Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Jos ajo on suht vähäistä ja varsinkin jos se on vain ajoittaista keskittyen enemmän esim. kuukaudessa kerran pari tehtäviin 500km mökkimatkoihin, silloin minäkään en näe nykytilanteessa sähköautoa parhaimpana vaihtoehtona omaan käyttööni.
Minulle ehdottomasti tärkein syy vaihtaa sähköautoon oli nimenomaan (paljon) edullisempi energia, varsinkin kun arkiajoja voi hyvin tulla 120-200km/päivä (lähinnä työmatkat), ja työpaikka on toistaiseksi tarjonnut ilmaisen suko-hidaslatauksen työpaikalla jolla ehtii ladata n. puolet työmatkojen tarvitsemasta energiasta. Kuvittelin aina että ajamisen hinta on kovin tärkeää myös useimmille muille autoilijoille ainakin sen perusteella millainen yleinen vinkuminen alkoi kun menoveden hinta pomppasi esim. 2,5€/litra, mutta ehkä ei sitten, monille sillä ei ole kovin suurta merkitystä mitä bensa tai diesel maksaa? 5€ litra, se ja sama, rahaa se vain on?
Toki sähköautossa on muitakin asioita joista pidän kuten "vaihteettomuus" ja ettei peräpäästä tule ajaessa tai paikallaan auto käynnissä ollessa savua ja pienhiukkasia ilmoille, mutta ne eivät ole niin tärkeitä että vain niiden takia olisin vaihtanut, jos bensa-autolla ajaminen olisi kilometreiltään yhtä halpaa kuin sähköllä.
Mulla _saattaa_ olla edessä tilanne jossain vaiheessa tulevaisuutta että työpaikkani siirtyy paljon lähemmäksi, tai alan tehdä 90% etätöitä kotoa, enkä enää ajakaan 60km päähän työpaikalleni. Sitä olen miettinyt mitä siinä vaiheessa teen autoiluni suhteen:
1. Luovun kokonaan autosta (eli myyn nykyisen sähköautoni) ja säästän rutkasti rahaa, niin vuotuisissa kuluissa kuin uudehkon auton autolainan maksuissa.
- Huonoina puolina se että autottomana joutuisin luopumaan taloyhtiöni autopaikasta (johon olen omalla kustannuksellani jo vaihdattanut hidaslatausaseman), jos vaikka joskus haluaisin taas auton ostaa, ja se että autottomuus kyllä kovasti kaventaa perheen elämänpiiriä, enää ei tulisi tuosta vaan lähdettyä lasten kanssa iltapäiväkäynnille Puuhamaahan tai kauempana sijaitsevalle uimarannalle kauniina päivänä, tai talvilomalla jonkun laskettelukeskuksen lähellä sijaitsevaan erämaamökkiin, tai viikonloppuna jonkun ystäväpariskunnan luona käymään ex tempore, jonne julkisilla menisi puolitoista tuntia ja omalla autolla 20 min.
2. Vaihdan johonkin mahdollisimman halpaan 10 v vanhaan bensa-Aurikseen tms., ja pyrin minimoimaan sen käytön. Toisaalta ketuttaisi maksaa autoilun vuosikuluja hyödykkeestä jota pyrkisi käyttämään mahdollisimman vähän, järkevämmältä tuntuisi pyrkiä eroon autoilusta kokonaan, ihan vain sen aiheuttamien lisäkulujen takia. Voisi silti kannattaa jos ei halua elinpiirinsä kapenevan eikä vuotuisia ajoja paljoa tule, ja ne harvat ajot saattaisivat olla just tuollaisia pitkiä Lapin-matkoja tms. Edellisellä bensa-Auriksellanihan ajoin menestyksekkäästi Tromssasta Helsinkin, tosin en kusematta enkä edes yöpymättä.
3. Pidän nykyisen halvahkon ja yli kaksivuotiaan sähköautoni vähäisiä ajoja varten niin kauan kun se säilyy suht ajokelpoisena, akun eliniän yms. suhteen. Jos kerran auto on parkissa useimmat päivät ja sitä käyttää kovin vähän ajoihin, akkukin kyllä ikääntyy silloin paljon hitaammin, kunhan sitä ei täyteen ladattuna pidä jatkuvasti parkissa. Voisi siis pysyä käyttökelpoisena sähköautona yllättävänkin pitkään, ilman toimintamatkan radikaalia kutistumista. Tätä itseasiassa pidän todennäköisimpänä mitä tulisin tekemään; jos minulla olisi ollut halpa vielä toimiva bensa-auto, luultavasti olisin jatkanut sen pitämistä samassa tilanteessa.
Nelosvaihtoehtoa, eli että vaihtaisin kalliimpaan sähköautoon (tällä hetkellä kiinnostavimmat ehdokkaat Tesla Model Y Long Range ja isompiakkuinen Nissan Ariya), ei siinä vaiheessa olisi jos tosiaan työmatka-ajoni tulevat supistumaan. Tosin lisätwistinä se että tuon etätyön ohessa _saattaa_ olla että minua vaadittaisiin käymään esim. kerran viikossa Tampereen toimistolla (muut päivät etänä kotona pääkaupunkiseudulla). Silloin ehkä saattaisin taipua edelleen tuollaisen sähköauton ostoon jolle Helsingin ja Tampereen välin edestakaisin suhaaminen saman päivän aikana ei ole ongelma, semminkin kun Tampereen päässä ilmeisesti vielä saisi ilmaiseksi hidasladata työpäivän aikana. Kesällä ei välttämättä tarvitsisi edes pysähtyä pikalataamaan vaan ilman välipysähdyksiä molempiin suuntiin, talvella ehkä kuitenkin tarvitsisi, ainakin kovemmilla pakkasilla. Ainakin joksikin aikaa, sen verran pikalatausta että kotiin asti takaisin pääsee.
EDIT: Unohdin että nykyisin myös joinakin iltoina ja viikonloppuisin suhailen vaimon bisneksiä (yleensä 1-2 päivänä viikossa), eli toimitan silloin tällöin hänen myymiään tuotteita asiakkaille pääkaupunkiseudulla, yleensä samalla kertaa eli esim. vie neljään paikkaan yhdellä reissulla samalla kun käyn vaikka kaupassa ruokaostoksilla, miettien mikä on lyhyin ja optimaalisin reitti kaikkien pisteiden välillä. Tähän tarkoitukseen nykyinen halvahko sähköauto on ollut erinomainen. Pidemmälle suuntautuvat toimitukset vaimo hoitaa postitse (posti maksaa n. 8,90€ tai 10,90€ per lähetys), mutta olen joskus vienyt lähetyksiä esim. Keravalle ja Lohjalle saakka täältä Kehä III sisäpuolelta, esim. nyt kun posti takkuili lakon takia, käväisin viemässä Lohjalle jotta asiakas sai lähetyksen ennen ensi viikkoa. Aikaahan siinä tuhlaantui mutta laskin että paljon halvemmaksi tuli sähköautolla käynti kuin postilähetys, ja minun onnekseni olen toistaiseksi lähinnä nauttinut noista vientireissuista (ajamisessa on jotain rauhoittavaa), ainakin kun ei ole tarvinnut kiristellä hampaitaan korkeiden bensakulujen takia (niihin aikoihin saatoin harmitella kovasti jos tuli turhaa edestakaista ajoa).