Uusimman Tekniikan Maailman talviautotestissä näkee että ovat oppineet viimein testaamaan näitä oikein.
Sitten taas on näitä esim. Kauppalehden toimittajia jotka ei tiedä hevon helevettiä kunnollisesta testauksesta tai vertailusta.
Esim.
Kaikki riippuu lataustavasta ja tahdista, mutta tällä talvimatkalla uuden E-sarjan lataushybridin ja EQE-täyssähköauton energiakulut olivat yllättävän yhtenevät.
www.kauppalehti.fi
Miksi hitossa tuota plugaria ylipäätään on tarvinnut latailla ihan asioikseen kuten sähköautoa? Ihan normalisti vaan ladataan kotona täyteen ja reissussa lataillaan vain jos tulee pidempi stoppi esim. syömään tai kaupassa käynti.
Etenkin kun tekstissä vielä mainitaan painotuksen olleen mahdollisimman joutuisassa matkanteossa. (Facepalm)
Ja mistä on taas onnistuttu löytämään markkinoiden kalleimmat latauspaikat taas 0.53€/kwh hintoineen? No plussaa ettei sentään jotain 2€/kwh roamingia ole käytetty.
Tuolla tavalla ajamalla ja laskemalla on saatu plugarin energiakulut mahdollisimman alas ja täyssähkön kulut normaalia ylemmäs. Lopputuloksena on normaalin autoilijan arjesta poikkeava tasatulos, mikä synnyttää keskustelua ja klikkauksia.
Kauppalehti sai kuluiksi:
EQE 52,98 €
E 300e 52,72 €
Kyseinen plugari sattuu olemaan nopeimmin latautuvia, mutta kylmän sään takia ei kyennyt yli 22 kW. Ladattavat määrät olivat 7-14 kWh, joten eivät nuo mahdottoman pitkiä taukoja ole olleet. Jos plugaria ei olisi ladattu matkan varrella ollenkaan, olisi tulos ollut:
Toinen tapa, eli plugaria ladataan vain kotona:
EQE 52,98 €
E 300e 64,06 €
Laskut:
Sähköllä ajettiin 259 km, joten koko matkan 461 km:stä 202 km mentiin polttiksella. Bensaa kului 17,1 l, joten kulutus oli isolle erittäin raskaalle nelivetoiselle bensaturbolle talvikelissä 8,47 l/100 km.
Sähköä kului 54,4 kWh 259 sähköiseen kilometriin, joten kulutus oli 21 kWh/100 km. Tuon perusteella kotoa olisi pötkitty enintään 86 km (arvioin netoksi 18 kWh), ja loput 375 km bensalla, mikä maksaisi heidän käyttämällään hinnalla ja 8,47 l/100 km -kulutuksella 60,10 €. Kotilataus ennen lähtöä ilman häviöitä 18 * 0,22 € = 3,96 €, joten yhteensä 64,06 €, jos matkan varrella ei olisi ladattu.
Nyt sähköauto oli jo jonkin verran edullisempi, mutta edelleen sen laskennassa on suuri epäkohta verrattuna sähköautoilijan todellisuuteen. Korjataan se seuraavaksi. Kauppalehti oli laskenut reissuun kuluneista 122,2 kWh:sta ladattavan kotona vaivaiset 36,2 kWh ja tien päällä julkista latausta 86 kWh! Tuossa ei ole realismin hiventä, kun auton netto on 90 kWh ja matka melko pitkä 461 km, jollaiselle harva todellisuudessa lähtee tyhjähköllä akulla. Ennen pitkälle matkalle lähtöä ladataan akku täyteen. Jos perille pitää jättää 10 kWh, niin halvalla kotisähköllä hoituu 80 kWh ja loput 42,2 kWh julkisella vaikkapa Kauppalehden noin 0,52 €/kWh hinnalla.
Laskut:
Kotilataus 80 * 0,22 € = 17,60 €
Julkinen 42,2 * 0,52 € = 21,94 €
Yhteensä 39,54 €
Kolmas tapa, eli plugaria vain kotona ja täyssähkö kotona täyteen ennen lähtöä:
EQE 39,54 €
E 300e 64,06 €
Nyt ero alkaa olla selvä täyssähkön hyväksi. Vielä suurempi se olisi, jos matkan varrelta löytää halvempaa julkista kuin 0,52 €/kWh (=helppoa). Monilla pörssisähköilijöillä kotilataus on halvempaa kuin laskuissa käytetty 0,22 €. Itse latasin viime yönä 0,02x € energia + vero, siirto ja marginaali = 0,085 €/kWh. Jos käyttäisi julkiselle 0,35 € ja kotilataukselle 0,14 € molemmille autoille, olisivat tulokset:
EQE 25,97 €
E 300e 62,62 €
Kyseinen plugari on niin hyvä lataamaan, että
moni varmasti kytkee letkun matkan varrellakin. Voisi yleistää, että:
EQE 25-35 €
E 300e 55-60 €
Aika iso ero Kauppalehden kikkailemaan 52,72 €/52,98 € -"tasapeliin".