Yleistä keskustelua sähköautoista

Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:

Mulla kesti ensiasennusrenkaat < 30k (Model 3LR), joista ekat 11k Saksassa. Mielestäni tuo on suht. nopea kuluma. Edellisellä MB:llä taisin ajaa samoilla kesiksillä kolme kesää ja n. 50k. Toki kyse voi puhtaasti olla renkaiden välisestäkin erosta, mutta en ole ainakaan noita Piloteja ostamassa tulevaksi kesäksi tuolla speksillä.
 
Mulla kesti ensiasennusrenkaat < 30k (Model 3LR), joista ekat 11k Saksassa. Mielestäni tuo on suht. nopea kuluma. Edellisellä MB:llä taisin ajaa samoilla kesiksillä kolme kesää ja n. 50k. Toki kyse voi puhtaasti olla renkaiden välisestäkin erosta, mutta en ole ainakaan noita Piloteja ostamassa tulevaksi kesäksi tuolla speksillä.
Tuo Nokian äijäkin sitä sano et nykyisin esiasennusrenkais on parikin milliä pienempi kulutuspinta, jolloin ne kuluu nopeasti vs uudet.
 
Miksei, eikö siellä kaikki lataa "ilmaisella" aurinkosähköllä? Verkosta tuleva sähköhän siellä lienee todella kallista.

Aikamoisessa kuplassa nyt eletään. Mutta ei, ei kaikki lataa ilmaisella aurinkosähköllä siellä alkuunkaan (vaikka electrekiä lukisi ja näin voisi kuvitella), joten kyllä se piuhasta taitaa useimmilla tulla (joka on kalliimpaa kuin täällä). Sen lisäksi bensa on niin paljon halvempaa siellä, että se hintaero kuroutuu kiinni entisestään.
 
Itselläni nyt vasta reilu 40tkm ajoa sähköautolla ja vähän vajaa vuosi. Suunnilleen puolet meni kesärenkailla ja puolet mennyt nyt kitkoilla. Ei ole kulunut yhtään sen kummemmin kuin edellisessäkään autossa joka oli Diesel. Saisihan nuo toki parissa tunnissa vaihtokuntoon kun laittaisi s3xy buttoneilla drift moden päälle ja menisi johonkin radalle, mutta normaaliajossa ei kyllä kulu enempää kuin millään muullakaan autolla. Kiihtyvyys on toki kova, mutta ei ole pakko painaa kaasua pohjaan asti aina, nopea mutta renkaille hellä kiihdytys on helposti tehtävissä.
 
Itselläni nyt vasta reilu 40tkm ajoa sähköautolla ja vähän vajaa vuosi. Suunnilleen puolet meni kesärenkailla ja puolet mennyt nyt kitkoilla. Ei ole kulunut yhtään sen kummemmin kuin edellisessäkään autossa joka oli Diesel. Saisihan nuo toki parissa tunnissa vaihtokuntoon kun laittaisi s3xy buttoneilla drift moden päälle ja menisi johonkin radalle, mutta normaaliajossa ei kyllä kulu enempää kuin millään muullakaan autolla. Kiihtyvyys on toki kova, mutta ei ole pakko painaa kaasua pohjaan asti aina, nopea mutta renkaille hellä kiihdytys on helposti tehtävissä.
Jos pilkkua viilataan ja esim. päästöjä lasketaan niin nousihan ne mahdollisesti paljonkin jos nykyisessä on suurempituumaiset ja/tai leveämmät.
 
Tuo Nokian äijäkin sitä sano et nykyisin esiasennusrenkais on parikin milliä pienempi kulutuspinta, jolloin ne kuluu nopeasti vs uudet.

Ainakin prätkärenkaissa on ollut viimeaikoina havaittavissa sellaista käytäntöä, että ensiasennusrenkaissa on ollut laatueroja samoilla spekseillä oleviin ei-OEM renkaisiin. Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.

Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?

 
Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.
Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?

Veikkaan osaksi olevan hullua salaliittoteoriaa, koska valmistusmaa vaihtelee noissa joka tapauksessa. Pilot Sport 4:stakin ilmeisesti valmistetaan kolmessa eri tehtaassa, eli niitä voi tulla joka tapauksessa eri maasta, eikä siinä välttämättä ole sen kummallisempaa tarinaa taustalla. Omani ovat tulleet Kiinasta, mutta johtunee siitä että MiCit tehdään siellä - järkeväähän ne sieltä on ottaa.

Mitä taas tulee paksuuteen, niin se on mahdollista. En yhtään epäilisi, etteikö tässä esim. Tesla olisi mielellään säästänyt ensiasennusrenkaissa jonkun verran tilaamalla pienemmällä määrällä kumia. Jos säästetään parin euron sadetunnistimista, niin miksei myös renkaissa.
 
Niin kaikki sähköautot kannattaisi ensisijaisesti tuoda Skandinaviaan ja Ranskaan jossa sähkö on hyvin vähäpäästöistä.
 
Niin kaikki sähköautot kannattaisi ensisijaisesti tuoda Skandinaviaan ja Ranskaan jossa sähkö on hyvin vähäpäästöistä.
EU kokonaispäästöjen kannalta kannattaisi kohdentaa tuet sinne missä paras hyöty. Esim Suomeen paljon ajavat autot.
Tosin sähköntuotanto on päästökaupassa ja sähköautoajamisen edullisuus itsessään kohdentaa oikein.
 
Huvikseen aloin tätä googlettamaan ja vastaus tässä:


Gasoline3140 grams per litre


Eli tosiaan aika paljon mutta ylivoimaisesti suurin osa tulee toki varsinaisessa polttotapahtumassa moottorissa.
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.
 
Ainakin prätkärenkaissa on ollut viimeaikoina havaittavissa sellaista käytäntöä, että ensiasennusrenkaissa on ollut laatueroja samoilla spekseillä oleviin ei-OEM renkaisiin. Eli ensiasennusrenkaat ovat laadultaan heikompia ja kuluvat nopeammin, ja ovat tehtykin jossain ihan eri tehtaassa kuin ne prätkäkaupasta ostettavat samanlaiset renkaat.

Tai niin jotkut väittävät, en tiedä onko tämä vain hullua salaliittoteoriaa?

Kyllä se on ihan yleistä, että tehtaan ensiasennusrenkaat ovat eri renkaita, kuin mitä muut samanmerkkiset renkaat on. Eikä se tarkoita, ettei ensiasennusrengas olisi laadukas. Riippuu toki varmasti eri merkeistä ja tapauksista, mutta näin yleisesti ensiasennusrenkaat on tehty pehmeemmästä seoksesta, jotta ajo olisi hiljasempaa, mukavampaa, enemmän pitoa yms. Näillä ominaisuuksillahan auton saa helpommin myytyä. Toki jos laatu = kestävyys niin siinä tapauksessa on vähemmän laadukkaita. Joillai merkeillä se on ihan selkeästi ilmoitettu, että tehtaan renkaat ovat erilaiset kuin muut samanmerkkiset renkaat esim. BMW:n Pilot Sport 4S "*"
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli ihan hyvä esimerkki, koska siitä löytyy näköjään Tire Reviews jopa:

Tuossa tapauksessa OEM rengas on ollut parempi kuin jälkikäteen ostettava.
 
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.

Siis maallikon viikonloppuna tekemä "selvitys" on lähteenä?

"I started to comb through dozens of scientific sources. But man, that is hard. It cost me my entire weekend!"

"And it was all very hard to read for a non-expert like me."

Petrokemian teollisuuden sivutuotteena tulee paljon muutakin kuin bensiini ja diesel.....
 
Tuo oli ihan hyvä esimerkki, koska siitä löytyy näköjään Tire Reviews jopa:

Tuossa tapauksessa OEM rengas on ollut parempi kuin jälkikäteen ostettava.

Niin, ja vielä lisätään se, että tehtaalta asennetut renkaat on usein sen autovalmistajan vaatimusten mukaan muokkailtu. Pieni kulutus, hiljaisuus, päästöt yms. tuo plussaa automerkille, renkaiden nopea kuluminen taas ei tuo mainehaittaa itse automerkille, kun syytetään siitä rengasmerkkiä.
TyreReviews mainittu niin lisätään vielä tämä:
 
Viimeksi muokattu:
Kun poltetaan litra bensiiniä, niin syntyy noin 2,3 kiloa Co2 päästöjä. Tämähän on vähemmän kuin tuo (lähde?) kaivamasi tuotannon lukema. Olisiko asia tosiaan näin?

EDIT:
Jaa lähde taisi olla tämä: Producing gasoline and diesel emits more CO2 than we thought

Eli siis 720g/litra olisi jalostuksen CO2 päästöt ja tuo noin 2,3 kiloa polttamisesta.
Autokalkulaattori käyttää Lutsey 2017 -mukaisesti bensiinin valmistukselle + hankinnalle 655 g CO2/l. Tuossa ei ole mukana biokomponenttivaikutusta. Etanolille vastaava on 446 g. Laskuri huomioi tämän polttoaineiden sekoitesuhteen mukaisesti, joka muuttuu ajan kanssa. Meidän 95E10:lle siis 634-645 g CO2/l.

Tuon lisäksi polttaminen tuottaa 2160-2254 g CO2/l riippuen 95E10:n sen hetkisestä etanolipitoisuudesta.

Yhteensä noin 2,85 kg +/- 0,05 kg.


Edit. Minulla oli vanha elinkaaripäästö etanolille. Nyt on korjattu autokalkulaattorin tuoreimmalla, 0,446 kg/l.
 
Viimeksi muokattu:
Autokalkulaattori käyttää Lutsey 2017 -mukaisesti bensiinin valmistukselle + hankinnalle 655 g CO2/l. Tuossa ei ole mukana biokomponenttivaikutusta. Etanolille vastaava on 914 g. Laskuri huomioi tämän polttoaineiden sekoitesuhteen mukaisesti, joka muuttuu ajan kanssa. Meidän 95E10:lle siis 668-682 g CO2/l.

Tuon lisäksi polttaminen tuottaa 2197-2273 g CO2/l riippuen 95E10:n sen hetkisestä etanolipitoisuudesta.

Yhteensä 2,91 kg +/- 0,045 kg.
Sisältyikö noihin lukuihin jakelun päästöt?
 
Sisältyikö noihin lukuihin jakelun päästöt?
Mielestäni kyllä sisältyy, sillä VBP on bensiinin elinkaarinen päästökerroin (0,655 kg/l) öljyn hankinnasta jakeluun.

Nyt huomasin, että olin laskenut etanolin vanhoilla luvuilla. Korjaan ne pikapuoliin.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-23-15-01-47-13_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-02-23-15-01-47-13_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    276,1 KB · Luettu: 9
MG 4 saanut hieman tylytystä talviominaisuuksista ja tehon katoamisesta jatkuvissa kiihdytyksissä. Harmi sinällään, koska vaikuttaa potentiaaliselta kulkupeliltä. Ainakin paperilla lähintä kilpailijaa BYD Dolphinia parempi.
 
MG 4 saanut hieman tylytystä talviominaisuuksista ja tehon katoamisesta jatkuvissa kiihdytyksissä. Harmi sinällään, koska vaikuttaa potentiaaliselta kulkupeliltä. Ainakin paperilla lähintä kilpailijaa BYD Dolphinia parempi.
No en tiedä miten harmi sinällään on että tuovat esiin auton olevan aivan totaalisen perseestä. Paperillahan voi olla vaikka ja mitä.
 
No en tiedä miten harmi sinällään on että tuovat esiin auton olevan aivan totaalisen perseestä. Paperillahan voi olla vaikka ja mitä.
Sinällään harmi, että rauta on pilattu huonolla softalla. Toki BYD kiittää, vaikka latausteho, ajettavuus ja akun esilämmitys jäävät jälkeen.
 
Ruottalaiset tais testata vanhalla versiolla olleen MG4:sen, eikös TM uutisoinu juuri samalla tavalla talvitestissä, mutta tekivät lisäartikkelin kun auto päivitettiin; muuttui merkittävästi.
 
Ruottalaiset tais testata vanhalla versiolla olleen MG4:sen, eikös TM uutisoinu juuri samalla tavalla talvitestissä, mutta tekivät lisäartikkelin kun auto päivitettiin; muuttui merkittävästi.

Jep. Ja uusimmassa TM:n talvitestissä ei huomautettavaa kuin ylihuolehtiva luistonesto ja hieman nypyttävä jousitus.

BTW: hiljaisempi kuin facelift Tesla, joka kyllä pistää miettimään minkälainen melutoosa vanhempi Tesla kolmonen oikein on/oli? Säälittävä esitys myös Volvo EX30:lla.
 
Pikkuhiljaa alkaa mediakin heräämään tuohon sähköautojen mahdollisiin ongelmiin todella liukkailla keleillä ja vahvasti takapainotteiseen regenerointiin kuten esim. Volvo EX30:n kanssa todettiin se todella häiritseväksi / vaaralliseksi. Miksi ei vaan voi kaikkiin koodata sitä täysin vapaasti rullaavaa moodia ilman regenerointia myös jarrua painaessa.
 
Tosissaa autonvalmistajat tuntuu olevan vielä todella hukassa ajomoodien kanssa. Ehdottomasti pitäis jokaises autos olla vapaasti rullaava moodi, eri asteisia regenerointeja ja täys 1 polkimen ajo pysähdyksiin saakka. En ymmärrä miten tää ees voi olla vaikeeta toteuttaa. Ite olen sitä mieltä, että 1 pedaali on paras ja kun pitäis sähköriä vaihtaa niin ärsyttävän monesta se puuttuu.

Ja myös, että se ajomoodi jää muistiin. Ei silleen että pitää joka kerta aktivoida.
 
Pikkuhiljaa alkaa mediakin heräämään tuohon sähköautojen mahdollisiin ongelmiin todella liukkailla keleillä ja vahvasti takapainotteiseen regenerointiin kuten esim. Volvo EX30:n kanssa todettiin se todella häiritseväksi / vaaralliseksi. Miksi ei vaan voi kaikkiin koodata sitä täysin vapaasti rullaavaa moodia ilman regenerointia myös jarrua painaessa.

Sitten taas toisaalla porukka valittelee kun regen ei ole riittävän voimakas kun joutuu jarrupoljinta käyttämään. Eli aika makuasioitakin nämä, ja varmaan ongelmatkin voi johtua osin siitä kun jokapaikassa arvostellaan jos regen ei ole tarpeeksi vahva. Valmistajat sitten menee tämän mukaan ja laittaa oletukseksi tehokkaan regenin kun asiakkaat sitä vaatii, ja sitten taas valitellaan kun perä heittelee liukkaalla.
Itse tykännyt tuon Enyaqin tavasta rullata vapaasti regenin ollessa oletuksena hyvin olematon. B-modea ei ole tullut kuin kerran kokeiltua enkä tykännyt siitä voimakkaasta regenistä yhtään. Tulee aina ratin läpysköistä säädettyä hidastuvuutta isommaksi jos näkee tarpeelliseksi. Joku muu taas varmasti haluaisi Enyaqiin tehokkaampaa regeniä ja yhden polkimen ajoa, josta taas itse en tykkää.
 
Onko tuo liukkaalla regenerointi enemmän takapotkuisten ongelma kun JarmonEV koitti saada jääradalla MY LR:ää irti jäästä regenillä siinä onnistumatta. Keskellä mutkaa nosti jalan kaasulta niin aavistuksen nytkähti mutta siinäpä se.

 
Onko tuo liukkaalla regenerointi enemmän takapotkuisten ongelma kun JarmonEV koitti saada jääradalla MY LR:ää irti jäästä regenillä siinä onnistumatta. Keskellä mutkaa nosti jalan kaasulta niin aavistuksen nytkähti mutta siinäpä se.

No luonnollisesti on, vain vetävät pyörät regeneroi ja jos vaan takana rege niin se on sama kuin jarrua painettaessa vain takarenkaat jarruttavat -> perä irti.
 
Onko tuo liukkaalla regenerointi enemmän takapotkuisten ongelma kun JarmonEV koitti saada jääradalla MY LR:ää irti jäästä regenillä siinä onnistumatta. Keskellä mutkaa nosti jalan kaasulta niin aavistuksen nytkähti mutta siinäpä se.

Ei ajanut erityisen kovaa, se voi vaikuttaa. Toisekseen jääradalla se tie on tasainen, urat puuttuu. Kelikään ei vaikuttanut miltään huonolta, pakkasta reilusti etelän +-0 feat vesijää olosuhteisiin nähden. Ihan mielenkiintoinen testi, mutta näkisin mieluummin liukkaan kelin harjoitteluradalla tehdyn version. Käytännön tasollahan tuo ei ole suuri ongelma, jos tiedostaa ominaisuuden autossaan. Silloin se ei yllätä.

e: En katsonut videota kuin pätkissä, testasiko tuo siis koko ajan nelivedolla :asif:
 
Sitten taas toisaalla porukka valittelee kun regen ei ole riittävän voimakas kun joutuu jarrupoljinta käyttämään. Eli aika makuasioitakin nämä, ja varmaan ongelmatkin voi johtua osin siitä kun jokapaikassa arvostellaan jos regen ei ole tarpeeksi vahva. Valmistajat sitten menee tämän mukaan ja laittaa oletukseksi tehokkaan regenin kun asiakkaat sitä vaatii, ja sitten taas valitellaan kun perä heittelee liukkaalla.
Nämähän on kaksi täysin eri tilannetta eli suuri regen on hyvä kesällä, kun pitoa on reilusti. Talvella liukkaalla taas se suuri regen voi olla ongelmallinen. Eivät ole mitenkään toisia poissulkevia toteuttaa molemmat toimivaksi.

Itse tykännyt tuon Enyaqin tavasta rullata vapaasti regenin ollessa oletuksena hyvin olematon. B-modea ei ole tullut kuin kerran kokeiltua enkä tykännyt siitä voimakkaasta regenistä yhtään. Tulee aina ratin läpysköistä säädettyä hidastuvuutta isommaksi jos näkee tarpeelliseksi. Joku muu taas varmasti haluaisi Enyaqiin tehokkaampaa regeniä ja yhden polkimen ajoa, josta taas itse en tykkää.
Jos Skodan toteutus on sama kuin Volkkarilla niin ei se D-asentokaan ole vapaa rullaus vaan auto päättää regenin määrän liikenteen ja olosuhteiden mukaan. Lisäksi D:lläkin jarrua painaessa auto käyttää ensiksi regeniä ennen kuin itse mekaaniset jarrut ottaa kiinni. Ei ideaalinen toteutus sekään.
 
Kehutaan nyt kun kerrankin on aihetta, bZ4X pärjäsi hyvin elbil24:n talvitestissä jää/lumiradalla, kun verrokkeina olivat Norjan kolme muuta myydyintä vastaavan kokoluokan nelivetoa Tesla Y, XC40 ja id4.

Summary:
- Best acceleration: bZ4X had the best grip and the fastest acceleration on both snow and ice, despite being the weakest car in terms of motor power. It beat the other three cars (Tesla Model Y, VW ID.4, and Volvo XC40) by a large margin.
- Best braking: bZ4X also had the shortest braking distance on slippery surfaces, thanks to its effective ABS system and traction control. It stopped two car lengths ahead of the second-best car (Volvo XC40).
- Best overall: bZ4X won both the acceleration and braking tests, proving that it has superior winter characteristics and traffic safety features. The page praises Toyota for its expertise in making cars with good off-road and four-wheel drive capabilities.
 
Tuohan riippuu ihan toteutuksesta eli voi olla nelikonkin ongelma kuten Volvo EX30. Etuvetoisella autolla todennäköisesti vähiten ongelmia.

Omassa pikku i3s takapotkussa regen ei ole ongelma, ajonvakautus nappaa kiinni heti jos vähänkään luistaa. Rullausmoodia ei ole, paitsi sopivalla kaasun asennolla. Pidän todella paljon tuosta toteutuksesta. Vanhoissa vuosimalleissa taas ongelma kuulemma on eli faceliftissä on parempi softa.
 
Tuohan riippuu ihan toteutuksesta eli voi olla nelikonkin ongelma kuten Volvo EX30. Etuvetoisella autolla todennäköisesti vähiten ongelmia.
EX30:sta saa kyllä OPDn pois päältä: "

Yhden polkimen ajo mahdollistaa energiaa talteen ottavan jarrutuksen vapauttamalla kaasupoljin. Kun se on kytketty pois päältä, kaasupolkimen vapauttaminen ei kytke jarruja.

Voit kytkeä yhden polkimen ajon päälle tai pois päältä näytössä."

Jos en väärin muista niin tuolle oli kolmekin asetusta (off, low, standard). Lienee vastaava kuin Polleissa.
 
Nämähän on kaksi täysin eri tilannetta eli suuri regen on hyvä kesällä, kun pitoa on reilusti. Talvella liukkaalla taas se suuri regen voi olla ongelmallinen. Eivät ole mitenkään toisia poissulkevia toteuttaa molemmat toimivaksi.


Jos Skodan toteutus on sama kuin Volkkarilla niin ei se D-asentokaan ole vapaa rullaus vaan auto päättää regenin määrän liikenteen ja olosuhteiden mukaan. Lisäksi D:lläkin jarrua painaessa auto käyttää ensiksi regeniä ennen kuin itse mekaaniset jarrut ottaa kiinni. Ei ideaalinen toteutus sekään.
Täysin vapaan rullauksen saa myös päälle ottamalla sen "ennakoivan ajon" pois asetuksista.
Asetuksen nimestä en mene takuuseen, mutta tuo on se asetus millä auto päättää aina "optimaalisen" regenin karttadataan ja sensoreihin pohjaten.

Jarrupolkimen toimintaan sillä ei tosin ole vaikutusta.

*Edit: Sama asetus löytyy tosiaan kaikista MEB-alustan autoista.
 
EX30:sta saa kyllä OPDn pois päältä: "

Yhden polkimen ajo mahdollistaa energiaa talteen ottavan jarrutuksen vapauttamalla kaasupoljin. Kun se on kytketty pois päältä, kaasupolkimen vapauttaminen ei kytke jarruja.

Voit kytkeä yhden polkimen ajon päälle tai pois päältä näytössä."

Jos en väärin muista niin tuolle oli kolmekin asetusta (off, low, standard). Lienee vastaava kuin Polleissa.
Itse en ole autoa ajanut vaan luotin tuon podcast-koeajon kommentteihin:
 
Tuo Teslan regeni on jotenkin todella häijyn tuntoinen esim. edes hieman kiillottuneella asfaltilla. Perä lähtee irti kaasua höllätessä todella terävästi ja kun sen yhdistää jotenkin muhjuiseen ohjaukseen tuntuu että lähtee totaalisesti kontrolli ihan hetkisen. Todellisuudessa auto ottaa kyllä kohtuullisesti, ainakin so far, homman haltuun mutta kyllä siinä ollaan tuntumassa kaukana esim. BMW:n hauskasta ja VW:n tylsästä - joskin todella onnistuneen kontrolloidusta tuntumasta. Toivottavasti Tesla tekee kotiläksyt ja parantaa tuota.

Esim. edes hieman liukkaalla tiellä missä itse kaistoilla hyvä pito, millä entisellä polttomoottorivaggineella meni todella luottavaisesti ohi kiihdyttämällä itse kaistalla, on Teslalla jotenkin todella härö painaa ohi juurikin agresiivisen regenin ja ohjauksen haasteiden yhdistelmän vuoksi: Autoon yksinkertaisesti ei tule sellaista kunnon tuntumaa ja se ei kaikissa tilanteissa toimi loogisesti vaan yllättää. Painokin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Ohi rauhallisilla liikkeillä liu'uttamalla pääsi ennen sen kummemmin ajattelematta - Teslalla pitää ylimääräisen actionin vuoksi kokoajan keskittyä aivan eri lailla.
 
Tuo Teslan regeni on jotenkin todella häijyn tuntoinen esim. edes hieman kiillottuneella asfaltilla. Perä lähtee irti kaasua höllätessä todella terävästi ja kun sen yhdistää jotenkin muhjuiseen ohjaukseen tuntuu että lähtee totaalisesti kontrolli ihan hetkisen. Todellisuudessa auto ottaa kyllä kohtuullisesti, ainakin so far, homman haltuun mutta kyllä siinä ollaan tuntumassa kaukana esim. BMW:n hauskasta ja VW:n tylsästä - joskin todella onnistuneen kontrolloidusta tuntumasta. Toivottavasti Tesla tekee kotiläksyt ja parantaa tuota.

Esim. edes hieman liukkaalla tiellä missä itse kaistoilla hyvä pito, millä entisellä polttomoottorivaggineella meni todella luottavaisesti ohi kiihdyttämällä itse kaistalla, on Teslalla jotenkin todella härö painaa ohi juurikin agresiivisen regenin ja ohjauksen haasteiden yhdistelmän vuoksi: Autoon yksinkertaisesti ei tule sellaista kunnon tuntumaa ja se ei kaikissa tilanteissa toimi loogisesti vaan yllättää. Painokin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Ohi rauhallisilla liikkeillä liu'uttamalla pääsi ennen sen kummemmin ajattelematta - Teslalla pitää ylimääräisen actionin vuoksi kokoajan keskittyä aivan eri lailla.
Voisi kuvitella että bmw kun on tehnyt vuosikymmeniä takavetovehkeitä niin on aikamoinen etulyöntiasema kokemuksesta mitä tulee hallittavuuteen myös sähköisissä. Pitihän sen manuaalivaihteisen bensabemarinkin pysyä käsissä jos liukkaassa mutkassa vähän turhan pienellä vaihtella nostaa kaasua.
Hyvin ovat sähkövehkeissäkin onnistuneet, ainakin -23 talvitestin perusteella i4 aivan upea ja omat kokemukset tukee testin tulosta.
 
Tuo Teslan regeni on jotenkin todella häijyn tuntoinen esim. edes hieman kiillottuneella asfaltilla. Perä lähtee irti kaasua höllätessä todella terävästi ja kun sen yhdistää jotenkin muhjuiseen ohjaukseen tuntuu että lähtee totaalisesti kontrolli ihan hetkisen. Todellisuudessa auto ottaa kyllä kohtuullisesti, ainakin so far, homman haltuun mutta kyllä siinä ollaan tuntumassa kaukana esim. BMW:n hauskasta ja VW:n tylsästä - joskin todella onnistuneen kontrolloidusta tuntumasta. Toivottavasti Tesla tekee kotiläksyt ja parantaa tuota.

Esim. edes hieman liukkaalla tiellä missä itse kaistoilla hyvä pito, millä entisellä polttomoottorivaggineella meni todella luottavaisesti ohi kiihdyttämällä itse kaistalla, on Teslalla jotenkin todella härö painaa ohi juurikin agresiivisen regenin ja ohjauksen haasteiden yhdistelmän vuoksi: Autoon yksinkertaisesti ei tule sellaista kunnon tuntumaa ja se ei kaikissa tilanteissa toimi loogisesti vaan yllättää. Painokin varmasti vaikuttaa negatiivisesti. Ohi rauhallisilla liikkeillä liu'uttamalla pääsi ennen sen kummemmin ajattelematta - Teslalla pitää ylimääräisen actionin vuoksi kokoajan keskittyä aivan eri lailla.

Riippuu varmaan mikä tesla. Itellä kolmosen perffi ja ajotuntuma on ihan älyttömän hyvä, regen ei kyllä perää heitä edes liukkaalla sivulle kun snowmode on välittömästi läsnä ja jarruttaa todella vakaasti, vaikka heittäis maksimi jarrun heti. Ja kun ei oikeasti ikinä nosteta maksimi regenillä, ei sitä jarruakaan pohjaan heti paineta.

Sit taas kun kävin viikolla koeajamassa Y mallia niin ohjaus oli ihan hirveä tuon perffin rinnalla. Ei mitään tuntumaa millään jäykkyysasetuksella, tosin siinä regen tuntui paljon miedommalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom