- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 701
Tata ennen autoissa ei ole tapahtunut juuri mitaan kehitysta 20 vuoteen.Tuntuu ettei kehitys ole tuossa suhteessa kehittynyt 2-3 vuodessa juuri ollenkaan,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tata ennen autoissa ei ole tapahtunut juuri mitaan kehitysta 20 vuoteen.Tuntuu ettei kehitys ole tuossa suhteessa kehittynyt 2-3 vuodessa juuri ollenkaan,
Tata ennen autoissa ei ole tapahtunut juuri mitaan kehitysta 20 vuoteen.
tuo mun oli hiukan lappa heitto mutta koitin palauttaa maanpinnalle sita etta ei voi kauheasti vaatia kehitysta 3 vuoteen kun tuossa oli viela covidikin silla aikaa. Ainakin meidan firmassa sirupula pysaytti tuotekehityksen kehittamasta uutta ja jouduimme keskittymaan nykyisten tuotteiden hengissa pitamiseen eri mallin siruilla.No joo adaptiivinen vakkari, bluetooth ja muita hilavitkuttimia on tullut mutta ei kummoista kehitystä. Ja päästöissä on (pakotetusti) menty alaspäin; hybridit.
Luultavasti ei pääsisi vaikka olisi kaksi kertaa isompi akku (joko e-Golfissa tai tuossa Daciassa). En ole testannut mutta epäilen suuresti pääsisinkö minäkään 200km moottoritietä Helsingistä Tampereelle pakkasella talvella, vaikka akkua on (netto) 52kWh ja on pieniruokainen auto (WLTP toimintamatka jotain 395km). Ehkä juuri ja juuri, jos lataisin 100% täyteen, ei olisi kovin paha pakkanen ja ajaisin max 80km/h.
Mikä määritelmä tuo on? Omassa ykkösautokäytössäni en edes huomaisi, vaikka Tampere oisi kadonnut kartalta. En osaa edes sanoa pääseekö edes Model 3 tuota yhteen suuntaan ilman latausta talvella, kenties ei. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä, kuten ei monen muunkaan elämään.
Ei kaikki asu landella.
Enyaq ja kolme istuimella matkustavaa löytyy.Pitäis täs kevään mittaan päivittää autoa isommaksi sähkäriksi (Leaf) kun tulee kolmas (ja viimeinen) lapsi. Ongelmaksi muodostuu, että mihinhän autoon mahtuu kolmet turhaistuimet vielä vuosia.
Itellä 20k ajoa vuosittain, mutta pks pyöritystä eli olen 40kWh Leafilla ihan hyvin pärjäillyt. Vähän alkanut noi E-tronit kiinnostelemaan kun alkaa saada tuossa omaan budjettiini <40k jo näitä eikä range haittaa itseä. Tesla X varmaan kans vaihtoehtona.. EQB/EQC mutta jälkimmäisessä hinnat nousee ja takapenkin leveys ei niin kummoinen. Eli missä sähkäreissä parhaat tilat kolmelle turvaistuimelle?
Kaikki ei aja pelkästään lähikauppaan.
Joku 100km talvirange loppuu jo pääkaupunkiseudulla sahatessa jos pitää käydä vähän eri puolilla ja lämmittää pysähdysten jälkeen.
Ei kukaan 100km kaupunkitalvirangesta ole puhunutkaan, vaan 200km moottoritietä talvirange. Kaksi täysin eri asiaa.
Jos kaksi aikuista niin sitten menee hankalammaksi. Taakse mahtuu kaksi istuinta ja normi kaukalo keskelle mutta kolme isoa istuinta ei välttämättä etenkin jos reunimmaiset on isofix. Jos on todella pieni aikuinen tyyliin esiteinin kokoinen niin sitten voi mahtua kaksi penkkiä ja aikuinen taakse. Yksi iso tuoli sitten eteen.
Nyt kun nuorin kasvoi ulos siitä pienestä kaukalosta niin ei enää mahduta koko porukka autoon. Kunhan vanhin siirtyy korokkeelle niin sitten ehkä taas mahdutaan.
Ei kuule haittaa vaikka ollaan landella. Vaimolla on kylille työmatkaa vajaa 20 suuntaansa. JOS tuo olisi alustaltaan mukavuuspainotteinen ranskalaissukuinen eikä kuin originaali-mini kumijousineen niin menisi sorateilläkin mahdollisesti ihan jees. Tosin vaimo aikoinaan suuttui kun ostin tyttärelle vanhan Fabian. Se haukkui sen onnettomaksi kamalaksi koppimopoksi. Ei ole ajellut kuin Mondeoilla viimeiset 25 vuotta. Toisin sanoen jos tuo olisi hyvä ajaa ja lähempänä niitä sakujen hintoja eli reilusti alle 20K niin miksei?Mikä määritelmä tuo on? Omassa ykkösautokäytössäni en edes huomaisi, vaikka Tampere oisi kadonnut kartalta. En osaa edes sanoa pääseekö edes Model 3 tuota yhteen suuntaan ilman latausta talvella, kenties ei. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä, kuten ei monen muunkaan elämään.
Ei kaikki asu landella.
Oliko e2008 ja eCorsa 100% täynnä lähtiessä, ja paljonko oli akkua jäljellä Tampereella?Todistetusti ainakin e2008 ja eCorsa kulkee sillä öö 48kwh nettoakulla mittarin mukaan 100kmh nopeudella Tampereen motaria Kehä 1:ltä Tampereen keskustaan noin 10-13 asteen pakkasessa. Toki osan matkaa eco modella mutta kuitenkin.
Voi olla, mutta silti tuntuu että pikemminkin takapakkia on tullut kehityksessä sähköautojen kohdalla, ainakin kun miettii että saihan Seat Mii-sähköautoakin 2,5 vuotta sitten kampanjassa jollain 18k€ hinnalla tällä Suomessa, ja käsittääkseni siinä oli 32,3kWh nettoakku (36,8kWh brutto).tuo mun oli hiukan lappa heitto mutta koitin palauttaa maanpinnalle sita etta ei voi kauheasti vaatia kehitysta 3 vuoteen kun tuossa oli viela covidikin silla aikaa. Ainakin meidan firmassa sirupula pysaytti tuotekehityksen kehittamasta uutta ja jouduimme keskittymaan nykyisten tuotteiden hengissa pitamiseen eri mallin siruilla.
Tata myytiin nahdakseni tappiolla jotta saatiin firman paastoarvoja alemmaksi ja saastettiin veroissa. En ottaisia tuosta Daciasta niinkaan suuntaviivoja vaan esimerkiksi Citroenin uudesta joka on paljon enemman tuohon 20t hintaluokkaan.Seat Mii-sähköautoakin 2,5 vuotta sitten kampanjassa jollain 18k€ hinnalla
Kesällä varmasti riittää
Oliko e2008 ja eCorsa 100% täynnä lähtiessä, ja paljonko oli akkua jäljellä Tampereella?
Erään laskelman mukaan Tesla Model Y:n omistaja säästäisi viidessä vuodessa 11 000 dollaria vastaavankokoisen polttomoottorimaasturin omistajaan verrattuna.
Maakunnista Helsinkiin julkiset, Helsingistä maalle henkilöauto, jälkimmäisellä joutuu kyllä palaamaan takaisin.Mikä määritelmä tuo on? Omassa ykkösautokäytössäni en edes huomaisi, vaikka Tampere oisi kadonnut kartalta. En osaa edes sanoa pääseekö edes Model 3 tuota yhteen suuntaan ilman latausta talvella, kenties ei. Eikä silläkään olisi mitään merkitystä, kuten ei monen muunkaan elämään.
Ei kaikki asu landella.
Ainakin renkaita ostaessa on aina hinnassa erikseen merkitty kierrätysmaksu. Olisi vuosisadan kusetus mikäli renkaita ei oikeaoppisesti kierrätettäisi mutta silti liike perisi niistä sen maksun. Uskon myös edelleen että metsästä ja traktoripolkujen päästä löytyvät kummit ovat sinne ennemminkin yksityishenkilöiden kuin ammattimaisesti toimivien rengasliikkeiden jättämiä.Linkkaan tämän jutun tänne, mutta en tartu nyt rengaskulumaan, vaan poimin jutusta yhden kohdan :
Sitten tuohon rengaskulumaan kuitenkin. Kun autoilijat tulevat yhä laiskemmiksi vaihtamaan itse renkaita , niin tuskin renkaiden kierrätyksestä huolehditaan rengasliikkeissä. Laittavat vaan alle, eikö ? Hyvällä säkällä kierrätys toimii, paskalla säkällä ei.![]()
Sähköautosta karu tieto: Tuplasti polttomoottoriautoa ahnaampi
Huomattavasti keskimääräistä nopeammin kuluvat renkaat ovat sähköautojen ”heikko lenkki”.www.talouselama.fi
Linkkaan tämän jutun tänne, mutta en tartu nyt rengaskulumaan, vaan poimin jutusta yhden kohdan :
![]()
Sähköautosta karu tieto: Tuplasti polttomoottoriautoa ahnaampi
Huomattavasti keskimääräistä nopeammin kuluvat renkaat ovat sähköautojen ”heikko lenkki”.www.talouselama.fi
En tiedä ameriikaan huolloista, mutta uudelle autolle huoltokuluja 11000 taalan edestä kuullosta kyllä aika utopistiselta ! Ja kyseessä vielä säästö, ei kulut. On kyllä hyvin paksut sähköautolasit päässä laskeskeltu kuluja.
Hieman eri kierrätyksestä oli tässä kysymysAinakin renkaita ostaessa on aina hinnassa erikseen merkitty kierrätysmaksu. Olisi vuosisadan kusetus mikäli renkaita ei oikeaoppisesti kierrätettäisi mutta silti liike perisi niistä sen maksun. Uskon myös edelleen että metsästä ja traktoripolkujen päästä löytyvät kummit ovat sinne ennemminkin yksityishenkilöiden kuin ammattimaisesti toimivien rengasliikkeiden jättämiä.
Hyvä täsmennys ! Jotenkin meni ohi ja luulin puhutttavan huoltokuluista.Lainausta edeltävään kappaleeseen on kirjoitettu säästöjä saatavan ”huolto -ja polttoainekuluissa”, jolloin tuo 11000€ säästö viidessä vuodessa ei enää kuulostakaan niin hullulta sopivilla ajokilometreillä.
Eli siis mistä? Siitä että itse renkaiden sijaintia kierrätetään vaihtojen välillä akseleilla vaiko jostakin ihan muusta? Avaa nyt vähän ettei ihan yksipuoliseksi mene tämä keskustelu.Hieman eri kierrätyksestä oli tässä kysymys![]()
Keskustelupalstalla tuota kutsuttaisiin provoksi tai trollaamiseksi.En tiedä ameriikaan huolloista, mutta uudelle autolle huoltokuluja 11000 taalan edestä kuullosta kyllä aika utopistiselta ! Ja kyseessä vielä säästö, ei kulut. On kyllä hyvin paksut sähköautolasit päässä laskeskeltu kuluja.
No onneksi tuo oli vain eräs laskelma![]()
Sähköautojen rengaskulumasta meidän ympäristössä joskus keskusteltiin ja oli useampikin artikkelli aiheesta kaivettu esille. Niin lievä yleistys oli että jos ajotapa ei syö rengasta, niin sähköautoilijoilla kuluminen ei ole ongelma, mutta mainittu että ajotavalla iso merkitys, tehokkailla sähköautoilla se kuluttaminen onnistuu.Sitten tuohon rengaskulumaan kuitenkin. Kun autoilijat tulevat yhä laiskemmiksi vaihtamaan itse renkaita , niin tuskin renkaiden kierrätyksestä huolehditaan rengasliikkeissä. Laittavat vaan alle, eikö ? Hyvällä säkällä kierrätys toimii, paskalla säkällä ei.
Linkkaan tämän jutun tänne, mutta en tartu nyt rengaskulumaan, vaan poimin jutusta yhden kohdan :
”Kyselyn mukaan 39 prosenttia sähköautojen omistajista kertoi vaihtavansa autonsa rengaskerran kerran vuodessa."
Kommentoit asiaa lukematta referoimaani artikkelia. Sieltä se olis selvinnyt.li siis mistä? Siitä että itse renkaiden sijaintia kierrätetään vaihtojen välillä akseleilla vaiko jostakin ihan muusta? Avaa nyt vähän ettei ihan yksipuoliseksi mene tämä keskustelu.
Lisäksi sähköautojen käyttämien renkaiden rakenne voi vierintävastuksen vähentämiseksi olla tavanomaista kuluvaisempi.
Aivan, siitä pahoittelut, artikkelia en tosiaan lukenut. Uskoisin että Suomessa tuo kierrätys ei muodostu ongelmaksi kun meillä pääasissa kuitenkin vielä rengassarjat vaihtuu kesä- ja talvikausien välillä. Ammattimainen rengasfirma osaa kyllä merkitä että mikä rengas on ollut missäkin nurkassa että renkaat ovat rotaatiossa vähintäänkin akseleiden osalta.Kommentoit asiaa lukematta referoimaani artikkelia. Sieltä se olis selvinnyt.
Mutta joo, kyseessä oli renkaiden kierrätyksestä etu ja taka-akselien välillä.
Mutta miten tuo väite että vierintävastukseltaan pienet renkaat ( sähköautoisssa ?) ovat kulumisherkempiä.
Ihan tätäkään logiikkaa en osta mukisematta. Eikös tuollaiset kulumista kestävät renkaat ole lähtökohtaisesti kovempaa kumia joka kestää kulumista paremmin ( suurempi painoko sitten kompensoi tämän edun ? )
Tekeekö rengasfirmat tätä oikeasti ? En tiedä kun veivaaan itse renkaat alle. Mitä nyt seurannyt sesonkivaihtoa sivusta, niin tuntuuu olevan sen verran kiire, että eivät taida tehdä.Ammattimainen rengasfirma osaa kyllä merkitä että mikä rengas on ollut missäkin nurkassa että renkaat ovat rotaatiossa vähintäänkin akseleiden osalta.
Jos vertaat rengasta jotka optimoitu pieneen energiankulutukseen ja etsit renkaan joka on pitkäikäinen, kestää paljon ajoa, niin on ihan uskottava väite.Mutta miten tuo väite että vierintävastukseltaan pienet renkaat ( sähköautoisssa ?) ovat kulumisherkempiä.
Ihan tätäkään logiikkaa en osta mukisematta. Eikös tuollaiset kulumista kestävät renkaat ole lähtökohtaisesti kovempaa kumia joka kestää kulumista paremmin ( suurempi painoko sitten kompensoi tämän edun ? )
”Kyselyn mukaan 39 prosenttia sähköautojen omistajista kertoi vaihtavansa autonsa rengaskerran kerran vuodessa.”
Yeah right. Kertookin kaiken oleellisen artikkelin faktoista.
Vaikka sä et kulumaan tarttunutkaan ni mä tartun.Linkkaan tämän jutun tänne, mutta en tartu nyt rengaskulumaan, vaan poimin jutusta yhden kohdan :
![]()
Sähköautosta karu tieto: Tuplasti polttomoottoriautoa ahnaampi
Huomattavasti keskimääräistä nopeammin kuluvat renkaat ovat sähköautojen ”heikko lenkki”.www.talouselama.fi
Meillä on taksimittausringissä toistasataa autoa Suomessa etelästä pohjoiseen ja keskieurooppaa myöten.
On vaikeaa verrata yksiselitteisesti tietyn renkaan kulumaa eri autoissa, jos määrät eivät ole tilastollisesti merkittäviä, ja joka tapauksessa autot ovat hyvin erilaisia. Yleensä painavammassa sähköautossa on myös isommat renkaat, mikä kompensoi rengaskulumaa. Yksi pari mitä vertailtiin oli Tesla Model 3 ja MBC/E ICE, samalla renkaalla. Puolenkymmentä kappaletta molempia. Teslassa tietty puolet enemmän tehoa, mutta molemmat takavetoisia.
Tuloksissa oli melko suuri vaihtelu, riippuen ajoprofiilista ja kuskin ajotavasta. Muistaakseni pienin kulutus oli Teslalla, mutta se ajoi pitkää matkaa, kun taas Mersut olivat normaalissa taksikäytössä. Keskimäärin kulumisnopeus oli suunnilleen sama. Tesloissa oli enemmän kulumisvirhettä, sisäreuna edellä oli muutamassa autossa kuluneet takarenkaat, siis todennäköisesti kuluneet puslat. Tehokkaassa autossa viallinen alusta syö kyllä renkaat nopeasti.
Sähköauton luistonesto on paljon parempi ja nopeampi kuin ICE-autossa, on toki kiinni valmistajasta paljon sallii luistoa. Renkaathan kuluvat vain kun ne luistavat ja toisaalta luistavat aina kun tuottavat voimia.
Nelivetoiset Teslat menevät todella pienellä renkaiden kulutuksella, tässäkin jutussa mainittu Tesla Model X mallinen auto taksikäytössä kulutti meillä yhtenä talvena 50 000km ajolla kitkarenkaita pari milliä. Tosin myös eräs Volvo XC70 on päässyt vastaaviin lukemiin.
Lisäksi uusien sähköautojen ensiasennusrenkaiden uransyvyys on joskus vain 6,5mm, mikä tarkoittaa heti 5-10 000km vähemmän kilometrisuoritetra.
Summa summarum: Renkaiden kuluminen on enemmän kuskin voima- tai kaasupolkimen käytöstä ja ajoprofiilista kiinni kuin voimalinjasta. Tehokkaiden sähköautojen nivelet ja puslat ovat herkempiä kulumalle kuin ICE-autojen.
Itse en myökään huomannut oikeastaan mitään eroa renkaiden kulumassa edelliseen polttikseen verrattuna vaikka i4 onkin varsin raskas vehje isoilla tehoilla. Alkuun niitä tehoja tulikin ehkä korostetun usein testattua mutta näyttäisi että kyllä niillä toiset 20tkm tai ylikin menee ennen vaihtoa.Vaikka sä et kulumaan tarttunutkaan ni mä tartun.
Itellä nyt model 3 performancella ajettu 16tkm noilla kitkoilla ja 0,4mm oli kuluma. Mun mielestä todella vähän yli 500hp autoon.
Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:
Jep, kyllä se tässäkin on siellä ratin ja penkin välissä se kuluma. Ja siinä pitääkö autonsa alustan kunnossa.Eli voisi summata , että kuluma ei ole yhtään sen kovempaa normaalilla ajolla.
Kyselyhän on tehty jenkkilässä missä samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden. Ei oikein voi soveltaa tänne.”Kyselyn mukaan 39 prosenttia sähköautojen omistajista kertoi vaihtavansa autonsa rengaskerran kerran vuodessa.”
Yeah right. Kertookin kaiken oleellisen artikkelin faktoista.
Tämä tietysti käy järjeen jos hankinnalla yritetään saada taloudellista etua. Paljon ajavat saavat, vähän ajavat eivät.Kun tuota yrittää lukea rivien välistä, niin tuossa kerrotaan sähköautoilla ajettavan enemmän kuin polttomoottoriautoilla.
Ei esim kaliforniassa sähköauto oikeastaan sen halvempi ole käyttää.Tämä tietysti käy järjeen jos hankinnalla yritetään saada taloudellista etua. Paljon ajavat saavat, vähän ajavat eivät.
Sempä takia paljon ajavat hankkivat sähkiksen helpommin kuin vähän ajavat.
Tilanne tietysti muuttu kun sähkis ja vastaava polttis ovat samanhintaiset, mutta ei ihan vielä.
Facebookin iPace-ryhmän lukeminen karkoitti minulta kaikki ostohalut kyseistä autoa kohtaan.iPace on janoinen, alkupään tuotanto oli ilman kolmivaihelatausta ja pikalataus vain 100kW. Jotain suht harvinaista on akuissa ryhmän mukaan ollut, suosittelen hakeutumaan jonnekin i-pace ryhmään tai sähköautot nyt facebookissa.
Ei se kaiketi surkea ole, varsinkin ajettavuutta kehutaan, mutta kun merkkipaaluna on Model Y tilanne on haastava. Muutkin ovat jo tulleet samalle jaolle kun Jagster on jo kuudetta vuotta samanlaisena.
Miksei, eikö siellä kaikki lataa "ilmaisella" aurinkosähköllä? Verkosta tuleva sähköhän siellä lienee todella kallista.Ei esim kaliforniassa sähköauto oikeastaan sen halvempi ole käyttää.
Samansuuntaista kuullut kaikilta tutuilta, että renkaat kuluu jopa hitaammin kuin polttiksessa. Toki ne sileäksi saa jos kokoajan revität mut saa polttiksessakin.
No sit eilen osui yhdessä Facebook ryhmässä Nokian renkaiden tyypin teksti, joka mun mielestä on aikalailla luotettavampaa dataa kuin mitkään uutiset:
Tuo Nokian äijäkin sitä sano et nykyisin esiasennusrenkais on parikin milliä pienempi kulutuspinta, jolloin ne kuluu nopeasti vs uudet.Mulla kesti ensiasennusrenkaat < 30k (Model 3LR), joista ekat 11k Saksassa. Mielestäni tuo on suht. nopea kuluma. Edellisellä MB:llä taisin ajaa samoilla kesiksillä kolme kesää ja n. 50k. Toki kyse voi puhtaasti olla renkaiden välisestäkin erosta, mutta en ole ainakaan noita Piloteja ostamassa tulevaksi kesäksi tuolla speksillä.