Yleistä keskustelua sähköautoista

"Annat ymmärtää, että Teslan aika on suuren tehon ansiota. Rata on kuitenkin luminen ja mutkainen ilman yhtäkään suoraa suoraa. Artikkelin mukaan ajonopeudet ovat luokkaa 70km/h, uskoisin kaikkien testissä olevien autojen saavuttavan tuon."

Ja outoa jankkausta, kun kerran on jo monta kertaa todettu, ettei vetotavalla ole väliä testin kannalta? Lisäksi on jo useasti todettu, ettei sillä ajallakaan vaikuta olevan merkitystä.
Etkai nyt ihan vakavissasi väännä että lumisella mutkaisella koepätkällä vetotavalla ei ole merkitystä?
Ero ei todellakaan ole teslan ison tehon ansiota vaan sen että se on neliveto, takavedolla tesla olisi todella selkeästi hitaampi. Aivan absurdia väittää muuta. etenkin avustimet päällä neliveto on aivan totaalisen ylivoimainen kun 2 vetoinen katkoo tehoja. Joo takavedolla ilman mitään apuja pääsee myös varsin haipakkaa (mikäli siis on kunnollinen auto mikä tuo testin bemari selkeästi on) mutta mikäli siitä halutaan tehdä mukavaa ja neutraalia avustimilla niin se on todella paljon hitaampaa.
 
Siihen että maksimivauhtia eteneminen tuollaisella radalla takavedolla vaatii jonkuverran luistoa ja suurin osa ihmisistä ei halua että auto menee sutien kylki edellä vaan neutraalisti kelillä ku kelillä.
Bemarin oletusarvoinen ajonvakautus on erittäin holhoava ja mukavuuspainotteinen.


Bemarissa myös sellainen jonkin verran luistoa salliva mode mikä puuttuu vasta kun meinaa pyörähtää mutta sitä eivät ainakaan mitanneet.
Kyse on juuri siitä, että se neutraalius ja ennustettavuus on turvallista, mutta ei se maksimaalista holhoamista ja hidasta ajoa vaadi. Vai onko jossain tutkittu, että holhoaminen on se oikea tapa toteuttaa tämä?
(Joo, voidaan toki argumentoida, että on turvallisempaa jos kaikkien autojen maksiminopeus on 50km/h ja lopettaa keskustelu)
 
Etkai nyt ihan vakavissasi väännä että lumisella mutkaisella koepätkällä vetotavalla ei ole merkitystä?
Ero ei todellakaan ole teslan ison tehon ansiota vaan sen että se on neliveto, takavedolla tesla olisi selkeästi hitaampi. Aivan absurdia väittää muuta. etenkin avustimet päällä neliveto on aivan totaalisen ylivoimainen kun 2 vetoinen katkoo tehoja. Joo takavedolla ilman mitään apuja pääsee myös varsin haipakkaa mutta mikäli siitä halutaan tehdä mukavaa ja neutraalia niin se on todella paljon hitaampaa.
Häh? Siis jos etsitään parasta talviautoa, niin vetotavalla ei ole merkitystä. On tottakai todennäköistä, että nelivedot pärjää. On aika älytöntä jatkuvasti tuoda keskusteluun "kato miten hyvin tää pärjää takavetoiseksi" tai "takavetoinen ei tietenkään pärjää yhtä hyvin", kun koko testissä halutaan selvittää paras talviauto, eikä paras takavetoinen nelivetoisten joukossa tms.
 
Kyse on juuri siitä, että se neutraalius ja ennustettavuus on turvallista, mutta ei se maksimaalista holhoamista ja hidasta ajoa vaadi. Vai onko jossain tutkittu, että holhoaminen on se oikea tapa toteuttaa tämä?
(Joo, voidaan toki argumentoida, että on turvallisempaa jos kaikkien autojen maksiminopeus on 50km/h ja lopettaa keskustelu)
Ihmiset haluavat maksimaalista holhousta. Monet kokevat etenkin takavetoisen vaaralliseksi (tämä on ihan tutkittu juttu) jos se työntää perää edes hieman sivulle, siksi oletettavasti niistä on tehty niin hysteerisiä että ei oikeastaan huomaa mikä vetotapa jos kaikki avustimet päällä. Bemarin markkinoidessa autojaan ajamisen ilolla ovat varmaankin jättäneet siitä syystä sen vähemmän holhoavan moden sinne myös yhden klikkauksen päähän.
 
Häh? Siis jos etsitään parasta talviautoa, niin vetotavalla ei ole merkitystä. On tottakai todennäköistä, että nelivedot pärjää. On aika älytöntä jatkuvasti tuoda keskusteluun "kato miten hyvin tää pärjää takavetoiseksi" tai "takavetoinen ei tietenkään pärjää yhtä hyvin", kun koko testissä halutaan selvittää paras talviauto, eikä paras takavetoinen nelivetoisten joukossa tms.
Talvivertailussa kieltämättä on täysin järjetöntä laittaa 2 vetoisia nelivetoisten joukkoon. Eihän niillä ole mitään mahdollisuutta vaikka hämmennyinkin miten hyvin sakut on vehkeet virittäneet.
Toisaalta olisi ollut varsin epäreilua (pelkästään hinnan takia) jos olisivat ottaaneet i5 M60 nelivetoisena tuonne mikä olisi oletettavasti piessyt mennentullen kaikki. Oletan että mersun vastaava 4matikkina olisi ollut varsin kova luu.
 
Talvivertailussa kieltämättä on täysin järjetöntä laittaa 2 vetoisia nelivetoisten joukkoon. Eihän niillä ole mitään mahdollisuutta vaikka hämmennyinkin miten hyvin sakut on vehkeet virittäneet.
Toisaalta olisi ollut varsin epäreilua (pelkästään hinnan takia) jos olisivat ottaaneet i5 M60 nelivetoisena tuonne mikä olisi oletettavasti piessyt mennentullen kaikki. Oletan että mersun vastaava 4matikkina olisi ollut varsin kova luu.
Sinällään kyllä hienoa, että tarjoavat helppoa tapaa muuttaa painotuksia omiin käyttötarpeisiin sopivimmiksi. Sekä näkee pelkkää yhteenvetoa tarkemmin mistä osakokonaisuuksista osioiden pisteen muodostuvat.

Ja en siis aiemmissa kommenteissa puhunut reaalimaailman tilanteista, vaan nimenomaan tästä talvitestistä ja sen asetettelusta & tulosten tulkitsemisesta.
 
Rivian on julkaissut uusia malleja. Tulevat saataville vasta 2026.

R2: 2026 Rivian R2: This Is It
R3: The Rivian R3 Is An Even Smaller Electric SUV
R3X: The Rivian R3X Is The Brand's First Performance EV

R3X on kyllä hemmetin hyvän näköinen.

rivian-r3x.jpg

rivian-r3x.jpg

rivian-r3x.jpg
 
^Kyllä tuo omaakin silmääni miellyttää, paitsi perän valopalkkia voisi vähän hienosäätää. Yleisellä tasolla muotoilua voi kyllä pitää jo riskialttiina, tuo saattaa olla isolle massalle liian retro samaan tapaan kuin Voltswagenin ID3 oli liian futuristinen Golfiin tottuneille.

 
"Annat ymmärtää, että Teslan aika on suuren tehon ansiota. Rata on kuitenkin luminen ja mutkainen ilman yhtäkään suoraa suoraa. Artikkelin mukaan ajonopeudet ovat luokkaa 70km/h, uskoisin kaikkien testissä olevien autojen saavuttavan tuon."
Ja outoa jankkausta, kun kerran on jo monta kertaa todettu, ettei vetotavalla ole väliä testin kannalta? Lisäksi on jo useasti todettu, ettei sillä ajallakaan vaikuta olevan merkitystä.

On tietysti väliä, mutta kierrosnopeudella ei sen takia ole väliä. Takavetoinen voi olla parempi ajettava talvikelissä kuin nelivetoinen, vaikka se ei radalla pärjäisi suoranopeuksienkaan takia.
 

Liitteet

  • 1709871477733.png
    1709871477733.png
    1,7 MB · Luettu: 61
Mulle kanssa tuli ihan heti mieleen sähköistetty Lada Niva tuosta Rivianin luomuksesta. Ruma.

Saaataisiinko seuraava vääntö aikaiseksi tästä :

Safiiri painelee haipakka ensi metrit. Meneekö tämä Muskin ihon alle :)

Kiihdytysvertailun nopeimmat TOP-25
1. 2024 Lucid Air Sapphire (20 tuumaa/21 tuumaa)*: 1,89 s
2. 2024 Tesla Model S Plaid (19 tuumaa): 1,99 s
3. 2024 Tesla Model S Plaid (21 tuumaa): 1,99 s
4. 2024 Tesla Model X Plaid (6 istuinta) (20 tuumaa): 2,5 s
5. 2024 Tesla Model X Plaid (6 istuinta) (22 tuumaa) 2,5 s
6. 2023 Porsche Taycan Turbo (21 tuumaa) 2,6 s
7.–11. 2024 Tesla Cybertruck Cyberbeast eri versiot 2,6 s
12. Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (20 tuumaa) 2,7 s.
13. GMC Hummer EV Pick Up (3x) 24 BM, (22 tuumaa) AT 3,0 s
14.–16. Lucid Air Grand Touring AWD eri rengasversioilla 3,0 s
17. Porsche Taycan S Cross Turismo (20 tuumaa) 3,0 s
18.–20. 2023 Rivian R1S QM neliveto eri rengasversioilla 3,0 s
21.–23. 2023 Rivian R1T QM neliveto eri rengasversioilla 3,0 s
25. 2024 Audi RS e-Tron GT (20 tuumaa) 3,1 s

*Auton rengaskoko
Lähde: InsideEV´s

Mitä hittoa tää nyt tarkoitaa ? Kiihtyy 3,6 sek kunhan alusta otetaan vähän pois vai ?


Myös Tesla Model Y:n hinnan ja suorituskyvyn hyötysuhde on parhaasta päästä. Auto irtoaa nollasta sataan 3,5 sekunnissa, tosin alkuvierityksen kymmenykset poistettuna.
 
Mitä hittoa tää nyt tarkoitaa ? Kiihtyy 3,6 sek kunhan alusta otetaan vähän pois vai ?
Tesla ilmoittaa luvut siten että auto rullaa. Ilmeisesti sähkömoottorit eivät ole kovin hyviä lähtemään nollasta niin ovat tuollaisen kikkailun tehneet.
 
Talviautotesti, uutta autoa ostava pohtii sähkiksen ja plugarin välillä, ei jonkin armejan maastoauton ja henkilöauton välilä (joo, joku voi mittiä Hummerria, mutta myyntimäärät...)

Varmaan joku rahamies voisi valita Hediniltä INEOS Grenadierin? Tai miksei normi hyväpalkkainen io-tekkiläinen jos tyytyy pieniveroiseen kuorma-autoversioon ja tyytyy köröttelemään. Yhden miehen visio tuo kuin DeLorean aikanaan. Moottori muistaakseni tulee Bemarilta.

Koska Kemiralta tulee auto!?
 
Lada Nivalta näyttää :tup:
Yleensä ne on kiinalaiset, jotka kopio länsimaisia autoja. Voi olla ihmiskunnan historiassa ensimmäinen kerta kun amerikkalainen kopio neuvostoliittolaista.
Mä saan tosta Rivianista fiiliksiä että se on vanhan mallin Lada Niva.
Mulle kanssa tuli ihan heti mieleen sähköistetty Lada Niva tuosta Rivianin luomuksesta. Ruma.

Lada Niva? Oikeasti? Kaikista vanhoista hatchbackeistä, joita R3 muistuttaa, mieleen tuli juuri Niva? o_O Onko täällä jotakin syvään juurtunutta vihaa Riviania kohtaan, josta en ole tietoinen? :D

Minulla tuli ensimmäisenä mieleen tämä: https://www.caranddriver.com/news/a45665098/1991-volkswagen-golf-country-auction/

1992-volkswagen-golf-country-4x4-5-speed-exterior-4-2-34851-653bc95d728cf.jpg
 
Onhan tossa R3:ssa selvä Niva-viba, ei sitä voi kieltää, todella "takapainoinen" auto ulkonäöltään. En kyllä tykkää tuosta ollenkaan, ei ole oikein tasapainoinen.

R2 taas keulan valoja lukuunottamatta istuu omaan silmään varsin hyvin, jos tuota saisi oikeasti Euroopassakin alle 50k niin olisi varmasti houkutteleva tapaus mutta tuskin tapahtuu koska tuo 45k taalaa hinnat alkaen on ilman mitään veroja, sitten vielä tullit yms.

Tekisi mieli sanoa että tuo on aika kova paketti jenkkimarkkinoille ja voi kyllä hyvinkin häiritä Model Y myyntiä.
 
Lada Niva? Oikeasti? Kaikista vanhoista hatchbackeistä, joita R3 muistuttaa, mieleen tuli juuri Niva? o_O Onko täällä jotakin syvään juurtunutta vihaa Riviania kohtaan, josta en ole tietoinen?
No se tuli itselläni sekunnin viiveellä mieleen, mikäs sille mahtaa. Ikoninen auto, voihan sen ottaa myös kunnianosoituksena.

Ihan tyypillinen tapa kaikissa amerikkalaisissa 0-100km/h, eikun siis 0-60mp/h testeissä:

Ompa typerä tapa. Joka tapauksessa se ei siis ole paikaltanlähtö. Voisivat luopua tuostakin.
Miksiköhän tuossa mainittiin erikseen tuo tesla, eikö ne testannu samalla metodilla kakki autot ? Jos ei, niin vielä typerämpää.
 
Miksiköhän tuossa mainittiin erikseen tuo tesla, eikö ne testannu samalla metodilla kakki autot ? Jos ei, niin vielä typerämpää.
Ei ne ole mitään testanneet.

Inside EV´s-julkaisu vertaili äskettäin täyssähköautojen kiihdytyskykyjä Yhdysvalloissa. Työmaa oli melkoinen, sillä tällä hetkellä myynnissä on pyöreästi 300 erilaista mallia ja versiota.

Vertailu suoritettiin valmistajien antamien teknisten tietojen perusteella.

Laittoivat tekniset tiedot vain exceliin ja sorttasivat ajan perusteella. Eli jenkkivalmistajat antaa "rollout" aikoja ja muut "oikeita".
 
Häh? Siis jos etsitään parasta talviautoa, niin vetotavalla ei ole merkitystä. On tottakai todennäköistä, että nelivedot pärjää. On aika älytöntä jatkuvasti tuoda keskusteluun "kato miten hyvin tää pärjää takavetoiseksi" tai "takavetoinen ei tietenkään pärjää yhtä hyvin", kun koko testissä halutaan selvittää paras talviauto, eikä paras takavetoinen nelivetoisten joukossa tms.
Artikkellin , testinn kannalta ei ole, muuta kuin siinä mielessä että testit, arvio menetelmät niin ettei vetotapa sinänsä vääristä arvioita/tuloksia.

Tuloksissa neliveto voi auttaa, esim vetopidossa, miksei muussakin, mutta tuo myös haasteita.

Kuten TM artikkelli osoitti että autonvalmistajalle nelivedon valinta ei yksinään riitä että menestyy talviautona, talvikeleissä. Tai ehkä vähän murtaa sitä mielikuvaa, mutta ainakin allekirjoittaneelle neliveto on kyllä edelleen mielikuvissa hyvän talviauton edellytys. Joutuu oikein pinnistää että ei sitä takaa ja että ilmankin voi pärjätä.


Rivian on julkaissut uusia malleja. Tulevat saataville vasta 2026.

R2: 2026 Rivian R2: This Is It
R3: The Rivian R3 Is An Even Smaller Electric SUV
R3X: The Rivian R3X Is The Brand's First Performance EV

R3X on kyllä hemmetin hyvän näköinen.

rivian-r3x.jpg

rivian-r3x.jpg

rivian-r3x.jpg
Kiitos postauksesta, ja kuvista.
Kuvat toimi ristiriitaisen olon, ensimmäisenä tuli mieleen Lada , että Volvo. Piti oikein goolettaa että onko joku putinin tuotos. (Reilu 10v vanha jenkki firma, rahoittajina ilmeisesti mm Amazon, Ford.)

Käyppä joskus kokeilemassa sähköauton kyydissä. Jos ei muuta niin sähkömoottorit on erittäin hyviä lähtemään nollasta.
Tässä yhteydessä se testin Volvon pikku sähkis taitaa olla Volvon nopein auto.
Mutta ehkä hänellä oli mielessä sähkövoimalinjan haasteet paikaltaan lähdettäessä, mistä aikanaan oli paljon keskustelua vetokoukkuista ja kärrypainoista puhuttaessa.
Sillä pienellä rullauksella voidaan varmaan saada näissä muutamassa sekunnissa sataan kiihtyvissä autoissa luvuissa näkyvää eroa.
 
Mutta ehkä hänellä oli mielessä sähkövoimalinjan haasteet paikaltaan lähdettäessä, mistä aikanaan oli paljon keskustelua vetokoukkuista ja kärrypainoista puhuttaessa.
Sillä pienellä rullauksella voidaan varmaan saada näissä muutamassa sekunnissa sataan kiihtyvissä autoissa luvuissa näkyvää eroa.
Aha, joo luulin että tässä puhuttiin tuosta kiihdytystestistä. Toki kärrykiihdytys voi olla eri, mutta en oikein välttämättä ymmärrä miksi kukaan pitäisi sitä tärkeänä jos laudat kyydissä ei kiihdytys ole niin repivää mitä ilman kärryä.
 
Ompa typerä tapa. Joka tapauksessa se ei siis ole paikaltanlähtö. Voisivat luopua tuostakin.
Miksiköhän tuossa mainittiin erikseen tuo tesla, eikö ne testannu samalla metodilla kakki autot ? Jos ei, niin vielä typerämpää.
Käyttävät tuota one foot rolloutia koska se on se tapa jota dragster radoilla käytetään (poistaa reaktioajat mittauksista) ja haluavat että myös nykymittaukset ovat vertailukelpoisia kaikkiin vanhoihin. Lehdet ym. testejä tekevät kyllä nykyisin ilmoittaa yleensä molemmat lukemat, eli rollout lähdön ja täysin paikaltaan.
 
Aha, joo luulin että tässä puhuttiin tuosta kiihdytystestistä. Toki kärrykiihdytys voi olla eri, mutta en oikein välttämättä ymmärrä miksi kukaan pitäisi sitä tärkeänä jos laudat kyydissä ei kiihdytys ole niin repivää mitä ilman kärryä.
Oli siis arvailua mistä mielikuva sähkiksen huonosta kiihtyvyydestä.

Kärryjutussa ei ole niinkään siitä kyse millainen kiihtyvyys, vaan siitä että lähteekö kärrynkanssa liikkeelle lainkaan tasaiselta/pienestä kuopasta. (ja toinen se että pystyykö sen toistamaan).

Siis kyse teknisestä toteutuksesta ja sähkömoottorin ominaisuudesta, missä pyörivän osan paikallaan ollessa asennosta riippuen momentti voi olla pieni, ja se eri vaihteiden, luistavien kytkinten ym puuttuessa matka ei ala. välitykset sovitettu sinne toiseen ääripäähän ylettyväksi.


Tosin, jos on lukennut suurin piirtein mitätahansa päivä ja viikkolehtiä, niin sähkisten hyvä kiihtyvyys on niin usein toisteltu sähkövoimalinjan vahvuus. Kuplaantua voi, ja tämä sähkisketju on toki ihan oikea paikka tulle tutustuun ja hienoa että kysytään ja kyseenalaistetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuosta pienestä takaylityksestä hyötyä jos on huono maasto mutta aika erikoinen ratkaisu sähköautoon. Ja tuntuu tosiaan että laatikkomaisuus (aerodynamiikan ehdoilla) on jotenkin muodissa (KIA EV9 etc). Rivianin tehdas jenkeissä on muuten jäätävän kokoinen.
 
Onhan tuosta pienestä takaylityksestä hyötyä jos on huono maasto mutta aika erikoinen ratkaisu sähköautoon. Ja tuntuu tosiaan että laatikkomaisuus (aerodynamiikan ehdoilla) on jotenkin muodissa (KIA EV9 etc). Rivianin tehdas jenkeissä on muuten jäätävän kokoinen.
Peräkärry, Niva, Tesla, ilmeisesti Rivan r3, tuolla ei kerrota mittoja, mutta kuvan perusteella pieni takaylitys voi olla eduksi kun ajaa jyrkkään nousevaan parkkihallin ramppiin. Alas taittuva, niin taitaa pohja olla ennemmin.
Mutta jos kyse Niva kokoluokkaa pienemmästä, niin kyse ihan vain siitä että pieni auto.
 
Luulin että tuo oli joku Teslan ihan oma keksintö mutta @PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼ sivisti minua että se on USA tapa.

Ei se ole autovalmistajilla tapana USA:ssa myöskään ilmoittaa noin, vaikka drag raceissa voisi olla. Teslakin ilmoittaa ainoastaan muutamissa malleissa asian noin, esim. juuri Plaidissa, joka ei muuten saavuttaisi tuota 2s rajapyykkiä. Eli pelkkä markkinointi/silmäänpissimiskikka.
 
Katoin ite ensin, että korotettu pata-kaks-laiska (127) Fiiatti, mutta country golffihan tuo on.
 
Kyllä se aivan älyttömän lähellä golffia on.
Se mitä tulee ensinnä meileen varmaan ihan siitä kiinni mitkä malli on tutumpia.
Uutispostauksen ensimmäinen kuva , toi niin mieleen putinnin, sitä kautta Nivan. Mainoskuva takaa, niin milikuva jos syvällä, pohjoismaalaisena jostain syystä että varmaan nyt Polester Volvo tapailtu, vaikka valoitta varmaan enemmän nivaa ja valoilla jotain muuta.

Edestä on sitten niin upea, että tuki mielikuvaa, jotain omaa pitänyt saada, niillä ledilampuilla mitä Alista tuli. Jäi vain miettiin, minka vuosikymmenen ruminautokisan voittaja lähinnä.

Ei sillä että sillä ulokonäöllä olisi väliä jos ei ikkunasta näy, mutta kun ei tuosta oikein muuta ole saanut irti.

(*
Jotekin nyt vain näytti että lavalla tuotu joku kyhäelmä joka maalattu maalilla mitä sattu olemaan, panssati/auto tehtaan varastossa.
 

Liitteet

  • kuva_2024-03-08_120429949.png
    kuva_2024-03-08_120429949.png
    1,2 MB · Luettu: 52
Vähiten huonoimman vaihtoehdon valintaahan tämä kilpajuoksussa valtiota vastaan tämä on.
 
https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html

Onnea vaan Suomenkin autokannan sähköistymistavoitteille.
Sori paljastan klikin.

Euroopan parlamentti on hyväksynyt päätöksen että sähköautojen CO2 päästöt ilmoitetaan teknologia neutraalisti, eli sähköauto ei ole automaattisesti hiili päästötön.

Kommenttisi kuullosti sarkastiselta, en tiedä mitä ajattelit, mutta sähköautot on edelleen tehokas väline päästöjen vähentämiseen eikä päätös sen tehokkuutta tegnologiana heikennä. Meillä sähkö on keskimäärin vähäpäästöistä ja on päästökaupanpiirissä. Päätös voi vaikuttaa niihin hallinollisiin konsteihin, ehkä voi vauhdittaa sähköautonhankitatukien käyttöä. Ja tai voi siirtää polttomoottoriautojen käytön verotusta enemmän polttoaineen verotukseen. Mikä voisi vauhdittaa sitä sähköistymistä. (*

Euroopanlaajuisesti voi johtaa siihen että sähköistyminen kehittyy nopeammin siellä missä päästötäntä sähköä, mikä voisi vauhdittaa meillä sähköistymistä. Artikkelli ei ihan avannut yksityikohtia.



(*
Jos polttiksen omitaminen halpenee, mutta ajaminen kallistuu, niin voisi alentaa kynnystä hankkia sähkis, jos ajoa enemmän, ja jos ajoa on vähän, niin vanha polttis voisi olla kannattavampi. Tai jos satunnaisia polttistarpeita, niin sähkis millä isoimmat ajot.
 
Hauskasti "uusi laskentatapa on nykyistä mallia selvästi teknologianeutraalimpi", vaikka vain sähkölle pitää ilmoittaa itse autosta riippumattomat kulut.
 
Tässä voidaan periaatteessa ottaa huomioon myös valmistuksen muut toimet, esim. ympäristön osalta. Jos valmistetaan ilman harvinaisia maametalleja, kierrätetystä materiaalista sisätilat ja vaikkapa tehdas kierrättää lähes 100% käyttämästään vedestä niin autovero olisi pienempi kuin joku louhittu päästörajaamaton auto Kiinasta roudattuna. Tietty autovero voitaisiin myös määritellä ajoneuvo/omistajakohtaisesti ja/tai "tankattuun" sähköön tulisi vero mikäli sähkön alkuperä ei ole päästötön (tai alennus uusiutuville).

Päästöjä laajemmin mukaan ottava laskuri toimisi sinänsä myös epäsuorasti lisäverona kiinalaisille autoille.
 
Jatkoin käyttövoimaketjuun
Hauskasti "uusi laskentatapa on nykyistä mallia selvästi teknologianeutraalimpi", vaikka vain sähkölle pitää ilmoittaa itse autosta riippumattomat kulut.
Kannata tegnologia neutraalia lähestymistä, mutta aiemmin postatun linkin artikkeli jätti paljon kysymyksiä. Ja jättimielikuva että valmistajan pitäisi tietää käyttäjän sähkön hiilijalanjälki. Sehän on ihan mitä sattuu.

No ehkä siinä on se ajatus että ilmoitettaan se paljonko sitä sähköä pitää verkosta imeä ja mitä se tarkoittaa hiilitonneina eri tuotanto alueilla. Ja miten sitten kansallisesti hoidetaan mahdolliset hiilipohjaiset verotukset.

Ja koska EU alueella sähköntuotanto on päästökaupassa, niin ei sen pitäisi olla se juttu sähköauton kannalta.

Artikkellin mukaan se juttu on siinä että sähköistyminen kohdentuisi sinne missä vaikutus isompi, ja esim hiilisähköalueilla olisi mahkuja vähäpäästöisellä polttiksella ja suosisi vähäpäästöisiä polttoaineita. Jos sybteettinen polttoaine tehokkaampi ratkaisu kuin suora-akkusähkö.
 
Tämähän sataa varmaan aurinkopaneelit hankkineiden laariin, sillä pakkohan tuo on huomioida päästöjä laskiessä jos lataa itse tuotetulla sähköllä.
Ei taida onnistua. Silloin pitäisi myös laskea paneeleiden nimelliskapasiteetin käyttöaste. Paneelien valmistuksen päästöt on samat oli se paneeli käytössä Espanjassa tai Suomessa mutta tuotto aivan erilainen. Hommahan tulee menemään suurilla linjoilla suurten energiayhtiöiden statistiikan mukaan. Tarkemmin ajatellen ei se taida mennä suurten toimijoidenkaan kanssa niin että tuulivoimaloiden päästöjä laskettaisiin käyttöasteen mukaan eri maissa. Taitaa mennä enemmän teoriatasolla suurilla viivoilla kuin reaalimaailmassa joka suhteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni TM:n nykyinen tyyli testata autoja sekaisin käyttövoimasta riippumatta on hyvä. Sähköautot ovat kuitenkin jo valtavirtaa ja todellinen vaihtoehto monelle asiakkaalle, joten miksi kohdella niitä omana ryhmänään? Testataan ja vertaillaan reilusti
Mielestäni ei koska syyt hankkia sähköauto liittyvät useimmin esim. kilometrikustannuksiin, kuin siihen millä voimalinjalla pääsee parhaiten kusematta Kuuhun ja takaisin. Mielestäni vähän appelsiinien vertaamista omenoihin.
 
Mielestäni ei koska syyt hankkia sähköauto liittyvät useimmin esim. kilometrikustannuksiin, kuin siihen millä voimalinjalla pääsee parhaiten kusematta Kuuhun ja takaisin. Mielestäni vähän appelsiinien vertaamista omenoihin.
Sähköauton ostajia kyllä kiinnostaa ne talviauto ominaisuudet ja turha niitä erillään verrata, vaan nimenomaan rinnan. Saa helpommin käsityksen kuinkapaljon joutuu tinkimään, vai joutuuko lainkaan jos vain km kustannustentakia sähkistä valitsee.
Ja monella se sähköautovalinta perustuu vahvasti ihan muihin juttutihin ja tuo kantama on lähinnä se mikä painaa vaakakupissa vastaan ja saa miettiin onko se kynnyskysymys, estä hankkia sähkis. Nätisti sekin yksittäinen ominaisuus menee tuossa sekatestissä.
 
Sähköauton ostajia kyllä kiinnostaa ne talviauto ominaisuudet ja turha niitä erillään verrata, vaan nimenomaan rinnan. Saa helpommin käsityksen kuinkapaljon joutuu tinkimään, vai joutuuko lainkaan jos vain km kustannustentakia sähkistä valitsee.
Samaa mieltä. Toisaalta esim. TM:n talvitestissä oli kohta etenemiskyky/toimintamatka tms. jossa yhdenkään nykyisen sähköauton ei objektiivisesti arvioiden tulisi pärjätä polttomoottoriautoille. Silti esim. Teslalla oli tuossa 10, kun Auriksella 9, joka on ihan naurettavaa. Jos halutaan tehdä testejä, jossa kaikki autot ovat rinnan, niin kriteereiden pitäisi olla täsmälleen samat kaikille eikä osa-alueita rajata sillä tavalla, että sähkö/polttomoottoriautojen ilmeiset eroavaisuudet eivät tule selvästi esille.
 
Samaa mieltä. Toisaalta esim. TM:n talvitestissä oli kohta etenemiskyky/toimintamatka tms. jossa yhdenkään nykyisen sähköauton ei objektiivisesti arvioiden tulisi pärjätä polttomoottoriautoille. Silti esim. Teslalla oli tuossa 10, kun Auriksella 9, joka on ihan naurettavaa. Jos halutaan tehdä testejä, jossa kaikki autot ovat rinnan, niin kriteereiden pitäisi olla täsmälleen samat kaikille eikä osa-alueita rajata sillä tavalla, että sähkö/polttomoottoriautojen ilmeiset eroavaisuudet eivät tule selvästi esille.
"Päätimme arvioida eri käyttövoimien energiankulutusta suhteessa kunkin käyttövoiman yleiseen tasoon."
"Sähköautojen arviointi jakautuu kahteen osioon, jotka ovat kulutus sekä toimintamatka ja pikalataus."

Vertailussa oli siis polttisten "kulutus" vastaan sähköauton "kulutus" + "toimintamatka ja pikalataus". Toimintamatkaa ei edes katsottu polttiksista. Jos tuossa olisi verrattu pelkkää kulutusta (kuten TM talvitesteissä yleensä on ollut tapana), niin sähköautothan olisivat voittaneet suvereenisti tuon kohdan.

Kun nuo tarkat mittaustulokset kuitenkin ovat saatavilla (ja netin laskuri mahdollistaa myös painotusten säädön haluamikseen), niin on nyt vaikea nähdä tässä isoa ongelmaa. Mielestäni ihan hyvää pohdintaa aiheesta avattu myös artikkelissa.
 
Mielestäni ei koska syyt hankkia sähköauto liittyvät useimmin esim. kilometrikustannuksiin, kuin siihen millä voimalinjalla pääsee parhaiten kusematta Kuuhun ja takaisin. Mielestäni vähän appelsiinien vertaamista omenoihin.
Itse en ainakaan hankkinut sähköautoa sen takia että se on sähköauto, eikä kilsakustannuksetkaan olleet edes top3 merkityksellisiä asioita.
Loppuviimein harkinnassa oli lisäksi plugari ja ihan pelkkä bensa. Eli ainakin itselle kelpaa tuollaiset vertailut missä verrataan autoja eikä käyttövoimia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 507 936
Jäsenet
74 400
Uusin jäsen
germit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom