Yleistä keskustelua sähköautoista

Maxus seisoi samassa paikassa joulukuulle, ennen kuin se lopulta siirrettiin akkujen käsittelyn hallitsevaan paikkaan. Tämän seurauksena korjauskustannusarvio valmistui saman kuun aikana.
Keulan vaurioiden lisäksi akkukotelossa todettiin reikä, joten uusi akkukotelo tilattiin.

Miten tuo edelleenkään liittyy maahantuojaan/valmistajaan? Nuohan ovat sieltä ei maahantuojan suosittelemasta korjaamosta?
 
Eilen käväistiin neljän hengen voimin 80km päässä työkeikalla. Pakkasta oli lähtiessä -21 ja takaisintullessa -17. Matkaa siis yhteensä 160km
Hyvin päästiin Enyaqilla kulkemaan eikä tarvinnut latailla missään ja lämpöä sekä tilaa riitti.
Lähdössä 100% latinki akussa ja takaisin tultua oli vielä reilu 40% ja yli 100km rangea jäljellä.
Ei tarvinnut kyydissä olleiden sähköautoskeptikkojen tällä(kään) kertaa kuittailla mistään ongelmista mitä maailmalla paljon pelotellaan sähköautoista, että akku loppuu ja paleltaa.
Takaisin tultua auto parkkiin ja töpseliin. Illalla piippasi puhelimeen viesti autosta että haluttu 80% lataustaso on saavutettu ja auto jälleen valmis seuraaviin ajoihin.

Kun oltiin perillä kohtessa niin toisesta suuntaa tulevalta porukalta tuli viesti että heidän dieselmersu oli hyytynyt matkalle ja etteivät pääse nyt paikalle. :lol:
 
Täällä on ollut paljon hyvää ja valaisevaa keskustelua itselleni uuden aiheen tiimoilta. Tämän parin tunnin viestivyörytyksen myötä ostoinnostus autoa kohtaan laski huomattavasti. Käyn vielä huomenna potkimassa renkaita ja tutustumassa tekniikkaan muuten, mutta auto saa jäädä myymälään.
Nythän on myös tullut isoja hinnanalennuksia monilta merkeiltä. Kannattaa katsoa muitakin kun toyotaa, saanee paljon parempaa tekniikkaa samaan hintaan/halvemmalla. Ja jos sähköautojen kauppa hyytyy enemmän niin voi olla että hinnat tippuvat vielä reilusti lisääkin.
 
Se on ihme jos Toyota pystyy olemaan kesään asti laskematta hintoja. Kilpailijat ovat tulleet nyt hyvin alas. Sanovat että mitään ei uskalla ostaa nyt mutta sanoisin että ainakaan niitä ei uskalla ostaa nyt jotka eivät ole viimeaikoina tiputtaneet hintoja reilusti.
 
Maxus seisoi samassa paikassa joulukuulle, ennen kuin se lopulta siirrettiin akkujen käsittelyn hallitsevaan paikkaan. Tämän seurauksena korjauskustannusarvio valmistui saman kuun aikana.

Keulan vaurioiden lisäksi akkukotelossa todettiin reikä, joten uusi akkukotelo tilattiin.


Tässä kohti Tanjaa kuitenkin varoiteltiin, että korjaamisessa saattaa mennä jopa vuoden 2025 puolelle.

Uutisen otsikko alustuksineen oli jo kirjoitettu klikkejä haeskellen, muita syytellen ja olemattomia saatavuusongelmia ihmetellen. Kuitenkin kun asia mennyt maahantuojan käsittelyyn niin osa tulee parissa viikossa niin ihan OK:lta kuulostaa?

Ehkä ilttis voisi jatkossa ruotia mitä virheitä tuossa prosessissa ylipäätään käynyt et noin pitkäksi venynyt vs. kun auto viedään asianmukaiseen paikkaan hoitoon.
 
Eikös sähköautoaikakauden alussa toitetettu että sähköauto on selvästi halvempi valmistaa koska siinä on vähemmän komponetteja. Nyt akkuihin liittyvät raaka-aineet ovat pidelleet akkujen hinnat taivaisssa, mutta eiköhän ne pikku hiljaa laske oikealle tasolle. Siis, jos polttis maksoi joskus vaikka 40 KEUR, niin kaiken järjen mukaan vastavan pelin pitäis irrota tulevaisuudessa alta 40 KEUR. Joten, sähköautojen hinnat tulevat laskemaaan vielä selvästi. Nythän on ilmoille heitelty ennsutetta etä -25 hintataso tule olemana sama. Siitä vuosi pari niin olla siinä alkuperäisessä tavotteessa.

Toki akkutekniikka taas etenee , esim Solid state , joka taas on kallis ja hankala alussa valmistaa. (Tämä tuleekin pieniakkuisiin autoihin ensin ) Tämä taas johtaa osittain siiihen, että hinnat ovat uudella akkuteknologialla taas korkeampia kuin vanhalla. Todennäköisesti tämä johtaa siihen , että markkinoila on yhtä aika ns. premium akullisia "kalliita" autoja ja edullisia perinteisellä akustolla olevia autoja.
 
Nythän on ilmoille heitelty ennsutetta etä -25 hintataso tule olemana sama. Siitä vuosi pari niin olla siinä alkuperäisessä tavotteessa.
Kiinalaisilta on jo ja ranskalaisilta tulee kesän mittaan alle 28t€ sähkiksiä. Onko niille sitten ihan kauheasti halvempia vaihtoehtoja polttispuolelta? Suzukilta pääsee yksi Swifti alle mutta muut menevät ylitse.
 
Kiinalaisilta on jo ja ranskalaisilta tulee kesän mittaan alle 28t€ sähkiksiä. Onko niille sitten ihan kauheasti halvempia vaihtoehtoja polttispuolelta? Suzukilta pääsee yksi Swifti alle mutta muut menevät ylitse.

Kurkkasin tuollaisen perusauton hintoja,
Corsa 22 KEUR, Clio 19 KEUR, 208 23 KEUR ja pykälää isompi Astra 29 KEUR tai 308 30 KEUR
Tiukkoja hintoja edelleen sähkiksille ?

Mutta hinnat lähestyvät....
 
C3 tulee tosiaan polttiksen hintaan +2000e hinnalla. Se sitten onko se ihan saman perustan pohjalta tehty on sitten eri asia, eli onko paljon samaa ko. malleissa (en ole perehtynyt). Toki siitä tulee se karvalakein alle 20k hintaan, mutta on vähän siinä ja tässä voiko tuota enää laskea vaan menee vielä alempaan kategoriaan.
 
Päivän Hesarissa juttu jossa toimittaja ajaa tuliterän Jeep Avengerin Hangon satamasta Nuorgamiin, 1461 km. 413 minuuttia kesti lataukset ja hinta 117,96 eur. Bensalla 95E olisi maksanut noin 170 eur laskettuna viime vuoden keskihinnalla. Onko järkeä vai ei?

Hyvin kirjoitettu juttu, kannattaa lukea.
 
Hyvin kirjoitettu juttu, kannattaa lukea.
Mulle riitti Tonin referaatti.

Image (2).jpg
 
^ en ymmärrä kommenttia ja ongelmaa. Kannattaa lukea se juttu ja tehdä omat päätelmät. Mun mielestä siinä tuli kaikki oleellinen esille. Ja mainittiin ettei ole isoakkuinen 50 tonnin auton jolla olisi helpompaa.
 
Jatkuvaan pitkän matkan taittoon ei kustannuksien kohdalla tosiaan ole hirveää eroa bensavehkeeseen koska pikalataukset maksavat sen verran paljon enemmän (jos siis laskee odotukselle jotain kustannusta). Aikataulu kriittisiä hommia on sen verran, että ihan kaikkeen ei sähkis vielä taivu.

Mutta toisaalta jos pitkä reissu ei ole se yleisin matkantekopituus niin eipä tuokaan ole edes ongelma, ja jos se pitkän matkan taittaminen on se vakiomatka niin auto kannattaa valita sen mukaan (kuten polttisaikanakin). Isoakkuisella pikaisesti lataavalla mallilla noissakin voi varmaan melkein puolittaa ne lataustaukojen ajat. Sinänsä koko ajan kehittyvät kuten Porschen 2025 mallin lataamisesta voi nähdä.
 
Päivän Hesarissa juttu jossa toimittaja ajaa tuliterän Jeep Avengerin Hangon satamasta Nuorgamiin, 1461 km. 413 minuuttia kesti lataukset ja hinta 117,96 eur. Bensalla 95E olisi maksanut noin 170 eur laskettuna viime vuoden keskihinnalla. Onko järkeä vai ei?

Hyvin kirjoitettu juttu, kannattaa lukea.

Eipä tuossa mitään järkeä ole, mutta kai se tulee todistettua että melkein millä vaan ruoskalla pystyy pakon edessä ajamaan pitkänkin matkan. Voi verrata siihen että käy hakemassa tonnilla auton jonka ainut myyntipuhe on että leimaa on vielä 10kk jäljellä. Se saattaa kestää lapin reissun, mutta kannattaa varautua ongelmiin.

Toisaalta eiköhän ihmiset yleensä tiedä millaista käyttöä autolle on ja osaavat vähän sen mukaan miettiä autovalintaa. Reissu Nourgamiin ei ehkä ihan tyypillisin ole. Mielestäni on hyvä että lyhyellä rangella olevien sähkisten rajoitteista puhutaan myös mediassa, mutta onhan siinä se kääntöpuoli että lukija niputtaa kaikki sähköautot samaan ja toteaa että eihän niilä pääse mihinkään.
 
Toisaalta eiköhän ihmiset yleensä tiedä millaista käyttöä autolle on ja osaavat vähän sen mukaan miettiä autovalintaa.
Eivät tiedä, ja eivätkä osaa. Autojen valinta perustuu laumailmiöön. En jaksa uskoa, että 80%:lle paras auto olisi Octavia -luokan farmari tai jopa itse juuri kyseinen kurimus. Tiedon puutteen ja osaamisen alleviivaa, kun ostetaan sähköautoja ilman kotilatausmahdollisuutta.
 
^ en ymmärrä kommenttia ja ongelmaa. Kannattaa lukea se juttu ja tehdä omat päätelmät. Mun mielestä siinä tuli kaikki oleellinen esille. Ja mainittiin ettei ole isoakkuinen 50 tonnin auton jolla olisi helpompaa.
Se on varmaan maksumuurin takana mutta haistan samanlaista artikkelia kuin se yksi ensimmäisistä TM sähköautotesteistä, jossa tekivät kaikki piruuttaan väärin ihan mielenosoituksellisesti.
 
Hieman on sähkärikuumetta ilmassa. Vaihtoehtojen puute ja fakta, että hintojen lasku ei ole pysähtynyt jarruttaa päätöstä. Kävin viikonloppuna potkimassa renkaita ja olin ainoa asiakas myymälässä. Persaukiselle toki vaikuttaa myös se, että useimmilla on vielä korot korkealla. Kyllä automyyjän pitää 2024 ottaa hieman etukenoa tuohon väistämättömän korkojen laskuun jos haluaa kauppaa tehdä.

Sähkäreissä houkuttelee uusi tekniikka ja se ettei tarvitse bensapumpuilla notkua ja/tai tukea venäjää ja lähi-idän mestareita siinä samalla. Toki uusi auto on aina kiva..
 
Hieman on sähkärikuumetta ilmassa. Vaihtoehtojen puute ja fakta, että hintojen lasku ei ole pysähtynyt jarruttaa päätöstä. Kävin viikonloppuna potkimassa renkaita ja olin ainoa asiakas myymälässä. Persaukiselle toki vaikuttaa myös se, että useimmilla on vielä korot korkealla. Kyllä automyyjän pitää 2024 ottaa hieman etukenoa tuohon väistämättömän korkojen laskuun jos haluaa kauppaa tehdä.

Sähkäreissä houkuttelee uusi tekniikka ja se ettei tarvitse bensapumpuilla notkua ja/tai tukea venäjää ja lähi-idän mestareita siinä samalla. Toki uusi auto on aina kiva..
No isoa korkojen laskua ei varmaan ole yleisellä tasolla vielä vuoteen tapahtumassa. FED piti juuri viikko sitten palaverin ja sanoi että yhdysvaltojen korkotaso pysyy edelleen siellä 5% tietämissä ja katsotaan uudelleen sitten kesämmällä. Eurooppa tulee aina jenkkien perässä eli sama homma jatkuu täällä. Hommahan etenee niin että sitten kun FED päättää laskea korkoja niin se on 0,25% askelissa neljännesvuosittain.

Onhan nuita kuitenkin 1% korkotarjouksiakin esim Hyundailla tosin taisi olla vaatimus että 1/3 olisi hyvä olla käsirahaa, joka on tosin järkeväkin. Niin kun on nähty niin ei kannata lähteä tähän buumiin millään 10% käsirahalla ja isolla loppuerällä. Siinä on "persaukinen" kusessa sitten 4-5v päästä kun ihmetellään että miten maksan kun kaupasta saa uuden sähkiksen solid-state akulla 1000km rangella 30k ja minulla on lainaa jäljellä vielä vanhasta romusta 25k.
 
Päivän Hesarissa juttu jossa toimittaja ajaa tuliterän Jeep Avengerin Hangon satamasta Nuorgamiin, 1461 km. 413 minuuttia kesti lataukset ja hinta 117,96 eur. Bensalla 95E olisi maksanut noin 170 eur laskettuna viime vuoden keskihinnalla. Onko järkeä vai ei?

Hyvin kirjoitettu juttu, kannattaa lukea.

Jos lasketaan 20kwh/100km kulutus niin puhutaan karkeasti 300kwh sähkönkulutusta, 413minuuttia yhteensä liruteltu eli keskimäärin vajaa 50kwh teholla tullut sähköä autoon.

Nyt ei tiedä millasessa säässä ajo on tapahtunut (en ole lukenut juttua) mutta ilmeisesti tosiaan vedetty koko ajan akku lähes tappiin sen sijaan että oltaisiin ladattu esim. 80% ja jatkettu matkaa.
 
Hesarin jutussa lataukset olivat yleensä 80-90% asti. Jeepissä ei ole akun esilämmitystä ja lataus on muutenkin hidas. Siellä on joukossa paljon yli 40 minuutin latauksia. Jopa yli 70 kun on melkein täyteen ladannut. Useasti tullut laturille yli 30-50% akulla ja ladannut n. 90% tasolle. Heti lähtöpisteessä latasi 47 minuuttia auton ollessa puolityhjä.

Lasketaan esimerkki Inarista Teslan laturista. Lämpötila - 16°C. Lataus18->73%, eli 55%/28kW. Latausaika 45 min. Latausteho oli tuossa siis 37.3kW/h.

Jos tuosta jotain pitää ottaa opiksi, niin pieniakkuinen, hitaasti lataava ja ilman esilämmitystä oleva Jeepi ei sovellu Suomessa talviseen matka-ajoon. Autossa ilmeisesti sentään lämpöpumppu, joten olisi varmaan löytänyt huonomminkin soveltuva.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihme jos Toyota pystyy olemaan kesään asti laskematta hintoja. Kilpailijat ovat tulleet nyt hyvin alas. Sanovat että mitään ei uskalla ostaa nyt mutta sanoisin että ainakaan niitä ei uskalla ostaa nyt jotka eivät ole viimeaikoina tiputtaneet hintoja reilusti.
Ainakin maailmalla bZ4x vm 2024 tuo akun esilämmitysparannuksia

Ja 11 kW kolmivaihelataus tuli myös jossain välissä, näyttää olevan ihan mainittu ominaisuus ("Mallin 11 kW:n kolmivaiheisen sisäisen latauslaitteen ansiosta ajoakun voi ladata täyteen jopa 6,5 tunnissa** kotiin asennetuissa tai julkisissa AC-latausasemissa.")

Siis jos Toyota parantaa autoa juuri noilta valitetuilta osin, uuden mallin hintoja ei välttämättä alenneta heti - mutta kunnon alennuksia varmaankin voi löytyä vm 2023 loppueräautoihin, varsinkin sellaisiin joissa ei ole vielä kolmivaihelatausta?
 
En koe varsinaisesti suuren suurena ongelmana tuota esilämmityksen puutetta omassa Enyaqissa, kun pidempää ajoa tulee todella vähän. Auto latautuu työpaikalla / kotitallissa ja sen suhteen ei ole suuren suurta murhetta.

MUTTA kysymys kuuluukin: miten näette päivittääköhän VAG ID / Born / Enyaq -akselille softaa esilämmityksen osalta vai onkohan softapuoli saavuttanut huippunsa näiden osalta?

E: Tarkoitan siis päivitystä olemassaoleviin malleihin. Ei 2024 malleihin, joissa esilämmitys jo löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän Hesarissa juttu jossa toimittaja ajaa tuliterän Jeep Avengerin Hangon satamasta Nuorgamiin, 1461 km. 413 minuuttia kesti lataukset ja hinta 117,96 eur. Bensalla 95E olisi maksanut noin 170 eur laskettuna viime vuoden keskihinnalla. Onko järkeä vai ei?

Hyvin kirjoitettu juttu, kannattaa lukea.
Itseasiassa halvempaa mitä olen kuvitellut jos pelkästään julkisella lataa.

Ei hanko-nuorgam matkaan ole mitään järkeä tuollaisella sähköautolla lähteä jos ei ole pakko, mutta näköjään pääsee silläkin.
 
Viimeksi muokattu:
MUTTA kysymys kuuluukin: miten näette päivittääköhän VAG ID / Born / Enyaq -akselille softaa esilämmityksen osalta vai onkohan softapuoli saavuttanut huippunsa näiden osalta?
Juurihan tuli markkinoille uusittu Enyaq 85 jossa esilämmitys on.

Skoda ei ole vieläkään suostunut virallisesti myöntämään, että vanhemmat 80-mallit eivät akun esilämmitystä saisi koskaan. Erittäin todennäköistä se kuitenkin on.
 
Ei tuollaiseen hanko-nuorgam matkaan ole mitään järkeä tuollaisella sähköautolla lähteä jos ei ole pakko, mutta näköjäännpääsee silläkin.
Ehkä hiemna väärin ajatella noin. Ihmiset menevät juuri sillä autolla sinne Nuorgamiin mikä sattuu sillä hetkellä olemaan alla. Ja normaalistihan autoa ei osteta silmälläpitäen mahdollista Nuorgamin reissua. Kautta aikain lappiin on menty milloin cliolla, eskortiilla , Hummerilla tai ässä mersulla. Näin jatkossakin, ei se lappin memeneminen autosta kiinni ole. Ja eihän tämä tarkoita sitä, että sinne ollaan koko ajan menossa. Voi hyvin olla ja ehkä onkin kertaluontoinen juttu. Ja juuri noin siinä sitten voi käydä ja käykin monelle.
 
Ehkä hiemna väärin ajatella noin. Ihmiset menevät juuri sillä autolla sinne Nuorgamiin mikä sattuu sillä hetkellä olemaan alla. Ja normaalistihan autoa ei osteta silmälläpitäen mahdollista Nuorgamin reissua. Kautta aikain lappiin on menty milloin cliolla, eskortiilla , Hummerilla tai ässä mersulla. Näin jatkossakin, ei se lappin memeneminen autosta kiinni ole.
No tuohan se pointti olikin. Ei kai sillä cliollakaan sinne ole ajettu, jos vaihtoehtona olisi ollut diesel mersu, vaan pakosta. Ja pääsee cliolla siinä missä jeepilläkin, ei vaan yhtä mukavasti tai ripeästi.
 
Uusissa Id:ssä on myös tuo id7:sta tuttu "tällä nopeudella saat autoosi pikalatauksesta sähköä jos menet nyt lataamaan" ja akun esilämmitys (sekä navigoimalla että valitsemalla sen itse päälle).

Vanhempiin versioihin en tiedä tuleeko tuota koskaan, mutta hinnassahan sen voi kompensoida. Kohtuullisesti ne sähköä vastaan ottavat ihan normimatkanteossa vaikka pikalaturille menisikin. Sinänsä vaikka esilämmitys on tärkeä, niin jos eivät muuta päivittäisi niin saisivat softalla näyttää paljonko auto ottaa nyt tehoja vastaan. Kuski olisi jo ennen latauspysähdystä tietoinen kuinka kauan siihen pitää varata aikaa. Vaikka ei nopeuttaisi pätkääkään niin jo tieto nopeudesta olisi erinomaisen tärkeää.
 
Tesla kun tuntu olevan aika pätevä näissä lataushommissa, niin muistaako kukaan alkuaikojen Tesloja, painivatko ne samaisten onegelmen kanssa vai oliko homma halluassa alusta asti ?

Mistäköhän on kiinni, että myöhemmin mukaan tulleet tekijät sitten painivat näiden asioiden kanssa. Eivätkö tajunneet näitä asioista vai eivätkö vain osaa ? Jälkiviisaana on hämmnetävää seurata, miten rämpivät näiden perusasioiden kanssa, varsinkin kun mittapuu on siinä vierellä jo olemassa ja mistä ottaa mallia. Ihmettelen suuresti.
 
Tesla kun tuntu olevan aika pätevä näissä lataushommissa, niin muistaako kukaan alkuaikojen Tesloja, painivatko ne samaisten onegelmen kanssa vai oliko homma halluassa alusta asti ?

Mistäköhän on kiinni, että myöhemmin mukaan tulleet tekijät sitten painivat näiden asioiden kanssa. Eivätkö tajunneet näitä asioista vai eivätkö vain osaa ? Jälkiviisaana on hämmnetävää seurata, miten rämpivät näiden perusasioiden kanssa, varsinkin kun mittapuu on siinä vierellä jo olemassa ja mistä ottaa mallia. Ihmettelen suuresti.
Jos meinaat tuota esilämmitystä, niin eihän niitä pikalatureita ollut aluksi kuin jossain californian auringossa, jossa oli tarve lähinnä jäähdyttää.

Tosin kyllähän niitä aika pian norjaan ja pohjoiseen keskilänteenkin vietiin..
 
Jos meinaat tuota esilämmitystä, niin eihän niitä pikalatureita ollut aluksi kuin jossain californian auringossa, jossa oli tarve lähinnä jäähdyttää.

Ekojen Superchargerien joukossa oli kaksi loppuvuodesta 2012 avattua laturia Bostonin ja Washington DC:n välillä. Tällä hetkellä Bostonissa näkyy olevan pari astetta pakkasta, eli ei noita ihan pelkästään auringonpaisteeseen aseteltu…
 
Puoltoista viikkoa sähköautoilua takana Mokka-e:llä eikä ainakaan tässä vaiheessa ole tullut ostokatumusta. Ajotuntuma ja mukavuus miellyttää, ja autossa on riittävästi tilaa matkustamossa ja peräkontissa meidän päivittäsajeluiden tarpeita varten.

Eniten tätä ostaessa mietitytti 50 kWh akun riittävyys arkiajoissa, mutta tällä kokemuksella näyttää riittävän meidän käyttöön kuten suunniteltiinkin. Viikonloppuna tuli käytyä sukuloimassa ja autolla ajeltiin pikkupakkasella joku reilu puoltoistasataa kilometriä mikä tiputti akun tason täydestä noin 40% kieppeille, eli noilla keleillä range olisi edelleen jotain parinsadan kilometrin luokkaa. Ajot suoritettiin ilman mitään kikkailuja auton lämmöt 20 asteeseen säädettynä ja ratin/penkinlämmitintä käyttäen normaalinopeuksilla (pikkuteillä sen mitä pystyy ajamaan, maantiellä 80 ja motarilla 100 km/h todellista nopeutta) ajaen. Koeajoauton kanssa tuli aikanaan ajettua reilun parinkymmenen asteen pakkasissa ja silloin 15 km reissu rokotti akusta yli 10% joten oikeasti kylmillä keleillä jää range varmaan tuonne reilun sadan ja vajaan puolentoista välimaille, mutta niitä ei täällä Turun nurkilla onneksi paljoa ole.

Koska ei ole ollut sen kummempaa kiirettä ladata autoa, on sitä tähän mennessä ladattu hitaasti 8A yksivaihelatauksella ja katoksessa seisoessaan on kerennyt aina latautumaan riittävästi. Vähän selvitykset menossa tuon latauspuolen kanssa kun ei saatu latausasemaa asennettua kolmeen vaiheeseen piharakennuksen nykyisillä sähköillä niin latausasema on nyt yhdessä vaiheessa. Sähkärin kanssa vielä selvitykset kesken voidaanko saada lisävaiheita käyttöön ja millä muutoksilla vois onnistua. 16A tuosta yhdestä vaiheesta olis tarvittaessa käytettävissä mutta ku ei nyt ole ollut kiirettä ja kuormanhallinta on mallia "älä laita kaikkea päälle kerralla" niin on saanut olla 8A asetuksella.

Auto itsessään on aika perusvarusteilla oleva Comfort jossa lisänä aiemmin mainitsemani 11 kW 3-vaihelaturi sekä adaptiivinen vakkari kehittyneellä ajoavustimella. Noista jälkimmäinen on jo aika "autopilotti" mutta alkaa kyllä marmattamaan jos ei pidä ratista kiinni tai ohjaa (auton mielestä) tarpeeksi. Adaptiivinen vakkari on ollut ahkerassa käytössä mutta ajoavustin lähti kyllä pois päältä kun en jaksa vääntää auton kanssa kilpaa kenen ajolinjalla mennään, mun vai tietokoneen. Muuten tuo Comfort on jo aika kattavasti varusteltu niin en ole montaa asiaa osanut jäädä kaipaamaan.

Ne asiat mitkä vois olla paremmin on mm. auton äänentoisto, joka koostuu esitteen mukaan neljästä kaiuttimesta, mutta niistä kaksi on ilmeisesti pieniä kalotteja etupylväissä koska takaovien riteliköistä ei kuulosta ääntä tulevan. Takakaiuttimet lisäis aika paljon puhtia musiikkiin tähän konstruktioon verrattuna.

Toinen outo puute on se ettei tässä ole Android Autoa/CarPlaytä vaikka infotainmentissa on usb-portti ja täysin sille riittävä 7" näyttö. Kyseisen usb-portin kautta ei näköjään voi tehdä muuta kuin soittaa usb-muistista musiikkia/katsoa kuvia ja ladata puhelinta, audiota ei pysty toistamaan suoratoistosovelluksista usb:n kautta vaan Deezerit ja Spotifyt on kuunneltava bluetoothin yli. Pidän näitä puutteita erityisen outona siksi, että jo mun 2016 vuoden perusvarustellussa Astrassa on useamman kaiuttimen audiot ja AA/CarPlay-tuki. Muutoin auton varustuksesta ei puutu tällä hetkellä mitään mitä erityisesti kaipaisin. Ja tietty se keskikyynärnoja eteen piti hankkia tähän tasoon erikseen kun ei kuulu varustetasoon.

Ihan asialliselta peliltä tämä tuntuu kokonaisuudessan ja ollaan tyytyväisiä hankintaan.
Sähkäri valikoitui käyttöön lähinnä halvemman kilometrikustannuksen sekä "ekologisuuden" / lähipäästöttömyyden takia. Yritetään keskittää maksimimäärä ajoja sähkölle ja käytetään bensavehjettä silloin kun pikku sähkiksestä loppuu range tai ominaisuudet kesken. Mitään ihmeempää matka-ajoa tällä ei ole tarkoituskaan ajaa satunnaisia sukuloimisia tai mökkireissuja lukuunottamatta, silloinkin todennäköisesti ladataan hidaslatauksella kohteessa.
 
Tesla kun tuntu olevan aika pätevä näissä lataushommissa, niin muistaako kukaan alkuaikojen Tesloja, painivatko ne samaisten onegelmen kanssa vai oliko homma halluassa alusta asti ?

Mistäköhän on kiinni, että myöhemmin mukaan tulleet tekijät sitten painivat näiden asioiden kanssa. Eivätkö tajunneet näitä asioista vai eivätkö vain osaa ? Jälkiviisaana on hämmnetävää seurata, miten rämpivät näiden perusasioiden kanssa, varsinkin kun mittapuu on siinä vierellä jo olemassa ja mistä ottaa mallia. Ihmettelen suuresti.
No ainakin nuo alkupään Model S:t olivat latausteholtaan lähempänä näitä tämän päivän halvemman pään sähköautoja eikä sitä mitä nykyiset ovat. Mutta kyllä akun lämmitin taisi olla ihan ensimmäisissäkin S/X mukana, kun taas 3/Y ei ole erillistä lämmitintä enää ollenkaan. Nuo 170-250 kW Tesla huipputehot ovat ilmestyneet viime vuosina, mutta näköjään Toyotat sun muut lähtevät liikkelle sieltä missä Tesla oli jo lähes 10 vuotta sitten.

1707302890911.png
 
Countryman S/SE:n (eli sähköisen countrymanin) konfiguraattori on nyt auki. Melko suolaiset hinnat, karvalakkimalli 49k€ ja siihenkin pitää jokainen kilke (esim. penkinlämmittimet(!)) ruksata lisävarusteeksi. JCW SE 301hp malli onkin sitten jo 60k...

1707305142298.png
 
Countryman S/SE:n (eli sähköisen countrymanin) konfiguraattori on nyt auki. Melko suolaiset hinnat, karvalakkimalli 49k€ ja siihenkin pitää jokainen kilke (esim. penkinlämmittimet(!)) ruksata lisävarusteeksi. JCW SE 301hp malli onkin sitten jo 60k...

Tuossa kuvassa se näyttää enemmän joltain Fiatin tekeleeltä kuin Miniltä. Tuskin tulee olemaan mikään myyntimenestys.
 
Ainakin 2017 vuodesta asti on ollut preconditioning softassa eli n. 7 vuotta ja käyttöoppaan perusteella kaikki Teslan mallit sitä tukevat. Monista uusistakin kilpailijoiden malleista kyseinen tekniikkakin on puuttunut. Kyseessä lienee puhdasta osaamattomuutta tai piittaamattomuutta kylmistä olosuhteista.
Tai valintakysymys. Pohjola ei ole iso markkina ja objektiivisesti tarkasteltuna esi-lämmitys on ennen kaikkea mukavuuskysymys. Eikös nuo Teslat kaiken huipuksi ole aika tuhlaavaisia akun lämmityksessä, pistävät lämpöä silloinkin kun ei olisi mitään tarvetta? Näin ainakin Tesla-langasta olen ymmärtänyt. Teslalta vois myös kysäistä, että miten helvetissä ovat jo 7 vuotta toheloineet tuon järjestelmänsä kanssa, kun softistaan haukuttu vag-konsernikin sai parissa vuodessa kehitettyä paljon paremman järjestelyn esilämmityksen hallintaan? Teslat, hynyt ja muut jatkavat tarpeeksi lähellä olevan kartasta löytyvät laturin etsimistä, kun skodassa napsautat vaan lämmityksen päälle.
 
Teslalla ohjaavana ajatuksena on kuljettajan vapauttaminen kaikesta turhasta järkeilystä ja lopulta itseajavuus, siksipä siellä on kaikkea piiloautomaatiota ja reittisuunnittelu supereiden kautta, aina luonnistuu meno sinnetänne ja kerrotaan heti kauanko tarvii ladata milläkin pisteellä ja viesti tulee äppiin kahvipöydän ääreen 'nyt voit jatkaa matkaa' kun virtaa on akussa tarpeeksi.

Itse en ainakaan osaa moittia liiallisesta esilämmityksestä, käyttäköön muutaman ampeeritunnin hukkaan kunhan lataus toimii kylmällä, kuten se nyt toimii > lämmitys kytkeytyy oikealla kohtaa päälle, virta-arviot kohteisiin pitää paikkansa ja roikan kiinnittäminen johtaa ripeään latautumiseen.

Toki voisi olla meille e-autoiluun perehtyneille manuaalikytkentä valikossa mukana, ohjelmointikysymyshän tuo vain olisi.
 
Pohjola ei ole iso markkina
Tarkoitatko, ettei Pohjois-Amerikan markkinat ole isot, tai vaikka Kiina? Kaliforniassa toki paistaa aina, mutta aika laajoilla alueilla talvi on lumisempi ja kylmempi, kuin tässä Golf-virran kyljessä. Pekingissä on käytännössä sama keskilämpötila tammikuussa kuin nyt vaikka Helsingissä.
 
Tai valintakysymys. Pohjola ei ole iso markkina ja objektiivisesti tarkasteltuna esi-lämmitys on ennen kaikkea mukavuuskysymys. Eikös nuo Teslat kaiken huipuksi ole aika tuhlaavaisia akun lämmityksessä, pistävät lämpöä silloinkin kun ei olisi mitään tarvetta? Näin ainakin Tesla-langasta olen ymmärtänyt. Teslalta vois myös kysäistä, että miten helvetissä ovat jo 7 vuotta toheloineet tuon järjestelmänsä kanssa, kun softistaan haukuttu vag-konsernikin sai parissa vuodessa kehitettyä paljon paremman järjestelyn esilämmityksen hallintaan? Teslat, hynyt ja muut jatkavat tarpeeksi lähellä olevan kartasta löytyvät laturin etsimistä, kun skodassa napsautat vaan lämmityksen päälle.

Huvittavaa että samassa viestissä kritisoidaan "Teslan olevan tuhlaavaisia akun lämmityksessä", ja toisaalta kehutaan akunlämmitystä napilla joka taas varmasti tuhlaa sähköä tai toimii huonommin kuin auton itse päättämä lämmitys navigoidessa laturille. Auto tietää kuinka kauan ja millä teholla akkua kannatta lämmittää, jotta saadaan optimaalliset lataustehot navigoitavalle laturille.
 
Siis jos Toyota parantaa autoa juuri noilta valitetuilta osin, uuden mallin hintoja ei välttämättä alenneta heti - mutta kunnon alennuksia varmaankin voi löytyä vm 2023 loppueräautoihin, varsinkin sellaisiin joissa ei ole vielä kolmivaihelatausta?
En tiedä onko "2023 loppuerän"-autoja, mutta fb:sta bonggasin, että ranskassa tiputtivat burzumin hintaa 5000€ (ja extra 5000€ alennus tämän kuun loppuun). 34900€ siis hinta.
Offre du moment | Toyota bZ4X à partir de 34 900€
 
Nappihan on juuri hyvä kun kuski voi käyttää vaikka Android autoa navigointiin (tai mitä ikinä haluaa tai navigoida mihin lystää) jos niin haluaa. Automatiikka on siinä mielessä id autoissa jo parempaa kun siellä on jo esilämmitys navigoidessa mutta saa sen myös valikoista manuaalisesti päälle jos haluaa. En keksi miksi valinnanvara olisi huono asia tai että miksi se olisi askel taaksepäin. Kehitys kehittyy.
 
Nappihan on juuri hyvä kun kuski voi käyttää vaikka Android autoa navigointiin (tai mitä ikinä haluaa tai navigoida mihin lystää) jos niin haluaa. Automatiikka on siinä mielessä id autoissa jo parempaa kun siellä on jo esilämmitys navigoidessa mutta saa sen myös valikoista manuaalisesti päälle jos haluaa. En keksi miksi valinnanvara olisi huono asia tai että miksi se olisi askel taaksepäin. Kehitys kehittyy.

Koska lämmitysnapista päälle laitettava lämmitys vaikuttaa kulutukseen, ja siten range-arvioihin, joihin ei ole huomioitu akun lämmitystä kuten navigoitaessa laturille? Ei ainakaan tuossa tapauksessa kannata pyrkiä laturille pikkuprosenteilla?
 
Kumpiko vaatii enemmän logiikkaa, lisätä on/off-nappi vai oikeasti koodia arvioimaan vallitsevia olosuhteita ja etäisyyttä laturille.
Luotan siihen, että auto osaa arvioida esilämmityksen tarpeen ja keston paremmin, kuin keskiverto sähköautoilija. Suurin osa kun ei edes tiedä koko esilämmityksen tarpeesta, joten paras on kun se jätetään algoritmien huoleksi. Siinä mielessä nuo painikkeen takana olevat esilämmitykset ovat vaan askel taaksepäin eikä mikään osoitus mistään muusta kuin osaamattomuudesta.
Ei ole askel taaksepäin vaan tosiasioiden tunnustamista ja käyttäjän palvelemista. Teslan valinta "vain automaatio" on silkkaa idiotismia. Ihan samanlaista idiotismia on jättää kertomatta koko asiasta ja piilottaa se automaation taakse. Vrt. jälleen kerran aidosti käyttäjää palveleva edistyksellinen "jos nyt lämmität, niin saat tällä teholla.." lähestymiskulma uusissa skodissa.

Huvittavaa että samassa viestissä kritisoidaan "Teslan olevan tuhlaavaisia akun lämmityksessä", ja toisaalta kehutaan akunlämmitystä napilla joka taas varmasti tuhlaa sähköä tai toimii huonommin kuin auton itse päättämä lämmitys navigoidessa laturille. Auto tietää kuinka kauan ja millä teholla akkua kannatta lämmittää, jotta saadaan optimaalliset lataustehot navigoitavalle laturille.
Äläs nyt keksi omiasi. Skodassahan on sekä nappi että automaatio. Ei siellä mitään tuhlata, jos käyttäjä ei erikseen valitse tuhlaavansa. Ja sitä tuhlaustakaan ei tapahdu, kun järjestelmä opastaa milloin olisi oman tarpeen kannalta parasta lämmitellä. Tesla sen sijaan vetää pannun kuumaksi vaikka käyttäjä voisi hyvin "kertoa", että ihan turhaan siellä keität akkuasi. Ja ennen kaikkea nappi poistaa sen hyvin tuskallisen perusongelman nykyhetkestä, jossa juuri se sun haluama laturi ei ole kartassa. Siinä sitä vasta energiaa ja käyttäjän hermoja palaa, kun arpoo jotain sinnepäin.

Tämä on kyllä ihan turha keskustelu, kun on päivän selvää, että "sekä että" mahdollisuus on käyttäjän kannalta optimiratkaisu. Käyttää sitten sitä mitä haluaa. Sääli ettei ole Tesloihin tietysti tulossa niin kauan kuin Elon vetää kelkkaa.
 
Koska lämmitysnapista päälle laitettava lämmitys vaikuttaa kulutukseen, ja siten range-arvioihin, joihin ei ole huomioitu akun lämmitystä kuten navigoitaessa laturille? Ei ainakaan tuossa tapauksessa kannata pyrkiä laturille pikkuprosenteilla?


Vähän keksimällä keksitty ongelma, kun kyllähän auto tietää että akun lämmitys on päällä ja paljonko arvioitu kilometrimatka on. Joo, ei ehkä ilman navigointia ole täsmälleen oikein mutta veikkaisin arvion olevan ihan riittävän lähellä.

Enemmän ärsyttäisi että pitäisi navigoida väärälle laturille ihan sen takia että saisi esilämmityksen päälle ja sitten manuaalisesti erillisesti navigoida oikeaan paikkaan.

Itseni vaikea nähdä manuaalista valintaa ongelmana tai huonompana kuin valinnanvaraa (toisekseen sen saa nopeasti päälle ennen kuin lähtee arpomaan että missäs sitä pitäisi pysähtyä jos suunnitelmiin tulee muutos).
 
Tarkoitatko, ettei Pohjois-Amerikan markkinat ole isot, tai vaikka Kiina? Kaliforniassa toki paistaa aina, mutta aika laajoilla alueilla talvi on lumisempi ja kylmempi, kuin tässä Golf-virran kyljessä. Pekingissä on käytännössä sama keskilämpötila tammikuussa kuin nyt vaikka Helsingissä.
Pohjolalla viittasin alueisiin, joissa esilämmitkysellä alkaa olla oikeasti merkitystä. Etelä-Suomessa ja vastaavissa pikkupakkasissa toiminnon merkitys on sitä luokkaa, että navipohjaisessa ratkaisussa ei maksa vaivaa edes näpertää päälle. Tämä ei toki tarkoita, etteikö ko. toiminnosta olisi hyötyä jos se on olemassa, mutta keskustelu koski enemmän sitä miksi joku valmistaja on jättänyt toteutuksen tekemättä ekoihin malleihin. Ymmärrän hyvin priorisoinnin johonkin muuhun tällaisen ominaisuuden sijaan.
 
Vähän keksimällä keksitty ongelma, kun kyllähän auto tietää että akun lämmitys on päällä ja paljonko arvioitu kilometrimatka on. Joo, ei ehkä ilman navigointia ole täsmälleen oikein mutta veikkaisin arvion olevan ihan riittävän lähellä.

Jos arvio rangesta on tehty matkan alussa ja kesken matkan laitetaan lämmitys päälle, niin eihän se alkuperäinen arvio voi pitää paikkaansa. Eli joudutaan ehkä pysähtymään aiemmalle laturille kuin mitä piti (ja toivottavasti silloin ei olla laturittomassa korvessa).

Itseni vaikea nähdä manuaalista valintaa ongelmana tai huonompana kuin valinnanvaraa (toisekseen sen saa nopeasti päälle ennen kuin lähtee arpomaan että missäs sitä pitäisi pysähtyä jos suunnitelmiin tulee muutos).

Akun lämmittäminen latauslämpöön saattaa kestää pakkasilla kauankin, jos siis haluaa nopeasti ladata. Eli ei sitä lämmitystä nyt vaan viideksi minuutiksi päälle laiteta kun tarve huomataan, ja sitten nautittaisiin hyvästä lataustehosta. Taitavat ainakin Teslat pakkasilla alkaa akkua lämmittämään jopa tuntia aikasemmin kuin arvio saapumisesta laturille on.
 
Jos arvio rangesta on tehty matkan alussa ja kesken matkan laitetaan lämmitys päälle, niin eihän se alkuperäinen arvio voi pitää paikkaansa. Eli joudutaan ehkä pysähtymään aiemmalle laturille kuin mitä piti (ja toivottavasti silloin ei olla laturittomassa korvessa).
Tai painetaan napista lämmitys pois päältä ja ajetaan sille laturille mille halutaan :)
 
Miksei range voisi päivittyä myös? Päivittyyhän se nytkin jo kun navigoi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom