Ah, kätevästi paljastit testin ongelman: voit valita suosikkiautosi mukaan seurataanko testituloksia vai fiiliksiä. Jos ajoradalla ajamisen ajalla (ja yleisesti TM:nkin mukaan siten paremmalla ajettavuudella) ei juuri tässä testissä olekaan merkitystä, miksi edes mitata? Haluavat toki perustella antamiaan arvosanoja mittauksilla, mutta valikoivasti. Jos testataan parasta talviautoa, ei ole väliä onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen. Tai voidaan toki testata mikä on vaikka paras takavetoinen talviauto, mutta se on eri testi.
Tuossa täyden kympin arvosanassa on suoraan lainattuna "Ohjauksen tunto ei ole täydellinen, mutta käännettäessä riittävä" ja väistökokeessa "tukkoinen ohjaus".
Kierrosajat ovat hyvää lisätietoa niille, jotka haluavat tietää kuinka nopea auto on etenemään, ja kuinka voimakkaasti avustimet holhoavat. Joku tykkää vapauden tunteesta, mutta haluaa silti pitää avut päällä varmistuksena. Suuri holhoaminen, eli suuri ero ajassa avuilla ja ilman, tuo turvallisuutta. Pelkkä suuri aikaero ei kuitenkaan välttämättä tuo hyvää arvosanaa hallittavuudesta, vaan lisäksi tarvitaan turvallisen loogista ohjausta ja alustan käytöstä kaikissa tilanteissa - suunnitelluissa ja ylläreissä.
No mutta noinhan TM juuri testasi, eli vetotavalla ei ole väliä, vaan lopputuloksella. Esim. kaikki nelivetoiset saivat etenemiskyvystä 10. Kaksivetoisilla taas 7 tai 8. Poikkeuksena "kolmivetoinen" mese, jonka huomattavan suuri 25,4 kWh akku + takaveto tuovat lähes ennätykselliset 57 % painosta taka-akselille. Tuo lukema yhdessä dynaamisen painonsiirron kanssa tuo sellaisen pidon vetävälle akselille, että on erinomaiset lähtökohdat saavuttaa huipputulos kaksivetoiselle. Kun vielä alusta ja avustimet olivat asialliset, oli arvosana kaksivetoisten paras (9). Muut takavedot 49-53 %. Yhden etuvedon vetävän kuorma oli meseä suurempi (CR-V 59 %), mutta siinä painonsiirto keventää lukemaa (huom. 168 cm korkea SUV) vs. mesessä kasvattaa. Vastakkain ovat (59 - (1,x * y)) vs. (57 + y), mikä lumipinnalla tarkoittaa jälkimmäisen voittoa. Muilla etuvedoilla oli 54-56 % miinus painonsiirto.
Aivan samoin vetotavalla ei ole vaikutusta myöskään hallittavuuden arviointiin, vaan kaikki ovat samalla viivalla. Jokaisesta tulee löytyä loogisuus kaikissa tilanteissa yhdistettynä hyvin ja turvallisesti toimivaan ajonvakautukseen.
Hallittavuus ei ole sitä, että tulee nopea kierrosaika. Kuvittele vastakkain mutkaiselle, mutta pieniä suoriakin sisältävälle lumiradalle esim. loogisesti ja turvallisesti käyttäytyvä uusi etuvetoinen Prius PHEV ja nelivetoinen 400 kW pakettiauto, jonka tavaratilassa on sitomaton 200 kg tynnyri kyljellään pitkittäin, ja lisäksi ohjaukseen on tahallaan tehty ikivanhan auton klappi. Tämä nyt on vain liioitteluna tällainen nelosen auto vs. Tesla sai kahdeksan, mikä on ihan ok. Kierrosajasta näkee, että Tesla oli lisäksi nopea avuilla ja ilman. Nopeus oli arvatenkin nelivedon ansiota, eikä hyvän ohjauksen ja alustan. Volvo oli myös nelivetoinen, ja se oli 5,7 s nopeampi avuitta, ja 4,1 s nopeampi avuilla. Volvon punnittu omamassa oli 1900 kg vs. Teslan 1840 kg.
Nelosen paku venkoilee ja heilahtelee mutkat miten sattuu kulmikkaasti arpoen läpi, mutta nelivedon ja suuren tehon ansiosta ampuu mutkista nopeasti vauhtiin ja pyyhkäisee lyhyet suorat nopeasti läpi arpomaan seuraavaa mutkaa. Ajonvakautuskin on vähän vaikeuksissa pakun heilahtelusta ja kuskipolon arpomista ei niin rauhallisista ja määrätietoisista ohjausliikkeistä.
Prius ajaa kierroksen loogisesti ja turvallisesti, ja ajonvakautuksella on helppo homma vastata hyvin toisiaan vastaaviin auton liiketilaan ja rauhallisen määrätietoisiin etupyörien kääntökulmiin. Prius toimii äkkitilanteessakin varmasti. Etuveto kuitenkin lähtee mutkasta hitaammin, eikä suorallakaan kiihdy yhtä suureen nopeuteen.
Pakun kierrosaika avuilla 54 s ja ilman 53 s vs. Prius avuilla 64 s ja ilman 60 s.
Paku meni ilman apuja joka toisella kierroksella penkkaan - ja kovaa. Kerran mentiin avut päälläkin ojaan, koska vakautus sallii mennä niin rajoilla, että liian kulmikkaasti ja rajuun luistoon lähtenyt perä oli tien kallistuksessa liikaa ajonvakautukselle.
Priusilla pystyi ilman apuja ajamaan kierros toisensa perään saman 60 s, eikä kertaakaan käynyt penkalla. Paku voittaisi etenemiskykyosion, mutta kummalle kuuluu korkeampi arvosana hallittavuudesta? Itse antaisin Priusille, sillä nopeasti vauhtia kelaava tehokas neliveto on hallitsematon ja vaarallinen, jos sen käytös sattuu olemaan epämääräistä (se tynnyri), eikä ohjauskulmasta saa reaaliaikaista oikeaa tietoa (se klappi).
Ihmettelit Bemun kymppiä ja Teslan kasia.
TM:sta lainauksia (suluissa kommenttini):
BMW:
-turvallinen, mutta hidas avuilla
-ohjauksen tunto ei täydellinen, mutta käännettäessä riittävä
-mukava ja helppo ajaa
-ilman apuja nopein kaksivetoinen ja voitti yhden nelivetoisenkin (joten sekä avustinbufferi että ajokäytös mutkissa on oltava huipputasoa, koska neliveto kiihtyy ja kulkee reilusti lujempaa)
-Munchenin ajodynamiikkaosastolla on vielä osaaminen tallella
-väistökokeen tulokset imartelevia
-ajonvakautus ja luistonrajoitus toimivat erittäin hienosti ja tekevät etenemisestä varmaa ja turvallista
-avuilla 139 s, ilman 123,6 s (suuri bufferi)
-lumirata ***** viisi lumihiutaletta (60 %)
-väistökoe ***** viisi lumihiutaletta (40 %)
-hallittavuuden (loogisuus kaikissa tilanteissa, turvallisuus, ajonvakautuksen toiminta) arvosana 10, koska kaikki kolme aluetta olivat kunnossa.
Ainoa kauneusvirhe on testirenkailla ilmennyt lievä puute ohjaustunnossa silloin kun ei käännetä. Toinen on dynaamista kuskia tylsistyttävän holhoavan hidas kierrosaika avut päällä, mutta toisaalta sellainen kuljettaja kytkenee tilanteen salliessa avut pois päältä, jolloin alla on kaksivetoisten nopein ja paras ajettavuus/hallittavuus.
Tesla
-Tesla on nopea (=turvaton, jos ohjaustunnossa/ajonvakautuksessa on puutteita)
-nelivetoinen siirtää tehot etevästi tien pintaan
-ohjaustunto on käännettäessä huono, joten ohjauskulma on usein mitä sattuu (=ainakin ohjaustunnossa on puutteita)
-jousitus on joukon pieniliikkeisin
-väistössä liika kääntäminen aiheuttaa aliohjaamista
-oikealla kääntömäärällä ajonvakautus toimii asiallisesti, mutta huono ohjaustunto tekee toteutuksesta vaikeaa (=väärällä kääntömäärällä ajonvakautuskaan ei toimi asiallisesti, eli nopea kierrosaika ei enää olekaan hyvä juttu)
-avuilla 125 s, ilman 122,3 s (Heikohko aika nelivetoiseksi ilman apuja kertoo ajettavuuden haasteista. Volvon neliveto meni 116,6 s, eikä sekään saanut kymppiä. Neliveto saa niin paljon etua kiihdytyksissä ja huippunopeudessa, että vasta reilusti kaksivetoista nopeampi aika tarkoittaa nelivedon hallittavuuden olevan mutkissakin hyvä. Teslan 1,3 s etu vs. BMW ei sitä vielä tarkoita, vaan pitäisi olla luokkaa 10 s nopeampi, jos hallittavuus olisi kymppiä. Nelivetoinen BMW olisi saattanut olla sellainen auto, jolla hallittavuus 10 ja Teslaa 5-10 s nopeampi kierrosaika ilman apuja.)
-lumirata *** kolme lumihiutaletta (60 %)
-väistökoe *** kolme lumihiutaletta (40 %)
-hallittavuuden (loogisuus kaikissa tilanteissa, turvallisuus, ajonvakautuksen toiminta)
arvosana 8
Kaikilla hallittavuuden osa-alueilla oli selvää heikkoutta. Ajonvakautus toimii joo asiallisesti, jos käännät oikein, mutta milläs käännät, kun ohjaustunto on huono jne.
Itse en ihmettele ollenkaan TM:n antamaa kymppiä ja kasia.