Yleistä keskustelua sähköautoista

Btw. jenkkilässä oli 2022 täsmälleen sama autojen keski-ikä 12,3 vuotta kuin Suomessa. Miten lienee pykälät siellä?
Ainakin yksityinen varaosatilaus/toimitus sieltä Suomeen on harrastajapiireissä suurta.
En kyllä usko että perusvaraosia sieltä paljoa tilaillaan, lähinnä viritysosia ja tietysti vanhojen jenkkiautojen osia.

Normaalit käyttöautojen varaosat ostetaan paikallisesta verkkokaupasta/harakiriliikkeestä, ihan kuten täälläkin, kiinastahan ne osat kuitenkin käytännössä lähes poikkeuksetta tulevat.
 
Kun Teslan jälkimarkkinointia on arvosteltu niin nämä kiinalaiset näköjään pistää vielä paremmaksi:

Onneksi tilanne ei ole oikeasti niin paha:

Maahantuontiorganisaatiolla ei ollut heidän Moottorille kertoman mukaan tietoa asiakkaan ongelmista kolarikorjauksen kanssa ennen tammikuun loppua.

Nyt ratkaisu vaikuttaisi olevan lähellä.

– Tähän kyseiseen tapaukseen jälkitoimituksessa oli yksi osa, akkukotelo, joka saapuu korikorjaamolle näillä näkymin ensi viikon (5. päivä helmikuuta alkavalla viikolla) aikana, sanoo Maxuksen maahantuojan myyntijohtaja Heidi Nieminen Moottorille.

Maahantuojan mukaan Maxuksen varaosien saatavuus vastaa alan yleistä tasoa.


 


Norskit testanneet samalla autojen lämpiävyyttä.

Sähö = hyvä :joy:
 
Tilanne lähti siis purkautumaan vasta kun asiasta tuli julkinen. Minkähän vuoksi korjaamo arvioi varaosan saamisessa kestävän jopa vuoden verran jos saatavuus vastaa alan yleistä tasoa?

Tuon mukaan tilanne lähti purkautumaan ennen julkisuutta? Tai ainakin nyt on helmikuu (kuten myös artikkelin) ja tieto saapui maahantuojalle tammikuussa. Ehkä korjaamo onkin se joka tässä töppäsi, eikä Maxus? On sen verran heikosti artikkelissa tietoa, ettei voi vetää johtopäätöksiä.
 
Taitaa olla tosin vaan 10v tuo aika? Tekninen dokumentaatio on Teslalla ilmaiseksi selattavissa service.tesla.com, ja samaa reittiä saa tilattua myös viralliset Toolbox-diagnostikkaohjelmistot, näin ainakin Euroopassa. Eivät kyllä omille korjaamoillekaan pelkkiä akkumoduuleja toimita, vaan kokonaisia paketteja.

Ainakin oman kokemuksen mukaan oli vaatimus, että työkalut ja valmius valmistaa osia piti säilyttää 10v mallin valmistuksen päättymisen jälkeen. Osien jäljitettävyys oli pidempi. Luokkaa 10v ja 24h ja piti tietää, kuka missä, milloin, mistä ja sitä rataa. Tuosta vanhemmat sai kestää selvitys pidempään. Turva- ja päästölaitteiden dokumentit oli 25v säilöntä vaatimukset. Ainakin muistaakseni. Tietenkin koskee vain OEM osia.
 
Tilanne lähti siis purkautumaan vasta kun asiasta tuli julkinen. Minkähän vuoksi korjaamo arvioi varaosan saamisessa kestävän jopa vuoden verran jos saatavuus vastaa alan yleistä tasoa?

Turhaa tuossa valmistajaa/maahantuojaa haukkua kun vakuutusyhtiö töppäillyt kolarikorjaamon valinnassa. Ei noita uusia patteriautoja minnekään pilipalipajalle viedä vaan maahantuojan valtuuttamille.
 
Täältä varmaankin löytyy Toyota BZ4X:n omistajia. Millaisia (etenkin talviajo-) kokemuksia teillä on? Millaisiin kantamiin autolla käytännössä pääsee sekalaisessa kesä- ja talviajossa? Kävin eilen koeajamassa kyseistä autoa ja varovaisen positiivinen kuva jäi autosta. Melkoisen paljon auto piipittää. Ilmeisesti kuljettajan tarkkailusensori on säädetty melko herkäksi. Jonkin verran olen eilisen koeajon jälkeen lueskellut talviajon hankaluuksista (lyhyt toimintasäde ja hidas pikalataus) Kesällä ilmeisesti tilanne on oleellisesti parempi. Jotain alkupään hankaluuksia ohjelmistopäivitykset ovat ilmeisesti korjanneet.

Auto kiinnostaa, sillä tuli tarjous vastaan, jossa tehdasuutta ajamatonta Active-varustelutason AWD-mallia myydään 44 990 eurolla. Tähän päälle tulisi vetokoukku ja talvirenkaat, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 48 990 euroa. Kauppa ja maahantuoja haluavat auton liikkeelle, sillä se on ensimmäisen sarjan autoja 1-vaihelaturilla. Onko 6,6 kW tehoinen1-vaihelaturi ihan mahdoton yhtälö kotilataukseen (OKT).
 
Onko 6,6 kW tehoinen1-vaihelaturi ihan mahdoton yhtälö kotilataukseen (OKT).
Tuohan riippuu ihan käyttäjästä, paljonko ajaa ja kuinka paljon jää aikaa lataukselle. Mutta yleisesti ottaen sanoisin että tuolla pärjää, ja sitten lisää jerkkua akkuun pikalatureista jos ei riitä.
Sitten jos tykkää pörssisähkösopimuksesta, niin tuollainen etana -latausteho vähän huono kun ei pääse imuttelemaan nopeammin edullisilla tunneilla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kyllähän tuolla 6.6kW teholla vielä lataa jos vaan on OKT:ssä mieluusti vähintään 35A nallit. Tuollainen 6.6kW ottaa 29A, joten 3x25A nalleilla ei onnistu. Wallella on kait sellainen laturi joka muuttaa 2x16A 1x25A:ksi.
 
Walle25, puolentoista tonnin kuolema, mut ei siihen maailma kaadu.

Ellet ajele päivittäin yli 300km siivuja niin varmasti pärjäät Burzumilla ja Wallen kotilatauksella hyvin. Jos joskus tarvii mennä pidemmälle niin eiköhän sekin onnistu tien päällä ladaten kun ei sekunteja laske vaan ottaa lungisti.
 
Riippuu hirveästi tarpeesta mutta pahoin pelkään että pidemmän päälle 3-vaihe latauksen puute alkaa ärsyttämään. Mutta jos kunnon nallit liittymässä ja auto säännöllisesti yöt parkissa niin kaippa tuolla pärjää. Itse jättäisin tuon väliin, jos ei ole pakko ostaa nyt autoa niin arvaan että Burzumeita saa käytettynä varsin edukkaasti 1-2v päästä.
 
En kyllä maksaisi lähes 50k€ autosta jossa ei ole 3-vaihe latausta. Ihan jo jälleenmyyntiarvoa ajatellen, harva haluaa tuollaista ostaa koska varmasti on käytettynä myynnissä paljon niitäkin joissa 3-vaihelataus.
En maksaisi tuota summaa mistään autosta, mutta 3-vaihe lataus taas ei vaikuta ostopäätökseen. Hyötyähän tuosta saa vasta jos joka päivä pitää ajaa +300 km ja autoa ei ehdi lataamaan kuin muutaman tunnin tuolla välillä.
 
En maksaisi tuota summaa mistään autosta, mutta 3-vaihe lataus taas ei vaikuta ostopäätökseen. Hyötyähän tuosta saa vasta jos joka päivä pitää ajaa +300 km ja autoa ei ehdi lataamaan kuin muutaman tunnin tuolla välillä.
Mutta tuota 6,6kW on vaikea käyttää kun pitäisi olla 3x35A liittymä ja silti vähän hankalaa kun pitäisi kuormittaa vain yhtä vaihetta. 3-vaihe latauksella paljon helpompaa ladata vaikka 6kWh teholla. Jokainen tietysti tyylillään, mutta itse en koskisi pitkällä tikullakaan tuollaiseen.
 
Minusta kolmivaihelatauksen puuttuminen on suurin deal-breaker, mitä nykyaikaisessa sähköautossa voi olla. Heti sen perään tulee akun esilämmityksen puute.

Kyllä noitakin ilman pärjää, mutta ne satunnaisetkin pidemmät siivut ärsyttää ja jälleenmyyntiarvo on väistämättä alhainen. Ja jos vaikka työpaikalla on 11kW lataus, ei päivän aikana saa edes puolta akullista ladattua.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Tässä tuli sellaisia huomioita, joita en ole tullut ajatelleeksi.

Tuohan riippuu ihan käyttäjästä, paljonko ajaa ja kuinka paljon jää aikaa lataukselle. Mutta yleisesti ottaen sanoisin että tuolla pärjää, ja sitten lisää jerkkua akkuun pikalatureista jos ei riitä.
Sitten jos tykkää pörssisähkösopimuksesta, niin tuollainen etana -latausteho vähän huono kun ei pääse imuttelemaan nopeammin edullisilla tunneilla.
Tätä asiaa pohdin itsekin eilen. Vielä ei ole pörssisähkösopimusta, mutta sellaiseen tultaneen siirtymään kesällä nykyisen kiinteähintaisen sopimuksen loputtua. Sen puoleen lataustehon pienuus on ilmeinen puute.

Kyllähän tuolla 6.6kW teholla vielä lataa jos vaan on OKT:ssä mieluusti vähintään 35A nallit. Tuollainen 6.6kW ottaa 29A, joten 3x25A nalleilla ei onnistu. Wallella on kait sellainen laturi joka muuttaa 2x16A 1x25A:ksi.
En tajunnutkaan tällaista asiaa. Talossa on 25 ampeerin pääsulakkeet, joten siltä osin 1-vaihelaturi kyllä huonompi homma.

Riippuu hirveästi tarpeesta mutta pahoin pelkään että pidemmän päälle 3-vaihe latauksen puute alkaa ärsyttämään. Mutta jos kunnon nallit liittymässä ja auto säännöllisesti yöt parkissa niin kaippa tuolla pärjää. Itse jättäisin tuon väliin, jos ei ole pakko ostaa nyt autoa niin arvaan että Burzumeita saa käytettynä varsin edukkaasti 1-2v päästä.
Tätä itsekin vähän pelkään, että 3-vaihelatausta alkaa kaivata. Siksikin pyysin kommentteja kokeneemmilta, kuinka tällaisten asioiden kanssa selviää. Autoa ei ole juuri nyt välttämätöntä hankkia tai vaihtaa.

Kammottava hinta noin surkeasti varustellusta vehkeestä.
En ole viime aikoina seurannut sähköautojen hintoja ja vertaillut varusteita. Katson ehkä väärää asiaa, mutta nelivetosähköautoksi en osannut pitää tuota hintaa erityisen kalliina (autona kyllä melko arvokas). Olen kyllä itsekin vähän sitä mieltä, että varusteet ovat melko karvalakkitasoa, joskin tasokorotus nykyiseen 18 vuotta vanhaan autoon on ilmeinen.

En kyllä maksaisi lähes 50k€ autosta jossa ei ole 3-vaihe latausta. Ihan jo jälleenmyyntiarvoa ajatellen, harva haluaa tuollaista ostaa koska varmasti on käytettynä myynnissä paljon niitäkin joissa 3-vaihelataus.
Sähköautotekniikan kehittyessä varmasti paikoin kovaakin vauhtia, mietin jo hankkivani auton autokaupan rahoituksen/yksityisleasingin kautta, jossa olisi muutaman vuoden jälkeen vielä vakioitu minimivaihtohyvitys. Näin vanhentuvasta tekniikasta pääsisi varmuudella eroon. Tämä on kyllä kallis tapa tutustua sähköautoiluun.
 
Minusta kolmivaihelatauksen puuttuminen on suurin deal-breaker, mitä nykyaikaisessa sähköautossa voi olla. Heti sen perään tulee akun esilämmityksen puute.

Kyllä noitakin ilman pärjää, mutta ne satunnaisetkin pidemmät siivut ärsyttää ja jälleenmyyntiarvo on väistämättä alhainen. Ja jos vaikka työpaikalla on 11kW lataus, ei päivän aikana saa edes puolta akullista ladattua.

Jos Tesla-ketjussa pärjää suko-lataamalla täysin niin onnistuisko se myös tällä autolla kun nyt vain unohtaa tuon 3v? Itse suhailen vaatimattomalla e2008 ja en ole vielä kohdannut tarvetta akun esilämmitykselle. Onko se ihan todellinen vaatimus kaikille?
 
Esimerkiksi kerrostalon parkkikselle kolmivaiheen saanti on varmasti vaikeaa ellei koko pihaa laiteta remonttiin. Sinällään ongelmaa mielestäni paisutellaan. Keskiverto suomalainen ajaa 15000 km vuodessa, eli 40km päivässä. Tuon lataamiseen riittää helposti 230V/16A ja saa silti suoritettua yön halvimpina tunteina. Riittää jopa rajoitettu 10A jos on yöllä 8 tuntia aikaa ladata.

Sinällään kolmevaihe pitäisi löytyä kaikista kun ei se kustannuksia nosta merkittävästi ja kiinalaiset halppiksetkin siitä suoriutuvat.
 
Täältä varmaankin löytyy Toyota BZ4X:n omistajia. Millaisia (etenkin talviajo-) kokemuksia teillä on? Millaisiin kantamiin autolla käytännössä pääsee sekalaisessa kesä- ja talviajossa? Kävin eilen koeajamassa kyseistä autoa ja varovaisen positiivinen kuva jäi autosta. Melkoisen paljon auto piipittää. Ilmeisesti kuljettajan tarkkailusensori on säädetty melko herkäksi. Jonkin verran olen eilisen koeajon jälkeen lueskellut talviajon hankaluuksista (lyhyt toimintasäde ja hidas pikalataus) Kesällä ilmeisesti tilanne on oleellisesti parempi. Jotain alkupään hankaluuksia ohjelmistopäivitykset ovat ilmeisesti korjanneet.

Auto kiinnostaa, sillä tuli tarjous vastaan, jossa tehdasuutta ajamatonta Active-varustelutason AWD-mallia myydään 44 990 eurolla. Tähän päälle tulisi vetokoukku ja talvirenkaat, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 48 990 euroa. Kauppa ja maahantuoja haluavat auton liikkeelle, sillä se on ensimmäisen sarjan autoja 1-vaihelaturilla. Onko 6,6 kW tehoinen1-vaihelaturi ihan mahdoton yhtälö kotilataukseen (OKT).

Käy vilkaisemassa sisarmalli Suzuki Solterra, sitä myytiin mielestäni myös varsin kohtuullisella hinnalla.

Ilmeisesti tuo on kaikista puutteistaankin huolimatta varsin asiallinen kottero. Tekee monta asiaa riittävän hyvin, vaikka sähköisen voimalinjan toiminnassa on parantamista.
 
Minusta kolmivaihelatauksen puuttuminen on suurin deal-breaker, mitä nykyaikaisessa sähköautossa voi olla. Heti sen perään tulee akun esilämmityksen puute.

Kyllä noitakin ilman pärjää, mutta ne satunnaisetkin pidemmät siivut ärsyttää ja jälleenmyyntiarvo on väistämättä alhainen. Ja jos vaikka työpaikalla on 11kW lataus, ei päivän aikana saa edes puolta akullista ladattua.
Näin olen kanssa ymmärtänyt, että akun esilämmityksen puute on melko iso ongelma talviautoilun kannalta, varsinkin pidempää taivalta ajettaessa. Pikalatausvirrat ja -tehot ovat näin ollen olemattomia. En tiedä, kuinka paljon parempia muiden merkkien lataustehot ovat talvisin. Toyota on itse koonnut sähköautonsa sivuille UKK-materiaalia, jossa on oheinen latausaika-arviotaulukko.
1707244925505.png


Kokonaisuudessaan materiaali löytyy täältä: https://www.toyota.fi/content/dam/t...-files/tekniset-tiedot/Toyota_bZ4X_UKK_V5.pdf
 
Esimerkiksi kerrostalon parkkikselle kolmivaiheen saanti on varmasti vaikeaa ellei koko pihaa laiteta remonttiin. Sinällään ongelmaa mielestäni paisutellaan. Keskiverto suomalainen ajaa 15000 km vuodessa, eli 40km päivässä. Tuon lataamiseen riittää helposti 230V/16A ja saa silti suoritettua yön halvimpina tunteina. Riittää jopa rajoitettu 10A jos on yöllä 8 tuntia aikaa ladata.

Sinällään kolmevaihe pitäisi löytyä kaikista kun ei se kustannuksia nosta merkittävästi ja kiinalaiset halppiksetkin siitä suoriutuvat.
Joo mutta ne ajot eivät ole tasaisesti 40km päivässä. Tulet jonain iltana kotiin lähes tyhjällä akulla ja aamulla pitäisi lähteä vaikka jonnekin pidemmälle niin kylläpä tympiikin kun saa lähes heti pysähtyä jonnekin viettämään niitä ihania ja ei ärsyttäviä kahvi/ruoka/kusi jne taukoa.
 
Käy vilkaisemassa sisarmalli Suzuki Solterra, sitä myytiin mielestäni myös varsin kohtuullisella hinnalla.

Ilmeisesti tuo on kaikista puutteistaankin huolimatta varsin asiallinen kottero. Tekee monta asiaa riittävän hyvin, vaikka sähköisen voimalinjan toiminnassa on parantamista.
Eikös tuo likimain sama auto? Keulamerkit vain vaihdettu?

Edit. Ensisilmäyksellä varusteiltaan vastaavan hintaista BZ4X:ä parempi, mutta näemmä yksivaihelaturilla varustettu tuokin auto.
 
Viimeksi muokattu:
Näin olen kanssa ymmärtänyt, että akun esilämmityksen puute on melko iso ongelma talviautoilun kannalta, varsinkin pidempää taivalta ajettaessa. Pikalatausvirrat ja -tehot ovat näin ollen olemattomia. En tiedä, kuinka paljon parempia muiden merkkien lataustehot ovat talvisin. Toyota on itse koonnut sähköautonsa sivuille UKK-materiaalia, jossa on oheinen latausaika-arviotaulukko.
1707244925505.png


Kokonaisuudessaan materiaali löytyy täältä: https://www.toyota.fi/content/dam/t...-files/tekniset-tiedot/Toyota_bZ4X_UKK_V5.pdf
On siinä melkoinen ero onko esilämmitystä vai ei. bmw esim latautuu käytännössä samaa vauhtia kesät talvet. +200kw ottaa parhaimmillaan myös talvella, toki sekin ärsyttävän hidasta kun tippuu nopeahkosti jonnekin 150 ja alle. Oispa Porsche.
 
Eikös tuo likimain sama auto? Keulamerkit vain vaihdettu?

Pieniä eroja korin muoveissa ja valoissa, mutta käytännössä sama auto. Subaru on myös aina nelivetoinen merkille ominaisesti, kun Toyotasta saa myös etuvetoisen version. Subarussa neliveto on myös aina päällä, joten kulutus lienee isompaa.
 
Jos Tesla-ketjussa pärjää suko-lataamalla täysin niin onnistuisko se myös tällä autolla kun nyt vain unohtaa tuon 3v? Itse suhailen vaatimattomalla e2008 ja en ole vielä kohdannut tarvetta akun esilämmitykselle. Onko se ihan todellinen vaatimus kaikille?
Ei varmasti ole 3v tai akun lämmitys tarpeellinen vaatimus kaikille, kun osa porukkaa ajelee ihan tyytyväisesti alle 30 kWh akullisilla autoillakin. Henkilökohtaisesti en 64 kWh nettokapalla olevaan 45 tonnin hintaiseen autoon 3-vaihelatauksen ja akun esilämmityksen puuttumista hyväksyisi.

Mulla on autot tallissa akun esilämmityksellä ja ilman sitä. Ei tule tänne enää yhtään sähköautoa ilman akun esilämmitystä, vaikka en pitkää matkaa kovin usein tee. Niin paljon ottaa päähän kylmään vuodenaikaan matkaa tehdessä ladata komealla 20-30 kW keskiteholla. Aina ei ole vaihtoehto ladata, kun akussa on 5-15% varausta.

Edit: 1-vaihelataus ei mahdollista halpojen pörssisähkötuntien niin tehokasta hyödyntämistä kuin 3-vaihelataus.
 
Eikös tuo likimain sama auto? Keulamerkit vain vaihdettu?

Edit. Ensisilmäyksellä varusteiltaan vastaavan hintaista BZ4X:ä parempi, mutta näemmä yksivaihelaturilla varustettu tuokin auto.

Yksivaihelaturia ei kannata, koska noihin tulee nyt fl mukana 3 vaihelataus. Varsinkin jos pörssisähköön olet siirtymässä ehdoton.
 
Joo mutta ne ajot eivät ole tasaisesti 40km päivässä. Tulet jonain iltana kotiin lähes tyhjällä akulla ja aamulla pitäisi lähteä vaikka jonnekin pidemmälle niin kylläpä tympiikin kun saa lähes heti pysähtyä jonnekin viettämään niitä ihania ja ei ärsyttäviä kahvi/ruoka/kusi jne taukoa.
Samalla logiikalla todennäköisesti pitkiä matkoja ajamaan joudutaan tilanteesta, jolloin on ollut päiviä aikaa ladata.

Illalla/yöllä 12 tunnissa ehtii 10A:lla ladata 28kW ja 16A 37kW. Todennäköisyys sille, että sattuisi kaksi pitkän matkan päivää on pieni ja siltikin akku olisi vähintään puolitäysi. Jos tietää, että on tulossa, niin pyrkisi maksimoimaan latausajan tai käy vaikka edellisenä päivänä pikalaturilla.
 
Sellasta kommenttia on tuosta Toyotasta erityisesti talvihommien osalta ollut, että jos vähänkin jotain muuta kun kaupunkipyöritystä ohjelmassa, niin jättäisin ihan suosiolla väliin.
 
Minusta kolmivaihelatauksen puuttuminen on suurin deal-breaker, mitä nykyaikaisessa sähköautossa voi olla. Heti sen perään tulee akun esilämmityksen puute.

Kyllä noitakin ilman pärjää, mutta ne satunnaisetkin pidemmät siivut ärsyttää ja jälleenmyyntiarvo on väistämättä alhainen. Ja jos vaikka työpaikalla on 11kW lataus, ei päivän aikana saa edes puolta akullista ladattua.
Kaikilla ei ole välttämättä noin lyhyet työpäivät tai pitkät työmatkat. Itse lataan 16A tolpasta, josta saa helposti päivän ajot ladattua yön aikana (yleensä noin 3 tuntia riittää). Tänään tuli poikkeuksellisesti ajettua reilu 100km ja auton mukaan akku on ladattu 6,5 tunnin latauksella. Esilämmitystä en myöskään ole kaivannut, tai huomannut, että se olisi päällä tai poissa päältä, mutta ehkä siitä on kovilla pakkasilla hyötyä.
 
Täällä on ollut paljon hyvää ja valaisevaa keskustelua itselleni uuden aiheen tiimoilta. Tämän parin tunnin viestivyörytyksen myötä ostoinnostus autoa kohtaan laski huomattavasti. Käyn vielä huomenna potkimassa renkaita ja tutustumassa tekniikkaan muuten, mutta auto saa jäädä myymälään.
 
Täällä on ollut paljon hyvää ja valaisevaa keskustelua itselleni uuden aiheen tiimoilta. Tämän parin tunnin viestivyörytyksen myötä ostoinnostus autoa kohtaan laski huomattavasti. Käyn vielä huomenna potkimassa renkaita ja tutustumassa tekniikkaan muuten, mutta auto saa jäädä myymälään.
Vaikka itse en niin teslasta perusta alkeellisen infotainmentin/ulkonäön vuoksi mutta tuon toyotan hinnalla saa model y tai uusi model3 missä ainakaan omaan makuun puutteet ei niin dramaattisia. Tai jos vähän on laittaa lisää niin saa volvon.
 
Vaikka itse en niin teslasta perusta alkeellisen infotainmentin/ulkonäön vuoksi mutta tuon toyotan hinnalla saa model y tai uusi model3 missä ainakaan omaan makuun puutteet ei niin dramaattisia. Tai jos vähän on laittaa lisää niin saa volvon.
En itsekään Teslan nappulaminimalismista välitä. Kaipaan ainakin osin selkeitä nappeja yleisimmin käytettyihin ominaisuuksiin. Nämä ovat tietysti täysin makuasioita.
 
En itsekään Teslan nappulaminimalismista välitä. Kaipaan ainakin osin selkeitä nappeja yleisimmin käytettyihin ominaisuuksiin. Nämä ovat tietysti täysin makuasioita.

Onhan siinä nappulat usein käytetyille ominaisuuksille, esim vilkuille :-)

Kyllähän silti tuollaisesta autokauppaan jääneestä yksilöstä voi hyvät kaupat saada tehtyä, varsinkin vielä jos on vielä rekisteröimätön, niin saa sen 2024 mallina. On sitten kovempaa valuuttaa vaihtoautorivissä joskus.
 
En itsekään Teslan nappulaminimalismista välitä. Kaipaan ainakin osin selkeitä nappeja yleisimmin käytettyihin ominaisuuksiin. Nämä ovat tietysti täysin makuasioita.
Voisi olettaa että nappulat palaa kaikkiin paitsi äärimmilleen halpuutettuihin autoihin. Tuntuu lähes kaikkia ärsyttävän aivan suunnattomasti jostain valikoista etsiä jotain ihan perus juttuja.
 
Toyotassa ja Subarussa on se ongelma että ovat ns. maastokykyisempiä autoja, mutta sitten latauskyky on vaan liian huono kovissa pakkasissa (sellaisissa olosuhteissa joss autoa haluaisi käytellä) ja tuohon lisää vielä heikon kantaman pakkasissa niin tökkii vähän turhan paljon.

Neliveto vielä tuo hintaa vaan liikaa, kun uuden id4n saa nelivedolla tuohon 51k hintaan aika hyvällä varustuksella ja ihan mukavalla sininen/turkoosi värilläkin.

Nissan Ariya sisältäisi akunlämmitys nappulankin, mutta en muista oliko sielläkin jotain yksivaihelataus hauskuutta alussa joita voisi saada halvemmalla. Aluksi vaan ei tullut nelivetoa, joten vaikka tuolla saisi hintaa vähän alemmaksi niitä nelivetoina tuskin on saatavana (ja nelivedon hinta aika paljon korkeampi noin muuten, osittain ison akun takia).
 
Viimeksi muokattu:
Heti sen perään tulee akun esilämmityksen puute.

Tämän merkitystä monet yliarvioi. Joo, se olisi ihan kiva olla mutta sen puute on merkittävä ongelma vain muutamissa käyttötapauksissa. Suurimman osan sähkiksistä saa "riittävän" lämpimäksi ihan ajamalla jotta sähköä tulee jotakuinkin hyväksyttävällä nopeudella. Ja koko ongelman pystyy suurelta osin välttämään suunnittelemalla ajonsa.
 
Täältä varmaankin löytyy Toyota BZ4X:n omistajia. Millaisia (etenkin talviajo-) kokemuksia teillä on? Millaisiin kantamiin autolla käytännössä pääsee sekalaisessa kesä- ja talviajossa? Kävin eilen koeajamassa kyseistä autoa ja varovaisen positiivinen kuva jäi autosta. Melkoisen paljon auto piipittää. Ilmeisesti kuljettajan tarkkailusensori on säädetty melko herkäksi. Jonkin verran olen eilisen koeajon jälkeen lueskellut talviajon hankaluuksista (lyhyt toimintasäde ja hidas pikalataus) Kesällä ilmeisesti tilanne on oleellisesti parempi. Jotain alkupään hankaluuksia ohjelmistopäivitykset ovat ilmeisesti korjanneet.

Auto kiinnostaa, sillä tuli tarjous vastaan, jossa tehdasuutta ajamatonta Active-varustelutason AWD-mallia myydään 44 990 eurolla. Tähän päälle tulisi vetokoukku ja talvirenkaat, jolloin kokonaishinnaksi muodostuu 48 990 euroa. Kauppa ja maahantuoja haluavat auton liikkeelle, sillä se on ensimmäisen sarjan autoja 1-vaihelaturilla. Onko 6,6 kW tehoinen1-vaihelaturi ihan mahdoton yhtälö kotilataukseen (OKT).
Pikkupakkasilla (-5 C luokkaa) menee noin 300 km, kovimmilla (-30 C) lupaili rangeksi himpun vajaa 200 km. Kesäkeleissä en ole vielä itse ajanut, mutta ilmeisesti 350-400 km. Matka riippuu tietysti monesta asiasta.

Talvella pikalataus on tosiaan kehnoa, mutta itselle tulee ehkä 1-2 talvimatkaa vuodessa (eikä noillekaan ole pakko lähteä paukkupakkasilla), niin ei sillä väliä. Ei tuosta oikein muuta suurempaa vikaa tule mieleen. Mukava auto ajaa, omasta mielestäni parempi kuin id4 tai Tesla Y.

Active-mallissa ei ole sitä kuljettajan tarkkailua, joten ei piipitä mistään.
 
Tämän merkitystä monet yliarvioi. Joo, se olisi ihan kiva olla mutta sen puute on merkittävä ongelma vain muutamissa käyttötapauksissa. Suurimman osan sähkiksistä saa "riittävän" lämpimäksi ihan ajamalla jotta sähköä tulee jotakuinkin hyväksyttävällä nopeudella. Ja koko ongelman pystyy suurelta osin välttämään suunnittelemalla ajonsa.
Täytyy kokeilla miten tuo luvattu +200kw lataus toimii jos ei lämmitä ja iskee ionityyn. Miettinyt itekin että miten suuri ero mahtaa olla.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Tässä tuli sellaisia huomioita, joita en ole tullut ajatelleeksi.


Tätä asiaa pohdin itsekin eilen. Vielä ei ole pörssisähkösopimusta, mutta sellaiseen tultaneen siirtymään kesällä nykyisen kiinteähintaisen sopimuksen loputtua. Sen puoleen lataustehon pienuus on ilmeinen puute.


En tajunnutkaan tällaista asiaa. Talossa on 25 ampeerin pääsulakkeet, joten siltä osin 1-vaihelaturi kyllä huonompi homma.


Tätä itsekin vähän pelkään, että 3-vaihelatausta alkaa kaivata. Siksikin pyysin kommentteja kokeneemmilta, kuinka tällaisten asioiden kanssa selviää. Autoa ei ole juuri nyt välttämätöntä hankkia tai vaihtaa.


En ole viime aikoina seurannut sähköautojen hintoja ja vertaillut varusteita. Katson ehkä väärää asiaa, mutta nelivetosähköautoksi en osannut pitää tuota hintaa erityisen kalliina (autona kyllä melko arvokas). Olen kyllä itsekin vähän sitä mieltä, että varusteet ovat melko karvalakkitasoa, joskin tasokorotus nykyiseen 18 vuotta vanhaan autoon on ilmeinen.


Sähköautotekniikan kehittyessä varmasti paikoin kovaakin vauhtia, mietin jo hankkivani auton autokaupan rahoituksen/yksityisleasingin kautta, jossa olisi muutaman vuoden jälkeen vielä vakioitu minimivaihtohyvitys. Näin vanhentuvasta tekniikasta pääsisi varmuudella eroon. Tämä on kyllä kallis tapa tutustua sähköautoiluun.
3*25A pääsulakkeisiin saat 11kw 3vaihelaturin viel kii..ja itellä ollu ny rapiat puolvuotta pelkässä sukossa 2kw lataus auto kii ja vasta kaks kertaa pitäny etsii matkalla parempaa latausta. ( Molemmilla kerroilla oli hyvin tiedossa et näin tulee käymään) ajoa tullu kohta 20tkm sinäaikana
 
Tämän merkitystä monet yliarvioi. Joo, se olisi ihan kiva olla mutta sen puute on merkittävä ongelma vain muutamissa käyttötapauksissa. Suurimman osan sähkiksistä saa "riittävän" lämpimäksi ihan ajamalla jotta sähköä tulee jotakuinkin hyväksyttävällä nopeudella. Ja koko ongelman pystyy suurelta osin välttämään suunnittelemalla ajonsa.
Ei vaan uskalla ryhtyä autoon jossa ei ole akulle esilämmitystä. Sen auton kun pitäisi sopia kaikille matkoille, eikä vaan kauniille säälle ja kiireettömille reissuille. Matkaa pitää tehdä pakkasellakin, matka-ajan pitää olla ennustettavissa ja kanssamatkustajat eivät saa hermostua epävarmaan säätämiseen latausten kanssa. Käytetty isoakkuinen ID4 kiinnostaisi kovasti, mutta kauppaan jäävät minulta autot ilman esilämmitystä.
 
Matkaa pitää tehdä pakkasellakin, matka-ajan pitää olla ennustettavissa ja kanssamatkustajat eivät saa hermostua epävarmaan säätämiseen latausten kanssa.

No mutta kun se esilämmityksen puute on ongelma vain tapauksissa että lähdet liikenteesen tyhjällä kylmällä akulla ja heti pitäisi pikaladata. Voi olla monelle ongelma mutta itselleni tämä ei muodostunut ongelmaksi kertaakaan tänä talvena vaan aina tuli riittävää vauhtia kun vähän vaan ajeli "ripeästi" ennen latausta. Ei tullut kesätahtiin mutta sen verran että matka jatkui ja seuraavalla laturilla oli sitten jo täysin lämmin akku.

Jos asut pohjoisessa/idässä ja on paljon tilanteita että joudut suht tyhjällä kylmällä akulla ensiksi pikalataamaan ja sitten ajamaan pitkää siivua ilman pikalatureita reitillä niin sitten voi olla oikeasti merkittävä ongelma.
 
Ei vaan uskalla ryhtyä autoon jossa ei ole akulle esilämmitystä. Sen auton kun pitäisi sopia kaikille matkoille, eikä vaan kauniille säälle ja kiireettömille reissuille. Matkaa pitää tehdä pakkasellakin, matka-ajan pitää olla ennustettavissa ja kanssamatkustajat eivät saa hermostua epävarmaan säätämiseen latausten kanssa. Käytetty isoakkuinen ID4 kiinnostaisi kovasti, mutta kauppaan jäävät minulta autot ilman esilämmitystä.

Täällä todettu monesti meb lataa kohtuudella ilman esilämmityksiä. Vetää akun n. 5-10% niin ei mitään ongelmaa. Meb lataa paremmin, mitä keskiverto Abc:n tai K-latauksen pömpeli lataa kun on pari autoa kiinni pistokkeissa. Samallailla suunnittelet pysähdykset sen lämmityksenkin kanssa tunteja etukäteen niin ei mitään ongelmaa. Videon linkistä näet miten Meb lataa ilman lämmityksiä Teslan pömpelillä:

 
On nämä sellaisia raakileita kaikki että todennäköisesti itelle tulee bensa-auto seuraavaksi. Ihan sama miten sitä koittaisi uskotella itelleen jotain kahvi/ruoka jne taukoja laturissa niin se 1min tankkaus bensaa 500-700km välein on aika helvetisti mukavampi juttu.
 
Tämän merkitystä monet yliarvioi. Joo, se olisi ihan kiva olla mutta sen puute on merkittävä ongelma vain muutamissa käyttötapauksissa. Suurimman osan sähkiksistä saa "riittävän" lämpimäksi ihan ajamalla jotta sähköä tulee jotakuinkin hyväksyttävällä nopeudella. Ja koko ongelman pystyy suurelta osin välttämään suunnittelemalla ajonsa.
Kun mulla sattuu olemaan sähköautot akun lämmityksellä ja ilman, niin en vaan voi ymmärtää Suomeen tuotavan ilman lämmitystä olevia autoja. Huonoa suunnittelua, ei muuta.

Jo ajoviima pakkasessa jäähdyttää akkua tehokkaasti eli en saa sitä lämpiämään ajamalla. Vasta, kun akun varaus laskee alas (~ 10-15%), niin akku alkaa lämpenemään sen verran, että ottaa pikalatausta paremmin sisäänsä. Tämä taas tarkoittaa enemmän suunnittelua ja joustoa matkanteossa kuin esilämmitys. Eikä ole kivaa, jos alta 10% varauksella latausasemalle tultaessa huomaakin, että kaikki paikat varattu. Akun lämmityksen kanssa latailen pääosin 25-35% paikkeilla ja se tuo pelivaraa paikan valinnan suhteen. Ei toki esilämmityskään mikään godmode ole. Se ottaa aikaa vartista tuntiin lämpötilasta riippuen, jos haluaa kunnolla watteja tauluun eikä silloinkaan kannata mennä 70% varausasteella pikalaturille. Ei kuitenkaan tarvitse ajaa akkua tyhjäksi.

Joissain autoissa akun esilämmitys muuten mahdollistaa pidemmän toimintamatkan, kun akku lämmitetään ennen lähtöä johdon päässä lämpimäksi.

Ajoprofiileja löytyy laidasta laitaan eikä kaikki todellakaan tarvitse esilämmitystä saati kolmivaihelatausta. Ajoja ja latauksia suunnittelemalla pärjännee ihan hyvin ilmankin. Silti aika paljon naamakirjassa ja somessa yleisemminkin harmitellaan hitaita latausnopeuksia. Varsinkin tänä talvena, kun uusia sähköautoilijoita on enemmän kuin koskaan ja talvi on ollut poikkeuksellisen kylmä. Akun lämmitys helpottaa kummasti tuulipukukansaa.
 
On nämä sellaisia raakileita kaikki että todennäköisesti itelle tulee bensa-auto seuraavaksi. Ihan sama miten sitä koittaisi uskotella itelleen jotain kahvi/ruoka jne taukoja laturissa niin se 1min tankkaus bensaa 500-700km välein on aika helvetisti mukavampi juttu.
Toisaalta saa siitä mukavuudesta sitten maksaakin.

Tietysti jos ajaa vain harvoin ja ja pitkälle on polttis ihan järkevä
 
Toisaalta saa siitä mukavuudesta sitten maksaakin.

Tietysti jos ajaa vain harvoin ja ja pitkälle on polttis ihan järkevä
No jep. Itselle sähkikseen siirtymisen oikeastaan ainoa syy oli että sähköinen oli todella rajusti, kymmeniä tuhansia euroja halvempi ku vastaava bensaversio. Ilman suomen kateusveroa päästöjen mukaan en olisi sähköön lähtenyt ylipäätään koska en näe siinä oikeastaan mitään etuja verrattuna saman tason bensavehkeeseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom