Joo, Zoe kyllä näyttää takaviistosta vähän kuin valkoiselta kinder-munalta, ja takaapäin (silloin harvoin kuin minun edessäni ajaa toinen Zoe, esim. eilen) se muistuttaa mulkosilmäistä kultakalaa. Ei tosiaankaan ulkonäöltään ainakaan mikään urheiluauto.Juurikin tarkoitan tuota, että ulkonäkö mielestäni muistuttaa Zoen osalta liian munamaista autoa (= tyylitön). Vaimo totesi, että leafilla hän ei tee yhtään mitään, jos sitä on hankala ladata muualla, kuin vain kotona ja latauspisteitä ei löydy helposti. Toki latausadaptereita näyttää tuohon saavan, mutta sitten taas 15te leafista (uudempi korinen) tulee äkkiä 17t€ auto, kun tuollaisen adapterin ostaa, jolloin leafi tulee jo hinnaltansa Renault Zoe ja Peugeot e 208 kanssa aika samoihin lukemiin. Yhdestä pösöstä kysyin tarjousta, niin 18.500e lähtisi se kaupasta.
E: Näköjään tuollaisen adapterin saisi leafiin n. 1500e mutta on tuossakin hintaa aivan pirusti, jos adapterille jotain tapahtuu (varastetaan/hajoaa) CHAdeMO CCS2 Adapter for Nissan Leaf (Pre-Order) | EVniculus
Jossain brittiarvostelussa aikoinaan Zoe:n ulkonäköä kuvailtiin "mummoautoksi", eli jotain jota vanha täti-ihminen ajaisi. Ehkä sitten niin. Tosin aika rumia ovat varmaan kaikki muutkin alle 30k€ sähköautot. Leaf on takaa sivusta ihan ok näköinen, mutta edestäpäin mielestäni oudon lysähtänyt ja lyhytnokkainen, itseasiassa vähän samalla tavalla kuin Zoe.
Niin ja varoitus noista vanhemmista 40kWh Zoeista että niissähän ei ole sitten DC-pikalatausta, jos sellaista haluaa. Tosin vastapainona ne pystyvät ilmeisesti jopa 43kW AC-lataukseen, tosin en tiedä onko Suomessa ollenkaan AC-latauspaikkoja joissa voi noin nopeasti ladata.
Uudempiin 52/55kWh-akkuisiin Zoeihin osaan tuli DC-pikalataus ja tuo 43kW AC-lataus poistettiin (ne pystyvät maksimissaan 22kW AC-lataukseen mikä sekin on ihan kiva ominaisuus, jos AC-latausasemilla käy), mutta se DC-latauskin on rajoitettu vain 50kW tehoon jota moni ei ehkä kutsuisi pikalataukseksi. Itse ostin 52kWh-akkuisen Zoen tarkoituksella useita tonneja halvemmalla ilman DC-latausmahdollisuutta varsinkin kun luin talvitestejä että joskus se DC-latauskin jäi jonnekin 30kW tasolle teholtaan; eli ei juurikaan nopeampi kuin 22kW AC-lataus, muuta kuin että maksaa enemmän per ladattu kWh.
Zoe on nuukalle autoilijalle kyllä hyvä koska pystyy lataamaan nopeammin halvemmilla AC-asiointilatausasemilla. Halvin mitä olen pystynyt minuuttihintaisella 22kW AC-latausasemalla täällä pääkaupunkiseudulla lataamaan on 6,4c/kWh.