Yleistä keskustelua sähköautoista

Ajelin yhden päivän tuossa vajaa 600km polestarilla ja oli muuten hyvä ajaa, mutta kyllä se vain siinäkin se softa oli jotenkin vaivaannuttavan tahmea käyttää ja ärsytti ne viiveet. Lisäksi ärsytti se sekavuus käyttää. Alustaltaan ja ajettavuudeltaan kyllä ihan loistava auto.

Mun mielestäni polestar yks hyvä kesäauto mut talviautona aivan per*eestä. Tai tiedä sitten, mutta itselläni oli pariviikkoa performance malli ajossa ja lunta kerty aina aivan hemmetisti rengaskaariin ja tämän johdosta autolla ei mm. pystynyt peruuttelemaan, kun kaikki hätäavustimet piippaili ja pysäytti auton peruutuksen. Okei peruuttaa pystyi nitkuttelemalla eli auto pysäytti itsensä, sitten 50cm pystyi peruuttaa, taas pysähdys jne. jne.
 
Ajelin yhden päivän tuossa vajaa 600km polestarilla ja oli muuten hyvä ajaa, mutta kyllä se vain siinäkin se softa oli jotenkin vaivaannuttavan tahmea käyttää ja ärsytti ne viiveet. Lisäksi ärsytti se sekavuus käyttää. Alustaltaan ja ajettavuudeltaan kyllä ihan loistava auto.

Miten ne viiveet vaikuttivat ajamiseen? Itselleni joku softan viiveet ovat ihan viimeinen seikka johon kiinnitän huomiota autovalinnassa. Ajo-ominaisuudet, melu, tilat, istuimet jne tulevat ensiksi.

Kunhan SPOTIFY/Nextor toimii ja vehje osaa perille kun navigoi. Ymmärrän toki että koeajolla pitää kaikki valikot näppäillä läpi ja viive harmittaa.
 
Näkee että kuitenkin sen verran ammattilaisia että ymmärtävät että desibeli on vain numero jolla ei tee mitään jos ei ihminen ole sitten kertomassa että miten itse koki juuri sen mittauksen. Täten 81dB auto voi olla miellyttävä ajaa mutta toisaalta taas toinen 81dB auto voi olla ärsyttävä ajaa saman "kokijan" toimesta.

Mutta ei tähän "subwoofer kuulostaa kivalta, 1KHz ei" tyylisesti. Mittari ei nimittäin anna korkeita lukemia noille alabasson lukemille alkuunkaan, kun kyseessä on painotettu lukema.


Eli kyllä se jo valmiiksi mitattu pitkälti niin kuin ihmisen korvaa ärsyttäisi, ei mikään tasainen käyrä.
 
Juurikin tarkoitan tuota, että ulkonäkö mielestäni muistuttaa Zoen osalta liian munamaista autoa (= tyylitön). Vaimo totesi, että leafilla hän ei tee yhtään mitään, jos sitä on hankala ladata muualla, kuin vain kotona ja latauspisteitä ei löydy helposti. Toki latausadaptereita näyttää tuohon saavan, mutta sitten taas 15te leafista (uudempi korinen) tulee äkkiä 17t€ auto, kun tuollaisen adapterin ostaa, jolloin leafi tulee jo hinnaltansa Renault Zoe ja Peugeot e 208 kanssa aika samoihin lukemiin. Yhdestä pösöstä kysyin tarjousta, niin 18.500e lähtisi se kaupasta.

E: Näköjään tuollaisen adapterin saisi leafiin n. 1500e mutta on tuossakin hintaa aivan pirusti, jos adapterille jotain tapahtuu (varastetaan/hajoaa) CHAdeMO CCS2 Adapter for Nissan Leaf (Pre-Order) | EVniculus
Joo, Zoe kyllä näyttää takaviistosta vähän kuin valkoiselta kinder-munalta, ja takaapäin (silloin harvoin kuin minun edessäni ajaa toinen Zoe, esim. eilen) se muistuttaa mulkosilmäistä kultakalaa. Ei tosiaankaan ulkonäöltään ainakaan mikään urheiluauto.

Jossain brittiarvostelussa aikoinaan Zoe:n ulkonäköä kuvailtiin "mummoautoksi", eli jotain jota vanha täti-ihminen ajaisi. Ehkä sitten niin. Tosin aika rumia ovat varmaan kaikki muutkin alle 30k€ sähköautot. Leaf on takaa sivusta ihan ok näköinen, mutta edestäpäin mielestäni oudon lysähtänyt ja lyhytnokkainen, itseasiassa vähän samalla tavalla kuin Zoe.

Niin ja varoitus noista vanhemmista 40kWh Zoeista että niissähän ei ole sitten DC-pikalatausta, jos sellaista haluaa. Tosin vastapainona ne pystyvät ilmeisesti jopa 43kW AC-lataukseen, tosin en tiedä onko Suomessa ollenkaan AC-latauspaikkoja joissa voi noin nopeasti ladata.

Uudempiin 52/55kWh-akkuisiin Zoeihin osaan tuli DC-pikalataus ja tuo 43kW AC-lataus poistettiin (ne pystyvät maksimissaan 22kW AC-lataukseen mikä sekin on ihan kiva ominaisuus, jos AC-latausasemilla käy), mutta se DC-latauskin on rajoitettu vain 50kW tehoon jota moni ei ehkä kutsuisi pikalataukseksi. Itse ostin 52kWh-akkuisen Zoen tarkoituksella useita tonneja halvemmalla ilman DC-latausmahdollisuutta varsinkin kun luin talvitestejä että joskus se DC-latauskin jäi jonnekin 30kW tasolle teholtaan; eli ei juurikaan nopeampi kuin 22kW AC-lataus, muuta kuin että maksaa enemmän per ladattu kWh.

Zoe on nuukalle autoilijalle kyllä hyvä koska pystyy lataamaan nopeammin halvemmilla AC-asiointilatausasemilla. Halvin mitä olen pystynyt minuuttihintaisella 22kW AC-latausasemalla täällä pääkaupunkiseudulla lataamaan on 6,4c/kWh.
 
Mun mielestäni polestar yks hyvä kesäauto mut talviautona aivan per*eestä. Tai tiedä sitten, mutta itselläni oli pariviikkoa performance malli ajossa ja lunta kerty aina aivan hemmetisti rengaskaariin ja tämän johdosta autolla ei mm. pystynyt peruuttelemaan, kun kaikki hätäavustimet piippaili ja pysäytti auton peruutuksen. Okei peruuttaa pystyi nitkuttelemalla eli auto pysäytti itsensä, sitten 50cm pystyi peruuttaa, taas pysähdys jne. jne.
Polestarissa kyllä kieltämättä varsin hysteerinen se törmäyksenestoavustin, ärsyttävän äkäinen ja herkempi iskemään liinat kiinni ku vaikka bemari.
Sitä en tajunnut että miten se lumi rengaskoteloissa asiaan vaikuttaa tosin?
 
Joo, Zoe kyllä näyttää takaviistosta vähän kuin valkoiselta kinder-munalta, ja takaapäin (silloin harvoin kuin minun edessäni ajaa toinen Zoe, esim. eilen) se muistuttaa mulkosilmäistä kultakalaa. Ei tosiaankaan ulkonäöltään ainakaan mikään urheiluauto.

Jossain brittiarvostelussa aikoinaan Zoe:n ulkonäköä kuvailtiin "mummoautoksi", eli jotain jota vanha täti-ihminen ajaisi. Ehkä sitten niin. Tosin aika rumia ovat varmaan kaikki muutkin alle 30k€ sähköautot. Leaf on takaa sivusta ihan ok näköinen, mutta edestäpäin mielestäni oudon lysähtänyt ja lyhytnokkainen, itseasiassa vähän samalla tavalla kuin Zoe.

Niin ja varoitus noista vanhemmista 40kWh Zoeista että niissähän ei ole sitten DC-pikalatausta, jos sellaista haluaa. Tosin vastapainona ne pystyvät ilmeisesti jopa 43kW AC-lataukseen, tosin en tiedä onko Suomessa ollenkaan AC-latauspaikkoja joissa voi noin nopeasti ladata.

Uudempiin 52/55kWh-akkuisiin Zoeihin osaan tuli DC-pikalataus ja tuo 43kW AC-lataus poistettiin (ne pystyvät maksimissaan 22kW AC-lataukseen mikä sekin on ihan kiva ominaisuus, jos AC-latausasemilla käy), mutta se DC-latauskin on rajoitettu vain 50kW tehoon jota moni ei ehkä kutsuisi pikalataukseksi. Itse ostin 52kWh-akkuisen Zoen tarkoituksella useita tonneja halvemmalla ilman DC-latausmahdollisuutta varsinkin kun luin talvitestejä että joskus se DC-latauskin jäi jonnekin 30kW tasolle teholtaan; eli ei juurikaan nopeampi kuin 22kW AC-lataus, muuta kuin että maksaa enemmän per ladattu kWh.

Zoe on nuukalle autoilijalle kyllä hyvä koska pystyy lataamaan nopeammin halvemmilla AC-asiointilatausasemilla. Halvin mitä olen pystynyt minuuttihintaisella 22kW AC-latausasemalla täällä pääkaupunkiseudulla lataamaan on 6,4c/kWh.

Tuota lataushommaa en tiennytkään Zoesta, kiitos infosta. Vaimo meinaan katsoi myös noita edullisimpia 40kwh zoe malleja. Eli melkein voisi sanoa, että nissan leaf ja renault zoe tipahtaa noissa tapauksissa pois ja järkevin vaihtoehto on tuo pösön e 208, jos haluaa ladata satunnaisesti muuallakin, kuin kotona ja haluaa pari lastakin taakse. VW e up ja Seat mii yms. vastaavat ovat sitten taas liian pieniä noista pienistä autoista.
 
Polestarissa kyllä kieltämättä varsin hysteerinen se törmäyksenestoavustin, ärsyttävän äkäinen ja herkempi iskemään liinat kiinni ku vaikka bemari.
Sitä en tajunnut että miten se lumi rengaskoteloissa asiaan vaikuttaa tosin?

En tiedä minäkään, mutta silloin kun rengaskaaret ja vanteet olivat täynnä lunta, niin silloin tuota ongelmaa esiintyi itselläni peruuttaessa, joten yhdistin ongelman tuohon lumiongelmaan. Lieneekö jotain antureita sitten siellä suunnilla tms. en osaa sanoa siihen... muistelisin vain, että kuitenkin tutkat olivat puhtaat, kuun niitäkin putsailin, että josko sillä ongelman olisin saanut ratkaistua, mutta ei auttanut.
 
En tiedä minäkään, mutta silloin kun rengaskaaret ja vanteet olivat täynnä lunta, niin silloin tuota ongelmaa esiintyi itselläni peruuttaessa, joten yhdistin ongelman tuohon lumiongelmaan. Lieneekö jotain antureita sitten siellä suunnilla tms. en osaa sanoa siihen... muistelisin vain, että kuitenkin tutkat olivat puhtaat, kuun niitäkin putsailin, että josko sillä ongelman olisin saanut ratkaistua, mutta ei auttanut.
Itse ajelin talven Polestar 2 long range dual motor vehkeellä. Ei ollut kuvailemaasi ongelmaa. En kyllä päästänyt lunta kerääntymään sinne vaan kun paali alkoi koskettamaan rengasta niin hakkasin irti. Softassa ei ollut suuria ongelmia, pari kertaa piti reboottaa modeemi ja systeemi (onnistuu napista painamalla). Mitään erityisen suurta lagia en huomannut. Suurin ongelma oli Polestareissa olevat Volvon ovien lukot jotka jäätyy ja eivät enää avaa ovea. Toinen huolestuttava ongelma oli, että se akselin osa joka menee vanteen keskireikään oli aivan ruosteessa, niin ruosteessa, että sormin pystyi repimään keltaisen oransseja ruostelastuja irti.
 
Softassa ei ollut suuria ongelmia, pari kertaa piti reboottaa modeemi ja systeemi (onnistuu napista painamalla). Mitään erityisen suurta lagia en huomannut.
No lagit häiritsi lähinnä liikkeelle lähdöissä kun olisi halunnut heti laittaa osoitteen navigaattoriin, mutta tietokone oli tästä eri mieltä. Toki nyt ajellut vuoden Teslalla, mikä toimi tässä nyt verrokkina niin kisa on sinänsä epäreilu jo heti alkuunsa.
 
Mitä mieltä olette palkasta vähennettävän autoedun järkevyydestä sähköautojen kohdalla (100% yksityisajoon tullessa)? Perinteisten polttomoottoriautojen kanssa en ehkä tuollaiseen lähtisi, kun niiden kohdalla oman ostaminen taitaa olla kuitenkin kustannustehokkaampaa. Sähköautojen kohdalla taas vaikeampi sanoa, kun noihin saa veroetua, hinnat laskevat ja tekniikka kehittyy vielä aika nopeaan, vakuutukset taitavat olla hieman kalliimpia ja se itse ajaminen on suhteessa halvempaa.

Olen siis harkinnut tuollaista Cupra Bornia 58kWh akulla. Käyttöetu tuolle olisi hieman alle 400€ kuussa, kun vähäpäästöisen auton valintaan saa vielä pienen lisäporkkanan. Toki sitten vuonna 2026 hinta pomppaa ylös 170€/kk veroetujen mahdollisesti poistuessa. Näihin palkasta vähennettäviin autoetuihin suhtaudutaan usein kriittisesti mutta olisikohan tuo kuitenkin ihan ok diili? Omaa maksettavaa tuohon päälle jäisi ainoastaan käyttövoiman kulut. Jotenkin arvioisi omaa hankkiessa pelkän arvonaleneman, mahdollisten lainakulujen ja ylläpidon nousevan jo herkästi tuohon 300-400€ kuussa vai olenko ihan hakoteillä?

Myös mahdolliset käyttökokemukset tuosta Cupra Bornista kiinnostaisivat. Ketjua olen suhteellisen aktiivisesti seuraillut mutta omaan silmään ei ole ihan hirveästi osunut kommentteja Bornista (tai ID3:sta). Jääneet ehkä herkästi Model 3:n jalkoihin hinnan ollessa samaa luokkaa vai onko noissa mahdollisesti jotain muutakin "vikaa" kuin hinta, jonka vuoksi eivät tunnu herättävän niin suurta kiinnostusta?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä olette palkasta vähennettävän autoedun järkevyydestä sähköautojen kohdalla (100% yksityisajoon tullessa)? Perinteisten polttomoottoriautojen kanssa en ehkä tuollaiseen lähtisi, kun niiden kohdalla oman ostaminen taitaa olla kuitenkin kustannustehokkaampaa. Sähköautojen kohdalla taas vaikeampi sanoa, kun noihin saa veroetua, hinnat laskevat ja tekniikka kehittyy vielä aika nopeaan, vakuutukset taitavat olla hieman kalliimpia ja se itse ajaminen on suhteessa halvempaa.
Itse otin keväällä ID3:n josta kulut ovat tuon noin 400€/kk meidän autoetu-mallilla ja tähän asti on ollut erittäin hyvä diili ihan jo valmistajien tekemien hinnanalennusten takia. Koin että tämä on ihan kätevä diili kolmeksi vuodeksi, voi katsoa sitten sopimuksen päättyessä että jokohan löytyisi käytettynä mielekästä kärryä.

Omien laskelmien mukaan kulut ovat reilun tonnin korkeammat vuositasolla kuin edellisellä bensa-autolla (oletuksena kotona lataaminen toki) kun laskin myynnin jälkeen arvonaleneman mukaan, joten ei tämä mitään säästöä ole varsinaisesti - toisaalta sähköautoilu kiinnosti ihan kuriositeettina ja jos ylimääräisellä tonnilla vuodessa saa ajaa pränikällä autolla niin kelpaa.
 
Mitä mieltä olette palkasta vähennettävän autoedun järkevyydestä sähköautojen kohdalla (100% yksityisajoon tullessa)? Perinteisten polttomoottoriautojen kanssa en ehkä tuollaiseen lähtisi, kun niiden kohdalla oman ostaminen taitaa olla kuitenkin kustannustehokkaampaa. Sähköautojen kohdalla taas vaikeampi sanoa, kun noihin saa veroetua, hinnat laskevat ja tekniikka kehittyy vielä aika nopeaan, vakuutukset taitavat olla hieman kalliimpia ja se itse ajaminen on suhteessa halvempaa.

Olen siis harkinnut tuollaista Cupra Bornia 58kWh akulla. Käyttöetu tuolle olisi hieman alle 400€ kuussa, kun vähäpäästöisen auton valintaan saa vielä pienen lisäporkkanan. Toki sitten vuonna 2026 hinta pomppaa ylös 170€/kk veroetujen mahdollisesti poistuessa. Näihin palkasta vähennettäviin autoetuihin suhtaudutaan usein kriittisesti mutta olisikohan tuo kuitenkin ihan ok diili? Omaa maksettavaa tuohon päälle jäisi ainoastaan käyttövoiman kulut. Jotenkin arvioisi omaa hankkiessa pelkän arvonaleneman, mahdollisten lainakulujen ja ylläpidon nousevan jo herkästi tuohon 300-400€ kuussa vai olenko ihan hakoteillä?

Myös mahdolliset käyttökokemukset tuosta Cupra Bornista kiinnostaisivat. Ketjua olen suhteellisen aktiivisesti seuraillut mutta omaan silmään ei ole ihan hirveästi osunut kommentteja Bornista (tai ID3:sta). Jääneet ehkä herkästi Model 3:n jalkoihin hinnan ollessa samaa luokkaa vai onko noissa mahdollisesti jotain muutakin "vikaa" kuin hinta, jonka vuoksi eivät tunnu herättävän niin suurta kiinnostusta?
Jos auton saa verotusarvolla (siis kokonais palkka etuineen säilyy samana), niin varsinkin sähkiksen osalta kuullostaa edulliselta, mainitsemasi "verotuentakia".

Käyttöetuilmeisesti, työantaja maksaa muut paitsi energian, nuuka, tarkan euron kaveri toki ynnää paljonko nykyinen ajoneuvo syö rahaa, ja jos jää alle, niin miettii sitten onko uusisähkis sen arvoista.

Jos jokatapauksessa uutta tai tuoretta sähkistä hankkimassa, niin voi joutua etsimään tarjousta millä tuolla rahalla autoa saisi. pääoma, vakuutukset, huollot, jne. Jos poikkeavan vähän/paljon kilometrejä niin en väitä, mutta maksaa ne lisäkilometrit omallakkin autolla.
 
Itse otin keväällä ID3:n josta kulut ovat tuon noin 400€/kk meidän autoetu-mallilla ja tähän asti on ollut erittäin hyvä diili ihan jo valmistajien tekemien hinnanalennusten takia. Koin että tämä on ihan kätevä diili kolmeksi vuodeksi, voi katsoa sitten sopimuksen päättyessä että jokohan löytyisi käytettynä mielekästä kärryä.

Omien laskelmien mukaan kulut ovat reilun tonnin korkeammat vuositasolla kuin edellisellä bensa-autolla (oletuksena kotona lataaminen toki) kun laskin myynnin jälkeen arvonaleneman mukaan, joten ei tämä mitään säästöä ole varsinaisesti - toisaalta sähköautoilu kiinnosti ihan kuriositeettina ja jos ylimääräisellä tonnilla vuodessa saa ajaa pränikällä autolla niin kelpaa.

Todennäköisesti joku halpa käytetty polttomooriauto tulisi joo halvemmaksi mutta itse haluaisin ihan jo periaatteesta sähköauton, jos auton hankin. Tulisi siis ensimmäiseksi autoksi. Latailemaan joutuisi toistaiseksi julkisilla asemilla mutta toivottavasti tuo muuttuisi tulevaisuudessa. Kaikkein halvimmaksi tulisi tietysti pysytellä autottomana mutta kyllähän tuo monessa mielessä toisi elämään helppoutta ja vapautta. Samoin tuo autoetu vaikuttaa helpommalta ja riskittömämmältä ratkaisulta kuin vastaavanlaisen auton hankkiminen itselle sekä mikäli menee edes lähelle kulupuolella oman hankintaa niin en jälkimmäistä harkitse.

Jos auton saa verotusarvolla (siis kokonais palkka etuineen säilyy samana), niin varsinkin sähkiksen osalta kuullostaa edulliselta, mainitsemasi "verotuentakia".

Käyttöetuilmeisesti, työantaja maksaa muut paitsi energian, nuuka, tarkan euron kaveri toki ynnää paljonko nykyinen ajoneuvo syö rahaa, ja jos jää alle, niin miettii sitten onko uusisähkis sen arvoista.

Jos jokatapauksessa uutta tai tuoretta sähkistä hankkimassa, niin voi joutua etsimään tarjousta millä tuolla rahalla autoa saisi. pääoma, vakuutukset, huollot, jne. Jos poikkeavan vähän/paljon kilometrejä niin en väitä, mutta maksaa ne lisäkilometrit omallakkin autolla.

Nykyistä autoa ei ole niin käytännössä punnitsen oman hankkimisen, mainitun autoedun hyödyntämisen ja autottomana jatkamisen välillä. Tuo verotusarvo ~400€/kk nytten, ja sitten 2026 oletettavasti ~550€/kk, vähennetään aikalailla suoraan nettopalkasta ymmärtääkseni. Eli brutto- tai nettopalkka ei tässä muutu vaan osa siitä tulee vain tuon auton muodossa. Tai no jos todella tarkkoja ollaan niin se pieni lisäetu tuosta vähäpäästöisen auton valinnasta taitaa tulla palkan päälle.
 
Todennäköisesti joku halpa käytetty polttomooriauto tulisi joo halvemmaksi mutta itse haluaisin ihan jo periaatteesta sähköauton, jos auton hankin. Tulisi siis ensimmäiseksi autoksi. Latailemaan joutuisi toistaiseksi julkisilla asemilla mutta toivottavasti tuo muuttuisi tulevaisuudessa. Kaikkein halvimmaksi tulisi tietysti pysytellä autottomana mutta kyllähän tuo monessa mielessä toisi elämään helppoutta ja vapautta. Samoin tuo autoetu vaikuttaa helpommalta ja riskittömämmältä ratkaisulta kuin vastaavanlaisen auton hankkiminen itselle sekä mikäli menee edes lähelle kulupuolella oman hankintaa niin en jälkimmäistä harkitse.



Nykyistä autoa ei ole niin käytännössä punnitsen oman hankkimisen, mainitun autoedun hyödyntämisen ja autottomana jatkamisen välillä. Tuo verotusarvo ~400€/kk nytten, ja sitten 2026 oletettavasti ~550€/kk, vähennetään aikalailla suoraan nettopalkasta ymmärtääkseni. Eli brutto- tai nettopalkka ei tässä muutu vaan osa siitä tulee vain tuon auton muodossa. Tai no jos todella tarkkoja ollaan niin se pieni lisäetu tuosta vähäpäästöisen auton valinnasta taitaa tulla palkan päälle.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Eikö tossa mallissa siis nettopalkasta makseta 400€/kk auton muodossa. Eli eikö, silloin pääse ns. voitolle, verrattuna siihen että maksaisi 400€ tilille tulleesta palkasta omaa autoa?

Vai onko autoedulla sama veroprosentti, kuin palkkatulolla?

Born on ilmeisesti ihan pätevä peli. Ratin hiplailunäppäimet on sellainen mitä kannattaa käydä kokeilemassa. Toisia ei häiritse ja toiset ei suostu toimeentulemaan niiden kanssa.

Sellanen farkkujen värinen sininen oli tohon omasta mielestä hieno väri, johon noi kuparinväriset aksentit sopi hienosti.
 
Te joilla ei ole kotona latauksen mahdollisuutta, niin kuinka hankalaa se elämä sähköauton kanssa lopulta on? Eikö perus K-latauksen laturilla (25 kw) mene siis jotain 2-2,5 h ladata se auto täyteen.

Missä käytte lataamassa autonne ja kuinka tiheään? Itsellä olisi työmatka about 25-30km pv ja tällä hetkellä olisin vielä julkisten latureiden varassa, mutta sähkis polttelisi.
 
Nykyistä autoa ei ole niin käytännössä punnitsen oman hankkimisen, mainitun autoedun hyödyntämisen ja autottomana jatkamisen välillä. Tuo verotusarvo ~400€/kk nytten, ja sitten 2026 oletettavasti ~550€/kk, vähennetään aikalailla suoraan nettopalkasta ymmärtääkseni. Eli brutto- tai nettopalkka ei tässä muutu vaan osa siitä tulee vain tuon auton muodossa. Tai no jos todella tarkkoja ollaan niin se pieni lisäetu tuosta vähäpäästöisen auton valinnasta taitaa tulla palkan päälle.
Yleistän, kannattaa ottaa työsuhdeautona.

Jos saat sellaisen auton kun haluat, niin voit verrata huolto leasingin hintoja + vakuutukset ym. kumpi on edullisempaa, tai sitten lasket omalle rahalle jonkin hinnan ja arvot jäännösarvon + joku huollenpitosoppari + vakuutukset ym. jos kirlometrejä vähän, jos paljon, niin sitten verotusarvo vähän nousee.
Vai onko autoedulla sama veroprosentti, kuin palkkatulolla?
Jos en kauheasti sekoile, niin luentaisetujen verotusarvon verotus vastaa rahapalkkaa, etu tulee niissä tapauksissa missä verotusarvo on alle käyvänarvon ja oikeasti muutenkin sen omalla rahalla hankkisi.

Esim, lounasetu, jos kuitenkin syö ulkona, melkein samalla rahalla, niin lounasedun verotusarvo on pienempi kuin oikea arvo. näissä sitten tarkka ynnää mistä summasta rahapalkkaan vähennetään. (vaikuttaa muihiknin maksuihin kuin veroon)
 
Te joilla ei ole kotona latauksen mahdollisuutta, niin kuinka hankalaa se elämä sähköauton kanssa lopulta on? Eikö perus K-latauksen laturilla (25 kw) mene siis jotain 2-2,5 h ladata se auto täyteen.

Missä käytte lataamassa autonne ja kuinka tiheään? Itsellä olisi työmatka about 25-30km pv ja tällä hetkellä olisin vielä julkisten latureiden varassa, mutta sähkis polttelisi.
Ilman kotilatausmahdollisuutta omasta mielestäni täysin järjetön ajatus ostaa sähkis, jos ei sitten rakasta usein tapahtuvia pitkiä kaupassa käyntejä ja jonottelua kun taksit vallannut laturit.
 
Te joilla ei ole kotona latauksen mahdollisuutta, niin kuinka hankalaa se elämä sähköauton kanssa lopulta on? Eikö perus K-latauksen laturilla (25 kw) mene siis jotain 2-2,5 h ladata se auto täyteen.

Missä käytte lataamassa autonne ja kuinka tiheään? Itsellä olisi työmatka about 25-30km pv ja tällä hetkellä olisin vielä julkisten latureiden varassa, mutta sähkis polttelisi.
Monessa autossa on max 11kW AC lataus. Joissain sitten 22kW, ota ainakin tämä huomioon jos meinaat 22kW latureilla ladata.

Kotilatausta en käytä juuri koskaan, mutta se johtuu siitä että työpaikkani on lähellä ja siellä on ilmainen 11kW latausmahdollisuus, joten toki lataan aina töissä.

Jos ei olisi kotona latausmahdollisuutta eikä töissäkään, niin varmaan olisin jättänyt sähköauton ostamatta. Yksi iso osa hankintapäätöstä oli omalla kohdallani tuo ilmainen työpaikkalataus. Toki tuo mahdollisesti loppuu vuoden 2026 alussa ja siitä ehkä pitää alkaa maksamaan jotain kun tuo poikkeuslaki tms muuttuu. Mutta tuossa vaiheessa olen lataillut jo noin 120tkm edestä ajoja.

Riippuu tietysti myös siitä paljonko aiot ajaa ja missä julkisia latureita on. Mutta aika ankeaa jossain kaupassakin on odotella 6 tuntia? Eri homma jos kaupan 11kW laturi on parin sadan metrin päässä kotoa, että voi viedä auton sinne ja kävellä kotiin.

Itselläni on muutaman sadan metrin säteellä kadun varressa paljon 22kW pömpeleitä(auto ottaa max 11kW) eli periaatteessa menisi jotenkin vaikka ei voisi töissä eikä kotona ladata. Kotonakin minulla on vaan lämmitystolppa toistaiseksi josta voin ladata Teslan mukana tulleella laturilla.
 
Viimeksi muokattu:
Te joilla ei ole kotona latauksen mahdollisuutta, niin kuinka hankalaa se elämä sähköauton kanssa lopulta on? Eikö perus K-latauksen laturilla (25 kw) mene siis jotain 2-2,5 h ladata se auto täyteen.

Missä käytte lataamassa autonne ja kuinka tiheään? Itsellä olisi työmatka about 25-30km pv ja tällä hetkellä olisin vielä julkisten latureiden varassa, mutta sähkis polttelisi.
Jos et voi ladata kotona tai töissä niin en suosittele.
Autoa ladataan kun itse tekee muuta ja jos näin ei onnistu tulee pitkiä kauppareissuja.
 
Kiitos vastauksista. Lähin laturi 650 metrin päässä. Taloyhtiölle polkaisin käyntiin sähköautopaikkojen järjestämisen ja olemme tilanneet kartoituksen. Katsotaanpas jos lataus järjestyy, niin sitten tulee laitettua sähkis välittömästi.
 
Kiitos vastauksista. Lähin laturi 650 metrin päässä. Taloyhtiölle polkaisin käyntiin sähköautopaikkojen järjestämisen ja olemme tilanneet kartoituksen. Katsotaanpas jos lataus järjestyy, niin sitten tulee laitettua sähkis välittömästi.
Noilla kilsoilla varmaan pärjäis jos tolpat ees pystyis tarjoamaan sukosta. Itellä työmatkat on 70-140 km päivä ja kahdeksan kuukauden aikana kaksikertaa on pitänyt käyttää pikalaturia mutta ollutkin tiedossa että nyt ei ranget riitä. Ja en lataa töissä, vaan kotipihalla 2kw vauhdilla.. ja hyvin pärjää
Edit mutta jos noita 140km ajoja on joka päivä viikossa ni si alkaa olee tiukkaa toki koska aika kotipihassa ei yksinkertaisesti riitä. Kesällä/syksyllä nekin pärjäs, mutta ei näin talvella, mutta niin ei ole onneksi käynytkään nyt, ja latailen muutenkin varuiks aina si 100% edeltävänä yönä ko tien et on toi pidempi reissu tiedossa
 
Viimeksi muokattu:
Te joilla ei ole kotona latauksen mahdollisuutta, niin kuinka hankalaa se elämä sähköauton kanssa lopulta on? Eikö perus K-latauksen laturilla (25 kw) mene siis jotain 2-2,5 h ladata se auto täyteen.

Riippuu varmaan vähän siitä missä asuu. Mä en lataa himassa, koska ei sukohommat kiinnostele edes vähää alusta. Mahdollisesti hankin 11kW laturin, jos tulee asennuksineen järkevän hintaiseksi. Paljoa yli tonnia en moisesta aio maksaa, koska mitään varsinaista tarvetta ei ole ja tuo ei kovin nopeasti itseään maksaisi takaisin.
Toisaalta meillä on toimistot metroasemilla ja auto seisoo Hertsin tai Redin liityntäparkissa duunipäivän ajan 11kW laturissa 0.20€/kW, jossa akku täyteen. Ladataan ajeluista riippuen yleensä 0-kaksi kertaa viikossa. Kauppareissuilla yms. DC:llä latailuihin en ainakaan Helsingissä lähtisi. Ruuhkaisia ovat ja hermot sähköautoiluun menisivät viikossa. Jos ei mahista 11kW latauksiin kuluttamatta minuuttiakaan ylimääräistä aikaa autoiluun, niin sanoisin ettei kannata. Jos taas tuollaisia latausmahiksia ympärillä, niin ei ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdollisesti hankin 11kW laturin, jos tulee asennuksineen järkevän hintaiseksi. Paljoa yli tonnia ennen moisesta aio maksaa, koska mitään varsinaista tarvetta ei ole ja tuo ei kovin nopeasti itseään maksaisi takaisin.
Elli Charger 11kW 169€
 
Niih suko vs 11/22kw on mikä kellekin on mieluisa. Itekin aluksi suunnittelin paremman latauksen laittoa. Mutta ko huomasin et pärjään sukolla ni en jaksa investoida ainakaan toistaiseksi. Jos pitää alkaa tihempään poikkee nopeilla dc latureilla ni si mietin uusiks investointia kotio
 
Ilman kotilatausmahdollisuutta omasta mielestäni täysin järjetön ajatus ostaa sähkis, jos ei sitten rakasta usein tapahtuvia pitkiä kaupassa käyntejä ja jonottelua kun taksit vallannut laturit.
Jos ajaa 25-30km päivä kuten tuossa sanottiin niin normisähköautolla tuskin tarvitsee useammin kuin kerran viikossa käydä lataamassa. Alkaa niitä latausasemia olla aika paljon kauppakeskuksissa ja muuallakin, kaupassakäyntien ja vaikka salitreenien aikana käy latailemassa.

Toki kotilataus helpottaa hommaa entisestään, ei tarvitse miettiä ollenkaan missä ja milloin lataa ja pitääkö käydä ABC:n vessassa ykkösellä vai kakkosella jotta ehtii latautua tarpeeksi.
 
^Mitä akku tykkää, jos sitä aina pikaladataan?

E: Ei veetuilua, ihan oikeasti kiinnostaisi kuulla. Akkutakuuthan noissa on, mutta kuvittelen, että akun SOH saattaisi merkitä jotakin autoa aikanaan vaihtoon antaessa - jos se oikeasti kärsii siitä. Ja onhan pikalataussähkö muutenkin kalliimpaa kuin hidaslataussähkö.
 
^Mitä akku tykkää, jos sitä aina pikaladataan?

E: Ei veetuilua, ihan oikeasti kiinnostaisi kuulla. Akkutakuuthan noissa on, mutta kuvittelen, että akun SOH saattaisi merkitä jotakin autoa aikanaan vaihtoon antaessa - jos se oikeasti kärsii siitä. Ja onhan pikalataussähkö muutenkin kalliimpaa kuin hidaslataussähkö.
EDIT: Kyse ei välttämättä ole pikalatauksesta, noin pienillä ajomäärillä 11-22kW AC-laturillakin käyttäminen esim. kaupassa- tai salikäyntien yhteydessä voi hyvinkin riittää. Tulee halvemmaksikin kuin DC pikalaturit (minulle halvimmillaan 6,4c/kWh kaikkine kuluineen, eli ajelujen hinnaksi voisi tulla tuollaiset 1,6€/100km pahimmillaan).

Allaolevan videon mukaan pikalatauksesta ei tarvitse huolehtia koska kuulemma (kaikissa?) sähköautoissa on niin edistykselliset akun lämmönhallinnat jotka vähentävät pikalatauksen aiheuttamaa akun happanemista; toisaalta sitten Toyota on ilmeisesti eri mieltä koska on rajoittanut kuinka monta kertaa vuorokaudessa voit pikaladata, ja Tesla-Björnikin tuntuu edelleen ainakin kuvittelevan että jatkuva pikalataus on pahaksi sähköautoillie kun kommentoi esim. käytettyjen taksi-Teslojen akkujen heikentynyttä kuntoa (joksi hän arvelee usein tapahtuvan pikalatauksen).

Ehkä oikea vastaus on jossain välimaastossa tai sitten molemmat tai ei kumpikaan. Tai sitten jompikumpi. Tai päinvastoin. Riippuu keneltä kysyy, ja miksi.

Mitä tulee käytettyjen sähköautojen akun kuntoon, en tiedä kuinka paljon arvoa nostaa että SoH on esim. 88% eikä 84% n vuotta vanhassa sähköautossa. Tuskin kovin montaa tonnia tai edes satasta jälleenmyyntihintaa kasvattaa. Itse pyrin säästelemään akkua esim. välttelemällä täydeksi lataamista tai tyhjäksi ajamista turhaan, ja revittelyä varsinkin akun ollessa melko tyhjä, lähinnä sen takia että auto akkuineen säilyy käyttökelpoisena minulle mahdollisimman kauan, kun en ole varma milloin tai saanko milloinkaan itsestäni irti sen että vaihdan auton uudempaan (ja mahdollisesti isompaan). Varmaan puhun Tesla Y:n tai isompiakkuisen Nissan Ariyan ostamisesta vielä viidenkin vuoden kuluttua, tällä samaisella palstalla.

 
Viimeksi muokattu:
Björn on kyllä tykännyt tuosta id7:sta. 10-80% välissä lataamisessa häviää vain Ionic6:lle ja voittaa kaikki muut (Q4, Teslat, kiinalaiset, bemari i5 yms.). Esilämmitys ja siitä kertominen ensiluokkaista ja onnistuu vaikka akussa 5% (Korealaiset lopettavat jossain 17%).
Valot reilusti paremmat kuin Higlandissa ja säädettävällä alustalla saa juuri sellainen fiiliksen alustaan kun haluaa.
 
ID.7 on kyllä onnistuneen oloinen auto. Hyvää kehitystä kokonaisuutena Volkkarilta. Vielä kun jossain vaiheessa ratin ottaisivat uudesta Tiguanista.
 
Björn on kyllä tykännyt tuosta id7:sta. 10-80% välissä lataamisessa häviää vain Ionic6:lle ja voittaa kaikki muut (Q4, Teslat, kiinalaiset, bemari i5 yms.). Esilämmitys ja siitä kertominen ensiluokkaista ja onnistuu vaikka akussa 5% (Korealaiset lopettavat jossain 17%).
Valot reilusti paremmat kuin Higlandissa ja säädettävällä alustalla saa juuri sellainen fiiliksen alustaan kun haluaa.
Tykkäsin kyllä itsekin ID7 kun kävin koeajamassa. Useampi vuosi tullut ajettua Tesla Model 3:sta ja kävin myös vertailuksi Model Y:tä koeajamassa. ID7 ajettavuus ja melutaso vaikuttivat hyvälle. Tavara- ja penkkitilaa yllättävän paljon jo tuossa sedanissa. Range näyttäisi kanssa testien perusteella olevan vähintäänkin riittävä. ID4 verrattuna sisustakin vaikutti laadukkaammalta.
 
Volkkarin uudessa id4:ssa on kait sama uusi moottori ja Harri Salo testasi id4 vanha vs. uusi kulutuksen osalta (2021 vs 2024 malli). Samoilla renkailla, samalla reitillä, samalla akkutasolla (80%) sekä motari, että maantiekulutus oli uudella autolla 2kWh/h matalampi. Hyvään suuntaan menee siis id4:nkin ja halpaa muoviakin on uudemmassa vähän vähemmän.
 
ID.7 on kyllä onnistuneen oloinen auto. Hyvää kehitystä kokonaisuutena Volkkarilta. Vielä kun jossain vaiheessa ratin ottaisivat uudesta Tiguanista.
Oikeastaan voisi ottaa koko sisustan uudesta Passatista. :hungry:

Motarimelua voisi olla vähän vähemmän (tosin nyt tiet onkin karheat), mutta muuten oli oikein toimivan tuntuinen laitos lyhyellä koeajolla.
 
Kyl se lci versiona sitten ~27 alkaa olemaan hiottu päältä ja sisältä, nelivetofarkkuna ki.
 
Suomessa pikalatureita on pääasiassa kai huoltoasemien pihassa. Ruotsissa/Norjassa on tullut vastaa näitä hotellin pihalla, kaupungin keskustassa ym sijainneita pikalatureita
 
Hyundai päivittänyt Ioniq 5:sta Koreassa aika pätevän oloisesti:

Uusi infotainment käyttis, OTA päivitykset vihdoin, isompi akku, takalasissa vihdoin pyyhkijä (!), ohjaamossa uusi ratti ja parempi keskikonsoli. Ulkona jotain muutoksia mitä ei voi ei-Hyundai fanaatikko huomata millään. :-) Hyviä muutoksia. Pidin itse kovasti Ioniq 5:sta kun joskus koeajoin, mutta tavaratila on kyllä aika onnettoman kokoinen.
 
Ota päivitykset tulivat jo 2022 kesäkuussa Ionic5:n (kuten Kian autoihin vuosimallista 2021 eteenpäin tuolloin samalla). Toki korealaiset päivittävät nykyään kaiken otana (eli siinä ei ole mitään rajoituksia), että voi olla että tuossa on ollut rajoituksia eikä välttämättä vanhemmat mallit pystyneet kaikkea päivittämään (eli ollaan pysytelty navigoinnissa yms.).
 

Sitikan tapauksessa hinnat ovat tulleet reilusti alaspäin, sillä ë-C4 hinnat alkavat nyt 34 390 eurosta, entisen reilun 40 000 euron sijaan. Prosenteissa puhutaan siis peräti noin 15 prosentin hinnanleikkauksesta.

:tup: Hyvää kehitystä edelleen markkinalla. Kilpailu on kovaa ja kuluttaja kiittää.

Ottamatta kantaa Citikkaan autona tai sähköautona.
 
:tup: Hyvää kehitystä edelleen markkinalla. Kilpailu on kovaa ja kuluttaja kiittää.

Ottamatta kantaa Citikkaan autona tai sähköautona.

Voisi kuvitella että Pösö ja Opel seuraavat perässä. Alkaa sähköautolisä pikkuhiljaa poistua. Sanoisin että tuossa on vielä 5 tonnia varaa leikata ja silti jää katteet.
 
Eipä näkynyt, tätä itsekin ihmettelin. Ei ollut kyllä oikeastaan edes levähdysalueita. Ei siellä ollu mikään auki yöllä missään.
Tärkeä huomio heille jotka suunnitteleen Ruotsiin sähköautoilua, siis kahdella tapaa, rikkoo sen ajatuksen että auton lataisi tauonaikana ja sitten sen että jos suunnitteleen jonkin ajomatkan sujuvan ilmn WC taukoja, niin tunnin parin lataustauot voi sen rikkoa. Autoliitto voisi markkinoida tilaajalahjaksi AL sorsaa ruotsin kertäjille.

Tämä oli tosiaan tärkeä tietoa, en tuosta alkuperäisestä uutisesta tajunnut tilannetta. ja jos vähäiset kokemukset on polttiksella ja enemmänkin päiväsaikaan pätkillä missä riittämiin taukopaikkoja.
 
Voisi kuvitella että Pösö ja Opel seuraavat perässä. Alkaa sähköautolisä pikkuhiljaa poistua. Sanoisin että tuossa on vielä 5 tonnia varaa leikata ja silti jää katteet.
Peugeot e-308 saisi myös farmarina. Opel valikoimissa ei näytä farkkua olevan sähköisenä. Piti oikein tarkistaa tuo.
 
Viimeksi muokattu:



:tup: Hyvää kehitystä edelleen markkinalla. Kilpailu on kovaa ja kuluttaja kiittää.

Ottamatta kantaa Citikkaan autona tai sähköautona.
Hintojen lasku sinällään on hyväksi, mutta en näe kovin isoksi juhlan aiheeksi, että hinnat palasivat about siihen mitä ennen kuplaa oli julkaisussa. Ts. hintatuhnu tämäkin.
 
Hintojen lasku sinällään on hyväksi, mutta en näe kovin isoksi juhlan aiheeksi, että hinnat palasivat about siihen mitä ennen kuplaa oli julkaisussa. Ts. hintatuhnu tämäkin.
Sähköautojen yleistymiseksi on hintojen lasku kyllä omasta mielestä huonoksi. Jos ei olisi jo alla niin olisin erittäin varovainen ostamaan yhtään mitään sähkistä uutena kun se saattaa huomenna olla 10k halvempi, ja oletettavasti erittäin moni ajattelee samoin. Samoin rusikoi jälleenmyyntiarvot käytetyiltä joten saattaa monen kohdalla jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi sähköautoksi kun toteaa sen olevan moninkerroin bensalla ajamista kalliimpaa kiitos aivan naurettavien arvonalenemien.

Epäilen myös itse saavani niin pahasti turpaan vaihdossa tän kanssa aikanaan että todennäköisesti ostan hinnan ennustettavasti pitävän bensan seuraavaksi.
 
Hintojen lasku sinällään on hyväksi, mutta en näe kovin isoksi juhlan aiheeksi, että hinnat palasivat about siihen mitä ennen kuplaa oli julkaisussa. Ts. hintatuhnu tämäkin.

Tässä välissä on yleinen kustannustaso noussut merkittävästi(joka, jälleen kerran on eri keskustelun ja ketjun aihe), joten ei tuota nyt tuhnuksi voi sanoa.

Samoin rusikoi jälleenmyyntiarvot käytetyiltä joten saattaa monen kohdalla jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi sähköautoksi kun toteaa sen olevan moninkerroin bensalla ajamista kalliimpaa kiitos aivan naurettavien arvonalenemien.

Tietysti arvonalenema on yksi osa tätä koko palettia, mutta "moninkerroin bensalla ajamista kalliimpaa" on aivan höpöpuhetta. Eikä nyt oteta vertaukseen mukaan sitä parin tonnin bensa-autoa.

Ajomäärä tietysti vaikuttaa radikaalisti tuohonkin.
 
Sähköautojen yleistymiseksi on hintojen lasku kyllä omasta mielestä huonoksi. Jos ei olisi jo alla niin olisin erittäin varovainen ostamaan yhtään mitään sähkistä uutena kun se saattaa huomenna olla 10k halvempi, ja oletettavasti erittäin moni ajattelee samoin.
Yleistymisen kannalta oleellista että hinnat alenee, mutta se on totta että tämäntalven ei kiirreellisesti ostajat odotelleet. Hintakupla yleisesti tiedossa, samoin se hintojen lasku alle polttisten.

Samoin rusikoi jälleenmyyntiarvot käytetyiltä joten saattaa monen kohdalla jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi sähköautoksi kun toteaa sen olevan moninkerroin bensalla ajamista kalliimpaa kiitos aivan naurettavien arvonalenemien.
No ei se polttiksen tulevaisuus sen parempi ole, päinvastoin.

Tässä välissä on yleinen kustannustaso noussut merkittävästi(joka, jälleen kerran on eri keskustelun ja ketjun aihe), joten ei tuota nyt tuhnuksi voi sanoa.
Vielä ei ihan hullunpäin tasossa olla, mutta siinä oli niin valmistajan kuin valtion tuet ja kuten sanoit niin yleinen inflaatiokin mutuna jossain 8-9% nurkilla tuosta.
 
Tietysti arvonalenema on yksi osa tätä koko palettia, mutta "moninkerroin bensalla ajamista kalliimpaa" on aivan höpöpuhetta. Eikä nyt oteta vertaukseen mukaan sitä parin tonnin bensa-autoa.

Ajomäärä tietysti vaikuttaa radikaalisti tuohonkin.

Tarkoitin sitä että ostamalla vaikka 60k sähköauton tai 60k bensa-auton niin sähkiksessä oletettava arvonalenema on niin paljon isompi ku sillä bensavehkeellä mikä tekee siitä ajamisesta pirusti kalliimpaa lopulta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 401
Uusin jäsen
Eemeli8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom