Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos huolto alle 4h ei autoa mutta jos yli 4h saa tai Uberia. Mutta kertooko tämä siitä, että liikaa pientä huoltoa, että sijaisautoja ei ole?Tiettävästi lukemattomia kertoja huollossa vierailleena sinun luulisi tietävän ettei Teslalla ole sijaisautoja yleensä tarjolla.
"Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"– Sitä vastoin kateuden kutittelemien sähköautojen vastustajien pitäisi katsoa totuutta silmiin ja sitä vastoin että vastustavat niitä, heidän pitäisi toivoa, että suurituloisemmat ostaisivat niitä ja sitä nopeammin edullisia sähköautoja ja sitä kautta edullisempaa ajoa kuin polttomoottoriautolla olisi tarjolla. On ”köyhän” autoilijan etu, että se ”rikas” saa niitä kannustimia. Halpoja sähköautoja ei käytettyinä valmisteta, Kallio lataa.
![]()
"Totta hemmetissä” sähköauto on hyvä maaseudulla
Moni vastustaa sähköautoja koska kokee ne vain hyvätuloisten kulkupeleiksi, arvioi asiantuntija tutkimuksen tuloksista.www.iltalehti.fi
Millä teslalla et päässyt tuollasta matkaa? Kun model kolmosellakin menee yli 300km joka kelissä. Ässällä reippaasti enemmän.
Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.
![]()
Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.
Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.
No oma pirun vanha M3 perffi on tähän asti mennyt sen 300, silleen että rangea jäänyt se 20-40km, laturille lämmittäenkin 280km. -40 asteen pakkasessakin range oli lämmittäen laturille oli vielä 275km. Kaverilla ässä ja jos käyty esim 150km päässä potkijaisissa niin sillä jääny 21 mallin ässään noin 100km enemmän rangea joka kelissä.Paitsi, että ei mene.
329km range akku täysin tyhjäksi ajettuna ei tarkoita, että aina menee 300km joka kelissä. Reaalimaailmassa kun eletään niin auto on ehkä kuormattu tavaroilla ja perheellä. Kuinka moni tohtii ottaa riskiä kovan pakkasen yllättäessä, että kotiin päästään viimeisillä prosenteilla tai ei päästä ollenkaan? Aika harva.
Ne tuottaa sisältöä, tulee sitä monesta muustakin suunnasta (hyvin monesta suunansta), mutta näissä tilanteissa hyvä että tuottavat sisältöä ja ihan ymmärettävää että myös heiltä kysytään."Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Kyllä tuossa artikkellissa oli ihan pointteja , ei sitä kannata sivuuttaa vain sen takia että autovalmistajan teettämä tutkimus. Ja plussaa että ovat tulokset julkaisseet."Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Ja molemmissa keisseissä varmaan vielä suksiboksi katolla ja jääpolanteinen tie alla?No oma pirun vanha M3 perffi on tähän asti mennyt sen 300, silleen että rangea jäänyt se 20-40km, laturille lämmittäenkin 280km. -40 asteen pakkasessakin range oli lämmittäen laturille oli vielä 275km. Kaverilla ässä ja jos käyty esim 150km päässä potkijaisissa niin sillä jääny 21 mallin ässään noin 100km enemmän rangea joka kelissä.
Suomen autokanta sähköistyy kyllä vaikka Suomessa ei myytäisi yhtään uutta autoa, eli käytettyjä autoja saa muualtakin kuin Suomesta. Sähköautojen osalta tuonti on vieläpä yksinkertaisempaa kuin polttisten (autoveron vuoksi)."Autotuojat- ja teollisuus ry:n johtaja Tero Kallio"
En kyllä ymmärrä miksi tuo etujärjestö saa koko ajan sen kaltaista medianäkyvyyttä niinkuin olisivat jokin puolueeton toimija.
Totta mooses kun autokauppiailta kysytään niin lisää kaikkia tukia heti.
Siis tämäLähinnähän se olisi median tehtävä käsitellä asiaa informatiivisesti. Jääviksi en sinänsä lähtisi ko. toimijoita väittämään, koska kyllähän siellä on kyseessä olevasta markkinasta todella paljon tietoa. Ongelmallisempaa on jos heidän sanomisensa otetaan sellaisenaan vastaan ilman sen kummempaa omaa uutisen/jutun rakentamista. Kunhan ko. lähteet käsitellään heidän rooli mielessä, niin kyllä niistä ihan informaatiotakin voi irti saada.
No ei ole, ihan normi range.Ja molemmissa keisseissä varmaan vielä suksiboksi katolla ja jääpolanteinen tie alla?
Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.Tiettävästi lukemattomia kertoja huollossa vierailleena sinun luulisi tietävän ettei Teslalla ole sijaisautoja yleensä tarjolla.
Mutta on noi sijaisautojenkin ehdot perseestä ja laatu.. vein oman id3:n tehdas kutsuun ja sain jonkun saatanan pienen bensakoneen tilalle johon alettiin kysyä jos jonkun näköstä lisä vakuutusta hintaan x. Tuulilasi rengas yms,mut oma oli näistä jo vakuutettu, mut ny ois pitäny sijaisesta maksaa viellä samaa ko oma makaa siellä vitun huollossa, mä toin ev:n ko mä haluisin sen ettei tartee pumpuilla käydä, mut ei, kaiken lisäks käydä taas siellä pumpulla josta halusin eroonMiten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Kyllä sieltä saa sijaisauton, se voi toki vaihtua mutta saa jos takuuta on. Muuten maksaa itse tai käyttää vakuutuksen keskeytysturvaa.Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Tämä menee ihan muistikuvien perusteella, mutta uuden auton takuukorjauksissa oikeus sijaisautoon on aina. Kysehän on siitä, että uudessa autossa kyse ei ole pelkästään takuuehdoista, vaan myös melko varmasti (lähes 100%) virhevastuusta, joten siitä ei takuusopimusteknisesti voi poiketa.Miten tämä sitten menee jos auto vaikka pari viikkoa pajalla syystä x? Bemarilla ainakin jos takuunalainen auto päätyy pajalle niin sijari on alla siihe asti että auto on ehjä vaikka siihen menisi miten kauan.
Tietysti olisi toivottavaa että tällaista palvelua ei tarvitsisi.
Ehkä noissa on eri merkeillä eroa. Bemarilta kysyttiin haluanko sähköauton ku omakin on vai kelpaako polttis? Sanoin että sähköinen olis kiva niin sanoivat että sitten joutuu tyytymään skodaan tai volkkariin kun muita ei ole, polttiksena saisi bmw tai mersu. Oma romu oli 3 viikkoa pajalla ja euroakaan en mistään maksanut. Skoda enyaq oli kyllä positiivinen sijaisautokokemus. En itse ostaisi mutta jos tarvitsisi tuollaisen perhevankkurin niin onhan se hyvä auto, Se pieni nopeusnäyttö edessä vs monien keskelle vietyyn -00 yaris meininkiin verrattuna oli jees myös.Mutta on noi sijaisautojenkin ehdot perseestä ja laatu.. vein oman id3:n tehdas kutsuun ja sain jonkun saatanan pienen bensakoneen tilalle johon alettiin kysyä jos jonkun näköstä lisä vakuutusta hintaan x. Tuulilasi rengas yms,mut oma oli näistä jo vakuutettu, mut ny ois pitäny sijaisesta maksaa viellä samaa ko oma makaa siellä vitun huollossa, mä toin ev:n ko mä haluisin sen ettei tartee pumpuilla käydä, mut ei, kaiken lisäks käydä taas siellä pumpulla josta halusin eroon
Multa ees kysytty k autossa.. oli vaan se ykslitranen joka annettiin ja siihen alettiin kysyy lisähinnalla niitä vakuutuksia jotka jo omassa oli ja jäi sinne huoltoon... En ottanut ainuttakaan ja oisin alkanu tappeleen kyllä jos esim nasta tai kivi ois tullu tuulilasiin sinäaikanaEhkä noissa on eri merkeillä eroa. Bemarilta kysyttiin haluanko sähköauton ku omakin on vai kelpaako polttis? Sanoin että sähköinen olis kiva niin sanoivat että sitten joutuu tyytymään skodaan tai volkkariin kun muita ei ole, polttiksena saisi bmw tai mersu. Oma romu oli 3 viikkoa pajalla ja euroakaan en mistään maksanut. Skoda enyaq oli kyllä positiivinen sijaisautokokemus. En itse ostaisi mutta jos tarvitsisi tuollaisen perhevankkurin niin onhan se hyvä auto, Se pieni nopeusnäyttö edessä vs monien keskelle vietyyn -00 yaris meininkiin verrattuna oli jees myös.
Tuon sijaisauton kanssa mikä itellä oli olisi mennyt mielenkiintoiseksi jos sille olisi jotain käynyt kun en tehnyt minkäänlaista sopparia enkä laittanut nimeä alle mihinkään. Iskettiin aviksen kirjekuori käteen missä oli avaimet ja lappu missä lukee että auto käytössä ajan loputon.Multa ees kysytty k autossa.. oli vaan se ykslitranen joka annettiin ja siihen alettiin kysyy lisähinnalla niitä vakuutuksia jotka jo omassa oli ja jäi sinne huoltoon... En ottanut ainuttakaan ja oisin alkanu tappeleen kyllä jos esim nasta tai kivi ois tullu tuulilasiin sinäaikana
Yleensä tähän asti aina on kyllä sijaisautosta kerrottu omavastuut jne ja ollut ihan normi vuokra-auto vaikka takuun alainen ollutkin. Nyt ekaa kertaa kun oli uutena ostettu auto mikä päätyi pajalle niin ei mitään vastuita kyselty. Unohtuiko vai mikä juttu, sitä en tiedä.Eihän tuossa ole kysymystäkään, että kenen vastuulla vakuutusasiat on sijaisautolla, jos se tulee takuuhuollon takia.
Se autohan on asiakkaalla vain lainassa, ei vuokralla. Vuokraaja/omistaja/haltija on sitten se maahantuoja tms.
Näinhän se on. Mutta onko asia kuitenkaan oikeudellisesti selvä? Mietin vaan, että jos lainaat autoasi kamulle, joka vetää sen solmuun ja autossa ei ole kaskoa, niin voitko vaatia ystävääsi vastuuseen ja korvaamaan vauriot? Miten kävisi, jos kamu sanoisi, ettei maksa mitään?Eihän tuossa ole kysymystäkään, että kenen vastuulla vakuutusasiat on sijaisautolla, jos se tulee takuuhuollon takia.
Se autohan on asiakkaalla vain lainassa, ei vuokralla. Vuokraaja/omistaja/haltija on sitten se maahantuoja tms.
No näin mäkin oletin ko sanottiin et saan sijaisauton sen ajaksi.. mutta ei..vuokraa ei tarvinnu sentään siitä maksaa eikä lasiin tullut mitään tai renkaisiin... Mutta ihan pumpulla käynti vituttikans ko palautin autoa.. varsinkin ko sitä mopoa oli pitäny motarilla ajaa suuriman osan aikaa mitä mulla oliTuon sijaisauton kanssa mikä itellä oli olisi mennyt mielenkiintoiseksi jos sille olisi jotain käynyt kun en tehnyt minkäänlaista sopparia enkä laittanut nimeä alle mihinkään. Iskettiin aviksen kirjekuori käteen missä oli avaimet ja lappu missä lukee että auto käytössä ajan loputon.
Voit vaatia oikeudessa. Muuten jää vähän tyhjä arpa jos "kamu" sanoo ettei maksa. No sitten se ei maksa.Näinhän se on. Mutta onko asia kuitenkaan oikeudellisesti selvä? Mietin vaan, että jos lainaat autoasi kamulle, joka vetää sen solmuun ja autossa ei ole kaskoa, niin voitko vaatia ystävääsi vastuuseen ja korvaamaan vauriot? Miten kävisi, jos kamu sanoisi, ettei maksa mitään?
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen. Ikävä kyllä suomessa saa laittaa kymmeniä tonneja lisää, lähes tuplata hinnan jos haluaa bensana saman auton.No näin mäkin oletin ko sanottiin et saan sijaisauton sen ajaksi.. mutta ei..vuokraa ei tarvinnu sentään siitä maksaa eikä lasiin tullut mitään tai renkaisiin... Mutta ihan pumpulla käynti vituttikans ko palautin autoa.. varsinkin ko sitä mopoa oli pitäny motarilla ajaa suuriman osan aikaa mitä mulla oli
No mulla ennen ollu tonnin diseleitä joita ropasin kunnes oli halvempi hävittää ja hommata uus.. mut si rykäsin ja vaihdoin ev leiriin ja isommalla hintaa tottakai. Ja enää en halua palata pumpuja käyttävien pariin. Ja sekin just vitutti tossa sijais autossa, ei ees mopous niinkään vaikka ev oli ihan eri luokkaa. Mutta se et ois pitäny viel alkaa maksaa muka tuplat vakuutuksista jotka mulla oli jo omassaSe minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen.
Se minkä silti sai selville 3viikon enyakilla ajelusta oli se että sähkiksit on kaikki täysin luonteettomia ja kun on ajanut yhden on ajanut kaikki. Oma i4 joo on aivan upea auto ja lähtee ku tykinsuusta mutta täytyy myöntää että jos saisin saman auton samalla rahalla samoilla tehoilla bensakoneella valitsisin kaikissa tilanteissa bensakoneen.
Koska sähköinen voimalinja on aika suoraan sanottuna ankea. Kaikki ei tietenkään ole samaa mieltä mutta itse luulin että ei se "fiilis" niin iso juttu ole ja +500heppaa on se juttu, no ei ole.Miksi?
Hertzin tiskillä meuhkaaminen ei paljon auta, Ei millään tavoin niiden ongelma jos K-auto ei ole järjestänyt asiaa.Ja btw.. seuraava tehdaskutsu jos tulee aijon meuhkata siellä herzin tiskillä (joka nytkin oli k auton tiloissa). Ekalla kertaa hämmennyin ihan liikaa enkä osanut toimia kunnolla
Tiedän eri firmaa mutta samoissa tiloissa, ja ennen sitä tiskiä en tiedä kuinka taas on järjestettyHertzin tiskillä meuhkaaminen ei paljon auta, Ei millään tavoin niiden ongelma jos K-auto ei ole järjestänyt asiaa.
Tuolla tavalla ajamalla ja laskemalla on saatu plugarin energiakulut mahdollisimman alas ja täyssähkön kulut normaalia ylemmäs. Lopputuloksena on normaalin autoilijan arjesta poikkeava tasatulos, mikä synnyttää keskustelua ja klikkauksia.Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.
Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.
![]()
Tällaiset ovat talvisen autolomamatkan energiakulut Mercedeksen uudella E-sarjan lataushybridillä ja EQE-sähköautolla
Kaikki riippuu lataustavasta ja tahdista, mutta tällä talvimatkalla uuden E-sarjan lataushybridin ja EQE-täyssähköauton energiakulut olivat yllättävän yhtenevät.www.kauppalehti.fi
Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.
Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.
Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.
![]()
Tällaiset ovat talvisen autolomamatkan energiakulut Mercedeksen uudella E-sarjan lataushybridillä ja EQE-sähköautolla
Kaikki riippuu lataustavasta ja tahdista, mutta tällä talvimatkalla uuden E-sarjan lataushybridin ja EQE-täyssähköauton energiakulut olivat yllättävän yhtenevät.www.kauppalehti.fi
Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.
Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa?
Ehkä monien mielestä junttia/vanhanaikaista mutta itse pidän todellä tympäännyttävänä kun äänet on kytketty pois niin lähtee ku mikä mutta mitään ei kuulu, olisi sitten edes sellainen tehokas sähkömoottoriääni mikä jostain työkaluista lähtee.
No en tiedä onko suurin osa kasvanut vaiheen yli kun katsoo miten paljon mersu, bmw, audi, ferrari, lambo jne panostavat siihen miltä niiden kalleimman luokan bensakoneet kuulostavat. Eivät todellakaan yritä saada niitä kulkemaan äänettömästi, päinvastoin.Voithan sä laittaa vaikka sinne vanteiden puolien väliin jotain räpättimiä ja/tai päristellä suullasi samalla kun ajat?
Suurin osa meistä muista lienee kasvanut tuon vaiheen yli jo joitakin vuosikymmeniä sitten, joten pärinäiden puute ei ole ongelma.![]()
Ihan yksinkertainen selitys. Haluavat saada myytyä autoja niillekin, jotka eivät ole kasvaneet ulos pärinävaiheesta.Lisäksi useat sähköautovalmistajat näyttävät laittavan jos jonkinlaista lisä-ääntä poistamaan ilmeisen monen kokemaa äänettömyyden ankeutta.
No en tiedä onko suurin osa kasvanut vaiheen yli kun katsoo miten paljon mersu, bmw, audi, ferrari, lambo jne panostavat siihen miltä niiden kalleimman luokan bensakoneet kuulostavat. Eivät todellakaan yritä saada niitä kulkemaan äänettömästi, päinvastoin.
Lisäksi useat sähköautovalmistajat näyttävät laittavan jos jonkinlaista lisä-ääntä poistamaan ilmeisen monen kokemaa äänettömyyden ankeutta.
Eiköhän tuossa viitattu auton radion kaiuttimista tulevaa simuloitua moottorin ääneen.Tämä taas tulee useiden maiden jalankulkijoiden turvallisuuteen tähtäävästä lainsäädännöstä. Sisäänpäin kuuluvat surinat taas on suurimmalle osalle ihan turhia, mutta kait niillä yritetään jotenkin pärinäpoikia houkutella.
Muistelen kun aikoinaan (varmaan 10 vuotta sitten) tästäkin asiasta jonkun pärinään tykästyneen kanssa väittelin, kuinka hän todisteli että kyllä se V512 murina on tärkeintä autossa jne... ihmettelin hänelle ääneen miksi hän sitten omistaa jonkun diesel-Skodan? Tuleeko sen moottorista oikeasti sellaista Harley-Davidson tai Hewlett-Packard murinaa mitä hän hakee, eikö se ennemmin ole traktorin kolinaa? Ei antanut suoraa vastausta, myönsi kyllä ettei dieselissä ole samaa tunnetta...Voiko sitä ees mieheks kutsua joka ei tykkää v10 murinasta tai edes jonkun 300 heppasen saksalaisen äänistä. No ei voi.