Yleistä keskustelua sähköautoista

Ensi viikolla luetaan taas iltapäivälehdistä vinkumista siitä kuinka juuri ostetun auton arvo laski yhdessä yössä n-tuhatta pyytämättä ja yllättäen.

No nykyisenä aikana jossa median ansaintalogiikka perustuu vahvasti clickbaitteihin ja turbo-hypersuperlatiiveihin niin ei ole ihme.
Eikä sekään muuten ainakaan vähennä anonyymiä paskanjauhamista kommenttikentissä. Oli aihe mikä tahansa.

Ja sivuhuomiona, auto on kestokulutushyödyke, toki jos vaihtaa autoa viimeistää kolmivuotiaana on aina tullut takkiin.
Kun ajaa sillä kopperolla niin kauan kun sitä ei enää kannata korjauttaa (tai vaikka kakkos- tai jopa kolmosautona) niin sillä ei ole niin väliä.
 
No nykyisenä aikana jossa median ansaintalogiikka perustuu vahvasti clickbaitteihin ja turbo-hypersuperlatiiveihin niin ei ole ihme.
Eikä sekään muuten ainakaan vähennä anonyymiä paskanjauhamista kommenttikentissä. Oli aihe mikä tahansa.
Joo. Eniten tuossa hämmentää se, että miten se voi hämmentää ketään. Vähääkään omaa järkeä käyttävä on varmaankin pystynyt ihan ensimmäisen "massasukupolven" sähköautotarjontaa katselemalla päättelemään, että niiden hinnat eivät vielä ole pisteessä, jossa tuotantoprosessit, hankintaketjut yms. ovat kellon tarkkuudella viilatut ja hiotut kuten polttomoottoriautoissa. Samasta syystä kuvitteelliset/laskennalliset vanhat säännöt arvonaleneman suhteen eivät millään tule pätemään näihin, koska kehitys kehittyy ja hinnat tulevat tarjoaman kasvaessa ja prosessien kehittyessä putoamaan.

Jos ei halua ottaa paskaa omaan tuulettimeensa vaikka sen arvonlaskun osalta, tai toimia ylihintaa maksavana betatestaajana, niin ei kannata osallistua talkoisiin ennen kuin tuoteryhmä, hinnat yms. ovat jollakin lailla sementoituneet. Nyt ollaan varmaan paljon lähempänä uutta normaalia hinnoittelun suhteen kun vaikka kaksi vuotta sitten, mutta arvaan näitä edelleen tulevan. Eivät ehkä yhtä rajuina, mutta tonnia silloin ja toista tällöin.
 
Ja sivuhuomiona, auto on kestokulutushyödyke, toki jos vaihtaa autoa viimeistää kolmivuotiaana on aina tullut takkiin.
Kun ajaa sillä kopperolla niin kauan kun sitä ei enää kannata korjauttaa (tai vaikka kakkos- tai jopa kolmosautona) niin sillä ei ole niin väliä.

Jos verotus pysyisi nykyisenlaisena niin tällaiseen kakkosauto käyttöön sähkö on hyvä. Heikentynyt akkukaan ei välttämättä haittaa jos ajot on vähäisiä. Itselläkin tarve olisi isompaan autoon mutta kun ei tästä sähköstä pääse enää järkevällä summalla eroon niin ehkä se on pistettävä vanha 2. auto vaihtoon ja isompaa polttomoottorivehjettä sen tilalle.
 
Toinen ongelma on, että markkinoille tulee myös liian hitaasti uusia malleja. Nyt, kun on ajellut reilu pari vuotta esim. tällä q4:lla, niin tekisi periaatteessa mieli uutta, mutta ei oikein ole mitään mihin vaihtaa. Samanlaista ei jaksaisi ottaa ja sitten taas tuosta kalliimpaan ei juuri viitsisi mennä, kun väliraha paisuu älyttömyyksiin.

Perus kriteerit olisi avautuva lasikatto, hyvät popit ja matrixvalot tai vastaavat perus premiumvarusteiden päälle. Joku mersun eqe voisi tuohon osua. Nykyisessä kilsoja 29tkm, joten sinänsä ei olisi tarve mihinkään vaihtaa, mutta tekisi mieli jo jotain uutta, kun yli 2v katsellut samaa autoa.
 
Ainahan autot ovat kehittyneet. Katsokaapa historiaa 1800luvun loppupuolelta tähän päivään asti. Mikäli olisi kuolematon ihminen siltä ajalta joka pelkäisi hinnanalennuksia ja kehitystä, niin hän ajaisi vieläkin hevosilla.

Ehkä 1980-1990 luvulla esim polttomoottori ja muotoilu jne oli jo kehityksen huipussa, yli100v siitä kun ensimmäinen auto tuli.

Sähköautoissa sama juttu. Aika kauan saa takavasemmalla odotella hinnanalenuksia, teknologian kehittymisen pysähtymistä seuraavien vuosikymmenten aikana ja kirjoitella diesel-auton omistajana palstoilla "Mitä minä sanoin, hinnat niissä tippuu!".

Ennemmin itse otan taloudellisesti takkiin jonkun verran ja pääsen olemaan kehityksessä mukana, kuin että vanhana papparaisena mietin minkälaista olisi ollut ajaa sähköautolla.
 
Ennemmin itse otan taloudellisesti takkiin jonkun verran ja pääsen olemaan kehityksessä mukana, kuin että vanhana papparaisena mietin minkälaista olisi ollut ajaa sähköautolla.
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
 
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit... :D
 
Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit... :D
Nämä esimerkit hieman huonoja kun merkittävästi helpottavat tai parantavat hommia. Sähköauto ei, monessa tapauksessa päinvastoin.
Nyt kohta vuoden sähköllä ajaneena ei siinä mielestäni ole mitään niin paljon parempaa että seuraavakin ehdottomasti olisi sähköllä toimiva. Muutama juttu kyllä melkoisesti huonommin ja hankalampaa (juurikin ne pitkät matkat on aivan perseestä kun auto määrittää missä ja milloin pysähdytään ja miten pitkäksi aikaa).
 
Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit... :D
Noh, esimerkiksi aika moni tykkää mekaanisista rannekelloista. Milloinkohan me saatais elektroniset kellot?
Itseänikin kiinnostaa mekaaniset härvelit, tietotekniikasta sai ihan tarpeekseen duunissa. Toki se hyvä renki on edelleen ja ilman ei voisi kuvitella olevansa. Varsinkin silloin kun se toimii huomaamattomasti ja kuin ajatus niin ettei tartte räpeltää kaikenmaailman säätöjä.
 
Ja sivuhuomiona, auto on kestokulutushyödyke, toki jos vaihtaa autoa viimeistää kolmivuotiaana on aina tullut takkiin.
Kun ajaa sillä kopperolla niin kauan kun sitä ei enää kannata korjauttaa (tai vaikka kakkos- tai jopa kolmosautona) niin sillä ei ole niin väliä.
Aika harva on ostanut yli 50ke uuden auton ennen tätä sähköistymisbuumia, niin sekin vaikuttaa. Jos ajaa 50ke auton uudesta paaliin (20v), niin arvonalenemaa tulee koko käyttöajalta yli 200e/kk ja siinä ohessa tulee ajettua keskimäärin 10 vuotta vanhalla autolla. 25ke autolla takkiin tulee puolet vähemmän. Toki se alenema korostuu alussa.

Toisin sanoen koska auto on kulutushyödyke ja sen arvo on lopulta nolla, niin käytännössä arvonalenemaa voi pitää kurissa vain ostamalla mahdollisimman halvan. Toki on hyvin harvinaisia poikkeuksia (klassikot), mutta pääasiassa näin. Mitä kalliimpi, sitä suuremmat kulut arvonalenemasta.

Sijoituksissa taas päinvastoin, eli mitä enemmän investoit, sitä enemmän voitat (absoluuttisesti).

Käyttökulut erikseen ja niiden vuoksi sähköautoista onkin maksettu keskimäärin enemmän kuin polttiksista. Arvonalenemassa raaka totuus on se, että kalliilla autolla et voi voittaa arvonalenemassa, koska arvo on lopulta nolla ja autojen romutusikä on kuitenkin melko vakio (Suomessa parikymmentä vuotta, sähköautojen osalta toki vaikea vielä sanoa). Ihan niitä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Itsestäänselvyyksiä, mutta en pitäisi 500 e/kk arvonalenemaa minään ihmeellisenä ensimmäisenä vuotena, jos auton arvo on 50 ke. Se on mielestäni noin kalliille autolle jopa ihan kelpo suoritus, jos ajatellaan, että se on lopulta paalissa arvolla 0. Eikä se ole kuin reilu 2 x keskimääräinen alenema, jos elinkaareksi arvioidaan 20 vuotta. Alussa kuitenkin on takuu ja maltilliset kilsat, mikä alentaa käyttökuluja ja riskejä. Ja tekniikka on tämän hetken parhaimmistoa toisin kuin parikymppisellä autolla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Minkähänlaisia maavaroja on täällä sähköautoissa? Omassa C40 Volvossa 17cm. Kieltämättä varonut jo tuollakin vähän että mihin sitä rysäyttää. Bensalla ei olisi juuri kiinnostanut.
Nissan Ariya 4force niin juurikin tuo 17cm on ja mielestäni aivan ok ja riittävä. Ei tarvi jokaista jää/lumipaakkua väistää ja pääsee kohtuudella lumivallien yli. Etuvetomallissa maavara muistaakseni 1-2cm korkeampi.
 
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.

Välillä pyörähtänyt itselläkin mielessä että pitäiskö vaihtaa takaisin hybridi corollaan, tai jopa ihan normi bensamoottoriseen. Mutta ei vielä siinä määrin että alkaisi vaihtoa suunnittelemaan. Tosin seuraavakin auto todennäköisesti on täyssähkö, ellei nyt jotain mullistusta tapahdu elämässä/maailmassa.

Mikä itsellä ajaa eniten ajattelemaan pois täyssähköstä siirtymistä?
Ehkä tuo sähköauton tekniikan monimutkaisuus ja sen jännääminen miten kalliiksi mahdolliset takuunjälkeiset korjaukset tulee.

Mikä pitää eniten kiinni sähköautossa?
Ajatus ekologisemmasta ajamisesta kun ei tupruttele pakokaasua tai tarvitse maasta porattua öljyä tunkea tankkiin. (Toki auton valmistuksessa tullut perusautoa enemmän päästöjä)

Monen esille ja kauhukuviksi nostamat jatkuva laturien etsiminen ja pitkät usein toistettavat lataustauot pitkillä matkoilla ei ole itsellä nousseet vielä missään vaiheessa ongelmaksi.
Ja sitten kun katselee nykyaikaisen perusbensa-auton tekniikkaa niin aikamoisia himmeleitä nekin alkaa olemaan, eli mahdollisesti rikkoutuvaa kohdetta löytyy kyllä niistäkin paljon.
 
Eiköhän täällä foorumilla ole totuttu tuollaiseen tietokoneiden komponenteista tuttuun hintakehitykseen. Ei kyllä Skoda tule noillakaan hinnoilla myymään…IMHO. Paskaa kahden vuoden takuulla.

Toiseksi myydyin sähköautomalli viime vuonna heti Tesla Y:n jälkeen.

Kyllä. Suurin puute eli akun esilämmityskin on ominaisuutena. Onkohan appiin tulossa kehitystä?

Aika lailla tappiin varusteltu neliveto-Enyaq maksaa talvirenkaineen noin 62 k€.

Tuo esilämmitys feature on nyt tässä uudessa softassa (VW/SKODA) kirkkaasti markkinoiden paras. Näkee suoraan reaaliajssa paljonko latausteho on. Jos suunnittelee pysähtyvänsä ABC:lle latamaan/syömään ja aseman kokonaisteho on pieni niin turha niitä kilowatteja on siihen akun lämmittämiseen laittaa enmpää kuin on tarpeen.
 
Aika jees latauskäyrä uudessa Taycanissa. Yli 300kW reiluun 60% asti ja yli 200kW 75% asti.


Nyt alkaa olla jo aika asiallinen latausnopeus.
Vaikka se kallis onkin niin ei se nyt niin paljon kalliimpi ole ku vaikka model s. Tuntuu kuitenkin olevan valovuosia edellä teknisesti teslaa.
Lisäksi ihan ylivoimaisesti markkinoiden hienoin sähköauto.
 
Yhdellä pienellä muutoksella VAG korjasi yhden suuren heikkouden ja teki siitä samalla markkinoiden parhaan ratkaisun. Ihme että tuli vasta nyt mutta parempi kuin koskaan.
 
Toiseksi myydyin sähköautomalli viime vuonna heti Tesla Y:n jälkeen.



Tuo esilämmitys feature on nyt tässä uudessa softassa (VW/SKODA) kirkkaasti markkinoiden paras. Näkee suoraan reaaliajssa paljonko latausteho on. Jos suunnittelee pysähtyvänsä ABC:lle latamaan/syömään ja aseman kokonaisteho on pieni niin turha niitä kilowatteja on siihen akun lämmittämiseen laittaa enmpää kuin on tarpeen.

Ainakin itse olen sitä mieltä, että Enyaq pesee autona Tesla Y:n 6-0. Tiloissa Tesla vie voiton, käytettävyydessä ja ajettavuudessa pitkälti kaikki toisin päin.
 
Itsestäänselvyyksiä, mutta en pitäisi 500 e/kk arvonalenemaa minään ihmeellisenä ensimmäisenä vuotena, jos auton arvo on 50 ke. Se on mielestäni noin kalliille autolle jopa ihan kelpo suoritus, jos ajatellaan, että se on lopulta paalissa arvolla 0. Eikä se ole kuin reilu 2 x keskimääräinen alenema, jos elinkaareksi arvioidaan 20 vuotta. Alussa kuitenkin on takuu ja maltilliset kilsat, mikä alentaa käyttökuluja ja riskejä. Ja tekniikka on tämän hetken parhaimmistoa toisin kuin parikymppisellä autolla.
Olisikin vain 500€/kk. Luulen että oman autoni kanssa se on lähempänä 2000€/kk. On tietysti ajettukkin 30tkm mutta silti olisi sillä vanhalla V8 dieselillä tullut halvemmaksi.
Ainakin itse olen sitä mieltä, että Enyaq pesee autona Tesla Y:n 6-0. Tiloissa Tesla vie voiton, käytettävyydessä ja ajettavuudessa pitkälti kaikki toisin päin.
Jos Y:ssä tekisivät kontin korkeammaksi kuten Enyaqissa niin se tekisi auton paljon houkuttelevammaksi ainakin itselleni. Vaikka tuskin silti harkitsisin tosissani.

Mikä tuo käytännössä oli se muutos? Kun en näitä charging-wars ole niin seurannut. Onko muutos tehtävissä kaikkiin autoihin helposti/retrofit?
Vanhoihin ei ole virallista ominaisuutta tullut. Vähän S3xy bruttona tyyliin jotkut näppärät saa sen lämmityksen päälle odb portin kautta. Uudessa siis automaattinen jos käyttää auton navia laturille mennessä tai sitten napista päälle.
 
Vanhoihin ei ole virallista ominaisuutta tullut. Vähän S3xy bruttona tyyliin jotkut näppärät saa sen lämmityksen päälle odb portin kautta. Uudessa siis automaattinen jos käyttää auton navia laturille mennessä tai sitten napista päälle.
Ookkei, ajattelin että tuo 300kW lataus oli se biiffi että joku pieni muutos niin saa tasaisen 300kW latauksen reilusti akun yläpuoliskolle asti.
 
Tuo esilämmitys feature on nyt tässä uudessa softassa (VW/SKODA) kirkkaasti markkinoiden paras.

Tuolla ei ole itselle juurikaan merkitystä mutta hyvä että löytyi ratkaisu. Entä muuten hidasteleva buginen softa, onko sekin fiksattu?

Omalla rahalla omaksi ostettuna vain kahden vuoden takuu vähän hirvittää kun tietää VAGin ongelmat ja takuun jälkeisen goodwillin puutteen, or is it just me? Firman liisarina toki menee, oli kyllä hyvä auto ajaa.
 
No vaikka sähkötön kesämökki ja pihassa lataa. Eihän tuossa puhuttu mukana kuljettamisesta, vaan yksinomaan kustannuksista. Saahan sitä hassutella ja viihdyttää lukijoita millä haluaa.

Eli Teslan lataa dieselaggregaatilla (polttoöljy ~1,5€/L, ei diesel) halvemmalla kuin kaupallisella laturilla.

Tonnin maksaa tuollainen pieni dieselaggregaatti. Timco CLE5500SDG 230V diesel aggregaatti | Karkkainen.com verkkokauppa
Jos oikeasti hankkii dieselaggren teslan lataamiseen, niin kannattaa laittaa kolmivaiheinen malli tuon sijaan, niin saa dieselin toimimaan paremmalla hyötysuhteella.
 
Omalla rahalla omaksi ostettuna vain kahden vuoden takuu vähän hirvittää kun tietää VAGin ongelmat ja takuun jälkeisen goodwillin puutteen, or is it just me? Firman liisarina toki menee, oli kyllä hyvä auto ajaa.

Skodan takuun saa halutessaan jatkettua 5v, kuten lähes kaikkien muidenkin merkkien. Maksaa toki mutta useimmiten uutta autoa ostaessa sen saa kaupan päälle kun vaan pyytää.
 
Skodan takuun saa halutessaan jatkettua 5v, kuten lähes kaikkien muidenkin merkkien. Maksaa toki mutta useimmiten uutta autoa ostaessa sen saa kaupan päälle kun vaan pyytää.

Nämä kolmannen osapuolen takuut ovat rajoitettuja eivätkä yleensä sisällä esim. moottoria tai muita kalliita komponentteja. Miten Skodalla?
 
Nämä kolmannen osapuolen takuut ovat rajoitettuja eivätkä yleensä sisällä esim. moottoria tai muita kalliita komponentteja. Miten Skodalla?
Ei ne mitään kolmannen osapuolen ole vaan ihan maahantuojan/tehtaan tarjoamia.
En skodasta sata varma mutta bemarilla se ainakin kattaa ihan täysin samat ku normaali tehdastakuu.
 
Mitenhän tuollainen 4C lataus kurittaa akkua?
Kuinka pitkä akkutakuu noissa Taycaneissa mahtaa olla?

Ilmeisesti noissa on tuo CATL:in Qilin akun uusin versio, ehkä siinä on niin tehokas jäähdytys että tuo on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Jos ajo on suht vähäistä ja varsinkin jos se on vain ajoittaista keskittyen enemmän esim. kuukaudessa kerran pari tehtäviin 500km mökkimatkoihin, silloin minäkään en näe nykytilanteessa sähköautoa parhaimpana vaihtoehtona omaan käyttööni.

Minulle ehdottomasti tärkein syy vaihtaa sähköautoon oli nimenomaan (paljon) edullisempi energia, varsinkin kun arkiajoja voi hyvin tulla 120-200km/päivä (lähinnä työmatkat), ja työpaikka on toistaiseksi tarjonnut ilmaisen suko-hidaslatauksen työpaikalla jolla ehtii ladata n. puolet työmatkojen tarvitsemasta energiasta. Kuvittelin aina että ajamisen hinta on kovin tärkeää myös useimmille muille autoilijoille ainakin sen perusteella millainen yleinen vinkuminen alkoi kun menoveden hinta pomppasi esim. 2,5€/litra, mutta ehkä ei sitten, monille sillä ei ole kovin suurta merkitystä mitä bensa tai diesel maksaa? 5€ litra, se ja sama, rahaa se vain on?

Toki sähköautossa on muitakin asioita joista pidän kuten "vaihteettomuus" ja ettei peräpäästä tule ajaessa tai paikallaan auto käynnissä ollessa savua ja pienhiukkasia ilmoille, mutta ne eivät ole niin tärkeitä että vain niiden takia olisin vaihtanut, jos bensa-autolla ajaminen olisi kilometreiltään yhtä halpaa kuin sähköllä.

Mulla _saattaa_ olla edessä tilanne jossain vaiheessa tulevaisuutta että työpaikkani siirtyy paljon lähemmäksi, tai alan tehdä 90% etätöitä kotoa, enkä enää ajakaan 60km päähän työpaikalleni. Sitä olen miettinyt mitä siinä vaiheessa teen autoiluni suhteen:

1. Luovun kokonaan autosta (eli myyn nykyisen sähköautoni) ja säästän rutkasti rahaa, niin vuotuisissa kuluissa kuin uudehkon auton autolainan maksuissa.

- Huonoina puolina se että autottomana joutuisin luopumaan taloyhtiöni autopaikasta (johon olen omalla kustannuksellani jo vaihdattanut hidaslatausaseman), jos vaikka joskus haluaisin taas auton ostaa, ja se että autottomuus kyllä kovasti kaventaa perheen elämänpiiriä, enää ei tulisi tuosta vaan lähdettyä lasten kanssa iltapäiväkäynnille Puuhamaahan tai kauempana sijaitsevalle uimarannalle kauniina päivänä, tai talvilomalla jonkun laskettelukeskuksen lähellä sijaitsevaan erämaamökkiin, tai viikonloppuna jonkun ystäväpariskunnan luona käymään ex tempore, jonne julkisilla menisi puolitoista tuntia ja omalla autolla 20 min.

2. Vaihdan johonkin mahdollisimman halpaan 10 v vanhaan bensa-Aurikseen tms., ja pyrin minimoimaan sen käytön. Toisaalta ketuttaisi maksaa autoilun vuosikuluja hyödykkeestä jota pyrkisi käyttämään mahdollisimman vähän, järkevämmältä tuntuisi pyrkiä eroon autoilusta kokonaan, ihan vain sen aiheuttamien lisäkulujen takia. Voisi silti kannattaa jos ei halua elinpiirinsä kapenevan eikä vuotuisia ajoja paljoa tule, ja ne harvat ajot saattaisivat olla just tuollaisia pitkiä Lapin-matkoja tms. Edellisellä bensa-Auriksellanihan ajoin menestyksekkäästi Tromssasta Helsinkin, tosin en kusematta enkä edes yöpymättä.

3. Pidän nykyisen halvahkon ja yli kaksivuotiaan sähköautoni vähäisiä ajoja varten niin kauan kun se säilyy suht ajokelpoisena, akun eliniän yms. suhteen. Jos kerran auto on parkissa useimmat päivät ja sitä käyttää kovin vähän ajoihin, akkukin kyllä ikääntyy silloin paljon hitaammin, kunhan sitä ei täyteen ladattuna pidä jatkuvasti parkissa. Voisi siis pysyä käyttökelpoisena sähköautona yllättävänkin pitkään, ilman toimintamatkan radikaalia kutistumista. Tätä itseasiassa pidän todennäköisimpänä mitä tulisin tekemään; jos minulla olisi ollut halpa vielä toimiva bensa-auto, luultavasti olisin jatkanut sen pitämistä samassa tilanteessa.

Nelosvaihtoehtoa, eli että vaihtaisin kalliimpaan sähköautoon (tällä hetkellä kiinnostavimmat ehdokkaat Tesla Model Y Long Range ja isompiakkuinen Nissan Ariya), ei siinä vaiheessa olisi jos tosiaan työmatka-ajoni tulevat supistumaan. Tosin lisätwistinä se että tuon etätyön ohessa _saattaa_ olla että minua vaadittaisiin käymään esim. kerran viikossa Tampereen toimistolla (muut päivät etänä kotona pääkaupunkiseudulla). Silloin ehkä saattaisin taipua edelleen tuollaisen sähköauton ostoon jolle Helsingin ja Tampereen välin edestakaisin suhaaminen saman päivän aikana ei ole ongelma, semminkin kun Tampereen päässä ilmeisesti vielä saisi ilmaiseksi hidasladata työpäivän aikana. Kesällä ei välttämättä tarvitsisi edes pysähtyä pikalataamaan vaan ilman välipysähdyksiä molempiin suuntiin, talvella ehkä kuitenkin tarvitsisi, ainakin kovemmilla pakkasilla. Ainakin joksikin aikaa, sen verran pikalatausta että kotiin asti takaisin pääsee.

EDIT: Unohdin että nykyisin myös joinakin iltoina ja viikonloppuisin suhailen vaimon bisneksiä (yleensä 1-2 päivänä viikossa), eli toimitan silloin tällöin hänen myymiään tuotteita asiakkaille pääkaupunkiseudulla, yleensä samalla kertaa eli esim. vie neljään paikkaan yhdellä reissulla samalla kun käyn vaikka kaupassa ruokaostoksilla, miettien mikä on lyhyin ja optimaalisin reitti kaikkien pisteiden välillä. Tähän tarkoitukseen nykyinen halvahko sähköauto on ollut erinomainen. Pidemmälle suuntautuvat toimitukset vaimo hoitaa postitse (posti maksaa n. 8,90€ tai 10,90€ per lähetys), mutta olen joskus vienyt lähetyksiä esim. Keravalle ja Lohjalle saakka täältä Kehä III sisäpuolelta, esim. nyt kun posti takkuili lakon takia, käväisin viemässä Lohjalle jotta asiakas sai lähetyksen ennen ensi viikkoa. Aikaahan siinä tuhlaantui mutta laskin että paljon halvemmaksi tuli sähköautolla käynti kuin postilähetys, ja minun onnekseni olen toistaiseksi lähinnä nauttinut noista vientireissuista (ajamisessa on jotain rauhoittavaa), ainakin kun ei ole tarvinnut kiristellä hampaitaan korkeiden bensakulujen takia (niihin aikoihin saatoin harmitella kovasti jos tuli turhaa edestakaista ajoa).
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka pitkä akkutakuu noissa Taycaneissa mahtaa olla?
Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.

Itse en vuosien kuluttua ainakaan paljon ajettua ja siten oletettavasti rajulla pikalatauksella raiskattua Porschea ostaisi enää akkutakuun päätyttyä.
 
Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.

Itse en vuosien kuluttua ainakaan paljon ajettua ja siten oletettavasti rajulla pikalatauksella raiskattua Porschea ostaisi enää akkutakuun päätyttyä.
Vähän samoja ajatuksia. Nythän merkit kilpailevat paljon sillä, kenen kaapelit kestävät rajuimman latausvirran.
 
Aika harva on ostanut yli 50ke uuden auton ennen tätä sähköistymisbuumia, niin sekin vaikuttaa. Jos ajaa 50ke auton uudesta paaliin (20v), niin arvonalenemaa tulee koko käyttöajalta yli 200e/kk ja siinä ohessa tulee ajettua keskimäärin 10 vuotta vanhalla autolla. 25ke autolla takkiin tulee puolet vähemmän. Toki se alenema korostuu alussa.
Kuvittelen että jos joku osti nyt 50k€ sähkö-SUV:n, oli hänen aiempikin autonsa joku SUV:n kaltainen (olettaen etteivät tarpeet ole tuona aikana muuttuneet), ja eiköhän uudet tai uudehkot polttis-SUV:kin ole aika paljon kalliimpia olleet kuin 25k€. Tai siis ovat nyt, ja varsinkin jos puhutaan hybrideistä joita yhä useammat SUV:tkin alkavat olla. 25k€ on polttispuolella nykyisin kai enemmän joku bensa Renault Clio tai vastaava.

Toki polttispuolella on voinut säästää ostamalla muutaman vuoden vanhan käytetyn auton, mutta vastaavasti kyllä nyt sähköautomarkkinoillekin on alkanut tulla käytettyjä tarjolle, ei ole pakko ostaa upouutta. Eli käytettyjen osalta tilanne paranee edelleen.

Jos mietin esim. omaa tilannettani, vuonna 2008 ostin n. vuoden ikäisen käytetyn (2007 rekisteröity) bensa-Auriksen (Toyota). Sen hinnaksi muodostui lopulta vähän päälle 20k€.

Vuonna 2021 vaihdoin sen ekaan sähköautoon, upouuteen Renault Zoeen, joka mielestäni kooltaan, sisätiloiltaan, kuljetuskapasiteetiltaan yms. vastaa noin osapuilleen tuota Aurista. Sen hinnaksi talvirenkaineen yms. tuli muistaakseni aika tarkalleen 30k€.

Kun tuossa huomioi inflaation vaikutuksen (vertaillaan vuosien 2008 ja 2021 hintoja), sen että edellinen auto oli kuitenkin käytetty, ja että tiesin tulevani säästämään rutkasti sähköautolla ajokuluissa, en kokenut tuota 10k€ hintaeroa kovin merkittävänä. Varsinkin kun silloin 2021 katsoin että alkoivat varteenotettavat polttikset tai hybridit kyllä olla yli 30k€ hinnoiltaan.
 
Enemmän akkutakuun loppuessa olisin kiinnostunut akun rakenteesta, että se mahdollistaisi korjaamisen. Se onko pikaladattu tai ei, vaikuttaa tietty kiinnostuksen tasoon eli hinta pitää vastata tuota, mutta tuossa akun vaiheessa olisin ennemmin kiinnostunut siitä kuinka korjattava se on. Taycanin kohdalla lataustehon hiipuminenkaan ei olisi vielä niin iso ongelma kuin jossain vanhassa S:ssä jossa on jo aika nuhainen lataus. Kapasiteetin lasku on kuitenkin selvitettävissä ostovaiheessa ja tuossakin vaiheessa yllätyksenä tulee sitten oikeat viat joita olisi hyvä olla mahdollista korjata inhimilliseen hintaan.
 
Tervehdin ilolla Skodan hinnanalennuksia ja tehtyä kehitystä erityisesti akun esilämmityksen osalta. Samoin possun lataustehot kuulostaa hyvälle. Kilpailu kovenee ja se kovin harvoin on kuluttajalle huono asia.

Kun nyt täysin varusteltu Enyaq maksaa sen 60k€, odotan saavani kolmen vuoden ja 80 tkm jälkeen kyseisen auton 35k€ hinnalla. Kelpaa oikein hyvin. Vanhemmat Enyaqit (ja model Y:t) saa luonnollisesti (suhteessa) vielä halvemmalla, kun eivät sisällä uudempien malliversioiden kaikkia oleellisia ominaisuuksia. Alkaa sähköautot yleistymään.

Sähköautojen yksi akilleen kantapää tuulipukukansan kannalta on lataustapahtuman ymmärtäminen. Kun auto pystyy kertomaan, paljolla watteja saa sisään missäkin tilanteessa ja kannattaisiko esilämmittää, tämä ongelma pitkälti poistuu. Ihmiset oppivat lataamaan tehokkaasti.

Oma fiilis on, että ajan myötä akut paljastuvat kestävämmiksi, kuin nyt ajatellaan. Kunhan välttää tyyppivikatapauksia, niin ei itseäni todennäköisesti haittaa 80-85% tasolle hiipunut akku, jossa latausnopeus jää hieman alkuperäisestä. Kunhan on toimiva akun esilämmitys.
 
Skodaan saa rahalla helposti ainakin huolenpitosopimuksen max 5vksi (erikseen kysymällä hintaa 7vksi) vaikkakaan Enyaqia ei erityisen usein huolleta, mutta tuo kattaa myös mahdollista korjaamista. Huolenpitosopimus - Huollot kuukausimaksulla - Škoda
Tätä juuri kyselin huollosta kun vaihdettiin yksi 1100€ moduuli, 200€ pelit, ym. Mutta sanoivat että olisi autoa ostaessa pitänyt ottaa. Pitää selvittää tuota.

Tässä kun lounaalla olin niin erikoinen ehkä softabugi EQE Mersussa. Kuski lähti pihalle ja ovet lukkoon. Noin 15 s päästä ainakin apukuskin puolen kahvat tuli takaisin ulos ja siinä ne törrötti valot päällä ainakin 20min.
 
Minulle ehdottomasti tärkein syy vaihtaa sähköautoon oli nimenomaan (paljon) edullisempi energia, varsinkin kun arkiajoja voi hyvin tulla 120-200km/päivä (lähinnä työmatkat), ja työpaikka on toistaiseksi tarjonnut ilmaisen suko-hidaslatauksen työpaikalla jolla ehtii ladata n. puolet työmatkojen tarvitsemasta energiasta. Kuvittelin aina että ajamisen hinta on kovin tärkeää myös useimmille muille autoilijoille ainakin sen perusteella millainen yleinen vinkuminen alkoi kun menoveden hinta pomppasi esim. 2,5€/litra, mutta ehkä ei sitten, monille sillä ei ole kovin suurta merkitystä mitä bensa tai diesel maksaa? 5€ litra, se ja sama, rahaa se vain on?

Tottakai sillä aineen hinnalla on merkitystä. Mutta ainakin omassa tapauksessa sähköautoon siirtyminen oli aika iso downgrade auton ominaisuuksissa. Ja tämän iso arvonalenema syö kaiken hyödyn edullisemmasta energiasta.
 
Skodaan saa rahalla helposti ainakin huolenpitosopimuksen max 5vksi (erikseen kysymällä hintaa 7vksi) vaikkakaan Enyaqia ei erityisen usein huolleta, mutta tuo kattaa myös mahdollista korjaamista. Huolenpitosopimus - Huollot kuukausimaksulla - Škoda

Ei noi tietääkseni edelleenkään koske moottoria. Ja nämä tulevat yleensä paljon kalliimmaksi sähköautoissa kuin huollot. Pyyhkijöiden vaihtoa ja sellaista, ”jee”.
 
Tätä juuri kyselin huollosta kun vaihdettiin yksi 1100€ moduuli, 200€ pelit, ym. Mutta sanoivat että olisi autoa ostaessa pitänyt ottaa. Pitää selvittää tuota.
Skodan huolenpitosopimuksen ehdoissa puhutaan siitä, että tuo on tehty otettavaksi juurikin uutta autoa ostettaessa heti.
 
Nuo valmistajan palvelut ovat aika hintavia. Renkaiden säilytys ja vaihto yli 200€/v jne. Huoltopaketti helposti tonnin /v lisäksi.
 
Mitenhän tuollainen 4C lataus kurittaa akkua?
Uusille akuille suurin sallittu latausnopeus on 5C.

Uuteen Taycaniin on ehkä tulossa entistä suurempi akku. Oma veikkaus on vähän reilu 105 kWh brutto (edit. varmaan pysyykin suht ennallaan, mutta kulutusta on viilattu). Tällöin:

0-60 % 3 C
65-75 % 2 C
>80 % enintään 1 C

Ei tuo liian pahalta näytä, jos lämmönhallinta on kunnossa. Lisäksi suurin osa latauskerroista ladattaneen alle 300 kW:lla.


Edit. Ei välttämättä tulekaan suurempi akku. Nykyisen brutto on 93,4 kWh, joten ei silti olisi paljon yli 3C 0-60 %. Koeajosta jos laskee, niin 28,3 kWh/100 miles * 343 miles / 100 = 97,1 kWh.

 
Viimeksi muokattu:
Nuo valmistajan palvelut ovat aika hintavia. Renkaiden säilytys ja vaihto yli 200€/v jne. Huoltopaketti helposti tonnin /v lisäksi.
i4 bemarin 6v huoltosoppari on noin tonnin koko ajalta.
Virallisen tehdastakuun 5v jatko kaupanpäälle, voi ostaa myös jälkikäteen kunhan normi takuu ei ole ehtinyt loppua.
 
Seatin takuu

Koko SEAT-mallistoon on voimassa kiinteä viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin.
Takuuajan ensimmäisen 24 kuukauden aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuut alkavat takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivästä.

Korin kestosuoja
Euroopassa myytävien SEAT-henkilöautojen korille myönnettävät seuraavat takuut:
  • 3 vuoden takuu maalausvirheiden varalta
  • 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu
Korin kestosuojan edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset.
Lisätakuu 150tkm asti 300€ hinnaston mukaan.

Tämmöisistä voi vain unelmoida Teslan omistajana.
 

Iso paha Tesla kusee asiakkaidensa muroihin. Perinnevalmistajat eivät ikinä pyllistäisi asiakkailleen niin, että laskisivat autojen hintoja. Täältäkö luin?
Eikö yleinen keskustelu ollut että kupla puhkeaa?
 
Seatin takuu


Lisätakuu 150tkm asti 300€ hinnaston mukaan.

Tämmöisistä voi vain unelmoida Teslan omistajana.

Perustakuukin Seatissa mukava 5v/100tkm. Enemmän kyllä volkkari tai skoda-kuskeja kismittää, jos käytännössä samaan autoon joutuu itse maksamaan omasta pussista 2v jälkeen ovenkahvat sun muut konsernin tuotteille tutut "ominaisuudet". Seatin mukana taisi vielä lisäksi tulla koko takuuajaksi myös nettiyhteys autolle, missä ainakin aikoinaan volkkarille sai tuputtaa vuoden jälkeen 120e joka vuosi..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom