- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 886
Niin - homma toimii ajonvakautuksen avulla. Aivan kuten takavetobemmissäkin kun nostaa liukkaalla kaasua kurvissa pieni vaihde sisällä…Itellä takavetoisella kolmosella 65tkm ajoa takana eikä kertaakaan ole perä irronnut regenillä. Auto heikentää regenin tehoa automaattisesti liukkauden mukaan.
Oikein liukailla saa tahallaan yrittämällä vähän perää irtoamaan kaasulla kurvissa, mutta senkin auto oikaisee välittömästi ettei yhtään pääse leikkimään.
Samat haasteet ja riskit siinä ovat, eivätkä ne juuri muuksi muutu. Toisaalta samalla one-pedal modella etuveto-sähkis uhkaa sitten samassa tilanteessa muuttua pulkaksi joka puskee keula edellä ulos kurvista - ja taas ollaan ajonvakautuksen armoilla.
Jos tietokoneet toimivat kuten pitää, niin kaikki on ok. Ehkä jossain sohjovelli+jäätyneet urat+ jollain puolella vähän pitoakin corner-casessa ne tietokoneen taidot sitten pettävät, mutta voidaan kyllä olla aika varmoja, että noissa corner-caseissa 95% kuskeistakin pettää ja muuttuu matkustajiksi jos ajetaan ilman niitä ajoapuja.
Yksi asia mikä ehkä selkiyttäisi on se, että koko one-pedal driving kiellettäisiin - silloin ei ainakaan tarvitsisi arpoa, että tuleeko nyt jarruvoimaa väärässä paikassa. Jos jarruvoimaa annostellaan aina kuskin toimesta, niin ainakin se on silloin tietoisesti annosteltua ja jää auton aivojen hommaksi sitten päättää, että paljonko jarrutetaan milläkin akselilla ja minkä verran regenillä ja minkä verran jarruilla.
Tuokin vaan on vähän niin ja näin - moni ajaa kuitenkin ACC:llä / Travel Assistilla / Autopilotilla ja sehän kyllä tarpeen mukaan myös jarruttelee jos se arvioi, että omalla kaistalla tulee joku perä edellä vastaan, joten ilman one-pedaliakin auto voi jossain tilanteissa pistää yllättäen hidastuvuutta itse parhaaksi katsomillaan akseleilla / pyörillä.
—
En jaksa uskoa että tässä löytyisi jotain yhtä tiettyä juttua joka olisi niin paljon parempi ratkaisu kuin muut, että voisi sanoa sen olevan optimaalinen ja että kaikkien autojen pitäisi toteuttaa se.
Ainoa asia mikä oikeasti auttaisi on se, että ajatettaisiin niitä ajokortin kakkosvaiheen liukkaan radan harjotteluita parin vuoden välein ja jokainen mielellään omalla autollaan kävisi vähän kokeilemassa, että miten se auto käyttäytyy ääritilanteessa. Ei ole tapahtumassa…