"Kohti bensiinimoottorin hautajaisia" – BYD esitteli kymppitonnin lataushybridin ja 14000 euron sähköauton Kiinassa
Täyssähköisen BYD Qin Plus EV Honor Edition -mallin saa Kiinassa hieman yli 14000 eurolla.
Suomen markkinoillakin jo viiden auton mallistolla operoiva BYD hyökkää Kiinassa suosittujen tuontiautojen Volkswagen Lavidan ja Toyota Corollan kimppuun.
BYD on esitellyt kotimarkkinoillaan 109 800 juania eli 14 100 euroa maksavan version täyssähköautostaan ja 79 800 juania eli 10 250 euroa maksavan lataushybridin. Sähköauto on mallinimeltään BYD Qin Plus Honor Edition ja pistokehybridi BYD Qin Plus DM-i.
Kiinassa ilmestyvissä englanninkielisissä verkkolehdissä BYDin hintahyökkäystä kuvailtiin muun muassa "harppaukseksi kohti bensiinimoottorin hautajaisia"
Autoalalla toimivan konsulttitoimiston Suolein johtaja
Eric Han arveli BYDin lanseerausten vievän kiinalaisen autokannan sähköistymistä jälleen ison loikan eteenpäin.
– BYDillä on muskelia tuottaa ja suunnitella sähköisiä autoja, joiden hinta-laatu -suhde on hyvä ja jotka muotoilullaankin vetoavat tavalliseen kiinalaiseen ostajaan. Halvan hintaluokan sähköautot ovat nyt suuressa huudossa, sillä kuluttajien luottamus oman taloutensa kehitykseen on matalimmalla tasolla moniin vuosiin, sanoi Eric Han kiinalaisviestimien haastattelussa.
Täyssähköisen BYD Qin Plus Honor Editionin saa 48 tai 57,6 kilowattitunnin ajoakustolla varustettuna. Auton perusversion teho on 100 kilowattia (134 hv) ja vääntö 180 newtonmetriä. BYD kertoo malliversioiden toimintamatkaksi 420 ja 510 kilometriä, mutta ne ovat CLTC-standardilla mitattuja eivätkä siten verrattavissa Euroopassa käytettävän WLTP-standardin lukuihin.
Lataushybridille BYD kertoo sähköajon määräksi 55 kilometriä.
Kiinassa myytiin viime vuonna 30 miljoonaa henkilöautoa, joista joka neljäs oli täyssähköinen.