Yleistä keskustelua sähköautoista

Fltp.fi tarjoaa varsin kattavan todellisen toimintamatkan kuvauksen Suomessa. Ja juurikin viime viikolla harrastajat paukuttivat tuon fltp1000-lenkin jossa saa sitten osviittaa vähän pidemmältä etapilta.
 
Mikä muuten lienee suurikapasiteettisin LFP-akku esim. Euroopan markkinoilla myytävissä sähköautoissa? Kun tuntuu ettei LFP-akkuja kovin paljoa ainakaan yli 60kWh kapasiteettisina näe, tuota isommat akut ovat sitten joko NMC tai NCA, edelleen. Joku kai jossain vaiheessa mainitsi jonkun kiina-auton jossa olisi vielä selvästi isompi LFP-akku, en muista onko Euroopassa myynnissä vai joku ainoastaan Kiinan ja ehkä Amerikan markkinoilla myytävä raskas auto?
BYDin omissa autoissa on LFP-akut. Taitaa olla Dolphissa ja Atto 3:ssa 60kWh, Sealissa 82kWh ja Han & Tang 85kWh.
 
BYDin omissa autoissa on LFP-akut. Taitaa olla Dolphissa ja Atto 3:ssa 60kWh, Sealissa 82kWh ja Han & Tang 85kWh.
Kuulostaa asialliselta. Mikäköhän siinä sitten on että ei-kiinalaiset valmistajat ikäänkuin karttavat LFP-akkuja, käyttäen niitä enintään halvimmissa ja pieniakkuisimmissa autoissaan? En edes ole varma mitä amerikkalaisia tai eurooppalaisia sähköautoja on LFP-akuilla, Tesla M3 ja MY RWD:eiden lisäksi. Olin kovasti yllättynyt ettei edes Toyota valinnut sähköautoonsa LFP-akkua kun kovasti kuitenkin hehkutti pitkää akkutakuutaan.

Ovatko isommat LFP-akut liian painavia tai jotain? Pitää käyttää kalliimpia NCA tai NMC akkuja jotta paino pysyy suht alhaalla?

No, saa nähdä tapahtuuko edistymistä jos LFP-akkujen hinnat putoavat kuten tuossa esitetään. Muut kemiat jätetään sitten 150.000 euron Portscheille, Lucid-neidoille ja kalliimmille bemareille ja mersuille koska niiden ostajat eivät välitä (akunkaan) hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
yksi oma arvaus on se etta muut valmistajat ehtivat ostaa tehtaiden koko kapasiteetin ennen eurooppalaisia joten jaivat nuolemaan nappejaan.
 
Tätä uutista lukiessani tuli pohdittua, onkohan missään listausta (todellisesta) toimintamatkasta suhteessa auton hintaan? Eli paljon saa toimintamatkaa esim. tonnilla?
Olen miettinyt ja aiemmin ehkä täällä kysynytkin samaa. Helppohan sellainen sinänsä olisi tehdä koska autoista tiedetään WLTP-toimintamatka ja hinta, mutta voi myös olla mitäänsanomaton koska siinä kuitenkin vertailtaisiin täysin eri kokoluokan ja varustelutasonkin autoja, ikäänkuin toimintamatka olisi ainoa joka vaikuttaa hintaan. Voisi sen tosin jakaa hinnan mukaan eri sarjoihin, vaikka 20-30k€ autot, 30-40k€ autot, 40-50k€ autot jne., hieman paremmin toisiinsa vertailtavissa olevia autoja.

Aikoinaan valintani osuikin nykyiseen sähköautooni karkeasti tuolla eli millä sähköautolla saan eniten toimintamatkaa rahan vastineeksi, lisäkriteereinä että viisipaikkainen ja 4/5-ovinen pitää olla (mistä syystä Seat Mii ja VW e-Up putosivat listaltani pois koska ovat nelipaikkaisia), ja hinta alle 40k€.

Valinta osui silloin Renault Zoeen joka lupasi (muistaakseni) 395km WLTP (52 kWh nettoakku) n. 29k€ hintaan. Joku halvempi korealainen tuntui pärjäävän hyvin myös tuossa vertailussa (62kWh akkuinen Kona tai jotain sinne päin?) ja olisin sellaisen ottanut varmaan vieläkin mieluummin mutta Rellun maahantuoja tarjosi sopivasti 0% korkoista autolainaa koko auton hinnalle...

Tällä hetkellä tuollaista listaa pitäisi jatkuvasti päivittää kun eri valmistajat laskevat hintojaan vuorotellen.
 

Tätä uutista lukiessani tuli pohdittua, onkohan missään listausta (todellisesta) toimintamatkasta suhteessa auton hintaan? Eli paljon saa toimintamatkaa esim. tonnilla?
Olisi tosiaan ollut kiva jos tuossa olisi ollut joku hintasarake jokaisen auton kohdalla.

Kiinalainen HiPhi Z pärjäsi testissä erinomaisesti, Tesla Model 3 LR facelift taas ei yhtä hyvin... mutta kiinalaisen hinta onkin Euroopassa kaksinkertainen tuohon Teslaan verrattuna (52k€ vs 105k€). Puolet halvempi Tesla pääsi testissä 441km ja HiPhi 522km.

Tietenkin mielenkiintoista olisi tietää miksi Facelift pärjäsi tuossa testissä ilmeisesti huonommin kuin edeltäjänsä, 521km -> 441km.
 
Tietenkin mielenkiintoista olisi tietää miksi Facelift pärjäsi tuossa testissä ilmeisesti huonommin kuin edeltäjänsä, 521km -> 441km.
Eihän tuollainen sattumanvaraisessa talvikelissä ajettu testi ole vertailukelpoinen toisen random testin kanssa.
 
Ovatko isommat LFP-akut liian painavia tai jotain? Pitää käyttää kalliimpia NCA tai NMC akkuja jotta paino pysyy suht alhaalla?
Ei se pelkkä paino, vaan myös koko.

LFP vs. NMC painoero suunnilleen 160 vs. 210 wh/kg (31% lisäenergiaa samaan massaan)
Ja tilavuusero suunnilleen 420 vs. 580 wh/L (38% lisäenergiaa samaan tilavuuteen.
 
Eihän tuollainen sattumanvaraisessa talvikelissä ajettu testi ole vertailukelpoinen toisen random testin kanssa.
Toivottavasti selittyy sillä, en tiedä millainen keli oli edellisessä testissä. Aika suuri ero. Jos mukana oli muita merkkejä jotka olivat myös edellisessä testissä jonain versiona, oliko niissä havaittavissa samaa eroa edelliseen testiin verrattuna? Minä panin merkille ettei esim. isoakkuinen Nissan Ariya pärjännyt tässä testissä aivan yhtä upeasti kuin jossain aiemmassa (suomalaisessa?) talvitestissä.

En nyt jaksanut tavata mitkä olivat muut kriteerit testille, esim. sisätilojen lämmitys ajon aikana. Tesla-Björnihän testaili aiemmin että kun Teslassa ja jossain kiinalaisessa asetti lämmityksen +21 asteeseen, kiinalainen lämmitti paljon vähemmän (Tesla +19, kiinalainen +14). Jos noin on niin tuokin vaikuttaa jos toinen sniiduilee lämmityksessä samalla asetuksella, ellei tarkasti määritellä että sisätilan lämpötilan pitää mitattuna pysyä tietyllä tasolla aikuisten oikeesti...
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tosiaan ollut kiva jos tuossa olisi ollut joku hintasarake jokaisen auton kohdalla.

Kiinalainen HiPhi Z pärjäsi testissä erinomaisesti, Tesla Model 3 LR facelift taas ei yhtä hyvin... mutta kiinalaisen hinta onkin Euroopassa kaksinkertainen tuohon Teslaan verrattuna (52k€ vs 105k€). Puolet halvempi Tesla pääsi testissä 441km ja HiPhi 522km.

Tietenkin mielenkiintoista olisi tietää miksi Facelift pärjäsi tuossa testissä ilmeisesti huonommin kuin edeltäjänsä, 521km -> 441km.
Onko tämä sama "HaiFai" jolla Tesla-Björn ei päässyt edes pihasta loivaa ylämäkeä kun siinä oli jäätä? Model3 samasta kohdasta launchasi niin että Björnillä meni pasmat sekaisin kun tuntui niin kuin asfaltilta lähtisi kiitämään.

 
Kuulostaa asialliselta. Mikäköhän siinä sitten on että ei-kiinalaiset valmistajat ikäänkuin karttavat LFP-akkuja, käyttäen niitä enintään halvimmissa ja pieniakkuisimmissa autoissaan? En edes ole varma mitä amerikkalaisia tai eurooppalaisia sähköautoja on LFP-akuilla, Tesla M3 ja MY RWD:eiden lisäksi. Olin kovasti yllättynyt ettei edes Toyota valinnut sähköautoonsa LFP-akkua kun kovasti kuitenkin hehkutti pitkää akkutakuutaan.

Ovatko isommat LFP-akut liian painavia tai jotain? Pitää käyttää kalliimpia NCA tai NMC akkuja jotta paino pysyy suht alhaalla?

No, saa nähdä tapahtuuko edistymistä jos LFP-akkujen hinnat putoavat kuten tuossa esitetään. Muut kemiat jätetään sitten 150.000 euron Portscheille, Lucid-neidoille ja kalliimmille bemareille ja mersuille koska niiden ostajat eivät välitä (akunkaan) hinnasta.

LFP akkujen suhteen patentit ovat olleet kiinalaisilla, joten siksi näitä akkuja on tullut pelkästään sieltä. Nyt ainakin osa patenteista on rauennut, ja ihan lähitulevaisuudessa myös muut akkukennojen valmistajat alkavat valmistaa LFP-kennoja.

LFP:n heikkous verrattuna nikkelikemian akkuihin on energiatiheys ja lataus- ja purkunopeus (varsinkin kylmänä). Etuja on sitten edullisuus ja lataussyklien kesto.

Mutta tulevaisuudessa varmaan liki kaikissa edullisemman pään perusautoissa on LFP-akut, juuri hinnan ja keston vuoksi.
 
LFP akkujen suhteen patentit ovat olleet kiinalaisilla, joten siksi näitä akkuja on tullut pelkästään sieltä. Nyt ainakin osa patenteista on rauennut, ja ihan lähitulevaisuudessa myös muut akkukennojen valmistajat alkavat valmistaa LFP-kennoja.
Käsitin että patentit kyllä olivat länsimaissa, mutta kiinalaisille jostain syystä annettiin vapautus patentin noudattamisesta, kunhan ko. akkuja käytetään vain Kiinan markkinoille tarkoitetuissa autoissa. Ehkä ajateltiin ettei asiaa voida kuitenkaan kontrolloida Kiinan sisämarkkinoilla joten annettiin samantien periksi.

Lopputulos toki suunnilleen sama. Nyt kun patentit ovat rauenneet, kiinalaiset ovat ehtineet lisäämään LFP-tietämystään kotimarkkinoillaan, ja nyt patenttien rauettua voivat myydä LFP-teknologiaansa ja -autojaan myös Kiinan ulkopuolelle.
 
On tuossa HizinPihissä kaiken maailman härpäkettä.
Sivuhuomatuksena taas ihmettelen että ajaessa HitzinPihin näyttö näyttää koko ruudun alalta auton ajamassa tyhjyydessä. Tosi informatiivistä.
 
Onko tämä sama "HaiFai" jolla Tesla-Björn ei päässyt edes pihasta loivaa ylämäkeä kun siinä oli jäätä? Model3 samasta kohdasta launchasi niin että Björnillä meni pasmat sekaisin kun tuntui niin kuin asfaltilta lähtisi kiitämään.


Testattu HiPhi on kyllä raskas auto, 780kg painavampi kuin tuo Tesla M3 Highlander. Onkohan siinä iso LFP-akku?
 
LFP:n heikkous verrattuna nikkelikemian akkuihin on energiatiheys ja lataus- ja purkunopeus (varsinkin kylmänä). Etuja on sitten edullisuus ja lataussyklien kesto.

LFP:llä on paljon muitakin etuja, mutta latausnopeus ei ole välttämättä heikko kuten väität. Toki, sillä ei päästä näihin mainos "up to 250kW", joka toteutuu 10-15% välissä akulla, mutta esim. 60kWh BYD:n LFP lataa vielä Model Y:ssäkin 175kW teholla 50% kohdalla. Vastaavasti LR malli kyllä aloittaa 250kW nopeudella, mutta 50% kohdassa onkin enää vähän päälle 100kW. Nopeasti keskinopeus on LFP-akullisellakin yhtä nopea tai nopeampi kuin vastaavalla NMC:llä.

Mutta, se mikä muu tulee LFP:n eduksi on myös paketointi ja turvallisuus. LFP kennoja voi tehdä monenlaisiksi, jolloin akkupaketin voi suunnitella eri tavalla. Ei tarvita turhia 4680 leikkejä, kun voidaan tehdä vaikka blade muotoinen suoraan. Toinen valtava etu on turvallisuus, eli LFP akun kyky selviytyä isoistakin osumista syttymättä tuleen.
 
Mulla on sellainen arvaus etta Byd tekee kohta Teslat ja tiputtaa hintoja 20% Euroopassa. Byd han maksaa Kiinassa alkaen 32 te ja siina on enintaan 7te tukia.
 
Han on ilmeisesti matkustajan auto. Hyvät tilat takana. Apukuskin penkkiä saa takapenkkiläinen siirrettyä omilla napeillaan. Oma kuskihan siihen pitää olla kaveriksi.
 
Mulla on sellainen arvaus etta Byd tekee kohta Teslat ja tiputtaa hintoja 20% Euroopassa. Byd han maksaa Kiinassa alkaen 32 te ja siina on enintaan 7te tukia.

Ei esim. Seal ole suhteessa yhtään sen halvempi siellä kuin Euroopassakaan, jos verrataan Model 3. Itse veikkaan ettei HAN ole enää kovin pitkäikäinen malli.
 
Jos tuo Bydin Hani suomessakin asettuisi selkeästi alle 60 KEUR luokkaan, niin aika kiinnostava olisi.

Ruotsissa ollut jo marras/joulukuusta lähtien 48ke Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Tuossa on se typeryys että koukulle ei ole vetomassoja ja lataus on 1 vaiheinen. Muuten oli kylmätyypit istuttuna kyllä aivan mahtava laatuvaikutelma ja materiaalit todella hyvät. Model 3:seen hypätessä oli ensireaktio että ompas tämä vanhanaikainen ja karu auto, eli ainakin ensivaikutelma oli itsellä täysi ihastus. Poislukien tosiaan tuo hinta johon suomalainen maahantuoja ei oikein reagoinut, ruotsistahan noita kannattaisi jos nuo muutamat pikkupuutteet olisi korjattuna
 
Todennäköisyydet paranevat sille että vuonna 2030 haetaan Motonetista perjantaina uusi akku 5000€ ja se vaihdetaan pikku kaljoissa viikonloppuna ja maanantaina viedään vanha takaisin ja saadaan 1000€ pantti takaisin. Ja sitten taas kovaa ajoa 10 vuotta. 20 vuotiaaseen autoon kytataan 5 vuotiaita akkuja 2000€. Sähkömoottoreita uudelleen laakeroidaan samalla tapaa viikonloppuisin kuin nykyää vaihdellaan pyörän laakereita. Motonetista saa automalli kohtaisia kittejä joilla sähkömoottorin voi korjata uudenveroiseksi
Noissa akkupaketeissa on vaan se, että 400/800 V on paljon, ja täten tuho/vauriopotentiaalia vähintäänkin riittävästi. Toki mikään ei varmaan estä viikonloppukaljoittelu -> akunvaihtosessioita, mutta hieman pohjatuntemusta tulisi olla, ettei koko talli pala poroksi :)
 
Noissa akkupaketeissa on vaan se, että 400/800 V on paljon, ja täten tuho/vauriopotentiaalia vähintäänkin riittävästi. Toki mikään ei varmaan estä viikonloppukaljoittelu -> akunvaihtosessioita, mutta hieman pohjatuntemusta tulisi olla, ettei koko talli pala poroksi :)
Ma en ole yhtakaan vaihtanut mutta eikohan se aikalailla mene vari variin ja loput maihin. Teslassa ainakin oli ne kontaktorit siella akkupaketin sisalla niin ei sialta ihan vahingossa saa jaykkaa sormille.
 
Tämähän näkyy varmaan myös ennenpitkää käytettyjen akkujen uusimiskustannuksien romahtamisena.
Mulla on tunne ettei Febit ja muut tarvike puljut ole paasseet viela kaupoille akkufirmojen kanssa koska tuotanto on myyty pitkalle eteen. Ensi vuonna voi olla toivoa siihen. Eli oma arvaus on etta 2026 alkaa Autodokissa nakymaan Teslaan tarvikeakkuja.
 
Itse miettinyt näin mahdollisena tulevana sähköauton omistajana, että minkähänlaiset jälkimarkkinat mahtaa olla näillä +150 000km ja akkutakuiden ulkopuolella oleville sähköautoilla tulevaisuudessa?
Jälleenmyyntiarvo on yksi, mutta käykö edes kauppa on toinen ja onko 5 vuoden päästä jo markkinoilla niin halpoja sähköautoja että omaansa on turha koittaa tyrkyttää vaihdossa eteenpäin.
 
Sähöjä on nyt autokannasta, mitä, 2%, autokannan keski-ikä ~13v ja romutusikä keskimäärin lähes 20v jo.

Ei ihan heti tule sitä tilannetta, etteikö käytetylle sähköautolle ole markkinaa vaan ostetaan mieluummin uusi.
 
Itse miettinyt näin mahdollisena tulevana sähköauton omistajana, että minkähänlaiset jälkimarkkinat mahtaa olla näillä +150 000km ja akkutakuiden ulkopuolella oleville sähköautoilla tulevaisuudessa?
Jälleenmyyntiarvo on yksi, mutta käykö edes kauppa on toinen ja onko 5 vuoden päästä jo markkinoilla niin halpoja sähköautoja että omaansa on turha koittaa tyrkyttää vaihdossa eteenpäin.
Kyllä se kauppa varmasti käy, mutta kilometrit vaikuttavat hintaan. Tilannetta voisi verrata vaikka paljon ajettuun polttisautoon. Kaikki tietää riskit, mutta sopivalla hinnalla se vaihtaa omistajaa.

Akun korjaamiseen tulee varmasti lisää yrityksiä. Teslaan saa tällä hetkellä käsitykseni mukaan akkumoduuleita vain käytettyjä akkuja purkamalla. Tesla ei siis myy korjaamoille osia. Ilmeisesti moduulin pitäisi olla suurinpiirtein yhtä paljon käytetty kuin muut akussa olevat balansoinnin vuoksi. Jälkimarkkinoita siis muodostuu käytettyjen akkujen ympärille.

Sähköautojen hinnat tulee varmasti laskemaan, mutta rajansa kaikella. Jos nyt aiemmin linkatun uutisen mukaan keskivertosähkiksen akku maksaa nyt 6000€ valmistajalle ja hinnanpudotuspaineita on 3000€ tasolle, niin loppu alkaa olla jo näkyvissä. Säästöt pitää alkaa tulla jostain muualta.
 
Itse olisin tyytyväinen, jos valmistajat saavat valmistuskulujaan alas niin ennemmin ku laskisivat hintoja niin lopettaisivat halpuuttamisen ja alkaisivat tehdä autoja kunnollisista materiaaleista. Nyt täytyy mennä Porsche luokkaan jos ei halua että halpuutus näkyy ja tuntuu.

Esimerkkeinä
-Bmw i4 ei saa edes parhaassa laajennettu nahkasisusta paketissa ovien yläosia nahasta vaikka 3-sarjassa ne kuuluu siihen. Myös ovitaskujen valot halpuutushimoissaan poistettu kuten myös tummeneva pelkääjän peili.
-Byd seal kun vetää oven kiinni niin sisäkahva joustaa vedettäessä, tuntui siltä että ei ole missään kiinni ja saattaa irrota koko ovipahvi mukana, muutenkin kun heilutteli sisäpaneleita niin narisi jo upouutena siihen malliin että varmaan upea vehje 100k mentynä.
-Teslassa alusta loppupaskana ennen ekaa leimaa ja muut tunnetut halpuutus pelleilyt.
 
Itse olisin tyytyväinen, jos valmistajat saavat valmistuskulujaan alas niin ennemmin ku laskisivat hintoja niin lopettaisivat halpuuttamisen ja alkaisivat tehdä autoja kunnollisista materiaaleista. Nyt täytyy mennä Porsche luokkaan jos ei halua että halpuutus näkyy ja tuntuu.

Esimerkkeinä
-Bmw i4 ei saa edes parhaassa laajennettu nahkasisusta paketissa ovien yläosia nahasta vaikka 3-sarjassa ne kuuluu siihen. Myös ovitaskujen valot halpuutushimoissaan poistettu kuten myös tummeneva pelkääjän peili.
-Byd seal kun vetää oven kiinni niin sisäkahva joustaa vedettäessä, tuntui siltä että ei ole missään kiinni ja saattaa irrota koko ovipahvi mukana, muutenkin kun heilutteli sisäpaneleita niin narisi jo upouutena siihen malliin että varmaan upea vehje 100k mentynä.
-Teslassa alusta loppupaskana ennen ekaa leimaa ja muut tunnetut halpuutus pelleilyt.
Tämä taas ei vastaa markkinoiden tarpeita. Sähköautojen seuraava tehtävä on syödä suosituimpien polttismallien markkinat. Euroopassa siellä on pikkuautoja. Tästä ei selviä ilman valmistuskustannusten minimointia.
 
No tuossa 3-sarjassa ei sitä varustetta ole ruksattuna kun ei ole nahkojakaan vaan muovit.

Tarkoitan siis noita mustia osia oven ikkunan ja kahvan välissä. Laajennetussa nahassa ne muissa bemmeissä on nahkaa, paitsi i4.
Tää siis aika hemmetin kallis lisävarusteverhoilu niin olettaisi olevan myös i4.
Jaaha, ok.
Olisiko niin harvinainen optio että ei kannata pitää valikoimassa jatkossa. Saa nähdä mitä i3xx näyttää.
 
Eikös Porschessa ole moni osa ihan samoja mitä esim. konsernin halvimmissa malleissa ja kokoonpanokin tehdään jossain halvan työvoiman maissa Saksan sijaan.
Epäilemättä on, kuten myös lambosta löytyy vw logo osasta osista mutta se ei näy eikä tunnu asiakkaalle.
edit. näköjään cayenneä tehdään muuallakin ku saksassa, kaikki muut siellä.
 
Itse olisin tyytyväinen, jos valmistajat saavat valmistuskulujaan alas niin ennemmin ku laskisivat hintoja niin lopettaisivat halpuuttamisen ja alkaisivat tehdä autoja kunnollisista materiaaleista. Nyt täytyy mennä Porsche luokkaan jos ei halua että halpuutus näkyy ja tuntuu.

Esimerkkeinä
-Bmw i4 ei saa edes parhaassa laajennettu nahkasisusta paketissa ovien yläosia nahasta vaikka 3-sarjassa ne kuuluu siihen. Myös ovitaskujen valot halpuutushimoissaan poistettu kuten myös tummeneva pelkääjän peili.
-Byd seal kun vetää oven kiinni niin sisäkahva joustaa vedettäessä, tuntui siltä että ei ole missään kiinni ja saattaa irrota koko ovipahvi mukana, muutenkin kun heilutteli sisäpaneleita niin narisi jo upouutena siihen malliin että varmaan upea vehje 100k mentynä.
-Teslassa alusta loppupaskana ennen ekaa leimaa ja muut tunnetut halpuutus pelleilyt.
Esimerkkisi olivat vain sähköautoista. Ilmeneekö tuota halpuutusta mielestäsi vain sähköautoissa, kun taas polttiksissa Toyotat ja Nissanitkin ovat priimaa eikä tarvitse mennä Portschjeeen asti saadakseen kalliit nahkaistuimet, autoon tulipunaiseen?
 
Esimerkkisi olivat vain sähköautoista. Ilmeneekö tuota halpuutusta mielestäsi vain sähköautoissa, kun taas polttiksissa Toyotat ja Nissanitkin ovat priimaa eikä tarvitse mennä Portschjeeen asti saadakseen kalliit nahkaistuimet, autoon tulipunaiseen?
No en niin tarkasti perehtynyt mutta bemarilla esim saa 3-sarjan varusteltua paremmin ku maailmalla selkeästi kalliimman i4.
Mersulla myös E sarjan saa huomattavasti brassailevammin varustettua vs eqe saati sitten jos otetaa ässä mersu.
 
No en niin tarkasti perehtynyt mutta bemarilla esim saa 3-sarjan varusteltua paremmin ku maailmalla selkeästi kalliimman i4.
Mersulla myös E sarjan saa huomattavasti brassailevammin varustettua vs eqe saati sitten jos otetaa ässä mersu.
Olisko sähköautojen ostajat vaan erilaisia, eivätkä ole kiinnostuneita noista samoista viilauksista? Kalliissa varusteissa lienee kuitenkin parhaat katteet, eli tuskin niitä jätettäisiin pois, jos olisi kysyntää.
 
No en niin tarkasti perehtynyt mutta bemarilla esim saa 3-sarjan varusteltua paremmin ku maailmalla selkeästi kalliimman i4.
Mersulla myös E sarjan saa huomattavasti brassailevammin varustettua vs eqe saati sitten jos otetaa ässä mersu.
Bemarin ja Mersun omistajille tuttua kauraa, mutta antaa kuitenkin vähän perspektiiviä siihen, että vaikka se halpuutus yleisesti ottaen vaikuttaa laatuvaikutelmaan vaikka nyt niiden sisustan materiaalien kohdalla, niin kyllä kättä saa laittaa taskuun nimenomaan niiden ei-halpuutettujen-autojen kanssa: Mikan juuri ostama BMW alkoi viheltää - Korjaamo ei löytänyt vikaa, mutta sitten ääni vain voimistui
 
Turbo remontti 3te mikä saattaa kylläkin olla marmori hinta vastaa 60 kwh akkustoja CATL vuonna 2025. Vertaan nyt vittu omenia joulukinkkuun mutta jotain ajatuksen pohjaa. Tiedän kyllä senkin että turboon olisi saanut 300€ korjaus kitin minkä olisi voinut vaihtaa viikonloppuna pikkukaljoissa.
 
Turbo remontti 3te mikä saattaa kylläkin olla marmori hinta vastaa 60 kwh akkustoja CATL vuonna 2025. Vertaan nyt vittu omenia joulukinkkuun mutta jotain ajatuksen pohjaa. Tiedän kyllä senkin että turboon olisi saanut 300€ korjaus kitin minkä olisi voinut vaihtaa viikonloppuna pikkukaljoissa.
Huomionarvoista, että ton turbon lisäksi alle 100k ajetttua autoa oli huollettu vuoden aikana jo kymppitonnilla. Osa varmaan sellaista, jonka osaava kaveri tekee halvemmalla omassa autotallissa ja osa taas ei. Sähkärin vähemmissä osissa ja ehkä joiltain osin myös halpuuttamisessa on kaksi puolta.
 
Onko sahköauton akun vaihto nyt sitten oikeasti konkurssi jos on ihan ok korjailla samalla rahaa 100t ajettua bemmiä
1707198372380.png
 
Onko sahköauton akun vaihto nyt sitten oikeasti konkurssi jos on ihan ok korjailla samalla rahaa 100t ajettua bemmiä
1707198372380.png

Tuossa on hyvä ymmärtää et autoa on korjattu vakuutuksen piikkiin. Se et mitä se varaosa vaihtoineen maksaisi onkin toinen juttu. Jos bemarin myyjältä löytyy huoltohalli niin varmaan hyvän tilin tehnyt autolla.
 
Tuossa on hyvä ymmärtää et autoa on korjattu vakuutuksen piikkiin. Se et mitä se varaosa vaihtoineen maksaisi onkin toinen juttu. Jos bemarin myyjältä löytyy huoltohalli niin varmaan hyvän tilin tehnyt autolla.
Kyllä suurin osa vie sen autonsa merkkihuoltoon vaikka raha lähtee omasta taskusta. Mitä uudempi auto, sen varmemmin näin tapahtuu. Esim. nuo mainitut MB ja BMW sellaisia, että jos sulla ei ole nimenomaan niille hankittuja diagnostiikkalaitteita, niin moni homma jää tekemättä. Kokemuksesta voin kertoa, että esim. näissä AD, Atoy yms. korjaamoissa noita ei yleensä ole.

Onko sahköauton akun vaihto nyt sitten oikeasti konkurssi jos on ihan ok korjailla samalla rahaa 100t ajettua bemmiä
1707198372380.png
Kai se riippuu. Jos kokee, että sillä autolla on vielä hyviä vuosia jäljellä korinsa yms. puolesta, niin ei välttämättä. Jos taas alkaa vähän falskaamaan vähän sieltä ja täältä + auton sen hetkinen arvo alkaa olemaan mitätön, niin pitää varmaan kysellä itsellään haluaako elvyttää siitä vielä itselleen käyttöauton useammaksi vuodeksi, vai tyytyä kohtaloonsa ja vaihtaa autoa. Premiumien kanssa päätös tietysti yleensä helpompi kun niiden hinnat huitelevat aika korkealla vielä +5v vanhoinakin.
 
Viimeksi muokattu:
Akun korjaamiseen tulee varmasti lisää yrityksiä. Teslaan saa tällä hetkellä käsitykseni mukaan akkumoduuleita vain käytettyjä akkuja purkamalla. Tesla ei siis myy korjaamoille osia.

Muistaakseni EU:ssa pitäisi toimittaa varaosia 25 vuotta myös merkin ulkopuolisille korjaamoille. Ja tekninen dokumentaatio. Mutta koitappa haastaa Teslaa.
 
Muistaakseni EU:ssa pitäisi toimittaa varaosia 25 vuotta myös merkin ulkopuolisille korjaamoille. Ja tekninen dokumentaatio. Mutta koitappa haastaa Teslaa.

Taitaa olla tosin vaan 10v tuo aika? Tekninen dokumentaatio on Teslalla ilmaiseksi selattavissa service.tesla.com, ja samaa reittiä saa tilattua myös viralliset Toolbox-diagnostikkaohjelmistot, näin ainakin Euroopassa. Eivät kyllä omille korjaamoillekaan pelkkiä akkumoduuleja toimita, vaan kokonaisia paketteja.
 
Muistaakseni EU:ssa pitäisi toimittaa varaosia 25 vuotta myös merkin ulkopuolisille korjaamoille. Ja tekninen dokumentaatio. Mutta koitappa haastaa Teslaa.
Jekku on noissa akun moduuleissa. Uusia akkuja kyllä toimittavat kokonaisina vaikka tarvetta olisi vain yhdelle moduulille.
 
Taitaa olla tosin vaan 10v tuo aika? kokonaisia paketteja.

Joo näemmä sama 10 vuotta kuin kodinkoneiden varaosille/softapäivityksille, harmittavan lyhyt ainakin kun katsoo Suomessa autojen ikää.

Toimitettiin softaa yhdelle sähkärivalmistajalle niin he puhuivat että 25 (vai oliko se 20) vuotta aikovat päivittää softia. Bugikorjauksia ja uusia Android Auto versioita ym.

Eikö joku sitten voisi ostaa kokonaista akkua ja myydä siitä moduuleita (pienellä voitolla) vai onko ne niin valettu hartsiin ettei onnistu.
 
Joo näemmä sama 10 vuotta kuin kodinkoneiden varaosille/softapäivityksille, harmittavan lyhyt ainakin kun katsoo Suomessa autojen ikää.

Toimitettiin softaa yhdelle sähkärivalmistajalle niin he puhuivat että 25 (vai oliko se 20) vuotta aikovat päivittää softia. Bugikorjauksia ja uusia Android Auto versioita ym.

Eikö joku sitten voisi ostaa kokonaista akkua ja myydä siitä moduuleita (pienellä voitolla) vai onko ne niin valettu hartsiin ettei onnistu.
Btw. jenkkilässä oli 2022 täsmälleen sama autojen keski-ikä 12,3 vuotta kuin Suomessa. Miten lienee pykälät siellä?
Ainakin yksityinen varaosatilaus/toimitus sieltä Suomeen on harrastajapiireissä suurta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 408
Viestejä
4 506 942
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom