Yleistä keskustelua sähköautoista

Voiko sitä ees mieheks kutsua joka ei tykkää v10 murinasta tai edes jonkun 300 heppasen saksalaisen äänistä. No ei voi.
Muistelen kun aikoinaan (varmaan 10 vuotta sitten) tästäkin asiasta jonkun pärinään tykästyneen kanssa väittelin, kuinka hän todisteli että kyllä se V512 murina on tärkeintä autossa jne... ihmettelin hänelle ääneen miksi hän sitten omistaa jonkun diesel-Skodan? Tuleeko sen moottorista oikeasti sellaista Harley-Davidson tai Hewlett-Packard murinaa mitä hän hakee, eikö se ennemmin ole traktorin kolinaa? Ei antanut suoraa vastausta, myönsi kyllä ettei dieselissä ole samaa tunnetta...

Minulla auton äänekkyys menee samaan kategoriaan sen kanssa miten sakeaa ja kuinka paljon savua sen peräpäästä tulee tai kuinka paljon ratti ja kori tärisee ajaessa, eli mitä vähemmän, sitä parempi. Joillekin varmaan nuo kaikki ovat tärkeitä tunnelmanluojia, en tiedä.
 
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen. Ikävä kyllä suomessa saa laittaa kymmeniä tonneja lisää, lähes tuplata hinnan jos haluaa bensana saman auton.
Aika sama tilanne oli itsellä eli oma i4 meni venttiilin vaihtoon ja Enyaq tuli tilalle. Oma tuli tosin kuntoon reilussa viikossa, mutta kumminkin.

Olen vähän eri mieltä tuosta etteikö sähköiselläkin voimalinjalla olisi eroja autojen välillä. Skodassa oli pieni viive kaasunvasteessa mikä teki siitä saman tuntuisen ajaa kuin konsernin polttisvehkeet DSG:llä. Ikäänkuin pitäisi vaihtaa pienemmälle, ennenkuin auto alkaa kiihtymään kunnolla, mikä on sähköautossa outo fiilis. Jarruvasteessa myös oli sanomista eli jarrupolkimeen hipaisukin sai aikaan lähes täysjarrutuksen eli oli hankala ajaa pehmeästi. Yhdenpolkimen ajoa ei myöskään ollut tarjolla, vaan rullaus oli ainoa vaihtoehto. Pysähdyksiin asti siis, B mode siis oli kyllä tarjolla, mutta silläkin auto jäi rullaamaan kuten automaatti auto.

Itse voimalinjan lisäksi oli sitten toki eroa jousituksessa, joka oli yhtä aikaa huojuva ja pintakova, kun taas omassa on jämäkkä ja pintapehmeä. Yllättäen Skodan jousitus myös kolisi huonokuntoisella tiellä, vaikka mittarissa oli 400km. Oli siis ihan tuliterä auto kyseessä eli tuskin oli vielä päässyt nivelet löystymään. Tai saattoi se olla vaikka takaluukkukin tai jokin muu mikä kolisi, mutta takaa se tuntui tulevan ja mitään tavaroita siellä ei ollut kolisemassa.

Tietoviihdejärjestestelmän toimivuus oli kanssa aika kyseenalaista. Auton käynnistyksen jälkeen jos halusi säätää vaikka auto-hold asetusta (joka oli siis tehtävä näytöltä, kun bemarissa on sille suoraan nappi), niin valehtelematta meni lähemmäs 10 sekuntia, että valikko latautui näkyviin. Yleensä kun valikossa oli kerran käynyt, niin jatkossa se tuli nopeammin näkyviin, mutta aina käynnistyksen jälkeen ekalla kerralla uuteen valikkoon mennessä se lataili kauan. En tykännyt myöskään kartan ilmeestä ja toiminnoista (niiden puutteesta) enkä siitä, että radio meni aina koko näytön tilaan, eikä sitä saanut pakotettua pysymään kanavalistauksessa.

Kaikenkaikkiaan siis ihan hyvä perheauto ja kieltämättä tilaa oli ruhtinaalisesti. Ja mainitsemani asiat ei mitkään ole sellaisia, etteikö niistä pääsisi yli, mutta pointtina siis, että eroja kyllä on sähköautoajallakin. Bemari tuntuu kaikin puolin hiotummalta tuotteelta. Ja pitää ollakin, kun ottaa hintaeron huomioon.

Äänistä, niin omasta mielestä se Bemarin Iconic sound tuo kyllä lisää ajamiseen. Kyse ei ole pelkästään lapsellisesta päristelystä, vaan myös siitä, että kiihtyvyys tuntuu jotenkin luonnollisemalta kun myös ääntä tulee. Ja tämä ei ole pelkästään oma mielipide vaan kanssamatkustajat valittaa helpommin kiihdyttelystä, jos äänet on pois päältä. Jotenkin se ääni auttaa siihen, että nyt mennään eikä kiihtyvyys "yllätä". Minusta tuo Iconic sound myös kuulostaa "luonnolliselta" sähkömoottorin ääneltä ja ymmärrän sinänsä, ettei ole haluttu tuoda suoran kutosen ääntä, mikä olisi ihan keinotekoinen sähköautossa.
 
Skodassa oli pieni viive kaasunvasteessa mikä teki siitä saman tuntuisen ajaa kuin konsernin polttisvehkeet DSG:llä. Ikäänkuin pitäisi vaihtaa pienemmälle, ennenkuin auto alkaa kiihtymään kunnolla, mikä on sähköautossa outo fiilis.

Voisiko olla joku asetus? Itse olen kerran tuollaista Enyaqia ajanut ja se kyllä ampaisi ihan viiveettömästi liikkeelle.
Tuon ilmiön tosin tunnistan mm. Audi e-tron GT:stä: Jos ajomoodi (drive select vai mikä se nyt olikaan nimeltä) on comfort, niin painaessa kaasu pohjaan, se tekee juurikin tuollaisen viiveen, joka muistuttaa vaihteen vaihtamista pienelle, ennenkuin lähtee kunnolla liikkeelle. Jos taas ajomoodi on dynamic, niin lähtee täysiin viiveettömästi ja imaisee selän penkkiin.
 
Voisiko olla joku asetus? Itse olen kerran tuollaista Enyaqia ajanut ja se kyllä ampaisi ihan viiveettömästi liikkeelle.
Tuon ilmiön tosin tunnistan mm. Audi e-tron GT:stä: Jos ajomoodi (drive select vai mikä se nyt olikaan nimeltä) on comfort, niin painaessa kaasu pohjaan, se tekee juurikin tuollaisen viiveen, joka muistuttaa vaihteen vaihtamista pienelle, ennenkuin lähtee kunnolla liikkeelle. Jos taas ajomoodi on dynamic, niin lähtee täysiin viiveettömästi ja imaisee selän penkkiin.
Paikaltaan lähtiessä tuossa on jonkunlainen viive tai tai loivennus samaan tapaan kuin muinaismoottoreissa joissa kaasupolkimen asento on vain pyyntö moottorinohjaukselle. Ei ole kyllä häirinnyt näin kohta 50tkm aikana. Sen sijaan häiritsevä on luistoneston tai ajonvakautuksen aiheuttama viive. En oikein tiedä millä perusteilla se kytkeytyy päälle mutta mahdollisesti joku sivuttaiskiityvyys tms. saa aikaan sen että kaasuun tulee useamman sekunnin viive. Joskus risteyksestä kun haluaisi 90 aseteen käännöksen aikana/jälkee antaa soppaa koneelle niin auto sanookin että kattellaan keväämmällä.
 
Aika sama tilanne oli itsellä eli oma i4 meni venttiilin vaihtoon ja Enyaq tuli tilalle. Oma tuli tosin kuntoon reilussa viikossa, mutta kumminkin.

Olen vähän eri mieltä tuosta etteikö sähköiselläkin voimalinjalla olisi eroja autojen välillä. Skodassa oli pieni viive kaasunvasteessa mikä teki siitä saman tuntuisen ajaa kuin konsernin polttisvehkeet DSG:llä. Ikäänkuin pitäisi vaihtaa pienemmälle, ennenkuin auto alkaa kiihtymään kunnolla, mikä on sähköautossa outo fiilis. Jarruvasteessa myös oli sanomista eli jarrupolkimeen hipaisukin sai aikaan lähes täysjarrutuksen eli oli hankala ajaa pehmeästi. Yhdenpolkimen ajoa ei myöskään ollut tarjolla, vaan rullaus oli ainoa vaihtoehto. Pysähdyksiin asti siis, B mode siis oli kyllä tarjolla, mutta silläkin auto jäi rullaamaan kuten automaatti auto.

Itse voimalinjan lisäksi oli sitten toki eroa jousituksessa, joka oli yhtä aikaa huojuva ja pintakova, kun taas omassa on jämäkkä ja pintapehmeä. Yllättäen Skodan jousitus myös kolisi huonokuntoisella tiellä, vaikka mittarissa oli 400km. Oli siis ihan tuliterä auto kyseessä eli tuskin oli vielä päässyt nivelet löystymään. Tai saattoi se olla vaikka takaluukkukin tai jokin muu mikä kolisi, mutta takaa se tuntui tulevan ja mitään tavaroita siellä ei ollut kolisemassa.

Tietoviihdejärjestestelmän toimivuus oli kanssa aika kyseenalaista. Auton käynnistyksen jälkeen jos halusi säätää vaikka auto-hold asetusta (joka oli siis tehtävä näytöltä, kun bemarissa on sille suoraan nappi), niin valehtelematta meni lähemmäs 10 sekuntia, että valikko latautui näkyviin. Yleensä kun valikossa oli kerran käynyt, niin jatkossa se tuli nopeammin näkyviin, mutta aina käynnistyksen jälkeen ekalla kerralla uuteen valikkoon mennessä se lataili kauan. En tykännyt myöskään kartan ilmeestä ja toiminnoista (niiden puutteesta) enkä siitä, että radio meni aina koko näytön tilaan, eikä sitä saanut pakotettua pysymään kanavalistauksessa.

Kaikenkaikkiaan siis ihan hyvä perheauto ja kieltämättä tilaa oli ruhtinaalisesti. Ja mainitsemani asiat ei mitkään ole sellaisia, etteikö niistä pääsisi yli, mutta pointtina siis, että eroja kyllä on sähköautoajallakin. Bemari tuntuu kaikin puolin hiotummalta tuotteelta. Ja pitää ollakin, kun ottaa hintaeron huomioon.

Äänistä, niin omasta mielestä se Bemarin Iconic sound tuo kyllä lisää ajamiseen. Kyse ei ole pelkästään lapsellisesta päristelystä, vaan myös siitä, että kiihtyvyys tuntuu jotenkin luonnollisemalta kun myös ääntä tulee. Ja tämä ei ole pelkästään oma mielipide vaan kanssamatkustajat valittaa helpommin kiihdyttelystä, jos äänet on pois päältä. Jotenkin se ääni auttaa siihen, että nyt mennään eikä kiihtyvyys "yllätä". Minusta tuo Iconic sound myös kuulostaa "luonnolliselta" sähkömoottorin ääneltä ja ymmärrän sinänsä, ettei ole haluttu tuoda suoran kutosen ääntä, mikä olisi ihan keinotekoinen sähköautossa.
B moodin lisäksi ratin takaa löytyy ne läpyskät jolla saa moottorijarrun voimakkuutta säädettyä, oliskohan 4 eri asentoa.

Alustasta olen samaa mieltä ettei ole auton parhaita puolia. Mielestäni liian kova tällaiseen perhelimppuun jopa näillä 19" vanteilla. Maavaraa sentään on kohtuullisesti mutta enemmänkin saisi olla. Kolinat myös tuntuu olevan ominaisuus, pauke takaa ja naputus edestä.

Infotainmentissa käsittämätön juttu on se että auton 3D malli pitää joissain valikoissa tuoda siihen ruudulle. Ja kun prosessorissa on samat tehot kuin jossain taskulaskimessa niin tietäähän se että sen latautuminen välillä kestää. Parin minuutin jälkeen sitten yleensä toimii ihan hyvin etenkin kun ite pääsääntöisesti käytän vain carplaytä. Se että carplay toimii langattomasti ja samaten puhelin latautuu langattomasti on kyllä luksusta.
 
Voisiko olla joku asetus? Itse olen kerran tuollaista Enyaqia ajanut ja se kyllä ampaisi ihan viiveettömästi liikkeelle.
Tuon ilmiön tosin tunnistan mm. Audi e-tron GT:stä: Jos ajomoodi (drive select vai mikä se nyt olikaan nimeltä) on comfort, niin painaessa kaasu pohjaan, se tekee juurikin tuollaisen viiveen, joka muistuttaa vaihteen vaihtamista pienelle, ennenkuin lähtee kunnolla liikkeelle. Jos taas ajomoodi on dynamic, niin lähtee täysiin viiveettömästi ja imaisee selän penkkiin.
Comfort taisi tosiaan olla itsellä päällä eli voihan se selittää. Comfort on kylläkin omassa Bemarissakin yleensä arkiajossa ja siinä ei tuollaista viivettä silti ole. Mutta tavallaan ymmärrän pointin, että kaasua ei seurata liian äkkiä, jotta meno olisi pehmeää. Sattui sen verran liukkaat kelit sijaisauton ajalle, että senkään takia ei liiemmin tullut testailtua sporttisuutta ja eri ajomoodeja, mutta tuon verran huomasin kumminkin.
B moodin lisäksi ratin takaa löytyy ne läpyskät jolla saa moottorijarrun voimakkuutta säädettyä, oliskohan 4 eri asentoa.

Alustasta olen samaa mieltä ettei ole auton parhaita puolia. Mielestäni liian kova tällaiseen perhelimppuun jopa näillä 19" vanteilla. Maavaraa sentään on kohtuullisesti mutta enemmänkin saisi olla. Kolinat myös tuntuu olevan ominaisuus, pauke takaa ja naputus edestä.

Infotainmentissa käsittämätön juttu on se että auton 3D malli pitää joissain valikoissa tuoda siihen ruudulle. Ja kun prosessorissa on samat tehot kuin jossain taskulaskimessa niin tietäähän se että sen latautuminen välillä kestää. Parin minuutin jälkeen sitten yleensä toimii ihan hyvin etenkin kun ite pääsääntöisesti käytän vain carplaytä. Se että carplay toimii langattomasti ja samaten puhelin latautuu langattomasti on kyllä luksusta.
Läpyskät oli joo, mutta tarkoitin siis, että autoa ei saa täysin pysähtymään ilman jarrupoljinta. Ei edes B moodissa. Ei mikään valtavan iso asia tämäkään, mutta itse tykkään kaupungissa ja ruuhkassa yhden polkimen ajosta. Kovemmissa vauhdeissa sitten pienempi regen tai rullaus on järkevämpää.

Tuo alustan luonnehdinta kuulostaa juuri omalta kokemukselta. Hyvä tietää ettei ollut yksilövika.

Tuo 3D mallin piirtäminen on outo muotijuttu melkein merkistä riippumatta. Tesla sen varmaan aloitti ja nyt muut ovat sen kopioineet. Omassakin Bemarissa auton kuva vie 80% ruututilasta kulutusnäytössä, vaikka itse valitsisin siihen mielluummin jotain hyödyllistä. Ainoa mihin olen sitä 3D kuvaa käyttänyt, on katsoa missä kohtaa jarruvalot syttyy B moodissa kaasua nostaessa :D Tietysti tilannetta pahentaa, jos prossussa ei potku riitä sen esittämiseen. Omassa onneksi riittää eikä se oikeastaan hidastele missään tilanteessa.

Langaton Andoid Auto löytyy omastakin (carplay myös, mutta kun ei ole iPhonea), mutta aika vähän sitä tulee käytettyä, kun auton oma navi on vaan parempi. Se kun piirtää kartan hudiin ja esilämmittää akun laturille. Google maps näyttää hudissa vain nuolen eikä sen sijainti tunnu olevan yhtä tarkka tunneleissa kuin auton oman systeemin. Spotifykin löytyy natiivina.
 


Varsin onnistunut, eikös? Sääli, että kavennettu Passatista varmaan taloudellisuussyistä? Eli viidelle edelleen ei polttis-passat mittoja? Haittaako se auton leveys todella aerodynamiikkaa niin paljon. Ei näkynyt jollain videolla isofixejä keskellä? Liekkö totta?

Hauska nähdä nelivedon hinnoittelu.

Veikkaan, että Tesla Y edelleen kilpailukykyisemmin hinnoiteltu, mutta että tuollekin riittää ostajia.. On kuitenkin hierovaa penkkiä yms. hyvää varustetta saatavilla.
 
Näyttää myös olevan perinteiset integroidut kattokaiteet mikä iso plussa.
 

ja https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...78f06cbc4f&spc=ADAPTIVE_CRUISE_CONTROL&vc=Car

Mikähän näissä käytetyissä iPaceissa on vialla, kun ovat kuitenkin verrattain halpoja? Kalliita korjauksia, lämpöpumppua tms.?
Muistaakseni johonkin asti oli vaan 50kw lataus, mutta jos käyttötarkoitus on tiedossa niin kai tuon kanssa voisi elää?

Nuo iPacet on kyllä tuollaisia piilotettua premiumia, mutta kai sille syynsä on että noita ei näe juurikaan?
 
Varsin onnistunut, eikös? Sääli, että kavennettu Passatista varmaan taloudellisuussyistä?

Kavennettu? En löytänyt kuin ID7:lle 1862mm leveyttä ja Passatille 1832mm. Nämä siis mitat ilman sivupeilejä (joiden leveys taas ei paljoa merkitse sisätiloille).
 
iPace on janoinen, alkupään tuotanto oli ilman kolmivaihelatausta ja pikalataus vain 100kW. Jotain suht harvinaista on akuissa ryhmän mukaan ollut, suosittelen hakeutumaan jonnekin i-pace ryhmään tai sähköautot nyt facebookissa.

Ei se kaiketi surkea ole, varsinkin ajettavuutta kehutaan, mutta kun merkkipaaluna on Model Y tilanne on haastava. Muutkin ovat jo tulleet samalle jaolle kun Jagster on jo kuudetta vuotta samanlaisena.
 
I-Paceja on vapautunut paljon leasingfleeteistä mikä painaa sen hintaa. Järkyttävä arvonalenema on autolla ollut. Olen aika paljon sellaisella ajanut ja pidän ajettavuudesta hyvin paljon.
Mariinin pointit oli itselleni juuri ne I-Pacea vastustavat tekijät oman hankintaan, mutta kun kotona kuului että pitäisi saada neliveto ja rupesin katsomaan hintaa tuli sellainen ostettua. HSE ilma-alustoineen on aika maukas laite.
n. 30k kaikkine kuluineen talvirenkaineen maksoi 74tkm ajettu 12/18 I-Pace HSE.
 
Nissan Ariya tuli juuri kilpailukykyiseksi ensimmäistä kertaa hinnaltaan, 5-8 tuhatta mallista riippuen laskettu.
 
Ei. Ja triljoona kertaa rumempi kuin Passat. Näyttää madalletulta tusina SUV:ilta.
No eipä se nyt mitenkään voisi triljoona kertaa rumempi olla kuin ankea passatti, mutta ei tuo ulkonäkö kyllä mitään sen kummempia riemunkiljahduksia kyllä aiheuta.

Toisaalta, eipä mikään massamarkkinoille tarkoitettu auto ole juuri minkään näköinen, koska tärkeintä on että mikään ei saa ärsyttää.
 
arsin onnistunut, eikös? Sääli, että kavennettu Passatista varmaan taloudellisuussyistä? Eli viidelle edelleen ei polttis-passat mittoja? Haittaako se auton leveys todella aerodynamiikkaa niin paljon. Ei näkynyt jollain videolla isofixejä keskellä? Liekkö totta?

Hauska nähdä nelivedon hinnoittelu.

Kyllä minullekin kelpaisi. Sivuprofiili ihan onnistunut, mutta etuviistosta näyttää juurikin madallatuslta SUVi:lta.
Ilmeisesti hinta hitusen korkeampi kuin Sedanin ?
 
Pitäis täs kevään mittaan päivittää autoa isommaksi sähkäriksi (Leaf) kun tulee kolmas (ja viimeinen) lapsi. Ongelmaksi muodostuu, että mihinhän autoon mahtuu kolmet turhaistuimet vielä vuosia.
Itellä 20k ajoa vuosittain, mutta pks pyöritystä eli olen 40kWh Leafilla ihan hyvin pärjäillyt. Vähän alkanut noi E-tronit kiinnostelemaan kun alkaa saada tuossa omaan budjettiini <40k jo näitä eikä range haittaa itseä. Tesla X varmaan kans vaihtoehtona.. EQB/EQC mutta jälkimmäisessä hinnat nousee ja takapenkin leveys ei niin kummoinen. Eli missä sähkäreissä parhaat tilat kolmelle turvaistuimelle?
 
Kyllä minullekin kelpaisi. Sivuprofiili ihan onnistunut, mutta etuviistosta näyttää juurikin madallatuslta SUVi:lta.
Ilmeisesti hinta hitusen korkeampi kuin Sedanin ?
vw.fi Volkswagen ID.7 Tourer pari kuvaa. Moottori.fi juttu

Volkswagen ID.7 Tourer on yhtä pitkä kuin fastback. 4 961 mm pituus ja 2 971 mm akseliväli ovat identtiset. Myös korkeus ja leveys ovat samat. Aerodynaamiset kattokaiteet kuuluvat asiaan ja saatavilla on vielä Volkswagenin oma 460 litran suksiboksi. Esiinkäännettävän vetokoukun enimmäiskuorma on 75 kg, joten se soveltuu kahdellekin sähköpyörälle.

Uuden kattolinjan ansiosta tavaratilaa on 605 litraa (+73 litraa sedaniin verrattuna) ja istuimet kaadettuna 1 714 litraa. Lastausalueen maksimikoko on 1 948 mm kertaa 1 000 mm. Valittavana on myös koko joukko ratkaisuja tilan jakamiseen ja organisointiin.
Sisätiloja verrattiin sedaniin, ilmeisesti samat, mutta kattolinja pidempi tuo päätilaa

Nopeasti löytänyt sisämittoja selkeästi, mutta jos ulkomitat on isommat, niin pituus ja leveys suunnassa ei luulis tekevän tiukkaa vs passatti.

Edit, lisäsin passatin kuvia
 

Liitteet

  • kuva_2024-02-20_105803171.png
    kuva_2024-02-20_105803171.png
    1,9 MB · Luettu: 80
  • kuva_2024-02-20_105853847.png
    kuva_2024-02-20_105853847.png
    1,7 MB · Luettu: 82
  • kuva_2024-02-20_105913050.png
    kuva_2024-02-20_105913050.png
    2,1 MB · Luettu: 78
  • kuva_2024-02-20_115904483.png
    kuva_2024-02-20_115904483.png
    1,6 MB · Luettu: 57
  • kuva_2024-02-20_120007117.png
    kuva_2024-02-20_120007117.png
    1,7 MB · Luettu: 58
  • kuva_2024-02-20_120153912.png
    kuva_2024-02-20_120153912.png
    862,8 KB · Luettu: 57
Viimeksi muokattu:
Kyllä minullekin kelpaisi. Sivuprofiili ihan onnistunut, mutta etuviistosta näyttää juurikin madallatuslta SUVi:lta.
Ilmeisesti hinta hitusen korkeampi kuin Sedanin ?

Saksan hinnoissa farmarista löytyy alhaisemmin varusteltu versio halvemmalla, mutta jos lätkii varusteita niin about tonnin kalliimpi yläpäässä sedaniin nähden. Tosin ilmeisesti osalla markkinoista ilmalämpöpumppu on vakiona, joka saattaa muuttaa tuota alhaisinta hintapistettä.
 
Ei. Ja triljoona kertaa rumempi kuin Passat. Näyttää madalletulta tusina SUV:ilta.
Minusta näyttää ihan onnistuneelta. Edestä tulee mieleen umpikeulainen B3 Passat. Takaa joku Auris. Mutta jos vertaa sähköautoihin niin ei ollenkaan paha. Ei ole pianolakattua maskia edessä eikä ulos ponnahtavia ovenkahvoja eikä karmittomia ovia jne, siitä plussaa.
 
Kia EV9 näytti ainakin ulkoapäin tilavalta. Kai sinne takapenkille kannattaa silti mennä mittanauhan kanssa niin totuus paljastuu. Jos on paksut ovet niin syö tilaa.
Eikö tuota saa 6- tai 7-paikkaisena eli kyllä tuonne pitäisi heittämällä mennä 3 isoakin turvaistuinta taakse ja kaksi saa vielä helposti kulkemaan selkä menosuuntaan noiden kääntyvien istuinten ansiosta. Mahtuu vielä aikuinenkin taakse lasten kanssa istumaan.

2024-kia-ev9-gt-line-16.jpg
 
Käypä keväällä tutustumassa Renault Sceniciin.

Hyvännäköinen, mutta taitaa olla tääki tuolla 1.85m paikkeilla leveydeltään kuten ID4/Enyaqit . Pitää käydä kurkkaamassa keväällä!

Enyaqissa taitaa olla näistä ns. normihintaisista levein takapenkki eli se kannattaa tsekata.

Jep! Top3 vaihtoehtoina tämä. Pitää käydä koeajamassa. Koeistumassa käyty.

EV9 olisi kyllä mahtava vehje, jos sen joku <40k€ suostuisi myymään.. 6 ja 7 paikkaiset (EV9, Model X, EQB, Tang?) tavallaan kyllä ratkaisis 3-penkin ongelman, mutta tarpeeksi leveä takapenkki myös helpommalla.
 
Eiks se ole vain "venytetty Megane" noin kärjistetysti, onko sitä levennetty myös?
Vois sopia minulle, ottaen huomioon kuinka ahtaita taloyhtiöiden ja monien kauppakeskusten parkkipaikat ovat... Sitähän tässä kovasti mietin, noinkohan Tesla MY mahtuu järkevästi kotona parkkiruutuuni, pitäisi kai koeajolla testata. Enkä edes asu missään keskustassa vaan metsän keskellä olevassa kerrostalolähiössä, mutta parkkialueelle on haluttu aikoinaan tarpeeksi monta parkkiruutua, siksi ei ole leveydellä pilattu.
 
Pitäis täs kevään mittaan päivittää autoa isommaksi sähkäriksi (Leaf) kun tulee kolmas (ja viimeinen) lapsi. Ongelmaksi muodostuu, että mihinhän autoon mahtuu kolmet turhaistuimet vielä vuosia.
Itellä 20k ajoa vuosittain, mutta pks pyöritystä eli olen 40kWh Leafilla ihan hyvin pärjäillyt. Vähän alkanut noi E-tronit kiinnostelemaan kun alkaa saada tuossa omaan budjettiini <40k jo näitä eikä range haittaa itseä. Tesla X varmaan kans vaihtoehtona.. EQB/EQC mutta jälkimmäisessä hinnat nousee ja takapenkin leveys ei niin kummoinen. Eli missä sähkäreissä parhaat tilat kolmelle turvaistuimelle?
Tuotahan saa tuota e-NV200 40 kWh akulla 7-paikkaisena reilusti allekin tuon budjetin, olisi Leafiin tottuneelle luonnollinen päivityssuunta.
 
En ole varma milloin tämä on tapahtunut, mutta Polestar on laskenut nyt myös "karvalakki" kakkosen mallien hintoja. Aiemminhan oli kampanjaa, että Pilot-paketti veloituksetta ja neliveto takavedon hinnalla mutta nyt perus takavetoisetkin on hinnat laskeneet.

Standard Range Single Motor pilot-paketilla 46800€
Long Range Single Motor pilot-paketilla 51300€

Ainut mutta ja varsin iso sellainen on, että Plus-paketti joka sisältää lämpöpumpun ei edelleenkään kuulu mihinkään kampanjaan eikä sitä tietenkään voi ostaa yksinään vaan se pakotetaan Plus-pakettiin rapealla 4800€ hinnalla.

Loistava tilanne kuluttajille edelleen, kun hinnat laskee ja varustelu paranee.
 
"Kohti bensiinimoottorin hautajaisia" – BYD esitteli kymppitonnin lataushybridin ja 14000 euron sähköauton Kiinassa

Täyssähköisen BYD Qin Plus EV Honor Edition -mallin saa Kiinassa hieman yli 14000 eurolla.

Suomen markkinoillakin jo viiden auton mallistolla operoiva BYD hyökkää Kiinassa suosittujen tuontiautojen Volkswagen Lavidan ja Toyota Corollan kimppuun.

BYD on esitellyt kotimarkkinoillaan 109 800 juania eli 14 100 euroa maksavan version täyssähköautostaan ja 79 800 juania eli 10 250 euroa maksavan lataushybridin. Sähköauto on mallinimeltään BYD Qin Plus Honor Edition ja pistokehybridi BYD Qin Plus DM-i.

Kiinassa ilmestyvissä englanninkielisissä verkkolehdissä BYDin hintahyökkäystä kuvailtiin muun muassa "harppaukseksi kohti bensiinimoottorin hautajaisia"

Autoalalla toimivan konsulttitoimiston Suolein johtaja Eric Han arveli BYDin lanseerausten vievän kiinalaisen autokannan sähköistymistä jälleen ison loikan eteenpäin.

– BYDillä on muskelia tuottaa ja suunnitella sähköisiä autoja, joiden hinta-laatu -suhde on hyvä ja jotka muotoilullaankin vetoavat tavalliseen kiinalaiseen ostajaan. Halvan hintaluokan sähköautot ovat nyt suuressa huudossa, sillä kuluttajien luottamus oman taloutensa kehitykseen on matalimmalla tasolla moniin vuosiin, sanoi Eric Han kiinalaisviestimien haastattelussa.

Täyssähköisen BYD Qin Plus Honor Editionin saa 48 tai 57,6 kilowattitunnin ajoakustolla varustettuna. Auton perusversion teho on 100 kilowattia (134 hv) ja vääntö 180 newtonmetriä. BYD kertoo malliversioiden toimintamatkaksi 420 ja 510 kilometriä, mutta ne ovat CLTC-standardilla mitattuja eivätkä siten verrattavissa Euroopassa käytettävän WLTP-standardin lukuihin.
Lataushybridille BYD kertoo sähköajon määräksi 55 kilometriä.

Kiinassa myytiin viime vuonna 30 miljoonaa henkilöautoa, joista joka neljäs oli täyssähköinen.
 
Hämmentävintä tässä on se, että 10k eurolla saa lataushybridin tehtyä. Se on melkoisen monimutkainen laite kuitenkin verrattuna täyssähköautoon. Toki tässä hinnassa taitaa valtio olla vahvasti mukana.
Toivottavasti valtio subventoi :) Jos ei, niin kiinalainen halpuuttaminen on aika pelottava käsite.
 
Kiinassa saa softakehittäjä alle 5kk nettopalkallaan sähköauton. Suomessa taitaa olla lähemmäs 10kk.
 
Uusi Dacia Spring sähköisenä. 3,70 metriä pituutta, alle tonni painoa ja mm. V2L. Akku on vain 27 kWh ja lataukset hitaita, eli tällä ei vedetä rahtilaivoja trailerilla Lappiin. Hintaa noin 20k.

 
Dacia Spring ja 27kWh akku? Kai tuollaisellakin voi jotain käyttöä olla kakkos tai kolmos autoksi, mutta todennäköisesti siinä kohtaa on jo rahaa muutenkin autoissa kiinni (ja käytettävissä) niin paljon ettei noi ihan hinnat alkaen halpikset kiinnosta.
 
Tuo Dacia lienee tarkoitettu puhtaaksi kaupunkiautoksi etelä- ja keskieurooppaan.

Velipojalla on kauppakassina/työmatkakulkineena e-Golf 24kWh akulla ja toimii heidän kakkosautona OK. Mutta ykkösautoksi Suomessa tuollainen olisi kyllä mahdoton, jos ei talvella lataamatta pääse esim. TRE - HKI väliä yhteen suuntaan, niin onhan se hankalaa. Jos täytyy tuollaisella välillä edestakaisella matkalla tehdä kolme latausta, perillä ja matkalla kumpaankin suuntaan.
 
Mutta ykkösautoksi Suomessa tuollainen olisi kyllä mahdoton, jos ei talvella lataamatta pääse esim. TRE - HKI väliä yhteen suuntaan, niin onhan se hankalaa.

Mikä määritelmä tuo on? Omassa ykkösautokäytössäni en edes huomaisi, vaikka Tampere oisi kadonnut kartalta. En osaa edes sanoa pääseekö edes Model 3 tuota yhteen suuntaan ilman latausta talvella, kenties ei. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä, kuten ei monen muunkaan elämään.

Ei kaikki asu landella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 426
Viestejä
4 507 377
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom