teslan olisi pitänyt voittaa.
 
Porsche myy puolet autoistaan Suomessa joko osittain tai täysin sähköisinä, joten mielestäni siellä on onnistuttu oikein hyvin. Lisäksi kun taycan taisi olla ainoa täyssähkö ennen nyt julkaistua Macania ja niitä oli kuitenkin puolet noista sähköistä (puolet hybridejä).

Uusi porche vaikuttaa latauskyvyltään sitten markkinoiden selvästi parhaalta, joten vaikka ne maksavat niin saahan sille katettakin.

Vw id -perhe on kuitenkin myynyt ihan hyvin ja mielestäni siellä on aikalailla parhaat vaihtoehdot nykyvarusteilla/hinnoilla.

<jälki edit> Porschen luvut olivat muistista ihan puuta heinää joten korjataan näin jälkikäteen. Porschen tavoite siis on, että muutaman vuoden päästä puolet olisivat sähkölinjalla. Suomessa 98% myydyistä on jo sähköisiä joltain osin ja puolet on Taycaneita.</jälki edit>
 
Viimeksi muokattu:
TM:n talviautotestin toinen osa ilmestyi ja voitto meni jakoon Bemarin i5:n ja Mersun hybridin välillä.

Kolmas id.7 ja Tesla jätettiin tylysti neljänneksi.
Lehteä lukematta, niin oliko kärkinelikon erot isoja ja missä ne erot synty.
Painotus ilmeisesti talvijutuissa.
 
Lehteä lukematta, niin oliko kärkinelikon erot isoja ja missä ne erot synty.
Painotus ilmeisesti talvijutuissa.

Screenshot_20240306-084427.png


Tämän ehkä voi juuri ja juuri jakaa ilman että rikotaan tekijänoikeuksia.
 
Onko Toyotalle tapahtunut jotain? Mitä on autosta kommentteja kuullut, niin toimintamatka + pikalatausasiat olisivat ennemminkin arvosanaa 4 kuin 9?
Kohtalaisen hyvä kesäauto se kai on ollut aiemminkin, joskin suht. hidas lataaja silloinkin.
 
Oliko Teslassa matriisivalot testissä vai menivätkö julkasemaan tulokset ilman niitä?
 
Ei kait matriisivaloilla varsinaisesti vielä kuuhun mennä jos eivät pidä suuntaustaan eivätkä ole tehoiltaan kovin kummoiset. Toki kiva jos peittävät vastaantulevan auton ettei se häikäisty, mutta ei se nyt vielä erinomainen tulos silloin ole.

Toyotaa on päivitetty aika tiheään latauksen ja lämmönhallinnan osalta (hyödynnettiin takamoottoriako se nyt oli tuohon akun lämmittämiseen laturilla), että kyllä se parantunut on. Tuskin parhaimpien tasolla toki vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko Teslassa matriisivalot testissä vai menivätkö julkasemaan tulokset ilman niitä?

Päivitys tuli ilmeisesti vasta kun suurin osa kaikista testeistä oli tehty.

Mutta eipä se päivitys kantamaa taida nostaa joten arvosanoihin tuskin merkittävää vaikutusta.

Ja jos suuntauksen pysyvyyttä ei päivitys korjaa niin sekin.
 
Päivitys tuli ilmeisesti vasta kun suurin osa kaikista testeistä oli tehty.

Mutta eipä se päivitys kantamaa taida nostaa joten arvosanoihin tuskin merkittävää vaikutusta.

Ja jos suuntauksen pysyvyyttä ei päivitys korjaa niin sekin.

Kyllähän se vaikuttaa kantamaan, kun on koko ajan pitkät päällä vaikka tulee vastaantulijoita vrt lyhyisiin vaihtaminen. Toki vain testattuun kantamaan ei. Mitattiinko valojen arvosana ainoastaan kantaman perusteella?
 
Millä tavalla tää Teslan jättäminen neljänneksi oli tylyä? Neljäs sijahan on hyvä, vai olisiko pitänyt olla ykkönen ja siksi oli tylyä?
Mikäs Tesla tuossa vertailussa on ollut? ID7 vain hieman Teslan edellä. Hyvä tulos Teslaltakin kyllä!

Veikkaan että uusi Model 3?
 
Millä laskutoimituksella tuo 318€ vuodessa on saatu ja tuskin on 5 vuotta vanhempi kun tätä vuotta on menty muutama kuukausi ja auto oli ensirekisteröity 8/2019.
Hintaero tuossa on 19 100€ ja sen kun jakaa esim. 4,5 vuodella mikä on ehkä paljon lähempänä totuutta, niin arvo laskee vuodessa 4244€.
318€ kuukaudessa arvon laskua. Jos siis auto olisi rekisteröity esim 3/2019. Mutta halvin auto ilmeisesti olikin 5kk uudempi.
 
Onko Toyotalle tapahtunut jotain? Mitä on autosta kommentteja kuullut, niin toimintamatka + pikalatausasiat olisivat ennemminkin arvosanaa 4 kuin 9?
Kohtalaisen hyvä kesäauto se kai on ollut aiemminkin, joskin suht. hidas lataaja silloinkin.
Kyllä Toyota sai ihan ansaitusti ysin. Maantiellä 128 km@-18 C täydellä akulla lähtien sujui 3,5 l/100 km (Mese 3,9, CR-V 4,3 ja Rellu 6,6). Kyseessä siis plugari Prius, eikä täyssähkö.

@AAtte tulokset ovat ilman matriisivaloja.

@jm82
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-06-09-26-05-43_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-06-09-26-05-43_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    141,9 KB · Luettu: 189
Muistakaa myös että tämä on nyt sitten painotettu vahvasti talviautoiluun. Ei esimerkiksi lämmityslaitteen 20% osuutta voi muutoin perustella. Jos olisi aina talvi niin tämä olisi lopputulema mutta kun ei ole niin täytyy katsoa myös kesäauto tulokset.
 
Lämmityslaitteen painoarvon suuruus yllätti kyllä, joo onhan se sinänsä tärkeä mutta jos se ei ole aivan täysin susi (tyyliin ID Buzz) niin about jokaisen auton saa kyllä lämpimäksi, en ihan hirveästi jaksa antaa merkitystä sille meneekö lämmitykseen 2, 5 vai 10minuuttia.

Mutta onneksi noita painoarvoja voi kukin säätää oman preferenssin mukaan. Minulle range & latausnopeus pakkasessa olisivat ylivoimaisesti tärkeimmät noista kriteereistä.
 
Kyllähän se vaikuttaa kantamaan, kun on koko ajan pitkät päällä vaikka tulee vastaantulijoita vrt lyhyisiin vaihtaminen. Toki vain testattuun kantamaan ei. Mitattiinko valojen arvosana ainoastaan kantaman perusteella?
Johan se Björnikin videolla arvioi ID.7:n matriisit kertaluokkaa Teslaa paremmiksi, joten tuo vain yhden pisteen ero on jo aika yllättävä.

Ja joo, TM arvioi aika pitkälti kantaman ja valokuvion perusteella ihan teknisesti.
 
Toisaalta itselleni sähköautossa juuri se tärkein ominaisuus olisi että 5 minuuttia ennen lähtöä saa painaa kännykästä lämmöt päälle ja kun pääsee autolle niin ei tarvitse skrapata ikkunoita. Tuo 5 minuuttia on jotain semmoista mikä muodostuu takista, kengistä ja autolle kävelystä.
 
Johan se Björnikin videolla arvioi ID.7:n matriisit kertaluokkaa Teslaa paremmiksi, joten tuo vain yhden pisteen ero on jo aika yllättävä.

Ja joo, TM arvioi aika pitkälti kantaman ja valokuvion perusteella ihan teknisesti.

Kehtaisitko referoida ja verrata valojen osalta tuloksia id7 ja Tesla? Tai vaikka kuvaa testituloksista kantaman osalta.
 
Juuh. Meillä käytetään 90% tapauksista autotallia. Plugari siis itsellä käytössä ja käytännössä penkin ja ratinlämmittimet ovat ne jotka voi liikkeelle lähtiessä nappulasta laittaa päälle jos siltä tuntuu.

Lämmitettävä tuulilasi olisi ehkä sellainen jota oikeasti kaipaisi. Aika lailla kaikki muu esilämmittely se ja sama joten talviautoilussa korostuu eri ihmisillä eri asiat.
 
Kehtaisitko referoida ja verrata valojen osalta tuloksia id7 ja Tesla? Tai vaikka kuvaa testituloksista kantaman osalta.

Lehden voi ihan ostaakin. Ei luulisi olevan iso rasti modernilla ajalla. Saapahan tutustua rauhassa koko juttuun.

Tietty voi käydä kirjastossakin lukemassa, jos se miellyttää enemmän tapana.
 
Varmaan joka kirjastossa ilmaiseksikin luettavissa tuo lehti. Voi ottaa itselleen kuvat sieltä.
 
Lämmityslaitteen painoarvon suuruus yllätti kyllä, joo onhan se sinänsä tärkeä mutta jos se ei ole aivan täysin susi (tyyliin ID Buzz) niin about jokaisen auton saa kyllä lämpimäksi, en ihan hirveästi jaksa antaa merkitystä sille meneekö lämmitykseen 2, 5 vai 10minuuttia.

Mutta onneksi noita painoarvoja voi kukin säätää oman preferenssin mukaan. Minulle range & latausnopeus pakkasessa olisivat ylivoimaisesti tärkeimmät noista kriteereistä.
Talviautoteistessa lämmityslaitteella on mielestäni ollut tuollainen painoarvo ennenkin.
Kyse talviautotestistä ja henkilöautossa varsin tärkeä ominaisuus, jos se kaikissa toimii ja muuten hyvä, niin ei siitä eroja tule, mutta jos joku malli siinä epäonnistuu niin syytäkin näkyä kokonaisarvosanassa.

Tiedostan että jos lähtee rannikolla lämpöisestä tallista ja ajaa taajamassa hissukseen lämpöiseen halliin, niin riittää että lasit pysyy auki ja ei liikaa jäähdy. Mutta jos lähdetään katoksesta, tai avoparkista, ja ajellaan motariakin, ja kohteessa ulkoparkki niin painotuksen lisäksi voi kiinnostaa esilämmitykset ja muut, joo voi lisäavarusteillakkin parannella, se sitten vaikuttaa muuhunkin.

Tuoreempaa painotusta on kulutus, lataushybridien ja täys sähkistenmyötä sillä on merkitystä, ennen se oli vain kustannus. Tämä vähän leikannut joitain muita prosentteja, esim halittavuus 15%->10%, voi tuntua pieneltä vs lämmitys, mutta yhteensä talviajo, hallittavuus, eteneminen, jarrut, näkeminen ovat yli 50%, eli pelkällä lämppärillä ei nousta kärkeen tässä sarjassa.
 
TM:n talviautotestin toinen osa ilmestyi ja voitto meni jakoon Bemarin i5:n ja Mersun hybridin välillä.
Miksi samassa testissä on eri voimalinjoja? Voittiko joku diesel-Volvo toimintamatkatestin, päästiin 1000km yhdellä tankkauksella, Tesla jäi kauaksi taakse?

Mutta koska täälläkin tiedetään paremmin niin eiköhän tuo ole väärin testattu, toimittajat lahjottu ja Teslan olisi pitänyt voittaa.
Riippuu testattiinko tässä saman vai eri hintaluokan autoja. Ainakin minua kiinnostaa paljonko auto maksaa, sitten vertailen mitä sillä rahalla saa.

Tuli mieleen joku aiempi testi missä 50k€ Teslaa verrattiin johonkin varmaan 100k€ toiseen sähköautoon.
 
Johan se Björnikin videolla arvioi ID.7:n matriisit kertaluokkaa Teslaa paremmiksi, joten tuo vain yhden pisteen ero on jo aika yllättävä.

Ja joo, TM arvioi aika pitkälti kantaman ja valokuvion perusteella ihan teknisesti.
Eikös tuossa ole kaksi pistettä erona.
 
Porsche myy puolet autoistaan Suomessa joko osittain tai täysin sähköisinä, joten mielestäni siellä on onnistuttu oikein hyvin.

No tästä saa kiittää ihan pelkästään Suomen valtiota ja autoveroa. Jos ruvetaan puhumaan katumaasturin ostossa että maksatko 100 000€ autoveroa vai et jos hommaat hybridin niin päätös on tehty aika nopeesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 471
Viestejä
4 508 635
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom