Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaksi teslaa, ja yhden Polestarin kokeneena. Nyt sitten ajellaan ihan oikealla autolla:) Panamera tuntuu kyllä ihan mahtavalta vs. ne vatkaimet:) Itselle ei vaan toiminut Levin mökin ja oman asunnon välimatka sähköautolla. Etäisyys noin 300 km ja pakkasta sen -22...vitutti jäädä jo lataamaan Rovaniemelle...
Millä teslalla et päässyt tuollasta matkaa? Kun model kolmosellakin menee yli 300km joka kelissä. Ässällä reippaasti enemmän.
 
Aina ei ole akku täynnä kun liikkeelle lähdetään?

Aina ei muista tai ehdi huolehtia siitä.
 
Tiettävästi lukemattomia kertoja huollossa vierailleena sinun luulisi tietävän ettei Teslalla ole sijaisautoja yleensä tarjolla.
Jos huolto alle 4h ei autoa mutta jos yli 4h saa tai Uberia. Mutta kertooko tämä siitä, että liikaa pientä huoltoa, että sijaisautoja ei ole?
 
– Sitä vastoin kateuden kutittelemien sähköautojen vastustajien pitäisi katsoa totuutta silmiin ja sitä vastoin että vastustavat niitä, heidän pitäisi toivoa, että suurituloisemmat ostaisivat niitä ja sitä nopeammin edullisia sähköautoja ja sitä kautta edullisempaa ajoa kuin polttomoottoriautolla olisi tarjolla. On ”köyhän” autoilijan etu, että se ”rikas” saa niitä kannustimia. Halpoja sähköautoja ei käytettyinä valmisteta, Kallio lataa.

 
– Sitä vastoin kateuden kutittelemien sähköautojen vastustajien pitäisi katsoa totuutta silmiin ja sitä vastoin että vastustavat niitä, heidän pitäisi toivoa, että suurituloisemmat ostaisivat niitä ja sitä nopeammin edullisia sähköautoja ja sitä kautta edullisempaa ajoa kuin polttomoottoriautolla olisi tarjolla. On ”köyhän” autoilijan etu, että se ”rikas” saa niitä kannustimia. Halpoja sähköautoja ei käytettyinä valmisteta, Kallio lataa.

"Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
 
Millä teslalla et päässyt tuollasta matkaa? Kun model kolmosellakin menee yli 300km joka kelissä. Ässällä reippaasti enemmän.

Paitsi, että ei mene.

Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.

1707945879881.png


Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.

Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.

329km range akku täysin tyhjäksi ajettuna ei tarkoita, että aina menee 300km joka kelissä. Reaalimaailmassa kun eletään niin auto on ehkä kuormattu tavaroilla ja perheellä. Kuinka moni tohtii ottaa riskiä kovan pakkasen yllättäessä, että kotiin päästään viimeisillä prosenteilla tai ei päästä ollenkaan? Aika harva.
 
Paitsi, että ei mene.



329km range akku täysin tyhjäksi ajettuna ei tarkoita, että aina menee 300km joka kelissä. Reaalimaailmassa kun eletään niin auto on ehkä kuormattu tavaroilla ja perheellä. Kuinka moni tohtii ottaa riskiä kovan pakkasen yllättäessä, että kotiin päästään viimeisillä prosenteilla tai ei päästä ollenkaan? Aika harva.
No oma pirun vanha M3 perffi on tähän asti mennyt sen 300, silleen että rangea jäänyt se 20-40km, laturille lämmittäenkin 280km. -40 asteen pakkasessakin range oli lämmittäen laturille oli vielä 275km. Kaverilla ässä ja jos käyty esim 150km päässä potkijaisissa niin sillä jääny 21 mallin ässään noin 100km enemmän rangea joka kelissä.
 
"Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Ne tuottaa sisältöä, tulee sitä monesta muustakin suunnasta (hyvin monesta suunansta), mutta näissä tilanteissa hyvä että tuottavat sisältöä ja ihan ymmärettävää että myös heiltä kysytään.

Autoliitto (autoilijat) taasen tuottaa tasaisempaan tahtii mielipidettä.

Automyyjien, sisältöön kannattaa tutustua muistaen kenenkä, sama toki autoilijoiden. mutta ihan arvokasta että nekin kertovat omalta kantilta, eikä ne kaikki ole täyttä sontaa


Edit:
Automyyjät toki hakee ne pointin mikä lisää myyntiä, on meilla ihan niitäkin päitä joilla pänvastaisia tavoitteita.
"Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Kyllä tuossa artikkellissa oli ihan pointteja , ei sitä kannata sivuuttaa vain sen takia että autovalmistajan teettämä tutkimus. Ja plussaa että ovat tulokset julkaisseet.
 
No oma pirun vanha M3 perffi on tähän asti mennyt sen 300, silleen että rangea jäänyt se 20-40km, laturille lämmittäenkin 280km. -40 asteen pakkasessakin range oli lämmittäen laturille oli vielä 275km. Kaverilla ässä ja jos käyty esim 150km päässä potkijaisissa niin sillä jääny 21 mallin ässään noin 100km enemmän rangea joka kelissä.
Ja molemmissa keisseissä varmaan vielä suksiboksi katolla ja jääpolanteinen tie alla?
 
"Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Suomen autokanta sähköistyy kyllä vaikka Suomessa ei myytäisi yhtään uutta autoa, eli käytettyjä autoja saa muualtakin kuin Suomesta. Sähköautojen osalta tuonti on vieläpä yksinkertaisempaa kuin polttisten (autoveron vuoksi).

Media rakastaa näitä jäävejä lähteitä, mm. kiinteistönvälittäjät ja pankit kelpaavat arvioimaan asuntomarkkinoita, energiateollisuus sähkömarkkinoiden hinnanmuodostusta jne.
 
Lähinnähän se olisi median tehtävä käsitellä asiaa informatiivisesti. Jääviksi en sinänsä lähtisi ko. toimijoita väittämään, koska kyllähän siellä on kyseessä olevasta markkinasta todella paljon tietoa. Ongelmallisempaa on jos heidän sanomisensa otetaan sellaisenaan vastaan ilman sen kummempaa omaa uutisen/jutun rakentamista. Kunhan ko. lähteet käsitellään heidän rooli mielessä, niin kyllä niistä ihan informaatiotakin voi irti saada.
 
Lähinnähän se olisi median tehtävä käsitellä asiaa informatiivisesti. Jääviksi en sinänsä lähtisi ko. toimijoita väittämään, koska kyllähän siellä on kyseessä olevasta markkinasta todella paljon tietoa. Ongelmallisempaa on jos heidän sanomisensa otetaan sellaisenaan vastaan ilman sen kummempaa omaa uutisen/jutun rakentamista. Kunhan ko. lähteet käsitellään heidän rooli mielessä, niin kyllä niistä ihan informaatiotakin voi irti saada.
Siis tämä
il.fi artikkelli , iltapäivälehti poikkeuksellisen pitkä netti juttu ja siitä kyllä saa jotain irti, ja tuodaan hyvin esille että juttu pohjaa sähköautovalmistajan tilaamaan tutkimukseen, ja tuodaan esille että automyyjien järjestön edustaja ottaa rajummin kantaa.
 
Tiettävästi lukemattomia kertoja huollossa vierailleena sinun luulisi tietävän ettei Teslalla ole sijaisautoja yleensä tarjolla.
Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
 
Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Mutta on noi sijaisautojenkin ehdot perseestä ja laatu.. vein oman id3:n tehdas kutsuun ja sain jonkun saatanan pienen bensakoneen tilalle johon alettiin kysyä jos jonkun näköstä lisä vakuutusta hintaan x. Tuulilasi rengas yms,mut oma oli näistä jo vakuutettu, mut ny ois pitäny sijaisesta maksaa viellä samaa ko oma makaa siellä vitun huollossa, mä toin ev:n ko mä haluisin sen ettei tartee pumpuilla käydä, mut ei, kaiken lisäks käydä taas siellä pumpulla josta halusin eroon
 
Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Kyllä sieltä saa sijaisauton, se voi toki vaihtua mutta saa jos takuuta on. Muuten maksaa itse tai käyttää vakuutuksen keskeytysturvaa.
 
Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Tämä menee ihan muistikuvien perusteella, mutta uuden auton takuukorjauksissa oikeus sijaisautoon on aina. Kysehän on siitä, että uudessa autossa kyse ei ole pelkästään takuuehdoista, vaan myös melko varmasti (lähes 100%) virhevastuusta, joten siitä ei takuusopimusteknisesti voi poiketa.

Ongelma syntyy siitä, että kuluttajan pitää vaatia ja tarvittaessa olla valmis menemään oikeuteen, jos ilmaista sijaisautoa ei tipukaan.

Toki jos kyseessä on joku hyvin pitkä takuuaika, esim. 8v, niin silloin luetaan enemmän niitä takuuehtoja, mutta esim. ekat 2v sijaisauton täytyy kyllä olla ilmainen ja jos ei ole, niin vuokra-auton laskun voi lähettää myyjälle. Ja jos ei suostu maksamaan, niin sitten oikeuteen, jos rahkeita riittää ;)

Yhteenvetona: kannattaa vaatia sijaisautoa. Ilmaiseksi. Jos ei heru, niin sitten voi miettiä kuinka paljon jaksaa tapella vai äänestääkö jaloillaan seuraavaa autoa ostaessa.
 
Mutta on noi sijaisautojenkin ehdot perseestä ja laatu.. vein oman id3:n tehdas kutsuun ja sain jonkun saatanan pienen bensakoneen tilalle johon alettiin kysyä jos jonkun näköstä lisä vakuutusta hintaan x. Tuulilasi rengas yms,mut oma oli näistä jo vakuutettu, mut ny ois pitäny sijaisesta maksaa viellä samaa ko oma makaa siellä vitun huollossa, mä toin ev:n ko mä haluisin sen ettei tartee pumpuilla käydä, mut ei, kaiken lisäks käydä taas siellä pumpulla josta halusin eroon
Ehkä noissa on eri merkeillä eroa. Bemarilta kysyttiin haluanko sähköauton ku omakin on vai kelpaako polttis? Sanoin että sähköinen olis kiva niin sanoivat että sitten joutuu tyytymään skodaan tai volkkariin kun muita ei ole, polttiksena saisi bmw tai mersu. Oma romu oli 3 viikkoa pajalla ja euroakaan en mistään maksanut. Skoda enyaq oli kyllä positiivinen sijaisautokokemus. En itse ostaisi mutta jos tarvitsisi tuollaisen perhevankkurin niin onhan se hyvä auto, Se pieni nopeusnäyttö edessä vs monien keskelle vietyyn -00 yaris meininkiin verrattuna oli jees myös.
 
Ehkä noissa on eri merkeillä eroa. Bemarilta kysyttiin haluanko sähköauton ku omakin on vai kelpaako polttis? Sanoin että sähköinen olis kiva niin sanoivat että sitten joutuu tyytymään skodaan tai volkkariin kun muita ei ole, polttiksena saisi bmw tai mersu. Oma romu oli 3 viikkoa pajalla ja euroakaan en mistään maksanut. Skoda enyaq oli kyllä positiivinen sijaisautokokemus. En itse ostaisi mutta jos tarvitsisi tuollaisen perhevankkurin niin onhan se hyvä auto, Se pieni nopeusnäyttö edessä vs monien keskelle vietyyn -00 yaris meininkiin verrattuna oli jees myös.
Multa ees kysytty k autossa.. oli vaan se ykslitranen joka annettiin ja siihen alettiin kysyy lisähinnalla niitä vakuutuksia jotka jo omassa oli ja jäi sinne huoltoon... En ottanut ainuttakaan ja oisin alkanu tappeleen kyllä jos esim nasta tai kivi ois tullu tuulilasiin sinäaikana
 
Multa ees kysytty k autossa.. oli vaan se ykslitranen joka annettiin ja siihen alettiin kysyy lisähinnalla niitä vakuutuksia jotka jo omassa oli ja jäi sinne huoltoon... En ottanut ainuttakaan ja oisin alkanu tappeleen kyllä jos esim nasta tai kivi ois tullu tuulilasiin sinäaikana
Tuon sijaisauton kanssa mikä itellä oli olisi mennyt mielenkiintoiseksi jos sille olisi jotain käynyt kun en tehnyt minkäänlaista sopparia enkä laittanut nimeä alle mihinkään. Iskettiin aviksen kirjekuori käteen missä oli avaimet ja lappu missä lukee että auto käytössä ajan loputon.
 
Eihän tuossa ole kysymystäkään, että kenen vastuulla vakuutusasiat on sijaisautolla, jos se tulee takuuhuollon takia.

Se autohan on asiakkaalla vain lainassa, ei vuokralla. Vuokraaja/omistaja/haltija on sitten se maahantuoja tms.
 
Eihän tuossa ole kysymystäkään, että kenen vastuulla vakuutusasiat on sijaisautolla, jos se tulee takuuhuollon takia.

Se autohan on asiakkaalla vain lainassa, ei vuokralla. Vuokraaja/omistaja/haltija on sitten se maahantuoja tms.
Yleensä tähän asti aina on kyllä sijaisautosta kerrottu omavastuut jne ja ollut ihan normi vuokra-auto vaikka takuun alainen ollutkin. Nyt ekaa kertaa kun oli uutena ostettu auto mikä päätyi pajalle niin ei mitään vastuita kyselty. Unohtuiko vai mikä juttu, sitä en tiedä.
 
Eihän tuossa ole kysymystäkään, että kenen vastuulla vakuutusasiat on sijaisautolla, jos se tulee takuuhuollon takia.

Se autohan on asiakkaalla vain lainassa, ei vuokralla. Vuokraaja/omistaja/haltija on sitten se maahantuoja tms.
Näinhän se on. Mutta onko asia kuitenkaan oikeudellisesti selvä? Mietin vaan, että jos lainaat autoasi kamulle, joka vetää sen solmuun ja autossa ei ole kaskoa, niin voitko vaatia ystävääsi vastuuseen ja korvaamaan vauriot? Miten kävisi, jos kamu sanoisi, ettei maksa mitään?
 
Tuon sijaisauton kanssa mikä itellä oli olisi mennyt mielenkiintoiseksi jos sille olisi jotain käynyt kun en tehnyt minkäänlaista sopparia enkä laittanut nimeä alle mihinkään. Iskettiin aviksen kirjekuori käteen missä oli avaimet ja lappu missä lukee että auto käytössä ajan loputon.
No näin mäkin oletin ko sanottiin et saan sijaisauton sen ajaksi.. mutta ei..vuokraa ei tarvinnu sentään siitä maksaa eikä lasiin tullut mitään tai renkaisiin... Mutta ihan pumpulla käynti vituttikans ko palautin autoa.. varsinkin ko sitä mopoa oli pitäny motarilla ajaa suuriman osan aikaa mitä mulla oli
 
Näinhän se on. Mutta onko asia kuitenkaan oikeudellisesti selvä? Mietin vaan, että jos lainaat autoasi kamulle, joka vetää sen solmuun ja autossa ei ole kaskoa, niin voitko vaatia ystävääsi vastuuseen ja korvaamaan vauriot? Miten kävisi, jos kamu sanoisi, ettei maksa mitään?
Voit vaatia oikeudessa. Muuten jää vähän tyhjä arpa jos "kamu" sanoo ettei maksa. No sitten se ei maksa.
 
No näin mäkin oletin ko sanottiin et saan sijaisauton sen ajaksi.. mutta ei..vuokraa ei tarvinnu sentään siitä maksaa eikä lasiin tullut mitään tai renkaisiin... Mutta ihan pumpulla käynti vituttikans ko palautin autoa.. varsinkin ko sitä mopoa oli pitäny motarilla ajaa suuriman osan aikaa mitä mulla oli
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen. Ikävä kyllä suomessa saa laittaa kymmeniä tonneja lisää, lähes tuplata hinnan jos haluaa bensana saman auton.
 
Viimeksi muokattu:
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen.
No mulla ennen ollu tonnin diseleitä joita ropasin kunnes oli halvempi hävittää ja hommata uus.. mut si rykäsin ja vaihdoin ev leiriin ja isommalla hintaa tottakai. Ja enää en halua palata pumpuja käyttävien pariin. Ja sekin just vitutti tossa sijais autossa, ei ees mopous niinkään vaikka ev oli ihan eri luokkaa. Mutta se et ois pitäny viel alkaa maksaa muka tuplat vakuutuksista jotka mulla oli jo omassa
 
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen.

Miksi?
 
Ja btw.. seuraava tehdaskutsu jos tulee aijon meuhkata siellä herzin tiskillä (joka nytkin oli k auton tiloissa). Ekalla kertaa hämmennyin ihan liikaa enkä osanut toimia kunnolla
 
 
Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.

Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.

Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.
 
Mitä diagnostiikkaohjelmia ootte käyttänyt vikakoodeihin ja muuhun ihmettelyyn? Vai onko mitään väliä? Koitin etsiä obd2 for ev ja sillee mut ei oikein tullu mitään järkevää. Otin sitten testiin jonkun geneerisen car scanner, kaippa tuolla jotakin näkee
 
Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.

Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.

Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.
Tuolla tavalla ajamalla ja laskemalla on saatu plugarin energiakulut mahdollisimman alas ja täyssähkön kulut normaalia ylemmäs. Lopputuloksena on normaalin autoilijan arjesta poikkeava tasatulos, mikä synnyttää keskustelua ja klikkauksia.

Kauppalehti sai kuluiksi:
EQE 52,98 €
E 300e 52,72 €


Kyseinen plugari sattuu olemaan nopeimmin latautuvia, mutta kylmän sään takia ei kyennyt yli 22 kW. Ladattavat määrät olivat 7-14 kWh, joten eivät nuo mahdottoman pitkiä taukoja ole olleet. Jos plugaria ei olisi ladattu matkan varrella ollenkaan, olisi tulos ollut:

Toinen tapa, eli plugaria ladataan vain kotona:
EQE 52,98 €
E 300e 64,06 €

Laskut:
Sähköllä ajettiin 259 km, joten koko matkan 461 km:stä 202 km mentiin polttiksella. Bensaa kului 17,1 l, joten kulutus oli isolle erittäin raskaalle nelivetoiselle bensaturbolle talvikelissä 8,47 l/100 km.
Sähköä kului 54,4 kWh 259 sähköiseen kilometriin, joten kulutus oli 21 kWh/100 km. Tuon perusteella kotoa olisi pötkitty enintään 86 km (arvioin netoksi 18 kWh), ja loput 375 km bensalla, mikä maksaisi heidän käyttämällään hinnalla ja 8,47 l/100 km -kulutuksella 60,10 €. Kotilataus ennen lähtöä ilman häviöitä 18 * 0,22 € = 3,96 €, joten yhteensä 64,06 €, jos matkan varrella ei olisi ladattu.


Nyt sähköauto oli jo jonkin verran edullisempi, mutta edelleen sen laskennassa on suuri epäkohta verrattuna sähköautoilijan todellisuuteen. Korjataan se seuraavaksi. Kauppalehti oli laskenut reissuun kuluneista 122,2 kWh:sta ladattavan kotona vaivaiset 36,2 kWh ja tien päällä julkista latausta 86 kWh! Tuossa ei ole realismin hiventä, kun auton netto on 90 kWh ja matka melko pitkä 461 km, jollaiselle harva todellisuudessa lähtee tyhjähköllä akulla. Ennen pitkälle matkalle lähtöä ladataan akku täyteen. Jos perille pitää jättää 10 kWh, niin halvalla kotisähköllä hoituu 80 kWh ja loput 42,2 kWh julkisella vaikkapa Kauppalehden noin 0,52 €/kWh hinnalla.

Laskut:
Kotilataus 80 * 0,22 € = 17,60 €
Julkinen 42,2 * 0,52 € = 21,94 €
Yhteensä 39,54 €

Kolmas tapa, eli plugaria vain kotona ja täyssähkö kotona täyteen ennen lähtöä:

EQE 39,54 €
E 300e 64,06 €

Nyt ero alkaa olla selvä täyssähkön hyväksi. Vielä suurempi se olisi, jos matkan varrelta löytää halvempaa julkista kuin 0,52 €/kWh (=helppoa). Monilla pörssisähköilijöillä kotilataus on halvempaa kuin laskuissa käytetty 0,22 €. Itse latasin viime yönä 0,02x € energia + vero, siirto ja marginaali = 0,085 €/kWh. Jos käyttäisi julkiselle 0,35 € ja kotilataukselle 0,14 € molemmille autoille, olisivat tulokset:

EQE 25,97 €
E 300e 62,62 €


Kyseinen plugari on niin hyvä lataamaan, että
moni varmasti kytkee letkun matkan varrellakin. Voisi yleistää, että:

EQE 25-35 €
E 300e 55-60 €

Aika iso ero Kauppalehden kikkailemaan 52,72 €/52,98 € -"tasapeliin".
 
Kyllä tosiaan huomaa ettei ollut toimittajalla mitään tietoa asioista tai sitten ei vaan järkeä päässä. Ihme ettei lähtenyt kotoa täysin tyhjällä akulla ja ladannut jollain roaming hinnoittelulla 2€/kWh ja itkenyt kuinka on kallista.

Todellisuus tosiaan normaaleilla ihmisillä on lähteä kotoa täydellä akulla ja ladata sitten hotellin 0,22€/kWh laturissa yön yli auto täyteen(sokos hotelleissa ainakin näin, muualla ehkä jotain muuta). Matkalla sitten vaikka ABC tai K latausta sen verran että pääsee perille n. 0,35€/kWh hinnalla.

Kesällä toki vielä eri kuin tuollaisen alle 500km pääsee ainakin Teslalla (MYLR) helposti lataamatta.

Ja onneksi itselläni kotilatauskin on lähempänä 10c kuin 22c.
 
Ioniq 5 N testivideoita kun katsellut niin vaikuttaa kyllä todella sopivalta tällaiselle bensalenkkarille ku itse on. Tosin 80k alkaen hinta hyundaista on kyllä aika raju.
Olisivat bemariin saanut laittaa mielestäni kyllä jotku rivikutosen tai v10 äänet hans zimmer avaruusalus äänien tilalle, tai edes vaihtoehdoksi.

Ehkä monien mielestä junttia/vanhanaikaista mutta itse pidän todellä tympäännyttävänä kun äänet on kytketty pois niin lähtee ku mikä mutta mitään ei kuulu, olisi sitten edes sellainen tehokas sähkömoottoriääni mikä jostain työkaluista lähtee.
 
Puolivuotta on nyt tullut täyssähköautolla suoritettua yksityis- ja työhön liittyviä ajoja. Aiemmin oli hybridi jota myös latailin aktiivisesti kotona ja siellä missä se oli järkevää pysähdyksen pituuteen verrattuna.

Pääasiallisesti kommenttinini tässä 6 kk jaksolla ovat ajatuksena kohdistuneet lataukseen. Muutenhan se sähköauton ajaminen ja ylläpito ei juurikaan poikkea uusimpiin polttomoottoriautoihin verrattuna.

Lataukseen liittyvät ajatukset:

1. Julkisten latausasemien omistajat, ylläpitäjät, operaattorit ja suunnitelusta vastaavat tahot:
- Ylläpitäkää latureitanne: Se versio v1.0 softasta ei ole se lopullinen versio softasta. Se katkoo latausta ja latauksen käynnistyminen on sattaman kauppaa. Samoin latauksen nopeus vaihtelee jopa samalla kentällä olevillä samanlaisilla latureilla samaan aikaan.
- Ylläpitääkää ja kehittäkää lataukseen liittyviä appejannne. Nyt on esimerkiksi K-lautauksesa ollut useamman viikon kiinni palaneena Ionity lataus, jossa on muka lataus menossa ja sitä ei apista saa tapettua.
- Google Maps on yleisin auton näytöllä näkyvä karttapohja. Varmistakaa että laturinne näkyvät Google Mapsissa. Suurin osa autoista suunnistaa Google Mapsin näyttämien latausasemien mukaisesti, ei appeissa näkyvien laturien mukaan. Appien räplääminen ajon aikana on vaarallista ja kiellettyä.
- Kauppojen pihoissa olevat laturit: Sijoittakaa laturit muualle, kuin kaikkein ahtaimpaan paikkaan pääoven läheisyydessä. Tai jos siinä pääoven läheisyydessä pitää olla se ahdaspaikkalataus, niin tehdää 2. latauspaikka avarampaan paikkaan. Tähän on useampi syy: Sähköautot tyypillisesti peruutetaan laturille latausliittimistä johtuvista syistä johtuen. Kaupan ostokset, myös lähestulkoon aina pakataan auton peräkonttiin, eli sinne auton taakse pitää jättää tilaa, että ostoskärryjen kanssa mahtuu pakkaamaan ne viikko-ostokset.
- Toinen syy kauppojen latureihin ja kaikkiin muihinkin liityen on kesäkausi ja mökkeilijät: Peräkärryn kanssa pitäisi myös päästä laturille ja se peräkärry voi olla sen verran raskaasti kuormitettu, että sitä ei huvita alkaa latausta verten irrottamaan ja parkkeeraamaan eri paikkaan. Lisäksi yrityksille tulee nyt nopeaa tahtia e-pakettiautoja ja niidenkin pitää mahtua latausasemille.
- Huolehtikaa että talvella ne latauspisteiden edustat aurataan lumesta tarkasti. Useamman kerran tässä on joutunut kengän varsia syvemmässä lumessa asettelemaan latausjohtoa, kun siinä laturin edustalla 1 metrin matkalla auraamaton alue.

2. Polttomoottoriautoilijat latauspisteiden läheisyydessä: Älkää ajako siellä kaupan parkkipaikalla aivan siinä sähköauton takapuskurissa kiinni. Sähköauto tavallisesti peruuttaa siihen laturille ja se on mahdotonta, jos siellä on se polttomoottoriauto takapuskurissa kiinni jonottomassa johonkin. Pysäköikää se polttomoottoriauto mieluummin johonkin muualle kuin niiden latureiden välittömään läheisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.

Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.

Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.

Näin toimii valtaosa normi-ihmisistä jotka ei roiku Facen ryhmissä tai tekkifoorumeilla. Mielestäni tuo oli hyvä artikkeli, vaikka toki plugarin ja sähkärin omistajana lähinnä naurattikin. Oikeasti, ihmiset eivät ole niin valveutuneita kuin täällä yleensä luullaan.
 
Ehkä monien mielestä junttia/vanhanaikaista mutta itse pidän todellä tympäännyttävänä kun äänet on kytketty pois niin lähtee ku mikä mutta mitään ei kuulu, olisi sitten edes sellainen tehokas sähkömoottoriääni mikä jostain työkaluista lähtee.

Voithan sä laittaa vaikka sinne vanteiden puolien väliin jotain räpättimiä ja/tai päristellä suullasi samalla kun ajat?

Suurin osa meistä muista lienee kasvanut tuon vaiheen yli jo joitakin vuosikymmeniä sitten, joten pärinäiden puute ei ole ongelma. :D
 
Voithan sä laittaa vaikka sinne vanteiden puolien väliin jotain räpättimiä ja/tai päristellä suullasi samalla kun ajat?

Suurin osa meistä muista lienee kasvanut tuon vaiheen yli jo joitakin vuosikymmeniä sitten, joten pärinäiden puute ei ole ongelma. :D
No en tiedä onko suurin osa kasvanut vaiheen yli kun katsoo miten paljon mersu, bmw, audi, ferrari, lambo jne panostavat siihen miltä niiden kalleimman luokan bensakoneet kuulostavat. Eivät todellakaan yritä saada niitä kulkemaan äänettömästi, päinvastoin.
Lisäksi useat sähköautovalmistajat näyttävät laittavan jos jonkinlaista lisä-ääntä poistamaan ilmeisen monen kokemaa äänettömyyden ankeutta.
 
Lisäksi useat sähköautovalmistajat näyttävät laittavan jos jonkinlaista lisä-ääntä poistamaan ilmeisen monen kokemaa äänettömyyden ankeutta.
Ihan yksinkertainen selitys. Haluavat saada myytyä autoja niillekin, jotka eivät ole kasvaneet ulos pärinävaiheesta.
 
Voiko sitä ees mieheks kutsua joka ei tykkää v10 murinasta tai edes jonkun 300 heppasen saksalaisen äänistä. No ei voi.
 
No en tiedä onko suurin osa kasvanut vaiheen yli kun katsoo miten paljon mersu, bmw, audi, ferrari, lambo jne panostavat siihen miltä niiden kalleimman luokan bensakoneet kuulostavat. Eivät todellakaan yritä saada niitä kulkemaan äänettömästi, päinvastoin.

Niinno sehän se taitaa näille pärinävaiheeseen juuttuneille oikeastaan tärkeintä ollakin, että nimenomaan ulospäin lähtee mahdollisimman kova ääni häiritsemään muita. "Hei kattokaa kuinka pärisen menemään täällä brrrr brrrrr, vähänkö hienoa kun helisee koko korttelin ikkunat brrrr brrrrrr, kyllä nyt naisilla housut kastuu ja miehet on kateellisia brrrrr brrrr".

Lisäksi useat sähköautovalmistajat näyttävät laittavan jos jonkinlaista lisä-ääntä poistamaan ilmeisen monen kokemaa äänettömyyden ankeutta.

Tämä taas tulee useiden maiden jalankulkijoiden turvallisuuteen tähtäävästä lainsäädännöstä. Sisäänpäin kuuluvat surinat taas on suurimmalle osalle ihan turhia, mutta kait niillä yritetään jotenkin pärinäpoikia houkutella.
 
Tämä taas tulee useiden maiden jalankulkijoiden turvallisuuteen tähtäävästä lainsäädännöstä. Sisäänpäin kuuluvat surinat taas on suurimmalle osalle ihan turhia, mutta kait niillä yritetään jotenkin pärinäpoikia houkutella.
Eiköhän tuossa viitattu auton radion kaiuttimista tulevaa simuloitua moottorin ääneen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom