Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ensi viikolla luetaan taas iltapäivälehdistä vinkumista siitä kuinka juuri ostetun auton arvo laski yhdessä yössä n-tuhatta pyytämättä ja yllättäen.
Joo. Eniten tuossa hämmentää se, että miten se voi hämmentää ketään. Vähääkään omaa järkeä käyttävä on varmaankin pystynyt ihan ensimmäisen "massasukupolven" sähköautotarjontaa katselemalla päättelemään, että niiden hinnat eivät vielä ole pisteessä, jossa tuotantoprosessit, hankintaketjut yms. ovat kellon tarkkuudella viilatut ja hiotut kuten polttomoottoriautoissa. Samasta syystä kuvitteelliset/laskennalliset vanhat säännöt arvonaleneman suhteen eivät millään tule pätemään näihin, koska kehitys kehittyy ja hinnat tulevat tarjoaman kasvaessa ja prosessien kehittyessä putoamaan.No nykyisenä aikana jossa median ansaintalogiikka perustuu vahvasti clickbaitteihin ja turbo-hypersuperlatiiveihin niin ei ole ihme.
Eikä sekään muuten ainakaan vähennä anonyymiä paskanjauhamista kommenttikentissä. Oli aihe mikä tahansa.
Ja sivuhuomiona, auto on kestokulutushyödyke, toki jos vaihtaa autoa viimeistää kolmivuotiaana on aina tullut takkiin.
Kun ajaa sillä kopperolla niin kauan kun sitä ei enää kannata korjauttaa (tai vaikka kakkos- tai jopa kolmosautona) niin sillä ei ole niin väliä.
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.Ennemmin itse otan taloudellisesti takkiin jonkun verran ja pääsen olemaan kehityksessä mukana, kuin että vanhana papparaisena mietin minkälaista olisi ollut ajaa sähköautolla.
Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit...Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Nämä esimerkit hieman huonoja kun merkittävästi helpottavat tai parantavat hommia. Sähköauto ei, monessa tapauksessa päinvastoin.Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit...
Noh, esimerkiksi aika moni tykkää mekaanisista rannekelloista. Milloinkohan me saatais elektroniset kellot?Ohan tuota joka alalla.. vanhankansan manuaali sorvari ei halua cnc konetta. Puusepät nauttivat täysin mekaanisista välineistä ja käsityöstä, eikä sähkö sahoista tai höylistä.. moni ihanoi höyrykoneita ja rakentavat edelleen niitä vaikka miniatyyreinä jollei muuten ( ainakaan ajossa en oo niitä nähny paitsi junia, enkä häkäpönttöjä). Mutta ohan se aika selvää et sähkö on seuraava askel suurimman osan tulevasta, kunnes tulee jotkut muut poimuajot tai teleportit...
Aika harva on ostanut yli 50ke uuden auton ennen tätä sähköistymisbuumia, niin sekin vaikuttaa. Jos ajaa 50ke auton uudesta paaliin (20v), niin arvonalenemaa tulee koko käyttöajalta yli 200e/kk ja siinä ohessa tulee ajettua keskimäärin 10 vuotta vanhalla autolla. 25ke autolla takkiin tulee puolet vähemmän. Toki se alenema korostuu alussa.Ja sivuhuomiona, auto on kestokulutushyödyke, toki jos vaihtaa autoa viimeistää kolmivuotiaana on aina tullut takkiin.
Kun ajaa sillä kopperolla niin kauan kun sitä ei enää kannata korjauttaa (tai vaikka kakkos- tai jopa kolmosautona) niin sillä ei ole niin väliä.
Nissan Ariya 4force niin juurikin tuo 17cm on ja mielestäni aivan ok ja riittävä. Ei tarvi jokaista jää/lumipaakkua väistää ja pääsee kohtuudella lumivallien yli. Etuvetomallissa maavara muistaakseni 1-2cm korkeampi.Minkähänlaisia maavaroja on täällä sähköautoissa? Omassa C40 Volvossa 17cm. Kieltämättä varonut jo tuollakin vähän että mihin sitä rysäyttää. Bensalla ei olisi juuri kiinnostanut.
Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Eiköhän täällä foorumilla ole totuttu tuollaiseen tietokoneiden komponenteista tuttuun hintakehitykseen. Ei kyllä Skoda tule noillakaan hinnoilla myymään…IMHO. Paskaa kahden vuoden takuulla.
Kyllä. Suurin puute eli akun esilämmityskin on ominaisuutena. Onkohan appiin tulossa kehitystä?
Aika lailla tappiin varusteltu neliveto-Enyaq maksaa talvirenkaineen noin 62 k€.
Aika jees latauskäyrä uudessa Taycanissa. Yli 300kW reiluun 60% asti ja yli 200kW 75% asti.
Toiseksi myydyin sähköautomalli viime vuonna heti Tesla Y:n jälkeen.
Tuo esilämmitys feature on nyt tässä uudessa softassa (VW/SKODA) kirkkaasti markkinoiden paras. Näkee suoraan reaaliajssa paljonko latausteho on. Jos suunnittelee pysähtyvänsä ABC:lle latamaan/syömään ja aseman kokonaisteho on pieni niin turha niitä kilowatteja on siihen akun lämmittämiseen laittaa enmpää kuin on tarpeen.
Mikä tuo käytännössä oli se muutos? Kun en näitä charging-wars ole niin seurannut. Onko muutos tehtävissä kaikkiin autoihin helposti/retrofit?Yhdellä pienellä muutoksella VAG korjasi yhden suuren heikkouden ja teki siitä samalla markkinoiden parhaan ratkaisun. Ihme että tuli vasta nyt mutta parempi kuin koskaan.
Aika jees latauskäyrä uudessa Taycanissa. Yli 300kW reiluun 60% asti ja yli 200kW 75% asti.
Olisikin vain 500€/kk. Luulen että oman autoni kanssa se on lähempänä 2000€/kk. On tietysti ajettukkin 30tkm mutta silti olisi sillä vanhalla V8 dieselillä tullut halvemmaksi.Itsestäänselvyyksiä, mutta en pitäisi 500 e/kk arvonalenemaa minään ihmeellisenä ensimmäisenä vuotena, jos auton arvo on 50 ke. Se on mielestäni noin kalliille autolle jopa ihan kelpo suoritus, jos ajatellaan, että se on lopulta paalissa arvolla 0. Eikä se ole kuin reilu 2 x keskimääräinen alenema, jos elinkaareksi arvioidaan 20 vuotta. Alussa kuitenkin on takuu ja maltilliset kilsat, mikä alentaa käyttökuluja ja riskejä. Ja tekniikka on tämän hetken parhaimmistoa toisin kuin parikymppisellä autolla.
Jos Y:ssä tekisivät kontin korkeammaksi kuten Enyaqissa niin se tekisi auton paljon houkuttelevammaksi ainakin itselleni. Vaikka tuskin silti harkitsisin tosissani.Ainakin itse olen sitä mieltä, että Enyaq pesee autona Tesla Y:n 6-0. Tiloissa Tesla vie voiton, käytettävyydessä ja ajettavuudessa pitkälti kaikki toisin päin.
Vanhoihin ei ole virallista ominaisuutta tullut. Vähän S3xy bruttona tyyliin jotkut näppärät saa sen lämmityksen päälle odb portin kautta. Uudessa siis automaattinen jos käyttää auton navia laturille mennessä tai sitten napista päälle.Mikä tuo käytännössä oli se muutos? Kun en näitä charging-wars ole niin seurannut. Onko muutos tehtävissä kaikkiin autoihin helposti/retrofit?
Ookkei, ajattelin että tuo 300kW lataus oli se biiffi että joku pieni muutos niin saa tasaisen 300kW latauksen reilusti akun yläpuoliskolle asti.Vanhoihin ei ole virallista ominaisuutta tullut. Vähän S3xy bruttona tyyliin jotkut näppärät saa sen lämmityksen päälle odb portin kautta. Uudessa siis automaattinen jos käyttää auton navia laturille mennessä tai sitten napista päälle.
Itseasiassa nyt kun katsoin niin en tiedä varmaksi mihin @Hammer Schultz viittaa. Veikkaan kuitenkin tuohon esilämmitys asiaan eikä porssen lataukseen.Ookkei, ajattelin että tuo 300kW lataus oli se biiffi että joku pieni muutos niin saa tasaisen 300kW latauksen reilusti akun yläpuoliskolle asti.
Itseasiassa nyt kun katsoin niin en tiedä varmaksi mihin @Hammer Schultz viittaa. Veikkaan kuitenkin tuohon esilämmitys asiaan eikä porssen lataukseen.
Tuo esilämmitys feature on nyt tässä uudessa softassa (VW/SKODA) kirkkaasti markkinoiden paras.
Jos oikeasti hankkii dieselaggren teslan lataamiseen, niin kannattaa laittaa kolmivaiheinen malli tuon sijaan, niin saa dieselin toimimaan paremmalla hyötysuhteella.No vaikka sähkötön kesämökki ja pihassa lataa. Eihän tuossa puhuttu mukana kuljettamisesta, vaan yksinomaan kustannuksista. Saahan sitä hassutella ja viihdyttää lukijoita millä haluaa.
Eli Teslan lataa dieselaggregaatilla (polttoöljy ~1,5€/L, ei diesel) halvemmalla kuin kaupallisella laturilla.
Tonnin maksaa tuollainen pieni dieselaggregaatti. Timco CLE5500SDG 230V diesel aggregaatti | Karkkainen.com verkkokauppa
Omalla rahalla omaksi ostettuna vain kahden vuoden takuu vähän hirvittää kun tietää VAGin ongelmat ja takuun jälkeisen goodwillin puutteen, or is it just me? Firman liisarina toki menee, oli kyllä hyvä auto ajaa.
Skodan takuun saa halutessaan jatkettua 5v, kuten lähes kaikkien muidenkin merkkien. Maksaa toki mutta useimmiten uutta autoa ostaessa sen saa kaupan päälle kun vaan pyytää.
Ei ne mitään kolmannen osapuolen ole vaan ihan maahantuojan/tehtaan tarjoamia.Nämä kolmannen osapuolen takuut ovat rajoitettuja eivätkä yleensä sisällä esim. moottoria tai muita kalliita komponentteja. Miten Skodalla?
Kuinka pitkä akkutakuu noissa Taycaneissa mahtaa olla?Mitenhän tuollainen 4C lataus kurittaa akkua?
Jos ajo on suht vähäistä ja varsinkin jos se on vain ajoittaista keskittyen enemmän esim. kuukaudessa kerran pari tehtäviin 500km mökkimatkoihin, silloin minäkään en näe nykytilanteessa sähköautoa parhaimpana vaihtoehtona omaan käyttööni.Mutta sitten kun se uusi tekniikka on koettu niin joillekin kuten minulle voi tulla mieleen että pitäisikö kuitenkin palata vanhaan kun ei tämä uusi tarjoan muuta kuin edullisemman energian.
Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.Kuinka pitkä akkutakuu noissa Taycaneissa mahtaa olla?
Vähän samoja ajatuksia. Nythän merkit kilpailevat paljon sillä, kenen kaapelit kestävät rajuimman latausvirran.Näyttäisi olevan tuo melko yleinen 8v/160 000 km.
Itse en vuosien kuluttua ainakaan paljon ajettua ja siten oletettavasti rajulla pikalatauksella raiskattua Porschea ostaisi enää akkutakuun päätyttyä.
Kuvittelen että jos joku osti nyt 50k€ sähkö-SUV:n, oli hänen aiempikin autonsa joku SUV:n kaltainen (olettaen etteivät tarpeet ole tuona aikana muuttuneet), ja eiköhän uudet tai uudehkot polttis-SUV:kin ole aika paljon kalliimpia olleet kuin 25k€. Tai siis ovat nyt, ja varsinkin jos puhutaan hybrideistä joita yhä useammat SUV:tkin alkavat olla. 25k€ on polttispuolella nykyisin kai enemmän joku bensa Renault Clio tai vastaava.Aika harva on ostanut yli 50ke uuden auton ennen tätä sähköistymisbuumia, niin sekin vaikuttaa. Jos ajaa 50ke auton uudesta paaliin (20v), niin arvonalenemaa tulee koko käyttöajalta yli 200e/kk ja siinä ohessa tulee ajettua keskimäärin 10 vuotta vanhalla autolla. 25ke autolla takkiin tulee puolet vähemmän. Toki se alenema korostuu alussa.
Tätä juuri kyselin huollosta kun vaihdettiin yksi 1100€ moduuli, 200€ pelit, ym. Mutta sanoivat että olisi autoa ostaessa pitänyt ottaa. Pitää selvittää tuota.Skodaan saa rahalla helposti ainakin huolenpitosopimuksen max 5vksi (erikseen kysymällä hintaa 7vksi) vaikkakaan Enyaqia ei erityisen usein huolleta, mutta tuo kattaa myös mahdollista korjaamista. Huolenpitosopimus - Huollot kuukausimaksulla - Škoda
Minulle ehdottomasti tärkein syy vaihtaa sähköautoon oli nimenomaan (paljon) edullisempi energia, varsinkin kun arkiajoja voi hyvin tulla 120-200km/päivä (lähinnä työmatkat), ja työpaikka on toistaiseksi tarjonnut ilmaisen suko-hidaslatauksen työpaikalla jolla ehtii ladata n. puolet työmatkojen tarvitsemasta energiasta. Kuvittelin aina että ajamisen hinta on kovin tärkeää myös useimmille muille autoilijoille ainakin sen perusteella millainen yleinen vinkuminen alkoi kun menoveden hinta pomppasi esim. 2,5€/litra, mutta ehkä ei sitten, monille sillä ei ole kovin suurta merkitystä mitä bensa tai diesel maksaa? 5€ litra, se ja sama, rahaa se vain on?
Skodaan saa rahalla helposti ainakin huolenpitosopimuksen max 5vksi (erikseen kysymällä hintaa 7vksi) vaikkakaan Enyaqia ei erityisen usein huolleta, mutta tuo kattaa myös mahdollista korjaamista. Huolenpitosopimus - Huollot kuukausimaksulla - Škoda
Skodan huolenpitosopimuksen ehdoissa puhutaan siitä, että tuo on tehty otettavaksi juurikin uutta autoa ostettaessa heti.Tätä juuri kyselin huollosta kun vaihdettiin yksi 1100€ moduuli, 200€ pelit, ym. Mutta sanoivat että olisi autoa ostaessa pitänyt ottaa. Pitää selvittää tuota.
Uusille akuille suurin sallittu latausnopeus on 5C.Mitenhän tuollainen 4C lataus kurittaa akkua?
i4 bemarin 6v huoltosoppari on noin tonnin koko ajalta.Nuo valmistajan palvelut ovat aika hintavia. Renkaiden säilytys ja vaihto yli 200€/v jne. Huoltopaketti helposti tonnin /v lisäksi.
Koko SEAT-mallistoon on voimassa kiinteä viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin.
Takuuajan ensimmäisen 24 kuukauden aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuut alkavat takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivästä.
Korin kestosuoja
Euroopassa myytävien SEAT-henkilöautojen korille myönnettävät seuraavat takuut:
Korin kestosuojan edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset.
- 3 vuoden takuu maalausvirheiden varalta
- 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu
Eikö yleinen keskustelu ollut että kupla puhkeaa?Taas hintapommi sähköautomarkkinaan: Škoda Enyaqin hinnasta pois jopa 7500 euroa!
Škoda osallistuu aggressiivisesti sähköautojen hintataisteluun. Enyaq-täyssähköautojen hintoja on tänään pudotettu, kertoo merkin maahantuoja.www.iltalehti.fi
Iso paha Tesla kusee asiakkaidensa muroihin. Perinnevalmistajat eivät ikinä pyllistäisi asiakkailleen niin, että laskisivat autojen hintoja. Täältäkö luin?
Seatin takuu
Lisätakuu 150tkm asti 300€ hinnaston mukaan.Usein kysyttyä | SEAT
Usein kysytyt kysymykset SEAT -autoista ja -palveluista. Mikäli et löytänyt kysymykseesi vastausta, ole yhteydessä lähimpään jälleenmyyjääsi.www.seat.fi
Tämmöisistä voi vain unelmoida Teslan omistajana.